Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 942 din 23 noiembrie 1995

privind aprobarea Regulamentului pentru furnizarea si utilizarea gazelor naturale

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 281 din  4 decembrie 1995


SmartCity3


    Guvernul Romaniei hotaraste:

    Art. 1
    Se aproba Regulamentul pentru furnizarea si utilizarea gazelor naturale, prevazut in anexa la prezenta hotarare.
    Art. 2
    Continutul contractelor de furnizare a gazelor naturale se convine de catre partile contractante, cu respectarea prevederilor prezentului regulament si a dispozitiilor Codului comercial roman.
    Art. 3
    Prevederile Regulamentului pentru furnizarea si utilizarea gazelor naturale se aplica dupa 30 de zile de la publicarea prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei.
    Art. 4
    Pe aceeasi data se abroga orice dispozitii contrare.

                PRIM-MINISTRU
                NICOLAE VACAROIU

                              Contrasemneaza:
                              Ministrul industriilor,
                              Dumitru Popescu

    ANEXA 1

                         REGULAMENT
pentru furnizarea si utilizarea gazelor naturale

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Prezentul regulament stabileste raporturile dintre furnizor si consumatori privind: contractarea, furnizarea si utilizarea gazelor naturale, preluate din sistemul de alimentare al furnizorului.
    Definitiile notiunilor de specialitate utilizate in prezentul regulament sunt prezentate in anexa.
    Art. 2
    Prevederile regulamentului se aplica, de asemenea, la proiectarea, executarea, receptionarea, exploatarea si intretinerea instalatiilor de alimentare cu gaze naturale.
    Art. 3
    In functie de natura consumului, consumatorii se impart in urmatoarele categorii:
    a) consumatori casnici si asimilati;
    b) consumatori industriali si similari;
    c) consumatori diversi.

    CAP. 2
    Reglementari privind realizarea instalatiilor de utilizare a gazelor naturale

    Art. 4
    Instalatiile de alimentare cu gaze naturale a consumatorilor se proiecteaza si se executa de catre unitati specializate cu personal autorizat.
    Art. 5
    Proiectarea si executarea instalatiilor de gaze naturale se fac numai pe baza reglementarilor in vigoare.
    Art. 6
    Executarea oricarei lucrari pe conductele si instalatiile de gaze naturale de orice categorie se poate face numai dupa obtinerea aprobarilor legale.
    Executarea de lucrari noi, modificari, extinderi sau revizii ale instalatiilor de gaze naturale de orice categorie, de catre persoane neautorizate sau fara obtinerea aprobarilor legale, se pedepseste conform legislatiei in vigoare.
    Art. 7
    In vederea racordarii si punerii in functiune a instalatiilor executate, consumatorul are obligatia de a depune la furnizor o documentatie intocmita de executant, in conformitate cu normativele si reglementarile in vigoare.
    Documentatia de avizare trebuie sa contina urmatoarele documente de baza:
    - bilant termic de proiect;
    - bilant termic real;
    - fisa privind indeplinirea conditiilor de protectie a mediului ambiant;
    - schema de autorizare conform normativului in vigoare.
    Art. 8
    Orice modificare a instalatiei de alimentare cu gaze naturale, solicitata de consumator, va fi platita integral de catre acesta, daca constituie proprietatea consumatorului.
    Art. 9
    Punerea in functiune a instalatiei consumatorului se va efectua dupa incheierea contractului sau a documentului de furnizare a gazelor naturale, numai de catre furnizori, in prezenta consumatorului si a executantului.
    La cererea consumatorului pentru instalatiile acestuia, furnizorul poate executa verificari, incercari si probe ale instalatiei de utilizare, contra plata.
    Art. 10
    Se interzice racordarea provizorie a instalatiei unui consumator la sistemul de transport si distributie.
    Art. 11
    Se interzice executarea de constructii subterane pe traseele conductelor si instalatiilor de alimentare apartinand furnizorului, la distante mai mici decat cele prevazute in normativele in vigoare, indiferent de proprietarul terenului pe care este amplasata instalatia de utilizare.
    Art. 12
    Distrugerea, avarierea sau degradarea prin interventii din culpa sau intentionate a instalatiilor de alimentare din patrimoniul furnizorului se sanctioneaza potrivit legii.

    CAP. 3
    Reglementari privind contractarea gazelor naturale
    Sectiunea 1
    Dispozitii generale

    Art. 13
    Furnizarea gazelor naturale se face numai pe baza de contract sau de abonament, incheiat intre furnizor si consumator.
    Consumul de gaze naturale fara contract sau abonament este considerat consum fraudulos si atrage dupa sine intreruperea furnizarii gazelor naturale, precum si sanctionarea potrivit dispozitiilor legale.
    Art. 14
    Continutul contractului de furnizare a gazelor naturale se convine intre partile contractante, cu respectarea prevederilor prezentului regulament si a Codului comercial roman, avand la baza contractul-cadru al furnizorului.
    Art. 15
    Contractul de furnizare a gazelor naturale se incheie pentru fiecare loc de consum, pe o durata convenita.
    Art. 16
    Contractarea gazelor naturale se face tinand seama de necesarul solicitat, in baza consumurilor tehnologice stabilite prin norme, si de posibilitatile de asigurare de catre furnizor, iar cantitatile convenite se prevad in anexa la contract. Exceptie fac consumatorii casnici si asimilatii acestora.
    Art. 17
    Contractul reglementeaza raporturile dintre furnizor si consumator cu privire la furnizarea, facturarea si conditiile de utilizare a gazelor naturale.
    Art. 18
    Este interzisa utilizarea gazelor naturale in alte scopuri decat cele prevazute in contractul incheiat.
    Art. 19
    Consumatorul nu poate sa procedeze sub nici o forma la revanzarea totala sau partiala a gazelor naturale care fac obiectul contractului.
    Art. 20
    Cantitatea de gaze naturale contractate se stabileste in conditiile STAS 3317 - 67 sau ale celui in vigoare la data furnizarii, pentru starea de referinta.
    Locul de predare-primire a gazelor naturale este statia de predare-primire, statia sau postul de reglare-masurare sau numai punctul de masurare al furnizorului.
    Art. 21
    In contractul ce se incheie de catre furnizor cu consumatorii se vor mentiona in mod obligatoriu urmatoarele:
    a) caracteristicile gazelor naturale furnizate;
    b) facturarea si plata gazelor naturale furnizate;
    c) obligatii si raspunderi ale partilor.

    Sectiunea a 2-a
    Prevederi specifice pe categorii de consumatori.
    Consumatori casnici si asimilati
    Art. 22
    Pentru incheierea abonamentelor de furnizare a gazelor naturale este obligatorie prezentarea, de catre viitorul consumator casnic si asimilat, a actului de proprietate sau a contractului de inchiriere a locuintei si a aprobarii de debit de gaze naturale.
    Art. 23
    In cazul locuintelor cu mai multi locatari principali, cu un singur contor de decontare, abonamentul se incheie cu locatarul principal in spatiul caruia este montat contorul sau cu unul dintre locatarii principali, desemnat de ceilalti cand contorul este montat in spatiul comun.
    Art. 24
    La imobilele cu destinatia de locuinte, unde exista consum de gaze naturale in incaperi sau in spatii de folosinta comune, abonamentul de furnizare a gazelor naturale se incheie cu asociatia de locatari sau, in lipsa acesteia, cu persoana imputernicita de locatari sau de proprietar, dupa caz.
    Art. 25
    Consumatorul casnic, care foloseste gazele naturale si in alte scopuri decat cel casnic, este obligat sa solicite masurarea separata pentru aceste utilitati.
    In mod exceptional, cand separarea nu este posibila, se va proceda la stabilirea consumului casnic din totalul consumului, pe baza sistemului pausal, in vederea aplicarii tarifelor corespunzatoare.
    Art. 26
    Consumatorul casnic si asimilat, titular al unui abonament de furnizare a gazelor naturale, este obligat sa ceara rezilierea acestuia si incetarea furnizarii gazelor naturale cu minimum 5 zile inainte de a pierde titlul juridic care a stat la baza incheierii abonamentului.
    Art. 27
    La incheierea abonamentului, furnizorul are obligatia de a verifica sau de a inlocui contorul cu altul verificat si atestat metrologic, dupa caz, in prezenta consumatorului.

    Sectiunea a 3-a
    Consumatori industriali si similari
    Art. 28
    In contractul sau in actele aditionale componente care se incheie de catre furnizor cu consumatorul, se vor mentiona in mod obligatoriu:
    a) conditiile de corelare a parametrilor instalatiilor consumatorului cu cei ai instalatiilor furnizorului, in situatiile de limitare a furnizarii gazelor naturale;
    b) conditiile si posibilitatile de intrerupere a furnizarii gazelor naturale, cu mentionarea termenului de avizare;
    c) modul de informare reciproca si responsabilitati de ambele parti;
    d) presiunea minima tehnologica si presiunea minima de avarie;
    e) obligativitatea respectarii cererii furnizorului de trecere la folosirea acestui combustibil, pentru consumatorii avizati in regim mixt;
    f) modul de facturare si plata a cantitatilor de gaze naturale contractate.
    Art. 29
    Rezilierea contractului se poate efectua la cererea consumatorului, cu preaviz scris de 30 de zile, cu exceptia cazurilor in care contractul prevede in mod expres altfel.
    Rezilierea contractului din initiativa furnizorului se va efectua dupa 5 zile de la data intreruperii furnizarii gazelor naturale.
    Art. 30
    Consumatorii de gaze naturale, care sunt si furnizori de agent termic pentru populatie sau asimilati cu aceasta si nu au masurare separata a consumului de gaze naturale aferent acestora, sunt obligati sa adapteze instalatiile de utilizare a acestora pentru a putea asigura masurarea separata a consumului de gaze naturale dupa obtinerea avizelor si a racordurilor necesare de la furnizorul de gaze naturale si cu respectarea normativelor in materie in vigoare.
    In mod exceptional si pe o perioada limitata, in cazuri deosebite, cand separarea consumului de gaze naturale nu este posibila din punct de vedere tehnic sau in alte cazuri justificate, stabilirea consumului se poate face de catre consumatorul cu care s-a incheiat contractul, cu acordul furnizorului si al celorlalti consumatori in cauza, pe baza debitului instalat, a numarului mediu de ore de functionare a receptorilor si a altor date tehnice si statistice, in vederea aplicarii tarifelor corespunzatoare.

    Sectiunea a 4-a
    Consumatori diversi
    Art. 31
    Prevederile art. 28 lit. b) si f) si ale art. 29 se aplica in mod corespunzator.

    CAP. 4
    Apartenenta si delimitarea instalatiilor de gaze naturale

    Art. 32
    Retelele de distributie de gaze naturale existente, cat si cele noi executate cu contributia baneasca a populatiei sau a unor persoane juridice de drept privat pot fi preluate de Regia Autonoma a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias, in vederea realizarii lucrarilor de exploatare si intretinere pe perioada functionarii normale a acestora.
    Mijloacele fixe preluate de Regia Autonoma a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias, in conditiile alin. 1, vor fi inregistrate separat, fara a fi evidentiate in situatia patrimoniala a regiei autonome, ramanand in continuare in proprietatea persoanelor fizice sau juridice care au contribuit la executarea lor.
    Preluarea efectiva a retelelor de distributie de gaze naturale se va face la data intocmirii protocoalelor de predare-primire, incheiate intre proprietari si Regia Autonoma a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias.
    Art. 33
    Delimitarea instalatiilor de gaze naturale din punct de vedere al responsabilitatilor tehnice se face in raport cu statia de primire (statia de reglare-masurare sau postul de reglare-masurare), in amonte, in aval sau in cadrul statiei de primire.
    Instalatiile din amonte de punctul de delimitare sunt in responsabilitatea agentului care asigura intretinerea si exploatarea, iar cele din aval sunt in responsabilitatea consumatorului.
    Notiunile de amonte si aval corespund sensului de curgere a gazelor naturale dinspre furnizor spre consumator.
    Punctul de delimitare se stabileste la un element fizic care permite realizarea efectiva a separarii responsabilitatilor tehnice.

    CAP. 5
    Conditii tehnice si organizarea referitoare la functionarea instalatiilor de furnizare si de utilizare a gazelor naturale

    Art. 34
    In cazul in care, in mod exceptional, este necesar ca pe terenul pe care este amplasata reteaua de alimentare cu gaze naturale sa se execute o constructie, beneficiarul acesteia va suporta toate cheltuielile de modificare a traseului retelei si va obtine acordurile definitive ale proprietarilor sau detinatorilor legali ai terenului de pe traseul unde urmeaza sa fie plasata noua conducta.
    Art. 35
    In conditiile functionarii sistemului national de gaze naturale in regim de avarie, furnizorul este scutit de plata eventualelor daune ce decurg din reducerea sau sistarea, dupa o anuntare prealabila, a alimentarii cu gaze naturale a consumatorilor industriali, cand acestea sunt impuse de mentinerea presiunii de siguranta la consumatorii casnici.
    Art. 36
    La instalatiile de distributie si de alimentare ale consumatorului, care sunt proprietatea furnizorului, acesta are obligatia sa ia masuri imediate pentru remedierea defectiunilor si a deranjamentelor.
    In cazul defectiunilor in instalatiile de utilizare sau in instalatiile furnizorului, identificate a fi din culpa consumatorului, acesta va suporta costul remedierii si al cheltuielilor de deplasare a personalului de interventie al furnizorului.
    Furnizorul are obligatia de a permite accesul delegatului consumatorului, cu respectarea conditiilor impuse de zona, la echipamentele de masurare in incinta sa.
    Art. 37
    Furnizorul are urmatoarele drepturi si obligatii:
    a) sa asigure debitele de gaze naturale la parametrii prevazuti in contract, cu conditia respectarii de catre consumator a cantitatilor contractate;
    b) sa sesizeze organelor competente cazurile de consum fraudulos de gaze naturale sau de distrugeri, degradari si sustrageri de elemente din instalatiile proprii, in scopul recuperarii pagubelor;
    c) sa plateasca despagubiri catre consumatorii casnici sau industriali, in cazul nerespectarii obligatiilor contractuale din vina sa;
    d) sa suporte integral pagubele, in cazul producerii, din vina sa, de accidente ce au ca urmare degradarea imobilelor, a bunurilor sau vatamarea integritatii corporale a persoanelor.
    Art. 38
    Consumatorul are dreptul de a solicita furnizorului sa ia masuri corespunzatoare in urmatoarele cazuri:
    a) deranjamente in instalatiile de alimentare;
    b) functionarea necorespunzatoare a instalatiei de masurare a gazelor naturale;
    c) nerespectarea prevederilor contractuale referitoare la cantitatile de gaze naturale facturate.
    Art. 39
    Consumatorii au urmatoarele obligatii:
    a) sa respecte intocmai clauzele contractuale;
    b) sa exploateze si sa intretina instalatiile proprii, in conformitate cu prescriptiile si normativele in vigoare;
    c) sa pastreze in buna stare de functionare instalatiile si utilajele furnizorului si care se afla in incinta consumatorului;
    d) sa nu instaleze si sa nu puna in functiune receptoare neomologate (din tara si din import);
    e) sa nu modifice valorile parametrilor de protectie si reglaj, stabilite de comun acord cu furnizorul;
    f) sa asigure accesul liber la instalatiile apartinand furnizorului si sa nu permita, pe traseele instalatiilor de gaze naturale, ridicarea de constructii, depozitarea diferitelor materiale, precum si executarea, pe aceste locuri, de lucrari subterane, fara a avea, in prealabil, autorizatia furnizorului;
    g) sa permita accesul delegatului furnizorului la echipamentele de reglare-masurare pentru verificarea si revizia instalatiilor, ori de cate ori furnizorul considera necesar;
    h) sa permita accesul in incinta sa a echipei de interventii a furnizorului, in scopul executarii unor lucrari de revizii si reparatii sau pentru remedierea deranjamentelor sau a avariilor instalatiilor furnizorului, cu respectarea conditiilor tehnice specifice zonei.

    CAP. 6
    Limitari si intreruperi in furnizarea gazelor naturale

    Art. 40
    Furnizorul poate intrerupe furnizarea gazelor naturale in urmatoarele cazuri:
    a) consumul de gaze naturale fara contract sau abonament incheiat in acest scop;
    b) consumul fraudulos de gaze naturale;
    c) neachitarea facturii, a notei de plata sau a anticipatiei pentru gazele naturale consumate, la termenele stabilite, precum si neplata daunelor rezultate din deteriorarea unor instalatii ale furnizorului;
    d) impiedicarea delegatului furnizorului de a monta, verifica sau citi aparatele de masurare pentru decontarea contravalorii gazelor naturale consumate sau a verifica si remedia defectiunile la instalatiile furnizorului, cand acestea se afla pe teritoriul consumatorului;
    e) contractul de furnizare a gazelor naturale este pe numele altei persoane fizice decat al celei care detine, de drept, locul de consum;
    f) consumatorul nu aplica reducerea cantitatii de gaze naturale prin contract;
    g) consumatorul a depasit consumul de gaze naturale prevazut in contract si nu a luat masuri pentru reducerea acestuia, pana la incadrarea in cantitatile contractate;
    h) consumatorul a depasit, la varful de consum al sistemului, debitul maxim prevazut in contract;
    i) pentru a lua masuri imediate de prevenire sau lichidare a avariilor din instalatiile sale, anuntand in prealabil consumatorul;
    j) pentru lucrari de instalatii de alimentare noi sau pentru remedierea, inlocuirea sau modificarea celor existente, pe baza de program convenit cu consumatorul;
    k) consumatorul nu participa la intocmirea programului de sistare a furnizarii gazelor naturale, in scopul executarii reviziilor din sistemul de transport si distributie;
    l) consumatorul modifica reglajele instalatiilor de reglare-masurare;
    m) la cererea consumatorului;
    n) in cazurile determinate, de forta majora.
    Art. 41
    La consumatorii care au instalatii sau tehnologii la care intreruperea alimentarii cu gaze naturale peste durata critica poate conduce la explozii, incendii, distrugeri de utilaje sau accidente umane, debitul de gaze naturale se reduce pana la nivelul presiunii de avarie, cu exceptia situatiei prevazute la art. 40 lit. m).
    Art. 42
    Prevederile art. 40 nu se aplica spitalelor, policlinicilor, statiilor de salvare, caminelor de batrani, leaganelor de copii, gradinitelor, creselor, caminelor studentesti, caminelor de handicapati, centrelor de resocializare minori, scolilor si unitatilor militare, cu exceptia situatiilor prevazute la lit. a), b), h), j) si n).
    Art. 43
    Cazurile de intrerupere a furnizarii gazelor naturale prevazute la art. 40, cu exceptia situatiilor prevazute la lit. j), h) si n), vor fi obligatoriu preavizate cu 3 zile lucratoare si vor fi aplicate in cazul in care consumatorul nu s-a conformat preavizului primit, in termen de 6 ore dupa expirarea acestuia.
    Art. 44
    In regim de restrictii sau avarie a sistemului a sistemului national de gaze naturale, furnizorul aplica la consumatori transele de reducere a consumului de gaze naturale prevazut in contracte.
    Transa de reducere care trebuie aplicata si durata de aplicare se comunica fiecarui consumator afectat, prin telex, fax, sau nota telefonica, cu cel putin 24 de ore inainte de aplicare, iar consumatorul este obligat sa o duca la indeplinire in urmatoarele 6 ore.
    Art. 45
    In situatia de forta majora, furnizorul va dispune operativ sistarea alimentarii cu gaze naturale a unor consumatori, pentru a preveni efectele mai grave din sistemul national de gaze.
    Art. 46
    Furnizorul nu raspunde fata de consumatori pentru intreruperea furnizarii gazelor naturale sau pentru calitatea gazelor naturale, in caz de forta majora.
    De asemenea, furnizorul nu raspunde pentru intreruperile furnizarii gazelor naturale cauzate de consumatori.
    Art. 47
    Consumatorul are dreptul sa consume, cu acordul furnizorului, intr-o perioada de maximum 30 de zile, cantitatea de gaze naturale neconsumate in perioada limitarii prin depasirea consumului zilnic contractat, fara sa depaseasca debitul maxim acceptat pentru orele de varf de consum in sistemul national de gaze.

    CAP. 7
    Plata gazelor naturale furnizate

    Sectiunea 1
    Echipamente de masurare
    Art. 48
    Echipamentele de masurare, care servesc pentru decontarea consumurilor intre partile contractante, vor fi omologate legal si se monteaza numai de catre furnizor.
    Echipamentele de masurare ce se procura de catre consumator vor fi avizate, in prealabil, de furnizor si se vor preda acestuia, contra cost.
    In cazul in care echipamentul de masurare este defect, calculul cantitatilor de gaze naturale consumate se face dupa metodologia stabilita de furnizor impreuna cu consumatorul, prin contract.
    Art. 49
    Tipul echipamentelor de masurare este stabilit de catre furnizor, de comun acord cu consumatorul, pentru fiecare loc de consum, in functie de categoria consumatorului.
    Instalarea echipamentelor de masurare se va face in locuri accesibile pentru citire, atat furnizorului, cat si consumatorului, cu respectarea reglementarilor din normativele tehnice in vigoare.
    Art. 50
    Echipamentele de masurare vor fi verificate periodic sau ori de cate ori este necesar, inlocuite in caz de uzura sau avarie, de catre furnizor, pe cheltuiala acestuia.
    In cazul cand deteriorarea se produce in orice mod din vina consumatorului, acesta va suporta costul echipamentelor deteriorate si al lucrarilor de montare, verificare si remontare.
    Art. 51
    Echipamentele de masurare se monteaza si se sigileaza de catre furnizor, in prezenta obligatorie a delegatului imputernicit al consumatorului, cu consemnarea acestei operatiuni intr-un proces-verbal.
    Art. 52
    Ruperea sau violarea sigiliilor aplicate echipamentelor de masurare, precum si afectarea integritatii lor in orice mod, cand acestea se afla in incinta consumatorului, constituie infractiune si se pedepseste conform prevederilor Codului penal.
    Art. 53
    Masuratorile efectuate de consumator in instalatiile proprii nu sunt opozabile masuratorilor efectuate de furnizor.
    Art. 54
    Furnizorul are obligatia sa inlocuiasca in termen de cel mult 10 zile de la data inregistrarii sesizarii scrise echipamentul de masurare reclamat ca fiind defect sau suspect de inregistrari eronate.
    Echipamentul de masurare se verifica intr-un laborator metrologic autorizat care stabileste eroarea de inregistrare cu care se va recalcula consumul pe perioada nefunctionarii acestuia.

    Sectiunea a 2-a
    Preturi si principii
    Art. 55
    Pretul cu ridicata al gazelor naturale este cel legal in vigoare, la data semnarii contractului, exprimat in lei/100 mc gaze calculate la starea de referinta 15 grade C 760 mmhg.
    Modificarea pretului cu ridicata, ca urmare a negocierilor efectuate conform legii, atrage dupa sine modificarea de drept a contractului, consumatorul avand obligatia de a achita contravaloarea gazelor naturale consumate la pretul nou stabilit, de la data intrarii in vigoare a acestuia.

    Sectiunea a 3-a
    Facturarea si incasarea contravalorii gazelor naturale furnizate
    Art. 56
    Gazele naturale furnizate se factureaza de catre furnizori pe baza masurarii acestora si corelat atat cu parametrii efectivi de furnizare (debit, presiune, temperatura), cat si cu parametrii starii de referinta convenite prin contract (1 5 grade C sau 20 grade C si 1,01325 bara).
    Art. 57
    Periodicitatea de citire a echipamentelor de masurare si modul de facturare sunt cele stabilite prin contract.
    Art. 58
    Achitarea facturilor emise de furnizor pentru gazele naturale furnizate se face prin contul bancar al consumatorului, la termenele prevazute in contract, fie prin plati directe la casieria furnizorului sau a delegatului acestuia, fie prin alte sisteme de plata convenite.
    In cazul constatarii unor erori, regularizarile care se impun vor fi facturate separat la data constatarii erorii.
    Art. 59
    La consumatorii industriali si similari pentru neachitarea facturii in termen de 10 zile de la data inregistrarii acesteia, se percepe o penalitate stabilita prin contract, pentru fiecare zi de intarziere, cu incepere din prima zi a scadentei facturii si pana la achitarea ei.
    Dupa trecerea a 15 zile de la aplicarea penalitatii, daca factura nu a fost achitata de consumator, furnizorul va proceda la intreruperea livrarilor de gaze naturale, cu un preaviz de 5 zile lucratoare, iar eventualele consecinte ce rezulta din aceasta intrerupere privesc in exclusivitate pe consumator.
    Dupa efectuarea platilor facturilor si penalitatilor respective, furnizorul va realimenta consumatorul in maximum 3 zile.
    Art. 60
    La consumatorii casnici si asimilati pentru neachitarea contravalorii gazelor naturale furnizate in termen de 5 zile lucratoare de la data instiintarii de plata, se percepe o penalitate stabilita prin contract pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua a 6-a pana la achitarea facturii.
    Dupa trecerea a 30 de zile calendaristice de la aplicarea penalitatii, cu preaviz de 3 zile lucratoare, furnizorul va intrerupe livrarea gazelor naturale.
    Dupa efectuarea platilor facturilor si a penalitatilor respective, furnizorul va realimenta consumatorul in maximum 3 zile.
    In cazul in care consumatorul nu efectueaza, in termen de 15 zile calendaristice, plata integrala a consumului si a penalitatilor aplicate, furnizorul are dreptul sa rezilieze contractul de furnizare si sa desfiinteze racordul sau bransamentul de alimentare, urmand sa obtina pe cale legala recuperarea debitelor restante respective.
    Consumatorul la care s-a desfiintat bransamentul sau racordul, dupa ce a platit facturile restante si penalitatile respective, poate cere un nou racord, urmand aceeasi metodologie ca un nou consumator.
    Art. 61
    In cazul in care, la verificarea efectuata din initiativa furnizorului sau la cererea consumatorului, se constata erori de masurare ce depasesc limitele admise, consumul de gaze naturale se va recalcula retroactiv dupa metodologia stabilita de furnizor, de comun acord cu consumatorul, prin contract.
    Daca abaterile se incadreaza in limitele de erori de masurare admise, consumatorul care a solicitat verificarea va suporta plata integrala a cheltuielilor efectuate de furnizor cu ocazia verificarii.
    In celelalte situatii cheltuielile se suporta de catre furnizor.
    Art. 62
    In cazul constatarii unui consum fraudulos de gaze naturale, determinarea consumului se va efectua conform metodologiei stabilite de furnizor.
    Perioada de recalculare se ia in considerare de la data inceperii consumului fraudulos sau, cand aceasta nu se poate constata, se procedeaza conform reglementarilor legale.
    Art. 63
    La incheierea contractului sau abonamentului, consumatorul depune la furnizor contravaloarea consumului prezumat de gaze naturale, pentru o perioada de 30 de zile, denumita anticipatie.
    Art. 64
    Daca se constata la un consumator ca valoarea anticipatiei este cu peste 20% mai mica decat valoarea consumului de gaze naturale pentru o perioada de 30 de zile, furnizorul are dreptul sa solicite majorarea in mod corespunzator a anticipatiei, iar consumatorul este obligat sa plateasca diferenta in termen de pana la 90 de zile de la data anuntarii de catre furnizor.
    Art. 65
    Suma depusa drept anticipatie se va restitui numai in situatia in care cel care a depus-o inceteaza de a mai fi consumator al furnizorului care a platit anticipatia si a lichidat integral debitul sau.
    Art. 66
    In cazul in care consumatorul va importa direct gaze naturale, Regia Autonoma a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias se obliga sa transporte si sa furnizeze aceste gaze naturale in baza unui contract ferm de transport si distributie.

    CAP. 8
    Reglementari privind instalatorii autorizati

    Art. 67
    In scopul respectarii prevederilor prescriptiilor tehnice si ale normativelor in vigoare, toate instalatiile de utilizare, care se racordeaza la sistemul national de transport si distributie a gazelor naturale, vor fi proiectate si executate de instalatorii autorizati de catre Regia Autonoma a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias.
    Art. 68
    Calitatea de instalator autorizat se obtine in baza unui examen care se desfasoara in conformitate cu prevederile normativului de gaze naturale in vigoare.
    Art. 69
    Candidatul, care este declarat admis in urma examenului sustinut, primeste calitatea de instalator autorizat, atestata prin carnet.
    Carnetul de instalator autorizat este nominal, netransmisibil si valabil pe intreg teritoriul tarii, in baza vizei periodice a emitentului.
    Art. 70
    Activitatea depusa, in baza calitatii de instalator autorizat, poate fi exercitata de titularul carnetului pe cont propriu sau ca angajat al unui agent economic cu capital de stat sau privat.
    Art. 71
    Calitatea de instalator autorizat este organizata pe grade, pe baza principiului competentei, dupa cum urmeaza:
    a) Gradul I - acorda competenta pentru: lucrari de proiectare, executie si intretinere privind sistemele de masurare a debitelor, dimensionarea conductelor, bransamentelor, statiilor de reglare si instalatiilor de utilizare, prescriptii de executie, norme si normative tehnice, precum si reglementari administrative referitoare la distributia si utilizarea gazelor naturale.
    b) Gradul II - acorda competenta pentru lucrari privind proiectarea instalatiilor de utilizare, executarea si exploatarea categoriilor de lucrari din sistemul de distributie.
    c) Gradul III - acorda competenta pentru lucrari privind executarea, exploatarea si intretinerea instalatiilor de utilizare industriale si neindustriale.
    Art. 72
    La intrarea in vigoare a prezentului regulament, in termen de maximum 2 ani, instalatorii autorizati se vor prezenta la reexaminare pentru verificarea cunostintelor privind noul regulament, in vederea obtinerii autorizatiei corespunzatoare.
    Art. 73
    Instalatorii autorizati au obligatia ca, in activitatea ce o presteaza in baza titlului obtinut, sa respecte intocmai prevederile prezentului regulament si ale celorlalte acte normative privind proiectarea, executia si verificarea instalatiilor de gaze naturale.
    De asemenea, au obligatia de a avea un comportament corect, etic si profesional in relatiile cu beneficiarii si cu furnizorii de gaze naturale.
    Art. 74
    Sunt interzise instalatorilor autorizati urmatoarele:
    a) sa execute lucrari de gaze naturale, fara obtinerea aprobarilor legale si inaintea avizarii documentatiei de catre agentii economici distribuitori;
    b) sa puna in functiune instalatii de gaze naturale care nu au fost avizate, receptionate si deschise de agentii economici distribuitori;
    c) sa racordeze noi puncte de ardere la instalatiile existente si sa le puna in functiune, fara avizul agentilor economici distribuitori;
    d) sa semneze dosare preliminare sau definitive pentru lucrari pe care le executa sau le supravegheaza direct;
    e) sa rupa sigiliile aplicate de catre agentii economici distribuitori;
    f) sa execute lucrari pentru care nu sunt autorizati;
    g) interventia sub orice forma la instalatiile furnizorului.
    Art. 75
    Instalatorii autorizati care au proiectat sau au supravegheat in executie si au executat instalatia de gaze naturale sunt obligati sa participe la punerea in functiune a instalatiei respective, la data stabilita de furnizor, de comun acord cu beneficiarul.
    Art. 76
    Reprogramarea punerii in functiune a unei instalatii de gaze naturale, din cauza neprezentarii instalatorului autorizat, responsabil de lucrare, la data stabilita conform art. 75 sau datorita imposibilitatii punerii in functiune din cauza unor deficiente in instalatia de utilizare, va fi conditionata de achitarea taxelor corespunzatoare de catre instalatorul autorizat.

    CAP. 9
    Sanctiuni

    Art. 77
    Nerespectarea prevederilor prezentului regulament si ale normativelor in vigoare de catre instalatorii autorizati, in functie de gravitatea abaterii, atrage sanctionarea acestora de catre agentii economici distribuitori, dupa cum urmeaza:
    - avertisment;
    - ridicarea autorizatiei pe timp limitat;
    - ridicarea autorizatiei cu drept de prezentare la o noua examinare;
    - ridicarea definitiva a autorizatiei, fara drept de prezentare la o noua examinare.
    Sanctiunile se vor consemna in carnetul de instalator autorizat.

    Dispozitii finale
    Art. 78
    Regia Autonoma a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias este imputernicita sa elaboreze instructiuni de detaliere, normative si reglementari ce decurg din prezenta hotarare, in termen de 3 luni de la publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei.

    ANEXA 1
    la regulament

                       DEFINITII
    ale unor notiuni utilizate in cuprinsul regulamentului

    In prezentul regulament, in afara cazurilor in care se prevede altfel, se utilizeaza urmatoarea terminologie in ordine alfabetica:
    1. Abonat - consumatorul sau grupul de consumatori care are relatii contractuale directe cu unitatea de transport sau de distributie a gazelor naturale.
    2. Aparat de utilizare - sistem mecanic complex, destinat sa consume gaze naturale (combustibil, materie prima) in conditii igienice, economice si de siguranta.
    3. Arzator - constructie mecanica destinata sa consume gaze naturale combustibile in conditii igienice, economice si de siguranta intr-un focar sau intr-o incinta.
    4. Aviz tehnic de racordare - aviz scris care se da unui consumator de catre Regia Autonoma a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias asupra posibilitatilor si conditiilor de alimentare cu gaze naturale din sistemul national de transport si distributie de gaze naturale.
    5. Bransament - conducta de legatura, transportand gaze naturale nemasurate de la sistemul de distributie pana la iesirea din robinetul de bransament, statia sau postul de reglare.
    6. Conducta de transport - conducta prin care gazele naturale sunt transportate de la sursa de gaze naturale pana la statiile de predare.
    7. Consum fraudulos - consumarea oricarei cantitati de gaze naturale prin incalcarea intentionata sau din culpa a prezentului regulament, a contractului (abonamentului) de furnizare gaze naturale sau a oricarei alte dispozitii imperative din normativele tehnice si din legislatia in vigoare.
    8. Consumator - persoana fizica sau juridica, beneficiarul instalatiei de utilizare, racordata la reteaua furnizorului prin care primeste gaze naturale.
    9. Consumator casnic si asimilati - persoane fizice care utilizeaza gazele naturale in locuinta, pentru necesitati casnice, sau persoana juridica care utilizeaza gazele naturale in scopuri socioculturale.
    10. Consumatori industriali si similari - consumatorii care folosesc gazele naturale in procesul de fabricatie ca materie prima sau in alte scopuri. Similari se considera consumatorii care folosesc gazele naturale in diverse mijloace de productie pentru fabricarea de bunuri de consum.
    11. Consumator divers - orice consumator, in afara consumatorului casnic si a consumatorilor industriali si similari (sedii partide politice, sindicate, asociatii profesionale, biserici, parohii, banci, unitati C.E.C., sedii ambasade, tribunale, judecatorii si altele asemenea).
    12. Debit de calcul - produsul dintre suma debitelor nominale ale aparatelor deservite si factorul de incarcare corespunzator numarului de apartamente.
    13. Debit instalat - suma debitelor nominale ale aparatelor de utilizare existente intr-o instalatie de utilizare sau debitul nominal al unui aparat de utilizare.
    14. Debit nominal (Nmc/h) - cantitatea de gaze naturale in volum normal (273,15 grade K si 1,01325 bara), care trece intr-o ora printr-un aparat (contor, regulator, aparat de utilizare, arzator etc.) la presiunea nominala de functionare.
    15. Echipament de masurare - aparatura si ansamblul instalatiilor unui consumator in vederea masurarii gazelor naturale furnizate.
    16. Eroare de masurare - eroarea limita admisibila avizata metrologic.
    17. Factorul de incarcare - raportul dintre incarcarea efectiva si incarcarea nominala sau debitul nominal.
    18. Furnizor - unitatea specializata care are in obiectul de activitate furnizarea de gaze naturale catre consumatori.
    19. Instalatia de utilizare - ansamblul de conducte, armaturi, aparate si accesorii montate in incinta unui consumator, in aval de robinetul de bransament, respectiv dupa robinetul de iesire din statia sau postul de reglare de la capatul bransamentului, inclusiv focarul si cosul de evacuare a gazelor de ardere.
    20. Instalatia exterioara - partea din instalatia de utilizare care se gaseste in exteriorul cladirilor, intre robinetul de bransament, respectiv intre statia sau postul de reglare si robinetele de incendiu, montate la intrarea conductei in cladiri.
    21. Instalatia interioara - partea din instalatia de utilizare din interiorul cladirii, intre robinetul de incendiu si aparatele de utilizare, inclusiv focarul si cosul de evacuare a gazelor de ardere.
    22. Loc de consum - amplasamentul instalatiilor de utilizare ale unui consumator prin care se consuma gaze naturale.
    23. Ocolitor - tronson de teava, prevazut cu robinet de inchidere, care face legatura intre conducta de intrare si cea de iesire a unui aparat de masura, a unei statii (post) de reglare sau a unui panou de reglare si masurare si altele asemenea, permitand scoaterea din circuit a elementului respectiv de instalatie si alimentarea directa a consumatorului.
    24. Post de reglare - ansamblul de aparate, armaturi si accesorii, amplasate intr-o cabina sau direct pe agregate tehnologice prin care se face reducerea si reglarea presiunii gazelor naturale.
    25. Post de reglare-masurare - ansamblul de aparate, armaturi si accesorii, amplasate intr-o cabina sau direct pe agregatele tehnologice prin care se face reducerea si reglarea presiunii, precum si masurarea debitelor de gaze naturale.
    26. Presiune minima de avarie - presiunea minima necesara pentru mentinerea in functiune a agregatelor, care conditioneaza securitatea instalatiilor si a personalului.
    27. Presiune minima tehnologica - presiunea minima necesara in regim de limitare la consumator, pentru mentinerea in functiune, in conditii de siguranta, numai a acelor echipamente si instalatii impuse tehnologic pentru a evita pierderi de productie nerecuperabile.
    28. Racord - conducta de legatura dintre o ramura a instalatiei exterioare si cea a instalatiei interioare dintr-o cladire, pavilion, sectie etc.
    29. Regim de alimentare sau restrictie - situatia in care este necesara reducerea, in anumite limite, a debitului si a presiunii gazelor naturale la unii consumatori, pentru mentinerea in functiune la parametrii corespunzatori a sistemului national de transport si de distributie.
    30. Regim de avarie - regim tehnologic caracterizat prin parametrii de functionare ai sistemului sau subsistemelor de transport si distributie cu valori scazute sub limita necesara asigurarii debitului solicitat.
    31. Regim mixt de functionare - regim de functionare la care se utilizeaza concomitent sau separat combustibilul lichid si/sau gazele naturale.
    32. Retea de distributie - ansamblul de conducte si accesorii, situat in aval de statiile de sector pana la robinetele de bransament ale consumatorilor alimentati cu gaze naturale cu presiune joasa, respectiv pana la iesirea din statiile (posturile de reglare).
    33. Retea de repartitie - reteaua alimentata din statiile de predare, destinata sa alimenteze statiile de reglare ale consumatorilor importanti, respectiv statiile de reglare de sector (zona).
    34. Robinet de bransament - robinet montat la capatul bransamentului, de la care se poate opri in intregime alimentarea cu gaze naturale a unui consumator.
    35. Robinet de incendiu - robinet montat in exterior la intrarea instalatiilor de utilizare in cladiri, de la care se poate opri in intregime furnizarea gazelor naturale intr-un corp de cladire, in hale industriale etc.
    36. Sistem de alimentare - ansamblul compus din conducte, aparate, instalatii de masurare, accesorii, situat intre statiile de predare si inclusiv cosurile prin care se evacueaza gazele de ardere, destinat sa asigure alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor intr-o localitate.
    37. Sistem de distributie - ansamblul compus din conducte, aparate si accesorii, cuprins intre statiile de predare si robinetele de bransament ale consumatorilor racordati la reteaua de presiune joasa, respectiv pana la iesirea din statiile (posturile) de reglare de la capetele bransamentelor.
    Intr-un sistem de distributie pot intra: una sau mai multe retele de reparatii, statii de reglare de sector si de zona, una sau mai multe retele de zona de distributie, bransamente, statii sau posturi de reglare la consumatori.
    38. Sistem pausal - modul de stabilire a consumului de gaze naturale in functie de debitul instalat si de numarul orelor de utilizare pe tipuri de receptoare.
    39. Situatia de avarie in sistemul national de transport si distributie - situatie in care, datorita avariilor unor instalatii sau agregate din sectorul de extractie si transport gaze naturale, reducerii importului de gaze naturale sau unor situatii dificile generate de temperaturi deosebit de scazute, nu se mai pot mentine principalii parametri ai sistemului national de transport sau parti din acesta.
    40. Starea normala - starea termodinamica, definita prin conditiile T = 273,15 grade K si P = 1,01325 bara.
    41. Starea de referinta - starea termodinamica definita prin conditiile T = 288,15 grade K si P = 1,01325 bara.
    42. Statie de predare-primire - ansamblul instalatiilor de reducere si reglare a presiunii, masurare si odorizare, prin care gazele naturale din conductele de transport intra in sistemul de distributie sau in instalatia de utilizare a unor consumatori .
    43. Statii de reglare masurare   ansamblul de aparate, armaturi si accesorii de reducere, reglare a presiunii si masurare, prin gazele naturale trec din reteaua de repartitie in reteaua de distributie (statii de reglare de sector) sau din sistemul de distributie in instalatiile consumatorului (statii de reglare) la consumatori, situate in incinta consumatorului, dupa robinetul de bransament.
    44. Treapta de presiune   intervalul dintre limitele minime si maxime ale suprapresiunilor admise in retelele si instalatiile de gaze naturale.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 942/1995

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 942 din 1995
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu