ORDIN
Nr. 5236 din 28 noiembrie 2000
privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a concursului din
16 - 17 iulie 2001 pentru ocuparea posturilor didactice vacante din
invatamantul preuniversitar
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 73 din 12 februarie 2001
Ministrul educatiei nationale,
in baza prevederilor art. 141 lit. p), ale art. 142 lit. f) din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, si ale
art. 9 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 690/1997*) privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei Nationale, cu modificarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 23/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 11 ianuarie 2001.
Art. 1
Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a concursului din 16 -
17 iulie 2001 pentru ocuparea posturilor didactice vacante din invatamantul
preuniversitar, cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Incepand cu data intrarii in vigoare a acestui ordin se abroga orice
dispozitie contrara prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Directia generala resurse umane din cadrul Ministerului Educatiei Nationale
si inspectoratele scolare vor aduce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Ministrul educatiei nationale,
Andrei Marga
ANEXA 1
METODOLOGIE
de organizare si desfasurare a concursului din 16 - 17 iulie 2001 pentru
ocuparea posturilor didactice vacante din invatamantul preuniversitar
I. Dispozitii generale
Ministerul Educatiei Nationale, in baza prevederilor art. 154 alin. (1) si
(2) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile
ulterioare, si ale art. 9 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, organizeaza in zilele de 16 si 17 iulie 2001 concurs
pentru ocuparea posturilor si catedrelor didactice vacante din invatamantul
preuniversitar de stat, publicate in acest scop.
Conform Legii nr. 128/1997, coordonarea metodologica a concursului pentru
ocuparea posturilor didactice declarate vacante din invatamantul preuniversitar
de stat este asigurata de Comisia nationala de concurs din invatamantul
preuniversitar, numita prin ordin al ministrului educatiei nationale.
Comisia nationala de concurs solicita participarea cadrelor didactice din
universitati la desfasurarea concursului, in cadrul comisiilor de evaluare a
lucrarilor si in cadrul comisiei de rezolvare a contestatiilor.
Comisia nationala de concurs poate interveni, din proprie initiativa sau la
solicitarea presedintilor comisiilor judetene de concurs, prin recomandari sau
dispozitii, in vederea aplicarii prevederilor prezentei metodologii.
De organizarea si desfasurarea concursului raspund inspectoratele scolare,
ca institutii de specialitate ale Ministerului Educatiei Nationale pentru
invatamantul preuniversitar.
Numirea/transferarea candidatilor pe posturile didactice vacante de la
unitatile de invatamant din mediul urban si rural se face pe baza de concurs cu
probe scrise, cu subiecte elaborate de Ministerul Educatiei Nationale, in
conformitate cu programa pentru examenul de definitivare in invatamant la
specialitatea postului didactic respectiv. Proba scrisa va cuprinde in ponderi
egale subiecte din specialitate si din metodica predarii specialitatii
respective.
Inscrierea la concurs a candidatilor se va face pentru posturi si catedre
constituite legal, in concordanta cu specializarea obtinuta prin studii, cu
respectarea prevederilor art. 7 si 8 din Legea nr. 128/1997.
Media minima de promovare a concursului este 7,00 (sapte) pentru ocuparea
posturilor didactice din unitatile de invatamant din mediul urban. Pentru
posturile didactice din unitatile scolare de invatamant din mediul rural si din
zonele defavorizate media minima de promovare a concursului este 5,00 (cinci).
La medii egale departajarea absolventilor de invatamant superior se face pe
baza mediei notelor din timpul anilor de studii si a mediei examenului de
licenta/examenului de stat. Pentru absolventii scolilor normale sau ai scolilor
postliceale nota se calculeaza pe baza mediei notelor din timpul anilor de
studii si a mediei examenului de bacalaureat.
Pentru catedrele didactice de religie si discipline teologice si pentru
posturile didactice de la seminariile/liceele teologice candidatii vor anexa la
cererea de inscriere la concurs avizul cultului respectiv.
La concursul pentru ocuparea posturilor didactice vacante pot participa:
- absolventii de invatamant superior care au obtinut diploma de licenta
(examen de stat) si indeplinesc conditia privind pregatirea psihopedagogica si
metodica prevazuta la art. 68 din Legea nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile ulterioare;
- absolventii cu diploma ai cursurilor postuniversitare cu durata de cel
putin un an si jumatate, aprobate in acest scop de Ministerul Educatiei
Nationale;
- absolventii cu examen de bacalaureat ai scolii normale/liceului pedagogic
sau cu examen de absolvire a scolii postliceale pedagogice.
Nu se va organiza concurs pentru posturile didactice care au viabilitate
mai mica de 4 (patru) ani.
Pentru concursul din 16 - 17 iulie 2001 se pot constitui catedre in
invatamantul gimnazial din mediul rural, compuse din ore in doua sau mai multe
unitati de invatamant, cu respectarea prevederilor art. 44 alin. (1) din Legea
nr. 128/1997.
II. Discipline de concurs. Precizari
1. In cazul catedrelor vacante pentru care conditiile de angajare prevad
studii obtinute prin invatamantul superior, in conformitate cu precizarile art.
7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 128/1997, se vor lua in considerare si
studiile postuniversitare in specialitatea catedrei.
2. Pentru posturile didactice de educatoare proba scrisa se sustine la
limba si literatura romana, precum si la metodica activitatii
instructiv-educative din invatamantul prescolar, dupa programa de definitivat.
3. Pentru posturile didactice de invatator/institutor concursul se
desfasoara in conformitate cu programa de definitivat si se sustine la limba si
literatura romana si la metodica predarii acestora.
4. Pentru disciplinele socioumaniste, acolo unde se pot constitui catedre
dintr-o singura disciplina, subiectele pentru ocuparea catedrei cuprind cerinte
de specialitate si de metodica in profilul orelor dominante in catedra
publicata.
5. Pentru catedrele de cultura civica pot sustine concurs absolventii de
invatamant superior cu diploma de studii in specializarile: filozofie,
filozofie-istorie, istorie, drept, sociologie, stiinte politice si
administrative, psihosociologie, pedagogie/psihologie.
6. Pentru ocuparea unei catedre de geografie pot sustine concurs absolventi
ai invatamantului superior care au dobandit urmatoarele specializari:
geografie, geografia turismului, stiinta mediului si geografie - o limba si
literatura straina.
7. Pentru catedrele Informatica, Tehnologia informatiei si Informatica -
Tehnologii asistate de calculator pot sustine concurs absolventi ai
invatamantului superior de lunga durata, care au una dintre urmatoarele
specializari: informatica, matematica - informatica, informatica economica si
calculatoare. Pentru disciplina Informatica - Tehnologii asistate de calculator
din cadrul profilului servicii pot sustine concurs numai absolventii cu
specializarile Informatica economica, Contabilitate si Informatica de gestiune.
Absolventii cursurilor postuniversitare de specializare beneficiaza de aceleasi
drepturi ca cele mentionate anterior. Candidatii trebuie sa indeplineasca
conditiile prevederilor art. 68 din Legea nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile ulterioare, sau sa aiba definitivatul in invatamant.
8. Pentru catedra de educatie tehnologica se organizeaza concurs incepand
cu sesiunea 2001. La concurs pot participa absolventii cu diploma ai cursurilor
postuniversitare cu durata de minimum 3 semestre, organizate in baza Ordinului
ministrului educatiei nationale nr. 5.051/1999.
9. Pentru catedrele de discipline tehnice se organizeaza concurs incepand
cu sesiunea 2001.
10. Pentru catedrele de instruire practica nu se organizeaza concurs in
unitatile reprezentative sau nereprezentative in anul 2001.
11. In palatele si cluburile copiilor se va organiza concurs de ocupare a
catedrelor vacante in domeniile tehnico-stiintific si cultural-artistic. La
concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor pentru aceste domenii pot
participa absolventi ai invatamantului superior de lunga si de scurta durata,
precum si invatatori/institutori avand specializarea in profilul catedrei (cercului)
prevazut in Regulamentul de organizare si functionare a palatelor si cluburilor
copiilor, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 3.425/1998.
12. Pentru posturile de profesori consilieri de la centrul judetean de
asistenta psihopedagogica sau de la cabinetele interscolare pot participa la
concurs absolventi ai facultatilor de psihologie, sociologie si pedagogie. De
asemenea, pot participa la concurs si absolventi ai facultatilor de
filozofie-istorie promotiile 1978 - 1989, care au facut parte din grupe de
psihologie-pedagogie, sociologie si care pot face dovada prin foaia matricola.
13. Pentru posturile de psihopedagogie speciala pot participa la concurs
absolventii de invatamant superior cu specializarile psihopedagogie speciala,
psihologie si pedagogie, subiectul fiind elaborat din specialitatea scoasa la
concurs - psihopedagogie speciala si metodica predarii acesteia. Absolventii
mentionati mai sus pot participa si la concursul pentru ocuparea posturilor
didactice de educatie speciala.
14. Pentru posturile didactice de profesori de educatie speciala pot
participa absolventi de invatamant superior de orice specialitate, care au
obtinut diploma de licenta (examen de stat) si au studiat in facultate
discipline cu caracter psihopedagogic si metodic. Subiectul se elaboreaza din
specializarea de pe diploma sau, la alegere, din psihopedagogie speciala.
Cadrele didactice care solicita participarea la concurs trebuie sa faca dovada
ca au efectuat un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica in educatie
speciala, organizat in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului
educatiei nationale nr. 3.798/1999.
15. Pentru posturile didactice de profesor la scolile speciale care
utilizeaza curriculumul scolii publice (integral sau adaptat) pot participa
absolventi de invatamant superior care au studiat in facultate discipline cu
caracter psihopedagogic, metodic, subiectul fiind elaborat din specializarea de
pe diploma. Cadrele didactice care solicita participarea la concurs trebuie sa
faca dovada ca au efectuat un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica
in educatie speciala, organizat in conformitate cu prevederile Ordinului
ministrului educatiei nationale nr. 3.798/1999.
16. Pentru posturile didactice din invatamantul alternativ candidatii vor
anexa la cererea de inscriere la concurs avizul favorabil privind parcurgerea
modulului de pedagogie specifica din partea institutiilor specializate in tipul
de invatamant alternativ (Waldorf, Step by Step, Montessori etc.).
17. Pentru posturile de educatoare/educator si invatator/educator din
unitatile de invatamant special pot participa absolventii liceelor pedagogice
(scolilor normale) cu specialitatea de pe diploma de educatoare, invatator sau
educatoare-invatator ori absolventi ai scolilor postliceale acreditate care
pregatesc invatatori-educatori pentru invatamant special, disciplina de concurs
fiind psihopedagogia speciala sau, la alegere, una dintre specializarile
obtinute prin studii.
18. Pentru posturile de profesor-educator din unitatile de invatamant
special pot participa absolventi de invatamant superior care au obtinut diploma
de licenta (examen de stat) si au studiat in facultate discipline cu caracter
psihopedagogic si metodic, disciplina de concurs fiind specialitatea de pe
diploma sau, la alegere, psihopedagogie speciala. Cadrele didactice care
solicita participarea la concurs trebuie sa faca dovada ca au efectuat un
stagiu atestat de pregatire teoretica si practica in educatie speciala, organizat
in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educatiei nationale nr.
3.798/1999.
19. Pentru ocuparea posturilor didactice de
educatoare/invatatori/institutori din unitatile de invatamant, clase sau grupe
cu predare in limba minoritatilor nationale, concursul consta din doua probe:
16 iulie, ora 9,00 - limba si literatura romana (conform pct. 1 si 2); 17
iulie, ora 9,00 - limba si literatura materna.
La fiecare proba, pentru promovare trebuie sa se obtina minimum nota 5,00
(cinci).
Pentru ocuparea catedrelor din unitati de invatamant si clase cu predare in
limba minoritatilor nationale, cu exceptia catedrelor de limba si literatura
romana, concursul se poate sustine in limba materna. Inspectoratele scolare
judetene vor lua masuri pentru traducerea subiectelor in limba minoritatilor
nationale.
20. Pentru ocuparea posturilor didactice de specialitate din unitatile de
invatamant cu clase speciale (limbi straine - program intensiv si/sau bilingv
si matematica - informatica) si din unitatile de invatamant cu profil de
muzica, arte plastice, coregrafie, educatie fizica, instruire practica sau a
catedrelor din palatele si cluburile copiilor solicitantii vor sustine in data
de 11 iulie 2001, incepand cu ora 8,00, o proba practica/orala in profilul
postului didactic solicitat.
Proba practica se sustine in fata unei comisii alcatuite din:
- presedinte - inspectorul scolar de specialitate;
- directorul unitatii de invatamant la care postul didactic este vacant;
- 3 profesori de specialitate, de preferinta metodisti ai inspectoratului
scolar.
Comisia de concurs stabileste si afiseaza graficul desfasurarii probei
practice.
NOTA:
Pentru ocuparea posturilor didactice de specialitate din unitatile cu
profil de muzica si coregrafie proba practica se va desfasura conform anexei
nr. 1.
Pentru ocuparea posturilor didactice vacante din unitatile cu clase
speciale de limbi straine cu program intensiv si bilingv proba practica se va
desfasura conform anexei nr. 2.
Rezultatul probei practice se consemneaza prin calificativul
"admis" sau "respins". Evaluarea probei practice se face
numai de catre specialisti, prin consens. Proba practica este eliminatorie
pentru posturile didactice din unitatile respective.
21. Pentru ocuparea posturilor/catedrelor cu predare in alta limba decat
cea in care candidatii si-au facut studiile, acestia vor sustine un test de
cunoastere a limbii in care urmeaza sa faca predarea, in data de 11 iulie 2001,
incepand cu ora 8,00, in fata unei comisii alcatuite din inspectorul scolar de
specialitate (presedinte) si 3 specialisti. Rezultatul testului se consemneaza
prin calificativul "admis" sau "respins", fiind
eliminatoriu.
22. Candidatii care solicita o catedra formata din doua specialitati vor sustine
lucrarea scrisa la una dintre specializarile inscrise pe diploma de studii si
la specialitatea cu ponderea mai mare.
23. Contestatiile la proba practica sau orala se solutioneaza in termen de
24 de ore de la anuntarea rezultatului prin repetarea probei in fata unei
comisii noi, numita de inspectorul scolar general. Pentru probele de arte
plastice si informatica se va proceda la reevaluarea probei si nu la repetarea
ei.
III. Componenta si atributiile comisiei de concurs
Coordonarea lucrarilor privind pregatirea, organizarea si desfasurarea
concursului se realizeaza de catre comisia de mobilitate a personalului
didactic, numita prin decizie a inspectorului scolar general, secretarul
comisiei fiind un inspector scolar cu probleme de evidenta a personalului
didactic.
La lucrarile comisiei participa cu statut de observatori reprezentantii
sindicatelor reprezentative, conform art. 11 alin. (6) din Legea nr. 128/1997.
Acestia au acces la toate documentele comisiei si pot solicita consemnarea in
procesul-verbal a propriilor observatii.
Comisia de concurs are urmatoarele atributii:
1. stabileste lista cuprinzand posturile didactice vacante, care se
afiseaza cu cel putin 30 de zile inaintea concursului, conform art. 10 alin.
(2) din Legea nr. 128/1997;
2. stabileste unitatea/unitatile de invatamant la care se va desfasura
concursul;
3. inregistreaza si verifica cererile si documentele anexate, necesare
pentru inscrierea la concurs. Cererile de concurs vor fi avizate de consilierul
juridic al inspectoratului scolar;
4. repartizeaza nominal candidatii in salile de concurs;
5. intocmeste listele cuprinzand personalul didactic care va asigura
supravegherea candidatilor, verificarea identitatii acestora si sigilarea
lucrarilor in timpul lucrarilor scrise. Numeste prin tragere la sorti, pentru
fiecare sala, 2 - 3 supraveghetori care au alta specialitate decat cea a
candidatilor din sala de concurs si care nu au rude printre acestia. In acest
sens supraveghetorii vor depune o declaratie scrisa. Unul dintre ei va fi numit
responsabil de sala;
6. asigura transcrierea sau multiplicarea subiectelor pentru toate salile
de concurs;
7. verifica exactitatea si corectitudinea transcrierii subiectelor;
8. verifica daca numarul lucrarilor si numarul paginilor acestora, predate
de candidati supraveghetorilor de sala, corespund inscrisurilor din borderoul
de predare a lucrarilor;
9. preda comisiilor de evaluare lucrarile candidatilor insotite de un
borderou pe specialitati, mentionand numarul lucrarilor si al paginilor
acestora;
10. intocmeste si afiseaza, pe specialitati, tabelul nominal cuprinzand
rezultatele concursului in ordinea descrescatoare a mediilor;
11. primeste contestatiile si le transmite sub semnatura comisiei de
rezolvare a contestatiilor;
12. dupa primirea rezultatelor la contestatii, pe baza rezultatelor
concursului, intocmeste clasificarea finala a candidatilor in functie de postul
didactic solicitat;
13. stabileste data pentru repartizarea pe posturi a candidatilor admisi;
14. raspunde din punct de vedere material si financiar de organizarea si
desfasurarea concursului;
15. asigura conditii decente de cazare/masa pentru cadrele didactice din
invatamantul superior de la universitatile la care sunt arondate judetele
respective si acopera cheltuielile cu deplasarea acestora.
IV. Inscrierea candidatilor si desfasurarea concursului
1. Cererile de inscriere la concurs (anexa nr. 3), insotite de copii de pe
documentele solicitate, se inregistreaza la inspectoratele scolare pe a caror
raza teritoriala se afla posturile didactice vacante, conform graficului
anexat. Candidatii au obligatia de a respecta cu strictete graficul afisat. Pe
cererea de inscriere la concurs candidatul va preciza disciplina de concurs si
specialitatea postului didactic pentru care opteaza (o singura optiune).
2. Lucrarea scrisa se desfasoara in ziua de 16 iulie 2001, incepand cu ora
9,00. Candidatii vor fi prezenti in sala de concurs cel mai devreme la ora 7,30
si cel mai tarziu la ora 8,30. Dupa verificarea transcrierii subiectelor de
concurs durata de redactare a lucrarilor este de 4 ore, timp ce nu poate fi
depasit.
3. Pentru redactarea lucrarilor se foloseste cerneala sau pix de culoare
albastra, inclusiv pentru desene.
4. Se interzice accesul in sala de concurs al candidatilor care au asupra
lor mijloace de comunicare la distanta.
5. In vederea desfasurarii probelor scrise va fi asigurata supravegherea
fiecarei sali, verificandu-se identitatea candidatilor prin buletinul/cartea de
identitate sau pasaportul turistic.
6. Pe usa fiecarei sali vor fi afisate tabele nominale cuprinzand
candidatii repartizati in sala si disciplina la care sustin concurs.
7. Responsabilii de sali primesc, sub semnatura, de la secretarul comisiei
de concurs, tabelul nominal cuprinzand candidatii repartizati in sala
respectiva, precum si colile tip examen si ciornele necesare, in functie de
numarul concurentilor.
8. Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai
poate intra in sala sau nu mai poate parasi sala decat daca preda lucrarea si
semneaza de predare.
9. Candidatii care nu se afla in sala in momentul deschiderii plicului cu
subiecte pierd dreptul de a mai sustine proba respectiva.
10. Dupa transcrierea subiectelor pe tabla in sala de concurs un membru al
comisiei de concurs, insotit de un membru al comisiei pentru elaborarea
subiectelor si a baremelor de corectare, verifica daca subiectele au fost
transcrise corect.
11. In timpul desfasurarii probei responsabilul de sala si ceilalti
supraveghetori nu vor discuta intre ei si nu vor rezolva subiectele.
12. Inscrierea numelui candidatilor in afara spatiului care se sigileaza,
precum si orice alte semne distinctive pe colile tip destinate lucrarilor
scrise sau pe ciorne determina anularea lucrarilor scrise.
13. Candidatii care in timpul desfasurarii probelor de concurs sunt
surprinsi copiind sau transmitand solutii cu privire la subiecte sunt eliminati
din concurs, incheindu-se un proces-verbal in acest sens.
14. Cadrele didactice supraveghetoare care furnizeaza solutii ale
subiectelor de concurs, falsifica lucrari sau care au manifestari de neglijenta
in indeplinirea atributiilor de supraveghetor (tolerarea unor actiuni sau
intentii de frauda ale candidatilor, parasirea nejustificata a salii de concurs
etc.) vor fi sanctionate potrivit legii.
15. Sigilarea lucrarilor scrise se efectueaza de catre candidati in
prezenta supraveghetorului de sala, dupa care se aplica stampila unitatii
scolare care organizeaza concursul si semnatura presedintelui comisiei de
concurs.
16. Dupa ce termina redactarea lucrarilor candidatii le predau
responsabilului de sala, semneaza in borderoul de predare a lucrarilor,
mentionand numarul de pagini. Spatiile libere ale intregii lucrari se anuleaza
cu linie franta in forma literei "Z" de catre un supraveghetor, in
fata candidatului.
17. Ciornele se predau separat, o data cu lucrarea, responsabilului de
sala, fara sa aiba valabilitate in evaluarea lucrarii si la eventuale
contestatii. Ciornele se pastreaza in arhiva inspectoratului scolar timp de un
an.
18. La iesirea candidatilor din sala acestia vor putea consulta baremele de
corectare la fiecare disciplina de concurs, afisate la loc vizibil.
19. Dupa iesirea candidatilor din sala in care s-a desfasurat proba
supraveghetorii de sala vor preda comisiei lucrarile candidatilor, borderourile
de predare a lucrarilor, tipizatele anulate si cele nefolosite.
20. Lucrarile scrise, pe discipline de invatamant, sunt amestecate si
numerotate de la 1 la n, dupa caz, de catre comisia de concurs. Apoi sunt
depozitate in conditii de securitate maxima, astfel incat o singura persoana,
actionand independent, sa nu poata avea acces la lucrari pana la predarea
acestora cu proces-verbal comisiilor de evaluare a lucrarilor, dar nu mai
tarziu de urmatoarea zi. Rezultatele concursului se afiseaza la sediul
institutiei la care s-a desfasurat concursul cel mai tarziu dupa 3 zile de la
sustinerea acestuia.
21. Contestatiile se depun in termen de cel mult 48 de ore de la afisarea
rezultatelor la secretarul comisiei de contestatii.
V. Comisiile pentru elaborarea subiectelor si a baremelor de corectare
1. Subiectele vor fi stabilite de Ministerul Educatiei Nationale.
2. Comisiile pentru elaborarea subiectelor si a baremelor de corectare sunt
numite prin ordin al ministrului educatiei nationale.
Membrii comisiei de concurs, desemnati pentru multiplicare, vor asigura
numarul necesar de exemplare care se vor introduce in plicuri si vor fi
secretizate.
Presedintele comisiei de concurs, impreuna cu secretarul comisiei, va
distribui la salile de concurs plicurile cu subiecte, astfel incat la ora 9,00
sa poata fi desfacute in prezenta candidatilor.
VI. Comisiile de evaluare a lucrarilor
Lucrarile sigilate vor ajunge, prin 2 delegati, in cel mult 24 de ore la
comisiile de evaluare a lucrarilor din centrele universitare si la scolile
stabilite de Ministerul Educatiei Nationale.
Comisiile de evaluare a lucrarilor sunt numite prin decizie a rectorului
institutiei de invatamant superior si, respectiv, a inspectorului scolar
general care are in subordine scoala normala in care se corecteaza lucrarile
pentru educatoare si invatatori, precum si unitatea de invatamant in care se
corecteaza lucrarile pentru maistri-instructori.
Profesorii din invatamantul preuniversitar, care intra in comisiile de
evaluare a lucrarilor, vor fi recomandati in scris rectorului de catre
inspectorul scolar general al judetului, respectiv al municipiului Bucuresti,
in a carui raza teritoriala se afla institutiile de invatamant superior.
Comisiile de evaluare a lucrarilor sunt formate din:
- presedinte - un cadru didactic universitar;
- pentru fiecare comisie se vor numi cate 2 profesori corectori, unul din
invatamantul universitar, iar celalalt din invatamantul preuniversitar,
normarea si salarizarea facandu-se in conformitate cu Precizarile Ministerului
Educatiei Nationale nr. 19.388/1997;
- evaluarea lucrarilor pentru posturile/catedrele de educatoare/invatatoare
si ale maistrilor-instructori se va realiza de 2 profesori corectori din
invatamantul preuniversitar, in specialitatea probei.
1. Verificarea si notarea lucrarilor scrise se desfasoara in sali
stabilite, in care nu este permis accesul altor persoane in afara membrilor
comisiei de evaluare a lucrarilor.
2. Fiecare lucrare scrisa este verificata independent de cei 2 membri ai
comisiei si apreciata separat, cu note de la 10 la 1, incluzand si punctul din
oficiu, conform baremului de corectare. Fiecare corector trece punctele
acordate pentru fiecare subiect, precum si nota finala in borderoul de notare,
dupa terminarea evaluarii. La corectare nu se fac insemnari pe lucrare. Un corector
nu are acces la borderoul celuilalt corector.
3. Presedintele comisiei verifica borderourile si semnaleaza diferentele
mai mari de un punct dintre notele acordate de cei 2 corectori fie la
subpuncte, fie la nota lucrarii. In cazul in care aceste conditii nu sunt
indeplinite, cei 2 corectori vor verifica din nou impreuna lucrarea si vor
acorda o noua nota care va fi inregistrata intr-un alt borderou. Aceasta nota
trebuie sa fie cuprinsa intre notele initiale. In caz de divergente intre
corectori lucrarea va fi recorectata de un al treilea corector, numit de
presedintele comisiei de evaluare a lucrarilor. Nota acestuia este definitiva.
4. Cand nu s-au semnalat diferente mai mari de un punct, fiecare corector
isi inscrie propria nota pe lucrare, semneaza in dreptul notei, iar
presedintele calculeaza media aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, o
trece pe lucrare si semneaza.
5. Cand s-au semnalat diferente, pe lucrare se trece nota finala si se
semneaza de catre corectori si presedintele comisiei de evaluare a lucrarilor.
6. Dupa stabilirea mediei presedintele comisiei de evaluare a lucrarilor
deschide lucrarile in prezenta corectorilor si consemneaza mediile intr-un
proces-verbal tip cuprinzand numele candidatilor, numarul lucrarii si media
obtinuta.
7. Lucrarile candidatilor, impreuna cu borderourile de corectare si
procesele-verbale cuprinzand mediile obtinute, vor fi predate presedintelui
comisiei de evaluare a lucrarilor de regula dupa 48 de ore de la primirea
lucrarilor pentru evaluare.
8. Presedintele comisiei de evaluare a lucrarilor va transmite prin fax
rezultatele evaluarii la inspectoratele scolare de la care provin lucrarile in
maximum 24 de ore de la primirea borderourilor de corectare si a
proceselor-verbale.
VII. Comisiile de rezolvare a contestatiilor
1. Aceste comisii se numesc prin decizii ale rectorului si, respectiv, ale
inspectorului scolar general.
2. Lucrarile pentru care s-au depus contestatii in termenul prevazut se
resigileaza, secretizandu-se si nota/notele acordate in vederea reevaluarii.
3. Comisiile de rezolvare a contestatiilor sunt formate din:
- presedinte - un cadru didactic universitar;
- pentru fiecare comisie se vor numi cate 2 profesori corectori, unul din
invatamantul universitar, iar celalalt din invatamantul preuniversitar,
normarea si salarizarea facandu-se in conformitate cu Precizarile Ministerului
Educatiei Nationale nr. 19.388/1997.
Comisia de rezolvare a contestatiilor va fi formata in intregime din alte
cadre didactice decat cele care fac parte din comisia de evaluare a lucrarilor.
4. Recorectarea lucrarilor se face dupa metodologia prevazuta la cap. VI,
in termen de cel mult 24 de ore de la termenul limita de inregistrare a
contestatiei.
5. Nota acordata de comisia de rezolvare a contestatiilor se considera
admisa si definitiva daca exista o diferenta mai mare de un punct intre nota
initiala si cea finala (diferenta poate fi pozitiva sau negativa). In situatia
lucrarilor cu nota initiala cuprinsa intre 9,00 si 10,00 nota finala este cea
atribuita la recorectare.
6. La lucrarile comisiilor de rezolvare a contestatiilor participa cu
statut de observatori reprezentantii sindicatelor reprezentative, conform
legii. Acestia au acces la toate documentele comisiei si vor consemna in
procesul-verbal propriile observatii.
7. Hotararile comisiei de rezolvare a contestatiilor sunt definitive si se
afiseaza cel mai tarziu in termen de 48 de ore de la data limita de depunere a
contestatiilor.
VIII. Repartizarea pe posturi a candidatilor
1. Dupa solutionarea tuturor contestatiilor comisia de concurs publica
listele finale in ordinea descrescatoare a mediilor, in functie de postul
didactic solicitat, dar nu mai tarziu de 28 iulie 2001, ora 00,00.
2. Transferarea/numirea candidatilor se face in ordinea descrescatoare a
mediilor obtinute la lucrarea scrisa, in plenul comisiei de concurs. Posturile
care devin vacante in timpul repartizarii candidatilor se vor include in lista
cuprinzand posturile vacante. Candidatii vor face optiune scrisa pentru un post
didactic din lista ramas neocupat.
3. Candidatii declarati admisi pot opta pentru un post/catedra si in
judetele unde au ramas posturi/catedre vacante, dupa incheierea repartizarii pe
posturi/catedre a candidatilor din data de 28 iulie 2001. Toti candidatii
declarati admisi si care opteaza pentru un post/catedra in alte judete au
obligatia de a-si depune dosarul personal la inspectoratul scolar al judetului
respectiv si de a se prezenta obligatoriu la comisia de repartizare pe post.
Posturile ramase vacante dupa incheierea repartizarii candidatilor vor fi
ocupate prin detasare, suplinire, cumul sau plata cu ora.
4. Validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice din
invatamantul preuniversitar de stat, precum si angajarea pe post se fac de
inspectorul scolar general.
IX. Dispozitii finale
1. Plata cadrelor didactice care participa la organizarea/desfasurarea
concursului, precum si celelalte cheltuieli se fac, conform legislatiei in
vigoare, din fondurile inspectoratului scolar.
2. La organizarea/desfasurarea concursului nu pot participa persoanele care
concureaza sau care au in randul candidatilor rude apropiate.
3. Lucrarile de concurs si borderourile de corectare se pastreaza in arhiva
inspectoratelor scolare judetene timp de un an, iar celelalte documente,
conform normativelor in vigoare.
4. Presedintii comisiilor de concurs, ai comisiilor pentru elaborarea
subiectelor si a baremelor de corectare a lucrarilor si ai comisiilor de
rezolvare a contestatiilor poarta raspunderea principala, conform atributiilor
specifice, in cadrul concursului.
5. Inspectorul scolar general este direct raspunzator de respectarea
prevederilor prezentei metodologii si de corectitudinea desfasurarii
concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice de catre candidatii
cu studii corespunzatoare.
6. Raspunderea tuturor celor implicati este, dupa caz,
administrativ-disciplinara sau penala.
7. Actele de studii trebuie sa fie autentificate la biroul notarial, iar
celelalte documente trebuie sa fie certificate pentru conformitate cu
originalul de catre directorul unitatii de invatamant.
X. Graficul desfasurarii concursului
15 iunie 2001 - afisarea posturilor/catedrelor vacante
19 iunie - 3 iulie 2001 - inregistrarea cererilor candidatilor
4 - 10 iulie 2001 - verificarea dosarelor si validarea inscrierilor la
concurs
10 iulie 2001 - afisarea tabelelor nominale cuprinzand candidatii inscrisi
la concurs
11 iulie 2001 - desfasurarea probelor practice si a testelor de limba
romana/straina, conform graficului elaborat de inspectoratul scolar
14 iulie 2001 - rezolvarea contestatiilor la probele practice si la testele
de limba
15 iulie 2001 - afisarea listelor cuprinzand repartizarea pe sali a
candidatilor la unitatea/unitatile la care se sustine concursul; la
inspectoratul scolar se va afisa un centralizator cuprinzand locurile de
desfasurare a concursului, pe discipline.
16 - 17 iulie 2001 - desfasurarea concursului
19 - 20 iulie 2001 - afisarea rezultatelor
20 - 22 iulie 2001 - inregistrarea contestatiilor (in cel mult 48 de ore de
la data afisarii rezultatelor)
23 iulie 2001 - rezolvarea contestatiilor si afisarea rezultatelor acestora
24 iulie 2001 - afisarea rezultatelor definitive
24 - 26 iulie 2001 - repartizarea pe posturi/catedre a candidatilor
declarati admisi
27 iulie 2001 - restituirea dosarelor candidatilor care au fost admisi si
nu au fost repartizati la nivelul judetului, in vederea depunerii acestora
pentru alt judet
28 - 30 iulie 2001 - repartizarea candidatilor admisi pe
posturile/catedrele ramase vacante in alte judete dupa repartitia candidatilor
admisi din 24 - 26 iulie 2001.
ANEXA 1
la metodologie
INVATAMANTUL ARTISTIC (LICEE DE ARTA - SPECIALIZARILE MUZICA SI COREGRAFIE)
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor vacante din invatamantul
artistic
A. Instrumente si canto/Coregrafie:
a) Elaborarea unui proiect didactic - comisia va face publice cu 48 de ore
inainte repertoriul elevului si nivelul de studiu pe baza carora candidatul va
concepe proiectul didactic; acesta va fi prezentat comisiei inainte de
inceperea probei.
b) Sustinerea practica a proiectului didactic (lectia de instrument/balet)
- pe baza proiectului didactic prezentat candidatii vor sustine ora de
instrument/balet cu elevul/elevii nominalizati de comisie; asigurarea prezentei
elevilor va fi facuta de directorul unitatii de invatamant; proba nu va depasi
30 - 50 de minute pentru muzica si o ora pentru coregrafie.
B. Discipline teoretice:
1. Specialitatea Teoria muzicii - Solfegiu - Dictat:
a) Solfegiu la prima vedere - proba va consta din 16 masuri de 3/4, 4/4,
5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pana la 4 alteratii constitutive, in cheile Sol si Fa.
b) Citire la prima vedere la pian a cate unui dictat la 1, 2 si 4 voci.
2. Specialitatea Armonie:
a) Armonie - armonizarea unei teme de 16 masuri (8 masuri sopran si 8
masuri bas dat, necifrate).
b) Citire la prima vedere la pian, cu analiza armonica (3 corale de Bach,
prin tragere la sorti).
3. Specialitatea Istoria muzicii:
a) Elaborarea unui proiect didactic - subiectul va fi stabilit de comisie
si comunicat candidatilor cu 48 de ore inainte de sustinerea probei.
b) Proba de recunoastere si comentare a unor lucrari din creatia universala
si romaneasca - pe baza auditiei candidatilor li se cer recunoasterea si
comentarea a 4 lucrari din epoci stilistice diferite (cel putin una va fi din
creatia romaneasca), alese de comisie dintr-o lista de 30 - 40 de lucrari, pusa
la dispozitie candidatilor de conducerea unitatii de invatamant cu cel putin
doua saptamani inainte de sustinerea probei; comentariul va cuprinde elemente
legate de epoca, stil, compozitor, gen, forma, interpretare etc., precum si
aspecte interdisciplinare.
Evaluarea globala se va face pe baza calificativelor
"admis"/"respins".
Prevederile metodologiei se vor aplica si pentru unitatile reprezentative.
ANEXA 2
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante din liceele
cu clase speciale - limbi straine cu program intensiv si bilingv
Proba practica va consta intr-un interviu prin care comisia va evalua:
1. competenta de receptare si comunicare a candidatului in limba straina
respectiva;
2. capacitatea de a stabili obiective si continuturi pentru un curriculum
(programa) special pentru clasele cu program intensiv si/sau bilingv.
Evaluarea globala se va face pe baza calificativelor
"admis"/"respins".
Prevederile metodologiei se vor aplica si pentru unitatile reprezentative.
ANEXA 3
la metodologie
Se certifica exactitatea datelor, Viza oficiului juridic
Inspector scolar cu evidenta cadrelor didactice
...............................................
(numele si prenumele)
CERERE DE TRANSFERARE/NUMIRE
prin concursul cu probe scrise din data de 16 iulie 2001
Subsemnatul/subsemnata (initiala tatalui)
................................., nascut/nascuta la data de (ziua, luna, anul)
........../............19.........,
1. absolvent/absolventa al/a
...............................................
(universitate, institut politehnic, A.S.E.,
...............................................................................,
IP-3, liceu pedagogic, scoala de maistri etc.)
facultatea ............................................, cu durata studiilor de
.............. ani (zi, seral, f.f.), promotia ........................, cu
specialitatea principala ...................., secundara .............., cu
media de absolvire a studiilor*) .................,
2. avand la data de 31 august 2001 o vechime efectiva in invatamant de
............ ani, grad didactic:
definitiv cu media .........., obtinut in anul .................;
gradul II cu media .........., obtinut in anul .................;
gradul I cu media ..........., obtinut in anul .................,
3. legitimat/legitimata cu buletinul/cartea de identitate seria
............ nr. ............., cu domiciliul stabil in localitatea ........................,
str. ...................... nr. ....., bl. ......, ap. ....., judetul
(sectorul) ......................, telefon ......................,
4. in anul scolar 2000/2001 am avut urmatorul statut in invatamant:
a) titular pe/la postul/catedra de ......................................
de la unitatea de invatamant .........................................,
localitatea ................................., judetul (sectorul)
.........................;
b) suplinitor pe/la postul/catedra de ...................................
de la unitatea de invatamant ....................., localitatea
.................., judetul (sectorul) ..........................;
c) am contract de munca pe durata nedeterminata cu intreprinderea
.......... ........................., localitatea
.................................., avand functia de
..............................., iar in anul scolar 2000/2001 am fost
detasat/detasata pe/la postul/catedra de ....................................
de la unitatea de invatamant ......................, localitatea
................., judetul (sectorul) ...........................;
d) sunt salariat/salariata la intreprinderea
.............................., localitatea .............., judetul (sectorul)
....................., cu care am contract de munca pe durata nedeterminata,
avand functia de ...................,
va rog sa-mi aprobati inscrierea la concursul cu probe scrise din data de
16 iulie 2001, in vederea ocuparii unui post/catedra de ................. din
lista cuprinzand posturile (catedrele) publicate vacante sau care devin vacante
prin transferarea/numirea candidatilor care au obtinut medii mai mari decat
mine, la unitati de invatamant din judetul/municipiul Bucuresti, care mi se
cuvine in ordinea descrescatoare a mediei de concurs, urmand sa sustin lucrarea
scrisa la disciplina ....................................................... .
Mentionez ca am intrerupt activitatea in invatamant (sau in alt domeniu de
activitate) pentru motivul ..................................., prin Decizia
nr. .............................., conform art. ............. din Codul
muncii. Prezint adeverinta medicala nr. ......../...... 2001 din care rezulta
ca sunt apt/apta pentru a preda in invatamant conform art. 4 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, si declar pe propria
raspundere ca nu am suferit condamnari penale si nici nu am fost
indepartat/indepartata din invatamant.
Nu voi solicita locuinta din fondul locativ de stat.
Raspund de exactitatea datelor inscrise in prezenta cerere si declar ca voi
suporta consecintele in cazul unor date eronate.
Anexez urmatoarele acte doveditoare in urmatoarea ordine, autentificate de
biroul notarial si certificate pentru conformitate de catre unitatea de
invatamant la care am functionat in anul scolar 1999/2000 sau de catre
inspectorul scolar:
1. *) copii de pe actele de studii si de pe foaia matricola;
2. copii de pe certificatele de obtinere a gradelor didactice;
3. copii de pe certificatele de nastere si casatorie (pentru solicitantii
care si-au schimbat numele);
4. *) copie de pe adeverinta eliberata de institutia de invatamant
superior, din care sa rezulte ca s-a efectuat si s-a promovat modulul pedagogic
(pentru cadrele didactice de specialitate care nu au obtinut definitivarea in
invatamant sau modulul pedagogic nu figureaza in foaia matricola);
5. copie de pe actul de titularizare in invatamant (daca este cazul);
6. decizia inspectoratului scolar sau a intreprinderii de intrerupere a
activitatii (daca este cazul);
7. copie de pe fila din buletin sau de pe cartea de identitate cu
domiciliul stabil;
8. adeverinta din care sa rezulte vechimea efectiva in invatamant (daca
este cazul);
9. copie de pe carnetul de munca;
10. avizul medical (complet), din care sa rezulte ca sunt apt/apta pentru a
preda in invatamant.
------------
*) Media de absolvire a studiilor se obtine prin adunarea mediei notelor
din timpul anilor de studii cu media la examenul de stat (licenta) sau
bacalaureat pentru absolventii liceelor pedagogice sau ai scolii postliceale,
iar suma se imparte la 2.
*) Absolventii promotiei 2001 vor prezenta adeverinta de la institutia de
invatamant superior sau de la scoala normala, din care sa rezulte ca au
sustinut examenul de licenta, media de absolvire a facultatii (scolii normale)
si ca in timpul facultatii au frecventat si au promovat modulul pedagogic.
se completeaza in comisie, la repartizarea pe posturi
Subsemnatul(a) ....................., obtinand media ....................
la concursul din 16 iulie 2001, optez sa fiu transferat/transferata,
numit/numita incepand cu data de 1 septembrie 2001 pe/la postul/catedra:
__________________________________________________________________________
Unitatea de invatamant Localitatea, Postul/catedra
Sectorul numarul de ore
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Data ........... Semnatura ...............