ORDIN
Nr. 232 din 15 octombrie 2003
privind aprobarea Normei de metrologie legala "NML 022-03
Cronotahografe"
ACT EMIS DE: MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
BIROUL ROMAN DE METROLOGIE LEGALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 737 din 22 octombrie 2003
In conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 899/2003 privind stabilirea
conditiilor referitoare la aprobarea de model pentru aparatul de control in
transporturile rutiere, la omologarea de tip a limitatoarelor de viteza, precum
si a conditiilor de montare, reparare, reglare si verificare a aparatelor de
control in transporturile rutiere si a limitatoarelor de viteza,
in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie,
aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, cu modificarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 193/2002 privind organizarea si
functionarea Biroului Roman de Metrologie Legala,
in baza Instructiunilor de Metrologie Legala IML 1-97 si IML 2-97, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 318/1998,
directorul general al Biroului Roman de Metrologie Legala emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Norma de metrologie legala "NML 022-03 Cronotahografe"
cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data de 19 octombrie 2003 se abroga Norma de metrologie legala "NML
10-02-96 Cronotahografe pentru autovehicule", Editie oficiala 1996,
aprobata prin Ordinul directorului general al Biroului Roman de Metrologie
Legala nr. 105 din 14 octombrie 1996.
Art. 3
Unitatile din structura si in subordinea Biroului Roman de Metrologie
Legala vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la data publicarii lui.
p. Directorul general al
Biroului Roman de Metrologie Legala,
Valentin Patasanu
ANEXA 1
NORMA DE METROLOGIE LEGALA "NML 022-03 Cronotahografe"
1. Domeniu de aplicare
Prezenta norma de metrologie legala stabileste cerintele tehnice si
metrologice pe care trebuie sa le indeplineasca, in vederea acordarii aprobarii
de model, atat cronotahografele la care inregistrarea datelor se face pe foi de
inregistrare, cat si foile de inregistrare utilizate in acest scop.
Prezenta norma de metrologie legala nu se refera la cronotahografele la
care inregistrarea datelor se efectueaza pe un tip de suport diferit de cel
prezentat la alineatul precedent.
2. Terminologie
In sensul prezentei norme de metrologie legala, termenii specifici
utilizati au urmatoarele semnificatii:
2.1. cronotahograf: aparat destinat sa fie instalat pe vehiculele rutiere
pentru a indica si a inregistra pe foi de inregistrare, in mod automat sau
semiautomat, datele privind mersul acestor vehicule si anumite perioade de
lucru ale soferilor lor; in alte reglementari nationale si internationale,
cronotahograful este desemnat si prin alti termeni echivalenti: aparat de
control, tahograf, echipament de inregistrare;
2.2. foaie de inregistrare: foaie conceputa pentru a primi si a pastra
inregistrarile, care se introduce in cronotahograf si pe care dispozitivele de
inregistrare ale acestuia inscriu in mod continuu diagramele datelor de
inregistrat;
2.3. constanta cronotahografului: caracteristica numerica ce reprezinta
valoarea semnalului de intrare necesar pentru a obtine indicarea si
inregistrarea unei distante parcurse de un kilometru; aceasta constanta trebuie
sa fie exprimata fie in rotatii pe kilometru (K = ... rot./km), fie in
impulsuri pe kilometru (K = ... imp./km);
2.4. coeficient specific al vehiculului: caracteristica numerica ce reprezinta
valoarea semnalului de iesire emis de piesa vehiculului ce se racordeaza la
cronotahograf (axul de iesire din cutia de viteze), pentru distanta parcursa de
vehicul egala cu un kilometru, in conditii normale de incercare; coeficientul
specific al vehiculului se exprima fie in rotatii pe kilometru (W ... rot./km),
fie in impulsuri pe kilometru (W ... imp./km).
