ORDIN Nr. 547
din 23 iulie 2009
pentru aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile în cadrul componentei de Asistenta tehnica
a Programului operational comun „Marea Neagra 2007-2013"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 557 din 11 august 2009
Având în vedere prevederile art. 33 din Regulamentul
(CE) nr. 951/2007 al Comisiei din 9 august 2007 de stabilire a normelor de
aplicare a programelor de cooperare transfrontalieră finanţate în cadrul
Regulamentului (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului
de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument
european de vecinătate şi parteneriat,
în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) lit.
c) din Hotărârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei emite următorul ordin:
Art. 1. - Prin prezentul ordin sunt reglementate
categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în cadrul componentei de
Asistenţă tehnică a Programului operaţional comun „Marea Neagră
2007-2013", denumit în continuare program.
Art. 2. - Beneficiarii direcţi ai activităţilor de
Asistenţă tehnică finanţate din program sunt cei care efectuează cheltuieli din
bugetul de Asistenţă tehnică, respectiv:
a) Autoritatea comună de management pentru Programul
operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013", constituită în cadrul
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei în conformitate cu prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 33/2009 şi care include Direcţia cooperare teritorială
internaţională ca unitate operaţională, Direcţia generală autorizare şi plăţi
programe, ca unitate financiară, şi Direcţia audit intern, ca unitate de audit
intern;
b) Secretariatul tehnic comun pentru Programul
operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013".
Art. 3. - Beneficiarii indirecţi ai activităţilor de
Asistenţă tehnică finanţate din program sunt cei care nu efectuează cheltuieli
din bugetul de Asistenţă tehnică, respectiv:
a) alte direcţii implicate în implementarea programului
din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei;
b) membrii Comitetului comun de monitorizare a
programului;
c) membrii Autorităţii de audit;
d) membrii Comitetului comun de selecţie;
e) membrii punctelor naţionale de informare/contact ale
ţărilor partenere în program;
f) delegaţii oficiali din cadrul ţărilor partenere în
program.
Art. 4. - Cheltuielile pentru implementarea
activităţilor din cadrul componentei de Asistenţă tehnică sunt eligibile
astfel:
a) de la data aprobării oficiale a programului de către
Comisia Europeană, pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 2 lit. a) şi la art.
3;
b) de la data intrării în vigoare a contractului de
finanţare, încheiat între Autoritatea comună de management şi Secretariatul
tehnic comun, pentru beneficiarul prevăzut la art. 2 lit. b).
Art. 5. - Cheltuielile pentru implementarea
activităţilor din cadrul componentei de Asistenţă tehnică sunt eligibile dacă:
a) sunt necesare pentru implementarea programului în
conformitate cu criteriile definite de program şi alocate potrivit deciziei
Comitetului comun de monitorizare; sunt conforme cu principiile unui management
financiar sănătos;
b) sunt înregistrate în contabilitate, identificabile,
verificabile şi susţinute de documente justificative originale;
c) sunt efectuate cu respectarea procedurilor de
achiziţii corespunzătoare.
Art. 6. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, inclusiv contribuţiile salariale suportate de către angajator,
pentru personalul de conducere şi de execuţie încadrat cu contract individual
de muncă sau numit prin act administrativ de numire, în funcţia publică, pe
durată determinată sau nedeterminată, cu normă parţială sau întreagă de lucru,
având atribuţii în procesul de gestionare şi implementare a programului
încadrat în următoarele structuri, dacă sunt respectate prevederile legislaţiei
naţionale:
a) Secretariatul tehnic comun;
b) Autoritatea comună de management a programului.
(2) Primele şi orele suplimentare sunt considerate
eligibile dacă sunt respectate prevederile legislaţiei naţionale şi sunt acordate/efectuate
cu acordul Autorităţii comune de management.
(3) Cheltuielile de personal prevăzute la alin. (1)
lit. a) şi b) se decontează conform contractului de muncă/deciziei de încadrare
sau proporţional cu timpul efectiv lucrat pentru program, conform foilor de
prezenţă aferente atribuţiilor specifice gestionării şi implementării
programului sau activităţilor adiacente gestionării şi implementării
programului.
Art. 7. - (1) Cheltuielile de deplasare sunt eligibile
dacă sunt efectuate în scopul implementării programului de/pentru participanţii
la reuniuni ale Comitetului comun de monitorizare/selecţie, reuniuni ale
punctelor naţionale de informare/contact, alte tipuri de reuniuni, conferinţe,
colocvii, mese rotunde, seminarii, cursuri, sesiuni, activităţi de instruire,
întâlniri de lucru, prezentări şi alte asemenea evenimente, în conformitate cu
prevederile Strategiei multianuale de asistenţă tehnică a programului şi cu
legislaţia naţională în vigoare.
(2) In sensul prezentului ordin, prin cheltuieli de
deplasare stabilite şi decontate în conformitate cu legislaţia naţională în
vigoare se înţelege:
a) cheltuieli de transport internaţional, naţional şi
local, inclusiv taxe de aeroport, poliţă de asigurare medicală de călătorie,
bac, pod, parcare, taxe rutiere, taxe de viză, transportul cu autovehicule,
respectiv costul carburanţilor necesari;
b) cheltuieli de cazare;
c) cheltuieli de diurnă/indemnizaţie zilnică de
delegare/cheltuieli zilnice de masă.
(3) In sensul prezentului ordin, prin participanţi
se înţelege:
a) membrii şi observatorii desemnaţi în cadrul
Comitetului comun de monitorizare/selecţie, supleanţii şi înlocuitorii
acestora;
b) personalul Autorităţii comune de management şi al
Secretariatului tehnic comun;
c) persoanele care îşi desfăşoară activitatea în cadrul
punctelor naţionale de informare/contact, în înţelesul prevăzut în documentul
de programare al programului;
d) experţii din statele participante la program sau
acei experţi solicitaţi de Autoritatea comună de management sau Secretariatul
tehnic comun pentru implementarea programului;
e) invitaţi ai Autorităţii comune de management, ai
autorităţilor naţionale, Secretariatului tehnic comun, punctelor naţionale de
informare/contact, care pot fi, dar fără a se limita la: personalul altor structuri
ale administraţiei publice centrale şi locale, inclusiv persoanele numite în
funcţii de demnitate publică, reprezentanţi ai societăţii civile, ai mediului
de afaceri şi academic, reprezentanţi ai mass-mediei, ai partenerilor sociali
şi ai altor structuri parteneriale definite conform legislaţiei în vigoare,
consorţii regionale, comitete sectoriale etc;
f) şoferii Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei, folosiţi de către Autoritatea comună de management în deplasările
acesteia.
Art. 8. - Pentru categoria de servicii, cheltuielile
eligibile sunt următoarele:
a) cheltuielile pentru efectuarea de studii, analize,
rapoarte în concordanţă cu obiectivele programului;
b) cheltuielile pentru închirierea de mijloace de
transport;
c) cheltuielile pentru auditul programului, în cazul
externalizării acestor servicii;
d) cheltuielile pentru publicitate şi informare, pentru
organizarea de evenimente, conferinţe, colocvii, mese rotunde, seminarii,
prezentări şi alte asemenea evenimente, campanii publicitare, cheltuieli
aferente paginii de internet a programului, cheltuielile pentru publicaţiile şi
materialele promoţionale, în scopul implementării programului;
e) cheltuielile efectuate pentru organizarea
reuniunilor Comitetului comun de monitorizare/selecţie, reuniuni ale punctelor
naţionale de informare/contact, alte tipuri de reuniuni, conferinţe, colocvii,
mese rotunde, seminarii, cursuri, sesiuni, activităţi de instruire, întâlniri
de lucru, prezentări şi alte asemenea evenimente, în conformitate cu prevederile
Strategiei multianuale de asistenţă tehnică a programului;
f) cheltuielile efectuate pentru instruirea
personalului implicat în gestionarea şi implementarea programului;
g) cheltuielile efectuate pentru traduceri şi
interpretariat;
h) cheltuieli pentru închirierea de săli şi spaţii;
i) cheltuieli pentru servicii de catering;
j) cheltuielile pentru consultanţă şi expertiză
tehnică, economico-financiară, contabilă, fiscală, juridică şi alte domenii
necesare gestionării şi implementării programului;
k) cheltuielile de poştă şi curierat;
l) cheltuielile pentru servicii informatice:
întreţinere şi reparare echipamente informatice, de comunicaţii şi periferice;
întreţinere, actualizare şi dezvoltare de aplicaţii informatice;
m) cheltuielile pentru arhivare;
n) cheltuieli pentru întreţinerea şi reparaţia de
echipamente şi autoturisme;
o) cheltuieli pentru asigurarea echipamentelor şi
autoturismelor.
Art. 9. - (1) In categoria cheltuielilor eligibile
pentru achiziţia de active fixe corporale se includ cheltuielile pentru
achiziţia de echipamente de tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor,
birotică, echipamente multimedia, precum şi echipamente de birou si mobilier.
(2) In categoria cheltuielilor eligibile pentru
achiziţia de active fixe necorporale se includ cheltuielile pentru achiziţia de
aplicaţii informatice, brevete, licenţe, mărci.
(3) Cheltuielile pentru achiziţia obiectelor de
inventar sunt eligibile.
(4) Cheltuielile pentru achiziţia de cărţi, publicaţii
relevante pentru obiectul de activitate al beneficiarului, în format tipărit
şi/sau electronic, abonamentele la publicaţii relevante pentru obiectul de
activitate sunt eligibile.
(5) Sunt eligibile cheltuielile cu materialele
consumabile necesare desfăşurării în bune condiţii a activităţii beneficiarilor
definiţi la art. 2 şi 3.
Art. 10. - Cheltuielile efectuate în scopul igienizării
şi amenajării sunt considerate eligibile pentru sediile Secretariatului tehnic
comun şi Autorităţii comune de management.
Art. 11. - (1) Sunt eligibile cheltuielile cu taxele şi
comisioanele bancare la deschiderea şi administrarea conturilor separate
necesare pe perioada implementării programului conform solicitării Autorităţii
comune de management, precum şi cele aferente operaţiilor bancare naţionale şi
transnaţionale.
(2) Sunt eligibile cheltuielile cu taxele aferente
participării personalului implicat în gestionarea şi implementarea programului
la sesiuni de instruire şi evenimente direct legate de implementarea
programului.
(3) Sunt eligibile cheltuielile cu taxele notariale,
dacă acestea sunt efectuate pentru implementarea programului.
(4) Taxa pe valoare adăugată, aferentă cheltuielilor
efectuate, este eligibilă cu condiţia ca beneficiarul să dovedească prin
mijloace legale faptul că nu o recuperează din alte surse.
Art. 12. - (1) In categoria cheltuielilor generale de
administraţie se includ cheltuielile efectuate pentru plata utilităţilor:
energie termică, energie electrică, apă, canalizare, salubritate, gaze
naturale, telefonie, internet, achiziţionarea materialelor şi serviciilor de
întreţinere a sediului, cheltuielile de protocol.
(2) Cheltuielile generale de administraţie sunt
eligibile în limita a maximum 7% din costurile eligibile directe rambursate
Autorităţii comune de management.
(3) Metoda de calcul folosită pentru a stabili pro-rata
decontării cheltuielilor generale de administraţie va fi stabilită de către
Autoritatea comună de management.
Art. 13. - Bugetul anual de asistenţă tehnică al
Autorităţii comune de management cuprinde o rezervă de maximum 5% din suma
totală, ce poate fi utilizată pentru toate tipurile de cheltuieli eligibile
cuprinse în prezentul ordin.
Art. 14. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga