ORDIN Nr. 3794
din 1 martie 2011
privind înfiintarea
Consiliului National al Cercetarii Stiintifice, precum si pentru aprobarea
regulamentului de organizare si functionare a acestuia
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 2 martie 2011
In conformitate cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea
tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei Guvernului nr. 62/1999
privind înfiinţarea Unităţii Executive pentru Finanţarea Invăţământului
Superior şi a Cercetării Ştiinţifice Universitare, cu modificările şi
completările ulterioare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 150/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr.
1.265/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea,
finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de
cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de
cercetare-dezvoltare şi inovare, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale Hotărârii Guvernului nr. 475/2007 privind aprobarea Planului naţional de
cercetare-dezvoltare şi inovare II, pentru perioada 2007-2013, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 217 şi ale art. 219 alin.
(3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, precum şi ale Hotărârii
Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se înfiinţează Consiliul Naţional al
Cercetării Ştiinţifice, organism consultativ de nivel naţional, fără
personalitate juridică, prin reorganizarea Consiliului Naţional al Cercetării
Ştiinţifice din Invăţământul Superior.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice, prevăzut în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.771/2006
privind aprobarea Regulamentului de organizare si funcţionare a Consiliului
Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Invăţământul Superior (C.N.C.S.I.S.),
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 4 ianuarie 2007.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului,
Daniel Petru Funeriu
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional
al Cercetării Ştiinţifice
CAPITOLUL I
Misiunea, rolul şi atribuţiile
Art. 1. - Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice,
denumit în continuare CNCS, este un organism consultativ de nivel naţional, fără personalitate
juridică, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Legii
educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind
cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - CNCS are misiunea de a stimula excelenţa în
cercetarea ştiinţifică din România şi de a asista Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, precum şi Autoritatea Naţională
de Cercetare Ştiinţifică, denumită în continuare ANCS,
în coordonarea, finanţarea, monitorizarea şi
evaluarea activităţilor de cercetare ştiinţifică din
România.
Art. 3. - (1) CNCS coordonează ştiinţific conducerea de
către Unitatea Executivă pentru Finanţarea Invăţământului Superior, a
Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, denumită în continuare UEFISCDI, a programelor Resurse umane,
Idei şi Capacităţi din cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi
inovare II, conform prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 1.265/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor,
proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în
Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 475/2007 privind
aprobarea Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi
inovare II, pentru perioada 2007-2013, cu modificările
şi completările ulterioare.
(2) Pentru coordonarea programelor prevăzute la alin.
(1), CNCS are următoarele atribuţii:
a) elaborează, cu sprijinul tehnic al UEFISCDI,
propuneri de pachete de informaţii pentru programele de finanţare coordonate şi
subprogramele acestora, în corelare cu prevederile Planului naţional de
cercetare-dezvoltare şi inovare;
b) stabileşte procedurile de
selecţie a experţilor evaluatori care asigură evaluarea şi monitorizarea
proiectelor, procedurile de alocare a proiectelor către evaluatori, procedurile
de evaluare şi monitorizare
ştiinţifică a proiectelor, precum şi procedurile de negociere a contractelor de
finanţare, cu respectarea pachetelor de informaţii aprobate;
c) supraveghează şi controlează
selecţia experţilor evaluatori, alocarea proiectelor către evaluatori,
procesele de evaluare şi monitorizare ştiinţifică a proiectelor şi procesul de
negociere a contractelor, cu respectarea dispoziţiilor legale privind
conflictul de interese;
d) verifică respectarea
procedurilor şi avizează rezultatele evaluării, negocierii şi monitorizării
ştiinţifice.
(3) Pachetele de informaţii ale programelor de
finanţare şi ale subprogramelor acestora se aprobă prin decizie a preşedintelui
Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică.
Art. 4. - CNCS coordonează ştiinţific competiţiile
naţionale de proiecte ştiinţifice pentru acordarea granturilor doctorale
organizate conform prevederilor art. 160 din Legea nr. 1/2011.
Art. 5. - CNCS poate coordona
şi alte programe de finanţare a cercetării ştiinţifice şi a dezvoltării resurselor
umane pentru cercetare-dezvoltare, precum şi programe sau acţiuni de diseminare
a rezultatelor cercetării ştiinţifice ori de popularizare a ştiinţei, potrivit
mandatului acordat de MECTS.
Art. 6. - CNCS îndeplineşte de asemenea următoarele
atribuţii:
a) îşi desemnează un reprezentant în Consiliul de etică
şi management universitar, conform art. 125 alin. (2) din Legea nr. 1/2011;
b) elaborează rapoarte referitoare la calitatea
cercetării din şcolile doctorale supuse procesului de evaluare în vederea acreditării,
conform art. 158 alin. (4) din Legea nr. 1/2011;
c) elaborează metodologia-cadru pentru evaluarea
internă şi clasificarea departamentelor din universităţi pe niveluri de
performantă în cercetare, conform art. 195 alin. (1)
din Legea nr. 1/2011;
d) la solicitarea ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului, stabileşte standarde, criterii şi indicatori de
calitate pentru cercetarea ştiinţifică, care se aprobă prin ordin al
ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului;
e) la solicitarea ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului, evaluează cercetarea ştiinţifică universitară sau din
unităţile de cercetare-dezvoltare, în colaborare cu
Colegiul consultativ pentru cercetare, dezvoltare si inovare si cu sprijinul
UEFISCDI;
f) realizează anual, în
colaborare cu Colegiul consultativ pentru cercetare, dezvoltare şi inovare şi
cu sprijinul UEFISCDI, un raport privind starea cercetării ştiinţifice în
învăţământul superior şi performanţele universităţilor; acest raport este
public, se afişează pe site-ul CNCS şi se transmite MECTS;
g) realizează un raport anual privind activitatea
proprie, care este public şi se afişează pe site-ul
CNCS.
Art. 7. - CNCS poate coopera cu alte organisme,
naţionale sau internaţionale, din domeniul administrării programelor de
cercetare sau al evaluării cercetării, potrivit mandatului acordat de MECTS.
Art. 8. - Pe baza mandatului acordat de MECTS, CNCS poate desfăşura şi alte activităţi sau acţiuni în domeniul
cercetării-dezvoltării, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea CNCS
Art. 9. - CNCS este format din 19 membri, cadre
didactice şi cercetători, având cel puţin titlul de conferenţiar sau de
cercetător ştiinţific II ori
titluri echivalente obţinute în străinătate, selectaţi pe baza performanţelor
lor ştiinţifice cu relevanţă internaţională şi numiţi prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
Art. 10. - Mandatul membrilor CNCS este de 4 ani.
Art. 11. - (1) In cazul existenţei unui loc vacant în
componenţa CNCS sau în situaţia în care un membru este în imposibilitatea de
a-şi exercita mandatul, se procedează la numirea altui membru prin ordin al
ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
(2) Mandatul noului membru expiră la expirarea
mandatului membrului pe care îl înlocuieşte.
Art. 12. - (1) In cazul în care un membru al CNCS
încalcă normele etice sau de deontologie ori nu se implică, în mod sistematic,
în activităţile consiliului, acesta poate fi revocat din calitatea de membru al
CNCS.
(2) Se consideră că un membru
nu se implică, în mod sistematic, în activităţile consiliului, în următoarele
cazuri:
a) nu participă la mai mult de
50% din şedinţele din decursul a 6 luni consecutive;
b) în cazul votului prin mijloace electronice, nu îşi
exprimă opţiunea pentru mai mult de 25% din deciziile supuse votului în
decursul a 6 luni consecutive;
c) în alte cazuri stabilite
prin regulamentul intern de funcţionare.
(3) Procedura de revocare se
desfăşoară după cum urmează:
a) unul sau mai mulţi dintre
membrii CNCS ori ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului
solicită declanşarea procedurii de revocare;
b) revocarea se confirmă prin
votul secret al majorităţii absolute a membrilor CNCS, în cazul în care a fost
solicitată de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului,
respectiv prin votul secret a două treimi dintre membrii CNCS, în caz contrar;
c) în cazul în care revocarea
nu se confirmă conform prevederilor lit. b), procedura de revocare încetează;
d) în cazul în care revocarea
nu a fost solicitată de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului, revocarea se aprobă de către ministru.
(4) Pe locul rămas vacant în
urma revocării se numeşte un nou membru, conform prevederilor art. 11.
Art. 13. - (1) CNCS are un preşedinte şi 2
vicepreşedinţi, aleşi dintre membrii CNCS.
(2) Preşedintele şi vicepreşedinţii CNCS sunt aleşi
prin vot secret, cu majoritate simplă, de către membrii CNCS, pe baza
propunerilor făcute de oricare dintre membrii CNCS, inclusiv a
autopropunerilor.
(3) O persoană nu poate ocupa
funcţia de preşedinte al CNCS pentru o perioadă cumulată mai mare de 4 ani,
indiferent de perioada în care a fost preşedinte şi de eventualele întreruperi.
(4) Preşedintele şi
vicepreşedinţii pot fi revocaţi din respectivele funcţii de conducere prin
votul secret a cel puţin două treimi dintre membrii CNCS, la cererea unuia sau
mai multor membri ai CNCS.
(5) Odată cu numirea
componenţei CNCS conform prevederilor art. 9, ministrul educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului desemnează preşedintele şi vicepreşedinţii, din rândul
membrilor CNCS. Preşedintele şi vicepreşedinţii astfel numiţi pot fi înlocuiţi
în urma alegerilor desfăşurate conform alin. (2), care pot avea loc după cel
puţin un an de activitate a consiliului nou-numit.
Art. 14. - Preşedintele CNCS are următoarele atribuţii:
a) îndeplineşte mandatul
atribuit explicit prin decizie a membrilor CNCS;
b) conduce şedinţele de lucru ale CNCS;
c) stabileşte ordinea de zi a
şedinţelor de lucru ale CNCS, pe baza propunerilor membrilor; ordinea de zi
poate fi modificată prin decizie a membrilor CNCS, la cererea oricărui membru
al CNCS;
d) asigură legătura operativă a CNCS cu ministrul educaţiei,
cercetării, tineretului şi sportului şi cu preşedintele ANCS, în vederea
informării acestora despre activitatea CNCS;
e) reprezintă CNCS în relaţia cu terţii.
Art. 15. - In cazul indisponibilităţii sale,
atribuţiile preşedintelui sunt preluate de vicepreşedinţi, cu alternarea
preluării atribuţiilor de către cei 2 vicepreşedinţi.
Art. 16. - (1) Pentru
realizarea diferitelor activităţi, CNCS poate constitui, pe perioadă
determinată, organe de lucru - comisii şi grupuri de lucru, care sunt numite,
restructurate, desfiinţate şi coordonate de către CNCS şi cărora CNCS le poate
delega unele din atribuţiile proprii.
(2) Standardele minimale care trebuie îndeplinite de
membrii acestor organe de lucru, componenţa şi regulamentele lor sunt stabilite
de CNCS, şi publicate pe site-ul web propriu.
(3) Organele de lucru pot
include membri CNCS şi experţi din afara CNCS, atât din ţară, cât şi din
străinătate.
Art. 17. - Pentru a adopta o decizie, membrii CNCS pot
vota atât în cadrul şedinţelor, cât şi de la distanţă, exprimându-şi dreptul la
vot prin mijloace electronice, conform regulamentului intern de funcţionare.
Art. 18. - In afara cazurilor prevăzute la art. 12 şi
13, deciziile CNCS sunt aprobate prin votul a jumătate plus unu din numărul
membrilor prezenţi, în cazul votului în cadrul şedinţelor, respectiv prin votul
a jumătate plus unu din numărul membrilor votanţi, în cazul votului exprimat
prin mijloace electronice.
Art. 19. - (1) Pentru luarea deciziilor în cadrul şedinţelor
CNCS este necesară prezenţa a cel puţin 10 din membrii CNCS.
(2) In cazul voturilor exprimate prin mijloace
electronice, deciziile se pot adopta numai dacă
numărul de membri prevăzut la alin. (1) votează în intervalul de timp stabilit
conform regulamentului intern de funcţionare.
Art. 20. - CNCS poate adopta un regulament intern de
funcţionare, care trebuie să respecte prevederile legale şi ale prezentului
regulament de organizare şi funcţionare.
Art. 21. - Şedinţele CNCS se convoacă de către preşedintele
CNCS, de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, de
către preşedintele ANCS sau la cererea a cel puţin o
treime dintre membrii CNCS.
Art. 22. - Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului
şi sportului sau un reprezentant al acestuia, precum şi preşedintele ANCS sau
un reprezentant al acestuia pot participa, de drept, la şedinţele CNCS, în
calitate de observatori.
Art. 23. - CNCS poate invita în cadrul şedinţelor
proprii persoane externe consiliului, în calitate de observatori şi/sau
consultanţi.
CAPITOLUL III
Finanţarea CNCS
Art. 24. - Resursele materiale şi financiare necesare
funcţionării CNCS şi organelor de lucru ale acestuia sunt asigurate de către
MECTS, prin UEFISCDI sau prin alte mijloace legal constituite.
Art. 25. - Pentru activitatea desfăşurată pentru
coordonarea ştiinţifică a programelor din cadrul Planului naţional de
cercetare-dezvoltare şi inovare, resursele materiale şi financiare ale CNCS se
asigură din tariful perceput de UEFISCDI pentru conducerea respectivelor
programe şi din alte surse legal constituite.
Art. 26. -Administrarea şi gestionarea resurselor
destinate activităţilor CNCS este asigurată de UEFISCDI, în conformitate cu
deciziile CNCS, în condiţiile legii.
Art. 27. - Pentru activitatea desfăşurată în afara
activităţii de bază, membrii CNCS şi ai organelor de lucru ale acestuia pot fi
remuneraţi, în funcţie de numărul orelor efectiv lucrate, la nivelul gradului
profesional cel mai mare din activitatea de cercetare-dezvoltare, stabilit
pentru unităţile bugetare, conform prevederilor art. 35 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 28. - Pentru participarea la şedinţe sau reuniuni
de lucru, membrilor CNCS şi organelor de lucru ale acestuia le sunt decontate
cheltuielile de transport şi cazare, în condiţiile legii.
Art. 29. - Remunerarea
activităţii desfăşurate în afara activităţii de bază de către membrii organelor
de lucru ale CNCS şi decontarea cheltuielilor de transport şi cazare ale
acestora pentru participarea la şedinţe sau reuniuni de lucru se fac în
limitele bugetului alocat cu această destinaţie.
CAPITOLUL IV
Relaţia instituţională CNCS-UEFISCDI
Art. 30. - UEFISCDI asigură sprijinul tehnic şi
executiv pentru activitatea CNCS, conform solicitărilor CNCS şi normelor legale
în vigoare.
Art. 31. - UEFISCDI, prin
departamentele sale şi conform prevederilor legale, are următoarele atribuţii:
a) asistă CNCS în aplicarea politicilor elaborate de
MECTS, pe baza propunerilor CNCS;
b) asigură condiţiile materiale
şi financiare necesare organizării competiţiilor pentru granturi;
c) realizează, sub coordonarea
CNCS, întregul proces operativ pentru selectarea şi auditarea proiectelor şi
programelor propuse spre finanţare de CNCS şi sprijină managementul financiar
al acestora;
d) asigură buna desfăşurare a activităţii curente a CNCS;
e) administrează şi gestionează
resursele destinate activităţilor CNCS, în conformitate cu deciziile CNCS, în
condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Norme de etică şi deontologie profesională
Art. 32. - Membrii CNCS şi ai organelor de lucru ale
acestuia au obligaţia de a respecta reglementările aplicabile şi normele de
etică specifice profesiei şi de deontologie, conform prevederilor legale.
Art. 33. - Membrii CNCS şi ai organelor de lucru ale
acestuia au obligaţia de a raporta CNCS, respectiv organelor de lucru orice
situaţie în care consideră că se află într-un conflict de interese, imediat
după ce constată existenţa conflictului de interese, şi de a se recuza de la
luarea deciziilor supuse direct conflictului de interese.
Art. 34. - Constituie conflict
de interese situaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi
următoarele situaţii, referitoare la evaluarea şi finanţarea proiectelor în
cadrul programelor coordonate de către CNCS:
a) situaţia în care o persoană evaluează în mod direct
sau ia decizii nominale de selecţie directă ori de
excludere a evaluatorilor unui proiect faţă de care persoana
în cauză are un interes financiar direct legat de finanţarea sau nefinanţarea
proiectului, inclusiv atunci când persoana în cauză face parte din lista de
personal a proiectului ori a unor proiecte concurente depuse spre finanţare în
cadrul aceleiaşi competiţii şi linii de finanţare şi când persoana în cauză se
află în una dintre următoarele relaţii cu cel puţin una dintre persoanele din
lista de personal a proiectului evaluat:
(i) se află în relaţie de soţi,
afini şi rude până la gradul al III-lea inclusiv;
(ii) sunt angajate în aceeaşi
unitate sau instituţie;
(iii) au colaborat în ultimii 5
ani, având publicaţii sau proiecte de cercetare-dezvoltare realizate în comun;
b) situaţia în care o persoană evaluează în mod direct
sau ia decizii nominale de selecţie directă ori de excludere a evaluatorilor
unei şcoli doctorale sau a unei unităţi de cercetare-dezvoltare, numită în
continuare entitate, în
cazul în care persoana în cauză este angajată a
entităţii respective ori a unei persoane juridice din care face parte entitatea
respectivă sau care este membru al consorţiului din care face parte entitatea
respectivă ori se află în relaţie de soţi, afini şi rude până la gradul al
III-lea inclusiv cu cel puţin una dintre persoanele din lista de personal a entităţii
respective;
c) situaţia în care o persoană
supraveghează direct sau controlează direct selecţia experţilor evaluatori,
alocarea proiectelor către evaluatori, procesul de evaluare a proiectelor şi
procesul de negociere a contractelor, pentru proiectele la care persoana în
cauză se află pe lista de personal a proiectului sau a unor proiecte concurente
depuse spre finanţare în cadrul aceleiaşi competiţii şi linii de finanţare.
Art. 35. - (1) In sensul prezentului capitol, lista de
personal a proiectului este constituită din persoanele nominalizate în
propunerea de proiect supusă evaluării, incluzând directorul de proiect şi, în
cazul proiectelor realizate prin parteneriat între mai multe instituţii sau
unităţi, responsabilii de proiect.
(2) In sensul prezentului capitol, linia de finanţare
este cea mai mică componentă din cadrul unui program, subprogram, domeniu
prioritar sau domeniu ştiinţific, după caz, pentru care s-a stabilit un plafon
de angajare a fondurilor bugetare în cadrul unei anumite competiţii de
finanţare sau pentru care ierarhizarea propunerilor de proiecte în funcţie de
punctaj se face independent.
Art. 36. - Intreaga activitate a CNCS se va baza pe corectitudine, principialitate şi responsabilitate.
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 37. - Pentru nerespectarea prevederilor legale,
membrii CNCS, evaluatorii, membrii panelurilor, ai comisiilor sau grupurilor de
lucru constituite de CNCS răspund disciplinar, contravenţional şi penal în
condiţiile legii.
Art. 38. - Membrii CNCS şi ai organelor de lucru ale
acestuia pot fi sancţionaţi în conformitate cu prevederile generale ale
legislaţiei în vigoare. Aceştia îşi asumă responsabilitatea pentru
corectitudinea şi legalitatea operaţiunilor ale căror acte şi/sau documente
justificative le-au certificat.
Art. 39. - Procedura de sancţionare disciplinară a
membrilor CNCS se desfăşoară de către o comisie de cercetare numită prin ordin
al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Pentru membrii
grupurilor de lucru constituite de CNCS, sancţionarea disciplinară se
desfăşoară de către o comisie numită prin decizia CNCS, sancţiunea fiind
aplicată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului.