ORDIN
Nr. 48 din 30 martie 2004
pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind serviciul pentru
dezvoltarea deprinderilor de viata independenta
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 352 din 22 aprilie 2004
In temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2001
privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie, aprobata si modificata prin Legea nr. 252/2001, si ale art. 9 alin.
(3) din Hotararea Guvernului nr. 770/2003 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie,
secretarul de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Standardele minime obligatorii privind serviciul pentru
dezvoltarea deprinderilor de viata independenta, prevazute in anexa*) care face
parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2005.
Secretarul de stat al Autoritatii Nationale
pentru Protectia Copilului si Adoptie,
Gabriela Coman
ANEXA 1
STANDARDE MINIME OBLIGATORII PRIVIND SERVICIUL PENTRU DEZVOLTAREA
DEPRINDERILOR DE VIATA INDEPENDENTA
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata independenta, denumit
in continuare SDVI, are drept misiune crearea, dezvoltarea si aplicarea unui
ansamblu de masuri si proceduri menite sa duca la formarea, dezvoltarea si
imbunatatirea deprinderilor de viata independenta pentru copiii si tinerii
aflati in evidenta sistemului de protectie a copilului.
Functiile esentiale ale SDVI sunt urmatoarele:
1. Evaluarea deprinderilor, aptitudinilor si resurselor innascute si/sau
dobandite ale copilului/tanarului;
2. Elaborarea si monitorizarea implementarii programului de interventie
specifica, denumit in continuare PIS, pentru dezvoltarea deprinderilor de viata
independenta;
3. Consultanta in domeniul dezvoltarii deprinderilor de viata independenta
pentru persoanele fizice si juridice interesate, cu precadere la cererea
furnizorilor de servicii pentru activitatile de dezvoltare a deprinderilor de
viata care se deruleaza in cadrul altor servicii pentru protectia copilului.
Pregatirea pentru viata independenta este o forma de educatie non-formala,
participativa, de stimulare si dezvoltare personala. Aceasta nu se substituie
pregatirii scolare a copilului/tanarului, ci este complementara acesteia si, in
situatia copiilor aflati in evidenta sistemului de protectie pentru prevenirea
abandonului si institutionalizarii, este complementara demersurilor si
eforturilor propriilor familii, asa cum decurg din obligatiile si
responsabilitatile parintesti.
Standardele minime obligatorii prezente se aplica si in cazul activitatilor
pentru dezvoltarea deprinderilor de viata independente (cuprinse in PIS) care
se desfasoara in alte servicii pentru protectia copilului, daca standardele
minime obligatorii ale acestora contin prevederi in acest sens, de exemplu:
serviciile de tip rezidential, centrele de zi, asistentul maternal
profesionist.
Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata independenta este
complementar celorlalte servicii pentru protectia copilului, iar standardele
minime obligatorii prezente sunt complementare, in mod particular, cu
standardele minime obligatorii privind managementul de caz in domeniul
protectiei copilului.
Standardele sunt grupate pe urmatoarele domenii principale:
Rolul si responsabilitatile serviciului
1. Rol si responsabilitati
Evaluarea copilului/tanarului in vederea elaborarii programului de
interventie specifica pentru dezvoltarea deprinderilor de viata independenta
2. Evaluarea
Programul de interventie specifica pentru dezvoltarea deprinderilor de
viata independenta
3. Programul de interventie specifica pentru dezvoltarea deprinderilor de
viata independenta
Activitatile serviciului
4. Activitati
5. Integrarea profesionala
Resurse umane
6. Recrutarea si angajarea personalului
7. Formarea initiala si continua a personalului
8. Supervizarea
Administrare si management
9. Locatia, resurse financiare si baza materiala
10. Administrare si management
11. Planul anual de actiune
ROLUL SI RESPONSABILITATILE SERVICIULUI
______________________________________________________________________________
| Standardul 1 | Rol si responsabilitati
|
| |
|
| | Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata
|
| | independenta este responsabil de asigurarea tuturor
|
| | conditiilor de dezvoltare armonioasa a personalitatii
|
| | copiilor sau tinerilor aflati in evidenta sa, in sfera
|
| | deprinderilor de viata independenta.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata
|
| | independenta asigura premizele si conditiile pentru
|
| | implementarea programelor de interventie specifica pentru
|
| | dezvoltarea deprinderilor de viata independenta potrivite cu
|
| | varsta, personalitatea si aspiratiile fiecarui copil/tanar.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Conditii minime de realizare a standardului 1 |
|______________________________________________________________________________|
| 1.1. Strategia judeteana/locala (corespunzatoare sectoarelor municipiului
|
| Bucuresti) pentru protectia copilului cuprinde un capitol distinct |
| referitor la dezvoltarea deprinderilor de viata independenta, denumite
|
| in continuare DVI, inclusiv de orientare scolara si profesionala si
|
| integrare socioprofesionala pentru copiii si tinerii aflati in
|
| evidenta sistemului de protectie a copilului. In baza acestei
|
| strategii, fiecare SDVI isi elaboreaza propria strategie si plan anual
|
| de actiune.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.2. Pentru fiecare copil si fiecare tanar aflat in evidenta sistemului de
|
| protectie a copilului se asigura elaborarea si implementarea unui PIS
|
| pentru dezvoltarea DVI, care este parte integranta fie a planului
|
| individualizat de protectie atunci cand se decide o masura de
|
| protectie, fie a planului de servicii atunci cand se urmareste
|
| prevenirea abandonului si institutionalizarii sau mentinerea lui in
|
| familie dupa incetarea masurii de protectie.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.3. SDVI inregistreaza si preia toate cazurile referite de managerii de
|
| caz. Managerul de caz intocmeste planul individualizat de
|
| protectie/planul de servicii si stabileste, de comun acord cu
|
| coordonatorul SDVI, referirea cazului respectiv si numirea unui |
| responsabil de caz din cadrul SDVI pentru elaborarea si implementarea
|
| PIS pentru dezvoltarea DVI.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.4. Calitatea activitatilor de dezvoltare a DVI se asigura prin
|
| interventia unor echipe interdisciplinare, respectarea demnitatii si
|
| integritatii persoanei, exprimarea opiniei, consultarea si solicitarea
|
| acordului copilului/tanarului, participarea activa a
|
| familiei/reprezentantului legal si a altor persoane importante pentru
|
| copil/tanar sau pentru implementarea PIS.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.5. In toate activitatile de dezvoltare a DVI se asigura
|
| confidentialitatea si respectarea normelor deontologice.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.6. In alcatuirea echipei interdisciplinare, responsabilul de caz se
|
| asigura ca sunt implicate persoanele si institutiile relevante pentru
|
| elaborarea si implementarea PIS a copilului/tanarului in cauza.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.7. Responsabilul de caz impreuna cu echipa interdisciplinara asigura
|
| evaluarea copilului/tanarului in sfera DVI, in contextul sau |
| socio-familial, elaboreaza si implementeaza PIS.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.8. Profesionistii implicati in implementarea PIS prezinta, la cerere, in
|
| fata organelor de decizie performantele copilului/tanarului in sfera
|
| autonomizarii si a calitatii DVI.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.9. In cadrul activitatii de consultanta, SDVI poate realiza cel putin
|
| urmatoarele: a) consilierea, supervizarea si formarea personalului de
|
| specialitate din alte servicii, b) sprijin in elaborarea si
|
| implementarea PIS, c) sesizarea unor nereguli, inadvertente, inclusiv
|
| referitoare la neadecvarea metodelor folosite (a gradului de risc pe
|
| care acestea il prezinta) si c) formularea de recomandari pentru
|
| depasirea unor dificultati sau pentru imbunatatirea metodologiilor, a
|
| activitatii in sfera DVI in general.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.10. SDVI asigura accesul la servicii specializate si activitati in sfera
|
| DVI adaptate copiilor si tinerilor cu dizabilitati.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.11. SDVI asigura accesul copilului/tanarului si familiei/reprezentantului
|
| legal la datele din dosarul DVI. Studierea dosarului DVI se realizeaza
|
| numai cu asistenta de specialitate, iar oferirea datelor nu trebuie sa
|
| produca vatamare sau daune copilului sau altor persoane.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 1
(I)1.1.1. Prezenta in cadrul strategiei judetene/locale pentru protectia
copilului a capitolului referitor la dezvoltarea DVI.
(I)1.1.2. Continutul strategiei judetene in domeniul protectiei copilului
comparativ cu cel al strategiei si planului de actiune al SDVI.
(I)1.2. Dosarele copiilor (aflate in responsabilitatea managerilor de caz)
si dosarele DVI (aflate in cadrul SDVI, intocmite si actualizate de
responsabilul de caz).
(I)1.3. - Numarul lunar si numarul anual de cazuri inregistrate de SDVI.
- Numarul lunar si numarul anual de cazuri care au masura de protectie,
respectiv care sunt de prevenire/sprijin pentru mentinerea reintegrarii in
familie.
- Situatia referirilor, pe criterii de esantionare: cine trimite, ce
solicita, cati copii, ce varste etc.
(I)1.4.1., 1.6.1. Conventiile de colaborare intre furnizorii de servicii
pentru protectia copilului, precum si cu alte servicii si institutii relevante
pentru dezvoltarea DVI (de exemplu, parteneri din sistemul educational,
servicii de consiliere vocationala, servicii medicale, de voluntariat,
organisme profesionale, cluburi, ateliere protejate, unitati comerciale, de
prestari servicii). Conventiile sunt incheiate pe o perioada
determinata/nedeterminata de timp si definesc clar responsabilitatile partilor.
(I)1.4.2. Numarul de reuniuni comune anuale, de bilant si monitorizare a
activitatii intre parteneri; rapoarte de evaluare a parteneriatului.
(I)1.4.3. Numarul de sesizari cu privire la nerespectarea dreptului la
opinie al copilului/tanarului, respectiv ale altor drepturi ale
copilului/omului inregistrate de SDVI/furnizorul de servicii/an si masurile
luate.
(I)1.4.4. Prezenta semnaturilor membrilor echipei interdisciplinare,
copilului/tanarului, familiei/reprezentantului legal pe documentele
corespunzatoare din dosarul DVI.
(I)1.5.1. Regulamentul de ordine interioara/normele interne de functionare
contin prevederi referitoare la pastrarea confidentialitatii si respectarea
normelor deontologice.
(I)1.5.2 Contractele de munca cuprind o clauza de confidentialitate si
membrii echipei interdisciplinare, precum si consultantii semneaza contracte de
confidentialitate.
(I)1.5.3. Numarul de reclamatii inregistrate de SDVI/furnizorul de
servicii/an privind incalcarea confidentialitatii si masurile luate.
(I)1.6.2. Dosarul DVI cuprinde informatii si dovezi ale implicarii altor
persoane, in afara echipei de profesionisti si a familiei/reprezentantului
legal, in elaborarea si implementarea PIS: educatorul/educatorul specializat,
persoana de referinta a copilului/tanarului din serviciile de tip rezidential,
persoana responsabila cu ingrijirea copilului, asistentul maternal
profesionist, profesori etc.
(I)1.7. PIS, dosarul DVI, fisele de post.
(I)1.8.1. Numarul de solicitari din partea organelor de decizie (inclusiv
comisiile pentru protectia copilului)/an.
(I)1.8.2. Numarul de prezentari in fata organelor de decizie de catre
membrii echipei interdisciplinare/an.
(I)1.8.3. Continutul prezentarilor.
(I)1.9. Documentele referitoare la activitatea de consultanta, de exemplu:
- numarul de cursuri organizate de SDVI sau la care au participat, in
calitate de formatori, profesionistii din cadrul SDVI
- propuneri de planuri de formare continua a personalului de specialitate
inaintate furnizorilor de servicii
- date despre sedintele de supervizare, de consiliere
- rapoartele de evaluare a activitatii pentru dezvoltarea DVI din cadrul
altor servicii pentru protectia copilului.
(I)1.10.1. Numarul de copii si tineri cu dizabilitati aflati in evidenta
SDVI/an.
(I)1.10.2. Metodele si tehnicile de sprijin acordate copiilor si tinerilor
cu dizabilitati.
(I)1.10.3. Conventii de colaborare cu servicii adaptate nevoilor copiilor
si tinerilor cu dizabilitati.
(I)1.11.1. Metodologia de organizare si functionare a SDVI contine
proceduri referitoare la studierea dosarului DVI, care sunt cunoscute de
personalul de specialitate.
(I)1.11.2. Discutii cu copiii/tinerii, familiile/reprezentantii legali.
Consemnarea intalnirilor cu copiii/tinerii, respectiv cu
familiile/reprezentantii legali pentru studierea dosarelor DVI.
EVALUAREA COPILULUI/TANARULUI IN VEDEREA ELABORARII PROGRAMULUI DE
INTERVENTIE SPECIFICA PENTRU DEZVOLTAREA DEPRINDERILOR DE VIATA INDEPENDENTA
______________________________________________________________________________
| Standardul 2 | Evaluarea |
| |
|
| | Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata
|
| | independenta asigura, pentru fiecare copil/tanar aflat in
|
| | evidenta sa, evaluarea competentelor, deprinderilor,
|
| | aptitudinilor, potentialului si a carentelor in dezvoltarea
|
| | deprinderilor de viata independenta, in context |
| | socio-familial, utilizand instrumente adecvate si luand in
|
| | considerare opinia si aspiratiile personale ale
|
| | copilului/tanarului.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Programul de interventie specifica pentru dezvoltarea
|
| | deprinderilor de viata independenta este realist si adecvat
|
| | in raport cu varsta, nivelul de dezvoltare, aspiratiile si
|
| | drepturile copilului. Copilul/tanarul este implicat in luarea
|
| | deciziilor in ceea ce priveste elaborarea programului.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Conditii minime de realizare a standardului 2
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.1. Fiecare copil beneficiaza de o evaluare globala a personalitatii, in
|
| special a nivelului de dezvoltare a trasaturilor de personalitate
|
| legate de dezvoltarea DVI, luand in considerare toate aspectele legate
|
| de cultura, limba, etnie, religie, dizabilitate etc.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.2. Coordonatorul SDVI asigura desemnarea unui responsabil de caz pentru
|
| fiecare copil/tanar aflat in evidenta SDVI. Coordonatorul repartizeaza
|
| cazurile astfel incat un responsabil de caz sa nu fie implicat in mai
|
| mult de 12 cazuri active concomitent.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.3. Responsabilul de caz initiaza si coordoneaza procesul de evaluare in
|
| concordanta cu normele si etica profesionala si prevederile
|
| standardelor minime obligatorii privind managementul de caz in
|
| domeniul protectiei copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.4. Evaluarea se realizeaza impreuna cu ceilalti membrii ai echipei
|
| interdisciplinare si cu colaborarea copilului/tanarului,
|
| familiei/reprezentantului legal, precum si a altor persoane importante
|
| pentru copil si pentru elaborarea si implementarea PIS. Echipa
|
| interdisciplinara asigura corelarea tuturor variabilelor de
|
| personalitate, aptitudini, atitudini, date de personalitate,
|
| antecedente conflictuale, relationale, abuz etc., stabileste
|
| indicatorii specifici fiecarei dimensiuni psihologice, sociale s.a. si
|
| analiza competenta a datelor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.5. Personalul de specialitate implicat in evaluare, indiferent de
|
| institutia din care provine, utilizeaza un set de instrumente de
|
| lucru, constituit in baza prevederilor standardelor minime obligatorii
|
| prezente si ale ghidului metodologic aferent. Setul de instrumente
|
| este agreat de comun acord de toate institutiile partenere din reteaua
|
| de interventie si avizat de directorul serviciului public specializat
|
| pentru protectia copilului. Acesta poate fi imbunatatit si dezvoltat
|
| pe baza experientei si metodologiei existente in literatura de
|
| specialitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.6. Instrumentele de evaluare sunt adaptate in raport cu originea etnica,
|
| culturala si lingvistica a copilului/tanarului si sunt compatibile cu
|
| varsta si gradul de dezvoltare a personalitatii acestuia.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.7. Instrumentele de evaluare trebuie alese astfel incat sa permita si
|
| autoevaluarea (autoaprecierea din partea copilului/tanarului), precum
|
| si evaluarea in dinamica a nivelului achizitiilor pe parcursul
|
| implementarii PIS in mod periodic - cel putin o data la 3 luni si de
|
| cate ori este nevoie.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.8. Instrumentele de evaluare sunt aplicate atat de referentii de formare,
|
| cat si de alte persoane importante din viata copilului (asistent
|
| maternal profesionist, educatori, asistenti sociali etc. aflati in
|
| contact cu mediul de viata al copilului) familiarizati cu
|
| caracteristicile si modalitatile de aplicare ale fiecarui instrument.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.9. In procesul de evaluare, profesionistii implicati trebuie sa ia in
|
| considerare solicitarile copilului/tanarului, diferitele situatii
|
| sociale, de admitere, angajare s.a., alocand suficient timp si resurse
|
| corespunzatoare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.10. SDVI asigura resursele necesare astfel incat sa satisfaca cat mai mult
|
| posibil cerintele specifice (de exemplu, instrumentele de evaluare,
|
| spatiul, resursele necesare evaluarii pe teren, in institutii publice
|
| sau private specializate, in contexte de munca diverse etc.,
|
| transportul, resursele umane). |
|______________________________________________________________________________|
| 2.11. Raportul de evaluare este redactat de catre responsabilul de caz in
|
| baza tuturor datelor furnizate de echipa interdisciplinara si sta la
|
| baza elaborarii PIS.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.12. Raportul de evaluare este transmis in maxim 7 zile de la intocmire
|
| membrilor echipei interdisciplinare, copilului, in raport cu varsta si
|
| gradul de maturitate, tanarului si familiei/reprezentantului legal,
|
| precum si managerului de caz.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.13. PIS este elaborat in echipa interdisciplinara in maxim 30 de zile de
|
| la inregistrarea cazului de catre SDVI.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 2
(I)2.1., 2.8. Fisele de evaluare semnate de membrii echipei
interdisciplinare si alti profesionisti implicati. Raportul de evaluare semnat
de responsabilul de caz.
(I)2.2.1. Fiecare copil/tanar aflat in evidenta SDVI are desemnat un
responsabil de caz.
(I)2.2.2. Hotararile de stabilire a responsabilului de caz, incarcatura de
cazuri/responsabil de caz.
(I)2.3.1. Fisa de post a responsabilului de caz.
(I)2.3.2. Responsabilii de caz cunosc normele si etica profesionala,
prevederile standardelor minime obligatorii prezente, au cunostinte, respecta
principiile si aplica procedurile corespunzatoare managementului de caz.
(I)2.4.1. Fisele de evaluare, numarul de reuniuni de echipa pentru
completarea indicatorilor de evaluare si datele consemnate cu privire la
acestea, inclusiv a indicatorilor de evaluare.
(I)2.4.2. Acordul copilului/tanarului cu privire la inceperea evaluarii si
pe diferite etape ale acesteia consemnat in dosarul DVI.
(I)2.4.3. Contractul cu familia/reprezentantul legal.
(I)2.5.1. Existenta setului de instrumente agreat de institutiile partenere
si a avizului din partea directorului serviciului public specializat pentru
protectia copilului.
(I)2.5.2. Se utilizeaza instrumente cantitative si calitative de evaluare,
numarul de instrumente de evaluare etalonate/neetalonate.
(I)2.6.1. Instrumentele nu contin itemi incompatibili cultural cu copilul
sau care atenteaza la demnitatea umana. Numarul de sesizari la SDVI/furnizorul
de servicii/an cu privire la ofensa adusa de aplicarea unui instrument de
evaluare.
(I)2.6.2. Existenta unor instrumente de evaluare adaptate
particularitatilor copiilor si tinerilor aflati in evidenta SDVI, inclusiv ale
celor cu dizabilitati.
(I)2.6.3. Numarul de sesizari la SDVI/furnizorul de servicii/an cu privire
la nerelevanta anumitor date rezultate din aplicarea instrumentelor.
(I)2.6.4. Numarul de sesizari la SDVI/furnizorul de servicii/an ce
semnaleaza erori cu privire la stabilirea prezentei sau absentei unei
deprinderi de viata.
(I)2.7.1. Fisele de autoevaluare completate de copil/tanar.
(I)2.7.2. Numarul de reclamatii la SDVI/furnizorul de servicii/an cu privire
la neintelegerea instructajului de autoevaluare.
(I)2.7.3. Numarul de re-evaluari/caz/an si rapoartele de re-evaluare
semnate de responsabilul de caz.
(I)2.7.4. Verificarea datelor cu privire la capacitatea instrumentelor de
evaluare de a stabili progresul in timp in formarea anumitor deprinderi (de
exemplu, rapoartele de reevaluare mentioneaza utilizarea acelorasi
instrumente).
(I)2.9.1. Planificarea evaluarilor si re-evaluarilor (orar, timp alocat,
persoana responsabila, resursele alocate etc.).
(I)2.9.2. Numarul de solicitari ale copilului/tanarului de re-evaluare a
deprinderilor. Formularul de cerere de re-evaluare a deprinderilor.
(I)2.9.3. Numarul de re-evaluari datorate unor situatii speciale (de
exemplu, angajare, satisfacerea serviciului militar, admiterea intr-o scoala).
(I)2.10.1. Planificarea evaluarilor si re-evaluarilor.
(I)2.10.2. Lista/harta institutiilor care ofera spatii de desfasurare
pentru activitatile de dezvoltare a DVI. Conventiile de colaborare cu alte institutii/furnizori
de servicii privind utilizarea de spatii si resurse pentru activitatile de
dezvoltare a DVI.
(I)2.10.3. Bugetul SDVI, documentele care atesta cheltuielile pentru
asigurarea resurselor necesare (de exemplu, pentru cumpararea de instrumente de
evaluare, plata transportului).
(I)2.11.1. Raportul de evaluare este semnat de responsabilul de caz.
Continutul raportului este in concordanta cu cel al fiselor de evaluare
completate de membrii echipei interdisciplinare.
(I)2.11.2. Continutul raportului (recomandari privind elaborarea PIS,
informatii privind performantele copilului, despre deprinderile de munca,
practice etc., diverse recomandari pentru profesionistii din serviciile pentru
protectia copilului etc.).
(I)2.12. Documentele care atesta transmiterea copiilor rapoartelor
persoanelor mentionate in standardele minime obligatorii prezente.
(I)2.13. PIS este semnat de membrii echipei interdisciplinare. Compararea
datei redactarii PIS cu data inregistrarii cazului la SDVI.
PROGRAMUL DE INTERVENTIE SPECIFICA PENTRU DEZVOLTAREA DEPRINDERILOR DE
VIATA INDEPENDENTA
______________________________________________________________________________
| Standardul 3 | Programul de interventie specifica pentru dezvoltarea
|
| | deprinderilor de viata independenta
|
| |
|
| | Fiecare copil/tanar aflat in evidenta sistemului de protectie
|
| | beneficiaza de un program de interventie specifica pentru
|
| | dezvoltarea deprinderilor de viata independenta in functie de
|
| | nevoile sale individuale si de contextul socio-familial in
|
| | care traieste si se dezvolta. Programul asigura
|
| | individualizarea procesului de educatie, socializare la care
|
| | are dreptul fiecare copil, coerenta si continuitatea
|
| | interventiei, respectarea drepturilor copilului, in special
|
| | cele legate de exprimarea libera a opiniei, antrenarea si
|
| | responsabilizarea copilului/tanarului fata de propriul proces
|
| | de educare si integrare sociala, mobilizarea resurselor
|
| | familiale.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Toti copiii/tinerii aflati in evidenta sistemului de
|
| | protectie beneficiaza de servicii si masuri adecvate de
|
| | asistenta, cu respectarea dreptului fundamental la
|
| | individualitate, pentru dezvoltarea cu succes a competentelor
|
| | de viata autonoma.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Conditii minime de realizare a standardului 3
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.1. SDVI stabileste proceduri clare referitoare la elaborarea PIS, precum
|
| si la modalitatile de investigare a progresului inregistrat de client,
|
| care sunt parte integranta a metodologiei de organizare si functionare
|
| a SDVI si sunt puse la dispozitia echipei interdisciplinare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.2. PIS contine obiective pe termen scurt, mediu si lung, activitatile
|
| corespunzatoare acestor obiective, care pot fi periodice, inclusiv de
|
| rutina, sau ocazionate de anumite proceduri sau evenimente, durata
|
| aferenta activitatilor, personalul de specialitate desemnat si alte
|
| persoane implicate, resursele materiale si financiare alocate
|
| activitatilor, precum si modalitatile de monitorizare si
|
| evaluare/re-evaluare. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.3. In elaborarea si implementarea PIS se iau in considerare aspectele
|
| legate de cultura, etnie, limba, religie, dizabilitate etc. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.4. Responsabilul de caz initiaza si coordoneaza procesul elaborarii PIS
|
| si monitorizeaza implementarea acestuia in concordanta cu normele si
|
| etica profesionala si prevederile standardelor minime obligatorii
|
| privind managementul de caz in domeniul protectiei copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.5. Copilul/tanarul este consultat in luarea deciziilor cu privire la
|
| activitatile si obiectivele PIS in functie de varsta, experienta,
|
| capacitate de intelegere si are dreptul la asistenta in exercitarea
|
| acestui drept. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.6. PIS stabileste accesul copilului/tanarului la oportunitati de
|
| dezvoltare (activitati practice, de invatare, de exersare,
|
| experimentare, activitati cu caracter profesional etc.)
|
| corespunzatoare nevoilor, nivelului achizitiilor, pasiunilor si
|
| aspiratiilor lui. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.7. In implementarea PIS, copilul are acces la mijloace care pot avea un
|
| impact asupra dezvoltarii personale in sfera autonomizarii si, in
|
| limitele legii, este incurajat sa exploreze orice cale adecvata,
|
| relevanta pentru imbunatatirea performantelor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.8. PIS se elaboreaza si implementeaza in colaborare cu
|
| familia/reprezentantul legal, precum si alti parteneri relevanti.
|
| Parteneriatul cu familia/reprezentantul legal/tanarul este formalizat
|
| prin contractul incheiat cu managerul de caz, in care sunt precizate
|
| responsabilitatile partilor cu privire la implementarea planului
|
| individualizat de protectie/planului de servicii. Daca este cazul, se
|
| incheie un contract similar cu responsabilul de caz. Se recomanda
|
| adaptarea modelului de contract cu familia din Ordinul secretarului de
|
| stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie,
|
| al ministrului educatiei si cercetarii, al ministrului sanatatii si
|
| familiei si al presedintelui Autoritatii Nationale pentru persoanele
|
| cu handicap nr. 18/3989/416/142/2003 privind aprobarea Ghidului
|
| metodologic pentru evaluarea copilului cu dizabilitati si incadrarea
|
| intr-un grad de handicap.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.9. Responsabilul de caz urmareste modalitatile de pregatire a copiilor si
|
| tinerilor pentru dobandirea de competente sociale si interpersonale si
|
| exersarea in siguranta a achizitiilor si deprinderilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.10. Toti profesionistii implicati in implementarea PIS iau masurile
|
| necesare pentru prevenirea oricaror evenimente cu posibile consecinte
|
| negative asupra sanatatii si integritatii copiilor/tinerilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.11. PIS este re-evaluat periodic (trimestrial) si de cate ori este nevoie
|
| si, dupa caz, revizuit astfel incat masurile sa fie optimizate pentru
|
| un maxim de performanta, rapoartele de re-evaluare fiind redactate de
|
| catre responsabilul de caz. Revizuirea va preciza motivele pentru care
|
| a fost efectuata. Rapoartele de re-evaluare sunt transmise in maxim 7
|
| zile de la intocmire membrilor echipei interdisciplinare, copilului,
|
| in raport cu varsta si gradul de maturitate, tanarului si
|
| familiei/reprezentantului legal, precum si managerului de caz.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.12. Pentru fiecare copil/tanar aflat in evidenta SDVI, responsabilul de
|
| caz intocmeste si actualizeaza dosarul DVI.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.13. Incheierea PIS are loc fie cand s-au atins obiectivele in sfera DVI in
|
| perioada de timp stabilita pentru implementarea planului
|
| individualizat de protectie/planul de servicii, fie odata cu iesirea |
| copilului/tanarului din sistemul de protectie a copilului. In situatia
|
| din urma, cand are loc reintegrarea in familie, daca obiectivele in
|
| sfera DVI nu au fost atinse in integralitate se poate continua
|
| implementarea PIS in perioada de monitorizare legala de 3 luni. Se
|
| recomanda ca aceasta perioada de monitorizare sa fie in medie de
|
| 6 luni, cu posibilitati de prelungire in anumite situatii, cu avizul
|
| directorului SPSPC. In situatia in care se pregateste iesirea unui
|
| tanar din sistemul de protectie, managerul de caz impreuna cu
|
| coordonatorul SDVI se asigura ca s-au luat toate masurile necesare
|
| pentru integrarea lui socio-profesionala, implicand inclusiv
|
| autoritatile locale si institutiile relevante.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 3
(I)3.1.1. Metodologia de organizare si functionare a SDVI contine proceduri
referitoare la elaborarea PIS si modalitatile de investigare a progresului
inregistrat de client. Procedurile sunt cunoscute de membrii echipei
interdisciplinare. Existenta unor instructiuni scrise.
(I)3.1.2. Fisele de evaluare a riscului de stagnare sau de neatingere a
obiectivelor educative, fisele de evaluare specifica.
(I)3.2., 3.3.1., 3.9.1. Continutul PIS.
(I)3.3.2. - Metodologia de organizare si functionare a SDVI contine proceduri
referitoare la combaterea discriminarii;
- Participantii la PIS (copil/tanar, familie/reprezentant legal, echipa
multidisciplinara, consultanti etc.) cunosc principiile nediscriminarii,
prevederile legislatiei in vigoare cu privire la discriminare; documente care
atesta participarea personalului la cursuri pe teme de prevenire si combatere a
discriminarii (dosarele angajatilor, certificatele de absolvire a cursurilor,
planul anual de actiune s.a.);
- Verificari ale conditiilor in care se pot produce discriminari, realizate
de coordonatorul SDVI, si masurile luate pentru inlaturarea preventiva a
cauzelor care le determina.
- Numarul de sesizari la SDVI/furnizorul de servicii privind discriminari
produse in implementarea PIS.
(I)3.4.1., 3.9.2. Fisa de post a responsabilului de caz.
(I)3.4.2. Responsabilii de caz cunosc normele si etica profesionala,
prevederile standardelor minime obligatorii prezente, au cunostinte, respecta
principiile si aplica procedurile corespunzatoare managementului de caz.
(I)3.5.1. PIS este semnat de client si/sau familie/reprezentant legal.
(I)3.5.2. Dosarul DVI - documente care atesta participarea
copilului/tanarului si consultarea sa la reuniunile echipei de luare a
deciziilor in procesul elaborarii si implementarii PIS.
(I)3.5.3. Instructajul standard specific varstei, de prezentare a
coordonatelor PIS.
(I)3.6.1. Continutul PIS. Numarul si tipul echipamentelor si a
instrumentelor necesare desfasurarii activitatilor din cadrul PIS, care sunt
compatibile cu varsta copilului.
(I)3.6.3. Metodologia SDVI prevede strategii de motivare a
copiilor/tinerilor pentru coparticipare.
(I)3.6.4. Numarul de reclamatii la SDVI/furnizorul de servicii/an cu
privire la neacceptarea unora dintre metode si a nerespectarii motivatiei
copilului.
(I)3.7. Baza materiala, resursele s.a. sunt multidimensionale si permit
copilului experiente multiple, cu impact pozitiv asupra dezvoltarii.
(I)3.8. Contractul cu familia/reprezentantul legal, conventiile de
colaborare cu celelalte servicii/institutii.
(I)3.10. Fisele de post, proceduri referitoare la protectia impotriva
abuzurilor, instructiuni scrise in acest sens. Profesionistii cunosc aceste
proceduri si le aplica unitar, indiferent din ce institutie provin.
(I)3.11. Planificarea re-evaluarilor PIS, numarul de re-evaluari ale
PIS/caz/an, numarul de revizuiri ale PIS/caz/an, consemnarea motivelor
efectuarii revizuirilor, documentele care atesta transmiterea copiilor
rapoartelor de re-evaluare persoanelor mentionate in standardele minime
obligatorii prezente.
(I)3.12.1. Existenta dosarelor DVI pentru fiecare copil/tanar aflat in
evidenta SDVI.
(I)3.12.2. Continutul dosarelor DVI, de exemplu:
- documente primite de la managerul de caz (planul individualizat de
protectie/planul de servicii, evaluarea initiala a situatiei
copilului/tanarului, raportul de evaluare psihosociala/raportul de evaluare
complexa etc.)
- documente realizate in cadrul SDVI si al institutiilor/serviciilor
partenere (fisele de evaluare specifica a DVI, raportul de evaluare, PIS,
fisele si rapoartele de re-evaluare/revizuire, notificarile catre managerul de
caz si persoanele implicate in solutionarea cazului, documente care atesta
intalnirile echipei interdisciplinare, fise de monitorizare a PIS, recomandari
scrise privind imbunatatirea PIS din partea membrilor echipei sau
consultantilor, scale de inregistrare a progresului, fise de urmarire a
gradului de satisfactie a copilului/tanarului etc.).
(I)3.13.1. Dosarul copilului aflat in responsabilitatea managerului de caz
si dosarul DVI.
(I)3.13.2. - Numarul de copii reintegrati in familie cu/fara PIS in
perioada de monitorizare postservicii. Notificarile catre autoritatile locale
privind iesirea copilului din sistemul de protectie in vederea luarii masurilor
necesare pentru mentinerea copilului in familie.
- Numarul de tineri (re)integrati socioprofesional. Solicitarile/referirile
catre autoritatile locale (pentru aplicarea legii privind venitul minim
garantat, obtinerea unei locuinte sociale, alte masuri privind combaterea
marginalizarii etc.) si institutiile relevante (agentiile de ocupare a fortei
de munca, unitati comerciale s.a. in vederea obtinerii unui loc de munca) si
solutiile identificate impreuna cu acestea.
ACTIVITATILE SERVICIULUI PENTRU DEZVOLTAREA DEPRINDERILOR DE VIATA
INDEPENDENTA
______________________________________________________________________________
| Standardul 4 | Activitati
|
| |
|
| | Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata
|
| | independenta desfasoara activitati structurate sau
|
| | semistructurate de pregatire si stimulare a autonomizarii
|
| | copiilor si tinerilor, de stimulare a individualitatii si
|
| | dezvoltare a resurselor personale ale acestora pentru
|
| | trecerea de la dependenta la independenta personala.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii aflati in evidenta sistemului de protectie si tinerii
|
| | care parasesc acest sistem dobandesc deprinderi de viata
|
| | independenta, sunt incurajati sa participe la programele de
|
| | asistenta sociala, de socializare, adaptare la viata sociala
|
| | si la cultura comunitatii din care fac parte si sunt
|
| | sprijiniti in procesul de integrare socio-profesionala.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Conditii minime de realizare a standardului 4 |
|______________________________________________________________________________|
| 4.1. Strategia de dezvoltare a DVI promoveaza si planifica pregatirea
|
| timpurie a copiilor pentru viata autonoma, cand exista conditii de |
| maxima disponibilitate educativa si deprinderile se pot invata in
|
| armonie unele cu celelalte si nu in disonanta.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.2. Activitatile pentru dezvoltarea DVI se desfasoara cu sprijinul
|
| referentilor de formare. Referentul de formare desfasoara cu
|
| copilul/tanarul o activitate punctuala, precisa, centrata pe o anumita
|
| deprindere de viata.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.3. Activitatile pentru dezvoltarea DVI se desfasoara atat in mediu
|
| institutional, cat si in mediu deschis, favorizand experienta sociala
|
| si deschiderea catre comunitate, experimentarea, invatarea prin
|
| actiune.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.4. Activitatile desfasurate in institutii publice sau private se
|
| realizeaza cu acordul partilor, care este formalizat in conventii de
|
| parteneriat incheiate intre furnizorii de servicii. Aceste contracte
|
| prevad drepturile, obligatiile celor care organizeaza activitati
|
| pentru dezvoltarea DVI si a organismelor partenere, precum si
|
| conditiile optime de indeplinire a obiectivelor. |
|______________________________________________________________________________|
| 4.5. Activitatile pentru dezvoltarea DVI sunt structurate/semistructurate
|
| si se realizeaza in baza unor metodologii specifice.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.6. Activitatile pentru dezvoltarea DVI tin cont de varsta, nivelul de
|
| dezvoltare, opinia si aspiratiile copiilor/tinerilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.7. Activitatile nu mizeaza pe privatiune sau constrangere. Orice abuz in
|
| acest sens este sanctionat imediat, conform reglementarilor in
|
| vigoare. Copiii sunt sprijiniti sa inteleaga importanta unor
|
| deprinderi si comportamente adecvate in viata sociala si sunt ajutati
|
| sa le adopte cu discernamant si incredere in adaptabilitatea acestora.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.8. Pentru desfasurarea activitatilor de dezvoltare a DVI sunt asigurate
|
| spatii si mijloace adecvate obiectivului actiunii si se asigura
|
| deschidere si transparenta participarii comunitatii, familiei, la
|
| organizarea acestora.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.9. In cadrul SDVI, copiii si tinerii beneficiaza de consiliere |
| psihologica si vocationala, informare permanenta privind evolutia lor
|
| in cadrul PIS, informare cu privire la diferite oportunitati de studiu
|
| sau oferte profesionale, consiliere juridica s.a., intr-o atmosfera de
|
| parteneriat, intelegere reciproca si valorizare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.10. Coordonatorul SDVI ia masurile necesare pentru protectia copilului
|
| impotriva oricarei forme de abuz, neglijare si exploatare (de exemplu,
|
| abuz fizic, discriminare, tratament inuman sau degradant).
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 4
(I)4.1.1. Continutul strategiei judetene/locale a sectoarelor municipiului
Bucuresti comparativ cu strategia, respectiv planul anual de actiune al SDVI.
(I)4.1.2. Continutul PIS.
(I)4.2. Numarul referentilor de formare/PIS angajati ai SDVI sau ai
institutiilor partenere, structura de personal a SDVI.
(I)4.3.1., 4.8.2. Metodologia de organizare si functionare a SDVI contine
referiri clare la tehnici de stimulare a experientei si participarea copilului
la actiuni in mediu deschis, in comunitate, precum si modalitatile de implicare
a comunitatii.
(I)4.3.2. Numarul de activitati/PIS desfasurate in cadru institutional
(SDVI si alte institutii din comunitate) si in comunitate (vizite realizate in
institutii publice sau private de interes, excursii, tabere etc.).
(I)4.4.1. Conventiile de colaborare cu alti parteneri sociali.
(I)4.4.2. Numarul de vizite ale responsabilului de caz acolo unde se
desfasoara activitatea cu copilul in procesul de implementare a PIS.
(I)4.5. Existenta metodologiilor specifice de organizare a diferitelor
activitati pentru dezvoltarea DVI.
(I)4.6. Dosarele DVI.
(I)4.7.1., 4.10.1. Metodologia de organizare si functionare a SDVI, precum
si metodologiile specifice organizarii activitatilor pentru dezvoltarea DVI
cuprind elemente clare de combatere a privatiunii, constrangerii sau a altor
metode care incalca drepturile copilului sau pot conduce la abuzuri.
(I)4.7.2., 4.10.2. Numarul de sesizari la SDVI/furnizorul de
servicii/serviciul public specializat pentru protectia copilului privind
abuzuri asupra copilului si masurile luate pentru solutionarea acestora.
(I)4.7.3. Documente care atesta participarea personalului la cursuri
privind prevenirea abuzului asupra copilului (dosarele angajatilor, certificate
de absolvire a cursurilor relevante etc.).
(I)4.8.1. Planul anual de actiune, bugetul anual al SDVI. Compartimentarea,
amenajarea si dotarea spatiului existent este in acord cu prevederile
standardelor minime obligatorii prezente si nevoile copiilor/tinerilor aflati
in evidenta SDVI.
(I)4.8.2. Numarul anual de actiuni realizate impreuna cu membrii
comunitatii.
(I)4.9.1. - Numarul de sedinte de consiliere psihologica/client si per
total clienti/an;
- Numarul de sedinte de consiliere vocationala/client si per total
clienti/an;
- Numarul de sedinte de consiliere juridica/client si per total clienti/an;
- Numarul de sedinte de consiliere cu parintii/reprezentantii legali/PIS si
per total clienti/an.
(I)4.9.2. Existenta unei baze de date complexe (cu informatii referitoare
la clienti, pentru sensibilizarea comunitatii si informarea clientilor, in ceea
ce priveste oferta de munca, activitati cu caracter comunitar si alte
informatii de interes pentru tineri si copii) pentru informarea clientilor.
Numarul de sesizari la SDVI/furnizorul de servicii cu privire la neadecvarea
bazei de date la nevoile clientilor.
______________________________________________________________________________
| Standardul 5 | Integrarea profesionala |
| |
|
| | Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata
|
| | independenta asigura desfasurarea activitatilor de pregatire
|
| | a fiecarui copil/tanar, in raport cu varsta, studiile si
|
| | legislatia in vigoare, in vederea integrarii active a
|
| | acestuia pe piata muncii la parasirea sistemului de
|
| | protectie.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Fiecare copil/tanar aflat in evidenta sistemului de protectie
|
| | beneficiaza de orientare scolara si profesionala, de
|
| | sustinere pentru frecventarea programelor de formare in
|
| | meserii cerute pe piata muncii si validate conform legii,
|
| | precum si pentru gasirea unui loc de munca, angajare si
|
| | adaptare la cerintele postului.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Conditii minime de realizare a standardului 5
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.1. PIS contine un capitol dedicat orientarii scolare si profesionale si
|
| pregatirii integrarii profesionale.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.2. SDVI asigura accesul copilului/tanarului la activitati individuale si
|
| de grup pentru familiarizarea cu legislatia muncii si formarea unei
|
| atitudini pozitive fata de munca.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.3. Referentul de formare sprijina copilul/tanarul in demersurile pentru
|
| identificarea ofertelor de cursuri profesionale si/sau de locuri de
|
| munca in cadrul comunitatii, facilitand relationarea cu
|
| institutii/agentii/organizatii specializate, precum si cu potentiali |
| angajatori.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.4. Fiecare copil/tanar, care si-a finalizat studiile sau pregatirea
|
| profesionala, este sprijinit sa-si gaseasca un loc de munca
|
| corespunzator asteptarilor si pregatirii sale. Atunci cand este cazul,
|
| se mediaza relatia intre tanar si angajator astfel incat angajarea si
|
| adaptarea tanarului la cerintele locului de munca sa se faca in termen
|
| optim si cu rezultate durabile.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 5
(I)5.1. Metodologia de organizare si functionare a SDVI. Continutul PIS
pentru clientii considerati eligibili pentru integrare profesionala (in functie
de varsta copilului, studiile, aspiratiile acestuia etc.).
(I)5.2. Numarul si tipul activitatilor de pregatire pentru integrarea
profesionala/client si per total clienti eligibili pentru integrare
profesionala/an. Discutii cu copiii si tinerii.
(I)5.3.1. Numarul de contacte stabilite in cadrul activitatilor pentru
integrarea profesionala cu parteneri sociali, angajatori, institutii de
pregatire profesionala etc./client.
(I)5.3.2. Oferta de ziare si alte surse de informare puse la dispozitia
copiilor/tinerilor.
(I)5.3.3. Metodologia SDVI, conventii de colaborare cu autoritatile
administratiei publice locale, institutiile si serviciile din reteaua de
sprijin pentru copii/tineri.
(I)5.4.1. Metodologia SDVI, continutul PIS (indicatorii de integrare
profesionala).
(I)5.4.2. - Numarul de copii/tineri care si-au obtinut un loc de munca.
- Numarul de copii/tineri care au abandonat o data locul de munca in 12
luni.
- Numarul de copii/tineri care au abandonat locul de munca de mai multe ori
in 12 luni.
- Raportul dintre numarul de copii/tineri integrati profesional si
copii/tineri eligibili care nu au reusit integrarea profesionala.
- Numarul de protocoale de sprijin incheiate de angajator, copii/tineri si
coordonatorul SDVI.
RESURSE UMANE
______________________________________________________________________________
| Standardul 6 | Recrutarea, angajarea si numarul personalului
|
| |
|
| | Personalul serviciului pentru dezvoltarea deprinderilor de
|
| | viata independenta este selectat cu atentie si
|
| | responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare si
|
| | angajare care se desfasoara in acord cu legislatia in vigoare
|
| | si raspunde nevoilor serviciului.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si tinerii beneficiaza de servicii de calitate oferite
|
| | de personalul serviciului pentru dezvoltarea deprinderilor de
|
| | viata independenta cu profesionalism, respect si empatie fata
|
| | de acestia.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Conditii minime de realizare a standardului 6
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.1. Angajatorul este obligat sa angajeze personal calificat care sa
|
| raspunda prevederilor standardelor minime obligatorii prezente si
|
| planului anual de actiune al SDVI. Daca SDVI functioneaza intr-o zona
|
| geografica in care traiesc comunitati etnice minoritare, se recomanda |
| ca in componenta personalului de specialitate sa existe si
|
| profesionisti care vorbesc si limba minoritatilor respective.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.2. SDVI dispune de un set de criterii de selectie a personalului, bazate
|
| pe competenta si experienta, precum si in conformitate cu specificul
|
| SDVI si reglementarile legale in vigoare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.3. La angajare se va tine cont obligatoriu de trasaturile de personalitate
|
| ale fiecarui candidat, care sunt necesare in lucrul cu copiii/tinerii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.4. Angajatorul poate dispune, in conditiile legii, si de alt personal
|
| decat cel prevazut in statul de functii al SDVI, in vederea
|
| indeplinirii misiunii SDVI in conditii optime.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.5. Personalul de specialitate trebuie sa aiba studii socio-umane. La
|
| angajare se acorda prioritate profesionistilor cu experienta in
|
| dezvoltarea de strategii educative de socializare si dezvoltare a
|
| personalitatii copiilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.6. Responsabilul de caz trebuie sa aiba studii socio-umane si experienta
|
| de cel putin 2 ani in servicii pentru copil si familie. La angajare se
|
| acorda prioritate profesionistilor cu pregatire in managementul de
|
| caz.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.7. Coordonatorul SDVI trebuie sa aiba studii superioare si experienta de
|
| cel putin 2 ani in servicii pentru copil si familie. La angajare se
|
| acorda prioritate profesionistilor care au pregatire manageriala.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.8. Coordonatorul SDVI se asigura ca fisele de post sunt revizuite in
|
| functie de dinamica cerintelor posturilor respective.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.9. Numarul si structura de personal sunt suficiente si corespunzatoare
|
| pentru acoperirea tuturor serviciilor oferite de SDVI conform
|
| prevederilor standardelor minime obligatorii prezente si planului anual
|
| de actiune. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 6
(I)6.1. Diplomele de studii si alte acte care atesta calificarea
personalului angajat.
(I)6.2. Criteriile de selectie a personalului.
(I)6.3. Documentele si materialele care atesta recrutarile de personal.
Informatiile existente in dosarul angajatului referitoare la interviul avut in
vederea ocuparii postului respectiv.
(I)6.4. Statul de functii al SDVI si organigrama completa a furnizorului de
servicii.
(I)6.5. - 6.9. Organigrama, diplomele de studii, contractele de munca,
contractele de voluntariat, fisele de post, dosarele angajatilor.
______________________________________________________________________________
| Standardul 7 | Formarea initiala si continua a personalului
|
| |
|
| | Personalul serviciului pentru dezvoltarea deprinderilor de |
| | viata independenta are pregatirea si abilitatile profesionale
|
| | corespunzatoare pentru a lucra cu copiii si tinerii, precum
|
| | si in echipa interdisciplinara.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si tinerii beneficiaza de servicii de calitate si
|
| | personalizate din partea unor profesionisti bine pregatiti,
|
| | cu abilitati empatice si de comunicare.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Conditii minime de realizare a standardului 7
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.1. Fiecare angajat al SDVI are calificarea necesara pentru indeplinirea
|
| sarcinilor postului respectiv.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.2. La angajare, fiecare profesionist, inclusiv coordonatorul SDVI,
|
| beneficiaza de minim 60 de ore de formare in domeniul dezvoltarii DVI
|
| si al managementului de caz, asigurata din bugetul angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.3. Personalul SDVI, inclusiv coordonatorul acestuia, beneficiaza de cel
|
| putin 60 de ore pe an de formare continua in domeniul dezvoltarii DVI,
|
| asigurate din bugetul angajatorului. Formarea continua urmareste cu
|
| prioritate obtinerea de cunostinte, deprinderi si abilitati in
|
| folosirea instrumentelor de evaluare, identificarea si recunoasterea
|
| deficientelor care pot apare in derularea PIS, precum si in luarea
|
| deciziilor si a masurilor necesare solutionarii diferitelor probleme.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.4. Specialistii din cadrul SDVI sunt incurajati sa participe la diverse
|
| cursuri de formare care ii pot ajuta in optimizarea muncii lor,
|
| inclusiv seminarii si conferinte.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.5. Educatia permanenta a personalului de specialitate, precum si formarea
|
| profesionala continua pentru toti angajatii SDVI, vor fi promovate,
|
| sprijinite si inregistrate de catre coordonatorul SDVI.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.6. Voluntarii actioneaza in baza unor contracte clare, in acord cu
|
| legislatia in vigoare. |
|______________________________________________________________________________|
| 7.7. SDVI are obligatia sa asigure un numar minim de 14 ore de formare
|
| pentru voluntari, inainte de inceperea activitatilor acestora. |
|______________________________________________________________________________|
| 7.8. Formarea profesionala continua a voluntarilor va fi promovata,
|
| sprijinita si inregistrata de catre coordonatorul SDVI.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.9. La angajare, in lipsa unei pregatiri in domeniul managementului
|
| serviciilor sociale, coordonatorul SDVI beneficiaza de formare in
|
| acest domeniu, asigurata din bugetul angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.10. Coordonatorul SDVI beneficiaza anual de cel putin 21 de ore de formare
|
| in domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul
|
| angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.11. Educatia permanenta si formarea profesionala continua a angajatilor se
|
| realizeaza conform legislatiei in vigoare, prin intermediul cursurilor
|
| organizate in cadrul sistemului educational, sanitar si al formarii
|
| profesionale a adultilor. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 7
(I)7.1. - 7.10. Dosarul personal al fiecarui angajat, inclusiv al
coordonatorului si voluntarilor, cuprinde documentele prevazute de legislatia
in vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare
initiala si continua prevazute de standardele minime obligatorii prezente.
(I)7.11. Certificatele de absolvire cu recunoastere nationala si cele cu
recunoastere din partea angajatorului. In cazul celor din urma se verifica
modalitatea de desfasurare a programului de formare, utilizand criteriile
existente in legislatia de formare profesionala a adultului.
______________________________________________________________________________
| Standardul 8 | Supervizarea
|
| |
|
| | Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata
|
| | independenta dispune de un sistem eficient de supervizare al
|
| | resurselor umane, care permite functionarea sa la randament
|
| | optim. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Personalul este motivat si performant, asigurand servicii de
|
| | calitate pentru clientii serviciului pentru dezvoltarea
|
| | deprinderilor de viata independenta.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Conditii minime de realizare a standardului 8
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.1. Coordonatorul SDVI are obligatia de a asigura supervizarea interna si
|
| externa a personalului de specialitate si a voluntarilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.2. Coordonatorul SDVI organizeaza intalniri periodice de supervizare cu
|
| personalul de specialitate SDVI, individual si in echipa, si la cererea
|
| acestora. Toate intalnirile sunt inregistrate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.3. Supervizarea voluntarilor este asigurata de catre personal desemnat de
|
| coordonatorul SDVI. |
|______________________________________________________________________________|
| 8.4. Furnizorul de servicii are obligatia de a asigura supervizarea
|
| coordonatorului SDVI. |
|______________________________________________________________________________|
| 8.5. Supervizarea se realizeaza de specialisti cu studii superioare
|
| socio-umane cu pregatire in supervizare sau experienta de cel putin doi
|
| ani in servicii pentru copil si familie in plus fata de persoanele
|
| carora li se asigura supervizarea respectiva.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.6. La cerere, personalul de specialitate din cadrul SDVI poate asigura
|
| supervizare pentru specialistii din alte servicii pentru protectia
|
| copilului in care se desfasoara activitati de dezvoltare a DVI. In
|
| aceasta situatie este necesar acordul coordonatorilor serviciilor.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 8
(I)8.1. - 8.2. - Numar de intalniri de supervizare, individuale si in
echipa/angajat/luna/an.
- Numar de intalniri de supervizare la solicitarea angajatilor/echipei/an.
(I)8.3. Numar de intalniri de supervizare/voluntar/luna/an.
(I)8.4. Numar de intalniri de supervizare a coordonatorului/luna/an.
(I)8.5. Documentele inregistrate referitoare la supervizare.
(I)8.6. Numar de intalniri de supervizare pentru personal din afara
SDVI/an.
ADMINISTRARE SI MANAGEMENT
______________________________________________________________________________
| Standardul 9 | Locatia, resurse financiare si baza materiala
|
| |
|
| | Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata
|
| | independenta dispune de o locatie accesibila comunitatii,
|
| | resurse financiare suficiente si o baza materiala
|
| | corespunzatoare derularii tuturor activitatilor.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si tinerii beneficiaza de servicii de calitate
|
| | furnizate de serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de
|
| | viata independenta. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Conditii minime de realizare a standardului 9
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.1. SDVI functioneaza intr-o cladire adecvata, sigura, adaptata serviciilor
|
| pe care le ofera, precum si particularitatilor beneficiarilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.2. SDVI se afla intr-un loc accesibil tuturor membrilor comunitatii din
|
| punct de vedere al existentei mijloacelor de transport si de amplasare
|
| a celorlalte servicii din comunitate de care pot beneficia.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.3. SDVI dispune de un numar suficient de spatii pentru derularea
|
| activitatilor pentru dezvoltarea DVI, precum si a celorlalte activitati
|
| necesare functionarii sale eficiente (spatii administrative, spatii
|
| igienico-sanitare etc).
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.4. SDVI se afla intr-o zona in care siguranta generala a copiilor nu este
|
| afectata si dispune de toate autorizatiile legale de functionare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.5. Fondurile alocate SDVI de catre furnizorul de servicii sunt suficiente
|
| pentru indeplinirea misiunii sale si prevederilor standardelor minime
|
| obligatorii prezente.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.6. Coordonatorul SDVI are responsabilitatea de a asigura surse
|
| suplimentare de finantare, cu precadere prin identificarea si
|
| mobilizarea resurselor comunitare, pentru asigurarea derularii
|
| activitatilor necesare in comunitate si autosustinerea pe termen lung a
|
| SDVI.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.7. Coordonatorul SDVI are responsabilitatea de a superviza utilizarea
|
| fondurilor derulate de CZ.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 9
(I)9.1., 9.3. Cladirea este sigura din punct de vedere structural si
spatiile sunt suficiente ca numar si dotate adecvat scopului acestora, in
concordanta cu misiunea si prevederile standardelor minime obligatorii
prezente.
(I)9.2.1. Membrii comunitatii au diverse mijloace de acces la SDVI.
(I)9.2.2. SDVI este dotat cu facilitati pentru persoanele cu dizabilitati,
conform legislatiei in vigoare.
(I)9.4.1. Amplasarea SDVI intr-o zona care nu pericliteaza siguranta
copiilor.
(I)9.4.2. Existenta autorizatiilor legale de functionare (autorizatie
sanitara de functionare, autorizatie de prevenire si stingere a incendiilor
etc).
(I)9.5. - 9.7. Bugetul anual alocat SDVI de catre furnizorul de servicii
(serviciul public specializat pentru protectia copilului, organisme private
autorizate sau autoritatile administratiei publice locale).
______________________________________________________________________________
| Standardul 10 | Management si administrare |
| |
|
| | Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata
|
| | independenta dispune de un management si o administrare
|
| | eficiente, care ii asigura o functionare optima in acord cu
|
| | misiunea sa.
|
|_______________|______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si tinerii beneficiaza de servicii de calitate in
|
| | raport cu nevoile lor.
|
|_______________|______________________________________________________________|
| Conditii minime de realizare a standardului 10
|
|______________________________________________________________________________|
| 10.1. SDVI functioneaza intr-un cadru legal, certificat de documente
|
| oficiale. |
|______________________________________________________________________________|
| 10.2. Coordonatorul SDVI are responsabilitatea ca misiunea SDVI sa fie
|
| formulata in scris, afisata, cunoscuta si promovata atat in cadrul
|
| SDVI, cat si in comunitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 10.3. SDVI isi formuleaza o metodologie de organizare si functionare in baza
|
| legislatiei in vigoare, inclusiv a standardelor minime obligatorii
|
| prezente si a ghidului aferent, precum si a experientei in domeniul
|
| dezvoltarii DVI si a literaturii de specialitate. |
|______________________________________________________________________________|
| 10.4. SDVI isi stabileste un regulament de ordine interioara sau norme
|
| interne de functionare, in functie de angajator, care reflecta
|
| spiritul valorilor democratice de respect pentru drepturile copilului
|
| si ale individului, sunt avizate de coordonatorul SDVI si aduse la
|
| cunostinta intregului personal.
|
|______________________________________________________________________________|
| 10.5. Coordonatorul SDVI organizeaza periodic - cel putin o data pe luna,
|
| sau de cate ori este nevoie sedinte administrative cu intregul
|
| personal. Aceste sedinte sunt planificate, au o agenda afisata si
|
| continutul lor este consemnat in procese-verbale.
|
|______________________________________________________________________________|
| 10.6. Prin activitatile de formare, prin modul de intocmire si revizuire a
|
| fiselor de post pentru fiecare angajat, precum si prin toate
|
| activitatile de comunicare interna ale SDVI, se promoveaza principiul
|
| muncii in echipa. Se organizeaza periodic sau de cate ori este nevoie
|
| si se documenteaza reuniuni ale personalului de specialitate care
|
| constituie echipa SDVI (de exemplu, pentru dezbaterea implementarii
|
| PIS). |
|______________________________________________________________________________|
| 10.7. Coordonatorul SDVI se asigura ca exista o buna comunicare in
|
| interiorul serviciului si cu serviciile si institutii partenere,
|
| furnizorii de servicii si autoritatile locale.
|
|______________________________________________________________________________|
| 10.8. Calitatea si performanta serviciului se apreciaza in baza evaluarii
|
| interne (de catre coordonatorul SDVI) si externe (de catre furnizorul
|
| de servicii). Se recomanda ca evaluarea serviciului sa se realizeze
|
| interdisciplinar.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 10
(I)10.1. Existenta documentelor care certifica infiintarea si functionarea
SDVI (hotarari, autorizatii, decizii, act constitutiv si statut, acorduri de
functionare, conventii de parteneriat etc.).
(I)10.2.1. Afisarea misiunii SDVI intr-un loc vizibil si accesibil tuturor
celor interesati. Existenta materialelor promotionale (pliante, brosuri etc.).
(I)10.2.2. Cunoasterea misiunii de catre personalul si beneficiarii SDVI.
(I)10.2.3. Cunoasterea si constientizarea de catre angajati a faptului ca
activitatile pe care le desfasoara contribuie la indeplinirea misiunii SDVI.
(I)10.3. Existenta metodologiei de organizare si functionare a SDVI.
(I)10.4.1. Existenta regulamentului de ordine interioara/normelor interne
de functionare.
(I)10.4.2. Cunoasterea de catre toti angajatii a prevederilor
regulamentului de ordine interioara/normelor interne de functionare.
(I)10.5.1. Numarul sedintelor administrative cu personalul/luna/an.
Sedintele sunt organizate pentru a discuta, de exemplu: derularea activitatilor
pentru dezvoltarea DVI, revizuirea practicilor din cadrul SDVI.
(I)10.5.2. Continutul proceselor-verbale.
(I)10.6. Numarul de reuniuni ale echipei SDVI/luna/an. Continutul
documentat al acestor reuniuni.
(I)10.7. Regulamentului de ordine interioara/normelor interne de
functionare, conventiile de colaborare, documente care atesta organizarea de
intalniri sau cursuri pe aceasta tema.
(I)10.8. Documentele referitoare la evaluarile SDVI (prevazute de
legislatia in vigoare, solicitate de finantatori/autoritati).
______________________________________________________________________________
| Standardul 11 | Planul anual de actiune |
| |
|
| | Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viata
|
| | independenta functioneaza conform unui plan anual de actiune
|
| | intocmit pe baza prevederilor standardelor minime
|
| | obligatorii si a nevoilor identificate la nivelul
|
| | comunitatii. |
|_______________|______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si tinerii beneficiaza de servicii de calitate
|
| | conform nevoilor pe care le au.
|
|_______________|______________________________________________________________|
| Conditii minime de realizare a standardului 11
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.1. Coordonatorul SDVI, in colaborare cu personalul de specialitate,
|
| elaboreaza planul anual de actiune pe baza standardelor minime
|
| prezente si a nevoilor clientilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.2. Planul anual de actiune cuprinde si activitati de prevenire a
|
| dezinsertiei sociale a copiilor si tinerilor, de sensibilizare si
|
| constientizare a comunitatii, de promovare a responsabilizarii
|
| comunitatii, de cercetare etc. in raport cu resursele de care dispune
|
| SDVI.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.3. Planul anual de actiune este avizat de furnizorul de servicii, care
|
| este obligat sa monitorizeze punerea in practica a acestuia.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.4. Planul anual de actiune este re-evaluat periodic si de cate ori este
|
| nevoie si, dupa caz, revizuit.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.5. La sfarsitul fiecarui an, personalul de specialitate elaboreaza
|
| raportul de activitate al SDVI pe anul respectiv, care este supervizat
|
| de coordonatorul SDVI si transmis furnizorului de servicii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.6. Raportul anual de activitate al SDVI este accesibil celor interesati.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 11
(I)11.1.1. Existenta planului anual de actiune intocmit de coordonator in
colaborare cu personalul de specialitate.
(I)11.1.2. - 11.2. Continutul planului anual de actiune.
(I)11.3.1. Avizarea planului anual de actiune de catre furnizorul de
servicii.
(I)11.3.2. Rapoartele de monitorizare elaborate in urma vizitelor efectuate
de catre persoane desemnate de furnizorul de servicii.
(I)11.4. Numarul de revizuiri ale planului anual de actiune al SDVI/an.
(I)11.5. Existenta raportului de activitate al SDVI la sfarsitul fiecarui
an, avand semnatura coordonatorului SDVI. Raportul se afla la nivelul SDVI si
la furnizorul de servicii.
(I)11.6. Modalitatea de informare a celor interesati in ceea ce priveste
continutul raportului anual de activitate.