ORDIN Nr. 4115
din 11 mai 2009
privind aprobarea
Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului pentru certificarea
competentelor profesionale în învatamantul liceal, filiera vocationala
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 379 din 4 iunie 2009
In conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul
Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de organizare şi
desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor profesionale în
învăţământul liceal, filiera vocaţională.
Art. 2. - Metodologia de organizare şi desfăşurare a
examenului pentru certificarea competenţelor profesionale în învăţământul liceal,
filiera vocaţională este prezentată în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin şi se aplică începând cu anul şcolar 2008-2009.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli,
performanţă şi programe, Direcţia acreditarea, evaluarea şi performanţa în
cariera didactică, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi
relaţia cu Parlamentul, inspectoratele şcolare, precum şi conducerile
unităţilor de învăţământ vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
ANEXA
METODOLOGIE
de organizare şi desfăşurare a examenului pentru
certificarea competenţelor profesionale în învăţământul liceal, filiera
vocaţională
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta metodologie cuprinde normele de
organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor
profesionale în învăţământul liceal, filiera vocaţională, pentru profilurile:
artistic, pedagogic, teologic, sportiv şi muzici militare.
Art. 2. -Absolvirea învăţământului liceal, filiera
vocaţională, are două componente:
a) examenul de bacalaureat, a cărui promovare dă
dreptul la obţinerea diplomei de bacalaureat;
b) examenul de certificare/atestare a competenţelor
profesionale, a cărui promovare dă dreptul la obţinerea certificatului de
calificare profesională nivel 3, respectiv atestat de competenţe profesionale.
Art. 3. - (1) Candidaţii proveniţi din învăţământul
liceal de stat, filiera vocaţională pot susţine examenul pentru certificarea
competenţelor profesionale, fără taxă, de cel mult două ori. Prezentările
ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unei taxe.
(2) Candidaţii proveniţi de la filiera vocaţională din
unităţile de învăţământ particular liceal neacreditate, înfiinţate conform
legii, susţin examenul pentru certificarea competenţelor profesionale, cu
achitarea unei taxe, la unităţile de învăţământ de stat stabilite de
inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti. Unităţile de
învăţământ de stat la care aceşti candidaţi susţin examenul pentru certificarea
competenţelor profesionale se stabilesc cu cel puţin 60 de zile înainte de
susţinerea examenului.
(3) Taxa de examen menţionată la alin. (1) şi (2) se
stabileşte de fiecare inspectorat şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. La
stabilirea cuantumului taxei se vor lua în calcul toate cheltuielile per
candidat.
(4) In conformitate cu art. 103 alin. (2) din Legea
învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, unităţile de învăţământ liceal particular, filiera vocaţională,
acreditate fac parte din sistemul naţional de învăţământ şi organizează examen
pentru certificarea competenţelor profesionale pentru propriii absolvenţi.
Art. 4. - (1) In urma promovării examenului pentru
certificarea competenţelor profesionale, absolventului i se eliberează
certificatul de competenţe profesionale, în condiţiile prevăzute de
reglementările în vigoare.
(2) Certificatul de competenţe profesionale este un act
prin care se confirmă pregătirea profesională dobândită de absolvenţi pe
întreaga durată a studiilor liceale.
(3) Certificatul de competenţe profesionale se
eliberează de secretariatul unităţii de învăţământ unde s-a susţinut examenul
pentru certificarea competenţelor profesionale, după încheierea cursurilor
clasei terminale a XII-a/a XIII-a, acelor absolvenţi care au promovat examenul
pentru certificarea competenţelor profesionale.
Art. 5. - (1) In conformitate cu prevederile art. 28
alin. (1) din Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, eliberarea certificatului de competenţe profesionale nu este
condiţionată de promovarea examenului de bacalaureat, cu excepţia profilului
pedagogic din cadrul filierei vocaţionale.
(2) Absolvenţii profilului pedagogic pot beneficia de
drepturile conferite de certificatul de competenţe profesionale numai dacă
îndeplinesc prevederile art. 7 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, cu modificările şi completările ulterioare, adică sunt absolvenţi de
liceu cu diplomă de bacalaureat.
CAPITOLUL II
Coordonarea metodologică a examenului pentru
certificarea competenţelor profesionale
Art. 6. - (1) Organizarea şi desfăşurarea examenului
pentru certificarea competenţelor profesionale în învăţământul liceal, filiera
vocatională, sunt coordonate la nivel naţional de Comisia Naţională de Evaluare
şi Certificare (CNEC), care se constituie în fiecare an şcolar şi
funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
(2) CNEC are următoarea componenţă:
a) preşedinte - secretarul de stat pentru învăţământ
preuniversitar;
b) vicepreşedinţi: directorul general pentru educaţie
timpurie, şcoli, performanţă şi programe, directorul general pentru învăţământ
în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, directorul pentru
acreditarea, evaluarea şi performanţa în cariera didactică;
c) secretar - un inspector general din cadrul Direcţiei
generale educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe;
d) 7-9 membri: directori, şefi de serviciu, inspectori
generali din cadrul Direcţiei generale educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi
programe, Direcţiei generale pentru învăţământ în limbile minorităţilor şi
relaţia cu Parlamentul, Direcţiei pentru acreditarea, evaluarea şi performanţa
în cariera didactică, profesori din învăţământul preuniversitar.
(3) Componenţa nominală a CNEC se aprobă anual, prin
ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării.
(4) CNEC are următoarele atribuţii:
a) centralizează datele cu privire la componenţa
nominală a comisiei judeţene de evaluare şi certificare/a municipiului
Bucureşti (CJEC);
b) instruieşte preşedinţii CJEC;
c) controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea
şi desfăşurarea examenelor de certificare a competenţelor profesionale;
d) controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea
CJEC;
e) analizează modul de desfăşurare a examenelor de
certificare a competenţelor profesionale, precum şi rezultatele acestora, pe
baza rapoartelor întocmite de CJEC şi de inspectoratele şcolare judeţene,
respectiv al municipiului Bucureşti;
f) întocmeşte şi prezintă ministrului educaţiei,
cercetării şi inovării raportul naţional al examenului de certificare a
competenţelor profesionale;
g) propune ministrului educaţiei, cercetării şi
inovării eventuale modificări în modul de organizare şi desfăşurare a
examenelor naţionale de certificare a competenţelor profesionale;
h) decide, în cazuri deosebite;
i) dispune în orice alte situaţii nereglementate de
prezenta metodologie.
(5) CNEC poate delega, pe perioada pe care o stabileşte
aceasta, reprezentanţi pe lângă CJEC. Reprezentantul CNEC are următoarele
atribuţii:
a) controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea
CJEC, precum şi comisiile de examinare din centrele de examen, verificând
respectarea dispoziţiilor prezentei metodologii;
b) consiliază CJEC şi comisiile de examinare în
privinţa organizării şi desfăşurării examenelor de certificare a competenţelor
profesionale;
c) propune CJEC sau CNEC schimbări în componenţa
comisiilor de examinare şi a supraveghetorilor, atunci când
constată abateri de la aplicarea prezentei metodologii,
şi informează CNEC cu privire la acestea;
d) informează CJEC sau CNEC, în cazul în care constată
disfuncţii în organizarea examenelor de certificare a competenţelor
profesionale, în vederea sancţionării persoanelor vinovate, în conformitate cu
dispoziţiile legale în vigoare;
e) întocmeşte un raport cu privire la modul de
desfăşurare a examenelor, pe care îl transmite CNEC.
Art. 7. - (1) La nivelul inspectoratelor şcolare
judeţene/al municipiului Bucureşti, se constituie CJEC, care coordonează
organizarea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale în
învăţământul liceal, filiera vocatională.
(2) CJEC au următoarea componenţă:
a) preşedinte - inspector şcolar general adjunct;
b) vicepreşedinte - inspector şcolar de specialitate;
c) 2 secretari: cadre didactice de
specialitate/metodişti;
d) 3-5 membri: inspectori şcolari de specialitate.
(3) Cel puţin unul dintre membrii CJEC în judeţele în
care există candidaţi care susţin probe în limbile minorităţilor naţionale
trebuie să fie cadru didactic de specialitate aparţinând minorităţilor
naţionale.
(4) Componenţa nominală a CJEC se aprobă anual, prin
decizie a inspectorului şcolar general, se transmite Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Inovării - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli,
performanţă şi programe şi este valabilă pentru sesiunile examenelor de
absolvire ale anului şcolar în curs.
(5) CJEC au următoarele atribuţii:
a) transmit Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Inovării - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe
componenţa nominală a CJEC;
b) organizează, coordonează şi răspund de desfăşurarea
examenelor de certificare a competenţelor profesionale la nivelul judeţului,
respectiv al municipiului Bucureşti, şi sesizează imediat CNEC orice situaţie
care presupune luarea unei decizii de către aceasta;
c) stabilesc centrele de examen şi iau măsuri pentru
dotarea acestora cu logistica necesară bunei desfăşurări a examenului şi
corectării lucrărilor: copiatoare, calculatoare pentru elaborarea listelor cu
rezultate şi a altor documente necesare comisiei, televizor sau radio, telefon,
fax etc;
d) desemnează reprezentanţi ai CJEC care pot controla
desfăşurarea examenelor de certificare a competenţelor profesionale în centrele
de examen;
e) solicită direcţiilor de sănătate publică judeţene
desemnarea personalului medical necesar în fiecare centru de examen;
f) decid, în situaţii deosebite sau la propunerea
reprezentantului CNEC, schimbarea componenţei comisiilor de examinare, precum
şi a profesorilor supraveghetori;
g) realizează instruirea preşedinţilor comisiilor de
examinare cu 24-48 de ore înaintea primei probe a examenului de absolvire;
h) controlează modul de organizare şi desfăşurare a
examenelor de certificare a competenţelor profesionale în centrele de examen;
i) decid, în cazuri deosebite, recorectarea şi
informează CNEC despre rezultatele acestor recorectări;
j) sesizează imediat CNEC despre orice situaţie
deosebită a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezenta metodologie;
k) decid, în funcţie de condiţiile meteorologice,
schimbarea orarului probei practice, pentru a asigura desfăşurarea ei în
condiţii optime şi protejarea sănătăţii candidaţilor; această schimbare poate
însemna inclusiv prelungirea cu o zi a probei practice, fără a afecta graficul
de desfăşurare a celorlalte probe de examen;
l) primesc de la comisiile de examinare din centrele de
examen rapoarte detaliate privind organizarea şi desfăşurarea examenelor de
certificare a competenţelor profesionale;
m) analizează, pe baza rapoartelor transmise de
comisiile de examinare, modul de organizare şi desfăşurare a examenelor de
certificare a competenţelor profesionale, întocmesc şi transmit Direcţiei
generale educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe din cadrul
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, în termen de 15 zile de la
afişarea rezultatelor, raportul cu privire la rezultatele examenelor de
certificare a competenţelor profesionale.
Art. 8. - (1) La nivelul unităţii de învăţământ,
desemnată ca centru de examen de CJEC, coordonarea examenului pentru
certificarea competenţelor profesionale revine comisiei de examinare din
unitatea de învăţământ respectivă.
(2) Numirea comisiei de examinare din unitatea de
învăţământ se face prin decizie a inspectorului şcolar general, la propunerea
consiliului de administraţie al şcolii, cu avizul inspectorului de
specialitate.
(3) Pentru învăţământul teologic este necesară şi
obţinerea avizului din partea cultului respectiv.
Art. 9. - (1) Comisia de examinare din unitatea de
învăţământ este alcătuită din:
a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al
unităţii de învăţământ (de regulă profesori de specialitate), fără drept de
notare;
b) secretar - responsabilul catedrei de specialitate
din unitatea de învăţământ respectivă, fără drept de notare;
c) 2-6 membri, cu drept de notare, cadre didactice din
unitatea de învăţământ respectivă sau din unităţile de unde provin candidaţii,
specialişti în domeniul în care s-au pregătit candidaţii.
(2) In cazul liceelor teologice, din comisie poate face
parte un reprezentant al cultului, în calitate de observator, fără drept de
notare.
(3) La liceele de artă, profilul muzică, în comisia
pentru canto clasic şi pentru muzică tradiţională românească va fi cooptat în
calitate de membru, cu drept de notare, un profesor de teorie-solfegiu-dicteu.
Art. 10. - (1) Comisia de examinare din unitatea de
învăţământ are următoarele atribuţii:
a) întocmeşte graficul de acţiuni privind organizarea
şi desfăşurarea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale şi îl
afişează cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea acestuia;
b) pregăteşte documentaţia tehnică, sălile, aparatele,
instrumentele, dispozitivele, materialele necesare şi asigură condiţiile
normale de desfăşurare a probelor de examen;
c) asigură asistenţa medicală de specialitate, pe
perioada desfăşurării probei practice, acolo unde specialitatea examinată o impune;
d) stabileşte criteriile de evaluare pentru probele
examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, în conformitate cu
competenţele specifice specializării;
e) stabileşte subiectele pentru proba practică;
f) stabileşte durata probelor practice;
g) organizează şi efectuează examinarea şi notarea
candidaţilor;
h) afişează rezultatele examenului pentru certificarea
competenţelor profesionale;
i) întocmeşte şi păstrează, pe toată durata
desfăşurării examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, dosarul
comisiei de examinare;
j) înaintează comisiei judeţene/a municipiului
Bucureşti de evaluare şi certificare un raport cu privire la modul de
organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor
profesionale, care să conţină propuneri cu privire la optimizarea desfăşurării
examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, în conformitate cu
anexa A la prezenta metodologie.
(2) Inspectorul de specialitate va consemna atribuţiile
pentru fiecare membru al comisiei de examen, în fişe individuale, întocmite în
conformitate cu anexa B la prezenta metodologie. Fişele individuale vor fi
semnate de persoanele nominalizate în comisie şi vor fi păstrate la dosarul
acesteia.
Art. 11. - (1) Fiecare comisie de examinare va păstra
în dosarul comisiei de examinare, pe toată durata desfăşurării examenului
pentru certificarea competenţelor profesionale, toate documentele referitoare
la examen.
(2) La încheierea examenului pentru certificarea
competenţelor profesionale, dosarul comisiei de examinare va fi predat de
preşedinte, sub semnătură, la secretariatul unităţii de învăţământ pentru
arhivare.
(3) Unitatea de învăţământ are obligaţia de a păstra
dosarele comisiei de examinare timp de 3 ani.
Art. 12. - (1) La nivelul unităţii de învăţământ se pot
constitui mai multe subcomisii de examinare în funcţie de specializările
existente.
(2) Un membru cu drept de notare nu poate face parte
decât dintr-o singură subcomisie de examinare.
Art. 13. - Din comisiile şi subcomisiile de examinare,
cu drept de notare, nu pot face parte cei care au, printre candidaţi, soţ/soţie
sau rude de până la gradul al II-lea. Toţi membrii comisiilor de examinare au
obligaţia de a da declaraţii scrise în acest sens. Declaraţiile se păstrează
alături de celelalte documente de examen în dosarul comisiei de examinare.
Art. 14. - La activităţile comisiei de examinare din
unitatea de învăţământ este obligatorie prezenţa tuturor membrilor acesteia.
Art. 15. - Fiecare comisie de examinare din unitatea de
învăţământ va avea la dispoziţie lista candidaţilor înscrişi la examenul pentru
certificarea competenţelor profesionale, în ordine alfabetică, pe specializări,
indiferent de forma de învăţământ la care au absolvit ultima clasă şi tipul
unităţii de învăţământ absolvite, respectiv de stat sau particulară.
CAPITOLUL III
Inscrierea candidaţilor la examenul pentru
certificarea competenţelor profesionale
Art. 16. - La examenul pentru certificarea
competenţelor profesionale au dreptul să se înscrie elevii care finalizează
studiile în anul în care se susţine examenul, precum şi absolvenţi din
promoţiile anterioare care au promovat ultimul an de liceu, dar nu au promovat
sau nu s-au prezentat la examenul pentru certificarea competenţelor
profesionale în sesiunile anterioare.
Art. 17. - (1) Inscrierea candidaţilor proveniţi de la
învăţământul de stat şi de la cel particular acreditat la examenul pentru
certificarea competenţelor profesionale se face la secretariatul unităţii de
învăţământ la care elevul este înscris, în conformitate cu graficul stabilit
pentru organizarea şi desfăşurarea examenului pentru certificarea competenţelor
profesionale.
(2) Inscrierea candidaţilor proveniţi de la
învăţământul particular neacreditat se face la unităţile de învăţământ
nominalizate ca centre de examen de către inspectoratul şcolar judeţean/al
municipiului Bucureşti.
Art. 18. - (1) In vederea înscrierii la examenul pentru
certificarea competenţelor profesionale a candidaţilor din seria curentă,
profesorii diriginţi întocmesc, conform anexei C la prezenta metodologie, în
perioada prevăzută în grafic, tabele care cuprind următoarele date: numele şi
prenumele elevilor, clasa şi specializarea în care s-au pregătit, semnăturile
elevilor şi dirigintelui.
(2) Tabelele prevăzute la alin. (1) se depun, în
perioada prevăzută în grafic, la secretariatele unităţilor de învăţământ în
care se organizează centre de examen. Pe baza acestora,
secretarii/secretarii-şefi ai unităţilor de învăţământ întocmesc listele cu
elevii înscrişi la susţinerea examenului pentru certificarea competenţelor
profesionale, pe specializări.
(3) Inscrierea candidaţilor care îşi vor finaliza
studiile la unităţi de învăţământ particular neacreditate se face
respectându-se prevederile alin. (1) şi cele ale art. 17 alin. (2) şi pe baza
următoarelor înscrisuri:
a) certificat de naştere;
b) certificat de căsătorie, dacă este cazul;
c) foaia matricolă, în original, eliberată de unitatea
de învăţământ particular, precum şi o copie a acesteia, certificată ca fiind
conformă cu originalul, copie care se păstrează în arhiva unităţii de
învăţământ la care se susţine examenul pentru certificarea competenţelor
profesionale; foaia matricolă şi copia acesteia se depun de către unitatea de
învăţământ neacreditată în momentul încheierii situaţiei şcolare;
d) actul de identitate, în original, precum şi o copie
a acestuia, certificată ca fiind conformă cu originalul, copie care se
păstrează în arhiva unităţii de învăţământ la care se susţine examenul pentru
certificarea competenţelor profesionale;
e) chitanţă de plată a taxei de examen, eliberată de
unitatea de învăţământ în care se va susţine examenul pentru obţinerea
certificatului de competenţe profesionale.
(4) In cazul candidaţilor de la liceele/clasele
sportive, înscrierea la examenul pentru certificarea competenţelor profesionale
este condiţionată de prezentarea avizului medical ia zi care specifică: „apt
pentru susţinerea probei practice sportive din cadrul examenului pentru
certificarea competenţelor profesionale".
Art. 19. - (1) Candidaţii care provin din promoţiile
anterioare anului în care se susţine examenul pentru certificarea competenţelor
profesionale se înscriu la secretariatele unităţilor de învăţământ la care
şi-au finalizat studiile, pe baza înscrisurilor precizate la art. 18 alin. (3).
(2) In situaţia în care candidaţii prevăzuţi la alin.
(1) au domiciliul în altă localitate decât aceea în care se află unitatea de
învăţământ la care şi-au finalizat studiile, aceştia se pot înscrie la o
unitate de învăţământ din localitatea de domiciliu, de acelaşi profil cu cea
absolvită, cu aprobarea inspectorului şcolar general din judeţul în care se
află domiciliul candidatului.
(3) Dacă unităţile de învăţământ la care candidaţii
prevăzuţi la alin. (1) au absolvit cursurile nu organizează examen pentru
certificarea competenţelor profesionale în specializarea respectivă, înscrierea
acestora se face la o unitate de învăţământ care organizează examen pentru
certificarea competenţelor profesionale în specializarea respectivă, pe baza
aprobării inspectorului şcolar general.
(4) în mod excepţional, în situaţia în care pentru
specializarea candidaţilor prevăzuţi la alin. (1) nicio unitate de învăţământ
desemnată ca centru de examen, din localitatea de domiciliu a acestora, nu
organizează examen pentru certificarea competenţelor profesionale, atunci, cu
aprobarea inspectorului şcolar general, se poate înfiinţa o subcomisie specială
în cadrul unei comisii de examinare în profil, în cadrul căreia se vor prezenta
la examen candidaţii în cauză.
Art. 20. - (1) Directorii unităţilor de învăţământ care
organizează examen pentru certificarea competenţelor profesionale întocmesc
lista specializărilor pentru care se susţine examen şi transmit situaţia CJEC
până la data de 1 martie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru
certificarea competenţelor profesionale.
(2) Directorii unităţilor de învăţământ iau măsuri
pentru informarea candidaţilor asupra prevederilor prezentei metodologii.
Art. 21. - Inspectorul de specialitate din cadrul
inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti întocmeşte o
situaţie centralizată la nivel judeţean, care cuprinde lista specializărilor
pentru care se organizează examen pentru certificarea competenţelor
profesionale. Aceasta va fi transmisă la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Inovării - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe
până la data de 15 martie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru
certificarea competenţelor profesionale.
CAPITOLUL IV
Structura examenului pentru certificarea
competenţelor profesionale
Art. 22. - (1) Examenul pentru certificarea
competenţelor profesionale conţine două probe:
a) susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;
b) realizarea unei probe practice, relevantă pentru
specializarea certificată, şi argumentarea teoretică a acesteia.
(2) Proba practică poate conţine, după caz, mai multe
etape.
(3) Probele examenului pentru certificarea
competenţelor profesionale prevăzute la alin. (1), respectiv susţinerea
proiectului/lucrării de specialitate şi proba practică, se pot desfăşura în
aceeaşi zi de examen.
Art. 23. - (1) La liceele de artă, specializările arte
plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale şi design, structura
probelor de examen este:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;
- probă practică - realizarea unei secvenţe din
proiectul de specialitate.
(2) La liceele de artă, specializarea muzică, structura
probelor de examen este:
a) instrumente:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;
- probă practică - recital instrumental, care cuprinde
un studiu şi două lucrări de stil, caracter şi formă diferite; citirea la prima
vedere a unui text muzical de minimum 16 măsuri, la nivelul clasei a XII-a;
argumentarea teoretică a recitalului;
b) canto clasic:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;
- probă practică - recital vocal, care cuprinde 3
lucrări: arie antică, lied clasic sau romantic şi o piesă românească; citirea
la prima vedere a unui solfegiu din programa clasei a XII-a;
analiza/argumentarea teoretică a recitalului;
c) muzică tradiţională românească:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;
- probă practică - recital vocal cuprinzând 3 lucrări:
o doină sau baladă şi două melodii populare în ritmuri diferite din zona de
provenienţă a candidatului; citirea la prima vedere a unui solfegiu din
programa clasei a XII-a; analiza/ argumentarea teoretică a recitalului;
d) teorie-solfegiu-dicteu:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;
- probă practică - auz muzical (un interval simplu
consonant şi disonant, un interval compus, inclusiv cvintadecima, un trison în
poziţie strânsă, un trison în poziţie largă); dicteu melodic şi armonic de 16
şi, respectiv, 8 măsuri, conform programei clasei a XII-a; solfegiu la prima
vedere de 12 măsuri de 3 sau 4 timpi, în cheile sol şi fa, în tonalităţi cu
maximum 3 alteraţii constitutive, cu salturi de maximum decimă mare, cu maximum
4 durate pe timp, cu elemente de conflict metro-ritmic: sincope, contratimpi,
anacruze, cu inflexiuni modulatorii şi modulaţii pasagere la tonalităţi
apropiate - o cvintă ascendentă, respectiv descendentă, la relativă, la
omonimă; se va analiza solfegiul în plan teoretic.
(3) La liceele de artă, specializarea coregrafie,
structura probelor de examen este:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;
- probă practică - dans clasic - studiu la sală;
repertoriu - spectacol; prezentarea şi susţinerea teoretică a repertoriului de
către candidat pentru propriul rol. Pentru repertoriu - spectacol, candidatul
se prezintă solo, în duet sau ansamblu, cu lucrări în stil clasic, modern, de
caracter sau românesc.
(4) La liceele de artă, specializarea teatru, structura
probelor de examen este:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;
- probă practică - spectacol, ce va cuprinde momente de
teatru (monolog, versuri de toate genurile, scene din dramaturgia universală
sau românească); prezentarea şi susţinerea teoretică de către fiecare candidat
a propriului rol.
(5) La seminariile teologice, specializarea pastorală,
structura probelor de examen este:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate din
dogmatică şi din studiul biblic al Vechiului şi Noului Testament;
- proba practică din tipic şi muzică bisericească,
predică şi cateheză.
(6) La seminariile teologice, specializarea patrimoniu
cultural, structura probelor de examen este:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate din
dogmatică şi din studiul biblic al Vechiului şi Noului Testament;
- executarea unei lucrări practice în specialitate.
(7) La liceele pedagogice, specializarea învăţător-
educatoare, structura probelor de examen este:
- probă practică - lecţie finală la o disciplină din
planul de învăţământ al şcolii primare; activitate comună finală din planul de
învăţământ preşcolar;
- prezentarea şi susţinerea proiectelor de lecţie.
(8) La liceele pedagogice, specializarea bibliotecar-
documentarist, structura probelor de examen este:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate de
organizare şi dezvoltare a unei biblioteci şcolare;
- probă practică - realizarea unei secvenţe din
proiectul de specialitate.
(9) La liceele pedagogice, specializarea pedagog
şcolar, instructor pentru activităţi extraşcolare, instructor animator,
structura probelor de examen este:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;
- probă practică - prezentarea unei activităţi
educative pe o temă la alegere.
(10) La liceele/clasele cu program sportiv, structura
probelor de examen este:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate din
pregătirea sportivă teoretică;
- proba practică de specialitate, care constă în
demonstrarea unui număr de elemente tehnico-tactice din disciplina sportivă
studiată, executată separat sau în condiţii de joc, set, rundă.
(11) La licee ale Ministerului Apărării Naţionale,
specializarea muzici militare, structura probelor de examen este:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;
- probă practică - recital instrumental care cuprinde
un studiu şi două lucrări de stil, caracter şi formă diferite; citirea la prima
vedere a unui text muzical de minimum 16 măsuri, la nivelul clasei a XII-a;
argumentarea teoretică a recitalului.
Art. 24. - Proiectul/lucrarea de specialitate reflectă
cunoştinţele şi competenţele generale şi specifice dobândite de către elev atât
din punct de vedere teoretic, cât şi practic şi îşi propune să verifice
capacitatea candidatului:
a) de a sistematiza şi de a sintetiza cunoştinţele
generale în domeniu şi pe cele de specialitate corespunzătoare specializării
absolvite;
b) de a utiliza deprinderile şi competenţele formate în
rezolvarea problemelor teoretice şi practice, specifice specializării
absolvite;
c) de a mobiliza competenţele specifice dobândite prin
studierea disciplinelor din aria curriculară de specialitate în vederea
rezolvării unor cazuri/situaţii problematice impuse de tema lucrării, după caz;
d) de a utiliza, după caz, tehnologiile informatice
moderne în aplicaţii specifice domeniului în care s-a specializat.
Art. 25. - (1) Temele proiectelor/lucrărilor de
specialitate şi criteriile de evaluare a acestora se stabilesc la nivelul
unităţii de învăţământ de stat sau particular, de comisia metodică de
specialitate şi, după caz, cu participarea reprezentanţilor partenerilor
sociali interesaţi.
(2) Temele proiectelor/lucrărilor de specialitate
trebuie să se încadreze în mod obligatoriu în aria curriculară a profilului
respectiv şi să fie în concordanţă cu curriculumul şcolar studiat de elevi la
disciplinele din cadrul ariei curriculare specifice specializării.
(3) Temele proiectelor/lucrărilor de specialitate,
precum şi temele pentru proba practică, după caz, se afişează la avizierul
unităţii de învăţământ până la data de 15 octombrie a anului şcolar în care se
susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale.
(4) Candidaţii consultă tematica afişată şi optează
pentru una dintre teme sau propun o altă temă. Opţiunea candidatului se face în
scris până la data de 1 noiembrie a anului şcolar în care se susţine examenul
pentru certificarea competenţelor profesionale. Pentru validarea propunerilor
de teme din partea candidaţilor sunt necesare avizul profesorului îndrumător al
proiectului/lucrării de specialitate şi avizul responsabilului catedrei de
specialitate.
(5) Aprobarea repartizării temelor/lucrărilor
proiectelor de specialitate se face de către consiliul de administraţie al
unităţii de învăţământ până la data de 15 noiembrie a anului şcolar în care se
susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale.
Art. 26. - Comisia metodică de specialitate din
unitatea de învăţământ organizatoare are responsabilitatea de a comunica
elevilor, în termenul stabilit prin art. 25 alin. (3), criteriile de evaluare a
proiectelor/lucrărilor de specialitate, ţinând cont de:
a) calitatea lucrării: acoperirea ariei curriculare,
relevanţa obiectivelor;
b) performanţa candidatului: contribuţia candidatului,
structurarea lucrării;
c) nivel de performanţă: realizarea/susţinerea
lucrării, demonstrarea competenţelor, abilităţi sociale.
Art. 27. - Profesorul îndrumător al
proiectului/lucrării de specialitate, cadrul didactic care a predat
disciplinele de specialitate sau a coordonat pregătirea practică, are
următoarele obligaţii:
a) face cunoscute temele propuse pentru
proiectele/lucrările de specialitate tuturor elevilor din anii terminali;
b) revizuieşte şi reînnoieşte, după caz, în fiecare an,
tematica proiectelor/lucrărilor de specialitate;
c) oferă consultanţă şi sprijin elevilor în alegerea
temelor pentru proiectele/lucrările de specialitate;
d) recomandă bibliografia minimală şi stabileşte
documentaţia necesară;
e) definitivează, împreună cu elevii, planul şi etapele
de elaborare a proiectului/lucrării de specialitate înainte de începerea
semestrului al II-lea al ultimului an de studiu;
f) oferă consultaţii, îndrumă şi urmăreşte modul de
elaborare a proiectului/lucrării de specialitate;
g) se asigură că fiecare elev îşi elaborează şi
tehnoredactează singur proiectul/lucrarea de specialitate;
h) verifică proiectul/lucrarea de specialitate şi
întocmeşte un referat de evaluare a acestuia/acesteia, propunând comisiei de
examinare un calificativ: „admis" sau „respins";
i) se asigură că elevii cu diverse tipuri de
deficienţe/cerinţe educative speciale primesc sprijin pentru realizarea şi
susţinerea proiectului de specialitate, în conformitate cu nevoile impuse de
tipul respectiv de deficienţă.
Art. 28. - In vederea elaborării proiectului/lucrării
de specialitate, profesorul îndrumător poate recomanda sau solicita, în scris,
conducerii unităţii de învăţământ organizarea de consultaţii şi de către alte
cadre didactice sau specialişti în domeniu, pentru a le facilita elevilor
accesul la informaţiile de care au nevoie.
Art. 29. - (1) Proiectul/lucrarea de specialitate este
elaborat/elaborată de fiecare candidat, pe baza tematicii repartizate şi
aprobate conform art. 25 alin. (5).
(2) Proiectul/lucrarea de specialitate este
elaborat/elaborată de absolvent în baza cunoştinţelor şi deprinderilor
dobândite prin disciplinele de specialitate, elemente de proiectare, elaborarea
documentaţiilor etc.
(3) Elaborarea proiectelor/lucrărilor de specialitate
se bazează şi pe competenţele dobândite de candidaţi pe durata cursurilor
liceale prin studiul disciplinelor cuprinse în cadrul celorlalte arii
curriculare: competenţe sociale, lingvistice, ştiinţifice etc.
Art. 30. - (1) Proiectul/lucrarea de specialitate are
următorul conţinut:
a) cuprins;
b) argument: 1-1,5 pagini, în care sunt sintetizate
atât aspectele teoretice, cât şi cele practice din perspectiva importanţei şi a
utilităţii lor pentru specializarea respectivă;
c) conţinut propriu-zis;
d) bibliografie;
e) anexe, după caz.
(2) Textul proiectului/lucrării de specialitate va fi
tehnoredactat de către candidat. In vederea tehnoredactării proiectului de
specialitate de către absolvenţii unităţii de învăţământ, indiferent de anul
absolvirii, se va întocmi un grafic de acces în laboratoarele de informatică
sau de specialitate din unitatea de învăţământ, sub supravegherea profesorului
îndrumător al proiectului/lucrării de specialitate.
(3) Prelucrarea datelor experimentale se face
obligatoriu cu ajutorul instrumentelor informatice, în vederea valorificării
capacităţilor dezvoltate prin disciplinele „informatică/tehnologii asistate de
calculator/tehnologia informaţiei" în specialitatea absolvită.
(4) Proiectul/lucrarea de specialitate va avea între 5
şi 30 de pagini, fără anexe.
(5) Proiectul/lucrarea de specialitate
(însoţit/însoţită de referatul de evaluare al profesorului îndrumător) se
depune la secretariatul unităţii de învăţământ, primeşte un număr de
înregistrare şi, după susţinere, se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ
timp de 3 ani.
Art. 31. - La specializările arte plastice şi arte
decorative, arte ambientale, arhitectură, design, precum şi la specialitatea
bibliotecar-documentarist:
a) pentru fiecare temă de proiect de specialitate se
stabilesc 3-5 teme/subteme pentru proba practică, în concordanţă cu tematica
proiectelor de specialitate; conţinutul temelor/subtemelor din cadrul probei
practice va ţine cont de cunoştinţele şi competenţele dobândite de către
candidaţi pe durata pregătirii în liceu;
b) tematica probei practice se stabileşte şi se aduce
la cunoştinţă candidaţilor de comisia metodică din unitatea de învăţământ şi se
aprobă de consiliul de administraţie, în conformitate cu prevederile art. 25.
CAPITOLUL V
Organizarea şi desfăşurarea examenului pentru
certificarea competenţelor profesionale
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 32. - Sălile, cabinetele, atelierele etc, în care
se susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale, sunt, în
prealabil, adaptate acestor activităţi, prin:
a) dotarea corespunzătoare;
b) eliminarea oricăror materiale didactice care ar
putea influenţa candidaţii în susţinerea probelor;
c) afişarea pe uşa fiecărei săli a listei nominale cu
candidaţii repartizaţi în sala respectivă şi a prevederilor care îi informează
pe aceştia că pătrunderea în sală cu materiale ajutătoare, frauda sau tentativa
de fraudă atrage eliminarea din examen.
Art. 33. - (1) Fiecare unitate de învăţământ va elabora
graficul propriu de acţiune privind desfăşurarea examenului pentru certificarea
competenţelor profesionale, examen care va fi planificat în perioada 1
martie-31 mai.
(2) Modul de organizare şi desfăşurare a probelor din
cadrul examenului pentru certificarea competenţelor profesionale este stabilit
de fiecare comisie de examinare, în funcţie de specializare şi de condiţiile
concrete din unitatea de învăţământ, şi este comunicat candidaţilor prin
afişare în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1).
SECŢIUNEA a 2-a
Susţinerea proiectului/lucrării de specialitate
Art. 34. -Indrumătorii proiectelor/lucrărilor de
specialitate depun la secretariatul unităţii de învăţământ referatele de
evaluare a proiectelor/lucrării de specialitate elaborate de candidaţi,
însoţite de un tabel din care să rezulte calificativul pentru fiecare candidat:
„admis7„respins", conform anexei D la prezenta metodologie.
Art. 35. - In faţa comisiei de examinare din unitatea
de învăţământ se susţin numai proiectele/lucrările de specialitate care au
obţinut calificativul „admis", confirmat prin referatul de evaluare
elaborat de profesorul îndrumător al proiectului/lucrării de specialitate.
Art. 36. - Candidaţii intră în sala de examen în
ordinea afişată, respectându-se ora prevăzută. Preşedintele, vicepreşedintele
şi membrii comisiei/subcomisiei de examinare verifică identitatea fiecărui
candidat. Candidatul primeşte proiectul/lucrarea de specialitate, cu referatul
de evaluare al îndrumătorului, şi, după caz, hârtie ştampilată pentru ciornă.
