ORDIN
Nr. 5333 din 12 noiembrie 1997
privind continutul si publicarea Apelului national la propuneri privind
programele de plasamente si schimburi "Leonardo da Vinci" pe anul
1997
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 321 din 20 noiembrie 1997

Ministrul educatiei nationale,
in conformitate cu prevederile Protocolului aditional de asociere a
Romaniei la Uniunea Europeana si ale Memorandumului primului-ministru nr.
5/818/1995,
considerand Decizia Consiliului Uniunii Europene din 6 decembrie 1994,
considerand Acordul 95-PECO-LEO-0006 dintre Comisia Europeana si Ministerul
Invatamantului din Romania,
considerand Decizia Consiliului de Asociere intre Comunitatile Europene si
Romania nr. 2/1997 privind participarea oficiala cu drepturi depline a
Romaniei, incepand cu data de 1 septembrie 1997, la Programul european
"Leonardo da Vinci",
pe baza Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile
ulterioare, si a Hotararii Guvernului nr. 458/1994, republicata, cu
modificarile ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Apelul national la propuneri privind programele de plasamente si
schimburi "Leonardo da Vinci" pe anul 1997, conform anexei la
prezentul ordin.
Art. 2
Apelul national la propuneri privind programele de plasamente si schimburi
"Leonardo da Vinci" pe anul 1997 va fi adus la cunostinta celor
interesati, prin publicarea lui in Monitorul Oficial al Romaniei si prin alte
mijloace de comunicare in masa.
Art. 3
Aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin revine Centrului
National "Leonardo da Vinci" si Directiei generale de resurse umane
si financiare din cadrul Ministerului Educatiei Nationale.
Ministrul educatiei nationale,
Virgil Petrescu
ANEXA 1
APELUL NATIONAL
la propuneri privind programele de plasament si schimburi "Leonardo da
Vinci" pe anul 1997
1. Introducere
Prezentul apel national este lansat ca urmare a Deciziei nr. 2/1997 a
Consiliului de Asociere intre Comunitatile Europene si Romania, prin care,
incepand cu data de 1 septembrie 1997, se acorda Romaniei statutul de partener
activ in Programul european "Leonardo da Vinci", destinat
contributiei la formarea profesionala a fortei de munca.
Statutul de partener activ in Programul "Leonardo da Vinci"
asigura conditiile organizatorice si financiare pentru trecerea la derularea
imediata, incepand cu luna noiembrie 1997, a activitatilor specifice
"Domeniul de actiune I.1.2 - Programe (proiect) transnationale de
plasamente si schimburi", cu promotori din Romania.
Initiativa in sensul celor de mai sus apartine Directiei generale XXII -
Comisia Europeana, iar Ministerul Educatiei Nationale si Centrul National
"Leonardo da Vinci" si-au asumat responsabilitatile care decurg din
dezvoltarea, in perioada imediat urmatoare, a unor propuneri de programe
transnationale de plasamente si schimburi pe anul 1997 in cadrul Directiei de
actiune I.1.2 a Programului "Leonardo da Vinci".
Apelul national la propuneri privind programe transnationale de plasamente
si schimburi (I.1.2.) se adreseaza tuturor potentialilor promotori (persoane
juridice) din Romania, care sunt interesati sa participe la asemenea proiecte
(programe) transnationale in sistemul Programului "Leonardo da
Vinci".
In cele ce urmeaza sunt prezentate principalele informatii privind
prioritatile, conditiile de calitate, suportul financiar si unele aspecte de
natura tehnica, referitoare la propunerile de proiecte/programe (denumite in
continuare proiecte) de plasamente si schimburi (I.1.2.).
2. Numele si adresa institutiei de contractare
Centrul National pentru Programul de Formare Profesionala "Leonardo da
Vinci" (CNPFP "LEONARDO") are sediul in Splaiul Independentei
nr. 313 - Universitatea "Politehnica" - Corp R/Camera 518, Bucuresti
- Romania.
3. Context general
Statele Uniunii Europene actioneaza pentru o cooperare mai stransa in
dezvoltarea politicilor de educatie si instruire profesionala. Ele considera un
asemenea proces drept un mijloc esential pentru dobandirea de catre popoarele
Europei a competentei profesionale necesare prezentului proces de revigorare economica,
din care va rezulta o lunga perioada de prosperitate economica.
Politica si practicile in domeniul formarii competentelor profesionale
trebuie sa raspunda cerintelor impuse de organizarea socioeconomica in
schimbare, si anume:
- o noua piata a muncii, in care intreprinderile mici si mijlocii vor oferi
o pondere importanta din totalul locurilor de munca, numarul femeilor in
ansamblul fortei de munca va creste, iar cerinta de locuri de munca se va
extinde mai ales in domeniul serviciilor, protectiei mediului sau al
turismului;
- ameliorarea ratei angajarii, in conditiile tendintei de orientare spre
profesii cu grad sporit de calificare;
- cresterea competitivitatii, in domeniul economic, pe plan mondial;
- actualizarea continua a sistemelor tehnologice, impusa de impactul
schimbarilor rapide in domeniile industriale;
- dezvoltarea formarii profesionale a individului pe tot parcursul vietii
sale.
In contextul dezideratelor schimbarii, enuntate mai sus, a fost conceput si
aprobat, de catre Consiliul de Ministri al Uniunii Europene, Programul
"Leonardo da Vinci" pentru formarea profesionala (Decizia
CM-UE/decembrie 1994).
Scopul Programului "Leonardo da Vinci" este de a sprijini
dezvoltarea politicilor si actiunilor novatoare, in cadrul statelor
participante, prin initierea si sustinerea unor proiecte transnationale cu
parteneri interesati in formarea profesionala a fortei de munca.
Programul "Leonardo da Vinci" isi propune sa contribuie la
schimbarile socioeconomice si la modelarea profesiilor viitoare, in concordanta
cu aceste schimbari.
Obiectivele Programului "Leonardo da Vinci" vizeaza trei
directii: cresterea eficientei si a calitatii pregatirii profesionale,
dezvoltarea metodelor si a continutului proceselor de formare si destinarea
demersurilor de formare profesionala spre grupuri-tinta de beneficiari (tineri,
adulti, someri, persoane cu deficiente). Distribuite dupa aceste directii,
obiectivele, in numar de 19, alcatuiesc cadrul comun al Programului "Leonardo
da Vinci" si sunt precizate in Decizia Consiliului de Ministri al Uniunii
Europene din decembrie 1994.
Masurile practice pentru implementarea obiectivelor Programului
"Leonardo da Vinci" sunt proiectele-pilot, proiectele de schimburi si
plasamente si proiectele de studii si analize.
Participanti in proiectele de mai sus pot fi toti cei interesati in
pregatirea profesionala: intreprinderi, asociati publici, autoritati publice
locale, universitati, scoli, parteneri sociali s.a. (persoane juridice), care
provin din tarile europene admise in acest program.
4. Proiecte de plasamente si schimburi (Masura I.1.2.)
4.1. Tipuri de proiecte de plasamente si schimburi
Proiectele de plasamente si schimburi prevazute in Domeniul/I-Masura I.1.2
a Programului "Leonardo da Vinci" sunt urmatoarele:
I.1.2.a) - Proiectele transnationale de plasament pentru tineri aflati in
pregatire profesionala initiala (formare in meserii). Durata: 3-12 saptamani
sau 3-9 luni. Aceste plasamente fac parte integranta din programul de pregatire
inclus in contextul regulamentelor nationale si presupun recunoasterea
deprinderilor dobandite in cadrul sistemelor statelor membre.
I.1.2.b) - Proiectele transnationale de plasament pentru tineri muncitori.
Durata: 3-12 luni. Participa, cu prioritate, tineri care au efectuat deja
pregatire profesionala initiala (in meserii) sau au experienta practica in
domeniu.
Scopul acestor programe este dobandirea de catre cei in cauza a unei
experiente profesionale recunoscute sau a unei calificari superioare. Masura
serveste tranzitiei tineretului catre viata profesionala.
I.1.2.c) - Proiectele transnationale de schimburi pentru
formatori/organizatori si administratori de programe de pregatire profesionala.
Durata: 2-8 saptamani.
Masura se refera la instruirea pe tot parcursul vietii si are scopul de a
sprijini proiectele transnationale de schimburi intre intreprinderi si
organisme publice si/sau universitati, in vederea crearii de programe
transnationale de pregatire.
4.2. Prioritati, obiective
Obiectivele generale ale proiectelor de plasamente si schimburi pe anul
1997, masura I.1.2, reflecta prioritatile comunitare, definite prin Apelul la
propuneri - 1997, lansat de Comisia Europeana in luna decembrie 1996.
Obiectivele particulare sunt determinate in functie de beneficiari.
Principalul criteriu de evaluare a calitatii proiectelor propuse va fi
reflectarea prioritatilor din apelul mentionat mai sus:
- adaptarea metodelor si a continutului de formare vocationala la dezvoltarea
tehnologica, cat si schimbarile in domeniul social si al organizarii muncii;
- dobandirea de aptitudini care sa faciliteze practicarea unor noi meserii;
- dezvoltarea creativitatii, initiativei si a spiritului antreprenorial;
- dezvoltarea unei culturi tehnologice in procesul de invatamant;
- dobandirea de cunostinte fundamentale ca baza pentru educatia continua;
- imbunatatirea metodelor specifice si a continutului programelor de
invatare pentru grupurile de persoane dezavantajate pe piata muncii, in special
a tinerilor fara calificare, a acelora cu risc de excludere sociala datorita
factorilor socioeconomici, geografici sau etnici, cat si unor handicapuri
fizice sau mentale;
- adaptarea continutului si metodelor invatamantului vocational initial la
dezvoltarile tehnologice in domeniul invatarii;
- promovarea invatamantului vocational initial in domenii specifice
(protectia mediului, sanatate, calificari "cheie", turism etc.);
- dobandirea de deprinderi care sa permita intreprinderilor mici si
mijlocii, societatilor de servicii, cat si industriei sa raspunda cerintelor
pietei interne.
Masura I.1.2.a)
Plasamentul trebuie sa faca parte integranta din procesul de formare
profesionala si sa fie considerat in consecinta, inclusiv in actul oficial de
finalizare a formarii initiale. Sunt incurajate alternanta formarii in cadrul
scolar si in afara scolii, precum si grupurile mixte (tineri aflati in formare
initiala si tineri in pregatire).
Masura I.1.2.b)
Obiectivul esential al proiectelor de plasamente pentru tineri muncitori
este dobandirea unei calificari profesionale prin care cei in cauza sa aiba
acces la un loc de munca stabil.
Un astfel de plasament trebuie sa realizeze pentru beneficiari un dublu scop:
sprijin pentru identificarea unui loc de munca si sprijin pentru conceperea
unui proiect profesional de acces la un loc de munca.
Masura I.1.2.c)
Proiectele de schimburi de formatori vizeaza dezvoltarea proiectelor comune
intre organisme de formare si intreprinderi. In scopul facilitarii dezvoltarii
acestor proiecte se pot initia parteneriate intre organisme de formare, situate
in diferite tari si avand intre ele insele parteneriate cu intreprinderi.
Proiectele vor avea ca obiective elaborarea de module comune de formare,
strategii de formare profesionala transnationala sau pentru schimb de
experienta in acest domeniu. Prin continut, aceste proiecte nu trebuie
confundate cu vizite de pregatire si este recomandabil ca ele sa favorizeze
sistemul national de formare profesionala (formarea formatorilor, efecte asupra
programelor si/sau metodelor de pregatire s.a.).
In Romania, Programul "Leonardo da Vinci" este de dorit sa
acopere o arie cat mai larga de domenii profesionale. In consecinta, partenerii
potentiali din cele mai diverse segmente profesionale sunt invitati sa
participe activ la program.
4.3. Beneficiari
Dupa cum s-a mentionat mai sus, la paragraful 4.1., persoanele care pot
participa la forme de pregatire prin proiecte in cadrul masurii I.1.2 a
Programului "Leonardo da Vinci" sunt urmatoarele:
a) tineri aflati in formare profesionala initiala [masura I.1.2.a)]
Prin formare profesionala initiala se intelege orice forma de pregatire
profesionala initiala (in meserii), inclusiv pregatirea tehnica si in meserii,
precum si sistemele de ucenicie, prin care tanarul dobandeste o calificare
profesionala recunoscuta de autoritatile competente din statele in care a fost
obtinuta.
Tinerii care urmeaza o forma de pregatire de tipul "perfectionare
profesionala" si care au deja o diploma obtinuta anterior prin formare
profesionala initiala pot, de asemenea, sa participe la proiecte in cadrul
masurii I.1.2.a), daca perfectionarea urmata este intr-un domeniu tehnologic de
varf;
b) tineri muncitori salariati si solicitanti de loc de munca [masura
I.1.2.b)];
c) formatori, organizatori si administratori de programe de formare
profesionala [(masura I.1.2.c).]
Formatorii pot fi: cadre didactice din scoli profesionale, licee de profil
(informatic, tehnic, economic, agricol, silvic, agromontan, administrativ) sau
din institutii de invatamant superior; formatori de formatori.
Alte categorii de persoane care pot fi beneficiare ale proiectelor propuse
in masura I.1.2.c) sunt: responsabilii cu formarea profesionala din
intreprinderi, din organele administratiei publice locale, de la inspectoratele
scolare, din ministere economice sau apartinand partenerilor sociali
(sindicate, patronat).
Varsta maxima pentru beneficiarii care se incadreaza in masurile I.1.2.a)
si b) va fi de 28 de ani (la data plecarii in stagiu), iar varsta minima va fi
de 16 ani.
In selectionarea proiectelor propuse in cadrul masurii I.1.2 se vor avea in
vedere si urmatoarele:
- formarea si schimburile de formatori si agenti sociali care lucreaza cu
publicul defavorizat;
- calificarea sau recalificarea tinerilor aflati in dificultate (someri,
persoane fara calificare s.a.);
- incurajarea si sustinerea institutiilor publice si private pentru dezvoltarea
unor proiecte-pilot, specifice formarii profesionale a persoanelor cu handicap.
4.4. Pregatirea lingvistica a participantilor
Cunoasterea unui minim de notiuni privind limba de comunicare in tara
primitoare va fi luata in considerare in elaborarea si pregatirea oricarui
proiect de schimburi si plasamente.
In cazul proiectelor din masurile I.1.2.a) si I.1.2.b), daca acestea au
durata de 3 saptamani, pregatirea lingvistica va fi realizata in tara, inaintea
plecarii. Cand plasamentul dureaza 3 luni sau mai mult, pregatirea lingvistica
se va consolida in tara primitoare.
Proiectele pentru formatori [(masura I.1.2.c)] reclama cunoasterea limbii
tarii primitoare de catre participantii beneficiari. Se poate accepta
cunoasterea unei limbi de larga circulatie, alta decat a tarii in cauza, daca
plasamentul este de scurta durata.
Pregatirea lingvistica va face, fara exceptie, obiectul consensului cu
partenerii din tarile primitoare.
4.5. Validarea plasamentelor
Recunoasterea si validarea de catre autoritatile oficiale, abilitate, a
competentelor profesionale dobandite de participantii la plasament [masurile
I.1.2.a) si I.1.2.b)] este o conditie pentru acceptarea proiectelor propuse.
4.6. Selectionarea proiectelor propuse
Proiectele propuse in cadrul masurii I.1.2.a), b) si c) vor fi analizate si
evaluate de catre Comisia nationala de evaluare. Fiecare proiect va face
obiectul unei duble lecturi (experti diferiti) si va fi notat cu un calificativ
("excelent", "bun", "suficient" sau
"respins").
Centrul National "Leonardo da Vinci", pe baza rezultatelor
furnizate de Comisia de evaluare, va stabili o lista de preselectie, pe care o
va prezenta, spre aprobare, Comitetului National "Leonardo da Vinci".
Listele proiectelor selectionate vor fi insotite de o lista de rezerva,
care va permite redistribuirea unor burse in cazurile de renuntare din partea
celor din lista de baza.
4.7. Organizatorii proiectelor (I.1.2)
a) Proiectele pentru tineri aflati in formare profesionala initiala si
pentru tineri muncitori [(masurile I.1.2.a) si b)] vor fi organizate direct de
catre promotori, fara a se apela la prestatori de servicii;
b) proiectele pentru formatori vor fi organizate de catre promotori, sub
asistenta Centrului National "Leonardo da Vinci".
4.8. Atribuirea burselor
Participantii la proiecte de schimburi si plasamente (masura I.1.2)
beneficiaza de burse a caror evaluare depinde de durata plasamentului si de
distanta la care se afla tara unde se desfasoara proiectul.
Documentele contractuale pentru acordarea suportului financiar vor fi cele
propuse de catre Comisia Europeana, completate cu prevederile specifice
Romaniei.
O conventie financiara va fi incheiata intre promotorul proiectului si
Centrul National "Leonardo da Vinci", cel tarziu pana la data de 1
februarie 1998.
Detalii privind structura burselor, costurile pe care bursa le acopera,
precum si alte elemente privind suportul financiar se obtin de la Centrul
National "Leonardo da Vinci", prin intermediul promotorilor de
proiecte.
Se precizeaza ca, avand in vedere prevederile stabilite de Comisia
Europeana privind finantarea programelor europene, 70% din cuantumul bursei se
acorda in avans, iar 30%, dupa prezentarea raportului final.
4.9. Coordonare. Urmarire
Centrul National "Leonardo de Vinci" va coordona si va urmari
realizarea proiectelor selectionate. In acest scop centrul va lucra in
concordanta cu procedurile specifice Programului "Leonardo da Vinci"
si se va baza pe ajutorul institutiilor nationale si locale implicate in
formarea profesionala a fortei de munca.
4.10. Evaluare
Evaluarea proiectelor este un proces continuu, care se va efectua pe mai
multe niveluri:
- la nivel individual, prin autoevaluare, se vor aborda proiectele de
plasamente pentru tineri muncitori si pentru schimburi de formatori;
- promotorii de proiecte vor intreprinde evaluari atat in perioada de
pregatire a proiectelor, cat si in timpul derularii si dupa incheierea
acestora;
- metode specifice de evaluare vor fi utilizate la nivel regional, iar la
nivel national Centrul National "Leonardo da Vinci" va intreprinde o
analiza globala, care va urmari efectele proiectelor asupra sistemului national
de formare profesionala.
4.11. Calendar
Principalele etape pentru proiectele de schimburi si plasamente (masura
I.1.2), lansate in anul 1997 in Romania, sunt urmatoarele:
- 15 decembrie 1997 - termenul limita pana la care se primesc propunerile
de proiecte de plasament si schimburi;
- 31 decembrie 1997 - termenul limita pentru notificarea promotorilor
selectionati;
- 1 februarie 1998 - termenul limita pentru incheierea conventiilor
financiare cu promotorii;
- 31 mai 1998 - termenul limita de pornire a proiectelor de plasamente si
schimburi propuse in anul 1997.
5. Informatii suplimentare
- Documentele principale privind Programul "Leonardo da Vinci"
sunt "Vademecum" si "Formulare de inscriere". Ele descriu
conditiile generale de eligibilitate, criteriile aplicate si principiile care
stau la baza acordarii suportului financiar din partea Comisiei Europene.
Aceste documente se pot obtine de la Centrul National "Leonardo da
Vinci".
- Respectarea criteriilor de eligibilitate prezentate in
"Vademecum" si in "Formularele de inscriere" este
obligatorie.
- Termenul limita pentru prezentarea propunerilor de proiecte (15 decembrie
1997 la Centrul National "Leonardo da Vinci") trebuie respectat,
stiindu-se ca propunerile primite dupa aceasta data nu vor mai fi luate in
considerare.
- Propunerile de proiecte se trimit sau se depun de catre promotor la:
------------------------------------------------------------
| CENTRUL NATIONAL |
| PENTRU PROGRAMUL DE FORMARE PROFESIONALA |
| "LEONARDO DA VINCI" |
| BUCURESTI, SPLAIUL INDEPENDENTEI Nr. 313 - UNIVERSITATEA |
| "POLITEHNICA", CORP R/CAMERA 518, BUCURESTI ROMANIA, |
| TEL. 41.037.57 FAX. 410.32.13 |