ORDIN
Nr. 65 din 13 martie 2002
privind aprobarea Procedurilor pentru implementarea Programului "Parcuri
industriale"
ACT EMIS DE: MINISTERUL DEZVOLTARII SI PROGNOZEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 510 din 15 iulie 2002
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
avand in vedere prevederile anexei nr. 12 la Hotararea Guvernului nr.
1.116/2001 privind aprobarea structurii, indicatorilor si fondurilor aferente
programelor care se experimenteaza si se finanteaza din bugetul Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei in anul 2001,
in temeiul prevederilor art. 6 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.
161/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei,
emite prezentul ordin.
Art. 1
(1) Se aproba Procedurile pentru implementarea Programului "Parcuri
industriale".
(2) Procedurile mentionate la alin. (1) sunt prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Directia zone asistate din cadrul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei va
aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Mihai David,
secretar de stat
ANEXA 1
PROCEDURI
pentru implementarea Programului "Parcuri industriale"*)
*) Elaborate in temeiul prevederilor anexei nr. 12 la Hotararea Guvernului
nr. 1.116/2001 si in conformitate cu Decizia Consiliului Concurentei nr. 275
din 29 iunie 2001 de autorizare a schemei de ajutor de stat prevazuta de acest
program.
1. Prezentarea programului
1.1. Scopul programului
Imbunatatirea mediului de afaceri din Romania reprezinta un obiectiv
strategic pe perioada 2001 - 2004 al Programului de guvernare, a carui
realizare implica adoptarea unor politici si directii de actiune care sa
asigure dezvoltarea si modernizarea infrastructurii fizice, stimularea
investitiilor de capital romanesti si straine.
Scopul Programului "Parcuri industriale", denumit in continuare
program, este sa determine decizia de a investi in imbunatatirea
infrastructurii economice regionale, respectiv in parcuri industriale. Prin
program sunt promovate proiecte de realizare/modernizare a infrastructurii
aferente parcurilor industriale, prin care sa se faciliteze desfasurarea
activitatii agentilor economici.
Proiectele vor fi realizate prin cofinantare, din fonduri de la bugetul de
stat alocate de Guvernul Romaniei prin pozitia "Transferuri"
prevazuta in bugetul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei.
1.2. Obiective
Obiective generale:
- stimularea dezvoltarii economice regionale si locale;
- atragerea societatilor comerciale capabile sa desfasoare activitati
productive generatoare de produse cu valoare adaugata mare.
Obiective specifice:
- crearea de conditii atractive pentru desfasurarea activitatilor
economice, in conditii de eficienta, prin infiintarea de parcuri industriale,
ca zone delimitate teritorial, cu infrastructura, utilitati si servicii conexe
adecvate;
- dezvoltarea activitatilor economice care pot sa determine, cu prioritate,
angajarea personalului cu inalta calificare, crearea de locuri de munca in
concordanta cu evolutiile de pe pietele autohtone si internationale;
- cresterea volumului de investitii;
- stimularea parteneriatelor dintre sectoarele privat, universitar, de
cercetare si al administratiei publice.
Realizarea proiectelor creeaza premisele oferirii unor servicii eficiente
si de calitate societatilor comerciale care vor desfasura activitati economice
in parcul industrial.
2. Principii
Prezentele proceduri pentru implementarea programului sunt in conformitate
cu principiile fondurilor structurale.
a) Concentrarea - alocarea fondurilor programului pentru dezvoltarea
parcurilor industriale in scopul atingerii obiectivelor generale si specifice
ale programului.
b) Programarea - procesul de organizare, de luare a deciziei si de
finantare, care se realizeaza in mai multe etape si care urmareste
implementarea pe baza unui buget multianual in scopul indeplinirii obiectivelor
generale si specifice ale programului.
c) Parteneriat - cooperarea dintre diferite institutii publice centrale sau
locale si societati private ori numai dintre societati private, in scopul de a
realiza obiectivele generale si specifice ale programului.
d) Cofinantare - participarea fondurilor private alaturi de fondurile
publice.
e) Eficienta - capacitatea programului de a atinge obiectivele planificate
si de a genera un impact pozitiv capabil sa contribuie la dezvoltarea
sustenabila asupra regiunilor si activitatilor finantate prin program, pe
criteriul concurential.
3. Definitii
Parc industrial - definit in conformitate cu dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea si functionarea parcurilor
industriale.
Parc de soft - parc industrial in care activitatile specifice sunt dedicate
conceperii si comercializarii de produse software.
Solicitant - societate comerciala, persoana juridica romana, detinatoare a
titlului de parc industrial in conformitate cu dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 65/2001, care depune o cerere de finantare a unui proiect de
investitii (denumit in continuare proiect) in cadrul programului.
Ghidul solicitantului - prezentare detaliata a programului, a continutului
cererii de finantare, precum si a detaliilor privind selectia proiectelor.
Acesta va fi pus la dispozitie solicitantilor gratuit de catre agentia pentru
dezvoltare regionala sau Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, tiparit si prin
mijloace electronice.
Cerere de finantare nerambursabila - solicitare de finantare a unui
proiect, initiata de un solicitant si elaborata de acesta in cadrul programului
si cu respectarea conditiilor indicate in Ghidul solicitantului.
Studiu de fezabilitate - documentatia care cuprinde caracteristicile
principale si indicatorii tehnico-economici ai investitiei, prin care se
asigura utilizarea rationala si eficienta a cheltuielilor de capital si a
cheltuielilor materiale, pentru satisfacerea cerintelor economice si sociale in
domeniul respectiv.
Licitatie deschisa - licitatie la care pot participa toti solicitantii care
indeplinesc conditiile de eligibilitate si conformitate. Analiza si selectia
cererilor de finantare se fac in ordinea depunerii acestora, in limita
bugetului alocat programului.
Comisia de evaluare - grup format din 7 persoane desemnate de Ministerul
Dezvoltarii si Prognozei dupa criterii de competenta, multidisciplinaritate,
obiectivitate si impartialitate, in vederea evaluarii cererilor de finantare.
Evaluarea cererilor de finantare - analiza aspectelor de ordin tehnic si
financiar ale proiectelor care indeplinesc conditiile referitoare la
conformitate si eligibilitate. Propunerile neconforme si/sau neeligibile nu vor
intra in etapa de evaluare.
Beneficiar - solicitant care incheie contractul de finantare.
Contract de finantare - contractul incheiat intre Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei si beneficiarul selectat in urma licitatiei, prin care se acorda
asistenta financiara.
4. Programarea
4.1. Repartitia fondurilor
Programul este implementat de Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, cu
sprijinul agentiilor pentru dezvoltare regionala in a caror raza teritoriala se
implementeaza proiectele finantate.
Programul se implementeaza in perioada 2002 - 2005, iar suma alocata din
bugetul de stat este de 583 miliarde lei, care reprezinta:
- ajutoare financiare nerambursabile pentru beneficiari;
- asistenta tehnica pentru implementarea si monitorizarea programului,
destinata finantarii cheltuielilor Ministerului Dezvoltarii si Prognozei si
agentiilor pentru dezvoltare regionala in a caror raza teritoriala se
implementeaza proiectele finantate.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei este ordonatorul principal de credite
si este responsabil de implementarea programului, de evaluarea cererilor de
finantare rambursabila, de selectia beneficiarului, de contractarea si de
monitorizarea proiectelor.
4.2. Componentele programului
Din bugetul programului se finanteaza realizarea urmatoarelor tipuri de
parcuri industriale:
A. parcuri industriale:
B. parcuri de soft.
Componenta A
Pentru proiectele din cadrul acestei componente programul poate cofinanta
realizarea infrastructurii din afara parcului industrial, necesara conectarii
acestuia la magistralele de utilitati.
In functie de situatia existenta lucrarile de infrastructura acceptate
pentru finantare vor fi investitii noi/modernizari/dezvoltari/reparatii
capitale pentru:
- alimentare cu energie electrica;
- retele de telecomunicatii;
- retea de alimentare cu gaz;
- alimentare cu apa;
- canalizare, inclusiv pluviala;
- drumuri de racord la drumul national;
- iluminat public.
Totodata poate fi cofinantata o serie de lucrari privind protectia
mediului, amenajarea spatiilor verzi adiacente parcului industrial si diferite
imprejmuiri, daca este cazul.
Pentru lucrarile de infrastructura eligibile (conform conditiilor
mentionate anterior) programul poate cofinanta cel mult 30% din totalul
cheltuielilor aferente acestor lucrari, care reprezinta maximum 20 miliarde lei
pentru un proiect de parc industrial.
Componenta B
Pentru proiectele din cadrul acestei componente programul poate cofinanta
realizarea infrastructurii din afara si din interiorul parcului de soft,
necesara functionarii acestuia.
In functie de situatia existenta lucrarile de infrastructura acceptate
pentru finantare vor fi investitii noi/modernizari/dezvoltari/reparatii
capitale/amenajari pentru:
- alimentare cu energie electrica;
- retele de telecomunicatii pentru transmisii de date si echipamente
aferente;
- retea de alimentare cu gaz;
- alimentare cu apa - racord la reteaua principala si/sau in incinta;
- canalizare, inclusiv pluviala - racord la reteaua principala si/sau in
incinta;
- drumuri de racord si drumuri de incinta;
- iluminat public;
- constructii existente.
Totodata poate fi cofinantata o serie de lucrari privind protectia
mediului, amenajarea spatiilor verzi si diferite imprejmuiri, daca este cazul.
Pentru lucrarile de infrastructura eligibile (conform conditiilor
mentionate anterior) programul poate cofinanta cel mult 50% din totalul
cheltuielilor aferente acestor lucrari, care reprezinta maximum 10 miliarde lei
pentru un proiect de parc de soft.
Prevederile urmatoare din prezentele proceduri se refera la ambele
componente, utilizandu-se in mod generic termenul de parc industrial.
4.3. Implementare
4.3.1. Etapele implementarii
Implementarea programului se va realiza in perioada 2002 si 2005, potrivit
urmatoarelor etape:
- lansarea oficiala a programului;
- promovarea programului: permanent;
- termenul limita de depunere a cererilor de finantare: 31 mai 2003*);
- termenul limita de incheiere a contractelor: 1 septembrie 2003;
- termenul limita de selectie a antreprenorului de catre beneficiar: 31
decembrie 2003;
- termenul limita de plata: 31 august 2005.
------------
*) Acest termen se poate modifica in functie de proiectele finantate si de
bugetul alocat Ministerului Dezvoltarii si Prognozei.
4.3.2. Lansare
Programul va fi lansat in cadrul unei conferinte de presa.
Responsabilitatea organizarii conferintei de presa revine purtatorului de
cuvant al Ministerului Dezvoltarii si Prognozei.
Ulterior lansarii sunt puse la dispozitie celor interesati Ghidul
solicitantului si anexele sale:
- Cererea de finantare - anexa nr. 1;
- Continutul-cadru al studiului de fezabilitate - anexa nr. 2;
- Bugetul proiectului - anexa nr. 3;
- Continutul-cadru al proiectului tehnic - anexa nr. 4;
- Lista criteriilor de evaluare - anexa nr. 5.
4.3.3. Promovare
Masurile de informare si publicitate privind asistenta acordata prin
program au ca scop:
- sa mareasca gradul de informare si transparenta publica fata de
activitatile Guvernului si ale Ministerului Dezvoltarii si Prognozei;
- sa informeze potentialii beneficiari despre finantarile care se acorda
din bugetul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei.
Informarea si publicitatea trebuie sa priveasca toate proiectele pentru care
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei asigura finantari nerambursabile. Scopul
masurilor de informare si publicitate este de a informa publicul general si, de
asemenea, potentialii beneficiari, inclusiv:
- autoritatile publice locale;
- partenerii sociali si economici;
- organizatiile neguvernamentale;
- firmele de consultanta in afaceri;
- orice alte parti interesate
despre oportunitatile oferite de Guvernul Romaniei si Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei, prin sprijinul financiar nerambursabil pe care il acorda
investitorilor.
Sustinerea campaniilor de promovare a programului de catre agentiile pentru
dezvoltare regionala se va realiza din bugetul pentru asistenta tehnica.
Valoarea bugetului alocat, precum si modul de utilizare a acestuia se vor
stabili prin contractul ce se va incheia intre Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei si fiecare agentie pentru dezvoltare regionala, dupa caz.
4.3.4. Evaluare
4.3.4.1. Comisia de evaluare
Componenta Comisiei de evaluare. Comisia de evaluare va fi compusa dintr-un
presedinte, un secretar si 5 membri votanti. Componenta Comisiei de evaluare va
fi aprobata prin ordin al ministrului dezvoltarii si prognozei si poate
cuprinde si reprezentanti propusi ai altor institutii. Vor fi nominalizate cel
putin doua persoane de rezerva, pentru cazurile in care se identifica un
conflict de interese sau apar evenimente neprevazute. Nu pot face parte din
Comisia de evaluare expertii independenti care realizeaza rapoarte
tehnico-economice privind studiile de fezabilitate.
Presedintele si secretarul Comisiei de evaluare nu au drept de vot.
Secretariatul Comisiei de evaluare va fi asigurat de Ministerul Dezvoltarii
si Prognozei. Secretarul Comisiei de evaluare asigura redactarea
raportului-sinteza.
Rolul Comisiei de evaluare este acela de a evalua proiectele depuse de
solicitanti si de a selecta, in vederea finantarii, proiectele care au obtinut
cel mai bun punctaj.
Sedintele comisiei de evaluare. Comisia de evaluare se intalneste in sesiuni,
compuse din una sau mai multe sedinte, la convocarea presedintelui. La
sfarsitul fiecarei sesiuni Comisia de evaluare elaboreaza un raport-sinteza.
In prima sesiune toti membrii Comisiei de evaluare semneaza Declaratia de
confidentialitate si impartialitate.
In aceasta sedinta Comisia de evaluare stabileste:
- regulile si programul de desfasurare a sesiunilor Comisiei de evaluare in
procesul de evaluare, inclusiv cazurile in care se pot cere clarificari din
partea solicitantilor, precum si modalitatile in care Comisia de evaluare va
comunica cu solicitantii;
- lista criteriilor de evaluare si selectie;
- punctajul care se poate acorda pentru fiecare criteriu de selectie,
precum si modul de punctare in cadrul fiecarui criteriu de selectie.
Oricare membru al Comisiei de evaluare implicat intr-un conflict de
interese va fi recuzat si exclus din aceasta.
4.3.4.2. Evaluarea cererii de finantare
Proiectele se depun la sediul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei
incepand cu lansarea programului pana la termenul limita de depunere a
cererilor de finantare nerambursabila, prevazut la pct. 4.3.1.
Instructiunile de completare a cererii de finantare nerambursabila sunt
prezentate detaliat in Ghidul solicitantului. Pentru completarea cererii de
finantare nerambursabila Ministerul Dezvoltarii si Prognozei furnizeaza toate
informatiile cerute de potentialii solicitanti, in mod gratuit. In scopul
asigurarii unor sanse egale tuturor solicitantilor se asigura
confidentialitatea datelor si informatiilor cuprinse in cererea de finantare
nerambursabila si nu se face nici o apreciere cu privire la sansele de
finantare a diverselor proiecte.
Proiectele vor fi depuse la sediul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei
(aducatorului i se va elibera o confirmare de primire cu data si semnatura).
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei anexeaza la fiecare proiect fisa de
proiect, in care completeaza datele generale ale solicitantului, partea de
conformitate si eligibilitate.
Daca proiectul este conform si eligibil, acesta se inainteaza Comisiei de
evaluare in termen de 20 de zile de la depunerea sa, impreuna cu fisa de
proiect si raportul tehnico-economic al expertului independent.
In cazul in care proiectul este foarte complex si necesita cunostinte
multidisciplinare, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei poate constitui o
comisie de experti. Punctul de vedere al expertului este opozabil membrilor
Comisiei de evaluare; in acest caz membrii Comisiei de evaluare nu pot selecta
si propune spre finantare un proiect care nu are avizul expertului sau al
comisiei de experti.
Conformitate
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei examineaza cererea de finantare
nerambursabila pentru a verifica daca aceasta este completa, respectiv daca
exista toate documentele solicitate pentru licitatie. Daca un proiect nu este
conform, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei poate cere clarificarile necesare.
Solicitantul are obligatia de a raspunde in termen de 48 de ore de la
confirmarea solicitarii. Daca raspunsul nu se primeste in termenul stabilit, nu
este concludent si/sau nu este sustinut de documentele justificative, Comisia
de evaluare va fi informata in vederea respingerii cererii.
Eligibilitate
Criteriile de eligibilitate se regasesc in Ghidul solicitantului.
Eligibilitatea va fi verificata de Ministerul Dezvoltarii si Prognozei.
Cererile de finantare nerambursabila care nu indeplinesc criteriile de
eligibilitate vor fi respinse. In aceasta situatie Comisia de evaluare va fi
informata in vederea respingerii cererii.
Dupa constatarea indeplinirii criteriilor de conformitate si eligibilitate
studiul de fezabilitate este analizat de catre un expert independent sau de
catre o comisie de experti independenti, care isi formuleaza observatiile in
cuprinsul raportului tehnico-economic. Acest raport este supus atentiei
Comisiei de evaluare, fiind opozabil acesteia.
Anterior evaluarii tehnice si financiare reprezentantii Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei viziteaza locatia parcului industrial si elaboreaza un
raport de vizita pe care il inainteaza Comisiei de evaluare.
Evaluare tehnica si financiara
Comisia de evaluare evalueaza fiecare proiect in functie de lista
criteriilor si tinand seama de raportul tehnico-economic al expertului
independent, iar rezultatele evaluarii vor fi incluse intr-un raport-sinteza.
Comisia de evaluare poate solicita clarificarile necesare privind
proiectul. Solicitantul are obligatia de a raspunde in termen de cel mult 48 de
ore de la confirmarea solicitarii. Toata corespondenta este facuta in forma
scrisa si este predata personal sau trimisa prin posta ori fax. Daca raspunsul
la solicitare nu se primeste in termenul stabilit, proiectul este respins.
Raportul-sinteza, elaborat dupa fiecare sesiune a Comisiei de evaluare,
contine concluziile privind respingerea sau, dupa caz, recomandarea pentru
finantare a proiectelor. Raportul-sinteza este transmis ministrului dezvoltarii
si prognozei.
Cererile de finantare nerambursabila recomandate de Comisia de evaluare
sunt aprobate de ministrul dezvoltarii si prognozei nu mai tarziu de data de 1
septembrie 2003. Aprobarea cererilor de finantare nerambursabila se comunica
solicitantilor in termen de 48 de ore de la data la care a fost luata aceasta
decizie.
Decizia de respingere a unei cereri de finantare nerambursabila este
finala. Pentru cererile de finantare nerambursabila respinse solicitantilor le
sunt comunicate motivele respingerii in termen de 48 de ore de la data la care
a fost luata aceasta decizie. Proiectele respinse nu mai pot intra in alta
sedinta de selectie.
4.4. Autorizare
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei notifica Consiliul Concurentei in
vederea autorizarii alocarilor specifice din cadrul programului.
Deciziile Consiliului Concurentei cu privire la autorizarea ajutoarelor de
stat se comunica solicitantilor.
4.5. Contractare
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei finalizeaza proiectul contractului de
finantare ale carui clauze urmeaza sa fie agreate cu beneficiarul.
Contractele de finantare incheiate intre Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei si beneficiari, cu respectarea deciziilor Consiliului Concurentei de
autorizare a ajutoarelor de stat, cuprind, pe langa elementele generale si
obligatorii oricarui contract, clauze referitoare la: suma solicitata de la
program, riscurile neindeplinirii obligatiilor reciproce, monitorizare,
raportare, publicitate, confidentialitate, proprietatea intelectuala. De
asemenea, cererea de finantare nerambursabila este anexa la contract, iar nerespectarea
obiectivelor proiectului mentionate in aceasta atrage raspunderea contractuala.
4.6. Realizarea proiectului tehnic
In cel mult 3 luni de la data semnarii contractului de finantare
beneficiarii finalizeaza proiectul tehnic.
In sensul prezentelor proceduri, proiectul tehnic, verificat, avizat si
aprobat potrivit prevederilor legale, reprezinta documentatia scrisa si
desenata pe baza careia se executa lucrarea.
Continutul-cadru al proiectului tehnic este prezentat in anexa nr. 5.
Proiectantul este ales ca urmare a organizarii unui concurs de solutii
conform legislatiei privind achizitiile publice.
4.7. Achizitii
Pentru orice achizitie efectuata in cadrul proiectului beneficiarii
respecta legislatia privind achizitiile publice si prezentele proceduri.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei avizeaza documentatia de licitatie si
hotararea Comisiei de licitatie inainte ca beneficiarii sa incheie contractele
cu furnizorii/prestatorii respectivi.
5. Monitorizarea si evaluarea
5.1. Monitorizarea
Monitorizarea se bazeaza pe informatiile furnizate de beneficiari si
rezultatele constatarilor din teren. Beneficiarii ajutorului financiar trebuie
sa ofere toate informatiile solicitate.
5.1.1. Rapoarte de monitorizare
Beneficiarii ajutorului financiar transmit Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei:
- rapoarte de monitorizare cu ocazia fiecarei cereri de plata sau, in lipsa
acestora, un raport la 30 de zile de la transmiterea ultimului raport;
- raportul anual cu privire la graficul de realizare a lucrarilor si, in
concordanta cu acesta, datele preconizate ale cererilor de plata catre
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei si sumele estimate pentru anul viitor.
Acest raport se transmite pana la data de 1 decembrie a anului anterior celui
pentru care este estimat necesarul de ajutoare financiare;
- notificare in cazul intarzierilor fata de graficul de realizare a
lucrarilor, motivarea acestora si masurile preconizate;
- raportul final, in maximum 30 de zile de la incheierea implementarii
proiectului.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei completeaza fisa de monitorizare care
cuprinde sinteza datelor mentionate in rapoartele de monitorizare, precum si
rezultatele vizitelor in teren. Pe baza acestor date se apreciaza progresul
proiectelor in raport cu obiectivele stabilite, respectarea planului de
activitate, atingerea tintelor propuse etc.
5.1.2. Comitetul de monitorizare
Comitetul de monitorizare se constituie pentru fiecare proiect, avand un
rol consultativ. Din Comitetul de monitorizare fac parte reprezentanti ai
beneficiarului, ai agentiilor pentru dezvoltare regionala si ai Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei. In functie de interesul manifestat si de importanta
proiectului Ministerul Dezvoltarii si Prognozei poate accepta participarea
autoritatilor locale.
Comitetul de monitorizare se reuneste ori de cate ori una dintre parti
considera ca este necesar si analizeaza evolutia proiectului, precum si orice
alta problema aparuta in implementarea proiectului. Comitetul de monitorizare
identifica solutiile pentru cresterea eficientei si asigurarea calitatii
implementarii proiectelor.
Comitetul de monitorizare se poate reuni cu participarea tuturor
reprezentantilor beneficiarilor in prezenta unor invitati (experti,
consultanti, alte persoane interesate), pentru dezbateri asupra politicii de
dezvoltare a parcurilor industriale in Romania.
5.1.3. Rapoarte de implementare
Rapoartele de implementare sunt realizate de Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei in termen de maximum doua luni de la inceputul fiecarui an
calendaristic pentru anul precedent. Rolul acestor rapoarte este de a prezenta
stadiul implementarii programului si activitatile preconizate sa se desfasoare
pentru anul in curs. Raportul de implementare va fi avizat de ministrul
dezvoltarii si prognozei.
5.1.4. Vizitele de monitorizare
Reprezentantii Ministerului Dezvoltarii si Prognozei efectueaza vizite la
locul de implementare a proiectului. Acestea se efectueaza:
- inainte de evaluarea tehnica si financiara;
- pe parcursul derularii proiectului, cand este necesara o verificare a
celor mentionate de beneficiar in rapoartele de monitorizare;
- la finalizarea implementarii proiectului.
Vizitele de monitorizare vor fi anuntate beneficiarilor in scris, cu cel
putin o saptamana inainte. Data stabilita pentru fiecare vizita poate fi
modificata o singura data.
Daca se constata diferente intre rapoartele beneficiarilor si situatia
existenta pe teren, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei poate invita la
discutii echipa de conducere a unui proiect, care este obligata sa dea curs
invitatiei in termen de 7 zile.
5.2. Evaluarea
Pe baza rapoartelor beneficiarilor, a vizitelor in teren si a fiselor de
monitorizare Ministerul Dezvoltarii si Prognozei intocmeste rapoarte de
evaluare. Acestea cuprind examinarea calitativa a activitatilor de
implementare, iar pentru proiectele cu probleme, recomandari.
Raportul de evaluare finala va fi intocmit la cel putin 6 luni de la incheierea
implementarii proiectelor, pentru a evidentia rezultatele obtinute pe termen
scurt. Acest raport va servi la imbunatatirea viitoarelor programe in domeniul
parcurilor industriale.
6. Anexe:
- anexa nr. 1 - Ghidul solicitantului;
- anexa nr. 2 - Formular de cerere de finantare nerambursabila;
- anexa nr. 3 - Continutul-cadru al studiului de fezabilitate;
- anexa nr. 4 - Bugetul proiectului;
- anexa nr. 5 - Continutul-cadru al proiectului tehnic;
- anexa nr. 6 - Lista orientativa a criteriilor de evaluare.
ANEXA 1
la proceduri
GHIDUL SOLICITANTULUI
Definitii
Parc industrial - definit in conformitate cu dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea si functionarea parcurilor
industriale.
Parc de soft - parc industrial in care activitatile specifice sunt dedicate
conceperii si comercializarii de produse software.
Solicitant - societate comerciala, persoana juridica romana, detinatoare a
titlului de parc industrial in conformitate cu dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 65/2001, care depune o cerere de finantare a unui proiect de
investitii (denumit in continuare proiect) in cadrul programului.
Ghidul solicitantului - prezentare detaliata a programului, a continutului
cererii de finantare, precum si a detaliilor privind selectia proiectelor.
Acesta va fi pus la dispozitie solicitantilor gratuit de catre agentia pentru
dezvoltare regionala sau de Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, tiparit si
prin mijloace electronice.
Cerere de finantare nerambursabila - solicitare de finantare a unui
proiect, initiata de un solicitant, elaborata de acesta in cadrul programului
si cu respectarea conditiilor indicate in Ghidul solicitantului.
Studiu de fezabilitate - documentatia care cuprinde caracteristicile
principale si indicatorii tehnico-economici ai investitiei, prin care se
asigura utilizarea rationala si eficienta a cheltuielilor de capital si a
cheltuielilor materiale, pentru satisfacerea cerintelor economice si sociale in
domeniul respectiv.
Licitatie deschisa - licitatie la care pot participa toti solicitantii care
indeplinesc conditiile de eligibilitate si conformitate. Analiza si selectia
cererilor de finantare se fac in ordinea depunerii acestora, in limita
bugetului alocat programului.
Comisia de evaluare - grup format din 7 persoane, desemnate de Ministerul
Dezvoltarii si Prognozei dupa criterii de competenta, multidisciplinaritate,
obiectivitate si impartialitate, in vederea evaluarii cererilor de finantare.
Evaluarea cererilor de finantare - analiza aspectelor de ordin tehnic si
financiar ale proiectelor care indeplinesc conditiile referitoare la
conformitate si eligibilitate. Propunerile neconforme si/sau neeligibile nu vor
intra in etapa de evaluare.
Beneficiar - solicitant care incheie contractul de finantare.
Contract de finantare - contractul incheiat intre Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei si beneficiarul selectat in urma licitatiei, prin care se acorda
asistenta financiara.
NOTA:
Toate materialele care alcatuiesc Ghidul solicitantului si Procedurile
pentru implementarea programului au fost elaborate de Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.116/2001
privind aprobarea structurii indicatorilor si fondurilor aferente programelor
care se experimenteaza si se finanteaza din bugetul Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei in anul 2001, ale legislatiei in vigoare privind dezvoltarea
regionala si achizitiile publice. Schema de ajutor de stat continuta de
programe a fost autorizata de Consiliul Concurentei prin Decizia nr. 275 din 29
iunie 2001.
Prezentarea ofertelor si participarea la licitatie se fac in conditiile si
cu respectarea dispozitiilor prezentelor proceduri.
Solicitantii vor examina cu atentie documentele cuprinse in Ghidul
solicitantului pentru a putea respecta toate instructiunile cuprinse in acest
dosar. Nerespectarea acestora conduce la respingerea ofertei.
Adrese
Ghidul solicitantului este disponibil la sediul Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei, municipiul Bucuresti, Str. Ministerului nr. 2 - 4, sectorul 1, pe
suport magnetic si pe Internet la pagina Ministerul Dezvoltarii si Prognozei:
http://www.mdp.ro.
Oferta se depune la Ministerul Dezvoltarii si Prognozei pana la termenul
limita de 31 mai 2003.
Informatii suplimentare pot fi obtinute de pe pagina de web a Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei.
1. Introducere
1.1. Scopul programului
Imbunatatirea mediului de afaceri din Romania reprezinta un obiectiv
strategic pe perioada 2001 - 2004 al Programului de guvernare, a carui
realizare implica adoptarea unor politici si directii de actiune care sa
asigure dezvoltarea si modernizarea infrastructurii fizice, stimularea investitiilor
de capital romanesti si straine.
Scopul prezentului program este sa determine decizia de a investi in
imbunatatirea infrastructurii economice regionale, respectiv in parcuri
industriale. Prin program sunt promovate proiecte de realizare/modernizare a
infrastructurii aferente parcurilor industriale, prin care sa se faciliteze
desfasurarea activitatii agentilor economici.
Proiectele vor fi realizate prin cofinantare, din fonduri de la bugetul de
stat alocate de Guvernul Romaniei prin pozitia "Transferuri"
prevazuta in bugetul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei.
1.2. Obiective
Obiective generale:
- stimularea dezvoltarii economice regionale si locale;
- atragerea societatilor comerciale capabile sa desfasoare activitati productive
generatoare de produse cu valoare adaugata mare.
Obiective specifice:
- crearea de conditii atractive pentru desfasurarea activitatilor
economice, in conditii de eficienta, prin infiintarea de parcuri industriale ca
zone delimitate teritorial, cu infrastructura, utilitati si servicii conexe
adecvate;
- dezvoltarea activitatilor economice care pot sa determine, cu prioritate,
angajarea personalului cu inalta calificare, crearea de locuri de munca in
concordanta cu evolutiile de pe pietele autohtone si internationale;
- cresterea volumului de investitii;
- stimularea parteneriatelor dintre sectoarele privat, universitar, de
cercetare si al administratiei publice.
Realizarea proiectelor creeaza premisele oferirii unor servicii eficiente
si de calitate societatilor comerciale care vor desfasura activitati economice
in parcul industrial.
1.3. Suma disponibila pentru ajutoarele financiare nerambursabile
Programul este implementat de Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, cu sprijinul
agentiilor pentru dezvoltare regionala in a caror raza teritoriala se
implementeaza proiectele finantate.
Programul se implementeaza in perioada 2002 - 2005, iar suma alocata din
bugetul de stat este de 583 miliarde lei, care reprezinta:
- ajutoare financiare nerambursabile pentru beneficiari;
- asistenta tehnica pentru implementarea si monitorizarea programului,
destinata finantarii cheltuielilor Ministerului Dezvoltarii si Prognozei si ale
agentiilor pentru dezvoltare regionala.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei este ordonatorul principal de credite
si este responsabil de implementarea programului, de evaluarea cererilor de
finantare rambursabila, de selectia beneficiarilor, de contractarea si de
monitorizarea proiectelor.
Din bugetul programului se finanteaza realizarea urmatoarelor tipuri de
parcuri industriale:
A. parcuri industriale;
B. parcuri de soft.
Componenta A
Pentru proiectele din cadrul acestei componente programul poate cofinanta
realizarea infrastructurii din afara parcului industrial, necesara conectarii
acestuia la magistralele de utilitati.
In functie de situatia existenta lucrarile de infrastructura acceptate
pentru finantare vor fi investitii noi/modernizari/dezvoltari/reparatii
capitale pentru:
- alimentare cu energie electrica;
- retele de telecomunicatii;
- retea de alimentare cu gaz;
- alimentare cu apa;
- canalizare, inclusiv pluviala;
- drumuri de racord la drumul national;
- iluminat public.
Totodata poate fi cofinantata o serie de lucrari privind protectia
mediului, amenajarea spatiilor verzi adiacente parcului industrial si diferite
imprejmuiri, daca este cazul.
Pentru lucrarile de infrastructura eligibile (conform conditiilor
mentionate anterior) programul poate cofinanta cel mult 30% din totalul
cheltuielilor aferente acestor lucrari, care reprezinta maximum 20 miliarde lei
pentru un proiect de parc industrial.
Componenta B
Pentru proiectele din cadrul acestei componente programul poate cofinanta
realizarea infrastructurii din afara si din interiorul parcului de soft,
necesara functionarii acestuia.
In functie de situatia existenta lucrarile de infrastructura acceptate
pentru finantare vor fi investitii noi/modernizari/dezvoltari/reparatii
capitale/amenajari pentru:
- alimentare cu energie electrica;
- retele de telecomunicatii pentru transmisii de date si echipamente
aferente;
- retea de alimentare cu gaz;
- alimentare cu apa - racord la reteaua principala si/sau in incinta;
- canalizare, inclusiv pluviala - racord la reteaua principala si/sau in
incinta;
- drumuri de racord si drumuri de incinta;
- iluminat public;
- constructii existente.
Totodata pot fi cofinantate o serie de lucrari privind protectia mediului,
amenajarea spatiilor verzi adiacente si diferite imprejmuiri, daca este cazul.
Pentru lucrarile de infrastructura eligibile (conform conditiilor
mentionate anterior) programul poate cofinanta cel mult 50% din totalul
cheltuielilor aferente acestor lucrari, care reprezinta maximum 10 miliarde lei
pentru un proiect de parc de soft.
Prevederile urmatoare din acest ghid si din anexele sale se refera la
ambele componente, utilizandu-se in mod generic termenul de parc industrial.
2. Reguli privind licitatia deschisa
Ghidul stabileste regulile de depunere, de selectie si implementare a
proiectelor pentru program si este elaborat in conformitate cu legislatia in
vigoare.
2.1. Criterii de eligibilitate
Exista 3 seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se refera la:
- persoanele juridice care pot solicita o finantare nerambursabila;
- proiectele care pot primi o finantare nerambursabila;
- tipuri de costuri care pot fi acoperite cu finantare in cadrul
programului.
2.1.1. Eligibilitatea solicitantilor: cine poate participa la licitatie
Pentru a fi eligibili si a primi o finantare nerambursabila solicitantii
trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba experienta si sa poata demonstra capacitatea de a gestiona
proiecte;
b) sa fie persoane juridice romane;
c) sa aiba ca obiect de activitate administrarea parcurilor industriale;
d) sa detina titlul de parc industrial;
e) sa fie beneficiarii directi ai rezultatului proiectului;
f) sa nu aiba datorii fata de stat.
Potentialii solicitanti nu sunt in drept sa participe la licitatia deschisa
si sa primeasca finantare nerambursabila, respectiv nu sunt eligibili, daca se
afla in oricare dintre situatiile urmatoare:
a) inregistreaza pierderi;
b) sunt in stare de faliment ori de lichidare, afacerile le sunt
administrate de un judecator-sindic, activitatile lor comerciale sunt
suspendate sau sunt in orice situatie analoaga provenind dintr-o procedura
similara prevazuta in legislatia si reglementarile in vigoare;
c) nu si-au indeplinit obligatiile de plata a contributiilor la asigurarile
sociale, conform prevederilor legale;
d) nu si-au indeplinit obligatiile de plata a taxelor si impozitelor
conform prevederilor legale;
e) sunt declarati a fi intr-o situatie grava de incalcare contractuala prin
neindeplinirea obligatiilor provenind dintr-un alt contract incheiat cu
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei sau un alt contract finantat din fondurile
Comisiei Europene;
f) au incercat sa obtina informatii confidentiale sau sa influenteze
Comisia de evaluare in timpul procesului de evaluare a licitatiilor prezente
sau anterioare.
Impozitele si taxele pentru care s-au acordat inlesniri la plata (amanari,
esalonari etc.) de catre organele competente nu se considera obligatii
exigibile la plata, in masura in care s-au respectat conditiile impuse la
acordarea inlesnirilor.
2.1.2. Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care poate fi facuta o
cerere de finantare nerambursabila
Marimea proiectelor
Suma: nu exista nici o restrictie referitoare la costul total al
proiectului. Indiferent de costul total al proiectului solicitarea de finantare
nerambursabila trebuie sa se refere numai la cheltuielile eligibile.
Finantarea nerambursabila nu poate depasi procentul indicat (pentru
componenta A - parcuri industriale si pentru componenta B - parcuri de soft)
din costurile eligibile totale ale proiectului. Diferenta trebuie sa fie
finantata din sursele proprii ale solicitantului.
Durata de realizare a unui proiect nu poate sa depaseasca 24 de luni.
Finantarile din cadrul programului sunt acordate pana la data de 31 octombrie
2005.
Zone geografice
Sunt eligibile toate regiunile Romaniei.
Ajutorul financiar nerambursabil va fi platit de catre Ministerul
Dezvoltarii si Prognozei in urmatoarele conditii:
- contractarea activitatilor de constructii-montaj sa se realizeze cu
respectarea legislatiei privind achizitiile publice;
- achizitia serviciilor/lucrarilor/produselor sa se realizeze cu
respectarea legislatiei privind achizitiile publice;
- sa nu fie utilizat la achizitionarea prin inchiriere sau leasing.
Modul de efectuare a platilor
Plata se va efectua de catre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei in baza
cererii de plata transmise de beneficiar, in contul acestuia (deschis special
pentru derularea operatiunilor proiectului), in limita procentului stabilit
prin contract.
Termenul limita de depunere a cererilor de plata de catre beneficiar in
cadrul unui an financiar este 1 decembrie.
Beneficiarul are posibilitatea de a depune cereri de plata in cursul anului
financiar pe masura achitarii contravalorii contractelor pe care le are in
derulare pentru realizarea obiectivelor proiectului.
Beneficiarul va face dovada sumelor achitate pentru care solicita
decontarea cu urmatoarele documente:
- copii autentificate la notarul public de pe facturile achitate ce fac
obiectul decontarii;
- extrasele de cont si ordinele de plata vizate de banca;
- copie de pe declaratia vamala de import (unde este cazul);
- copie de pe dispozitia de plata valutara externa (unde este cazul);
- contractul de prestari de servicii sau de achizitii;
- devizul de lucrari de constructii sau de amenajari.
In cazul achizitionarii de catre beneficiar a unor bunuri sau servicii de
pe piata externa, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei va deconta, in limita si
procentul stabilit prin contract, contravaloarea in lei a sumelor in valuta
platite de beneficiar, la cursul de schimb valutar la care a fost efectuata
tranzactia, conform documentelor bancare pe care le va prezenta.
Contributia cofinantarii de la bugetul de stat nu va depasi 30% din totalul
cheltuielilor fiecarui proiect aferent componentei A, reprezentand maximum 20
miliarde lei, si, respectiv, 50% din totalul cheltuielilor fiecarui proiect
aferent componentei B, reprezentand maximum 10 miliarde lei.
Activitati neeligibile: activitati deja finantate sau in curs de finantare
de la bugetul de stat. In legatura cu aceasta, beneficiarii de finantare
nerambursabila trebuie sa declare in scris ca au luat la cunostinta faptul ca
dubla finantare a aceluiasi proiect nu este permisa.
Numarul cererilor de finantare depuse de un client
Solicitantul unui ajutor financiar nerambursabil poate depune o singura
cerere de finantare nerambursabila in cadrul programului.
Recomandari
In cadrul acestui program se impune colaborarea activa a sectorului privat
cu autoritatile administratiei publice.
Informatii suplimentare, clarificarea unor detalii privind eligibilitatea
unor initiative in cadrul acestui program pot fi solicitate la adresa e-mail:
info-licitatie@mdlp.ro sau la numerele de fax: +401 312 41 71, +401 315 84 34.
2.1.3. Costuri eligibile
In sensul prezentului program, prin bugetul total al proiectului se
intelege valoarea totala estimativa a cheltuielilor de capital necesare
realizarii proiectului propus, valoare exprimata in moneda nationala.
Prin costuri eligibile se intelege costurile ce pot fi luate in considerare
pentru finantarea nerambursabila, valoare exprimata in moneda nationala.
Costurile eligibile sunt costuri justificabile si nu pot lua forma unor sume
forfetare.
Bugetul trebuie sa fie realist si sa se realizeze un raport optim
cost/beneficiu. Bugetul total poate fi mai mare decat costurile eligibile.
Costuri eligibile
Pentru a fi considerate eligibile in contextul proiectului costurile
trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii generale:
- sa fie prevazute in proiect, sa fie necesare pentru realizarea
proiectului si sa fie in conformitate cu principiile unui management financiar
sanatos, respectiv utilizarea eficienta a fondurilor;
- sa fie efectuate in perioada de executie a proiectului si dupa semnarea
contractului.
Urmatoarele costuri directe sunt eligibile:
- cheltuieli legate de utilizarea terenului de catre societatea
administrator, respectiv lucrari ce se executa in afara incintei parcului
industrial (si a parcului de soft) pentru conectarea acestuia la retelele de:
- alimentare cu energie electrica;
- retele de telecomunicatii;
- retele de alimentare cu gaz;
- alimentare cu apa;
- canalizare, inclusiv pluviala;
- drumuri de racord la drumul national;
- iluminat public;
- cheltuieli pentru investitia de baza numai de utilitate comuna, in
incinta pentru parcuri de soft, instalatii aferente constructiilor, retele de
utilitati - care cuprind cheltuielile necesare pentru realizarea lucrarilor de
constructii si instalatii (conform pct. 1.3, componenta B);
- cheltuieli pentru lucrari privind protectia mediului, amenajarea
spatiilor verzi (adiacente parcului, in cazul celor industriale) si diferite
imprejmuiri, daca este cazul.
Costuri neeligibile
Urmatoarele costuri sunt neeligibile:
- obtinerea terenului: cumparari de terenuri, concesionari si schimbarea
destinatiei terenului;
- studii de teren: geo-, topo-, hidro-;
- cheltuieli pentru avize, acorduri, certificate, autorizatii;
- cheltuieli pentru realizarea planurilor urbanistice (PUG, PUD, PUZ);
- cheltuieli privind organizarea licitatiilor pentru executia lucrarilor;
- consultanta si asistenta tehnica, inclusiv plata personalului de supraveghere
pe parcursul realizarii obiectivului;
- alte cheltuieli (proiectare, organizare de santier, comisioane, taxe);
- cheltuieli pentru darea in exploatare;
- pierderi la schimbul valutar;
- T.V.A.
Rezerva pentru cheltuieli neprevazute
Maximum 5% din costurile totale eligibile reprezinta rezerva pentru
cheltuieli neprevazute, care poate fi folosita doar cu autorizarea prealabila
scrisa a Ministerului Dezvoltarii si Prognozei.
2.2. Proceduri. Completarea cererii de finantare nerambursabila
2.2.1. Formularul de cerere de finantare nerambursabila si documentele
necesare
Formularul de cerere de finantare nerambursabila si documentele necesare
sunt disponibile la sediul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei.
De asemenea, acestea se afla pe Internet la pagina Ministerului Dezvoltarii
si Prognozei: http://www.mdp.ro.
Solicitantii trebuie sa completeze formularul de cerere in ordinea
paginilor. Proiectul trebuie indosariat, paginile numerotate, iar documentele
cerute trebuie sa fie separate prin despartitori. Copiile trebuie sa fie
lizibile. Cererea de finantare nerambursabila, completata in limba romana,
trebuie depusa impreuna cu toate anexele.
Proiectul trebuie sa cuprinda suficiente detalii pentru a asigura claritatea
in special privind modul in care vor fi atinse scopurile proiectului,
avantajele ce vor rezulta din implementarea proiectului si modul in care
proiectul propus este relevant pentru obiectivele programului.
Nu sunt acceptate proiectele completate de mana.
2.2.2. Unde si cum se trimit cererile de finantare nerambursabila
Cererile de finantare nerambursabila trebuie sa fie trimise in plic
sigilat, prin scrisoare recomandata, sau sunt prezentate personal la sediul
Ministerului Dezvoltarii si Prognozei, municipiul Bucuresti, Str. Ministerului
nr. 2 - 4, sectorul 1.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei confirma solicitantilor primirea
cererilor de finantare nerambursabila. Confirmarea de primire este datata si
semnata.
Cererile de finantare nerambursabila trimise prin orice alte mijloace (de
exemplu, fax ori e-mail) sau trimise la alte adrese vor fi respinse.
Cererile de finantare nerambursabila (formularul de cerere si anexele)
trebuie sa fie depuse in original, insotite de doua copii.
2.2.3. Termenul limita
Cererile de finantare nerambursabila se pot depune la sediul Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei incepand cu data lansarii programului, pana la
termenul limita de depunere a cererilor de finantare nerambursabila, prevazut
la pct. 4.3.1. din prezentele proceduri. De aceea este in interesul
solicitantilor sa prezinte proiecte cat mai bine fundamentate intr-un termen
cat mai scurt de la lansarea licitatiei.
Avand in vedere faptul ca proiectele vor fi deschise, analizate, evaluate
si selectate in ordinea primirii lor la Ministerul Dezvoltarii si Prognozei,
valoarea totala a bugetului pentru program se va diminua progresiv in functie
de numarul proiectelor primite si selectate pentru finantare.
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei va publica periodic pe pagina de
Internet sumele contractate si sumele ramase disponibile, pe masura incheierii
fiecarui contract.
In masura in care raman sume disponibile, avand in vedere ca termenul
limita de contractare este 1 septembrie 2003, este preferabil ca proiectele sa
fie depuse pana la data de 1 mai 2003.
Durata de realizare a unui proiect este de maximum 24 de luni.
2.2.4. Informatii suplimentare
Solicitantii pot formula intrebari, prin fax sau e-mail, indicand clar
programul pentru care se solicita clarificari. Intrebarile sunt trimise la
adresa de e-mail: info-licitatie@mdp.ro sau la numerele de fax: +401 312 41 71,
+401 315 84 34.
2.3. Evaluarea si selectarea cererilor de finantare nerambursabila
Cererile de finantare nerambursabila vor fi analizate si evaluate de
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei. Toate proiectele solicitantilor vor fi
evaluate conform urmatoarelor criterii:
a) Conformitatea
Se verifica daca cererea este completa, respectiv daca exista toate
documentele solicitate pentru licitatie, mentionate la pct. 2.2.1.
Conformitatea va fi verificata de catre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei. Un
proiect nu poate fi inaintat Comisiei de evaluare atat timp cat nu este
conform. Daca un proiect nu este conform, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei
poate cere documente suplimentare. Solicitantul trebuie sa raspunda la cererea
Ministerului Dezvoltarii si Prognozei in termen de 48 de ore. Daca raspunsul
este transmis mai tarziu, cererea de finantare nerambursabila este respinsa.
b) Eligibilitatea solicitantilor si proiectelor
Eligibilitatea solicitantilor si a proiectelor este verificata de catre
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei conform criteriilor prevazute la pct.
2.1.1, 2.1.2 si 2.1.3. Proiectele care nu indeplinesc criteriile de
eligibilitate vor fi respinse.
c) Evaluarea tehnica, evaluarea financiara si selectia proiectelor
Evaluarea se efectueaza de catre Comisia de evaluare pe baza proiectului si
a raportului tehnico-economic intocmit de Ministerul Dezvoltarii si Prognozei.
Cererile de finantare nerambursabila sunt evaluate pe baza criteriilor de
evaluare. Dupa fiecare sesiune Comisia de evaluare intocmeste un raport-sinteza
prin care recomanda proiectele selectate in vederea finantarii, indicand pentru
fiecare proiect suma propusa pentru finantare din program.
Criteriile de evaluare si selectie sunt aceleasi pentru toate proiectele ce
au ajuns in faza de evaluare si selectie.
Pentru orice neclaritati ale Comisiei de evaluare se admite pentru
clarificari contactarea potentialului beneficiar prin intermediul Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei. Orice comunicare, solicitare, notificare intre
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei si beneficiar trebuie sa se transmita sub
forma de document scris. Documentele scrise pot fi transmise prin una dintre
urmatoarele forme: scrisoare transmisa prin posta, telegrama, telex, telefax.
Solicitantul are obligatia de a transmite documentele respective in cel mult 48
de ore. Daca raspunsul la solicitare nu se primeste in termen de 48 de ore,
cererea de finantare nerambursabila este respinsa.
2.4. Informatii privind decizia Ministerului Dezvoltarii si Prognozei de a
acorda finantari nerambursabile
Solicitantii vor fi informati in scris despre decizia Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei in legatura cu cererile de finantare nerambursabila
depuse. Decizia de a respinge o cerere de finantare nerambursabila si de
neacordare a finantarii nerambursabile are la baza unul dintre urmatoarele
motive:
- cererea de finantare nerambursabila a fost primita dupa data de inchidere
a licitatiei, respectiv 31 mai 2003;
- la cererea Ministerului Dezvoltarii si Prognozei de completare a
documentelor lipsa si/sau neconforme solicitantul nu a prezentat documentele
solicitate in termen;
- solicitantul este neeligibil;
- proiectul este neeligibil (de exemplu: propunerea depaseste durata maxima
permisa, se solicita finantarea unor cheltuieli neeligibile etc.);
- relevanta si calitatea tehnica a propunerii sunt considerate mai slabe
decat cele ale propunerilor selectate;
- calitatea financiara a propunerii este considerata insuficienta;
- studiul de fezabilitate nu a avut avizul favorabil al expertului tehnic.
Decizia Ministerului Dezvoltarii si Prognozei de a respinge o cerere si de
a nu acorda o finantare nerambursabila este finala; nu sunt admise contestatii
ulterioare.
2.5. Conditii aplicabile in faza de implementare a proiectului, ulterior
deciziei Ministerului Dezvoltarii si Prognozei de a acorda finantarea
nerambursabila
Contractul
Dupa aprobarea deciziei de finantare de catre ministrul dezvoltarii si
prognozei solicitantului i se propune un contract de finantare. Ulterior
incheierii contractului de finantare cu Ministerul Dezvoltarii si Prognozei
solicitantul este denumit beneficiar.
Contractele cuprind, pe langa elementele generale si obligatorii pentru
orice contract, clauze referitoare la:
Valoarea finantarii nerambursabile
Va fi stipulata suma maxima a finantarii nerambursabile.
Neindeplinirea sau indeplinirea defectuoasa a obiectivelor
Daca beneficiarul nu reuseste sa puna in aplicare proiectul in conditiile
stipulate in contract, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei isi rezerva dreptul
de a intrerupe platile si/sau de a rezilia contractul. Daca beneficiarul nu
respecta termenii contractuali, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei poate
reduce finantarea si/sau poate cere beneficiarului restituirea sumelor deja
platite, in totalitate sau partial.
Amendamente la contract si modificari in cadrul bugetului
Orice modificare a contractului trebuie stabilita intr-un amendament la
contract. Fac exceptii modificarile legate de adrese si de numarul conturilor
bancare, pentru care este suficienta o notificare in scris.
Raportare
Rapoartele trebuie intocmite in limba romana. Cererile de plata se depun
impreuna cu rapoartele tehnice si financiare. Rapoartele depuse pentru plati
intermediare vor trebui sa fie insotite de un plan de actiune, devize de
cheltuieli si un buget pentru urmatoarea perioada de punere in aplicare a
proiectului.
Informatii suplimentare
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei poate solicita beneficiarului
informatii suplimentare pentru orice neclaritate cu privire la derularea
contractului.
Plati
Plata se va efectua de catre Ministerul Dezvoltarii si Prognozei in baza
cererii de plata transmise de beneficiar.
Cererea de plata trebuie sa fie insotita de documente justificative din
care sa reiasa dovada de plata a fiecarui serviciu/lucrari/produs de
beneficiar.
In cazul platilor intermediare este necesar ca beneficiarul sa depuna un
raport intermediar, un plan de actiune si un buget pentru perioada urmatoare.
In fiecare an financiar data maxima pentru primirea cererilor de plata este
1 decembrie.
Inregistrari si conturi ale proiectului
Beneficiarul trebuie sa tina inregistrari exacte si periodice, precum si
inregistrari contabile separate si transparente ale implementarii proiectului.
Beneficiarul trebuie sa pastreze inregistrarile timp de 5 ani de la data de
incheiere a proiectului.
Publicitatea
Se va urmari o publicitate adecvata pentru acest program finantat cu
fonduri de la bugetul de stat in rapoartele si publicatiile produse ca rezultat
al proiectului sau in afisele publicitare ale proiectului.
Proiectul tehnic
In cel mult 3 luni de la data semnarii contractului de finantare
beneficiarii finalizeaza proiectul tehnic.
Proiectul tehnic, verificat, avizat si aprobat potrivit prevederilor
legale, reprezinta documentatia scrisa si desenata pe baza careia se executa
lucrarile de infrastructura.
Continutul-cadru al proiectului tehnic este prezentat in anexa nr. 5 la
proceduri.
Alegerea proiectantului se va realiza prin organizarea unui concurs de
solutii conform legislatiei privind achizitiile publice.
ANEXA 2
la proceduri
FORMULAR DE CERERE DE FINANTARE NERAMBURSABILA
Denumirea solicitantului
Dosar nr.
(doar pentru uz intern)
Sectiunea A - Date generale despre solicitant si parteneri
1. Date generale despre solicitant
______________________________________________________________________________
| Denumirea legala completa: | |
|_________________________________________________|____________________________|
| Prescurtare (acronim): |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Statutul legal: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Codul fiscal sau cod unic de inregistrare: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Adresa oficiala: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Adresa postala: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Reprezentant: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Telefon: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Fax: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Adresa de e-mail: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Website: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
2. Detalii despre banca
______________________________________________________________________________
| Numele titularului de cont: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Contul bancar: | |
|_________________________________________________|____________________________|
| Denumirea bancii: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Adresa bancii: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
3. Asociati/actionari
______________________________________________________________________________
| Persoane fizice |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Adresa: | |
|_________________________________________________|____________________________|
| Telefon: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Cetatenie: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Procentul fiecarui asociat/actionar: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
______________________________________________________________________________
| Persoane juridice |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Adresa: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Telefon: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Nr. de inmatriculare in registrul comertului: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Codul fiscal sau cod unic de inregistrare: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Nationalitate: | |
|_________________________________________________|____________________________|
| Procentul fiecarui asociat/actionar: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
4. Date financiare despre agentul economic
______________________________________________________________________________
| Cifra de afaceri (2001): |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Profit net: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Pierderi: | |
|_________________________________________________|____________________________|
| Total active (ultimul bilant): |
|
|_________________________________________________|____________________________|
| Numarul total de angajati: |
|
|_________________________________________________|____________________________|
Sectiunea B - Descrierea proiectului
1. Titlul proiectului:
2. Durata de implementare a proiectului: ....... (nu mai mult de ......
ani)
3. Localizare/aria geografica de cuprindere a proiectului:
- regiunea:
- judetul:
- localitatea:
4. Descriere generala:
a) rezumat;
b) obiectivele proiectului;
c) principalele activitati necesare realizarii investitiei;
d) modul in care vor fi finantate activitatile dupa incetarea finantarii
nerambursabile;
e) modul de exploatare a parcului industrial;
f) gradul de limitare a desfasurarii activitatii de catre agentii economici
care isi vor desfasura activitatea in parcul industrial.
Sectiunea C - Bugetul total al proiectului
Bugetul total al proiectului este de ................ milioane lei.
Costul total eligibil conform programului este de ............ milioane
lei, din care:
- suma solicitata de la program: ..................... milioane lei,
reprezentand ...... % din costul total eligibil al proiectului;
- contributia solicitantului: ........................ milioane lei, reprezentand
....... % din costul total eligibil al proiectului.
Cheltuieli neeligibile: .................... milioane lei.
Sectiunea D - Calendarul desfasurarii proiectului
Indicati graficul anticipat al proiectului pentru care este ceruta aceasta
asistenta.
______________________________________________________________________________
| | Data de incepere | Data de finalizare
|
|______________________________________|__________________|____________________|
| Proiectare | |
|
|______________________________________|__________________|____________________|
| Organizarea licitatiei pentru | |
|
| executia lucrarilor | |
|
|______________________________________|__________________|____________________|
| Realizarea investitiei de baza | |
|
|______________________________________|__________________|____________________|
| Faza operationala | |
|
|______________________________________|__________________|____________________|
Prezentati detaliat activitatile din faza operationala, mentionand:
Semnificatia coloanei A din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Activitatea prevazuta
______________________________________________________________________________
|Nr. | A |Durata de| Planificarea implementarii activitatii
|
|crt.|
|realizare|___________________________________________________________|
| | | | Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4
|
| | | |______________|______________|______________|______________|
| | | |L1 | ... |L12 |L1 | ... |L12 |L1 | ... |L12 |L1 | ... |L12
|
|____|___|_________|___|_____|____|___|_____|____|___|_____|____|___|_____|____|
| 1. | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|___|_________|___|_____|____|___|_____|____|___|_____|____|___|_____|____|
| 2. | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|___|_________|___|_____|____|___|_____|____|___|_____|____|___|_____|____|
|... | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|___|_________|___|_____|____|___|_____|____|___|_____|____|___|_____|____|
NOTA:
Daca proiectul a inceput deja, indicati starea prezenta a lucrarilor.
Sectiunea E - Documente care trebuie anexate la cererea de finantare
nerambursabila
Va rugam verificati daca lista este completa si bifati casuta. In cazul in
care nu anexati un document, precizati motivele
1. Certificat de inmatriculare la registrul comertului, cod fiscal sau cod
unic de inregistrare, actele constitutive ale persoanei juridice, cu
eventualele modificari ulterioare
_
|_|
2. Certificat constatator emis de camera de comert teritoriala - registrul
ROLEG, atestand ca solicitantul nu este falimentar sau subiect al unor procese
pentru declararea falimentului, nu are activitatile suspendate si nu are
afacerile administrate de judecatorul-sindic
_
|_|
3. Bilantul contabil cu anexe la 31 decembrie 2001, raportarea contabila la
30 iunie 2002, ultima situatie financiara oficiala, iar pentru persoanele
juridice nou-infiintate, ultima situatie financiara oficiala - vizate si
inregistrate de organele competente
_
|_|
4. Cea mai recenta balanta de verificare a persoanei juridice
_
|_|
5. Studiu de fezabilitate - anexa nr. 3 la proceduri
_
|_|
6. Bugetul - anexa nr. 4 la proceduri
_
|_|
7. Curriculum vitae pentru fiecare persoana implicata in managementul
proiectului
_
|_|
8. Licente/certificate/autorizatii (de constructie, de mediu etc.)/brevete
pentru desfasurarea activitatilor preconizate in cadrul proiectului
_
|_|
9. Scrisoare de bonitate de la banca solicitantului, din care sa rezulte o
buna situatie financiara a acestuia
_
|_|
10. Certificat emis de casa judeteana de pensii, din care sa rezulte ca
solicitantul nu are obligatii restante la plata catre bugetul asigurarilor
sociale de stat
_
|_|
11. Certificat emis de organele teritoriale ale directiei generale a
finantelor publice, din care sa rezulte ca solicitantul nu are obligatii
restante la plata catre bugetul de stat
_
|_|
12. Certificat emis de casa de asigurari de sanatate judeteana, din care sa
rezulte ca solicitantul nu are obligatii restante la plata catre fondul de
asigurari sociale de sanatate
_
|_|
Precizare: societatile comerciale care declara ca nu au avut activitate vor
anexa si o dovada in acest sens de la administratia financiara.
Sectiunea F - Declaratia solicitantului
______________________________________________________________________________
| DECLARATIE
|
|______________________________________________________________________________|
| Subsemnatul ................................, in calitate de reprezentant
|
| legal al societatii comerciale solicitante a ajutorului financiar
|
| nerambursabil pentru realizarea prezentului proiect, certific urmatoarele:
|
| - informatia furnizata in aceasta cerere si orice alta informatie
|
| furnizata ca suport pentru aceasta cerere sunt complete si corecte;
|
| - am luat cunostinta de faptul ca dubla finantare a aceluiasi proiect de
|
| la bugetul de stat nu este permisa;
|
| - inteleg ca Ministerul Dezvoltarii si Prognozei are dreptul de a
|
| solicita, in scopul verificarii si confirmarii declaratiilor si documentelor |
| care insotesc oferta, orice informatii suplimentare privind eligibilitatea,
|
| experienta, competenta si resursele de care dispunem;
|
| - de la infiintare societatea comerciala a beneficiat de urmatoarele sume
|
| corespunzatoare unor alocari specifice si/sau ajutoare de stat individuale.
|
|
|
| NOTA:
|
| Se vor enumera daca este cazul.
|
|
|
| Numele si prenumele reprezentantului legal al societatii comerciale
|
| .........................................
|
|
|
| Stampila societatii
|
| |
| Semnatura........................
|
|
|
| Data ................. |
|______________________________________________________________________________|
ANEXA 3
la procedura
CONTINUTUL-CADRU
al studiului de fezabilitate
Structura prezentata este considerata ca minima conform legislatiei in
vigoare in Romania.
Pentru sustinerea cererii de finantare nerambursabila solicitantii pot sa
furnizeze orice alte date suplimentare care sa fie luate in considerare de
Comisia de evaluare.
Studiul de fezabilitate reprezinta documentatia care cuprinde
caracteristicile principale si indicatorii tehnico-economici ai investitiei,
prin care se asigura utilizarea rationala si eficienta a cheltuielilor de
capital si a cheltuielilor materiale, pentru satisfacerea cerintelor economice
si sociale in domeniul respectiv.
Continutul-cadru al studiului de fezabilitate:
A. Partile scrise
1. Date generale:
1.1. Denumirea investitiei
1.2. Elaboratorul studiului de fezabilitate
1.3. Beneficiarul
1.4. Amplasamentul (judetul, localitatea, strada, numarul)
1.5. Tema, cu fundamentarea necesitatii si oportunitatii avute in vedere
1.6. Descrierea functionala si tehnologica, inclusiv memorii tehnice, pe
specialitati
2. Date tehnice ale lucrarii:
2.1. Suprafata si situatia juridica ale terenului care urmeaza sa fie
ocupat (definitiv si/sau temporar) de lucrare
2.2. Caracteristicile geofizice ale terenului din amplasament (zona
seismica de calcul si perioada de colt; natura terenului de fundare si
presiunea conventionala, nivelul maxim al apelor freatice)
2.3. Caracteristicile principale ale constructiilor:
2.3.1. pentru cladiri: deschideri, travee, aria construita, aria
desfasurata, numarul de niveluri si inaltimea acestora, volumul construit
Se vor preciza care dintre acestea sunt cladiri si constructii speciale de
utilitate comuna;
2.3.2. pentru retele: lungimi, latimi, diametre, materiale, conditii de
pozare etc.
2.4. Structura constructiva
Pentru cladiri si retele se va face o descriere a solutiilor tehnice avute
in vedere, cu recomandari privind tehnologia de realizare si conditiile de
exploatare ale fiecarui obiect.
2.5. Principalele utilaje de dotare a constructiilor de utilitate comuna
(cazane de abur sau apa fierbinte, hidrofoare, ascensoare etc.)
2.6. Instalatii aferente constructiilor
Se vor descrie solutiile adoptate pentru instalatiile de iluminat, forta,
curenti slabi, apa, canalizare etc.
2.7. Utilitati
Se vor descrie modul de asigurare a acestora si solutiile tehnice adoptate.
3. Date privind forta de munca ocupata dupa realizarea investitiei:
3.1. Total personal, din care:
- personal de executie
3.2. Locuri de munca nou-create.
4. Devizul general estimativ al investitiei
Valoarea totala a investitiei, cu detalierea pe structura devizului
general, conform prevederilor legale. Se vor specifica valorile totale, din
care:
- cheltuielile neeligibile;
- cheltuieli eligibile si valoarea finantarii nerambursabile solicitate.
5. Principalii indicatori tehnico-economici ai investitiei:
5.1. Valoarea totala (in preturi - luna, anul), din care:
- constructii-montaj
5.2. Esalonarea (INV/C + M):
- anul I
- anul II
- ............
5.3. Durata de realizare (luni)
5.4. Capacitati (in unitati fizice)
Principalii indicatori se vor completa, dupa caz, cu date privind:
- conditiile financiare de realizare a obiectivului (analiza cash-flow,
inclusiv cu rata de actualizare, rata interna de rentabilitate, analiza
raportului cost - profit, rata impozitului pe profit, perioada de scutire de
impozit pe profit, influenta variatiei in timp a preturilor, rata dobanzii la
credite bancare, rata de schimb valutar etc.);
- masini si utilaje necesare prestarii serviciilor (lista cuprinzand
principalele utilaje, echipamente si dotari, cu indicarea capacitatii tehnice a
acestora);
- servicii ce urmeaza sa fie oferite agentilor economici care vor desfasura
activitatea in parcul industrial (lista cuprinzand serviciile, matrice de pret,
pretul de vanzare/inchiriere al terenurilor);
- materiile prime, materialele, combustibilii, energia si preturile de
procurare a acestora;
- manopera (cu detalierea pe structura de personal);
- cheltuieli generale ale societatii comerciale (taxe, comisioane,
impozite, instruire personal, chirii si/sau amortismente, cheltuieli de
administratie si marketing etc.).
6. Finantarea investitiei
Din valoarea totala a investitiei: ............. mii lei din surse proprii,
............... mii lei din credite bancare, ............... mii lei din
fondurile bugetului de stat sau ale bugetului local, ................ mii lei
din fondurile speciale constituite prin lege in afara acestor bugete, ...............
mii lei din credite externe garantate sau contractate direct de stat etc.
7. Avize si acorduri
Avizele si acordurile emise de organele in drept, potrivit legislatiei in
vigoare, privind:
- certificatul de urbanism, cu incadrarea amplasamentului in planul
urbanistic, avizat si aprobat potrivit legii;
- avizele privind asigurarea utilitatilor (energie termica si electrica,
gaz metan, apa, canal, telecomunicatii etc.);
- avizele pentru consumul de combustibil;
- acordurile si avizele pentru protectia mediului si a apelor;
- alte avize de specialitate, stabilite potrivit dispozitiilor legale.
B. Partile desenate
1. Plan de amplasare in zona (1:25.000 - 1:5.000)
2. Plan general (1:5.000 - 1:500)
3. Planuri de arhitectura - planurile nivelurilor, fatade, vederi, sectiuni
pentru principalele obiecte de constructii
C. Detalii cu privire la managementul activitatii operationale (dupa
finalizarea proiectului), precum si cu privire la managementul resurselor umane
din zona, disponibile, care sunt utilizate pentru realizarea proiectului si
pentru desfasurarea activitatilor curente de operare
D. Studiu de piata
Evidentiaza in special oportunitatile de intrare pe piata parcurilor
industriale din Europa de Est, cererea de servicii de piata, politici de
promovare etc.
ANEXA 4
la proceduri
______________________________________________________________________________
| BUGETUL PROIECTULUI
|
|______________________________________________________________________________|
| I. Costuri eligibile
|
|______________________________________________________________________________|
|Nr. | Tip de costuri | Suma transferata | Suma reprezentand |Valoarea
totala|
|crt.| | de la program | contributia privata |
|
|____|________________|__________________|_____________________|_______________|
| | | lei | % | lei | % | lei | %
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| A. Cheltuieli pentru realizarea infrastructurii obiectivului (retele de
|
| racord, utilitati exterioare incintei)
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. | | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| 2. | | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| ...| | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | Subtotal A: | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| B. Cheltuieli pentru investitia de baza (de utilitate comuna din incinta -
|
| numai pentru parcuri de soft)
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. | | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| 2. | | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| ...| | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | Subtotal B: | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | Total costuri | | | | | |
|
| | eligibile: | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| II. Alte costuri suportate integral de solicitant |
|______________________________________________________________________________|
| A. Cheltuieli pentru obtinerea si achizitia terenului
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. | | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| 2. | | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
|... | | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | Subtotal A: | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| B. Cheltuieli pentru studii, avize, organizare licitatii, consultanta,
|
| asistenta tehnica etc.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. | | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| 2. | | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
|... | | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | Subtotal B: | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| C. Alte cheltuieli
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. | | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| 2. | | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
|... | | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | Subtotal C: | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | | | | | | |
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| D. Cheltuieli pentru darea in exploatare
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. | | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| 2. | | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
|... | | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | Subtotal D: | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| | Total costuri | | | | | |
|
| | neeligibile: | x | x | | x | x | x
|
|____|________________|_________|________|_________|___________|________|______|
| TOTAL BUGET PROIECT | | | | | |
|
| (I + II): | | | | | |
|
|_____________________|_________|________|_________|___________|________|______|
ANEXA 5
la proceduri
CONTINUTUL-CADRU AL PROIECTULUI TEHNIC
Structura prezentata este considerata ca minima conform legislatiei in
vigoare in Romania.
Continutul-cadru al proiectului tehnic
A. Partile scrise
1. Descrierea generala a lucrarilor
1.1. Elemente generale
Proiectul tehnic, verificat, avizat si aprobat potrivit prevederilor
legale, reprezinta documentatia scrisa si desenata pe baza careia se executa
lucrarea.
Proiectul tehnic trebuie sa fie elaborat in mod clar si sa asigure
informatii complete, astfel incat autoritatea contractanta sa obtina date
tehnice si economice complete privind viitoarea lucrare care va raspunde
cerintelor sale tehnice, economice si tehnologice.
De asemenea, este necesar ca proiectul tehnic sa fie complet si suficient
de clar, astfel incat sa se poata elabora pe baza lui detaliile de executie in
conformitate cu materialele si cu tehnologia de executie propusa, dar cu
respectarea stricta a prevederilor proiectului tehnic, fara sa fie necesara
suplimentarea cantitatilor de lucrari respective si fara a se depasi costul
lucrarii, stabilit in faza de oferta pentru executia lucrarilor.
1.2. Descrierea lucrarilor
In cadrul descrierii lucrarilor care fac obiectul proiectului tehnic se vor
face referiri la urmatoarele elemente:
- amplasamentul;
- topografia;
- clima si fenomenele naturale specifice zonei;
- geologia, seismicitatea;
- prezentarea proiectului pe volume, brosuri, capitole;
- organizarea de santier, descriere sumara, demolari, devieri de retele
etc.;
- caile de acces provizorii;
- sursele de apa, energie electrica, gaze, telefon etc., pentru organizarea
de santier si definitive;
- caile de acces, caile de comunicatii etc.;
- programul de executie a lucrarilor, graficele de lucru, programul de
receptie;
- trasarea lucrarilor;
- protejarea lucrarilor executate si a materialelor din santier;
- masurarea lucrarilor;
- laboratoarele contractantului (ofertantului) si testele care cad in
sarcina sa;
- curatenia in santier;
- serviciile sanitare;
- relatiile dintre contractant (ofertant), consultant si persoana juridica
achizitoare (investitor);
- memoriile tehnice, pe specialitati.
2. Caietele de sarcini, pe specialitati
Caietele de sarcini dezvolta in scris elementele tehnice mentionate in
planse si prezinta informatii, precizari si prescriptii complementare
planselor.
Aceste caiete de sarcini se elaboreaza de proiectant pe baza planselor deja
terminate si se organizeaza, de regula, in brosuri distincte, pe specialitati.
2.1. Rolul si scopul caietelor de sarcini:
- reprezinta descrierea scrisa a lucrarilor a caror executie va face obiect
al achizitiei; in planse se face prezentarea lor grafica, iar in breviarele de
calcul se justifica dimensionarea elementelor constituente;
- plansele, breviarele de calcul si caietele de sarcini sunt complementare.
Notele explicative inscrise in planse sunt scurte si cu caracter general,
vizand in special explicitarea desenelor;
- contin nivelul de performanta al lucrarilor, descrierea solutiilor
tehnice si tehnologice folosite, care sa asigure exigentele de performanta
calitative;
- detaliaza aceste note si cuprind caracteristicile si calitatile
materialelor folosite, testele si probele acestora, descriu lucrarile care se
executa, calitatea, modul de realizare, testele, verificarile si probele
acestor lucrari, ordinea de executie si de montaj si aspectul final;
- impreuna cu plansele, trebuie sa fie astfel concepute incat pe baza lor
sa se poata determina cantitatile de lucrari, costurile lucrarilor si
utilajelor, forta de munca si dotarea necesara in vederea executiei lucrarilor;
- elaborarea acestora se face pe baza breviarelor de calcul si a planselor
de catre ingineri specialisti, pentru fiecare categorie de lucrare;
- forma de prezentare trebuie sa fie ampla, clara, sa contina si sa
clarifice precizarile din planse, sa defineasca calitatile materialelor, cu
trimitere la standarde, sa defineasca calitatea executiei, normativele si
prescriptiile tehnice in vigoare;
- stabilesc responsabilitatile pentru calitatile materialelor si ale
lucrarilor si responsabilitatile pentru teste, verificari si probe;
- orice neclaritate in executia lucrarilor trebuie sa isi gaseasca
precizari in caietele de sarcini;
- nu trebuie sa fie restrictive;
- redactarea acestora trebuie sa fie concisa, sistematizata si exprimarea
se va face cu minimum de cuvinte;
- sa prevada modul de urmarire a comportarii in timp a lucrarii;
- sa prevada masurile si actiunile de demontare, de demolare (inclusiv
reintegrarea in mediul natural al deseurilor), dupa expirarea perioadei de
viata (postutilizarea).
2.2. Tipuri si forme de caiete de sarcini
In functie de destinatie, caietele de sarcini pot fi:
- caiete de sarcini pentru executia lucrarilor;
- caiete de sarcini pentru receptii, teste, probe, verificari si puneri in
functiune, urmarirea comportarii in timp a constructiilor si continutul cartii
tehnice a constructiei;
- caiete de sarcini pentru furnizori de materiale, utilaje, echipamente si
confectii diverse.
In functie de domeniul la care se refera, caietele de sarcini pot fi:
- caiete de sarcini generale, care se refera la lucrari curente in domeniul
constructiilor si care acopera majoritatea categoriilor de lucrari; acestea se
pot sistematiza pe categorii si capitole de lucrari; pot deveni repetitive si
pot fi introduse in memoria calculatoarelor;
- caiete de sarcini speciale, care se refera la lucrari specifice si care
sunt elaborate independent pentru fiecare lucrare.
2.3. Continutul caietelor de sarcini
Dat fiind ca fiecare lucrare in constructii are un anumit specific,
caietele de sarcini sunt elaborate pentru fiecare lucrare, folosindu-se, daca
este posibil, parti, sectiuni, capitole etc. elaborate anterior, verificate si
adaptate la noile conditii tehnice ale lucrarii si puse de acord cu
prescriptiile tehnice in vigoare.
Astfel, continutul unui capitol de lucrari din caietul de sarcini trebuie
sa cuprinda:
- breviarele de calcul pentru dimensionarea elementelor de constructii si
de instalatii;
- nominalizarea planselor care guverneaza lucrarea:
- proprietatile fizice, chimice, de aspect, de calitate, tolerante, probe,
teste etc. pentru materialele componente ale lucrarii, cu indicarea
standardelor;
- dimensiunea, forma, aspectul si descrierea executiei lucrarii;
- ordinea de executie, probe, teste si verificari ale lucrarii;
- standardele, normativele si alte prescriptii care trebuie respectate la
materiale, utilaje, confectii, executie, montaj, probe, teste si verificari;
- conditiile de receptie, masuratori, aspect, culori, tolerante etc.
3. Listele cantitatilor de lucrari
Acest capitol va cuprinde toate elementele necesare in vederea
cuantificarii valorice si a duratei de executie a lucrarilor, si anume:
- centralizatorul obiectelor, pe obiectiv;
- centralizatorul categoriilor de lucrari, pe obiecte;
- listele cuprinzand cantitatile de lucrari pe capitole de lucrari,
aferente categoriilor de lucrari, cu descrierea in detaliu a acestora;
- listele cuprinzand cantitatile de utilaje si echipamente tehnologice, inclusiv
dotarile (dupa caz);
- specificatiile tehnice.
4. Graficul general de realizare a lucrarii
B. Partile desenate
Sunt documentele principale ale proiectului tehnic pe baza carora se
elaboreaza partile scrise ale proiectului si care, de regula, se compun din:
1. Planurile generale:
- planurile de amplasare a reperelor de nivelment si planimetrice;
- planurile topografice principale;
- planurile de amplasare a forajelor, profilurilor geotehnice, inclusiv cu
inscrierea in acestea a conditiilor si a recomandarilor privind lucrarile de
pamant si de fundare;
- planurile principale de amplasare a obiectelor, inclusiv cote de nivel,
distante de amplasare, orientari, coordonate, axe, repere de nivelment si
planimetrice, cotele +/0,00, cotele trotuarelor, cotele si distantele
principale de amplasare a drumurilor, trotuarelor, aleilor pietonale,
platformelor etc.;
- planurile principale privind sistematizarea pe verticala a terenului,
inclusiv inscrierea in acestea a volumelor de terasamente, sapaturi-umpluturi,
depozite de pamant, volumul pamantului transportat (excedent si deficit),
lucrarile privind stratul vegetal, precum si precizari privind utilajele si
echipamentele de lucru, completari si alte date si elemente tehnice si
tehnologice;
- planurile principale privind constructiile subterane - amplasarea lor,
sectiuni, profiluri longitudinale, dimensiuni, cote de nivel, cofraj si armare,
ariile si marca sectiunilor din otel, marca betoanelor, protectii si izolatii hidrofuge,
protectii impotriva agresivitatii solului, coroziunii etc.;
- planurile de amplasare a reperelor fixe si mobile de trasare.
2. Plansele principale ale obiectelor
Se recomanda ca fiecare obiect subteran sau suprateran sa aiba un numar sau
un cod si o denumire proprii, iar plansele sa fie organizate intr-un volum
propriu, independent pentru fiecare obiect. In cazul in care proiectul este
voluminos, plansele se vor organiza in volume si/sau brosuri pentru fiecare
specialitate, distinct.
3. Arhitectura
Va cuprinde planse principale privind arhitectura fiecarui obiect, inclusiv
cote, dimensiuni, tolerante, din care:
- planul individual de amplasare;
- planurile de arhitectura ale nivelurilor subterane si supraterane, ale teraselor,
acoperisurilor etc., inclusiv cote, dimensiuni, suprafete, functiuni
tehnologice, cu precizari privind materialele, confectiile etc.;
- sectiuni, fatade, detalii importante, cotate etc.;
- tablouri de prefabricate, confectii;
- tablouri de tamplarii si tablouri de finisaje interioare si exterioare.
Plansele vor contine cote, dimensiuni, distante, functiuni, arii, precizari
privind finisajele si calitatea acestora etc.
4. Structura
Va cuprinde plansele principale privind alcatuirea si executia structurii
de rezistenta, pentru fiecare obiect, si anume:
- planurile infrastructurii si sectiunile caracteristice cotate;
- planurile suprastructurii si sectiunile caracteristice cotate;
- descrierea solutiilor constructive, descrierea ordinii tehnologice de
executie si montaj, recomandari privind transportul, manipularea, depozitarea
si montajul, care se vor inscrie pe plansele principale.
5. Instalatiile
Vor cuprinde plansele principale privind executia instalatiilor fiecarui
obiect, inclusiv cote, dimensiuni, tolerante etc., si anume:
- planurile principale de amplasare a utilajelor;
- schemele principale ale instalatiilor;
- sectiuni, vederi, detalii principale; plansele vor contine cote,
dimensiuni, calitatile materialelor, verificarile si probele necesare, izolatii
termice, acustice, protectii anticorosive si parametrii principali ai
instalatiilor.
6. Dotari si instalatii tehnologice
Vor cuprinde planurile principale de tehnologie si montaj, sectiuni,
vederi, detalii, inclusiv cote, dimensiuni, tolerante, detalii de montaj etc.,
si anume:
- desenele de ansamblu;
- schemele tehnologice ale fluxului tehnologic;
- schemele cinematice, cu indicarea principalilor parametri;
- schemele instalatiilor hidraulice, pneumatice, electrice, de
automatizare, comunicatii, retele de combustibil, apa, iluminat etc., ale
instalatiilor tehnologice;
- planurile de montaj, geometrii, dimensiuni de amplasare, prestatii,
sarcini etc., inclusiv schemele tehnologice de montaj;
- diagramele, nomogramele, calculele ingineresti, tehnologice si de montaj,
inclusiv materialul grafic necesar punerii in functiune si exploatarii;
- listele cu utilajele si echipamentele din componenta planurilor tehnologice,
inclusiv parametrii, performantele si caracteristicile.
7. Dotari de mobilier, inventar gospodaresc, paza contra incendiilor,
protectia muncii etc.:
- planurile principale de amplasare si montaj, inclusiv cote, dimensiuni,
sectiuni, vederi, tablouri de dotari etc.;
- listele cu dotari, inclusiv parametrii, performantele si caracteristicile
acestora.
ANEXA 6
la proceduri
LISTA ORIENTATIVA A CRITERIILOR DE EVALUARE
1. Criterii generale:
a) incadrarea in obiectivele programului;
b) capacitatea tehnica;
c) calitatea managementului proiectului;
d) planul de exploatare a rezultatelor;
e) credibilitatea tehnica si eficacitatea partenerilor;
f) impactul economic, social si asupra mediului.
2. Criterii specifice:
a) fezabilitatea tehnica;
b) orientarea spre cerere - indicarea clara a utilizatorilor potentiali, a
nevoilor acestora sau a subsectoarelor economice vizate;
c) cunoasterea situatiei curente in domeniu (infrastructura, servicii,
facilitati - oferite de alte parcuri industriale) la nivel mondial;
d) nivelul adecvat al bugetului propus;
e) riscul tehnic al proiectului;
f) viabilitatea financiara - capacitatea de a plati contributia financiara;
costurile estimate ale proiectului comparativ cu beneficiile potentiale
economice si cu amortizarea investitiilor;
g) gradul de limitare a desfasurarii activitatii de catre agentii economici
care isi vor desfasura activitatea in parcul industrial;
h) implicarea diferitelor categorii de parteneri.