ORDIN
Nr. 5440 din 9 noiembrie 2005
privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a concursului
pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante in unitatile
de invatamant preuniversitar din judetele-pilot
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1062 din 28 noiembrie 2005

In baza prevederilor art. 141 lit. p) si ale art. 142 lit. g) din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale art. 9 alin. (1) - (3) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a concursului pentru
ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante in unitatile de
invatamant preuniversitar din judetele-pilot, cuprinsa in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Cu data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice dispozitie
contrara metodologiei prevazute la art. 1.
Art. 3
Directia generala managementul resurselor umane din Ministerul Educatiei si
Cercetarii si inspectoratele scolare vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
ANEXA 1
METODOLOGIE
de organizare si desfasurare a concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor
didactice declarate vacante in unitatile de invatamant preuniversitar din
judetele-pilot
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) a) Constituirea posturilor/catedrelor didactice in unitatile de
invatamant preuniversitar din judetele-pilot se face cu respectarea
prevederilor Metodologiei de miscare a personalului didactic din invatamantul
preuniversitar.
b) Declararea posturilor/catedrelor didactice vacante se face dupa
incadrarea titularilor pe posturile/catedrele de baza si solutionarea
completarilor de norma didactica, cu respectarea prevederilor Metodologiei de
miscare a personalului didactic din invatamantul preuniversitar.
c) Lista cuprinzand posturile/catedrele didactice declarate
vacante/rezervate se afiseaza la inspectoratele scolare si la unitatile de
invatamant cu cel putin 30 de zile inaintea declansarii actiunilor prevazute la
art. 10 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, cu modificarile si completarile ulterioare.
d) Ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate din unitatile
de invatamant preuniversitar in judetele-pilot prin pretransferare si
transferare pentru restrangere de activitate, prin detasare in interesul
invatamantului, prin detasare la cerere si suplinire in baza principiului
continuitatii se face cu respectarea prevederilor Metodologiei de miscare a
personalului didactic din invatamantul preuniversitar.
(2) In conformitate cu prevederile Legii invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr.
128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, in invatamantul
preuniversitar de stat posturile/catedrele didactice se ocupa prin concurs.
(3) Coordonarea metodologica a concursurilor pentru ocuparea posturilor/catedrelor
didactice declarate vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar
din judetele-pilot este asigurata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, iar
organizarea si desfasurarea acestora sunt asigurate de inspectoratele scolare,
precum si de conducerile unitatilor de invatamant preuniversitar din
judetele-pilot, stabilite de Ministerul Educatiei si Cercetarii, conform art. 9
alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) In baza acestor reglementari legale, in scopul descentralizarii
procesului de incadrare a unitatilor de invatamant cu personal didactic, in
scopul consolidarii autonomiei institutionale a unitatilor de invatamant si al
cresterii raspunderii acestora in privinta asigurarii unei educatii de
calitate, unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot vor
organiza concursuri in vederea ocuparii posturilor/catedrelor didactice
vacante/rezervate.
(5) Ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante in unitatile de
invatamant preuniversitar din judetele-pilot se face pe baza de concurs cu
probe scrise si practice, cu subiecte elaborate in conformitate cu programele
specifice la specialitatea postului didactic. Proba scrisa va cuprinde subiecte
mixte din specialitate si din metodica predarii specialitatii respective. Proba
practica, constand intr-o activitate didactica la clasa/grupa, se va sustine
numai pentru posturi didactice vacante, titularizabile. Candidatii care ocupa
posturi didactice netitularizabile vor sustine activitate didactica la clasa in
primul semestru al anului scolar 2006 - 2007.
(6) Concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate
vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot,
pentru anul scolar 2006 - 2007, se va organiza in perioada 11 mai - 11 august
2006. Posturile/catedrele didactice vacante/rezervate se publica pentru toate
unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot in perioada 11 - 13
mai 2006.
Art. 2
(1) Posturile/catedrele didactice vacante/rezervate vor fi publicate, cu
respectarea stricta a Centralizatorului privind disciplinele de invatamant,
domeniile si specializarile, precum si probele de concurs, valabil pentru
incadrarea personalului didactic din invatamantul preuniversitar, denumit in
continuare Centralizator.
(2) a) Posturile/catedrele didactice vacante, pentru ocuparea prin concurs,
vor fi constituite numai intr-o singura unitate de invatamant.
b) In invatamantul gimnazial din mediul rural se pot constitui si catedre
compuse din ore in specialitate, in cel mult doua unitati de invatamant, cu
respectarea prevederilor art. 44 alin. (1) din Legea nr. 128/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare.
c) In unitatile de invatamant in care se regasesc mai multe niveluri de
invatamant (cu clase I - XII/XIII, clase V - XII/XIII, grupuri scolare),
posturile/catedrele didactice vacante, titularizabile pentru concurs, se
publica pentru nivelul de invatamant cel mai inalt, corespunzator unitatii de
invatamant si postului didactic vacant.
(3) a) Posturile/catedrele didactice vacante din mediul rural, stabilite de
inspectoratul scolar pentru a fi ocupate de absolventii invatamantului superior
care au incheiat contracte cu Ministerul Educatiei si Cercetarii, vor fi
publicate cu mentiunea "contract M.E.C.".
b) Absolventii invatamantului superior care au contract cu Ministerul
Educatiei si Cercetarii pentru mediul rural ocupa, cu prioritate, in baza
rezultatelor obtinute la concurs, posturile/catedrele didactice vacante,
stabilite de inspectoratul scolar. In cazul in care acestia vor face alte
optiuni (in mediul urban), sunt obligati sa ramburseze bursa acordata de
Ministerul Educatiei si Cercetarii conform Normelor metodologice de aplicare a
Hotararii Guvernului nr. 769/2005 privind acordarea unor burse de studii unor
studenti cu domiciliul in mediul rural, aprobate prin Ordinul ministrului
educatiei si cercetarii nr. 4.923/2005.
c) Studentii aflati in ultimul an de studii, care au contract cu Ministerul
Educatiei si Cercetarii pentru mediul rural, au obligatia de a se prezenta la
inspectoratele scolare din judetele-pilot pana la data de 17 martie 2006,
pentru a-si exprima intentia de a participa la concursul organizat pentru
ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante in unitati de
invatamant preuniversitar din judetele-pilot, conform Normelor metodologice de
aplicare a Hotararii Guvernului nr. 769/2005 privind acordarea unor burse de
studii unor studenti cu domiciliul in mediul rural, aprobate prin Ordinul
ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.923/2005.
(4) La concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate
vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot
au dreptul sa participe persoanele care indeplinesc conditiile de studii
prevazute de art. 7, raportate la prevederile art. 44 din Legea nr. 128/1997,
cu modificarile si completarile ulterioare, si in conformitate cu
Centralizatorul.
(5) Nu au dreptul sa participe la concurs persoanele care au fost
inlaturate din invatamant printr-o hotarare judecatoreasca definitiva de
condamnare penala.
(6) Candidatii care au obtinut la concurs minimum media 7 (sapte) se pot
titulariza in ordinea descrescatoare a mediilor, pe posturi/catedre vacante, in
limita numarului de posturi/catedre din lista afisata pentru concurs.
(7) Cadrul didactic titular, prezent la concursul pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice declarate vacante in unitatile de invatamant
preuniversitar din judetele-pilot, care nu ocupa post/catedra, isi pastreaza
calitatea de titular in unitatea de invatamant din care provine.
Art. 3
(1) In cazul mediilor egale obtinute la concursul pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice declarate vacante in unitatile de invatamant
preuniversitar din judetele-pilot, departajarea candidatilor, absolventi cu
studii superioare, se face pe baza mediei aritmetice cu 4 zecimale, calculata
prin trunchiere, dintre media anilor de studii si media examenului de
licenta/examenului de stat. Pentru absolventii liceelor pedagogice/scolilor
echivalente, departajarea se face pe baza mediei aritmetice cu 4 zecimale,
calculata prin trunchiere, dintre media anilor de studii si media examenului de
bacalaureat.
(2) Daca egalitatea se mentine, pentru candidatii care opteaza pe posturi
care nu necesita sustinerea examenului scris la limba materna, departajarea se
face in urmatoarea ordine:
a) nota la examenul scris de limba materna, descrescator (pentru candidatii
care sustin o astfel de proba);
b) domiciliul stabil in localitatea unde se afla postul vacant. Daca un
candidat are domiciliul stabil in localitatea postului, atunci este avantajat.
Daca postul este intr-un sat ce apartine de o comuna/oras, candidatul din
comuna/orasul respectiva/respectiv este avantajat. Daca postul este intr-un sat
ce apartine de o comuna/oras, candidatul cu domiciliul intr-un alt sat ce
apartine de acea comuna/acel oras este avantajat. Daca postul este intr-o
comuna/oras, candidatul cu domiciliul stabil intr-o localitate ce apartine de
localitatea postului este avantajat. Toate celelalte cazuri sunt cazuri de
egalitate;
c) gradul didactic: un candidat cu gradul didactic I (sau doctorat) are
prioritate fata de candidatii cu gradul II, fata de candidatii cu definitivat
si fata de candidatii fara grad. Un candidat cu gradul didactic II are
prioritate fata de candidatii cu definitivat si fata de candidatii fara grad.
Un candidat cu definitivat are prioritate fata de candidatii fara grad;
d) cuprinderea in cadrul programului de formare cofinantat de Banca
Mondiala "Proiect pentru invatamantul rural";
e) media examenului de bacalaureat sau licenta, descrescator;
f) sot/sotie in invatamant: un candidat cu sotul/sotia in invatamant va
avea prioritate fata de un candidat care nu are sotul/sotia in invatamant;
g) fiu/fiica sau parinte/parinti in invatamant: un candidat cu fiul/fiica
sau cu unul dintre parinti in invatamant va avea prioritate fata de un candidat
care nu are fiul/fiica sau cel putin unul dintre parinti in invatamant.
Art. 4
Datele de organizare si desfasurare a concursului sunt stabilite de
conducerile unitatilor de invatamant preuniversitar din judetele-pilot, dupa
consultarea conducerii inspectoratului scolar. La data publicarii
posturilor/catedrelor, inspectoratul scolar va comunica Ministerului Educatiei
si Cercetarii (Directia generala managementul resurselor umane) data programata
pentru sustinerea concursului. Concursul va avea loc dupa cel putin 30 de zile
de la publicarea in presa locala si centrala a posturilor/catedrelor pentru
care unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot organizeaza
concurs.
CAP. 2
Inscrierea candidatilor si disciplinele de concurs
Art. 5
Cererile de inscriere la concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor
didactice vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar din
judetele-pilot, insotite de copii de pe documentele solicitate, se
inregistreaza la secretariatul unitatii de invatamant care organizeaza
concursul. Candidatii au obligatia de a respecta cu strictete graficul afisat.
Actele de studii se depun in copie legalizata, iar celelalte documente sunt
certificate pentru conformitate cu originalul de catre un membru al comisiei de
concurs. In cererea de inscriere la concurs candidatul va preciza disciplina de
concurs si specialitatea postului didactic pentru care opteaza. Comisia de
concurs impreuna cu consilierul juridic al inspectoratului scolar au obligatia
de a verifica legalitatea documentelor.
Art. 6
Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate din
invatamantul alternativ, candidatii anexeaza la cererea de inscriere la concurs
avizul privind parcurgerea modulului de pedagogie specifica, eliberat de
federatiile, asociatiile, centrele care organizeaza alternative educationale in
Romania (Waldorf, Step by Step, Montessori, Freinet, Planul Jena, pedagogie
curativa etc.).
Art. 7
(1) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate la
disciplina religie, candidatii anexeaza la cererea de inscriere avizul cultului
respectiv, in baza Protocolului incheiat intre Ministerul Educatiei si
Cercetarii si Secretariatul de Stat pentru Culte.
(2) Pentru posturile/catedrele didactice vacante/rezervate de la seminariile/liceele
teologice si disciplinele teologice, candidatii anexeaza la cererea de
inscriere avizul special al cultului respectiv, in baza protocolului semnat cu
Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(3) In unitatile de invatamant in care functioneaza si clase cu profil
teologic, avizul cultului respectiv se solicita numai pentru disciplinele
teologice.
Art. 8
Pentru ocuparea posturilor didactice de invatatori vacante de la liceele cu
profil pedagogic, candidatii anexeaza la cererea de inscriere la concurs avizul
directorului liceului pedagogic privind practica pedagogica.
Art. 9
Pentru ocuparea posturilor vacante/rezervate de la cabinetele scolare si
interscolare de asistenta psihopedagogica, se pot inscrie la concurs absolventi
ai invatamantului superior cu specializarea psihologie, sociologie, pedagogie,
psihosociologie, psihopedagogie speciala, pedagogie sociala, precum si
absolventi ai invatamantului superior cu specializarile filozofie-istorie,
istorie-filozofie, promotiile 1978 - 1989, care fac dovada ca au fost in
grupele pentru psihologie, pedagogie, sociologie, conform Centralizatorului.
Art. 10
(1) a) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate,
se pot inscrie la concurs absolventi ai invatamantului superior de lunga/scurta
durata, mediu/postliceal, care au inscrise pe diploma specializarile
corespunzatoare posturilor/catedrelor respective, conform Centralizatorului.
b) Pentru ocuparea acestor posturi/catedre, proba scrisa se sustine in specializarea/specializarile
postului/catedrei, conform Centralizatorului, potrivit programelor specifice
pentru concursul national, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei si
cercetarii nr. 5.287/2004.
(2) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/rezervate de educatoare,
proba scrisa se sustine la limba si literatura romana si metodica predarii
activitatilor instructiv-educative in gradinita de copii, potrivit programei
specifice pentru concursul national, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei
si cercetarii nr. 5.287/2004.
(3) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/rezervate de
invatator/institutor, proba scrisa se sustine la limba si literatura romana si
la metodica predarii acesteia, potrivit programei specifice concursului national,
aprobata prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 5.287/2004.
(4) Pentru ocuparea catedrelor vacante de educatie tehnologica, se pot
inscrie numai absolventi ai invatamantului superior cu specializarea educatie
tehnologica. Pentru ocuparea acestor catedre, proba scrisa se sustine la
disciplina educatie tehnologica, potrivit programei specifice concursului,
aprobata prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 5.287/2004.
(5) a) Pentru ocuparea posturilor vacante de profesor preparator
(nevazator) din invatamantul special, se pot inscrie numai profesori nevazatori
absolventi ai institutiilor de invatamant superior, care indeplinesc conditiile
prevazute la art. 7 alin. (1) lit. e) si alin. (2) din Legea nr. 128/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia personalului didactic
prevazut in prezenta metodologie. Pentru ocuparea acestor posturi, candidatii
sustin proba scrisa in specialitatea inscrisa pe diploma, conform
Centralizatorului, potrivit programelor specifice concursului, aprobate prin
Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 5.287/2004.
b) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante de specialitate
de la unitatile de invatamant special pentru deficienti de vedere, se pot
inscrie la concurs si candidati nevazatori absolventi ai invatamantului
superior de lunga/scurta durata, mediu/postliceal, care indeplinesc conditiile
prevazute la art. 7 alin. (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, cu exceptia personalului didactic prevazut in prezenta
metodologie, care are inscrise pe diploma specializarile corespunzatoare
posturilor/catedrelor respective, conform Centralizatorului, potrivit
programelor specifice ale concursului, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei
si cercetarii nr. 5.287/2004.
(6) a) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/rezervate de
pregatire/instruire practica si activitati de preprofesionalizare, se pot
inscrie la concurs absolventi ai unei scoli postliceale sau absolventi ai invatamantului
superior de lunga/scurta durata in domeniu, conform Centralizatorului.
b) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/rezervate de
pregatire/instruire practica si activitati de preprofesionalizare, proba scrisa
se sustine la disciplina cuprinsa in Centralizator, conform programelor
specifice pentru concursul national, pentru maistrii-instructori, aprobate prin
Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 5.287/2004.
(7) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/rezervate de educatoare/invatatori
din unitatile de invatamant, clase sau grupe cu predare in limbile
minoritatilor nationale, concursul se desfasoara in doua zile consecutive si
consta in sustinerea urmatoarelor probe: limba si literatura romana (in prima
zi), limba si literatura materna (a doua zi). Nota pentru promovare se face din
media aritmetica a celor doua probe, calculata cu 3 zecimale. Notele pentru
fiecare proba trebuie sa fie minimum 5 (cinci).
Art. 11
Pentru disciplinele socioumane, deoarece nu se pot constitui catedre
dintr-o singura disciplina, profilul acestora se stabileste in functie de
numarul dominant de ore, conform Centralizatorului.
Art. 12
Pentru ocuparea catedrelor, cu exceptia celor de limba si literatura
romana, din unitati de invatamant si de la clasele cu predare in limbile
minoritatilor nationale, precum si din unitatile/clasele/grupele cu predare
partiala in limbile minoritatilor nationale (inclusiv pentru limba materna ori
disciplinele predate in limba materna), concursul se sustine in limba materna,
la solicitarea candidatului prin fisa de inscriere la concurs. Unitatea
organizatoare asigura traducerea subiectelor in limbile minoritatilor
nationale.
Art. 13
(1) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate,
candidatii vor sustine, inaintea probei scrise, cu cel putin 48 de ore, o proba
practica in profilul postului didactic solicitat.
(2) Pentru ocuparea catedrelor vacante/rezervate de educatie muzicala si a
posturilor didactice de specialitate din unitatile cu profil artistic
(specializarile muzica, coregrafie si arta actorului), proba practica se
desfasoara conform anexei nr. 1.
(3) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/rezervate din unitatile cu
clase speciale de limbi straine cu program intensiv si bilingv, proba practica
se desfasoara conform anexei nr. 2.
(4) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/rezervate de informatica,
tehnologia informatiei, informatica-tehnologii asistate pe calculator, proba
practica se desfasoara conform anexei nr. 3.
(5) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor vacante/rezervate de specialitate
din unitatile de invatamant cu profil sportiv si din cluburile sportive
scolare, proba practica se desfasoara conform anexei nr. 4.
(6) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor vacante/rezervate de specialitate
din unitatile de invatamant cu profil de arte plastice, proba practica se
desfasoara conform anexei nr. 5.
(7) Pentru ocuparea catedrelor vacante/rezervate din palatele si cluburile
elevilor, proba practica se desfasoara conform anexei nr. 6.
(8) Pentru ocuparea catedrelor vacante/rezervate de instruire practica,
proba practica se desfasoara in specialitatea postului, conform anexei nr. 7.
(9) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate, cu
predare in alta limba decat aceea in care candidatii si-au facut studiile,
candidatii vor sustine un test de cunoastere a limbii respective.
(10) La toate specialitatile, pentru ocuparea posturilor/catedrelor
didactice vacante titularizabile, candidatii vor sustine o proba practica in
specialitatea postului, care consta in elaborarea unui proiect de lectie si
sustinerea unei ore de curs.
(11) Cadrele didactice titulare pe posturi similare postului vacant
solicitat sunt exceptate de la sustinerea probei practice in cadrul concursului
national pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante in
invatamantul preuniversitar de stat.
(12) Rezultatul probei practice sau testului se consemneaza prin
"admis" sau "respins", aceasta proba fiind eliminatorie.
Contestatiile la proba practica sau orala nu se admit, hotararea comisiei de
concurs ramanand definitiva.
CAP. 3
Comisiile de concurs
Art. 14
(1) Coordonarea metodologica a concursului, conform prevederilor art. 9
alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare,
este asigurata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, iar organizarea
concursului se realizeaza de inspectoratul scolar si unitatea de invatamant
preuniversitar din judetul-pilot.
(2) a) Pentru pregatirea, organizarea si desfasurarea concursului, se
constituie comisia de concurs la nivelul unitatilor scolare, avand urmatoarea
componenta:
- presedinte - directorul unitatii de invatamant;
- membri - 2 profesori, responsabili ai comisiilor metodice sau profesori
cu gradul didactic I sau II;
- secretar - un cadru didactic.
b) In cazul in care in unitatile de invatamant preuniversitar din
judetele-pilot care organizeaza concurs nu exista profesori cu gradul didactic
I sau II, conducerea unitatii va apela la metodistii de specialitate ai
inspectoratului scolar. Aceste situatii sunt solutionate de inspectoratul
scolar.
(3) a) Proba practica se sustine in fata unei comisii alcatuite din:
- presedinte - directorul unitatii de invatamant;
- 2 membri - inspectori de specialitate/metodisti ai inspectoratului
scolar/responsabili ai comisiilor metodice sau profesori cu gradul didactic I
sau II (profesorii din comisie trebuie sa aiba cel putin acelasi grad didactic
cu cel al candidatului);
- secretar - un cadru didactic.
b) Evaluarea testului pentru ocuparea posturilor didactice cu predare in
alta limba decat aceea in care candidatii si-au facut studiile se va face de
catre o comisie numita prin decizie a inspectorului scolar general, formata
din:
- presedinte - un inspector de specialitate;
- 2 membri - profesori de specialitate in profilul postului avand gradul
didactic I/metodisti ai inspectoratului scolar;
- secretar - un cadru didactic.
c) Comisiile de concurs si pentru proba practica/orala sunt numite prin
decizie a inspectorului scolar general, la propunerea conducerii unitatii de
invatamant preuniversitar care organizeaza concursul.
Art. 15
Comisia de concurs are urmatoarele atributii:
1. afiseaza lista posturilor didactice vacante cu cel putin 30 de zile
inaintea concursului, conform prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea nr.
128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. inregistreaza si verifica cererile si documentele anexate necesare
inscrierii;
3. stabileste si afiseaza graficul desfasurarii probei practice;
4. repartizeaza nominal candidatii in salile de concurs;
5. intocmeste listele cu personalul didactic care va asigura supravegherea
candidatilor, verificarea identitatii acestora si sigilarea lucrarilor scrise.
Numeste prin tragere la sorti, pentru fiecare sala, 2 - 3 supraveghetori care
au alta specialitate decat candidatii din sala de concurs si care nu au rude
printre candidati (rude sau afini pana la gradul al IV-lea inclusiv). In acest
sens supraveghetorii vor depune o declaratie scrisa. Unul dintre ei va fi numit
responsabil de sala;
6. asigura transcrierea sau multiplicarea subiectelor pentru toti
candidatii din toate salile de concurs, daca este cazul;
7. verifica exactitatea si corectitudinea transcrierii subiectelor;
8. asigura afisarea la loc vizibil a baremului de corectare pentru toate
specialitatile la care s-a dat concurs;
9. verifica daca numarul lucrarilor si numarul paginilor acestora, predate
de candidati supraveghetorilor de sala, corespund inscrisurilor din borderoul
de predare a lucrarilor;
10. preda, sub semnatura, comisiilor de evaluare lucrarile candidatilor,
insotite de un borderou pe specialitati, mentionand numarul lucrarilor si al
paginilor acestora;
11. intocmeste si afiseaza, pe specialitati, tabelul nominal cu rezultatele
concursului, in ordinea descrescatoare a mediilor;
12. primeste contestatiile si le transmite, sub semnatura, comisiei de
rezolvare a contestatiilor;
13. dupa primirea rezultatelor la contestatii, pe baza rezultatelor
concursului, intocmeste clasificarea finala a candidatilor in functie de postul
didactic si propune inspectoratului scolar lista pentru validarea rezultatelor;
14. raspunde din punct de vedere material si financiar de organizarea si
desfasurarea concursului.
Art. 16
Membrii comisiei de concurs care au asigurat multiplicarea subiectelor nu
vor parasi incaperea in care a fost asigurata multiplicarea decat dupa o ora de
la inceperea efectiva a probei scrise. Toti membrii comisiei de concurs,
inainte de inceperea concursului, vor depune o declaratie prin care se
angajeaza sa pastreze secretul subiectelor de concurs pana la afisarea
baremului de corectare. Nerespectarea confidentialitatii atrage sanctiuni
administrativ-disciplinare, civile sau penale, dupa caz.
CAP. 4
Desfasurarea concursului
Art. 17
(1) La solicitarea conducerilor unitatilor de invatamant preuniversitar,
consiliul de administratie al inspectoratului scolar poate aproba organizarea
si desfasurarea concursului pe grupuri de unitati de invatamant.
(2) a) Lucrarea scrisa se desfasoara in ziua stabilita de fiecare unitate
de invatamant preuniversitar din judetele-pilot/centru care organizeaza
concurs, incepand cu ora 10,00. Candidatii vor fi prezenti in sala de concurs
cel mai devreme la ora 8,00 si cel mai tarziu la ora 9,00, inainte de a fi
deschis plicul cu subiectele de concurs. Dupa primirea subiectelor de concurs
de catre candidati, durata de redactare a lucrarilor este de 4 ore, timp ce nu
poate fi depasit.
b) Pentru redactarea lucrarilor se foloseste cerneala sau pix de culoare
albastra; desenele/graficele se pot executa si cu creionul negru.
(3) Se interzice accesul in sala de concurs al candidatilor care au asupra
lor mijloace de comunicare la distanta.
(4) In vederea desfasurarii probelor scrise va fi asigurata supravegherea
fiecarei sali de catre 2 supraveghetori, care verifica identitatea candidatilor
cu buletinul/cartea de identitate sau pasaportul.
(5) Pe usa fiecarei sali vor fi afisate tabele nominale cu candidatii
repartizati in sali si disciplina la care sustin concurs.
(6) Responsabilii de sali primesc, sub semnatura, de la secretariatul
comisiei tabelul nominal cu candidatii repartizati in sala respectiva, precum
si colile de examen si ciornele necesare, in functie de numarul concurentilor.
(7) Membrii comisiei de concurs, desemnati pentru multiplicarea subiectelor,
asigura numarul necesar de exemplare care se introduc in plicuri si se vor
secretiza.
(8) Presedintele comisiei de concurs impreuna cu secretarul acesteia
distribuie la salile de concurs plicurile cu subiecte, astfel incat la ora
10,00 plicurile sa se poata deschide in prezenta candidatilor.
(9) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai
poate intra sau iesi din sala decat daca preda lucrarea si semneaza de predare.
(10) Candidatii care nu se afla in sala in momentul deschiderii plicului cu
subiecte pierd dreptul de a mai sustine proba respectiva.
(11) Dupa inmanarea subiectelor candidatilor, un membru al comisiei de
concurs, insotit de un membru al comisiei de elaborare a subiectelor, verifica
daca toti candidatii au primit subiectul corespunzator specializarii/probei de
concurs.
(12) In timpul desfasurarii probei responsabilul de sala si ceilalti
supraveghetori nu vor discuta intre ei si nu vor rezolva subiectele.
(13) Inscrierea numelui candidatilor in afara spatiului care se sigileaza,
precum si orice alte semne distinctive pe colile-tip destinate lucrarilor
scrise sau pe ciorne determina anularea lucrarilor scrise.
(14) Candidatii care in timpul desfasurarii probelor de concurs sunt
surprinsi copiind sau transmitand solutii cu privire la subiecte sunt eliminati
din concurs, incheindu-se un proces-verbal in acest sens.
(15) Cadrele didactice supraveghetoare care furnizeaza solutii ale
subiectelor de concurs, falsifica lucrari sau au manifestari de neglijenta in
indeplinirea atributiilor de supraveghetor (tolerarea unor actiuni sau intentii
de frauda ale candidatilor, parasirea nejustificata a salii de concurs etc.)
vor fi sanctionate administrativ, civil sau penal.
(16) Sigilarea lucrarilor scrise se efectueaza de catre candidati, in
prezenta supraveghetorului de sala, dupa care se aplica stampila unitatii
scolare care organizeaza concursul si semnatura presedintelui comisiei.
(17) Dupa ce termina redactarea lucrarilor, candidatii le predau
responsabilului de sala si semneaza in borderoul de predare a lucrarilor,
mentionand numarul de pagini. Spatiile libere ale intregii lucrari se anuleaza
cu linie franta in forma literei "Z" de catre un supraveghetor, in
fata candidatului.
(18) Ciornele se predau separat, odata cu lucrarea, responsabilului de
sala, fara sa aiba valabilitate in evaluarea lucrarii si la eventualele
contestatii. Ciornele se pastreaza in arhiva unitatii scolare care organizeaza
concursul timp de un an.
(19) La iesirea candidatilor din sala, acestia vor putea consulta baremele
de corectare la fiecare disciplina de concurs, afisate la loc vizibil.
(20) Dupa iesirea candidatilor din sala in care s-a desfasurat proba,
supraveghetorii de sala vor preda comisiei lucrarile candidatilor, borderourile
de predare a lucrarilor, tipizatele anulate si cele nefolosite.
(21) Lucrarile scrise, pe discipline de invatamant, sunt amestecate si
numerotate de la 1 la n, dupa caz, de catre comisia de concurs. Apoi sunt
depozitate in conditii de securitate maxima, astfel incat o singura persoana,
actionand independent, sa nu poata avea acces la lucrari pana la predarea
acestora cu proces-verbal comisiilor de corectare, dar nu mai tarziu de
urmatoarea zi. Rezultatele concursului se afiseaza la sediul unitatii de
invatamant la care s-a desfasurat concursul, cel mai tarziu dupa 3 zile de la
sustinerea acestuia.
(22) Contestatiile se depun la secretariatul comisiei de rezolvare a
contestatiilor in termen de cel mult 48 de ore de la afisarea rezultatelor.
CAP. 5
Comisia de elaborare a subiectelor, a baremelor de evaluare si de evaluare
a lucrarilor scrise
Art. 18
(1) Comisia de elaborare a subiectelor, a baremelor de evaluare si de
evaluare a lucrarilor scrise se constituie la nivelul unitatilor de invatamant,
la propunerea conducerii unitatii de invatamant, prin decizie a inspectoratului
scolar, avand urmatoarea componenta:
- presedinte - cadru didactic universitar cu gradul didactic cel putin de
lector sau sef de lucrari/inspector scolar general adjunct (pentru maistri
instructori);
- membri - cate 2 profesori avand cel putin gradul didactic I sau II pentru
fiecare specialitate;
- secretar - un cadru didactic.
(2) Consiliul de administratie al unitatii de invatamant va decide daca cei
2 membri vor fi:
a) unul din invatamantul universitar, cu gradul didactic cel putin de
lector/sef de lucrari, si unul din invatamantul preuniversitar, de preferinta
inspector de specialitate, metodist al inspectoratului scolar sau responsabil
de comisie metodica;
b) ambii din invatamantul preuniversitar, de preferinta inspectori de
specialitate, metodisti ai inspectoratului scolar sau responsabili de comisii
metodice.
(3) Subiectele si baremele de evaluare sunt elaborate de comisia de
elaborare a subiectelor, in dimineata concursului, si se vor prezenta la ora
7,00 presedintelui trei variante sigilate din care se extrage una.
(4) Evaluarea si notarea lucrarilor scrise se desfasoara in sali
prestabilite, in care nu este permis accesul altor persoane in afara membrilor
comisiei de evaluare. Fiecare lucrare scrisa este verificata independent, in
sali separate, de cei 2 membri ai comisiei si apreciata separat, cu note de la
10 la 1, incluzand si punctul din oficiu, conform baremului de corectare.
Fiecare corector trece punctele acordate pentru fiecare subiect, precum si nota
finala in borderoul de notare, dupa terminarea evaluarii. La evaluare nu se fac
insemnari pe lucrare. Un corector nu are acces la borderoul celuilalt.
(5) Presedintele comisiei verifica borderourile si semnaleaza diferentele
mai mari de un punct dintre notele acordate de cei 2 corectori. In aceasta
situatie cei 2 corectori vor reverifica impreuna lucrarea si vor acorda o noua
nota care va fi inregistrata intr-un alt borderou. Aceasta nota trebuie sa fie
cuprinsa intre notele initiale. In caz de divergente intre corectori, lucrarea
va fi recorectata de un al treilea corector, numit de inspectorul scolar
general, la propunerea presedintelui comisiei de evaluare. Nota acestuia este
definitiva si va fi semnata de cei 3 corectori.
(6) Cand nu s-au semnalat diferente mai mari de un punct, fiecare corector
isi inscrie propria nota pe lucrare, semneaza in dreptul notei, iar
presedintele calculeaza media aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, o
trece pe lucrare si semneaza.
(7) Lucrarile candidatilor, impreuna cu borderourile de corectare si
procesele-verbale cu mediile obtinute, se vor preda presedintelui comisiei de
concurs.
(8) Dupa stabilirea mediei, presedintele comisiei de evaluare deschide
lucrarile in prezenta corectorilor si consemneaza mediile intr-un proces-verbal
tip, ce cuprinde numele candidatilor, numarul lucrarii si media obtinuta.
(9) Evaluarea lucrarilor de concurs se va realiza intr-un interval ce nu
poate depasi 48 de ore de la incheierea probei scrise.
Art. 19
Membrii comisiilor de elaborare a subiectelor si a baremurilor de evaluare
vor declara in scris ca vor pastra secretul cu privire la subiecte. In cazul
divulgarii subiectelor, vor suporta consecintele legii.
CAP. 6
Comisia de rezolvare a contestatiilor
Art. 20
Lucrarile pentru care s-au depus contestatii in termenul prevazut se
resigileaza in vederea reevaluarii, secretizandu-se si nota/notele
acordata/acordate la prima evaluare.
Art. 21
(1) Comisia de rezolvare a contestatiilor va fi formata in intregime din
alte cadre didactice decat cele din comisia de evaluare si se constituie la
nivelul inspectoratului scolar prin decizie a inspectorului scolar general.
Comisia de rezolvare a contestatiilor este formata din:
- presedinte - un cadru didactic universitar cu gradul didactic cel putin
de lector sau sef de lucrari/inspector scolar general (pentru maistrii
instructori);
- membri - cate 2 profesori avand cel putin gradul didactic I sau II pentru
fiecare specialitate;
- secretar - un cadru didactic.
(2) Consiliul de administratie al inspectoratului scolar va decide daca cei
2 membri vor fi:
a) unul din invatamantul universitar, cu gradul didactic cel putin de
lector/sef de lucrari, si unul din invatamantul preuniversitar, de preferinta
inspector de specialitate, metodist al inspectoratului scolar sau responsabil
de comisie metodica;
b) ambii din invatamantul preuniversitar, de preferinta inspectori de
specialitate, metodisti ai inspectoratului scolar sau responsabili de comisii
metodice.
Art. 22
(1) Recorectarea lucrarilor se face conform instructiunilor prevazute la
cap. V, in termen de cel mult 48 de ore de la termenul limita de inregistrare a
contestatiei.
(2) In cazul in care diferenta dintre nota acordata de comisia de rezolvare
a contestatiilor si nota acordata de comisia de evaluare este de cel mult 0,5
puncte, diferenta care poate fi in plus sau in minus, ramane definitiva nota
acordata de ultima comisie mentionata.
(3) Daca diferenta dintre nota acordata de comisia de rezolvare a
contestatiilor si nota stabilita in urma evaluarii initiale este mai mare de
0,5 puncte, nota acordata de comisia de rezolvare a contestatiilor este
definitiva. In situatia lucrarilor cu nota initiala intre 9,50 si 10,00, nota
finala este cea atribuita la recorectare.
(4) Hotararile comisiei de rezolvarea a contestatiilor sunt definitive si
se afiseaza cel mai tarziu in termen de 3 zile de la data limita de depunere a
contestatiilor.
(5) Daca diferenta dintre media stabilita de comisia de concurs si de
comisia de rezolvare a contestatiilor este mai mare de 1,5 puncte, inspectorul
scolar general este autorizat sa decida constituirea unei noi comisii de
recorectare, formata din alti membri decat cei din comisiile anterioare.
Rezultatul acestei ultime corectari este definitiv. Inspectorul scolar general
va dispune aplicarea masurilor legale asupra celor care nu si-au indeplinit
atributiile in cadrul concursului.
Art. 23
(1) Inspectoratul scolar monitorizeaza concursul pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice declarate vacante/rezervate in unitatile de
invatamant preuniversitar din judetele-pilot. Inspectoratul scolar si
conducerile unitatilor de invatamant raspund integral de buna desfasurare a
concursului, potrivit Legii nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, Legii nr. 128/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, si prezentei metodologii.
(2) Organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice declarate vacante/rezervate in unitatile de
invatamant preuniversitar din judetele-pilot pot fi monitorizate si de
reprezentanti ai Ministerului Educatiei si Cercetarii, delegati in acest scop.
(3) La toate etapele concursului participa, cu statut de observator,
reprezentantul/reprezentantii organizatiei/organizatiilor sindicale
reprezentative din unitatea de invatamant preuniversitar care organizeaza
concursul. Acestia au acces la toate documentele comisiei si vor consemna in
procesul-verbal propriile observatii.
CAP. 7
Repartizarea pe posturi a candidatilor
Art. 24
Imediat dupa solutionarea tuturor contestatiilor, comisia de concurs
afiseaza la unitatile de invatamant preuniversitar listele finale, in ordinea
descrescatoare a mediilor, pentru fiecare post didactic.
Art. 25
(1) Ordinea ocuparii posturilor, pentru fiecare unitate de invatamant
preuniversitar, este urmatoarea:
a) ocuparea cu statut de cadru didactic titular de catre candidatii care au
obtinut la concurs cel putin nota/media 7 (sapte) pe posturile/catedrele
titularizabile, in ordinea descrescatoare a notelor/mediilor;
b) posturile/catedrele didactice vacante din mediul rural titularizabile,
publicate cu mentiunea "contract M.E.C.", se ocupa cu prioritate de
absolventi ai invatamantului superior care au contract cu Ministerul Educatiei
si Cercetarii pentru mediul rural;
c) in cazul notelor/mediilor egale obtinute la concurs se aplica
prevederile art. 3.
(2) a) Posturile/catedrele ramase vacante devin netitularizabile si se
ocupa, impreuna cu celelalte posturi/catedre netitularizabile, prin detasare la
cerere, de catre candidatii titulari in invatamant care au obtinut la concurs
cel putin nota/media 5 (cinci) si care indeplinesc conditiile legale pentru a
fi detasati la cerere, conform art. 15 din Legea nr. 128/1997, cu modificarile
si completarile ulterioare, in ordinea descrescatoare a notelor/mediilor.
b) Posturile/catedrele didactice vacante din mediul rural netitularizabile,
publicate cu mentiunea "contract M.E.C.", se ocupa cu prioritate de
absolventi ai invatamantului superior care au contract cu Ministerul Educatiei
si Cercetarii pentru mediul rural.
(3) In cazul notelor/mediilor egale are prioritate in urmatoarea ordine:
a) persoana al carei sot/sotie este cadru didactic titular in localitatea
in care se solicita detasarea;
b) persoana, cadru didactic titular, care are domiciliul sau resedinta in
localitatea in care se afla postul/catedra solicitat/solicitata;
c) persoana al carei sot/sotie este ales/aleasa in Parlament, este
numit/numita in Guvern sau indeplineste functii de specialitate specifice in aparatul
Parlamentului, al Presedintiei, al Guvernului ori in Ministerul Educatiei si
Cercetarii, este ales/aleasa de Parlament in organismele centrale ale statului,
precum si persoana al carei sot/sotie indeplineste functia de prefect,
subprefect, presedinte si vicepresedinte al consiliului judetean, o functie de
indrumare si control in sistemul de invatamant, de cultura, de tineret si
sport. De asemenea, au prioritate sotul/sotia persoanei care indeplineste
functii de conducere si de specialitate la casa corpului didactic, precum si
sotul/sotia cadrelor didactice numite in functii de conducere sau de
specialitate la comisiile si agentiile din subordinea Presedintiei, a
Parlamentului sau a Guvernului, al/a liderilor sindicatelor din invatamant,
care au drept de rezervare de catedra, si al/a cadrelor active ale Ministerului
Apararii Nationale, ale Ministerului Administratiei si Internelor, ale
Serviciului Roman de Informatii si altor servicii speciale la nivel national,
mutate, la ordin, in alta localitate.
(4) Daca dupa aplicarea criteriilor prevazute la alin. (3) se mentine
egalitatea, departajarea se face luandu-se in considerare, in ordinea
urmatoarelor criterii:
a) media de departajare, calculata cu 4 zecimale;
b) nota la examenul scris de limba materna (pentru candidatii care au
sustinut o astfel de proba);
c) apropierea de domiciliu;
d) gradul didactic;
e) media la examenul pentru obtinerea gradului didactic;
f) cuprinderea in programul de formare cofinantat de Banca Mondiala "Proiect
pentru invatamantul rural";
g) media la examenul de bacalaureat/absolvire/licenta (stat);
h) vechimea in invatamant.
(5) a) Posturile/catedrele ramase vacante/rezervate se ocupa prin suplinire
de catre candidatii care nu sunt titulari in invatamant si care au obtinut la
concurs cel putin nota/media 5 (cinci), in ordinea descrescatoare a
notelor/mediilor.
b) Posturile/catedrele didactice vacante din mediul rural,
netitularizabile, publicate cu mentiunea "contract M.E.C.", se ocupa
cu prioritate de absolventi ai invatamantului superior care au contract cu
Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru mediul rural.
c) La medii egale departajarea se face luandu-se in considerare, in ordine:
apropierea de domiciliu, media de departajare (calculata cu 4 zecimale), nota
la examenul scris de limba materna (pentru candidatii care au sustinut o astfel
de proba), gradul didactic, media la examenul pentru obtinerea gradului
didactic, media la examenul de bacalaureat/absolvire/licenta (stat), vechimea
in invatamant.
Art. 26
(1) Comisia de organizare si desfasurare a concursului va transmite la
inspectoratul scolar lista posturilor/catedrelor didactice ramase
vacante/rezervate, lista candidatilor nerepartizati, precum si lista
candidatilor repartizati conform modelului prevazut in anexa nr. 8.
(2) Posturile/catedrele netitularizabile ramase vacante/rezervate dupa
operatiunile prevazute la art. 25 se repartizeaza in sedinta publica organizata
de inspectoratul scolar.
(3) Candidatii ramasi nerepartizati vor fi ierarhizati intr-o lista unica
in ordinea descrescatoare a notelor/mediilor obtinute la unul dintre
concursurile organizate de unitatile de invatamant preuniversitar din
judetele-pilot. Pentru candidatii care au participat la concurs in mai multe
unitati de invatamant preuniversitar din judetele-pilot se alege nota/media cea
mai mare.
Art. 27
Validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice din unitatile
de invatamant preuniversitar din judetele-pilot se face prin decizie a
inspectorului scolar general.
Art. 28
(1) Angajarea pe post/catedra se face de catre directorul unitatii de
invatamant, pe baza deciziei de repartizare semnate de inspectorul scolar
general, cu data de 1 septembrie 2006.
(2) Incadrarea personalului didactic in cumul/plata cu ora si a
suplinitorilor fara studii corespunzatoare in unitatile de invatamant
preuniversitar din judetele-pilot se face in conformitate cu prevederile
Metodologiei de miscare a personalului didactic din invatamantul
preuniversitar.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 29
(1) Cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea concursului pentru
ocuparea posturilor/catedrelor in unitatile de invatamant preuniversitar din
judetele-pilot, precum si plata cadrelor didactice care fac parte din comisiile
de concurs pentru ocuparea posturilor/catedrelor in unitatile de invatamant
preuniversitar din judetele-pilot se suporta de Ministerul Educatiei si
Cercetarii prin inspectoratele scolare.
(2) Normarea activitatii si salarizarea membrilor comisiilor de concurs se
fac in conformitate cu precizarile aprobate prin ordin al ministrului educatiei
si cercetarii.
Art. 30
La organizarea/desfasurarea concursului nu pot participa persoanele care
concureaza sau care au in randul candidatilor rude ori afini pana la gradul al
IV-lea inclusiv.
Art. 31
Lucrarile de concurs si borderourile de corectare se pastreaza in arhiva
unitatilor organizatoare timp de un an, iar celelalte documente, conform
normativelor in vigoare.
Art. 32
Unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot, care organizeaza
concursul, vor inainta inspectoratelor scolare tabele nominale cu cadrele
didactice prezentate la concurs, cu rezultatele concursului si dosarele
candidatilor admisi, in termen de 5 zile de la finalizarea acestuia.
Art. 33
Pentru fiecare cadru didactic care in urma concursului ocupa postul/catedra
vacant/vacanta, conducerea unitatii de invatamant preuniversitar din
judetul-pilot va mentiona, in tabelul care se inainteaza la inspectoratul
scolar, situatia incadrarii candidatului.
Art. 34
(1) Presedintii comisiilor de concurs, de elaborare a subiectelor, a
baremelor de corectare, de evaluare a lucrarilor si de rezolvare a
contestatiilor poarta raspunderea principala pentru corectitudinea desfasurarii
concursului, conform atributiilor specifice.
(2) Concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate
vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot
se desfasoara conform graficului prevazut in anexa nr. 9.
Art. 35
Presedintele comisiei de concurs si al comisiei de rezolvare a
contestatiilor sunt direct raspunzatori de respectarea prezentelor precizari si
de corectitudinea desfasurarii concursului pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice de catre candidatii cu studii corespunzatoare,
precum si de transmiterea la inspectoratele scolare a documentelor prevazute la
art. 32.
Art. 36
Anexele nr. 1 - 9*) fac parte integranta din prezenta metodologie.
------------
*) Anexele nr. 1 - 9 sunt reproduse in facsimil.
Art. 37
Nerespectarea prevederilor Legii nr. 84/1995, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, ale Legii nr. 128/1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale prezentei metodologii atrage raspunderea
disciplinara, conform Legii nr. 128/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, civila, potrivit dispozitiilor Codului civil, sau penala, conform
dispozitiilor Codului penal, in functie de gravitatea faptei.
Art. 38
La data intrarii in vigoare a prezentei metodologii se abroga Metodologia
de organizare si desfasurare a concursului pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice vacante din unitatile de invatamant
preuniversitar din judetele-pilot, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei
si cercetarii nr. 5.262/2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 230 din 18 martie 2005.
ANEXA 1
la metodologie
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA POSTURILOR/CATEDRELOR
DIDACTICE VACANTE
A. Disciplina EDUCATIE MUZICALA (pentru absolventii invatamantului superior
de scurta durata si lunga durata, catedre/posturi din scoli si licee de cultura
generala)
a) Elaborarea unei unitati de invatare, in functie de nivelul de invatamant
la care urmeaza sa predea candidatul si prezentarea orala a acesteia;
b) Analiza unei lucrari muzicale din repertoriul pentru copii si tineret.
Analiza lucrarii va consta in:
- descifrarea lucrarii din punct de vedere ritmic, ritmico-melodic si
intonarea tuturor vocilor cursiv;
- stabilirea liniei dirijorale prin marcarea acesteia pe partitura si
intonarea ei;
- analiza formei prin delimitarea unitatilor de insusire dupa auz (vocal)
sau de citire instrumentala (repetate, contrastante etc.) si stabilirea formei
in care se incadreaza lucrarea;
- probleme de interpretare prin precizarea tehnicii vocale interpretative
(respiratie, emisie, dictie) si stabilirea problemelor de frazare si
expresivitate a textului muzical (evidentierea unor cuvinte prin accente etc.),
tempoul si nuantele potrivite;
- incadrarea lucrarii in opera compozitorului si a lucrarii in epoca din
care face parte.
Unitatea de invatare se alege de catre candidat, conform programei,
anterior probei.
Precizare: Lucrarile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu
pentru clasele I - XII ale curriculumului de educatie muzicala.
Comisia va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate o lucrare
muzicala din repertoriul pentru copii si tineret. Numarul biletelor de examen
va fi egal cu numarul candidatilor plus 1/4 din numarul acestora.
Evaluarea probelor a) si b) se va face pe baza calificativului admis -
respins.
- La toate probele, candidatii trebuie sa obtina calificativul admis. Daca
la una din probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participa la
probele urmatoare si este declarat respins.
B. EDUCATIE ARTISTICA SPECIALIZATA
SPECIALIZARILE MUZICA, COREGRAFIE SI ARTA ACTORULUI (pentru absolventii
invatamantului superior de lunga durata, catedre/posturi din scolile si liceele
de arta)
MUZICA INSTRUMENTALA, ARTA VOCALA (CANTO), MUZICA DE CAMERA COREGRAFIE,
STUDII TEORETICE, ARTA ACTORULUI:
1. MUZICA INSTRUMENTALA/ARTA VOCALA/MUZICA DE CAMERA*
COREGRAFIE
a) Elaborarea unui proiect de lectie: comisia va face public, cu 48 de ore
inainte, repertoriul elevului/elevilor si nivelul de invatamant pe baza caruia
candidatul va concepe proiectul didactic; proiectul va fi prezentat comisiei
inainte de inceperea probei;
b) Sustinerea proiectului de lectie (lectia de instrument/de muzica de
camera/coregrafie/arta vocala); pe baza proiectului didactic prezentat,
candidatii vor sustine ora de instrument/muzica de camera/coregrafie/arta
vocala) cu elevul/elevii nominalizati de comisie; asigurarea prezentei elevilor
va fi facuta de directorul unitatii de invatamant; proba nu va depasi 30 de
minute;
c) Proba de recital instrumental/vocal ce va contine 3 lucrari la alegere:
un studiu si 2 lucrari diferite ca stil, caracter, forma, cel putin la nivelul
programei de liceu.
Proba de recital pentru coregrafie.
Dans clasic:
- 5 variatii clasice, din care comisia va indica prezentarea a 3 dintre
ele.
Dans contemporan/modern:
- 3 coregrafii la alegere, din 5 coregrafii consacrate pregatite de
candidat.
Proba de recital instrumental, vocal (canto) si coregrafie nu va depasi 30
de minute.
Evaluarea probelor prevazute la punctele a), b) si c) se va face pe baza calificativului
admis - respins.
- La toate probele, candidatii trebuie sa obtina calificativul admis. Daca
la una din probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participa la
probele urmatoare si este declarat respins.
------------
* proba de recital pentru candidatii care opteaza pentru postul de profesor
de muzica de camera, va fi sustinuta la instrumentul absolvit.
2. STUDII TEORETICE (teorie - solfegiu - dicteu, armonie, istoria muzicii,
forme muzicale)
a. Elaborarea unui proiect de lectie care sa vizeze continuturi ale
disciplinelor teoria muzicii, armonie, istoria muzicii, forme muzicale si
prezentarea orala a acestuia;
b.1. Citire, la prima vedere a unui solfegiu de 16 masuri de 3/4, 4/4, 5/4,
5/8, 6/8, 12/8, pana la 4 alteratii constitutive, in cheile Sol si Fa;
b.2. Citirea, la prima vedere, la pian a unui dicteu melodic si a unui
dicteu armonic de 12 masuri de 3/4, 4/4, 5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pana la 4
alteratii constitutive, in cheile Sol si Fa.
Comisia va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate un solfegiu
un dicteu melodic si un dicteu armonic. Numarul biletelor de examen va fi egal
cu numarul candidatilor plus 1/4 din numarul lor.
Proiectul de lectie se elaboreaza de catre candidat, conform programei,
anterior probei.
b.3. Armonizarea unei teme de 16 masuri (8 masuri sopran si 8 masuri bas
dat, necifrate);
b.4. Citirea, la prima vedere, la pian, cu analiza armonica a unor
fragmente muzicale de 12 - 16 masuri, din literatura universala si romaneasca.
Comisia va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate o tema de
armonizat si cate un fragment muzical. Numarul biletelor de examen va fi egal
cu numarul candidatilor plus 1/4 din numarul lor.
c. Recunoasterea si comentarea unor lucrari din creatia universala si
romaneasca; pe baza auditiei, candidatilor li se cere recunoasterea si
comentarea a 4 lucrari din epoci stilistice diferite (cel putin una va fi din
creatia romaneasca) alese de comisie dintr-o lista de 30 - 40 de lucrari pusa
la dispozitia candidatilor de catre directiunea unitatii de invatamant, cu cel
putin 2 saptamani inainte de sustinerea probei; comentariul va cuprinde
elemente legate de epoca, stil, compozitor, gen, forma, interpretare etc.,
precum si aspecte interdisciplinare.
Evaluarea probelor prevazute la punctele a), b1 - 4) si c) se va face pe
baza calificativului admis - respins
- La toate probele, candidatii trebuie sa obtina calificativul admis. Daca
la una din probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participa la
probele urmatoare si este declarat respins.
3. ARTA ACTORULUI (pentru absolventii invatamantului superior de lunga
durata, catedre/posturi din scoli si licee de arta)
a) Candidatul va elabora un set de exercitii de initiere actoriceasca in
cadrul unei lectii cu 3 - 5 elevi.
b) Lucru pe text. Textul va fi la alegerea candidatului din literatura
(proza/poezie) universala sau romaneasca. Asigurarea prezentei elevilor va fi
facuta de directorul unitatii de invatamant.
Proba nu va depasi 30 de minute.
Evaluarea probelor prevazute la punctele a) si b) se va face pe baza
calificativului Admis - Respins.
- La toate probele, candidatii trebuie sa obtina calificativul admis. Daca
la una din probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participa la
probele urmatoare si este declarat respins.
NOTA:
1) Unitatile de invatamant unde candidatii vor sustine proba practica, vor
fi stabilite de inspectoratele scolare judetene/municipiul Bucuresti. Pentru
sustinerea probei practice, inspectoratele scolare si unitatile de invatamant
desemnate sa asigure desfasurarea probelor practice vor pregati si vor asigura
toate conditiile necesare desfasurarii optime a acestora.
2) Prezenta anexa, parte integranta din Metodologie, este valabila pentru
absolventii care opteaza pentru un post/catedra din scoli generale, licee de
cultura generala, scoli si licee de arta, cu specializarile muzica, arta
actorului si coregrafie, cu program integrat si suplimentar de arta.
3) Candidatii care opteaza pentru ocuparea unui post/catedra prevazut la
punctul 2 - Studii teoretice, vor sustine toate probele prevazute la acest
punct, indiferent daca postul/catedra prevede ore numai pentru una/doua din
cele trei discipline.
4) Candidatii absolventi ai invatamantului superior de lunga durata si care
au parcurs si absolvit si un modul de folclor, pot preda si disciplina muzica
vocala traditionala romaneasca (canto popular) din liceele de muzica (clasele
IX - XII). Acestia vor sustine proba practica prevazuta la Educatie muzicala si
o proba de recital vocal ce va consta in interpretarea a trei lucrari diferite,
specifice genului, cu sau fara acompaniament, din zona de provenienta a
candidatului. Pentru aceasta categorie de candidati, proba scrisa va fi
sustinuta conform programei de la Educatie muzicala.
5) Pentru posturile/catedrele de Ansambluri muzicale vocale si
instrumentale sau orchestrale, respectiv Dirijat ansamblu coral sau Dirijat
ansamblu instrumental sau orchestral, sunt valabile probele practice de la
Educatie muzicala (adaptate dupa caz). Pentru ansamblu coral, instrumental sau
orchestral, lucrarile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu pentru
clasele a VII-a - a XII-a ale programei pentru ansamblu coral, respectiv
ansamblu instrumental sau orchestra - scoli si licee de muzica. Pentru aceasta
categorie de candidati, proba scrisa va fi sustinuta conform programei de la
Educatie muzicala.
6) Candidatii absolventi ai invatamantului superior de lunga durata care au
studiat si absolvit un instrument sau au studiat si au absolvit un modul de
instrument pot preda si instrumentul respectiv la scolile si liceele de arta.
Acestia vor putea sustine probele practice prevazute la Educatie muzicala
specializata - Muzica instrumentala.
Pentru aceasta categorie de candidati, proba scrisa va fi sustinuta conform
programei de la Educatie muzicala specializata - Muzica instrumentala.
7) Prezenta anexa este valabila si pentru candidatii apartinand
minoritatilor nationale.
ANEXA 2
la metodologie
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE
VACANTE DIN LICEELE CU CLASELE SPECIALE - LIMBI STRAINE CU PROGRAM INTENSIV SI
BILINGV
Proba practica va consta dintr-un interviu prin care comisia va evalua:
1. Competenta de receptare si comunicare a candidatului, in limba straina
respectiva;
2. Capacitatea de a elabora, pe baza manualelor aprobate de Ministerul
Educatiei si Cercetarii, un proiect didactic, pe o tema, propusa de comisie,
specifica programei scolare a claselor cu program intensiv si bilingv.
Candidatul trebuie sa sustina/argumenteze obiectivele propuse, strategiile si
tehnicile de predare/invatare abordate, sa justifice alegerea materialelor
auxiliare pe care le va utiliza in desfasurarea lectiei.
Evaluarea globala se va face pe baza calificativelor Admis - Respins.
ANEXA 3
la metodologie
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE
VACANTE
Disciplina INFORMATICA
Proba practica va consta din:
1. Realizarea practica a subiectelor inscrise pe biletul de examinare.
2. Biletul de examinare va contine cinci subiecte care trateaza:
- O aplicatie in mediul de programare Pascal sau C/C++ (cap. 4* al programei):
- Se vor testa abilitatile candidatului in utilizarea mediului de
programare, depanarea programului/aplicatiei;
- O aplicatie de baze de date (cap. 9 al programei)
- Se vor verifica abilitatile candidatului in utilizarea mediului FOX
PRO;
- Utilizarea unui sistem de operare (cap. 2* al programei)
- Se vor verifica abilitatile candidatului in utilizarea unui SO;
- Implementarea unei aplicatii de birotica (cap. 10 al programei)
- Se vor testa abilitatile candidatului in utilizarea editorului de
texte sau editorului de foi de calcul sau al editorului prezentari;
- Utilizarea serviciilor retelei Internet (cap. 11* al programei)
- Se vor testa abilitatile candidatului in utilizarea serviciilor
Internet
3. Proba practica nu va depasi 30 minute pentru fiecare candidat.
4. Evaluarea se va face pe baza calificativelor Admis - Respins.
NOTA:
1) Unitatile de invatamant si numarul acestora, unde candidatii vor sustine
proba practica, vor fi stabilite de inspectoratele scolare judetene/al
municipiului Bucuresti.
2) Prevederile prezentei anexe, parte integranta din metodologia de
concurs, sunt valabile si pentru candidatii care vor opta pentru un
post/catedra vacant/a din palate si cluburi ale elevilor.
ANEXA 4
la metodologie
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE
VACANTE DIN UNITATILE CU INVATAMANT SPORTIV INTEGRAT SI SUPLIMENTAR (licee si
clase cu program sportiv/cluburi sportive scolare)
Disciplina EDUCATIE FIZICA SI SPORT
- La concurs participa absolventii invatamantului superior de specialitate,
de lunga si scurta durata, cu specializare in disciplina sportiva pentru care
s-au inscris.
- Proba practica se desfasoara dupa cum urmeaza:
1. Subiectele, pentru proba practica, sunt elaborate de comisia de
examinare in preziua examenului si avizate de inspectorul scolar de
specialitate.
2. Explicarea si/sau demonstrarea pasilor metodici de
invatare/consolidare/perfectionare a elementelor/procedeelor solicitate in
biletul de examen extras.
- Durata probei practice nu va depasi 30 minute/concurent.
- Concurentul nu poate schimba subiectul.
- Pe parcursul desfasurarii probei practice, la solicitarea comisiei sau la
propunerea lor, concurentii pot repeta unele secvente.
- Rezultatul probei practice se apreciaza prin "Admis" sau
"Respins".
- Pentru sustinerea probei practice, in mod obligatoriu, candidatii se
prezinta in echipament sportiv adecvat.
- Candidatii nu sunt primiti in concurs fara adeverinta medicala eliberata
de policlinica teritoriala, in care se mentioneaza "apt pentru sustinerea
probei practice".
ANEXA 5
la metodologie
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE
VACANTE
Disciplina ARTE PLASTICE
Proba practica va consta dintr-un interviu prin care comisia va evalua:
- Pregatirea metodica pe baza unui proiect didactic, elaborat de
candidat in fata comisiei, la alegere, din continuturile
disciplinei Studiul Compozitiei, disciplina fundamentala din
cadrul curriculumului diferentiat specific invatamantului de
arte vizuale ...................................................... 50 p;
- Activitatea in specialitate pe baza prezentarii unui portofoliu de
activitate.
Comisia va puncta fiecare manifestare artistica sau teoretica publicata, de
nivel national, international sau local, precum si premiile anuale acordate de
uniunile de creatie artistica sau filialele acestora din Romania, premiile
internationale, initierea/participarea de/la proiecte nationale sau
internationale precum si orice contributie teoretica in domeniu, dupa cum
urmeaza:
- premiile anuale acordate de uniunile de creatie sau filialele
acestora, precum si premii internationale acordate de institutii
culturale omologe ................................................. 40 p;
- participari la expozitiile anuale, bienale, trienale etc.
nationale si internationale, creatii scenografice sau de costum
de scena, lucrari de arta monumentala, proiecte de arhitectura
realizate individual sau in colectiv, creatii omologate in
diferite domenii ale designului, lucrari de restaurare
certificate de comisii de specialitate, literatura de
specialitate publicata etc. ....................................... 30 p;
- coordonare de proiecte nationale sau internationale ............... 40 p;
- manifestari expozitionale individuale sau de grup:
- in spatii administrate de muzee de arta ....................... 40 p;
- in spatii administrate de uniuni de creatie ................... 30 p;
- in alte locatii ............................................... 20 p;
- manifestari expozitionale (jurizate) periodice sau ocazionale ..... 30 p;
- alte manifestari expozitionale ocazionale (nejurizate) ............ 20 p;
- participare in cadrul unor proiecte nationale sau internationale .. 20 p;
- contributii teoretice in domeniu (articole publicate in presa,
comunicari stiintifice, interventii in cadrul unor seminarii pe
teme de specialitate etc.) ........................................ 10 p.
Pentru calificativul admis candidatul va trebui sa obtina minimum 70
puncte.
ANEXA 6
la metodologie
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE
VACANTE
PALATELE SI CLUBURILE ELEVILOR
Proba practica la palate si cluburi ale copiilor se va desfasura astfel:
a) pentru ocuparea catedrelor vacante in profilul tehnico-aplicativ si
stiintific, proba practica va consta din:
- construirea unui subansamblu din componenta unui aparat sau model din
domeniul cercului;
- intocmirea unei schite pentru un anumit model ce urmeaza sa fie construit
in domeniul cercului;
- asamblarea unor piese distincte in realizarea unui aparat sau diferite
circuite;
- intocmirea unui proiect de activitate pentru o anumita tema din domeniul
cercului;
- prezentarea unei oferte didactice cu privire la activitatea cercului
(catedrei) pentru care candideaza.
b) pentru ocuparea catedrelor vacante in profilul cultural-artistic sunt
valabile cerintele prezentate la proba practica din cadrul liceelor
vocationale.
c) pentru ocuparea catedrelor vacante in profilul sportiv-turistic, proba
practica va consta din:
- prezentarea, in scris, a obiectivelor propuse spre realizare specifice
cercului pentru care concureaza;
- modalitati de selectie a copiilor la activitatea de cerc si de
participare in competitii;
- cunoasterea Regulamentului de organizare si desfasurare a activitatii din
palate si cluburi ale copiilor;
- descrierea modului de realizare a unei teme sau a unui segment dintr-o
activitate specifica cercului (catedrei) vacante.
ANEXA 7
la metodologie
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE
VACANTE
Disciplina INSTRUIRE PRACTICA - MAISTRI INSTRUCTORI
1. Proba practica se sustine in cabinete, ateliere, laboratoare de
specialitate, sali de demonstratie din unitatile de invatamant, stabilite de
comisia de examinare, sub supravegherea permanenta a membrilor acesteia;
2. Proba practica consta in executarea unei lucrari/produs/serviciu/tehnici
de ingrijire - conform profilului postului;
3. Subiectele pentru proba practica se elaboreaza de comisia de examinare,
in ziua examenului;
4. Durata probei practice variaza intre 30 - 180 minute pentru fiecare
candidat, in functie de complexitatea lucrarii;
5. Evaluarea probei practice se realizeaza pe baza unei fise de observatii
elaborata de comisia de examinare;
6. Fisa de observatii va cuprinde urmatoarele criterii de evaluare:
- amenajarea ergonomica a locului de munca;
- respectarea normelor de igiena, de protectia muncii si prevenirea si
stingerea incendiilor;
- alegerea materialelor, produselor, instrumentelor si aparatelor necesare
executarii lucrarii;
- respectarea algoritmului de executie;
- respectarea procesului tehnologic (operatiilor, fazelor, trecerilor,
manuirilor, miscarilor);
- finisarea, aspectul lucrarii/produsului/serviciului/tehnici de ingrijire;
- atitudinea fata de client/pacient;
- redactarea unui referat pentru probele de laborator.
7. Evaluarea se face pe baza calificativelor Admis - Respins.
ANEXA 8
la metodologie
Unitatea de invatamant ________________
______________________________________________________________________________
|Nr. |Numele si |Unitatea |Localitatea|Post/ |Cod |Tipul de
|Observatii|
|crt.|prenumele |de | |catedra|post|miscare |
|
| |candidatului|invatamant| | | |- numire ca |
|
| |repartizat | | | | | titular |
|
| | | | | | |- transferare|
|
| | | | | | |- detasare |
|
| | | | | | |- suplinire |
|
|____|____________|__________|___________|_______|____|_____________|__________|
| | | | | | | |
|
|____|____________|__________|___________|_______|____|_____________|__________|
ANEXA 9
la metodologie
Graficul desfasurarii concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor
didactice declarate vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar
din judetele pilot
1. a) Transmiterea datelor pentru publicarea pe portalul Ministerului
Educatiei si Cercetarii a listei actualizate cu posturile/catedrele vacante
titularizabile si afisarea acesteia la inspectoratul scolar si la unitatile de
invatamant.
b) Transmiterea datelor pentru publicarea pe portalul Ministerului
Educatiei si Cercetarii a listei actualizate cu posturile/catedrele
vacante/rezervate netitularizabile si afisarea acesteia la inspectoratul scolar
si la unitatile de invatamant.
Termen: 13 mai 2006
2. Inregistrarea cererilor candidatilor, insotite de documentele prevazute
in cerere (inclusiv pentru absolventii promotiei 2006), la secretariatul
unitatii de invatamant.
Perioada: 15 - 17 mai 2006
3. Verificarea dosarelor de catre comisia de concurs si avizarea acestora
de catre consilierul juridic al inspectoratului scolar, la sediul
inspectoratului scolar, cu exceptia dosarelor absolventilor promotiei 2006.
Perioada: 18 - 22 mai 2006
4. Sustinerea activitatilor didactice la clasa de catre candidatii inscrisi
la concurs.
Perioada: 23 mai - 14 iunie 2006
5. Organizarea concursului cu probe scrise.
Perioada: 15 iunie - 11 august 2006
NOTA:
Absolventii promotiei 2006 pot participa la proba scrisa in cadrul
concursului organizat pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate
vacante in unitatile de invatamant preuniversitar din judetele pilot, numai
dupa prezentarea adeverintei de absolvire.