ORDIN Nr. 341
din 20 martie 2008
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului sanatatii publice nr. 112/2007 privind
criteriile de performanta in baza carora contractul de management poate fi
prelungit sau poate inceta inainte de termen
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 225 din 24 martie 2008
Având în vedere Referatul de aprobare al Direcţiei
generale organizare, resurse umane, dezvoltare profesională şi salarizare nr.
E.N. 2.969 din 20 martie 2008,
în conformitate cu prevederile art. 178 alin. (3) din
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 862/2006
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii publice emite prezentul ordin.
Art. I. - Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 112/2007 privind
criteriile de performanţă în baza cărora contractul de management poate fi
prelungit sau poate înceta înainte de termen, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 101
din 9 februarie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Prevederile articolului 1 alineatul (2),
articolului 3, articolului 4, articolului 41, articolului 51, articolului 6 alineatul (2), punctele C.2, C.4, C.5, D.2 şi D.4
din anexa nr. 1, precum şi anexa nr. 2 se prorogă până la data de 1 ianuarie
2009.
2. După articolul 51 se introduce un nou articol, articolul 52, cu următorul cuprins:
„Art. 52. -
Evaluarea activităţii managerului spitalului public pentru anul 2007 se face
conform Metodologiei privind organizarea
şi desfăşurarea evaluării activităţii managerului spitalului public în anul
2007, prevăzută în anexa nr. 4."
3. După anexa nr. 3 se introduce o nouă anexă, anexa
nr. 4, al cărei conţinut este prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. II. - Direcţiile de
specialitate din Ministerul Sănătăţii Publice, autorităţile de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti, ministerele şi instituţiile cu reţea
sanitară proprie, precum şi spitalele publice şi managerii acestora vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sanataţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXĂ (Anexa nr. 4 la Ordinul nr. 112/2007)
METODOLOGIE
privind organizarea si desfăşurarea evaluării
activităţii managerului spitalului public în anul 2007
1. Evaluarea activităţii managerului spitalului public
desfăşurată în anul 2007 se face până la data de 30 aprilie 2008. Sunt evaluaţi
managerii care au contractul de management în perioada de valabilitate şi au
condus spitalul public respectiv pe o perioadă de cel puţin 6 luni în anul 2007.
2. Evaluarea anuală a activităţii managerului
spitalului public se face de o comisie de evaluare formată din preşedinte,
vicepreşedinte, 3-5 membri şi un secretariat format din 1-2 persoane, numită
prin ordin al ministrului sănătăţii publice, astfel:
a) pentru spitalele publice din
subordinea autorităţilor de sănătate publică judeţene/a municipiului Bucureşti,
membrii comisiei de evaluare se propun de către directorul executiv al acestora. Preşedintele comisiei de
evaluare este directorul executiv adjunct financiar-contabil al autorităţii de
sănătate publică judeţene/a municipiului Bucureşti, iar vicepreşedinte este
şeful compartimentului audit intern din aceeaşi instituţie. In situaţia In care
la nivelul unei autorităţi de sănătate publică nu este încadrat postul de
auditor intern, vicepreşedintele este nominalizat din cadrul altei autorităţi
de sănătate publică, prin ordin al ministrului sănătăţii publice;
b) pentru spitalele publice din subordinea Ministerului
Sănătăţii Publice, preşedinte este directorul general adjunct al Direcţiei
generale buget şi credite externe din Ministerul Sănătăţii Publice, iar
vicepreşedinte este un reprezentant al Direcţiei audit din aceeaşi instituţie.
3. Comisia de evaluare menţionată la pct. 2
întocmeşte, pe baza rezultatelor obţinute de fiecare manager de spital, fişa de
evaluare prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie.
Fişa de evaluare se înaintează Comisiei centrale de evaluare însoţită de
dosarul de evaluare, care cuprinde obligatoriu următoarele
documente:
a) copia contractului de management şi a actelor
adiţionale la acesta;
b) documentele care susţin punctajul acordat la fiecare
indicator de performanţă, după cum urmează:
- statul de funcţii pe anul 2007, aprobat conform
legii;
- situaţia financiară încheiată la 31 decembrie 2007;
- darea de seamă statistică pentru anul 2007 (cod MS
60.4.4A, cap. 2; cod MS 60.4.4, cap. 3; cod MS 60.4.4.A, cap.14),
centralizatorul - cod MS 60.4.4, cap. 15 „Personalul mediu şi superior sanitar
pe tipuri de unităţi", centralizatorul activităţii spitalului - cod 19.15,
darea de seamă statistică pentru anul 2007 (cod MS 60.4.2, cap.1 „Principalii
indicatori ai cunoaşterii sănătăţii, pe anul 2007, pentru fiecare spital",
câte un document semnat şi ştampilat, completat numai cu pct. 10 „Infecţii
interioare din spital");
c) copii de pe actele de control ale tuturor
organismelor abilitate;
d) raportul de autoevaluare al managerului spitalului
public (în cuprinsul acestuia se au în vedere acţiunile organizate şi
desfăşurate pe parcursul anului evaluat privind: modul de îndeplinire a
indicatorilor şi criteriilor de performanţă, proceduri interne de evaluare şi
control, elaborare de acte normative cu caracter intern, măsuri întreprinse
pentru eficientizarea activităţii unităţii şi creşterea calităţii actului
medical, gestionarea eventualelor situaţii de criză apărute la nivelul spitalului
public etc); managerul spitalului public răspunde pentru realitatea şi
corectitudinea datelor puse la dispoziţia comisiei de evaluare, conform legii;
e) alte documente care pot constitui bază pentru
evaluarea îndeplinirii criteriilor de performanţă prevăzute în anexa nr. 2 la
Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 112/2007 privind criteriile de
peformanţă în baza cărora contractul de management poate fi prelungit sau poate
înceta înainte de termen, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Comisia de evaluare menţionată la pct. 2 are
următoarele atribuţii :
a) să înregistreze dosarul de evaluare depus de către
managerul spitalului public, numai dacă acesta conţine toate documentele
prevăzute la pct. 3;
b) să verifice concordanţa dintre indicatorii asumaţi
prin contract/act adiţional şi cei înscrişi în fişa de evaluare, precum şi
dintre valorile indicatorilor realizaţi menţionaţi în fişa de evaluare şi cei
transmişi de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar şi
Centrul Naţional pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi
Informatic în Domeniul Sănătăţii;
c) să valideze, sub semnătură, în funcţie de
rezultatele obţinute în urma evaluării, propunerea de menţinere/încetare a
contractului de management al managerului spitalului public evaluat;
d) să înregistreze şi să transmită Comisiei centrale de
evaluare numai dosarele care conţin toate documentele prevăzute la pct. 3;
e) să respingă motivat dosarele incomplete şi să
comunice managerului spitalului public documentele lipsă care au determinat
această situaţie;
f) să întocmească şi să valideze, sub semnătura
preşedintelui comisiei de evaluare şi a managerului
spitalului public respectiv, un opis cuprinzând toate documentele existente în
dosarul de evaluare depus de fiecare manager.
5. La nivelul Ministerului Sănătăţii Publice este
constituită, prin ordin al ministrului sănătăţii publice, Comisia centrală de
evaluare, formată din preşedinte, vicepreşedinte, 3-5 membri şi un secretariat
format din 1-2 persoane. Comisia centrală de evaluare are misiunea de a
verifica şi de a urmări modul de desfăşurare a evaluării, modul de întocmire a
fişelor de evaluare şi de a soluţiona eventualele contestaţii apărute în cadrul
evaluării anuale a activităţii managerilor spitalelor publice. Preşedintele
Comisiei centrale de evaluare este directorul general al Direcţiei generale
buget şi credite externe din Ministerul Sănătăţii Publice, iar vicepreşedinte
este directorul Direcţiei audit din aceeaşi instituţie.
6. Comisia centrală de evaluare, în baza rezultatelor
evaluării efectuate de comisiile de evaluare menţionate la pct. 2, propune
ministrului sănătăţii publice, după caz:
a) menţinerea contractului de management, pentru
managerii spitalelor publice care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 4
lit. a) din Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 112/2007, cu modificările
şi completările ulterioare;
b) emiterea actului administrativ de reevaluare, pentru
managerii spitalelor publice care îndeplinesc
condiţiile prevăzute la art. 4 lit. b) din Ordinul ministrului sănătăţii
publice nr. 112/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
c) emiterea actului administrativ de încetare înainte de
termen a contractului de management, pentru managerii
spitalelor publice care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 4 lit. c) din
Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 112/2007, cu modificările şi
completările ulterioare.
7. In aplicarea dispoziţiilor prezentei metodologii,
Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar şi Centrul Naţional
pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic în
Domeniul Sănătăţii furnizează Ministerului Sănătăţii Publice şi comisiilor de
evaluare prevăzute la pct. 2 valorile indicatorilor de performanţă ai managementului
spitalului public care intră în sfera lor de competenţă, realizate de fiecare
spital public în anul 2007.
8. Datele menţionate la pct. 7, validate de Şcoala
Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar şi Centrul Naţional pentru
Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic în Domeniul
Sănătăţii, sunt consemnate în fişa de evaluare prevăzută în anexa la prezenta
metodologie, la rubrica „Valoare indicator realizată", şi stau la baza
evaluării activităţii managerului spitalului public în anul 2007.
9. Evaluarea anuală a activităţii managerilor
spitalelor publice aflate în subordinea ministerelor şi instituţiilor cu reţea
sanitară proprie se face în conformitate cu dispoziţiile prezentei metodologii.
ANEXĂ la metodologie
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII PUBLICE
...............................................................
COMISIA DE EVALUARE
FIŞA DE EVALUARE
a activităţii desfăşurate de .............................................
(numele
şi prenumele)
managerul .......................................................................
(denumirea spitalului
public)
în anul 2007
Nr. crt.
|
INDICATORI/CRITERII
DE PERFORMANŢA
|
VALOARE
INDICATOR
|
GRAD DE
REALIZARE1)
|
PUNCTAJ
ACORDAT
|
MENŢIUNI
ALE COMISIEI DE EVALUARE5)
|
asumată
prin
contract
|
realizată4)
|
A.
INDICATORI DE MANAGEMENT AL RESURSELOR UMANE
|
1.
|
Proporţia medicilor din totalul
personalului
|
|
|
|
|
|
2.
|
Proporţia personalului medical din
totalul personalului angajat al spitalului
|
|
|
|
|
3.
|
Proporţia personalului medical cu studii superioare din totalul personalului
medical
|
|
|
|
|
4.
|
Numărul mediu de consultaţii/ medic în
ambulatoriu
|
|
|
|
|
B.
INDICATORI DE UTILIZARE A SERVICIILOR
|
1.
|
Durata medie de spitalizare pe spital şi
pe fiecare secţie2)
|
|
|
|
|
|
2.
|
Rata de utilizare a paturilor pe spital şi pe fiecare secţie 2)
|
|
|
|
|
3.
|
Indicele de complexitate al cazurilor pe
spital şi pe fiecare secţie 2)
|
|
|
|
|
4.
|
Procentul pacienţilor cu intervenţii
chirurgicale din totalul pacienţilor externaţi din secţiile chirurgicale
|
|
|
|
|
C.
INDICATORI ECONOMICO-FINANCIARI
|
1.
|
Execuţia bugetară faţă de bugetul de
cheltuieli aprobat
|
|
|
|
|
|
2.
|
Structura cheltuielilor pe tipuri de
servicii şi în funcţie de sursele de venit
|
|
|
|
|
3.
|
Procentul veniturilor proprii din totalul
veniturilor spitalului
|
|
|
|
|
4.
|
Procentul cheltuielilor de personal din
totalul cheltuielilor spitalului
|
|
|
|
|
5.
|
Procentul cheltuielilor cu medicamentele
din totalul cheltuielilor spitalului
|
|
|
|
|
6.
|
Procentul cheltuielilor de capital din
totalul cheltuielilor
|
|
|
|
|
7.
|
Costul mediu/zi de spitalizare pe fiecare secţie 2)
|
|
|
|
|
D.
INDICATORI DE CALITATE
|
1.
|
Rata mortalităţii intraspitaliceşti pe
total spital şi pe fiecare secţie 2)
|
|
|
|
|
|
2.
|
Rata infecţiilor nozocomiale pe total
spital şi pe fiecare secţie 2)
|
|
|
|
|
3.
|
Indicele de concordanţă între diagnosticul la internare şi
diagnosticul la externare
|
|
|
|
|
4.
|
Număr de reclamaţii/plângeri ale
pacienţilor
|
|
|
|
|
E. CRITERII
GENERALE DE MANAGEMENT
|
PUNCTAJ ACORDAT
DE:
|
Evaluator 1
..................
(nume, prenume)
|
Evaluator 2
..................
(nume,prenume)
|
Evaluator 3
..................
(nume,prenume)
|
Evaluator...
..................
(nume,prenume)
|
PUNCTAJ FINAL3)
|
|
1.
|
Managementul volumului de activitate
|
|
|
|
|
|
2.
|
Responsabilitate
|
|
|
|
|
|
3.
|
Analiză şi sinteză
|
|
|
|
|
|
4.
|
Modul de realizare
|
|
|
|
|
|
5.
|
Aptitudini manageriale
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
Probitate şi etică
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) In situaţia în
care gradul de realizare are cifră cu zecimale, rotunjirea se face la întreg,
astfel: 0,50 - 0,99 devine 1, iar 0,01 - 0,49 devine 0.
2) Se trece valoarea
indicatorului la nivel de spital.
3) In situaţia în
care punctajul final are cifră cu zecimale, rotunjirea se face la întreg,
astfel: 0,50 - 0,99 devine 1, iar 0,01 - 0,49 devine 0;
4) In situaţia în
care nu există concordanţă între valorile indicatorilor prezentate de manager,
sub semnătură, şi valorile indicatorilor rezultate în urma verificării
acestora, în coloana „realizată" se consemnează valorile indicatorilor
rezultate din documentele depuse în dosarul de evaluare.
5) In situaţia
menţionată la nota 4) comisia de evaluare are obligaţia să consemneze în
această coloană valoarea indicatorului prezentată de manager sub semnătură,
precum şi motivul care a determinat această neconcordanţâ.
Comisia de evaluare înfiinţată prin Ordinul ministrului
sănătăţii publice nr. 341/2008, în baza rezultatelor obţinute, propune menţinerea/încetarea înainte de termen a
contractului de management sau reevaluarea după 6 luni a (numele şi prenumele)
..................................................................................................
managerul (denumirea spitalului public)
.............................................................................................................
Prezenta fişă de evaluare a fost întocmită în două
exemplare, din care exemplarul nr. 1 s-a înaintat la Comisia centrală de
evaluare constituită la nivelul Ministerului Sănătăţii Publice, iar exemplarul
nr. 2 a rămas la preşedintele comisiei de evaluare, în evidenţa autorităţii de
coordonare a spitalului public respectiv.
Comisia de evaluare
Preşedinte .........................................................
Vicepreşedinte
..........................................................
Membri:
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
(numele, prenumele şi
semnătura)
Am luat la cunoştinţă
.....................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
(data)
NOTĂ:
Managerul spitalului public poate contesta la Comisia
centrală de evaluare, în termen de 24 de ore de la data luării la cunoştinţă a
conţinutului fişei de evaluare, calificativul acordat de comisia de evaluare.
Comisia centrală de evaluare rezolvă contestaţia în termen de 5 zile lucrătoare
de la data luării în evidentă a acesteia.