3. Cerinte tehnice si metrologice pentru cronotahograf
3.1. Cerinte generale
3.1.1. Cronotahograful trebuie sa fie astfel realizat incat sa inregistreze
urmatoarele:
a) distanta parcursa de vehicul;
b) viteza vehiculului;
c) timpul de conducere;
d) alte perioade de lucru sau disponibile;
e) pauzele si perioadele de odihna zilnica;
f) deschiderea cutiei care contine foaia de inregistrare;
g) pentru cronotahografele electronice, care functioneaza pe baza de
semnale transmise electric de la senzorul de distanta si de viteza, orice
intrerupere mai mare de 100 milisecunde a alimentarii cronotahografului (cu
exceptia iluminarii), a alimentarii senzorului de distanta si de viteza si
orice intrerupere a semnalului senzorului de distanta si de viteza.
Pentru vehiculele folosite de doi soferi, cronotahograful trebuie sa
inregistreze perioadele mentionate la lit. c), d) si e), in mod simultan si
distinct, pe doua foi de inregistrare separate.
3.1.2. Cronotahograful trebuie sa includa urmatoarele dispozitive:
a) dispozitive indicatoare pentru:
- distanta parcursa (totalizator al distantei parcurse);
- viteza (vitezometru);
- timp (ceas);
b) dispozitive inregistratoare care sa cuprinda:
- un inregistrator pentru distanta parcursa;
- un inregistrator pentru viteza;
- unul sau mai multe inregistratoare de timp;
c) un dispozitiv de inchidere si marcare, care sa indice separat pe foaia
de inregistrare:
- fiecare deschidere a cutiei care contine aceasta foaie;
- pentru cronotahografele electronice prevazute la pct. 3.1.1 lit. g),
orice intrerupere a alimentarii electrice a cronotahografului mai mare de 100
milisecunde (cu exceptia iluminarii), pana in momentul in care se face
realimentarea;
- pentru cronotahografele electronice prevazute la pct. 3.1.1 lit. g),
orice intrerupere a alimentarii electrice a senzorului de distanta si viteza
mai mare de 100 milisecunde si orice intrerupere a semnalului senzorului de
distanta si de viteza.
3.1.3. Includerea in cronotahograf a unor dispozitive suplimentare fata de
cele enumerate la pct. 3.1.2 nu trebuie sa afecteze buna functionare a
dispozitivelor obligatorii si nici sa impiedice citirea acestora.
Cronotahograful trebuie sa fie supus aprobarii de model echipat cu aceste
dispozitive suplimentare.
3.1.4. Toate elementele constitutive ale cronotahografului trebuie sa fie
realizate din materiale cu o rezistenta mecanica si stabilitate
corespunzatoare, avand caracteristici electrice si magnetice invariabile.
3.1.5. Orice modificare a unei parti componente a unui cronotahograf cu
aprobare de model emisa de Biroul Roman de Metrologie Legala sau a tipului de
materiale folosite la fabricatia cronotahografului respectiv trebuie sa fie
supusa aprobarii Biroului Roman de Metrologie Legala, inainte de a fi aplicata
in productie.
3.1.6. Distantele parcurse pot fi masurate si inregistrate fie:
- astfel incat sa includa ambele miscari, de mers inainte si de mers
inapoi; fie
- astfel incat sa includa numai miscarea de mers inainte.
Orice inregistrare a manevrelor de mers inapoi nu trebuie sa afecteze
claritatea si exactitatea celorlalte inregistrari.
3.1.7. Frecventa proprie si amortizarea dispozitivului de masurare a
vitezei trebuie sa fie astfel incat dispozitivele de indicare si inregistrare a
vitezei sa functioneze in limitele erorilor tolerate, in cadrul domeniului de
masurare, in conditiile unor variatii ale acceleratiei de pana la 2 m/s^2.
3.1.8. Comanda dispozitivului de setare a orei trebuie sa se gaseasca in
interiorul cutiei care contine foaia de inregistrare; fiecare deschidere a
acestei cutii trebuie sa fie inregistrata automat pe foaia de inregistrare.
