ORDIN Nr. 3927
din 27 mai 2010
pentru aprobarea
Metodologiei Proiectului Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului privind predarea cursului de Limba, cultura si civilizatie romaneasca
în unitati de învatamant din state membre ale Uniunii Europene si instrumentele
de lucru
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 401 din 16 iunie 2010
In conformitate cu dispoziţiile Hotărârii
Guvernului nr. 454/2008 pentru aprobarea Proiectului Ministerului
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului privind predarea cursului
de Limbă, cultură şi civilizaţie românească în
unităţi de învăţământ din state membre ale Uniunii
Europene,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 81/2010
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului,
ministrul educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia Proiectului
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
privind predarea cursului de Limbă, cultură şi civilizaţie
românească în unităţi de învăţământ din state
membre ale Uniunii Europene şi instrumentele de lucru, prevăzută
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia afaceri europene şi
Secretariatul Procesului Bologna, Direcţia generală educaţie
şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia
generală economic, finanţe şi Institutul Limbii Române vor duce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Pe data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei,
cercetării şi inovării nr. 5.351/2009 privind aprobarea
Metodologiei Proiectului Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Inovării privind predarea cursului de Limbă, cultură şi
civilizaţie românească în unităţi de
învăţământ din state membre ale Uniunii Europene şi a
instrumentelor de lucru, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 656 din 2 octombrie 2009, cu completările ulterioare, şi orice
alte dispoziţii contrare.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetam, tineretului şi
sportului,
Daniel Petru Funeriu
ANEXĂ
METODOLOGIA
Proiectului Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului privind predarea cursului de
Limbă, cultură şi civilizaţie românească în
unităţi de învăţământ din state membre ale Uniunii Europene
şi instrumentele de lucru
I. Descrierea Proiectului
Respectând politica Uniunii Europene în domeniul
plurilingvismului, Institutul Limbii Române a iniţiat programe pentru
elevii din ţările în care există comunităţi
româneşti, pentru o bună şi reală cunoaştere a
valorilor lingvistice şi culturale româneşti ca valori europene
generale.
Incepând cu anul şcolar 2007-2008, Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi
Institutul Limbii Române au lansat Proiectul privind predarea cursului de
Limbă, cultură şi civilizaţie românească în
unităţi de învăţământ din state membre ale Uniunii
Europene (Proiectul).
Proiectul, desfăşurat în prezent în Belgia,
Italia şi Spania, pune accent pe valorificarea şi păstrarea
limbii române în comunităţile româneşti din afara
graniţelor României şi vizează atât elevii descendenţi ai
vorbitorilor nativi, cât şi elevi de alte naţionalităţi
care doresc să înveţe limba română. Prin cultivarea limbii
române în forma ei standard, vorbitorii de vârstă şcolară
îşi păstrează legătura cu spiritualitatea românească
şi sunt, la rândul lor, ambasadori ai limbii şi culturii
româneşti în mediile în care trăiesc şi în care vor lucra.
Obiectivele
1. Predarea cursului extracurricular de Limbă,
cultură şi civilizaţie românească (curs LCCR) în
unităţi de învăţământ din state membre ale Uniunii Europene,
în care prezenţa românească este relevantă
2. Valorificarea identităţii culturale
româneşti, pe care o promovează în contextul unei Europe
multiculturale şi plurilingvistice
3. Prezervarea identităţii culturale la
copiii români care trăiesc în afara graniţelor ţării, pe
teritoriul Uniunii Europene
4. Facilitarea reintegrării elevilor în sistemul
de învăţământ românesc, în cazul revenirii în ţară
5. Promovarea limbii, culturii şi
civilizaţiei româneşti în state membre ale Uniunii Europene
Conţinutul
a) Cursul este structurat pentru toate nivelurile de
învăţământ preuniversitar, în format de două ore pe
săptămână.
b) Este un curs extracurricular, opţional, care se
desfăşoară în unităţi de învăţământ din
ţările partenere.
c) Cursul poate fi urmat de orice elev, indiferent de
naţionalitate.
d) Programa cursului este aprobată prin Ordinul
ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului privind
aprobarea programei de curs opţional, Limbă, cultură şi
civilizaţie românească, pentru elevii români care studiază în
şcoli din afara graniţelor României.
e) Suporturile de curs şi alte materiale didactice
sunt asigurate de Institutul Limbii Române.
f) Cursul este predat de personal calificat.
g) Selecţia personalului care predă cursul se
realizează prin concurs.
h) Concursul de selecţie este organizat de Comisia
de selecţie, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei,
cercetării, tineretului şi sportului.
i) Personalul care predă cursul este numit prin
ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
j) Personalul care predă cursul încheie contract
de colaborare cu Institutul Limbii Române.
k) Personalul care predă cursul este remunerat de
Institutul Limbii Române, în regim de plata cu ora, tariful fiind de 30,5 euro
pe oră, brut.
l) Pentru predarea cursului se organizează grupe
care conţin, în medie, 20 de elevi, dar nu mai puţin de 15 si nu mai
mult de 25.
m) Numărul maxim de ore ce pot fi efectuate lunar
de un profesor LCCR este de 72.
n) Grupele se alcătuiesc în funcţie de
clasă/vârstă/competenţe, în următoarele condiţii:
Număr de copii înscrişi
|
Număr de grupe
|
Intre 15 şi 25
|
1
|
Intre 26 şi 50
|
2
|
Intre 51 şi 75
|
3
|
Intre 76 şi 100
|
4
|
Intre 101 şi 125
|
5
|
Intre 126 şi 150
|
6
|
Intre 151 şi 175
|
7
|
Intre 176 şi 200
|
8
|
Intre 201 şi 225
|
9
|
o) Fiecare etapă de implementare a proiectului se
realizează în cooperare cu misiunile diplomatice ale României şi cu
autorităţile competente în domeniul educaţiei din
ţările partenere.
II. Activităţile Proiectului în anul
şcolar 2010-2011
Principalele activităţi ale Proiectului sunt:
A. Pregătirea anului şcolar
B. Derularea şi monitorizarea Proiectului
C. Evaluarea Proiectului
A. Pregătirea anului şcolar:
a) numirea, prin ordin al ministrului educaţiei,
cercetării, tineretului şi sportului, a Comisiei de implementare
şi coordonare a Proiectului;
b) elaborarea calendarului de activităţi ale
Proiectului;
c) elaborarea şi aprobarea documentelor necesare
punerii în aplicare a activităţilor;
d) selectarea şi repartizarea personalului;
e) întâlniri, reuniuni cu autorităţile
responsabile din ţările partenere.
B. Derularea şi monitorizarea Proiectului:
a) formarea personalului care predă cursul LCCR;
b) asigurarea suportului de curs, a ghidului de limba
română si a altor materiale didactice;
c) monitorizarea activităţii didactice prin:
- raportări lunare transmise de personalul care
predă cursul;
- asistenţă la ore;
d) consultări cu autorităţile educative
partenere;
e) audienţe, reuniuni şi întâlniri metodice
cu personalul implicat în predarea cursului.
C. Evaluarea Proiectului:
a) evaluarea personalului implicat în predarea
cursului;
b) evaluarea anuală a Proiectului.
III. Selecţia şi repartizarea personalului
implicat în predarea cursului de Limbă, cultură şi
civilizaţie românească în anul şcolar 2010-2011
A. Selecţia
Selecţia şi repartizarea personalului care
predă cursul LCCR în anul şcolar 2010-2011 se face în conformitate cu
calendarul, care se afişează pe pagina web a Ministerului
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Selecţia personalului se face prin concurs, de
către Comisia de selecţie, numită prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
Concursul este organizat de către Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi
Institutul Limbii Române şi se desfăşoară la sediile
ambasadelor României din ţările partenere, conform calendarului.
Selecţia personalului implicat în predarea
cursului în anul şcolar 2010-2011 cuprinde două etape:
1. selecţia persoanelor care au predat cursul în
anul şcolar precedent si care solicită continuarea
activităţii în anul şcolar 2010-2011.
Personalul care a predat cursul în anul şcolar
precedent şi care doreşte să îşi continue activitatea este
selectat în următoarele condiţii:
a) are calificativul „foarte bine" la evaluarea
pentru anul şcolar 2009-2010;
b) depune, în perioada stabilită prin calendar, un
dosar cuprinzând:
- curriculum vitae actualizat;
- certificat medical cu menţiunea „apt de
muncă";
- cazier judiciar;
- cererea-tip de continuare a activităţii,
prevăzută în anexa nr. 6, care face parte integrantă din
prezenta metodologie, în original;
- cartea de rezidenţă sau permisul de
şedere în ţara pentru care aplică, având valabilitate până
la sfârşitul anului şcolar 2010-2011, în copie.
Toate documentele sunt obligatorii.
Cartea de rezidenţă sau permisul de
şedere se va prezenta în original la şedinţa de repartizare a
orelor.
Candidaţii care îndeplinesc cumulativ aceste
condiţii sunt declaraţi admişi;
2. selecţia, prin concurs, a altor persoane în
vederea ocupării orelor rămase vacante.
Inscrierea la concurs se face prin depunerea, în
termenele stabilite prin calendar, a unui dosar care conţine
următoarele documente:
a) lista semnată a documentelor cuprinse în dosar;
b) formularul de înscriere completat, prevăzut în
anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta metodologie;
c) curriculum vitae în format european;
d) copii legalizate după cartea de
rezidenţă sau permisul de şedere în ţara pentru care
aplică candidatul, din care să rezulte valabilitatea rezidenţei/şederii
până cel puţin la 31 august 2011;
e) copii legalizate după următoarele acte de
studii: diploma de bacalaureat, diploma de absolvire, diploma de
licenţă, foaia matricolă pentru studiile universitare;
f) copie legalizată după modulul psihopedagogie,
dacă este cazul;
g) copie după cartea/carnetul de muncă sau
alt act doveditor privind vechimea în învăţământ (dacă este
cazul);
h) copie după atestatul de grad didactic
(dacă este cazul);
i) certificat medical cu menţiunea „apt de
muncă".
Cazierul judiciar se depune doar în cazul în care
candidatul este declarat admis, în termen de 30 de zile de la data
şedinţei publice de repartizare.
Toate documentele enumerate sunt obligatorii.
Sunt evaluate doar dosarele complete şi care sunt
depuse în termenele stabilite prin calendar.
Dosarele se depun personal sau prin poştă la
sediile ambasadelor României din ţările partenere, conform
calendarului. Data poştei nu poate depăşi data-limită de
depunere prevăzută în calendar.
La evaluarea dosarului nu se punctează alte
documente decât cele enumerate mai sus.
Fiecare dosar primeşte, la depunere, un număr
de înregistrare.
Concursul constă în:
a) evaluarea dosarului;
b) interviul.
Toate etapele concursului sunt obligatorii. Punctajul
maxim la concurs este de 100 de puncte.
a) Evaluarea dosarului
Evaluarea dosarului constă în acordarea unui
punctaj, care se constituie parte a punctajului final.
Punctajul maxim pentru dosar este de 25 de puncte,
distribuite astfel:
Acte de studii - maximum 10 puncte:
- diplomă de licenţă în domeniul
ştiinţelor umaniste - 10 puncte;
- diplomă de licenţă în alt domeniu
decât cel al ştiinţelor umaniste - 4 puncte;
- diplomă de absolvire a colegiului de institutori
şi învăţători - 9 puncte;
- diplomă de liceu pedagogic, cu specializarea
învăţător - 8 puncte.
Se punctează numai diploma cu punctajul cel mai
mare.
Grad didactic - maximum 5 puncte:
- gradul didactic I - 5 puncte;
- gradul didactic II - 3 puncte;
- gradul didactic definitiv - 2 puncte. Se
punctează numai gradul cel mai mare.
Vechime în învăţământ - maximum 5
puncte.
Se acordă câte 0,5 puncte pentru fiecare an de
vechime în învăţământ, dar nu mai mult de 5 puncte.
Modul psihopedagogie - 5 puncte
- dovada de absolvire a modulului psihopedagogie sau a
disciplinelor corespunzătoare acestuia - foaie matricolă sau atestat
Punctajul minim necesar la evaluarea dosarului, în
vederea susţinerii interviului, este de 14 puncte.
b) Interviul
Punctajul maxim pentru interviu este de 75 de puncte,
parte a punctajului final.
Probele cuprinse în interviu sunt:
- cunoaşterea Proiectului, a programei cursului
LCCR - maximum 20 de puncte;
- competenţe de comunicare în limba
ţării pentru care aplică candidatul - maximum 15 puncte;
- prezentarea unui proiect didactic pe o temă
aleasă din programa cursului - maximum 20 de puncte;
- prezentarea unui proiect cu tema „Promovarea limbii,
culturii şi civilizaţiei româneşti în ţările Uniunii
Europene" sau a unui proiect de deschidere interculturală pentru
unităţi şcolare din ţara pentru care candidează, pe cel
mult două pagini - maximum 20 de puncte.
Susţinerea fiecărei probe este obligatorie.
Nesusţinerea uneia sau a mai multor probe atrage
după sine eliminarea candidatului din concurs.
Punctajul minim necesar la interviu este de 50 de
puncte.
Câte un exemplar din proiecte se predă comisiei la
susţinerea probei.
Sunt declaraţi admişi candidaţii care
cumulează, prin adunarea punctajelor de la dosar şi de la interviu,
minimum 64 de puncte.
Rezultatele evaluării dosarului, ale interviului,
precum şi rezultatele finale ale concursului se afişează pe
pagina web a Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului, conform calendarului.
B. Repartizarea orelor
Repartizarea orelor de Limbă, cultură şi
civilizaţie românească, în conformitate cu oferta educaţională
a partenerilor străini, se face în şedinţă publică.
Şedinţa publică cuprinde două etape, astfel:
a) etapa I - repartizarea candidaţilor care
beneficiază de continuitate, admişi în prima etapă de
selecţie
Repartizarea se face astfel:
(i) în unităţile şcolare în care au
funcţionat în anul şcolar 2009-2010;
(ii) în alte unităţi şcolare care
figurează în oferta educaţională, în ordinea descrescătoare
a punctajelor obţinute la evaluarea pentru anul şcolar 2009-2010. In
cazul punctajelor egale, departajarea se face luând în considerare, în ordine,
următoarele criterii:
- apropierea de domiciliu;
- punctajul acordat pentru diploma de studii;
- gradul didactic;
b) etapa a II-a - repartizarea orelor rămase
vacante persoanelor declarate admise în urma concursului.
Repartizarea orelor cuprinse în oferta partenerilor,
rămase disponibile după prima etapă, se face în ordinea
descrescătoare a punctajului obţinut la concurs.
In cazul punctajelor egale, departajarea se face luând
în considerare, în ordine, următoarele criterii:
- punctajul obţinut la interviu;
- punctajul obţinut la evaluarea dosarului.
Persoanele declarate admise şi care au optat pentru un număr de ore
de predare a cursului LCCR sunt numite prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
IV. Drepturile şi obligaţiile personalului
implicat în predarea cursului de Limbă, cultură şi
civilizaţie românească
1. Personalul implicat în predarea cursului are
următoarele drepturi:
a) dreptul la plata orelor predate, conform
prevederilor legale în vigoare;
b) dreptul la suportul de curs şi alte materiale
didactice pe care Institutul Limbii Române le pune la dispoziţie;
c) dreptul la informare şi consultare;
d) dreptul la egalitatea de şanse şi
tratament;
e) dreptul de a i se asigura confidenţialitatea
datelor cu caracter personal.
2. Personalul implicat în predarea cursului are
următoarele obligaţii:
a) să comunice în scris Institutului Limbii Române
datele contului bancar pentru efectuarea plăţilor;
b) să transmită Institutului Limbii Române,
în termen de 5 zile, orice modificare privind datele de contact, preschimbarea
actului de identitate sau schimbarea contului bancar în care se virează
drepturile băneşti;
c) să transmită, prin fax sau e-mail,
Institutului Limbii Române, până la data de 10 a fiecărei luni,
raportul de activitate aferent lunii precedente;
d) să predea, în original, rapoartele lunare, în
termenele stabilite de Institutul Limbii Române;
e) să respecte prevederile, atribuţiile
şi normele cuprinse în regulamentul intern al unităţii
şcolare în care îşi desfăşoară activitatea;
f) să respecte şi să ducă la
îndeplinire atribuţiile ce îi revin din fişa postului;
g) să aibă, în toate împrejurările, o
conduită profesională şi morală ireproşabilă
şi să dea dovadă de demnitate şi responsabilitate în
îndeplinirea atribuţiilor;
h) să participe la sesiunile de formare organizate
de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului şi Institutul Limbii Române, precum şi la alte
activităţi organizate de către acestea;
i) să respecte toate termenele de lucru impuse de
către Institutul Limbii Române.
V. Evaluarea anuală a personalului implicat în
Proiect
Personalul care predă cursul LCCR este evaluat
anual de către Comisia de implementare şi coordonare a Proiectului,
utilizând instrumentele de lucru cuprinse în anexele nr. 2-5, care fac parte
integrantă din prezenta metodologie.
Fişa de post cuprinde principalele atribuţii
ale personalului care predă cursul LCCR, în concordanţă cu
specificul Proiectului (anexa nr. 2).
Raportul lunar al activităţii didactice se
întocmeşte de către personalul care predă cursul, pentru
pontarea orelor efectuate (anexa nr. 3).
Fişa de (auto)evaluare a personalului didactic
este structurată pe unităţi de competenţă, asociate cu
indicatori de performanţă, având la bază fişa de post
(anexa nr. 4).
Portofoliul profesorului reprezintă cartea de
vizită a activităţii didactice, care permite păstrarea
materialelor şi organizarea acestora astfel încât ele să devină
operaţionale în activitatea didactică şi de evaluare (anexa nr.
5).
Raportul anual de activitate se întocmeşte
urmărind itemii din Fişa postului şi din Fişa de
(auto)evaluare.
Toate instrumentele de lucru se arhivează la
Institutul Limbii Române.
Rezultatele evaluării se comunică
personalului implicat în proiect, la finele anului şcolar.
Eventualele contestaţii privind evaluarea
anuală se adresează în scris Institutului Limbii Române şi se
soluţionează de către comisia numită prin decizia
directorului acestuia. Contestaţiile se transmit prin scrisoare cu
confirmare de primire la sediul Institutului Limbii Române, în termen de 5 zile
de la data comunicării calificativului. Hotărârile Comisiei pentru
soluţionarea contestaţiilor sunt definitive şi se pot ataca
numai prin procedura contenciosului administrativ, contestaţia
reprezentând plângerea din cadrul procedurii prealabile reglementate de art. 7
din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările
şi completările ulterioare.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
DOAMNĂ/DOMNULE PREŞEDINTE,
Subsemnatul/ Subsemnata (numele şi prenumele, cu
iniţiala tatălui)
...........................................................................,
născut(ă) la data de (ziua, luna, anul)
........./.........../19......., domiciliat(ă)/rezident(ă)
în........................, legitimat(ă) cu (paşaport/carte de
rezidenţă) .....................................................
seria...... nr..............., eliberat(ă) la data de.....de către
..... cu domiciliul/rezidenţa în localitatea.....................,
str...................... nr....., ap......, regiunea ..................,
ţara ...................., telefon ..................., absolvent(ă)
al (a)................................................, Facultatea/ Colegiul/
Liceul..................................., cu durata studiilor de .... ani, cu
specialitatea principală ......................, secundară
...................., cu/fără examen de licenţă
(stat)/absolvire .......................................................
La 1 septembrie 2010 am o vechime efectivă în
învăţământ de.....ani.
Grad didactic: definitiv; gradul II; gradul
I.......................................................
Am avut următorul statut în
învăţământ: titular/suplinitor calificat/suplinitor necalificat
....................................................................................................
Ocupaţia
actuală:.............................................................................................
Vă rog să îmi aprobaţi înscrierea la
concursul din..............2010, în vederea predării cursului de
Limbă, cultură şi civilizaţie românească la
unităţi şcolare din Italia/Spania/Belgia.
Semnătura solicitantului
...............................................
Data........................................
Localitatea..............................
ANEXA Nr. 2 la metodologie
FIŞA DE POST
Numele şi
prenumele..................................................
An şcolar 2010-2011
Obiectiv general: promovarea limbii, culturii şi
civilizaţiei româneşti
I. Atribuţii generale
1. Respectă legislaţia în vigoare.
2. Studiază şi aplică prevederile
curriculei cursului de Limbă, cultură şi civilizaţie
românească elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului (MECTS) şi materialele bibliografice
recomandate.
3. Răspunde în faţa conducerii şcolii
şi a reprezentanţilor MECTS de calitatea activităţii
desfăşurate.
4. Transpune în activitatea proprie obiectivele
stabilite prin politica de dezvoltare a şcolii şi prin politica
educaţională a MECTS.
5. Respectă şi aplică normele
referitoare la deontologia profesională.
6. Intocmeşte raportări, statistici, sinteze
privind situaţia şcolară, precum şi orice alte materiale
solicitate de către Comisia pentru implementarea şi coordonarea
Proiectului Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului privind predarea cursului de Limbă, cultură şi
civilizaţie românească în unităţi de
învăţământ din state membre ale Uniunii Europene.
7. Se preocupă în permanenţă de
ridicarea nivelului de pregătire profesională.
II. Atribuţii specifice
A. Proiectarea didactică
1. Analizează programa şi materialele
bibliografice recomandate.
2. Selectează materialele şi mijloacele
didactice adecvate.
3. Intocmeşte planificările calendaristice.
4. Elaborează proiectele didactice:
• stabileşte obiectivele operaţionale ale
lecţiei;
• stabileşte conţinutul activităţii
de învăţare;
• alege strategiile didactice de tip activ,
participativ, formativ;
• construieşte situaţii de învăţare
care solicită participarea creativă a fiecărui elev;
• adaptează informaţia la
posibilităţile de învăţare, în funcţie de
particularităţile grupului instruit;
• repartizează timpul pentru fiecare
secvenţă a lecţiei.
B. Procesul de învăţare
1. Creează condiţii optime în vederea
organizării procesului de receptare a cunoştinţelor:
• selectează situaţii de învăţare
adecvate tipului de deprinderi şi abilităţi care trebuie
formate;
• selectează procedee, tehnici şi metode de
predare (în funcţie de obiectivele propuse, de particularităţile
de vârstă şi individuale ale elevilor şi de eterogenitatea
grupelor).
2. Organizează activităţile practice
şi aplicative în procesul de învăţare:
• corelează gradul de dificultate şi
complexitate a activităţilor practice şi aplicative cu
particularităţile grupei de elevi.
3. Utilizează eficient materialul didactic şi
mijloacele audiovizuale:
• identifică situaţiile care necesită
folosirea materialului didactic şi a mijloacelor audiovizuale;
• corelează toate aceste materiale şi
mijloace cu conţinuturile de învăţare, în vederea
asigurării unei instruiri eficiente.
4. Elaborează instrumentele de evaluare a
elevilor:
• selectează conţinuturile ce urmează a
fi evaluate, în funcţie de obiectivele evaluării;
• corelează tipurile de itemi cu natura
obiectivelor şi conţinuturilor;
• decide asupra formelor şi metodelor de evaluare
obiective;
• apreciază şi valorifică rezultatele
evaluării în scopul diagnozei şi prognozei;
• stabileşte strategii didactice adecvate, în
scopul remedierii deficienţelor procesului educaţional, în
funcţie de rezultatele înregistrate la evaluare.
C. Acţiuni extracurs
Proiectează şi realizează
activităţi extracurs în concordanţă cu obiectivele
educaţionale stabilite: expoziţii, cenacluri, simpozioane, sesiuni de
comunicări ale elevilor, manifestări cultural-artistice, sportive
şi de recreere.
D. Dezvoltarea profesională
1. Identifică nevoile proprii de
perfecţionare şi formare profesională.
2. Participă la activităţi de
perfecţionare şi formare profesională organizate de către
instituţii la nivel local/regional/naţional.
Am luat la cunoştinţă.
................................
ANEXA Nr. 3 la metodologie
Nume:...................................................................................
Prenume:...............................................................................
Unitatea
şcolară:....................................................................
Regiunea/Localitatea:.............................................................
Ţara:.....................................................................................
RAPORT LUNAR
privind activitatea didactică
luna.......................anul..........................
CURSUL DE LIMBĂ, CULTURĂ ŞI
CIVILIZAŢIE ROMÂNEASCĂ
I. Indicatori1
Nr. crt.
|
Unitatea de învăţare
|
Tema lecţiei
|
Clasa/Grupa
|
Numărul de ore
|
Numărul de elevi prezenţi
|
1.
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. Descrierea activităţilor, conform
unităţilor de învăţare2
........................................................................................................................................................................ .........................................................
III. Observaţii3
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Semnătura conducerii unităţii
şcolare
...........................................................
Semnătura personală
...........................................................
1 Completarea
tuturor câmpurilor este obligatorie.
2 Se descrie pe
scurt în maximum 10 rânduri fiecare lecţie predată.
3 Se
menţionează problemele intervenite în activitatea de predare a
cursului.
ANEXA Nr. 4 la metodologie
FIŞA
de (auto)evaluare a personalului didactic
Numele şi prenumele
.................................
Anul şcoiar 2010-2011
UNITĂŢI DE
COMPETENŢĂ
|
INDICATORI DE PERFORMANŢĂ
|
PUNCTAJ
|
MAXIMUM
|
AUTOEVALUARE
|
EVALUARE
|
A. Proiectarea didactică 20 p
|
1. Cunoaşterea programei şi a materialelor
bibliografice recomandate
2. Selecţia materialelor şi mijloacelor didactice
3. Elaborarea planificărilor calendaristice
• alegerea unor strategii optime pentru parcurgerea programei
şi atingerea obiectivelor generale şi specifice
4. Elaborarea proiectelor didactice
• stabilirea obiectivelor lecţiilor
• fixarea conţinutului unităţilor de
învăţare
• corelarea strategiilor didactice cu prevederile programei,
obiectivele şi conţinuturile activităţilor şi
numărul orelor alocate
• gestionarea timpului pentru fiecare secvenţă de
învăţare
• transmiterea accesibilă a informaţiei conform
nivelului de pregătire a elevilor
|
5
5
5
5
|
|
|
UNITĂŢI DE
COMPETENŢĂ
|
INDICATORI DE PERFORMANŢĂ
|
PUNCTAJ
|
MAXIMUM
|
AUTOEVALUARE
|
EVALUARE
|
B. Procesul de învăţare 20 p
|
1. Selectarea situaţiilor de învăţare care duc la
crearea şi dezvoltarea deprinderilor şi abilităţilor
2. Selecţia procedeelor, tehnicilor şi metodelor de
predare (în funcţie de obiectivele propuse, de
particularităţile de vârstă ale elevilor şi de
eterogenitatea grupelor)
3. Organizarea activităţilor practice şi
aplicative în procesul de învăţare
4. Evaluarea elevilor
• alegerea şi utilizarea instrumentelor de evaluare
• aprecierea şi valorificarea rezultatelor evaluării
|
5
5
5
5
|
|
|
C. Raportări tehnico-narative 20 p
|
1. Punctualitatea transmiterii
2. Rigurozitatea întocmirii respectând normele de redactare
şi completare
|
10
10
|
|
|
D. Actiuni extracurs 10 p
|
Participarea sau organizarea de expoziţii, cenacluri,
simpozioane, sesiuni de comunicări ale elevilor, manifestări
cultural-artistice, sportive şi de recreere; elaborarea sau colaborarea
la reviste şcolare sau alte publicaţii
|
10
|
|
|
E. Dezvoltarea profesională 10 p
|
1. Participarea la activităţi de perfecţionare
şi formare profesională organizate la nivelul şcolii
2. Participarea la activităţi de perfecţionare
şi formare profesională organizate de către instituţii la
nivel regional/naţional
|
5
5
|
|
|
F. Evaluarea realizată de directorii şcolilor 10 p
|
1. Implicarea în promovarea cursului LCCR în unitatea
şcolară
2. Activitatea didactică desfăşurată în anul
şcolar 2009-2010
3. Respectarea regulamentului de organizare şi
funcţionare a unităţii de învăţământ
4. Colaborarea cu colectivul de cadre didactice şi
conducătorul unităţii de învăţământ
5. Participarea şi implicarea în activităţile
unităţii şcolare
6. Organizarea şi desfăşurarea
activităţilor extracurs
7. Colaborarea cu familiile copiilor
8. Sprijinul acordat elevilor de origine română în procesul
de integrare în ţara de adopţie
9. Contribuţia la promovarea interculturalităţii
şi a multilingvismului
10. Impactul realizat prin predarea cursului
|
|
|
|
G. Raportul anual de activitate 10 p
|
(maximum 3 pagini în limba română)
|
10
|
|
|
PUNCTAJ TOTAL:
|
|
100
|
|
|
PUNCTAJ TOTAL
|
CALIFICATIVUL
|
81 p-100 p
|
Foarte bine
|
71 p-80 p
|
Bine
|
61 p-70 p
|
Satisfăcător
|
Sub 60 p
|
Nesatisfăcător
|
Calificativul acordat.......
Evaluatori:
...........................................................
...........................................................
Semnătura cadrului didactic evaluat
.........................................................
Data..........................
ANEXA Nr. 5 la metodologie
PORTOFOLIUL PROFESORULUI
Portofoliul profesorului reprezintă cartea de
vizită a activităţii didactice a profesorului, permite păstrarea
materialelor şi organizarea acestora astfel încât să fie
operaţionale, obligă profesorul la o muncă de calitate, la
responsabilitate şi rigoare profesională, întrucât toate
„documentele" sunt la „vedere".
STRUCTURA
I. Date personale
a) Curriculum vitae (model european)
b) Structura anului şcolar
c) Incadrarea (clase, număr de ore)
d) Orarul săptămânii
e) Calendarul activităţilor extracurs
f) Fişă de autoevaluare/evaluare
II. Activitatea didactică
a) Programa cursului opţional, în limba
ţării de adopţie
b) Planificarea materiei (planificarea anuală
şi pe unităţi de învăţare), personalizată
c) Proiecte didactice
d) Teste iniţiale şi finale de evaluarea a
cunoştinţelor elevilor
e) Forme de evaluare alternativă/proiecte,
referate, eseuri, fişe individuale şi colective de lucru, portofolii
etc.
f) Catalogul profesorului
g) Lista materialului didactic utilizat
III. Activitatea extracurs
Calendarul activităţilor extracurs (documente
justificative)
IV. Alte activităţi şi proiecte
a) Activităţi de voluntariat (documente
justificative)
b) Activităţi desfăşurate
împreună cu cadrele didactice din unitatea de învăţământ
V. Activitatea de perfecţionare
a) Evidenţa activităţilor de
perfecţionare organizate la nivelul şcolii (diplome, certificate obţinute,
dacă este cazul)
b) Participarea la cursurile de formare iniţiate
de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului
c) Parcurgerea unor forme de învăţământ
postuniversitar organizate de ţara de adopţie.
ANEXA Nr. 6 la metodologie
CERERE-TIP
de continuare a activităţii în cadrul
Proiectului Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului privind predarea cursului de Limbă, cultură şi
civilizaţie românească în anul şcolar 2010-2011
Subsemnatul/a...................................,
domiciliat(ă) în.............................................,
posesor/posesoare al/a actului de
identitate........seria.......nr..................., eliberat
de.........................., solicit continuarea activităţii în cadrul
Proiectului privind predarea cursului de Limbă, cultură şi
civilizaţie românească în anul şcolar 2010-2011.
Menţionez că în anul şcolar 2009-2010 am
predat cursul
.......................................................................... în
.........................................., localitatea
......................................................, şi am obţinut
calificativul............................................. la evaluarea
anuală.
Data.............................................
Semnătura
....................................................