Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 307 din 12 februarie 2007

cu privire la organizarea si desfasurarea tezelor cu subiect unic la clasa a VII-a in anul scolar 2006-2007

ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 131 din 22 februarie 2007



In baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin.

Art. 1. - Se aprobă Calendarul de desfăşurare a tezelor cu subiect unic organizate pentru clasa a VII-a în anul şcolar 2006-2007. Calendarul este prezentat în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Se aprobă Metodologia de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic pentru clasa a VII-a în anul şcolar 2006-2007. Metodologia este prezentată în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 3. - Se aprobă programele pentru disciplinele la care se susţin teze cu subiect unic de către elevii claselor a VII-a. Programele sunt prezentate în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 5. - Direcţia generală învăţământ preuniversitar, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, conducerile unităţilor de învăţământ vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Ministrul educaţiei şi cercetării,

Mihail Hărdău

ANEXA Nr. 1

CALENDARUL

de desfăşurare a tezelor cu subiect unic organizate pentru clasa a VII-a în anul şcolar 2006-2007

Semestrul al II-lea

Perioadă de teze

•    4 mai 2007             - Matematică - probă scrisă

•  10 mai 2007             - Limba şi literatura maternă - probă scrisă

•  17 mai 2007             - Limba şi literatura română - probă scrisă

Perioadă specială de teze

•    5 iunie 2007           - Matematică - probă scrisă

•    8 iunie 2007           - Limba şi literatura maternă - probă scrisă

•  12 iunie 2007           - Limba şi literatura română - probă scrisă

sau

•  21 august 2007        - Matematică - probă scrisă*)

•  23 august 2007        - Limba şi literatura maternă - probă scrisă*)

•  28 august 2007        - Limba şi literatura română - probă scrisă*)

*) Probă scrisă la care participă elevii amânaţi, conform art. 65 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.925/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 874 din 29 septembrie 2005.

ANEXA Nr. 2

METODOLOGIE

de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic pentru clasa a VII-a în anul şcolar 2006-2007

I.  Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Prezenta metodologie reglementează organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic care vor fi susţinute de elevii claselor a VII-a în semestrul al II-lea al anului şcolar 2006-2007.

(2)    Tezele cu subiect unic au regim de teze semestriale.

(3)  Evaluarea prin tezele cu subiect unic are caracter de pilotare. Scopul pilotării este acela de a verifica atât procedurile de organizare şi desfăşurare elaborate, cât şi capacitatea sistemului de a aplica o nouă formă de evaluare la nivel naţional.

Art. 2. - In sensul prezentei metodologii, se definesc următorii termeni:

-    perioadă de teze - interval de timp prestabilit, în care se susţin tezele, se comunică rezultatele, se analizează rezultatele şi se trec în catalog notele obţinute;

-   teză cu subiect unic - formă de evaluare constând în susţinerea unei probe scrise, care se desfăşoară la datele prevăzute în Calendarul de desfăşurare a tezelor cu subiect unic, organizate pentru clasa a VII-a în semestrul al II-lea al anului şcolar 2006-2007, denumit în continuare calendar;

-    perioadă specială de teze - interval de timp prestabilit, în care susţin tezele elevii absenţi sau amânaţi de la sesiunea anterioară/sesiunile anterioare;

-    centru de evaluare - unitate de învăţământ nominalizată la nivelul judeţului/al fiecărui sector din municipiul Bucureşti, în care se organizează evaluarea şi notarea tezelor;

-   profesor-evaluator - cadru didactic abilitat în domeniul evaluării prin cursuri organizate de casa corpului didactic sau cu experienţă în evaluare la „Teste naţionale", desemnat pentru evaluarea tezelor, prin aplicarea baremelor de evaluare şi notare elaborate de Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare;

-   asistent - cadru didactic de altă specialitate decât cea la care se susţine teza, cu atribuţii de supraveghere în sălile în care se desfăşoară proba scrisă.

II.  Coordonarea metodologică a tezelor cu subiect unic

Art. 3. - (1) In fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic.

(2)   Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic asigură aplicarea riguroasă a prevederilor prezentei metodologii, organizează şi coordonează desfăşurarea tezelor.

(3)   In fiecare unitate de învăţământ în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a VII-a se constituie şi funcţionează comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de către un preşedinte.

