ORDIN
Nr. 4785 din 1 septembrie 2003
privind aprobarea Calendarului si a Metodologiei de organizare si desfasurare a
examenului de bacalaureat - 2004
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 264 din 25 martie 2004
In baza prevederilor Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 741/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului,
ministrul educatiei, cercetarii si tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Calendarul examenului de bacalaureat - 2004, prevazut in anexa
nr. 1*) care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de
bacalaureat - 2004, prevazuta in anexa nr. 2*) care face parte integranta din
prezentul ordin.
------------
*) Anexele nr. 1 si 2 sunt reproduse in facsimil.
Art. 3
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Directia generala pentru invatamant preuniversitar, Directia generala
pentru invatamant in limbile minoritatilor nationale si accesul la educatie,
Directia generala invatamant superior, Serviciul national de evaluare si
examinare, inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti si
conducerile unitatilor de invatamant vor duce la indeplinire prezentul ordin.
Ministrul educatiei, cercetarii si tineretului,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
Calendarul examenului de bacalaureat - 2004
- sesiunea iunie - iulie 2004
3 - 14 mai 2004 - inscrierea candidatilor
11 iunie 2004 - incheierea cursurilor pentru clasa a XII-a
21 - 22 iunie 2004 - limba si literatura romana - proba orala
23 - 24 iunie 2004 - limba si literatura moderna - proba orala
25 - 26 iunie 2004 - limba si literatura materna - proba orala
28 iunie 2004 - limba si literatura romana - proba scrisa
29 iunie 2004 - limba si literatura materna - proba scrisa
30 iunie 2004 - proba obligatorie a profilului - proba scrisa
1 iulie 2004 - o proba la alegere din aria curriculara
corespunzatoare specializarii - proba scrisa
sau practica
2 iulie 2004 - o proba la alegere dintre disciplinele din
celelalte arii curriculare - proba scrisa
sau practica
5 iulie 2004 - afisarea rezultatelor (pana la ora 16) si
depunerea contestatiilor (orele 16 - 19)
6 - 7 iulie 2004 - rezolvarea contestatiilor
8 iulie 2004 - afisarea rezultatelor finale
- sesiunea septembrie 2004
12 - 16 iulie 2004 - inscrierea candidatilor
23 - 24 august 2004 - limba si literatura romana - proba orala
25 - 26 august 2004 - limba si literatura moderna - proba orala
27 - 28 august 2004 - limba si literatura materna - proba orala
30 august 2004 - limba si literatura romana - proba scrisa
31 august 2004 - limba si literatura materna - proba scrisa
1 septembrie 2004 - proba obligatorie a profilului - proba scrisa
2 septembrie 2004 - o proba la alegere din aria curriculara
corespunzatoare specializarii - proba scrisa
sau practica
3 septembrie 2004 - o proba la alegere dintre disciplinele din
celelalte arii curriculare - proba scrisa
sau practica
6 septembrie 2004 - afisarea rezultatelor (pana la ora 16) si
depunerea contestatiilor (orele 16 - 19)
7 - 8 septembrie 2004 - rezolvarea contestatiilor
9 septembrie 2004 - afisarea rezultatelor finale
ANEXA 2
METODOLOGIE
de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat - 2004
I. Dispozitii generale
Art. 1
(1) Examenul de bacalaureat este modalitatea esentiala de evaluare a
cunostintelor, a competentelor, a nivelului de cultura generala si de
specializare atins de absolventii de liceu. El le permite acestora accesul
catre invatamantul superior sau catre piata muncii.
(2) Dreptul de a sustine bacalaureatul il au elevii care au promovat ultima
clasa de liceu, invatamant liceal de zi, seral sau cu frecventa redusa.
Art. 2
(1) Candidatii care nu au promovat examenul de bacalaureat in sesiunile
anului 2003 sau in prima sesiune a anului 2004, pot solicita recunoasterea
unora din probele orale, scrise sau practice promovate in sesiunile mentionate.
(2) Solicitarea de recunoastere a probelor promovate in sesiunile
mentionate la alin. (1) se face in momentul inscrierii pentru una din sesiunile
anului 2004. Candidatii vor preciza in cererea scrisa probele (a - f) la care
doresc sa li se recunoasca rezultatele obtinute in sesiunile mentionate la
alin. (1), precum si disciplinele sustinute in cadrul fiecarei probe. Acestia
vor preciza, de asemenea, care sunt probele pe care doresc sa le sustina in
sesiunea pentru care se inscriu, disciplina pe care doresc sa o sustina la
fiecare proba, precum si tipul de subiect pentru disciplina respectiva.
Art. 3
(1) Candidatii proveniti din invatamantul de stat au dreptul sa sustina
examenul de bacalaureat, fara taxa, de cel mult doua ori. Prezentarile
ulterioare la examen sunt conditionate de achitarea unor taxe.
(2) Candidatii proveniti din invatamantul particular vor sustine examenul
de bacalaureat, cu taxa, in centrele de examen stabilite de inspectoratele
scolare judetene (al municipiului Bucuresti).
(3) Taxa de examen mentionata la alineatele (1) si (2) se stabileste de
fiecare inspectorat scolar in parte. La stabilirea cuantumului taxelor se vor
lua in calcul toate cheltuielile pentru fiecare candidat.
Art. 4
Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului organizeaza doua sesiuni de
bacalaureat, in fiecare an scolar.
Art. 5
(1) Conform Legii invatamantului nr. 84/1995, cu modificarile si
completarile ulterioare, examenul national de bacalaureat consta in sustinerea
a doua, respectiv, a trei probe comune si a trei probe diferentiate, in functie
de filiera si profil.
Probele comune sunt urmatoarele:
a) limba si literatura romana - scris si oral;
b) una din limbile moderne de circulatie internationala studiate in liceu -
oral;
c) - limba materna - scris si oral, pentru elevii care au urmat studiile
liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;
- limba si literatura intr-o limba de circulatie internationala pentru
elevii care au urmat studiile liceale cu limba de predare in limba de
circulatie internationala respectiva.
Probele de examen, diferentiate in functie de filiera, profil, specializare
si de optiunea elevului, sunt urmatoarele:
Filiera teoretica
- Profil umanist:
d) istorie sau geografie - proba scrisa;
e) o proba la alegere din aria curriculara, corespunzatoare specializarii -
proba scrisa;
f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare,
alta decat cele sustinute anterior - proba scrisa sau practica.
- Profil real:
d) matematica - proba scrisa;
e) o proba la alegere din aria curriculara, corespunzatoare specializarii -
proba scrisa;
f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare,
alta decat cele sustinute anterior - proba scrisa sau practica.
Filiera tehnologica
d) matematica - pentru toate profilurile si specializarile - proba scrisa;
e) o proba la alegere din aria curriculara "Tehnologii", in
functie de specializarea aleasa de elev - proba scrisa;
f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare,
alta decat cele alese anterior - proba scrisa sau practica;
Filiera vocationala
d) istorie sau geografie ori o disciplina socio-umana, respectiv matematica
sau stiinte in functie de profil - proba scrisa;
e) o proba la alegere din ariile curriculare specifice profilului si
specializarii - proba scrisa sau practica;
f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare,
alta decat cele alese anterior - proba scrisa sau practica.
(2) Stabilirea listei disciplinelor la alegere mentionate in lege, precum
si a programelor disciplinelor de examen, se face prin ordin separat.
(3) Pentru anumite filiere, profiluri si specializari, stabilite de
Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului prin ordin de ministru,
studiile liceale se pot incheia si cu un examen de certificare/atestare a
competentelor profesionale, separat de examenul de bacalaureat, in conditiile
legii.
Art. 6
(1) Absolventilor de liceu li se elibereaza certificat de absolvire.
Absolventilor de liceu fara diploma de bacalaureat li se elibereaza, la cerere,
si copie de pe foaia matricola.
(2) In urma promovarii examenului de bacalaureat, absolventului i se
elibereaza diploma de bacalaureat.
(3) Absolventii care au promovat toate clasele liceale cu medii generale de
minimum 9,50, iar la bacalaureat au obtinut media 10, primesc diploma de merit.
II. Organizarea examenului national de bacalaureat
Art. 7
Coordonarea pe plan national privind organizarea bacalaureatului este
asigurata de Comisia nationala de bacalaureat, care se constituie in fiecare an
prin ordin al ministrului si functioneaza in Ministerul Educatiei, Cercetarii
si Tineretului. In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se constituie anual
centre de examen, in care se desfasoara probele scrise, orale si, eventual,
cele practice si centre zonale de evaluare, precum si comisii judetene (a
municipiului Bucuresti) de bacalaureat, comisii de examen in centrele de examen
si in centrele zonale de evaluare, in conformitate cu prezenta metodologie.
Art. 8
(1) Comisia nationala de bacalaureat coordoneaza organizarea si
desfasurarea actiunilor pentru examenul de bacalaureat. Comisia nationala de
bacalaureat se compune din:
- presedinte: secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar;
- vicepresedinti: directorul general pentru invatamant preuniversitar,
directorul general pentru invatamant in limbile minoritatilor nationale,
directorul general pentru coordonarea invatamantului superior, directorul Serviciului
national de evaluare si examinare;
- secretar: un specialist din cadrul Serviciului national de examinare si
evaluare;
- 5 - 9 membri: directori, sefi de serviciu, inspectori de specialitate la
Directia generala pentru invatamant preuniversitar, Directia generala pentru
invatamant in limbile minoritatilor nationale, specialisti din cadrul
Serviciului national de examinare si evaluare, profesori din invatamantul
preuniversitar;
(2) Componenta nominala a acestei comisii se aproba anual, prin ordin al
ministrului, pana la data de 15 martie a anului calendaristic in care se
organizeaza examenul.
Art. 9
Comisia nationala de bacalaureat are urmatoarele atributii:
(1) publica, la inceputul anului scolar, Calendarul si Metodologia de
organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat, lista disciplinelor de
examen, in functie de filiera, profil, specializare, precum si programele de
examen;
(2) aproba lista centrelor de examen si de evaluare pentru examenul de
bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judetene (a municipiului
Bucuresti);
(3) instruieste presedintii comisiilor judetene (a municipiului Bucuresti)
de bacalaureat;
(4) primeste de la inspectoratele scolare judetene (al municipiului
Bucuresti) necesarul de subiecte, centralizat pe judet;
(5) selecteaza si numeste, prin ordin al ministrului, presedintii
comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor institutiilor de invatamant
superior si a conventiilor civile semnate de catre candidatii pentru functia de
presedinte de comisie de bacalaureat;
(6) selecteaza si numeste vicepresedintii comisiilor de bacalaureat, pe
baza propunerilor comisiilor judetene de bacalaureat;
(7) in situatii deosebite, poate decide, la propunerea comisiilor judetene
de bacalaureat sau la propunerea delegatului comisiei nationale, inlocuirea
unor presedinti de comisie;
(8) coordoneaza si raspunde de elaborarea subiectelor pentru probele orale
si stabileste o grila orientativa de evaluare a acestora;
(9) coordoneaza si asigura elaborarea unui numar de variante de subiecte
pentru probele scrise, a baremelor de evaluare corespunzatoare, folosind si
propuneri ale inspectorilor si profesorilor din tara; din variantele elaborate
se vor extrage, prin tragere la sorti, subiectul de examen si subiectul de
rezerva;
(10) coordoneaza multiplicarea subiectelor, in functie de numarul centrelor
de examen si de necesarul de subiecte comunicat de judete;
(11) decide, in cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezerva;
(12) controleaza si indruma actiunile privind organizarea si desfasurarea
examenului de bacalaureat;
(13) controleaza modul in care isi desfasoara activitatea comisiile
judetene de bacalaureat, comisiile de contestatii, comisiile de examen din
centrele de bacalaureat;
(14) analizeaza desfasurarea si rezultatele examenului national de
bacalaureat, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judetene (a
municipiului Bucuresti) si prezinta concluziile conducerii Ministerului
Educatiei, Cercetarii si Tineretului;
(15) propune Ministrului Educatiei, Cercetarii si Tineretului eventualele
modificari in modul de organizare si desfasurare a examenului national de
bacalaureat;
(16) decide recorectarea unor lucrari, in perioada desfasurarii examenului
sau ulterior.
(17) Comisia nationala de bacalaureat nu se ocupa de solutionarea
contestatiilor referitoare la probele de examen.
Art. 10
Comisia nationala de bacalaureat (CNB) poate delega, pe o perioada limitata
de timp, reprezentanti pe langa comisiile judetene de bacalaureat (a
municipiului Bucuresti). Delegatul CNB are urmatoarele atributii:
(1) controleaza respectarea prezentei metodologii de catre comisia
judeteana de bacalaureat si comisia de contestatii, inspecteaza centrele de
examen si de evaluare, verificand modul de cunoastere si de respectare a
Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat;
(2) consiliaza comisiile judetene de bacalaureat si comisiile de
contestatii, comisiile din centrele de examen si de evaluare, in privinta
organizarii si desfasurarii examenului de bacalaureat;
(3) propune comisiei judetene sau Comisiei nationale - atunci cand constata
abateri de la metodologie - schimbari in componenta comisiilor (supraveghetori,
examinatori, vicepresedinti, presedinti);
(4) verifica numarul de subiecte comandat de comisia judeteana (a
municipiului Bucuresti), respectiv numarul de subiecte folosit in cadrul
judetului;
(5) in cazul in care constata disfunctii serioase in organizarea examenului
de bacalaureat, reprezentantul CNB poate propune comisiei judetene (a
municipiului Bucuresti) sau Comisiei nationale masuri de sanctionare a cadrelor
didactice in cauza, conform Statutului personalului didactic, sau suspendarea
posibilitatii de a se organiza in anul scolar urmator centru de bacalaureat in
unitatea scolara respectiva;
(6) in situatii deosebite, poate propune comisiei judetene de bacalaureat
(a municipiului Bucuresti) sau Comisiei nationale recorectarea unor lucrari;
(7) analizeaza si interpreteaza toate datele obtinute si informeaza in
scris Comisia nationala de bacalaureat.
Art. 11
(1) Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) de bacalaureat se compun
din:
- presedinte - inspector scolar general;
- vicepresedinte - inspector general adjunct sau inspector scolar de
specialitate;
- 2 - 3 secretari - inspectori scolari de specialitate;
- 4 - 5 membri - inspectori scolari de specialitate, directori de liceu.
(2) Componenta nominala a acestor comisii se aproba, pana la data de 31
martie, prin decizia inspectorului scolar general si se transmite la Ministerul
Educatiei, Cercetarii si Tineretului - Directia generala pentru invatamantul
preuniversitar, spre informare.
(3) Din comisiile judetene de bacalaureat aflate in judetele in care exista
candidati care vor sustine probe in limbile minoritatilor nationale, va face
parte cel putin un specialist apartinand minoritatilor nationale.
Art. 12
Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) de bacalaureat au urmatoarele
atributii:
(1) nominalizeaza, pana la data de 15 aprilie, centrele de examen,
unitatile scolare arondate acestora, precum si centrele zonale de evaluare;
(2) transmit Comisiei nationale, la Directia generala pentru invatamant
preuniversitar, spre aprobare, lista centrelor de examen si a centrelor de
evaluare din judet (municipiul Bucuresti), pana la data de 15 aprilie, pentru
prima sesiune si pana la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune;
(3) transmit in scris si in format electronic, pentru Comisia nationala de
bacalaureat, la Directia generala pentru invatamant preuniversitar, lista
cuprinzand propunerile de cadre didactice din randul carora Comisia nationala
va desemna vicepresedintii comisiilor de evaluare; lista va fi transmisa pana
la data de 1 mai, pentru prima sesiune si pana la data de 25 iulie, pentru a
doua sesiune de examen;
(4) transmit in scris si in format electronic, pentru Comisia nationala de
bacalaureat, la Serviciul national de evaluare si examinare, necesarul de
subiecte, pana la data de 1 mai, pentru prima sesiune si pana la data de 25
iulie, pentru a doua sesiune de examen;
(5) raspund de organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat pe tot
teritoriul judetului (municipiului Bucuresti);
(6) pot decide asupra organizarii de centre de examen fie pe grupuri de
licee, fie pe filiere, profiluri, specializari;
(7) iau masuri de rezolvare a problemelor de finantare a actiunilor legate
de organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat;
(8) iau masuri pentru dotarea centrelor de examen si de evaluare pentru
bacalaureat cu logistica necesara pentru buna desfasurare a examenului si a
evaluarii (copiatoare in stare de functionare, care sa permita multiplicarea
subiectelor de examen pentru fiecare candidat, calculatoare pentru elaborarea
listelor cu rezultate si a altor documente necesare comisiei, televizor sau
radio, telefon etc.);
(9) desemneaza reprezentanti ai comisiei judetene care pot controla
desfasurarea examenului in centrele de bacalaureat;
(10) se adreseaza, in scris, inspectoratelor judetene de sanatate pentru a
asigura prezenta personalului medical in fiecare centru in care se sustin probe
in cadrul examenului de bacalaureat;
(11) se adreseaza, in scris, organelor Ministerului de Interne, de politie
si jandarmerie de la nivel judetean, pentru a asigura prezenta politistilor sau
a jandarmilor la sediul comisiei judetene de bacalaureat, la centrele de
bacalaureat si in timpul transportului lucrarilor scrise de la centrele de
examen la cele de evaluare si invers, pentru paza subiectelor si a lucrarilor
scrise, pentru pastrarea ordinii publice la centrele de examen si de evaluare;
(12) numesc profesorii examinatori/evaluatori, profesorii supraveghetori si
membrii comisiilor de bacalaureat;
(13) stabilesc fisa de atributii pentru presedintii, vicepresedintii,
membrii comisiilor de bacalaureat, pentru profesorii supraveghetori si pentru
profesorii evaluatori;
(14) realizeaza instruirea presedintilor comisiilor de bacalaureat cu 24 -
48 ore inaintea primei probe a examenului de bacalaureat;
(15) asigura confectionarea stampilelor tip pentru examenul de bacalaureat
si stabilesc modelul fisei individuale a candidatului pentru consemnarea
rezultatelor la examinarea orala si la probele practice. Se vor confectiona
doua tipuri de stampile care vor avea urmatorul continut:
a) stampila pentru centrele de examen: "Bacalaureat 2004 - CE.";
b) stampila pentru centrele zonale de evaluare: "Bacalaureat 2004 -
C.Z.E";
stampilele nu vor fi numerotate.
(16) preiau, in deplina siguranta, de la Serviciul national de evaluare si
examinare, pe baza de delegatie nominala, prin presedintele comisiei judetene
si unul din secretarii acesteia, subiectele pentru probele scrise si baremele
de evaluare si de notare;
(17) asigura traducerea subiectelor de examen in limbile minoritatilor
nationale, pentru acele discipline care au fost studiate in respectiva limba.
Pentru ca traducerea sa se faca in timp cat mai scurt, asigura un numar
corespunzator de cadre didactice care efectueaza traducerea;
(18) pastreaza, in deplina siguranta, subiectele si baremele de evaluare si
transmit comisiilor de bacalaureat din centrele de examen subiectele, cu cel
mult o zi inaintea fiecarei probe scrise;
(19) distribuie baremele de evaluare si de notare comisiilor din centrele
zonale de evaluare;
(20) controleaza modul de organizare si desfasurare a examenului national
de bacalaureat in centrele de examen si de evaluare din judet (municipiul
Bucuresti);
(21) efectueaza, daca este cazul, schimbari ale vicepresedintilor,
membrilor, profesorilor examinatori, secretarilor si profesorilor
supraveghetori care fac parte din comisiile din centrele de examen sau din
centrele zonale de evaluare. Aceste schimbari vor fi aduse la cunostinta
Comisiei nationale. Pot propune Comisiei nationale, in cazuri deosebite,
schimbarea unor presedinti de comisie;
(22) pot decide reevaluarea unor lucrari, in perioada desfasurarii
examenului sau ulterior si informeaza Comisia nationala de bacalaureat despre
rezultatele acestor reevaluari;
(23) sesizeaza imediat Comisiei nationale orice situatie deosebita, a carei
rezolvare nu este prevazuta in metodologie, precum si orice situatie care
impune anularea unor subiecte (pierderea, deteriorarea, desecretizarea unui
subiect etc.) si solicita, in acest caz, subiecte de rezerva;
(24) pot decide, in functie de conditiile meteorologice, schimbarea
orarului probei practice de educatie fizica, pentru a asigura desfasurarea ei
in conditii optime si a proteja sanatatea candidatilor; aceasta schimbare poate
insemna inclusiv prelungirea cu o zi a probei practice de educatie fizica;
(25) organizeaza transportul lucrarilor scrise de la centrele de examen la
centrele zonale de evaluare si raspund de securitatea acestora, de la preluarea
lor de la comisia din centrul de examen, pana la predarea lor catre comisia din
centrul de evaluare;
(26) organizeaza comisia judeteana (a municipiului Bucuresti) de contestatii;
(27) primesc lucrarile scrise contestate de la comisiile din centrele de
evaluare si le prezinta comisiei judetene (a municipiului Bucuresti) de
contestatii, stabilita de Comisia nationala de bacalaureat;
(28) primesc de la comisiile de bacalaureat din licee rapoarte analitice
detaliate si transmit Serviciului national de evaluare si examinare datele
partiale ale examenului de bacalaureat, o data cu incheierea fiecarei probe
orale astfel: numar de candidati inscrisi, numar de candidati prezentati, numar
de candidati eliminati din examen, numar de candidati admisi, numar de
candidati respinsi, procent de promovabilitate (din prezenti);
(29) transmit Serviciului national de evaluare si examinare rezultatele
examenului de bacalaureat imediat dupa afisarea acestora (inainte si dupa
contestatii) astfel: numar de candidati inscrisi, numar de candidati
prezentati, numar de candidati eliminati din examen, numar de candidati
respinsi, numar de candidati promovati si repartitia acestora pe transe de medii;
(30) elaboreaza si transmit Comisiei nationale de bacalaureat, in termen de
10 zile de la incheierea sesiunii respective a bacalaureatului, raportul cu
privire la rezultatele examenului.
Art. 13
(1) Se stabilesc doua tipuri de centre de bacalaureat: centrele de examen,
in care se desfasoara probele scrise, orale si cele practice ale examenului si
centre zonale de evaluare. In fiecare centru de bacalaureat (de examen si de
evaluare) se organizeaza cate o comisie de bacalaureat, coordonata de un
presedinte numit de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului prin ordin
al ministrului.
(2) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen se compun din:
- presedinte - cadru didactic universitar de predare, avand titlul
stiintific de doctor, numit prin ordin al ministrului;
- vicepresedinte - inspector scolar, director, profesor avand gradul
didactic I sau II;
- secretar - un cadru didactic. Pentru functia de secretar vor fi propuse
cu precadere persoane care au competente in operarea pe calculator;
- membri - 3 - 5 profesori avand gradul didactic I sau II; ca membri in
comisiile de examen vor fi propuse cu precadere persoane care au capacitate
organizatorica recunoscuta si competente in operarea pe calculator;
- profesori supraveghetori - cate doi supraveghetori, cadre didactice de
alta specialitate decat cea la care se sustine proba, pentru fiecare sala in
care se desfasoara probe scrise de examen;
- profesori examinatori - cate doi profesori examinatori pentru fiecare
disciplina de examen la care se sustin probe orale sau practice. Subcomisia de
examen la disciplina educatie fizica si sport este formata din 4 cadre
didactice. Stabilirea numarului de profesori examinatori se va face astfel
incat fiecare grupa de doi, respectiv patru (in cazul educatiei fizice si
sportului) profesori sa examineze, de regula, 100 de candidati.
(3) Comisiile din centrele zonale de evaluare se compun din:
- presedinte - cadru didactic universitar de predare, avand titlul
stiintific de doctor, numit prin ordin al ministrului;
- vicepresedinte - director de scoala, director adjunct sau profesor cu
gradul didactic I, persoane care au capacitate organizatorica recunoscuta;
- secretar - un cadru didactic. Pentru functia de secretar vor fi propuse
cu precadere persoane care au competente in operarea pe calculator; in functie
de numarul de lucrari din centrul zonal de evaluare, pot fi propusi mai multi
vicepresedinti si secretari in comisie;
- profesori evaluatori pentru fiecare disciplina de examen la care se
desfasoara probe scrise. Numarul profesorilor evaluatori din fiecare centru de
evaluare, pe discipline, va fi stabilit in functie de numarul lucrarilor scrise
care trebuie evaluate in centrul respectiv, prevazand, de regula, 100 de
lucrari pentru fiecare pereche de profesori evaluatori.
(4) Presedintii comisiilor de bacalaureat vor fi propusi de catre
universitati din randul cadrelor didactice avand titlul de doctor, recunoscute
prin probitate si competenta profesionala. Se va tine cont de starea de
sanatate a acestora, precum si de calendarul activitatilor desfasurate in
cadrul examenului, fapt care presupune prezenta si activitatea presedintilor pe
intreg parcursul zilei in centrul de bacalaureat. La selectarea presedintilor
comisiilor, Comisia nationala de bacalaureat va tine cont de activitatea
desfasurata in calitate de presedinte de comisie de bacalaureat, in sesiunile
anterioare ale examenului.
(5) Vicepresedintii comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de
evaluare vor fi numiti de Comisia nationala de bacalaureat, fiind alesi, prin
tragere la sorti, din lista propusa de comisiile judetene de bacalaureat.
(6) Membrii comisiilor din centrele de examen, profesorii supraveghetori,
examinatori/evaluatori vor fi selectionati din alte unitati scolare decat cele
din care provin candidatii arondati centrelor. Aceeasi prevedere este valabila
si pentru centrele de evaluare, exceptand situatia in care, in judet, este
organizat un singur centru de evaluare. In acest caz, profesorii vor fi
selectionati dintre cei care nu au predat la clasa a XII-a in anul scolar 2003
- 2004;
(7) Lista profesorilor examinatori/evaluatori cuprinde profesori de
specialitate care predau la liceu, avand, de regula, gradul didactic I sau II.
In situatii exceptionale, despre care va fi informata comisia nationala, pot fi
numiti ca profesori examinatori/evaluatori si profesori ce predau la gimnaziu,
avand gradul didactic I sau II, care vor evalua in echipa cu un profesor de
liceu.
(8) Comisia judeteana de bacalaureat stabileste, prin tragere la sorti,
cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen sau de
evaluare, cu exceptia presedintilor si vicepresedintilor. Tragerea la sorti se
va efectua, in fiecare judet, cu cel mult doua zile inainte de inceperea
examenului, in sedinta publica, din lista aprobata de comisia judeteana de
bacalaureat, urmand ca inspectorul scolar general sa emita decizii scrise.
Aceasta lista se alcatuieste la nivel judetean pe baza listelor transmise de
licee, cuprinzand numele profesorilor care doresc sa participe la examenul de
bacalaureat si care in sesiunile anterioare au respectat prevederile
metodologiei de organizare si desfasurare a examenului. Aceste propuneri vor fi
transmise inspectoratelor scolare pana la data de 15 aprilie, pentru prima
sesiune si pana la data de 15 iulie, pentru a doua sesiune de examen.
Inspectoratele scolare judetene (al municipiului Bucuresti) aproba lista
profesorilor care vor participa la tragerea la sorti cu cel putin doua
saptamani inainte de inceperea examenului. Lista aprobata va cuprinde cadre
didactice cu prestanta si autoritate profesionala si morala.
(9) Tragerea la sorti se efectueaza in sedinta publica, iar repartizarea pe
comisii a cadrelor didactice va fi consemnata intr-un proces-verbal, in care se
vor mentiona si persoanele apartinand societatii civile care au participat.
(10) Nu vor fi numite in comisiile de bacalaureat si nu vor primi nici o
sarcina legata de examen persoanele care au rude sau sotul/sotia in randul
candidatilor. Toti membrii comisiilor de bacalaureat vor da declaratii scrise
in acest sens, declaratii care vor fi pastrate alaturi de celelalte documente
de examen.
Art. 14
(1) Numarul candidatilor inscrisi intr-o comisie de examen va fi de cel
putin 250; numarul de elevi pe centru va fi decis tinand cont de desfasurarea
in conditii optime a examenului. In cazuri exceptionale, bine motivate, se pot
organiza si centre de examen cu mai putin de 250 de elevi, cu aprobarea
Comisiei nationale de bacalaureat.
(2) Pentru centrele de examen care au arondate unitati de invatamant
situate la distanta mare de centru, se pot organiza subcomisii, avand un
efectiv de cel putin 75 de candidati, care isi pot desfasura activitatea in
alta localitate decat cea in care isi are sediul centrul de examen. Pentru
aceste subcomisii, ca si pentru situatiile in care o parte din candidati sustin
proba in alt local decat cel in care isi are sediul centrul de examen, va fi
desemnat un membru al comisiei de examen care se va afla la locul desfasurarii
probei, pe toata durata acesteia. Alaturi de acesta, va fi delegat, pe toata
perioada desfasurarii examenului, si un membru al comisiei judetene de
bacalaureat.
(3) Centrele zonale de evaluare se organizeaza pentru minimum 750 de
candidati.
(4) Organizarea de comisii, subcomisii sau centre zonale de evaluare sub
efectivul prevazut nu se poate face decat in cazuri foarte bine justificate, cu
aprobarea Comisiei nationale de bacalaureat.
(5) In a doua sesiune a examenului de bacalaureat, in cazul in care numarul
total de candidati pe judet este mai mic decat 250, respectiv 750, comisia
judeteana va organiza un singur centru de examen, respectiv de evaluare, fara a
mai solicita aprobarea Comisiei nationale.
Art. 15
Daca numarul candidatilor dintr-o localitate este sub efectivul minim
stabilit pentru a organiza o comisie sau o subcomisie, acestia vor fi, de
regula, repartizati de catre comisia judeteana, la centre de examen din alte
localitati, la care se organizeaza examenul de bacalaureat. In aceste cazuri,
inspectoratul scolar judetean este obligat sa asigure, pe toata durata
examenului, cazarea candidatilor care se prezinta prima sau a doua oara la
bacalaureat.
Art. 16
De regula, comisiile/subcomisiile se organizeaza pe profiluri, respectiv pe
specializari, eventual in functie de limba de predare. In fiecare comisie sau
subcomisie sunt inscrisi candidatii in ordine alfabetica, indiferent de forma
de invatamant la care au absolvit ultima clasa - invatamant de zi, seral sau cu
frecventa redusa.
Art. 17
In comisiile organizate pentru candidatii apartinand minoritatilor
nationale care au studiat in limba materna si care solicita sustinerea probelor
de examen in limba respectiva - la obiectele studiate in aceasta limba in liceu
- vor fi numiti profesori de specialitate care cunosc bine limba materna a
candidatilor si care au predat disciplina respectiva in limba materna. Comisia
judeteana va desemna un profesor care a predat disciplina respectiva in limba
materna pentru a fi prezent la fiecare dintre probele pentru care sunt necesare
traduceri, pentru a sprijini profesorii de specialitate la realizarea
traducerii.
Art. 18
Atributiile comisiilor de bacalaureat din centrele de examen sunt
urmatoarele:
(1) organizeaza si raspund de desfasurarea examenului de bacalaureat in
centrul respectiv;
(2) preiau, sub semnatura presedintilor, de la directorul unitatii de
invatamant in care se afla centrul de examen, documentele necesare desfasurarii
examenului de bacalaureat. Conducerile unitatilor de invatamant arondate
centrului de examen raspund de corectitudinea datelor transmise, a actelor
predate, a listelor de inscriere la examenul de bacalaureat. Conducerea
unitatii de invatamant in care este organizat centrul de examen asigura
conditiile necesare organizarii si desfasurarii bacalaureatului - salile de
concurs, imprimatele pentru lucrarile scrise, foto-copiatoare, fisete pentru
pastrarea documentelor de bacalaureat in deplina siguranta;
(3) verifica autenticitatea actelor, respectarea conditiilor de participare
la examen si intocmirea listelor de inscriere;
(4) completeaza cataloagele de examen tipizate cu numele, initiala tatalui
si prenumele candidatilor, disciplinele de examen pe care acestia le sustin.
Cataloagele de examen tipizate se completeaza in doua exemplare identice: se
numeroteaza si se stampileaza fiecare pagina.
(5) repartizeaza candidatii pe sali, pentru probele scrise, in ordine
alfabetica, afiseaza listele respective, cu 24 de ore inainte de prima proba,
la avizierul liceului si pe usile salilor in care se desfasoara probele;
(6) preiau, la momentul desemnat de catre comisia nationala sau de cea
judeteana, sub semnatura presedintelui si a unui membru al comisiei, subiectele
si baremele de evaluare, pe care le pastreaza in conditii de securitate
deplina, la sediul unitatii de invatamant in care se gaseste centrul de examen,
in case de fier sau in fisete metalice sigilate. Comisiile vor respecta
prevederile metodologiei in ceea ce priveste pastrarea secreta a subiectelor si
a baremelor de evaluare, deschiderea acestora si resigilarea lor;
(7) sesizeaza imediat comisiei judetene orice situatie care impune anularea
unor subiecte (pierderea, deteriorarea, desecretizarea unui subiect etc.) sau
orice alta situatie deosebita aparuta in timpul desfasurarii examenului;
(8) stabilesc, prin tragere la sorti, repartizarea pe sali a cadrelor
didactice supraveghetoare;
(9) instruiesc cadrele didactice care asigura supravegherea in salile de
examen;
(10) multiplica subiectele pentru proba scrisa, imediat dupa extragerea
variantei de examen, sigiland apoi originalul;
(11) distribuie candidatilor subiectele multiplicate pentru probele scrise;
(12) controleaza, indruma si asigura organizarea si desfasurarea
corespunzatoare a probelor scrise;
(13) controleaza si indruma activitatea tuturor persoanelor din centru care
au sarcini privind organizarea si desfasurarea bacalaureatului;
(14) iau masuri pentru ca in spatiile in care isi desfasoara activitatea
comisia de bacalaureat sau se desfasoara probele scrise de examen sa nu
patrunda persoane straine, neautorizate de comisia judeteana, de Comisia
nationala sau neprevazute de prezenta metodologie;
(15) alcatuiesc si afiseaza lista alfabetica a candidatilor pentru probele
orale si practice, cu precizarea orei la care trebuie sa se prezinte
candidatii;
(16) examineaza candidatii la probele orale si la cele practice; trec
rezultatele la probele orale, precum si notele la probele practice in fisa
individuala a candidatului;
(17) afiseaza zilnic rezultatele la probele orale si la cele practice,
precum si rezultatele finale, la incheierea evaluarii tuturor lucrarilor
scrise;
(18) transcriu in catalog rezultatele la probele orale, precum si notele la
probele practice;
(19) transcriu in catalog notele obtinute la probele pe care candidatii
le-au sustinut in sesiunile anterioare si pentru care acestia au solicitat
recunoasterea in sesiunea respectiva, conform art. 2, alin. (2). Transcrierea
in catalog a acestor note se face pe baza adeverintelor depuse de candidati la
inscriere. Adeverintele raman anexa la cataloagele de examen si se pastreaza
permanent, ca si acestea. Notele recunoscute din sesiunile anterioare se
marcheaza in catalog cu un asterisc si se va preciza, ca nota de subsol, ca au
fost obtinute in sesiunile anterioare;
(20) prin presedinte si un membru al comisiei asigura transportul in
deplina siguranta si predarea, cu proces-verbal la centrele zonale de evaluare,
a lucrarilor scrise si a cataloagelor de examen, completate cu numele
candidatilor si denumirea probelor sustinute de acestia;
(21) preiau, de la centrele zonale de evaluare, cu ocazia predarii
lucrarilor scrise, baremele de evaluare si de notare si le afiseaza in centrul
de examen, dupa incheierea probei scrise respective;
(22) primesc de la centrele zonale de evaluare, cu proces-verbal, prin
presedinte si un membru al comisiei din centrul de examen, cataloagele
completate cu notele obtinute de candidati, asigurand transportul acestora, in
deplina siguranta, la centrul de examen;
(23) afiseaza listele cu rezultate, dupa primirea acestora de la centrele
zonale de evaluare;
(24) primesc eventualele contestatii la probele scrise;
(25) transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile
candidatilor care contesta notele obtinute la evaluarea initiala;
(26) afiseaza rezultatele definitive, dupa rezolvarea contestatiilor la
comisia de contestatii;
(27) intocmesc extrase din catalog, care cuprind situatia la examen a
candidatilor proveniti de la alte licee decat cel in care este organizat
centrul de examen, si le transmit liceelor respective, in vederea completarii
diplomelor de bacalaureat;
(28) elaboreaza si transmit comisiilor judetene, in termen de 4 zile de la
incheierea respectivei sesiuni de examen, rapoarte privind organizarea si
desfasurarea acestuia;
(29) predau directorului unitatii de invatamant in care s-a organizat
centrul de examen, cu proces-verbal, cataloagele si celelalte documente
intocmite pentru organizarea examenului.
Art. 19
Atributiile comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de evaluare sunt
urmatoarele:
(1) preiau de la comisia judeteana de bacalaureat, prin presedinte si
vicepresedinte, plicurile cu baremele de evaluare si notare si le pastreaza in
conditii de securitate deplina, la sediul unitatii de invatamant in care se
gaseste centrul de evaluare, in case de fier sau in fisete metalice sigilate;
(2) primesc, in zilele in care se sustin probe scrise, prin proces-verbal
semnat de presedinte si de vicepresedinte, lucrarile scrise aduse de delegatii
de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate, si predau acestora
baremele de evaluare si de notare, pentru a fi afisate in centrul de examen;
(3) raspund de securitatea lucrarilor scrise, pe perioada in care acestea
se afla in centrul de evaluare;
(4) evalueaza lucrarile scrise, respectand baremul de evaluare si de
notare;
(5) calculeaza si trec pe lucrari notele celor doi evaluatori si nota
finala;
(6) transcriu in cataloage notele la fiecare proba scrisa, pentru fiecare
candidat arondat centrului;
(7) calculeaza mediile generale si le trec in cataloagele de examen;
(8) predau, prin presedinte si vicepresedinti, cu proces-verbal,
cataloagele de examen completate si semnate de profesorii evaluatori, catre
delegatii centrului de examen;
(9) primesc, de la delegatii centrelor de examen arondate centrului de
evaluare, cererile candidatilor care contesta notele obtinute la evaluarea
initiala;
(10) transmit catre comisia de contestatii, in deplina siguranta, lucrarile
scrise sigilate, ale caror note initiale au fost contestate de catre
candidati/parinti;
(11) primesc, de la comisia de contestatii, lucrarile scrise care au fost
reevaluate de aceasta si o copie de pe procesul-verbal cuprinzand deciziile
comisiei de contestatii;
(12) predau cu proces-verbal, prin presedinte si vicepresedinti, lucrarile
scrise, borderourile de evaluare originale si celelalte documente de examen,
catre directorul unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul zonal de
evaluare.
III. Inscrierea candidatilor
Art. 20
(1) Inscrierea candidatilor pentru bacalaureat se face la secretariatele
liceelor, in perioada prevazuta in calendarul examenului, dupa cum urmeaza:
a) pentru candidatii din seria curenta, tabelele sunt intocmite de
profesorii diriginti, in conformitate cu evidentele din licee;
b) pentru candidatii din anii precedenti, inscrierea se face de secretarii
liceului din centrul de examen la care este arondat liceul pe care candidatii
l-au absolvit, pe baza actelor prezentate de acestia (certificate de nastere
si, dupa caz, de casatorie, foaia matricola si situatia scolara din clasele
liceale). In situatia schimbarii domiciliului in alta localitate, mentionata ca
atare in buletinul de identitate, candidatii din seriile precedente se pot
inscrie pentru a sustine bacalaureatul la un liceu de acelasi profil, stabilit
de comisia judeteana de bacalaureat din judetul in care se afla noul domiciliu
al candidatului.
(2) candidatii care au fost respinsi la bacalaureat in sesiunile anului
2003 sau in prima sesiune a anului 2004 si care solicita recunoasterea unor
probe promovate in aceste sesiuni, vor prezenta la inscriere si o adeverinta,
eliberata de liceul pe care candidatul l-a absolvit, din care sa reiasa
rezultatele obtinute la examenul de bacalaureat in sesiunile mentionate.
Adeverinta va preciza, pentru fiecare sesiune, disciplinele sustinute si notele
obtinute la fiecare proba (a - f). In cazul in care candidatul nu s-a prezentat
sau a fost eliminat la una sau mai multe probe, acest lucru va fi mentionat in
adeverinta. Adeverinta va fi semnata de directorul si secretarul unitatii de
invatamant absolvite si va purta sigiliul acesteia.
Art. 21
Pana la data de 15 martie, toti elevii din clasele liceale terminale isi
vor exprima, in scris, optiunile pentru obiectele de studiu prevazute pentru
probele la alegere, la care doresc sa sustina bacalaureatul.
Art. 22
Directorii unitatilor de invatamant liceal centralizeaza optiunile si
transmit situatia inspectoratelor scolare judetene (al municipiului Bucuresti)
pana la data de 1 aprilie.
Art. 23
(1) Inspectoratele scolare judetene (al municipiului Bucuresti)
centralizeaza optiunile comunicate de licee si transmit Serviciului national de
evaluare si examinare necesarul de subiecte pana la data de 15 aprilie pentru
prima sesiune si pana la data de 25 iulie pentru a doua sesiune de examen.
(2) Tabelele de inscriere la prima sesiune a examenului de bacalaureat,
pentru absolventii din seria curenta, intocmite conform calendarului, se
actualizeaza dupa incheierea semestrului al doilea (prin eliminarea
candidatilor corigenti, repetenti, cu situatia neincheiata sau exmatriculati)
si se transmit, in termen de trei zile de la incheierea cursurilor, semnate si
stampilate de director, centrului de examen la care scoala este arondata. De
corectitudinea datelor transmise centrului de examen, raspunde directorul
unitatii de invatamant la care candidatii au absolvit cursurile liceale.
(3) Pentru a doua sesiune de bacalaureat, inscrierea candidatilor se face
conform graficului anuntat. Pentru elevii de clasa a XII-a, care sustin examene
de corigenta se va stabili, in graficul corigentelor, o zi speciala de
inscriere pentru sesiunea a doua de bacalaureat. Lista centrelor de examen, cu
unitatile arondate, a centrelor zonale de evaluare si lista cadrelor didactice
din randul carora se vor desemna vicepresedintii comisiilor din centrele de
evaluare se transmit in scris si in format electronic la Directia generala
pentru invatamant preuniversitar, pana la data de 25 iulie.
IV. Continutul examenului
Art. 24
Disciplinele de studiu la care se organizeaza probele pentru bacalaureat
sunt anuntate de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului. Precizarea
exacta a acestora, precum si a programelor de examen se face printr-un ordin separat
al ministrului.
V. Stabilirea subiectelor pentru probele de examen
Art. 25
(1) Pentru fiecare proba scrisa se stabilesc variante de subiecte din care
se alege, prin tragere la sorti, numarul subiectului probei scrise si al
subiectului de rezerva.
(2) Subiectele pentru probele de examen se realizeaza la Serviciul national
de evaluare si examinare si se stabilesc tinandu-se seama de urmatoarele
criterii:
a) sa fie in concordanta cu programele scolare si cu programele de
bacalaureat aprobate si publicate de Ministerul Educatiei, Cercetarii si
Tineretului;
b) sa fie astfel formulate incat tratarea lor sa angajeze cat mai multe
posibilitati de analiza, de abstractizare si de generalizare din partea
candidatilor;
c) sa asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate, sa aiba grad de
complexitate corespunzator continutului programelor scolare si programelor de
bacalaureat, pentru a fi tratate in timpul stabilit;
d) sa permita tratarea lor in timpul acordat candidatilor pentru rezolvare:
3 ore;
e) subiectele si baremele se vor elabora astfel incat sa se asigure
unitatea de evaluare la nivel national.
Art. 26
(1) Subiectele pentru probele orale se elaboreaza la nivel national si
cuprind teme (probleme) din programele pentru bacalaureat. Tematica si
cerintele detaliate/subiectele vor fi facute publice si transmise
inspectoratelor scolare cu cel putin 15 de zile inaintea inceperii probelor.
(2) Comisiile de examen vor asigura, prin profesorii examinatori, intocmirea
biletelor de examene, in preziua inceperii probelor orale.
(3) Subiectele de pe biletele de examen vor avea un grad de complexitate
care sa permita tratarea lor integrala in maximum 10 - 15 minute.
VI. Pregatirea salilor, desfasurarea probelor, evaluarea si notarea
Art. 27
Salile pentru sustinerea probelor vor fi, in prealabil, adaptate acestor
activitati, prin:
a) dotarea corespunzatoare;
b) eliminarea oricaror materiale didactice care i-ar putea influenta pe
candidati in elaborarea raspunsurilor orale sau a lucrarilor scrise;
c) afisarea pe usa fiecarei sali a listei nominale cu candidatii
repartizati in sala respectiva si a prevederilor metodologiei care ii
informeaza pe acestia ca patrunderea in sala cu materiale ajutatoare, frauda
sau tentativa de frauda atrag dupa sine eliminarea din examen;
d) afisarea, pe usa fiecarei sali, a prevederilor din metodologie care ii
informeaza pe elevi ca subiectele rezolvate pe ciorna sau pe foaia cu
subiectele fotocopiate nu se iau in considerare.
Probele scrise
Art. 28
(1) Inaintea intrarii in sali, presedintele comisiei din centrul de examen
instruieste supraveghetorii in legatura cu indatoririle ce le revin, cu
prevederile metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de
bacalaureat, cu informatiile pe care trebuie sa le furnizeze candidatilor
aflati in sali.
(2) La incheierea instructajului, participantii vor semna un proces-verbal,
care se va arhiva, alaturi de celelalte documente ale examenului.
(3) Repartizarea pe sali a personalului de supraveghere - cadre didactice
de alta specialitate decat cea la care se sustine proba, din alta unitate de
invatamant decat cea din care provin candidatii - se face de presedintele
comisiei, prin tragere la sorti - cate doi pentru fiecare sala - in ziua
fiecarei probe, cu trei sferturi de ora inainte de inceperea acesteia,
luandu-se masuri sa nu ramana aceleasi formatii de supraveghere in zile
diferite si nici aceiasi supraveghetori pentru aceleasi sali, la probe diferite.
(4) Supraveghetorii, care intra in sali dupa ce au fost instruiti si au
semnat fisa de atributii, primesc din partea presedintelui listele cu
candidatii, modelul de proces-verbal de predare/primire a lucrarilor scrise,
hartie tipizata pentru lucrari si hartie stampilata pentru ciorne. Numarul de
coli de examen si numarul de coli pentru ciorne primite pentru fiecare sala de
examen vor fi consemnate in procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de
fiecare supraveghetor si de presedintele comisiei.
(5) Se interzice supraveghetorilor sa patrunda in sala cu telefoane mobile,
precum si cu ziare, reviste, carti etc.
Art. 29
(1) Accesul candidatilor in sali este permis pe baza buletinului de
identitate sau a pasaportului, cel mai tarziu cu 30 de minute inainte de
inceperea probei.
(2) Se interzice candidatilor sa patrunda in sala cu orice fel de lucrari
(manuale, dictionare, notite, insemnari, tabele de logaritmi etc., cu exceptia
celor prevazute in mod expres in foaia cu subiectele de examen), care ar putea
fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum si cu orice mijloc
electronic de calcul sau de comunicare. Candidatii pot introduce in sali si
folosi in timpul examenului acele materiale (dictionar la disciplina Limba
latina, planul de conturi la disciplina Contabilitate) a caror posibilitate de
utilizare este mentionata explicit pe subiectul de examen. Profesorii
supraveghetori vor verifica respectarea acestei prevederi inainte de aducerea
subiectelor in sali. Nerespectarea acestor dispozitii duce la sanctionarea
supraveghetorilor si la eliminarea din sala a candidatului de catre
presedintele comisiei de examen, indiferent daca materialele respective au fost
folosite sau nu.
(3) Inainte de aducerea subiectelor in sali, supraveghetorii vor explica
elevilor modul de desfasurare a probei si modul de completare a datelor
personale pe foaia tipizata. Se va insista asupra faptului ca rezolvarea
subiectelor se face exclusiv pe foaia tipizata si ca solutiile scrise pe ciorne
sau pe foaia cu subiecte nu se iau in considerare.
(4) Candidatii se aseaza cate unul in banca, in ordine alfabetica, conform
listelor afisate. Fiecare candidat primeste o coala de hartie tipizata pe care
isi scrie cu majuscule numele, prenumele si completeaza citet celelalte date de
pe coltul ce urmeaza a fi lipit. Coltul colii tipizate va fi lipit, dupa
distribuirea subiectelor in sali, numai dupa ce cadrele didactice care
supravegheaza in sala au verificat identitatea candidatilor si completarea
corecta a tuturor datelor prevazute si dupa ce supraveghetorii semneaza in
interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata.
Pentru lipirea coltului lucrarii se va folosi lipici sau acelasi tip de
etichete autocolante pentru toate centrele de examen din judet.
Presedintele comisiei va semna si va pune stampila tip "Bacalaureat
2004 - CE." peste coltul inchis si lipit al lucrarii.
Aceste operatii se vor incheia inaintea iesirii primului elev din sali.
(5) Inscrierea numelui candidatului pe foile tipizate in afara rubricii
care se sigileaza si orice alte semne distinctive, care ar permite
identificarea lucrarii, atrag dupa sine anularea lucrarii scrise respective.
(6) Pentru ciorne, candidatii vor primi coli obisnuite de hartie, marcate
cu stampila "Bacalaureat 2004 - CE.".
Art. 30
(1) Dupa anuntarea variantei de subiect extrasa de Comisia nationala,
presedintele si membrii comisiei verifica daca subiectele primite de la comisia
judeteana pentru respectiva proba scrisa au fost pastrate secrete. Un membru al
comisiei extrage varianta anuntata, dupa care originalul se sigileaza, se
semneaza de toti cei prezenti si este pastrat in conditii de securitate deplina
in casa de fier sau in dulap metalic sigilat. La deschiderea subiectelor, se va
alcatui un proces-verbal semnat de catre toti cei prezenti.
(2) Se multiplica subiectele in numar egal cu numarul candidatilor, dupa
care se introduc in plicuri care se sigileaza, urmand sa fie distribuite in
sali. Candidatii care sustin probele in limbile minoritatilor nationale vor
primi simultan atat subiect in limba materna, cat si subiect in limba romana.
(3) Nici un membru al comisiei nu poate parasi centrul de examen si nu
poate comunica in exterior continutul subiectelor de examen pana la incheierea
probei. Candidatii pot parasi centrul de examen cel mai devreme dupa o ora si
jumatate de la distribuirea subiectelor in sali.
(4) Supraveghetorii de sali primesc plicurile cu subiecte de la presedinte,
vicepresedinte sau un membru al comisiei, verifica integritatea acestora, le
deschid si distribuie subiectele multiplicate fiecarui candidat. La incheierea
acestor operatii, incepe rezolvarea subiectelor de catre candidati.
(5) Punctajul acordat fiecarui subiect se va transmite candidatilor o data
cu subiectul, iar baremul de evaluare va fi afisat la avizierul unitatii de
invatamant dupa incheierea probei scrise.
(6) Comisia de examen va lua toate masurile pentru a pregati in mod
corespunzator operatia de multiplicare, astfel incat sa fie asigurat in cel mai
scurt timp posibil un subiect pentru fiecare candidat.
Art. 31
(1) Presedintele, vicepresedintele sau un membru al comisiei verifica, in
toate salile de examen, daca subiectele multiplicate pentru fiecare candidat
sunt complete.
Daca subiectele se traduc in limbi ale minoritatilor nationale, se verifica
acelasi lucru si pentru subiectele traduse.
(2) Nu este permis presedintelui, vicepresedintelui si membrilor comisiei
sa dea elevilor indicatii referitoare la rezolvarea subiectelor, sa faca
modificari ale subiectelor sau baremelor. Orice nelamurire legata de subiecte
se va discuta direct cu Comisia nationala.
(3) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte, nici un candidat nu mai
poate intra in sala si nici un candidat nu poate parasi sala, decat daca preda
lucrarea scrisa si semneaza de predarea acesteia. Candidatii care nu se afla in
sala in momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai
sustine proba respectiva.
(4) In cazuri exceptionale, daca un candidat se simte rau si solicita
parasirea temporara a salii, el va fi insotit de unul dintre profesorii care
supravegheaza, pana la inapoierea in sala de examen.
Art. 32
(1) Timpul destinat elaborarii unei lucrari scrise este de trei ore,
socotit din momentul in care s-a incheiat distribuirea subiectelor fotocopiate
pentru fiecare candidat.
(2) Pentru elaborarea lucrarii scrise, candidatii vor folosi numai cerneala
sau pasta de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor si a desenelor
vor folosi numai creion negru.
(3) Se interzice folosirea, in timpul probelor scrise, a
minicalculatoarelor, a riglelor de calcul, a altor mijloace de calcul. Nu se va
folosi alta hartie decat cea distribuita candidatilor de supraveghetori.
Fiecare candidat va primi atatea coli tipizate cate ii sunt necesare.
(4) Candidatii care doresc sa corecteze o greseala taie fiecare rand din
pasajul gresit cu o linie orizontala. In cazul in care unii candidati, din
diferite motive (corectari numeroase si greseli care ar putea fi interpretate
drept semn de recunoastere), doresc sa-si transcrie lucrarea, fara sa
depaseasca timpul stabilit, vor primi alte coli tipizate. Acest lucru va fi
consemnat de catre supraveghetori in procesul-verbal de predare/primire a lucrarilor
scrise. Colile folosite initial se anuleaza pe loc de catre supraveghetori,
mentionandu-se pe ele "anulat", se semneaza de cei doi supraveghetori
si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile scrise.
(5) Fiecare candidat va primi atatea coli de ciorna cate ii sunt necesare.
Art. 33
(1) In timpul desfasurarii probelor scrise, supraveghetorii de sali nu dau
candidatilor nici o indicatie, nu discuta intre ei si nu rezolva subiectul de
examen. Unul dintre supraveghetori sta in fata clasei, celalalt in spatele ei
si nu au alte preocupari in afara de supraveghere. In cazul in care acestia
incalca aceste dispozitii, presedintele comisiei poate decide inlocuirea lor
si, daca este cazul, face si propuneri de sanctionare.
(2) In timpul desfasurarii probelor scrise, supraveghetorii de sali raspund
de asigurarea ordinii si linistii in sala de clasa, de respectarea de catre
candidati a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Supraveghetorii au
obligatia sa verifice daca elevii au patruns in sala cu materiale interzise
prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau facilita
rezolvarea subiectelor de examen si sa ia masurile ce se impun. De asemenea,
supraveghetorii nu permit candidatilor sa comunice in nici un fel intre ei si
sesizeaza presedintele comisiei asupra oricarei incalcari a metodologiei.
(3) In timpul desfasurarii probelor scrise, in salile de examen au voie sa
intre numai:
a) presedintele, vicepresedintele si secretarul comisiei din centrul de examen;
b) membrii comisiei din centrul de examen;
c) persoane imputernicite cu delegatie de catre Comisia nationala de
bacalaureat sau comisia judeteana (a municipiului Bucuresti) de bacalaureat
pentru a controla desfasurarea bacalaureatului.
Art. 34
(1) Pe masura ce isi incheie lucrarile, candidatii le predau
supraveghetorilor.
(2) La expirarea celor trei ore acordate, candidatii predau lucrarile in
faza in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. Ultimii trei
candidati raman in sala pana la predarea ultimei lucrari.
(3) La predarea lucrarilor, supraveghetorii bareaza spatiile nescrise,
verifica numarul de pagini, si il trec in procesele-verbale de predare-primire
pe care le semneaza candidatii, precum si in rubrica prevazuta pe prima pagina
a lucrarii.
(4) Ciornele si lucrarile anulate se strang separat si se pastreaza in
centrul de examen.
(5) Supraveghetorii duc lucrarile scrise din sala de examen la sala in care
se afla presedintele si ceilalti membri ai comisiei si le predau acestora, sub
semnatura. Acestia verifica daca numarul lucrarilor predate corespunde cu
numarul semnaturilor din procesul-verbal de predare a lucrarilor scrise si daca
numarul de pagini al fiecarei lucrari coincide cu cel inscris pe lucrare si in
procesul-verbal.
(6) Pe masura ce se incheie sustinerea probelor scrise, toate lucrarile
scrise se transporta si se predau, de catre presedinte si un membru al comisiei
centrului de examen, pe baza de proces-verbal, presedintelui si vicepresedintelui
din centrul zonal de evaluare. Dupa incheierea ultimei probe, se predau la
centrul zonal de evaluare si cataloagele de examen, in doua exemplare.
Art. 35
(1) Presedintele si vicepresedintele din centrul zonal de evaluare primesc,
pe baza de proces-verbal, lucrarile scrise aduse de la fiecare centru de examen
arondat, spre a fi evaluate.
(2) Toate lucrarile de la aceeasi disciplina, din cadrul aceleiasi probe de
examen, avand acelasi tip de subiect, sunt amestecate de catre presedintele si
vicepresedintele comisiei de corectare, apoi sunt grupate in seturi si
numerotate de la 1 la n. De regula, seturile cuprind 100 de lucrari.
Seturile de lucrari se introduc in dosare (plicuri), dupa ce pe fiecare
lucrare s-a scris si numarul de ordine al dosarului (plicului).
(3) Dosarele cu lucrarile numerotate sunt predate de presedinte sau de
vicepresedinte, cu proces-verbal de predare-primire, pentru corectare,
profesorilor corectori desemnati de presedinte. Procesul-verbal contine data, ora,
numele persoanelor care predau/preiau lucrari, disciplina de examen, numarul
lucrarilor predate/preluate si numerele de ordine ale acestora.
Profesorii evaluatori nu vor cunoaste de la care centru de examen provin
lucrarile pe care trebuie sa le evalueze.
(4) Evaluarea si notarea lucrarilor scrise se efectueaza de cei doi
profesori evaluatori, in mod obligatoriu in incaperi separate, stabilite de
presedintele comisiei. In fiecare sala se afla cel putin trei profesori
evaluatori. Schimbarea lucrarilor de la primul evaluator la al doilea si invers
se va face in prezenta presedintelui sau a vicepresedintelui comisiei. Pe
perioada evaluarii au voie sa intre in sali, in afara evaluatorilor insisi,
doar presedintele si vicepresedintele comisiei judetene (a municipiului
Bucuresti), presedintele si vicepresedintele centrului de evaluare,
reprezentantii Comisiei nationale de bacalaureat, persoane imputernicite cu
delegatie de catre comisia judeteana (a municipiului Bucuresti) pentru a
controla desfasurarea bacalaureatului.
(5) Fiecare lucrare se evalueaza si se apreciaza de fiecare evaluator,
separat, cu note de la 10 la 1, respectandu-se baremele de evaluare si notare
stabilite de Comisia nationala. Greselile vor fi evidentiate prin subliniere cu
pix, stilou sau creion de culoare rosie.
Evaluarea si notarea pe baza baremului se inregistreaza in borderouri
separate pentru fiecare evaluator.
(6) Zilnic, dupa terminarea programului de evaluare si de notare, seturile
de lucrari si borderourile individuale de notare (inchise in plicuri sigilate)
se predau, cu proces-verbal asemanator celui de la punctul (3), presedintelui
sau vicepresedintelui pentru a fi pastrate in case de fier sau dulapuri
metalice, inchise si sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de
examen si se pastreaza in acelasi regim cu lucrarile scrise.
Cheile si sigiliul de la fisetele in care sunt depozitate lucrarile scrise
si celelalte documente de bacalaureat vor fi pastrate separat de catre
presedinte si de unul dintre vicepresedinti.
Art. 36
(1) Dupa incheierea de catre ambii profesori a actiunii de evaluare si de
notare, borderourile intocmite si semnate de fiecare profesor evaluator sunt
predate presedintelui comisiei o data cu lucrarile evaluate. Dupa ce presedintele
comisiei se asigura ca intre notele acordate de cei doi profesori evaluatori
este o diferenta de cel mult un punct, notele obtinute se trec pe fiecare
lucrare in parte, cu cerneala rosie, de profesorii evaluatori si se semneaza de
acestia. Media finala se trece pe lucrare, in prezenta profesorilor evaluatori,
de catre presedintele comisiei. Presedintele comisiei verifica media finala, ca
medie aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire si semneaza alaturi de
evaluatori.
(2) In cazul in care se constata o diferenta mai mare de un punct intre
notele celor doi evaluatori, presedintele repartizeaza lucrarea spre reevaluare
unui alt profesor de specialitate care, in prezenta profesorilor evaluatori
initiali, stabileste nota finala a lucrarii. Nota data la reevaluare este nota
care se trece pe lucrare; sub nota vor semna cei trei evaluatori si
presedintele comisiei. Numarul setului si numarul de ordine al lucrarilor care
necesita a treia evaluare este consemnat intr-un proces-verbal, semnat de cei
amintiti anterior.
Art. 37
(1) Dupa ce toate lucrarile scrise au fost evaluate si notate, acestea se
deschid, in prezenta presedintelui, a vicepresedintelui din centrul de evaluare
si a profesorilor evaluatori de la disciplina respectiva, iar notele finale se
inregistreaza imediat in cataloagele de examen de catre secretari, cu cerneala
albastra sau neagra.
(2) Eventualele corectari ale erorilor de transcriere a notelor finale in
cataloagele de examen se fac numai cu cerneala rosie, de catre persoana din
comisie care a gresit, sub semnatura, iar presedintele comisiei contrasemneaza
si stampileaza.
(3) Cataloagele completate cu notele de la probele scrise si media
generala, semnate de profesorii evaluatori la rubrica prevazuta in acest scop si
de presedintele, vicepresedintele si secretarul comisiei de evaluare pe fiecare
pagina, se predau, cu proces-verbal, presedintelui si celui de al doilea
delegat al comisiei din centrul de examen, pentru a fi transportate la centrul
respectiv.
Probele orale si practice
Art. 38
(1) Candidatii intra in sala de examen in ordinea afisata, respectandu-se
ora prevazuta pentru fiecare grupa. Comisia de bacalaureat verifica identitatea
fiecarui candidat.
(2) Candidatul la probele orale extrage un bilet si primeste hartie
stampilata pentru ciorna. El are dreptul sa ia un al doilea bilet, caz in care
nota va fi scazuta cu doua puncte.
(3) Pentru elaborarea raspunsurilor se acorda fiecarui candidat 15 - 20 de
minute.
(4) Examinarea orala se realizeaza de catre cei doi profesori examinatori
membri ai comisiei. Profesorii examinatori pot interveni cu intrebari
lamuritoare sau suplimentare, de regula dupa ce candidatul si-a prezentat
raspunsurile.
Art. 39
(1) Fiecare profesor examinator evalueaza raspunsul candidatului de la
probele orale cu note intregi de la 1 la 10, in functie de punctajul orientativ
de evaluare. Daca baremul conduce la punctaje fractionare, acestea se rotunjesc
la cel mai apropiat intreg (in cazul fractiunilor de 50 de sutimi, rotunjirea
se face in favoarea elevului). Punctajul de evaluare va fi consemnat pe
borderourile individuale ale profesorilor examinatori.
(2) Daca intre notele celor doi examinatori exista o diferenta de cel mult
un punct, atunci se calculeaza nota finala la proba orala respectiva, ca medie
aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire din notele acordate de cei doi
examinatori. Presedintele comisiei mediaza situatiile in care diferenta dintre
notele celor doi evaluatori este mai mare de un punct si hotararea sa,
fundamentata pe punctajul acordat candidatului de cei doi examinatori, este
definitiva. Situatiile in care este necesara medierea presedintelui sunt
consemnate intr-un proces-verbal, la care se ataseaza copii de pe evaluarile
celor doi examinatori.
(3) Fiecare profesor trece in borderou nota acordata, iar presedintele nota
finala.
Nota finala la examenul oral se trece in catalog si in fisa individuala a
candidatului, cu semnatura celor doi profesori examinatori. Fisa se inmaneaza
candidatului dupa consemnarea notei la fiecare proba orala.
(4) Dupa sustinerea probei orale, candidatul preda biletul de examen si
ciorna semnata.
(5) Un candidat se considera promovat la proba orala daca a obtinut minimum
nota finala 5 (cinci) la respectiva proba. In caz contrar, candidatul este
declarat "respins" la proba orala respectiva. Candidatul care a fost
declarat "respins" la o proba orala este declarat "respins"
la examenul de bacalaureat si nu mai participa la probele urmatoare.
Art. 40
Desfasurarea probelor orale are caracter public. In unele situatii,
presedintele poate dispune intreruperea examinarii si eliminarea din sala a
persoanelor cu atitudine si comportament necorespunzatoare.
Art. 41
Notele de la probele practice se trec in fisa individuala a candidatului,
imediat dupa incheierea sustinerii probei de catre acesta. Apoi, fisa se
inmaneaza candidatului.
VII. Stabilirea si comunicarea rezultatelor
Art. 42
(1) Dupa incheierea probelor din cadrul examenului de bacalaureat si dupa
evaluarea si notarea tuturor lucrarilor scrise, se comunica rezultatele finale
pentru toti candidatii.
(2) Pentru fiecare candidat care a obtinut note de promovare (cel putin
cinci) la toate probele orale, scrise sau practice de examen, se calculeaza
media generala de bacalaureat ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara
rotunjire, din notele obtinute la probele orale, scrise sau practice de examen.
(3) Nu se calculeaza media generala pentru candidatii care nu au promovat
una sau mai multe probe, care nu s-au prezentat la toate probele sau care au
fost eliminati la o proba.
(4) Este declarat reusit candidatul care indeplineste simultan urmatoarele
conditii: a obtinut cel putin nota 5 la fiecare proba orala, scrisa sau practica
de examen si are media generala minimum 6,00.
Pentru candidatii care obtin media generala 5,99, se rotunjeste media
generala la 6,00.
(5) Candidatii care nu indeplinesc simultan conditiile mentionate la alin.
(4) sunt declarati respinsi sau, dupa caz, neprezentati sau eliminati din
examen.
(6) Candidatilor declarati respinsi, neprezentati sau eliminati li se
consemneaza aceasta pe foaia matricola. Mentiunea respectiva se va face si in
registrul matricol. In cazul candidatilor proveniti de la alte unitati de
invatamant, comisia de examen va anunta in scris rezultatul la liceul de unde
provine candidatul.
(7) Pentru comunicarea rezultatelor finale ale bacalaureatului se intocmesc
si se afiseaza liste nominale care cuprind: numele si prenumele candidatilor,
notele obtinute la fiecare proba scrisa, practica sau orala, media generala si
rezultatul final ("reusit", "respins",
"neprezentat", "eliminat din examen"). Un candidat se
considera neprezentat daca a absentat la cel putin una dintre probele de
examen.
(8) Pentru candidatii care au solicitat recunoasterea unor probe promovate
in sesiunile anterioare, in lista mentionata la alin. (7), notele recunoscute
din sesiunile anterioare se marcheaza cu un asterisc si se precizeaza, ca nota
de subsol, faptul ca au fost obtinute in sesiunile anterioare.
Art. 43
Pentru candidatii proveniti de la alte licee decat cel in care este
organizat centrul de examen, comisia de examen intocmeste extrase din catalog,
care cuprind situatia lor la examen si le transmit liceelor respective, in
vederea completarii diplomelor de bacalaureat.
VIII. Depunerea si rezolvarea contestatiilor
Art. 44
(1) Nu se admit contestatii la probele orale si practice (cu exceptia
probei de dicteu melodic si armonic, de la profilul artistic - muzica).
(2) Contestatiile la probele scrise se depun si se inregistreaza la centrul
de examen, in ziua prevazuta de graficul de desfasurare a examenului de
bacalaureat.
(3) Presedintele, impreuna cu un membru al comisiei din centrul de examen,
primesc contestatiile si le inregistreaza.
(4) Cererile prin care se contesta notele obtinute la evaluarea initiala,
insotite de un borderou in care se precizeaza numele contestatorilor si
disciplina/disciplinele pentru care este depusa contestatia se inainteaza
comisiei din centrul zonal de evaluare, de un delegat al comisiei din centrul
de examen.
(5) Dupa primirea de la centrele de examen a cererilor prin care se
contesta notele obtinute la evaluarea initiala, in centrul zonal de evaluare,
lucrarile candidatilor care au depus contestatii se inchid, pentru a deveni
secrete, in ceea ce priveste centrul de examen, numele candidatului si notele
acordate; se aplica stampila Bacalaureat 2004 - C.Z.E. si se inainteaza, prin
delegat, comisiei de contestatii, singura in masura sa acorde o noua nota
lucrarii. Secretizarea se va face, in tot judetul, cu acelasi tip de hartie
pusa la dispozitie de comisia judeteana (a municipiului Bucuresti) de
bacalaureat.
Totodata, se transmite un borderou in care se mentioneaza proba de examen,
disciplina, tipul de subiect, numarul de ordine al lucrarilor si numarul de
pagini pentru fiecare lucrare.
(6) Comisia nationala de bacalaureat poate stabili organizarea de centre de
contestatii la nivel regional. In acest caz, componenta comisiei de contestatii
va fi stabilita de Comisia nationala, prin consultarea comisiilor judetene.
(7) Comisia nationala de bacalaureat va stabili si va transmite comisiilor
judetene de bacalaureat in ce judet trebuie transmise lucrarile pentru
contestatii. Comisia judeteana de bacalaureat transmite, la comisia de
contestatii indicata de Comisia nationala de bacalaureat, lucrarile ale caror
note initiale au fost contestate in centrele de examen din judet.
Art. 45
(1) Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) de contestatii au
urmatoarea componenta:
- presedinte - inspector scolar general adjunct al judetului respectiv,
altul decat cel numit eventual in Comisia judeteana de bacalaureat (a municipiului
Bucuresti);
- vicepresedinte - inspector scolar de specialitate;
- 1 - 2 secretari - inspectori scolari, cadre didactice;
- membri - cate doi profesori pentru fiecare disciplina si pentru maximum
100 de lucrari contestate.
(2) In fiecare an, membrii Comisiei de contestatii vor fi alti profesori
decat cei din anul anterior. Alegerea evaluatorilor se face prin tragere la
sorti, dintr-o lista de profesori recunoscuti pentru competenta profesionala si
probitatea lor morala. La dosarul comisiei judetene se vor afla atat decizia de
numire a profesorilor evaluatori din comisia de contestatii din anul curent,
cat si a celor din anul precedent.
Art. 46
(1) Comisiile judetene (a municipiul Bucuresti) sau regionale de
contestatii reevalueaza lucrarile primite si acorda note lucrarilor contestate,
conform baremelor pentru probele scrise.
(2) Pentru lucrarile care au primit la comisia de evaluare note de pana la
9,50, nota acordata initial se modifica, prin crestere sau descrestere, daca
intre nota initiala si nota acordata de comisia de contestatii se va constata o
diferenta de cel putin 0,50 puncte. Daca diferenta dintre cele doua note este
mai mica de 0,50 puncte, nota initiala ramane neschimbata.
(3) Pentru lucrarile care au primit initial cel putin nota 9,50, nota
definitiva este nota acordata de comisia de contestatii.
(4) Deciziile comisiei judetene sau regionale de contestatii sunt
definitive, dupa validarea lor de catre presedintele comisiei. Aceste decizii
se consemneaza intr-un proces-verbal care este semnat de catre toti membrii
comisiei.
(5) Lucrarile scrise se restituie comisiilor din centrele de evaluare,
impreuna cu o copie de pe procesul-verbal. O copie a procesului-verbal in care
sunt consemnate deciziile comisiei de contestatii este predata delegatului
fiecarui centru de examen care a inaintat cereri de reevaluare a lucrarilor
scrise. Borderourile de corectare de la comisia de contestatii si
procesul-verbal se pastreaza la sediul inspectoratului scolar respectiv timp de
doi ani.
(6) In cazul in care se constata diferente mai mari de 1,50 puncte - in
plus sau in minus - intre nota initiala si nota de la contestatii,
inspectoratele scolare analizeaza situatia in termen de 30 zile de la
terminarea contestatiilor, consultand profesorii evaluatori din ambele comisii
(cea din centrul zonal de evaluare si cea de la contestatii) si decid
sanctionarea celor vinovati. Comisia nationala va fi instiintata de sanctiunile
aplicate, pana la data de 1 noiembrie a anului in care s-a desfasurat examenul.
(7) In perioada de evaluare a probelor scrise sau ulterior, Comisia
nationala de bacalaureat poate desemna, dupa caz, comisii de reevaluare prin
sondaj a unui numar de lucrari, urmarindu-se corectitudinea respectarii baremelor.
Comisia nationala propune inspectoratelor scolare sanctiuni, in cazul
constatarii unor nereguli flagrante.
Art. 47
(1) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen opereaza in cataloage
schimbarile care se impun dupa aflarea rezultatelor la contestatii,
recalculeaza, dupa caz, media generala de bacalaureat si rectifica in mod
corespunzator rezultatul examenului.
(2) Rezultatele la contestatii se comunica celor in drept prin afisare la
avizierul centrului de examen, conform graficului.
IX. Dispozitii finale
Art. 48
Comisiile de bacalaureat din centrele de examen si din centrele zonale de
evaluare si din comisiile judetene (a municipiului Bucuresti) au obligatia sa
informeze telefonic in cel mai scurt timp Comisia nationala cu privire la
neregulile care apar in organizarea si desfasurarea bacalaureatului, precum si
despre neprezentarea unor presedinti, in vederea inlocuirii acestora.
Art. 49
(1) Toate documentele intocmite in centrul de examen pentru bacalaureat se
pastreaza in arhiva unitatii scolare in care a fost organizat centrul de
examen, pana la sfarsitul anului scolar urmator, cu exceptia cataloagelor, care
se pastreaza permanent.
(2) Subiectele care se deschid la comisiile din centrele de examen se vor
introduce in plicuri care vor purta pe ele semnaturile presedintelui si ale
membrilor comisiei, ora si data deschiderii; ele vor fi stampilate si se vor
pastra timp de un an in arhiva unitatii scolare in care a fost organizat
centrul de examen.
(3) Lucrarile scrise si borderourile de notare, autentificate de
presedintii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces-verbal,
directorului unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul zonal de
evaluare si se pastreaza pana la sfarsitul anului scolar urmator.
Art. 50
(1) Diplomele de bacalaureat se completeaza cu datele din cataloagele de
examen numai de catre secretarii liceelor la care absolventii au promovat
ultima clasa si vor fi semnate de presedintele comisiei din centrul de examen
in termen de cel mult 15 de zile de la terminarea examenului de bacalaureat.
(2) In cazuri exceptionale, diplomele pot fi semnate de catre presedintele
comisiei judetene de bacalaureat.
Art. 51
(1) Raportul comisiei judetene privind rezultatele examenului de
bacalaureat organizat si desfasurat in liceele din judet se transmite, prin
delegat sau prin posta, la Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului -
Directia generala pentru invatamant preuniversitar, in doua exemplare, in
termen de 10 de zile de la afisarea rezultatelor. Raportul va cuprinde:
a) situatia numerica a tuturor candidatilor, pe ansamblu si la fiecare
proba de examen; situatia elevilor promovati, pe transe de medii (anexele nr. 9
si 10);
b) semnalarea situatiilor deosebite - folosirea subiectelor de rezerva,
inlocuirea unor presedinti si a unor membri ai comisiei;
c) aprecieri cu privire la subiectele probelor scrise din punct de vedere
al complexitatii, al concordantei cu programele scolare, asupra modului in care
subiectele au solicitat capacitatile intelectuale ale candidatilor etc.;
d) sugestii si solutii pentru perfectionarea organizarii si a desfasurarii
examenului de bacalaureat;
e) analiza modului de desfasurare a contestatiilor si rezultatele
statistice ale acestora, concluzii si propuneri;
f) informatii despre sanctiunile aplicate si numele persoanelor
sanctionate, inclusiv despre personalul didactic caruia comisia judeteana a
decis sa-i retraga dreptul de a participa la examenele nationale.
(2) Un exemplar al raportului va fi trimis fiecarei unitati scolare din
judet.
(3) Anexele nr. 9 si 10 vor fi trimise si prin posta electronica la
Directia de informatizare din Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului,
in termen de 10 de zile de la afisarea rezultatelor.
Art. 52
(1) Pana la data de 1 noiembrie, inspectoratele scolare vor alcatui un
raport special despre examenul national de bacalaureat din anul in curs, care
va fi trimis in copie si la Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului. Un
exemplar al raportului anual va fi trimis fiecarei unitati scolare din judet.
(2) Raportul va cuprinde informatii despre monitorizarea desfasurarii
acestui examen, inclusiv date despre esantioanele de lucrari reevaluate la
decizia comisiei nationale sau judetene. Comisia judeteana va decide
reevaluarea de lucrari la cel putin trei discipline de examen, pentru examenul
de bacalaureat. Numarul minim de lucrari reevaluate la o disciplina va fi de
50, iar criteriile de selectare a lucrarilor vor fi stabilite de inspectoratul
scolar. Inspectorii scolari de specialitate vor coordona evaluarea
esantioanelor si vor prezenta in scris inspectorului general concluziile
acestei reevaluari. In urma reevaluarii, inspectorul scolar general poate
propune, in situatii bine justificate, aplicarea de sanctiuni, conform
Statutului personalului didactic si prezentei metodologii. Raportul anual va
cuprinde informatii despre sanctiunile aplicate si numele persoanelor
sanctionate, inclusiv despre personalul didactic caruia comisia judeteana a
decis sa-i retraga dreptul de a participa la examenele nationale.
Art. 53
(1) Respectarea intocmai a Metodologiei de organizare si desfasurare a
examenului de bacalaureat este obligatorie pentru toate persoanele implicate in
examen.
(2) Orice abatere comisa si dovedita cu probe se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) candidatii care in timpul desfasurarii probelor de examen au introdus in
salile de examen materiale ajutatoare sau mijloace electronice sau care sunt
surprinsi copiind ori transmitand solutii ale subiectelor sunt eliminati din
examen, pierzand sesiunea respectiva;
b) cadrele didactice care, in timpul desfasurarii examenului, comit fapte
cu caracter infractional (furnizarea solutiilor problemei, inlocuiri de
lucrari, falsificari de lucrari) sau au manifestari care atesta neglijenta in
indeplinirea atributiilor de supraveghetor (tolerarea unor actiuni sau intentii
de frauda ale candidatilor, parasirea nejustificata a salii de examen si
altele) vor fi sanctionate in conformitate cu prevederile Statutului
personalului didactic, sau, dupa caz, ale Codului penal; aceste cadre didactice
vor fi imediat inlocuite din comisie si li se va interzice participarea in
comisiile de examen in sesiunile urmatoare;
c) profesorii evaluatori care savarsesc fapte cu caracter infractional
(inlocuiri de lucrari, falsificari de lucrari, modificari de note etc.) sau
care manifesta neglijenta in indeplinirea raspunderilor de examinator/evaluator
se sanctioneaza conform prevederilor Statutului personalului didactic si, dupa
caz, ale Codului penal; acestor cadre didactice li se va interzice participarea
in comisiile de examen in sesiunile urmatoare.
(3) Procedura de sanctionare, pentru abaterile personalului didactic
mentionate in prezenta metodologie, se desfasoara in conformitate cu
prevederile art. 117 - 123 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic. Punctul de plecare al cercetarii este procesul-verbal alcatuit de
organele de control. In baza aceluiasi proces-verbal, inspectoratul scolar
propune sanctiunea. Inspectoratul scolar va face comunicare scrisa catre
unitatea de invatamant de la care provine cadrul didactic respectiv, in care se
precizeaza abaterea constatata si propunerea de sanctionare. Abaterile
savarsite de cadrele didactice in timpul participarii la comisiile pentru
examenele de capacitate si de bacalaureat vor fi luate in considerare la
acordarea calificativului anual.
(4) Constatarea de nereguli grave sau repetate in desfasurarea activitatii
unei comisii de bacalaureat aduce dupa sine diminuarea cu 20 - 70% a
indemnizatiei vicepresedintelui si a presedintelui. De asemenea, constatarea de
nereguli grave duce la inlocuirea din comisie a vinovatilor. In cazul
inlocuirii din comisie, pentru abateri grave, persoana inlocuita nu va mai
primi indemnizatia cuvenita respectivei functii din comisia de bacalaureat.
Art. 54
Candidatii care au fost inscrisi fara a indeplini conditiile legale de
inscriere la examen sau care au beneficiat de partinire frauduloasa, constatata
de organele in drept, sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva,
sau, dupa caz, acestora li se anuleaza diploma.
Art. 55
(1) La organizarea si desfasurarea bacalaureatului in liceele (sectiile de
liceu) pentru elevii cu deficiente vizuale, motorii si auditive se fac
urmatoarele precizari speciale:
a) Pentru un numar de candidati care corespunde cel putin efectivului unei
clase speciale de liceu se organizeaza subcomisii de bacalaureat.
b) Presedintele comisiei de bacalaureat (din liceu/sectie) va fi, de
regula, un cadru didactic universitar cu specialitatea psiho-pedagogie
speciala, pedagogie, psihologie sau un profesor cu gradul didactic I, avand una
dintre specialitatile mentionate anterior.
c) Comisiile de bacalaureat vor asigura conditii de egalizare a sanselor
pentru candidatii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la
subiectele de concurs unice, in functie de particularitatile individuale si de
cele specifice deficientei respective.
(2) Exemple de asemenea adaptari sunt:
- asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului
Braille, la elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gesticular la
elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurarii, dupa caz, a
unui interpret autorizat);
- marirea cu 1 - 1,5 ore a timpului destinat efectuarii lucrarii scrise de
catre candidatii cu deficiente fizice (motorii) sau vizuale;
- asigurarea scrisului cu caractere marite la candidatii ambliopi;
- transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficiente, a
informatiilor corespunzatoare subiectelor de examen afisate/prezentate vizual;
- realizarea probei scrise prin dictarea continutului acesteia, de catre
candidatul cu deficiente, catre un profesor asistent, de alta specialitate
decat cea la care se desfasoara proba respectiva.
(3) Candidatii cu deficiente din licee obisnuite pot beneficia, dupa caz,
de prevederile punctului anterior, in baza certificatului de handicapat sau a
unei adeverinte medicale. Acolo unde nu se pot realiza conditii de egalizare a
sanselor, candidatii vor fi orientati spre comisia de bacalaureat dintr-un
liceu special.
(4) Comisia nationala de bacalaureat poate aproba si alte proceduri de
sustinere a examenului de bacalaureat pentru candidatii cu deficiente/handicap,
la propunerea comisiilor judetene.
Art. 56
In situatii exceptionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar sau
definitiv, pentru cei scolarizati la domiciliu, comisiile judetene de
bacalaureat pot organiza sustinerea probelor la locul imobilizarii, simultan cu
toti candidatii din tara. Organizarea acestor probe se face cu avizul comisiei
nationale, la cererea candidatului si in baza unui document medical care sa
ateste imposibilitatea deplasarii.
Art. 57
Se interzice cu desavarsire colectarea unor fonduri materiale sau banesti
de la candidati, de la parintii acestora sau de la orice persoana care are rude
in randul candidatilor la bacalaureat. Cei dovediti incalcand aceasta dispozitie
vor fi sanctionati conform Statutului personalului didactic sau Codului penal,
dupa caz.