ORDIN
Nr. 423 din 15 martie 2004
pentru modificarea si completarea Normelor generale privind exercitarea
activitatii de audit public intern, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 38/2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 245 din 19 martie 2004
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
avand in vedere prevederile art. 24 din Legea nr. 672/2002 privind auditul
public intern,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 38/2003 pentru
aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public
intern, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 130 bis din 27
februarie 2003, se modifica si se completeaza astfel:
1. La punctul 2, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) Auditul de regularitate - reprezinta examinarea actiunilor asupra
efectelor financiare pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public,
sub aspectul respectarii ansamblului principiilor, regulilor procedurale si
metodologice, conform normelor legale."
2. La punctul 3, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) Compartimentele de audit public intern - in Legea nr. 672/2002
privind auditul public intern se utilizeaza notiunea de
<<compartiment>> in sens generic. Structura functionala de baza in
domeniul auditului public intern se va stabili dupa parcurgerea urmatoarelor
etape:
- identificarea tuturor activitatilor desfasurate atat in cadrul entitatii
publice, cat si in structurile subordonate in care aceasta exercita in mod
direct misiuni de audit intern;
- identificarea riscurilor asociate activitatilor;
- identificarea formelor de control intern atasate fiecarei activitati;
- stabilirea riscurilor reziduale ca urmare a exercitarii formelor de
control;
- stabilirea fondului de timp necesar efectuarii misiunilor de audit intern
care sa acopere activitatile la care se mentine un risc rezidual mare/mediu.
Dupa determinarea volumului activitatii de audit si a numarului de posturi
necesare se va stabili, prin conexare cu cadrul legal care reglementeaza
organizarea institutiilor publice, tipul concret al structurii de
organizare."
3. Punctul 3.1.3 va avea urmatorul cuprins:
"3.1.3. Sarcina urmaririi indeplinirii conditiilor de institutie
publica mica se face de catre conducatorul institutiei in cauza, care are
obligatia sa instiinteze compartimentul de audit public intern din cadrul DGFP
teritoriale despre statutul sau."
4. Punctul 3.1.4 va avea urmatorul cuprins:
"3.1.4. Institutiile publice mici ale caror cheltuieli bugetare au
depasit pragul anual de 100.000 euro, o perioada de 3 ani consecutivi, au
obligatia de a-si constitui compartiment de audit public intern pana la
sfarsitul primului trimestru al anului urmator. Entitatile publice care au
organizat compartimente de audit public intern proprii si devin institutii
publice mici trebuie sa instiinteze compartimentele de audit public intern din
cadrul DGFP teritoriale despre noul statut, in termen de 30 de zile de la
indeplinirea conditiilor prevazute la art. 2 lit. j) din Legea nr.
672/2002."
5. La punctul 4, litera g) va avea urmatorul cuprins:
"g) in cazul identificarii unor iregularitati semnificative sau
posibile prejudicii, raporteaza imediat conducatorului entitatii publice si
structurii de control intern abilitate.
In situatia in care in timpul misiunilor de audit public intern se constata
abateri de la regulile procedurale si metodologice, respectiv de la prevederile
legale, aplicabile structurii/activitatii/operatiunii auditate, auditorii
interni trebuie sa instiinteze conducatorul entitatii publice si structura de
inspectie sau o alta structura de control intern stabilita de conducatorul
entitatii publice, in termen de 3 zile.
Cazurile de identificare a iregularitatilor si fraudelor sunt prezentate in
capitolul referitor la raportarile periodice si anuale.
In cazul identificarii unor iregularitati majore, auditorul intern poate
continua misiunea sau poate sa o suspende cu acordul conducatorului entitatii
care a aprobat-o, daca din rezultatele preliminare ale verificarii se estimeaza
ca prin continuarea acesteia nu se ating obiectivele stabilite (limitarea
accesului, informatii insuficiente etc.)."
6. La punctul 5.2.2.1 litera a), prima liniuta va avea urmatorul cuprins:
"- candidatii pentru functia de sef al compartimentului de audit
public intern depun la compartimentul de audit public intern de la organul
ierarhic imediat superior urmatoarele documente: curriculum vitae; minimum doua
scrisori de recomandare de la persoane calificate, prin care sa li se ateste
calitatile profesionale, manageriale si morale; o lucrare de conceptie privind
organizarea si exercitarea auditului public intern intr-o entitate publica din
domeniul careia ii apartine entitatea unde concureaza; o declaratie privind
respectarea prevederilor art. 20 alin. (1) din Legea nr. 672/2002, referitoare
la incompatibilitatile auditorilor interni;"
7. La punctul 5.3.1 paragraful 2, a cincea liniuta va avea urmatorul cuprins:
"- capacitatea de a comunica oral si in scris, de a putea expune clar
si convingator obiectivele, constatarile si recomandarile fiecarei misiuni de
audit public intern."
8. La punctul 5.3.1, paragraful 4 va avea urmatorul cuprins:
"Indiferent de natura lor, misiunile de audit public intern vor fi
incredintate acelor persoane care au pregatirea si experienta corespunzatoare
nivelului de complexitate al sarcinii."
9. La punctul 5.3.3, paragraful 2 va avea urmatorul cuprins:
"Seful compartimentului de audit public intern, respectiv conducerea
entitatii publice, va asigura conditiile necesare perfectionarii profesionale,
perioada destinata in acest scop fiind de minimum 15 zile pe an."
10. Punctul 5.4.1 va avea urmatorul cuprins:
"Seful compartimentului de audit public intern trebuie sa elaboreze un
program de asigurare si imbunatatire a calitatii sub toate aspectele
activitatii de audit public intern. Programul trebuie sa asigure ca normele,
instructiunile si codul etic sa fie respectate de auditorii interni."
11. La punctul 6.2.1, paragraful 2 va avea urmatorul cuprins:
"Auditul public intern trebuie sa evalueze riscurile aferente
operatiilor si sistemelor informatice ale entitatii publice, privind:
- fiabilitatea si integritatea informatiilor financiare si operationale;
- eficacitatea si eficienta operatiilor;
- protejarea patrimoniului;
- respectarea legilor, reglementarilor si procedurilor."
12. La punctul 8.6.5, litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) stabilirea punctajului total al criteriului utilizat (T). Se
atribuie un factor de greutate si un nivel de risc fiecarui criteriu. Produsul
acestor doi factori da punctajul pentru criteriul respectiv, iar suma
punctajelor pentru o anumita operatie/activitate auditabila conduce la
determinarea punctajului total al riscului operatiei/activitatii respective.
Punctajul total al riscului se obtine utilizandu-se formula:
n
___
T = \ P x N ,
/___ i i
i=1
unde:
P = ponderea riscului pentru fiecare criteriu;
i
N = nivelul riscurilor pentru fiecare criteriu utilizat."
i
13. La punctul 8.6.5 litera g), tabelul "Puncte tari si puncte
slabe" va avea urmatorul cuprins:
______________________________________________________________________________
| "Domeniu | Obiective | Riscuri | Opinie |
Comentariu |
|__________|___________|_________|______________________________|______________|
| | | | T/S | Consecinte | Gradul de |
|
| | | | | | incredere |
|
|__________|___________|_________|_____|____________|___________|______________|
|__________|___________|_________|_____|____________|___________|______________|
unde:
T = tare;
S = slab."
14. La punctul 8.8.1, ultimul paragraf va avea urmatorul cuprins:
"Entitatea auditata poate solicita amanarea misiunii de audit, in
cazuri justificate (interese speciale, lipsa de timp, alte circumstante).
Amanarea trebuie discutata cu seful compartimentului de audit public intern si
notificata la conducatorul entitatii publice."
15. La punctul 9.2.1.1, litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) Confirmarea: solicitarea informatiei din doua sau mai multe surse
independente (a treia parte) in scopul validarii acesteia;"
16. Punctul 10.5 va avea urmatorul titlu:
"10.5. Definitivarea Raportului de audit public intern"
17. La punctul 17 PROCEDURA P-05 ANALIZA RISCURILOR, tabelul "Puncte
tari si puncte slabe" din cadrul Modelului C-01 va avea urmatorul cuprins:
______________________________________________________________________________
| "Domeniu | Obiective | Riscuri | Opinie | Comentariu
|
|__________|___________|_________|______________________________|______________|
| | | | T/S | Consecinte | Gradul de |
|
| | | | | | incredere |
|
|__________|___________|_________|_____|____________|___________|______________|
|__________|___________|_________|_____|____________|___________|______________|
unde:
T = tare;
S = slab."
18. La punctul 20 PROCEDURA P-08 COLECTAREA INFORMATIILOR DIN CHESTIONARUL
- LISTA DE VERIFICARE se elimina activitatea de audit de la nr. crt. 25.
19. La punctul 23 PROCEDURA P-11 SEDINTA DE INCHIDERE, expresia
"Raportul de audit" se inlocuieste cu expresia "Proiectul
Raportului de audit".
20. La punctul 29 PROCEDURA P-17 DIFUZAREA RAPORTULUI DE AUDIT PUBLIC
INTERN, subpunctul "Proceduri" va avea urmatorul cuprins:
"Proceduri:
______________________________________________________________________________
| Auditorii | 1. Transmit Raportul de audit public intern,
|
| | rezultatele concilierii si punctul de
|
| | vedere al entitatii/structurii auditate
la|
| | conducatorul entitatii care a aprobat
|
| | misiunea de audit public intern.
|
| | 2. Pentru institutia publica mica Raportul
de|
| | audit public intern se transmite
|
| | conducatorului acesteia spre avizare.
|
|_______________________________|______________________________________________|
| Conducatorul Compartimentului | 3. Semneaza si transmite Raportul de audit |
| de audit public intern | public intern conducatorului
|
| | entitatii/structurii auditate.
|
|_______________________________|______________________________________________|
| Conducatorul entitatii/ | 4. Analizeaza si avizeaza Raportul de audit
|
| structurii auditate | public intern.
|
|_______________________________|______________________________________________|
| Auditorii | 5. Transmit entitatii/structurii auditate
|
| | recomandarile aprobate.
|
|_______________________________|______________________________________________|
| Conducatorul entitatii/ | 6. Transmite la UCAAPI sau la organul
|
| structurii auditate | ierarhic superior o informare despre
|
| | recomandarile care nu au fost avizate,
|
| | insotita de documentatia de
sustinere." |
|_______________________________|______________________________________________|
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu