ORDIN Nr. 2508
din 27 decembrie 2006
pentru preluarea in
legislatia interna a unor noi amendamente la prevederile anexei I „Reteaua de
drumuri internationale «E»" si ale anexei II „Conditiile pe care trebuie
sa le indeplineasca marile drumuri de circulatie internationala" la
Acordul european asupra marilor drumuri de circulatie internationala (AGR),
incheiat la Geneva la 15 noiembrie 1975
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 111 din 14 februarie 2007
In conformitate cu prevederile art. 3 din Legea nr.
455/2004 pentru acceptarea amendamentelor la Acordul
european asupra marilor drumuri de circulaţie internaţională (AGR), încheiat la
Geneva la 15 noiembrie 1975,
ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se adoptă amendamentele
la anexa I „Reţeaua de drumuri
internaţionale «E»" şi la anexa II „Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească marile drumuri de
circulaţie internaţională" la Acordul european asupra marilor drumuri de
circulaţie internaţională (AGR),încheiat la Geneva la
15 noiembrie 1975, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Constantin Dascălu,
secretar de stat
ANEXĂ
AMENDAMENTE
la anexele I şi II la Acordul european asupra
marilor drumuri de circulaţie internaţională (AGR),încheiat la Geneva la 15 noiembrie 1975, cu modificările
ulterioare, adoptate prin Legea nr. 455/2004
Art. I. - Anexa I „Reţeaua de drumuri internaţionale «E»" se modifică după cum
urmează:
„LISTA DRUMURILOR
A. Drumuri principale
(1) Drumuri cu orientare vest-est:
a) Drumuri de referinţă:
Drumurile E 40 şi E 60 se completează astfel:
E 40 Calais -Oostende -Gent-Bruxelles -Liege - Aachen -
Koln-Olpe-Giessen - Bad Hersfeld -Herleshausen-Eisenach-Erfurt-Gera- Chemnitz-
Dresden- Gorlitz - Legnica-Wroclaw-Opole - Gliwice -Krakow -Przemysl -Lvov
-Rovno- Zhitomir - Kiev - Kharkov - Rostov - na-Donu
Lougansk-Volgograd-Astrakhan-Atyrau- Beineu - Kungrad - Nukus -
Dasshaus-Buchara-Nawoy-Samarkand-Dihzak- Tashkent - Shymkent -Zhambyl - Bishkek
- Almaty -Sary-Ozek-Taldykorgan
-Usharal-Taskesken-Ayaguz-Georgiyevka-Ust-Kamenogorsk-Ridder;
E 60 Brest-Nantes -Tours -Orleans -Courtenay -
Beaune-Besancon -Belfort-Mulhouse -Basel - Zurich - Winterthur - St. Gallen-St.
Margrethen -Lauterach -Feldkirch -Imst-lnnsbruck-Worgl-Rosenheim-Salzburg-Linz-
Wien -Nickelsdorf-Mosonmagyarovar-Gyor-Budapest-Puspokladâny-
Oradea-Cluj-Napoca- Turda -Târgu Mureş -Braşov -
Ploieşti- Bucureşti - Urziceni - Slobozia -Hârşova - Constanţa
-Agigea ... Poţi-Samtredia -
Khashuri - Tbilisi -Gandja - Evlak
-Baku...Turkmenbashi-Gyzylarbat-Ashgabat-Tedjen-Mary-Chardzhu-Alat-Buchara-Karshi-Guzai-Sherobod-Termis-
Dushanbe- Jirgatal- Sary Tash -Irkeshtam.
Se reintroduc E 88 de la Ankara
la Refahiye (Turcia) şi E 96 de la Izmir la Sivrihisar
(Turcia), astfel:
E 88 Ankara-Yozgat-Syvas-Refahiye;
E 96 Izmir-Uşak-Afyon-Sivrihisar.
Se extinde E 45 de la Goteborg la Karesuando (Suedia),
astfel:
E 45 Karesuando-Gallivare-Storuman-Ostersund - Mora -
Grums - Trollhattan - Goteborg - Frederikshavn -Aalborg -Arhus -Vejle-Kolding-
Froslev-Flensburg-Hamburg-Iannover-Gottingen-Kassel-Fluida-Wurzburg- Nurnberg
-Munchen - Rosenheim - Worgl - Insbruck-Brenner - Pass/Paso del Brenero -
Fortezza-Bolzano-Trento-Verona-Modena- Cesena - Perugia - Fiano (Roma)
-S.Cesareo (Roma) - Napoli - Salerno -Sicignano - Cosenza - Villa S. Giovanni
... Messina-Catania- Siracuza-Gela.
b) Drumuri de
legătură:
Drumurile E 38 şi E 68 se completează astfel:
E 38 Glukhov-Kursk-Voronezh - Saratov - Uralsk- Aktobe
-Karabutak-Aralsk-Novokazalinsk- Kyzylorda-Shymkent;
E 68 Szeged-Arad -Ilia -Deva
-Sebeş -Sibiu - Veştem - Făgăraş - Braşov.
Se înlocuieşte secţiunea Sozopol -Primorsko-Tcarevo a
drumului E 87 (Bulgaria) cu
secţiunea Marinka-Zvezdec, astfel:
E 87 Odessa - Izmail - Reni -
Galaţi - Tulcea - Constanţa-Varna-Burgas-Marinka-Zvezdec- Malko Tarnovo-Derekoy-Kirklareli -Baaeski-Havza-
Keşan-Gelibolu-Eceabat ...Canakkale -Âyvalik-Iymir
-Selcuk-Aydin-Denizli-Acipayam-Korkuteli-Antalya.
Se reintroduce E 97 de la
Trabzon la Aşkale (Turcia), astfel:
E 97 Trabzon-Gumuşhane-Aşkale.
(2) Drumuri cu orientare nord-sud
a) Drumuri de referinţă:
Drumul E 85 se completează
astfel:
E 85 Klaipeda - Kaunas - Vilnius - Lida - Slonim -
Kobrin -Luck - Cernovcy -Şiret -Suceava- Săbăoani - Roman
- Bacău - Mărăşeşti-Tişiţa- Buzău - Urziceni
- Bucureşti - Giurgiu - Ruse -
Bjala-Veliko Tarnovo-Stara Zagora-Haskovo-
Svilengrad-Ormenio-Kastanies-Didymoteicho- Alexandropouli.
b) Drumuri de legătură:
Drumul E 81 se completează
astfel:
E 81 Mukacevo -Halmeu -Satu
Mare-Zalău -Cluj-Napoca -Turda -Sebeş - Sibiu - Piteşti - Bucureşti -Lehliu - Feteşti - Cernavodă - Constanţa.
Se introduce un nou drum european - E 99:
E 99 Şanliurfa -Diyarbakir
-Bitlis -Dogubeyazit -Igdir-Dilucu-Sadarak.
B. Drumuri de ramificaţie,
de legătură şi conexiuni
Se introduc noi drumuri europene - - E 263, E 577 si E
881, astfel:
E 263 Tallinn - Tartu -Luhamaa; E 577 Ploieşti - Buzău;
E 881 Izmit-Bursa-Balikesir-Manisa-Izmir-Ceşme.
Se modifică reţelele următoarelor drumuri europene: E 441, E 581, E 583, E 673, E 675, E 691 şi E 002, astfel:
E 441 Chemnitz-Plauen - Hof;
E 581 Tişiţa (în loc de
Mărăşeşti) - Tecuci-Albita -Leucheni- Kishinev -
Odessa;
E 583 Săbăoani (în loc de
Roman) - Iaşi -Sculeni
-Beltzy-Mohelerpodolsc-Vinnitza-Zhitomir;
E 673 Lugoj - Ilia (în loc de Deva);
E 675 Agigea (în loc de
Constanţa) - Negru Vodă/Kardam;
E 691 Ashtarak-Gumri-Ashotsk-Vale-Turkgozu
-Posof-Kars-Horasan;
E 002 Alyat - Saatli - Mehgri - Ordubad - Djulfa
-Nakhchivan-Sadarak."
Art. II. - Anexa II „Condiţii pe care trebuie să le îndeplinească marile drumuri de
circulaţie internaţională" se modifică după cum urmează:
1. Cuprinsul se modifică
după cum urmează:
1.1. Se introduce un nou capitol, capitolul V
(capitolele V şi VI devin
capitolele VI şi, respectiv, VII), cu următorul
cuprins:
„V. GESTIONAREA TUNELELOR, ECHIPAMENTE DE SIGURANŢĂ SI DISPOZIŢII GENERALE REFERITOARE LA TUNELE
1. Sisteme de management al traficului
2. Centrul de control
3. Ieşiri de siguranţă şi căi
de acces pentru serviciile de intervenţie în caz de urgenţă
4. Dotarea tunelelor
4.1. Dispozitive de iluminat,
alimentare cu energie electrică şi circuite electrice
4.2. Dispozitive pentru
situaţii de urgenţă
4.3. Sisteme de ventilare
4.4. Alte dispozitive şi
sisteme pentru îmbunătăţirea siguranţei circulaţiei
5. Rezistenţa structurii la
foc".
1.2. Capitolul VI va avea
următorul cuprins:
„VI. MEDIUL ÎNCONJURĂTOR Şl
AMENAJAREA PEISAJULUI
1. Consideraţii generale
2. Integrarea drumurilor în
mediul înconjurător
3. Principalele efecte
adverse ale drumurilor asupra mediului înconjurător
3.1. Poluarea apei
3.1.1. Poluarea în timpul
lucrărilor de drumuri
3.1.2. Poluarea sezonieră
3.1.3. Poluarea accidentală
3.1.4. Poluarea permanentă
3.2. Zgomotul
3.2.1. Factori de care trebuie
să se ţină seama
3.2.2. Măsuri de întreprins
4. Analiza problemelor privind
efectele asupra peisajului şi mediului cultural".
1.3. Capitolul VI „ÎNTREŢINERE"
va fi renumerotat ca VII.
2. Textul anexei II se
modifică după cum urmează:
2.1. Capitolul I „Generalităţi"
Paragraful al II-lea se completează după cum urmează:
„Prevederile prezentei anexe referitoare la tunele se aplică tunelelor cu lungimi mai mari de 500
m. Unele prevederi ale acestor dispoziţii se referă
însă numai la tunele lungi."
2.2. Capitolul II „Clasificarea
drumurilor internaţionale"
Punctul II.2 „Drumuri
expres" va avea următorul cuprins:
„Un drum expres este un
drum rezervat pentru circulaţia autovehiculelor, accesibil numai dintr-un nod rutier sau o
intersecţie controlată pe care:
(i) se interzic oprirea şi parcarea pe partea/părţile carosabilă/carosabile; şi care
(ii) nu se intersectează la nivel cu nicio cale ferată,
linie de tramvai sau trecere pentru pietoni."
2.3. Capitolul III „Caracteristici geometrice"
III.1 Consideraţii generale
Antepenultimul paragraf se completează după cum
urmează:
„Drumurile internaţionale
trebuie să aibă caracteristici omogene pe tronsoane suficient de lungi.
Schimbarea categoriei se va face în punctele unde acestea pot fi percepute cu
claritate de utilizatori (apropierea de o zonă construită, de intersecţii, de
puncte pentru încasarea taxei de peaj şi puncte de frontieră sau la modificarea
reliefului), iar zonelor cu curbe de tranziţie trebuie să li se acorde o
atenţie deosebită."
III.2.1 Parametrii de bază
Tabelul privind valorile minime recomandate pentru
parametrii traseului în plan şi în profil longitudinal
va avea următorul cuprins:
„Viteza de proiectare (km/h)
|
60
|
80
|
100
|
120
|
140
|
Raza minimă în plan (corespunzătoare
unei supraînălţări de maximum 7 %) (m)
|
120
|
240
|
450
|
650
|
1.000
|
Declivitate maximă
(% care să nu fie depăşit)*
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
Panta maximă a profilului
in lung în tunele noi**
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
* Declivitatea maximă trebuie
diminuată cu 1% pentru drumuri
expres şi autostrăzi. In cazul în care se utilizează declivitatea maximă,
trebuie să se ţină seama de realizarea unei benzi suplimentare pentru
circulaţia vehiculelor lente.
** In cazul în care nu este
posibilă o altă soluţie din punct de vedere geografic. In tunele cu pante mai
mari de 3% trebuie luate
măsuri suplimentare şi/sau pentru îmbunătăţirea siguranţei circulaţiei pe baza
unei analize de risc."
Raza convexă minimă în punctul cel mai
înalt al profilului longitudinal (m) pentru părţi carosabile cu:
- sens unic
- două sensuri de circulaţie
|
1.500
|
3.000
|
6.000
|
10.000
|
18.000
|
1.600
|
4.500
|
10.000
|
-
|
-
|
Raza concavă minimă în punctul
cel mai de jos al profilului longitudinal
(m)
|
1.500
|
2.000
|
3.000
|
4.200
|
6.000
|
Ultimul paragraf va avea următorul cuprins:
„Curbele în plan orizontal vor fi, după caz, introduse
prin curbe de tranziţie."
III.3. Profil transversal
între intersecţii
Partea finală se completează după cum urmează:
„In acest scop, tunelele şi podurile, structuri care
sunt parte integrantă a drumului, trebuie, pe cât posibil, să aibă acelaşi
număr de benzi de circulaţie cu cele existente înainte sau după aceste
structuri, cu excepţia benzilor pentru staţionare în caz de urgenţă. Orice
modificare a numărului de benzi de circulaţie trebuie executată la o distanţă
suficientă de la intrarea pe aceste structuri.
Principalele criterii care se iau în considerare pentru tunele în vederea adoptării unei decizii privind
numărul de tuburi ce se vor construi (un sigur tub sau două tuburi) sunt
traficul prognozat şi siguranţa circulaţiei (ţinându-se, în special, seama de
ponderea traficului greu, de panta şi lungimea
tunelului).
Zonele de oprire în caz de urgenţă (refugii) trebuie să
fie prevăzute la fiecare 1.000 m în tunelele bidirecţionale înguste şi cu trafic greu.
Noile tuneluri, care nu dispun de benzi de staţionare
pentru situaţii de urgenţă, trebuie prevăzute, pe cât posibil, cu trotuare de
urgenţă, supraînălţate sau nu, pentru a fi folosite de utilizatorii tunelelor
în cazul unui incident rutier. In tunelele existente care nu sunt prevăzute
nici cu bandă de staţionare pentru situaţii de urgenţă, nici cu trotuar trebuie
întreprinse măsuri suplimentare şi/sau de modernizare pentru asigurarea
siguranţei circulaţiei."
III.3.1. Numărul şi lăţimea
benzilor de circulaţie
Paragrafele 2 şi 3 se elimină.
III.5. Intersecţii
Inaintea pct. III.5.1 se
introduce următoarea definiţie:
„Intersecţia este un punct în care se întâlnesc 2 sau mai mulţi curenţi de trafic."
III.5.1. Alegerea tipului de
intersecţie
Ultimul paragraf se completează după cum urmează:
„Utilizarea intersecţiilor cu semafor (sisteme cu 3 culori) în afara zonelor construite poate
fi prevăzută cu condiţia ca vizibilitatea şi buna lor funcţionare să fie
asigurate fara nici un risc pentru utilizatori."
III.5.3.2. Caracteristici geometrice
Prima frază din cel de-al treilea paragraf va avea
următorul cuprins:
„Curbele în plan orizontal vor fi prevăzute cu curbe de
racordare cu lungime corespunzătoare."
La ultimul paragraf se introduce o nouă literă, litera
(c), cu următorul cuprins:
„(c) In cazul în care se reduce numărul de benzi de
circulaţie care converg, trebuie ca această reducere să se realizeze la o
distanţă suficientă faţă de punctul de convergentă."
2.4. Capitolul IV „Dotări"
IV.3.1. Glisiere şi bariere
de siguranţă
Paragraful al 4-lea se completează după cum urmează:
„Aceste dispozitive se pot instala pe lucrările de artă şi în zonele din vecinătatea lor."
Punctul IV.5. Iluminarea drumului se completează după cum, urmează:
„In unele zone specifice, cum sunt punctele de
frontieră, tunelele, zonele-anexe, nodurile rutiere cu alte drumuri «E», zonele
unde se percep taxe de peaj etc. este recomandabilă iluminarea drumului. In situaţia în care volumul traficului justifică instalarea
si exploatarea iluminării, aceasta se recomandă a fi omogenă şi satisfăcătoare,
dacă drumul traversează sau se află în vecinătatea unei zone unde iluminarea ar
putea să jeneze circulaţia de pe drumul internaţional (aeroporturi, zone
industriale sau puternic urbanizate etc.)."
Titlul punctului IV.6.3. Protecţia
fată de animale va avea următorul cuprins:
„IV.6.3. Dispozitive de protecţie fată de animale şi a animalelor"
2.5. Se introduce un nou capitol, capitolul V
(capitolele V şi VI devin
capitolele VI şi, respectiv, VII), cu următorul
cuprins:
„V. GESTIONAREA TUNELELOR,
ECHIPAMENTE DE SIGURANŢĂ SI DISPOZIŢII GENERALE REFERITOARE LA TUNELE
V.1. Sisteme de management al traficului
Tunelele cu volume mari de trafic trebuie echipate cu
sisteme de gestionare a traficului pentru a se evita congestionarea
circulaţiei, în special în cazul unui incident rutier.
In cazul închiderii circulaţiei în tunele, pe termen
scurt sau lung, trebuie să se prevadă cele mai bune rute alternative posibile
pentru evitarea tunelelor respective şi să se facă cunoscut utilizatorilor
punctele de redirijare a traficului, situate înainte de drumul de acces spre tunel.
In cazul unor accidente grave, toate tuburile tunelului
trebuie imediat închise circulaţiei. Traficul trebuie dirijat astfel încât
vehiculele neafectate să poată ieşi rapid din tunel.
V.2. Centrul de control
Tunelele lungi cu volume mari de trafic trebuie prevăzute cu un centru de control. Supravegherea traficului
din mai multe tunele se poate efectua centralizat, la un singur centru de
control.
Pentru tunelele situate în puncte de trecere a
frontierei dintre două state sau care fac parte din diferite zone naţionale de
control va exista un singur centru de control cu funcţionare permanentă.
V.3. Ieşiri de siguranţă şi
căi de acces pentru serviciile de intervenţie în caz de urgentă
Necesitatea amenajării ieşirilor de siguranţă şi
distanţele care ar trebui să fie între ele se stabilesc pe baza unei analize a
riscurilor existente în tunelul respectiv. Totuşi, pentru tunelele noi, se
prevăd ieşiri de siguranţă în cazul în care volumul traficului mediu zilnic
anual este mai mare de 2.000 de vehicule pe o bandă de circulaţie.
Distanţa maximă între două ieşiri de siguranţă nu
trebuie să fie mai mare de 500 m.
La construcţia viitoarelor tunele trebuie să se evite
realizarea de adăposturi care nu dispun de o ieşire spre căile de evacuare spre
exterior.
In tunele bitubulare, în cazul unui incident rutier în
unul dintre tuburi, celălalt tub, poate fi utilizat ca
o cale de evacuare şi de siguranţă. In acest scop, tuburile trebuie să fie
conectate între ele, la intervale regulate, prin galerii de trecere pentru
pietoni şi galerii care să
poată fi utilizate de serviciile de siguranţă. In absenţa acestor facilităţi
trebuie să se prevadă, în f'iecare tub, căi directe de acces spre exterior sau spre o galerie de siguranţă.
Pentru tunelele bitubulare este recomandabil să se
prevadă o traversare a zonei centrale (banda mediană) la fiecare intrare si
ieşire din tunel, când aceast lucru este posibil din punct de vedere geografic,
pentru a se permite seviciilor de siguranţă să aibă acces imediat în fiecare
tub. V.4. Dotarea tunelelor
Toate instalaţiile şi echipamentele pentru siguranţa
utilizatorilor tunelului, in special telefoane pentru apel de urgenţă,
extinctoare incendiu, ieşiri de siguranţă, refugii, indicarea frecvenţelor
radio sau utilizarea radioului, trebuie să fie semnalizate prin mijloace şi
panouri foarte vizibile. Indicatoarele şi panourile care se utilizează sunt
cele descrise în Convenţia privind indicatoarele rutiere şi semnalizare,
încheiată la Viena în 1968.
Dotările de siguranţă necesare în tunele se stabilesc
pe baza unei analize a riscurilor pentru tunelul respectiv. O listă a acestor
dotări este redată mai jos. Unele dintre aceste dotări sunt destinate în
special pentru tunele lungi şi/sau tunele cu trafic greu.
V.4.1. Dispozitive de
iluminat, alimentare cu energie electrică şi circuite electrice:
- iluminare normală pentru a
se asigura şoferilor o vizibilitate corespunzătoare, ziua şi noaptea;
- iluminare de siguranţă care
să permită o vizibilitate minimă în cazul unei întreruperi în alimentarea cu
energie electrică;
- iluminare de evacuare, cum sunt indicatoarele reflectorizante, montate la o înălţime de maximum 1,5 m pentru dirijarea utilizatorilor în
scopul evacuării tunelului ca pietoni, în caz de urgenţă;
- alimentarea de siguranţă cu
energie electrică, pentru a se asigura funcţionarea echipamentelor de securitate indispensabile pentru evacuarea utilizatorilor
tunelului;
- proiectarea circuitelor
electrice, de măsură şi control, astfel încât un deranjament local (datorat, de
exemplu, unui incendiu) să nu afecteze circuitele rămase intacte.
V.4.2. Măsuri pentru
situaţii de urgentă:
- posturi pentru urgenţe,
echipate cel puţin cu un telefon de apel în caz de urgenţă şi cu două
stingătoare de incediu, care să fie instalate la intrarea şi ieşirea din tunele
şi în interiorul acestora, la intervale regulate.
Aceste intervale sunt de maximum 150 m pentru tunele
noi şi 250 m pentru tunele existente;
- în plus, trebuie să se
asigure alimentarea cu apă pentru pompieri în apropierea intrării şi ieşirii
din tunel şi în interiorul acestuia, la intervale de cel
mult 250 m.
V.4.3. Sisteme de ventilare
Pentru asigurarea controlului poluanţilor emişi de
autovehicule în condiţii normale şi în cazul unui incident rutier, precum şi al
aerului şi fumului în cazul unui incediu, trebuie să se prevadă sisteme
corespunzătoare de ventilare. In cazul în care este necesară o ventilaţie
mecanică, trebuie respectate următoarele recomandări:
- în tunele cu circulaţie
bidirecţională sau unidirecţională congestionată, ventilaţia longitudinală se
utilizează numai în situaţia în care, din analiza riscurilor pentru tunelul
respectiv, rezultă că această soluţie este acceptabilă şi/sau că s-au
întreprins măsuri corespunzătoare;
- în alte cazuri se
utilizează sisteme de ventilaţie transversală sau semitransversală;
- în tunele bidirecţionale cu
ventilaţie transversală sau semitransversală, dotate cu un centru de control,
trebuie să se instaleze trape pentru extragerea aerului şi fumului, care pot fi
comandate individual sau în grup, cu condiţia ca lungimea tunelului şi volumul traficului să
justifice această soluţie. In plus, viteza longitudinală a aerului şi fumului
trebuie monitorizată permanent, iar procesul de comandă a sistemului de
ventilaţie să fie reglat în consecinţă;
- în tunele bitubulare trebuie implementate mijloace corespunzătoare pentru a se împiedica propagarea fumului şi a
gazelor dintr-un tub în altul, în cazul unui incendiu.
V.4.4. Alte dispozitive şi
sisteme pentru îmbunătăţirea siguranţei circulaţiei:
- instalaţii pentru emisiuni
radio utilizabile de către serviciile de siguranţă;
- sisteme pentru supraveghere
video şi detectarea automată a incidentelor rutiere şi/sau a incendiilor;
- sisteme de informare a utilizatorului (radio,
difuzoare, panouri cu mesaje variabile);
- semafoare, bariere şi alte
echipamente pentru oprirea, dacă este cazul, a vehiculelor înainte de intrarea
în tunel şi, după caz, indicatoare rutiere şi alte mijloace corespunzătoare în
interiorul tunelului;
- sisteme de detectare a
supraîncălzirii vehiculelor care transportă mărfuri (se instalează în
exteriorul tunelului);
- semnalizare rutieră şi/sau
marcaj rutier pentru facilitarea menţinerii de catre şoferi a unei distanţe
corespunzătoare faţă de vehiculul din faţă;
- sisteme automate pentru
detectarea nerespectării regulilor de circulaţie, în special în privinţa
limitelor de viteză şi a distanţelor între vehicule.
V.5. Rezistentă structurii
la foc
Structura principală a tunelelor trebuie să asigure un
nivel suficient de rezistenţă la foc, deoarece, în cazul unei prăbuşiri locale,
aceasta poate avea consecinţe catastrofale (de exemplu, un tunel ce traversează
sub firul unei ape sau un tunel care poate provoca prăbuşirea unei structuri
vecine importante)."
2.6. Capitolul VI „Mediul
înconjurător şi amenajarea peisajului" va avea următorul cuprins:
„VI.1. Consideraţii generale
Drumurile reprezintă un instrument la dispoziţia
utilizatorilor, construit în cadrul procesului de amenajare a teritoriului unui
oraş sau al unei ţări. Ele permit deplasarea şi transportul de persoane şi de
mărfuri si asigură accesul la locurile de muncă, de odihnă sau de distracţie.
Cu toate acestea, în unele cazuri, ele creează diverse poluări (zgomote,
poluanţi, vibraţii) atât în interiorul, cât şi în afara zonelor urbane,poluări
care au astăzi noi dimensiuni datorită creşterii considerabile a traficului.
Având în vedere impactul unui drum asupra mediului înconjurător, acesta trebuie
studiat cu atenţie pentru a se obţine efecte pozitive maxime, respectiv corectarea
efectelor negative, pentru diminuarea acestui impact.
Preocuparea permanentă pentru conservarea calităţii
(vizuale şi ecologice) a mediului înconjurător implică şi necesitatea
proiectării drumurilor în armonie cu peisajul.
De aceea, este important ca fiecare administraţie să se
preocupe de cunoaşterea elementelor mediului înconjurător respectiv şi, în
consecinţă, să întreprindă măsuri corespunzătoare pentru informarea
utilizatorilor asupra acestor elemente şi asupra regulilor pentru protejarea lor.
VI.2. Integrarea drumurilor
în mediul înconjurător
Pentru drumuri noi sau
modernizarea celor existente trebuie să se examineze efectele directe şi
indirecte ale drumului şi circulaţiei asupra:
- persoanelor,faunei şi
florei;
- solului, subsolului, apei, aerului, microclimatului;
- peisajului, bunurilor materiale şi patrimoniului cultural.
In acest scop, este necesar să se ia în considerare următoarele:
- buna coordonare a traseului
în plan şi a profilului longitudinal în raport cu elementele peisajului trebuie
să asigure nu numai integrarea armonioasă a traseului în topografia locului şi
în strategia de amenajare a teritoriului, ci şi prevenirea impactului
nefavorabil asupra siguranţei utilizatorilor rutieri;
- poluarea sonoră, vibraţiile
şi poluarea aerului şi a apei determinate de trafic, precum şi întreţinerea şi
exploatarea drumurilor trebuie să fie limitate, cât mai mult posibil, prin
mijloace corespunzătoare, conform regulilor şi reglementărilor ţărilor interesate.
In situaţia în care un drum nou şi lucrările pe care
acesta le comportă influenţează în mod considerabil peisajul, este preferabil
să se asigure calitatea mediului înconjurător prin crearea unui nou peisaj şi
nu prin mascarea celui existent.
VI.3. Principalele efecte
adverse ale drumurilor asupra mediului înconjurător
Cele mai acute probleme sunt
determinate, în general, de poluarea apei şi prin zgomot. Poluarea apei poate
afecta omul şi mediul său înconjurător, în timp ce zgomotul influenţează direct
ritmul vieţii sale şi în special odihna sa.
VI.3.1. Poluarea apei
Există patru tipuri de poluare
a apei din cauza drumului.
Intrucât sistemele de scurgere convenţionale nu
evacuează decât o mică parte din poluanţii ce se depun pe calea de rulare, este
necesar să se prevadă soluţii specifice pentru fiecare tip de poluare.
VI.3.1.1. Poluare în timpul lucrărilor de drumuri
Pe de o parte, există eroziunea solului şi
terasamentelor de către apa de ploaie care transportă particule fine de
material. Pentru eliminarea acestui fenomen este important să se defrişeze sau
decapeze numai suprafeţele necesare lucrărilor respective. Instalarea temporară
de bazine de decantare sau de infiltrare permite reducerea şi reţinerea
materialelor rezultate în locurile cele mai susceptibile de producerea lor. Pe
de altă parte, utilajele pentru lucrările de drumuri lasă urme de ulei şi alte
materiale în suspensie.
VI.3.1.2. Poluarea sezonieră
Poluarea sezonieră este cauzată de dizolvarea şi
împrăştierea produselor antiderapante utilizate pentru întreţinerea drumurilor
pe timp de iarnă, majoritatea acestor produse fiind, în general, bazate pe
clorură de sodiu. Acest tip de poluare poate fi diminuat prin reducerea
cantităţilor de sare împrăştiată pe suprafaţa drumului. Se recomandă, cu insistenţă,
acoperirea corespunzătoare a stocurilor de substanţe antiderapante pentru a se
evita scurgerea permanentă a saramurilor.
VI.3.1.3. Poluarea
accidentală
Poluarea accidentală este determinată de scurgerile
care au loc în cazul unui accident rutier în care au fost implicate vehicule
care transportă mărfuri periculoase. Din statistici rezultă că ele se produc în
special în afara zonelor construite. Hidrocarburile constituie cauzele
principale ale acestui tip de poluare. Soluţiile utilizate nu se referă numai
la măsuri privind infrastructura, ci şi la aspecte referitoare la exploatare.
Zonele cele mai susceptibile pot fi protejate prin instalarea de glisiere sau
rambleuri ori prin realizarea unui sistem etanş de scurgere.
VI.3.1.4. Poluarea
permanentă
Poluarea cronică cuprinde toate formele de poluare
determinate de circulaţia vehiculelor: uzura căii de rulare, coroziunea
elementelor metalice, uzura pneurilor şi emisiile gazelor de eşapament. Trebuie
menţionat că numai o mică parte din cantităţile emise este antrenată de apele
de ploaie spre punctele de colectare. Totuşi, în cazul unei ploi puternice sau
al unei inundaţii de mica amploare, acestea pot prelua o parte importantă de
emisii, provocând astfel o anumită poluare. In consecinţă se recomandă sporirea
capacităţii maxime de epurare prin canalele de scurgere şi prin sol.
VI.3.2. Zgomotul
Zgomotul rutier este o
combinaţie a unor sunete neplăcute şi nedorite provocate de circulaţia
autoturismelor şi/sau autocamioanelor. Nivelul zgomotului, măsurat în decibeli
(dBA), poate afecta viaţa cotidiană a oamenilor şi odihna acestora.
Relaţiile dintre nivelul zgomotului constatat şi
poluare permite definirea limitelor maxime după care ar trebui intervenit prin
adoptarea unor măsuri. Aceste limite, care se stabilesc la nivel naţional sau - în lipsa acestora - de administratori,
variază de la tară la tară.
Vl.3.2.1. Factori de care
trebuie să se tină seama
In cadrul studiilor privind evaluarea impactului sonor
asupra mediului se examinează următorii parametri:
- informaţiile privind
traficul estimat pe timpul zilei şi noaptea şi la anumite ore, precum şi structura acestuia (ponderea vehiculelor grele);
- zone locuite sau sensibile,
dacă este cazul;
- informaţii privind
relieful;
- natura proiectului: nou, existent sau modernizare;
- informaţii privind
îmbrăcămintea rutieră;
- natura clădirilor care se
protejează; măsurile diferă pentru spitale, locuinţe şi fabrici;
- categoria drumului
respectiv şi limite de viteză maxim admise etc.
VI.3.2.2. Măsuri de întreprins
Se au în vedere următoarele măsuri:
- evitarea zonelor locuite
sau sensibile (şcoli, spitale);
- instalarea de dispozitive
de protecţie (bariere contra zgomotului);
- utilizarea de îmbrăcăminţi
mai puţin zgomotoase, unde este posibil;
- izolarea acustică a
faţadelor;
- examinarea surselor de
poluare sonoră existente în documentaţia de urbanism.
VI.4. Analiza problemelor
privind efectele asupra peisajului şi mediului cultural
Elementele peisajului care sunt vizibile de pe drum vor
contribui la siguranţa circulaţiei şi a confortului utilizatorilor rutieri. Ele
vor suplimenta şi întări orientarea vizuală şi vor adăuga interes parcursului.
Posibilitatea vizualizării oraşelor, râurilor,
dealurilor etc. permite
utilizatorilor să se orienteze şi trebuie menţinută cât mai mult posibil.
Vegetaţiile (de-a lungul traseului sau în alte forme)
pot contribui la îmbunătăţirea orientării vizuale şi ruperea monotoniei
parcursului, cu condiţia ca amplasarea lor să nu determine riscuri suplimentare
asupra siguranţei circulaţiei.
Amenajarea peisajului poate contribui şi la protejarea
contra orbirii şi contra intemperiilor (vânt, zăpadă etc.).
La instalarea barierelor antizgomot trebuie să se
acorde o atenţie specială construirii lor pentru a se asigura că ele se
integrează la maxim în peisaj şi că informaţiile care astfel nu ar mai fi
vizibile utilizatorilor vor fi totuşi asigurate acestora.
Este de dorit ca patrimoniul cultural din regiunile
traversate să fie semnalizat utilizatorilor rutieri prin mijloace corespunzătoare:
panouri, centre de informare în zonele de servicii şi odihnă etc.
Din considerente legate direct
de siguranţa circulaţiei, publicitatea comercială în vecinătatea drumului
trebuie evitată."
2.7. Capitolul VI „Intreţinere"
se renumerotează ca VII.
VII.1. Consideraţii generale
Paragraful al doilea se completează după cum urmează:
„Este de dorit să se prevadă,
încă din faza de proiectare şi construcţie, operaţiunile viitoare de
întreţinere pentru siguranţa traficului şi reducerea costurilor şi efectelor
negative ale curenţilor de circulaţie."
Se introduce un nou paragraf cu următorul cuprins:
„Inchiderea totală ori parţială a benzilor de
circulaţie din cauza lucrărilor de construcţii sau de întreţinere planificate
anterior trebuie să înceapă întotdeauna în exteriorul tunelelor."