ORDIN
Nr. 276 din 11 aprilie 1997
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 100 bis din 26 mai 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Avand in vedere necesitatea organizarii activitatii de prevenire a
efectelor produse de lipsa de apa la sursa si asigurarii unei repartitii
echitabile a apei intre diversii utilizatori in perioadele secetoase,
vazand referatul Directiei strategii si reglementarea resurselor de apa,
in temeiul prevederilor Legii apelor nr. 107/1996 si ale Hotararii
Guvernului nr. 457/1994 privind organizarea si functionarea Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului,
emite urmatorul ordin:
1. Se aproba metodologia privind elaborarea planurilor de restrictii si
folosire a apei in perioadele deficitare, prevazuta in anexa nr. 1 ce face
parte integranta din prezentul ordin.
2. Prezentul ordin se aplica de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei. Incepand cu aceeasi data se abroga Ordinul ministrului apelor,
padurilor si protectiei mediului nr. 719/13.11.1996.
3. Directia strategii si reglementarea resurselor de apa din cadrul
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si Regia Autonoma
"Apele Romane" vor lua masuri pentru aducerea la indeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Ministrul apelor,
padurilor si protectiei mediului,
Ioan Oltean
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind elaborarea planurilor de restrictii si folosire a apei in perioade
deficitare
I. Dispozitii generale
Art. 1
In activitatea practica de gospodarire a apelor, un loc important il ocupa
caracterizarea regimurilor de folosire a resurselor de apa si stabilirea
situatiilor cand trebuie aplicate restrictii in satisfacerea cerintelor de apa.
Art. 2
Planurile de restrictii si folosire a apei in perioade deficitare,
prevazute la art. 14 din Legea apelor nr. 107/1996, denumite in continuare
planuri de restrictii, au ca obiect stabilirea restrictiilor temporare in
folosirea apelor in situatiile cand din cauze obiective debitele de apa
autorizate nu pot fi asigurate tuturor folosintelor.
Art. 3
Planificarea folosirii resurselor de apa in perioade de seceta va avea la
baza: documentatia privind semnalarea situatiilor de restrictii si planul de
restrictii propriu-zis.
Documentatia privind semnalarea situatiilor de restrictii cuprinde sistemul
de analiza/urmarire pentru sesizarea din timp a situatiilor de restrictii pe
baza informatiilor privind:
a) resursele de apa ca parametri cantitativi si sub aspectul calitatii,
b) cerintele de apa si, dupa caz, amenajarile de gospodarire a apelor.
Art. 4
Planul de restrictii propriu-zis cuprinde pentru diferite faze de
restrictii:
a) folosintele restrictionate si gradul de afectare al alimentarii cu apa
cu motivari corespunzatoare (criterii);
b) atributii ale unitatilor de gospodarire a apelor;
c) masuri la utilizatori;
d) mod de colaborare;
e) evidente necesare in timpul perioadei de restrictii;
f) modul de consemnare a incheierii acestor perioade.
Art. 5
Pe baza prezentei metodologii, filialele Regiei Autonome "Apele
Romane" vor elabora documentatiile privind planificarea folosirii apelor
in perioadele de seceta pentru bazinele sau subbazinele in regim neamenajat al
debitelor sau cu un grad redus de amenajare, la care se va tine seama si de
reglementarile privind exploatarea amenajarilor.
In cazul bazinelor hidrografice cu un grad avansat de amenajare, la care
planificarea folosirii apelor in perioadele de seceta/ape mici se realizeaza in
principal prin programele de exploatare trimestriale si lunare, se va elabora
documentatia "Sistemul de analiza pentru caracterizarea in activitatea
operativa a conditiilor de satisfacere a cerintelor de apa", in care se
vor valorifica, dupa caz, prezentele indicatii metodologice.
Art. 6
Planurile de restrictii deja elaborate sau care urmeaza a se realiza vor fi
analizate, actualizate sau modificate anual, in perioada 1-30 aprilie, in
functie de conditiile hidrologice si de cerintele de apa din bazinul
hidrografic respectiv.
Art. 7
Elaborarea si actualizarea documentatiilor, inclusiv propunerile de
restrictii, se vor realiza de catre filialele Regiei Autonome "Apele
Romane", care propun si modul de aplicare a planurilor de restrictii, cu
consultarea unitatilor beneficiare. Acestea vor transmite la filiala Regiei
Autonome "Apele Romane" pe raza careia isi desfasoara activitatea o
adresa intocmita conform modelului din anexa nr. II. 2.
Art. 8
Dupa avizarea de catre Comitetul de bazin, planurile de restrictii se supun
aprobarii Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 9
Planurile de restrictii avizate se aduc la cunostinta utilizatorilor de apa
posibil a fi afectati de perioada secetoasa si a publicului din bazinul
hidrografic respectiv.
II. Indicatii metodice de elaborare a documentatiei privind sistemul de
analiza pentru semnalarea situatiilor de restrictii in bazine hidrografice
Art. 10
Documentatia privind sistemul de analiza pentru semnalarea situatiilor de
restrictii in satisfacerea cerintelor de apa ale folosintelor in bazinul
hidrografic va contine un memoriu si anexe conform modelelor din anexele nr. 1
a) 1 - 1 a) 9.
Art. 11
Memoriul documentatiei privind sistemul de analiza pentru semnalarea
situatiilor de restrictii in satisfacerea cerintelor de apa ale folosintelor in
bazinul hidrografic va avea urmatorul continut:
1) Caracterizarea generala a sistemului de analiza pentru semnalarea
situatiilor de restrictii.
1.1). Obiectul documentatiei
1.). Principii de baza ale tehnologiei determinarii situatiilor
caracteristice privind satisfacerea cerintelor de apa.
1.). Factori implicati, atributii, relatii, evidente si raportari.
2). Elemente de baza necesare determinarii situatiilor caracteristice de
folosire a apei.
2.1). Caracterizarea resurselor de apa; parametrii statistici si
posibilitatile de obtinere a informatiilor operative.
2.2). Lucrari de amenajare pentru gospodarirea resurselor de apa (lacuri de
acumulare si derivatii).
2.3). Folosinte de apa consumatoare (alimentari cu apa pentru populatie,
industrie si complexe zootehnice, amenajari pentru irigatii, amenajari
piscicole) si alte cerinte; elemente reprezentative (conditii generale privind
satisfacerea cerintelor de apa cantitative, caracterizarea generala a conditiilor
de satisfacere privind calitatea apei).
3). Sectiuni de control, sectoare si debite de calcul.
3.1). Sectiuni de control, sectoare si zone de curs.
3.2). Determinarea debitelor minime necesare in sectiuni de control (debite
minime necesare cantitativ si debit minim necesar pentru asigurarea conditiilor
de calitate).
3.3). Debite caracteristice in sectiuni de control.
4). Modul de determinare si instituire a situatiilor caracteristice privind
satisfacerea cerintelor de apa.
4.1). Definirea situatiilor caracteristice.
4.2). Responsabilitati si flux informational.
4.3). Analiza pentru determinarea si instituirea fazelor caracteristice.
5). Modul de actiune pentru folosirea rationala a resurselor de apa, in
diferite situatii caracteristice.
6). Sistemul de evidenta a informatiilor de baza si a masurilor adoptate.
7). Modul de raportare privind aplicarea sistemului de semnalare a
situatiilor de restrictii.
Art. 12
Capitolul 1 al memoriului se va completa avand in vedere urmatoarele:
a) La par. 1.1, se va arata ca documentatia prezinta sistemul de
analiza/urmarire pentru sesizarea din timp a situatiilor de restrictii in
alimentarea cu apa a folosintelor sub aspect cantitativ si al calitatii apei in
bazinul hidrografic.
Se va mentiona perioada de aplicabilitate a documentatiei.
b) La par. 1.2. se vor face referiri la principiile de baza ale tehnologiei
pentru determinarea situatiilor caracteristice privind satisfacerea cerintelor
de apa, aratandu-se ca aceasta comporta in principal urmatoarele:
- sistemul de sectiuni de control, sectoare de curs si zone;
- caracterizarea resurselor de apa in sectiunile de control;
- parametrii statistici si conditiile de obtinere a informatiilor
operative;
- caracterizarea influentei amenajarilor de gospodarire a apelor asupra
debitelor de apa in sectiunile de control (elemente operative, curente);
- caracterizarea cerintelor de apa ale folosintelor consumatoare si a altor
cerinte de apa pe sectoare sau zone curs aval de sectiunile de control;
parametri statistici si parametri operativi (valori curente).
- determinarea debitelor caracteristice in sectiunile de control (debite
minime necesare, debite de atentie-avertizare) pe sectoare si zone de curs aval
de sectiune;
- modul de analiza pentru determinarea situatiilor caracteristice privind
satisfacerea cerintelor de apa pe baza informatiilor privind resursele de apa
ca parametri cantitativi si sub aspectul calitatii, cerintele de apa si, dupa caz,
regulile de exploatare si regimul efectiv de functionare a amenajarilor de
gospodarire a apelor. Se vor face referiri la anexa nr. 1 a).
c) La par. 1.3. se va mentiona ca elaborarea si aplicarea in bune conditii
a sistemului de analiza pentru semnalarea situatiilor de restrictii implica o
colaborare sistematica intre unitatile de gospodarire a apelor, utilizatorii de
apa sau reprezentanti ai acestora si alti factori, precum si un sistem
corespunzator de evidenta si raportari.
Art. 13
La capitolul 2., la par. 2.1. se vor face referiri la modalitatile de
caracterizare a resurselor de apa cu trimitere la anexa nr. 1 b).
Se va comenta numarul total de posturi hidrometrice permanente si
temporare, retinute in sistemul de analiza, cu defalcarea lor pe cursul
principal si pe afluenti, evidentiindu-se posturile hidrometrice cu transmitere
zilnica sistematica. Se va evidentia necesitatea instituirii transmisiei
zilnice si la alte posturi hidrometrice in situatii de ape mici.
Se vor mentiona amplasamentele in care sunt necesare noi posturi
hidrometrice permanente sau temporare.
La par. 2.2., pentru lacurile de acumulare si derivatiile existente, in
functiune sau cu termen de dare in functiune in perioada de valabilitate a
documentatiei, in memoriu se vor prezenta numai elemente reprezentative cum
sunt: volumul total si volumul util in cazul lacurilor, debitul instalat si
debitul reglementat sau regimul de variatie lunara a debitelor in cazul
derivatiilor: folosintele principale deservite de lucrarile de gospodarire a
apelor.
In cazul existentei mai multor lucrari de gospodarire a apelor, elementele
mentionate mai sus se vor prezenta tabelar individual pentru lucrarile mai
importante si grupat, pe sectoare sau zone de curs/bazin, pentru celelalte
lucrari, conform modelelor din tabelele nr. 1 si 2.
Se vor face trimiteri la regulamentele de exploatare a lacurilor de
acumulare si a derivatiilor care contin fisele tehnice de descriere a
lucrarilor, regulile de exploatare inclusiv graficul dispecer si elementele de
exploatare coordonata a lucrarilor, sistemul de evidenta si de transmitere a
informatiilor de exploatare.
Tabelul Nr. 1.
Caracteristici generale - lacuri de acumulare
---------------------------------------------------------------------
Valori
caract. Scopul/
Sector/zona (mil.mc) /categoriile Obs.
Nr. Denumire Curs de apa de curs -------- de folosinte
crt. acumulare amplasare V v deservite
t u
---------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6 7
---------------------------------------------------------------------
Tabelul Nr. 2.
Caracteristici generale - lucrari de derivatie
---------------------------------------------------------------------
Nr. Curs Curs Debite
crt. Derivatia de apa de apa Scopul caracteristice
din in care (mc/s)
care se se ------------------- Obs.
deriva deriva Q Q
inst. deriv.
lunar
---------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6 7
---------------------------------------------------------------------
La par. 2.3, se vor prezenta elemente reprezentative pentru folosintele
existente si pentru cele prevazute a intra in functiune in perioada de
valabilitate a documentatiei.
Pentru categoriile de folosinte, precum alimentari cu apa pentru populatie,
industrie si complexe zootehnice, amenajari pentru irigatii si amenajari
piscicole, se vor reda, pe baza elementelor caracteristice din anexele nr. 1 c)
1, 1 c) 2 si respectiv 1 c) 3, valorile pe ansamblul bazinului, cu defalcarea
pe sectoare principale sau zone de curs, nominalizandu-se in memoriu numai
folosintele foarte importante.
Aceste elemente se vor prezenta in tabele sintetice separat pentru
alimentari cu apa, irigatii si respectiv piscicultura, tabele ce vor cuprinde:
denumirea sectorului sau zonei, cursul de apa, numarul total de folosinte din
care folosintele cu rol preponderent (ca debite prelevate sau ca potential de
impurificare), debite caracteristice (instalat, captat, minim necesar si
restituit), iar in cazul irigatiilor si a amenajarilor piscicole si suprafetele
amenajate.
Pentru alte categorii de cerinte, se vor prezenta:
a) debitul minim necesar pentru curgerea salubra, eventual debitul necesar
in albie pentru asigurarea functionarii captarilor din freatic;
b) debitele de servitute pe cursurile de apa care intretaie sau formeaza
frontiera de stat.
In ceea ce priveste conditiile generale privind satisfacerea cerintelor
cantitative de apa, se vor face referiri la zonele/subbazinele in care bilantul
resurse-cerinte este deficitar in conditiile de amenajare existente si
principalele folosinte de apa ale caror cerinte nu pot fi satisfacute la
nivelul asigurarilor de calcul normate.
Se vor prezenta sintetic rezultatele bilantului statistic, calculat conform
metodologiilor utilizate, legat de analiza conditiilor de satisfacere a
folosintelor pentru emiterea avizelor de gospodarire a apelor si pentru analiza
conditiilor de atribuire a repartitiilor de apa.
Se vor mentiona acele folosinte care au avize de gospodarire a apelor in
conditii de neasigurare/subasigurare a sursei de apa.
Referitor la caracterizarea generala a conditiilor de satisfacere privind
calitatea apei, se va prezenta succint, pe baza studiilor de sinteza a
protectiei calitatii apelor, nivelul de satisfacere a cerintelor folosintelor,
sub aspectul calitatii apelor, mentionandu-se sectoarele de curs pe care
categoria de calitate a apei nu este corespunzatoare cerintelor de calitate ale
folosintelor de pe sectorul respectiv.
De asemenea se vor evidentia unitatile cu cea mai mare pondere in procesele
de poluare a apelor.
Art. 14
La capitolul 3, la par. 3.1., se va face o prezentare de ansamblu a
sistemului de sectiuni de control si sectoare de curs stabilite, mentionandu-se
numarul total de sectiuni si sectoare cu defalcarea lor pe cursul principal si
pe afluenti.
Se vor mentiona dupa caz zonele de curs stabilite, formate din mai multe
sectoare, cu localizarea acestora.
Pentru amplasarea sectiunilor si sectoarelor se vor face trimiteri la anexa
nr. 1 a) precum si la anexele nr. 1 d), 1 e) si 1 f).
Pentru alegerea corecta a sectiunilor de control se vor avea in vedere
urmatoarele criterii de amplasare a acestora:
a) amonte de captarile pentru folosinte importante, grupuri de folosinte,
sau amonte de captarile pentru lucrarile de derivare a debitelor, pentru a
evidentia situatiile critice;
b) aval de confluentele principale, pentru a se evalua cat mai corect
debitele efective ale sursei de apa;
c) aval de lucrarile de regularizare a debitelor (acumulari, derivatii din
alte bazine), pentru urmarirea conditiilor de suplimentare a debitelor prin
aceste lucrari;
d) la limitele judetelor administrative;
e) in apropierea sectiunilor de control pentru urmarirea calitatii apei.
Daca aplicarea indicatiilor de mai sus conduce la un numar exagerat de
sectoare, se vor selectiona si se vor retine numai sectiunile cele mai
semnificative din punct de vedere al folosirii apelor. Numerotarea sectiunilor
de control si a sectoarelor de curs aferente se face parcurgand bazinul
considerat din aval spre amonte.
Zonele de curs formate din max/min. 2-3 sectoare se vor stabili, dupa caz,
pe raul principal si/sau pe unii afluenti importanti de satisfacere a
cerintelor de apa ale folosintelor.
Cuprinderea sectoarelor in zone de curs este justificata prin urmatoarele
situatii:
a) sectoare cu aport redus de debite naturale in perioadele de ape mici;
b) sectoarele situate aval de lucrari importante de gospodarire a apelor;
c) sectoare situate in aval de confluente importante.
La par. 3.2., referitor la debitele minime necesare cantitativ (QN), se vor
face referiri la modul general de determinare a debitului minim necesar in
fiecare sectiune de control pentru satisfacerea din punct de vedere cantitativ
a cerintelor folosintelor de pe sectoarele de curs situate imediat in aval de
sectiunile respective.
Aceasta reprezinta debitul necesar in sectiunea de control, pentru a fi
posibila satisfacerea cerintelor minime de apa pentru functionarea la intreaga
capacitate a tuturor folosintelor de pe sectorul aferent (din aval de sectiune)
si pentru asigurarea curgerii salubre in albie.
In cazul sectiunilor de control situate la capatul amonte al zonelor de
curs se vor determina si debitele minime necesare pentru ansamblul folosintelor
si altor cerinte de apa din zonele de curs respective, prin parcurgerea
acestora din aval spre amonte.
Debitele necesare pe o zona de curs sunt de regula mai mici decat suma
debitelor necesare pe sectoarele de curs din zona respectiva.
Se vor face trimiteri la anexele nr. 1 d) 1 si 1 d) 2 privind calculul
tabelar si respectiv grafic al debitelor minime necesare pentru sectoare si
zone de curs.
De asemenea se vor face trimiteri, pentru valorile debitelor minime
necesare stabilite la anexa nr. 1 e).
In ceea ce priveste debitul minim necesar pentru asigurarea conditiilor de
calitate (QNpca), se va arata ca pentru definirea conditiilor de satisfacere a
cerintelor de calitate ale folosintelor trebuie determinate valorile minime ale
debitelor cursurilor de apa, in sectiuni, la care se respecta limitele
admisibile ale indicatorilor de calitate.
Aceste debite se determina conform normativelor in vigoare, astfel ca,
tinand seama de marimea si compozitia evacuarilor folosintelor de apa din
amonte si de fenomenul de autoepurare, sa se asigure prin dilutie nedepasirea
concentratiilor admise la folosintele din aval.
Pentru valorile QNpca se vor face trimiteri la anexa nr. 1 e),
evidentiindu-se sectiunile de control in care debitele QNpca necesare pentru
satisfacerea cerintelor de calitate sunt mai mari decat debitele QN determinate
din conditiile de satisfacere a cerintelor cantitative a folosintelor pe
sectoarele sau zonele de curs din aval.
La par. 3.3., se va arata ca, in cadrul sistemului de analiza pentru
semnalarea situatiilor de restrictii, pe langa debitele minime necesare se
stabileste, ca debite caracteristice, debitul de atentie/avertizare.
Stabilirea debitelor caracteristice este necesara pentru a face posibila
informarea in timp oportun a beneficiarilor de folosinte asupra
evolutiei/tendintei de accentuare a dificultatilor in satisfacerea cerintelor
de apa, astfel incat sa se poata initia si lua masuri corespunzatoare.
Se vor face referiri la anexa nr. 1 d) in care sunt prezentate elementele
caracteristice privind cerintele de apa ale folosintelor cu rol preponderent,
ale grupelor de folosinte si ale altor categorii de cerinte, precum si debitele
caracteristice pe sectoare si, dupa caz, zone de curs: debitele necesare pentru
satisfacerea cerintelor cantitative (QN), debitul necesar pentru indeplinirea
conditiilor de calitate (QNpca), debitul de atentie/avertizare (Qat) pentru
perioada de vara, respectiv pentru perioada de iarna.
In memoriu se va prezenta un tabel sintetic, dupa modelul de mai jos, care
va cuprinde debitele caracteristice pe sectoare, respectiv zone de curs:
---------------------------------------------------------------------
Nr. Sectorul Cursul de Perioada de vara Perioada de iarna
crt. (zona) apa ---------------- -----------------
de curs Q Q Q Q Q Q
at N Npca at N Npca
---------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6 7 8
---------------------------------------------------------------------
Marimea debitului de atentie/avertizare trebuie stabilita, de la caz la
caz, in functie de intensitatea fenomenului de scadere a debitelor pe cursurile
de apa si de debitele corespunzatoare regimurilor specifice de functionare ale
unor folosinte care pot functiona cu cantitati variabile de debite prelevate ca
apa de racire: de exemplu termocentralele.
Orientativ se poate utiliza relatia:
Q = 1,2 - 1,4 Q
at N
Valorile obtinute se vor analiza in functie de situatiile concrete.
Art. 16
In cap. 4., la par. 4.1., se va arata ca in activitatea curenta se pot
intalni urmatoarele faze caracteristice privind satisfacerea cerintelor de apa,
in cazul diminuarii continue a debitelor sursei: normala (regim liber), de
atentie/avertizare si de restrictii.
Acestea se vor determina astfel:
a) faza "normala", corespunzatoare situatiilor cand in toate
sectiunile de control debitul sursei este mai mare decat debitul de atentie sau
la limita egal cu acesta:
Q > sau = Q
at
b) faza de "atentie"/"avertizare", corespunzatoare
situatiei cand in una sau mai multe sectiuni de control debitul sursei este mai
mic decat debitul de atentie, dar mai mare decat debitul minim necesar sau la
limita egal cu acesta:
Q > sau = Q > sau = Q
at N
c) faza de restrictii, corespunzatoare situatiei cand in una sau mai multe
sectiuni de control debitul sursei este mai mic decat debitul minim necesar:
Q < Q
N
Se va mentiona ca, in activitatea operativa, pentru fiecare sector sau zona
de curs este necesara cunoasterea situatiei caracteristice in functie de
evolutia conditiilor concrete care o determina.
Se va arata ca, pentru determinarea situatiei caracteristice, se vor
utiliza date si informatii corespunzatoare evolutiei concrete a regimului
resurselor de apa, a cerintelor de apa si a lucrarilor de gospodarire a apelor.
Se va sublinia ca, pentru instituirea situatiei de atentie, in cadrul
sistemului de analiza, pentru stabilirea situatiilor caracteristice de folosire
a resurselor de apa, se vor lua ca baza:
a) cerintele de apa reactualizate corespunzator folosintelor efective in
functiune;
b) resursele de apa obtinute pe baza debitelor determinate la sectiunile
posturilor si tinand seama de influenta functionarii lucrarilor de gospodarire
a apelor si a folosintelor de apa mai importante;
c) situatia lucrarilor de gospodarire a apelor, respectiv regimul efectiv
de functionare si analiza prin prisma regulii cadru de exploatare si a
conditiilor de coordonare a functionarii pe ansamblul bazinului.
La par. 4.2., se vor face referiri la: responsabilitati, legaturi, regim de
transmitere a informatiilor de baza si a debitelor adoptate in diferite faze caracteristice
cu trimitere la anexa nr. 1.f).
La par. 4.3., se va arata ca instituirea fazelor de atentie si restrictii
trebuie sa se faca pe baza unei analize de ansamblu a starii: resurselor de
apa, cerintelor de apa si, dupa caz, a lucrarilor de gospodarire a apelor.
Se vor face referiri la: schema de analiza pentru determinarea situatiilor
caracteristice de satisfacere a cerintelor de apa din anexa nr. 1 g), tabelul
pentru determinarea situatiilor caracteristice din anexa nr. 1 h) si graficul
din anexa nr. 1 i).
Art. 17
La cap. 5., se va arata ca, in cazul instituirii fazelor de atentie si de
alarma, este necesara pregatirea si, respectiv, trecerea la aplicarea unor
masuri de rationalizare in folosirea apelor, cu asigurarea cerintelor de apa
pentru functionarea folosintelor la intreaga capacitate.
Se va mentiona ca masurile de rationalizare in folosirea apelor,
corespunzator fazei determinate, si conditiile locale concrete se vor stabili
de catre beneficiari in colaborare cu unitatile de gospodarire a apelor; la
aceasta se va tine seama de dispozitiile tehnice transmise de filialele
bazinale ale Regiei Autonome "Apele Romane", prin care se prezinta
explicit si se adapteaza la faza caracteristica considerata sarcinile privind
modul de folosire a apelor prevazute in reglementarile in vigoare.
Ca masuri ce trebuie avute in vedere de utilizatorii de apa in situatii
premergatoare introducerii restrictiilor, pe langa eliminarea risipei si
limitarea pierderilor de apa, precum si asigurarea calitatii corespunzatoare a
apelor evacuate se vor mentiona: punerea in functiune a instalatiilor de
alimentare de rezerva din apa subterana sau din alte surse de apa, accentuarea
reutilizarii si folosirea tuturor posibilitatilor de compensare interna a cerintelor
de apa, organizarea eventualelor revizii si reparatii.
Art. 18
La cap. 6, se va arata ca evidenta informatiilor de baza si a masurilor
adoptate este necesara atat pentru activitatea curenta desfasurata in cadrul
sistemului de analiza pentru semnalarea situatiilor de restrictii, cat si
pentru analize ulterioare in vederea imbunatatirii modului de stabilire a
conditiilor de satisfacere a cerintelor de apa.
Se vor face referiri la sistemul de evidenta de la unitatile de gospodarire
a apelor: registru de evidenta si calcul si graficul de urmarire cu trimitere
la anexele nr. 1 h), respectiv nr. 1 i).
Se va mentiona ca tabelul din anexa nr. 1 h) si graficul din anexa nr. 1 i)
cuprind informatiile de baza si rezultatele prelucrarilor in cadrul analizei
pentru determinarea situatiilor caracteristice de folosire a apei.
De asemenea, se va mentiona ca in registru se vor inscrie masurile adoptate
privind regimul de functionare a amenajarilor de gospodarire a apelor si a
masurilor necesare la utilizatori.
Se vor face referiri la sistemul de evidenta la utilizatori privind
cerintele de apa preliminate, valorile efectiv realizate si masurile adoptate,
legate de folosirea apelor.
Art. 19
La cap. 7. se va mentiona obligatia sistemului de gospodarire a apelor ca
in cazul producerii unor situatii de atentie/avertizare, pe langa informarea pe
parcurs a Regiei Autonome "Apele Romane" in cadrul fluxului
informational prezentat la par. 4.2., o data cu revenirea la situatia normala,
sa se intocmeasca o nota/raport, care sa cuprinda: descrierea situatiilor
produse, modul de actiune, masurile adoptate, eficienta acestora, precum si
propuneri de masuri pentru imbunatatirea sistemului de semnalare a situatiilor
caracteristice de satisfacere a cerintelor de apa.
In cazul in care scaderea debitelor surselor de apa conduce si la
instituirea fazei de restrictii, pe unul sau mai multe sectoare de curs,
nota/raportul, ce se va intocmi, va tine seama si de indicatiile referitoare la
cap. 7 din planul de restrictii.
Art. 20
Anexa nr. 1 a) - Plan de ansamblu al bazinului hidrografic - se va intocmi
in format A4 sau A3 la scara 1:500.000 - 1:1.000.000
Art. 21
Anexa nr. 1 b) - Posturi hidrometrice reprezentative - se vor prezenta
caracteristicile generale, si anume:
a). in col. 1 se vor trece indicativul postului hidrometric (conform anexei
nr. 1 a) si denumirea completa a postului;
b). posturile hidrometrice se ordoneaza din amonte spre aval, pe cursul
principal si apoi pe afluenti;
c). in col. 4, 5, 6 si 7 se inscriu valorile debitelor caracteristice
extrase din studiile hidrologice; in col. 5 si 6 se vor prezenta valorile
minime pe perioada de vara (aprilie-septembrie) la numarator si pe perioada de
iarna (octombrie-martie) la numitor;
d). in col. 7 se va prezenta valoarea minima din perioada VI - VIII;
e). in col. 8, 9 si 10 se completeaza cu semnul "+", acolo unde
este cazul.
Art. 22
In anexele nr. 1 c) 1, 1 c) 2 si 1 c) 3 - folosintele de apa consumatoare -
se inscriu sectoarele in ordinea numerotarii lor (din aval spre amonte), intai
pe cursul principal si apoi pe afluenti. In cadrul fiecarui sector, folosintele
se inscriu in ordinea din amonte spre aval.
Numerotarea folosintelor sau grupelor de folosinte se va corela cu
indicativul din schema sinoptica (anexa nr. 1 d) 2).
Anexa nr. 1 c) 1. - Alimentari cu apa pentru populatie, industrie si
complexe zootehnice - se va completa astfel:
a). In col. 2 se inscrie numarul de ordine al folosintei, conform evidentei
cadastrale.
b). In coloanele 4-9 se inscriu elementele conform evidentei cadastrale.
c). In coloanele 7 si 8 se inscriu valorile debitului captat minim necesar
la recirculare maxima, respectiv debitul restituit, determinate pe baza evidentei
cadastrale, conform autorizatiei de gospodarire a apelor.
In cazul cand debitele caracteristice prezinta variatii sezoniere
pronuntate, in coloanele 7-9 se vor inscrie la numarator valorile
corespunzatoare perioadei de vara (VI - VIII) si la numitor valorile
corespunzatoare perioadei de iarna sau a altor perioade caracteristice.
Anexa nr. 1 c) 2 - Amenajari pentru irigatii - se va completa astfel:
a). In coloana 5 se inscrie statia meteo de calcul cu ponderea cea mai mare
pe sectorul de curs respectiv.
b). Coloanele 6-10 se completeaza pe baza evidentelor cadastrale.
c). Coloanele 12-14 se calculeaza pe baza suprafetelor si a normelor pe
culturi.
d). Coloana 11 se completeaza cu valoarea maxima rezultata din compararea
valorii obtinute din insumarea coloanelor 12/14 cu valoarea obtinuta din
inmultirea coloanei 6 cu hidromodulul pentru planul de cultura ponderat.
Anexa nr. 1 c) 3. - Amenajari piscicole - se va completa astfel:
a). Coloanele 2-4 si 7-9 se completeaza pe baza evidentelor cadastrale;
b). Coloana 5 se completeaza pentru vara, respectiv iarna, pe baza
valorilor din campurile 12, respectiv 14.
c). Coloana 6 se completeaza pentru vara, respectiv iarna, pe baza
valorilor din campurile 8, respectiv 9.
Art. 23
Anexele nr. 1 d) 1. si 1 d) 2. - Determinarea debitelor minime necesare pe
sectoare si zone de curs - se vor intocmi separat pentru perioada de vara si
respectiv perioada de iarna.
In anexa nr. 1 d) 1 - Tabel de calcul al debitelor minime necesare pe
sectoare si zone de curs - sectiunile de calcul din col. 1 reprezinta punctele
de prelevare si restitutie (din cadrul unui sector), in care se analizeaza
cerintele de debit pe cursul de apa, in cadrul operatiilor de determinare a
debitului minim necesar aferent sectiunii de control de la capatul amonte al
sectorului (sau zonei) de curs.
In linia corespunzatoare fiecarei sectiuni de control, valoarea lui Qn din
col. 10 reprezinta debitul minim necesar pe ansamblul sectorului, respectiv QN.
Calculul debitului minim necesar se efectueaza din aval catre amontele
fiecarui sector, succesiv, in sectiunile curente din amonte de fiecare captare
mai importanta, pana in sectiunea de control amonte. Legat de folosintele
considerate pe sectorul respectiv, se va urmari:
a). pozitionarea cat mai corecta a punctelor de captare si restitutie si
considerarea debitelor respective;
b). gruparea in cadrul sectorului respectiv a folosintelor de mica
importanta, intre sectiunile de captare si restitutie ale folosintelor cu
pondere importanta.
Determinarea debitului minim necesar (QN), pe cale analitica, se face din
aval spre amonte, avandu-se in vedere respectarea simultana a conditiilor de
satisfacere a cerintei sectiunii curente proprii (Qn.pr.) si a cerintei
sectiunii anterioare din aval (Qn.aval), dupa cum urmeaza:
(I) Q = Q + Q
n.pr. p s
(II) Q = Q + suma Q - suma Q - A
n.aval n.ant. p r
in care:
Q = debit prelevat (minim necesar) pentru captarea
p considerata;
Q = debit pentru curgerea salubra (pe sectorul din avalul
s sectiunii de control considerate);
suma Q = suma debitelor captate intre sectiunea curenta
p considerata si prima sectiune inspre aval;
suma Q = suma debitelor restituite intre sectiunea curenta
considerata si prima sectiune inspre aval;
A = aportul de debit intre captarea considerata si prima captare inspre
aval.
Debitul necesar pe cursul de apa, in sectiunea curenta considerata (Qn),
este reprezentat de valoarea maxima dintre (Qn.pr.) si (Qn.aval).
Calculul se efectueaza pentru fiecare sectiune curenta, din aval spre
amonte, pana in sectiunea de control, unde rezulta valoarea debitului minim
necesar (QN), aferenta sectorului respectiv.
Pentru exemplificare, in tabelul alaturat, se prezinta modul de determinare
a debitului minim necesar pe un sector de curs, pentru cateva cazuri tipice
privind amplasarea folosintelor.
In anexa nr. 1 d) 2. - Schema sinoptica a bazinului hidrografic si
determinarea grafica a debitelor minime necesare pe sectoare si zone de curs -
la intocmirea schemei sinoptice se vor utiliza semnele conventionale din anexa
nr. 1.a) 2. Anexa se va intocmi in format A4 sau cel mult A3.
Determinarea debitului minim necesar pe cale grafica (anexa nr. 1 a) 3) se
realizeaza pas cu pas, parcurgand sectorul din aval catre amonte, adunand orice
prelevare intalnita si scazand orice restitutie sau aport de debit,
urmarindu-se totodata respectarea cerintei de debit pentru curgerea salubra.
Modul de determinare pe cale grafica a debitului necesar pe un sector de
curs este ilustrat, pentru cazurile tipice considerate in tabelul model, in
graficul alaturat.
Art. 24
Anexa nr. 1 e) - Debite caracteristice pe sectoare si zone de curs - se va
intocmi in format A4 sau cel mult A3 si separat pentru perioada de vara,
respectiv perioada de iarna.
In col. 2 si 3; 4 si 5; 6 si 7 se vor inscrie elementele corespunzatoare
extrase din anexele 1.c) 1, 1.c) 2 si respectiv 1.c) 3.
In col. 8 se va trece valoarea debitului de curgere salubra pe sector sau
conditia de servitute prevazuta prin "conventii de frontiera".
in col. 9 se trec valorile debitelor minim necesare pe sectoare si zone,
determinate conform anexei nr. I.4.
In col. 12 se trec factorii interesati cei mai importanti.
Aceasta anexa se intocmeste in cadrul documentatiei si se actualizeaza, ori
de cate ori va fi necesar, in activitatea operativa in cazul producerii situatiei
de atentie.
Calculul debitelor necesare pe un sector de
curs in diferite situatii caracteristice
de amplasare a folosintelor de apa
(Model)
---------------------------------------------------------------------
Satisfacerea Satisfacerea cerintei
cerintei sectiunii anterioare Debit
sectiunii (mc/s) minim
proprii necesar
(mc/s) in
Sectiune ------------------------ ------------------------- sectiune
Qp Qs Q Q suma Q suma Q A Q (mc/s)
n.pr n.ant. p r n.aval Qn max
(2)+(3) [(5)+ [(4);
(6)-(7)- (9)]
-(8)]
---------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
---------------------------------------------------------------------
Folosinte dispuse in serie (fig. 1.a)
---------------------------------------------------------------------
a 1,0 2,0 3,0 2,0 1,0 0,5 0,0 2,5 3,0
b 2,0 2,0 4,0 3,0 2,0 0,0 0,0 5,0 5,0
c 3,0 2,0 5,0 5,0 3,0 2,5 0,5 5,0 5,0
d 1,5 2,0 3,5 5,0 1,5 1,0 0,0 5,5 5,5
I 0,0 2,0 2,0 5,5 0,0 0,0 0,0 5,5 5,5 (QN)
---------------------------------------------------------------------
Folosinte dispuse in paralel (fig. 1.b)
---------------------------------------------------------------------
a 2,0 2,0 4,0 2,0 2,0 4,0 0,0 0,0 4,0
b 1,0 2,0 3,0 4,0 1,0 0,0 0,0 5,0 5,0
c 3,0 2,0 5,0 5,0 3,0 0,0 0,5 7,5 7,5
d 1,5 2,0 3,5 7,5 1,5 0,0 0,0 9,0 9,0
I 0,0 2,0 2,0 9,0 0,0 0,0 0,0 9,0 9,0 (QN)
---------------------------------------------------------------------
Folosinte dispuse mixt (fig. 1.c)
---------------------------------------------------------------------
a 1,0 2,0 3,0 2,0 1,0 3,0 0,0 0,0 3,0
b 2,0 2,0 4,0 3,0 2,0 0,0 0,0 5,0 3,0
c 3,0 2,0 5,0 5,0 3,0 1,0 0,5 6,5 6,5
d 1,5 2,0 3,5 6,5 1,5 0,0 0,0 8,0 8,0
I 0,0 2,0 2,0 8,0 0,0 0,0 0,0 8,0 8,0 (QN)
---------------------------------------------------------------------
Art. 25
Anexa nr. 1 f) - Responsabilitati si flux informational - va avea inscris
in col. 1 urmatoarele: comandamente de seceta, exploatari de gospodarire a
apelor, sisteme de gospodarirea apelor, beneficiari folosinte cu rol
preponderent sub aspect cantitativ sau in ceea ce priveste potentialul de
impurificare, foruri tutelare locale, dispecerate din alte ramuri de activitate
si, dupa caz, alti factori interesati.
In col. 5 se vor inscrie atributiile pe linia fluxului informational
(transmiterea informatiilor de baza si a deciziilor adoptate in diferite
situatii caracteristice). Dupa caz se va intocmi o schema de relatii.
Art. 26
Anexa nr. 1 g) - Schema de analiza pentru determinarea situatiilor
caracteristice de satisfacere a cerintelor de apa - are ca scop asamblarea si
vizualizarea grafica, sub forma de flux logic, a elementelor necesare
determinarii situatiilor caracteristice de satisfacere a cerintelor de apa.
In schema intervin:
a) informatii curente privind regimul efectiv al resurselor de apa;
b) regimul efectiv de functionare a amenajarilor de gospodarire a apelor
(parametri caracteristici);
c) debite caracteristice, in sectiunile de control, corespunzatoare
satisfacerii cerintelor folosintelor de apa: se vor lua ca baza elementele preliminate
din anexa nr. 5, in cazul situatiei normale; in cazul posibilitatii de
producere a situatiei de atentie se vor actualiza debitele caracteristice in
sectiuni de control corespunzator cerintelor efective ale folosintelor la data
respectiva. Pe baza modelului de principiu din anexa nr. 1 g), schema de
analiza se va intocmi astfel incat sa reflecte conditiile specifice ale
bazinului hidrografic respectiv, astfel incat sa evidentieze etapele/operatiile
principale ale analizei operative, corelat cu structura tabelului de evidenta
si calcul din anexa nr. 1 h).
Anexa nr. 1 g), intocmita corespunzator, poate constitui, in corelare cu
celelalte anexe, o piesa de baza in activitatea curenta a dispeceratelor apelor
si a serviciului de specialitate legat de determinarea corecta a situatiilor
caracteristice de satisfacere a cerintelor de apa si de sesizare/avertizare din
timp a factorilor interesati asupra eventualitatii producerii situatiei de
restrictii.
Art. 27
Anexa nr. 1 h) - Registru de evidenta si calcul pentru determinarea
situatiilor caracteristice si consemnarea restrictiilor - va fi astfel
organizat (intocmit) incat sa permita examinarea, atat pe sectoare de curs si
grupe de sectoare caracteristice cat si pe sectiuni de control, pentru o definire
corecta a fazei de aplicare a planului de folosire, precum si evidenta
principalelor elemente necesare in cazul aplicarii de restrictii.
In capul tabelului se vor inscrie ca date fixe pe baza anexei nr. 1.e),
debitul minim necesar in sectiunea de control pentru sectoare de curs,
respectiv pe zone, pentru satisfacerea folosintelor sub aspect cantitativ,
debitul minim necesar pentru asigurarea calitatii apei pe sectorul de curs si
debitele de atentie, stabilite cu luarea in considerare atat a aspectelor
cantitative, cat si a celor de calitate a apei. De asemenea, se vor inscrie
elementele caracteristice privind lacurile de acumulare si/sau derivatiile.
In campul tabelului se vor completa:
In coloana "0", data: bilunar pana la faza de atentie, saptamanal
in faza de atentie, si zilnic in faza de restrictii.
In col. 1, 2... i: la numarator debitele inregistrate la posturile
hidrometrice de referinta si la numitor faza de aplicare a planului (situatia
caracteristica de satisfacere a cerintelor de apa), stabilita conform
indicatiilor de la pct. 4 memoriu si a schemei de analiza din anexa nr. I.7,
codificata (N - situatia normala, AT - atentie/avertizare, R - restrictii)
In coloanele "m" se va inscrie marimea debitului suplimentar sau
diminuat, datorat functionarii lacului de acumulare sau derivatiei in
amplasamentul acestuia; in tabel se va aloca cate o coloana fiecarei lucrari de
gospodarire a apelor.
In coloanele "n-1" si "n" se vor inscrie in cazul fazei
de restrictii, concis, restrictiile propuse, restrictiile aplicate si respectiv
efectele acestora.
Tabelul va cuprinde dupa caz si alte coloane functie de conditiile concrete
ale bazinului (de exemplu aport de debit in cadrul sectorului sau zonei),
pentru a permite calcule si analize corelat cu schema din anexa nr. 1 g).
In functie de evolutia informatiilor de baza, in cazul posibilitatii de
aparitie a situatiei de atentie, la data respectiva se vor intercala elemente
actualizate pentru capul de tabel, al coloanelor 1, 2... i, conform celor
mentionate, referitor la actualizarea debitelor caracteristice, pe baza
cerintelor de apa efective ale folosintelor, la data efectuarii analizei.
Art. 28
Anexa nr. 1 i) - Grafic de urmarire a elementelor reprezentative pentru
determinarea situatiilor caracteristice de folosire a apelor - constituie un
model de principiu care se va adapta in functie de conditiile concrete ale
bazinului.
Completarea graficelor din cadrul anexei se va face in stricta corelare cu
anexa nr. 1 h).
Sub abscisa fiecarui grafic se va inscrie, codificat, faza de satisfacere
(N - situatia normala, AT - atentie/avertizare, R - restrictii).
Periodicitatea completarii; saptamanal, in situatia normala si de atentie
si respectiv zilnic, in situatii de restrictii, corelat cu tabelul anexa nr. 1
h).
In cazul posibilitatii producerii situatiei de atentie, se actualizeaza
valorile debitelor caracteristice, conform celor mentionate in indicatiile
privind anexa nr. 1.h; in orice caz, se vor actualiza valorile respective in
fiecare din lunile VI -VIII.
Referitor la elementele figurate in anexa nr. 1.i), ca model de principiu,
se mentioneaza urmatoarele:
a). in sectiunea II pentru sector 2, debitele QN si QAt corespunzatoare
sectorului 2 se compara cu debitul raului, inregistrat la postul hidrometric
aferent sectiunii II;
b). pentru zona (sector 1 + 2), debitele QN si Qat corespunzatoare zonei se
compara cu suma dintre debitul inregistrat la postul hidrometric aferent
sectiunii II si debitul inregistrat pe afluentul Aox;
c). dupa caz, se va figura, scazand sau adaugand la debitul inregistrat la
postul hidrometric, debitul livrat suplimentar din lacul de acumulare sau
debitul retinut in lac, respectiv derivat.
III. Indicatii metodice privind elaborarea planului de restrictii si
folosire a apei in perioade deficitare in bazinul hidrografic
Art. 29
Planul de restrictii si folosire a apei in perioade deficitare intr-un
bazin hidrografic va cuprinde un memoriu si anexe.
Art. 30
La cap. 1 - Obiectul documentatiei -se va arata ca documentatia cuprinde
planul preliminar de restrictii in folosirea apelor (trepte, etape de
restrictii si debite alocate folosintelor sau grupelor de folosinte), precum si
modul de actualizare si aplicare in situatii concrete de deficite de apa in
sursa.
Art. 31
La cap. 2. - Conditii ce determina aplicarea de restrictii - se vor face
referiri la sistemul de analiza/urmarire pentru sesizarea si semnalarea
situatiilor de restrictii, pe baza informatiilor operative privind resursele de
apa (ca parametri cantitativi si sub aspectul calitatii), cerintele de apa si,
dupa caz amenajarile de gospodarire a apelor.
Art. 32
La cap. 3. - Program preliminar de restrictii la obiective economice
- se va face o caracterizare generala a conditiilor de restrictionare in
etape/trepte a alimentarii cu apa a folosintelor de diferite categorii, in
situatii de deficite in sursa.
Se vor face referiri la programele preliminare de restrictii la obiectivele
economice si sociale, dupa caz, elaborate de beneficiarii acestora si care vor
cuprinde:
a) debite de functionare a folosintei pe trepte caracteristice de
restrictionare a alimentarii cu apa in situatii de deficite de apa in sursa
(functie de structura sistemului de alimentare cu apa, procesul de productie
etc.); 2-4 trepte sau etape de restrictii, eventual scenarii in cazul mai
multor surse.
b) efecte fizice si valorice ale restrictionarii alimentarii cu apa, in
fiecare treapta de restrictii, la obiectivul respectiv si la alte obiective
economice cu care coopereaza.
Se vor face trimiteri la anexa nr. 1 k) privind programele (preliminare) de
restrictii, pentru folosintele avand rol preponderent in bazin sub aspect
cantitativ sau al protectiei calitatii apelor.
Art. 33
La cap 4. - Planul preliminar de restrictii pe bazine hidrografice - la
par. 4.1. intitulat "Criterii", se vor face referiri la criteriile
adoptate pentru elaborarea planului preliminar de restrictii.
In vederea adoptarii celor mai potrivite decizii de restrictionare, care sa
conduca la pagube cat mai mici folosintelor a caror capacitati de functionare
sunt afectate si pe ansamblul economiei nationale, la intocmirea planului de
restrictii, pentru fiecare sector de curs se pot lua in considerare urmatoarele
criterii:
a) reducerea in trepte a debitelor captate pentru irigatii, tinand seama de
posibilitatile practice (reducerea la circa 50% a debitelor pentru culturile de
camp; reducerea totala a debitelor pentru culturile de orez; reducerea totala a
debitelor pentru culturile de camp si culturile de orez si satisfacerea
cerintelor numai pentru culturile de legume);
b) reducerea temporara, cu maximum pana la 50%, a debitului minim pentru
curgerea salubra;
c) diminuarea debitelor alocate amenajarilor piscicole;
d) reducerea in trepte a debitelor pentru folosintele industriale (dupa
epuizarea posibilitatilor de rationalizare a folosirii apei inclusiv efectuarea
de revizii, reparatii etc.) conform programelor preliminare de restrictii
elaborate de beneficiari;
e) restrictionarea partiala sau totala a alimentarii cu apa a unitatilor
industriale cu pondere mai mare in procesul de poluare a apelor;
g) restrictionarea intermitenta a alimentarii cu apa a centrelor populate,
a unitatilor de deservire a populatiei, precum si a unitatilor zootehnice.
La par. 42 - Etape de aplicare a restrictiilor - pe baza criteriilor luate
in considerare si prezentate la paragraful 4 1., se vor face referiri la
stabilirea etapelor de restrictii, a debitelor de calcul in sectiunile de
control, precum si a debitelor alocate folosintelor importante si grupelor de
folosinte pe sectoare de curs, in cazul accentuarii deficitelor de apa in
sursa.
Etapele de restrictii se vor stabili tinand seama si de amploarea
deficitelor de calcul, respectiv gradul de asigurare de calcul privind
satisfacerea diferitelor categorii de cerinte de apa, iar marimea debitelor
alocate se va determina astfel incat efectul lipsei de apa la folosintele din
bazinul considerat, cat si la alte folosinte influientate/conditionate de
acestea, sa fie minime.
Se vor face referiri la anexa nr. 1.j, tabel.
Art. 34
La cap. 5. - Actualizarea planului de restrictii; modul de determinare a
etapei de restrictii - se vor face referiri la atributiile ce revin
elaboratorului documentatiei, cu privire la actualizarea planului de
restrictii, in situatiile concrete de producere a unor debite scazute ale
resurselor care determina instituirea situatiei de atentie in unul sau mai multe
sectoare de curs si cu privire la modul concret de determinare a etapei de
restrictii.
Pentru instituirea situatiei de atentie, in cadrul sistemului de analiza
pentru stabilirea situatiilor caracteristice de folosire a resurselor de apa,
se vor lua ca baza:
a) cerintele de apa reactualizate corespunzator folosintelor efective in
functiune;
b) resursele naturale de apa, obtinute pe baza debitelor determinate in
sectiunile posturilor si tinand seama de influenta functionarii lucrarilor de
gospodarire a apelor si a folosintelor de apa importante;
c) situatia lucrarilor de gospodarire a apelor, respectiv regimul efectiv
de functionare (volum in lac, debit defluent) si analiza, prin prisma regulii
cadru de exploatare (grafic dispecer) si a conditiilor de coordonare a
functionarii pe ansamblul bazinului.
Pentru cazul instituirii situatiei de atentie, se vor face referiri la
modul de actualizare a planului preliminar de restrictii, respectiv a etapelor
de restrictii si a debitelor alocate folosintelor, tinand seama de principiile
si criteriile mentionate la cap. 4.
Actualizarea planului de restrictii se va efectua cu consultarea unitatilor
beneficiare.
La actualizarea planului de restrictii vor fi luate in considerare, in
functie de situatiile concrete, pe langa folosintele din sectoarele de curs
deficitare, si folosintele din zone excedentare pe cursul principal sau
afluenti, situate amonte de aceste sectoare.
De asemenea, vor fi luate in considerare sursele de impurificare ce pot periclita,
in situatii de ape mici, functionarea folosintelor din aval, cu trimitere la
anexa nr. 1 m).
Se va sublinia ca situatia de restrictii (propriu-zisa) se instituie in
cadrul sistemului de analiza pentru stabilirea situatiilor caracteristice, atunci
cand resursele naturale de apa si debitele ce se pot livra din lacurile de
acumulare sau derivatii, conform regulilor de exploatare a acestora, nu pot
satisface cerintele minime de apa pentru functionarea folosintelor la intreaga
capacitate de productie.
La instituirea situatiei de restrictii se vor lua ca baza elementele,
criteriile si principiile mentionate privitor la instituirea situatiei de
atentie.
Art. 35
La cap. 6. - Competente in stabilirea si aplicarea restrictiilor - se vor
face referiri la factorii implicati, cu atributii si responsabilitati legate de
stabilirea situatiilor caracteristice si de aplicarea efectiva a restrictiilor
cu trimitere la anexa nr. 1.1.
Se vor face referiri la competentele unitatilor de gospodarire a apelor pe
bazine hidrografice, privind stabilirea/instituirea diferitelor faze de
restrictii in cadrul sistemului de analiza.
Se vor mentiona explicit obligatiile utilizatorilor in aplicarea de
restrictii in alimentarea cu apa.
Art. 36
La cap. 7. - Aplicarea restrictiilor; sistem de evidenta; evaluare efecte
de raportare - cu privire la aplicarea restrictiilor, se vor face referiri la
unele modalitati practice privind regimul de functionare a instalatiilor de
captare a folosintelor (debite prelevate, durata de functionare).
Cu privire la sistemul de evidenta, se vor mentiona obligatiile unitatilor
de gospodarire a apelor si a beneficiarilor de folosinte de a asigura
inregistrarea sistematica a elementelor de caracterizare a restrictiilor stabilite
si a modului de aplicare efectiva a acestora.
Cu privire la efectele restrictiilor, se vor face referiri la modul de
evaluare in situatii de restrictii a efectelor fizice si valorice la
folosintele afectate de restrictii si la alte folosinte in interdependenta cu
acestea.
Cu privire la modul de raportare, se va mentiona obligatia unitatii
elaboratoare de a intocmi, dupa terminarea fiecarei perioade deficitare, a unor
note/raport cuprinzand: elemente de caracterizare a situatiilor create, masurile
intreprinse, restrictiile aplicate si efectele acestora, precum si propuneri de
imbunatatire a documentatiei si masuri vizand conditiile concrete de aplicare a
planului de restrictii.
Art. 37
Anexa nr. 1 j). - Plan preliminar de restrictii (program de seceta) - se
intocmeste la elaborarea documentatiei, separat pentru perioada de vara si,
respectiv, iarna.
Anexa se reactualizeaza, ori de cate ori va fi necesar, in cazul producerii
situatiei de atentie/avertizare si/sau a situatiilor de restrictii.
Se completeaza coloanele 4 - 10 pentru linia corespunzatoare "debit in
sectiune" cu valorile aferente sectorului sau zonei de curs; valorile din
coloanele 4 - 6 se extrag din anexa nr. 1 d).
Pentru liniile corespunzatoare folosintelor consumatoare si altor cerinte
de debit se completeaza, in coloanele 7 - 10, debitele alocate in etapele
respective de restrictii, iar in coloana 5 se inscrie valoarea debitului captat
minim necesar, conform anexelor nr. 1 c).
Art. 38
Anexa nr. 1 k). - Program de restrictii in alimentarea cu apa in caz de
seceta - se va intocmi de catre utilizatorii de apa, avand rol preponderent sub
aspect cantitativ sau care prezinta un potential de impurificare ridicat.
Programele de restrictii astfel intocmite au caracter preliminar si se
actualizeaza la aparitia situatiei de atentie sau in instituirea situatiilor de
restrictii.
Piesele intocmite in forma prezentata ca model se pastreaza la utilizator
si la serviciul de specialitate al filialei Regiei Autonome "Apele
Romane". In documentatii se va include ca anexa numai partea referitoare
la debite totale si repartitia pe surse, in conditii normale si de restrictii,
si nu se vor include referiri la efectele fizice si economice.
Volumele pentru regimurile normale, minime necesare si restrictii (treapta
I) se extrag din formularul de evidenta cadastrala a captarii folosintei, nr.
38-1-7A, campurile 13 si 14 si respectiv 15 si 16.
Volumul si debitul maxim prelevat in ziua de varf se extrag din acelasi
formular, campurile 11, 12 si 9, 10.
Debitele se calculeaza prin impartirea volumului la 86400 secunde,
considerand functionarea folosintei in trei schimburi.
Volumele si debitele pentru celelalte trepte de restrictii se stabilesc in
functie de structura sistemului de alimentare cu apa si a procesului de
productie a utilizatorului.
Art. 39
Anexa nr. 1 l). - Responsabilitati si flux informational - se intocmeste
dupa modulul anexei nr. 1 f).
Art. 40
In anexa nr. 1 m). - Surse de impurificare ce pot periclita in situatii de
ape mici functionarea celorlalte folosinte de apa - se vor inscrie date privind
evacuarile de ape care prezinta un potential ridicat de impurificare, pe baza
evidentelor de supraveghere si protectia calitatii apelor, precum si in
corelare cu anexele nr. 9.7.a) si 9.7.b) din Regulamentul de organizare si
functionare a sistemului de alarmare in caz de poluari accidentale a apelor din
Romania, sistem instituit prin Ordinul ministrului apelor, padurilor si
protectiei mediului nr. 485 din 22.08.1995.
In coloana 4 se va trece pozitia (hectometrul) evacuarii/restitutiei.
In coloana 6 se inscriu principalii indicatori de caracterizare a calitatii
apei evacuate.
Art. 41
Notatiile folosite in cuprinsul documentatiei au urmatoarea semnificatie:
a) Elemente caracteristice privind folosintele consumatoare si alte cerinte
de apa:
Q - debit prelevat pentru captarea considerata,
p corespunzator debitului minim necesar al folosintei
(la recirculare maxima in cazul folosintelor
industriale);
Q - debit restituit, corespunzator debitului minim
r al folosintei;
Q - debit pentru curgerea salubra (pe sectorul din
s avalul sectiunii de control considerate);
b) Elemente privind calculul debitului minim necesar in sectiuni de calcul
in cadrul unui sector de curs:
Q - debitul necesar pe cursul de apa, in sectiunea
n curenta considerata;
Q - debitul necesar pe cursul de apa pentru satisfacerea
n.pr. cerintelor locale/proprii ale sectiunii de calcul
considerate (debitul prelevat al captarii si cerinta
de scurgere salubra);
Q - debitul necesar pe cursul de apa in sectiunea de
n.ant. calcul anterioara, imediat aval de sectiunea
considerata;
Q - debitul necesar in sectiunea de calcul considerata
n.aval. pentru satisfacerea cerintelor de pe cursul de apa,
in aval de sectiunea respectiva;
A - aportul de debit la ape mici, aflux natural sau din
derivatie, intre captarea considerata si prima
captare inspre aval.
c) Debite caracteristice privind cerintele de apa in sectiunile de control:
Q - debit minim necesar cantitativ intr-o sectiune de
N control pentru satisfacerea folosintelor
consumatoare si a cerintelor de scurgere salubra pe
sectorul sau zona din aval de sectiunea de control;
Q - debitul de atentie/avertizare;
at.
Q - debit minim necesar pentru asigurarea conditiilor
npca. de calitate
d) Elemente privind determinarea fazelor caracteristice de satisfacere a
cerintelor de apa:
Q - debit de apa inregistrat/determinat la postul
hidrometric din vecinatatea sectiunii de control;
Q - debit intrat livrat suplimentar din lacul de
1 acumulare, reprezentand diferenta dintre debitul
defluent si debitul afluent in lac;
Q - debitul derivat din sectorul de curs.
deriv.
e) Fazele caracteristice:
N - situatie normala; AT - atentie/avertizare; R - restrictii.
ANEXA 1 a)
Planul de ansamblu al b.h. ..........
SE GASESTE IN MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
NR. 100 bis LA PAGINA 36.
ANEXA 1 a) 2
Semne conventionale pentru schema sinoptica
SE GASESTE IN MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
NR. 100 bis LA PAGINA 37.
ANEXA 1 a) 3
Determinarea pe cale grafica a debitului necesar
pe un sector de curs (Local)
SE GASESTE IN MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
NR. 100 bis LA PAGINA 38.
ANEXA 1 b)
POSTURI HIDROMETRICE REPREZENTATIVE
- caracteristici generale -
--------------------------------------------------------------------------
| | | | D | E | | |
Nr.| A | B | C |-------------------|--------------| F | Obs. |
crt| | | | D1 | D2 | D3 | D4 | E1 | E2 | E3 | | |
---|-------|------|-----|----|----|----|----|----|----|----|---|---------|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11| 12 |
---|-------|------|-----|----|----|----|----|----|----|----|---|---------|
1.|P h ...|(R) | III | | | | | | + | | | |
---|-------|------|-----|----|----|----|----|----|----|----|---|---------|
2.|P h ...|(R) | II | | | | | | + | + | | |
---|-------|------|-----|----|----|----|----|----|----|----|---|---------|
3.|P h ...|(R) | I | | | | | | + | | | |
---|-------|------|-----|----|----|----|----|----|----|----|---|---------|
4.|P h ...|(Adef)| IV | | | | | + | | | | post |
| | | | | | | | | | | | temporar|
---|-------|------|-----|----|----|----|----|----|----|----|---|---------|
5.|P h ...|(Adef)| I | | | | | + | | | | post |
| | | | | | | | | | | | temporar|
--------------------------------------------------------------------------
SEMNIFICATIA CAMPURILOR A-F DIN ANEXA 1 b)
------------------------------------------
A = Denumirea postului hidrometric
B = Cursul de apa
C = Sectiunea de control deservita de post
D = Debite caracteristice (mc/s)
D1 = mediu multianual
D2 = mediu zilnic 95% vara/iarna
D3 = mediu zilnic 80% vara/iarna
D4 = mediu lunar 80% (VI-VIII)
E = Caracterizare post
E1 = masurare niveluri
E2 = masurare niveluri si debite
E3 = transmitere zilnica
F = Data reactualizarii cheii limnimetrice
ANEXA 1 c) 1
ALIMENTARI CU APA PENTRU POPULATIE, INDUSTRIE
SI COMPLEXE ZOOTEHNICE
- caracteristici generale -
--------------------------------------------------------------------------
| | | | | | | G | |
Nr.| A | B | C | D | E | F |--------------| Obs.|
crt| | | | | | | G1 | G2 | G3 | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Sector 1 | | | | | | | | | |
7.|I.C. "Oras 1"(restitutie)| | B |R |97 | | | |
| |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
8.|Platf. ind. "X" | | B |R |97 | | | |
| |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
9.|Platf. ind. "X" | | B |R |97 | | | |
| |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Grup de alte folosinte | | B |R |90-95| | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Total Sector 1 | | B |R | - | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Folosinte afluenti pe | | | | | | | | | |
|sector 1 | | | |90-95| | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Sector 2 | | | | | | | | | |
2.|I.C. "Oras 1" | | B |R |97 | | | |
| |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
3.|Complex zootehnic | | B |R |95 | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
4.|Trust Foraj "Z" | | B |R |95 | | | |
| |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
5.|Complex zootehnic | | B |R |95 | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
6.|Trust Foraj "Z" | | B |R |95 | | | |
| |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Grup de alte folosinte | | B |R |90-95| | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Total Sector 2 | | B |R | - | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Folosinte afluent | | | | | | | | | |
|excedentar | | B |Aex |90-97| | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Folosinte afluenti pe | | | | | | | | | |
|sector 2 | | B | |90-95| | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Sector 3 | | | | | | | | | |
|Grup alte folosinte | | A |R |90-95| | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Total Sector 3 | | A |R | - | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Folosinte afluenti pe | | | | | | | | | |
|sector 3 | | A | |90-95| | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Sector 4 | | | | | | | | | |
11.|Schela "Y" | | A |Adef|95 | | | |
| |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Grup alte folosinte | | A |Adef|90-95| | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Total Sector 4 | | A |Adef| - | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Folosinte afluenti pe | | | | | | | | | |
|sector 4 | | A | |90-95| | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
TOTAL BAZIN | | - | - | - | | | | | |
--------------------------------------------------------------------------
SEMNIFICATIA CAMPURILOR A-G DIN ANEXA 1 c) 1
A = Sector de curs; Denumirea unitatii; Localitatea
B = Numarul de ordine (conform evidenta cadastru)
C = Judetul
D = Cursul de apa
E = Asig. de calcul
F = Debit instalat (mc/s)
G = Debite caracteristice la recirculare maxima (mc/s)
G1 = captat minim necesar
G2 = restituit
G3 = consum (7)-(8)
ANEXA 1 c) 2
AMENAJARI PENTRU IRIGATII
- caracteristici generale -
--------------------------------------------------------------------------
| | | | | | F | | H | |
Nr.| A | B | C | D | E |---------------| G |---------------| I |
crt| | | | | | F1| F2| F3| F4| | H1| H2| H3| H4| |
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10| 11| 12| 13| 14| 15|
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3-5|Sector 1 | | | | | | | | | | | | | | |
|Grup de | | | | | | | | | | | | | | |
|folosinte | | | | | | | | | | | | | | |
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6-9|Grup de | | | | | | | | | | | | | | |
|folosinte | | | | | | | | | | | | | | |
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|Total | | | | | | | | | | | | | | |
|sector 1 | | | | | | | | | | | | | | |
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|Folosinte | | | | | | | | | | | | | | |
|afluenti pe | | | | | | | | | | | | | | |
|sector 1 | | | | | | | | | | | | | | |
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|Sector 2 | | | | | | | | | | | | | | |
1.|I.A.S. ... | | | | | | | | | | | | | | |
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.|I.A.S. ... | | | | | | | | | | | | | | |
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|Total | | | | | | | | | | | | | | |
|sector 2 | | | | | | | | | | | | | | |
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|Folosinte | | | | | | | | | | | | | | |
|afluenti pe | | | | | | | | | | | | | | |
|sector 2 | | | | | | | | | | | | | | |
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| . | | | | | | | | | | | | | | |
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| . | | | | | | | | | | | | | | |
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| . | | | | | | | | | | | | | | |
---|-------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TOTAL BAZIN | | | | | | | | | | | | | | |
--------------------------------------------------------------------------
SEMNIFICATIA CAMPURILOR A-I DIN ANEXA 1 c) 2
A = Sector de curs; Denumirea unitatii; Localitatea
B = Numarul de ordine (conform evidenta cadastru)
C = Judetul
D = Cursul de apa
E = Statie meteo de calcul
F = Plan de cultura suprafete (ha), din care:
F1 = Total
F2 = Orez
F3 = Legume
F4 = Culturi de camp si alte culturi
G = Debit instalat (mc/s)
H = Debit necesar 80% (mc/s) din care:
H1 = Total
H2 = Orez
H3 = Legume
H4 = Culturi de camp si alte culturi
I = Obs.
ANEXA 1 c) 3
AMENAJARI PISCICOLE
- caracteristici generale -
--------------------------------------------------------------------------
| | | | | | | G | |
Nr.| A | B | C | D | E | F |--------------| Obs.|
crt| | | | | | | G1 | G2 | G3 | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Sector 1 | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
| . | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
| . | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
| . | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Total Sector 1 | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Folosinte afluenti pe | | | | | | | | | |
|sector 1 | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Sector 2 | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
| . | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
| . | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
| . | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Total Sector 2 | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Folosinte afluenti pe | | | | | | | | | |
|sector 2 | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Sector 3 | | | | | | | | | |
1 |Amenajarea piscicola ... | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Total Sector 3 | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
|Folosinte afluenti pe | | | | | | | | | |
|sector 3 | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
| . | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
| . | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
| . | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|----|-----|---|----|----|----|-----|
TOTAL BAZIN | | | | | | | | | |
--------------------------------------------------------------------------
SEMNIFICATIA CAMPURILOR A-G DIN ANEXA 1 c) 3
A = Sector de curs; Denumirea unitatii; Localitatea
B = Numarul de ordine (conform evidenta cadastru)
C = Judetul
D = Cursul de apa
E = Debit necesar (mc/s)
F = Debit restituit (mc/s)
G = Debite caracteristice la recirculare maxima (mc/s)
G1 = Total
G2 = Iazuri
G3 = Helesteie, pepiniere etc.
ANEXA 1 d) 1
TABEL DE CALCUL AL DEBITELOR MINIM NECESARE
PE SECTOARE SI ZONE DE CURS
Perioada ............
------------------------------------------------------------------------
| | B | C | |
Nr.| A |---------------|-------------------| D |
crt| | B1| B2| B3 | C1| C2| C3| C4| C5| |
| | | |(2)+(3)| | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| Sector 1 | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| a. | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| b. | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| c. | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| I (sector 1) | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| Sector 2 | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| a. | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| b. | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| c. | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| II (sector 2) | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| II (zona sector 1+2) | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| . | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| . | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| . | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| Sector 4 | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| a. | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| b. | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| c. | | | | | | | | | |
---|-------------------------|---|---|-------|---|---|---|---|---|-----|
| IV (sector 4) | | | | | | | | | |
------------------------------------------------------------------------
SEMNIFICATIA CAMPURILOR A-D DIN ANEXA 1 d) 1
A = Sector; Sectiune de calcul; Sectiune de control; Zona
B = Satisfacerea cerintei sectiunii proprii (mc/s)
B1 = Qp
B2 = Qs
B3 = Qn.pr
C = Satisfacerea cerintei sectiunii proprii (mc/s)
C1 = Qn.ant
C2 = Suma de Qp
C3 = Suma de Qr
C4 = A
C5 = Qn.aval
D = Debit minim necesar in sectiune (mc/s)
Qn
max. [(4);(9)]
ANEXA 1 d) 2
Schema sinoptica si determinarea grafica a
debitelor minime necesare (perioada ...)
SE GASESTE IN MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
NR. 100 bis LA PAGINA 44.
ANEXA 1 e)
DEBITE CARACTERISTICE PE SECTOARE SI ZONE DE CURS
--------------------------------------------------------------------------
| | C | D | E | F | G | |
A | B |-------|-------|-------| |-----------|Obs.|
| | C1| C2| D1| D2| E1| E2| | G1| G2| G3| |
---|------------------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|----|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10| 11| 12 |
---|------------------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|----|
| Sector 1 | | | | | | | | | | | |
---|------------------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|----|
| Folosinte importante | + | + | + | + | + | + | | | | | |
---|------------------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|----|
| Grupe de folosinte | + | + | + | + | + | + | | | | | |
---|------------------------|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|----|
| Total sector 1 | + | + | + | + | + | + | + | + | + | + | |
--------------------------------------------------------------------------
SEMNIFICATIA CAMPURILOR A-G DIN ANEXA 1 e)
A = Nr. sectiunii de control
B = Sector; zona (grup de sectoare)
C = Alim. cu apa pt. pop., ind. si complexe zootehnice
C1 = Suma debite captare minim necesare (mc/s)
C = Suma debite consumate (mc/s)
D = Irigatii
D1 = Debit necesar 80% (mc/s)
D2 = (ha)
E = Folosinte piscicole
E1 = Debit necesar (mc/s)
E2 = Suprafata (ha)
F = Debit curgere salubra pe sector Qs (mc/s)
G = Debite caracteristice
G1 = Debit minim necesar Q (mc/s)
N
G2 = Debit minim necesar calitate Q (mc/s)
Npoa
G3 = Debit de atentie/avertizare Q (mc/s)
at
ANEXA 1 f)
RESPONSABILITATI SI FLUX INTERNATIONAL
--------------------------------------------------------------------------
Nr. | FACTORI INTERESATI | | |
crt. |------------------------------------| Atributii | Observatii |
| Denumire | Sediu | Telefon/Telefax | | |
-----|----------|-------|-----------------|---------------|--------------|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
-----|----------|-------|-----------------|---------------|--------------|
-----|----------|-------|-----------------|---------------|--------------|
--------------------------------------------------------------------------
ANEXA 1 g)
SCHEMA DE ANALIZA
PENTRU DETERMINAREA SITUATIILOR CARACTERISTICE
DE SATISFACERE A CERINTELOR DE APA PE
SECTOARE, ZONE SI PE ANSAMBLUL B.H. .....
- MODEL -
SE GASESTE IN MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
NR. 100 bis LA PAGINA 47.
ANEXA 1 h)
Tabel de evidenta si calcul
pentru determinarea situatiilor caracteristice
si consemnarea restrictiilor in satisfacerea cerintelor de apa
--------------------------------------------------------------------------
| | | | | | | |
A | B | C | D | E | F | G | H |
| | | | | | | |
|---------|---------|---------| | | | |
|Q = |Q = |Q = | | | | |
| N | N | N | | | | |
|---------|---------|---------| | | | |
|Q = |Q = |Q = | | | | |
| Npca | Npca | Npca | | | | |
|---------|---------|---------| | | | |
|Q = |Q = |Q = | | | | |
| at | at | at | | | | |
---|-----------------------------|-----------------------|-------|---|---|
|Debite inregistrate /|Volum existent / |Debit | | |
|la p.h. de / |in lac / |derivat| | |
|referinta / | / | | | |
| / | / | | | |
| / | / | | | |
| / Faza de | / | | | |
| / aplicare a planului pe | / Supliment (+)/ | | | |
|/ sectorul aferent sectiunii |/diminuare de debit (-)| | | |
___|_____________________________|_______________________|_______|___|___|
0 | 1 | 2 | i | m | |n-1| n |
___|_________|_________|_________|_______________________|_______|___|___|
SEMNIFICATIA CAMPURILOR A-H DIN ANEXA 1 h)
A = DATA
B = Raul .......................
Sectorul ...................
Sectiunea ..................
Postul hidrometric .........
C = Raul .......................
Sectorul ...................
Sectiunea ..................
Postul hidrometric .........
D = Raul .......................
Sectorul ...................
Sectiunea ..................
Postul hidrometric .........
E = Lacul
V = ... mil. mc
total
V = ... mil. mc
util
Q = ... mc/s
livr. asig.
Sectoare influentate .......
F = Derivatia
din ....... (sector ... )
in ....... (sector ... )
Q = ... mc/s
instalat
Q = ... mc/s
der. asig.
Sectoare influentate:
- diminuare sectoare ........
- aport sectoare ............
G = Restrictii propuse;
Restrictii aplicate
H = Efect
ANEXA 1 i)
Grafice de urmarire pentru determinarea
situatiilor caracteristice de folosire a apelor
SE GASESTE IN MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
NR. 100 bis LA PAGINA 49.
ANEXA 1 j)
Bazinul hidrografic ............
PLAN PRELIMINAR DE RESTRICTII (PROGRAM DE SECETA)
Perioada ............
-----------------------------------------------------------------------
| | | | D |
Nr. | A | B | C |-------------------------------------------|
crt.| | | | D1| D2| D3| D4 |
| | | | | | |-------------------------------|
| | | | | | |Etapa 1|Etapa 2|Etapa 3|Etapa 4|
----|---|---|-------------|---|---|---|-------|-------|-------|-------|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
----|---|---|-------------|---|---|---|-------|-------|-------|-------|
. | | |Centre | | | | | | | |
. | | |populate si | | | | | | | |
. | | |folosinte | | | | | | | |
. | | |industriale | | | | | | | |
. | | |importante | | | | | | | |
. | | | . | | | | | | | |
. | | | . | | | | | | | |
----|---|---|-------------|---|---|---|-------|-------|-------|-------|
| | |Alte | | | | | | | |
| | |folosinte | | | | | | | |
| | |industriale. | | | | | | | |
| | |Sisteme de | | | | | | | |
| | |irigatii | | | | | | | |
| | |importante | | | | | | | |
| | | . | | | | | | | |
| | | . | | | | | | | |
----|---|---|-------------|---|---|---|-------|-------|-------|-------|
| | |Alte | | | | | | | |
| | |amenajari | | | | | | | |
| | |pentru | | | | | | | |
| | |irigatii | | | | | | | |
| | |Alte | | | | | | | |
| | |amenajari | | | | | | | |
| | |piscicole | | | | | | | |
| | |importante | | | | | | | |
| | | . | | | | | | | |
| | | . | | | | | | | |
----|---|---|-------------|---|---|---|-------|-------|-------|-------|
| | |Alte | | | | | | | |
| | |amenajari | | | | | | | |
| | |piscicole | | | | | | | |
| | |Curgere | | | | | | | |
| | |salubra | | | | | | | |
| | |Debit in | | | | | | | |
| | |sectiune | | | | | | | |
| | | . | | | | | | | |
| | | . | | | | | | | |
----|---|---|-------------|---|---|---|-------|-------|-------|-------|
. | | | | | | | | | | |
. | | | | | | | | | | |
. | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
SEMNIFICATIA CAMPURILOR A-D DIN ANEXA 1 j)
A = Sectorul (zona) de curs
Limite sector si nr. sectiuni de control
Statia hidrometrica reper
B = Cursul de apa
C = Folosinte consumatoare importante, grup de folosinte si alte
cerinte de debit
D = Debite caracteristice (mc/s)
D1 = Debit de atentie
D2 = Debit minim necesar
D3 = Debit minim PCA
D4 = Debite in situatii de restrictii
ANEXA 1 k)
-----------------------
(unitatea) (MODEL)
-----------------------
(adresa, tel., fax)
PROGRAM DE RESTRICTII IN
ALIMENTAREA CU APA IN CAZ DE SECETA
Gradul de asigurare a folosintei .......... Perioada ...........
-----------------------------------------------------------------------
| | Volum zilnic | Repartitia pe surse |
| | | mc/zi |
| | | ----- |
| | | mc/s |
| |------------------|-------|-------|-------|
| | Debit | Sursa | Sursa | Sursa |
| | mc/zi | ..... | ..... | ..... |
| | ----- | | | |
| | mc/s | | | |
|--------------------------|------------------|-------|-------|-------|
| Prelevat in ziua de varf | | | | |
|--------------------------|------------------|-------|-------|-------|
| Cerinte in regim normal | | | | |
|de functionare | | | | |
|--------------------------|------------------|-------|-------|-------|
| Cerinte - regim minim | | | | |
|necesar (la recirculare | | | | |
|maxima) | | | | |
|--------------------------|------------------|-------|-------|-------|
| Cerinte in caz de | | | | |
|restrictii: | | | | |
|--------------------------|------------------|-------|-------|-------|
| TREAPTA 1 | | | | |
|--------------------------|------------------|-------|-------|-------|
| TREAPTA 2 | | | | |
|--------------------------|------------------|-------|-------|-------|
| TREAPTA 3 | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
Treapta 1: se diminueaza sau se sisteaza activitatile auxiliare sau
de productie mai putin importante pe perioade scurte de
timp
Treapta 2: la sectia ......... se opreste instalatia de ...........
Treapta 3: la sectia ......... se opreste instalatia de ...........
DIRECTOR PRODUCTIE RESPONSABIL PROTECTIE MEDIU
L.S. L.S.
ANEXA 1 l)
RESPONSABILITATI SI FLUX INFORMATIONAL
--------------------------------------------------------------------------
Nr. | Factori interesati | | |
crt. |--------------------------------------| Atributii | Observatii |
| Denumire | Sediu | Telefon/Fax | | |
-----|------------|-----------|-------------|-------------|--------------|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
-----|------------|-----------|-------------|-------------|--------------|
-----|------------|-----------|-------------|-------------|--------------|
-----|------------|-----------|-------------|-------------|--------------|
-------------------------------------------------------------------------|
ANEXA 1 m)
SURSE DE IMPURIFICARE CE POT PERICLITA IN SITUATII
DE APE MICI FUNCTIONAREA CELORLALTE FOLOSINTE DE APA
--------------------------------------------------------------------------
Nr. | | | Folosinte de apa cu | | |
crt. | | | potential important | | |
| Sector | Cursul | de purificare | Potential |Observatii|
| | de apa |-------------------------|impurificare| |
| | | Beneficiar | Localizare | | |
-----|--------|--------|------------|------------|------------|----------|
| | | | | | |
-----|--------|--------|------------|------------|------------|----------|
| | | | | | |