(4) In fiecare judeţ/sector al municipiului Bucureşti se constituie centre de evaluare, în care se evaluează, pentru fiecare disciplină, câte 500-800 de teze. In fiecare centru de evaluare se constituie şi funcţionează comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de către un preşedinte.

Art. 4. - (1) Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic se compun din:

-   preşedinte - unul dintre inspectorii şcolari generali adjuncţi;

-   membri - 1-3 inspectori şcolari din ariile curriculare la care se susţin teze; în municipiul Bucureşti pot fi numiţi suplimentar 1-2 membri pentru fiecare sector.

(2)   In judeţele în care se susţin teze în limbile minorităţilor naţionale, din comisia judeţeană face parte şi inspectorul care coordonează învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale.

(3)   Componenţa nominală a acestor comisii se aprobă prin decizie a inspectorului şcolar general.

Art. 5. - Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic au următoarele atribuţii:

1.  nominalizează centrele de evaluare şi unităţile şcolare arondate acestora, în baza hotărârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar;

2.   răspund de organizarea şi desfăşurarea tezelor, în condiţiile stabilite, pe tot teritoriul judeţului/al municipiului Bucureşti;

3.   iau măsuri de soluţionare a problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfăşurarea tezelor;

4.   iau măsuri pentru dotarea şcolilor şi centrelor de evaluare cu logistica necesară pentru buna desfăşurare a tezelor - copiatoare în stare de funcţionare, care să permită multiplicarea subiectelor de teză pentru fiecare elev, computer, telefon, fax, consumabile;

5.   propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din unităţile de învăţământ, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general;

6.   propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din centrele de evaluare, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilită pentru teză;

7.   propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar profesorii-evaluatori, proveniţi din învăţământul gimnazial, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilită pentru teză;

8.  preiau baremele de evaluare şi notare de pe website-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi îl transmit centrelor de evaluare care nu au conexiune la internet.

Art. 6. - Comisiile din unităţile de învăţământ se compun din:

preşedinte - directorul unităţii de învăţământ;

-  membri - 1-2 profesori - respectiv 3 profesori, în situaţia în care se susţine teză la limba şi literatura maternă, şefi ai comisiilor metodice ale disciplinelor la care se susţin tezele;

asistenţi.

Art. 7. - Comisiile din unităţile de învăţământ au următoarele atribuţii:

1.   asigură pregătirea sălilor în care se susţin tezele, într-un număr optim, astfel încât elevii să fie aşezaţi câte unul în bancă, în ordine alfabetică, la nivelul întregii unităţi de învăţământ;

2.  afişează, pe uşa fiecărei săli, lista nominală cu elevii repartizaţi în ordine alfabetică;

3.  asigură existenţa, în număr suficient, a fotocopiatoarelor pentru multiplicarea variantei de subiect;

4.   asigură numărul corespunzător al colilor tipizate şi consumabilele necesare bunei desfăşurări a tezei;

5.  repartizează asistenţi şi asigură instruirea acestora cu privire la desfăşurarea tezei;

6.   întocmesc borderoul de predare/primire în care semnează elevii pentru a confirma numărul de pagini ale tezei elaborate;

7.  multiplică varianta de subiecte într-un număr egal cu numărul elevilor;

8.   asigură distribuirea subiectelor la clase, în plicuri sigilate;

9.   aplică ştampila unităţii de învăţământ peste colţul închis şi lipit al lucrării, fără a semna lucrarea, înainte de ieşirea primului elev din sala în care se susţine teza;

10.   preşedintele, însoţit de un membru al comisiei, asigură transportul şi predarea tezelor în deplină siguranţă, cu proces-verbal, la centrul de evaluare;

11.   afişează notele obţinute la teze în loc vizibil şi transmit profesorilor claselor o copie a listei cu rezultate;

12.   verifică, înainte de încheierea semestrului, corectitudinea înscrierii notelor de la teze în cataloagele clasei;

13.   verifică modul în care profesorul clasei a efectuat analiza tezei şi a rezultatelor împreună cu elevii clasei;

14.   asigură păstrarea tezelor în şcoală.

Art. 8. - Comisiile din centrul de evaluare se compun din:

-   preşedinte - directorul unităţii de învăţământ desemnate drept centru de evaluare;

-   membri - 2-3 profesori, şefi ai comisiilor metodice ale disciplinelor la care se susţin tezele, proveniţi din unităţile de învăţământ;

-   profesori-evaluatori - câte un profesor la maximum 100 de lucrări de corectat.

Art. 9. - Comisiile din centrele de evaluare au următoarele atribuţii:

1. preiau baremele de evaluare şi notare de pe website-ul Ministerului Educaţiei si Cercetării;

2.   primesc tezele de la reprezentanţii comisiilor din unităţile de învăţământ, pe bază de proces-verbal;

3.   amestecă tezele, le numerotează şi le repartizează profesorilor-evaluatori, odată cu borderourile de evaluare;

4.   asigură evaluarea tezelor exclusiv în centrul de evaluare, imediat după încheierea probei scrise;

5.   desecretizează tezele evaluate şi le distribuie în pachete corespunzătoare unităţilor de învăţământ din care provin;

6.   predau plicurile cu tezele evaluate comisiei din unităţile de provenienţă, pe bază de proces-verbal, pentru a fi transportate în unităţile de învăţământ.

III.   Disciplinele la care se susţin teze cu subiect unic

Art. 10. - (1) Disciplinele la care se susţin teze cu subiect unic sunt următoarele:

a)  limba şi literatura română;

b)  matematică;

c)  limba şi literatura maternă - pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă.

(2) Subiectele sunt elaborate conform programei şcolare parcurse până la data desfăşurării tezei, în conformitate cu temele selectate din programa şcolară şi comunicată şcolilor.

IV.  Elaborarea subiectelor

Art. 11. - (1) Subiectele pentru teză şi baremele de evaluare şi notare unice se elaborează în cadrul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare, ţinându-se seama de următoarele cerinţe:

a)  să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare şi cu temele selectate din programa şcolară, valabile pentru desfăşurarea tezelor din semestrul respectiv;

b)  să aibă un nivel mediu de dificultate;

c)  să permită rezolvarea lor în 50 de minute.

(2)   Modalitatea de transmitere a subiectelor la unităţile de învăţământ unde se susţin tezele va fi reglementată printr-o procedură separată.

(3)   Baremele de evaluare şi notare vor fi postate pe website-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării după desfăşurarea tezelor cu subiect unic.

(4)   Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă, li se vor asigura subiectele de teză în limba maternă studiată.

V.  Desfăşurarea tezelor

Art. 12. - (1) Durata fiecărei teze cu subiect unic este de 50 de minute din momentul primirii subiectelor de către fiecare elev.

(2)   Supravegherea este asigurată, pentru fiecare sală, de 2 asistenţi, cu altă specializare decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susţine teza.

(3)  In situaţii speciale, temeinic motivate, apreciate de comisia din unitatea de învăţământ, elevii susţin teza cu subiect unic, la care au absentat, în luna iunie sau în luna august, pentru tezele din semestrul al II-lea, la datele şi orele stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, conform prezentei metodologii.

(4) Elevii sunt reprogramaţi să susţină fiecare teză la care au absentat, numai o singură dată, în conformitate cu prevederile art. 65 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.925/2005.

VI. Evaluarea şi notarea tezelor

Art. 13. - (1) Evaluarea tezelor se va face în centre de evaluare; fiecare teză va fi evaluată de 2 profesori-evaluatori, externi unităţilor de învăţământ de la care provin tezele.

(2)   Evaluarea tezelor se face pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte şi complete şi 10 puncte, din oficiu, cu respectarea strictă a baremului unic de evaluare şi notare. După corectare, fiecare evaluator stabileşte nota prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut de elev, fără rotunjire.

(3)  In cazul în care diferenţa între notele acordate de fiecare profesor-evaluator este mai mare de un punct, teza va fi corectată de un alt profesor-evaluator, stabilit de preşedintele comisiei, şi nota acordată de acesta va fi definitivă.

(4)   Nota finală se stabileşte prin media aritmetică a notelor acordate de fiecare profesor-evaluator. Fracţiunile de punct rezultate din împărţire se rotunjesc la întreg, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,50-0,99, sau se anulează, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,01-0,49.

Art. 14. - Desfăşurarea activităţii de evaluare:

(1)   Activitatea de evaluare va dura maximum 3 zile.

(2)   Inainte de începerea evaluării, preşedintele din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura, pentru fiecare disciplină la care se organizează evaluarea, o sesiune de instruire pentru evaluatori. Scopul acestei instruiri este de a diminua diferenţele dintre evaluatori în aplicarea baremului unic de evaluare şi notare. Se interzic interpretările personale şi efectuarea de modificări în baremul de evaluare şi notare.

(3)  Tezele de la aceeaşi disciplină sunt amestecate de preşedinte şi de ceilalţi membri ai comisiei din centrul de evaluare, sunt numerotate de la 1 la n şi grupate în seturi, fiecare set conţinând 50-100 de lucrări.

(4)  Profesorii-evaluatori primesc tezele de la preşedintele comisiei din centrul de evaluare.

(5)   Evaluarea şi notarea tezelor se fac pe baza baremelor de evaluare şi notare, defalcate unitar la nivel de disciplină de cei 2 profesori-evaluatori, care lucrează în mod obligatoriu în săli separate, stabilite de preşedintele comisiei. In fiecare sală se află cel puţin 3 profesori-evaluatori. Schimbarea lucrărilor de la primul evaluator la al doilea şi invers se va face în prezenţa preşedintelui sau a unui membru al comisiei.

(6)   Profesorul-evaluator trece punctajul obţinut de elev, conform art. 13, în borderoul întocmit în baza baremului de evaluare şi notare şi transcrie pe fiecare teză nota acordată.

(7)   Fiecare evaluator semnează lucrările corectate şi borderoul de evaluare şi le predă preşedintelui comisiei din centrul de evaluare.

(8)   Profesorul care predă la clasă are obligaţia de a trece corect notele de pe teze în catalog şi de a analiza împreună cu elevii tezele şi rezultatele obţinute la acestea, în săptămâna imediat următoare comunicării rezultatelor.

VII.   Răspunderea disciplinară

Art. 15. - (1) Respectarea întocmai a metodologiei de organizare şi desfăşurare a tezei cu subiect unic este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate.

(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare-învăţare, personalul didactic auxiliar, cel de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ, implicat în desfăşurarea tezelor, răspunde disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor ce îi revin, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului instituţiei.

Art. 16. - (1) Cadrele didactice care, în perioada de teze, furnizează răspunsuri, falsifică lucrări, manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii normale a tezelor şi aduc prejudicii imaginii învăţământului sunt sancţionate disciplinar conform statutului personalului didactic. După caz, se procedează şi la sesizarea organelor de urmărire penală.

(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.

VIII.   Dispoziţii finale

Art. 17. - Tezele şi documentele întocmite pentru buna desfăşurare a acestora se păstrează pe o perioadă de 2 ani în arhiva unităţii şcolare la care se susţine teza.

Art. 18. - (1) Elevii surprinşi având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinşi copiind în timpul desfăşurării tezelor sau comiţând alte fapte menite să le favorizeze rezolvarea subiectelor primesc nota 1 la teza respectivă; tentativa de fraudă se pedepseşte în acelaşi mod.

(2) Orice abatere a elevilor, comisă şi dovedită cu probe, se sancţionează conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.

Art. 19. - (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării sau comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti decide, în perioada de evaluare a tezelor sau ulterior, reevaluarea prin sondaj a unui număr de teze, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de evaluare şi notare.

(2)    Pe baza raportului privind rezultatul acestor reevaluări, inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti ia măsuri conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii.

(3)   Notele obţinute de elevi la teze nu se modifică în urma acestor reevaluări.

Art. 20. - Comisiile din unităţile de învăţământ asigură condiţii de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.

Art. 21. - Conducerile unităţilor de învăţământ vor asigura popularizarea prezentei metodologii prin următoarele categorii de activităţi:

a)  afişarea la avizierul şcolii;

b)  prezentarea în cadrul consiliului profesional;

c)  prezentarea în colectivele de elevi ai claselor a VII-a;

d)   organizarea unor întâlniri cu părinţii în vederea informării acestora.

Art. 22. - Cadrele didactice care participă la activitatea comisiilor nominalizate în prezenta metodologie beneficiază de plată pentru activitatea desfăşurată. Modalităţile de plată sunt stabilite prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării emis special pentru reglementarea retribuirii acestei categorii de activităţi.

