ORDIN
Nr. 3176/137 din 12 februarie 2002
privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a examenelor de
absolvire a invatamantului profesional si postliceal
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Nr. 3.176 din 12 februarie 2002
MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
Nr. 137 din 12 martie 2002
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 14 aprilie 2003
Nota:
Ordinul ministrului educatiei si cercetarii si al ministrului muncii si
solidaritatii sociale nr. 3176/137/2002 a mai fost publicat, cu un continut
asemanator, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 378 din 4 iunie 2002.
In baza dispozitiilor art. 35 si ale art. 53 alin. (1) din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si
completarile ulterioare, si al Hotararii Guvernului nr. 4/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul educatiei si cercetarii si ministrul muncii si solidaritatii
sociale emit prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a examenelor de
absolvire a invatamantului profesional si postliceal, cuprinsa in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
O data cu intrarea in vigoare a prezentului ordin orice dispozitie contrara
se abroga.
Art. 3
Agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, Directia generala
pentru invatamant preuniversitar, Directia generala buget-finante din cadrul
Ministerului Educatiei si Cercetarii, inspectoratele scolare judetene si al
municipiului Bucuresti, Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului
Profesional si Tehnic, Serviciul national de evaluare si examinare si unitatile
de invatamant vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
METODOLOGIE
de organizare si desfasurare a examenelor de absolvire a invatamantului
profesional si postliceal
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta metodologie cuprinde norme de organizare si desfasurare a
examenelor de absolvire a invatamantului profesional si postliceal.
Art. 2
La examenele de absolvire prevazute la art. 1 au dreptul sa se inscrie
elevii care au finalizat studiile in anul in care se sustine examenul de
absolvire, precum si absolventi din promotiile anterioare care au promovat si
au situatia scolara incheiata.
Art. 3
(1) Candidatii proveniti din invatamantul profesional de stat pot sustine
examenul de absolvire fara taxa de cel mult doua ori. Prezentarile ulterioare
la acest examen sunt conditionate de achitarea unei taxe stabilite de
inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti. La stabilirea
cuantumului taxei se iau in calcul toate cheltuielile per candidat.
(2) Candidatii proveniti din invatamantul postliceal de stat, scolarizati
pe locuri finantate de la bugetul de stat, pot sustine examenul de absolvire
fara taxa o singura data. Prezentarile ulterioare la acest examen sunt
conditionate de achitarea unei taxe stabilite de fiecare unitate de invatamant
de stat. La stabilirea cuantumului taxei se iau in calcul toate cheltuielile
per candidat.
(3) Sustinerea examenului de absolvire de catre candidatii proveniti din
invatamantul postliceal de stat, a caror scolarizare a fost finantata de
solicitanti, persoane fizice sau juridice, prin contract incheiat cu unitatea
de invatamant care a asigurat scolarizarea, este conditionata de achitarea unei
taxe. Taxa de examen se stabileste de fiecare unitate de invatamant de stat si este
suportata de candidati sau de agentii economici si alte institutii care au
solicitat scolarizarea. La stabilirea cuantumului taxei se iau in calcul toate
cheltuielile per candidat.
(4) Candidatii din invatamantul profesional si postliceal particular
neacreditat, proveniti din unitati de invatamant care au obtinut autorizatie de
incredere, sustin examenul de absolvire cu achitarea unei taxe, la unitatile de
invatamant de stat stabilite de inspectoratele scolare judetene/al municipiului
Bucuresti. Unitatile de invatamant de stat la care acesti candidati sustin
examenele de absolvire se stabilesc cu cel putin 60 de zile inainte de
sustinerea examenului. Taxa de examen se stabileste conform prevederilor legale
in vigoare.
(5) Candidatii din invatamantul profesional si postliceal particular
neacreditat, proveniti din unitati de invatamant care nu au obtinut autorizatie
de incredere, sustin examen de selectie conform prevederilor legale. Candidatii
care promoveaza examenul de selectie pot sustine examenul de absolvire conform
prevederilor alin. (4).
(6) Unitatile de invatamant preuniversitar particular acreditate fac parte
din sistemul national de invatamant si educatie si au dreptul sa organizeze
examen de absolvire. Candidatii proveniti din aceste unitati sustin examenul de
absolvire la unitatea de invatamant pe care au absolvit-o.
Art. 4
Graficul examenelor de absolvire a invatamantului profesional si postliceal
se aproba, in fiecare an scolar, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 5
(1) In urma promovarii examenului de absolvire absolventului i se
elibereaza actele de studii prevazute de Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de celelalte
acte normative in vigoare.
(2) Absolventilor de invatamant profesional - scoala profesionala - sau
postliceal - scoala postliceala si scoala de maistri - care nu au promovat
examenul de absolvire li se elibereaza, la cerere, o adeverinta in care se
mentioneaza nivelul de invatamant promovat si meseria/specializarea in care
s-au pregatit. Pe acest inscris se va mentiona: "fara examen de
absolvire".
(3) Absolventilor de invatamant profesional - scoala de ucenici - care nu
au promovat proba practica pentru certificarea pregatirii profesionale li se
elibereaza, la cerere, o adeverinta in care se mentioneaza nivelul de
invatamant promovat si meseria in care s-au pregatit. Pe acest inscris se va
mentiona: "fara proba practica".
CAP. 2
Coordonarea metodologica a examenelor de absolvire
Art. 6
(1) Organizarea si desfasurarea examenelor de absolvire a invatamantului
profesional si postliceal sunt coordonate la nivel national de Comisia
nationala de evaluare si certificare (CNEC), care se constituie in fiecare an
scolar si functioneaza in cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(2) In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se constituie anual comisii
de evaluare judetene/a municipiului Bucuresti (CJE).
(3) La nivelul fiecarei unitati de invatamant care organizeaza examene de
absolvire, denumite centre de examen, se constituie comisii de examinare.
Art. 7
(1) Comisia nationala de evaluare si certificare are urmatoarea componenta:
a) presedinte: secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar;
b) vicepresedinti: directorul general pentru invatamant preuniversitar,
directorul general pentru invatamant in limbile minoritatilor, directorul
general pentru evaluare, prognoze si dezvoltare, directorul Serviciului
national de evaluare si examinare, directorul Centrului National de Dezvoltare
a Invatamantului Profesional si Tehnic;
c) secretar: un inspector de specialitate din cadrul Serviciului national
de evaluare si examinare;
d) 7 - 9 membri: directori generali adjuncti, sefi de serviciu, inspectori
de specialitate din cadrul Directiei generale pentru invatamant preuniversitar,
Directiei generale pentru invatamant in limbile minoritatilor, Directiei
generale pentru evaluare, prognoze si dezvoltare, inspectori de specialitate din
cadrul Serviciului national de evaluare si examinare, inspectori de
specialitate din cadrul Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului
Profesional si Tehnic, profesori din invatamantul preuniversitar.
(2) Componenta nominala a CNEC se aproba anual, pana la data de 15
decembrie, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 8
Comisia nationala de evaluare si certificare are urmatoarele atributii:
a) centralizeaza datele cu privire la componenta nominala a CJE;
b) instruieste presedintii CJE;
c) primeste de la inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti
numarul necesar de plicuri cu subiecte, respectiv cu bareme de corectare si
notare, rezultat al optiunii de inscriere a candidatilor absolventi de scoala
profesionala, centralizat pe judet;
d) stabileste numarul variantelor de subiecte pentru proba scrisa sustinuta
la scoala profesionala si coordoneaza elaborarea acestora si a baremelor
corespunzatoare de corectare si notare, pe baza propunerilor profesorilor de
specialitate din tara, in conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (2); din
variantele elaborate se vor extrage, prin tragere la sorti, subiectul de examen
si subiectul de rezerva;
e) coordoneaza multiplicarea subiectelor, in functie de numarul centrelor
de examen si de necesarul de plicuri comunicat de CJE;
f) controleaza si indruma actiunile privind organizarea si desfasurarea
examenelor de absolvire;
g) controleaza modul in care isi desfasoara activitatea CJE;
h) analizeaza modul de desfasurare a examenelor de absolvire, precum si
rezultatele acestora, pe baza rapoartelor intocmite de CJE si de inspectoratele
scolare judetene/al municipiului Bucuresti;
i) intocmeste si prezinta ministrului educatiei si cercetarii raportul
national al examenului de absolvire;
j) propune ministrului educatiei si cercetarii eventuale modificari in
modul de organizare si desfasurare a examenelor nationale de absolvire;
k) decide, in cazuri deosebite, precum frauda in corectarea lucrarilor
scrise de catre comisia de examinare sau de comisia judeteana/a municipiului
Bucuresti de contestatii, recorectarea unor lucrari, in perioada desfasurarii
examenului sau ulterior;
l) decide, in cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezerva;
m) dispune in orice alte situatii nereglementate de prezenta metodologie.
Art. 9
Comisia nationala de evaluare si certificare poate delega, pe perioada
stabilita de aceasta, reprezentanti pe langa comisiile de evaluare judetene/a
municipiului Bucuresti. Reprezentantul CNEC are urmatoarele atributii:
a) controleaza modul in care isi desfasoara activitatea CJE si comisia
judeteana/a municipiului Bucuresti de contestatii, precum si comisiile de
examinare din centrele de examen, verificand respectarea dispozitiilor
prezentei metodologii;
b) consiliaza comisiile de evaluare judetene/a municipiului Bucuresti,
comisiile de examinare si comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de
contestatii, in privinta organizarii si desfasurarii examenelor de absolvire;
c) propune CJE sau CNEC schimbari in componenta comisiilor de examinare si
ale supraveghetorilor, atunci cand constata abateri de la aplicarea prezentei
metodologii, si informeaza CNEC cu privire la acestea;
d) verifica modul in care s-a stabilit numarul necesar de plicuri cu
subiecte si de plicuri cu bareme de corectare si notare, precum si existenta
numarului de plicuri comandat de CJE;
e) informeaza CJE sau CNEC in cazul in care constata disfunctii in
organizarea examenelor de absolvire, in vederea sanctionarii persoanelor
vinovate, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare;
f) in situatii deosebite, precum frauda in corectarea lucrarilor scrise de
catre comisia de examinare sau de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de
contestatii ori alte situatii, propune CJE sau CNEC recorectarea unor lucrari;
g) intocmeste un raport cu privire la modul de desfasurare a examenelor, pe
care il transmite CNEC.
Art. 10
(1) Comisiile de evaluare judetene/a municipiului Bucuresti au urmatoarea
componenta:
a) presedinte - inspector scolar general adjunct;
b) 2 - 4 vicepresedinti, respectiv un inspector scolar de specialitate
pentru discipline tehnice, presedintele comitetului local pentru dezvoltarea
parteneriatului social in formarea profesionala sau un reprezentant al
acestuia, fara a fi cadru didactic sau fara a avea functie de conducere in
sistemul educational, presedintele agentiei judetene pentru ocuparea fortei de
munca sau un reprezentant al acestuia si, dupa caz, un inspector scolar cu
responsabilitati pentru invatamantul particular;
c) 3 secretari - cadre didactice de specialitate/metodisti, respectiv unul
pentru scoala de ucenici, unul pentru scoala profesionala si unul pentru scoala
postliceala si scoala de maistri.
(2) Cel putin unul dintre membrii comisiilor de evaluare judetene, in
judetele in care exista candidati care sustin probe in limbile minoritatilor
nationale, este un cadru didactic de specialitate apartinand minoritatilor
nationale.
(3) Componenta nominala a CJE se aproba anual, pana la data de 15
decembrie, prin decizie a inspectorului scolar general, se transmite la
Ministerul Educatiei si Cercetarii - Directia generala pentru invatamant
preuniversitar pana la data de 15 ianuarie si este valabila pentru sesiunile
examenelor de absolvire ale anului scolar in curs.
Art. 11
Comisiile de evaluare judetene/a municipiului Bucuresti au urmatoarele
atributii:
a) transmit la Ministerul Educatiei si Cercetarii - Directia generala
pentru invatamant preuniversitar componenta nominala a CJE;
b) organizeaza, coordoneaza si raspund de desfasurarea examenelor de
absolvire la nivelul judetului/municipiului Bucuresti si sesizeaza imediat CNEC
orice situatie care presupune luarea unei decizii de catre aceasta;
c) stabilesc centrele de examen si iau masuri pentru dotarea acestora cu
logistica necesara bunei desfasurari a examenului si a corectarii lucrarilor:
copiatoare, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate si a altor
documente necesare comisiei, televizor sau radio, telefon, fax etc.;
d) desemneaza reprezentanti ai CJE care pot controla desfasurarea
examenelor de absolvire in centrele de examen;
e) solicita directiilor judetene de sanatate publica desemnarea personalului
medical necesar in fiecare centru de examen;
f) se adreseaza in scris organelor de politie si jandarmerie de la nivel
judetean/al municipiului Bucuresti, pentru a se asigura prezenta politistilor
sau a jandarmilor la sediul CJE si la centrele de examen, in vederea pastrarii
ordinii publice, precum si pentru paza subiectelor si lucrarilor scrise;
g) analizeaza propunerile consiliilor de administratie ale unitatilor de
invatamant privind constituirea comisiilor de examinare la nivelul centrelor de
examen, avizeaza componenta acestora si le inainteaza inspectorului scolar
general pentru emiterea deciziilor de numire, cu cel putin 10 zile inainte de
inceperea primei probe;
h) decid, in situatii deosebite sau la propunerea reprezentantului CNEC,
schimbarea componentei comisiilor de examinare, precum si a profesorilor
supraveghetori; eventualele schimbari ale vicepresedintelui, reprezentantului
comitetului local pentru dezvoltarea parteneriatului social in formarea
profesionala, reprezentantului agentiei judetene pentru ocuparea fortei de
munca si evaluatorului extern se fac respectandu-se prevederile art. 12 alin.
(1) lit. b) si c);
i) realizeaza instruirea presedintilor comisiilor de examinare cu 24 - 48
de ore inaintea primei probe a examenului de absolvire;
j) comanda confectionarea stampilelor-tip pentru examenele de absolvire,
care au urmatorul continut: "Examen de absolvire* - CJE" (* - se
completeaza anul in care se sustine examenul de absolvire); stampilele nu se
numeroteaza;
k) preiau de la Serviciul national de evaluare si examinare, prin
presedintele CJE si unul dintre secretarii acesteia, plicurile cu toate
variantele de subiecte pentru proba scrisa a examenului de absolvire la scoala
profesionala si baremele de corectare si notare; prin exceptie, acestea pot fi
ridicate de alti membri ai comisiei, pe baza de delegatie speciala;
l) pastreaza in deplina siguranta plicurile cu subiecte si bareme de
corectare si notare si transmit comisiilor de examinare din centrele de examen
plicurile cu subiecte, cu cel mult o zi inainte de inceperea probei scrise la
scoala profesionala;
m) multiplica si distribuie comisiilor de examinare din centrele de examen
de la scoala profesionala baremele de corectare si notare preluate de la
Serviciul national de evaluare si examinare; distribuirea se face dupa
deschiderea subiectelor de examen, in timp util, pentru a putea fi afisate in
centrele de examen;
n) primesc variantele de subiecte pentru proba scrisa, insotite de bareme
de corectare si notare, de la fiecare unitate de invatamant organizatoare de
examen de absolvire a scolii postliceale sau de maistri, cu 30 de zile inainte
de inceperea examenului, in vederea verificarii corectitudinii acestora, si
asigura securitatea acestora;
o) extrag numarul variantei de subiect in dimineata zilei sustinerii probei
scrise la scoala postliceala sau de maistri, multiplica, sigileaza si
distribuie fiecarei scoli plicul continand varianta de subiect extrasa insotita
de baremul de corectare si notare; predarea plicului se face pe baza de
delegatie speciala presedintelui si secretarului comisiei de examinare;
p) controleaza modul de organizare si desfasurare a examenelor de absolvire
in centrele de examen;
q) decid, in cazuri deosebite, precum frauda in corectarea lucrarilor
scrise de catre comisia de examinare sau de comisia judeteana/a municipiului
Bucuresti de contestatii ori alte situatii, recorectarea unor lucrari, in
perioada desfasurarii examenului sau ulterior, si informeaza CNEC despre
rezultatele acestor recorectari;
r) sesizeaza imediat CNEC orice situatie deosebita a carei rezolvare nu
este prevazuta in prezenta metodologie, precum si orice situatie care impune
anularea unor subiecte: pierderea unui plic, deteriorarea sau desfacerea
sigiliului unui plic etc. si solicita in acest caz folosirea subiectelor de
rezerva;
s) decid, in functie de conditiile meteorologice, schimbarea orarului
probei practice, pentru a asigura desfasurarea ei in conditii optime si
protejarea sanatatii candidatilor; aceasta schimbare poate insemna inclusiv
prelungirea cu o zi a probei practice, fara a afecta graficul de desfasurare a
celorlalte probe de examen;
t) numesc, prin tragere la sorti, membrii comisiei judetene/a municipiului
Bucuresti de contestatii;
u) primesc de la comisiile de examinare din centrele de examen
contestatiile si lucrarile scrise ale candidatilor care contesta si le transmit
comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de contestatii;
v) transmit Serviciului national de evaluare si examinare o situatie cu
privire la rezultatele examenului de absolvire la scoala profesionala, imediat
dupa afisarea acestora, cat si dupa contestatii, care cuprinde urmatoarele:
numarul de candidati inscrisi, numarul de candidati prezenti si numarul de
candidati promovati;
x) primesc de la comisiile de examinare din centrele de examen rapoarte
detaliate privind organizarea si desfasurarea examenelor de absolvire;
y) analizeaza, pe baza rapoartelor transmise de comisiile de examinare,
modul de organizare si desfasurare a examenelor de absolvire, intocmesc si
transmit Directiei generale pentru invatamant preuniversitar din cadrul
Ministerului Educatiei si Cercetarii, in termen de 15 zile de la afisarea
rezultatelor, raportul cu privire la rezultatele examenului de absolvire a
invatamantului profesional si postliceal.
Art. 12
(1) Comisiile de examinare din centrele de examen au urmatoarea componenta:
a) presedintele - directorul/directorul adjunct al unitatii scolare; in cazul
in care numai unul dintre acestia este cadru didactic de specialitate, este
preferat acesta din urma;
b) vicepresedinte - reprezentantul agentului economic pentru una dintre
meseriile/specializarile evaluate sau, in lipsa acestuia, un reprezentant al
comitetului local pentru dezvoltarea parteneriatului social in formarea
profesionala sau un reprezentant al agentiei judetene pentru ocuparea fortei de
munca. Pentru invatamantul postliceal, profilul sanitar, vicepresedinte este un
reprezentant al organizatiei Ordinul Asistentilor Medicali din Romania, cu
studii superioare;
c) un cadru didactic de specialitate de la alta unitate de invatamant decat
cea in care se organizeaza examen de absolvire, care are rolul de evaluator
extern, calitate in care evalueaza modul de organizare si desfasurare a
examenelor de absolvire, in vederea intocmirii raportului prevazut la art. 14
lit. t). Pentru invatamantul postliceal, profilul sanitar, evaluatorul extern
este un reprezentant al directiilor judetene de sanatate publica -
Compartimentul managementul ingrijirilor de sanatate;
d) secretar - secretarul unitatii de invatamant la care se organizeaza
examenul de absolvire sau un cadru didactic din respectiva unitate de
invatamant;
e) membrii subcomisiilor.
(2) Nu pot fi numiti evaluatori externi inspectori scolari de specialitate.
(3) Subcomisiile se constituie astfel: una la scoala de ucenici, una la
scoala profesionala, una la scoala postliceala si scoala de maistri. La scoala
postliceala si scoala de maistri se constituie cate o subcomisie la fiecare 50
de candidati.
(4) Membrii subcomisiei la scoala de ucenici, pentru fiecare meserie, sunt:
a) un profesor de specialitate, de regula care a predat
disciplina/disciplinele de specialitate;
b) un maistru-instructor de specialitate care a asigurat instruirea
practica la clasa/grupa respectiva si care este responsabil cu respectarea
normelor de protectie a muncii.
(5) Membrii subcomisiei la scoala profesionala sunt:
a) cate 2 profesori de specialitate pentru pregatirea de baza si in meserie
a absolventilor, pentru fiecare domeniu de baza;
b) doua cadre didactice de specialitate care au asigurat instruirea
practica a absolventilor, dintre care unul este responsabil cu respectarea normelor
de protectie a muncii, pentru fiecare meserie.
(6) La scoala postliceala si la scoala de maistri subcomisiile au in
componenta doua cadre didactice de specialitate, dintre care unul este
responsabil cu pregatirea practica, pentru fiecare specializare.
(7) O persoana nu poate face parte decat dintr-o singura comisie sau
subcomisie de examinare.
(8) Numirea comisiilor de examinare din unitatile de invatamant se face
prin decizie a inspectorului scolar general, cu avizul CJE, la propunerea consiliului
de administratie al scolii, cu cel putin 10 zile inainte de inceperea
examenelor de absolvire.
(9) Din comisiile de examinare nu pot face parte cei care au rude pana la
gradul al II-lea inclusiv printre candidati. Toti membrii comisiilor de examinare
au obligatia de a da declaratii scrise in acest sens, declaratii care se
pastreaza impreuna cu celelalte documente de examen.
(10) Comisiile de examinare functioneaza in mod legal in prezenta tuturor
membrilor acestora.
(11) Membrii subcomisiilor sunt cadre didactice din unitatea de invatamant
care organizeaza examenul de absolvire.
Art. 13
In fiecare subcomisie sunt inscrisi candidatii in ordine alfabetica, pe
meserii/specializari, indiferent de forma de invatamant la care au absolvit
ultima clasa si tipul acesteia, respectiv de stat sau particulara.
Art. 14
Atributiile comisiilor si subcomisiilor de examinare sunt urmatoarele:
a) organizeaza si raspund de desfasurarea examenelor de absolvire in
centrul de examen in care au fost numite;
b) verifica respectarea conditiilor de inscriere la examen si intocmirea
listelor de inscriere;
c) completeaza cataloagele de examen cu numele, initiala tatalui si
prenumele candidatilor, precum si cu probele de examen pe care acestia le
sustin. Cataloagele de examen tipizate se completeaza in doua exemplare
identice, se numeroteaza si se stampileaza pe fiecare pagina;
d) repartizeaza candidatii pe sali, in ordine alfabetica, si afiseaza, la
avizierul unitatii scolare si pe usile salilor in care se desfasoara probele
scrise sau sustinerea proiectului, listele cu candidatii care urmeaza sa
sustina probele, cu 24 de ore inainte de prima proba, cu precizarea orei la
care trebuie sa se prezinte candidatii;
e) sesizeaza CJE despre pierderea unui plic, deteriorarea sau desfacerea
sigiliului unui plic, situatiile care impun anularea unor subiecte, precum si
despre orice alta situatie deosebita aparuta in timpul desfasurarii probelor,
in vederea luarii masurilor ce se impun;
f) pastreaza in conditii de securitate deplina plicurile cu subiecte;
g) stabilesc, prin tragere la sorti, repartizarea pe sali a cadrelor
didactice supraveghetoare;
h) instruiesc cadrele didactice care asigura supravegherea in salile de
examen;
i) multiplica subiectele pentru proba scrisa, imediat dupa extragerea
variantei de examen, sigiland apoi originalul;
j) controleaza, indruma si asigura organizarea si desfasurarea
corespunzatoare a probelor de examen;
k) controleaza si indruma activitatea tuturor persoanelor din centrul de
examen care au sarcini privind organizarea si desfasurarea examenelor de
absolvire;
l) iau masuri pentru ca in spatiile in care isi desfasoara activitatea
comisia de examinare sau se desfasoara probele scrise de examen sa nu patrunda
persoane straine, neautorizate de CNEC sau CJE;
m) examineaza si noteaza candidatii la probele de examen; corecteaza
lucrarile scrise, respectand baremul de corectare si notare;
n) afiseaza rezultatele dupa fiecare proba, cu exceptia probei scrise,
precum si rezultatele finale ale examenului;
o) transcriu in cataloage notele la probele de examen; afiseaza baremele de
corectare si notare la incheierea probei scrise si criteriile de evaluare a
probei practice;
p) calculeaza mediile generale, in conformitate cu prevederile prezentei
metodologii, le trec in cataloage si stabilesc rezultatul final pentru fiecare
candidat: admis, respins, neprezentat, eliminat din examen;
q) primesc eventualele contestatii la probele scrise si efectueaza prima
etapa de solutionare a acestora;
r) transmit comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de contestatii, in
deplina siguranta, lucrarile scrise, sigilate, ale caror note au fost
contestate de candidati/parinti, impreuna cu baremele de corectare si notare,
in cazul in care candidatii/parintii isi mentin contestatia dupa prima etapa de
solutionare a acestora;
s) afiseaza rezultatele finale, dupa rezolvarea contestatiilor de catre
comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de contestatii;
t) intocmesc si transmit CJE, in termen de 5 zile de la afisarea
rezultatelor finale, rapoartele cu privire la organizarea si desfasurarea
examenelor de absolvire;
u) predau directorului unitatii de invatamant, cu proces-verbal, lucrarile
scrise, borderourile cu note, autentificate de presedintele comisiei de
examinare, proiectele absolventilor si celelalte documente intocmite pe durata
organizarii si desfasurarii examenelor de absolvire.
Art. 15
Plicurile cu subiectele pentru proba scrisa sunt preluate de presedintele
comisiei de examinare, cu cel mult o zi inainte de inceperea probei, de la
presedintele CJE, sub semnatura, si sunt pastrate in conditii de securitate
deplina; membrii comisiilor si subcomisiilor de examinare au obligatia sa
pastreze secretul subiectelor pana la incheierea probei scrise.
CAP. 3
Inscrierea candidatilor
Art. 16
(1) In vederea inscrierii la examenele de absolvire a invatamantului
profesional si postliceal profesorii diriginti intocmesc, in perioada prevazuta
in grafic, tabele care cuprind urmatoarele date: numele si prenumele elevilor,
anul de studiu si clasa, meseria/specializarea in care s-au pregatit,
semnaturile elevilor si dirigintelui.
(2) Tabelele prevazute la alin. (1) se depun, insotite de cererile de
inscriere ale elevilor, in perioada prevazuta in grafic, la secretariatele
unitatilor de invatamant in care se organizeaza centre de examen. Pe baza
acestora secretarii/secretarii-sefi ai unitatilor de invatamant intocmesc
listele cu elevii inscrisi la sustinerea examenului de absolvire, pe
meserii/specializari.
(3) Inscrierea candidatilor care si-au finalizat studiile la unitati de
invatamant particular neacreditate se face pe baza tabelelor intocmite in
conformitate cu prevederile alin. (1) si a urmatoarelor inscrisuri:
a) cerere de inscriere;
b) certificat de nastere;
c) certificat de casatorie;
d) foaia matricola, in original, eliberata de unitatea de invatamant
particular, precum si o copie de pe aceasta, certificata ca fiind conforma cu
originalul, copie care se pastreaza in arhiva unitatii de invatamant la care se
sustine examenul de absolvire;
e) actul de identitate;
f) chitanta de plata a taxei de examen, eliberata de institutia de
invatamant in care se va sustine examenul de selectie si/sau de absolvire;
g) copie de pe diploma de bacalaureat, daca este cazul, pentru candidatii
care sustin examenul de absolvire a invatamantului postliceal.
Art. 17
(1) Candidatii care provin din promotiile anterioare anului in care se
sustin examenele de absolvire a invatamantului profesional si postliceal se
inscriu la secretariatele unitatilor de invatamant la care si-au finalizat
studiile, pe baza urmatoarelor inscrisuri:
a) cerere de inscriere;
b) certificat de nastere;
c) certificat de casatorie;
d) foaia matricola a elevilor de la scoala de ucenici/scoala
profesionala/scoala postliceala/scoala de maistri;
e) actul de identitate;
f) chitanta de plata a taxei de examen, eliberata de institutia de
invatamant in care se va sustine examenul de absolvire;
g) copie de pe diploma de bacalaureat, daca este cazul, pentru candidatii
care sustin examenul de absolvire a invatamantului postliceal.
(2) In situatia in care candidatii prevazuti la alin. (1) au domiciliul in
alta localitate decat aceea in care se afla unitatea de invatamant la care
si-au finalizat studiile, acestia se pot inscrie la o unitate de invatamant din
localitatea de domiciliu, de acelasi profil cu cea absolvita, cu aprobarea
inspectorului scolar general din judetul in care se afla domiciliul
candidatului; daca unitatile de invatamant la care acesti candidati au absolvit
nu organizeaza examen de absolvire in meseria/specializarea respectiva,
inscrierea acestora se face la o unitate de invatamant care organizeaza examen
de absolvire, pe baza aprobarii inspectorului scolar general.
Art. 18
(1) Directorii unitatilor de invatamant care organizeaza examen de
absolvire centralizeaza meseriile si specializarile pentru care se sustine
examen de absolvire si transmit situatia inspectoratelor scolare judetene/al
municipiului Bucuresti, cu 90 de zile inainte de inceperea examenului de
absolvire.
(2) Directorii unitatilor de invatamant iau masuri pentru informarea candidatilor
asupra prevederilor prezentei metodologii.
Art. 19
Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti intocmesc o
situatie centralizata la nivel judetean care cuprinde meseriile pentru care se
organizeaza examen de absolvire a scolii profesionale si transmit Serviciului
national de evaluare si examinare denumirea centrelor de examen si numarul
necesar de plicuri, cu 45 de zile inainte de inceperea examenului de absolvire.
CAP. 4
Continutul examenului
Art. 20
Examenul de absolvire a scolii de ucenici consta intr-o proba practica.
Examenul de absolvire a scolii profesionale, postliceale sau a scolii de
maistri consta in: proba practica, proba scrisa si sustinerea unui proiect
pentru absolvirea scolii profesionale, postliceale si de maistri.
Art. 21
(1) Proba practica are ca scop verificarea modului in care candidatul si-a
format deprinderile practice si abilitatile necesare pentru realizarea
lucrarilor specifice meseriei/specializarii pentru care s-a pregatit.
(2) Subiectele pentru proba practica si criteriile de evaluare se stabilesc
de catre comisia metodica de specialitate din centrul de examen, cu consultarea
agentilor economici, sunt avizate de inspectorul scolar de specialitate si sunt
afisate cu cel putin 30 de zile inainte de sustinerea examenului.
(3) In cazul in care la examenele de absolvire s-au inscris si candidati
care si-au finalizat studiile la unitati de invatamant particular neacreditate,
subiectele pentru proba practica si criteriile de evaluare se stabilesc
luandu-se in considerare si propunerile acestor unitati de invatamant.
(4) Fiecare lucrare practica presupune o activitate practica de 2 - 6 ore,
astfel:
a) pentru scoala de ucenici durata probei practice este de 2 ore;
b) pentru scoala profesionala durata probei practice se stabileste de
fiecare comisie de examinare, fara a depasi 3 ore;
c) pentru scoala postliceala si scoala de maistri durata probei practice
este de 3 - 6 ore; pentru specializarea asistent medical generalist proba
practica are o durata de 6 ore si se desfasoara in spital sau in serviciile de
asistenta primara.
(5) Subiectul probei practice pentru fiecare candidat se stabileste in ziua
sustinerii acesteia, prin extragerea unui bilet dintre subiectele prevazute in
lista afisata.
(6) Rezultatul probei practice se apreciaza cu note de la 10 la 1, se
afiseaza in ziua sustinerii probei si nu poate fi contestat.
Art. 22
Nota minima de promovare a probei practice este 6 (sase). Promovarea probei
practice da dreptul candidatilor la sustinerea probei scrise, conform
graficului.
Art. 23
(1) Proba scrisa dureaza 3 ore si se desfasoara inaintea sustinerii
proiectului.
(2) Subiectele probei scrise pentru scoala profesionala se stabilesc avandu-se
in vedere programele disciplinelor pregatirii de baza. Lista disciplinelor
pregatirii de baza si a manualelor scolare valabile pentru aceste discipline se
stabilesc prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii. Centrul National
de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic asigura consultanta
metodologica in elaborarea variantelor de subiecte, pentru care se primesc
propuneri de la comisiile metodice de specialitate din unitatile de invatamant.
Variantele finale de subiecte pentru proba scrisa se elaboreaza de catre
Serviciul national de evaluare si examinare si se multiplica intr-un numar de
exemplare egal cu cel al centrelor in care se sustine examen de absolvire. Se
elaboreaza mai multe variante finale de subiecte pentru proba scrisa, iar
varianta pentru proba de examen si varianta de rezerva se stabilesc prin
tragere la sorti dintre variantele finale elaborate, de catre presedintele
CNEC.
(3) Subiectele probei scrise pentru scoala postliceala si scoala de maistri
se stabilesc avandu-se in vedere teme selectate din 3 - 4 module/2 - 3
discipline care au ponderea cea mai mare in pregatirea de specialitate.
Tematica acestei probe este propusa de comisia metodica de specialitate din
unitatea de invatamant organizatoare a examenului de absolvire, este avizata de
consiliul de administratie al unitatii de invatamant si este transmisa spre
analiza inspectorului scolar de specialitate cu cel putin 60 de zile inainte de
inceperea sesiunii examenului de absolvire. Inspectorul scolar de specialitate,
impreuna cu profesori metodisti de specialitate, stabileste tematica unitara la
nivelul judetului/municipiului Bucuresti si o transmite unitatilor de
invatamant care o afiseaza cu cel putin 45 de zile inainte de inceperea
sesiunii examenului de absolvire. Pentru stabilirea probelor scrise la anumite
specializari, precum domeniul sanitar, se pot elabora norme metodologice
specifice. Comisiile metodice de specialitate din unitatile de invatamant in
care se organizeaza examen de absolvire elaboreaza, din tematica unitara, 3
variante de subiecte pentru proba scrisa, variante pe care le transmit CJE,
insotite de baremele de corectare si notare, cu 30 de zile inainte de inceperea
examenului de absolvire; variantele de subiecte se transmit pe suport informatic
si tiparit, in plic sigilat. CJE stabileste 3 variante finale de subiecte din
care se aleg, prin tragere la sorti, subiectul probei scrise si subiectul de
rezerva.
Art. 24
(1) Subiectele pentru proba scrisa se stabilesc tinandu-se seama de
urmatoarele:
a) sa fie in concordanta cu continutul programelor de examene de absolvire
aprobate si publicate de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
b) sa fie astfel formulate incat tratarea lor sa angajeze cat mai multe
posibilitati de analiza, de abstractizare si de generalizare;
c) sa asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate, sa aiba grad de
complexitate la nivelul continutului programelor si manualelor scolare, pentru
a fi tratate in timpul stabilit.
(2) Subiectele si baremele de corectare si notare pentru scoala
profesionala/invatamantul postliceal se elaboreaza astfel incat sa se asigure
unitatea de evaluare si notare la nivel national/judetean.
Art. 25
Nota minima de promovare a probei scrise este 5 (cinci).
Art. 26
Proiectul are ca scop verificarea, conform curriculumului parcurs pe durata
scolarizarii, a:
a) capacitatii candidatului de sistematizare si sintetizare a cunostintelor
generale in domeniu si a celor de specialitate corespunzatoare specializarii
absolvite;
b) posibilitatii candidatului de a utiliza abilitatile si competentele
formate in rezolvarea problemelor teoretice si practice privind procesele
tehnologice din specializarea absolvita;
c) masurii in care candidatul propune/utilizeaza solutii moderne de
organizare si eficientizare a productiei si a muncii;
d) disponibilitatii candidatului de a rezolva un studiu de caz sau
situatiile-problema impuse de tema lucrarii si de a efectua lucrarile de
laborator necesare.
Art. 27
(1) Temele si criteriile de elaborare a proiectului se stabilesc de
unitatea de invatamant de stat sau particular, sub indrumarea cadrelor
didactice si, dupa caz, cu participarea reprezentantilor partenerilor sociali
interesati. Temele proiectelor se afiseaza si se repartizeaza candidatilor in
timpul semestrului I.
(2) Pentru invatamantul postliceal, domeniul sanitar, temele proiectelor se
comunica directiilor judetene de sanatate publica si organizatiei Ordinul
Asistentilor Medicali din Romania.
(3) Indrumatorii de proiect, cadre didactice care au predat disciplinele de
specialitate sau au efectuat instruirea practica, au urmatoarele obligatii:
a) definitiveaza impreuna cu elevii planul de elaborare a proiectului
inainte de inceperea semestrului al II-lea al ultimului an de studiu;
b) recomanda bibliografia minimala si stabilesc documentatia necesara;
c) ofera consultatii, indruma si urmaresc modul de elaborare a proiectului;
d) verifica proiectul si alcatuiesc un referat de evaluare a acestuia,
propunand un calificativ: admis/respins.
(4) In vederea elaborarii proiectului indrumatorii pot recomanda sau
solicita conducerii unitatii de invatamant organizarea de consultatii si de
catre alte cadre didactice si alti specialisti in domeniu.
(5) Proiectul cuprinde:
a) memoriul explicativ;
b) continutul propriu-zis;
c) bibliografia;
d) anexe.
(6) In functie de specializare, se poate solicita candidatilor, individual
sau in grup, executarea unor machete, dispozitive, aparate etc. ca parte
integranta a temei proiectului.
(7) Proiectul se sustine in fata comisiei de examinare, care stabileste
nota finala a acestei probe. Nota minima de promovare la sustinerea proiectului
este 6 (sase).
(8) Criteriile de evaluare a proiectului si a sustinerii acestuia sunt
urmatoarele:
a) criterii care vizeaza calitatea proiectului: validitatea proiectului;
completitudinea proiectului; elaborarea si structurarea proiectului; calitatea
materialului documentar utilizat;
b) criterii care vizeaza calitatea activitatii candidatului: raportarea
candidatului la tema proiectului; rezolvarea sarcinilor; documentarea; nivelul
de elaborare si comunicare; calitatea rezultatelor; creativitatea.
(9) Proiectul se depune la secretariatul unitatii de invatamant insotit de
referatul de evaluare al indrumatorului, cu o saptamana inainte de terminarea
anului scolar, primeste un numar de inregistrare si, dupa sustinere, se
pastreaza in arhiva scolii timp de 3 ani.
(10) Proiectul scris se realizeaza individual.
(11) Rezultatul sustinerii proiectului nu se contesta.
Art. 28
Pentru sustinerea proiectului candidatii sunt planificati dupa afisarea
rezultatelor la proba scrisa.
CAP. 5
Desfasurarea probelor, corectarea si notarea lucrarilor
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 29
(1) Salile, laboratoarele, cabinetele, atelierele in care se sustin probele
de examen sunt in prealabil adaptate acestor activitati prin:
a) dotarea corespunzatoare;
b) eliminarea oricaror materiale didactice care ar putea influenta
candidatii in elaborarea lucrarilor;
c) afisarea pe usa fiecarei sali a listei nominale cu candidatii
repartizati in sala respectiva si a prevederilor care ii informeaza pe acestia
ca patrunderea in sala cu materiale ajutatoare, frauda sau tentativa de frauda
atrage eliminarea din examen.
(2) Conducerea unitatii de invatamant asigura imprimatele pentru lucrarile
scrise, copiatoarele, o sala cu fisete pentru pastrarea documentelor de examen
de absolvire in deplina securitate, precum si orice alte materiale necesare
bunei desfasurari a examenelor de absolvire.
SECTIUNEA a 2-a
Desfasurarea probei practice
Art. 30
(1) Proba practica se sustine in cabinete, ateliere, ferme, laboratoare de
specialitate din unitatea de invatamant de stat sau din unitati economice,
sanitare, sub supravegherea permanenta a membrilor comisiei de examinare. In
cazul in care proba practica se sustine in cadrul unei unitati economice sau
sanitare, acest lucru este prevazut intr-un protocol incheiat in prealabil
intre parti.
(2) Proba practica se poate sustine si in unitati de invatamant particular
neacreditate, pentru acei elevi care si-au finalizat studiile la aceste unitati
de invatamant si care au fost scolarizati pentru meserii/specializari pentru
care pregatirea profesionala se organizeaza numai in astfel de unitati.
(3) Proba practica se desfasoara in doua etape:
a) candidatii executa lucrarile practice pe durata prevazuta;
b) dupa expirarea timpului stabilit pentru executarea lucrarilor, fiecare
candidat isi prezinta si isi motiveaza teoretic lucrarea in fata comisiei de
examinare; membrii comisiei pot adresa candidatului intrebari, fara a depasi un
timp maxim de 10 minute pentru fiecare candidat.
(4) Executia practica a lucrarii, precum si motivarea teoretica a lucrarii
se evalueaza in mod separat. Evaluarea se face numai de catre membrii
subcomisiei, cu note de la 10 la 1, pe baza unei grile de observatii stabilite
de comisia de examinare, care este formata din cadre didactice de specialitate
si care au fost nominalizate prin decizia emisa de inspectorul scolar general.
(5) Diferenta dintre notele acordate de examinatori nu poate fi mai mare de
un punct. Presedintele comisiei de examinare mediaza situatiile in care
diferenta de notare este mai mare de un punct, iar hotararea sa este
definitiva.
(6) Nota finala a fiecarui membru al subcomisiei se stabileste ca medie
aritmetica a urmatoarelor note:
a) nota pentru executarea lucrarii practice;
b) nota pentru prezentarea si motivarea teoretica a lucrarii practice.
(7) Nota finala se stabileste ca medie aritmetica cu doua zecimale, fara
rotunjire, a notelor finale acordate de fiecare examinator.
SECTIUNEA a 3-a
Desfasurarea probei scrise
Art. 31
(1) Repartizarea pe sali a personalului de supraveghere - cate doua cadre
didactice de alta specialitate decat cea la care se sustine proba, pentru
fiecare sala, - se face de presedintele comisiei de examinare, prin tragere la
sorti, in ziua probei, cu o ora inainte de inceperea acesteia.
(2) Supraveghetorii semneaza in prealabil fisa de atributii, primesc din
partea presedintelui comisiei de examinare listele cu candidatii, modelul
procesului-verbal de predare a lucrarilor scrise, hartie tipizata pentru
lucrari si hartie stampilata pentru ciorne.
Art. 32
(1) Accesul candidatilor in sali este permis pe baza actului de identitate,
cel mai tarziu cu 30 de minute inainte de inceperea probei. Se interzice
candidatilor sa patrunda in sala cu orice fel de materiale care ar putea fi
utilizate pentru rezolvarea subiectelor: manuale, dictionare, notite,
insemnari, mijloace de calcul si comunicare etc. Nerespectarea acestor
dispozitii duce la eliminarea din sala a candidatului de catre presedintele
comisiei de examinare.
(2) Inainte de aducerea subiectelor in sali supraveghetorii explica
candidatilor modul de desfasurare a probei si modul de completare a datelor
personale pe foaia tipizata. Se va insista asupra faptului ca rezolvarea
subiectelor se face exclusiv pe foaia tipizata si ca solutiile scrise pe ciorne
sau pe foaia cu subiectele nu se iau in considerare.
(3) Candidatii se asaza cate unul in banca, in ordine alfabetica, conform
listelor afisate. Fiecare candidat primeste o coala de hartie tipizata pe care
isi scrie cu majuscule numele, prenumele si completeaza lizibil celelalte date
de pe coltul ce urmeaza a fi lipit. Coltul colii tipizate se lipeste numai dupa
ce supraveghetorii verifica identitatea candidatilor si completarea corecta a
tuturor datelor prevazute.
(4) Pentru lipirea coltului lucrarii se foloseste acelasi tip de etichete
pentru toti candidatii centrului de examen.
(5) Coltul lipit al fiecarei lucrari se semneaza de catre presedinte sau
vicepresedinte, iar secretarul comisiei aplica stampila "Examen de
absolvire* - CJE" peste semnatura autorizata.
(6) Inscrierea numelui candidatului pe foile tipizate in afara rubricii
care se sigileaza, precum si orice alte semne distinctive care ar permite
identificarea lucrarii atrag anularea lucrarii respective.
(7) Pentru ciorne candidatii primesc coli obisnuite de hartie, marcate cu
jumatate din stampila "Examen de absolvire* - CJE".
(8) Se interzice candidatilor si supraveghetorilor patrunderea in sala de
examen cu telefoane mobile sau alte mijloace electronice de comunicare.
Art. 33
(1) In prezenta presedintelui, vicepresedintelui si a unui cadru didactic
de specialitate, membru in comisia de examinare, se verifica integritatea plicului
cu subiecte primit de la CJE, pentru proba scrisa. Un membru al comisiei
extrage din plic varianta continand subiectul de examen, anuntata de catre CNEC
sau CJE, dupa caz, dupa care plicul se resigileaza, se semneaza de toti cei
prezenti si este pastrat in conditii de securitate deplina in casa de fier sau
in dulap metalic sigilat. La deschiderea plicurilor se semneaza un
proces-verbal de catre toti cei prezenti.
(2) In cazul in care exista candidati care au studiat in limbile
minoritatilor nationale, subiectele se traduc in limbile respective de catre
membrii comisiei de examinare desemnati in acest scop.
(3) Comisia de examinare multiplica subiectele in numar egal cu numarul
salilor de examen sau cu numarul candidatilor, dupa care subiectele se introduc
in plicuri care se sigileaza, urmand sa fie distribuite in sali. Candidatii
care sustin probele in limbile minoritatilor nationale primesc atat subiect in
limba materna, cat si subiect in limba romana.
(4) Profesorii de specialitate, membri ai comisiei de examinare, raman in
sala in care s-a efectuat multiplicarea pana la terminarea distribuirii
plicurilor in salile de examen. Nici un membru al comisiei nu poate parasi
centrul de examen si nu poate comunica in afara centrului de examen continutul
subiectelor de examen pana la iesirea primului candidat din centrul de examen.
Candidatii pot parasi centrul de examen cel mai devreme dupa o ora si jumatate
de la distribuirea subiectelor in sali.
(5) Supraveghetorii de sali primesc plicurile cu subiecte de la
presedintele sau vicepresedintele comisiei de examinare, verifica integritatea
acestora, le deschid si transcriu subiectele pe tabla sau distribuie subiectele
multiplicate fiecarui candidat. Candidatii au dreptul sa pastreze, la parasirea
salii de examen, subiectul de examen primit.
(6) Punctajul acordat fiecarui subiect se transmite candidatilor o data cu
subiectul, iar baremul de corectare se afiseaza la avizierul unitatii de
invatamant dupa incheierea probei scrise.
Art. 34
(1) Presedintele sau vicepresedintele, insotit de profesorul de
specialitate si, dupa caz, de un membru al comisiei de examinare apartinand
minoritatilor nationale, verifica in toate salile de examen exactitatea
transcrierii subiectelor pe tabla. Daca subiectele se traduc in limbi ale
minoritatilor nationale, se verifica si exactitatea traducerii.
(2) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai
poate intra in sala si nici un candidat nu poate parasi sala decat daca preda
lucrarea scrisa si semneaza de predarea acesteia. Candidatii care nu se afla in
sala in momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai
sustine proba respectiva. In cazuri exceptionale, candidatii pot parasi
temporar sala de examen insotiti de unul dintre supraveghetori.
Art. 35
(1) Timpul destinat elaborarii lucrarii scrise se socoteste din momentul in
care s-a incheiat scrierea subiectelor pe tabla sau distribuirea subiectelor
multiplicate fiecarui candidat.
(2) Pentru elaborarea lucrarii scrise se foloseste numai cerneala sau pasta
de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor si a desenelor, numai
creion negru. Se interzice folosirea in timpul probelor scrise a
minicalculatoarelor, a riglelor, precum si a altor mijloace de calcul. Nu se
foloseste alta hartie decat cea distribuita candidatilor de supraveghetori.
(3) Fiecare candidat primeste atatea coli tipizate sau de ciorna cate ii
sunt necesare.
(4) In cazul in care unii candidati, din diferite motive, precum: corecturi
numeroase, greseli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoastere
etc., doresc sa-si transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, au
dreptul sa primeasca alte coli tipizate. Colile folosite initial se anuleaza de
catre supraveghetori, mentionandu-se pe ele "anulat", se semneaza de
cei 2 supraveghetori si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile
scrise.
Art. 36
(1) In timpul desfasurarii probei scrise supraveghetorii de sali nu dau
candidatilor nici o indicatie, nu discuta intre ei si nu rezolva subiectul de
examen. Unul dintre supraveghetori sta in fata clasei, iar celalalt in spatele
ei; acestia nu pot avea pe perioada desfasurarii probei alte preocupari decat
cele legate de desfasurarea acesteia. In cazul in care supraveghetorii incalca
aceste dispozitii, vicepresedintele sau presedintele comisiei de examinare
poate decide inlocuirea lor si, daca este cazul, poate face si propuneri de
sanctionare, in conditiile stabilite de Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, cu modificarile ulterioare.
(2) In timpul desfasurarii probei scrise supraveghetorii de sali raspund de
asigurarea ordinii si linistii in sala de clasa, de respectarea de catre
candidati a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Supraveghetorii au
obligatia sa verifice daca elevii au patruns in sala cu materiale interzise
prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau facilita
rezolvarea subiectelor de examen. De asemenea, supraveghetorii nu permit candidatilor
sa comunice in nici un fel intre ei si sesizeaza presedintele comisiei de
examinare asupra oricarei incalcari a prezentei metodologii.
(3) In timpul desfasurarii probei scrise, in salile de examen au voie sa
intre numai:
a) presedintele comisiei de examinare;
b) vicepresedintele comisiei de examinare;
c) profesorul de specialitate din comisia de examinare sau, dupa caz,
membrul comisiei care asigura traducerea subiectului in limbile minoritatilor
nationale, in vederea efectuarii unor eventuale corecturi;
d) reprezentantii CNEC;
e) reprezentantii CJE.
(4) Persoanele prevazute la alin. (3) lit. c) - e) au acces in salile de
examen numai insotite de presedintele sau vicepresedintele comisiei de
examinare.
Art. 37
(1) Pe masura ce isi incheie lucrarile candidatii le predau
supraveghetorilor. La expirarea timpului acordat candidatii predau lucrarile in
faza in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. Ultimii 5
candidati raman in sala pana la predarea ultimei lucrari.
(2) La predarea lucrarilor supraveghetorii bareaza spatiile nescrise,
verifica numarul de pagini si il trec in procesele-verbale de predare pe care
le semneaza candidatii, precum si in rubrica prevazuta pe prima pagina a
lucrarii.
(3) Ciornele si lucrarile anulate se strang separat si se pastreaza in
centrul de examen. Supraveghetorii, in prezenta membrilor comisiei de
examinare, predau lucrarile scrise, sub semnatura, presedintelui sau
vicepresedintelui, care verifica daca numarul lucrarilor predate corespunde cu
numarul semnaturilor din procesul-verbal de predare a lucrarilor scrise si daca
numarul de pagini al fiecarei lucrari coincide cu cel inscris pe lucrare si in
procesul-verbal.
Art. 38
(1) Toate lucrarile de la acelasi domeniu de pregatire de baza/specializare
sunt amestecate de presedintele si vicepresedintele comisiei de examinare, apoi
sunt grupate in seturi si numerotate de la 1 la n. Seturile de lucrari se
introduc in dosare/plicuri, dupa ce pe fiecare lucrare s-a scris si numarul de
ordine al dosarului/plicului.
(2) Dosarele cu lucrarile numerotate sunt predate de presedintele sau
vicepresedintele comisiei de examinare, cu proces-verbal de predare-preluare,
pentru corectare, membrilor subcomisiei de examinare. Procesul-verbal contine
data, ora, numele persoanelor care predau/preiau lucrarile,
meseria/specializarea, numarul lucrarilor predate/preluate si numerele de
ordine ale acestora.
(3) Corectarea si notarea lucrarilor scrise se efectueaza de cei 2 profesori
corectori, in mod obligatoriu in incaperi separate, stabilite de presedintele
comisiei de examinare. In fiecare sala de corectare se afla cel putin 2
profesori corectori. Schimbarea lucrarilor intre cei 2 profesori corectori se
va face in prezenta presedintelui sau a vicepresedintelui comisiei.
(4) Fiecare lucrare se corecteaza si se apreciaza de fiecare profesor
corector, separat, cu note de la 10 la 1, respectandu-se baremele de corectare
si notare. Corectarea si notarea, pe baza baremului, se inregistreaza in
borderouri separate de fiecare profesor corector.
(5) Zilnic, la terminarea corectarii, seturile de lucrari si borderourile
individuale de notare, inchise in plicuri sigilate, se predau cu proces-verbal
presedintelui sau vicepresedintelui comisiei de examinare pentru a fi pastrate
in case de fier sau dulapuri metalice, inchise si sigilate. Procesele-verbale
fac parte din documentele de examen si se pastreaza in acelasi regim cu
lucrarile scrise. Cheile si sigiliul de la fisetele in care sunt depozitate
lucrarile scrise si celelalte documente ale examenului de absolvire se
pastreaza separat de catre presedintele si vicepresedintele comisiei de
examinare.
Art. 39
(1) Dupa corectarea lucrarilor de catre ambii membri ai subcomisiei, borderourile
intocmite si semnate de fiecare dintre acestia sunt predate presedintelui
comisiei de examinare o data cu lucrarile corectate. Daca presedintele comisiei
de examinare constata ca intre notele acordate de membrii subcomisiei nu sunt
diferente mai mari de un punct, notele se trec de catre acestia pe fiecare
lucrare, cu cerneala rosie, si se semneaza. Media finala se trece pe lucrare,
in prezenta membrilor subcomisiei, de catre presedintele comisiei de examinare.
Presedintele comisiei de examinare verifica media finala, calculata ca medie
aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, semneaza alaturi de profesorii
corectori si aplica stampila "Examen de absolvire* - CJE".
(2) In cazul in care presedintele comisiei de examinare constata o
diferenta mai mare de un punct intre notele acordate de membrii subcomisiei,
acesta repartizeaza lucrarea spre recorectare unui alt profesor de specialitate
care, in prezenta membrilor subcomisiei, stabileste nota finala a lucrarii.
Nota acordata la recorectare se trece pe lucrare si se semneaza de catre
membrii subcomisiei, de profesorul care a recorectat lucrarea si de
presedintele comisiei de examinare. Toate acestea sunt consemnate intr-un
proces-verbal semnat de cei prevazuti mai sus.
Art. 40
Dupa ce toate lucrarile scrise au fost corectate, acestea se deschid in
prezenta intregii comisii de examinare, iar notele finale se inregistreaza
imediat in cataloagele de examen de catre secretarul comisiei de examinare, cu
cerneala sau pasta albastra. Eventualele corecturi de transcriere a notelor
finale in cataloagele de examen se fac numai cu cerneala rosie de catre
persoana din comisie care a gresit, sub semnatura, iar presedintele comisiei de
examinare contrasemneaza si stampileaza.
SECTIUNEA a 4-a
Sustinerea proiectului
Art. 41
Candidatii intra in sala de examen in ordinea afisata, respectandu-se ora
prevazuta. Presedintele, vicepresedintele comisiei de examinare si membrii
subcomisiei verifica identitatea fiecarui candidat. Candidatul primeste
proiectul cu referatul de evaluare al indrumatorului si primeste hartie
stampilata pentru ciorna. Pentru sustinerea proiectului se acorda fiecarui
candidat 15 - 20 de minute. Presedintele, vicepresedintele comisiei de
examinare si membrii subcomisiei pot interveni cu intrebari suplimentare, de
regula dupa ce candidatul isi sustine proiectul.
Art. 42
(1) Evaluarea candidatilor se face cu note intregi de la 10 la 1 de catre
membrii subcomisiei. Diferenta dintre notele acordate de acestia nu poate fi
mai mare de un punct. Presedintele comisiei de examinare mediaza situatiile in
care diferenta de notare este mai mare de un punct, iar hotararea sa este
definitiva.
(2) Nota finala la sustinerea proiectului se stabileste ca medie aritmetica
a notelor acordate de membrii subcomisiei, calculata cu doua zecimale, fara
rotunjire.
(3) Nota finala la sustinerea proiectului se trece in catalogul de examen.
Art. 43
Desfasurarea probei de sustinere a proiectului are caracter public, fara ca
persoanele prezente in asistenta sa poata interveni. In mod exceptional,
presedintele comisiei de examinare poate dispune intreruperea examinarii si
eliminarea din sala a persoanelor cu atitudine si comportament
necorespunzatoare.
CAP. 6
Stabilirea si comunicarea rezultatelor
Art. 44
(1) Media examenului de absolvire este:
a) pentru candidatii de la scoala de ucenici: nota finala obtinuta la proba
practica. Sunt declarati admisi candidatii care au obtinut cel putin nota
finala 6 (sase) la proba practica;
b) pentru candidatii de la scoala profesionala, scoala postliceala si
scoala de maistri: media aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, a
notelor obtinute la proba practica, proba scrisa si sustinerea proiectului. Nu
se calculeaza media generala pentru candidatii care nu au promovat una sau mai
multe probe sau care nu s-au prezentat la toate probele. Media minima de
promovare a examenului de absolvire este 6 (sase).
(2) Candidatii care nu indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1) sunt
declarati respinsi sau, dupa caz, neprezentati ori eliminati din examen.
(3) Candidatilor declarati respinsi li se consemneaza aceasta pe foaia
matricola.
Art. 45
(1) Dupa incheierea tuturor probelor si a corectarii lucrarilor scrise se
comunica rezultatele finale.
(2) Pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenelor de absolvire se
intocmesc si se afiseaza liste nominale care cuprind: numele si prenumele
candidatilor, notele obtinute la fiecare proba, media generala si rezultatul
final, respectiv "admis", "respins",
"neprezentat", "eliminat din examen". Un candidat se
considera neprezentat daca a absentat la cel putin una dintre probele de
examen.
CAP. 7
Depunerea si rezolvarea contestatiilor
Art. 46
(1) Contestatiile la proba scrisa se depun si se inregistreaza la centrul
de examen, in ziua prevazuta in graficul de desfasurare a examenului de
absolvire. Acestea se rezolva in doua etape, astfel:
a) de comisia de examinare din centrul de examen, etapa in care nota nu
poate fi modificata;
b) de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de contestatii.
(2) In prima etapa de rezolvare a contestatiilor presedintele comisiei de
examinare din centrul de examen repartizeaza contestatiile de la fiecare disciplina
membrilor subcomisiei pentru a recorecta lucrarile.
(3) Profesorii de specialitate prezinta candidatului lucrarea in cauza,
urmarind exactitatea aplicarii baremelor de corectare si notare si precizia
calculelor efectuate pentru stabilirea notei. La convorbirea cu candidatii pot
asista si parintii, fara dreptul de a interveni in discutii.
(4) In cazul in care intre nota contestata si nota de la recorectare exista
diferente de notare mai mici de 0,50 puncte, concluziile sunt comunicate
candidatilor, cu argumentatia necesara care sa dovedeasca netemeinicia
contestatiei. Candidatul consemneaza in cerere daca isi mentine sau isi retrage
contestatia. In cazul in care se constata o diferenta de cel putin 0,50 puncte
intre nota initiala si nota de la recorectare sau in cazul in care candidatii
ale caror lucrari nu prezinta diferente in notare de cel putin 0,50 puncte isi
mentin totusi cererea de contestatie, lucrarile contestate se inchid pentru a
deveni secrete atat in ceea ce priveste numele candidatului, cat si notele
acordate, dupa care se aplica stampila de examen de absolvire si se inainteaza,
cu baremele de corectare si notare, prin delegat, comisiei judetene/a
municipiului Bucuresti de contestatii. In acelasi timp se transmite un borderou
in care se mentioneaza obiectul de studiu, numarul de ordine al lucrarilor si
numarul de pagini pentru fiecare lucrare. Secretizarea lucrarilor se va face cu
acelasi tip de hartie, pusa la dispozitie de comisia de evaluare judeteana/a
municipiului Bucuresti.
Art. 47
(1) Comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de contestatii au
urmatoarea componenta:
a) presedinte - inspectorul scolar general;
b) vicepresedinte - inspector scolar de specialitate;
c) 1 - 2 secretari - inspectori scolari, cadre didactice;
d) membri - profesori de specialitate pentru fiecare domeniu de
baza/specializare.
(2) In fiecare an membrii comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de
contestatii sunt alti profesori decat cei din anul anterior. Alegerea
profesorilor corectori se face prin tragere la sorti, dintr-o lista de
profesori recunoscuti pentru competenta profesionala si probitatea lor morala
si care nu au facut parte in sesiunea respectiva din comisiile de examinare.
Art. 48
(1) Comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de contestatii recorecteaza
lucrarile primite si acorda note conform baremelor pentru proba scrisa.
(2) Daca nota acordata initial este mai mica sau egala cu 9,50, aceasta se
modifica, prin crestere sau descrestere, daca intre nota initiala si nota
acordata de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de contestatii se va
constata o diferenta de cel putin 0,50 puncte. Daca diferenta dintre cele doua
note este mai mica de 0,50 puncte, nota initiala ramane neschimbata. Daca nota acordata
initial este de cel putin 9,51, atunci nota finala este nota obtinuta la
recorectare.
(3) In cazul in care se constata diferente mai mari de 1,50 puncte - in
plus sau in minus - intre nota initiala si nota de la contestatie,
inspectoratele scolare analizeaza situatia in termen de 30 de zile de la
terminarea contestatiilor, consultand profesorii corectori din ambele comisii
si iau masuri in vederea sanctionarii celor vinovati. Comisia nationala de
evaluare si certificare este instiintata de sanctiunile aplicate, pana la data
de 1 octombrie a anului in care s-a desfasurat examenul.
(4) Hotararile comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de contestatii se
consemneaza intr-un proces-verbal semnat de toti membrii acesteia.
(5) Lucrarile scrise, baremele de corectare si notare si borderourile se
restituie comisiilor de examinare impreuna cu o copie de pe procesul-verbal
prevazut la alin. (4).
(6) In perioada de corectare a probelor scrise sau ulterior Comisia
nationala de evaluare si certificare poate desemna, dupa caz, comisii de
recorectare prin sondaj a unui numar de lucrari, urmarindu-se corectitudinea
respectarii baremelor. CNEC poate propune inspectoratelor scolare sanctiuni, in
cazul constatarii unor nereguli flagrante.
Art. 49
(1) Comisiile de examinare opereaza in cataloage schimbarile ce se impun
dupa aflarea rezultatelor la contestatii, recalculeaza, dupa caz, media
generala de absolvire si rectifica in mod corespunzator rezultatul examenului.
(2) Rezultatele la contestatii se comunica celor in drept prin afisare la
avizierul centrului de examen, conform graficului.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 50
Comisiile de examinare si comisiile de evaluare judetene/a municipiului
Bucuresti au obligatia sa informeze telefonic si in cel mai scurt timp Comisia
nationala de evaluare si certificare cu privire la neregulile aparute in
organizarea si desfasurarea examenelor de absolvire.
Art. 51
(1) Toate documentele si lucrarile scrise din cadrul centrelor de examen se
pastreaza in arhiva acestora timp de 3 ani, cu exceptia cataloagelor, care se
pastreaza permanent.
(2) Plicurile care se deschid la comisiile de examinare poarta pe ele
semnaturile presedintelui, vicepresedintelui si ale membrilor comisiei de examinare,
ora si data deschiderii; acestea se stampileaza si se pastreaza timp de 2 ani
in arhiva centrului de examen.
Art. 52
(1) Raportul CJE privind rezultatele examenelor de absolvire a
invatamantului profesional si postliceal se transmite, prin delegat sau prin
posta, la Ministerul Educatiei si Cercetarii - Directia generala pentru
invatamant preuniversitar, in doua exemplare, in termen de 15 zile de la
afisarea rezultatelor.
(2) Raportul prevazut la alin. (1) se intocmeste atat pentru invatamantul
de stat, cat si pentru cel particular, dupa modelul prevazut in anexa nr. 1
care face parte integranta din prezenta metodologie.
(3) Raportul CJE pentru invatamantul postliceal, domeniul sanitar, se
transmite si directiei judetene de sanatate publica si organizatiei Ordinul
Asistentilor Medicali din Romania.
Art. 53
(1) Inspectoratele scolare intocmesc un raport cu privire la organizarea si
desfasurarea examenelor de absolvire a invatamantului profesional si postliceal
din anul in curs, care se trimite, in copie, si la Ministerul Educatiei si
Cercetarii - Directia generala pentru invatamant preuniversitar pana la data de
1 septembrie. Un exemplar al raportului anual se trimite si tuturor unitatilor
de invatamant din judet.
(2) Raportul cuprinde informatii privitoare la monitorizarea desfasurarii
examenelor de absolvire, date despre esantioanele de lucrari recorectate la
decizia CNEC sau CJE, sanctiunile aplicate persoanelor implicate in organizarea
si desfasurarea acestora, precum si numele acestora, cadrele didactice carora
CJE le-a retras dreptul de a participa la examenele de absolvire etc.
(3) In vederea intocmirii raportului prevazut la alin. (2), numarul minim
de lucrari recorectate este de 10% pentru fiecare domeniu de pregatire de
baza/specializare, criteriile de selectare a lucrarilor fiind stabilite de CJE.
Coordonarea recorectarii lucrarilor selectate se asigura de inspectorii scolari
de specialitate. Dupa finalizarea recorectarii acestia prezinta inspectorului
scolar general concluzii scrise cu privire la desfasurarea acesteia. In urma
recorectarii inspectorul scolar general poate decide, in situatii bine
justificate, aplicarea de sanctiuni, conform Statutului personalului didactic
si prezentei metodologii.
Art. 54
(1) Respectarea prezentei metodologii este obligatorie pentru toate
persoanele implicate in organizarea si desfasurarea examenelor de absolvire a
invatamantului profesional si postliceal.
(2) Incalcarea dispozitiilor prezentei metodologii se sanctioneaza astfel:
a) candidatii care, in timpul desfasurarii probelor de examen, introduc in
salile de examen materiale ajutatoare sau mijloace electronice, care sunt
surprinsi copiind ori transmitand solutii ale subiectelor sunt eliminati din
examen, pierzand sesiunea respectiva;
b) cadrele didactice care, in timpul supravegherii candidatilor, furnizeaza
solutiile problemelor, inlocuiesc lucrari, falsifica lucrari sau au manifestari
care atesta neglijenta in indeplinirea atributiilor de supraveghetor, precum
tolerarea unor actiuni sau intentii de frauda ale candidatilor, parasirea
nejustificata a salii de examen, transcrierea subiectelor pe tabla cu erori
etc., se sanctioneaza, dupa caz, material, disciplinar, contraventional sau
penal;
c) profesorii corectori care savarsesc fapte, precum inlocuiri de lucrari,
falsificari de lucrari, modificari de note etc., sau manifesta neglijenta in
indeplinirea sarcinilor ce le revin in calitate de membru in comisia de
examinare se sanctioneaza conform prevederilor lit. b).
(3) Cadrele didactice sanctionate conform dispozitiilor alin. (2) nu mai
pot participa la examenele de absolvire din sesiunile urmatoare, ca membri in
comisiile prevazute de prezenta metodologie.
(4) Constatarea de nereguli grave sau repetate in desfasurarea activitatii
uneia dintre comisiile prevazute de prezenta metodologie atrage diminuarea cu
20 - 70% a indemnizatiei vicepresedintelui si a presedintelui acesteia.
Art. 55
Candidatii care au fost inscrisi la examenele de absolvire fara a indeplini
conditiile legale de inscriere la acestea sau care au beneficiat de partinire
frauduloasa sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva, sau, dupa
caz, acestora li se anuleaza actele de studii obtinute fraudulos.
Art. 56
(1) Examenele de absolvire din unitatile de invatamant care scolarizeaza
elevi cu deficiente de toate categoriile se organizeaza si se desfasoara cu
respectarea urmatoarelor dispozitii speciale:
a) vicepresedintele comisiei de examinare este un profesor cu specialitatea
psihopedagogie speciala, pedagogie, psihologie sau, in lipsa acestuia, un
profesor de specialitate pentru pregatirea de baza si in meserie, avand cel
putin gradul didactic II;
b) comisiile de examinare asigura conditii de egalizare a sanselor pentru
candidatii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la probele
de concurs, in functie de particularitatile individuale si de cele specifice
deficientei respective. Exemple de adaptare a procedurilor de examinare la
deficientele elevilor sunt prevazute in anexa nr. 2 care face parte integranta
din prezenta metodologie.
(2) Candidatii cu deficiente din unitatile de invatamant de masa pot
beneficia, dupa caz, de dispozitiile prevazute la alin. (1), pe baza
certificatului de persoana cu handicap sau a unei adeverinte medicale. In cazul
in care nu se pot asigura conditii de egalizare a sanselor, candidatii sunt
orientati spre comisia de examinare dintr-o unitate de invatamant special.
(3) In situatii exceptionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar
sau definitiv, CJE poate organiza, la cererea acestora si pe baza unui document
medical care sa ateste imposibilitatea deplasarii, sustinerea probelor la locul
imobilizarii, simultan cu toti candidatii din tara; de aceleasi reguli
beneficiaza si absolventii cu deficiente scolarizati la domiciliu.
(4) CNEC poate aproba si alte proceduri de sustinere a examenului de
absolvire pentru candidatii cu deficiente/handicap, la propunerea CJE.
Art. 57
Pentru marcarea documentelor intocmite cu ocazia desfasurarii examenelor de
absolvire, precum lucrari scrise, cataloage, bilete pentru proba practica,
inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti confectioneaza
stampile rotunde, speciale, cu inscrisul "Examen de absolvire* -
CJE", care se pun la dispozitie presedintelui fiecarei comisii de
examinare.
Art. 58
Colectarea unor fonduri materiale sau banesti de la candidati, de la
parintii sau rudele acestora este interzisa. Incalcarea acestei dispozitii atrage
sanctionarea in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare.
ANEXA 1
la metodologie
Comisia de evaluare a judetului ............./municipiului Bucuresti
RAPORT
privind rezultatele examenelor de absolvire a invatamantului profesional si
postliceal
1. Tipul de invatamant (de stat sau particular):
1.1. scoala profesionala;
______________________________________________________________________________
| | Numarul de elevi |Promovabilitate|
| |___________________________________________________________| (%)
|
|*)| Inscrisi | Prezenti | Absenti | Promovati | Respinsi |
|
| |___________|___________|___________|___________|___________|_______________|
| |urban|rural|urban|rural|urban|rural|urban|rural|urban|rural| urban | rural
|
|__|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_______|_______|
|1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
|
|__|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_______|_______|
*) Se completeaza, in functie de nivelul de invatamant,
meseria/specializarea.
1.2. scoala de ucenici;
1.3. scoala postliceala;
1.4. scoala de maistri.
2. Modul de organizare a examenelor de absolvire
3. Desfasurarea examenelor de absolvire
4. Contestatii
5. Opinii asupra subiectelor/probelor
6. Propuneri de modificare/completare a metodologiei de organizare si
desfasurare a examenelor de absolvire
ANEXA 2
la metodologie
EXEMPLE
de adaptare a procedurilor de examinare la deficientele elevilor
a) Asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului
Braille pentru elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gesticular
pentru elevii cu deficiente de auz, inclusiv posibilitatea asigurarii, dupa
caz, a unui interpret autorizat
b) Marirea cu 1 - 2 ore a timpului destinat efectuarii lucrarii scrise de
catre candidatii cu deficiente fizice (motorii) sau vizuale
c) Asigurarea scrisului cu caractere marite pentru candidatii ambliopi
d) Transmiterea prin dictare, pentru elevii cu anumite deficiente, a
informatiilor corespunzatoare subiectelor de examen afisate/prezentate vizual
e) Realizarea probei scrise prin dictarea continutului acesteia de catre
candidatul cu deficiente catre un profesor asistent de alta specialitate decat
cea la care se desfasoara proba respectiva etc.