Art. 37. - (1) Prezentarea proiectului/lucrării de
specialitate se face în faţa comisiei de examinare, care stabileşte nota finală
a acestei probe.
(2) Membrii comisiei/subcomisiei de examinare, cu drept
de notare, pot adresa candidatului întrebări asupra conţinutului, rezultatelor
obţinute etc, fără a depăşi un timp maxim de 20 de minute pentru fiecare
candidat (prezentare şi răspuns la întrebări).
(3) Evaluarea susţinerii proiectului/lucrării de
specialitate va ţine cont de următoarele criterii:
a) criterii care vizează calitatea proiectului/lucrării
de specialitate: elaborarea, calitatea redactării şi structurarea
proiectului/lucrării, calitatea materialului documentar utilizat;
b) criterii care vizează calitatea prezentării proiectului/lucrării
de specialitate de către candidat: raportarea candidatului la tema
proiectului/lucrării de specialitate, elaborarea şi comunicarea, calitatea
rezultatelor şi, după caz, creativitatea.
(4) Nu se admit contestaţii privitoare la nota obţinută
la proba „susţinerea proiectului/lucrării de specialitate".
Art. 38. - (1) Fiecare membru cu drept de notare al
comisiei/subcomisiei de examinare evaluează prezentarea proiectului/lucrării de
specialitate şi notează candidaţii cu note întregi de la 10 la 1.
(2) Diferenţa între notele acordate de membrii comisiei
de examinare nu trebuie să fie mai mare de un punct. In situaţiile în care
diferenţa de notare este mai mare de un punct, preşedintele comisiei solicită
reevaluarea probei. Nota acordată în urma reevaluării rămâne definitivă şi se
trece în catalogul de examen.
(3) Nota finală la susţinerea proiectului/lucrării de
specialitate se stabileşte ca medie aritmetică a notelor acordate de membrii cu
drept de notare ai comisiei/subcomisiei de examinare, calculată cu două
zecimale, fără rotunjire. Nota finală se trece în catalogul de examen.
(4) Nota minimă de promovare la susţinerea proiectului/
lucrării de specialitate este 7 (şapte).
SECŢIUNEA a 3-a
Proba practică
Art. 39. - (1) Proba practică are ca scop verificarea
modului în care candidatul şi-a format deprinderile practice şi abilităţile
necesare pentru demonstrarea competenţelor specifice specializării pentru care
s-a pregătit.
(2) Proba practică constă în executarea/demonstrarea
unei: probe practice muzicale, interpretative, artistice, sportive etc.
(3) Graficul de acţiuni privind organizarea şi
desfăşurarea probei se afişează cu cel puţin două săptămâni înainte de
începerea acesteia şi cuprinde:
a) programarea pe zile şi ore a candidaţilor, în ordine
alfabetică, pe clase (grupe) şi specializări;
b) numărul maxim al candidaţilor dintr-o grupă stabilit
de către fiecare unitate de învăţământ, în funcţie de posibilităţile sale;
c) durata probei practice pentru liceele sportive,
stabilită în funcţie de specializare/disciplinele sportive, numărul
concurenţilor şi baza materială existentă.
(4) Proba practică se desfăşoară în afara orelor de
curs. Proba practică se susţine în săli de clasă, cabinete sau laboratoare de
specialitate, baze sportive acoperite sau în aer liber. Proba practică pentru
liceele/clasele cu program sportiv se susţine în spaţiul delimitat denumit
„zonă de examen".
(5) Pentru specializarea muzică, subiectele pentru
proba de solfegiu şi citire la prima vedere vor fi elaborate de comisia de
examinare cu o oră înaintea începerii probei, în prezenţa inspectorului de
specialitate. Comisia de examinare elaborează un număr de bilete egal cu cel
puţin jumătate din numărul candidaţilor, conţinând subiecte cu acelaşi grad de
dificultate, In ziua examenului fiecare candidat extrage un bilet.
(6) La liceele/seminariile teologice, proba practică se
desfăşoară într-o săptămână de pregătire practică programată de comisia de
examinare în perioada menţionată la art. 33.
(7) La liceele sportive, proba practică se desfăşoară
simultan în toate unităţile şcolare din judeţ/municipiul Bucureşti.
Art. 40. - (1) Proba practică va fi evaluată de membrii
comisiei de examinare, care au drept de notare, conform art. 9.
(2) La probele practice nu se admit contestaţii.
(3) Conform art. 22 alin. (2) şi art. 23, pentru
liceele/clasele cu profil sportiv, teologic - specializarea pastorală şi
artistic, specializările muzică, coregrafie şi teatru, proba practică conţine
mai multe etape. Pentru promovare, candidaţii trebuie să obţină la fiecare
etapă minimum nota 5 (cinci).
CAPITOLUL VI
Stabilirea şi comunicarea rezultatelor finale
Art. 41. - (1) Nota finală pentru fiecare probă a
examenului pentru certificarea competenţelor profesionale se stabileşte ca
medie aritmetică, calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor
acordate de fiecare examinator, membru al comisiei cu drept de notare.
(2) Media finală la examenul pentru certificarea
competenţelor profesionale o constituie nota obţinută din media aritmetică,
calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obţinute la:
- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;
- proba practică.
Art. 42. - Media minimă de promovare a examenului
pentru certificarea competenţelor profesionale, calculată în conformitate cu
precizările art. 41 alin. (2) este 7 (şapte).
Art. 43. - (1) Rezultatele probelor „susţinerea
proiectului/lucrării de specialitate", respectiv „proba practică" se
afişează în termen de 24 de ore de la desfăşurare.
(2) După încheierea examenului pentru certificarea
competenţelor profesionale se comunică rezultatele finale ale examenului pentru
certificarea competenţelor profesionale, prin afişarea listelor nominale care
cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, notele obţinute la fiecare probă a
examenului, media finală şi rezultatul final, respectiv „admis",
„respins", „neprezentat", „eliminat din examen".
(3) Un candidat se consideră neprezentat dacă a
absentat la cel puţin una dintre probele/etapele de examen.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 44. - Probele orale şi practice din examenul
pentru certificarea competenţelor profesionale au caracter public, fără ca
persoanele prezente în asistenţă să poată interveni. In mod excepţional,
preşedintele poate dispune întreruperea examinării şi eliminarea din sală a
persoanelor cu atitudine şi comportament necorespunzătoare.
Art. 45. - (1) Examenele pentru certificarea
competenţelor profesionale din unităţile de învăţământ care şcolarizează elevi
cu deficienţe de toate categoriile se organizează şi se desfăşoară cu
respectarea următoarelor dispoziţii speciale:
a) vicepreşedintele comisiei de examinare este un
profesor cu specialitatea psihopedagogie specială, pedagogie, psihologie sau,
în lipsa acestuia, un profesor de specialitate pentru pregătirea de bază şi în
specialitate, având cel puţin gradul didactic II;
b) comisiile de examinare asigură şanse egale
candidaţilor cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor de examinare, în
funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei
respective.
(2) Exemple de adaptare a procedurilor de examinare la
deficienţele elevilor:
a) asigurarea posibilităţii de comunicare prin
utilizarea sistemului Braille, la elevii nevăzători, respectiv a limbajului
mimico-gestual, la elevii cu deficienţe de auz, inclusiv posibilitatea
asigurării, după caz, a unui interpret autorizat;
b) mărirea timpului destinat efectuării lucrării
practice de către candidaţii cu deficienţe fizice (motorii) sau vizuale;
c) asigurarea scrisului cu caractere mărite la
candidaţii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite
deficienţe, a informaţiilor corespunzătoare tematicii probelor de examen
afişate/prezentate vizual;
e) adaptarea probelor practice pentru absolvenţii cu
deficienţe motorii şi neuromotorii.
Art. 46. - Respectarea prezentei metodologii este
obligatorie pentru toate persoanele implicate în organizarea şi desfăşurarea
examenelor pentru certificarea competenţelor profesionale.
Art. 47. - Preşedintele comisiei de examinare din
fiecare unitate de învăţământ răspunde de completarea certificatelor de
competenţe profesionale.
Art. 48. - Plata membrilor comisiilor se reglementează
prin ordin separat.
Art. 49. - Colectarea unor fonduri materiale sau
băneşti de la candidaţi, de la părinţii sau rudele acestora este interzisă,
Incălcarea acestei dispoziţii atrage sancţionarea în conformitate cu
dispoziţiile legale în vigoare.
Art. 50. - (1) Raportul întocmit de CJEC privind
rezultatele examenelor pentru certificarea competenţelor profesionale se
transmite, prin delegat sau prin poştă, la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Inovării - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe,
în termen de 15 zile de la încheierea sesiunii de examen în toate unităţile de
învăţământ din judeţul respectiv/municipiul Bucureşti.
(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se întocmeşte atât
pentru învăţământul de stat, cât şi pentru cel particular, după modelul
prevăzut în anexa A.
Art. 51. -Anexele A, B, C şi D fac parte integrantă din
prezenta metodologie.
ANEXA A la metodologie
Comisia Judeţeană de Evaluare şi
Certificare................../a Municipiului Bucureşti
RAPORT
privind rezultatele examenului pentru certificarea
competenţelor profesionale în învăţământul liceal, filiera vocaţională
1. Situaţia statistică privind rezultatele examenului
pentru certificarea competenţelor profesionale raportate, separat, pentru
învăţământul de stat şi învăţământul particular:
***
|
|
|
Număr de elevi
|
|
|
Promovabilitate
|
Inscrişi
|
Prezenţi
|
Absenţi
|
Promovaţi
|
Respinşi
|
(%)
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
urban
|
rural
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
(10)
|
(11)
|
(12)
|
(13)
|
Total
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total general
|
|
|
|
|
|
|
***) Se completează specializarea.
2. Modul de organizare şi desfăşurare a examenului
pentru certificarea competenţelor profesionale (numărul centrelor de examen,
respectarea prevederilor prezentei metodologii, probleme apărute etc.)
3. Propuneri de modificare/completare a Metodologiei de
organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor
profesionale în învăţământul liceal, filiera vocaţională.
ANEXA B la metodologie
CONŢINUTUL FIŞEI INDIVIDUALE
privind atribuţiile membrilor comisiei de examinare
din unitatea de învăţământ
INSPECTORATUL ŞCOLAR JUDEŢEAN/AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI
Comisia Judeţeană de Evaluare şi Certificare................/a
Municipiului Bucureşti
Comisia de examinare din.....................*)
Aprobat
Preşedinte CJEC,
FIŞĂ INDIVIDUALĂ
privind atribuţiile în cadrul comisiei de examinare
a dlui/dnei......................., desemnat/desemnate în calitate
de...........................**) în cadrul Comisiei de examinare din...........................*)
Ca urmare a Deciziei nr...........din..............a
I.S.J./I.S.M.B, dl/dna......................a fost desemnat/desemnată în
calitate de....................**) în cadrul Comisiei de examinare
din..........................*), cu următoarele atribuţii:
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
Inspector şcolar de specialitate,
.....................................................
Am luat cunoştinţă,
.....................................................
*) Se trece unitatea de învăţământ în care se
organizează centru de examen.
**) Se trece calitatea în comisia de examinare
(preşedinte, vicepreşedinte, secretar, membru).
***) Se trec atribuţiile în cadrul comisiei de
examinare, particularizate în funcţie de numărul de subcomisii, specializări,
probe/etape etc.
ANEXA C la metodologie
TABEL NOMINAL
privind înscrierea elevilor la examenul pentru
certificarea competenţelor profesionale
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele elevului
|
Clasa
|
Specialitatea*)
|
Semnătura elevului
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Profesor diriginte,
.....................................................
*) Se va menţiona specialitatea candidatului, după caz:
instrument, canto, patrimoniu, documentarist, volei, handbal etc.
TABEL NOMINAL
privind calificativele acordate referatelor de
evaluare a proiectelor/lucrărilor de specialitate
ANEXA D la metodologie
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele elevului
|
Clasa
|
Specialitatea*)
|
Calificativul acordat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Profesor îndrumător,
.....................................................
*) Se va menţiona specialitatea candidatului, după caz:
instrument, canto, patrimoniu, documentarist, volei, handbal etc.