ORDIN Nr. 2459
din 18 decembrie 2006
pentru aprobarea
Reglementarii aeronautice civile romane privind autorizarea agentilor
aeronautici civili in domeniul aeroportuar - RACR-AD-AACDA
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1056 din 30 decembrie 2006
Pentru îndeplinirea
atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi ale art. 63
din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (1) pct. 12
şi 13 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă
română privind autorizarea agenţilor aeronautici civili în domeniul aeroportuar
- RACR-AD-AACDA, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Direcţia generală aviaţie civilă din cadrul
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin transpune prevederile art. 14
din Directiva Consiliului 96/67/EC privind accesul pe piaţa serviciilor de
handling la sol pe aeroporturile din Comunitate, publicată în Jurnalul Oficial
al Comunităţilor Europene (JO) nr. 272/1996, cu modificările ulterioare.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1
ianuarie 2007.
Art. 6. - La aceeaşi dată Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 358/2002 pentru aprobarea
Reglementării aeronautice civile române privind autorizarea agenţilor
aeronautici civili în domeniul aeroportuar - RACR-AD-AACDA, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 306 din 9 mai 2002, se abrogă.
Art. 7. - Certificatele de autorizare emise de Regia
Autonomă Autoritatea Aeronautică Civilă Română agenţilor aeronautici civili în
domeniul aeroportuar până la data intrării în vigoare a prezentei reglementări
sunt valabile până la expirarea lor, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2007.
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Radu Mircea Berceanu
ANEXĂ
REGLEMENTARE
aeronautică civilă română privind autorizarea
agenţilor aeronautici civili în domeniul
aeroportuar - RACR-AD-AACDA
CAPITOLUL I
GENERALITAŢI
1.1 Scop
1.1.1 Scopul prezentei reglementări de aeronautică
civilă este stabilirea cadrului reglementat necesar pentru aplicarea
prevederilor art. 63 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul Aerian,
republicată,cu modificările şi completările ulterioare referitoare la
evaluarea, autorizarea şi supravegherea organizaţiilor care desfăşoară
activităţi sau furnizează servicii în domeniul aeroportuar sau conex.
1.1,2 Autoritatea Aeronautică
Civilă Română (AACR) efectuează activităţile de autorizare şi supraveghere a
organizaţiilor care desfăşoară activităţi sau furnizează servicii în domeniul
aeroportuar sau conex în baza atribuţiilor care îi revin în conformitate cu
prevederile HG nr. 405/1993 şi ale ordinelor ministrului transporturilor, construcţiilor
şi turismului aplicabile.
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
1.1.3 Evaluarea şi autorizarea unei organizaţii care
solicită să desfăşoare activităţi sau să furnizeze servicii aeronautice civile
în domeniul aeroportuar sau conex se execută de AACR în scopul constatării şi
atestării capacităţii solicitantului de a desfăşura activităţile/serviciile
aeronautice civile respective în siguranţă, eficient şi de calitate.
1.1.4 Supravegherea agenţilor
aeronautici civili din domeniul aeroportuar sau conex se execută de AACR în
scopul asigurării că agenţii aeronautici în cauză respectă condiţiile iniţiale
de autorizare. se conformează permanent prevederilor reglementărilor
aeronautice aplicabile şi nu afectează siguranţa zborului.
1.2 Aplicabilitate
1.2.1 Prevederile prezentei reglementări se aplică
organizaţiilor care solicită autorizarea pentru desfăşurarea de activităţi sau
furnizarea de servicii aeronautice civile în domeniul aeroportuar sau conex,
precum şi celor care deţin o autorizaţie de agent aeronautic civil în acest
domeniu.
1.2.2 - (a) Pentru organizaţiile care distribuie
produse aeronautice şi pentru organizaţiile implicate direct în activităţi
legate de operarea aeronavelor (operatori aerieni, servicii de dirijare şi
control al traficului aerian, de informare aeronautică şi meteorologică, etc),
prevederile prezentei reglementări se aplică numai în ceea ce priveşte
armonizarea şi integrarea activităţilor lor de bază în ansamblul şi specificul
activităţilor aeroportuare.
(b) Evaluarea, autorizarea şi supravegherea
organizaţiilor menţionate la lit.(a) pentru activităţile lor de bază sunt
supuse unor reglementări specifice emise de Ministerul Transporturilor.
Construcţiilor şi Turismului (MTCT).
1.2.3 In cazul în care o organizaţie din categoriile
menţionate în paragraful 1.2.2 desfăşoară activităţi aeronautice civile
complementare. încadrate potrivit prezentei reglementări în domeniul
aeroportuar sau conex, autorizarea şi supravegherea activităţilor în cauză se
vor executa potrivii acestei reglementări.
1.2.4 Prezenta reglementare stabileşte cerinţele
pentru autorizarea agenţilor aeronautici civili din domeniul aeroportuar sau
conex şi acordarea Certificatului de autorizare, pentru modificarea şi
prelungirea valabilităţii documentului de autorizare, pentru supravegherea
activităţii agenţilor aeronautici autorizaţi, precum şi reguli generale de
funcţionare a agenţilor aeronautici respectivi.
1.2.5 - (a) Autorizarea şi
supravegherea agenţilor aeronautici civili din domeniul aeroportuar sau conex
sunt servicii prestate de AACR şi se tarifează conform prevederilor legale.
(b) AACR poate să restricţioneze, să suspende sau să
anuleze autorizarea unui agent aeronautic civil din domeniul aeroportuar sau
conex, dacă nu se menţin condiţiile cerute şi pentru care aceasta a fost
acordată. Restricţionarea. suspendarea sau anularea autorizării nu presupun rambursarea tarifelor stabilite conform prevederilor legale,
achitate pentru serviciile prestate de AACR.
1.3 Definiţii şi abrevieri
1.3.1 In sensul prezentei reglementări, termenii de mai
jos au următoarele semnificaţii:
Acceptat / acceptabil -
indicaţie pozitivă despre anumite subiecte şi propuneri pe care AACR le
consideră compatibile cu scopul propus.
Activităţi aeronautice civile - totalitatea activităţilor legate de proiectarea, construcţia,
atestarea, reparaţia. întreţinerea si operarea aeronavelor civile, a
aerodromurilor şi a altor obiective de infrastructură aeronauticii civile, de
dirijarea şi controlul traficului aerian, de informarea aeronautică şi
meteorologica a operatorilor aerieni, de pregătirea şi perfecţionarea
personalului aeronautic civil, precum şi a activităţilor aeronautice civile
conexe acestora.
Activităţi aeronautice civile conexe - totalitatea serviciilor care contribuie direct la asigurarea
desfăşurării activităţilor aeronautice civile,
Agent aeronautic civil -
orice persoană fizică sau juridică autorizată să desfăşoare activităţi aeronautice civile.
Anulare - retragerea de
către Autoritatea Aeronautică Civilă Română a documentului de autorizare, ca
urmare a nerespectării
condiţiilor care au stat la baza autorizării iniţiale sau a cerinţelor impuse
de Autoritatea Aeronautică Civilă Română. In acest caz, sunt anulate toate
drepturile şi privilegiile acordate prin autorizarea respectivă, iar după
revocare, organizaţia nu mai poate desfăşura activităţi sau emite documente în
baza autorizării, fiind obligată să elimine din documentele sale toate referirile la aceasta.
Autorizare - confirmare
oficială dată printr-un document eliberat de Autoritatea Aeronautică Civilă
Română cu respectarea prevederilor reglementărilor aeronautice române, prin
care se atestă capacitatea deţinătorului de a desfăşura activităţile
aeronautice civile menţionate în acest document.
Evaluare - constatarea
îndeplinirii/neîndeplinirii de către o organizaţie a condiţiilor impuse pentru
autorizarea ca agent aeronautic civil.
Facilităţi - baza
materială asociată domeniului de activitate care face obiectul autorizării unei
organizaţii ca agent aeronautic civil.
Handling - ansamblul
serviciilor specializate destinate pasagerilor, bagajelor, mărfii, poştei,
echipajului şi aeronavei, asigurate pe aeroport.
Manual operaţional -
document care stabileşte organizarea compartimentelor
de specialitate ale agentului aeronautic civil şi relaţiile dintre acestea,
precum şi procedurile şi instrucţiunile care guvernează activităţile de profil
pentru realizarea siguranţei operaţiunilor/activităţilor
aeroportuare.
Memoriu de prezentare -
document cuprinzând informaţii detaliate despre organizaţie (modul de
constituire, obiectul de activitate, organizare, facilităţi, asigurarea
calităţii, activitatea prezentă şi de perspectivă, etc).
Organizaţie - persoană juridică independentă, sau parte specializată a unei
persoane juridice, constituită în scopul îndeplinirii unor sarcini specifice
(ex.: handling).
Produs aeronautic -
orice aeronavă, reper/component de aeronavă, inclusiv motoare şi elice
complete, precum şi orice materii prime şi materiale destinate construcţiei.
întreţinerii şi operării aeronavelor, inclusiv combustibili, lubrifianţi.
vopsele şi alte produse chimice asociate.
Renunţare - cerere
formală scrisă adresată Autorităţii Aeronautice Civile Române de către un agent aeronautic civil, prin
care solicită anularea documentului de autorizare. In acest caz,organizaţia
renunţă efectiv la drepturile şi privilegiile acordate in baza autorizării
respective. iar după anulare nu mai are dreptul de a desfăşura activităţile sau
de a emile documentele pentru care a fost autorizată iniţiat, fiind obligată sa
elimine din documentele sale toate referirile ia autorizare.
Restricţionare -
retragere temporară de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română a unor
competenţe dintre cele acordate unei organizaţii autorizate prin documentele de
autorizare. Restricţionarea constituie un caz particular de suspendare.
Securitate aeronautica -
ansamblu de măsuri, resurse materiale si forţe umane, coordonate, mobilizate si
utilizate în scopul protecţiei aeronauticii civile împotriva actelor de
intervenţie ilicită.
Siguranţa zborului -
capacitate a activităţii aeronautice constând în evitarea afectării sănătăţii
sau pierderii de vieţi omeneşti, precum şi a producerii
de pagube materiale;
Sistemul calităţii -
ansamblul de structuri organizatorice, responsabilităţi, proceduri, procese şi
resurse, care au ca scop implementarea asigurării calităţii într-o anumită
activitate aeronautică civilă.
Suspendare - retragere
temporară de către Autoritatea Aeronautică Civilă
Română a competenţelor acordate unei organizaţii autorizate prin documentele de
autorizare, ca urmare a nerespectării condiţiilor care au stat la baza
autorizării iniţiale sau a cerinţelor impuse de Autoritatea Aeronautică Civilă Română. In
acest caz, autorizarea rămâne valabilă, dar nici o activitate invocând
autorizarea nu poate fi desfăşurată pe perioada suspendării. Privilegiile care
decurg din autorizare pot fi restabilite atunci când Autoritatea Aeronautică
Civilă Română constată că circumstanţele care au cauzat suspendarea au fost
corectate, iar organizaţia poate demonstra din nou conformarea deplină cu
cerinţele aplicabile.
Ceilalţi termeni specifici utilizaţi în prezenta
reglementare corespund definiţiilor din Codul aerian
(Legea nr. l30/2000).
1.3.2 Abrevieri:
AACR - Autoritatea
Aeronautică Civilă Română
AD /AP - aerodrom /
aeroport
ICAO -
Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (International
Civil Aviation Organization)
MTCT - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
RACR -
Reglementări Aeronautice Civile Române
CAPITOLUL 2
ACTIVITĂŢI AERONAUTICE CIVILE ÎN DOMENIUL
AEROPORTUAR
2.1 Categorii de activităţi aeronautice
civile în domeniul aeroportuar
2.1.1 Activităţile aeronautice civile din domeniul
aeroportuar sunt activităţi şi servicii necesare pentru amenajarea,
întreţinerea şi funcţionarea aeroporturilor, care trebuie să se conformeze unor
cerinţe specifice, stabilite prin reglementările aeronautice naţionale şi
internaţionale aplicabile, în legătură cu realizarea siguranţei zborului,
securităţii aeronautice, regularităţii şi eficienţei traficului aerian.
2.1.2. Activităţile aeronautice civile din domeniul
aeroportuar sunt activităţi care se desfaşoară atât în perimetrul unui aeroport
(ca servicii suport pentru transportul aerian civil sau ca servicii de
construcţii / montaj / întreţinere / reparaţii la infrastructura şi
instalaţiile aeroportuare), cât şi în afara perimetrului aeroportului (ca
servicii de cercetare / proiectare / fabricaţie / montaj / reparaţii pentru
infrastructura, instalaţiile şi echipamentele de aerodrom).
2.1.3 Categoriile de activităţi
aeronautice civile din domeniul aeroportuar sunt următoarele:
1. Asistenţă tehnică
(service) aeronave si operaţiuni pe platformă si căi de rulare
............................................................... - cod AAR
2, Depozitare şi
manipulare marfă şi poştă pentru transportul aerian
..............................................................................................
- cod AAM
3. Servicii pasageri şi
bagaje........................................................ - cod AAX
4. Catering şi aprovizionare eu materiale de
catering la bordul aeronavelor......................................................................................
- cod AAB
5. Ansamblul de activităţi de handling aeroportuar
(două sau mai multe dintre categoriile de activităţi AAR, AAM, AAX,AAB)........ - cod AAH
6. Proiectare, asistenţă
tehnică şi consultanţă de specialitate privind construcţia de obiective noi
pentru infrastructura aviaţiei civile, construcţia de facilităţi destinate
depozitarii combustibililor, alimentarii combustibililor la aeronave,
comunicaţiilor, navigaţiei aeriene,
supravegherii şi meteorologiei aeronautice, precum şi pentru lucrări de
reparaţii şi modernizări la obiectivele de aviaţie civilă existente..........................................................................................
- cod AAP
7. Construcţii, reparaţii, întreţinere şi/sau
modernizări la obiective de infrastructură a aviaţiei civile şi facilitaţi
destinate depozitării combustibililor, alimentării combustibililor la aeronave,
comunicaţiilor, navigaţiei aeriene, supravegherii şi meteorologiei aeronautice ..........................................................................................
- cod AAC
8. Proiectare, fabricaţie şi montaj echipamente şi
sisteme aeroportuare de comunicaţii, navigaţie aeriană, supraveghere şi
meteorologie aeronautică ..............................................................
- cod AAE
9. Distribuire materii prime, materiale, echipamente,
(auto) vehicule speciale, instalaţii şi sisteme cu
specific aeroportuar sau conex, destinate şi utilizate în categoriile de activităţi menţionate mai sus sau
pentru întreţinerea şi funcţionarea aeroporturilor, cu excepţia următoarelor
produse aeronautice: aeronave, repere/componente de aeronavă (inclusiv motoare
şi elice complete), materii prime
şi materiale destinate construcţiei, întreţinerii şi operării aeronavelor
(inclusiv combustibili, lubrifianţi, vopsele şi alte
produse chimice
asociate)........................................................ - cod AAD
10. Lucrări speciale pentru aeronautică civilă
(studii, determinări, atestări, evaluări), pentru producerea de date şi
informaţii utilizabile în domeniul aeronautic
civil........................................................... - cod AAS
11. Alte activităţi, supuse respectării unor cerinţe
aeronautice specifice........................................................................................
- cod AAZ
2.1.4 Pentru desfăşurarea activităţilor
aeronautice civile menţionate în paragraful 2.1.3, organizaţiile de
profil trebuie să fie autorizate de AACR conform prevederilor prezentei
reglementări.
CAPITOLUL 3
CERINŢE PENTRU AUTORIZAREA / MENŢINEREA
VALABILITĂŢII AUTORIZĂRII AGENŢILOR AERONAUTICI CIVILI DIN DOMENIUL AEROPOTUAR
3.1 Cerinţe
generale
3.1.1 (a) Organizaţia care solicită autorizarea ca
agent aeronautic civil în domeniul aeroportuar trebuie să fie constituită şi să
funcţioneze în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale aplicabile.
(b) Activitatea(atile)
pentru care .solicită autorizarea trebuie să fie
inclusă(e) in obiectul de activitate declarat şi înregistrat legal.
1.1.2 (a) Organizaţia care solicită autorizarea ca
agent aeronautic civil în domeniul aeroportuar trebuie să dispună de
capabilitatea tehnică şi operaţională (dotare tehnică şi structuri
organizatorice) adecvate specificului activităţii, pentru a realiza siguranţa
zborului şi securitatea aeronautică, precum şi calitatea serviciilor prestate.
(b) Organizaţia trebuie să dispună de capacitatea
financiară necesară pentru susţinerea activitaţii(lor) autorizate şi de
acoperire asiguratorie suficientă, corelată cu tipul şi volumul
activităţii(lor) autorizate.
3.1.3 Activităţile de profil trebuie să fie
organizate, conduse şi executate, după caz, pe bază de:
(a) proceduri operaţionale detaliate, constituite în
Manualul operaţional; sau
(b) sistem de asigurare a calităţii, definit în
Manualul calităţii şi implementat la nivelul organizaţiei.
3.1.4 Organizaţia trebuie să deţină reglementările
aeronautice naţionale şi internaţionale (standarde, norme, manuale,
specificaţii, alte publicaţii tehnice de specialitate) aplicabile pentru
activitatea(ăţile) de bază pe care o(le) desfăşoară în domeniul aeroportuar.
3.1.5 Organizaţia trebuie să accepte autoritatea de
inspecţie şi de supraveghere exercitată de Autoritatea Aeronautică Civilă
Română (AACR) şi să aplice măsurile corective sau cerinţele specifice stabilite
de AACR.
3.2 Cerinţe privind facilităţile
3.2.1 Activităţile cu implicaţii în siguranţa
zborului desfăşurate în perimetrul infrastructurii aeroportuare trebuie să fie
executate cu echipamente şi facilităţi adecvate, autorizate de AACR.
3.2.2 Echipamentele şi serviciile din domeniul
aeroportuar trebuie contractate numai cu furnizori din ţară autorizaţi ca
agenţi aeronautici civili sau cu furnizori externi recunoscuţi de AACR
(furnizori cu renume şi experienţă în domeniul aeronautic).
3.2.3 Echipamentele folosite pentru activităţile de
handling aeroportuar trebuie să corespundă specificaţiilor producătorului şi să
fie autorizate de AACR.
3.2.4 Orice alte echipamente utilizate trebuie să aibă
caracteristicile şi performanţele adecvate scopului aeronautic propus şi să fie
acceptate de AACR.
3.2.5 (a) Organizaţia trebuie să implementeze şi să
menţină un program de întreţinere tehnică şi reparaţii pentru echipamente şi
facilităţi, un sistem de evidenţă a stării tehnice pentru echipamentele şi
facilităţile respective, precum şi un sistem de înregistrări privind
întreţinerea tehnică a acestora.
(b) Programul şi sistemele menţionate la lit. (a)
trebuie să fie acceptate de AACR.
3.3 Cerinţe privind personalul
organizaţiei
3.3.1 Organizaţia trebuie să dispună de personal
suficient pentru a putea desfăşura activităţile aeronautice
preconizate.
3.3.2 Competenţa personalului implicat în activităţi
cu specific aeronautic trebuie stabilită în conformitate cu proceduri şi
standarde acceptabile AACR.
3.3.3 (a) Personalul implicat în activităţi cu
specific aeronautic trebuie să cunoască şi să aplice curent reglementările
aeronautice naţionale şt internaţionale referitoare la domeniul de activitate
pentru care este autorizat şi cele în legătură cu siguranţa şi securitatea
aeronautică .
(b) Personalul implicat în activităţi cu specific
aeronautic trebuie să aibă o experienţă relevantă şi să beneficieze de
instruire iniţială şi recurentă în conformitate cu un program acceptabil AACR.
CAPITOLUL 4
PROCEDURA DE AUTORIZARE A AGENTILOR AERONAUTICI
CIVILI DIN DOMENIUL AEROPORTUAR
4.1 Semnificaţia
autorizării
4.1.1 Certificatul de autorizare ca agent aeronautic
civil în domeniul aeroportuar atesta ca organizaţia titulara este autorizata de
Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), în conformitate cu prevederile
reglementărilor aeronautice civile, să desfăşoare activităţile prevăzute în
anexa la documentul de autorizare.
4.1.2 Certificatul de autorizare ca agent aeronautic
civil în domeniul aeroportuar emis unei organizaţii atestă că organizaţia
respectivă are capacitatea tehnică şi operaţională să desfaşoare activităţi
aeronautice în domeniul aeroportuar şi conferă organizaţiei dreptul să angajeze
şi să presteze pe teritoriul naţional activităţile autorizate.
4.1.3 In procesul autorizării, organizaţia trebuie să
facă dovada că:
(a) are capabilitatea de a desfăşura activitatea
pentru care a cerut autorizarea la standardul de calitate impus de domeniul
aeronautic civil şi se conformează cerinţelor de siguranţă a traficului aerian
(b) se conformează cerinţelor de dotare şi întreţinere
tehnică impuse de natura / specificul şi amploarea / extinderea activităţii
preconizate;
(c) are asigurat un management adecvat, compatibil
cu cerinţele legislaţiei naţionale şi ale reglementărilor aeronautice în
vigoare;
(d) are stabilite proceduri
acceptabile AACR în conformitate cu prezenta reglementare, cu cerinţele
aeronautice aplicabile şi cu respectarea legislaţiei în domeniu;
(e) are stabilit şi implementează un sistem al
calităţii acceptabil AACR, incluzând evaluări independente, care să
monitorizeze activităţile autorizate;
(f) a desemnat o persoană cu
responsabilităţi în implementarea sistemului calităţii şi a supravegherii menţinerii condiţiilor de
autorizare;
(g) deţine resurse financiare suficiente şi are
perspectiva de realizare a activităţii propuse.
4.2 Etapele autorizării
4.2.1 Procedura de autorizare a unui agent aeronautic
civil în domeniul aeroportuar cuprinde următoarele etape:
(a) solicitarea autorizării;
(b) verificarea documentaţiei pentru autorizare;
(c) evaluarea organizaţiei la faţa locului;
(d) acordarea Certificatului de autorizare.
4.2.2 (a) Durata procesului de autorizare este de 60
de zile calendaristice de la data depunerii cererii de autorizare.
(b) Această perioadă se prelungeşte cu intervalele de
timp în care solicitantul aplică cerinţele suplimentare formulate de AACR
(completarea documentaţiei prezentate iniţial, implementarea unor măsuri
corective, etc.).
4.2.3 Activităţile de verificare, evaluare şi
supraveghere sunt servicii prestate de AACR către solicitanţii şi deţinătorii
de autorizaţii de agenţi aeronautici civili în domeniul aeroportuar şi se
tarifează potrivit prevederilor legale în vigoare.
4.3 Solicitarea autorizării
4.3.1 Pentru
obţinerea Certificalului de autorizare ca agent aeronautic civil în domeniul
aeroportuar, solicitantul trebuie să prezinte la AACR cererea pentru acordarea
Certificatului de autorizare, însoţită de următoarele documente:
(a) Memoriul de prezentare a
organizaţiei;
(b) Manualul operaţional
(pentru activităţile cu codurile AAB, AAR. AAH, AAM, AAX) sau Manualul calităţii (pentru activităţile cu codurile
AAC, AAD, AAE, AAP, AAS);
(c) Raportul de autoevaluare a conformării organizaţiei
eu cerinţele aplicabile activităţilor pentru care se solicită autorizarea şi cu
datele declarate după caz, în Manualul operaţional sau în Manualul calităţii.
(d) alte documente care pot susţine cererea de
autorizare;
(e) dovada plăţii tarifului cuvenit AACR pentru
activitatea de evaluare în vederea autorizării.
4.3.2 Solicitantul va fi informat de AACR asupra
conţinutului şi formei documentaţiei necesare autorizării, precum şi asupra
etapelor procedurii de autorizare.
4.4 Verificarea documentaţiei pentru
autorizare
4.4.1 In etapa de verificare a
documentaţiei pentru autorizare, AACR realizează analiza de fond a
documentaţiei prezentate: conţinutul, modul de întocmire şi de prezentare,
informaţiile declarate de solicitant în legătură cu organizaţia şi cu
activităţile propuse pentru autorizare, nivelul de documentare relativ la
prevederile legislaţiei naţionale şi ale reglementărilor aeronautice
aplicabile, etc.
4.4.2 Analiza documentelor prezentate de solicitant
în vederea autorizării se efectuează la sediul AACR.
4.4.3 (a) După primirea
cererii de autorizare şi a documentaţiei aferente, AACR efectuează verificarea
acesteia.
(b) în cazul în care în timpul procesului de evaluare
se constată că este necesar să se introducă documente în completarea dosarului
de autorizare, perioada de autorizare de maximum 60 zile se va prelungi
corespunzător timpului necesar societăţii de a elabora şi a depune la AACR
documentele în cauză.
4.4.4 La verificarea cererii pentru autorizare şi a
Memoriului de prezentare a organizaţiei, AACR urmăreşte:
(1) datele de identificare declarate de solicitant;
(2) împuternicirea, în cazul în care solicitantul
este reprezentat de altă persoană;
(3) actele constitutive, cu toate completările şi
modificările ulterioare;
(4) structura şi conţinutul Memoriului de prezentare
a organizaţiei;
(5) detalii despre activităţile pentru care se
solicită autorizarea;
(6) dovada plăţii tarifului cuvenit AACR pentru
activitatea de evaluare în vederea autorizării.
4.4.5 Organizaţia care solicită autorizarea ca agent
aeronautic civil în domeniul aeroportuar trebuie să întocmească şi să menţină
la zi Memoriul de prezentare a organizaţiei, structurat conform Anexei .
4.4.6 La verificarea Manualului operaţional sau
Manualului calităţii (după caz), AACR urmăreşte:
(1) structura organizatorică şi interfeţele
compartimentelor prestatoare ale activităţilor pentru care se solicită
autorizarea;
(2) procedurile de
sistem, procedurile tehnice de execuţie, procedurile operaţionale, instrucţiuni
de lucru specifice activităţilor pentru care se solicită autorizarea;
(3) facilităţile tehnice specifice şi facilităţile
conexe, proceduri de control şi întreţinere, elc;
(4) documentele de
autori/are emise de autorităţile de stat în domeniu pentru asigurarea
protecţiei muncii, prevenirii şi stingerii incendiilor şi proiecţiei mediului
înconjurător, dotările tehnice şi măsurile adoptate pentru menţinerea
condiţiilor din aceste domenii.
(5) programul de instruire, calificare şi
perfecţionare profesională a personalului de conducere şi de execuţie implicat
în activităţile pentru care se solicită autorizarea:
(6) modalităţile de
planificare, lansare, organizare/derulare, control şi înregistrare a
activităţilor pentru care se solicită autorizarea;
(7) alte elemente de
evaluare, specifice activităţilor din domeniul
aeroportuar supuse autorizării.
4.4.7 In cazul în care sunt necesare precizări
suplimentare, modificări şi/sau completări la cererea şi/sau documentaţia
pentru autorizare, AACR va cere în scris solicitantului informaţiile
respective.
4.4.8 Solicitantul trebuie să actualizeze în mod
corespunzător şi operativ documentaţia.
4.4.9 Solicitantul îşi asumă şi poartă integra!
responsabilitatea pentru autenticitatea informaţiilor/datelor furnizate.
4.5 Evaluarea organizaţiei la faţa
locului
4.5.1 în etapa evaluării organizaţiei la faţa
locului, AACR urmăreşte concordanţa datelor declarate cu situaţia reală a
organizaţiei şi completarea informaţiilor necesare la atestarea capabilităţii
şi capacităţii organizaţiei de a desfăşura în condiţii de siguranţă şi
eficienţă activitatea(activităţile) pentru care solicită autorizarea.
4.5.2 Evaluarea se realizează prin inspecţii de
documentare efectuate de inspectori sau de echipe de inspectori ai AACR în zonele
de activitate care au legătură directă cu obiectul autorizării, după caz, astfel:
(a) la sediul solicitantului;
(b) în sectoarele operaţionale;
(c) la bazele / punctele de activitate;
(d) la facilităţile tehnice proprii sau închiriate;
(e) în orice alte zone considerate de inspectorii AACR
necesar a fi vizitate.
4.5.3 Printre obiectivele
inspecţiei la faţa locului, inspectorii AACR vor urmări dacă:
(a) mijloacele tehnice specifice şi facilităţile
conexe (incluzând echipamente, instalaţii, dispozitive, materiale, programe de
calcul, etc.) sunt adecvate pentru susţinerea activităţii propuse.
Echipamentele aeroportuare trebuie să fie acceptate de AACR pentru a corespunde
cerinţelor de siguranţă.
(b) organizaţia - sau compartimentul specializat
pentru activităţi în domeniul aeroportuar -dispune de un cadru organizatoric
adecvat şi funcţionează conform procedurilor implementate şi cuprinse în
sistemul calităţii :
(c) personalul cu funcţii de conducere şi de
execuţie trebuie să aibă o pregătire corespunzătoare în domeniu. să cunoască şi
să aplice procedurile sistemului calităţii, legislaţia în vigoare, alte norme
şi reglementări din domeniul sau de responsabilitate. Personalul trebuie să fie
instruit, testat. autorizai. licenţiat după caz,
(d) laboratoarele de încercări sunt autorizate şi
certificate. aparatele şi/sau dispozitivele de măsură şi control sunt
verificate şi calibrate corespunzător. conform procedurilor
sistemului calităţii. Laboratoarele de încercări vor putea li autorizate de
către AACR sau, după caz, AACR va putea accepta autorizările altei autorităţi a
statului abilitată în domeniu, sau autorizările altor autorităţi internaţionale
recunoscute în domeniu.
(e) Manualul operaţional sau Manualul calităţii sunt
complete, actualizate, difuzate, cunoscute integral sau pe secţiuni - după
necesităţi - si implementate de toate compartimentele implicate.
Procedurile sistemului calităţii şi instrucţiunile de
lucru sunt actualizate si difuzate, iar prevederile lor sunt cunoscute şi
aplicate în activitatea curentă (evaluare prin urmărirea nemijlocită a
derulării activităţii, verificarea documentelor întocmite, chestionarea prin
sondaj a personalului implicat, etc);
(f) echipamentele, aparatele, instalaţiile, dotările
tehnice speciale şi facilităţile sunt în stare bună de funcţionare şi există
proceduri implementate de verificare, control, întreţinere/reparaţii precum şi
înregistrare a datelor referitoare la menţinerea stării lor tehnice.
Echipamentele aeroportuare vor fi acceptate/autorizate de AACR, pentru
asigurarea cerinţelor de siguranţă.
(g) încadrarea compartimentelor şi/sau sectoarelor de
activitate cu personal este corespunzătoare (numeric, domenii/profiluri, nivel
de pregătire de specialitate, calificare şi experienţă profesională, documente
doveditoare, etc);
(h) există condiţii corespunzătoare pentru desfăşurarea
activităţii, inclusiv pentru personal, sunt respectate cerinţele de protecţia
muncii şi prevenirii şi stingerii incendiilor şi dacă sectoarele/spaţiile de
lucru sunt organizate optim şi funcţional;
(i) în baza documentară şi la locurile de desfăşurare a
activităţii există norme, manuale. specificaţii tehnice, etc. din domeniul
aeronautic în legătură directă cu activităţile care fac obiectul autorizării,
precum şi dacă prevederile acestora sunt cunoscute, aplicate şi respectate;
(j) subunităţile dislocate în alte localităţi - unde
este cazul - şi care vor executa activităţi în domeniul aeroportuar în baza
autorizării organizaţiei sunt coordonate/integrate corespunzător privind
organizarea, structura ierarhică de autoritate şi control, baza de documentare,
circuitul informaţional, structura şi competenţa personalului, dotarea tehnică;
urmărirea, verificarea şi înregistrarea activităţilor, respectarea sistemului
calităţii adoptat de organizaţie, etc);
(k) alte aspecte specifice activităţilor
care fac obiectul autorizării sunt compatibile cu exigenţele domeniului
aeronautic: siguranţa, regularitatea şi eficienţa traficului aerian, calitatea
activităţilor/serviciilor prestate, etc.
4.5.4 La finalizarea evaluării la faţa locului,
inspectorii AACR vor stabili neconformităţile faţă de cerinţele pentru
autorizare în domeniul aeroportuar. AACR va notifica organizaţia în termen de
15 zile lucrătoare în legătură cu neconformităţile constatate şi va formula
cerinţe suplimentare,
4.5.5 (a) Solicitantul va
transmite la AACR. în scris, programul măsurilor corective preconizate
(acţiuni/activităţi, grafic de timp, etc.) pentru eliminarea neconformităţilor
semnalate.
(b) în forma acceptată
de AACR programul trebuie aplicat în mod operativ de către solicitant.
4.5.6 în situaţia în care se constată că organizaţia
îndeplineşte condiţiile de autorizare în totalitate sau cu limite, inspectorii
AACR vor stabili restricţiile care se impun şi vor întocmi Raportul de evaluare
în vederea emiterii Certificatului de autorizare.
4.5.7 AACR va efectua evaluări de supraveghere şi va
verifica stadiul îndeplinirii măsurilor corective sau preventive din program,
4.6 Acordarea Certificatului de autorizare
4.6.1 (a) Rezultatele acţiunilor de evaluare se
concretizează prin întocmirea de către inspectorii AACR a unui Raport de
evaluare în care se consemnează aprecierile privind capacitatea solicitantului
de a desfăşura activităţi aeroportuare în condiţii de siguranţă şi eficienţă,
neconformitaţile constatate, cerinţe suplimentare ce trebuie îndeplinite de
solicitant, termenele de înlăturare a neconformităţilor şi de îndeplinire a
cerinţelor suplimentare formulate de AACR. Raportul de evaluare va mai cuprinde
domeniul de autorizare admis cu eventualele restricţii. In Raportul de evaluare
se vor mai specifica reglementările, standardele, normele şi alte documente de
referinţă interne sau internaţionale, care au fost considerate în cadrul
evaluării, vor li nominalizate compartimentele semnificative evaluate, obiectivele inspectate, etc. Raportul de evaluare va fi semnat de către inspectorii AACR implicaţi în procesul de evaluare
şi va fi aprobat de
Directorul Direcţiei de specialitate din cadrul AACR.
(b) în funcţie de constatările referitoare la
întrunirea sau neîntrunirea cerinţelor de autorizare prevăzute de
reglementările aplicabile, Raportul de evaluare va consemna acordarea,
respectiv neacordarea, Certificatului de autorizare.
4.6.2 Directorul General al AACR decide acordarea sau
neacordarea Certificatului de autorizare, în baza concluziilor prezentate în
Raportul de evaluare,
4.6.3 (a) Certificatul de autorizare se semnează de
Directorul General al AACR, Directorul Direcţiei de specialitate şi de
Consilierul juridic din cadrul AACR.
(b) în Anexa la Certificatul de
autorizare se precizează condiţiile si/sau restricţiile impuse activităţilor
autorizate.
4.6.4 Termenul de valabilitate al Certificatului de
autorizare este de 1 an, de la data emiterii.
4.6.5 (a) Certificatului de autorizare emis de AACR se transmite solicitantului, însoţit de un exemplar al
Raportului de evaluare.
(b) Un exemplar martor al Certificatului de autorizare
rămâne la AACR.
4.6.6 După primirea Certificatului de autorizare,
deţinătorul acestuia are statut de agent aeronautic civil în domeniul
aeroportuar şi poate desfăşura activităţile autorizate pe aeroporturile din
România - în condiţiile şi cu restricţiile stabilite de AACR.
4.6.7 După emiterea Certificatului de autorizare,
AACR procedează la declanşarea activităţii de supraveghere.
4.6.8 Decizia de neacordare a Certificatului de
autorizare. însoţită de motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică
de AACR, în scris, în termen de 15 zile lucrătoare de la luarea deciziei,
solicitantului autorizaţiei.
4.6.9 (a) în cazul neacordării
Certificatului de autorizare, solicitantul poate să conteste decizia la AACR,
în termen de 15 zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă. AACR va
transmite către solicitant în termen de 10 zile lucrătoare decizia de menţinere
sau revocare a neacordării autorizării,
(b) Solicitantul va putea contesta menţinerea de către
AACR a deciziei de neacordare a autorizaţiei, la MTCT, în termen de 15 zile
lucrătoare de la data luării la cunoştinţă. Termenul de soluţionare a
contestaţiei de către MTCT este stabilit de legislaţia naţională în vigoare
privind modul de soluţionare a contestaţiilor şi sesizărilor de către
instituţiile administraţiei publice centrale.
4.7 Prelungirea valabilităţii
Certificatului de autorizare
4.7.1 Condiţii de prelungire a
valabilităţii Certificatului de autorizare:
(a) agentul aeronautic care solicită prelungirea îndeplineşte
condiţiile prevăzute la paragraful 4.1.3 al prezentei reglementări;
(b) agentul aeronautic care solicită prelungirea îşi
asumă respectarea tuturor reglementărilor şi normelor legale intrate în vigoare
în perioada de valabilitate a Certificatului anterior;
(c) agentul aeronautic care solicită prelungirea îşi
îndeplineşte obligaţiile de plată a serviciilor prestate de către AACR;
(d) nu există rapoarte de constatare sau reclamaţii,
primite de AACR privind deficienţe de fond ale activităţii sau lucrărilor
organizaţiei care solicită prelungirea;
(e) instituţiile abilitate ale statului nu au constatat
deficienţe în activitatea desfăşurată de organizaţia care solicită prelungirea
în perioada de valabilitate a certificatului anterior.
4.7.2 Solicitarea prelungirii valabilităţii
Certificatului de autorizare se face printr-o cerere depusă la AACR cu 45 de
zile înainte de expirarea datei de valabilitate, însoţită de următoarele
documente:
(a) Raportul de
autoevaluare pentru activităţile cu profil aeronautic, incluzând, după caz,
schimbările de natură organizatorică, tehnică şi operaţională faţă de
condiţiile din perioada evaluării iniţiale sau de la ultima inspecţie de
supraveghere, programe propuse privind acţiunile corective, lista procedurilor
comune cu administratorul aeroportului si/sau administratorul serviciilor de
trafic aerian, etc;
(b) dovada plăţii tarifului cuvenit AACR pentru
activitatea de prelungire a autorizării.
4.7.3 Procesul de evaluare va parcurge ciclul descris
în secţiunile 4.4, 4.5 si 4.6, adaptat la specificul solicitării.
4.7.4 Prelungirea valabilităţii Certificatului de
autorizare se face în baza Raportului de evaluare, emis în urma evaluării
agentului aeronautic în cauză şi în conformitate cu prevederile secţiunii 4.6.
4.7.5 Decizia de aprobare a prelungirii perioadei de
valabilitate a Certificatului de autorizare este urmată de emiterea noii ediţii
a Certificatului de autorizare.
4.7.6 Prelungirea perioadei de valabilitate a
Certificatului de autorizare este de 1 an.
4.7.7 Dacă Certificatul de autorizare expiră, prin
depăşirea datei de valabilitate, organizaţia în cauză trebuie să se
reautorizeze (procedura de autorizare iniţială şi de acordare a
Certificatului).
4.7.8 Neplata tarifului cuvenit AACR îndreptăţeşte AACR
să suspende autorizarea, până la achitarea obligaţiilor financiare.
4.7.9 (a) în cazul neprelungirii valabilităţii
Certificatului de autorizare, solicitantul poate să conteste decizia la AACR,
în termen de 15 zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă. AACR va
transmite către solicitant în termen de 10 zile lucrătoare decizia de menţinere
sau revocare a neprelungirii autorizării,
(b) Solicitantul va putea
contesta menţinerea de către AACR a deciziei de neprelungire a autorizaţiei, la
MTCT, în termen de 15 zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă. Termenul
de soluţionare a contestaţiei de către MTCT nu va depăşi 30 zile de la data
înregistrării contestaţiei.
4.8 Modificarea Certificatului de autorizare
4.8.1 Pentru modificarea gamei de activităţi
autorizate, un agent aeronautic civil se va adresa AACR cu o cerere de
modificare a Certificatului de autorizare. însoţită de următoarele documente:
(a) Raportul de autoevaluare pentru activităţile cu
profil aeronautic, incluzând. după caz. schimbările de natură organizatorică,
tehnică şi operaţională faţă de condiţiile din perioada evaluării iniţiale sau
de la ultima inspecţie de supraveghere, programe propuse privind acţiunile
corective, noile proceduri comune cu administratorul aeroportului şi/sau
administratorul serviciilor de trafic aerian, etc:
(b) dovada plăţii tarifului cuvenit AACR pentru
activitatea de modificare a autorizării.
4.8.2 Modificările pot consta în
includerea/excluderea unor activităţi din categoria autorizată, restrângerea/extinderea
cadrului de realizare a unor activităţi din categoria autorizată şi/sau
includerea/excluderea uneia sau mai multor categorii de activităţi (relativ la
clasificarea din Cap. 2, para. 2.1.3).
4.8.3 Procesul de evaluare va parcurge ciclul descris
în secţiunile 4.4. 4.5 şi 4.6, adaptat la specificul modificării solicitate.
4.8.4 Aprobarea modificărilor este urmată de emiterea
noii ediţii a anexei la Certificatul de autorizare în cauza.
4.9 Restricţionarea sau suspendarea Certificatului
de autorizare
4.9.1 Certificatul de autorizare ca agent aeronautic civil în domeniul aeroportuar poate fi
restricţionat de AACR pe o perioadă limitată, în cazul în care deţinătorul
acestuia:
(a) nu mai îndeplineşte integral, pentru o parte din
activitatea agentului aeronautic;
(b) nu mai dispune, temporar, de facilităţile
necesare executării activităţii;
(c) se abate in activitatea
sa de la cerinţele specifice stabilite prin prezenta reglementare şi de la
clementele declarate în Memoriul de prezentare a organizaţiei;
(d) nu respectă reglementările aeronautice aplicabile
sau cerinţele specifice stabilite de AACR;
4.9.2 Certificatul de
autorizare ea agent aeronautic civil în domeniul aeroportuar poate fi suspendat
de AACR pe o perioadă limitată, în cazul în care deţinătorul acestuia:
(a) nu şi-a achitat
obligaţiile de plată ce îi revin pentru servicii prestate de către AACR;
(b) are deficienţe minore în activitate;
(c) nu mai dispune, temporar, de facilităţile necesare
executării activităţii;
(d) se abate în activitatea sa de la cerinţele
specifice stabilite prin prezenta reglementare şi de la elementele declarate în
Memoriul de prezentare a organizaţiei;
(e) nu respectă reglementările aeronautice aplicabile
sau cerinţele specifice stabilite de AACR;
(f) nu respectă obligaţiile stabilite prin
convenţii/contracte cu administratorii infrastructurilor aeronautice în care
desfăşoară activităţi şi/sau sunt locatari;
(g) este răspunzător pentru producerea unor incidente
aeronautice în perimetrul infrastructurilor aeroportuare sau a unor situaţii
care afectează siguranţa activităţilor aeroportuare.
4.9.3 Restricţionarea sau suspendarea Certificatului de
autorizare se aplică şi atunci când AACR este notificată de către unul din
organismele de stat specializate, din cadrul MTCT (Corpul de control al MTCT,
Inspectoratul de Stat în Construcţii, Direcţia Generală a Aviaţiei Civile,
Inspectoratul Aviaţiei Civile), care constată că agentul aeronautic se află
într-unul din cazurile descrise la para.4.9.1 şi para. 4.9.2
4.9.4 Restricţionarea sau suspendarea Certificatului
de autorizare se face în baza:
(a) propunerilor din actele de
constatare întocmite de inspectorii AACR în cadrul inspecţiilor de
supraveghere;
(b) constatărilor urmare a verificării reclamaţiilor
/ sesizărilor primite de la beneficiarii serviciilor agentului aeronautic în
cauză;
(c) constatărilor organismelor de stat specializate
menţionate ta para. 4.9.3.
4.9.5 Decizia de restricţionare sau suspendare a
Certificatului de autorizare. însoţită de motivele care au stat la baza
adoptării ei. se comunică de AACR, în scris, în termen de 15 zile de la luarea
deciziei, solicitantului autorizaţiei.
4.9.6 (a) Certificatul de autorizare poate fi suspendat
pe o perioada de cel mult 6 luni.
(b) Dacă până la expirarea perioadei de suspendare nu
sunt eliminate cauzele care au condus la suspendarea Certificatului de
autorizare. acesta se anulează.
4.9.7 Restricţionarea sau suspendarea Certificatului de
autorizare se stabilesc de AACR in funcţie de riscul potenţial, generat de
activitatea agentului aeronautic în cauza.
4.10 Anularea Certificatului de autorizare
4.10.1 Certificatul de
autorizare poate fi anulat de AACR în cazul în care deţinătorul acestuia:
(a) are deficienţe majore în activitatea derulata.
- constatate cu ocazia inspecţiilor instituţiilor
abilitate ale statului şi comunicate de acestea la AACR;
- semnalate de reclamaţiile beneficiarilor (agenţi
aeronautici civili) şi confirmate de inspecţiile de supraveghere ale AACR;
- semnalate de reclamaţiile beneficiarilor (agenţi
aeronautici civili) şi susţinute prin rapoarte de control, evaluări, ete. ale
instituţiilor abilitate ale statului;
(b) prezintă neconformităţi majore, constatate de către
AACR în cadrul procesului de supraveghere a agentului aeronautic în cauză;
(c) nu mai dispune de facilităţile necesare
executării activităţii;
(d) a radiat din obiectul său
de activitate legal înregistrat activităţile autorizate;
(e) se abate sistematic în activitatea sa de la
cerinţele specifice stabilite prin prezenta reglementare, de la elementele
declarate în documentaţia de autorizare prezentată şi/sau de la condiţiile
iniţiale de acordare a Certificatului de autorizare, referitoare la siguranţa,
regularitatea şi eficienţa traficului aerian, precum şi la calitatea
activităţilor/serviciilor aeroportuare prestate;
(f) nu respectă obligaţiile stabilite prin
convenţii/contracte cu administratorii infrastructurilor aeronautice în care
desfăşoară activităţi şi/sau sunt locatari;
(g) este răspunzător pentru producerea unor incidente
aeronautice majore în perimetrul infrastructurilor aeroportuare sau a unor
situaţii care afectează grav siguranţa activităţilor aeroportuare;
(h) omite să corecteze în termenul de suspendare
deficienţele care au justificat măsura suspendării temporare a autorizaţiei;
(i) solicită în scris anularea şi depune documentul
original la AACR.
4.10.2 Anularea Certificatului de autorizare se face
în baza:
(a) propunerilor din actele de constatare întocmite de
inspectorii AACR în cadrul inspecţiilor de supraveghere;
(b) constatărilor urmare a verificării reclamaţiilor
/ sesizărilor primite de la beneficiarii serviciilor
agentului aeronautic în cauza;
(c) constatărilor organismelor de stat specializate
menţionate la para. 4.9.3.
4.10.3 Decizia de anulare a Certificatului de
autorizare, însoţită de motivele care au stat la baza adoptării ei, se comunică
de AACR, în scris, în termen de 15 zile de la luarea deciziei, solicitantului
autorizaţiei.
4.11 Contestaţii
4.11 (a) Contestaţiile împotriva deciziei de
restricţionare, suspendare sau anulare a Certificatului de autorizare se depun
la AACR. de către agentul aeronautic în cauza, în termen de 15 zile lucrătoare
de la data luării la cunoştinţă. AACR va transmite către solicitant în termen
de 10 zile lucrătoare decizia de menţinere sau revocare a restricţionării,
suspendării sau anularii Certificatului de autorizare.
(b) Solicitantul va putea contesta menţinerea de către
AACR a deciziei de restricţionare, suspendare sau anulare a Certificatului de
autorizare, la MTCT în termen de 15 zile lucrătoare de la data luării la
cunoştinţă. Termenul de soluţionare a contestaţiei de către MTCT este stabilit
de legislaţia naţională în vigoare privind modul de soluţionare a
contestaţiilor şi sesizărilor de către instituţiile administraţiei publice
centralei.
CAPITOLUL 5
PROCEDURA DE SUPRAVEGHERE
A ACTIVITĂŢII AGENŢILOR ECONOMICI AERONAUTICI CIVILI DIN DOMENIUL AEROPORTUAR
5.1 Scopul procesului de supraveghere
5.1.1 Procesul de supraveghere a activităţilor
desfăşurate de agenţii aeronautici civili din domeniul aeroportuar arc scopul
de a verifica dacă aceştia:
(1) menţin condiţiile existente la acordarea
autorizării iniţiale şi respectă cerinţele specifice menţionate în Anexa la
Certificatul de autorizare;
(2) respectă cerinţele reglementărilor aeronautice
civile aplicabile privind siguranţa, regularitatea şi eficienţa activităţilor
aeroportuare şi a traficului aerian, precum şi calitatea serviciilor prestate.
5.1.2 Supravegherea activităţilor desfăşurate de
agenţii aeronautici civili din domeniul aeroportuar se efectuează pe întreaga
perioada de valabilitate a Certificatului de autorizare.
5.2 Organizarea procesului de supraveghere
5.2.1 (a) Procesul de supraveghere se organizează,
este condus şi se execută de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română
(AACR), cu inspectori aeronautici de specialitate.
(b) Supravegherea se realizează pe baza programului şi
procedurilor stabilite de AACR, adaptate specificului fiecărei categorii de
activităţi din domeniul aeroportuar.
5.2.2 Activitatea de supraveghere
se realizează prin inspecţii şi evaluări periodice ale activităţilor de profil
desfăşurate de aeronautici civili din domeniul aeroportuar
5.2.3 In cazul sesizării unor deficienţe sau a
apariţiei unor dificultăţi, de orice natură, care afectează sau ar putea afecta
siguranţa activităţilor aeronautice, AACR organizează inspecţii speciale pentru
cazul respectiv.
5.2.4 (a) Dacă în urma activităţii de supraveghere se
constată că deţinătorul Certificatului de autorizare nu mai îndeplineşte
condiţiile cerute pentru autorizare sau nu respectă limitările specificate în
documentul de autorizare, AACR informează imediat, în scris, agentul aeronautic
in cauza asupra neconformităţilor constatate si solicita remedierea acestora
intr-o perioada de timp determinată.
(b) AACR evaluează dacă agentul aeronautic implicat mai
poate continua activitatea în perioada de remediere a neconformităţilor
constatate şi. în consecinţă. AACR poate restricţiona sau suspenda autorizarea
în perioada de referinţă.
5.2.5 In cazul în care
deficienţele sesizate nu se remediază, AACR suspendă sau revocă (anulează)
documentul de autorizare al agentului aeronautic respectiv.
CAPITOLUL 6
RESPONSABILITĂŢI SI OBLIGAŢII
6.1 Agenţii aeronautici civili din domeniul
aeroportuar sau conex trebuie să:
(a) Menţină organizaţia,
facilităţile, cadrul operaţional şi/sau sistemul calităţii conform prevederilor
prezentei reglementări şi cel puţin ta standardul declarat iniţial, constatat
şi aprobat prin Certificatul de autorizare acordat de Autoritatea Aeronautică
Civilă Română (AACR).
(b) Desfăşoare în domeniul aeronautic numai activităţile/serviciile
pentru care deţin autorizare. cu respectarea limitărilor stabilite în Anexa la
Certificatul de autorizare.
(c) Permită şi asigure persoanelor desemnate de AACR
accesul la documentaţia şi facilităţile proprii şi ale subcontractanţilor/furnizorilor,
pentru efectuarea evaluării sau supravegherii necesare determinării conformării
continue a organizaţiei cu prevederile prezentei reglementări şi ale celorlalte
reglementări aeronautice aplicabile.
(d) Comunice la AACR, anticipat când este posibil,
orice modificare semnificativă în organizare, facilităţi, sistemul calităţii
sau proceduri operaţionale, însoţită de o evaluare a implicaţiilor potenţiale
şi de un plan de măsuri pentru eliminarea sau minimizarea acestora.
(e) Utilizeze ca subcontractanţi/furnizori agenţi
aeronautici civili (organizaţii autorizate în domeniul aeronautic) sau alte
organizaţii pentru care AACR a acceptat ca evaluarea să fie făcută de agentul
aeronautic civil în cauză, prin sistemul propriu de asigurare a calităţii.
6.2 In activitatea curentă, titularul Certificatului de
autorizare are obligaţia să prezinte la AACR spre aprobare/avizare, înainte de
predare către beneficiar şi/sau aplicare, rezultatele specifice ale
activităţilor sale cu profil aeronautic (studii teoretice, proiecte tehnice,
programe/planuri, documentaţii tehnice, buletine de laborator, etc).
Anexă la reglementare
MEMORIUL DE PREZENTARE
Solicitantul trebuie să întocmească şi să menţină la zi
Memoriul de prezentare a organizaţiei, care va fi structurat şi va conţine cel puţin următoarele elemente:
PARTEA 1 : INFORMAŢII PRELIMINARII
01. Cuprins
02. Scopul Memoriului de prezentare
03. Documente de referinţă
04. Abrevieri şi sigle
05. Definiţii şi terminologie
06. Lista paginilor efective
07. Lista reviziilor
08. Lista de distribuţie a memoriului
09. Prezentarea organizaţiei
PARTEA 1 : MANAGEMENT
1.1. Declaraţia managerului responsabil al organizaţiei
din care să reiasă conformarea Memoriului de prezentare şi a manualelor conexe
cu reglementările aplicabile în vigoare. In cazul în care conducerea
organizaţiei decide delegarea competenţelor în aplicarea dispoziţiilor
Memoriului de prezentare, acest fapt va fi stipulat şi persoana delegată va fi
precizată.
1.2. Personalul de conducere
1.3. Sarcinile şi responsabilităţile personalului de
conducere
1.4. Organigrama organizaţiei
1.5. Personalul de inspecţie / certificare
1.6. Resurse umane
1.7. Descrierea generală a
facilităţilor / amplasamentelor
1.8. Domeniul de activitate
1.9. Procedura de notificare la AACR a modificărilor
relative la activităţile organizaţiei/ autorizări/ amplasamente/ personal
1.10. Procedura de amendare a Memoriului de prezentare
PARTEA 2 : PROCEDURI SPECIFICE SI DE ASIGURAREA
CALITĂŢII
2.1
|
Responsabilitatea managementului
|
2.11
|
Stadiul inspecţiilor şi al încercărilor
|
2.2
|
Sistemul calităţii
|
2 12
|
Controlul produsului neconform
|
2.3
|
Analiza contractului
|
2.13
|
Acţiuni corective şi preventive
|
2.4
|
Controlul documentelor şi al datelor
|
2.14
|
Manipulare, depozitare, ambalare, conservare şi livrare
|
2.5
|
Aprovizionarea
|
2.15
|
Controlul înregistrărilor
|
2.6
|
Controlul produsului furnizat de client
|
2.16
|
Audituri interne
|
2.7
|
Identificarea şi trasabilitatea produsului
|
2.17
|
Instruire
|
2.8
|
Controlul proceselor
|
2.18
|
Service
|
2.9
|
Inspecţii şi încercări
|
2.19
|
Tehnici statistice
|
2.10
|
Controlul echipamentelor de inspecţie. măsurare şi
încercare
|
|
|
ANEXE
Formulare utilizate
După caz. organizaţiile
solicitante vor elabora un set de proceduri specifice (proceduri operaţionale,
proceduri tehnice de execuţie), care vor fi parte a Memoriului de prezentare sau vor constitui un document
separat, specificat în Memoriul de prezentare şi alăturat acestuia.