3.1.9. Daca mecanismul de avansare a foii de inregistrare este comandat de
ceas, durata de functionare corecta a acestuia, dupa armarea completa, trebuie
sa fie superioara cu cel putin 10% duratei de inregistrare corespunzatoare
incarcarii maxime cu foi de inregistrare a aparatului.
3.1.10. Dispozitivele indicatoare ale cronotahografului trebuie sa fie
prevazute cu o iluminare adecvata, care sa nu fie prea puternica.
3.1.11. Pentru conditiile normale de utilizare, toate partile interne ale
cronotahografului trebuie sa fie protejate impotriva umiditatii si prafului. In
plus, ele trebuie sa fie protejate impotriva interventiilor neautorizate, prin
intermediul unor carcase care pot fi sigilate.
3.1.12. Erori tolerate pentru cronotahograful neinstalat pe vehicul:
a) eroarea tolerata atat pentru indicarea, cat si pentru inregistrarea
distantei parcurse este de +/- 1% din valoarea conventional adevarata pentru o
distanta parcursa de cel putin un kilometru;
b) eroarea tolerata atat pentru indicarea, cat si pentru inregistrarea
vitezei este de +/- 3 km/h din valoarea conventional adevarata;
c) eroarea tolerata atat pentru indicarea, cat si pentru inregistrarea
timpului este de +/- 2 min./zi, dar nu mai mult de +/- 10 min./7 zile, in cazul
in care perioada de functionare a ceasului, dupa rearmare, nu este mai mica
decat aceasta perioada.
Cronotahograful neinstalat pe vehicul trebuie sa se incadreze in erorile
tolerate mentionate mai sus, pentru temperaturi ale mediului ambiant cuprinse
intre 0 grade C si 40 grade C, temperaturile fiind inregistrate in imediata
apropiere a aparatului.
3.2. Cerinte specifice dispozitivelor indicatoare
A. Dispozitivul indicator al distantei parcurse
3.2.1. Valoarea diviziunii dispozitivului indicator al distantei parcurse
trebuie sa fie de 0,1 km. Cifrele care indica hectometri trebuie sa fie
diferentiate in mod clar de cele care indica kilometri.
3.2.2. Cifrele dispozitivului indicator al distantei parcurse trebuie sa
fie clar lizibile si sa aiba o inaltime aparenta de cel putin 4 mm.
3.2.3. Dispozitivul indicator al distantei parcurse trebuie sa aiba
capacitatea sa indice pana la cel putin 99999,9 km.
B. Dispozitivul indicator al vitezei
3.2.4. In limitele domeniului de masurare, scara de viteza trebuie sa fie
gradata in mod uniform, prin 1, 2, 5 sau 10 km/h. Valoarea diviziunii nu
trebuie sa depaseasca 10% din limita superioara a domeniului scarii de viteza.
3.2.5. Zonele din afara domeniului de masurare a vitezei nu trebuie sa fie
inscriptionate cu cifre.
3.2.6. Distanta dintre doua repere ale scarii, care reprezinta o diferenta
de viteza de 10 km/h, trebuie sa fie de cel putin 10 mm.
3.2.7. Pe un indicator cu ac, distanta dintre ac si suprafata cadranului nu
trebuie sa depaseasca 3 mm.
C. Dispozitivul indicator al timpului (ceas)
3.2.8. Indicatorul de timp trebuie sa fie vizibil din exteriorul
aparatului, iar citirea acestuia trebuie sa fie sigura, usoara si clara.
3.3. Cerinte specifice dispozitivelor inregistratoare
A. Cerinte generale
3.3.1. Cronotahograful trebuie prevazut cu un reper care sa permita o
asezare corecta a foii de inregistrare, oricare ar fi forma acesteia (banda sau
disc), astfel incat ora indicata de ceas sa corespunda cu ora inscrisa pe
foaie.
3.3.2. Mecanismul care antreneaza foaia de inregistrare trebuie sa asigure
antrenarea acesteia fara joc, introducerea si scoaterea foii in mod liber.
3.3.3. Dispozitivul de avansare a foii de inregistrare, cand aceasta are
forma unui disc, trebuie sa fie comandat de mecanismul ceasului. In acest caz,
miscarea de rotatie a foii trebuie sa fie continua si uniforma, cu o viteza
minima de 7 mm/h, masurata pe cercul interior al zonei de inregistrare a
vitezei.
In cazul aparatelor cu banda, cand dispozitivul de avansare este comandat
de mecanismul ceasului, viteza de avansare rectilinie trebuie sa fie de cel
putin 10 mm/h.
3.3.4. Inregistrarile distantei parcurse, ale vitezei vehiculului si ale
oricarei deschideri a cutiei continand foaia sau foile de inregistrare trebuie
sa se faca in mod automat.
B. Dispozitivul inregistrator al distantei parcurse
3.3.5. Fiecare kilometru al distantei parcurse trebuie sa fie reprezentat
pe diagrama printr-o variatie de cel putin 1 mm pe coordonata corespunzatoare.
3.3.6. Diagrama distantei parcurse trebuie sa fie clar lizibila, inclusiv
la viteze situate la limita superioara a domeniului de masurare.
C. Dispozitivul inregistrator al vitezei
3.3.7. Acul de inregistrare a vitezei trebuie sa aiba in mod normal o
miscare rectilinie si perpendiculara pe directia de deplasare a foii de
inregistrare, oricare ar fi forma acesteia.
Totusi, poate fi admisa o miscare curbilinie a acului, daca sunt
indeplinite urmatoarele conditii:
- traiectoria acului trebuie sa fie perpendiculara pe circumferinta medie
(in cazul foilor sub forma de disc) sau pe axa zonei rezervate inregistrarii
vitezei (in cazul foilor sub forma de banda);
- raportul dintre raza de curbura a traiectoriei trasate de ac si latimea
zonei rezervate inregistrarii vitezei nu trebuie sa fie mai mic de 2,4 : 1,
oricare ar fi forma foii de inregistrare;
- reperele scarii de timp trebuie sa intersecteze zona de inregistrare dupa
o curba cu aceeasi raza ca traiectoria descrisa de ac. Distanta intre doua
repere succesive pe scara de timp trebuie sa reprezinte o perioada de cel mult
o ora.
3.3.8. Fiecare variatie a vitezei de 10 km/h trebuie sa fie reprezentata pe
diagrama printr-o variatie de cel putin 1,5 mm pe coordonata corespunzatoare.
D. Dispozitivul inregistrator al timpului
3.3.9. Cronotahograful trebuie sa fie astfel construit, incat sa
inregistreze automat timpul de conducere si separat, dupa eventuala operare a
unui dispozitiv de comutare, celelalte perioade de timp, sub semnele
corespunzatoare, dupa cum urmeaza:
a) timpul de conducere;
b) toate celelalte perioade de lucru;
c) alte perioade disponibile, si anume:
- timpul de asteptare - perioada in care soferii nu sunt obligati sa ramana
la posturile lor de munca decat doar pentru a raspunde la un eventual apel
pentru a porni sau a relua cursa sau pentru a efectua alte activitati;
- timpul petrecut alaturi de sofer in timpul mersului vehiculului;
- timpul petrecut intr-o cuseta, in timpul mersului vehiculului;
d) pauze si perioade de odihna zilnica.
3.3.10. Caracteristicile traiectoriilor, pozitiile lor relative si, daca
este necesar, semnele prevazute la pct. 3.3.9 trebuie sa faca posibila
deosebirea clara dintre diversele perioade de timp.
Diversele perioade de timp pot fi diferentiate unele fata de altele prin
diferenta de grosime a liniilor corespunzatoare acestora sau prin orice alt
sistem care sa fie cel putin la fel de eficace din punctul de vedere al
lizibilitatii si interpretarii diagramei.
3.2.11. In cazul vehiculelor folosite de un echipaj compus din mai mult de
un sofer, inregistrarile mentionate la pct. 3.3.9 trebuie sa fie facute pe doua
foi separate, fiecare foaie fiind atribuita unui sofer. In acest caz,
antrenarea foilor de inregistrare separate trebuie sa fie efectuata fie de
acelasi mecanism, fie de mecanisme separate, sincronizate.
3.4. Cerinte specifice dispozitivului de inchidere si marcare
3.4.1. Cutia care contine foaia sau foile de inregistrare si comanda
dispozitivului de setare a orei trebuie sa aiba o incuietoare.
3.4.2. Fiecare deschidere a cutiei continand foaia sau foile de
inregistrare si comanda dispozitivului de setare a orei trebuie sa fie
inregistrata in mod automat pe foaia sau pe foile de inregistrare.
3.5. Cerinte privind inscriptionarea
3.5.1. Pe panoul frontal al cronotahografului trebuie sa figureze
urmatoarele inscriptii:
- langa numarul indicat de totalizatorul distantei parcurse, unitatea de
masura a distantei, cu simbolul "km";
- langa scara de viteza, simbolul "km/h";
- domeniul de masurare a vitezei, de forma "Vmin ... km/h, Vmax ...
km/h". Aceasta inscriptie nu este necesara daca ea figureaza pe placa de
identificare a cronotahografului, mentionata la pct. 3.5.2.
3.5.2. Cronotahograful trebuie sa aiba incorporata o placa de identificare
cu urmatoarele inscriptii, care trebuie sa fie vizibile si atunci cand aparatul
este instalat:
- numele si adresa producatorului aparatului;
- seria si anul de fabricatie;
- marcajul aprobarii de model a cronotahografului;
- constanta aparatului, cu simbolul "K = ... rot./km" sau "K
= ... imp./km";
- optional, domeniul de masurare a vitezei, sub forma indicata la pct.
3.5.1;
- daca aparatul este sensibil la inclinare, putand conduce la depasirea
erorilor tolerate, se inscriptioneaza unghiul permis, de forma prezentata in
figura 1:
Figura 1
/ + beta
/
/
/ alfa
\
\
\ - gama
\
in care alfa este unghiul de inclinare fata de pozitia orizontala a panoului
frontal (orientat in sus), pentru care s-a etalonat aparatul, iar beta si gama
reprezinta limitele abaterilor admise in sus si in jos, fata de unghiul alfa.
3.6. Cerinte privind sigilarea
3.6.1. Cronotahograful trebuie sa fie conceput si realizat astfel incat sa
poata fi sigilate urmatoarele componente:
a) placa de instalare (prin care este atestata instalarea corespunzatoare a
aparatului), atunci cand aceasta se aplica pe cronotahograf, numai daca ea nu
este aplicata astfel incat sa nu poata fi desprinsa fara sa se deterioreze
indicatiile pe care le contine;
b) cele doua capete ale conexiunii dintre cronotahograful propriu-zis si
vehicul;
c) adaptorul constantei cronotahografului la coeficientul specific al
vehiculului si inserarea adaptorului in circuit;
d) dispozitivul de comutare pentru vehiculele cu mai multe sarcini pe axe;
e) conexiunile dintre adaptor si dispozitivul de comutare si restul
echipamentului;
f) carcasele prevazute la pct. 3.1.11.
3.6.2. In anumite cazuri poate fi necesara si aplicarea altor sigilii in
afara celor mentionate, a caror pozitionare va fi precizata in certificatul
aprobarii de model.
4. Cerinte specifice foilor de inregistrare
4.1. Foile de inregistrare trebuie sa fie de o asemenea calitate incat sa
nu impiedice functionarea normala a cronotahografului, iar inregistrarile
facute pe ele sa nu se stearga, sa fie clar lizibile si identificabile.
Foile de inregistrare trebuie sa-si pastreze dimensiunile si
inregistrarile, in conditii normale de umiditate si temperatura.
In plus, pentru fiecare membru al echipajului trebuie sa existe posibilitatea
sa inscrie in foile de inregistrare, fara sa le deterioreze si fara sa afecteze
lizibilitatea inregistrarilor, urmatoarele informatii:
a) numele si prenumele, la inceputul utilizarii foii;
b) data si locul in care incepe utilizarea foii, precum si data si locul in
care se termina aceasta utilizare;
c) numarul de inmatriculare al vehiculului pe care il conduce, inainte de
prima cursa inregistrata pe foaie si ulterior, in cazul schimbarii vehiculului
in timpul utilizarii foii de inregistrare;
d) indicatia totalizatorului distantei parcurse:
- la inceputul primei curse inregistrate pe foaie;
- la sfarsitul ultimei curse inregistrate pe foaie;
- in cazul schimbarii vehiculului in timpul zilei de lucru (indicatiile
totalizatoarelor distantelor parcurse, pentru vehiculul pe care l-a condus si
pentru vehiculul pe care il va conduce);
e) daca este cazul, ora schimbarii vehiculului.
In conditii normale de pastrare, inregistrarile trebuie sa ramana clar
lizibile timp de cel putin un an.
4.2. Capacitatea minima de inregistrare a foilor trebuie sa fie de 24 de
ore, oricare ar fi forma acestora.
Daca mai multe discuri sunt legate intre ele pentru a mari capacitatea de
inregistrare continua, realizabila fara interventia personalului, racordarile
dintre diferitele discuri trebuie sa fie astfel realizate incat inregistrarile
sa nu prezinte intreruperi sau suprapuneri in punctul de transfer de la un disc
la altul.
4.3. Foile de inregistrare trebuie sa cuprinda urmatoarele zone de
inregistrare:
a) o zona rezervata exclusiv datelor referitoare la viteza;
b) o zona rezervata exclusiv datelor privind distanta parcursa;
c) una sau mai multe zone pentru datele privind timpul de conducere, alte
perioade de lucru si disponibile, pauzele si perioadele de odihna zilnica
pentru soferi.
4.4. Zona rezervata inregistrarii vitezei trebuie sa fie impartita in
diviziuni de cel mult 20 km/h. Viteza corespunzatoare fiecarui marcaj al scarii
astfel obtinute trebuie indicata prin cifre in dreptul marcajului respectiv.
Simbolul "km/h" trebuie sa figureze cel putin o data in interiorul
acestei zone. Ultimul marcaj al scarii trebuie sa coincida cu limita superioara
a domeniului de masurare a vitezei.
4.5. Zona rezervata inregistrarii distantei parcurse trebuie sa fie astfel
stabilita incat sa permita citirea usoara a numarului de kilometri parcursi.
4.6. Zona sau zonele rezervate inregistrarii perioadelor mentionate la pct.
4.3 trebuie sa fie astfel marcate incat sa se poata face diferenta clara intre
diversele perioade de timp.
4.7. Fiecare foaie trebuie sa contina, sub forma tiparita, urmatoarele
informatii:
- numele si adresa sau marca producatorului;
- marcajul aprobarii de model a foii de inregistrare;
- marcajul aprobarii de model pentru tipul sau tipurile de cronotahografe
la care se poate folosi foaia de inregistrare;
- limita superioara a domeniului de masurare a vitezei, tiparita in km/h.
In plus, fiecare foaie trebuie sa contina in forma tiparita o scara de timp
gradata astfel incat sa permita citirea directa a timpului la intervale de 15
minute, precum si determinarea fara dificultate a intervalelor de 5 minute.
4.8. Pe foaia de inregistrare trebuie sa fie prevazut un spatiu liber, pentru
a permite soferului sa adauge in acest spatiu, de mana, cel putin mentiunile de
mai jos:
a) numele si prenumele soferului;
b) data si locul in care incepe utilizarea foii, precum si data si locul in
care se sfarseste aceasta utilizare;
c) numarul sau numerele de inmatriculare ale vehiculului, respectiv
vehiculelor pe care le conduce soferul, pe durata utilizarii foii;
d) indicatiile totalizatorului sau totalizatoarelor distantelor parcurse
pentru vehiculul, respectiv vehiculele pe care le conduce soferul, pe durata
utilizarii foii;
e) ora la care are loc orice schimbare a vehiculului.
5. Prevederi finale
5.1. Aprobarea de model acordata in conditiile prezentei norme se
finalizeaza prin emiterea certificatului aprobarii de model.
5.2. Certificatul aprobarii de model pentru cronotahograf sau pentru foaia
de inregistrare trebuie sa contina:
a) numele institutiei desemnate sa elibereze certificatul aprobarii de
model (Biroul Roman de Metrologie Legala);
b) comunicarea privind obiectul certificatului, care poate fi, dupa caz:
- aprobarea de model a cronotahografului;
- retragerea aprobarii de model a cronotahografului;
- aprobarea de model a foii de inregistrare;
- retragerea aprobarii de model a foii de inregistrare;
c) numarul aprobarii de model;
d) urmatoarele informatii:
1. denumirea comerciala a produsului;
2. denumirea tipului sau modelului;
3. denumirea producatorului;
4. adresa producatorului;
5. data solicitarii aprobarii de model;
6. laboratorul care a efectuat incercarile;
7. data si numarul raportului de incercari;
8. data aprobarii;
9. data retragerii aprobarii;
10. tipul sau tipurile de cronotahografe la care se poate folosi foaia de
inregistrare;
11. locul emiterii;
12. data emiterii;
13. documente descriptive anexate;
14. observatii;
e) semnatura.
5.3. Marcajul aprobarii de model a cronotahografului trebuie sa se aplice
atat pe placa de identificare a fiecarui exemplar de cronotahograf, conform cu
modelul aprobat, cat si pe fiecare foaie de inregistrare care se poate folosi
cu acesta, in conformitate cu prevederile pct. 3.5.2 si 4.7. Marcajul aprobarii
de model a foii de inregistrare se tipareste pe fiecare foaie de inregistrare,
conform prevederilor pct. 4.7. Marcajele trebuie sa nu poata fi sterse si sa-si
pastreze lizibilitatea.
5.4. Continutul, forma si dimensiunile minime, exprimate in mm, ale
marcajului aprobarii de model trebuie sa fie conforme cu figura 2. In cazul
adoptarii unor dimensiuni mai mari, raportul dintre dimensiuni trebuie
respectat. In figura 2, cifra 19 din interiorul dreptunghiului reprezinta
numarul distinctiv al Romaniei ca stat parte la Acordul european privind
activitatea echipajelor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere
internationale (A.E.T.R.), incheiat la Geneva la 1 iulie 1970, la care Romania
a aderat prin Legea nr. 101/1994, iar numarul de sub dreptunghi reprezinta
numarul aprobarii de model.
Figura 2
8,5
|<------------------------------------->|
| |
| 1 2,5 1 1,5 1,5 1 |
|<-->|<---------->|<-->|<--->|<--->|<-->|
|____|____________|____|_____|_____|____|_______
| ___________________________________ | ^
| | | | |1
| | | |___v___
| | | | ^
| | | | |2,5
| | e 19 | | |
| | | |___v___
| | | | ^
| |___________________________________| | |1
|_______________________________________|___v___
^
0 0 0 1 (*1) |2
<---> v
1,5
(*1) Aceste cifre sunt prezentate numai pentru exemplificare.