ORDIN
Nr. 5032 din 13 noiembrie 1998
privind aprobarea Regulamentului casei corpului didactic
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 159 din 16 aprilie 1999
Ministrul educatiei nationale,
in baza prevederilor art. 50 si 162 din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile ulterioare, si ale art. 32 alin. 2 lit. e) din
Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic,
avand in vedere necesitatea unei mai bune adaptari a activitatii casei
corpului didactic la cadrul legal existent si la exigentele reformei
invatamantului preuniversitar,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 690/1997 privind
organizarea si functionarea Ministerului Educatiei Nationale, cu modificarile
ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a casei corpului
didactic, cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a acestui ordin se abroga Ordinul ministrului
educatiei nationale nr. 3.314 din 23 februarie 1998 si orice dispozitie
contrara prezentului regulament.
Art. 3
Directia formarea formatorilor si personal, inspectoratele scolare si
casele corpului didactic vor aduce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Ministrul educatiei nationale,
Andrei Marga
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a casei corpului didactic
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Casa corpului didactic este institutie conexa de invatamant, constituita in
fiecare judet, respectiv in municipiul Bucuresti, subordonata Ministerului
Educatiei Nationale prin Directia formarea formatorilor si personal si, pe plan
local, inspectoratului scolar judetean.
Casa corpului didactic poate organiza si finanta filiale sau grupuri de
lucru in judet, respectiv in municipiul Bucuresti.
Art. 2
Casa corpului didactic este institutie autonoma cu personalitate juridica,
sediu, sigiliu si patrimoniu.
Art. 3
Casa corpului didactic functioneaza in calitate de:
a) centru de resurse, inovatie si expertiza in formarea continua a
personalului didactic si a managerilor educationali, de conversie profesionala,
de informare-documentare si de organizare a activitatilor de perfectionare
pentru intregul personal din invatamantul preuniversitar;
b) centru de dezvoltare si implementare, prin mijloace specifice, a
reformei in invatamantul preuniversitar;
c) centru de initiere si organizare de activitati stiintifice, de
tiparituri, de presa, de mijloace de invatamant, de activitati culturale si de
petrecere a timpului liber.
Art. 4
In vederea sustinerii activitatilor de formare continua a intregului
personal din invatamantul preuniversitar, de informare si documentare, inovare
educationala si implementare a proiectelor de reforma, casele corpului didactic
sunt coordonate metodologic de Directia formarea formatorilor si personal din
cadrul Ministerului Educatiei Nationale si de Institutul de Stiinte ale
Educatiei.
Art. 5
Casa corpului didactic stabileste relatii de parteneriat cu institutii de
invatamant de toate gradele, cu institutii de cercetare stiintifica, ministere,
societati stiintifice profesionale, biblioteci, organizatii guvernamentale si
neguvernamentale din tara si din strainatate, persoane fizice, etc., cu
atributii in domeniul educatiei si invatamantului.
Casa corpului didactic coopereaza cu centrele regionale pentru dezvoltarea
resurselor umane si inovare in invatamant, situate in Bucuresti, Cluj-Napoca,
Iasi, Timisoara, Craiova, Sibiu si Constanta.
Art. 6
Casa corpului didactic are drept de editura, tipografie, centru de
multiplicare, librarie si poate realiza mijloace de invatamant, programe pe
calculator, material didactic (audio-video, filme etc.).
Art. 7
Activitatea casei corpului didactic este apolitica si nediscriminatorie.
CAP. 2
Structura organizatorica a casei corpului didactic
Art. 8
Structura organizatorica a casei corpului didactic cuprinde:
a) conducerea casei corpului didactic;
b) compartimentul profesional; domeniul de activitate:
- formare continua;
- activitate de cercetare si inovatie;
- activitate de expertiza;
- informare-documentare;
- proiectare, editare, difuzare de carte;
- informatizare;
- oferte de programe la cerere, cu plata;
c) compartimentul cultural si de petrecere a timpului liber; domeniul de
activitate:
- cenacluri;
- cluburi;
- expozitii;
- excursii;
- formatii artistice;
- formatii sportive;
d) compartimentul auxiliar; domeniul de activitate:
- financiar-contabil;
- secretariat si administrativ;
- tehnic, de intretinere;
- difuzare de mijloace de invatamant (carte si auxiliare) educationale.
Art. 9
Conducerea casei corpului didactic este asigurata de:
a) directorul casei corpului didactic;
b) consiliul de administratie al casei corpului didactic.
CAP. 3
Personalul angajat si domeniul de competenta
Art. 10
Casa corpului didactic are stat de functii propriu, avizat de inspectoratul
scolar si aprobat prin ordin al ministrului educatiei nationale.
Art. 11
Statul de functii poate cuprinde, conform normativelor in vigoare,
urmatoarele categorii de personal: director, profesor-metodist, bibliotecar,
documentarist, redactor, informatician, ajutor analist-programator, contabil-sef,
administrator, secretar, personal de difuzare a mijloacelor (carte si
auxiliare) educationale, tehnician de intretinere, reparatii audiovizuale si
multiplicare, tehnician filmoteca - operator video, conducator auto, personal
de intretinere, ingrijire si paza.
Art. 12
Salarizarea personalului casei corpului didactic si finantarea
activitatilor de formare continua desfasurate la casa corpului didactic sunt
asigurate de la bugetul de stat.
Art. 13
Casa corpului didactic isi poate realiza programele si prin colaborari
externe, in sistem de cumul sau de plata cu ora.
Plata colaborarii (cheltuieli de deplasare, cazare, masa, expertiza) se
face de catre organizator in conditiile legii.
Directorul casei corpului didactic
Art. 14
Directorul casei corpului didactic este angajat prin concurs, pe baza
metodologiei elaborate de Ministerul Educatiei Nationale; numirea si revocarea
acestuia se fac prin ordin al ministrului educatiei nationale.
Conditiile pentru incadrarea in functia de director al casei corpului
didactic sunt urmatoarele:
a) diploma de studii universitare de lunga durata;
b) titular in invatamant;
c) gradul didactic I sau doctoratul.
Norma de activitate a directorului casei corpului didactic este de 40 de
ore saptamanal. Directorul casei corpului didactic beneficiaza de indemnizatie
de conducere conform legii si de rezervare de catedra. Directorul casei
corpului didactic are atributii in urmatoarele domenii:
a) proiectarea, organizarea si coordonarea manageriala a intregii
activitati a casei corpului didactic;
b) cunoasterea si participarea nemijlocita la promovarea si aplicarea
strategiilor privind reforma invatamantului;
c) analizarea si evaluarea activitatii institutiei si a personalului;
d) elaborarea regulamentului de ordine interioara al casei corpului
didactic si a fiselor postului personalului din subordine;
e) angajarea personalului casei corpului didactic conform legislatiei in
vigoare;
f) administrarea corecta si in beneficiul unitatii a fondurilor financiare;
g) prezentarea spre avizare Directiei formarea formatorilor si personal din
cadrul Ministerului Educatiei Nationale a programului-cadru al activitatii de
formare continua si a raportului privind activitatea din anul anterior;
h) reprezentarea casei corpului didactic in relatiile cu alte institutii.
Consiliul de administratie al casei corpului didactic
Art. 15
Consiliul de administratie al casei corpului didactic este format din 5 - 7
membri si are urmatoarea componenta:
a) directorul casei corpului didactic - presedinte;
b) coordonatorii compartimentelor;
c) reprezentanti ai institutiilor partenere ale casei corpului didactic.
Consiliul de administratie este ales anual in sedinta de analiza si
proiectare a activitatii si se intruneste lunar sau ori de cate ori este
necesar.
Domeniile de competenta ale consiliului de administratie vor fi stabilite
in regulamentul de ordine interioara al casei corpului didactic.
Art. 16
Incadrarea casei corpului didactic cu personal didactic, didactic auxiliar
si nedidactic se face conform legii si in temeiul prezentului regulament.
Personalul didactic
Personalul didactic cu studii superioare, incadrat la casa corpului
didactic in functia de profesor-metodist, pe perioada nedeterminata, va fi
evaluat si atestat periodic (cel putin o data la 2 ani) de catre o comisie
propusa de inspectoratul scolar si aprobata de Directia formarea formatorilor
si personal din cadrul Ministerului Educatiei Nationale.
Casa corpului didactic poate angaja profesori-formatori cu jumatate de
norma, pentru a desfasura activitati de formare continua. Profesorul-formator
realizeaza efectiv activitate de formare, in specialitatea sa si in aria
curriculara respectiva, la casa corpului didactic si/sau in judet; colaboreaza
indeaproape cu profesorii-metodisti din casa corpului didactic, cu inspectorul
de specialitate si cu inspectorul de perfectionare din inspectoratul scolar.
Fisa postului profesorului-formator va avea in vedere timpul necesar
afectat proiectarii activitatilor, organizarii, deplasarii si efectuarii
propriu-zise a activitatilor.
Profesorul-formator isi poate desfasura activitatea la catedra cu norma
intreaga si cumul la casa corpului didactic sau poate desfasura activitate la
catedra cu o jumatate de norma si cu jumatate de norma la casa corpului
didactic.
Profesorul-metodist conlucreaza in teritoriu cu profesori-formatori zonali
si locali, cadre didactice universitare, cercetatori, inspectori de
specialitate, metodisti ai inspectoratelor scolare, sefi de catedra,
specialisti din diferite domenii etc., care sunt profesori-formatori asociati,
neangajati ai casei corpului didactic (platiti in regim de cumul sau de plata
cu ora);
Conditiile pentru angajarea si functionarea profesorului-metodist si
profesorului-formator sunt urmatoarele:
a) diploma de invatamant superior;
b) minimum 5 ani vechime in invatamant si experienta in activitatea cu
adultii in domeniul formarii continue si/sau in managementul educational.
Angajarea ca profesor-metodist se face prin concurs, pe baza metodologiei
elaborate de Directia formarea formatorilor si personal din cadrul Ministerului
Educatiei Nationale.
Norma de activitate a profesorului-metodist este de 40 de ore saptamanal,
cu obligatia de a preda doua ore la catedra, in specialitate.
Cadrul didactic titular in invatamant si angajat prin concurs la casa
corpului didactic beneficiaza de rezervarea catedrei.
Domeniile de competenta ale profesorilor-metodisti sunt:
a) proiectarea, organizarea, monitorizarea si evaluarea unui numar de
programe stabilite conform fisei postului;
b) aplicarea unor teste cu ocazia evaluarii activitatilor de formare
continua etc., stabilirea necesitatii de perfectionare la nivelul individului
si al unitatii scolare;
c) prezentarea in publicatiile locale/centrale de specialitate a evolutiei
programelor de reforma din judetul respectiv;
d) urmarirea si promovarea ofertei de formare educationala de tip
alternativ, provenita de la institutii specializate si de la inovatorii din
retea, privind formarea continua a personalului didactic, integrarea europeana,
dezvoltarea parteneriatului social si comunitar etc.;
e) asigurarea, in colaborare cu institutiile abilitate si interesate, a
proiectarii si desfasurarii programelor de formare continua pentru intregul
personal din invatamantul preuniversitar si urmarirea implementarii in scoala a
rezultatelor formarii continue;
f) evaluarea programelor si inscrierea constatarilor in rapoartele
prezentate Directiei formarea formatorilor si personal din cadrul Ministerului
Educatiei Nationale, in vederea reglarii activitatii si strategiilor;
g) participarea la expertizarea proiectelor prezentate casei corpului
didactic pentru inscrierea la programele nationale si internationale in
domeniul educatiei si descoperirea de surse alternative de finantare a acestora
la nivel zonal;
h) asigurarea consilierii metodice in forme specifice pentru diversi formatori
care o solicita, precum si pentru cei care doresc formare initiala,
perfectionare, conversie (de exemplu: programe contra cost, consiliere
metodologica in vederea obtinerii gradelor didactice, elaborarea de materiale
pentru comunicari stiintifico-metodice etc.);
i) consilierea metodologica a actiunilor de formare continua in afara casei
corpului didactic (unitati scolare, zone defavorizate), organizate de alti
parteneri interesati, societati profesionale, asociatii, fundatii, institutii
neguvernamentale etc.;
j) realizarea publicatiilor casei corpului didactic.
Personalul didactic auxiliar
Conditiile de angajare si functionare pentru personalul didactic auxiliar -
bibliotecar, documentarist, redactor si informatician - sunt urmatoarele:
- angajarea se face prin concurs organizat la nivelul casei corpului
didactic, conform legii;
- norma de activitate este de 40 de ore saptamanal;
- nivelul de studii:
- pentru bibliotecar - diploma de studii de lunga sau scurta durata in biblioteconomie;
- pentru documentarist, redactor - diploma de studii superioare;
- pentru informatician - diploma de studii superioare in specialitate, de
scurta sau lunga durata.
Personalul didactic auxiliar poate beneficia de catedra rezervata, daca
este titular la o catedra de specialitate in invatamant.
Domeniile de competenta ale personalului didactic auxiliar sunt:
a) pentru bibliotecar, documentarist, redactor:
- facilitarea accesului la informatie;
- stabilirea de relatii cu institutiile editoare;
- realizarea in conditii optime a urmatoarelor operatiuni:
evidenta-popularizare, achizitii-casare, depozitare, catalogare, clasificare,
imprumut interbibliotecar, indrumare bibliografica directa a beneficiarilor
(sprijinirea autoformarii), documentare curenta si retrospectiva la cerere,
organizarea colectiilor, contribuirea la formarea continua a bibliotecarilor
scolari prin organizarea si indrumarea activitatilor metodice, activitati
punctuale, stagii, tematici etc.;
- colaborarea cu celelalte componente ale compartimentului, in vederea
realizarii activitatii de formare continua;
- prelucrarea fondului de carte si de publicatii la nivelul casei corpului
didactic;
b) pentru informatician:
- tehnoredactarea programelor de formare continua la nivelul casei corpului
didactic;
- software educational;
- organizarea de cursuri de initiere si perfectionare pentru
"utilizatorii" de calculatoare, privind introducerea calculatorului
in procesul de predare-invatare;
- realizarea de demonstratii multimedia;
- comunicarea electronica in tara si in strainatate (Internet, ww);
- coordonarea operatiunilor necesare pentru redactarea, editarea si
multiplicarea publicatiilor casei corpului didactic.
Personalul nedidactic
Compartimentul auxiliar este incadrat cu personal nedidactic in urmatoarele
servicii:
a) financiar-contabil;
b) secretariat;
c) administrativ, de multiplicare si difuzare;
d) tehnic;
e) de intretinere, ingrijire si paza.
Personalul nedidactic beneficiaza de conditiile de angajare si normare
prevazute de legislatia in vigoare.
Domeniile de competenta ale personalului nedidactic sunt diferentiate pe
posturi, prevazute de legislatia in vigoare si inscrise in fisa postului si in
regulamentul de functionare a casei corpului didactic.
Toti angajatii casei corpului didactic contribuie, prin prezenta lor
agreabila si prin comportamentul plin de solicitudine, la formarea unei imagini
de permanenta deschidere a institutiei catre beneficiarii activitatii ei.
CAP. 4
Programe
Art. 17
Activitatile casei corpului didactic se desfasoara in teritoriul judetului,
respectiv al municipiului Bucuresti, si in reteaua nationala a acestor
institutii, sub coordonarea Directiei formarea formatorilor si personal din
cadrul Ministerului Educatiei Nationale, prin colaborare metodologica in
domeniul formarii continue cu Institutul de Stiinte ale Educatiei.
Casa corpului didactic realizeaza programe de tip perfectionare prin
corespondenta (invatamant la distanta).
Art. 18
Casa corpului didactic asigura programe de formare specifica, proiecteaza
si deruleaza diverse tipuri de programe de formare continua pentru intregul
personal din invatamantul preuniversitar, calificat si necalificat.
Art. 19
Asigurarea asistentei metodologice si profesionale a acestor programe se
face cu participarea expertilor interni si externi (universitati, Institutul de
Stiinte ale Educatiei, alte institutii abilitate, acreditate in acest sens).
Art. 20
Extensia in teritoriu a programelor se poate asigura si prin derularea unor
seturi de programe de formare la distanta.
Art. 22
Casa corpului didactic poate tipari revista proprie si diverse alte tipuri
de publicatii (caiete metodice, studii, ghiduri metodice etc.), in care
valorifica si popularizeaza in teritoriu experienta si activitatea de cercetare
in domeniul educatiei.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 23
Finantarea activitatilor de initiere si de formare continua a intregului
personal din invatamantul preuniversitar este asigurata de Ministerul Educatiei
Nationale de la bugetul de stat.
Art. 24
Cadrele didactice incadrate la casa corpului didactic beneficiaza de toate
drepturile prevazute in statutul personalului didactic.
Art. 25
Veniturile realizate de casa corpului didactic din diverse surse (cursuri
contra cost, editura, tipografie, librarie, sponsorizari etc.) vor fi
evidentiate intr-un cont de venituri extrabugetare.
Fondurile obtinute din sursele enumerate mai sus se gestioneaza la nivelul
institutiei, conform legislatiei in vigoare.
Art. 26
Prezentul regulament intra in vigoare la data aprobarii lui prin ordin al
ministrului educatiei nationale.
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament directorul si consiliul de administratie al casei corpului didactic
vor elabora si vor aproba regulamentul de ordine interioara si fisele postului
pentru intregul personal, precum si statul de functii.