ORDIN Nr. 303
din 22 februarie 2007
pentru publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a unor amendamente la memorandumuri de
finantare ISPA
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 181 din 15 martie 2007
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu
modificările şi completările ulterioare, în conformitate cu prevederile art. 28
alin. (2) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă publicarea în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a
următoarelor amendamente la memorandumuri de finanţare ISPA, cuprinse în anexa
nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin:
1. Amendamentul nr. 5, prin schimb de scrisori semnate
la Bruxelles la data de 11 octombrie 2006 şi la Bucureşti la data de 13
septembrie 2006, la Memorandumul de finanţare convenit între Guvernul României
şi Comisia Europeană privind asistenţa financiară nerambursabilă acordată prin
Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru măsura
„Reabilitarea şi modernizarea sistemului de alimentare cu apă potabilă şi a
reţelei de canalizare din municipiul Cluj-Napoca, România", semnat la
Bruxelles la 31 mai 2001 şi la Bucureşti la 10 octombrie 2001, ratificat prin
Ordonanţa Guvernului nr. 10/2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 81 si 81 bis din
1 februarie 2002, aprobată prin Legea nr. 185/2002.
2. Amendamentul nr. 6, prin
schimb de scrisori semnate la Bruxelles la data de 20 decembrie 2006 şi la
Bucureşti la data de 26 octombrie 2006, la Memorandumul de finanţare convenit
între Guvernul României şi Comisia Europeană privind asistenţa financiară
nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru Politici Structurale de
Preaderare pentru măsura „Reabilitarea reţelei de canalizare şi a facilităţilor
de epurare a apelor uzate în Constanţa, România", semnat la Bruxelles la
16 noiembrie 2000 şi la Bucureşti la 22 decembrie 2000, ratificat prin Legea
nr. 497/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 6 din 8 ianuarie 2002, cu
modificările ulterioare.
3. Amendamentul nr. 1, prin schimb de scrisori semnate
la Bruxelles la data de 28 noiembrie 2006 şi la
Bucureşti la data de 30 octombrie 2006, la Memorandumul de finanţare între
Guvernul României şi Comisia Europeană privind asistenţa financiară
nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru Politici Structurale de
Preaderare pentru măsura „Reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare
cu apă, canalizare şi epurare a apelor uzate în municipiul Botoşani, judeţul
Botoşani, România", publicat conform Ordinului ministrului finanţelor
publice nr. 622/2005 în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 687 si 687 bis din 1 august 2005.
4. Amendamentul nr. 2, prin schimb de scrisori semnate
la Bruxelles la data de 19 octombrie 2006 şi la Bucureşti la data de 5 iunie
2006, la Memorandumul de finanţare între Guvernul României şi Comisia Europeană
privind asistenţa financiară nerambursabilă acordată prin Instrumentul pentru
Politici Structurale de Preaderare pentru măsura: „Reabilitarea secţiunii
Câmpina-Predeal de pe linia de cale ferată Bucureşti-Braşov, România",
publicat conform Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.574/2004 în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 344 şi 344 bis din 22 aprilie 2005.
5. Amendamentul nr. 7, prin schimb de scrisori semnate
la Bruxelles la data de 19 octombrie 2006 şi la Bucureşti la data de 5 iunie
2006, la Memorandumul de finanţare convenit între Guvernul României şi Comisia
Europeană privind asistenţa financiară nerambursabilă acordată prin
Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru măsura
„Reabilitarea secţiunii Drobeta-Turnu Severin-Lugoj a drumului naţional DN 6
(faza 2 a proiectului Craiova- Lugoj), România", semnat la Bruxelles la
13 decembrie 2001 şi la
Bucureşti la 17 aprilie 2002, ratificat prin Legea nr. 154/2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 323 din 13
mai 2003.
Art. 2. - Se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I, amendamentul la
memorandumurile de finanţare ISPA, semnate în perioada 2000-2005 şi
nefinalizate încă, referitor la transparenţa în adjudecarea contractelor,
eligibilitatea, regulile de achiziţii publice şi regulile privind originea, semnat de partea română la data
de 26 octombrie 2004 şi de partea comunitară la data de 8 septembrie 2004,
cuprins în anexa nr. 2.
Art. 3. - Autoritatea de Management pentru
Infrastructură din cadrul Ministerului Finanţelor Publice va urmări punerea în
aplicare a prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanţelor publice,
Alice Cezarina Bîtu,
secretar de stat.
ANEXA Nr. 1
AMENDAMENTUL Nr. 5
la Memorandumul de finanţare ISPA
2000/RO/16/P/PE/008 „Reabilitarea şi modernizarea sistemului de alimentare cu apă potabilă şi a reţelei
de canalizare din municipiul Cluj-Napoca,
România"
Memorandumul de finanţare ISPA 2000/RO/16/P/PE/008
„Reabilitarea şi modernizarea sistemului de alimentare cu apă potabilă şi a
reţelei de canalizare din municipiul Cluj-Napoca, România" se modifică
după cum urmează:
1. La articolul 2 „Identificarea măsurii", paragraful
„Durata" va avea următorul cuprins:
„data încheierii: 31 decembrie 2010".
2. La articolul 4 „Plăţile", alineatul (3) va avea următorul
cuprins:
„Măsura descrisă în anexa I şi plăţile efectuate de autoritatea responsabilă cu implementarea
acestei măsuri se vor încheia nu mai târziu de data de
31 decembrie 2010."
3. Anexa I „Descrierea proiectului" se modifică după cum urmează:
- la secţiunea 2:
„Autoritatea care prezintă cererea (coordonatorul naţional ISPA)
2.1. Denumirea: Ministerul Finanţelor Publice
2.2. Adresa: Bd. Mircea Vodă
nr. 44, intrarea C, sectorul 3, Bucureşti, România";
- la secţiunea 3:
„Autoritatea responsabilă cu implementarea (conform celor definite la pct. 2 din secţiunea a II-a din anexa
nr. III.2):
3.1. Denumirea: Oficiul de Plăţi şi Contractare
PHARE, Ministerul Finanţelor Publice
3.2. Adresa: Bd. Mircea Vodă nr. 44, intrarea B,
sectorul 3, Bucureşti, România
în colaborare cu:
3.3. Denumirea: Ministerul Mediului şi Gospodăririi
Apelor
3.4. Adresa: Bd. Libertăţii nr. 12, sectorul 5,
Bucureşti, România";
- la secţiunea 4:
„Beneficiarul final (în
cazul în care acesta este alt organism decât autoritatea menţionată la pct. 3):
4.1. Denumirea: Compania de Apă Someş
4.2. Adresa: Bd. 21 Decembrie 1989 nr. 79,
Cluj-Napoca, judeţul Cluj, România
4.3. E-mail: cassa@casasomes.ro";
- la secţiunea 6
„Descriere", punctul 6.2 „Componentele proiectului", paragraful I „Alimentarea cu apă":
- Componenta C „Reorganizarea sistemului de
pompare către apartamentele clădirilor" va avea următorul cuprins:
„Facilităţile de pompare existente la centralele
termice care deservesc cartierele nu vor fi reabilitate, însă vor fi
deconectate principalele conducte existente pentru distribuţia apei reci şi vor
fi instalate noi facilităţi de pompare care vor asigura alimentarea directă de la reţeaua
adiacentă de alimentare cu apă, a apartamentelor situate la nivelurile
superioare ale clădirilor. Va fi reorganizat sistemul de alimentare cu apă
caldă prin centralele termice de cartier, astfel încât Compania de Apă Someş să
măsoare debitele la intrarea în centralele termice, iar Compania de distribuţie
a energiei termice să fie facturată, în locul consumatorilor. Astfel Compania
de Apă Someş va reuşi să recupereze 50% din pierderile de apă înregistrate în
sistemul de distribuţie a apei calde al Companiei de distribuţie a energiei
termice. Se vor realiza astfel economii în valoare de aproximativ 100.000 euro
pe an. Compania de Apă Someş va continua să factureze consumul de apă caldă la
nivelul consumatorilor, dar pierderile fizice vor fi reduse în mare măsură
datorită renunţării la sistemele de distribuţie a apei reci din cadrul
staţiilor de pompare.";
- în cadrul Componentei I „Staţia de captare a apei Tarniţa şi conducta de transport al apei
netratate", ultima frază se modifică astfel:
„Compania de Apă Someş împreună cu celelalte instituţii
este angajată să îndeplinească acest obiectiv printr-un plan comun de
management pentru prevenirea poluării în zona de captare.";
- Secţiunea 9.1
„Principiul «poluatorul plăteşte»" va avea următorul cuprins:
„Parametrii de calitate pentru descărcările de ape
uzate industriale în reţeaua de canalizare sunt prevăzuţi de legislaţia
românească şi sunt aplicaţi la nivel naţional. Pentru a atinge aceste
standarde, este necesar ca majoritatea industriilor să asigure un sistem de
preepurare a apelor înainte de a le descărca în sistemul de canalizare
municipal. Sancţiunile financiare se aplică pentru neconcordanţă. La nivel
local au fost înfiinţate agenţii descentralizate de protecţia mediului care
sunt responsabile cu punerea în aplicare a acestor sancţiuni. Insăşi Compania
de Apă Someş a fost amendată în perioada anterioară deoarece s-a constatat că
apa epurată nu corespundea standardelor. Aceasta demonstrează că sistemul de
monitorizare şi aplicare a sancţiunilor este activ, deşi se pare că suma totală
a sancţiunilor nu determină încă o atitudine preventivă.";
- Secţiunea 10 „Studiul de
impact asupra mediului" va avea următorul cuprins:
„Responsabilitatea privind
monitorizarea îndeplinirii standardelor de mediu revine agenţiilor
descentralizate ale autorităţii centrale. Monitorizarea este organizată după
cum urmează:
• Standardele privind apa potabilă: Sunt prelevate
probe de apă lunar din reţeaua de distribuţie şi un sistem practic de
intervenţie este pus la punct: notificări sau citaţii ale instanţei au fost
eliberate în perioada anterioară ori de câte ori Compania de Apă Someş nu a furnizat apa la
standarde corespunzătoare.
• Probele de apă potabilă sunt prelevate zilnic de
către Compania de Apă Someş la ieşirea din staţiile de tratare, precum şi în 22
de puncte de pe parcursul reţelei de distribuţie (10 dintre acestea furnizează
probe zilnic). Un total de 20 de parametri fizici, chimici şi bacteriologici
sunt măsuraţi pentru probe prelevate de la staţiile de tratare, iar 11 dintre
aceştia, pentru probele provenite din reţea. Există, de asemenea, un program
paralel de prelevare a probelor şi de testare aplicabil apei brute.
• Responsabilitatea privind
descărcările revine atât autorităţii locale de mediu, cât şi Companiei
Naţionale «Apele Române». Compania Naţională «Apele Române» extrage probe
săptămânal din efluenţi de la toate punctele de descărcare. Compania de Apă
Someş este anunţată în cazul în care acestea nu corespund standardelor şi
dispune măsuri corective.
• Pentru descărcările de ape uzate există un regim
similar de extragere a probelor atât la ieşirea din staţiile de tratare a
apelor uzate, cât şi în fiecare etapă a procesului. Parametrii-cheie sunt
măsuraţi zilnic, iar unii dintre aceştia necesită probe şi analize efectuate la
fiecare patru ore. Toate probele de ape uzate sunt analizate în laboratorul
Companiei de Apă Someş, situat în cadrul staţiei de tratare a apelor uzate
Cluj.
• Rezultatele analizelor de apă potabilă şi apă uzată
efectuate de Compania de Apă Someş sunt disponibile pentru alte autorităţi
locale. Rezultatele Companiei de Apă Someş sunt verificate prin programe
proprii ale agenţiilor privind prelevarea probelor şi analizarea acestora.
Departamentul de asigurare a calităţii din cadrul Companiei de Apă Someş este
responsabil pentru reglementarea propriilor activităţi de operare, fiind
stabilit special în acest sens „Biroul pentru monitorizarea calităţii
apei".
AMENDAMENTUL Nr. 6
la Memorandumul de finanţare ISPA
2000/RO/16/P/PE/003 „Reabilitarea reţelei de canalizare şi a facilităţilor de epurare a
apelor uzate în Constanţa, România"
Memorandumul de finanţare ISPA 2000/RO/16/P/PE/003
„Reabilitarea reţelei de canalizare şi a facilităţilor de epurare a apelor uzate
în Constanţa, România" se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2 „Identificarea măsurii", paragraful „data
încheierii" va avea următorul cuprins:
„- data finalizării: 31 decembrie 2010";
2. La articolul 3
„Angajamentul":
- alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Cheltuielile publice sau echivalente maxime care
vor fi luate în considerare pentru calcularea asistenţei financiare
nerambursabile vor fi de 77.245.323 euro."
- alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Valoarea maximă a asistenţei asigurate prin
Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare este fixată la
57.933.992 euro.";
3. La articolul 4 „Plăţile", alineatul (3) va avea următorul
cuprins:
„(3) Măsura descrisă în anexa
nr. I şi plăţile efectuate de autoritatea responsabilă
cu implementarea acestei măsuri
se vor încheia nu mai târziu de data de 31 decembrie
2010."
4. Anexa nr. I „Descrierea măsurii" se modifică după cum urmează:
- la secţiunea 2:
„Autoritatea care prezintă cererea (coordonatorul naţional ISPA)
2.1. Denumirea: Ministerul Finanţelor Publice
2.2. Adresa: Bd. Mircea Vodă nr. 44, intrarea C,
sectorul 3, Bucureşti, România";
- la secţiunea 3:
„Autoritatea responsabilă cu implementarea (conform celor definite la pct. 2
din secţiunea a II-a din anexa nr. III.2):
3.1. Denumirea: Oficiul de Plăţi şi Contractare
PHARE, Ministerul Finanţelor Publice
3.2. Adresa: Bd. Mircea Vodă nr. 44, intrarea B,
sectorul 3, Bucureşti, România";
- secţiunea 8 „Programarea
lucrărilor" va avea următorul cuprins:
„Categoria de activitate
|
Data începerii
|
Data finalizării
|
Studiu de fezabilitate
|
noiembrie 1999
|
aprilie 2000
|
Analiză economică
|
noiembrie 1999
|
martie 2000
|
Analiză financiară
|
noiembrie 1999
|
martie 2000
|
Studiu preliminar privind evaluarea impactului asupra mediului
|
noiembrie 1999
|
martie 2000
|
Studii de proiectare
|
mai 2000
|
iulie 2000
|
Dosare de licitaţie
|
iunie 2000
|
septembrie 2004
|
Achiziţii terenuri
|
Nu se aplică
|
|
Construcţii
|
2002
|
iunie 2009"
|
- secţiunea 12 „Costuri şi
asistenţă (în euro)" va avea următorul cuprins:
Cost total
|
Contribuţia
sectorului
privat
|
Cheltuieli neeligibile
|
Total cheltuieli eligibile
|
Asistenţă
ispa
|
Rata
asistentei
(%)'
|
86.877.177
|
Nu se aplică
|
9.631.854
|
77.245.323
|
57.933.992
|
75,0"
|
5. Planul financiar prezentat în anexa nr. II la memorandumul de finanţare va avea următorul cuprins:
ANEXA Nr. II*)
PLAN FINANCIAR (pe baza angajărilor de la bugetul
Uniunii Europene)
Titlul măsurii: Reabilitarea reţelei de canalizare şi
a facilităţilor de epurare a apelor uzate în Constanţa
ISPA Nr.: 2000/RO/16/P/PE/003
Euro
An
|
Costuri totale
|
Costuri neeligibile
|
Costuri eligibile
|
|
Imprumut de la BEI
(pentru costuri
eligibile)
|
Total
|
ISPA
|
Autorităţi naţionale
|
Autoritatea locală
|
Altele*
|
|
1= 2+3
|
2
|
3= 5+7+8+9+10
|
4
(%)
= 3/1
|
5
|
6
(%)
= 5/3
|
9
|
10
|
11
|
12 (%) = 11/1
|
2000
|
59.072.311
|
-
|
59.072.311
|
100
|
44304.233
|
75
|
3.003.310
|
11.764.768
|
11.764.768
|
20
|
2001
|
16.907.495
|
-
|
16.907.495
|
100
|
12.680.621
|
75
|
859.598
|
3.367.276
|
3.367.276
|
20
|
2002
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2003
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2004
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2005
|
1.265.517
|
-
|
1.265.517
|
100
|
949.138
|
75
|
64.340
|
252.039
|
252.039
|
20
|
2006
|
9.631.854
|
9.631.854
|
-
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Ne-anualizate
|
|
-
|
|
|
-
|
|
|
-
|
-
|
-
|
Total
|
86.877.177
|
9.631.854
|
77.245.323
|
89
|
57.933.992
|
75
|
3.927.248
|
15.384.083
|
15.384.083
|
18
|
*) Anexa nr. II este reprodusă
în facsimil.
AMENDAMENTUL Nr. 1
la Memorandumul de finanţare ISPA
2004/RO/16/P/PE/001 „Reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare cu apă,
canalizare şi epurare a apelor uzate în municipiul Botoşani, judeţul Botoşani, România"
Memorandumul de finanţare ISPA
2004/RO/16/P/PE/001 „Reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare cu
apă, canalizare şi epurare a apelor uzate în municipiul Botoşani, judeţul
Botoşani, România" se modifică după cum urmează:
1. La articolul 8 „Condiţii specifice referitoare la măsură:"
- paragraful 3 „Condiţii care trebuie îndeplinite
înaintea plăţii celei de-a doua tranşe a avansului, suplimentare faţă de
condiţiile prevăzute la paragraful 4 al art. 4", litera (a) se elimină,
iar litera (c) se modifică astfel:
„(c) Numirea unui manager de proiect şi înfiinţarea
unei unităţi de implementare a Proiectului, în conformitate cu termenii de
referinţă acceptaţi de către Comisie."
- paragraful 4 referitor
la „Condiţiile care trebuie îndeplinite înaintea efectuării plăţilor
intermediare ulterioare" va avea următorul cuprins:
„(a) Prezentarea unui plan de acţiune actualizat,
acceptat de către Comisie, în care beneficiarul final se angajează să
finalizeze, conform calendarului estimativ, măsurile care:
- asigură că apa uzată
industrială este pretratată conform directivelor CE şi/sau reciclată în mod
corespunzător;
- asigură monitorizarea şi punerea în aplicare a
acestor acţiuni de pretratare de către autorităţile competente de mediu;
- garantează că încărcările efluentului industrial nu
dăunează procesului de tratare conceput pentru staţia de epurare;
- introduc taxe corespunzătoare pentru apele uzate
industriale, calculate pe baza cantităţii şi calităţii efluentului produs, cât
şi a costului de epurare.
(b) Prezentarea unei analize financiare actualizate de
către beneficiarul final, după extinderea serviciilor sale în judeţ,
considerată acceptabilă de către Comisia Europeană, care să identifice orice
majorare de tarif necesară asigurării unui flux de numerar pozitiv pentru
operatorul de servicii."
- la paragraful 5, litera
(b) va avea următorul cuprins:
„(b) Comisia a primit dovada că planul de acţiune, care se referă la măsurile legate de apele
uzate industriale, elaborat conform cerinţei art. 8.4(a), a fost implementat
integral;".
- la paragraful 5, litera
(d) va avea următorul cuprins:
„(d) Beneficiarul final prezintă un program de
exploatare şi întreţinere,
acceptat de către Comisie până la data de 31 decembrie 2009. Programul va
acoperi o perioadă de 10 ani, începând cu 1 ianuarie 2010."
2. Anexa nr. I „Descrierea măsurii" se modifică după cum urmează:
- la secţiunea 2: „Autoritatea care prezintă
cererea:
2.1. Denumirea: Ministerul Finanţelor Publice
D-nul Sebastian Teodor Gheorghe
Vlădescu, ministrul finanţelor publice
2.2. Adresa: Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5,
Bucureşti, România";
- la secţiunea 3:
„Autoritatea responsabilă cu implementarea (conform celor definite la pct. 2 din secţiunea a II-a din anexa
nr. III.2):
3.1. Denumirea: Oficiul de Plăţi şi Contractare
PHARE, Ministerul Finanţelor Publice
3.2. Adresa: Bd. Mircea Vodă nr. 44, intrarea B,
sectorul 3, Bucureşti, România"
în colaborare cu:
3.3. Denumirea: Ministerul Mediului şi Gospodăririi
Apelor
3.4. Adresa: Bd. Libertăţii
nr. 12, sectorul 5, Bucureşti, România";
- la secţiunea 4:
„Beneficiarul final (în
cazul în care acesta este alt organism decât autoritatea menţionată la pct. 3):
4.1. Denumirea: S.C. APA GRUP - S.A. Botoşani
4.2. Adresa: Str. Octav
Onicescu nr. 3, Botoşani, România";
- la secţiunea 6
„Descriere":
- la punctul 6.1 „Generalităţi", paragraful 3
va avea următorul cuprins:
„Managementul serviciilor de alimentare cu apă şi
canalizare cade în responsabilitatea S.C. APA GRUP - S.A. Botoşani, care prin
intermediul Programului de Dezvoltare a Infrastructurii pentru Oraşele Mici şi
Mijlocii (SAMTID) a devenit operatorul regional pentru furnizarea serviciilor
de distribuţie şi canalizare a apei, la nivelul judeţului, preluând drepturile
şi obligaţiile vechiului operator, R.A.J. «APĂ».";
- la punctul 6.2
„Componente ale Proiectului", în cadrul componentei E) „Asistenţă tehnică,
supervizare pe parcursul implementării şi publicitate", subcomponenta E.1
„Asistenţă tehnică pentru implementarea
proiectului":
- paragraful referitor la „Imbunătăţirea
cunoştinţelor despre administrarea mijloacelor fixe" va avea următorul
cuprins:
„Program de pregătire şi transfer de cunoştinţe tehnice
către personalul desemnat al S.C. APA GRUP - S.A. şi achiziţionarea de echipament suplimentar pentru compania de apă
care va permite investigaţii ulterioare privind necesităţile de reabilitare ale
reţelei (GIS şi un program de calcul pentru managementul reţelelor de
apă/canalizare). Suplimentar va fi realizat un studiu-pilot pentru reducerea
pierderilor într-o zonă de 1-2 ha.";
- la paragraful referitor
la „Sprijin pentru Unitatea de Implementare a Proiectului", liniuţa a 3-a
va avea următorul cuprins:
„- Elaborarea unui plan de prevenire a poluării sursei
de apă - lacul Bucecea. Consultantul pentru asistenţă tehnică va sprijini S.C.
APA GRUP - S.A. şi «Apele Române» în pregătirea şi implementarea unui program
de prevenire a poluării lacului Bucecea;";
- Secţiunea 10.1
„Principiul «poluatorul plăteşte»" va avea următorul cuprins:
„Cantitatea de apă uzată evacuată de industrie este
relativ mică comparativ cu debitul total care ajunge la Staţia de epurare
Răchiţi.
In acelaşi timp există un anumit potenţial de poluare
(15 întreprinderi au fost identificate ca potenţiali
poluatori principali).
Parametrii de calitate ai apei uzate industriale
evacuate în canalizare sunt stabiliţi în legislaţia românească şi sunt aplicaţi
la nivel naţional. Pentru a îndeplini aceste standarde, este necesar ca
majoritatea agenţilor industriali să asigure pretratare înaintea evacuării în
reţeaua municipală de canalizare. S.C. APA GRUP - S.A. are contracte de
furnizare de servicii cu toţi clienţii industriali. Acestea sunt actualizate în
prezent. Una dintre prevederile noului contract permite S.C. APA GRUP - S.A. să
solicite plăţi suplimentare atunci când sunt depăşite valorile limită stabilite
pentru anumiţi poluanţi, atât în ceea ce priveşte concentraţia, cât şi
încărcarea, conform principiului «poluatorul plăteşte». In cazul în care aceste
valori limită sunt depăşite în mod regulat sau/şi agentul industrial nu
pretratează apa uzată conform contractului, S.C. APA GRUP - S.A. are dreptul de
a anula contractul de furnizare de servicii şi de a opri alimentarea cu apă.
Pentru implementarea măsurilor prezentate mai jos,
operatorul de apă şi Agenţia de Protecţie a Mediului Botoşani au semnat un plan
de acţiune pentru controlul deversărilor apelor uzate industriale în reţeaua
publică de canalizare. O componentă importantă a acestui plan de acţiune o
reprezintă monitorizarea evacuării pentru fiecare companie industrială. După
construcţia noii infrastructuri de canalizare, această monitorizare poate fi
efectuată mai precis datorită existenţei canalelor de evacuare cu puncte
separate pentru prelevarea probelor. Scopul acestui plan de acţiune este
protecţia Staţiei de epurare Răchiţi şi a mediului împotriva deversării de
substanţe toxice de la agenţii industriali. Planul de acţiune stabileşte şi
reglementează în detaliu măsurile necesare şi obligaţiile întreprinderilor
industriale, ale Agenţiei de Protecţia Mediului şi ale operatorului de
apă."
- la secţiunea 10.2
„Tarifele", paragraful 6 va avea următorul cuprins:
„Cu creşterile la care s-a făcut referire mai sus, până
la finalizarea proiectului, tariful mediu combinat pentru apă şi apă uzată
pentru populaţie ar fi 0,46 euro/m3, iar pentru clienţii economici ar fi 0,51 euro/m3. Totuşi, pentru a asigura
durabilitatea măsurii ISPA, pe parcursul implementării proiectului, după
schimbarea S.C. APA GRUP - S.A. în operator regional, ca parte a proiectului
SAMTID, ar putea avea loc o creştere suplimentară de tarif în termeni reali. In
2005 va fi introdusă creşterea de tarif doar pentru apa uzată, în timp ce
necesitatea unor creşteri ulterioare de tarif va fi evaluată în analizele
financiare următoare, odată cu serviciul de apă al S.C. APA GRUP - S.A. s-a
extins şi în alte localităţi. Aceasta va fi făcută în cadrul limitelor
posibilităţii de plată, în principal pe baza cerinţelor de flux de numerar,
pentru a se asigura suficiente garanţii pentru operator."
- la secţiunea 13
„Implicarea instituţiilor financiare internaţionale", paragrafele 1 şi 2
vor fi eliminate.
3. Anexa nr. II „Plan
financiar" se modifică după cum urmează:
ANEXA Nr. II
PLAN FINANCIAR (pe baza angajărilor de la bugetul Uniunii Europene) Titlul măsurii:
Reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare cu apă, canalizare şi
epurare a apelor uzate în municipiul Botoşani
ISPA nr.: 2004/RO/16/P/PE/001
Euro
An
|
Costuri totale
|
Costuri neeligibile
|
Costuri eligibile
|
|
Imprumut de la BEI
(pentru costuri
eligibile)
|
Total
|
ISPA
|
Autorităţi naţionale
|
Guvern central
|
Autoritatea regională
|
Autoritatea locală
|
Altele*
|
|
1= 2+3
|
2
|
3= 5+7+8+9+10
|
4
(%)
= 3/1
|
5
|
6
(%) = 5/3
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
(%)
= 11/1
|
2000
|
.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2001
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2002
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2003
|
-
|
-
|
-
|
•
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2004
|
29.750.000
|
-
|
29.750.000
|
100
|
22.312.500
|
75
|
7.437.500
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2005
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2006
|
12.750.000
|
-
|
12.750.000
|
100
|
9.562.500
|
75
|
3.187.500
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Ne-anualizate
|
480.000
|
480.000
|
|
|
-
|
-
|
|
|
|
-
|
-
|
-
|
Total
|
42.980.000
|
480.000
|
42.500.000
|
99
|
31.875.000
|
75
|
10.625.000
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1) Anexa nr. II este reprodusă în facsimil.
AMENDAMENTUL Nr. 2
la Memorandumul de finanţare ISPA
2003/RO/16/P/PT/007 „Reabilitarea secţiunii Câmpina-Predeal de pe linia de cale ferată
Bucureşti-Braşov, România"
Memorandumul de finanţare ISPA
2003/RO/16/P/PT/007 „Reabilitarea secţiunii Câmpina-Predeal de pe linia de cale
ferată Bucureşti -Braşov, România" se modifică după cum urmează:
- La articolul 2
„Identificarea măsurii", paragraful „data finalizării" va avea
următorul cuprins:
„data finalizării: 31 decembrie 2010".
AMENDAMENTUL Nr. 7
la Memorandumul de finanţare ISPA
2001/RO/16/P/PT/006 „Reabilitarea secţiunii Drobeta-Turnu Severin-Lugoj a drumului
naţional DN 6 (faza 2 a proiectului Craiova-Lugoj),
România"
Memorandumul de finanţare ISPA
2001/RO/16/P/PT/006 „Reabilitarea secţiunii Drobeta-Turnu Severin -Lugoj a
drumului naţional DN 6 (faza 2 a proiectului Craiova- Lugoj), România" se
modifică după cum urmează:
1. La articolul 2 „Identificarea măsurii", paragraful „data
încheierii" va avea următorul cuprins:
„data finalizării: 31 decembrie 2010".
2. La articolul 4, punctul 3 va avea următorul cuprins:
„3. Măsura descrisă în anexa nr. I şi plăţile efectuate de autoritatea
responsabilă cu implementarea măsurii se vor încheia nu mai târziu de data
finalizării, aşa cum este indicată în art. 2.
Raportul solicitat pentru efectuarea plăţii finale va
fi înaintat în maximum 6 luni de la data finalizării, aşa cum este indicată în
art. 2."
ANEXA Nr. 2
AMENDAMENT
la memorandumurile de
finanţare ISPA privind transparenţa în adjudecarea contractelor, eligibilitatea, regulile de achiziţii
publice şi regulile privind originea
Anexa nr. III.1 la memorandumurile de finanţare ISPA se
amendează după cum urmează:
,,SECŢIUNEA IX
Transparenţa în adjudecarea contractelor,
eligibilitate, reguli de achiziţii publice, reguli privind originea
ARTICOLUL 1
Procedura care trebuie urmată pentru adjudecarea
contractelor de lucrări, achiziţii şi servicii va respecta principiile de bază
stabilite în partea a doua, titlul IV din Regulamentul
financiar1) (acţiuni externe) aplicabil
bugetului general al Comunităţii Europene.
ARTICOLUL 2
Eligibilitate
1. Participarea la adjudecarea contractelor de
achiziţii sau a contractelor de finanţare finanţate prin ISPA trebuie să fie
deschisă tuturor persoanelor fizice şi juridice rezidente, respectiv
înregistrate, într-un stat membru al Comunităţii Europene, tuturor persoanelor
juridice înregistrate într-un stat membru din Zona Economică Europeană, persoanelor fizice şi juridice
rezidente, respectiv înregistrate, în oricare dintre ţările beneficiare ale
prevederilor Regulamentului Consiliului privind stabilirea Instrumentului
pentru Politici Structurale de Preaderare (ISPA) şi tuturor persoanelor fizice
şi juridice rezidente, respectiv înregistrate, în Albania, Bosnia şi
Herţegovina, Turcia, Serbia, inclusiv Kosovo, în baza Rezoluţiei Consiliului de
Securitate al ONU (UNSCR) nr. 1.244, Muntenegru şi fosta Republică Iugoslavă a
Macedoniei.
2. Participarea la
adjudecarea contractelor de achiziţii sau a contractelor de finanţare finanţate
prin ISPA trebuie să fie deschisă, de asemenea, tuturor persoanelor juridice înregistrate
în orice ţară, alta decât cele la care se face referire în paragraful de mai
sus, pentru care a fost stabilit accesul reciproc al asistenţei externe din
partea acestora, în conformitate cu prevederile art. 6 din Regulamentul
Consiliului CE nr. 2.112 din 21 noiembrie 2005 privind accesul la asistenţa
comunitară externă.
3. Specificaţiile vor trebui să prevadă ca
participanţii la licitaţie să îşi declare naţionalitatea sau ţara în care sunt
înregistraţi şi să prezinte în sprijinul acestora documentele-suport standard
acceptate de propria legislaţie.
1) Regulamentul
Consiliului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002.
4. Participarea la adjudecarea contractelor de achiziţii sau a contractelor de finanţare finanţate
prin ISPA trebuie să fie deschisă şi organizaţiilor internaţionale.
5. In cazurile justificate corespunzător, cum ar fi
cofinanţarea asigurată de instituţiile financiare internaţionale, şi după o
examinare prealabilă făcută de Comitetul de management ISPA, Comisia Europeană
poate permite, de asemenea, participarea la procesul de licitaţie a
contractelor şi a persoanelor fizice şi juridice stabilite în ţări terţe.
ARTICOLUL 3
Transparenţa în
adjudecarea contractelor
1. Ţările beneficiare
vor lua toate măsurile necesare pentru a asigura o participare cât mai mare
posibilă. Pentru aceasta trebuie să îndeplinească cel puţin cerinţele de
publicare prevăzute în cadrul regulilor de achiziţii publice prezentate la art. 4.
2. Se vor elimina, de asemenea, orice practici
discriminatorii şi specificaţii tehnice care pot să limiteze participarea pe
baze egale a tuturor persoanelor fizice sau juridice la adjudecarea
contractelor de achiziţii ori a contractelor de finanţare finanţate prin ISPA.
ARTICOLUL 4
Reguli de achiziţii
1. Procedurile
detaliate privind licitaţiile şi contractele, ca regulă generală, sunt
stabilite în Ghidul practic pentru procedurile de contractare în contextul
acţiunilor externe Comunităţii Europene2), emis de Comisia Europeană.
2. Totuşi, regulile de achiziţii specifice Băncii
Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) pot fi aplicate contractelor
implementate prin intermediul măsurilor ISPA cofinanţate de către BERD, conform
prevederilor memorandumurilor de finanţare ISPA aferente acestora.
ARTICOLUL 5
Experţi
Toţi experţii angajaţi de către ofertanţi, aşa cum sunt
definiţi în art. 2 şi 8, pot fi de orice naţionalitate. Acest aspect nu aduce
prejudicii cerinţelor calitative şi financiare stabilite prin regulile de
achiziţii ale Comunităţii
ARTICOLUL 6
Reguli privind originea
Toate produsele şi materialele achiziţionate în cadrul
unui contract finanţat printr-un memorandum de finanţare ISPA trebuie să
provină din Comunitate sau dintr-un stat eligibil, astfel cum a fost definit în
art. 2, 7 şi 8.
Termenul «origine» în contextul acestui articol este
definit în legislaţia comunitară relevantă privind regulile de origine în
scopuri vamale.
ARTICOLUL 7
Derogări de la regulile privind eligibilitatea şi
originea
1. In cazuri excepţionale,
justificate corespunzător, Comisia Europeană poate extinde eligibilitatea şi
asupra persoanelor juridice din ţări care nu sunt eligibile conform
prevederilor art. 2.
2. In cazuri excepţionale,
justificate corespunzător, Comisia Europeană poate permite achiziţia de produse
şi materiale provenite din ţări care nu sunt eligibile conform prevederilor
art. 2.
3. Cazurile de derogare exprimate la paragrafele 1 şi
2 pot fi justificate pentru produsele şi serviciile care nu sunt disponibile pe
pieţele ţărilor eligibile, în cazuri de extremă urgenţă, sau dacă regulile de
eligibilitate fac imposibilă ori extrem de dificilă realizarea unui proiect, a
unui program sau a unei acţiuni.
ARTICOLUL 8
Operaţiuni care implică organizaţii internaţionale
sau cofinanţare
1. Atunci când
fondurile ISPA acoperă o operaţiune implementată prin intermediul unei
organizaţii internaţionale, participarea la procedurile contractuale
corespunzătoare trebuie să fie deschisă tuturor persoanelor juridice care sunt
eligibile conform prevederilor art. 2, precum şi tuturor persoanelor juridice
care sunt eligibile conform regulilor acelei organizaţii şi trebuie să asigure
un tratament egal tuturor participanţilor. Aceleaşi reguli se vor aplica în
ceea ce priveşte produsele, materialele şi experţii.
2. Atunci când ISPA acoperă o operaţiune cofinanţată
de un stat terţ, cu condiţia reciprocităţii definite la art. 2 paragraful 2,
sau de o organizaţie regională ori de un stat membru, participarea la
procedurile contractuale corespunzătoare trebuie să fie deschisă tuturor persoanelor
juridice care sunt eligibile conform prevederilor art. 2, precum şi tuturor
persoanelor juridice care sunt eligibile conform regulilor acelui stat terţ,
organizaţiei regionale aferente sau statului membru. Aceleaşi reguli se vor
aplica în ceea ce priveşte produsele, materialele şi experţii.
3. In cazul contractelor pentru care cofinanţarea de
tip comun (joint) asigurată de BERD este prevăzută în memorandumul de finanţare
ISPA, memorandumul de finanţare ISPA aferent măsurii poate autoriza folosirea
regulilor şi procedurilor de achiziţii ale BERD."
2)
http://ec.europe.eu/comm/europeaid/tender/gestion/index_en.htm.