ANEXA Nr. 3

I.

TEME   SELECTATE   DIN   PROGRAMA   ŞCOLARĂ

pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina Limba şi literatura română

- clasa a VII-a -

I.  Precizări

Temele selectate pentru a fi evaluate prin teza cu subiect unic la disciplina Limba şi literatura română respectă obiectivele de referinţă din programa şcolară, vizând capacitatea de receptare a mesajului scris şi capacitatea de redactare a mesajului scris, în diferite situaţii de comunicare.

Tezele au o durată de 50 de minute şi sunt evaluate cu un punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte şi complete şi 10 puncte pentru participare (din oficiu). Nota se acordă prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut de elev. Fracţiunile de punct rezultate din împărţire se rotunjesc la întreg (dacă sunt cuprinse în intervalul 0,50-0,99) sau se anulează (dacă sunt cuprinse în intervalul 0,01 -0,49).

II.  Conţinuturi

Pentru evaluarea prin teza cu subiect unic pe semestrul al II-lea se vor avea în vedere următoarele conţinuturi prevăzute de programa şcolară:

1. Lectura

1.1. Teoria literară

1.1.1.  Structura operei literare. Structuri în textele epice (procedee de legare a secvenţelor)

1.1.2.   Figurile de stil (actualizare). Repetiţia (aliteraţia, asonanta). Antiteza. Metafora

1.1.3.  Versificaţia. Tipuri de rimă. Tipuri de ritm. Piciorul metric (bisilabic)

1.1.4.   Genuri şi specii. Genurile epic şi liric. Balada cultă, imnul, nuvela (câte un text din fiecare specie literară,pentru a ilustra trăsăturile respectivei specii literare şi pentru caracterizări de personaje).

2.   Practica raţională şi funcţională a limbii: tipuri de comunicare

2.1. Scrierea

2.1.1.   Procesul scrierii. Organizarea şi reorganizarea unui text propriu (rezumat, caracterizare de personaj)

2.1.2.  Contexte şi forme de realizare

a)   Scrierea reflexivă (inspirată din experinţa personală). Exprimarea în scris a unui punct de vedere personal

b)   Scrierea imaginativă (compuneri libere). Descrieri şi naraţiuni

c)    Scrierea despre textul literar sau nonliterar. Inţelegerea textului integral sau fragmentar pe baza unor cerinţe date. Personajul literar (caracterizare). Semnificaţia titlului.

3.   Elemente de construcţie a comunicării

3.1.  Lexicul (actualizare)

3.2.  Noţiuni de sintaxă

3.3.  Morfosintaxa

3.4.  Sintaxa propoziţiei

NOTĂ: Elaborarea subiectelor pentru teză se va realiza în conformitate cu prevederile prezentei programe. Subiectele nu vizează conţinutul unui manual anume. Manualul şcolar reprezintă doar unul dintre suporturile didactice utilizate de profesori şi de elevi care ajută la parcurgerea curriculumului, la atingerea obiectivelor de referinţă şi a obiectivelor-cadru.

II*).

TEME   SELECTATE   DIN   PROGRAMA   ŞCOLARĂ

pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina Limba şi literatura maghiară maternă

- clasa a VII-a -

I. TARTALMAK

II. fe1ev

1.  Irodalomolvasas

1.2. Irodalmi formak es kodok

1.2.1. Szokepek: metafora, hasonlat; Retorikai alakzatok: az ismetles valtozatai (gondolatritmus, anafora); felesereles, kihagyas

1.2.3.  Beszedhelyzet az irodalmi muben: a beszelonek a targyhoz es a cimzetthez valo viszonya; teny es fikcio, terszerkezet, idoszerkezet az epikai muvekben

1.2.4.  Epika: tortenetmondas, elbeszelo, elbeszeloi nezopont, szereplo, szereplok rendszere; epikai mufajok: elbeszelo koltemeny, elbeszeles, karcolat, anekdota, irodalmi naplo es level

1.2.6.  Ertek, ertekosztalyok: megjelenitett ertekek, ertekrend

1.2.7.  Hangnemek: unnepelyes, patetikus, humoros, szatirikus, nosztalgikus, targyilagos

1.2.8.  Iro: iroi eletrajz, kronologia

Javasolt szovegek:

Arany Janos: Toldi, Kosztolanyi Dezso: Hâzi dolgozat, Mikszafh Kalman: Hogy lettem en iro?, Sânta Ferene: Teli viragzas, Jokai Mor: A nagyenyedi ket fuzfa, Mikes Kelemen: Torokorszagi levelek.

2.         A logikus es celszeru nyelvhasznalat: kozlesformak

2.2. Az iras

2.2.1.  Az iras folyamata

a)    Az irott szoveg elrendezese.

b)   A keziras es a szepiras (ismetles).

c)    A kozpontozas.

2.2.2.  Az irott szoveg tartalmi valtozatai

a)    A funkcionalis (gyakorlati celu) iras.

b)    Szabad fogalmazas

c)    Fogalmazas irodalmi vagy mas termeszetu szovegrol.

3.         A kozles epitoelemei: a mondat, a szo, a hang

3.1.  A beszedhangok (ismetles).

3.2.  A szo (ismetles)

3.2.1. A szo szerkezete.

3.2.2.  A szofajok (ismetles)

3.2.3. A szokeszlet (ismetles).

3.2.4. Jelentestani ismeretek

3.3.  A mondat (ismetles)

3.3.1. Az egyszeru mondat (ismetles). Az egyszeru mondat szerkezete, elemzese.

II. Megjegyzesek

Az egyseges dolgozat teteleinek osszeallitasa a fenti tartalmak szerint tortenik, figyelembe veve a VII. osztalyos tanterv kovetelmenyeit, tevekenyseg-leirasait es kifejtett tartalmait, valamint az alternativ tankonyveket, illetve a tanulok eletkori sajatossagait.

Az egyseges dolgozatiras ideje 50 pere, a maximalisan elerheto pontszam 100, a megjelenesert 10 pont jar. A pontszamok atszamitasa jeggye ugy tortenik, hogy a pontszamot elosztjuk tizzel, majd kerekitunk az atlagszamitas szabalyai szerint.

*) Conţinutul cap. II este reprodus în facsimil.

TEME   SELECTATE   DIN   PROGRAMA   ŞCOLARĂ

pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina Limba şi literatura germană maternă

- clasa a VII-a -

I.  Literatur

1.   Die eigene Meinung zu einem gegebenen Thema mit Beispielen begrunden;

2.   Erarbeiten eines Interviews mit einer Gestalt aus einem vorhandenen Kontext / zu einem gegebenen Thema;

3.   Wiedergabe des Inhalts eines epischen Textes: a. Nacherzahlung

b.  Inhaltsangabe;

c. Zusammmenfassung

4.   Erfinden eines Marchens nach Reizwortern ;

5.   Beantworten von Schlusselfragen zu einem Text;

6.   Anderung der Erzahlperspektive eines gegebenen Textes;

7.   Fortsetzen und Umformen von Texten;

8.   Entwerfen von Dialogen zwischen Gestalten;

9.   Charakterisieren einer Gestalt aus einem Text;

10.Verfassen eines Berichts zu einer gegebenen Situation aus einer Ballade / Erzahlung;

11.Erkennen und Erklaren der Konfliktsituationen in einer Ballade;

12.Erkennen des Bezugs zwischen Stilfiguren und Gefuhl im Stimmungsgedicht / in der Ballade;

13.Erkennen der Wesenszuge der Ballade;

14.Verfassen eines Monologs, der die Gefuhle und die Gedanken einer Person wiedergibt;

15.Verfassen eines Formbriefes/eines Werbetextes zu einem gegebenen Thema;

II.  Sprachbetrachtung

1.   Zusammenstellen von Wortfamilien und Wortfeldern; Synonyme, Antonyme, etc

2.   Worter und Wortgruppen einsetzen;

3.   Die richtigen Prapositionen zu einem gegebenen Verb linden und damit Satze bilden;

4.   Das richtige Einsetzen von Prapositionen und dem richtigen Fall des Substantivs;

5.   Das richtige Einsetzen von Prapositionen und Endungen beim Adjektiv;

6.   Das richtige Verwenden von Pronominaladverbien;

7.   Pluralformen von Substantiven richtig anwenden.

8.   Umwandlung von Satzgliedern in Nebensatze und umgekehrt;

9.   Einsetzen von passenden Konjunktionen und den durch sie eingeleiteten Gliedsatz bestimmen;

10. Umwandlung von uneingeleiteten Nebensatzen in eingeleitete Nebensatze;

11. Umwandlung der Gliedsatze in die entsprechenden Satzglieder und umgekehrt;

12.Verbindung zweier Satze zu Satzverbindung und Satzgefuge;

13.Erkennen der Inhalte und Formen der Nebensatze;

14.Verwandlung der eingeleiteten Nebensatze in verkappte Nebensatze;

15. Umwandlung der direkten in indirekte Rede und umgekehrt;

16. Verwenden des Konjunktivs in verschiedenen Situationen;

17. Erfinden von Situationen, die die Verwendung des Konjunktivs erfordern;

TEME   SELECTATE   DIN   PROGRAMA   ŞCOLARĂ

pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina Limba şi literatura sârbă maternă

- clasa a VII-a

- SEMESTRUL II

A.   Lecturi literare

Hajduk Veljko - Vuk St. Karadzic; Pustio bih ja njega, ali nece on mene; Sastav: Portret voljenog bica; Pokosena livada - Desanka Maksimovic; Mostovi - Ivo Andric; Sastav: Nesvakidasnji dogadaj; Analfabeta - Branislav Nusic; Sastav: Prosirovanije narodne poslovice; Plavi cuperak - Miroslva Antic.

B.   Gramatică

Nepromenljive reci: prilozi, predlozi, veznivi, recce, uzvici;

Sintaksa proste recenice: subjekat, predikat, atribut, apozicija, objekat, priloske odredbe;

Sintaksa slozene recenice: sastavne recenice, suprotne recenice, rastavne recenice.

TEME   SELECTATE   DIN   PROGRAMA   ŞCOLARĂ

pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina Limba şi literatura slovacă maternă

- clasa a VII-a -

PISOMNA PRACA ZO SLOVENSKEHO JAZYKA A LITERATURY TEMATICKY OKRUH

VII. ROCNIK

II.          SEMESTER

A.LITERATURA

Literarna teoria :

a ) struktura literarneho diela (epika).

b ) umelecke prostriedky ( antiteza, stupnovanie)

c) literarne druhy a zanre - lyrika a epika (umela balada, poviedka, novela)

B.SLOH

a ) Zostavenie planu slohovej prace.

b ) Opis, charakteristika , vol'na slohova praca.

c) Druhy humoru.

C.JAZYK

Tvaroslovie: podstatne mena (gramaticke kategorie), pridavne mena (gramaticke kategorie, stupnovanie), zamena, cislovky, prislovky, spojky, castice, citoslovcia Skladba : veta (jednoclenna a dvojclenna)

hlavne vetne cleny

TEME   SELECTATE   DIN   PROGRAMA   ŞCOLARA

pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina Limba şi literatura ucraineană maternă

- clasa a VII-a -

SEMESTRUL II

Se va asigura parcurgerea integrală a materiei.

III.

TEME   SELECTATE   DIN   PROGRAMA   ŞCOLARĂ

pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina matematică

- clasa a VII-a -

I.  Statutul disciplinei

Teza la disciplina Matematică în semestrul II al anului şcolar 2006-2007 are un statut obligatoriu.

Teza la Matematică este o probă scrisă cu durata de 50 de minute.

II.  Obiectivele de evaluare

1.  înţelegerea noţiunii de număr real şi a relaţiilor dintre mulţimile de numere studiate;

2.   înţelegerea proprietăţilor operaţiilor cu numere reale;

3.   aplicarea operaţiilor cu numere reale în calcule variate;

4.   aproximarea numerelor reale, soluţiilor unor ecuaţii sau a unor sisteme de ecuaţii;

5.  aplicarea în rezolvarea problemelor a elementelor de logică şi de teoria mulţimilor;

6.  utilizarea elementelor de calcul algebric;

7.   identificarea unor dependenţe funcţionale şi a unor reguli de formare a şirurilor;

8.   utilizarea elementelor de organizare a datelor, de statistică şi de probabilităţi;

9.  utilizarea proprietăţilor figurilor geometrice în probleme de demonstraţie şi de calcul;

10.   reprezentarea, prin desen, a unor figuri geometrice cunoscute;

11.  utilizarea instrumentelor geometrice;

12.   transpunerea în limbaj matematic a enunţului unei probleme;

13.   investigarea valorii de adevăr a unor enunţuri şi construirea unor generalizări;

14.   redactarea coerentă şi completă a soluţiei unei probleme;

15.  organizarea eficientă a abordării problemelor propuse şi a redactării soluţiilor lor.

III. Conţinuturi

In conformitate cu programa şcolară revizuită pentru disciplina Matematică (clasa a VII-a), aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 4.740/2003, temele programei pentru teza la disciplina Matematică sunt:

ALGEBRĂ

- Numere reale

Rădăcina pătrată a unui număr natural pătrat perfect.

Rădăcina pătrată a unui număr raţional pozitiv; algoritmul de extragere a rădăcinii pătrate. Aproximări.

Exemple de numere iraţionale; mulţimea numerelor reale; modul; ordonare; reprezentare pe axă prin aproximări.

Reguli de calcul: Vă x Vb = Vab; Va/Vb = Va/b, a > 0, b > 0. Introducerea factorilor sub radical. Scoaterea factorilor de sub radical.

Media geometrică.

 Calcul algebric

Calcul cu numere reale reprezentate prin litere: adunare, scădere, înmulţire, împărţire, ridicare la putere cu exponent întreg; reguli de calcul cu puteri.

Formule de calcul prescurtat: (a ± b)2 = a2 ± 2ab + b2; (a - b) (a + b) = a2 - b2.

Descompuneri în factori, utilizând regulile de calcul în R.

Rezolvarea ecuaţiei de forma x2 = a unde a e Q.

Aplicaţii numerice.

- Elemente de organizare a datelor

Sistem de axe ortogonale; reprezentarea punctelor în plan cu ajutorul sistemului de axe ortogonale; distanţa între două puncte din plan; rezolvarea unor probleme simple de geometrie pornind de la reprezentarea punctelor într-un sistem de axe ortogonale; reprezentarea unor numere reale pe axă, folosind rigla şi compasul.

Reprezentarea prin tabele, diagrame şi grafice a unor dependenţe funcţionale.

Calculul probabilităţii unor evenimente.

- Ecuaţii

Proprietăţi ale relaţiei de egalitate în mulţimea numerelor reale.

Ecuaţii de forma ax + b = 0, a, b e R; mulţimea soluţiilor unei ecuaţii; ecuaţii echivalente; rezolvarea ecuaţiilor. Rezolvarea unor probleme simple cu conţinut practic, cu ajutorul ecuaţiilor.

GEOMETRIE

- Asemănarea triunghiurilor

Triunghiuri asemenea.

Teorema fundamentală a asemănării.

Criterii de asemănare a triunghiurilor.

- Relaţii metrice în triunghiul dreptunghic

Proiecţii ortogonale pe o dreaptă.

Teorema înălţimii, teorema catetei.

Teorema lui Pitagora; teorema reciprocă a teoremei lui Pitagora.

Rapoarte constante în triunghiul dreptunghic: sin, cos, tg, ctg; întocmirea tabelului pentru unghiurile de 30°, 45° şi 60°.

Rezolvarea triunghiului dreptunghic.

- Cercul

Cercul: definiţie; elemente în cerc: centru, rază, coardă diametru, arc; interior, exterior; discul.

Unghi la centru; măsurarea arcelor; arce congruente.

Coarde şi arce în cerc (la arce congruente corespund coarde congruente şi reciproc; proprietatea diametrului perpendicular pe o coardă; proprietatea arcelor cuprinse între coarde paralele; proprietatea coardelor egal depărtate de centru).

Unghi înscris în cerc; triunghi înscris în cerc; patrulater înscris în cerc.

NOTĂ: Elaborarea subiectelor pentru teză se va realiza în conformitate cu prevederile prezentei programe. Subiectele nu vizează conţinutul unui manual anume. Manualul şcolar reprezintă doar unul dintre suporturile didactice utilizate de profesori şi de elevi care ajută la parcurgerea curriculumului, la atingerea obiectivelor de referinţă şi a obiectivelor-cadru.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 307/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 307 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 307/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu