ORDIN Nr. 382
din 7 iunie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind criteriile minime de pregatire, perfectionare si
certificare a pilotilor maritimi, altii decat pilotii de mare larga
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 419 din 22 iunie 2007
Având în vedere prevederile Rezoluţiei
Adunării Generale a Organizaţiei Maritime Internaţionale A.960(23) privind
pregătirea profesională, certificarea şi procedurile de lucru pentru piloţii
maritimi, alţii decât piloţii de mare largă,
în temeiul prevederilor art. 117 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe
căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale art. 12 lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind
transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale
art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind criteriile
minime de pregătire, perfecţionare şi certificare a piloţilor maritimi, alţii
decât piloţii de mare largă, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Autoritatea Navală Română va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin, orice dispoziţie contrară îşi încetează aplicabilitatea.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXĂ
REGULAMENT
privind criteriile minime de pregătire,
perfecţionare şi certificare a piloţilor maritimi, alţii decât piloţii de mare
largă
Definiţii
Art. 1. - Termenii folosiţi în prezentul regulament şi
în anexele la acesta au următoarele înţelesuri:
a) aprobat - aprobat de
Autoritatea Navală Română în conformitate cu prevederile legale;
b) autoritate competentă - Autoritatea Navală Română, organ tehnic de specialitate în
subordinea Ministerului Transporturilor, căreia i s-au delegat competenţele
privind ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin, denumită în
continuare ANR;
c) brevet de pilot maritim - un document emis de ANR în conformitate cu prevederile prezentului
ordin şi care dă dreptul titularului să piloteze navele maritime şi să
îndeplinească atribuţiile pe care le implică nivelul de responsabilitate
specificat în acesta;
d) formă de pregătire
aprobată - totalitatea cursurilor organizate de un
furnizor de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare, aprobate de
ANR, şi care dă dreptul
absolvenţilor acestora să participe la examenul pentru obţinerea brevetelor;
e) minister - Ministerul
Transporturilor, organ al administraţiei publice centrale, autoritate de stat
în domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare care
exercită controlul de stat pentru serviciile de siguranţă de interes naţional;
f) navă maritimă - o navă, alta decât cea care navighează exclusiv în ape interioare
navigabile sau în interiorul ori în imediata vecinătate a apelor adăpostite sau
în zone unde se aplică reglementări portuare.
Autoritatea competentă în domeniul pilotajului
Art. 2. - (1) ANR, în calitatea sa de autoritate
competentă, trebuie să urmărească ca piloţii maritimi să fie pregătiţi cel
puţin în conformitate cu prevederile Rezoluţiei A.960(23) şi să deţină brevete
valabile pentru zona în care efectuează pilotajul.
(2) Pregătirea prevăzută la alin. (1) trebuie să se
desfăşoare numai printr-o formă de pregătire aprobată,
corespunzătoare dobândirii cunoştinţelor teoretice şi
formării deprinderilor practice.
(3) In procesul de evaluare a pregătirii, experienţei
şi a calificării unui candidat pentru certificare ca pilot maritim ANR trebuie:
a) să stabilească cerinţele
minime privind vârsta, starea de sănătate şi modul de pregătire, experienţa şi
modul de examinare pentru a se asigura că toţi candidaţii pentru brevetare ca piloţi
maritimi sunt pregătiţi corespunzător şi calificaţi pentru efectuarea în
siguranţă a serviciului de pilotaj pentru fiecare zonă în parte;
b) să se asigure că în cadrul
programelor de pregătire profesională a piloţilor maritimi este inclusă şi
analiza rapoartelor privind investigaţiile accidentelor în care este implicat
pilotajul.
Brevetul de pilot maritim
Art. 3. - (1) Fiecare pilot trebuie
să deţină un brevet corespunzător pentru zona de pilotaj unde îşi desfăşoară
activitatea, emis de ANR, în care se vor preciza în mod obligatoriu şi
dimensiunile maxime ale navelor pe care posesorul brevetului este calificat să
le piloteze.
(2) Candidaţii pentru obţinerea
unui brevet de pilot maritim trebuie să fie în măsură să dovedească:
a) identitatea lor;
b) îndeplinirea standardelor de
competenţă prevăzute în anexa nr. 1, pentru brevetul pe care doreşte să-l
obţină;
c) îndeplinirea standardelor privind
starea de sănătate prevăzute la art. 5;
d) absolvirea cursurilor
obligatorii prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Brevetul de pilot maritim
se emite cu o perioadă de valabilitate de 5 ani.
(4) Zonele pentru care se
eliberează brevetele de pilot maritim sunt:
a) porturile maritime
Constanţa, Mangalia şi Midia;
b) sectorul de Dunăre cuprins
între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest
sector;
c) Canalul Dunăre-Marea Neagră.
(5) Brevetele de pilot maritim emise de ANR sunt:
a) pilot maritim aspirant - persoană aflată în perioada de stagiu în vederea însuşirii
abilităţilor practice şi teoretice necesare pilotului maritim;
b) pilot maritim II - persoană
specializată în pilotarea navelor maritime cu o lungime de până la 200 m;
c) pilot maritim I - persoană
specializată în pilotarea navelor maritime, indiferent de lungimea acestora.
Starea de sănătate
Art. 4. - (1) Standardele medicale pe care trebuie să
le îndeplinească piloţii maritimi şi în special cele privind starea de
sănătate, acuitatea vizuală şi auditivă sunt stabilite prin reglementările
specifice referitoare la baremele psihologice şi medicale pentru personalul de
siguranţă în transporturile navale, aprobate de minister.
(2) Dacă un pilot maritim a suferit o vătămare sau o
boală gravă, atunci acesta trebuie supus unei reevaluări medicale şi psihologice înaintea
acceptării sale pentru executarea activităţii de pilotaj.
(3) Pe perioada în care pilotul
este vătămat sau suferă o boală gravă brevetul acestuia este suspendat, iar
măsura suspendării poate înceta numai dacă în urma reevaluării stării de
sănătate acesta este declarat apt de a mai exercita funcţia de pilot maritim.
Aducerea la cunoştinţă a incapacităţii pilotului maritim de a mai exercita
funcţia şi depunerea brevetului de pilot al persoanei în cauză la ANR revin
societăţii de pilotaj unde este angajat pilotul.
(4) ANR va emite brevetul de
pilot maritim numai candidaţilor care îndeplinesc condiţiile cerute de
prezentul articol.
Standarde privind pregătirea profesională şi
brevetarea piloţilor maritimi
Art. 5. - (1) ANR stabileşte standardele de pregătire
profesională necesare brevetării piloţilor maritimi. Standardele trebuie să fie
stabilite astfel încât să dea posibilitatea piloţilor să-şi îndeplinească
sarcinile eficient şi în siguranţă.
(2) In comisiile de evaluare
stabilite de ANR pentru examinarea cunoştinţelor teoretice şi deprinderilor
practice, necesare dobândirii competenţei pentru piloţii maritimi, trebuie să
fie inclus cel puţin un evaluator care să fie la curent cu problematica
specifică şi să aibă o experienţă de minimum 10 ani în activitatea de pilotaj
şi să deţină brevetul de pilot maritim care să îl autorizeze să presteze
serviciul pentru toate categoriile de nave care pot naviga în respectiva zonă de pilotaj.
(3) Standardele pentru perioada
iniţială de pregătire profesională trebuie să fie stabilite astfel încât
candidatul pentru brevetul de pilot maritim să dobândească aptitudinile şi
cunoştinţele pe care ANR le consideră a fi necesare pentru obţinerea
brevetului. Perioada de pregătire trebuie să cuprindă o parte practică
desfăşurată sub supravegherea atentă a unor piloţi experimentaţi.
(4) Fiecare candidat trebuie să
fie instruit în comanda navei împreună cu echipa de cart, punându-se accent pe
schimbul de informaţii necesar unei manevre sigure.
(5) Această instruire trebuie
să includă cerinţa ca pilotul să evalueze situaţii particulare şi să realizeze
un schimb de informaţii cu comandantul şi/sau ofiţerii de punte.
(6) Menţinerea unei relaţii
lucrative efective între pilot şi echipa de cart de la punte atât în condiţii
normale, cât şi în situaţii de urgenţă trebuie să facă parte din perioada de
instruire.
(7) Situaţiile de urgenţă
trebuie să includă defectarea sistemului de guvernare, defectarea sistemului de
propulsie, defectarea radarului, sisteme vitale şi automatizate, în canale
înguste sau în şenalul navigabil, şi altele asemenea prevăzute în convenţiile
internaţionale şi în regulamentele de navigaţie.
(8) In ceea ce priveşte
schimbul de informaţii dintre pilot şi comandant instruirea iniţială şi cea
periodică trebuie să cuprindă:
a) cerinţe obligatorii privind furnizarea
informaţiilor;
b) recunoaşterea limbii
utilizate de echipajul navei, a impedimentelor culturale, psihologice şi
fiziologice pentru interacţiune şi comunicare efectivă, precum şi tehnicile
pentru depăşirea acestor impedimente;
c) cele mai bune practici
pentru zona respectivă de pilotaj.
(9) Cursurile obligatorii prevăzute în anexa nr. 2 se
desfăşoară numai în cadrul unei forme de pregătire aprobată. Valabilitatea
acestor cursuri este de 5 ani de la data absolvirii. Dovada efectuării cursurilor
obligatorii se face prin adeverinţe de absolvire.
Competenţă continuă
Art. 6. - (1) Prelungirea valabilităţii brevetului de
pilot maritim se face pe perioade de 5 ani, cu îndeplinirea următoarelor
cerinţe:
a) posedă cunoştinţe de
actualitate privind navigaţia în zona pentru care i s-a eliberat brevetul;
b) îndeplineşte cerinţele
privind standardele medicale prevăzute la art. 4;
c) cunoaşte legislaţia în
vigoare privind activitatea de pilotaj şi zona unde se desfăşoară această
activitate;
d) dovedeşte menţinerea
competenţei profesionale cu o adeverinţă eliberată de societatea de pilotaj,
prin care se atestă că a activat în funcţia de pilot maritim cel puţin 24 de
luni în ultimii 3 ani;
e) prezintă adeverinţe valabile
de absolvire a cursurilor obligatorii prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Cunoştinţele prevăzute la
alin. (1) lit. a) şi c) se dovedesc prin adeverinţe privind activitatea
profesională emise de societatea de pilotaj, absolvirea unor cursuri de pregătire
profesională continuă sau pe bază de examen.
(3) Pentru a continua să fie
recunoscuţi apţi de serviciu în funcţia de pilot maritim, deţinătorii de
brevete de pilot maritim, care nu îndeplinesc prevederile alin. (1), trebuie să
facă dovada îndeplinirii standardelor de competenţă pentru brevetul respectiv, prin examen sau prin
absolvirea unui curs aprobat de reconfirmare specific funcţiei înscrise în
certificat.
(4) Atunci când un pilot maritim absentează de la
serviciu pe o perioadă mai mare de 3 luni, datorită oricăror motive, ANR
trebuie să se asigure că acel pilot va fi refamiliarizat cu zona de pilotaj
înaintea reîntoarcerii la serviciu prin efectuarea unui număr de 3 manevre sub
supravegherea unui pilot maritim cu brevet valabil.
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 7. - (1) Metodele de
verificare şi criteriile de evaluare a competenţei pentru fiecare certificat
emis vor fi aprobate de ANR prin Metodologia de organizare şi desfăşurare a
examenelor de evaluare a competenţei în vederea emiterii brevetelor/certificatelor
de capacitate personalului navigant maritim, maritim portuar şi de căi
navigabile interioare.
(2) Brevetele de pilot maritim
emise anterior intrării în vigoare a prezentului ordin se vor preschimba în
brevete de pilot maritim I sau pilot maritim II în baza recomandării societăţii de pilotaj în care pilotul maritim
îşi desfăşoară activitatea.
(3) Posesorii de brevete de
pilot maritim pentru o anumită zonă pot obţine din oficiu, la solicitare,
brevetul de pilot maritim aspirant pentru o altă zonă. In baza unui stagiu de
pilot maritim aspirant de minimum 6 luni, aceştia pot accede la examenul de
brevet de pilot maritim II, pentru
zona solicitată, cu excepţia brevetelor de pilot maritim pentru zona Canalul
Dunăre-Marea Neagră.
(4) Posesorii brevetelor de
căpitan fluvial pentru canale navigabile categoria D cu un stagiu de 24 de luni
pe funcţie pot primi din oficiu brevetul de pilot maritim II pentru zona Canalul Dunăre-Marea Neagră.
Art. 8. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
STANDARDE DE COMPETENŢĂ PENTRU BREVETAREA
PILOŢILOR MARITIMI
CAPITOLUL I
Cerinţe obligatorii pentru brevetarea piloţilor
maritimi pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia
A. Pilot maritim aspirant pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia
Art. 1. - Brevetul de pilot maritim aspirant pentru
porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia se poate obţine din oficiu de
către orice candidat care îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de
comandant pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai
mare, în termen de valabilitate;
b) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de ofiţer
punte secund pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, în termen de
valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare
aprobat ca ofiţer punte secund pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai
mare, de 24 de luni, din care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de căpitan
maritim portuar în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare
aprobat pe remorcher maritim de 60 de luni, din care cel puţin 36 de luni în
ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat.
B. Pilot maritim II pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia
Art. 2. - Brevetul de pilot maritim II pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia se poate
obţine prin examen de către orice candidat care îndeplineşte următoarele
cerinţe:
a) deţine un brevet de pilot
maritim aspirant pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia, în
termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare
confirmat de societatea de pilotaj, de 12 luni pe funcţia de pilot maritim
aspirant pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia.
C. Pilot maritim I pentru
porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia
Art. 3. - Brevetul de pilot maritim I pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia se poate
obţine prin examen de către orice candidat care îndeplineşte următoarele
cerinţe:
a) deţine un brevet de pilot
maritim II pentru porturile
maritime Constanţa, Mangalia şi Midia, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare
confirmat de societatea de pilotaj, de minimum 24 de luni pe funcţia de pilot
maritim II pentru porturile
maritime Constanţa, Mangalia şi Midia.
CAPITOLUL II
Cerinţe obligatorii pentru brevetarea piloţilor
maritimi pentru
sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector
D. Pilot maritim aspirant pentru sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina
şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector
Art. 4. - Brevetul de pilot maritim aspirant pentru
sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în
porturile situate pe acest sector se poate obţine din oficiu de către orice
candidat care îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de
comandant pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, în termen de valabilitate,
sau un brevet ofiţer punte secund pentru nave cu un
tonaj brut de 3.000 sau mai mare, în termen de valabilitate;
b) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de ofiţer
punte pentru nave cu un tonaj brut de 500 sau mai mare, în termen de
valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare
de 48 de luni pe funcţie, din care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de căpitan fluvial categoria A sau
B, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare
de 24 de luni pe nave de navigaţie interioară, din care cel puţin 12 luni în
ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat.
E. Pilot maritim II pentru
sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în
porturile situate pe acest sector
Art. 5. - Brevetul de pilot maritim II pentru sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi km
175, precum şi în porturile situate pe acest sector se poate obţine prin examen
de către orice candidat care îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de pilot
maritim aspirant pentru sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina
şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare de 12 luni ca pilot maritim aspirant pentru sectorul de Dunăre cuprins între
rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector
şi minimum 20 de voiaje pe zona de navigaţie pentru care se solicită
brevetarea, confirmate de societatea de pilotaj.
F. Pilot maritim I pentru
sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în
porturile situate pe acest sector
Art. 6. - Brevetul de pilot maritim I pentru sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi km
175, precum şi în porturile situate pe acest sector se poate obţine prin examen
de către orice candidat care îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de pilot
maritim II pentru sectorul de
Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare
de 24 de luni pe funcţia de pilot maritim II pentru sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi km
175, precum şi în porturile situate pe acest sector şi minimum 20 de voiaje pe
Dunăre, confirmate de societatea de pilotaj.
CAPITOLUL III
Cerinţe obligatorii pentru brevetarea piloţilor
maritimi pentru Canalul Dunăre-Marea Neagră
G. Pilot maritim aspirant pentru Canalul
Dunăre-Marea Neagră
Art. 7. - Brevetul de pilot
maritim aspirant pentru Canalul Dunăre-Marea Neagră se poate obţine din oficiu
de către orice candidat care îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de
comandant pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, în termen de
valabilitate, sau un brevet de ofiţer punte secund pentru nave cu un tonaj brut
de 3.000 sau mai mare, în termen de valabilitate;
b) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de ofiţer punte pentru nave cu un
tonaj brut de 500 sau mai mare, în termen de
valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare de 48 de luni pe
funcţie, din care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de căpitan
fluvial categoria A sau B, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare
de 24 de luni pe nave de navigaţie interioară, din care cel puţin 12 luni în
ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat.
H. Pilot maritim II pentru
zona Canalul Dunăre-Marea Neagră
Art. 8. - Brevetul de pilot maritim II pentru Canalul Dunăre-Marea Neagră se poate obţine prin examen de
către orice candidat care îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de pilot
maritim aspirant pentru Canalul Dunăre-Marea Neagră, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare
de 12 luni ca pilot maritim aspirant pentru Canalul Dunăre-Marea Neagră şi
minimum 20 de voiaje pe Canalul Dunăre-Marea Neagră, confirmate de societatea
de pilotaj.
ANEXA Nr. 2 la regulament
LISTA
cursurilor obligatorii
necesare eliberării şi prelungirii valabilităţii brevetelor de pilot maritim
Nr.
crt.
|
Denumirea cursului
|
1.
|
Navigaţie radar, radar plotting şi folosirea ARPA - nivel
operaţional
|
2.
|
Limba engleză maritimă
|
3.
|
Certificat de operator GMDSS-ROC
|
4.
|
Tehnici individuale de supravieţuire pe
mare
|
5.
|
Competenţă în utilizarea mijloacelor de salvare şi supravieţuire,
cu excepţia bărcilor rapide de salvare
|
6.
|
Primul ajutor medical
|
7.
|
Coordonarea echipei de cart în comanda de navigaţie
|
8.
|
Manevra navei - proceduri de manevră de
urgenţă - exerciţii pe simulator de navigaţie
|