ORDIN
Nr. 270 din 10 septembrie 2002
pentru aprobarea Procedurilor de implementare a Programului "Parcuri
industriale"
ACT EMIS DE: MINISTERUL DEZVOLTARII SI PROGNOZEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 762 din 18 octombrie 2002
Avand in vedere dispozitiile pct. 8 din anexa nr. 12 la Hotararea
Guvernului nr. 1.116/2001 privind aprobarea structurii, indicatorilor si
fondurilor aferente programelor care se experimenteaza si se finanteaza din
bugetul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei in anul 2001,
in temeiul prevederilor art. 6 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.
758/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei,
ministrul dezvoltarii si prognozei emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Procedurile de implementare a Programului "Parcuri
industriale", prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Ordinul ministrului dezvoltarii si prognozei nr. 65/2002 pentru aprobarea
Procedurilor de implementare a Programului "Parcuri industriale",
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 15 iulie 2002,
se abroga.
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
ANEXA 1
PROCEDURI DE IMPLEMENTARE
a Programului "Parcuri industriale"
1. Prezentarea Programului "Parcuri industriale"
1.1. Scopul programului
Imbunatatirea mediului de afaceri din Romania reprezinta un obiectiv
strategic pe perioada 2001 - 2004 al Programului de guvernare, a carui
realizare implica adoptarea unor politici si directii de actiune care sa
asigure dezvoltarea si modernizarea infrastructurii fizice, stimularea investitiilor
de capital romanesti si straine.
Scopul Programului "Parcuri industriale", denumit in continuare
Program, este sa determine decizia de a investi in imbunatatirea
infrastructurii economice regionale, respectiv in parcuri industriale,
stiintifice si tehnologice. Prin Program sunt promovate proiecte de
realizare/modernizare a infrastructurii aferente parcurilor industriale,
stiintifice si tehnologice, prin care sa se faciliteze desfasurarea activitatii
agentilor economici.
Proiectele vor fi realizate prin cofinantare, din fonduri de la bugetul de
stat alocate de Guvern prin pozitia "Transferuri" prevazuta in
bugetul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei.
1.2. Obiective
Obiectivele generale:
- stimularea dezvoltarii economice regionale si locale;
- atragerea firmelor capabile sa desfasoare activitati productive,
generatoare de produse cu valoare adaugata mare.
Obiectivele specifice:
- crearea de conditii atractive pentru desfasurarea activitatilor
economice, in conditii de eficienta, prin infiintarea de parcuri industriale,
stiintifice si tehnologice, ca zone delimitate teritorial, cu infrastructura,
utilitati si servicii conexe adecvate;
- dezvoltarea activitatilor economice care pot sa determine, cu prioritate,
angajarea personalului cu inalta calificare, crearea de locuri de munca in
concordanta cu evolutiile de pe pietele autohtone si internationale;
- cresterea volumului de investitii;
- stimularea parteneriatelor intre sectoarele privat, universitar, de
cercetare si al administratiei publice.
Realizarea proiectelor creeaza premisele oferirii unor servicii eficiente
si de calitate societatilor comerciale care vor desfasura activitati economice
in parcul industrial.
2. Principii
Prezentele proceduri pentru implementarea Programului sunt in conformitate
cu principiile implementarii fondurilor structurale:
a) concentrare - alocarea fondurilor programului pentru dezvoltarea
parcurilor industriale, stiintifice si tehnologice in scopul atingerii obiectivelor
generale si specifice ale Programului;
b) programare - procesul de organizare, de luare a deciziei si de
finantare, care se realizeaza in mai multe etape si care urmareste
implementarea pe baza unui buget multianual in scopul indeplinirii obiectivelor
generale si specifice ale Programului;
c) parteneriat - cooperarea dintre diferite institutii publice centrale sau
locale si societati private sau numai dintre societati private cu scopul de a
realiza obiectivele generale si specifice ale Programului;
d) cofinantare - participarea fondurilor private alaturi de fondurile
publice;
e) eficienta - capacitatea Programului de a atinge obiectivele planificate
si de a genera un impact pozitiv, capabil sa contribuie la dezvoltarea
sustenabila asupra regiunilor si activitatilor finantate prin Program pe
criteriul concurential.
3. Definitii
Parc industrial - definit in conformitate cu dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea si functionarea parcurilor
industriale, aprobata si modificata prin Legea nr. 490/2002.
Parc stiintific si tehnologic - definit in conformitate cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 14/2002 privind constituirea si functionarea
parcurilor stiintifice si tehnologice.
Solicitant - societatea comerciala administrator al parcului
industrial/stiintific/tehnologic constituit conform dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 65/2001 sau, dupa caz, ale Ordonantei Guvernului nr. 14/2002,
care depune o cerere de finantare a unui proiect de investitii (denumit in
continuare proiect) in cadrul Programului.
Ghidul solicitantului - prezentare detaliata a Programului, a continutului
Cererii de finantare, precum si detalii privind selectia proiectelor. Acesta
este pus la dispozitie gratuit solicitantilor de catre Agentia Nationala pentru
Dezvoltare Regionala (ADR) sau de Ministerul Dezvoltarii si Prognozei (MDP),
tiparit si prin mijloace electronice.
Cerere de finantare - solicitare de finantare a unui proiect, initiata de
un solicitant, elaborata de catre acesta in cadrul Programului si cu
respectarea conditiilor indicate in Ghidul solicitantului.
Studiu de fezabilitate - documentatia care cuprinde caracteristicile
principale si indicatorii tehnico-economici ai investitiei, prin care se asigura
utilizarea rationala si eficienta a cheltuielilor de capital si a cheltuielilor
materiale, pentru satisfacerea cerintelor economice si sociale in domeniul
respectiv.
Licitatie deschisa - licitatie la care pot participa toti solicitantii care
indeplinesc conditiile de eligibilitate si conformitate. Analiza si selectia
cererilor de finantare se fac in ordinea depunerii, in limita bugetului alocat
Programului.
Comisie de evaluare - grup format din 5 persoane desemnate de MDP dupa
criterii de competenta, multidisciplinaritate, obiectivitate si impartialitate,
in vederea evaluarii cererilor de finantare.
Evaluarea cererilor de finantare - analiza aspectelor de ordin tehnic si
financiar ale proiectelor care indeplinesc conditiile referitoare la conformitate
si eligibilitate. Propunerile neconforme si/sau neeligibile nu vor intra in
etapa de evaluare.
Beneficiar - solicitant care incheie contractul de finantare.
Contract de finantare - contractul incheiat intre MDP si beneficiarul
selectat in urma licitatiei, prin care se acorda ajutor financiar
nerambursabil.
4. Programarea
4.1. Repartitia fondurilor
Programul este implementat de catre MDP, cu sprijinul agentiilor pentru
dezvoltare regionala in a caror raza se implementeaza proiectele finantate.
Programul se implementeaza in perioada 2002 - 2005; suma alocata din
bugetul de stat este de 583 miliarde lei si reprezinta:
- ajutoare financiare nerambursabile pentru beneficiari;
- asistenta tehnica pentru implementarea si monitorizarea Programului,
destinata finantarii cheltuielilor MDP si agentiilor pentru dezvoltare
regionala in a caror raza se implementeaza proiectele finantate.
MDP este ordonatorul principal de credite si este responsabil de
implementarea Programului, de contractarea si de monitorizarea proiectelor.
4.2. Componentele Programului
Din bugetul Programului se finanteaza realizarea de:
- parcuri industriale - componenta A;
- parcuri stiintifice si tehnologice - componenta B.
Componenta A
Pentru proiectele din cadrul acestei componente Programul poate cofinanta
investitiile in bunuri si servicii, in vederea constituirii si dezvoltarii
infrastructurii aferente parcurilor industriale.
Lucrarile de infrastructura acceptate la finantare constau in investitii
noi/modernizari/dezvoltari/reparatii capitale/amenajari pentru:
- alimentare cu energie electrica;
- retele de telecomunicatii;
- retea de alimentare cu gaz;
- alimentare cu apa;
- instalatii pentru agent termic, ventilatie, climatizare;
- canalizare, inclusiv pluviala;
- tratarea apelor reziduale si a deseurilor;
- drumuri de racord la drumul national;
- drumuri interioare, parcari, rampe si diverse amenajari cu caracter
industrial;
- iluminat public;
- cladiri din interiorul parcului industrial.
In cazul proiectelor complexe se accepta la finantare si lucrarile pentru
protectia mediului si/sau efectuarea de imprejmuiri aferente parcului
industrial.
Societatile-administrator pot primi cofinantare pentru cheltuielile legate
de dotarile cu echipamente necesare prestarii de servicii catre locatarii
parcului industrial.
Pentru lucrarile de infrastructura eligibile (conform conditiilor
mentionate anterior) Programul poate cofinanta cel mult 30% din totalul
cheltuielilor aferente acestor lucrari, care reprezinta maximum 20 miliarde lei
pentru un proiect de parc industrial.
Componenta B
Pentru proiectele din cadrul acestei componente Programul poate cofinanta
investitiile in bunuri si servicii, in vederea constituirii si dezvoltarii
infrastructurii aferente parcurilor stiintifice si tehnologice. Lucrarile de
infrastructura acceptate la finantare constau in investitii
noi/modernizari/dezvoltari/reparatii capitale/amenajari pentru:
- alimentare cu energie electrica;
- retele de telecomunicatii;
- retea de alimentare cu gaz;
- alimentare cu apa;
- instalatii pentru agent termic, ventilatie, climatizare;
- canalizare, inclusiv pluviala;
- tratarea apelor reziduale si a deseurilor;
- drumuri de racord la drumul national;
- drumuri interioare;
- iluminat public;
- cladiri din interiorul parcului industrial.
In cazul proiectelor complexe se accepta la finantare si lucrarile pentru
protectia mediului si/sau efectuarea de imprejmuiri aferente parcului
industrial.
Societatile-administrator pot primi cofinantare pentru cheltuielile legate
de dotarile cu echipamente necesare prestarii de servicii catre locatarii
parcului industrial.
Pentru lucrarile de infrastructura eligibile (conform conditiilor
mentionate anterior) Programul poate cofinanta cel mult 50% din totalul
cheltuielilor aferente acestor lucrari, care reprezinta maximum 10 miliarde lei
pentru un proiect de parc stiintific si tehnologic.
Prevederile urmatoare din prezentele proceduri se refera la ambele
componente, utilizandu-se in mod generic termenul "parc".
4.3. Implementare
4.3.1. Etapele implementarii
Implementarea Programului se va realiza in perioada 2002 - 2005, dupa
urmatoarele etape:
- lansarea oficiala a Programului;
- promovarea Programului: permanent;
- termenul limita de depunere a cererilor de finantare: 31 mai 2003*);
- termenul limita de incheiere a contractelor: 1 septembrie 2003*);
- termenul limita de selectie a antreprenorului de catre beneficiar: 31
decembrie 2003*);
- termenul limita de plata: 31 august 2006*).
------------
*) Acest termen se poate modifica in functie de data la care valoarea
proiectelor finantabile acopera nivelul total alocat Programului si de bugetul
alocat Ministerului Dezvoltarii si Prognozei in fiecare an.
4.3.2. Lansare
Programul va fi lansat in cadrul unei conferinte de presa.
Responsabilitatea organizarii conferintei de presa revine purtatorului de
cuvant al MDP.
Ulterior lansarii sunt puse la dispozitie celor interesati Ghidul
solicitantului si anexele la proceduri:
- Cererea de finantare - anexa nr. 2 la proceduri;
- continutul-cadru al studiului de fezabilitate - anexa nr. 3 la proceduri;
- bugetul proiectului - anexa nr. 4 la proceduri;
- continutul-cadru al proiectului tehnic - anexa nr. 5 la proceduri;
- lista orientativa a criteriilor de evaluare - anexa nr. 6 la proceduri.
4.3.3. Promovare
Masurile de informare si publicitate privind asistenta acordata prin
Program au ca scop:
- sa mareasca gradul de informare si de transparenta publica fata de
activitatile Guvernului si MDP;
- sa informeze potentialii beneficiari despre finantarile care se acorda
din bugetul MDP;
- informarea si publicitatea trebuie sa priveasca toate proiectele pentru
care MDP asigura finantari nerambursabile. Tinta masurilor de informare si de
publicitate este de a informa publicul general si, de asemenea, potentialii
beneficiari, inclusiv:
- autoritatile publice locale;
- partenerii sociali si economici;
- organizatiile neguvernamentale;
- firmele de consultanta in afaceri;
- orice alte parti interesate,
despre oportunitatile oferite de Guvern si MDP, prin sprijinul financiar
nerambursabil pe care il acorda investitorilor.
Sustinerea campaniilor de promovare a Programului de catre agentiile pentru
dezvoltare regionala se va realiza din bugetul pentru asistenta tehnica.
Valoarea bugetului alocat, precum si modul de utilizare a acestuia se vor
stabili prin contractul ce se va incheia intre MDP si fiecare agentie pentru
dezvoltare regionala, dupa caz.
4.3.4. Evaluare
4.3.4.1. Comisia de evaluare
Componenta Comisiei de evaluare - Comisia de evaluare va fi compusa
dintr-un presedinte, un secretar si 5 membri votanti. Componenta Comisiei de
evaluare va fi aprobata prin ordin al ministrului dezvoltarii si prognozei si
poate cuprinde si reprezentanti propusi ai altor institutii. Vor fi nominalizate
cel putin doua rezerve, pentru cazurile in care se identifica un conflict de
interese sau apar evenimente neprevazute. Nu pot face parte din Comisia de
evaluare expertii independenti care realizeaza rapoarte tehnico-economice
privind studiile de fezabilitate. In cazul evaluarii proiectelor de parcuri
stiintifice si tehnologice, dintre membrii votanti in Comisia de evaluare vor
face parte si un reprezentant al Ministerului Educatiei si Cercetarii si un
reprezentant al Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
Presedintele si secretarul Comisiei de evaluare nu au drept de vot.
Secretariatul Comisiei de evaluare va fi asigurat de MDP. Secretarul
Comisiei de evaluare asigura redactarea raportului-sinteza.
Rolul Comisiei de evaluare este de a evalua proiectele depuse de
solicitanti si de a selecta, in vederea finantarii, proiectele care au obtinut
cel mai bun punctaj.
Sedintele Comisiei de evaluare - Comisia de evaluare se intruneste in
sesiuni compuse din una sau mai multe sedinte, la convocarea presedintelui. La
sfarsitul fiecarei sesiuni Comisia de evaluare elaboreaza un raport-sinteza.
In prima sesiune toti membrii Comisiei de evaluare semneaza Declaratia de
confidentialitate si impartialitate.
In aceasta sedinta Comisia de evaluare stabileste:
- regulile si programul de desfasurare a sesiunilor Comisiei de evaluare in
procesul de evaluare, inclusiv cazurile in care se pot cere clarificari din
partea solicitantilor, precum si modalitatile in care Comisia de evaluare va
comunica cu solicitantii;
- lista criteriilor de evaluare si selectie;
- punctajul care se poate acorda pentru fiecare criteriu de selectie,
precum si modul de punctare in cadrul fiecarui criteriu de selectie.
Orice membru al Comisiei de evaluare implicat intr-un conflict de interese
va fi recuzat si exclus din aceasta.
4.3.4.2. Evaluarea Cererii de finantare
Proiectele se depun la sediul MDP incepand cu lansarea Programului pana la
termenul limita de depunere a cererilor de finantare prevazut la pct. 4.3.1.
Instructiunile de completare a Cererii de finantare sunt prezentate
detaliat in Ghidul solicitantului. Pentru completarea Cererii de finantare MDP
furnizeaza in mod gratuit toate informatiile cerute de catre potentialii
solicitanti. In scopul asigurarii unor sanse egale tuturor solicitantilor, se
asigura confidentialitatea datelor si informatiilor din Cererea de finantare si
nu se face nici o apreciere cu privire la sansele de finantare a diverselor
proiecte.
Proiectele vor fi depuse la sediul MDP (aducatorului i se va elibera o
confirmare de primire cu data si semnatura).
MDP anexeaza fiecarui proiect fisa de proiect, in care completeaza datele
generale ale solicitantului, partea de conformitate si eligibilitate.
Daca proiectul este conform si eligibil, acesta se inainteaza Comisiei de
evaluare in termen de 20 de zile de la depunerea sa, impreuna cu fisa de
proiect si cu raportul tehnico-economic al expertului independent.
In cazul in care proiectul este foarte complex si necesita cunostinte
multidisciplinare, MDP poate constitui o comisie de experti. Punctul de vedere
al expertului este opozabil membrilor comisiei de experti; in acest caz membrii
comisiei de experti nu pot selecta si nu pot propune spre finantare un proiect
care nu are avizul expertului sau al comisiei de experti.
Conformitate
MDP examineaza Cererea de finantare pentru a verifica daca aceasta este
completa, respectiv daca exista toate documentele solicitate pentru licitatie.
Daca un proiect nu este conform, MDP poate cere clarificarile necesare.
Solicitantul are obligatia de a raspunde in termen de 48 de ore de la
confirmarea solicitarii. Daca raspunsul nu se primeste in termenul stabilit, nu
este concludent si/sau nu este sustinut de documentele justificative, Comisia
de evaluare va fi informata in vederea respingerii cererii.
Eligibilitate
Criteriile de eligibilitate se regasesc in Ghidul solicitantului.
Eligibilitatea va fi verificata de MDP. Cererile de finantare care nu
indeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi respinse. In aceasta situatie
Comisia de evaluare va fi informata in vederea respingerii cererilor.
Dupa constatarea indeplinirii criteriilor de conformitate si eligibilitate
studiul de fezabilitate este analizat de catre un expert independent sau de
catre o comisie de experti independenti, care isi formuleaza observatiile in
cuprinsul raportului tehnico-economic. Acest raport este supus atentiei
Comisiei de evaluare, fiind opozabil acesteia.
Anterior evaluarii tehnice si financiare reprezentantii MDP viziteaza
locatia parcului industrial si elaboreaza un raport de vizita pe care il
inainteaza Comisiei de evaluare.
Evaluare tehnica si financiara
Comisia de evaluare evalueaza fiecare proiect in functie de lista
criteriilor si tinand seama de raportul tehnico-economic al expertului
independent, iar rezultatele evaluarii se vor trece intr-un raport-sinteza.
Comisia de evaluare poate solicita clarificarile necesare privind
proiectul. Solicitantul are obligatia de a raspunde in cel mult 48 de ore de la
confirmarea solicitarii. Toata corespondenta este facuta in forma scrisa si
este predata personal sau trimisa prin posta ori fax. Daca raspunsul la
solicitare nu se primeste in termenul stabilit, proiectul este respins.
Raportul-sinteza, elaborat dupa fiecare sesiune a Comisiei de evaluare,
contine concluziile privind respingerea sau, dupa caz, recomandarea spre
finantare a proiectelor. Raportul-sinteza este transmis ministrului dezvoltarii
si prognozei.
Cererile de finantare recomandate de Comisia de evaluare sunt aprobate de
ministrul dezvoltarii si prognozei nu mai tarziu de 1 septembrie 2003.
Aprobarea cererilor de finantare se comunica solicitantilor in termen de 48 de
ore de la data cand a fost luata aceasta decizie.
Decizia de a nu aproba o cerere de finantare este finala. Pentru cererile
de finantare respinse, solicitantilor le sunt comunicate motivele respingerii
in termen de 48 de ore de la data cand a fost luata aceasta decizie. Proiectele
respinse nu mai pot intra in alta sedinta de selectie.
4.4. Autorizare
MDP notifica Consiliului Concurentei in vederea autorizarii alocarilor
specifice din cadrul Programului.
Deciziile Consiliului Concurentei cu privire la autorizarea ajutoarelor de
stat se comunica solicitantilor.
4.5. Contractare
MDP finalizeaza proiectul contractului de finantare ale carui clauze
urmeaza sa fie agreate cu beneficiarul.
Contractele de finantare incheiate intre MDP si beneficiari, cu respectarea
deciziilor Consiliului Concurentei de autorizare a ajutoarelor de stat,
cuprind, pe langa elementele generale si obligatorii oricarui contract, clauze
referitoare la: suma solicitata de la Program, riscurile neindeplinirii
obligatiilor reciproce, monitorizare, raportare, publicitate,
confidentialitate, proprietate intelectuala. De asemenea, Cererea de finantare
este anexa la contract, iar nerespectarea obiectivelor proiectului, mentionate
in aceasta, atrage raspunderea contractuala.
4.6. Realizarea proiectului tehnic
In cel mult 3 luni de la data semnarii contractului de finantare
beneficiarii finalizeaza proiectul tehnic.
In sensul prezentelor proceduri, proiectul tehnic, verificat, avizat si
aprobat potrivit prevederilor legale, reprezinta documentatia scrisa si
desenata pe baza careia se executa lucrarea.
Continutul-cadru al proiectului tehnic este prezentat in anexa nr. 5 la
proceduri.
Proiectantul este ales ca urmare a organizarii unui concurs de solutii
conform legislatiei privind achizitiile publice.
4.7. Achizitii
Pentru orice achizitie efectuata in cadrul proiectului beneficiarii
respecta legislatia achizitiilor publice si prezentele proceduri.
MDP avizeaza documentatia de licitatie si hotararea Comisiei de licitatie
inainte ca beneficiarii sa incheie contractele cu furnizorii/prestatorii
respectivi.
5. Monitorizarea si evaluarea
5.1. Monitorizarea
Monitorizarea se bazeaza pe informatiile furnizate de catre beneficiari si
rezultatele constatarilor din teren. Beneficiarii ajutorului financiar trebuie
sa ofere toate informatiile solicitate.
5.1.1. Rapoarte de monitorizare
Beneficiarii de ajutor financiar transmit catre MDP:
- rapoarte de monitorizare cu ocazia fiecarei cereri de plata sau, in lipsa
acestora, un raport la 30 de zile de la transmiterea ultimului raport;
- raport anual cu privire la graficul de realizare a lucrarilor si, in
concordanta cu acesta, datele preconizate ale cererilor de plata catre MDP si
sumele estimate pentru anul viitor. Acest raport se transmite pana la data de 1
decembrie a anului anterior celui pentru care este estimat necesarul de
ajutoare financiare;
- notificare in cazul intarzierilor fata de graficul de realizare a
lucrarilor, motivarea acestora si masurile preconizate;
- raportul final, in maximum 30 de zile de la incheierea implementarii
proiectului.
MDP completeaza Fisa de monitorizare care cuprinde sinteza datelor
mentionate in rapoartele de monitorizare, precum si rezultatele vizitelor in
teren. Pe baza acestor date se apreciaza progresul proiectelor in raport cu
obiectivele stabilite, respectarea planului de activitate, atingerea tintelor
propuse etc.
5.1.2. Comitetul de monitorizare
Comitetul de monitorizare se constituie pentru fiecare proiect, avand un
rol consultativ. Din Comitetul de monitorizare fac parte reprezentantii
beneficiarului, agentiilor pentru dezvoltare regionala MDP, precum si ai
Ministerului Educatiei si Cercetarii (in cazul parcurilor stiintifice si tehnologice).
In functie de interesul manifestat si de importanta proiectului, MDP poate
accepta participarea autoritatilor locale.
Comitetul de monitorizare se reuneste ori de cate ori una dintre parti
considera ca este necesar si analizeaza evolutia proiectului, precum si orice
alta problema aparuta in implementarea acestuia. Comitetul de monitorizare
identifica solutiile pentru cresterea eficientei si asigurarea calitatii
implementarii proiectelor.
Comitetul de monitorizare se poate reuni cu participarea tuturor
reprezentantilor beneficiarilor in prezenta unor invitati (experti,
consultanti, alte persoane interesate) pentru dezbateri asupra politicii de
dezvoltare a parcurilor industriale in Romania.
5.1.3. Rapoartele de implementare
Rapoartele de implementare sunt realizate de MDP in maximum doua luni de la
inceputul fiecarui an calendaristic, pentru anul precedent. Rolul acestor
rapoarte este de a prezenta stadiul implementarii Programului si activitatile
preconizate a se desfasura pentru anul in curs. Raportul de implementare va fi
avizat de ministrul dezvoltarii si prognozei.
5.1.4. Vizitele de monitorizare
Reprezentantii MDP efectueaza vizite la locul de implementare a
proiectului. Acestea se efectueaza:
- inainte de evaluarea tehnica si financiara;
- pe parcursul derularii proiectului, cand este nevoie de o verificare a
celor mentionate de beneficiar in rapoartele de monitorizare;
- la finalizarea implementarii proiectului.
Vizitele de monitorizare vor fi anuntate in scris beneficiarilor cu cel
putin o saptamana inainte. Data stabilita pentru fiecare vizita poate fi
modificata o singura data.
Daca se constata diferente intre rapoartele beneficiarilor si situatia
existenta pe teren, MDP poate invita la discutii echipa de conducere a unui
proiect, care este obligata sa dea curs invitatiei in termen de 7 zile.
5.2. Evaluarea
Pe baza rapoartelor beneficiarilor, a vizitelor in teren si a fiselor de
monitorizare MDP intocmeste rapoarte de evaluare. Acestea cuprind examinarea
calitativa a activitatilor de implementare, iar pentru proiectele cu probleme,
recomandari.
Raportul de evaluare finala va fi intocmit la cel putin 6 luni de la
incheierea implementarii proiectelor pentru a evidentia rezultatele obtinute pe
termen scurt. Acest raport va servi la imbunatatirea viitoarelor programe in
domeniul parcurilor industriale.
ANEXA 1
la proceduri
GHIDUL SOLICITANTULUI
Definitii
Parc industrial - definit in conformitate cu dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea si functionarea parcurilor
industriale, aprobata si modificata prin Legea nr. 490/2002.
Parc stiintific si tehnologic - definit in conformitate cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 14/2002 privind constituirea si functionarea
parcurilor stiintifice si tehnologice.
Solicitant - societatea comerciala administrator al parcului
industrial/stiintific/tehnologic constituit conform dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 65/2001 sau, dupa caz, ale Ordonantei Guvernului nr. 14/2002,
care depune o cerere de finantare a unui proiect de investitii (denumit in
continuare proiect) in cadrul Programului.
Ghidul solicitantului - prezentarea detaliata a Programului, a continutului
Cererii de finantare, precum si detalii privind selectia proiectelor. Acesta
este pus la dispozitie gratuit solicitantilor de catre ADR sau MDP, tiparit si
prin mijloace electronice.
Cerere de finantare - solicitare de finantare a unui proiect, initiata de
un solicitant, elaborata de catre acesta in cadrul Programului si cu
respectarea conditiilor indicate in Ghidul solicitantului.
Studiu de fezabilitate - documentatia care cuprinde caracteristicile
principale si indicatorii tehnico-economici ai investitiei, prin care se
asigura utilizarea rationala si eficienta a cheltuielilor de capital si a
cheltuielilor materiale, pentru satisfacerea cerintelor economice si sociale in
domeniul respectiv.
Licitatie deschisa - licitatie la care pot participa toti solicitantii care
indeplinesc conditiile de eligibilitate si conformitate. Analiza si selectia
cererilor de finantare se fac in ordinea depunerii, in limita bugetului alocat
Programului.
Comisie de evaluare - grup format din 5 persoane desemnate de MDP dupa criterii
de competenta, multidisciplinaritate, obiectivitate si impartialitate, in
vederea evaluarii cererilor de finantare.
Evaluarea cererilor de finantare - analiza aspectelor de ordin tehnic si
financiar ale proiectelor care indeplinesc conditiile referitoare la
conformitate si eligibilitate. Propunerile neconforme si/sau neeligibile nu vor
intra in etapa de evaluare.
Beneficiar - solicitant care incheie contractul de finantare.
Contract de finantare - contractul incheiat intre MDP si beneficiarul
selectat in urma licitatiei, prin care se acorda asistenta financiara.
NOTA:
Toate materialele care alcatuiesc Ghidul solicitantului si procedurile de
implementare a Programului au fost elaborate de MDP in conformitate cu
prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.116/2001 privind aprobarea structurii,
indicatorilor si fondurilor aferente programelor care se experimenteaza si se
finanteaza din bugetul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei in anul 2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale legislatiei in vigoare privind
dezvoltarea regionala si achizitiile publice. Schema de ajutor de stat
continuta de programe a fost autorizata de catre Consiliul Concurentei prin
Decizia nr. 275 din 29 iunie 2001.
Prezentarea ofertelor si participarea la licitatie se fac in conditiile si
cu respectarea dispozitiilor prezentelor proceduri.
Solicitantii vor examina cu atentie documentele cuprinse in Ghidul
solicitantului pentru a putea respecta toate instructiunile cuprinse in acest
dosar. Nerespectarea acestora conduce la respingerea ofertei.
Adrese
Ghidul solicitantului este disponibil pe suport magnetic la MDP, Bucuresti,
str. Cristian Popisteanu nr. 2 - 4, sectorul 1. Totodata poate fi accesat pe
pagina de Internet a MDP: http://www.mdp.ro
Oferta se depune la MDP pana la termenul limita - 31 mai 2003. Acest termen
se poate modifica in functie de data la care valoarea proiectelor finantabile
acopera nivelul total alocat Programului si de bugetul alocat Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei in fiecare an. Modificarea termenului se va publica pe
pagina de Internet a MDP, de unde se pot obtine si alte informatii
suplimentare.
1. Introducere
1.1. Scopul Programului
Imbunatatirea mediului de afaceri din Romania reprezinta un obiectiv
strategic pe perioada 2001 - 2004 al Programului de guvernare, a carui
realizare implica adoptarea unor politici si directii de actiune care sa
asigure dezvoltarea si modernizarea infrastructurii fizice, stimularea
investitiilor de capital romane si straine.
Scopul prezentului program este sa determine decizia de a investi in
imbunatatirea infrastructurii economice regionale, respectiv in parcuri
industriale. Prin Program sunt promovate proiecte de realizare/modernizare a
infrastructurii aferente parcurilor industriale, stiintifice si tehnologice,
prin care sa se faciliteze desfasurarea activitatii agentilor economici.
Proiectele vor fi realizate prin cofinantare, din fonduri de la bugetul de
stat, alocate de Guvern prin pozitia "Transferuri" prevazuta in
bugetul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei.
1.2. Obiective
Obiectivele generale:
- stimularea dezvoltarii economice regionale si locale;
- atragerea firmelor capabile sa desfasoare activitati productive
generatoare de produse cu valoare adaugata mare.
Obiectivele specifice:
- crearea de conditii atractive pentru desfasurarea activitatilor
economice, in conditii de eficienta, prin infiintarea de parcuri industriale,
stiintifice si tehnologice, ca zone delimitate teritorial, cu infrastructura,
utilitati si servicii conexe adecvate;
- dezvoltarea activitatilor economice care pot sa determine, cu prioritate,
angajarea personalului inalt calificat, crearea de locuri de munca in
concordanta cu evolutiile de pe pietele autohtone si internationale;
- cresterea volumului de investitii;
- stimularea parteneriatelor intre sectoarele privat, universitar, de
cercetare si al administratiei publice.
Realizarea proiectelor creeaza premisele oferirii unor servicii eficiente
si de calitate societatilor comerciale care vor desfasura activitati economice
in parcul industrial, stiintific si tehnologic.
1.3. Suma disponibila pentru ajutoarele financiare nerambursabile
Programul este implementat de catre MDP, cu sprijinul agentiilor pentru
dezvoltare regionala in a caror raza se implementeaza proiectele finantate.
Programul se implementeaza in perioada 2002 - 2005, suma alocata din
bugetul de stat este de 583 miliarde lei si reprezinta:
- ajutoare financiare nerambursabile pentru beneficiari;
- asistenta tehnica pentru implementarea si monitorizarea Programului,
destinata finantarii cheltuielilor MDP si ADR.
MDP este ordonatorul principal de credite si este responsabil de
implementarea Programului, de contractarea si de monitorizarea proiectelor.
Din bugetul Programului se finanteaza realizarea de:
- parcuri industriale - componenta A;
- parcuri stiintifice si tehnologice - componenta B.
1.4. Componentele Programului
Componenta A
Pentru proiectele din cadrul acestei componente Programul poate cofinanta
investitiile in bunuri si servicii, in vederea constituirii si dezvoltarii
infrastructurii aferente parcurilor industriale.
Lucrarile de infrastructura acceptate la finantare constau in investitii
noi/modernizari/dezvoltari/reparatii capitale/amenajari pentru:
- alimentare cu energie electrica;
- retele de telecomunicatii;
- retea de alimentare cu gaz;
- alimentare cu apa;
- instalatii pentru agent termic, ventilatie, climatizare;
- canalizare, inclusiv pluviala;
- tratarea apelor reziduale si a deseurilor;
- drumuri de racord la drumul national;
- drumuri interioare, parcari, rampe si diverse amenajari cu caracter
industrial;
- iluminat public;
- cladiri din interiorul parcului industrial.
In cazul proiectelor complexe se accepta la finantare si lucrarile pentru
protectia mediului si/sau efectuarea de imprejmuiri aferente parcului
industrial.
Societatile-administrator pot primi cofinantare pentru cheltuielile legate
de dotarile cu echipamente necesare prestarii de servicii catre locatarii
parcului industrial.
Pentru lucrarile de infrastructura eligibile (conform conditiilor
mentionate anterior) Programul poate cofinanta cel mult 30% din totalul
cheltuielilor aferente acestor lucrari, care reprezinta maximum 20 miliarde lei
pentru un proiect de parc industrial.
Componenta B
Pentru proiectele din cadrul acestei componente Programul poate cofinanta
investitiile in bunuri si servicii, in vederea constituirii si dezvoltarii
infrastructurii aferente parcurilor stiintifice si tehnologice. Lucrarile de
infrastructura acceptate la finantare constau in investitii
noi/modernizari/dezvoltari/reparatii capitale/amenajari pentru:
- alimentare cu energie electrica;
- retele de telecomunicatii;
- retea de alimentare cu gaz;
- alimentare cu apa;
- instalatii pentru agent termic, ventilatie, climatizare;
- canalizare, inclusiv pluviala;
- tratarea apelor reziduale si a deseurilor;
- drumuri de racord la drumul national;
- drumuri interioare;
- iluminat public;
- cladiri din interiorul parcului industrial.
In cazul proiectelor complexe se accepta la finantare si lucrarile pentru
protectia mediului si/sau efectuarea de imprejmuiri aferente parcului
industrial.
Societatile-administrator pot primi cofinantare pentru cheltuielile legate
de dotarile cu echipamente necesare prestarii de servicii catre locatarii
parcului industrial.
Pentru lucrarile de infrastructura eligibile (conform conditiilor
mentionate anterior) Programul poate cofinanta cel mult 50% din totalul
cheltuielilor aferente acestor lucrari, care reprezinta maximum 10 miliarde lei
pentru un proiect de parc stiintific si tehnologic.
Prevederile urmatoare din prezentele proceduri se refera la ambele
componente, utilizandu-se in mod generic termenul "parc".
ATENTIE: Bugetul total al proiectului trebuie sa fie mai mare decat costul
total eligibil.
2. Reguli privind licitatia deschisa
Ghidul solicitantului stabileste regulile de depunere, selectie si
implementare a proiectelor pentru Program si este elaborat in conformitate cu
legislatia in vigoare.
2.1. Criterii de eligibilitate
Exista 3 seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se refera la:
- persoanele juridice care pot solicita o finantare nerambursabila;
- proiectele care pot primi o finantare nerambursabila;
- tipuri de costuri care pot fi acoperite cu finantare in cadrul
Programului.
2.1.1. Eligibilitatea solicitantilor: cine poate participa la licitatie
Pentru a fi eligibili si a primi o finantare nerambursabila solicitantii
trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba experienta si sa poata demonstra capacitatea de a gestiona
proiecte;
b) sa fie persoane juridice romane;
c) sa aiba ca obiect de activitate administrarea parcurilor industriale;
d) sa fie beneficiarii directi ai rezultatului proiectului;
e) sa nu aiba datorii fata de stat.
Potentialii solicitanti nu sunt in drept sa participe la licitatia deschisa
si sa primeasca finantare nerambursabila, respectiv nu sunt eligibili, daca se
afla in oricare dintre situatiile urmatoare:
a) inregistreaza pierderi;
b) sunt in stare de faliment ori lichidare, afacerile le sunt administrate
de catre un judecator-sindic, activitatile lor comerciale sunt suspendate sau
se afla in orice situatie analoaga provenind dintr-o procedura similara
prevazuta in legislatia si in reglementarile in vigoare;
c) nu si-au indeplinit obligatiile de plata a contributiilor la asigurarile
sociale conform prevederilor legale;
d) nu si-au indeplinit obligatiile de plata a taxelor si impozitelor
conform prevederilor legale;
e) sunt declarati a fi intr-o situatie grava de incalcare contractuala prin
neindeplinirea obligatiilor provenind dintr-un alt contract incheiat cu MDP sau
un alt contract finantat din fondurile Comisiei Europene;
f) au incercat sa obtina informatii confidentiale sau sa influenteze
Comisia de evaluare in timpul procesului de evaluare a licitatiilor prezente
ori anterioare.
Impozitele si taxele pentru care s-au acordat inlesniri la plata (amanari,
esalonari etc.) de catre organele competente nu se considera obligatii
exigibile la plata, in masura in care s-au respectat conditiile impuse la
acordarea inlesnirilor.
2.1.2. Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care poate fi facuta o
cerere de finantare nerambursabila
Marimea proiectelor
Bugetul total al proiectului trebuie sa fie mai mare decat costul total
eligibil.
Suma: nu exista nici o restrictie referitoare la costul total al
proiectului. Indiferent de costul total al proiectului, solicitarea de
finantare nerambursabila trebuie sa se refere numai la cheltuielile eligibile.
Finantarea nerambursabila nu poate depasi procentul indicat potrivit
componentei A si componentei B din proceduri, din costurile eligibile totale
ale proiectului. Diferenta trebuie sa fie finantata din sursele proprii ale
solicitantului.
Durata de realizare a unui proiect nu poate sa depaseasca 24 de luni.
Zone geografice
Sunt eligibile toate regiunile Romaniei.
Ajutorul financiar nerambursabil va fi platit de catre MDP in urmatoarele
conditii:
- contractarea activitatilor de constructii-montaj sa se realizeze cu
respectarea legislatiei privind achizitiile publice;
- achizitia serviciilor/lucrarilor/produselor sa se realizeze cu
respectarea legislatiei privind achizitiile publice;
- sa nu fie utilizat la achizitionarea prin inchiriere sau leasing.
Modul de efectuare a platilor
Plata se va efectua de catre MDP in baza cererii de plata transmise de
beneficiar, in contul acestuia (deschis special pentru derularea operatiunilor
proiectului), in limita procentului stabilit prin contract.
Termenul limita de depunere a cererilor de plata de catre beneficiar, in
cadrul unui an financiar, este data de 1 decembrie.
Beneficiarul are posibilitatea de a depune cereri de plata in cursul anului
financiar, pe masura achitarii contravalorii contractelor pe care le are in
derulare, pentru realizarea obiectivelor proiectului.
Beneficiarul va face dovada sumelor achitate pentru care solicita
decontarea cu urmatoarele documente:
- copii autentificate la biroul notarului public ale facturilor achitate ce
fac obiectul decontarii;
- extrasele de cont si ordinele de plata vizate de banca;
- copie de pe DVI (daca este cazul);
- copie de pe DPVE (daca este cazul);
- contractul de prestari de servicii sau de achizitii;
- devizul de lucrari de constructii sau de amenajari.
In cazul achizitionarii de catre beneficiar a unor bunuri sau servicii de
pe piata externa, MDP va deconta, in limita si in procentul stabilite prin
contract, contravaloarea in lei a sumelor in valuta, platite de beneficiar, la
cursul de schimb valutar la care a fost efectuata tranzactia, conform
documentelor bancare pe care acesta le va prezenta.
Contributia cofinantarii de la bugetul de stat nu va depasi 30% din totalul
cheltuielilor fiecarui proiect aferent componentei A, reprezentand maximum 20
miliarde lei si, respectiv, 50% din totalul cheltuielilor fiecarui proiect
aferent componentei B, reprezentand maximum 10 miliarde lei.
Urmatoarele tipuri de activitati sunt neeligibile
Activitati deja finantate sau in curs de finantare de la bugetul de stat.
In legatura cu aceasta, beneficiarii de finantare nerambursabila trebuie sa
declare in scris ca au luat la cunostinta faptul ca dubla finantare a aceluiasi
proiect nu este permisa.
Numarul cererilor de finantare depuse de un client
Solicitantul unui ajutor financiar nerambursabil poate depune o singura
cerere de finantare in cadrul Programului.
Recomandari
In cadrul acestui program se impune colaborarea activa a sectorului privat
cu autoritatile administratiei publice.
Informatii suplimentare, clarificarea unor detalii privind eligibilitatea
unor initiative in cadrul acestui program se pot solicita la adresa e-mail:
info-licitatie@mdp.ro sau la numerele de fax: +401 312 41 71, +401 315 84 34.
2.1.3. Costuri eligibile
In sensul prezentului program, prin bugetul total al proiectului se
intelege valoarea totala estimativa a cheltuielilor de capital necesare
realizarii proiectului propus, valoare exprimata in moneda nationala.
Prin costuri eligibile se intelege costurile ce pot fi luate in considerare
pentru finantarea nerambursabila, valoare exprimata in moneda nationala.
Costurile eligibile sunt costuri justificabile si nu pot lua forma unor sume
forfetare.
Bugetul trebuie sa fie realist si sa se realizeze un raport optim
cost/beneficiu. Bugetul total poate fi mai mare decat costurile eligibile.
Costuri eligibile
Sunt costuri directe eligibile cheltuielile societatii-administrator ce se
executa pentru realizarea lucrarilor de infrastructura si a dotarilor cu
echipamente eligibile, potrivit componentei A si componentei B din proceduri.
Costuri neeligibile
Urmatoarele costuri sunt neeligibile:
- obtinerea terenului: cumparari de terenuri, concesionari si schimbarea
destinatiei terenului;
- studii de teren: geo-, topo-, hidro-;
- cheltuieli pentru avize, acorduri, certificate, autorizatii;
- cheltuieli pentru realizarea planurilor urbanistice (PUG, PUD, PUZ);
- cheltuieli privind organizarea licitatiilor in vederea executiei
lucrarilor;
- consultanta si asistenta tehnica, inclusiv plata personalului de
supraveghere, pe parcursul realizarii obiectivului;
- alte cheltuieli (proiectare, organizare de santier, comisioane, taxe);
- cheltuieli pentru darea in exploatare;
- pierderi de schimb valutar;
- T.V.A.
Rezerva pentru cheltuieli neprevazute
Maximum 5% din costurile totale eligibile reprezinta rezerva pentru
cheltuieli neprevazute, care poate fi folosita doar cu autorizarea prealabila
scrisa a MDP.
2.2. Proceduri. Completarea Cererii de finantare nerambursabila
2.2.1. Formularul de Cerere de finantare nerambursabila si documentele
necesare
Formularul de Cerere de finantare si documentele necesare sunt disponibile
la sediul MDP. De asemenea, acestea se afla pe Internet la pagina MDP:
http://www.mdp.ro.
Solicitantii trebuie sa completeze formularul de Cerere de finantare
nerambursabila si ordinea paginilor. Proiectul trebuie indosariat, paginile
numerotate, iar documentele cerute sa fie separate prin despartitori. Copiile
trebuie sa fie lizibile. Cererea de finantare, completata in limba romana,
trebuie depusa impreuna cu toate anexele.
Proiectul trebuie sa cuprinda suficiente detalii pentru a asigura
claritatea, privind, in special, modul in care vor fi atinse scopurile
proiectului, avantajele ce vor rezulta din implementarea acestuia si modul in
care proiectul propus este relevant pentru obiectivele Programului.
Nu sunt acceptate proiectele completate de mana.
2.2.2. Unde si cum se trimit cererile de finantare nerambursabila
Cererile de finantare nerambursabila trebuie trimise in plic sigilat, prin
posta recomandata, sau sunt prezentate personal la Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei, str. Cristian Popisteanu nr. 2 - 4, sectorul 1, Bucuresti.
MDP confirma solicitantilor primirea cererilor de finantare. Confirmarea de
primire este datata si semnata.
Cererile de finantare nerambursabila trimise prin orice alte mijloace (de
exemplu: fax sau e-mail) sau trimise la alte adrese vor fi respinse.
Cererile de finantare (formularul de Cerere de finantare nerambursabila si
anexele) trebuie sa fie depuse in original, insotite de doua copii.
2.2.3. Termenul limita
Cererile de finantare nerambursabila se pot depune la sediul MDP incepand
cu data lansarii Programului pana la termenul limita de depunere a cererilor de
finantare prevazut la pct. 4.3.1 din proceduri. De aceea este in interesul
solicitantilor sa prezinte proiecte cat mai bine fundamentate intr-un termen
cat mai scurt de la lansarea licitatiei.
Avand in vedere faptul ca proiectele vor fi deschise, analizate, evaluate
si selectate in ordinea primirii lor la MDP, valoarea totala a bugetului pentru
Program se va diminua progresiv, in functie de numarul proiectelor primite si
selectate pentru finantare.
MDP va publica periodic pe pagina de Internet sumele contractate si sumele
ramase disponibile, pe masura incheierii fiecarui contract.
Durata de realizare a unui proiect este de maximum 24 de luni.
2.2.4. Informatii suplimentare
Solicitantii pot formula intrebari prin fax sau e-mail, indicand clar
programul pentru care se solicita clarificari. Intrebarile sunt trimise la
adresa de e-mail: info-licitatie@mdp.ro sau la numerele de fax: +401 312 41 71,
+401 315 84 34.
2.3. Evaluarea si selectarea cererilor de finantare nerambursabila
Cererile de finantare nerambursabila vor fi analizate si evaluate de MDP.
Toate proiectele solicitantilor vor fi evaluate conform urmatoarelor criterii:
a) Conformitatea
Se verifica daca Cererea de finantare nerambursabila este completa,
respectiv daca exista toate documentele solicitate pentru licitatie, mentionate
la pct. 2.2.1. Conformitatea va fi verificata de catre MDP. Un proiect nu poate
fi inaintat Comisiei de evaluare atat timp cat nu este conform. Daca un proiect
nu este conform, MDP poate cere documente suplimentare. Solicitantul trebuie sa
raspunda la cererea MDP in termen de 48 de ore. Daca raspunsul este transmis
mai tarziu, Cererea de finantare este respinsa.
b) Eligibilitatea solicitantilor si proiectelor
Eligibilitatea solicitantilor si proiectelor este verificata de catre MDP
conform criteriilor din sectiunile 2.1.1, 2.1.2 si 2.1.3. Proiectele care nu
indeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi respinse.
c) Evaluarea tehnica, evaluarea financiara si selectia proiectelor
Evaluarea se efectueaza de catre Comisia de evaluare pe baza proiectului si
a raportului tehnico-economic intocmit de MDP.
Cererile de finantare nerambursabila sunt evaluate pe baza criteriilor de
evaluare. Dupa fiecare sesiune Comisia de evaluare intocmeste un raport-sinteza
prin care recomanda proiectele selectate in vederea finantarii, indicand,
pentru fiecare proiect, suma propusa pentru finantare din Program.
Criteriile de evaluare si de selectie sunt aceleasi pentru toate proiectele
ajunse in faza de evaluare si selectie.
Pentru orice neclaritati ale Comisiei de evaluare se admite, pentru
clarificari, contactarea potentialului beneficiar prin intermediul MDP. Orice
comunicare, solicitare, notificare intre MDP si beneficiar trebuie sa se
transmita sub forma de document scris. Documentele scrise pot fi transmise prin
una dintre urmatoarele forme: scrisoare transmisa prin posta, telegrama, telex,
telefax. Solicitantul are obligatia de a transmite documentele respective in
cel mult 48 de ore. Daca raspunsul la solicitare nu se primeste in termen de 48
de ore, Cererea de finantare nerambursabila este respinsa.
2.4. Informatii privind decizia MDP de a acorda finantari nerambursabile
Solicitantii vor fi informati in scris despre decizia MDP in legatura cu
cererile de finantare nerambursabila depuse. Decizia de a respinge o cerere de
finantare nerambursabila si de neacordare a finantarii nerambursabile are la
baza unul dintre urmatoarele motive:
- Cererea de finantare nerambursabila a fost primita dupa data inchiderii
licitatiei;
- la cererea MDP de completare a documentelor lipsa si/sau neconforme,
solicitantul nu a prezentat in termen documentele solicitate;
- solicitantul este neeligibil;
- proiectul este neeligibil (de exemplu: propunerea depaseste durata maxima
permisa, se solicita finantarea unor cheltuieli neeligibile etc.);
- relevanta si calitatea tehnica a propunerii sunt considerate mai slabe
decat cele ale propunerilor selectate;
- calitatea financiara a propunerii este considerata insuficienta;
- studiul de fezabilitate nu a avut avizul favorabil al expertului tehnic.
Decizia MDP de a respinge o cerere si de a nu acorda o finantare
nerambursabila este finala; nu sunt admise contestatii ulterioare.
2.5. Conditii aplicabile in faza de implementare a proiectului, ulterior
deciziei MDP de a acorda finantarea nerambursabila
Contractul
Dupa aprobarea deciziei de finantare nerambursabila de catre ministrul
dezvoltarii si prognozei, solicitantului i se propune un contract de finantare.
Ulterior incheierii contractului de finantare cu MDP solicitantul este denumit
beneficiar.
Contractele cuprind, pe langa elementele generale si obligatorii oricarui
contract, clauze referitoare la:
Valoarea finantarii nerambursabile
Va fi stipulata suma maxima a finantarii nerambursabile.
Neindeplinirea sau indeplinirea defectuoasa a obiectivelor
Daca beneficiarul nu reuseste sa puna in aplicare proiectul in conditiile
stipulate in contract, MDP isi rezerva dreptul de a intrerupe platile si/sau de
a rezilia contractul. Daca beneficiarul nu respecta termenii contractuali, MDP
poate reduce finantarea nerambursabila si/sau poate cere beneficiarului
restituirea sumelor deja platite, in totalitate sau partial.
Amendamente la contract si modificari in cadrul bugetului
Orice modificare a contractului trebuie stabilita intr-un amendament la
contract. Fac exceptie modificarile legate de adrese, numarul conturilor
bancare, pentru care este suficienta o notificare in scris.
Raportare
Rapoartele trebuie intocmite in limba romana. Cererile de plata se depun
impreuna cu rapoartele tehnice si financiare. Rapoartele depuse pentru plati
intermediare vor trebui sa fie insotite de un plan de actiune, devize de
cheltuieli si de un buget pentru urmatoarea perioada de punere in aplicare a proiectului.
Informatii suplimentare
MDP poate solicita beneficiarului informatii suplimentare pentru orice
neclaritate cu privire la derularea contractului.
Plati
Plata se va efectua de catre MDP, in baza cererii de plata transmise de
beneficiar. Cererea de plata trebuie sa fie insotita de documente justificative
din care sa reiasa dovada de plata a fiecarui serviciu/lucrari/produs de catre
beneficiar.
In cazul platilor intermediare este necesar ca beneficiarul sa depuna un
raport intermediar, un plan de actiune si un buget pentru perioada urmatoare.
In fiecare an financiar data maxima pentru primirea cererilor de plata este
1 decembrie.
Inregistrari si conturi ale proiectului
Beneficiarul trebuie sa tina inregistrari exacte si periodice, precum si
inregistrari contabile separate si transparente ale implementarii proiectului.
Beneficiarul trebuie sa pastreze inregistrarile timp de 5 ani dupa data de
incheiere a proiectului.
Publicitatea
Se va urmari o publicitate adecvata pentru acest program finantat cu
fonduri de la bugetul de stat in rapoartele si publicatiile produse ca rezultat
al proiectului sau in afisele publicitare ale proiectului.
Proiectul tehnic
In cel mult 3 luni de la data semnarii contractului de finantare
beneficiarii finalizeaza proiectul tehnic.
Proiectul tehnic, verificat, avizat si aprobat potrivit prevederilor
legale, reprezinta documentatia scrisa si desenata pe baza careia se executa
lucrarile de infrastructura.
Continutul-cadru al proiectului tehnic este prezentat in anexa nr. 5.
Alegerea proiectantului se va realiza prin organizarea unui concurs de
solutii, conform legislatiei privind achizitiile publice.
ANEXA 2
la proceduri
FORMULAR DE CERERE DE FINANTARE NERAMBURSABILA
______________________________________________________________________________
| Numele solicitantului: |
|
|________________________________|_____________________________________________|
___________________________
| Dosar Nr. |
|
|______________|____________|
(doar pentru uz intern)
SECTIUNEA A
Date generale despre solicitant si parteneri
1. Date generale despre solicitant:
______________________________________________________________________________
| Denumirea legala completa: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Prescurtare (acronim): |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Statutul legal: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Codul fiscal: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Adresa oficiala: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Adresa postala: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Reprezentant: | |
|______________________________________|_______________________________________|
| Telefon: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Fax: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Adresa e-mail: | |
|______________________________________|_______________________________________|
| Website: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
2. Detalii despre banca:
______________________________________________________________________________
| Numele titularului de cont: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Contul bancar: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Numele bancii: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Adresa bancii: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
3. Asociatii/actionarii solicitantului:
______________________________________________________________________________
| Persoane fizice: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Adresa: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Telefon: | |
|______________________________________|_______________________________________|
| Cetatenia: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Procentul fiecarui asociat/actionar: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
______________________________________________________________________________
| Persoane juridice: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Adresa: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Telefon: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Nr. din registrul comertului: | |
|______________________________________|_______________________________________|
| Codul fiscal: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Nationalitatea: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Procentul fiecarui asociat/actionar: | |
|______________________________________|_______________________________________|
4. Date financiare referitoare la solicitant:
______________________________________________________________________________
| Cifra de afaceri (2001): |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Profit net: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Pierderi: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Total active (ultimul bilant): | |
|______________________________________|_______________________________________|
| Numarul total de angajati: |
|
|______________________________________|_______________________________________|
5. Asociatii/actionarii parcului industrial:
______________________________________________________________________________
| Persoane fizice:
|
|______________________________________________________________________________|
| Adresa:
|
|______________________________________________________________________________|
| Telefon: |
|______________________________________________________________________________|
| Cetatenia:
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Persoane juridice:
|
|______________________________________________________________________________|
| Adresa:
|
|______________________________________________________________________________|
| Telefon:
|
|______________________________________________________________________________|
| Nr. din registrul comertului:
|
|______________________________________________________________________________|
| Codul fiscal: |
|______________________________________________________________________________|
| Nationalitatea:
|
|______________________________________________________________________________|
SECTIUNEA B
Descrierea proiectului
1. Titlul proiectului:
2. Durata de implementare a proiectului ... (nu mai mult de ... ani)
3. Localizarea/aria geografica de cuprindere a proiectului:
Regiunea:
Judetul:
Localitatea:
4. Descrierea generala:
a) rezumat;
b) obiectivele proiectului;
c) principalele activitati necesare realizarii investitiei;
d) modul in care vor fi finantate activitatile dupa incetarea finantarii
nerambursabile;
e) modul de exploatare a parcului industrial;
f) gradul de limitare a desfasurarii activitatii de catre agentii economici
care isi vor desfasura activitatea in parcul industrial.
SECTIUNEA C
Bugetul total al proiectului
Bugetul total al proiectului este de ........................ milioane lei.
Costul total eligibil conform Programului este de .........................
milioane lei, din care:
- suma solicitata de la Program: .................. milioane lei,
reprezentand .......% din costul total eligibil al proiectului;
- contributia solicitantului: .................. milioane lei, reprezentand
........% din costul total eligibil al proiectului.
Cheltuieli neeligibile: .................. milioane lei.
SECTIUNEA D
Calendarul desfasurarii proiectului
Indicati graficul anticipat al proiectului pentru care este ceruta aceasta
asistenta:
______________________________________________________________________________
| | Data inceperii |Data
finalizarii|
|____________________________________________|________________|________________|
| Proiectare | |
|
|____________________________________________|________________|________________|
| Organizarea licitatiei pentru executia | |
|
| lucrarilor | |
|
|____________________________________________|________________|________________|
| Realizarea investitiei de baza | |
|
|____________________________________________|________________|________________|
| Faza operationala | |
|
|____________________________________________|________________|________________|
Prezentati detaliat activitatile din faza operationala, mentionand:
______________________________________________________________________________
|Nr. | Activitatea | Durata | Planificarea implementarii activitatii
|
|crt.| prevazuta | de
|_______________________________________________|
| | |realizare| Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4
|
| | |
|___________|___________|___________|___________|
| | | | L1|...|L12| L1|...|L12| L1|...|L12|
L1|...|L12|
|____|_______________|_________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| 1 | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|_______________|_________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| 2 | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|_______________|_________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| ...| | | | | | | | | | | | | |
|
|____|_______________|_________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
NOTA:
Daca proiectul a inceput deja, indicati starea prezenta a lucrarilor.
SECTIUNEA E
Documente care trebuie anexate la cerere
Documente care trebuie anexate - Va rugam verificati daca lista este
completa si bifati casuta. In cazul in care nu anexati un document, precizati
motivele.
1. Copie de pe ordinul ministrului dezvoltarii si prognozei pentru
acordarea titlului de parc industrial sau, dupa caz, copie de pe Ordinul
ministrului delegat la Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru activitatea de
cercetare pentru autorizatia de functionare a parcului stiintific si tehnologic
2. Certificat de inmatriculare la registrul comertului, cod fiscal sau cod
unic de inregistrare, actele constitutive ale persoanei juridice, cu
eventualele modificari ulterioare
3. Certificat constatator emis de camera de comert teritoriala - registrul
ROLEG, prin care se atesta ca solicitantul nu este falimentar sau subiect al
unor procese pentru declararea falimentului, nu are activitatile suspendate si
nu are afacerile administrate de judecatorul-sindic
4. Bilantul contabil cu anexe la 31 decembrie 2001, raportarea contabila la
30 iunie 2002, ultima situatie financiara oficiala, iar pentru persoanele
juridice nou-infiintate, ultima situatie financiara oficiala - vizate si
inregistrate de organele competente
5. Cea mai recenta balanta de verificare a persoanei juridice
6. Studiu de fezabilitate - anexa nr. 3 la proceduri.
7. Bugetul - anexa nr. 4 la proceduri.
8. Curriculum vitae al persoanelor implicate in managementul proiectului
9. Licente/certificate/autorizatii (de constructie, de mediu etc.)/brevete
pentru desfasurarea activitatilor preconizate in cadrul proiectului
10. Scrisoare de bonitate de la banca solicitantului, din care sa rezulte o
buna situatie financiara a acestuia
11. Certificat emis de casa judeteana de pensii, din care sa rezulte ca
solicitantul nu are obligatii restante la plata catre bugetul asigurarilor
sociale de stat
12. Certificat emis de organele teritoriale ale directiei generale a
finantelor publice, din care sa rezulte ca solicitantul nu are obligatii
restante la plata catre bugetul de stat
13. Certificat emis de casa de asigurari de sanatate judeteana, din care sa
rezulte ca solicitantul nu are obligatii restante la plata catre fondul asigurarilor
de sanatate
Precizare: Societatile comerciale care declara ca nu au avut activitate vor
anexa si o dovada in acest sens de la administratia financiara.
SECTIUNEA F
Declaratia solicitantului
______________________________________________________________________________
| DECLARATIE
|
|______________________________________________________________________________|
| Subsemnatul, in calitate de reprezentant legal al societatii comerciale
|
| solicitante a ajutorului financiar nerambursabil pentru realizarea
|
| prezentului proiect, certific urmatoarele:
|
| - informatia furnizata in aceasta cerere si orice alta informatie
|
| furnizata ca suport pentru aceasta cerere sunt complete si corecte;
|
| - am luat cunostinta de faptul ca dubla finantare a aceluiasi proiect
|
| de la bugetul de stat nu este permisa; |
| - inteleg ca MPD are dreptul de a solicita, in scopul verificarii si
|
| confirmarii declaratiilor si documentelor care insotesc oferta, orice
|
| informatii suplimentare privind eligibilitatea, experienta, competenta
|
| si resursele de care dispunem;
|
| - de la infiintare societatea comerciala a beneficiat de urmatoarele sume
|
| corespunzatoare unor alocari specifice si/sau ajutoare de stat
|
| individuale. |
| Nota: Se vor enumera, daca este cazul.
|
|
|
| Numele reprezentantului legal al societatii comerciale
|
|
|
| Stampila societatii comerciale
|
| |
| Semnatura
|
| ...................
|
| Data ................. |
|______________________________________________________________________________|
ANEXA 3
la proceduri
CONTINUTUL-CADRU AL STUDIULUI DE FEZABILITATE
Structura prezentata este considerata ca minima, conform legislatiei in
vigoare in Romania.
Pentru sustinerea Cererii de finantare nerambursabila solicitantii pot sa
furnizeze orice alte date suplimentare care sa fie luate in considerare de
catre Comisia de evaluare.
Studiul de fezabilitate reprezinta documentatia care cuprinde
caracteristicile principale si indicatorii tehnico-economici ai investitiei,
prin care se asigura utilizarea rationala si eficienta a cheltuielilor de
capital si a cheltuielilor materiale pentru satisfacerea cerintelor economice si
sociale in domeniul respectiv.
Continutul-cadru al studiului de fezabilitate:
A. Partile scrise
1. Date generale:
1.1. Denumirea investitiei
1.2. Elaboratorul studiului de fezabilitate
1.3. Beneficiarul
1.4. Amplasamentul (judetul, localitatea, strada, numarul)
1.5. Tema, cu fundamentarea necesitatii si oportunitatii avute in vedere
1.6. Descrierea functionala si tehnologica, inclusiv memorii tehnice, pe
specialitati
2. Date tehnice ale lucrarii:
2.1. Suprafata si situatia juridica ale terenului care urmeaza sa fie
ocupat (definitiv si/sau temporar) de lucrare
2.2. Caracteristicile geofizice ale terenului din amplasament (zona
seismica de calcul si perioada de colt; natura terenului de fundare si
presiunea conventionala, nivelul maxim al apelor freatice)
2.3. Caracteristicile principale ale constructiilor
2.3.1. Pentru cladiri: deschideri, travee, aria construita, aria
desfasurata, numarul de niveluri si inaltimea acestora, volumul construit
Se va specifica care dintre acestea sunt cladiri si constructii speciale de
utilitate comuna.
2.3.2. Pentru retele: lungimi, latimi, diametre, materiale, conditii de
pozare etc.
2.4. Structura constructiva
Pentru cladiri si retele se va face o descriere a solutiilor tehnice avute
in vedere, cu recomandari privind tehnologia de realizare si conditiile de
exploatare ale fiecarui obiect.
2.5. Principalele utilaje de dotare a constructiilor de utilitate comuna
(cazane de abur sau apa fierbinte, hidrofoare, ascensoare etc.)
2.6. Instalatii aferente constructiilor
Se vor descrie solutiile adoptate pentru instalatiile de iluminat, forta,
curenti slabi, apa, canalizare etc.
2.7. Utilitati
Se vor descrie modul de asigurare a acestora si solutiile tehnice adoptate.
3. Date privind forta de munca ocupata dupa realizarea investitiei
3.1. Total personal, din care:
- personal de executie
3.2. Locuri de munca nou-create
4. Devizul general estimativ al investitiei
Valoarea totala a investitiei, cu detalierea pe structura devizului
general, conform prevederilor legale. Se vor specifica valorile totale, din
care:
- cheltuieli neeligibile
- cheltuieli eligibile si valoarea finantarii nerambursabile solicitate
5. Principalii indicatori tehnico-economici ai investitiei
5.1. Valoarea totala
(in preturi - luna, anul),
din care:
- constructii-montaj
5.2. Esalonarea (INV/C + M):
- anul I
- anul II
- .......
5.3. Durata de realizare (luni)
5.4. Capacitati (in unitati fizice)
Principalii indicatori se vor completa, dupa caz, cu date privind:
- conditiile financiare de realizare a obiectivului (analiza cash-flow,
inclusiv cu rata de actualizare, rata interna de rentabilitate, analiza
raportului cost-profit, rata impozitului pe profit, perioada de scutire de
impozit pe profit, influenta variatiei in timp a preturilor, rata dobanzii la
credite bancare, rata de schimb valutar etc.);
- masinile si utilajele necesare prestarii serviciilor (lista cuprinzand
principalele utilaje, echipamente si dotari, cu indicarea capacitatii tehnice a
acestora);
- serviciile ce urmeaza sa fie oferite agentilor economici care vor
desfasura activitatea in parcul industrial (lista cuprinzand serviciile,
matrice de pret, pretul de vanzare/inchiriere al terenurilor);
- materiile prime, materialele, combustibilii, energia si preturile de
procurare a acestora;
- manopera (cu detalierea pe structura de personal);
- cheltuielile generale ale unitatii (taxe, comisioane, impozite, instruire
personal, chirii si/sau amortismente, cheltuieli de administratie si marketing
etc.).
6. Finantarea investitiei
Din valoarea totala a investitiei:
........... mii lei din surse proprii, ................. mii lei din
credite bancare, ........... mii lei din fondurile bugetului de stat sau ale
bugetului local, ........... mii lei din fondurile speciale constituite prin
lege in afara acestor bugete, .......... mii lei din credite externe garantate
sau contractate direct de stat etc.
7. Avize si acorduri
Avizele si acordurile emise de organele in drept, potrivit legislatiei in
vigoare, privind:
- certificatul de urbanism, cu incadrarea amplasamentului in planul
urbanistic, avizat si aprobat potrivit legii;
- avizele privind asigurarea utilitatilor (energie termica si electrica,
gaz metan, apa, canal, telecomunicatii etc.);
- avizele pentru consumul de combustibil;
- acordurile si avizele pentru protectia mediului si a apelor;
- alte avize de specialitate, stabilite potrivit dispozitiilor legale.
B. Partile desenate
1. Plan de amplasare in zona (1:25.000 - 1:5.000)
2. Plan general (1:5.000 - 1:500)
3. Planuri de arhitectura - planurile nivelurilor, fatade, vederi, sectiuni
pentru principalele obiecte de constructii.
C. Detalii cu privire la managementul activitatii operationale (dupa
finalizarea proiectului), precum si cu privire la managementul resurselor umane
din zona, disponibile, care sunt utilizate pentru realizarea proiectului si
pentru desfasurarea activitatilor curente de operare.
D. Studiu de piata
Evidentiaza in special oportunitatile de intrare pe piata parcurilor din
Europa de Est, cererea de servicii de piata, politici de promovare etc.
ANEXA 4*)
la proceduri
*) Anexa nr. 4 la proceduri este reprodusa in facsimil.
______________________________________________________________________________
| BUGETUL PROIECTULUI
|
|______________________________________________________________________________|
| I. Costuri Eligibile
|
|______________________________________________________________________________|
|Nr. | Tip Costuri | Suma | Suma | Valoare
|
|crt.| | transferata | reprezentand| totala
|
| | |de la Program| contributia |
|
| | | | privata |
|
|____|_______________________________|_____________|_____________|_____________|
| | |lei | % |lei | % |lei | %
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
|A. Cheltuieli pentru realizarea infrastructurii obiectivului (retele de
|
| racord, utilitati exterioare incintei)
|
|______________________________________________________________________________|
| 1 | | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| 2 | | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| ...| | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| |Subtotal A | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| | | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
|B. Cheltuieli pentru investitia de baza (de utilitate comuna in incinta)
|
|______________________________________________________________________________|
| 1 | | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| 2 | | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| ...| | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| |Subtotal B | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| | | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| |Total costuri eligibile | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| | | | | | | | |
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| II. Alte costuri suportate integral de solicitant
|
|______________________________________________________________________________|
| | | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
|A. Cheltuieli pentru obtinerea si achizitia terenului
|
|______________________________________________________________________________|
| 1 | | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| 2 | | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| ...| | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| |Subtotal A | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| | | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
|B. Cheltuieli pentru studii, avize, organizare licitatii, consultanta,
|
| asistenta tehnica etc. |
|______________________________________________________________________________|
| 1 | | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| 2 | | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| ...| | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| |Subtotal B | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| | | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
|C. Alte cheltuieli
|
|______________________________________________________________________________|
| 1 | | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| 2 | | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| ...| | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| |Subtotal C | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| | | | | | | |
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
|D. Cheltuieli pentru darea in exploatare
|
|______________________________________________________________________________|
| 1 | | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| 2 | | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| ...| | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| |Subtotal D | x| x| | x| x|
x|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| |Total costuri + B18 neeligibile| x | x | | | x | x
|
|____|_______________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
| Total buget proiect (I + II) | | | | | |
|
|____________________________________|_________|___|_________|___|_________|___|
ANEXA 5
la proceduri
CONTINUTUL-CADRU AL PROIECTULUI TEHNIC
Structura prezentata este considerata ca minima conform legislatiei in
vigoare in Romania.
Continutul-cadru al proiectului tehnic
A. Partile scrise
1. Descrierea generala a lucrarilor
1.1. Elemente generale:
Proiectul tehnic verificat, avizat si aprobat potrivit prevederilor legale
reprezinta documentatia scrisa si desenata pe baza careia se executa lucrarea.
Proiectul tehnic trebuie sa fie elaborat in mod clar si sa asigure
informatii complete, astfel incat autoritatea contractanta sa obtina date
tehnice si economice complete privind viitoarea lucrare, care va raspunde
cerintelor sale tehnice, economice si tehnologice.
De asemenea, este necesar ca proiectul tehnic sa fie complet si suficient
de clar, astfel incat sa se poata elabora pe baza lui detaliile de executie in
conformitate cu materialele si tehnologia de executie propusa, dar cu
respectarea stricta a prevederilor proiectului tehnic, fara sa fie necesara
suplimentarea cantitatilor de lucrari respective si fara sa se depaseasca
costul lucrarii, stabilit in faza de oferta pentru executia lucrarilor.
1.2. Descrierea lucrarilor
In cadrul descrierii lucrarilor care fac obiectul proiectului tehnic se vor
face referiri la urmatoarele elemente:
- amplasamentul;
- topografia;
- clima si fenomenele naturale specifice zonei;
- geologia, seismicitatea;
- prezentarea proiectului pe volume, brosuri, capitole;
- organizarea de santier, descriere sumara, demolari, devieri de retele etc.;
- caile de acces provizorii;
- sursele de apa, energie electrica, gaze, telefon etc., pentru organizarea
de santier si definitive;
- caile de acces, caile de comunicatii etc.;
- programul de executie a lucrarilor, graficele de lucru, programul de
receptie;
- trasarea lucrarilor;
- protejarea lucrarilor executate si a materialelor din santier;
- masurarea lucrarilor;
- laboratoarele contractantului (ofertantului) si testele care cad in
sarcina sa;
- curatenia in santier;
- serviciile sanitare;
- relatiile dintre contractant (ofertant), consultant si persoana juridica
achizitoare (investitor);
- memoriile tehnice, pe specialitati.
2. Caietele de sarcini, pe specialitati
Caietele de sarcini dezvolta in scris elementele tehnice mentionate in
planse si prezinta informatii, precizari si prescriptii complementare
planselor.
Aceste caiete de sarcini se elaboreaza de catre proiectant pe baza
planselor deja terminate si se organizeaza, de regula, in brosuri distincte, pe
specialitati.
2.1. Rolul si scopul caietelor de sarcini:
- reprezinta descrierea scrisa a lucrarilor a caror executie va face
obiectul achizitiei; in planse se face prezentarea lor grafica, iar in
breviarele de calcul se justifica dimensionarea elementelor constituente;
- plansele, breviarele de calcul si caietele de sarcini sunt complementare.
Notele explicative inscrise in planse sunt scurte si cu caracter general,
vizand in special explicarea desenelor;
- contin nivelul de performanta al lucrarilor, descrierea solutiilor
tehnice si tehnologice folosite, care sa asigure exigentele de performanta
calitative;
- detaliaza aceste note si cuprind caracteristicile si calitatile
materialelor folosite, testele si probele acestora, descriu lucrarile care se
executa, calitatea, modul de realizare, testele, verificarile si probele
acestor lucrari, ordinea de executie si de montaj si aspectul final;
- impreuna cu plansele, trebuie sa fie astfel concepute incat pe baza lor
sa se poata determina cantitatile de lucrari, costurile lucrarilor si
utilajelor, forta de munca si dotarea necesara in vederea executiei lucrarilor;
- elaborarea acestora se face pe baza breviarelor de calcul si a planselor
de catre ingineri specialisti, pentru fiecare categorie de lucrare;
- forma de prezentare trebuie sa fie ampla, clara, sa contina si sa
clarifice precizarile din planse, sa defineasca calitatile materialelor, cu
trimitere la standarde, sa defineasca calitatea executiei, normativele si
prescriptiile tehnice in vigoare;
- stabilesc responsabilitatile pentru calitatile materialelor si ale
lucrarilor si responsabilitatile pentru teste, verificari si probe;
- orice neclaritate in executia lucrarilor trebuie sa isi gaseasca
precizari in caietele de sarcini;
- nu trebuie sa fie restrictive;
- redactarea acestora trebuie sa fie concisa, sistematizata si exprimarea
se va face cu minimum de cuvinte;
- sa prevada modul de urmarire a comportarii in timp a lucrarii;
- sa prevada masurile si actiunile de demontare, de demolare (inclusiv
reintegrarea in mediul natural a deseurilor), dupa expirarea perioadei de viata
(postutilizarea).
2.2. Tipuri si forme de caiete de sarcini
In functie de destinatie caietele de sarcini pot fi:
- caiete de sarcini pentru executia lucrarilor;
- caiete de sarcini pentru receptii, teste, probe, verificari si puneri in
functiune, urmarirea comportarii in timp a constructiilor si continutul cartii
tehnice a constructiei;
- caiete de sarcini pentru furnizori de materiale, utilaje, echipamente si
confectii diverse.
In functie de domeniul la care se refera, caietele de sarcini pot fi:
- caiete de sarcini generale, care se refera la lucrari curente in domeniul
constructiilor si care acopera majoritatea categoriilor de lucrari; acestea se
pot sistematiza pe categorii si capitole de lucrari, pot deveni repetitive si
pot fi introduse in memoria calculatoarelor;
- caiete de sarcini speciale, care se refera la lucrari specifice si care
sunt elaborate independent pentru fiecare lucrare.
2.3. Continutul caietelor de sarcini
Dat fiind ca fiecare lucrare in constructii are un anumit specific,
caietele de sarcini sunt elaborate pentru fiecare lucrare, folosindu-se, daca
este posibil, parti, sectiuni, capitole etc., elaborate anterior, verificate si
adaptate la noile conditii tehnice ale lucrarii si puse de acord cu
prescriptiile tehnice in vigoare.
Astfel, continutul unui capitol de lucrari din caietul de sarcini trebuie
sa cuprinda:
- breviarele de calcul pentru dimensionarea elementelor de constructii si
de instalatii;
- nominalizarea planselor care guverneaza lucrarea;
- proprietatile fizice, chimice, de aspect, de calitate, tolerante, probe,
teste etc. pentru materialele componente ale lucrarii, cu indicarea
standardelor;
- dimensiunea, forma, aspectul si descrierea executiei lucrarii;
- ordinea de executie, probe, teste si verificari ale lucrarii;
- standardele, normativele si alte prescriptii care trebuie respectate la
materiale, utilaje, confectii, executie, montaj, probe, teste si verificari;
- conditiile de receptie, masuratori, aspect, culori, tolerante etc.
3. Listele cantitatilor de lucrari
Acest capitol va cuprinde toate elementele necesare in vederea
cuantificarii valorice si a duratei de executie a lucrarilor, si anume:
- centralizatorul obiectelor, pe obiectiv;
- centralizatorul categoriilor de lucrari, pe obiecte;
- listele cuprinzand cantitatile de lucrari pe capitole de lucrari,
aferente categoriilor de lucrari, cu descrierea in detaliu a acestora;
- listele cuprinzand cantitatile de utilaje si echipamente tehnologice,
inclusiv dotarile (dupa caz);
- specificatiile tehnice.
4. Graficul general de realizare a lucrarii
B. Partile desenate
Sunt documentele principale ale proiectului tehnic pe baza carora se
elaboreaza partile scrise ale proiectului si care, de regula, se compun din:
1. Planurile generale:
- planurile de amplasare a reperelor de nivelment si planimetrice;
- planurile topografice principale;
- planurile de amplasare a forajelor, profilurilor geotehnice, inclusiv cu
inscrierea in acestea a conditiilor si a recomandarilor privind lucrarile de
pamant si de fundare;
- planurile principale de amplasare a obiectelor, inclusiv cote de nivel,
distante de amplasare, orientari, coordonate, axe, repere de nivelment si
planimetrice, cotele +/0,00, cotele trotuarelor, cotele si distantele
principale de amplasare a drumurilor, trotuarelor, aleilor pietonale,
platformelor etc.;
- planurile principale privind sistematizarea pe verticala a terenului,
inclusiv inscrierea in acestea a volumelor de terasamente, sapaturi-umpluturi,
depozite de pamant, volumul pamantului transportat (excedent si deficit),
lucrarile privind stratul vegetal, precum si precizari privind utilajele si
echipamentele de lucru, completari si alte date si elemente tehnice si
tehnologice;
- planurile principale privind constructiile subterane - amplasarea lor,
sectiuni, profiluri longitudinale, dimensiuni, cote de nivel, cofraj si armare,
ariile si marca sectiunilor din otel, marca betoanelor, protectii si izolatii
hidrofuge, protectii impotriva agresivitatii solului, a coroziunii etc.;
- planurile de amplasare a reperelor fixe si mobile de trasare.
2. Plansele principale ale obiectelor
Se recomanda ca fiecare obiect subteran sau suprateran sa aiba un numar sau
un cod si o denumire proprii, iar plansele sa fie organizate intr-un volum
propriu, independent pentru fiecare obiect. In cazul in care proiectul este
voluminos, plansele se vor organiza in volume si/sau brosuri pentru fiecare
specialitate, distinct.
3. Arhitectura
Va cuprinde planse principale privind arhitectura fiecarui obiect, inclusiv
cote, dimensiuni, tolerante, din care:
- planul individual de amplasare;
- planurile de arhitectura ale nivelurilor subterane si supraterane, ale
teraselor, acoperisurilor etc., inclusiv cote, dimensiuni, suprafete, functiuni
tehnologice, cu precizari privind materialele, confectiile etc.;
- sectiuni, fatade, detalii importante, cotate etc.;
- tablouri de prefabricate, confectii;
- tablouri de tamplarii si tablouri de finisaje interioare si exterioare.
Plansele vor contine cote, dimensiuni, distante, functiuni, arii, precizari
privind finisajele si calitatea acestora etc.
4. Structura
Va cuprinde plansele principale privind alcatuirea si executia structurii
de rezistenta, pentru fiecare obiect, si anume:
- planurile infrastructurii si sectiunile caracteristice cotate;
- planurile suprastructurii si sectiunile caracteristice cotate;
- descrierea solutiilor constructive, descrierea ordinii tehnologice de
executie si montaj, recomandari privind transportul, manipularea, depozitarea
si montajul, care se vor inscrie pe plansele principale.
5. Instalatiile
Vor cuprinde plansele principale privind executia instalatiilor fiecarui
obiect, inclusiv cote, dimensiuni, tolerante etc., si anume:
- planurile principale de amplasare a utilajelor;
- schemele principale ale instalatiilor;
- sectiunile, vederile, detaliile principale; plansele vor contine cote,
dimensiuni, calitatile materialelor, verificarile si probele necesare, izolatii
termice, acustice, protectii anticorosive si parametrii principali ai
instalatiilor.
6. Dotari si instalatii tehnologice
Vor cuprinde planurile principale de tehnologie si montaj, sectiuni,
vederi, detalii, inclusiv cote, dimensiuni, tolerante, detalii de montaj etc.,
si anume:
- desenele de ansamblu;
- schemele tehnologice ale fluxului tehnologic;
- schemele cinematice, cu indicarea principalilor parametri;
- schemele instalatiilor hidraulice, pneumatice, electrice, de
automatizare, comunicatii, retele de combustibil, apa, iluminat etc., ale
instalatiilor tehnologice;
- planurile de montaj, geometrii, dimensiuni de amplasare, prestatii,
sarcini etc., inclusiv schemele tehnologice de montaj;
- diagramele, nomogramele, calculele ingineresti, tehnologice si de montaj,
inclusiv materialul grafic necesar punerii in functiune si exploatarii;
- listele cu utilajele si echipamentele din componenta planurilor
tehnologice, inclusiv parametrii, performantele si caracteristicile acestora.
7. Dotari de mobilier, inventar gospodaresc, paza contra incendiilor,
protectia muncii etc.:
- planurile principale de amplasare si montaj, inclusiv cote, dimensiuni,
sectiuni, vederi, tablouri de dotari etc.;
- listele cu dotari, inclusiv parametrii, performantele si caracteristicile
acestora.
ANEXA 6
la proceduri
LISTA ORIENTATIVA A CRITERIILOR DE EVALUARE
1. Criterii generale:
a) incadrarea in obiectivele Programului;
b) capacitatea tehnica;
c) calitatea managementului proiectului;
d) planul de exploatare a rezultatelor;
e) credibilitatea tehnica si eficacitatea partenerilor;
f) impactul economic, social si asupra mediului.
2. Criterii specifice:
a) fezabilitatea tehnica;
b) orientarea spre cerere - indicarea clara a utilizatorilor potentiali, a
nevoilor acestora sau a subsectoarelor economice vizate;
c) cunoasterea situatiei curente in domeniu (infrastructura, servicii,
facilitati - oferite de alte parcuri industriale) la nivel mondial;
d) nivelul adecvat al bugetului propus;
e) riscul tehnic al proiectului;
f) viabilitatea financiara - capacitatea de a plati contributia financiara;
costurile estimate ale proiectului comparativ cu beneficiile potentiale
economice si cu amortizarea investitiilor;
g) gradul de limitare a desfasurarii activitatii de catre agentii economici
care isi vor desfasura activitatea in parcul industrial;
h) implicarea diferitelor categorii de parteneri.