ORDIN Nr. 307
din 12 februarie 2007
cu privire la organizarea si
desfasurarea tezelor cu subiect unic la clasa a VII-a in anul scolar 2006-2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 131 din 22 februarie 2007
In baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Calendarul
de desfăşurare a tezelor cu subiect unic organizate pentru clasa a VII-a în
anul şcolar 2006-2007. Calendarul este prezentat în
anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Se aprobă Metodologia
de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic pentru clasa a VII-a în
anul şcolar 2006-2007. Metodologia
este prezentată în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Se aprobă programele
pentru disciplinele la care se susţin teze cu subiect unic de către elevii
claselor a VII-a. Programele sunt prezentate în anexa
nr. 3 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Direcţia generală
învăţământ preuniversitar, Direcţia generală învăţământ în limbile
minorităţilor, Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, inspectoratele
şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, conducerile unităţilor de
învăţământ vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
ANEXA Nr. 1
CALENDARUL
de desfăşurare a tezelor cu subiect unic organizate
pentru clasa a VII-a în anul şcolar 2006-2007
Semestrul al II-lea
Perioadă de teze
• 4 mai 2007 - Matematică
- probă scrisă
• 10 mai 2007 - Limba
şi literatura maternă - probă
scrisă
• 17 mai 2007 - Limba
şi literatura română - probă
scrisă
Perioadă specială de teze
• 5 iunie 2007 - Matematică - probă scrisă
• 8 iunie 2007 - Limba
şi literatura maternă - probă scrisă
• 12 iunie 2007 - Limba
şi literatura română - probă
scrisă
sau
• 21 august 2007 - Matematică
- probă scrisă*)
• 23 august 2007 - Limba
şi literatura maternă - probă
scrisă*)
• 28 august 2007 - Limba
şi literatura română - probă
scrisă*)
*) Probă scrisă la care
participă elevii amânaţi, conform art. 65 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de
învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi
cercetării nr. 4.925/2005, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 874 din 29 septembrie 2005.
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIE
de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect
unic pentru clasa a VII-a în anul şcolar 2006-2007
I. Dispoziţii
generale
Art. 1. - (1) Prezenta
metodologie reglementează organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic
care vor fi susţinute de elevii claselor a VII-a în semestrul al II-lea al
anului şcolar 2006-2007.
(2) Tezele cu subiect unic au regim de teze
semestriale.
(3) Evaluarea prin tezele cu
subiect unic are caracter de pilotare. Scopul pilotării este acela de a
verifica atât procedurile de organizare şi desfăşurare elaborate, cât şi
capacitatea sistemului de a aplica o nouă formă de evaluare la nivel naţional.
Art. 2. - In sensul prezentei
metodologii, se definesc următorii termeni:
- perioadă de teze - interval de timp prestabilit, în care se
susţin tezele, se comunică rezultatele, se analizează rezultatele şi se trec în
catalog notele obţinute;
- teză cu subiect unic - formă de evaluare constând în susţinerea
unei probe scrise, care se desfăşoară la datele prevăzute în Calendarul de
desfăşurare a tezelor cu subiect unic, organizate pentru clasa a VII-a în
semestrul al II-lea al anului şcolar 2006-2007, denumit
în continuare calendar;
- perioadă
specială de teze - interval
de timp prestabilit, în care susţin tezele elevii absenţi sau amânaţi de la
sesiunea anterioară/sesiunile anterioare;
- centru de evaluare - unitate de învăţământ nominalizată la nivelul judeţului/al fiecărui
sector din municipiul Bucureşti, în care se organizează evaluarea şi notarea
tezelor;
- profesor-evaluator - cadru didactic abilitat în domeniul evaluării prin cursuri
organizate de casa corpului didactic sau cu experienţă în evaluare la „Teste
naţionale", desemnat pentru evaluarea tezelor, prin aplicarea baremelor de
evaluare şi notare elaborate de Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare;
- asistent - cadru didactic
de altă specialitate decât cea la care se susţine teza, cu atribuţii de
supraveghere în sălile în care se desfăşoară proba scrisă.
II. Coordonarea
metodologică a tezelor cu subiect unic
Art. 3. - (1) In fiecare judeţ
şi în municipiul Bucureşti se constituie comisia judeţeană/a municipiului
Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic.
(2) Comisiile judeţene/a
municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic asigură
aplicarea riguroasă a prevederilor prezentei metodologii, organizează şi
coordonează desfăşurarea tezelor.
(3) In fiecare unitate de
învăţământ în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a VII-a se constituie şi
funcţionează comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi
coordonate de către un preşedinte.
(4) In fiecare judeţ/sector al
municipiului Bucureşti se constituie centre de evaluare, în care se evaluează,
pentru fiecare disciplină, câte 500-800 de teze. In fiecare centru de evaluare se constituie şi
funcţionează comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi
coordonate de către un preşedinte.
Art. 4. - (1) Comisiile
judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic se
compun din:
- preşedinte - unul dintre inspectorii şcolari generali
adjuncţi;
- membri - 1-3 inspectori
şcolari din ariile curriculare la care se susţin teze; în municipiul Bucureşti
pot fi numiţi suplimentar 1-2 membri pentru fiecare
sector.
(2) In judeţele în care se
susţin teze în limbile minorităţilor naţionale, din comisia judeţeană face
parte şi inspectorul care coordonează învăţământul cu predare în limbile
minorităţilor naţionale.
(3) Componenţa nominală a
acestor comisii se aprobă prin decizie a inspectorului şcolar general.
Art. 5. - Comisiile judeţene/a
municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic au următoarele
atribuţii:
1. nominalizează centrele de
evaluare şi unităţile şcolare arondate acestora, în baza hotărârii consiliului
de administraţie al inspectoratului şcolar;
2. răspund de organizarea şi
desfăşurarea tezelor, în condiţiile stabilite, pe tot teritoriul judeţului/al municipiului
Bucureşti;
3. iau măsuri de soluţionare
a problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfăşurarea
tezelor;
4. iau măsuri pentru dotarea
şcolilor şi centrelor de evaluare cu logistica necesară pentru buna desfăşurare
a tezelor - copiatoare în
stare de funcţionare, care să permită multiplicarea subiectelor de teză pentru
fiecare elev, computer, telefon, fax, consumabile;
5. propun consiliului de
administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din unităţile de
învăţământ, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar
general;
6. propun consiliului de
administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din centrele de
evaluare, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar
general, cu 48 de ore înainte
de data stabilită pentru teză;
7. propun consiliului de
administraţie al inspectoratului şcolar profesorii-evaluatori, proveniţi din
învăţământul gimnazial, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului
şcolar general, cu 48 de ore
înainte de data stabilită pentru teză;
8. preiau baremele de evaluare
şi notare de pe website-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi îl transmit
centrelor de evaluare care nu au conexiune la internet.
Art. 6. - Comisiile din
unităţile de învăţământ se compun din:
- preşedinte - directorul unităţii de învăţământ;
- membri - 1-2 profesori - respectiv 3 profesori, în situaţia în care se susţine teză la limba şi
literatura maternă, şefi ai comisiilor metodice ale disciplinelor la care se
susţin tezele;
- asistenţi.
Art. 7. - Comisiile din
unităţile de învăţământ au următoarele atribuţii:
1. asigură pregătirea sălilor
în care se susţin tezele, într-un număr optim, astfel încât elevii să fie
aşezaţi câte unul în bancă, în ordine alfabetică, la nivelul întregii unităţi
de învăţământ;
2. afişează, pe uşa fiecărei
săli, lista nominală cu elevii repartizaţi în ordine alfabetică;
3. asigură existenţa, în număr
suficient, a fotocopiatoarelor pentru multiplicarea
variantei de subiect;
4. asigură numărul
corespunzător al colilor tipizate şi consumabilele necesare bunei desfăşurări a
tezei;
5. repartizează asistenţi şi
asigură instruirea acestora cu privire la desfăşurarea
tezei;
6. întocmesc borderoul de
predare/primire în care semnează elevii pentru a confirma numărul de pagini ale
tezei elaborate;
7. multiplică varianta de
subiecte într-un număr egal cu numărul elevilor;
8. asigură distribuirea
subiectelor la clase, în plicuri sigilate;
9. aplică ştampila unităţii
de învăţământ peste colţul închis şi lipit al lucrării, fără a semna lucrarea,
înainte de ieşirea primului elev din sala în care se susţine teza;
10. preşedintele, însoţit de
un membru al comisiei, asigură transportul şi predarea tezelor în deplină
siguranţă, cu proces-verbal, la centrul de evaluare;
11. afişează notele obţinute
la teze în loc vizibil şi transmit profesorilor claselor o copie a listei cu
rezultate;
12. verifică, înainte de
încheierea semestrului, corectitudinea înscrierii
notelor de la teze în cataloagele clasei;
13. verifică modul în care
profesorul clasei a efectuat analiza tezei şi a rezultatelor împreună cu elevii
clasei;
14. asigură păstrarea tezelor
în şcoală.
