ORDIN Nr. 257
din 15 februarie 2007
privind Procedura pentru
aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale pentru persoanele impozabile
inregistrate in scopuri de TVA
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 137 din 26 februarie 2007
In temeiul art. 11 alin. (5) din
Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice
şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 1561 alin. (7) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al pct. 80 din normele
metodologice de aplicare a prevederilor titlului VI „Taxa
pe valoarea adăugată" din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului
nr. 44/2004, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura
pentru aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale pentru persoanele
impozabile înregistrate în scopuri de TVA, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală de
gestiune a impozitelor şi contribuţiilor din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, Direcţia generală de legislaţie impozite indirecte şi
Direcţia generală a tehnologiei informaţiei din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice, Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili, Direcţia Generală a Finanţelor Publice a
Municipiului Bucureşti, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice
judeţene vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ
PROCEDURĂ
pentru aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale
pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA
CAPITOLUL I
Depunerea cererii şi a documentelor justificative
1. Organul fiscal în a cărui
rază teritorială persoana impozabilă îşi are domiciliul fiscal sau în a cărui
evidenţă fiscală este înregistrată poate aproba utilizarea altei perioade
fiscale decât luna sau trimestrul, la solicitarea persoanei impozabile stabilite
în România, în sensul art. 1251 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, şi
care este înregistrată în scopuri de TVA conform art.
153 din acelaşi cod, în condiţiile prevăzute de pct. 80 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, respectiv:
- semestrul calendaristic,
dacă persoana impozabilă efectuează operaţiuni impozabile numai pe maximum 3 luni calendartistice dintr-un semestru;
- anul calendaristic, dacă
persoana impozabilă efectuează operaţiuni impozabile numai pe maximum 6 luni calendaristice dintr-o perioadă de
un an calendaristic.
2. In vederea utilizării ca
perioadă fiscală a semestrului sau anului calendaristic, persoana impozabilă
trebuie să depună o cerere justificată la organul fiscal în a cărui rază
teritorială îşi are domiciliul fiscal sau în a cărui evidenţă fiscală este
înregistrat, până la data de 25 februarie a anului pentru care se exercită opţiunea, potrivit
modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta procedură.
3. Cererea se depune direct la registratura organului fiscal în a cărui rază teritorială persoana impozabilă îşi are
domiciliul fiscal sau în a cărui evidenţă fiscală este înregistrată ori la poştă,
prin scrisoare recomandată.
4. Cererea va fi însoţită de
documente din care să rezulte activitatea desfăşurată şi periodicitatea
acesteia, şi anume:
a) declaraţie pe propria răspundere privind
activitatea efectiv desfăşurată;
b) balanţele de verificare întocmite pentru anul
anterior;
c) jurnalul de vânzări întocmit pentru anul fiscal
anterior;
d) alte documente pe care le
consideră relevante pentru luarea deciziei.
5. Cererea se soluţionează în
termenul prevăzut la art. 681 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Analiza documentelor şi emiterea deciziei
1. Zilnic, cererile
contribuabililor împreună cu documentaţia anexată se transmit spre soluţionare
compartimentului analiză de risc din cadrul organului fiscal în a cărui rază
teritorială persoana impozabilă îşi are domiciliul fiscal sau în a cărui
evidenţă fiscală este înregistrată, denumit în continuare compartiment de specialitate.
2. Compartimentul de
specialitate analizează cererea şi documentele anexate, urmărind îndeplinirea
condiţiilor prevăzute la cap. I.
3.1. In cazul în care, pentru
fundamentarea deciziei, sunt necesare informaţii suplimentare relevante, organul
fiscal va solicita contribuabilului, în scris, prezentarea acestora.
3.2. In acest caz, termenul
prevăzut pentru soluţionarea cererii se prelungeşte cu perioada cuprinsă între
data solicitării şi data primirii documentelor solicitate, potrivit prevederilor
art. 681 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Totodată, organul fiscal
analizează comportamentul fiscal al persoanei impozabile, având în vedere
următoarele:
a) îndeplinirea tuturor obligaţiilor declarative şi de
plată, la data analizei;
b) existenţa unor fapte înscrise în cazierul fiscal.
5. In urma analizei
efectuate, compartimentul de specialitate întocmeşte referatul de analiză
prevăzut în anexa nr. 2 la
prezenta procedură, prin care propune aprobarea sau respingerea cererii.
6.1. In baza referatului de
analiză, compartimentul de specialitate întocmeşte decizia privind perioada
fiscală prevăzută în anexa nr. 3 la procedură, în două exemplare.
6.2. Referatul de analiză şi
decizia privind perioada fiscală se avizează de şeful compartimentului de
specialitate şi se aprobă de conducătorul organului
fiscal.
7. După aprobare,
compartimentul de specialitate comunică decizia prevăzută la pct. 6.1 persoanei impozabile potrivit prevederilor art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
8.1. In cazul deciziilor de
aprobare a perioadei fiscale, o copie a deciziei se transmite compartimentului
cu atribuţii în gestionarea
Registrului contribuabililor, care operează modificarea în vectorul fiscal al
persoanei impozabile.
8.2. Dosarul solicitării,
inclusiv în cazul deciziilor de respingere a perioadei fiscale, se transmite
compartimentului cu atribuţii în gestionarea dosarului fiscal, în vederea
arhivării la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
8.3. Dosarul solicitării
cuprinde:
- cererea persoanei impozabile;
- documentaţia anexată la
cerere;
- referatul de analiză;
- un exemplar al deciziei
privind perioada fiscală.
9. Perioada fiscală aprobată
este valabilă începând cu termenele de declarare şi plată următoare datei
comunicării deciziei şi se menţine pe durata păstrării condiţiilor prevăzute la
cap. I pct. 1.
10. La data modificării
condiţiilor care au stat la baza aprobării perioadei fiscale prin decizia
menţionată mai sus, persoana impozabilă este obligată să înştiinţeze în scris
organul fiscal competent, prin completarea unei declaraţii de menţiuni, în
vederea actualizării vectorului fiscal pentru taxa pe valoarea adăugată.
ANEXA Nr. 1 la procedură
|
Cerere
privind utilizarea ca perioadă fiscală pentru TVA
a
semestrului sau anului calendaristic
|
DATE DE IDENTIFICARE A PERSOANEI
IMPOZABILE
|
DENUMIRE
|
|
COD DE IDENTIFICARE FISCALĂ
|
|
JUDEŢ
|
|
SECTOR
|
|
LOCALITATE
|
|
STRADA
|
|
NR.
|
|
BLOC
|
|
SC.
|
ET.
|
AP.
|
|
COD POSTAL
|
|
TELEFON
|
|
FAX
|
|
E-MAIL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Solicit aprobarea utilizării ca perioadă
fiscală pentru taxa pe valoarea adăugată a:
|
semestrului calendaristic
|
|
|
anului calendaristic
|
|
Anexez următoarele documente:
|
|
Numele persoanei care face cererea
|
|
Funcţia
|
|
Ştampila
|
Semnătura
|
|
|
|
|
|
Se
completează de personalul organului fiscal
|
Organ fiscal
|
|
Număr înregistrare
|
|
Dată înregistrare
|
|
|
/
|
|
|
/
|
|
|
|
|
Numele persoanei care a verificat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cod MFP: 14.13.03.02/p
ANEXA Nr. 2 la procedură
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE .........................................
ADMINISTRAŢIA FINANŢELOR PUBLICE .....................................................
Nr.................................
Avizat.
Aprobat.
Şef compartiment
specialitate, Conducătorul
unităţii fiscale,
REFERAT DE ANALIZA
A. Date de identificare a persoanei impozabile
Denumire
....................................................................................................................
Cod de înregistrare în scopuri de TVA
........................................................................
Domiciliu fiscal
............................................................................................................
Obiect de activitate principal
.......................................................................................
Cod CAEN
................................................................................................................
B. Analiza documentară
a Cererii nr............................./data
Au fost analizate următoarele documente:
-
-
-
C. Analiza informaţiilor
deţinute de organul fiscal
Au fost analizate următoarele informaţii:
-
-
-
D. Concluzii:
a) Se propune aprobarea cererii privind utilizarea ca perioadă fiscală a
semestrului/anului calendaristic |_|
b) Se propune respingerea cererii, având în vedere
următoarele: |_|
Intocmit,
..................
ANEXA Nr. 3 la procedură
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE .............................
ADMINISTRAŢIA FINANŢELOR PUBLICE ..........................................
Str...................................................................
nr.........................................
Localitatea ...................................................................................................
Nr..................................................../data
....................................................
Aprobat/Data .........
Conducătorul unităţii fiscale,
Semnătura
L.S.
DECIZIE PRIVIND PERIOADA FISCALA
Către:
Denumirea persoanei impozabile
..............................................., cu domiciliul fiscal în
localitatea
...............................,str..................................
nr......., bl......., sc......., ap......., sectorul/judeţul
.............................. .
Cod de înregistrare în scopuri de TVA
.............................................................
In baza art. 1561 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
şi a Cererii nr...............................................
din data........................................., vă
comunicăm:
- se aprobă perioada fiscală:
- semestrul calendaristic |_|
- anul calendaristic |_|
- nu se aprobă cererea |_|
Motivaţia respingerii: ............................................................................................................
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
Utilizarea perioadei fiscale aprobate prin prezenta
decizie este valabilă de la data comunicării, pe durata păstrării condiţiilor
prevăzute la pct. 80 alin. (2) din normele metodologice
de aplicare a prevederilor titlului VI „Taxa pe
valoarea adăugată" din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului
nr. 44/2004, cu modificările
şi completările ulterioare.
La data modificării condiţiilor
care au stat la baza aprobării perioadei fiscale prin prezenta decizie,
persoana impozabilă este obligată să înştiinţeze în scris organul fiscal
competent, prin completarea unei declaraţii de menţiuni, în vederea
actualizării vectorului fiscal pentru taxa pe valoarea adăugată.
Impotriva prezentului înscris cel interesat poate
formula contestaţie la organul fiscal emitent, în conformitate cu prevederile
art. 179 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, în termen de 30 de zile de la data comunicării, potrivit prevederilor art. 177 din acelaşi act normativ.
Verificat,
Intocmit,
Funcţia
Funcţia
.............. ..............
Numele şi prenumele ..........................
Numele şi prenumele................................
Data
.................................................... Data...........................................................
Semnătura ...........................................
Semnătura.................................................
Cod MFP: 14.13.02.02/p