ORDIN Nr.
5418 din 8 noiembrie 2005
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a centrelor
judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala si a
regulamentelor-cadru ale institutiilor din subordine
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1158 din 21 decembrie 2005
In baza dispozitiilor Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si
completarile ulterioare,
avand in vedere Hotararea Guvernului nr. 1.251/2005 privind unele masuri de
imbunatatire a activitatii de invatare, instruire, compensare, recuperare si
protectie speciala a copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinte educative speciale
din cadrul sistemului de invatamant special si special integrat,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a centrelor judetene/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala, prevazut in
anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Se aproba Regulamentul-cadru de infiintare, organizare si functionare a
centrelor scolare pentru educatie incluziva, prevazut in anexa nr. 2 care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Se aproba Regulamentul-cadru privind organizarea si functionarea centrelor
judetene/al municipiului Bucuresti si a cabinetelor de asistenta
psihopedagogica, prevazut in anexa nr. 3 care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 4
Se aproba Regulamentul-cadru de organizare si functionare a centrelor si
cabinetelor logopedice interscolare, prevazut in anexa nr. 4 care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 5
Serviciile de mediere scolara functioneaza in baza reglementarilor
legislatiei in vigoare.
Art. 6
Directia generala invatamant preuniversitar, Directia generala managementul
resurselor umane, Directia generala buget-finante, patrimoniu si investitii,
inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 7
Prevederile prezentului ordin intra in vigoare dupa publicarea acestuia in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 8
Odata cu intrarea in vigoare a prezentului ordin se abroga prevederile
Ordinului ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr. 4.923/2003
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si functionarea centrelor
si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 702 din 7 octombrie 2003, si prevederile art. 88 - 96
din Regulamentul de organizare si functionare a invatamantului special.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de
resurse si de asistenta educationala
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Se infiinteaza in fiecare judet centrul judetean de resurse si de
asistenta educationala, iar in municipiul Bucuresti se infiinteaza Centrul
municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala.
(2) Centrele mentionate la alin. (1) sunt unitati conexe ale invatamantului
preuniversitar, cu personalitate juridica, subordonate Ministerului Educatiei
si Cercetarii si coordonate de inspectoratele scolare judetene/al municipiului
Bucuresti.
Art. 2
Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta
educationala reprezinta o noua institutie de invatamant specializata in
oferirea, coordonarea si monitorizarea de servicii educationale specifice
acordate copiilor/elevilor, cadrelor didactice, parintilor si membrilor
comunitatii pentru a asigura tuturor accesul la o educatie de calitate, precum
si asistenta necesara in acest sens.
Art. 3
Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta
educationala ofera servicii specializate de mediere scolara, coordoneaza,
monitorizeaza si evalueaza, la nivel judetean, activitatea si serviciile educationale
oferite de centrele scolare pentru educatie incluziva, centrele si cabinetele
logopedice interscolare, centrele judetene si cabinetele de asistenta
psihopedagogica.
Art. 4
Scopul activitatii centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse
si de asistenta educationala il constituie asigurarea calitatii serviciilor
educationale in domeniile mentionate la art. 3.
Art. 5
Obiectivele principale ale activitatii centrului judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistenta educationala sunt:
- cuprinderea si mentinerea in sistemul de invatamant obligatoriu a tuturor
copiilor/tinerilor, indiferent de particularitatile lor psihoindividuale si
sociale;
- asigurarea suporturilor suplimentare necesare desfasurarii educatiei de
calitate in functie de potentialul biopsihosocial al fiecarui copil/tanar;
- informarea si consilierea cadrelor didactice in spiritul schimbarii
mentalitatii si al imbunatatirii activitatii didactico-educative;
- crearea conditiilor de dezvoltare a personalitatii elevilor/tinerilor in
vederea integrarii acestora in viata scolara, sociala si profesionala;
- implicarea parintilor in activitati specifice unei relatii eficiente:
scoala - familie - comunitate, ca baza a adaptarii scolare si integrarii
sociale a copiilor/tinerilor.
Art. 6
Finantarea centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de
asistenta educationala se asigura de la bugetele judetelor/bugetele consiliilor
locale ale municipiului Bucuresti, conform art. 6 din Hotararea Guvernului nr.
1.251/2005 privind unele masuri de imbunatatire a activitatii de invatare,
instruire, compensare, recuperare si protectie speciala a
copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinte educative speciale din cadrul sistemului
de invatamant special si special integrat.
Art. 7
Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta
educationala se infiinteaza in cel mult 60 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului ordin.
CAP. 2
Responsabilitatile si serviciile centrului judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistenta educationala
Art. 8
Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta
educationala indeplineste urmatoarele functii:
- de coordonare, realizare, monitorizare si evaluare a serviciilor
educationale din judet/municipiu;
- de monitorizare a evolutiilor beneficiarilor serviciilor educationale
mentionate;
- de informare si documentare pentru toti membrii comunitatii (cadre
didactice, parinti, copii, studenti, autoritati locale etc.);
- de colaborare cu partenerii sociali din comunitate, precum si cu
organizatii si asociatii la nivel national si international.
Art. 9
Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta
educationala dezvolta urmatoarele servicii:
- servicii de consiliere psihopedagogica si orientare scolara si
profesionala, prin centrele judetene si cabinetele de asistenta
psihopedagogica;
- servicii de terapie a tulburarilor de limbaj, prin centrele si cabinetele
logopedice interscolare;
- servicii de sprijin pentru copiii cu cerinte educative speciale,
integrati in unitatile de invatamant de masa, prin centrele scolare pentru
educatie incluziva;
- servicii de mediere scolara, prin mediatorii scolari;
- servicii complexe de educatie pentru copiii cu deficiente, prin centrele
scolare pentru educatie incluziva;
- servicii de informare si consiliere pentru cadre didactice, copii,
parinti, alti membri ai comunitatii;
- servicii de orientare a formarii initiale si continue prin parteneriate
cu institutiile abilitate sa ofere formare initiala si continua;
- servicii de terapii specifice, oferite prin centrele judetene si
cabinetele de asistenta psihopedagogica si prin centrele scolare pentru
educatie incluziva.
Art. 10
Responsabilitatile centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse
si de asistenta educationala sunt urmatoarele:
- coordoneaza, monitorizeaza si evalueaza metodologic si stiintific
serviciile educationale realizate de institutiile de invatamant preuniversitar
enumerate la art. 3;
- participa la formarea initiala a cadrelor didactice prin asigurarea
practicii pedagogice in unitati de invatamant preuniversitar din
judet/municipiu;
- participa la formarea continua prin identificarea nevoii de formare
continua si colaborarea cu institutiile acreditate in acest scop (Casa Corpului
Didactic, institutii de invatamant superior, ONG-uri etc.);
- informeaza si consiliaza cadrele didactice in domeniul educatiei
incluzive;
- informeaza beneficiarii in domeniul consilierii privind cariera;
- realizeaza materiale si mijloace de invatamant cu valoare de suport
metodico-stiintific pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar;
- evalueaza specialistii care ofera servicii educationale din centrele de
asistenta psihopedagogica si din centrele logopedice, precum si mediatorii
scolari;
- realizeaza o baza de date care centralizeaza toate serviciile oferite
beneficiarilor;
- semneaza/aproba documentele elaborate de profesionistii din subordine;
- gestioneaza cartile de munca ale personalului din subordine, cu exceptia
personalului din centrele scolare pentru educatie incluziva;
- infiinteaza cabinete de resurse in scolile de masa, pentru a oferi
serviciile educationale direct beneficiarilor;
- realizeaza studii si cercetari privind: corelarea ofertei educationale cu
cererea pietei fortei de munca si implementarea strategiilor moderne de
predare-invatare-evaluare in actul didactic;
- faciliteaza relationarea unitatilor si institutiilor din invatamantul
preuniversitar cu comunitatea, prin parteneriate, proiecte si programe;
- coordoneaza si certifica activitatile de voluntariat desfasurate in
cadrul Strategiei nationale de actiune comunitara.
Art. 11
De serviciile centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de
asistenta educationala beneficiaza:
- copii, elevi, tineri;
- parinti sau apartinatori legali ai copiilor;
- personalul angajat in unitatile de invatamant sau in alte institutii care
actioneaza in domeniul problematicii copiilor;
- studenti;
- membri ai comunitatii locale.
Art. 12
Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta
educationala poate organiza prestari de servicii de tipul celor precizate la
art. 9 catre terti, pentru activitatile care se subscriu prezentului
regulament, in baza unui contract de prestari servicii.
CAP. 3
Resurse umane si materiale
Art. 13
(1) Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta
educationala are urmatoarea structura organizatorica:
- personal de conducere;
- personal didactic auxiliar;
- personal nedidactic.
(2) Conducerea centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si
de asistenta educationala este asigurata de directorul acestuia si de un
consiliu de administratie format din coordonatorul centrului logopedic
interscolar, directorul centrului judetean de asistenta psihopedagogica,
coordonatorul mediatorilor scolari, directorii adjuncti ai centrelor scolare
pentru educatie incluziva si alti membri, in conformitate cu legislatia in
vigoare. Directorul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si
de asistenta educationala este presedintele consiliului de administratie.
Art. 14
(1) Statul de functii al centrului judetean/al municipiului Bucuresti de
resurse si de asistenta educationala va cuprinde:
- un post didactic de profesor cu functia de director;
- posturi didactice auxiliare: mediatori scolari, asistent social,
secretar, contabil, documentarist;
- posturi nedidactice: ingrijitor, portar.
(2) Numarul total de posturi/catedre din cadrul centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala este cel aprobat
de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti cu consultarea
serviciilor specializate din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(3) Personalul didactic si didactic auxiliar al centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala va fi incadrat
de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti, cu respectarea
prevederilor legislatiei in vigoare.
Art. 15
Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta
educationala va avea urmatoarea baza tehnico-materiala:
- birouri;
- sala de festivitati/conferinte;
- biblioteca/centru de documentare metodico-stiintifica si in domeniul
legislatiei scolare, sala de lectura;
- baza logistica necesara desfasurarii activitatilor de formare, precum si
de editare a unor materiale didactice;
- sali multifunctionale;
- cel putin doua calculatoare conectate la reteaua de Internet.
CAP. 4
Incadrarea, normarea si salarizarea personalului
Art. 16
Personalul didactic si didactic auxiliar din centrul judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala beneficiaza de
toate drepturile prevazute de Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 17
(1) Functia de director se ocupa in conformitate cu prevederile art. 20
alin. (3) si ale art. 21 din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Metodologia privind ocuparea postului de director al centrului
judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala se
include in Metodologia de ocupare a posturilor de conducere (de indrumare si
control) din invatamantul preuniversitar, elaborata de Ministerul Educatiei si
Cercetarii, in termen de 90 de zile de la publicarea prezentului ordin in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Functia de director al centrului judetean/al municipiului Bucuresti de
resurse si de asistenta educationala se ocupa numai de absolventi ai unitatilor
de invatamant de lunga durata, cu specializarea pedagogie, psihologie,
psihopedagogie speciala.
Art. 18
Incadrarea personalului didactic auxiliar se face pe baza de concurs,
potrivit art. 19 alin. (1) si (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 19
Centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta
educationala poate sa angajeze colaboratori in regim de cumul sau plata cu ora,
fara a depasi numarul de posturi/catedre aprobat anual.
Art. 20
Personalul didactic auxiliar si nedidactic isi desfasoara activitatea avand
norma de 8 ore pe zi.
CAP. 5
Evaluarea personalului
Art. 21
Domeniile de competenta ale personalului didactic auxiliar si nedidactic
vor fi stipulate in fisele postului, insotite de fise de evaluare. In functie
de aceste documente se realizeaza evaluarea anuala a acestor categorii de
personal.
Art. 22
Evaluarea anuala (an scolar) a directorului centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala se face de
consiliul de administratie al inspectoratului scolar, in baza unei fise de post
si a unei fise de evaluare specifice, elaborate de Ministerul Educatiei si
Cercetarii.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 23
In termen de 90 de zile de la aprobarea functionarii, fiecare centru
judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala isi
va elabora regulamentul de ordine interioara.
ANEXA 2
REGULAMENTUL-CADRU
de infiintare, organizare si functionare a centrelor scolare pentru educatie
incluziva
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Centrul scolar pentru educatie incluziva reprezinta cadrul
institutional de actiune care asigura accesul la educatie tuturor copiilor prin
educatie formala si servicii educationale acordate copiilor cu cerinte
educative speciale scolarizati atat in invatamantul special, cat si in invatamantul
de masa, precum si personalului care este implicat in educatia acestora.
(2) Centrul scolar pentru educatie incluziva este o unitate de invatamant
cu personalitate juridica, din reteaua scolara, aflata sub coordonarea
Ministerului Educatiei si Cercetarii, in conformitate cu prevederile art. 141,
coroborate cu prevederile alin. (2) al art. 10 din Legea invatamantului nr.
84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Activitatile specifice procesului de invatamant din centrul scolar
pentru educatie incluziva se afla sub indrumarea si coordonarea inspectoratului
scolar judetean/al municipiului Bucuresti, iar documentele emise vor fi
echivalente celor emise de orice unitate scolara din tara.
(4) Serviciile educationale organizate si desfasurate de centrul scolar
pentru educatie incluziva sunt coordonate, monitorizate si evaluate de centrul
judetean de resurse si de asistenta educationala, conform prevederilor anexei
nr. 1.
Art. 2
Centrul scolar pentru educatie incluziva utilizeaza sediul, patrimoniul,
logistica, insemnele, regimul juridic si stampila unitatii/institutiei de
invatamant fondatoare. Dupa transformarea unitatii/institutiei de invatamant in
centru scolar pentru educatie incluziva, insemnele si stampila vor purta
antetul acestuia (CSEI).
Art. 3
Centrul scolar pentru educatie incluziva desfasoara activitati de
predare-invatare-evaluare, normate in baza legislatiei in vigoare, si dezvolta
servicii educationale in domeniul educatiei incluzive, de tipul: formare,
informare, documentare, consiliere, proiecte si programe etc.
Art. 4
Centrul scolar pentru educatie incluziva colaboreaza cu: institutii de
invatamant, institutii conexe ale invatamantului preuniversitar, cu directiile
judetene de asistenta sociala si protectia copilului, cu autoritatile locale,
cu agenti economici, cu organizatii neguvernamentale, cu reprezentanti ai
comunitatii locale, cu persoane fizice din tara si din strainatate care au
preocupari in domeniul educatiei.
Art. 5
In centrul scolar pentru educatie incluziva se interzic activitati de
organizare si propaganda politica, prozelitismul religios sau activitati care
incalca normele generale de moralitate.
CAP. 2
Functiile, atributiile si serviciile centrului scolar pentru educatie
incluziva
Art. 6
Centrul scolar pentru educatie incluziva indeplineste urmatoarele functii:
- de interventie directa prin oferire de servicii psihopedagogice,
psihologice si de consiliere in domeniul educatiei incluzive beneficiarilor
directi: copii/elevi/tineri cu cerinte educative speciale, parinti, cadre
didactice din scolile de masa, membri ai comunitatii locale;
- de informare, formare continua/perfectionare si consiliere a personalului
didactic in domeniul educatiei incluzive;
- de suport metodico-stiintific in domeniul educatiei incluzive pentru
cadrele didactice din scolile de masa;
- de invatare, de pregatire pentru viata de adult.
Art. 7
(1) Centrul scolar pentru educatie incluziva are urmatoarele atributii:
- realizeaza depistarea precoce si asigura interventia timpurie in cazul
copiilor cu cerinte educative speciale;
- scolarizeaza copii cu diverse grade si tipuri de dizabilitati;
- realizeaza terapii specifice pentru copiii cu cerinte educative speciale
din invatamantul special si din invatamantul de masa;
- evalueaza, diagnosticheaza si urmareste evolutia scolara a copiilor cu
cerinte educative, prin intermediul comisiei interne de evaluare continua,
conform art. 24 din Hotararea Guvernului nr. 1.437/2004 privind organizarea si
metodologia de functionare a comisiei pentru protectia copilului. Examinarea si
testarea psihologica sunt efectuate doar de catre profesorul psiholog, conform
atestarii din partea Colegiului Psihologilor din Romania, pe baza metodologiei
unitare elaborate de Colegiul Psihologilor si avizate de Ministerul Educatiei
si Cercetarii;
- realizeaza si aplica planuri de servicii personalizate pentru fiecare
copil evaluat;
- realizeaza adaptari curriculare pentru copiii cu cerinte educative
speciale integrati in invatamantul obisnuit;
- propune servicii de sprijin si/sau terapii specifice, dupa caz;
- asigura asistenta psihoeducationala copiilor cu cerinte educative
speciale, prin cadre didactice de sprijin/itinerante, terapeuti, consilieri
etc.;
- de consiliere si asistenta psihopedagogica a cadrelor didactice care
furnizeaza programe de educatie remediala;
- promoveaza invatamantul incluziv;
- asigura asistenta educationala copiilor/elevilor nedeplasabili, prin
formele de scolarizare: la domiciliul elevului, cu frecventa redusa, cu scutire
de frecventa, comasat etc.;
- monitorizeaza evolutia copiilor cu cerinte educative speciale;
- ofera asistenta sociala si servicii in regim de semiinternat/centru de zi
pentru copiii/elevii cu cerinte speciale care solicita acest lucru;
- informeaza si consiliaza familiile copiilor cu cerinte educative speciale
cu privire la problematica educatiei copiilor lor;
- participa, impreuna cu centrul judetean de resurse si de asistenta
educationala, la activitati de informare, formare, perfectionare si documentare
a cadrelor didactice din invatamantul obisnuit si special, care se ocupa de
educatia copiilor cu cerinte educative speciale;
- valorifica experienta psihopedagogica pozitiva si promoveaza ideile
moderne privind educatia speciala prin publicatii de specialitate periodice,
prin cercetare aplicativa si prin crearea de mijloace didactice;
- asigura resursele umane si materiale necesare realizarii practicii
pedagogice in domeniul educatiei speciale;
- desfasoara activitati de cercetare si consultanta metodico-stiintifica,
sub coordonarea centrului judetean de resurse si de asistenta educationala;
- asigura propria dezvoltare institutionala, precum si cea a centrului
judetean de resurse si de asistenta educationala, prin mijloacele legale
disponibile (granturi, proiecte de finantare, sponsorizari, donatii,
parteneriate etc.);
- colaboreaza cu institutiile care promoveaza alternativele educationale
aprobate;
- colaboreaza cu toate institutiile din comunitatea locala implicate in
problematica copiilor.
(2) Atributiile personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic sunt
derivate din atributiile prevazute la alin. (1) si sunt stipulate in fisa
postului.
Art. 8
Centrul scolar pentru educatie incluziva asigura servicii specializate in
urmatoarele domenii:
- educatie speciala si specializata a copiilor cu deficiente;
- compensare prin terapii specifice pentru copii/elevi cu dificultati de
invatare, dificultati de dezvoltare, dificultati de adaptare, tulburari de
limbaj, tulburari de comportament, deficiente fizice si neuromotorii,
deficiente senzoriale etc.;
- evaluare psihopedagogica, diagnosticare, orientare scolara si
profesionala;
- asistenta educationala si terapeutic-recuperatorie pentru copiii/elevii
cu cerinte educative speciale integrati in unitatile de invatamant de masa;
- informare si consiliere pentru parinti;
- informare si consiliere a cadrelor didactice;
- cercetare psihopedagogica si elaborare de studii de specialitate;
- testare si consiliere psihologica (realizate numai de catre profesorii
psihologi atestati de Colegiul Psihologilor din Romania).
Art. 9
De serviciile centrului scolar pentru educatie incluziva beneficiaza:
- copii cu varste cuprinse intre 0 - 3 ani;
- prescolari si scolari din invatamantul special si din cel de masa;
- parinti sau apartinatori legali ai copiilor;
- personalul angajat in unitatile de invatamant sau in alte institutii care
actioneaza in domeniul educatiei speciale a copiilor;
- elevi/studenti care efectueaza module de practica pedagogica;
- membri ai comunitatii locale.
CAP. 3
Resurse umane si materiale
Art. 10
(1) Statul de functii al centrului scolar pentru educatie incluziva va
cuprinde:
- posturi/catedre didactice, didactic auxiliare si nedidactice, in
conformitate cu planul de scolarizare aprobat anual prin hotarare a Guvernului;
- posturi/catedre didactice, personal nedidactic si auxiliar, in functie de
necesarul de resurse umane cerut de asistenta educationala.
(2) Numarul total de posturi/catedre nu poate sa depaseasca pe cel aprobat
de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti.
(3) In cadrul centrului scolar pentru educatie incluziva exista
posibilitatea redistribuirii posturilor/catedrelor in functie de continutul
activitatii proiectate.
(4) Personalul didactic si didactic auxiliar al centrului scolar pentru
educatie incluziva va fi incadrat de inspectoratul scolar judetean/al
municipiului Bucuresti, cu respectarea prevederilor art. 7 si 8 din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 11
(1) Activitatea de predare-invatare-evaluare din centrul scolar pentru
educatie incluziva se poate desfasura in urmatoarele formatiuni de studiu:
- grupe de copii pentru interventie timpurie;
- grupe de prescolari cu cerinte educative speciale;
- clase I - IV pentru elevi cu grade/tipuri diferite de deficiente;
- clase V - X pentru elevi cu grade/tipuri diferite de deficiente;
- grupe/clase I - X pentru elevi cu deficiente asociate, severe, profunde;
- clase de arte si meserii pentru elevi/tineri cu deficiente asociate,
severe, profunde;
- copii/elevi cu cerinte educative speciale integrati in unitatile de
invatamant de masa in grupe/clase sau care beneficiaza de servicii de sprijin
si/sau de terapii specifice.
(2) Prevederile alin. 1 ale prezentului articol nu se refera la situatia in
care centrul scolar pentru educatie incluziva functioneaza intr-o scoala de
masa. In aceasta situatie centrul scolar pentru educatie incluziva isi va axa
cu prioritate activitatea pe serviciile de asistenta educationala, terapii
specifice si consiliere psihopedagogica.
Art. 12
Centrul scolar pentru educatie incluziva va beneficia de baza
didactico-materiala a unitatii de invatamant in care s-a infiintat si va
cuprinde in mod obligatoriu cel putin zece dintre urmatoarele spatii/utilitati,
cu obligatia de a le realiza in totalitate in decurs de trei ani de la
infiintarea centrului:
- sali de clasa;
- cabinete pentru terapii specifice si consiliere;
- cabinet pentru comisia interna de evaluare continua;
- sala de sport si cabinet de cultura fizica medicala/kinetoterapie;
- laboratoare si cabinete pentru invatarea limbilor straine si de
informatica;
- ateliere pentru activitati practice sau de profesionalizare;
- sala de festivitati;
- ludoteca;
- biblioteca/centru de documentare metodico-stiintifica si in domeniul
legislatiei scolare, care beneficiaza si de o sala de lectura;
- baza logistica necesara desfasurarii activitatilor de formare si de
editare de materiale didactice;
- sala de mese si bloc alimentar;
- spatii de joaca special amenajate pentru copii.
CAP. 4
Structura organizatorica
Art. 13
Centrul scolar pentru educatie incluziva se organizeaza si functioneaza ca
unitate de tip scolar, in conformitate cu legislatia actuala, respectiv Legea
nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr.
128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordinul ministrului
educatiei si cercetarii nr. 4.925/2005 pentru aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar,
Regulamentul de organizare si functionare a invatamantului special in vigoare
etc.
Art. 14
Centrul scolar pentru educatie incluziva are urmatoarea structura
organizatorica:
- personal de conducere;
- personal didactic;
- personal didactic auxiliar;
- personal nedidactic.
Art. 15
Centrul scolar pentru educatie incluziva poate beneficia de sprijin material
si financiar din partea unor persoane fizice sau juridice din tara si din
strainatate, in conditiile legii.
Art. 16
Centrul scolar pentru educatie incluziva poate organiza prestari de
servicii de tipul celor precizate la art. 15 catre terti, pentru activitatile
care se subscriu prezentului regulament, in baza unui contract de prestari de
servicii.
CAP. 5
Incadrarea, normarea si salarizarea personalului
Art. 17
Statul de functiuni al centrului scolar pentru educatie incluziva va
cuprinde:
- personal de conducere (director, director-adjunct);
- membrii comisiei interne de evaluare continua;
- posturi/catedre didactice de specialitate pentru activitatea de
predare-invatare-evaluare, care vor fi ocupate de: cadru didactic de
sprijin/itinerant, profesor de psihopedagogie speciala, profesor, institutor,
invatator, educatoare, invatator/profesor-educator, profesor psihopedagog,
profesor consilier, profesor psiholog scolar, kinetoterapeut,
maistru-instructor etc.;
- asistent social;
- bibliotecar - gestionar al centrului scolar de resurse si de asistenta
educationala si al bazei didactico-materiale din unitate.
Art. 18
(1) In cadrul centrului scolar pentru educatie incluziva norma didactica de
predare-invatare-evaluare si pentru activitati specifice se poate constitui din
mai multe componente:
- post de educatoare, invatator, institutor, in conformitate cu prevederile
art. 43 lit. a) si b) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare;
- catedra de profesor, in conformitate cu prevederile art. 43 lit. c) din
Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
- post de invatator, institutor in invatamantul special, conform
prevederilor art. 43 lit. f) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- catedra de profesor, profesor psihopedagog, profesor psihopedagogie
speciala, conform prevederilor art. 43 lit. f) din Legea nr. 128/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- catedra de cadru didactic de sprijin/itinerant - 16 ore/saptamana,
conform prevederilor art. 7 din Metodologia de organizare si functionare a
serviciilor educationale prin cadre didactice de sprijin/itinerante pentru
copiii cu cerinte educative speciale, scolarizati in invatamantul de masa,
aprobata prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 5.379/2004;
- catedra de profesor psihopedagog pentru reabilitarea audio-verbala cu
aparatura surdologica, la fiecare grupa de prescolari cu deficiente de auz,
precum si pentru elevii si studentii cu deficiente de auz integrati in
invatamantul de masa preuniversitar si universitar, cu norma didactica de 16
ore/saptamana;
- cate doua catedre de profesori psihopedagogi pentru fiecare grupa de
interventie timpurie, cu norma didactica de 16 ore/saptamana;
- catedra de psihopedagogie speciala constituita din 8 ore/saptamana la
clasa/grupa si 8 ore/saptamana constand in activitati de expertiza, diagnostic
si evaluare, terapii specifice, sprijin si asistenta educationala pentru
membrii comisiei interne de evaluare continua;
- activitati complementare realizate prin alte tipuri de activitati
educationale specifice centrului (informare, formare, consiliere, coordonare de
proiecte si programe, expertiza, diagnostic si evaluare educationala etc.), in
cadrul normei didactice.
(2) Invatatorul/profesorul-educator are norma didactica de 20 de
ore/saptamana, iar maistrul-instructor are norma didactica de 20 de
ore/saptamana, in conformitate cu prevederile art. 43 lit. f) din Legea nr.
128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 19
Finantarea activitatii centrului scolar pentru educatie incluziva este
asigurata de la bugetele judetelor/bugetele consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, precum si din alte surse legal constituite.
Art. 20
(1) Personalul didactic si didactic auxiliar din centrul scolar pentru
educatie incluziva beneficiaza de toate drepturile prevazute de Legea nr.
128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cu exceptia activitatii de predare-invatare-evaluare si a celei de
formare/perfectionare din centrul scolar pentru educatie incluziva organizat in
scoala de masa, toate celelalte actiuni si activitati prevazute la art. 7 si 8
din ordin sunt considerate ca apartinand educatiei speciale si, ca urmare, sunt
remunerate in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 21
Coordonatorul centrului scolar pentru educatie incluziva este
directorul-adjunct al unitatii scolare (care este cadru didactic cu
specialitatea psihopedagogie speciala, pedagogie, psihologie sau pedagogie
sociala), numit prin concurs organizat in baza Metodologiei de ocupare a
posturilor de directori in invatamantul preuniversitar, aprobata anual prin
ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 22
Ocuparea posturilor centrului scolar pentru educatie incluziva se
realizeaza conform metodologiei Ministerului Educatiei si Cercetarii de ocupare
a posturilor/catedrelor declarate vacante in invatamantul preuniversitar,
aprobata anual.
Art. 23
Centrul scolar pentru educatie incluziva poate sa angajeze colaboratori in
regim de cumul sau plata cu ora, fara a depasi numarul de posturi/catedre
aprobat anual.
Art. 24
Personalul didactic auxiliar isi desfasoara activitatea avand norma de 8
ore pe zi.
Art. 25
Personalul nedidactic isi desfasoara activitatea in cadrul serviciilor:
financiar-contabil, administrativ, informatizare, tehnic si de intretinere,
medical, cu norma de 8 ore pe zi.
Art. 26
Numarul maxim al centrelor scolare pentru educatie incluziva nu este
limitat la nivelul judetului/municipiului Bucuresti.
CAP. 6
Evaluarea personalului
Art. 27
Domeniile de competenta ale personalului didactic auxiliar si nedidactic
sunt cele stipulate in normativele aflate in vigoare, precum si in regulamentul
de ordine interioara al centrului scolar pentru educatie incluziva. In functie
de aceste documente se realizeaza evaluarea anuala a acestor categorii de
personal.
Art. 28
(1) Evaluarea anuala a personalului didactic din centrul scolar pentru
educatie incluziva se face de conducerea centrului si de consiliul de
administratie al acestuia, conform atributiilor mentionate in fisa postului.
(2) Evaluarea vizand calitatea serviciilor educationale este realizata de
centrul judetean de resurse si de asistenta psihopedagogica.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 29
Unitatea de invatamant sau centrul de zi care functioneaza in parteneriat
cu inspectoratul scolar pentru a deveni centru scolar pentru educatie incluziva
trebuie sa raspunda cerintelor prezentului regulament. In acest sens va alcatui
un dosar care va cuprinde documentatia justificativa, insotit de acte
doveditoare, pe care il va depune la inspectoratul scolar judetean/al
municipiului Bucuresti, conform art. 34.
Art. 30
In urma aprobarii de catre inspectoratul scolar judetean/al municipiului
Bucuresti, institutia solicitanta va dobandi statutul de centru scolar pentru
educatie incluziva (CSEI).
Art. 31
In termen de 90 de zile de la aprobarea functionarii, fiecare centru scolar
pentru educatie incluziva isi va elabora propriul regulament de ordine
interioara.
Art. 32
Documentele necesare pentru infiintarea centrelor scolare pentru educatie incluziva:
- atestarea bazei materiale, prin prezentarea inventarului de mijloace
fixe;
- oferta de servicii educationale;
- protocoale de colaborare (ONG-uri, unitati de invatamant, autoritati
locale);
- schema de incadrare, cu mentionarea numarului total de posturi/catedre,
precum si descrierea lor pe specialitati;
- protocol cu unitatile scolare pentru activitatile de voluntariat;
- minimum 1/3 din numarul total al personalului didactic trebuie sa fie
absolventi ai invatamantului superior, cu una dintre specializarile:
psihopedagogie, pedagogie, psihologie, pedagogie sociala sau limba si
literatura romana, incluzand si metodistii in domeniul educatiei speciale,
precum si inspectorul scolar de specialitate;
- numar de elevi cu deficiente din centrul scolar de resurse si de
asistenta educationala;
- numar de copii cu cerinte educative speciale asistati in scoala
obisnuita;
- strategie de dezvoltare institutionala cu componente de perfectionare
profesionala, cercetare si promovare a serviciilor;
- oferta manageriala a directorului privind dezvoltarea centrului scolar
pentru educatie incluziva;
- avizul consiliului de administratie;
- alte documente: proiecte derulate, solicitari din comunitate,
posibilitati de sponsorizare etc.
ANEXA 3
REGULAMENT-CADRU
privind organizarea si functionarea centrelor judetene/al municipiului
Bucuresti si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Centrele de asistenta psihopedagogica, denumite in continuare centre
judetene de asistenta psihopedagogica - CJAP, respectiv Centrul Municipal de
Asistenta Psihopedagogica - CMAP, sunt unitati conexe ale invatamantului
preuniversitar, care functioneaza in fiecare judet, respectiv in municipiul
Bucuresti, in baza art. 49 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si sunt coordonate,
monitorizate si evaluate de centrele judetene/al municipiului Bucuresti de
resurse si de asistenta educationala.
(2) Cabinetele de asistenta psihopedagogica functioneaza in unitati de
invatamant preuniversitar si asigura asistenta psihopedagogica unui numar de
800 de elevi sau de 400 de prescolari.
(3) Cabinetele de asistenta psihopedagogica functioneaza in unitatile de
invatamant la care sunt inmatriculati cel putin 800 de elevi. In unitatile de
invatamant cu mai putin de 800 de elevi vor functiona cabinete interscolare
arondate unui cabinet de asistenta psihopedagogica, in functie de resursele
umane calificate si de dotarile materiale specifice.
(4) Se pot infiinta cabinete interscolare de asistenta psihopedagogica
pentru un numar minim de 400 de prescolari. Unui cabinet interscolar i se pot
aronda si unitati de invatamant prescolar.
Art. 2
(1) CJAP/CMAP sunt institutii subordonate organizatoric inspectoratului
scolar judetean/al municipiului Bucuresti si centrelor judetene/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistenta educationala, iar din punct de vedere
metodologic, Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(2) Activitatile cabinetelor de asistenta psihopedagogica sunt coordonate
de CJAP/CMAP.
(3) De activitatea CJAP/CMAP raspund coordonatorul CJAP/CMAP si directorul
centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta
educationala.
(4) Finantarea centrelor judetene si a cabinetelor de asistenta
psihopedagogica se realizeaza din bugetele judetelor/bugetele consiliilor
locale ale municipiului Bucuresti, prin intermediul centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala.
(5) CJAP/CMAP prezinta, la cererea directorului centrului judetean de
resurse si de asistenta educationala, rapoarte periodice privind activitatea
proprie.
Art. 3
(1) CJAP/CMAP organizeaza actiuni de cunoastere si consiliere
psihopedagogica a prescolarilor/elevilor, realizate individual si colectiv,
actiuni cu parintii prin consultatii individuale si colective, precum si
actiuni de colaborare cu comunitatile locale, in scopul orientarii scolare si
profesionale, orientarii carierei elevilor, prin informare, documentare,
consiliere, acestea fiind monitorizate si evaluate periodic de centrul
judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala si
de inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti
(ISJ/ISMB).
(2) Cabinetele de asistenta psihopedagogica din unitatile de invatamant
asigura in permanenta informarea, cunoasterea si consilierea psihopedagogica a
prescolarilor/elevilor, prin consultatii individuale si colective, actiuni de
indrumare a parintilor si de colaborare cu comunitatile locale, in scopul
orientarii scolare, profesionale si a carierei elevilor.
Art. 4
ISJ/ISMB asigura, prin intermediul centrului judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistenta educationala, tuturor centrelor si
cabinetelor de asistenta psihopedagogica spatii si dotari corespunzatoare, in
cabinete sau laboratoare, destinate exclusiv desfasurarii activitatilor de
cunoastere si consiliere psihopedagogica a prescolarilor/elevilor, in cadrul
unitatilor de invatamant.
Art. 5
CJAP/CMAP colaboreaza in cadrul centrului judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistenta educationala cu unitati si institutii de
invatamant, cu directiile judetene pentru protectia copilului, cu agentiile
judetene de ocupare si formare profesionala, cu alte organizatii guvernamentale
si neguvernamentale, cu inspectoratul judetean de politie (Compartimentul
prevenire), precum si cu alte persoane juridice care au atributii in domeniul
educatiei.
Art. 6
Activitatea CJAP/CMAP nu se subordoneaza doctrinelor promovate de partide
sau formatiuni politice. In spatiile apartinand CJAP/CMAP sunt interzise:
a) functionarea partidelor sau formatiunilor politice;
b) desfasurarea activitatii de organizare si propaganda politica;
c) prozelitismul religios;
d) activitatile care incalca normele generale de moralitate.
CAP. 2
Organizarea centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de asistenta
psihopedagogica si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica
Art. 7
Orientarea scolara si profesionala, precum si alte activitati desfasurate
in CJAP/CMAP si in cabinetele de asistenta psihopedagogica se realizeaza prin:
interventie (asistenta) psihologica, metode psihopedagogice si de consiliere in
cariera.
Art. 8
(1) Categoriile de personal care functioneaza in cadrul CJAP/CMAP sunt:
a) personal de conducere;
b) personal didactic;
c) personal didactic auxiliar.
(2) Personalul de conducere - coordonatorul CJAP/CMAP, asimilat functiei de
director de unitate de invatamant, prevazuta la art. 21 alin. (1) din Legea nr.
128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, poate fi profesor cu
specializarea in pedagogie, psihopedagogie, psihologie, sociologie, pedagogie
sociala, psihosociologie, psihopedagogie speciala sau, in mod exceptional,
profesor, absolvent al Facultatii de Filosofie - Istorie (promotiile 1978 -
1989, grupe optionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevazut de art. 7
alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand cel putin gradul didactic II si o vechime de minimum 5 ani in activitatea
de asistenta psihopedagogica.
(3) Ocuparea functiei de coordonator al CJAP/CMAP se face prin concurs
organizat de ISJ, conform metodologiilor elaborate de Ministerul Educatiei si
Cercetarii privind organizarea si desfasurarea concursului pentru functiile de
director si director-adjunct din unitatile de invatamant.
(4) Coordonatorul CJAP/CMAP este degrevat partial de norma didactica a
personalului didactic din CJAP/CMAP, avand obligatia de a preda efectiv intre 2
si 4 ore saptamanal in specialitatea inscrisa pe diploma, conform dispozitiilor
art. 46 alin. (1) si (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(5) Salarizarea coordonatorului se face conform dispozitiilor art. 51 alin.
(2) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 9
In cadrul CJAP/CMAP functiile didactice sunt: profesor pedagog, profesor
psihopedagog, profesor psiholog, profesor sociolog, profesor pedagog social,
profesor psihosociolog, profesor de psihopedagogie speciala sau, in mod
exceptional, profesor, absolvent al Facultatii de Filosofie - Istorie
(promotiile 1978 - 1989, grupe optionale de psihologie, pedagogie, sociologie),
prevazut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 10
In cadrul CJAP/CMAP functiile didactice auxiliare sunt: asistent social,
laborant, informatician, secretar, in conformitate cu prevederile art. 6 alin.
(1) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 11
Structura organizatorica, statul de functii si numarul de personal didactic
si didactic auxiliar din structura CJAP/CMAP sunt aprobate anual prin
intermediul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de
asistenta educationala, de Ministerul Educatiei si Cercetarii, la propunerea
ISJ/ISMB.
Art. 12
Cabinetele de asistenta psihopedagogica au prevazut in statul de functii un
post de profesor, avand una dintre specializarile: pedagogie, psihopedagogie,
psihologie, sociologie, pedagogie sociala, psihosociologie, psihopedagogie
speciala sau, in mod exceptional, profesor, absolvent al Facultatii de
Filosofie - Istorie (promotiile 1978 - 1989, grupe optionale de psihologie,
pedagogie, sociologie), prevazut de art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 13
Incadrarea CJAP/CMAP, precum si a cabinetelor scolare si interscolare de
asistenta psihopedagogica cu personal didactic si didactic auxiliar se face pe
baza de concurs, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1), (2), (3) si ale art.
19 alin. (1) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si cu respectarea prevederilor din Metodologia de ocupare a
posturilor/catedrelor declarate vacante in invatamantul preuniversitar,
aprobata anual prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
CAP. 3
Functionarea centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de asistenta
psihopedagogica si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica
SECTIUNEA 1
Stabilirea normei didactice
Art. 14
(1) Norma didactica a personalului didactic din CJAP/CMAP se stabileste
potrivit prevederilor art. 43 lit. e) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile
si completarile ulterioare, si conform Ordonantei Guvernului nr. 103/1998
privind modificarea structurii normei didactice in invatamantul preuniversitar,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 109/1999.
(2) Norma didactica a personalului didactic din CJAP/CMAP cuprinde un numar
de 40 de ore/saptamana, repartizate astfel:
a) 18 ore/saptamana, care constau in: activitati de asistenta
psihopedagogica, desfasurate individual si colectiv cu prescolarii/elevii,
consiliere, examinare, preorientare, orientare, reorientare scolara si
profesionala, activitati de consiliere a parintilor, cadrelor didactice,
participare la sedinte cu parintii, la comisiile metodice si consiliile
pedagogice cu tematica specifica, centralizarea datelor pentru elaborarea
materialelor informative pe problematica orientarii scolare si profesionale la
nivel judetean, intocmirea si realizarea de programe de informare si consiliere
privind cariera, activitati de cercetare stiintifica cu tematica
psihopedagogica; 2 - 4 ore de predare in specialitatea inscrisa pe diploma;
b) 22 de ore/saptamana, care constau in: activitati de pregatire metodico-stiintifica
si complementara, pregatirea si corectarea rezultatelor examinarilor,
stabilirea masurilor si intocmirea programelor de interventie si evaluare
psihopedagogica, activitati de documentare stiintifica, colaborarea cu
comunitatile locale, pretestarea psihologica a cadrelor didactice, in
conformitate cu prevederile art. 3 din Ordinul ministrului educatiei si
cercetarii, al ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate nr. 4.840/IR 38.342/2.796/2005 privind controlul medical
anual pentru personalul din invatamantul preuniversitar.
Art. 15
(1) Norma didactica a personalului didactic din cabinetele de asistenta
psihopedagogica se stabileste potrivit prevederilor art. 43 lit. e) din Legea
nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, si conform Ordonantei
Guvernului nr. 103/1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 109/1999.
(2) Norma didactica a personalului didactic din cabinetele de asistenta
psihopedagogica cuprinde un numar de 40 de ore/saptamana, repartizate astfel:
a) 18 ore/saptamana, care constau in: activitati de asistenta
psihopedagogica, desfasurate individual si colectiv cu prescolarii/elevii,
consiliere, examinare, preorientare, orientare, reorientare scolara si
profesionala, activitati de consiliere a parintilor, cadrelor didactice,
participare la sedinte si lectorate cu parintii, la comisiile metodice si
consiliile pedagogice cu tematica specifica; 2 - 4 ore de predare in
specialitatea inscrisa pe diploma;
b) 22 de ore/saptamana, care constau in: activitati de pregatire
metodico-stiintifica si complementara, pregatirea si corectarea rezultatelor
examinarilor, stabilirea masurilor si intocmirea programelor de interventie si
evaluare psihopedagogica, activitati metodico-stiintifice, colaborarea cu
comunitatile locale.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de asistenta
psihopedagogica si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica
Art. 16
CJAP/CMAP are urmatoarele atributii:
a) ofera informare, consiliere, documentare si indrumare pentru
prescolari/elevi, parinti, educatoare, invatatori, institutori si profesori pe
diferite teme: cunoastere si autocunoastere, adaptarea elevilor la mediul
scolar, adaptarea scolii la nevoile elevilor, optimizarea relatiilor scoala -
elevi - parinti;
b) asigura prin intermediul metodelor, procedeelor si tehnicilor specifice
prevenirea si diminuarea factorilor care determina tulburari comportamentale,
comportamente de risc sau disconfort psihic. Tehnicile de interventie in
domeniul psihoterapiei si consilierii psihologice pot fi utilizate doar de
profesorul psiholog, conform atestarii din partea Colegiului Psihologilor din
Romania;
c) asigura examinarea psihologica atat pentru cadrele didactice, cat si
pentru elevi, la cererea parintilor, a scolii sau a inspectoratelor scolare, in
situatii de esec scolar, abandon scolar, conflicte. Examinarea si testarea
psihologica sunt efectuate doar de profesorul psiholog, conform atestarii din
partea Colegiului Psihologilor din Romania, pe baza metodologiei unitare
elaborate de Colegiul Psihologilor si avizate de Ministerul Educatiei si
Cercetarii;
d) propune si organizeaza programe de orientare a carierei elevilor in
scoli;
e) asigura servicii de consiliere si cursuri pentru parinti;
f) coordoneaza si sprijina cabinetele de asistenta psihopedagogica si
cabinetele interscolare din unitatile de invatamant preuniversitar;
g) colaboreaza cu personalul de la centrele medicale de igiena si profilaxie;
h) colaboreaza cu personalul de la agentiile locale de ocupare si formare
profesionala;
i) sprijina si asigura asistenta si consilierea metodologica a
educatoarelor, invatatorilor, institutorilor, profesorilor si dirigintilor;
j) elaboreaza studii psihosociologice privind optiunile elevilor claselor
terminale vizand calificarile profesionale prin invatamantul profesional si
liceal, precum si tipurile de scoli din cadrul retelei;
k) inainteaza ISJ/ISMB, prin centrele judetene/al municipiului Bucuresti de
resurse si de asistenta educationala, studii de specialitate privind elementele
de prognoza si analiza referitoare la oferta fortei de munca in zona (evolutie,
dinamica, profesii in disparitie, profesii noi), in vederea orientarii scolare,
profesionale si a carierei elevilor din judet;
l) este implicat alaturi de ISJ in examinarea propunerilor tuturor
unitatilor scolare din retea si a ofertei privind planul de scolarizare;
m) coordoneaza actiunea de derulare a proiectelor/programelor,
parteneriatelor educationale interne sau internationale derulate pe plan local,
vizand problematica consilierii, orientarii scolare, profesionale si a carierei
elevilor, in parteneriat cu autoritatile de invatamant, autoritatile locale,
asociatii si fundatii cu preocupari in domeniu;
n) monitorizeaza, prin intermediul echipei operative a profesorilor din
centru, situatiile deosebite din unitatile de invatamant preuniversitar din
judet/municipiul Bucuresti (abandon scolar ridicat, risc privind consumul de
droguri, tulburari comportamentale) in care din motive obiective nu au putut fi
normate catedre in cabinete scolare, urmand sa prezinte rapoarte semestriale;
o) recomanda parintilor consultarea altor institutii pentru problemele care
nu sunt de competenta CJAP/CMAP (centre logopedice, comisii de expertiza,
cabinete medicale, cabinetele psihologice etc.);
p) coordoneaza si sprijina cadrele didactice din centru si cabinete in
vederea perfectionarii curente si prin grade didactice;
r) colaboreaza cu cabinetele logopedice;
s) colaboreaza cu mediatorii scolari;
s) asigura servicii de consiliere si asistenta psiho-pedagogica pentru
copiii cu cerinte educative speciale.
Art. 17
Cabinetele de asistenta psihopedagogica si cabinetele interscolare au
urmatoarele atributii:
a) asigura informarea si consilierea prescolarilor/elevilor, parintilor,
educatoarelor, invatatorilor, institutorilor si profesorilor pe diferite
subiecte: cunoastere si autocunoastere, adaptarea elevilor la mediul scolar,
adaptarea scolii la nevoile elevilor, optimizarea relatiilor scoala - elevi -
parinti;
b) asigura prin intermediul metodelor, procedeelor si tehnicilor specifice
prevenirea si diminuarea factorilor care determina tulburari comportamentale,
comportamente de risc sau disconfort psihic. Tehnicile de interventie in
domeniul psihoterapiei si consilierii psihologice pot fi utilizate doar de
profesorul psiholog, conform atestarii din partea Colegiului Psihologilor din
Romania;
c) asigura examinarea psihologica atat pentru cadrele didactice, cat si
pentru elevi, la cererea parintilor, a scolii sau a inspectoratelor scolare, in
situatii de esec scolar, abandon scolar, conflicte. Examinarea si testarea
psihologica sunt efectuate doar de profesorul psiholog, conform atestarii din
partea Colegiului Psihologilor din Romania, pe baza metodologiei unitare
elaborate de Colegiul Psihologilor din Romania si avizate de Ministerul
Educatiei si Cercetarii;
d) propun si organizeaza programe de orientare scolara, profesionala si a
carierei elevilor in scolile unde isi desfasoara activitatea, in colaborare cu
consilierii educativi;
e) asigura servicii de consiliere si cursuri pentru parinti;
f) sprijina si asigura asistenta si consilierea metodologica a
educatoarelor, invatatorilor, institutorilor, profesorilor si dirigintilor;
g) elaboreaza studii psihosociologice privind optiunile elevilor claselor
terminale vizand calificarile profesionale prin invatamantul profesional si
liceal, precum si tipurile de scoli din cadrul retelei;
h) recomanda parintilor consultarea altor institutii pentru problemele care
nu sunt de competenta cabinetului de asistenta psihopedagogica (centre
logopedice, comisii de expertiza, cabinete medicale, cabinete psihologice
etc.);
i) colaboreaza cu mediatorii scolari;
j) asigura servicii de consiliere si asistenta psihopedagogica pentru
copiii cu cerinte educative speciale.
Art. 18
(1) Atributiile personalului de conducere, ale personalului didactic, ale personalului
didactic auxiliar si ale personalului nedidactic din centrele si cabinetele de
asistenta psihopedagogica sunt prevazute in Regulamentul de organizare si
functionare si in Regulamentul de ordine interioara ale CJAP/CMAP, precum si in
fisa postului si sunt monitorizate anual de catre centrul judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala si ISJ.
(2) Unul dintre posturile didactice din CJAP/CMAP va fi
orientat/specializat in domeniul psihologiei copilului prescolar si din
invatamantul primar.
(3) Fisele de post se aproba anual de catre inspectorul scolar general, cu
avizul directorului centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si
de asistenta educationala, respectiv de coordonatorul CJAP/CMAP pentru
personalul din cabinetele de asistenta psihopedagogica.
Art. 19
Personalul didactic incadrat in cabinetele scolare si interscolare de
asistenta psihopedagogica sprijina activitatea comisiilor metodice ale
educatoarelor, invatatorilor, institutorilor si profesorilor, activitatea de
consiliere si orientare a dirigintilor din unitatile de invatamant
preuniversitar in care functioneaza cabinete scolare si interscolare.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 20
Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale CJAP/CMAP, precum si a
cabinetelor de asistenta psihopedagogica se asigura conform legii.
Art. 21
CJAP/CMAP, precum si cabinetele de asistenta psihopedagogica pot beneficia
in cadrul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de
asistenta educationala de sprijin material si financiar din partea unor
persoane fizice sau juridice, potrivit prevederilor art. 170 alin. (3) din
Legea nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 22
Personalul didactic si didactic auxiliar din CJAP/CMAP, precum si din
cabinetele de asistenta psihopedagogica beneficiaza de toate drepturile
prevazute de Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
ANEXA 4
REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a centrelor si cabinetelor logopedice interscolare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Centrele si cabinetele logopedice interscolare (CLI) sunt structuri de
invatamant special integrat pentru copiii/elevii cu cerinte educative speciale,
care prezinta tulburari de limbaj si de comunicare, precum si dificultati de
invatare.
(2) Centrele si cabinetele logopedice interscolare sunt unitati conexe de
invatamant preuniversitar, coordonate de centrul judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistenta educationala.
Art. 2
Activitatea speciala desfasurata in centrele si cabinetele logopedice
interscolare consta in terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare, precum
si in elaborarea si realizarea unor programe/proiecte specifice,
corespunzatoare principalelor disfunctionalitati ale limbajului si comunicarii.
Art. 3
Activitatea desfasurata in centrele si cabinetele logopedice interscolare
consta in terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare. Tulburarile de
limbaj si de comunicare care intra in competenta profesorilor logopezi din
centrele si cabinetele logopedice interscolare sunt:
- tulburarile de pronuntie/articulare;
- tulburarile de ritm si fluenta a vorbirii;
- tulburarile limbajului scris-citit;
- tulburarile de dezvoltare a limbajului;
- tulburarile de voce;
- alte tulburari de limbaj care influenteaza negativ adaptarea scolara si
sociala a copiilor.
Art. 4
Activitatea de interventie logopedica isi propune obiective specifice care
vizeaza:
a) depistarea, evaluarea complexa si identificarea tulburarilor de limbaj
si de comunicare la copiii prescolari cuprinsi sau nu in gradinite si la
scolarii mici;
b) asigurarea caracterului preventiv al activitatii de terapie logopedica,
prin acordarea unei atentii prioritare copiilor prescolari cu tulburari de
limbaj, in scopul prevenirii instalarii dificultatilor de invatare a
scrisului/cititului la varsta scolara;
c) orientarea terapiei logopedice spre corectare, recuperare, compensare,
adaptare si integrare scolara si sociala;
d) corectarea tulburarilor de limbaj si de comunicare in vederea diminuarii
riscului de esec scolar.
Art. 5
Activitatea de indrumare logopedica a educatoarelor, invatatorilor si
instructorilor de educatie cu privire la activitatea de interventie logopedica
se realizeaza de catre profesorii logopezi din centrele si cabinetele
logopedice interscolare prin:
a) participarea/organizarea unor actiuni de informare si consiliere
logopedica in unitatile scolare si prescolare arondate fiecarui profesor
logoped;
b) actiuni metodice de indrumare/consiliere logopedica a cadrelor didactice
din scoli si gradinite, in vederea corectarii tulburarilor usoare de limbaj;
c) dezbateri tematice privind importanta consolidarii limbajului in
procesul dezvoltarii generale a copilului, conditie esentiala unei integrari
scolare si sociale optime.
Art. 6
Infiintarea centrelor si a cabinetelor logopedice interscolare, stabilirea
sediilor, incadrarea acestora cu personal didactic calificat si dotarea
cabinetelor logopedice cu aparatura si material didactic necesar se fac de
catre inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti, la propunerea
centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta
educationala, cu avizul inspectorului scolar pentru invatamant special si
special integrat.
Art. 7
(1) Interventiile logopedice se desfasoara in centre logopedice, cabinete
logopedice si cabinete de resurse, organizate de regula in scolile sau in
gradinitele de masa.
(2) Unitatile de invatamant precizate mai sus vor asigura spatiul si
dotarea minima necesara bunei desfasurari a activitatii logopedice si vor
permite accesul parintilor si al copiilor in cabinet.
(3) Intr-un centru logopedic interscolar pot functiona unul sau mai multe
cabinete logopedice, in functie de numarul elevilor cu tulburari de limbaj care
au nevoie de terapie logopedica, precum si de numarul profesorilor logopezi
normati si incadrati.
(4) Activitatea logopedica se desfasoara in cabinetele logopedice sau in
cabinetele de resurse dotate corespunzator normelor metodologice cu cel mult 2
profesori logopezi care isi planifica activitatile in ture diferite.
Art. 8
(1) Finantarea centrelor/cabinetelor logopedice interscolare se asigura din
bugetul de stat prin bugetele judetelor/bugetele consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, prin centrul judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica.
(2) Conform prevederilor legale, centrele/cabinetele logopedice
interscolare pot beneficia de sponsorizari din partea unor persoane fizice si
juridice, a unor organizatii guvernamentale si nonguvernamentale nationale si
internationale.
CAP. 2
Normarea, incadrarea si organizarea activitatii profesorilor logopezi
Art. 9
(1) Numarul posturilor de profesori logopezi se stabileste de inspectoratul
scolar judetean/al municipiului Bucuresti, la propunerea inspectorului scolar
de specialitate, in functie de:
a) numarul copiilor din gradinite;
b) numarul elevilor din clasele I - IV.
(2) Un profesor logoped acopera o zona de interventie (circumscriptie
logopedica) de cel putin 500 de copii/elevi din gradinite si din clasele I -
IV.
(3) Repartizarea zonelor de interventie din teritoriul alocat centrelor si
cabinetelor logopedice interscolare se realizeaza de catre comisia metodica a
centrelor logopedice interscolare, in functie de numarul copiilor/elevilor si
de numarul de profesori logopezi incadrati.
(4) Depistarea copiilor/elevilor cu tulburari de limbaj din zona de
interventie logopedica arondata, examinarea complexa si planificarea
activitatii (programarea copiilor la cabinet) se vor realiza in decurs de o
luna de la inceputul fiecarui an scolar.
(5) Activitatile de reevaluare/reexaminare se realizeaza la inceputul
semestrului al II-lea, timp de o saptamana.
Art. 10
(1) Pe parcursul unui an scolar un profesor logoped lucreaza cu un efectiv
de 15 - 40 copii/elevi cu tulburari de limbaj.
(2) Norma didactica a unui profesor logoped este de 16 ore pe saptamana.
(3) Activitatea logopedica se poate desfasura zilnic intre orele 8,00 -
19,00, in cabinetele logopedice din sediu, in cabinetele logopedice
interscolare sau in cabinetele de resurse, in functie de orarul unitatilor de
invatamant (scoli si gradinite) de la care provin copiii.
(4) Durata unei activitati de terapie logopedica este de regula de 45 de
minute.
(5) Activitatea de interventie logopedica se realizeaza de regula in afara
orelor de curs. Forma de organizare este activitatea cu grupe mici de 2 - 4
copii sau individual, in functie de urmatoarele criterii:
- tipul tulburarii de limbaj;
- gravitatea tulburarii de limbaj;
- varsta copilului/elevului;
- colaborarea cu familia (receptivitatea, implicarea activa in procesul
terapeutic, posibilitatea de raspuns la programarea propusa etc.).
Art. 11
(1) Activitatea profesorilor logopezi din centrul logopedic interscolar se
desfasoara in conformitate cu atributiile si responsabilitatile prevazute in
fisa postului, precum si cu normele deontologice ale profesiei.
(2) Activitatea este esalonata in etape si vizeaza urmatoarele obiective
specifice:
a) identificarea, depistarea si inregistrarea copiilor sesizati din zona de
interventie logopedica, examinarea de catre fiecare profesor logoped, la
inceputul fiecarui an scolar, a tuturor copiilor prescolari din grupele mari si
pregatitoare din gradinite si a copiilor din clasa I din toate unitatile care
apartin circumscriptiei sale logopedice;
b) inregistrarea copiilor cu tulburari de limbaj in fisele de depistare
avizate de directorul unitatii in care s-a facut depistarea;
c) convocarea copiilor cu tulburari medii si grave la centrul logopedic
interscolar, pe baza de invitatii scrise adresate parintilor;
d) examinarea complexa logopedica si psihopedagogica a copiilor luati in
corectare, in colaborare cu familia si cu cadrele didactice, in scopul
identificarii tuturor factorilor care au influentat negativ evolutia limbajului
si a comunicarii copilului;
e) formularea diagnosticului si prognosticului pentru fiecare copil/elev
evaluat;
f) proiectarea activitatii de terapie a tulburarilor de limbaj si de
comunicare identificate;
g) interventie terapeutic-recuperatorie in concordanta cu diagnosticul
logopedic al copiilor/elevilor evaluati;
h) evaluarea periodica a progreselor realizate de elevi si reproiectarea
activitatii de interventie.
Art. 12
Evidenta copiilor/elevilor cu tulburari de limbaj se realizeaza prin
urmatoarele documente:
- fise de depistare pe unitati scolare si prescolare - anuale;
- registre de evidenta a copiilor cu tulburari de limbaj care sunt cuprinsi
in corectare in centrul logopedic interscolar, realizate pe an scolar;
- registre de evidenta a prezentei la corectare;
- fisa logopedica, ca instrument de consemnare a datelor anamnezice, a
demersului terapeutic si a dinamicii corectarii;
- programe de terapie logopedica pe tip de tulburare.
Art. 13
(1) Numirea, transferul, stabilirea normei didactice si salarizarea
profesorilor logopezi se fac in conditiile prevazute de legislatia in vigoare
si de precizarile Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(2) Administrarea, dotarea si gospodarirea directa a centrelor/cabinetelor
logopedice interscolare revin unitatii scolare in care isi are sediul
centrul/cabinetul logopedic interscolar.
(3) Plata salariilor profesorilor logopezi se realizeaza de centrele
judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica.
Art. 14
Coordonarea metodologica a profesorilor logopezi este asigurata la fiecare
centru logopedic interscolar de catre un profesor logoped coordonator, care
conduce si comisia metodica a centrului logopedic interscolar respectiv. El
este propus de profesorii logopezi din judet/municipiul Bucuresti si este numit
de catre directorul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de
asistenta psihopedagogica.
Art. 15
(1) Prezenta profesorilor logopezi este completata si avizata de catre
directorul unitatii scolare in care isi desfasoara activitatea profesorul
logoped si contrasemnata de catre directorul centrului judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica.
(2) Condica de consemnare a activitatii profesorilor logopezi este
completata si avizata de catre coordonatorul centrului logopedic interscolar si
contrasemnata de catre directorul centrului judetean/al municipiului Bucuresti
de resurse si de asistenta psihopedagogica.
Art. 16
Normele de incadrare, salarizare si premiere a profesorilor logopezi din
centrele/cabinetele logopedice interscolare se stabilesc si se acorda conform
legislatiei in vigoare.
Art. 17
(1) La incadrarea/perfectionarea cadrelor didactice din centrul logopedic
interscolar este obligatorie asigurarea calificarii si perfectionarii
corespunzatoare domeniului specific de activitate - calificarea in psihologie/psihopedagogie
speciala/pedagogie.
(2) Ocuparea posturilor de profesor logoped se face cu indeplinirea
conditiilor prevazute la art. 5 alin. (2) lit. c) coroborat cu art. 7 alin. (3)
din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si cu respectarea prevederilor din
Metodologia de ocupare a posturilor/catedrelor declarate vacante in
invatamantul preuniversitar, aprobata anual prin ordin al ministrului educatiei
si cercetarii.
(3) Formarea initiala, incadrarea si formarea continua a cadrelor didactice
din centrele logopedice interscolare se reglementeaza prin legislatia scolara
in vigoare.
Art. 18
(1) Perfectionarea pregatirii cadrelor didactice din centrele/cabinetele
logopedice interscolare se realizeaza prin forme si programe diversificate, in
functie de necesitatile si de interesele de perfectionare.
(2) Aceasta activitate este coordonata de Ministerul Educatiei si
Cercetarii si se realizeaza prin formele stipulate in legislatia scolara in
vigoare.
(3) Formarea continua a profesorilor logopezi se realizeaza si prin
participarea la cursuri, seminarii, simpozioane si alte manifestari organizate
in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 19
Consiliile judetene/ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin centrele
judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica
in a caror subordine se afla centrele/cabinetele logopedice interscolare, au
obligatia sa asigure in cabinetele logopedice materialele, aparatura si
echipamentele specifice necesare (casetofoane, casete audio, calculatoare,
imprimanta si soft, copiator, reportofon, TV si video, consumabile).
Art. 20
Cabinetele logopedice vor fi dotate corespunzator cu:
- material didactic: audio-video, oglinda logopedica, copiator, calculator,
truse logopedice, atlase logopedice, jocuri pentru dezvoltarea limbajului,
casete, dischete etc.;
- materiale psihopedagogice speciale: teste pentru examinarea limbajului,
probe pentru cunoasterea varstei psihologice;
- teste de evaluare a proceselor psihice;
- probe de evaluare a nivelului de cunostinte.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 21
La nivelul judetului/sectoarelor municipiului Bucuresti functioneaza un
singur centru logopedic interscolar a carui activitate este coordonata,
monitorizata si evaluata de centrul judetean/al municipiului Bucuresti de
resurse si de asistenta psihopedagogica.
Art. 22
Evaluarea activitatii din centrele logopedice interscolare, ca structuri de
invatamant special integrate in sistemul de invatamant public, se realizeaza de
centrele judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta
educationala.
Art. 23
Reteaua care cuprinde centrul si cabinetele logopedice interscolare este
propusa de centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de
asistenta educationala si aprobata de inspectoratele scolare judetene/al
municipiului Bucuresti.
Art. 24
Cabinetele logopedice interscolare sunt numerotate la nivelul
judetelor/municipiului Bucuresti.
Art. 25
In vederea integrarii si reabilitarii copiilor/elevilor cu deficiente in si
prin comunitate, inspectoratele scolare vor asigura un numar suficient de
posturi de profesor logoped, corelat cu populatia scolara.
Art. 26
Centrul logopedic interscolar poate participa, sub coordonarea centrului
judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta psihopedagogica,
la actiuni de formare continua, oferind sprijin pentru practica studentilor de la
facultatile de profil, in baza unui protocol.
Art. 27
La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga prevederile
referitoare la centrele logopedice interscolare din Regulamentul de organizare
si functionare a invatamantului special.