Art. 8. - Comisiile din centrul de evaluare se compun
din:
- preşedinte - directorul unităţii de învăţământ
desemnate drept centru de evaluare;
- membri - 2-3 profesori,
şefi ai comisiilor metodice ale disciplinelor la care se susţin tezele,
proveniţi din unităţile de învăţământ;
- profesori-evaluatori - câte un profesor la maximum
100 de lucrări de corectat.
Art. 9. - Comisiile din
centrele de evaluare au următoarele atribuţii:
1. preiau baremele de evaluare
şi notare de pe website-ul Ministerului Educaţiei si Cercetării;
2. primesc tezele de la
reprezentanţii comisiilor din unităţile de învăţământ, pe bază de
proces-verbal;
3. amestecă tezele, le
numerotează şi le repartizează profesorilor-evaluatori, odată cu borderourile
de evaluare;
4. asigură evaluarea tezelor
exclusiv în centrul de evaluare, imediat după încheierea probei scrise;
5. desecretizează tezele
evaluate şi le distribuie în pachete corespunzătoare unităţilor de învăţământ
din care provin;
6. predau plicurile cu tezele evaluate comisiei din unităţile de provenienţă, pe bază de proces-verbal, pentru a fi
transportate în unităţile de învăţământ.
III. Disciplinele la care
se susţin teze cu subiect unic
Art. 10. - (1) Disciplinele la
care se susţin teze cu subiect unic sunt următoarele:
a) limba şi literatura română;
b) matematică;
c) limba şi literatura maternă - pentru elevii aparţinând minorităţilor
naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă.
(2) Subiectele sunt elaborate
conform programei şcolare parcurse până la data desfăşurării tezei, în
conformitate cu temele selectate din programa şcolară şi comunicată şcolilor.
IV. Elaborarea subiectelor
Art. 11. - (1) Subiectele
pentru teză şi baremele de evaluare şi notare unice se elaborează în cadrul
Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare, ţinându-se seama de următoarele
cerinţe:
a) să fie formulate clar, precis şi în strictă
concordanţă cu programele şcolare şi cu temele selectate din programa şcolară,
valabile pentru desfăşurarea tezelor din semestrul respectiv;
b) să aibă un nivel mediu de dificultate;
c) să permită rezolvarea lor în 50 de minute.
(2) Modalitatea de
transmitere a subiectelor la unităţile de învăţământ unde se susţin tezele va
fi reglementată printr-o procedură separată.
(3) Baremele de evaluare şi
notare vor fi postate pe website-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării după
desfăşurarea tezelor cu subiect unic.
(4) Elevilor aparţinând
minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă,
li se vor asigura subiectele de teză în limba maternă studiată.
V. Desfăşurarea tezelor
Art. 12. - (1) Durata fiecărei
teze cu subiect unic este de 50 de minute din momentul primirii subiectelor de către fiecare elev.
(2) Supravegherea este
asigurată, pentru fiecare sală, de 2 asistenţi, cu altă specializare decât cea corespunzătoare
disciplinei la care se susţine teza.
(3) In situaţii speciale,
temeinic motivate, apreciate de comisia din unitatea de învăţământ, elevii
susţin teza cu subiect unic, la care au absentat, în luna iunie sau în luna
august, pentru tezele din semestrul al II-lea, la datele şi orele stabilite de
Ministerul Educaţiei şi Cercetării, conform prezentei metodologii.
(4) Elevii sunt reprogramaţi să
susţină fiecare teză la care au absentat, numai o singură dată, în conformitate cu prevederile art. 65 din
Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.925/2005.
VI. Evaluarea şi notarea
tezelor
Art. 13. - (1) Evaluarea tezelor
se va face în centre de evaluare; fiecare teză va fi evaluată de 2 profesori-evaluatori, externi unităţilor
de învăţământ de la care provin tezele.
(2) Evaluarea tezelor se face pe baza unui punctaj pe
scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile
corecte şi complete şi 10 puncte,
din oficiu, cu respectarea strictă a baremului unic de evaluare şi notare. După
corectare, fiecare evaluator stabileşte nota prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut de elev, fără
rotunjire.
(3) In cazul în care diferenţa
între notele acordate de fiecare profesor-evaluator este mai mare de un punct,
teza va fi corectată de un alt profesor-evaluator, stabilit de preşedintele
comisiei, şi nota acordată de acesta va fi definitivă.
(4) Nota finală se stabileşte
prin media aritmetică a notelor acordate de fiecare profesor-evaluator.
Fracţiunile de punct rezultate din împărţire se rotunjesc la întreg, dacă sunt
cuprinse în intervalul 0,50-0,99, sau se anulează, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,01-0,49.
Art. 14. - Desfăşurarea
activităţii de evaluare:
(1) Activitatea de evaluare va dura maximum 3 zile.
(2) Inainte de începerea
evaluării, preşedintele din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura,
pentru fiecare disciplină la care se organizează evaluarea, o sesiune de
instruire pentru evaluatori. Scopul acestei instruiri este de a diminua
diferenţele dintre evaluatori în aplicarea baremului unic de evaluare şi
notare. Se interzic interpretările personale şi efectuarea de modificări în
baremul de evaluare şi notare.
(3) Tezele de la aceeaşi
disciplină sunt amestecate de preşedinte şi de ceilalţi membri ai comisiei din
centrul de evaluare, sunt numerotate de la 1 la n şi grupate în seturi, fiecare set conţinând 50-100 de lucrări.
(4) Profesorii-evaluatori primesc
tezele de la preşedintele comisiei din centrul de evaluare.
(5) Evaluarea şi notarea
tezelor se fac pe baza baremelor de evaluare şi notare, defalcate unitar la
nivel de disciplină de cei 2 profesori-evaluatori,
care lucrează în mod obligatoriu în săli separate, stabilite de preşedintele
comisiei. In fiecare sală se află cel puţin 3 profesori-evaluatori. Schimbarea lucrărilor de la primul evaluator
la al doilea şi invers se va face în prezenţa preşedintelui sau a unui membru
al comisiei.
(6) Profesorul-evaluator
trece punctajul obţinut de elev, conform art. 13, în borderoul întocmit în baza baremului de evaluare şi notare şi
transcrie pe fiecare teză nota acordată.
(7) Fiecare evaluator
semnează lucrările corectate şi borderoul de evaluare şi le predă preşedintelui
comisiei din centrul de evaluare.
(8) Profesorul care predă la
clasă are obligaţia de a trece corect notele de pe teze în catalog şi de a
analiza împreună cu elevii tezele şi rezultatele obţinute la acestea, în
săptămâna imediat următoare comunicării rezultatelor.
VII. Răspunderea
disciplinară
Art. 15. - (1) Respectarea
întocmai a metodologiei de organizare şi desfăşurare a tezei cu subiect unic
este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate.
(2) Incălcarea normelor
prezentei metodologii constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de
predare-învăţare, personalul didactic auxiliar, cel de conducere, de îndrumare
şi de control din învăţământ, implicat în desfăşurarea tezelor, răspunde
disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor ce îi revin, precum şi pentru
încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi
prestigiului instituţiei.
Art. 16. - (1) Cadrele
didactice care, în perioada de teze, furnizează răspunsuri, falsifică lucrări,
manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sau săvârşesc
orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii normale a tezelor şi
aduc prejudicii imaginii învăţământului sunt sancţionate disciplinar conform
statutului personalului didactic. După caz, se procedează şi la sesizarea
organelor de urmărire penală.
(2) Sancţiunile aplicate în
urma abaterilor săvârşite de cadrele didactice în timpul participării la
comisiile prevăzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la
acordarea calificativului anual.
VIII. Dispoziţii finale
Art. 17. - Tezele şi
documentele întocmite pentru buna desfăşurare a acestora se păstrează pe o
perioadă de 2 ani în arhiva
unităţii şcolare la care se susţine teza.
Art. 18. - (1) Elevii surprinşi
având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace
de comunicare cu exteriorul, cei surprinşi copiind în timpul desfăşurării
tezelor sau comiţând alte fapte menite să le favorizeze rezolvarea subiectelor
primesc nota 1 la teza
respectivă; tentativa de fraudă se pedepseşte în acelaşi mod.
(2) Orice abatere a elevilor,
comisă şi dovedită cu probe, se sancţionează conform Regulamentului de
organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
Art. 19. - (1) Ministerul
Educaţiei şi Cercetării sau comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti decide,
în perioada de evaluare a tezelor sau ulterior, reevaluarea prin sondaj a unui
număr de teze, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de
evaluare şi notare.
(2) Pe baza raportului
privind rezultatul acestor reevaluări, inspectoratul şcolar judeţean/al
municipiului Bucureşti ia măsuri conform Statutului personalului didactic şi
prezentei metodologii.
(3) Notele obţinute de elevi
la teze nu se modifică în urma acestor reevaluări.
Art. 20. - Comisiile din
unităţile de învăţământ asigură condiţii de egalizare a şanselor pentru elevii
cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularităţile
individuale şi de cele specifice deficienţei respective.
Art. 21. - Conducerile
unităţilor de învăţământ vor asigura popularizarea prezentei metodologii prin
următoarele categorii de activităţi:
a) afişarea la avizierul şcolii;
b) prezentarea în cadrul consiliului profesional;
c) prezentarea în colectivele de elevi ai claselor a
VII-a;
d) organizarea unor întâlniri cu părinţii în vederea
informării acestora.
Art. 22. - Cadrele didactice
care participă la activitatea comisiilor nominalizate în prezenta metodologie
beneficiază de plată pentru activitatea desfăşurată. Modalităţile de plată sunt
stabilite prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării emis special pentru
reglementarea retribuirii acestei categorii de activităţi.
ANEXA Nr. 3
I.
TEME SELECTATE DIN PROGRAMA ŞCOLARĂ
pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la
disciplina Limba şi literatura română
- clasa a VII-a -
I. Precizări
Temele selectate pentru a fi evaluate prin teza cu
subiect unic la disciplina Limba şi literatura română
respectă obiectivele de referinţă din programa şcolară, vizând capacitatea de
receptare a mesajului scris şi capacitatea de redactare a mesajului scris, în
diferite situaţii de comunicare.
Tezele au o durată de 50 de minute şi sunt evaluate cu un punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru
răspunsurile corecte şi complete şi 10 puncte pentru participare (din oficiu). Nota se acordă prin
împărţirea la 10 a punctajului
obţinut de elev. Fracţiunile de punct rezultate din împărţire se rotunjesc la
întreg (dacă sunt cuprinse în intervalul 0,50-0,99) sau se anulează (dacă sunt cuprinse în intervalul 0,01 -0,49).
II. Conţinuturi
Pentru evaluarea prin teza cu subiect unic pe semestrul
al II-lea se vor avea în vedere următoarele conţinuturi
prevăzute de programa şcolară:
1. Lectura
1.1. Teoria literară
1.1.1. Structura operei
literare. Structuri în textele epice (procedee de legare a secvenţelor)
1.1.2. Figurile de stil
(actualizare). Repetiţia (aliteraţia, asonanta).
Antiteza. Metafora
1.1.3. Versificaţia. Tipuri de
rimă. Tipuri de ritm. Piciorul metric (bisilabic)
1.1.4. Genuri şi specii.
Genurile epic şi liric. Balada cultă, imnul, nuvela (câte un text din fiecare
specie literară,pentru a ilustra trăsăturile respectivei specii literare şi
pentru caracterizări de personaje).
2. Practica raţională şi
funcţională a limbii: tipuri de comunicare
2.1. Scrierea
2.1.1. Procesul scrierii.
Organizarea şi reorganizarea unui text propriu (rezumat, caracterizare de personaj)
2.1.2. Contexte şi forme de
realizare
a) Scrierea reflexivă (inspirată din experinţa
personală). Exprimarea în scris a unui punct de vedere personal
b) Scrierea imaginativă (compuneri libere). Descrieri
şi naraţiuni
c) Scrierea despre textul
literar sau nonliterar. Inţelegerea textului integral sau fragmentar pe baza
unor cerinţe date. Personajul literar (caracterizare). Semnificaţia titlului.
3. Elemente de construcţie a
comunicării
3.1. Lexicul (actualizare)
3.2. Noţiuni de sintaxă
3.3. Morfosintaxa
3.4. Sintaxa propoziţiei
NOTĂ: Elaborarea subiectelor pentru teză se va realiza
în conformitate cu prevederile prezentei programe. Subiectele nu vizează
conţinutul unui manual anume. Manualul şcolar reprezintă doar unul dintre
suporturile didactice utilizate de profesori şi de elevi care ajută la
parcurgerea curriculumului, la atingerea obiectivelor de referinţă şi a
obiectivelor-cadru.
II*).
TEME SELECTATE DIN PROGRAMA ŞCOLARĂ
pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la disciplina Limba şi literatura maghiară maternă
- clasa a VII-a -
I. TARTALMAK
II. fe1ev
1. Irodalomolvasas
1.2. Irodalmi formak es kodok
1.2.1. Szokepek:
metafora, hasonlat; Retorikai alakzatok: az ismetles valtozatai
(gondolatritmus, anafora); felesereles, kihagyas
1.2.3. Beszedhelyzet az
irodalmi muben: a beszelonek a targyhoz es a cimzetthez valo viszonya; teny es
fikcio, terszerkezet, idoszerkezet az epikai muvekben
1.2.4. Epika:
tortenetmondas, elbeszelo, elbeszeloi nezopont, szereplo, szereplok rendszere;
epikai mufajok: elbeszelo koltemeny, elbeszeles, karcolat, anekdota, irodalmi
naplo es level
1.2.6. Ertek,
ertekosztalyok: megjelenitett ertekek, ertekrend
1.2.7. Hangnemek:
unnepelyes, patetikus, humoros, szatirikus, nosztalgikus, targyilagos
1.2.8. Iro: iroi eletrajz,
kronologia
Javasolt szovegek:
Arany Janos: Toldi, Kosztolanyi Dezso: Hâzi dolgozat,
Mikszafh Kalman: Hogy lettem en iro?, Sânta Ferene: Teli viragzas, Jokai Mor: A
nagyenyedi ket fuzfa, Mikes Kelemen: Torokorszagi levelek.
2. A logikus es celszeru nyelvhasznalat:
kozlesformak
2.2. Az iras
2.2.1. Az iras folyamata
a) Az irott szoveg elrendezese.
b) A keziras es a szepiras (ismetles).
c) A kozpontozas.
2.2.2. Az irott szoveg
tartalmi valtozatai
a) A funkcionalis (gyakorlati celu) iras.
b) Szabad fogalmazas
c) Fogalmazas irodalmi vagy mas termeszetu szovegrol.
3. A kozles epitoelemei: a mondat, a szo, a hang
3.1. A beszedhangok (ismetles).
3.2. A szo (ismetles)
3.2.1. A szo szerkezete.
3.2.2. A szofajok
(ismetles)
3.2.3. A szokeszlet
(ismetles).
3.2.4. Jelentestani
ismeretek
3.3. A mondat (ismetles)
3.3.1. Az egyszeru mondat
(ismetles). Az egyszeru mondat szerkezete, elemzese.
II. Megjegyzesek
Az egyseges dolgozat teteleinek osszeallitasa a fenti
tartalmak szerint tortenik, figyelembe veve a VII. osztalyos tanterv
kovetelmenyeit, tevekenyseg-leirasait es kifejtett tartalmait, valamint az
alternativ tankonyveket, illetve a tanulok eletkori sajatossagait.
Az egyseges dolgozatiras ideje 50 pere, a maximalisan
elerheto pontszam 100, a megjelenesert 10 pont jar. A pontszamok atszamitasa
jeggye ugy tortenik, hogy a pontszamot elosztjuk tizzel, majd kerekitunk az
atlagszamitas szabalyai szerint.
*) Conţinutul cap. II este reprodus în facsimil.
TEME SELECTATE
DIN PROGRAMA ŞCOLARĂ
pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la
disciplina Limba şi literatura germană maternă
- clasa a VII-a -
I. Literatur
1. Die eigene Meinung zu einem gegebenen Thema mit
Beispielen begrunden;
2. Erarbeiten eines Interviews mit einer Gestalt aus
einem vorhandenen Kontext / zu einem gegebenen Thema;
3. Wiedergabe des Inhalts eines epischen Textes: a.
Nacherzahlung
b. Inhaltsangabe;
c. Zusammmenfassung
4. Erfinden eines Marchens nach Reizwortern ;
5. Beantworten von Schlusselfragen zu einem Text;
6. Anderung der Erzahlperspektive eines gegebenen
Textes;
7. Fortsetzen und Umformen von Texten;
8. Entwerfen von Dialogen zwischen Gestalten;
9. Charakterisieren einer Gestalt aus einem Text;
10.Verfassen eines Berichts zu einer gegebenen Situation
aus einer Ballade / Erzahlung;
11.Erkennen und Erklaren der Konfliktsituationen in
einer Ballade;
12.Erkennen des Bezugs zwischen Stilfiguren und Gefuhl
im Stimmungsgedicht / in der Ballade;
13.Erkennen der Wesenszuge der Ballade;
14.Verfassen eines Monologs, der die Gefuhle und die
Gedanken einer Person wiedergibt;
15.Verfassen eines Formbriefes/eines Werbetextes zu
einem gegebenen Thema;
II. Sprachbetrachtung
1. Zusammenstellen von Wortfamilien und Wortfeldern;
Synonyme, Antonyme, etc
2. Worter und Wortgruppen einsetzen;
3. Die richtigen Prapositionen zu einem gegebenen Verb
linden und damit Satze bilden;
4. Das richtige Einsetzen von Prapositionen und dem
richtigen Fall des Substantivs;
5. Das richtige Einsetzen von Prapositionen und
Endungen beim Adjektiv;
6. Das richtige Verwenden von Pronominaladverbien;
7. Pluralformen von Substantiven richtig anwenden.
8. Umwandlung von Satzgliedern in Nebensatze und
umgekehrt;
9. Einsetzen von passenden Konjunktionen und den durch
sie eingeleiteten Gliedsatz bestimmen;
10. Umwandlung von uneingeleiteten Nebensatzen in
eingeleitete Nebensatze;
11. Umwandlung der Gliedsatze in die entsprechenden
Satzglieder und umgekehrt;
12.Verbindung zweier Satze zu Satzverbindung und
Satzgefuge;
13.Erkennen der Inhalte und Formen der Nebensatze;
14.Verwandlung der eingeleiteten Nebensatze in verkappte
Nebensatze;
15. Umwandlung der direkten in indirekte Rede und
umgekehrt;
16. Verwenden des Konjunktivs in verschiedenen
Situationen;
17. Erfinden von Situationen, die die Verwendung des
Konjunktivs erfordern;
TEME SELECTATE DIN PROGRAMA ŞCOLARĂ
pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la
disciplina Limba şi literatura sârbă maternă
- clasa a VII-a
- SEMESTRUL II
A. Lecturi literare
Hajduk Veljko - Vuk St. Karadzic; Pustio bih ja njega,
ali nece on mene; Sastav: Portret voljenog bica; Pokosena livada - Desanka
Maksimovic; Mostovi - Ivo Andric; Sastav: Nesvakidasnji dogadaj; Analfabeta -
Branislav Nusic; Sastav: Prosirovanije narodne poslovice; Plavi cuperak -
Miroslva Antic.
B. Gramatică
Nepromenljive reci: prilozi, predlozi, veznivi, recce,
uzvici;
Sintaksa proste recenice: subjekat, predikat, atribut,
apozicija, objekat, priloske odredbe;
Sintaksa slozene recenice: sastavne recenice, suprotne
recenice, rastavne recenice.
TEME SELECTATE DIN PROGRAMA ŞCOLARĂ
pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la
disciplina Limba şi literatura slovacă maternă
- clasa a VII-a -
PISOMNA PRACA ZO SLOVENSKEHO JAZYKA A LITERATURY
TEMATICKY OKRUH
VII. ROCNIK
II. SEMESTER
A.LITERATURA
Literarna teoria :
a ) struktura literarneho diela (epika).
b ) umelecke prostriedky ( antiteza, stupnovanie)
c) literarne druhy a zanre - lyrika a epika (umela
balada, poviedka, novela)
B.SLOH
a ) Zostavenie planu slohovej prace.
b ) Opis, charakteristika , vol'na slohova praca.
c) Druhy humoru.
C.JAZYK
Tvaroslovie: podstatne
mena (gramaticke kategorie), pridavne mena (gramaticke kategorie, stupnovanie),
zamena, cislovky, prislovky, spojky, castice, citoslovcia Skladba : veta
(jednoclenna a dvojclenna)
hlavne vetne cleny
TEME SELECTATE DIN PROGRAMA ŞCOLARA
pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la
disciplina Limba şi literatura ucraineană
maternă
- clasa a VII-a -
SEMESTRUL II
Se va asigura parcurgerea integrală a materiei.
III.
TEME SELECTATE DIN PROGRAMA ŞCOLARĂ
pentru a fi evaluate prin tezele cu subiect unic la
disciplina matematică
- clasa a VII-a -
I. Statutul disciplinei
Teza la disciplina Matematică în semestrul II al anului şcolar 2006-2007 are un statut obligatoriu.
Teza la Matematică este o probă scrisă cu durata de 50 de minute.
II. Obiectivele de evaluare
1. înţelegerea noţiunii de
număr real şi a relaţiilor dintre mulţimile de numere studiate;
2. înţelegerea proprietăţilor
operaţiilor cu numere reale;
3. aplicarea operaţiilor cu
numere reale în calcule variate;
4. aproximarea numerelor
reale, soluţiilor unor ecuaţii sau a unor sisteme de ecuaţii;
5. aplicarea în rezolvarea
problemelor a elementelor de logică şi de teoria mulţimilor;
6. utilizarea elementelor de calcul algebric;
7. identificarea unor
dependenţe funcţionale şi a unor reguli de formare a şirurilor;
8. utilizarea elementelor de
organizare a datelor, de statistică şi de probabilităţi;
9. utilizarea proprietăţilor
figurilor geometrice în probleme de demonstraţie şi de calcul;
10. reprezentarea, prin desen, a unor figuri
geometrice cunoscute;
11. utilizarea instrumentelor geometrice;
12. transpunerea în limbaj
matematic a enunţului unei probleme;
13. investigarea valorii de
adevăr a unor enunţuri şi construirea unor generalizări;
14. redactarea coerentă şi
completă a soluţiei unei probleme;
15. organizarea eficientă a
abordării problemelor propuse şi a redactării soluţiilor lor.
III. Conţinuturi
In conformitate cu programa şcolară revizuită pentru
disciplina Matematică (clasa a VII-a), aprobată prin Ordinul ministrului
educaţiei naţionale nr. 4.740/2003, temele programei pentru teza la disciplina Matematică sunt:
ALGEBRĂ
- Numere reale
Rădăcina pătrată a unui număr natural pătrat perfect.
Rădăcina pătrată a unui număr raţional pozitiv;
algoritmul de extragere a rădăcinii pătrate. Aproximări.
Exemple de numere iraţionale; mulţimea numerelor reale;
modul; ordonare; reprezentare pe axă prin aproximări.
Reguli de calcul: Vă x Vb =
Vab; Va/Vb = Va/b, a > 0, b > 0. Introducerea factorilor sub radical.
Scoaterea factorilor de sub radical.
Media geometrică.
Calcul algebric
Calcul cu numere reale
reprezentate prin litere: adunare, scădere, înmulţire, împărţire, ridicare la
putere cu exponent întreg; reguli de calcul cu puteri.
Formule de calcul prescurtat: (a ± b)2 = a2
± 2ab + b2; (a - b) (a + b) = a2 - b2.
Descompuneri în factori, utilizând regulile de calcul în
R.
Rezolvarea ecuaţiei de forma x2 = a unde a e Q.
Aplicaţii numerice.
- Elemente de organizare a datelor
Sistem de axe ortogonale; reprezentarea punctelor în
plan cu ajutorul sistemului de axe ortogonale; distanţa între două puncte din
plan; rezolvarea unor probleme simple de geometrie pornind de la reprezentarea
punctelor într-un sistem de axe ortogonale; reprezentarea unor numere reale pe
axă, folosind rigla şi compasul.
Reprezentarea prin tabele, diagrame şi grafice a unor
dependenţe funcţionale.
Calculul probabilităţii unor evenimente.
- Ecuaţii
Proprietăţi ale relaţiei de egalitate în mulţimea
numerelor reale.
Ecuaţii de forma ax + b = 0, a, b e R; mulţimea soluţiilor unei ecuaţii; ecuaţii echivalente;
rezolvarea ecuaţiilor. Rezolvarea unor probleme simple cu conţinut practic, cu
ajutorul ecuaţiilor.
GEOMETRIE
- Asemănarea triunghiurilor
Triunghiuri asemenea.
Teorema fundamentală a asemănării.
Criterii de asemănare a triunghiurilor.
- Relaţii metrice în
triunghiul dreptunghic
Proiecţii ortogonale pe o dreaptă.
Teorema înălţimii, teorema catetei.
Teorema lui Pitagora; teorema reciprocă a teoremei lui
Pitagora.
Rapoarte constante în triunghiul dreptunghic: sin, cos,
tg, ctg; întocmirea tabelului pentru unghiurile de 30°, 45° şi 60°.
Rezolvarea triunghiului dreptunghic.
- Cercul
Cercul: definiţie; elemente în cerc: centru, rază,
coardă diametru, arc; interior, exterior; discul.
Unghi la centru; măsurarea arcelor; arce congruente.
Coarde şi arce în cerc (la arce congruente corespund
coarde congruente şi reciproc; proprietatea diametrului perpendicular pe o
coardă; proprietatea arcelor cuprinse între coarde paralele; proprietatea
coardelor egal depărtate de centru).
Unghi înscris în cerc; triunghi înscris în cerc;
patrulater înscris în cerc.
NOTĂ: Elaborarea subiectelor pentru teză se va realiza
în conformitate cu prevederile prezentei programe. Subiectele nu vizează
conţinutul unui manual anume. Manualul şcolar reprezintă doar unul dintre
suporturile didactice utilizate de profesori şi de elevi care ajută la
parcurgerea curriculumului, la atingerea obiectivelor de referinţă şi a
obiectivelor-cadru.