Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 5418 din 8 noiembrie 2005

privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala si a regulamentelor-cadru ale institutiilor din subordine

ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1158 din 21 decembrie 2005


SmartCity3

 

    In baza dispozitiilor Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in temeiul Hotararii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si completarile ulterioare,
    avand in vedere Hotararea Guvernului nr. 1.251/2005 privind unele masuri de imbunatatire a activitatii de invatare, instruire, compensare, recuperare si protectie speciala a copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinte educative speciale din cadrul sistemului de invatamant special si special integrat,

    ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.

    Art. 1
    Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala, prevazut in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Se aproba Regulamentul-cadru de infiintare, organizare si functionare a centrelor scolare pentru educatie incluziva, prevazut in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 3
    Se aproba Regulamentul-cadru privind organizarea si functionarea centrelor judetene/al municipiului Bucuresti si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica, prevazut in anexa nr. 3 care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 4
    Se aproba Regulamentul-cadru de organizare si functionare a centrelor si cabinetelor logopedice interscolare, prevazut in anexa nr. 4 care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 5
    Serviciile de mediere scolara functioneaza in baza reglementarilor legislatiei in vigoare.
    Art. 6
    Directia generala invatamant preuniversitar, Directia generala managementul resurselor umane, Directia generala buget-finante, patrimoniu si investitii, inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 7
    Prevederile prezentului ordin intra in vigoare dupa publicarea acestuia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 8
    Odata cu intrarea in vigoare a prezentului ordin se abroga prevederile Ordinului ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr. 4.923/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si functionarea centrelor si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702 din 7 octombrie 2003, si prevederile art. 88 - 96 din Regulamentul de organizare si functionare a invatamantului special.

                     Ministrul educatiei si cercetarii,
                               Mircea Miclea

    ANEXA 1

                                REGULAMENT
de organizare si functionare a centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Se infiinteaza in fiecare judet centrul judetean de resurse si de asistenta educationala, iar in municipiul Bucuresti se infiinteaza Centrul municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala.
    (2) Centrele mentionate la alin. (1) sunt unitati conexe ale invatamantului preuniversitar, cu personalitate juridica, subordonate Ministerului Educatiei si Cercetarii si coordonate de inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
    Art. 2
    Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala reprezinta o noua institutie de invatamant specializata in oferirea, coordonarea si monitorizarea de servicii educationale specifice acordate copiilor/elevilor, cadrelor didactice, parintilor si membrilor comunitatii pentru a asigura tuturor accesul la o educatie de calitate, precum si asistenta necesara in acest sens.
    Art. 3
    Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala ofera servicii specializate de mediere scolara, coordoneaza, monitorizeaza si evalueaza, la nivel judetean, activitatea si serviciile educationale oferite de centrele scolare pentru educatie incluziva, centrele si cabinetele logopedice interscolare, centrele judetene si cabinetele de asistenta psihopedagogica.
    Art. 4
    Scopul activitatii centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala il constituie asigurarea calitatii serviciilor educationale in domeniile mentionate la art. 3.
    Art. 5
    Obiectivele principale ale activitatii centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala sunt:
    - cuprinderea si mentinerea in sistemul de invatamant obligatoriu a tuturor copiilor/tinerilor, indiferent de particularitatile lor psihoindividuale si sociale;
    - asigurarea suporturilor suplimentare necesare desfasurarii educatiei de calitate in functie de potentialul biopsihosocial al fiecarui copil/tanar;
    - informarea si consilierea cadrelor didactice in spiritul schimbarii mentalitatii si al imbunatatirii activitatii didactico-educative;
    - crearea conditiilor de dezvoltare a personalitatii elevilor/tinerilor in vederea integrarii acestora in viata scolara, sociala si profesionala;
    - implicarea parintilor in activitati specifice unei relatii eficiente: scoala - familie - comunitate, ca baza a adaptarii scolare si integrarii sociale a copiilor/tinerilor.
    Art. 6
    Finantarea centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala se asigura de la bugetele judetelor/bugetele consiliilor locale ale municipiului Bucuresti, conform art. 6 din Hotararea Guvernului nr. 1.251/2005 privind unele masuri de imbunatatire a activitatii de invatare, instruire, compensare, recuperare si protectie speciala a copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinte educative speciale din cadrul sistemului de invatamant special si special integrat.
    Art. 7
    Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala se infiinteaza in cel mult 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului ordin.

    CAP. 2
    Responsabilitatile si serviciile centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala

    Art. 8
    Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala indeplineste urmatoarele functii:
    - de coordonare, realizare, monitorizare si evaluare a serviciilor educationale din judet/municipiu;
    - de monitorizare a evolutiilor beneficiarilor serviciilor educationale mentionate;
    - de informare si documentare pentru toti membrii comunitatii (cadre didactice, parinti, copii, studenti, autoritati locale etc.);
    - de colaborare cu partenerii sociali din comunitate, precum si cu organizatii si asociatii la nivel national si international.
    Art. 9
    Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala dezvolta urmatoarele servicii:
    - servicii de consiliere psihopedagogica si orientare scolara si profesionala, prin centrele judetene si cabinetele de asistenta psihopedagogica;
    - servicii de terapie a tulburarilor de limbaj, prin centrele si cabinetele logopedice interscolare;
    - servicii de sprijin pentru copiii cu cerinte educative speciale, integrati in unitatile de invatamant de masa, prin centrele scolare pentru educatie incluziva;
    - servicii de mediere scolara, prin mediatorii scolari;
    - servicii complexe de educatie pentru copiii cu deficiente, prin centrele scolare pentru educatie incluziva;
    - servicii de informare si consiliere pentru cadre didactice, copii, parinti, alti membri ai comunitatii;
    - servicii de orientare a formarii initiale si continue prin parteneriate cu institutiile abilitate sa ofere formare initiala si continua;
    - servicii de terapii specifice, oferite prin centrele judetene si cabinetele de asistenta psihopedagogica si prin centrele scolare pentru educatie incluziva.
    Art. 10
    Responsabilitatile centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala sunt urmatoarele:
    - coordoneaza, monitorizeaza si evalueaza metodologic si stiintific serviciile educationale realizate de institutiile de invatamant preuniversitar enumerate la art. 3;
    - participa la formarea initiala a cadrelor didactice prin asigurarea practicii pedagogice in unitati de invatamant preuniversitar din judet/municipiu;
    - participa la formarea continua prin identificarea nevoii de formare continua si colaborarea cu institutiile acreditate in acest scop (Casa Corpului Didactic, institutii de invatamant superior, ONG-uri etc.);
    - informeaza si consiliaza cadrele didactice in domeniul educatiei incluzive;
    - informeaza beneficiarii in domeniul consilierii privind cariera;
    - realizeaza materiale si mijloace de invatamant cu valoare de suport metodico-stiintific pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar;
    - evalueaza specialistii care ofera servicii educationale din centrele de asistenta psihopedagogica si din centrele logopedice, precum si mediatorii scolari;
    - realizeaza o baza de date care centralizeaza toate serviciile oferite beneficiarilor;
    - semneaza/aproba documentele elaborate de profesionistii din subordine;
    - gestioneaza cartile de munca ale personalului din subordine, cu exceptia personalului din centrele scolare pentru educatie incluziva;
    - infiinteaza cabinete de resurse in scolile de masa, pentru a oferi serviciile educationale direct beneficiarilor;
    - realizeaza studii si cercetari privind: corelarea ofertei educationale cu cererea pietei fortei de munca si implementarea strategiilor moderne de predare-invatare-evaluare in actul didactic;
    - faciliteaza relationarea unitatilor si institutiilor din invatamantul preuniversitar cu comunitatea, prin parteneriate, proiecte si programe;
    - coordoneaza si certifica activitatile de voluntariat desfasurate in cadrul Strategiei nationale de actiune comunitara.
    Art. 11
    De serviciile centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala beneficiaza:
    - copii, elevi, tineri;
    - parinti sau apartinatori legali ai copiilor;
    - personalul angajat in unitatile de invatamant sau in alte institutii care actioneaza in domeniul problematicii copiilor;
    - studenti;
    - membri ai comunitatii locale.
    Art. 12
    Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala poate organiza prestari de servicii de tipul celor precizate la art. 9 catre terti, pentru activitatile care se subscriu prezentului regulament, in baza unui contract de prestari servicii.

    CAP. 3
    Resurse umane si materiale

    Art. 13
    (1) Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala are urmatoarea structura organizatorica:
    - personal de conducere;
    - personal didactic auxiliar;
    - personal nedidactic.
    (2) Conducerea centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala este asigurata de directorul acestuia si de un consiliu de administratie format din coordonatorul centrului logopedic interscolar, directorul centrului judetean de asistenta psihopedagogica, coordonatorul mediatorilor scolari, directorii adjuncti ai centrelor scolare pentru educatie incluziva si alti membri, in conformitate cu legislatia in vigoare. Directorul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala este presedintele consiliului de administratie.
    Art. 14
    (1) Statul de functii al centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala va cuprinde:
    - un post didactic de profesor cu functia de director;
    - posturi didactice auxiliare: mediatori scolari, asistent social, secretar, contabil, documentarist;
    - posturi nedidactice: ingrijitor, portar.
    (2) Numarul total de posturi/catedre din cadrul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala este cel aprobat de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti cu consultarea serviciilor specializate din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
    (3) Personalul didactic si didactic auxiliar al centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala va fi incadrat de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti, cu respectarea prevederilor legislatiei in vigoare.
    Art. 15
    Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala va avea urmatoarea baza tehnico-materiala:
    - birouri;
    - sala de festivitati/conferinte;
    - biblioteca/centru de documentare metodico-stiintifica si in domeniul legislatiei scolare, sala de lectura;
    - baza logistica necesara desfasurarii activitatilor de formare, precum si de editare a unor materiale didactice;
    - sali multifunctionale;
    - cel putin doua calculatoare conectate la reteaua de Internet.

    CAP. 4
    Incadrarea, normarea si salarizarea personalului

    Art. 16
    Personalul didactic si didactic auxiliar din centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala beneficiaza de toate drepturile prevazute de Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 17
    (1) Functia de director se ocupa in conformitate cu prevederile art. 20 alin. (3) si ale art. 21 din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) Metodologia privind ocuparea postului de director al centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala se include in Metodologia de ocupare a posturilor de conducere (de indrumare si control) din invatamantul preuniversitar, elaborata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, in termen de 90 de zile de la publicarea prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (3) Functia de director al centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala se ocupa numai de absolventi ai unitatilor de invatamant de lunga durata, cu specializarea pedagogie, psihologie, psihopedagogie speciala.
    Art. 18
    Incadrarea personalului didactic auxiliar se face pe baza de concurs, potrivit art. 19 alin. (1) si (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 19
    Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala poate sa angajeze colaboratori in regim de cumul sau plata cu ora, fara a depasi numarul de posturi/catedre aprobat anual.
    Art. 20
    Personalul didactic auxiliar si nedidactic isi desfasoara activitatea avand norma de 8 ore pe zi.

    CAP. 5
    Evaluarea personalului

    Art. 21
    Domeniile de competenta ale personalului didactic auxiliar si nedidactic vor fi stipulate in fisele postului, insotite de fise de evaluare. In functie de aceste documente se realizeaza evaluarea anuala a acestor categorii de personal.
    Art. 22
    Evaluarea anuala (an scolar) a directorului centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala se face de consiliul de administratie al inspectoratului scolar, in baza unei fise de post si a unei fise de evaluare specifice, elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii.

    CAP. 6
    Dispozitii finale

    Art. 23
    In termen de 90 de zile de la aprobarea functionarii, fiecare centru judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala isi va elabora regulamentul de ordine interioara.

    ANEXA 2

                             REGULAMENTUL-CADRU
de infiintare, organizare si functionare a centrelor scolare pentru educatie incluziva

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Centrul scolar pentru educatie incluziva reprezinta cadrul institutional de actiune care asigura accesul la educatie tuturor copiilor prin educatie formala si servicii educationale acordate copiilor cu cerinte educative speciale scolarizati atat in invatamantul special, cat si in invatamantul de masa, precum si personalului care este implicat in educatia acestora.
    (2) Centrul scolar pentru educatie incluziva este o unitate de invatamant cu personalitate juridica, din reteaua scolara, aflata sub coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, in conformitate cu prevederile art. 141, coroborate cu prevederile alin. (2) al art. 10 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (3) Activitatile specifice procesului de invatamant din centrul scolar pentru educatie incluziva se afla sub indrumarea si coordonarea inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti, iar documentele emise vor fi echivalente celor emise de orice unitate scolara din tara.
    (4) Serviciile educationale organizate si desfasurate de centrul scolar pentru educatie incluziva sunt coordonate, monitorizate si evaluate de centrul judetean de resurse si de asistenta educationala, conform prevederilor anexei nr. 1.
    Art. 2
    Centrul scolar pentru educatie incluziva utilizeaza sediul, patrimoniul, logistica, insemnele, regimul juridic si stampila unitatii/institutiei de invatamant fondatoare. Dupa transformarea unitatii/institutiei de invatamant in centru scolar pentru educatie incluziva, insemnele si stampila vor purta antetul acestuia (CSEI).
    Art. 3
    Centrul scolar pentru educatie incluziva desfasoara activitati de predare-invatare-evaluare, normate in baza legislatiei in vigoare, si dezvolta servicii educationale in domeniul educatiei incluzive, de tipul: formare, informare, documentare, consiliere, proiecte si programe etc.
    Art. 4
    Centrul scolar pentru educatie incluziva colaboreaza cu: institutii de invatamant, institutii conexe ale invatamantului preuniversitar, cu directiile judetene de asistenta sociala si protectia copilului, cu autoritatile locale, cu agenti economici, cu organizatii neguvernamentale, cu reprezentanti ai comunitatii locale, cu persoane fizice din tara si din strainatate care au preocupari in domeniul educatiei.
    Art. 5
    In centrul scolar pentru educatie incluziva se interzic activitati de organizare si propaganda politica, prozelitismul religios sau activitati care incalca normele generale de moralitate.

    CAP. 2
    Functiile, atributiile si serviciile centrului scolar pentru educatie incluziva

    Art. 6
    Centrul scolar pentru educatie incluziva indeplineste urmatoarele functii:
    - de interventie directa prin oferire de servicii psihopedagogice, psihologice si de consiliere in domeniul educatiei incluzive beneficiarilor directi: copii/elevi/tineri cu cerinte educative speciale, parinti, cadre didactice din scolile de masa, membri ai comunitatii locale;
    - de informare, formare continua/perfectionare si consiliere a personalului didactic in domeniul educatiei incluzive;
    - de suport metodico-stiintific in domeniul educatiei incluzive pentru cadrele didactice din scolile de masa;
    - de invatare, de pregatire pentru viata de adult.
    Art. 7
    (1) Centrul scolar pentru educatie incluziva are urmatoarele atributii:
    - realizeaza depistarea precoce si asigura interventia timpurie in cazul copiilor cu cerinte educative speciale;
    - scolarizeaza copii cu diverse grade si tipuri de dizabilitati;
    - realizeaza terapii specifice pentru copiii cu cerinte educative speciale din invatamantul special si din invatamantul de masa;
    - evalueaza, diagnosticheaza si urmareste evolutia scolara a copiilor cu cerinte educative, prin intermediul comisiei interne de evaluare continua, conform art. 24 din Hotararea Guvernului nr. 1.437/2004 privind organizarea si metodologia de functionare a comisiei pentru protectia copilului. Examinarea si testarea psihologica sunt efectuate doar de catre profesorul psiholog, conform atestarii din partea Colegiului Psihologilor din Romania, pe baza metodologiei unitare elaborate de Colegiul Psihologilor si avizate de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
    - realizeaza si aplica planuri de servicii personalizate pentru fiecare copil evaluat;
    - realizeaza adaptari curriculare pentru copiii cu cerinte educative speciale integrati in invatamantul obisnuit;
    - propune servicii de sprijin si/sau terapii specifice, dupa caz;
    - asigura asistenta psihoeducationala copiilor cu cerinte educative speciale, prin cadre didactice de sprijin/itinerante, terapeuti, consilieri etc.;
    - de consiliere si asistenta psihopedagogica a cadrelor didactice care furnizeaza programe de educatie remediala;
    - promoveaza invatamantul incluziv;
    - asigura asistenta educationala copiilor/elevilor nedeplasabili, prin formele de scolarizare: la domiciliul elevului, cu frecventa redusa, cu scutire de frecventa, comasat etc.;
    - monitorizeaza evolutia copiilor cu cerinte educative speciale;
    - ofera asistenta sociala si servicii in regim de semiinternat/centru de zi pentru copiii/elevii cu cerinte speciale care solicita acest lucru;
    - informeaza si consiliaza familiile copiilor cu cerinte educative speciale cu privire la problematica educatiei copiilor lor;
    - participa, impreuna cu centrul judetean de resurse si de asistenta educationala, la activitati de informare, formare, perfectionare si documentare a cadrelor didactice din invatamantul obisnuit si special, care se ocupa de educatia copiilor cu cerinte educative speciale;
    - valorifica experienta psihopedagogica pozitiva si promoveaza ideile moderne privind educatia speciala prin publicatii de specialitate periodice, prin cercetare aplicativa si prin crearea de mijloace didactice;
    - asigura resursele umane si materiale necesare realizarii practicii pedagogice in domeniul educatiei speciale;
    - desfasoara activitati de cercetare si consultanta metodico-stiintifica, sub coordonarea centrului judetean de resurse si de asistenta educationala;
    - asigura propria dezvoltare institutionala, precum si cea a centrului judetean de resurse si de asistenta educationala, prin mijloacele legale disponibile (granturi, proiecte de finantare, sponsorizari, donatii, parteneriate etc.);
    - colaboreaza cu institutiile care promoveaza alternativele educationale aprobate;
    - colaboreaza cu toate institutiile din comunitatea locala implicate in problematica copiilor.
    (2) Atributiile personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic sunt derivate din atributiile prevazute la alin. (1) si sunt stipulate in fisa postului.
    Art. 8
    Centrul scolar pentru educatie incluziva asigura servicii specializate in urmatoarele domenii:
    - educatie speciala si specializata a copiilor cu deficiente;
    - compensare prin terapii specifice pentru copii/elevi cu dificultati de invatare, dificultati de dezvoltare, dificultati de adaptare, tulburari de limbaj, tulburari de comportament, deficiente fizice si neuromotorii, deficiente senzoriale etc.;
    - evaluare psihopedagogica, diagnosticare, orientare scolara si profesionala;
    - asistenta educationala si terapeutic-recuperatorie pentru copiii/elevii cu cerinte educative speciale integrati in unitatile de invatamant de masa;
    - informare si consiliere pentru parinti;
    - informare si consiliere a cadrelor didactice;
    - cercetare psihopedagogica si elaborare de studii de specialitate;
    - testare si consiliere psihologica (realizate numai de catre profesorii psihologi atestati de Colegiul Psihologilor din Romania).
    Art. 9
    De serviciile centrului scolar pentru educatie incluziva beneficiaza:
    - copii cu varste cuprinse intre 0 - 3 ani;
    - prescolari si scolari din invatamantul special si din cel de masa;
    - parinti sau apartinatori legali ai copiilor;
    - personalul angajat in unitatile de invatamant sau in alte institutii care actioneaza in domeniul educatiei speciale a copiilor;
    - elevi/studenti care efectueaza module de practica pedagogica;
    - membri ai comunitatii locale.

    CAP. 3
    Resurse umane si materiale

    Art. 10
    (1) Statul de functii al centrului scolar pentru educatie incluziva va cuprinde:
    - posturi/catedre didactice, didactic auxiliare si nedidactice, in conformitate cu planul de scolarizare aprobat anual prin hotarare a Guvernului;
    - posturi/catedre didactice, personal nedidactic si auxiliar, in functie de necesarul de resurse umane cerut de asistenta educationala.
    (2) Numarul total de posturi/catedre nu poate sa depaseasca pe cel aprobat de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti.
    (3) In cadrul centrului scolar pentru educatie incluziva exista posibilitatea redistribuirii posturilor/catedrelor in functie de continutul activitatii proiectate.
    (4) Personalul didactic si didactic auxiliar al centrului scolar pentru educatie incluziva va fi incadrat de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti, cu respectarea prevederilor art. 7 si 8 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 11
    (1) Activitatea de predare-invatare-evaluare din centrul scolar pentru educatie incluziva se poate desfasura in urmatoarele formatiuni de studiu:
    - grupe de copii pentru interventie timpurie;
    - grupe de prescolari cu cerinte educative speciale;
    - clase I - IV pentru elevi cu grade/tipuri diferite de deficiente;
    - clase V - X pentru elevi cu grade/tipuri diferite de deficiente;
    - grupe/clase I - X pentru elevi cu deficiente asociate, severe, profunde;
    - clase de arte si meserii pentru elevi/tineri cu deficiente asociate, severe, profunde;
    - copii/elevi cu cerinte educative speciale integrati in unitatile de invatamant de masa in grupe/clase sau care beneficiaza de servicii de sprijin si/sau de terapii specifice.
    (2) Prevederile alin. 1 ale prezentului articol nu se refera la situatia in care centrul scolar pentru educatie incluziva functioneaza intr-o scoala de masa. In aceasta situatie centrul scolar pentru educatie incluziva isi va axa cu prioritate activitatea pe serviciile de asistenta educationala, terapii specifice si consiliere psihopedagogica.
    Art. 12
    Centrul scolar pentru educatie incluziva va beneficia de baza didactico-materiala a unitatii de invatamant in care s-a infiintat si va cuprinde in mod obligatoriu cel putin zece dintre urmatoarele spatii/utilitati, cu obligatia de a le realiza in totalitate in decurs de trei ani de la infiintarea centrului:
    - sali de clasa;
    - cabinete pentru terapii specifice si consiliere;
    - cabinet pentru comisia interna de evaluare continua;
    - sala de sport si cabinet de cultura fizica medicala/kinetoterapie;
    - laboratoare si cabinete pentru invatarea limbilor straine si de informatica;
    - ateliere pentru activitati practice sau de profesionalizare;
    - sala de festivitati;
    - ludoteca;
    - biblioteca/centru de documentare metodico-stiintifica si in domeniul legislatiei scolare, care beneficiaza si de o sala de lectura;
    - baza logistica necesara desfasurarii activitatilor de formare si de editare de materiale didactice;
    - sala de mese si bloc alimentar;
    - spatii de joaca special amenajate pentru copii.

    CAP. 4
    Structura organizatorica

    Art. 13
    Centrul scolar pentru educatie incluziva se organizeaza si functioneaza ca unitate de tip scolar, in conformitate cu legislatia actuala, respectiv Legea nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.925/2005 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, Regulamentul de organizare si functionare a invatamantului special in vigoare etc.
    Art. 14
    Centrul scolar pentru educatie incluziva are urmatoarea structura organizatorica:
    - personal de conducere;
    - personal didactic;
    - personal didactic auxiliar;
    - personal nedidactic.
    Art. 15
    Centrul scolar pentru educatie incluziva poate beneficia de sprijin material si financiar din partea unor persoane fizice sau juridice din tara si din strainatate, in conditiile legii.
    Art. 16
    Centrul scolar pentru educatie incluziva poate organiza prestari de servicii de tipul celor precizate la art. 15 catre terti, pentru activitatile care se subscriu prezentului regulament, in baza unui contract de prestari de servicii.

    CAP. 5
    Incadrarea, normarea si salarizarea personalului

    Art. 17
    Statul de functiuni al centrului scolar pentru educatie incluziva va cuprinde:
    - personal de conducere (director, director-adjunct);
    - membrii comisiei interne de evaluare continua;
    - posturi/catedre didactice de specialitate pentru activitatea de predare-invatare-evaluare, care vor fi ocupate de: cadru didactic de sprijin/itinerant, profesor de psihopedagogie speciala, profesor, institutor, invatator, educatoare, invatator/profesor-educator, profesor psihopedagog, profesor consilier, profesor psiholog scolar, kinetoterapeut, maistru-instructor etc.;
    - asistent social;
    - bibliotecar - gestionar al centrului scolar de resurse si de asistenta educationala si al bazei didactico-materiale din unitate.
    Art. 18
    (1) In cadrul centrului scolar pentru educatie incluziva norma didactica de predare-invatare-evaluare si pentru activitati specifice se poate constitui din mai multe componente:
    - post de educatoare, invatator, institutor, in conformitate cu prevederile art. 43 lit. a) si b) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
    - catedra de profesor, in conformitate cu prevederile art. 43 lit. c) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
    - post de invatator, institutor in invatamantul special, conform prevederilor art. 43 lit. f) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
    - catedra de profesor, profesor psihopedagog, profesor psihopedagogie speciala, conform prevederilor art. 43 lit. f) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
    - catedra de cadru didactic de sprijin/itinerant - 16 ore/saptamana, conform prevederilor art. 7 din Metodologia de organizare si functionare a serviciilor educationale prin cadre didactice de sprijin/itinerante pentru copiii cu cerinte educative speciale, scolarizati in invatamantul de masa, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 5.379/2004;
    - catedra de profesor psihopedagog pentru reabilitarea audio-verbala cu aparatura surdologica, la fiecare grupa de prescolari cu deficiente de auz, precum si pentru elevii si studentii cu deficiente de auz integrati in invatamantul de masa preuniversitar si universitar, cu norma didactica de 16 ore/saptamana;
    - cate doua catedre de profesori psihopedagogi pentru fiecare grupa de interventie timpurie, cu norma didactica de 16 ore/saptamana;
    - catedra de psihopedagogie speciala constituita din 8 ore/saptamana la clasa/grupa si 8 ore/saptamana constand in activitati de expertiza, diagnostic si evaluare, terapii specifice, sprijin si asistenta educationala pentru membrii comisiei interne de evaluare continua;
    - activitati complementare realizate prin alte tipuri de activitati educationale specifice centrului (informare, formare, consiliere, coordonare de proiecte si programe, expertiza, diagnostic si evaluare educationala etc.), in cadrul normei didactice.
    (2) Invatatorul/profesorul-educator are norma didactica de 20 de ore/saptamana, iar maistrul-instructor are norma didactica de 20 de ore/saptamana, in conformitate cu prevederile art. 43 lit. f) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 19
    Finantarea activitatii centrului scolar pentru educatie incluziva este asigurata de la bugetele judetelor/bugetele consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si din alte surse legal constituite.
    Art. 20
    (1) Personalul didactic si didactic auxiliar din centrul scolar pentru educatie incluziva beneficiaza de toate drepturile prevazute de Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) Cu exceptia activitatii de predare-invatare-evaluare si a celei de formare/perfectionare din centrul scolar pentru educatie incluziva organizat in scoala de masa, toate celelalte actiuni si activitati prevazute la art. 7 si 8 din ordin sunt considerate ca apartinand educatiei speciale si, ca urmare, sunt remunerate in conformitate cu legislatia in vigoare.
    Art. 21
    Coordonatorul centrului scolar pentru educatie incluziva este directorul-adjunct al unitatii scolare (care este cadru didactic cu specialitatea psihopedagogie speciala, pedagogie, psihologie sau pedagogie sociala), numit prin concurs organizat in baza Metodologiei de ocupare a posturilor de directori in invatamantul preuniversitar, aprobata anual prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
    Art. 22
    Ocuparea posturilor centrului scolar pentru educatie incluziva se realizeaza conform metodologiei Ministerului Educatiei si Cercetarii de ocupare a posturilor/catedrelor declarate vacante in invatamantul preuniversitar, aprobata anual.
    Art. 23
    Centrul scolar pentru educatie incluziva poate sa angajeze colaboratori in regim de cumul sau plata cu ora, fara a depasi numarul de posturi/catedre aprobat anual.
    Art. 24
    Personalul didactic auxiliar isi desfasoara activitatea avand norma de 8 ore pe zi.
    Art. 25
    Personalul nedidactic isi desfasoara activitatea in cadrul serviciilor: financiar-contabil, administrativ, informatizare, tehnic si de intretinere, medical, cu norma de 8 ore pe zi.
    Art. 26
    Numarul maxim al centrelor scolare pentru educatie incluziva nu este limitat la nivelul judetului/municipiului Bucuresti.

    CAP. 6
    Evaluarea personalului

    Art. 27
    Domeniile de competenta ale personalului didactic auxiliar si nedidactic sunt cele stipulate in normativele aflate in vigoare, precum si in regulamentul de ordine interioara al centrului scolar pentru educatie incluziva. In functie de aceste documente se realizeaza evaluarea anuala a acestor categorii de personal.
    Art. 28
    (1) Evaluarea anuala a personalului didactic din centrul scolar pentru educatie incluziva se face de conducerea centrului si de consiliul de administratie al acestuia, conform atributiilor mentionate in fisa postului.
    (2) Evaluarea vizand calitatea serviciilor educationale este realizata de centrul judetean de resurse si de asistenta psihopedagogica.

    CAP. 7
    Dispozitii finale

    Art. 29
    Unitatea de invatamant sau centrul de zi care functioneaza in parteneriat cu inspectoratul scolar pentru a deveni centru scolar pentru educatie incluziva trebuie sa raspunda cerintelor prezentului regulament. In acest sens va alcatui un dosar care va cuprinde documentatia justificativa, insotit de acte doveditoare, pe care il va depune la inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti, conform art. 34.
    Art. 30
    In urma aprobarii de catre inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti, institutia solicitanta va dobandi statutul de centru scolar pentru educatie incluziva (CSEI).
    Art. 31
    In termen de 90 de zile de la aprobarea functionarii, fiecare centru scolar pentru educatie incluziva isi va elabora propriul regulament de ordine interioara.
    Art. 32
    Documentele necesare pentru infiintarea centrelor scolare pentru educatie incluziva:
    - atestarea bazei materiale, prin prezentarea inventarului de mijloace fixe;
    - oferta de servicii educationale;
    - protocoale de colaborare (ONG-uri, unitati de invatamant, autoritati locale);
    - schema de incadrare, cu mentionarea numarului total de posturi/catedre, precum si descrierea lor pe specialitati;
    - protocol cu unitatile scolare pentru activitatile de voluntariat;
    - minimum 1/3 din numarul total al personalului didactic trebuie sa fie absolventi ai invatamantului superior, cu una dintre specializarile: psihopedagogie, pedagogie, psihologie, pedagogie sociala sau limba si literatura romana, incluzand si metodistii in domeniul educatiei speciale, precum si inspectorul scolar de specialitate;
    - numar de elevi cu deficiente din centrul scolar de resurse si de asistenta educationala;
    - numar de copii cu cerinte educative speciale asistati in scoala obisnuita;
    - strategie de dezvoltare institutionala cu componente de perfectionare profesionala, cercetare si promovare a serviciilor;
    - oferta manageriala a directorului privind dezvoltarea centrului scolar pentru educatie incluziva;
    - avizul consiliului de administratie;
    - alte documente: proiecte derulate, solicitari din comunitate, posibilitati de sponsorizare etc.

    ANEXA 3

                              REGULAMENT-CADRU
privind organizarea si functionarea centrelor judetene/al municipiului Bucuresti si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Centrele de asistenta psihopedagogica, denumite in continuare centre judetene de asistenta psihopedagogica - CJAP, respectiv Centrul Municipal de Asistenta Psihopedagogica - CMAP, sunt unitati conexe ale invatamantului preuniversitar, care functioneaza in fiecare judet, respectiv in municipiul Bucuresti, in baza art. 49 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si sunt coordonate, monitorizate si evaluate de centrele judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala.
    (2) Cabinetele de asistenta psihopedagogica functioneaza in unitati de invatamant preuniversitar si asigura asistenta psihopedagogica unui numar de 800 de elevi sau de 400 de prescolari.
    (3) Cabinetele de asistenta psihopedagogica functioneaza in unitatile de invatamant la care sunt inmatriculati cel putin 800 de elevi. In unitatile de invatamant cu mai putin de 800 de elevi vor functiona cabinete interscolare arondate unui cabinet de asistenta psihopedagogica, in functie de resursele umane calificate si de dotarile materiale specifice.
    (4) Se pot infiinta cabinete interscolare de asistenta psihopedagogica pentru un numar minim de 400 de prescolari. Unui cabinet interscolar i se pot aronda si unitati de invatamant prescolar.
    Art. 2
    (1) CJAP/CMAP sunt institutii subordonate organizatoric inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti si centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala, iar din punct de vedere metodologic, Ministerului Educatiei si Cercetarii.
    (2) Activitatile cabinetelor de asistenta psihopedagogica sunt coordonate de CJAP/CMAP.
    (3) De activitatea CJAP/CMAP raspund coordonatorul CJAP/CMAP si directorul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala.
    (4) Finantarea centrelor judetene si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica se realizeaza din bugetele judetelor/bugetele consiliilor locale ale municipiului Bucuresti, prin intermediul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala.
    (5) CJAP/CMAP prezinta, la cererea directorului centrului judetean de resurse si de asistenta educationala, rapoarte periodice privind activitatea proprie.
    Art. 3
    (1) CJAP/CMAP organizeaza actiuni de cunoastere si consiliere psihopedagogica a prescolarilor/elevilor, realizate individual si colectiv, actiuni cu parintii prin consultatii individuale si colective, precum si actiuni de colaborare cu comunitatile locale, in scopul orientarii scolare si profesionale, orientarii carierei elevilor, prin informare, documentare, consiliere, acestea fiind monitorizate si evaluate periodic de centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala si de inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti (ISJ/ISMB).
    (2) Cabinetele de asistenta psihopedagogica din unitatile de invatamant asigura in permanenta informarea, cunoasterea si consilierea psihopedagogica a prescolarilor/elevilor, prin consultatii individuale si colective, actiuni de indrumare a parintilor si de colaborare cu comunitatile locale, in scopul orientarii scolare, profesionale si a carierei elevilor.
    Art. 4
    ISJ/ISMB asigura, prin intermediul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala, tuturor centrelor si cabinetelor de asistenta psihopedagogica spatii si dotari corespunzatoare, in cabinete sau laboratoare, destinate exclusiv desfasurarii activitatilor de cunoastere si consiliere psihopedagogica a prescolarilor/elevilor, in cadrul unitatilor de invatamant.
    Art. 5
    CJAP/CMAP colaboreaza in cadrul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala cu unitati si institutii de invatamant, cu directiile judetene pentru protectia copilului, cu agentiile judetene de ocupare si formare profesionala, cu alte organizatii guvernamentale si neguvernamentale, cu inspectoratul judetean de politie (Compartimentul prevenire), precum si cu alte persoane juridice care au atributii in domeniul educatiei.
    Art. 6
    Activitatea CJAP/CMAP nu se subordoneaza doctrinelor promovate de partide sau formatiuni politice. In spatiile apartinand CJAP/CMAP sunt interzise:
    a) functionarea partidelor sau formatiunilor politice;
    b) desfasurarea activitatii de organizare si propaganda politica;
    c) prozelitismul religios;
    d) activitatile care incalca normele generale de moralitate.

    CAP. 2
    Organizarea centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de asistenta psihopedagogica si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica

    Art. 7
    Orientarea scolara si profesionala, precum si alte activitati desfasurate in CJAP/CMAP si in cabinetele de asistenta psihopedagogica se realizeaza prin: interventie (asistenta) psihologica, metode psihopedagogice si de consiliere in cariera.
    Art. 8
    (1) Categoriile de personal care functioneaza in cadrul CJAP/CMAP sunt:
    a) personal de conducere;
    b) personal didactic;
    c) personal didactic auxiliar.
    (2) Personalul de conducere - coordonatorul CJAP/CMAP, asimilat functiei de director de unitate de invatamant, prevazuta la art. 21 alin. (1) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, poate fi profesor cu specializarea in pedagogie, psihopedagogie, psihologie, sociologie, pedagogie sociala, psihosociologie, psihopedagogie speciala sau, in mod exceptional, profesor, absolvent al Facultatii de Filosofie - Istorie (promotiile 1978 - 1989, grupe optionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevazut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, avand cel putin gradul didactic II si o vechime de minimum 5 ani in activitatea de asistenta psihopedagogica.
    (3) Ocuparea functiei de coordonator al CJAP/CMAP se face prin concurs organizat de ISJ, conform metodologiilor elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii privind organizarea si desfasurarea concursului pentru functiile de director si director-adjunct din unitatile de invatamant.
    (4) Coordonatorul CJAP/CMAP este degrevat partial de norma didactica a personalului didactic din CJAP/CMAP, avand obligatia de a preda efectiv intre 2 si 4 ore saptamanal in specialitatea inscrisa pe diploma, conform dispozitiilor art. 46 alin. (1) si (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (5) Salarizarea coordonatorului se face conform dispozitiilor art. 51 alin. (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 9
    In cadrul CJAP/CMAP functiile didactice sunt: profesor pedagog, profesor psihopedagog, profesor psiholog, profesor sociolog, profesor pedagog social, profesor psihosociolog, profesor de psihopedagogie speciala sau, in mod exceptional, profesor, absolvent al Facultatii de Filosofie - Istorie (promotiile 1978 - 1989, grupe optionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevazut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 10
    In cadrul CJAP/CMAP functiile didactice auxiliare sunt: asistent social, laborant, informatician, secretar, in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 11
    Structura organizatorica, statul de functii si numarul de personal didactic si didactic auxiliar din structura CJAP/CMAP sunt aprobate anual prin intermediul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala, de Ministerul Educatiei si Cercetarii, la propunerea ISJ/ISMB.
    Art. 12
    Cabinetele de asistenta psihopedagogica au prevazut in statul de functii un post de profesor, avand una dintre specializarile: pedagogie, psihopedagogie, psihologie, sociologie, pedagogie sociala, psihosociologie, psihopedagogie speciala sau, in mod exceptional, profesor, absolvent al Facultatii de Filosofie - Istorie (promotiile 1978 - 1989, grupe optionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevazut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 13
    Incadrarea CJAP/CMAP, precum si a cabinetelor scolare si interscolare de asistenta psihopedagogica cu personal didactic si didactic auxiliar se face pe baza de concurs, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1), (2), (3) si ale art. 19 alin. (1) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu respectarea prevederilor din Metodologia de ocupare a posturilor/catedrelor declarate vacante in invatamantul preuniversitar, aprobata anual prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.

    CAP. 3
    Functionarea centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de asistenta psihopedagogica si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica

    SECTIUNEA 1
    Stabilirea normei didactice

    Art. 14
    (1) Norma didactica a personalului didactic din CJAP/CMAP se stabileste potrivit prevederilor art. 43 lit. e) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, si conform Ordonantei Guvernului nr. 103/1998 privind modificarea structurii normei didactice in invatamantul preuniversitar, aprobata cu modificari prin Legea nr. 109/1999.
    (2) Norma didactica a personalului didactic din CJAP/CMAP cuprinde un numar de 40 de ore/saptamana, repartizate astfel:
    a) 18 ore/saptamana, care constau in: activitati de asistenta psihopedagogica, desfasurate individual si colectiv cu prescolarii/elevii, consiliere, examinare, preorientare, orientare, reorientare scolara si profesionala, activitati de consiliere a parintilor, cadrelor didactice, participare la sedinte cu parintii, la comisiile metodice si consiliile pedagogice cu tematica specifica, centralizarea datelor pentru elaborarea materialelor informative pe problematica orientarii scolare si profesionale la nivel judetean, intocmirea si realizarea de programe de informare si consiliere privind cariera, activitati de cercetare stiintifica cu tematica psihopedagogica; 2 - 4 ore de predare in specialitatea inscrisa pe diploma;
    b) 22 de ore/saptamana, care constau in: activitati de pregatire metodico-stiintifica si complementara, pregatirea si corectarea rezultatelor examinarilor, stabilirea masurilor si intocmirea programelor de interventie si evaluare psihopedagogica, activitati de documentare stiintifica, colaborarea cu comunitatile locale, pretestarea psihologica a cadrelor didactice, in conformitate cu prevederile art. 3 din Ordinul ministrului educatiei si cercetarii, al ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 4.840/IR 38.342/2.796/2005 privind controlul medical anual pentru personalul din invatamantul preuniversitar.
    Art. 15
    (1) Norma didactica a personalului didactic din cabinetele de asistenta psihopedagogica se stabileste potrivit prevederilor art. 43 lit. e) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, si conform Ordonantei Guvernului nr. 103/1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 109/1999.
    (2) Norma didactica a personalului didactic din cabinetele de asistenta psihopedagogica cuprinde un numar de 40 de ore/saptamana, repartizate astfel:
    a) 18 ore/saptamana, care constau in: activitati de asistenta psihopedagogica, desfasurate individual si colectiv cu prescolarii/elevii, consiliere, examinare, preorientare, orientare, reorientare scolara si profesionala, activitati de consiliere a parintilor, cadrelor didactice, participare la sedinte si lectorate cu parintii, la comisiile metodice si consiliile pedagogice cu tematica specifica; 2 - 4 ore de predare in specialitatea inscrisa pe diploma;
    b) 22 de ore/saptamana, care constau in: activitati de pregatire metodico-stiintifica si complementara, pregatirea si corectarea rezultatelor examinarilor, stabilirea masurilor si intocmirea programelor de interventie si evaluare psihopedagogica, activitati metodico-stiintifice, colaborarea cu comunitatile locale.

    SECTIUNEA a 2-a
    Atributiile centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de asistenta psihopedagogica si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica

    Art. 16
    CJAP/CMAP are urmatoarele atributii:
    a) ofera informare, consiliere, documentare si indrumare pentru prescolari/elevi, parinti, educatoare, invatatori, institutori si profesori pe diferite teme: cunoastere si autocunoastere, adaptarea elevilor la mediul scolar, adaptarea scolii la nevoile elevilor, optimizarea relatiilor scoala - elevi - parinti;
    b) asigura prin intermediul metodelor, procedeelor si tehnicilor specifice prevenirea si diminuarea factorilor care determina tulburari comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic. Tehnicile de interventie in domeniul psihoterapiei si consilierii psihologice pot fi utilizate doar de profesorul psiholog, conform atestarii din partea Colegiului Psihologilor din Romania;
    c) asigura examinarea psihologica atat pentru cadrele didactice, cat si pentru elevi, la cererea parintilor, a scolii sau a inspectoratelor scolare, in situatii de esec scolar, abandon scolar, conflicte. Examinarea si testarea psihologica sunt efectuate doar de profesorul psiholog, conform atestarii din partea Colegiului Psihologilor din Romania, pe baza metodologiei unitare elaborate de Colegiul Psihologilor si avizate de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
    d) propune si organizeaza programe de orientare a carierei elevilor in scoli;
    e) asigura servicii de consiliere si cursuri pentru parinti;
    f) coordoneaza si sprijina cabinetele de asistenta psihopedagogica si cabinetele interscolare din unitatile de invatamant preuniversitar;
    g) colaboreaza cu personalul de la centrele medicale de igiena si profilaxie;
    h) colaboreaza cu personalul de la agentiile locale de ocupare si formare profesionala;
    i) sprijina si asigura asistenta si consilierea metodologica a educatoarelor, invatatorilor, institutorilor, profesorilor si dirigintilor;
    j) elaboreaza studii psihosociologice privind optiunile elevilor claselor terminale vizand calificarile profesionale prin invatamantul profesional si liceal, precum si tipurile de scoli din cadrul retelei;
    k) inainteaza ISJ/ISMB, prin centrele judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala, studii de specialitate privind elementele de prognoza si analiza referitoare la oferta fortei de munca in zona (evolutie, dinamica, profesii in disparitie, profesii noi), in vederea orientarii scolare, profesionale si a carierei elevilor din judet;
    l) este implicat alaturi de ISJ in examinarea propunerilor tuturor unitatilor scolare din retea si a ofertei privind planul de scolarizare;
    m) coordoneaza actiunea de derulare a proiectelor/programelor, parteneriatelor educationale interne sau internationale derulate pe plan local, vizand problematica consilierii, orientarii scolare, profesionale si a carierei elevilor, in parteneriat cu autoritatile de invatamant, autoritatile locale, asociatii si fundatii cu preocupari in domeniu;
    n) monitorizeaza, prin intermediul echipei operative a profesorilor din centru, situatiile deosebite din unitatile de invatamant preuniversitar din judet/municipiul Bucuresti (abandon scolar ridicat, risc privind consumul de droguri, tulburari comportamentale) in care din motive obiective nu au putut fi normate catedre in cabinete scolare, urmand sa prezinte rapoarte semestriale;
    o) recomanda parintilor consultarea altor institutii pentru problemele care nu sunt de competenta CJAP/CMAP (centre logopedice, comisii de expertiza, cabinete medicale, cabinetele psihologice etc.);
    p) coordoneaza si sprijina cadrele didactice din centru si cabinete in vederea perfectionarii curente si prin grade didactice;
    r) colaboreaza cu cabinetele logopedice;
    s) colaboreaza cu mediatorii scolari;
    s) asigura servicii de consiliere si asistenta psiho-pedagogica pentru copiii cu cerinte educative speciale.
    Art. 17
    Cabinetele de asistenta psihopedagogica si cabinetele interscolare au urmatoarele atributii:
    a) asigura informarea si consilierea prescolarilor/elevilor, parintilor, educatoarelor, invatatorilor, institutorilor si profesorilor pe diferite subiecte: cunoastere si autocunoastere, adaptarea elevilor la mediul scolar, adaptarea scolii la nevoile elevilor, optimizarea relatiilor scoala - elevi - parinti;
    b) asigura prin intermediul metodelor, procedeelor si tehnicilor specifice prevenirea si diminuarea factorilor care determina tulburari comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic. Tehnicile de interventie in domeniul psihoterapiei si consilierii psihologice pot fi utilizate doar de profesorul psiholog, conform atestarii din partea Colegiului Psihologilor din Romania;
    c) asigura examinarea psihologica atat pentru cadrele didactice, cat si pentru elevi, la cererea parintilor, a scolii sau a inspectoratelor scolare, in situatii de esec scolar, abandon scolar, conflicte. Examinarea si testarea psihologica sunt efectuate doar de profesorul psiholog, conform atestarii din partea Colegiului Psihologilor din Romania, pe baza metodologiei unitare elaborate de Colegiul Psihologilor din Romania si avizate de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
    d) propun si organizeaza programe de orientare scolara, profesionala si a carierei elevilor in scolile unde isi desfasoara activitatea, in colaborare cu consilierii educativi;
    e) asigura servicii de consiliere si cursuri pentru parinti;
    f) sprijina si asigura asistenta si consilierea metodologica a educatoarelor, invatatorilor, institutorilor, profesorilor si dirigintilor;
    g) elaboreaza studii psihosociologice privind optiunile elevilor claselor terminale vizand calificarile profesionale prin invatamantul profesional si liceal, precum si tipurile de scoli din cadrul retelei;
    h) recomanda parintilor consultarea altor institutii pentru problemele care nu sunt de competenta cabinetului de asistenta psihopedagogica (centre logopedice, comisii de expertiza, cabinete medicale, cabinete psihologice etc.);
    i) colaboreaza cu mediatorii scolari;
    j) asigura servicii de consiliere si asistenta psihopedagogica pentru copiii cu cerinte educative speciale.
    Art. 18
    (1) Atributiile personalului de conducere, ale personalului didactic, ale personalului didactic auxiliar si ale personalului nedidactic din centrele si cabinetele de asistenta psihopedagogica sunt prevazute in Regulamentul de organizare si functionare si in Regulamentul de ordine interioara ale CJAP/CMAP, precum si in fisa postului si sunt monitorizate anual de catre centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala si ISJ.
    (2) Unul dintre posturile didactice din CJAP/CMAP va fi orientat/specializat in domeniul psihologiei copilului prescolar si din invatamantul primar.
    (3) Fisele de post se aproba anual de catre inspectorul scolar general, cu avizul directorului centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala, respectiv de coordonatorul CJAP/CMAP pentru personalul din cabinetele de asistenta psihopedagogica.
    Art. 19
    Personalul didactic incadrat in cabinetele scolare si interscolare de asistenta psihopedagogica sprijina activitatea comisiilor metodice ale educatoarelor, invatatorilor, institutorilor si profesorilor, activitatea de consiliere si orientare a dirigintilor din unitatile de invatamant preuniversitar in care functioneaza cabinete scolare si interscolare.

    CAP. 4
    Dispozitii finale

    Art. 20
    Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale CJAP/CMAP, precum si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica se asigura conform legii.
    Art. 21
    CJAP/CMAP, precum si cabinetele de asistenta psihopedagogica pot beneficia in cadrul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala de sprijin material si financiar din partea unor persoane fizice sau juridice, potrivit prevederilor art. 170 alin. (3) din Legea nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 22
    Personalul didactic si didactic auxiliar din CJAP/CMAP, precum si din cabinetele de asistenta psihopedagogica beneficiaza de toate drepturile prevazute de Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.

    ANEXA 4

                            REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a centrelor si cabinetelor logopedice interscolare

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Centrele si cabinetele logopedice interscolare (CLI) sunt structuri de invatamant special integrat pentru copiii/elevii cu cerinte educative speciale, care prezinta tulburari de limbaj si de comunicare, precum si dificultati de invatare.
    (2) Centrele si cabinetele logopedice interscolare sunt unitati conexe de invatamant preuniversitar, coordonate de centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala.
    Art. 2
    Activitatea speciala desfasurata in centrele si cabinetele logopedice interscolare consta in terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare, precum si in elaborarea si realizarea unor programe/proiecte specifice, corespunzatoare principalelor disfunctionalitati ale limbajului si comunicarii.
    Art. 3
    Activitatea desfasurata in centrele si cabinetele logopedice interscolare consta in terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare. Tulburarile de limbaj si de comunicare care intra in competenta profesorilor logopezi din centrele si cabinetele logopedice interscolare sunt:
    - tulburarile de pronuntie/articulare;
    - tulburarile de ritm si fluenta a vorbirii;
    - tulburarile limbajului scris-citit;
    - tulburarile de dezvoltare a limbajului;
    - tulburarile de voce;
    - alte tulburari de limbaj care influenteaza negativ adaptarea scolara si sociala a copiilor.
    Art. 4
    Activitatea de interventie logopedica isi propune obiective specifice care vizeaza:
    a) depistarea, evaluarea complexa si identificarea tulburarilor de limbaj si de comunicare la copiii prescolari cuprinsi sau nu in gradinite si la scolarii mici;
    b) asigurarea caracterului preventiv al activitatii de terapie logopedica, prin acordarea unei atentii prioritare copiilor prescolari cu tulburari de limbaj, in scopul prevenirii instalarii dificultatilor de invatare a scrisului/cititului la varsta scolara;
    c) orientarea terapiei logopedice spre corectare, recuperare, compensare, adaptare si integrare scolara si sociala;
    d) corectarea tulburarilor de limbaj si de comunicare in vederea diminuarii riscului de esec scolar.
    Art. 5
    Activitatea de indrumare logopedica a educatoarelor, invatatorilor si instructorilor de educatie cu privire la activitatea de interventie logopedica se realizeaza de catre profesorii logopezi din centrele si cabinetele logopedice interscolare prin:
    a) participarea/organizarea unor actiuni de informare si consiliere logopedica in unitatile scolare si prescolare arondate fiecarui profesor logoped;
    b) actiuni metodice de indrumare/consiliere logopedica a cadrelor didactice din scoli si gradinite, in vederea corectarii tulburarilor usoare de limbaj;
    c) dezbateri tematice privind importanta consolidarii limbajului in procesul dezvoltarii generale a copilului, conditie esentiala unei integrari scolare si sociale optime.
    Art. 6
    Infiintarea centrelor si a cabinetelor logopedice interscolare, stabilirea sediilor, incadrarea acestora cu personal didactic calificat si dotarea cabinetelor logopedice cu aparatura si material didactic necesar se fac de catre inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti, la propunerea centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala, cu avizul inspectorului scolar pentru invatamant special si special integrat.
    Art. 7
    (1) Interventiile logopedice se desfasoara in centre logopedice, cabinete logopedice si cabinete de resurse, organizate de regula in scolile sau in gradinitele de masa.
    (2) Unitatile de invatamant precizate mai sus vor asigura spatiul si dotarea minima necesara bunei desfasurari a activitatii logopedice si vor permite accesul parintilor si al copiilor in cabinet.
    (3) Intr-un centru logopedic interscolar pot functiona unul sau mai multe cabinete logopedice, in functie de numarul elevilor cu tulburari de limbaj care au nevoie de terapie logopedica, precum si de numarul profesorilor logopezi normati si incadrati.
    (4) Activitatea logopedica se desfasoara in cabinetele logopedice sau in cabinetele de resurse dotate corespunzator normelor metodologice cu cel mult 2 profesori logopezi care isi planifica activitatile in ture diferite.
    Art. 8
    (1) Finantarea centrelor/cabinetelor logopedice interscolare se asigura din bugetul de stat prin bugetele judetelor/bugetele consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica.
    (2) Conform prevederilor legale, centrele/cabinetele logopedice interscolare pot beneficia de sponsorizari din partea unor persoane fizice si juridice, a unor organizatii guvernamentale si nonguvernamentale nationale si internationale.

    CAP. 2
    Normarea, incadrarea si organizarea activitatii profesorilor logopezi

    Art. 9
    (1) Numarul posturilor de profesori logopezi se stabileste de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti, la propunerea inspectorului scolar de specialitate, in functie de:
    a) numarul copiilor din gradinite;
    b) numarul elevilor din clasele I - IV.
    (2) Un profesor logoped acopera o zona de interventie (circumscriptie logopedica) de cel putin 500 de copii/elevi din gradinite si din clasele I - IV.
    (3) Repartizarea zonelor de interventie din teritoriul alocat centrelor si cabinetelor logopedice interscolare se realizeaza de catre comisia metodica a centrelor logopedice interscolare, in functie de numarul copiilor/elevilor si de numarul de profesori logopezi incadrati.
    (4) Depistarea copiilor/elevilor cu tulburari de limbaj din zona de interventie logopedica arondata, examinarea complexa si planificarea activitatii (programarea copiilor la cabinet) se vor realiza in decurs de o luna de la inceputul fiecarui an scolar.
    (5) Activitatile de reevaluare/reexaminare se realizeaza la inceputul semestrului al II-lea, timp de o saptamana.
    Art. 10
    (1) Pe parcursul unui an scolar un profesor logoped lucreaza cu un efectiv de 15 - 40 copii/elevi cu tulburari de limbaj.
    (2) Norma didactica a unui profesor logoped este de 16 ore pe saptamana.
    (3) Activitatea logopedica se poate desfasura zilnic intre orele 8,00 - 19,00, in cabinetele logopedice din sediu, in cabinetele logopedice interscolare sau in cabinetele de resurse, in functie de orarul unitatilor de invatamant (scoli si gradinite) de la care provin copiii.
    (4) Durata unei activitati de terapie logopedica este de regula de 45 de minute.
    (5) Activitatea de interventie logopedica se realizeaza de regula in afara orelor de curs. Forma de organizare este activitatea cu grupe mici de 2 - 4 copii sau individual, in functie de urmatoarele criterii:
    - tipul tulburarii de limbaj;
    - gravitatea tulburarii de limbaj;
    - varsta copilului/elevului;
    - colaborarea cu familia (receptivitatea, implicarea activa in procesul terapeutic, posibilitatea de raspuns la programarea propusa etc.).
    Art. 11
    (1) Activitatea profesorilor logopezi din centrul logopedic interscolar se desfasoara in conformitate cu atributiile si responsabilitatile prevazute in fisa postului, precum si cu normele deontologice ale profesiei.
    (2) Activitatea este esalonata in etape si vizeaza urmatoarele obiective specifice:
    a) identificarea, depistarea si inregistrarea copiilor sesizati din zona de interventie logopedica, examinarea de catre fiecare profesor logoped, la inceputul fiecarui an scolar, a tuturor copiilor prescolari din grupele mari si pregatitoare din gradinite si a copiilor din clasa I din toate unitatile care apartin circumscriptiei sale logopedice;
    b) inregistrarea copiilor cu tulburari de limbaj in fisele de depistare avizate de directorul unitatii in care s-a facut depistarea;
    c) convocarea copiilor cu tulburari medii si grave la centrul logopedic interscolar, pe baza de invitatii scrise adresate parintilor;
    d) examinarea complexa logopedica si psihopedagogica a copiilor luati in corectare, in colaborare cu familia si cu cadrele didactice, in scopul identificarii tuturor factorilor care au influentat negativ evolutia limbajului si a comunicarii copilului;
    e) formularea diagnosticului si prognosticului pentru fiecare copil/elev evaluat;
    f) proiectarea activitatii de terapie a tulburarilor de limbaj si de comunicare identificate;
    g) interventie terapeutic-recuperatorie in concordanta cu diagnosticul logopedic al copiilor/elevilor evaluati;
    h) evaluarea periodica a progreselor realizate de elevi si reproiectarea activitatii de interventie.
    Art. 12
    Evidenta copiilor/elevilor cu tulburari de limbaj se realizeaza prin urmatoarele documente:
    - fise de depistare pe unitati scolare si prescolare - anuale;
    - registre de evidenta a copiilor cu tulburari de limbaj care sunt cuprinsi in corectare in centrul logopedic interscolar, realizate pe an scolar;
    - registre de evidenta a prezentei la corectare;
    - fisa logopedica, ca instrument de consemnare a datelor anamnezice, a demersului terapeutic si a dinamicii corectarii;
    - programe de terapie logopedica pe tip de tulburare.
    Art. 13
    (1) Numirea, transferul, stabilirea normei didactice si salarizarea profesorilor logopezi se fac in conditiile prevazute de legislatia in vigoare si de precizarile Ministerului Educatiei si Cercetarii.
    (2) Administrarea, dotarea si gospodarirea directa a centrelor/cabinetelor logopedice interscolare revin unitatii scolare in care isi are sediul centrul/cabinetul logopedic interscolar.
    (3) Plata salariilor profesorilor logopezi se realizeaza de centrele judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica.
    Art. 14
    Coordonarea metodologica a profesorilor logopezi este asigurata la fiecare centru logopedic interscolar de catre un profesor logoped coordonator, care conduce si comisia metodica a centrului logopedic interscolar respectiv. El este propus de profesorii logopezi din judet/municipiul Bucuresti si este numit de catre directorul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica.
    Art. 15
    (1) Prezenta profesorilor logopezi este completata si avizata de catre directorul unitatii scolare in care isi desfasoara activitatea profesorul logoped si contrasemnata de catre directorul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica.
    (2) Condica de consemnare a activitatii profesorilor logopezi este completata si avizata de catre coordonatorul centrului logopedic interscolar si contrasemnata de catre directorul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica.
    Art. 16
    Normele de incadrare, salarizare si premiere a profesorilor logopezi din centrele/cabinetele logopedice interscolare se stabilesc si se acorda conform legislatiei in vigoare.
    Art. 17
    (1) La incadrarea/perfectionarea cadrelor didactice din centrul logopedic interscolar este obligatorie asigurarea calificarii si perfectionarii corespunzatoare domeniului specific de activitate - calificarea in psihologie/psihopedagogie speciala/pedagogie.
    (2) Ocuparea posturilor de profesor logoped se face cu indeplinirea conditiilor prevazute la art. 5 alin. (2) lit. c) coroborat cu art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu respectarea prevederilor din Metodologia de ocupare a posturilor/catedrelor declarate vacante in invatamantul preuniversitar, aprobata anual prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
    (3) Formarea initiala, incadrarea si formarea continua a cadrelor didactice din centrele logopedice interscolare se reglementeaza prin legislatia scolara in vigoare.
    Art. 18
    (1) Perfectionarea pregatirii cadrelor didactice din centrele/cabinetele logopedice interscolare se realizeaza prin forme si programe diversificate, in functie de necesitatile si de interesele de perfectionare.
    (2) Aceasta activitate este coordonata de Ministerul Educatiei si Cercetarii si se realizeaza prin formele stipulate in legislatia scolara in vigoare.
    (3) Formarea continua a profesorilor logopezi se realizeaza si prin participarea la cursuri, seminarii, simpozioane si alte manifestari organizate in conformitate cu legislatia in vigoare.
    Art. 19
    Consiliile judetene/ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin centrele judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica in a caror subordine se afla centrele/cabinetele logopedice interscolare, au obligatia sa asigure in cabinetele logopedice materialele, aparatura si echipamentele specifice necesare (casetofoane, casete audio, calculatoare, imprimanta si soft, copiator, reportofon, TV si video, consumabile).
    Art. 20
    Cabinetele logopedice vor fi dotate corespunzator cu:
    - material didactic: audio-video, oglinda logopedica, copiator, calculator, truse logopedice, atlase logopedice, jocuri pentru dezvoltarea limbajului, casete, dischete etc.;
    - materiale psihopedagogice speciale: teste pentru examinarea limbajului, probe pentru cunoasterea varstei psihologice;
    - teste de evaluare a proceselor psihice;
    - probe de evaluare a nivelului de cunostinte.

    CAP. 3
    Dispozitii finale

    Art. 21
    La nivelul judetului/sectoarelor municipiului Bucuresti functioneaza un singur centru logopedic interscolar a carui activitate este coordonata, monitorizata si evaluata de centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica.
    Art. 22
    Evaluarea activitatii din centrele logopedice interscolare, ca structuri de invatamant special integrate in sistemul de invatamant public, se realizeaza de centrele judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala.
    Art. 23
    Reteaua care cuprinde centrul si cabinetele logopedice interscolare este propusa de centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala si aprobata de inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
    Art. 24
    Cabinetele logopedice interscolare sunt numerotate la nivelul judetelor/municipiului Bucuresti.
    Art. 25
    In vederea integrarii si reabilitarii copiilor/elevilor cu deficiente in si prin comunitate, inspectoratele scolare vor asigura un numar suficient de posturi de profesor logoped, corelat cu populatia scolara.
    Art. 26
    Centrul logopedic interscolar poate participa, sub coordonarea centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica, la actiuni de formare continua, oferind sprijin pentru practica studentilor de la facultatile de profil, in baza unui protocol.
    Art. 27
    La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga prevederile referitoare la centrele logopedice interscolare din Regulamentul de organizare si functionare a invatamantului special.

                             


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 5418/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 5418 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu