ORDIN
Nr. 5656 din 22 decembrie 2004
privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a concursului
pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante din unitatile de
invatamant particular din invatamantul preuniversitar
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 1 februarie 2005
In baza prevederilor Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 9 alin. (4) din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 410/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii,
ministrul educatiei si cercetarii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a concursului pentru
ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante din unitatile de invatamant
particular din invatamantul preuniversitar, cuprinsa in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice dispozitie
contrara prezentei metodologii.
Art. 3
Directia generala evaluare, prognoze, strategii si programe pentru
invatamant preuniversitar din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii si
inspectoratele scolare vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
METODOLOGIA
de organizare si desfasurare a concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor
didactice vacante din unitatile de invatamant particular din invatamantul
preuniversitar
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In conformitate cu prevederile Legii invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si
completarile ulterioare, in invatamantul preuniversitar posturile didactice se
ocupa prin concurs.
(2) Coordonarea metodologica a concursurilor pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice vacante din unitatile de invatamant particular
din invatamantul preuniversitar (denumite in continuare unitati de invatamant
particular) este asigurata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, iar
organizarea si desfasurarea acestora, de catre conducerile unitatilor de
invatamant particular, conform art. 9 alin. (4) din Legea nr. 128/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(3) Ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante din unitatile de
invatamant particular se face pe baza de concurs cu probe scrise sau cu probe
scrise si probe practice/orale, dupa caz, cu subiecte elaborate in conformitate
cu programele specifice la specialitatea postului didactic vacant. Proba scrisa
va cuprinde subiecte mixte din specialitate si din metodica predarii
specialitatii respective.
(4) Concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante din
unitatile de invatamant particular se va organiza in perioada stabilita de
Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Art. 2
(1) Posturile/catedrele didactice vacante vor fi publicate, cu respectarea
stricta a Centralizatorului privind disciplinele de invatamant, domeniile si
specializarile, precum si probele de concurs, valabil pentru incadrarea
personalului didactic din invatamantul preuniversitar (denumit in continuare
Centralizator).
(2) Posturile/catedrele didactice vacante, pentru ocuparea prin concurs,
vor avea o viabilitate de cel putin 4 (patru) ani scolari.
(3) La concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate
vacante in unitatile de invatamant particular au dreptul sa participe
persoanele care indeplinesc conditiile de studii prevazute de art. 7, raportate
la prevederile art. 44 din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, si in conformitate cu Centralizatorul.
(4) Nu au dreptul sa participe la concurs persoanele care au fost
inlaturate din invatamant printr-o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si
cele care nu au obtinut definitivarea in invatamant, conform art. 34 alin. (4)
din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Candidatii care au obtinut la concurs minimum media 7 (sapte) se pot
titulariza in ordinea descrescatoare a mediilor, pe posturi/catedre didactice vacante,
in limita numarului de posturi/catedre din lista afisata pentru concurs.
(6) Cadrul didactic titular, prezent la concursul pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice declarate vacante in unitatile de invatamant
particular, care nu ocupa post/catedra, isi pastreaza calitatea de titular in
unitatea de invatamant din care provine.
Art. 3
In cazul mediilor egale, obtinute la concursul pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice declarate vacante in unitatile de invatamant
particular din invatamantul preuniversitar, departajarea candidatilor,
absolventi cu studii superioare, se face pe baza mediei dintre media anilor de
studii si media examenului de licenta/examenului de stat. Pentru absolventii
liceelor pedagogice/scolilor echivalente, departajarea se face pe baza mediei
anilor de studii si a mediei examenului de bacalaureat/de absolvire a scolilor
echivalente. Daca egalitatea se mentine, se aplica in ordine urmatoarele
criterii:
- domiciliul stabil in localitatea unde se afla postul vacant;
- sot/sotie in invatamant;
- grad didactic;
- fiu/fiica in invatamant.
Art. 4
Datele de organizare si desfasurare a concursului sunt stabilite de
conducerile unitatilor de invatamant particular, in perioada stabilita de Ministerul
Educatiei si Cercetarii, dupa consultarea conducerii inspectoratului scolar. La
data publicarii postului/catedrei didactic/didactice vacant/vacante,
inspectoratul scolar va comunica Ministerului Educatiei si Cercetarii (Directia
planificare, retea scolara si resurse umane) data programata pentru sustinerea
concursului. Concursul va avea loc dupa cel putin 30 de zile de la publicarea
in presa locala si centrala a posturilor/catedrelor didactice vacante pentru
care unitatile de invatamant particular organizeaza concurs.
CAP. 2
Inscrierea candidatilor si disciplinele de concurs
Art. 5
Cererile de inscriere la concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor
didactice vacante in unitatile de invatamant particular din invatamantul
preuniversitar, insotite de copii de pe documentele solicitate, se
inregistreaza la secretariatul unitatii scolare care organizeaza concursul.
Candidatii au obligatia de a respecta cu strictete graficul afisat. Actele de
studii se depun in copie legalizata, iar celelalte documente sunt certificate
pentru conformitate cu originalul de catre un membru al comisiei de concurs. Pe
cererea de inscriere la concurs candidatul va preciza disciplina de concurs si
specialitatea postului didactic pentru care opteaza (o singura optiune).
Comisia de organizare a concursului impreuna cu consilierul juridic al
inspectoratului scolar au obligatia de a verifica legalitatea documentelor.
Art. 6
(1) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante se pot inscrie
la concurs absolventi de invatamant superior de lunga/scurta durata, care au
inscrise pe diploma specializarile corespunzatoare posturilor/catedrelor
respective, conform Centralizatorului. Pentru aceste posturi/catedre proba
scrisa se sustine in specializarea/specializarile postului/catedrei, conform
Centralizatorului, dupa programa specifica pentru concursul national, elaborata
de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(2) Pentru posturile didactice de educatoare proba scrisa se sustine la
limba si literatura romana si la metodica predarii activitatilor
instructiv-educative in gradinita de copii, dupa programa specifica pentru
concursul national, elaborata de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(3) Pentru posturile didactice de invatator/institutor, proba scrisa se
sustine la limba si literatura romana si la metodica predarii acesteia, dupa
programa specifica pentru concursul national, elaborata de Ministerul Educatiei
si Cercetarii.
(4) a) Pentru posturile didactice de pregatire/instruire practica se pot inscrie
la concurs absolventi ai unei scoli postliceale sau absolventi ai
invatamantului superior de lunga sau scurta durata in domeniu, conform
Centralizatorului.
b) Pentru posturile didactice de pregatire/instruire practica, proba scrisa
se sustine la disciplina cuprinsa in Centralizator.
(5) Pentru ocuparea posturilor didactice de educatoare/invatator/institutor
din unitatile de invatamant, clase sau grupe cu predare in limbile
minoritatilor nationale, concursul se desfasoara in doua zile consecutive si
consta in sustinerea urmatoarelor probe: limba si literatura romana (in prima
zi), limba si literatura materna (a doua zi). Nota pentru promovare se obtine
din media aritmetica a celor doua probe, calculata cu trei zecimale. Notele
pentru fiecare proba trebuie sa fie minimum 5 (cinci).
Art. 7
Pentru disciplinele socioumane, deoarece nu se pot constitui catedre
dintr-o singura disciplina, profilul acestora se stabileste in functie de
numarul dominant de ore, conform Centralizatorului.
Art. 8
Pentru ocuparea catedrelor didactice vacante, cu exceptia celor de limba si
literatura romana, din unitati de invatamant si de la clasele cu predare in
limbile minoritatilor nationale, precum si din unitatile/clasele/grupele cu
predare partiala in limbile minoritatilor nationale (inclusiv pentru limba
materna ori disciplinele predate in limba materna), concursul se sustine in
limba materna, la solicitarea candidatului prin fisa de inscriere la concurs.
Unitatea organizatoare asigura traducerea subiectelor in limbile minoritatilor
nationale.
Art. 9
(1) Pentru ocuparea posturilor didactice de specialitate din unitatile de
invatamant particular cu clase speciale de limbi moderne cu program intensiv
si/sau bilingv, clase cu profil artistic (specializarea muzica, coregrafie si
arta actorului), clase cu profil de arte plastice, clase cu profil sportiv,
precum si pentru ocuparea catedrelor de educatie muzicala, informatica,
tehnologia informatiei, informatica-tehnologii asistate de calculator (pentru profil
tehnic si servicii) si instruire practica, candidatii sustin o proba
practica/orala eliminatorie, in profilul postului/catedrei.
(2) Proba practica se desfasoara cu cel putin 48 de ore inaintea probei
scrise.
(3) Pentru ocuparea catedrelor de educatie muzicala si a posturilor
didactice de specialitate din unitatile cu profil artistic (specializarea
muzica, coregrafie si arta actorului), proba practica se desfasoara conform
anexei nr. 1.
(4) Pentru ocuparea posturilor didactice din unitatile cu clase speciale de
limbi straine cu program intensiv si bilingv, proba practica se desfasoara
conform anexei nr. 2.
(5) Pentru ocuparea posturilor didactice de informatica, tehnologia
informatiei, informatica-tehnologii asistate de calculator, proba practica se
desfasoara conform anexei nr. 3.
(6) Pentru ocuparea catedrelor de instruire practica, proba practica se
desfasoara in specialitatea postului, conform anexei nr. 4.
(7) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice de specialitate din
unitatile de invatamant cu profil de arte plastice, proba practica se
desfasoara conform anexei nr. 5.
(8) Pentru ocuparea posturilor didactice cu predare in alta limba decat
aceea in care candidatii si-au facut studiile, candidatii vor sustine un test
de cunoastere a limbii respective.
(9) Rezultatul probei practice sau al testului se consemneaza prin
"admis" sau "respins", aceasta proba fiind eliminatorie.
Contestatiile la proba practica sau orala nu se admit, hotararea comisiei de
concurs ramanand definitiva.
CAP. 3
Comisiile de concurs
Art. 10
(1) Coordonarea metodologica a concursului, conform prevederilor art. 9
alin. (4) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare,
este asigurata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, iar organizarea
concursului se realizeaza de unitatea de invatamant particular.
(2) Pentru pregatirea, organizarea si desfasurarea concursului se
constituie comisia de concurs la nivelul unitatii de invatamant particular,
avand urmatoarea componenta:
- presedinte - directorul unitatii de invatamant particular;
- membri - 2 profesori, cu gradul didactic I sau II din unitatea de
invatamant particular;
- secretar - un cadru didactic din unitatea de invatamant particular.
(3) a) Proba practica se sustine in fata unei comisii alcatuite din:
- presedinte - directorul unitatii de invatamant particular;
- membri - 3 profesori de specialitate avand gradul didactic I sau II din
unitatea de invatamant particular;
- secretar - un cadru didactic din unitatea de invatamant particular.
b) Evaluarea testului, pentru ocuparea posturilor didactice, cu predare in
alta limba decat aceea in care candidatii si-au facut studiile, se va face de
catre o comisie formata din:
- presedinte - directorul unitatii de invatamant particular;
- membri - 2 profesori de specialitate avand gradul didactic I sau II din
unitatea de invatamant particular;
- secretar - un cadru didactic din unitatea de invatamant particular.
(4) In cazul in care unitatile de invatamant particular care organizeaza
concurs nu dispun de suficienti profesori cu gradul didactic I sau II, pentru
organizarea comisiilor de concurs, conducerile unitatilor vor apela la
inspectorii de specialitate si la metodistii de specialitate ai inspectoratului
scolar.
(5) In mod exceptional, pentru specializarile la care nu exista
corespondent in reteaua invatamantului de stat sau particular, din comisie pot
face parte ca membri specialisti in domeniile respective angajati ai agentilor
economici.
Art. 11
Comisia de concurs are urmatoarele atributii:
1. afiseaza lista posturilor didactice vacante cu viabilitate de 4 ani, cu
cel putin 30 de zile inaintea concursului, conform prevederilor art. 10 alin.
(2) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. inregistreaza si verifica cererile si documentele anexate, necesare
inscrierii;
3. stabileste si afiseaza graficul desfasurarii probei practice;
4. repartizeaza, nominal, candidatii in salile de concurs;
5. intocmeste listele cu personalul didactic ce va asigura supravegherea
candidatilor, verificarea identitatii acestora si sigilarea lucrarilor scrise;
numeste, prin tragere la sorti, pentru fiecare sala, 2 - 3 supraveghetori, care
au alta specialitate decat candidatii din sala de concurs si care nu au rude
printre candidati (rude sau afini pana la gradul IV inclusiv). In acest sens,
supraveghetorii vor depune o declaratie scrisa. Unul dintre ei va fi numit
responsabil de sala;
6. asigura transcrierea sau multiplicarea subiectelor pentru toate salile
de concurs, daca este cazul;
7. verifica exactitatea si corectitudinea transcrierii subiectelor;
8. asigura afisarea, la loc vizibil, a baremului de corectare pentru toate
specialitatile la care s-a dat concurs;
9. verifica daca numarul lucrarilor si numarul paginilor acestora, predate
de candidati supraveghetorilor de sala, corespund inscrisurilor din borderoul
de predare a lucrarilor;
10. preda, sub semnatura, comisiilor de evaluare lucrarile candidatilor,
insotite de un borderou pe specialitati, mentionand numarul lucrarilor si al
paginilor acestora;
11. intocmeste si afiseaza, pe specialitati, tabelul nominal cu rezultatele
concursului, in ordinea descrescatoare a mediilor;
12. primeste contestatiile si le transmite, sub semnatura, comisiei de
rezolvare a contestatiilor;
13. raspunde din punct de vedere material si financiar de organizarea si
desfasurarea concursului;
14. dupa primirea rezultatelor la contestatii, pe baza rezultatelor
concursului, intocmeste clasificarea finala a candidatilor, in functie de
postul didactic. Presedintele comisiei de concurs valideaza rezultatele finale
si le comunica inspectoratului scolar.
Art. 12
Membrii comisiei de concurs care au asigurat multiplicarea subiectelor nu
vor parasi incaperea unde a fost asigurata multiplicarea decat dupa o ora de la
inceperea efectiva a probei scrise. Toti membrii comisiei de concurs, inainte
de inceperea concursului, vor depune o declaratie prin care se angajeaza sa
pastreze secretul subiectelor de concurs pana la afisarea baremului de
corectare. Nerespectarea confidentialitatii atrage sanctiuni
administrativ-disciplinare, civile sau penale, dupa caz.
CAP. 4
Desfasurarea concursului
Art. 13
(1) Lucrarea scrisa se desfasoara in ziua stabilita de fiecare unitate de
invatamant particular care organizeaza concurs, incepand cu ora 9,00.
Candidatii vor fi prezenti in sala de concurs cel mai devreme la ora 7,30 si
cel mai tarziu la ora 8,30. Dupa primirea subiectelor de concurs de catre
candidati, durata de redactare a lucrarilor este de 4 ore, timp ce nu poate fi
depasit. Pentru redactarea lucrarilor se foloseste cerneala sau pix de culoare
albastra; desenele/graficele se pot executa si cu creionul negru.
(2) Se interzice accesul in sala de concurs al candidatilor care au asupra
lor mijloace de comunicare la distanta.
(3) In vederea desfasurarii probelor scrise, va fi asigurata supravegherea
fiecarei sali de catre 2 supraveghetori, care verifica identitatea candidatilor
prin buletinul/cartea de identitate sau pasaport.
(4) Pe usa fiecarei sali vor fi afisate tabele nominale cuprinzand
candidatii repartizati in sali si disciplina la care sustin concurs.
(5) Responsabilii de sali primesc, sub semnatura, de la secretariatul
comisiei, tabelul nominal cuprinzand candidatii repartizati in sala respectiva,
precum si colile de examen si ciornele necesare, in functie de numarul
concurentilor.
(6) Membrii comisiei de concurs, desemnati pentru multiplicare, asigura
numarul necesar de exemplare care se introduc in plicuri si se vor secretiza.
(7) Presedintele comisiei de concurs impreuna cu secretarul comisiei
distribuie la salile de concurs plicurile cu subiecte, astfel incat la ora
10,00 sa se poata desface in prezenta candidatilor.
(8) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai
poate intra sau parasi sala decat daca preda lucrarea si semneaza de predare.
(9) Candidatii care nu se afla in sala in momentul deschiderii plicului cu
subiecte pierd dreptul de a mai sustine proba respectiva.
(10) Dupa inmanarea subiectelor candidatilor, un membru al comisiei de
concurs, insotit de un membru al comisiei de elaborare a subiectelor, verifica
daca toti candidatii au primit subiectul corespunzator specializarii/probei de
concurs.
(11) In timpul desfasurarii probei responsabilul de sala si ceilalti
supraveghetori nu vor discuta intre ei si nu vor rezolva subiectele.
(12) Inscrierea numelui candidatilor in afara spatiului care se sigileaza,
precum si a oricaror alte semne distinctive pe colile-tip destinate lucrarilor
scrise sau pe ciorne determina anularea lucrarilor scrise.
(13) Candidatii care in timpul desfasurarii probelor de concurs sunt
surprinsi copiind sau transmitand solutii cu privire la subiecte sunt eliminati
din concurs, incheindu-se un proces-verbal in acest sens.
(14) Cadrele didactice supraveghetoare, care furnizeaza solutii ale
subiectelor de concurs, falsifica lucrari sau au manifestari de neglijenta in
indeplinirea atributiilor de supraveghetor (tolerarea unor actiuni sau intentii
de frauda ale candidatilor, parasirea nejustificata a salii de concurs etc.),
vor fi sanctionate administrativ, civil sau penal.
(15) Sigilarea lucrarilor scrise se efectueaza de catre candidati, in
prezenta supraveghetorului de sala, dupa care se aplica stampila unitatii de
invatamant particular care organizeaza concursul si semnatura presedintelui
comisiei de concurs.
(16) Dupa ce termina redactarea lucrarilor, candidatii le predau
responsabilului de sala, semneaza in borderoul de predare a lucrarilor,
mentionand numarul de pagini. Spatiile libere ale intregii lucrari se anuleaza
cu linie franta in forma literei "Z", de catre un supraveghetor, in
fata candidatului.
(17) Ciornele se predau separat, o data cu lucrarea, responsabilului de
sala, fara sa aiba valabilitate in evaluarea lucrarii si la eventualele
contestatii. Ciornele se pastreaza, in arhiva unitatii de invatamant particular
care organizeaza concursul, timp de un an.
(18) La iesirea candidatilor din sala, acestia vor putea consulta baremele
de corectare, la fiecare disciplina de concurs, afisate la loc vizibil.
(19) Dupa iesirea candidatilor din sala in care s-a desfasurat proba,
supraveghetorii de sala vor preda comisiei de concurs lucrarile candidatilor,
borderourile de predare a lucrarilor, tipizatele anulate si cele nefolosite.
(20) Lucrarile scrise, pe discipline de invatamant, sunt amestecate si
numerotate de la 1 la n, dupa caz, de catre comisia de concurs. Apoi acestea
sunt depozitate in conditii de securitate maxima, astfel incat o singura
persoana, actionand independent, sa nu poata avea acces la lucrari pana la
predarea acestora cu proces-verbal comisiilor de corectare, dar nu mai tarziu
de urmatoarea zi. Rezultatele concursului se afiseaza la sediul unitatii de
invatamant particular unde s-a desfasurat concursul, cel mai tarziu dupa 3 zile
de la sustinerea acestuia.
(21) Contestatiile se depun la secretariatul comisiei de contestatii in
termen de cel mult 48 de ore de la afisarea rezultatelor.
CAP. 5
Comisia de elaborare a subiectelor, a baremelor de evaluare si de evaluare
a lucrarilor
Art. 14
(1) Subiectele se elaboreaza de unitatea de invatamant particular, conform
art. 11 alin. (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Subiectele si baremele de evaluare sunt elaborate de catre comisia de
elaborare a subiectelor, in dimineata concursului, si se vor prezenta la ora
7,00 presedintelui trei variante, din care se extrage una.
(3) Comisia de elaborare a subiectelor si a baremelor de evaluare se
constituie la nivelul unitatilor de invatamant particular, la propunerea conducerii
unitatii de invatamant particular, prin decizie a inspectoratului scolar, avand
urmatoarea componenta:
- presedinte - profesor/conferentiar universitar;
- membri - cate 2 profesori pentru fiecare specialitate, inspectori de
specialitate sau profesori cu gradul didactic I/metodisti ai inspectoratului
scolar;
- secretar - un cadru didactic.
(4) In mod exceptional, pentru specializarile la care nu exista
corespondent in reteaua invatamantului de stat, din comisie pot face parte, ca
membri specialisti in domeniile respective, angajati ai agentilor economici.
Art. 15
(1) Comisia de evaluare a lucrarilor se constituie la nivelul unitatilor de
invatamant particular, la propunerea conducerii unitatii de invatamant
particular, prin decizie a inspectoratului scolar, avand urmatoarea componenta:
- presedinte - profesor/conferentiar universitar;
- membri - cate 2 profesori pentru fiecare specialitate, inspectori de
specialitate sau profesori cu gradul didactic I/metodisti ai inspectoratului
scolar;
- secretar - un cadru didactic.
(2) In mod exceptional, pentru specializarile la care nu exista
corespondent in reteaua invatamantului de stat, din comisie pot face parte, ca
membri specialisti in domeniile respective, angajati ai agentilor economici.
(3) Evaluarea si notarea lucrarilor scrise se desfasoara in sali
prestabilite, in care nu este permis accesul altor persoane, in afara membrilor
comisiei de evaluare. Fiecare lucrare scrisa este verificata independent, in
sali separate, de cei 2 membri ai comisiei de evaluare si este apreciata
separat, cu note de la 10 la 1, incluzand si punctul din oficiu, conform
baremului de corectare. Fiecare corector trece punctele acordate pentru fiecare
subiect, precum si nota finala in borderoul de notare, dupa terminarea
evaluarii. La evaluare nu se fac insemnari pe lucrare. Un corector nu are acces
la borderoul celuilalt.
(4) Presedintele comisiei de evaluare verifica borderourile si semnaleaza
diferentele mai mari de un punct dintre notele acordate de cei 2 corectori, fie
la subpuncte, fie la nota lucrarii. In aceasta situatie, cei 2 corectori vor
reverifica impreuna lucrarea si vor acorda o noua nota care va fi inregistrata
intr-un alt borderou. Aceasta nota trebuie sa fie cuprinsa intre notele
initiale. In caz de divergente intre corectori, lucrarea va fi recorectata de
un al treilea corector, numit de inspectorul scolar general, la propunerea
presedintelui comisiei de evaluare. Nota acestuia este definitiva si va fi
semnata de cei 3 corectori.
(5) Cand nu s-au semnalat diferente mai mari de un punct, fiecare corector
isi inscrie propria nota pe lucrare, semneaza in dreptul notei, iar
presedintele calculeaza media aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, o
trece pe lucrare si semneaza.
(6) Lucrarile candidatilor, impreuna cu borderourile de corectare si
procesele-verbale cu mediile obtinute, se vor preda presedintelui comisiei de
concurs.
(7) Dupa stabilirea mediei, presedintele comisiei de evaluare deschide
lucrarile in prezenta corectorilor si consemneaza mediile intr-un
proces-verbal-tip, care cuprinde numele candidatilor, numarul lucrarii si media
obtinuta.
(8) Evaluarea lucrarilor de concurs se va realiza intr-un interval ce nu
poate depasi 48 de ore de la incheierea probei scrise.
Art. 16
Membrii comisiilor de elaborare a subiectelor si a baremelor de evaluare
vor declara in scris ca vor pastra secretul subiectului. In cazul divulgarii
subiectelor, vor suporta consecintele legii.
CAP. 6
Comisia de rezolvare a contestatiilor
Art. 17
Lucrarile pentru care s-au depus contestatii in termenul prevazut se
resigileaza, in vederea reevaluarii, secretizandu-se si nota/notele acordate la
prima evaluare.
Art. 18
(1) Comisia de rezolvare a contestatiilor va fi formata, in intregime, din
alte cadre didactice decat cele din comisia de evaluare, este numita prin
decizie a conducerii unitatii de invatamant particular si este formata din:
- presedinte - profesor/conferentiar universitar;
- membri - cate 2 profesori pentru fiecare specialitate, inspectori de
specialitate sau profesori cu gradul didactic I/metodisti ai inspectoratului
scolar;
- secretar - un cadru didactic.
(2) In mod exceptional, pentru specializarile la care nu exista corespondent
in reteaua invatamantului de stat, din comisie pot face parte, ca membri
specialisti in domeniile respective, angajati ai agentilor economici, altii
decat cei din comisia de evaluare.
Art. 19
(1) Recorectarea lucrarilor se face dupa instructiunile prevazute la cap.
V, in termen de cel mult 24 de ore de la termenul limita de inregistrare a
contestatiei. Nota acordata de comisia de rezolvare a contestatiilor se
considera admisa si definitiva, daca este o diferenta mai mare de cel mult 0,5 puncte
intre nota initiala si cea finala (diferenta poate fi pozitiva sau negativa).
Daca diferenta dintre nota acordata de comisia de rezolvare a contestatiilor si
nota stabilita in urma evaluarii initiale este mai mica de 0,5 puncte, nota
acordata de comisia de evaluare este definitiva. In situatia lucrarilor cu nota
initiala cuprinsa intre 9,50 si 10,00, nota finala este cea atribuita la
recorectare.
(2) Hotararile comisiei de contestatii sunt definitive si se afiseaza cel
mai tarziu in termen de 48 de ore de la data limita de depunere a
contestatiilor.
(3) Daca diferenta dintre media stabilita de comisia de concurs si de
comisia de rezolvare a contestatiilor este mai mare de 1,5 puncte, directorul
unitatii de invatamant particular este autorizat sa decida constituirea unei
noi comisii de recorectare, formata din alti membri decat cei din comisiile
anterioare. Rezultatul acestei ultime corectari este definitiv. Inspectorul
scolar general si directorul unitatii de invatamant particular vor dispune, dupa
caz, aplicarea masurilor legale asupra celor care nu si-au indeplinit
atributiile in cadrul concursului.
Art. 20
La toate etapele concursului participa, cu statut de observator,
reprezentantul/reprezentantii organizatiei/organizatiilor sindicale
reprezentative din unitatea de invatamant particular sau
reprezentantul/reprezentantii salariatilor, stabilit/stabiliti de consiliul
profesoral al unitatii de invatamant particular. Acestia au acces la toate
documentele comisiei si vor consemna in procesul-verbal propriile observatii.
CAP. 7
Repartizarea pe posturi a candidatilor
Art. 21
Imediat dupa solutionarea tuturor contestatiilor, comisia concursului
afiseaza la unitatile de invatamant particular listele finale, in ordinea
descrescatoare a mediilor, pentru fiecare post didactic.
Art. 22
Validarea concursurilor si angajarea pe post se fac de catre conducerea
unitatii de invatamant particular si se comunica in scris inspectoratului
scolar.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 23
(1) Cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea concursului pentru
ocuparea posturilor/catedrelor vacante in unitatile de invatamant particular,
precum si plata cadrelor didactice care fac parte din comisiile de concurs
pentru ocuparea posturilor/catedrelor vacante in unitatile de invatamant
particular se fac de catre unitatea scolara care a organizat concursul.
(2) Normarea activitatii si salarizarea membrilor comisiilor de concurs se
fac in conformitate cu precizarile aprobate prin ordin al ministrului educatiei
si cercetarii.
Art. 24
La organizarea/desfasurarea concursului nu pot participa persoanele care
concureaza sau care au in randul candidatilor rude ori afini pana la gradul IV
inclusiv.
Art. 25
Lucrarile de concurs si borderourile de corectare se pastreaza in arhiva
unitatilor organizatoare, timp de un an, iar celelalte documente, conform
normativelor in vigoare.
Art. 26
Unitatile de invatamant particular care organizeaza concursul vor inainta
inspectoratelor scolare tabele nominale cu cadrele didactice care s-au
prezentat la concurs, cu rezultatele concursului si dosarele candidatilor
admisi, in termen de 5 zile de la finalizarea acestuia.
Art. 27
Pentru fiecare cadru didactic care, in urma concursului, ocupa
postul/catedra vacant/vacanta, conducerea unitatii de invatamant particular va
mentiona in tabelul care se inainteaza la inspectoratul scolar situatia
incadrarii candidatului.
Art. 28
Presedintii comisiilor de concurs, de elaborare a subiectelor, a baremelor
de corectare, de evaluare a lucrarilor si de rezolvare a contestatiilor poarta
raspunderea principala pentru corectitudinea desfasurarii concursului, conform
atributiilor specifice.
Art. 29
Presedintele comisiei de concurs si al celei de rezolvare a contestatiilor
sunt direct raspunzatori de respectarea prezentei metodologii si de
corectitudinea desfasurarii concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor
didactice vacante de catre candidatii cu studii corespunzatoare, precum si de
transmiterea la inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti a
documentelor.
Art. 30
Nerespectarea prevederilor legale de catre persoanele implicate in
organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice
vacante din unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot atrage
raspunderea administrativ-disciplinara, civila sau penala, dupa caz.
Art. 31
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezenta metodologie.
ANEXA 1
la metodologie
A. Disciplina Educatie muzicala (pentru absolventii invatamantului superior
de scurta durata si lunga durata, catedre/posturi din scoli si licee de cultura
generala)
a) Elaborarea unei unitati de invatare, in functie de nivelul de invatamant
la care urmeaza sa predea candidatul, si prezentarea orala a acesteia;
b) Analiza unei lucrari muzicale din repertoriul pentru copii si tineret.
Analiza lucrarii va consta in:
- descifrarea lucrarii din punct de vedere ritmic, ritmico-melodic si
intonarea tuturor vocilor cursiv;
- stabilirea liniei dirijorale prin marcarea acesteia pe partitura si
intonarea ei;
- analiza formei prin delimitarea unitatilor de insusire dupa auz (vocal)
sau de citire instrumentala (repetate, contrastante etc.) si stabilirea formei
in care se incadreaza lucrarea;
- probleme de interpretare prin precizarea tehnicii vocale interpretative
(respiratie, emisie, dictie) si stabilirea problemelor de frazare si
expresivitate a textului muzical (evidentierea unor cuvinte prin accente etc.),
tempoul si nuantele potrivite;
- incadrarea lucrarii in opera compozitorului si a lucrarii in epoca din
care face parte.
Unitatea de invatare se alege de catre candidat, conform programei,
anterior probei.
Precizare: Lucrarile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu
pentru clasele I - XII ale curriculumului de educatie muzicala.
Comisia de concurs va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate o
lucrare muzicala din repertoriul pentru copii si tineret. Numarul biletelor de
examen va fi egal cu numarul candidatilor plus o patrime din numarul acestora.
Evaluarea probelor a) si b) se va face pe baza calificativului
"admis" sau "respins".
- La toate probele candidatii trebuie sa obtina calificativul
"admis". Daca la una dintre probe candidatul nu este admis, acesta nu
mai participa la probele urmatoare si este declarat respins.
B. Educatie artistica specializata. Specializarile muzica, coregrafie si
arta actorului (pentru absolventii invatamantului superior de lunga durata,
catedre/posturi din scolile si liceele de arta)
MUZICA INSTRUMENTALA, ARTA VOCALA (CANTO), MUZICA DE CAMERA, COREGRAFIE,
STUDII TEORETICE, ARTA ACTORULUI:
1. Muzica instrumentala/arta vocala/muzica de camera*), coregrafie
*) Proba de recital pentru candidatii care opteaza pentru postul de
profesor de muzica de camera va fi sustinuta la instrumentul absolvit.
a) Elaborarea unui proiect de lectie: comisia de concurs va face public, cu
48 de ore inainte, repertoriul elevului/elevilor si nivelul de invatamant pe
baza caruia candidatul va concepe proiectul didactic; proiectul va fi prezentat
comisiei de concurs inainte de inceperea probei.
b) Sustinerea proiectului de lectie (lectia de instrument/de muzica de
camera/coregrafie/arta vocala); pe baza proiectului didactic prezentat,
candidatii vor sustine ora de instrument/muzica de camera/coregrafie/arta
vocala cu elevul/elevii nominalizat/nominalizati de comisie; asigurarea
prezentei elevilor va fi facuta de directorul unitatii de invatamant; proba nu
va depasi 30 de minute.
c) Proba de recital instrumental/vocal, ce va contine 3 lucrari la alegere:
un studiu si doua lucrari diferite ca stil, caracter, forma, cel putin la
nivelul programei de liceu.
Proba de recital pentru coregrafie:
Dans clasic:
- 5 variatii clasice, din care comisia de concurs va indica prezentarea a 3
dintre ele.
Dans contemporan/modern:
- 3 coregrafii la alegere, din 5 coregrafii consacrate pregatite de candidat.
Proba de recital instrumental, vocal (canto) si coregrafie nu va depasi 30
de minute.
Evaluarea probelor prevazute la lit. a), b) si c) se va face pe baza
calificativului "admis" sau "respins".
- La toate probele candidatii trebuie sa obtina calificativul
"admis". Daca la una dintre probe candidatul nu este admis, acesta nu
mai participa la probele urmatoare si este declarat respins.
2. Studii teoretice (teorie - solfegiu - dicteu, armonie, istoria muzicii,
forme muzicale)
a) Elaborarea unui proiect de lectie care sa vizeze continuturi ale
disciplinelor teoria muzicii, armonie, istoria muzicii, forme muzicale si
prezentarea orala a acestuia.
b)1. Citirea, la prima vedere, a unui solfegiu de 16 masuri de 3/4, 4/4,
5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pana la 4 alteratii constitutive, in cheile Sol si Fa.
b)2. Citirea, la prima vedere, la pian, a unui dicteu melodic si a unui
dicteu armonic de 12 masuri de 3/4, 4/4, 5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pana la 4
alteratii constitutive, in cheile Sol si Fa.
Comisia de concurs va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate
un solfegiu, un dicteu melodic si un dicteu armonic. Numarul biletelor de
examen va fi egal cu numarul candidatilor plus o patrime din numarul lor.
Proiectul de lectie se elaboreaza de catre candidat, conform programei,
anterior probei.
b)3. Armonizarea unei teme de 16 masuri (8 masuri sopran si 8 masuri bas
dat, necifrate).
b)4. Citirea, la prima vedere, la pian, cu analiza armonica, a unor
fragmente muzicale de 12 - 16 masuri din literatura universala si romaneasca.
Comisia de concurs va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate o
tema de armonizat si cate un fragment muzical. Numarul biletelor de examen va
fi egal cu numarul candidatilor plus o patrime din numarul lor.
c) Recunoasterea si comentarea unor lucrari din creatia universala si
romaneasca; pe baza auditiei, candidatilor li se cere recunoasterea si
comentarea a 4 lucrari din epoci stilistice diferite (cel putin una va fi din
creatia romaneasca), alese de comisie dintr-o lista de 30 - 40 de lucrari pusa
la dispozitia candidatilor de catre directiunea unitatii de invatamant cu cel
putin doua saptamani inainte de sustinerea probei; comentariul va cuprinde
elemente legate de epoca, stil, compozitor, gen, forma, interpretare etc.,
precum si aspecte interdisciplinare.
Evaluarea probelor prevazute la lit. a), b)1 - b)4 si c) se va face pe baza
calificativului "admis" sau "respins".
- La toate probele candidatii trebuie sa obtina calificativul "admis".
Daca la una dintre probe candidatul nu este admis, acesta nu mai participa la
probele urmatoare si este declarat respins.
3. Arta actorului (pentru absolventii invatamantului superior de lunga
durata, catedre/posturi din scoli si licee de arta)
a) Candidatul va elabora un set de exercitii de initiere actoriceasca in
cadrul unei lectii cu 3 - 5 elevi.
b) Lucrul pe text. Textul va fi la alegerea candidatului, din literatura
(proza/poezie) universala sau romana. Asigurarea prezentei elevilor va fi
facuta de directorul unitatii de invatamant.
Proba nu va depasi 30 de minute.
Evaluarea probelor prevazute la lit. a) si b) se va face pe baza
calificativului "admis" sau "respins".
- La toate probele candidatii trebuie sa obtina calificativul
"admis". Daca la una dintre probe candidatul nu este admis, acesta nu
mai participa la probele urmatoare si este declarat respins.
NOTA:
1. Unitatile de invatamant la care candidatii vor sustine proba practica
vor fi stabilite de inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
Pentru sustinerea probei practice inspectoratele scolare si unitatile de
invatamant desemnate sa asigure desfasurarea probelor practice vor pregati si
vor asigura toate conditiile necesare desfasurarii optime a acestora.
2. Prezenta anexa este valabila pentru absolventii care opteaza pentru un
post/catedra din scoli generale, licee de cultura generala, scoli si licee de
arta, cu specializarile muzica, arta actorului si coregrafie, cu program
integrat si suplimentar de arta.
3. Candidatii care opteaza pentru ocuparea unui/unei post/catedre
prevazut/prevazute la pct. 2 - Studii teoretice vor sustine toate probele
prevazute la acest punct, indiferent daca postul/catedra prevede ore numai
pentru una/doua dintre cele trei discipline.
4. Candidatii absolventi ai invatamantului superior de lunga durata si care
au parcurs si absolvit si un modul de folclor pot preda si disciplina muzica
vocala traditionala romaneasca (canto popular) din liceele de muzica (clasele
IX - XII). Acestia vor sustine proba practica prevazuta la Educatie muzicala si
o proba de recital vocal ce va consta in interpretarea a trei lucrari diferite,
specifice genului, cu sau fara acompaniament, din zona de provenienta a
candidatului. Pentru aceasta categorie de candidati, proba scrisa va fi
sustinuta conform programei de la Educatie muzicala.
5. Pentru posturile/catedrele de Ansambluri muzicale vocale si
instrumentale sau orchestrale, respectiv Dirijat ansamblu coral ori Dirijat
ansamblu instrumental sau orchestral, sunt valabile probele practice de la
Educatie muzicala (adaptate dupa caz). Pentru ansamblu coral, instrumental sau
orchestral, lucrarile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu pentru
clasele a VII-a - a XII-a ale programei pentru ansamblu coral, respectiv
ansamblu instrumental sau orchestra - scoli si licee de muzica. Pentru aceasta
categorie de candidati, proba scrisa va fi sustinuta conform programei de la
Educatie muzicala.
6. Candidatii absolventi ai invatamantului superior de lunga durata, care
au studiat si au absolvit un instrument sau au studiat si au absolvit un modul
de instrument, pot preda si instrumentul respectiv la scolile si liceele de
arta. Acestia vor putea sustine probele practice prevazute la Educatie muzicala
specializata - Muzica instrumentala.
Pentru aceasta categorie de candidati, proba scrisa va fi sustinuta conform
programei de la Educatie muzicala specializata - Muzica instrumentala.
7. Prezenta anexa este valabila si pentru candidatii apartinand
minoritatilor nationale.
ANEXA 2
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante din liceele
cu clasele speciale - limbi straine, cu program intensiv si bilingv
Proba practica va consta dintr-un interviu prin care comisia de concurs va
evalua:
1. competenta de receptare si comunicare a candidatului in limba straina
respectiva;
2. capacitatea de a stabili obiective si continuturi pentru un curriculum
(programa) special pentru clasele cu program intensiv si/sau bilingv.
Evaluarea globala se va face pe baza calificativelor "admis" sau
"respins".
ANEXA 3
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Disciplina Informatica
Proba practica va consta din realizarea practica a subiectelor inscrise pe
biletul de examinare.
Biletul de examinare va contine 5 subiecte care trateaza:
- o aplicatie in mediul de programare Pascal sau C/C++ (cap. 4* al
programei):
- se vor testa abilitatile candidatului in utilizarea mediului de
programare, depanarea programului/aplicatiei;
- o aplicatie de baze de date (cap. 9 al programei):
- se vor verifica abilitatile candidatului in utilizarea mediului FOX
PRO;
- utilizarea unui sistem de operare (cap. 2* al programei):
- se vor verifica abilitatile candidatului in utilizarea unui SO;
- implementarea unei aplicatii de birotica (cap. 10 al programei):
- se vor testa abilitatile candidatului in utilizarea editorului de
texte sau editorului de foi de calcul sau al editorului prezentarii;
- utilizarea serviciilor retelei Internet (cap. 11* al programei):
- se vor testa abilitatile candidatului in utilizarea serviciilor
Internet.
Proba practica nu va depasi 30 de minute pentru fiecare candidat.
Evaluarea se va face pe baza calificativului "admis" sau
"respins".
NOTA:
1. Unitatile de invatamant si numarul acestora, unde candidatii vor sustine
proba practica, vor fi stabilite de inspectoratele scolare judetene/al
municipiului Bucuresti.
2. Prevederile prezentei anexe sunt valabile si pentru candidatii care vor
opta pentru un post/catedra vacant/vacanta din palate si cluburi ale elevilor.
ANEXA 4
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Disciplina Instruire practica - maistri instructori
1. Proba practica se sustine in cabinete, ateliere, laboratoare de
specialitate, sali de demonstratie din unitatile de invatamant, stabilite de
comisia de examinare, sub supravegherea permanenta a membrilor acesteia.
2. Proba practica consta in executarea unei lucrari/produs/serviciu/tehnici
de ingrijire - conform profilului postului.
3. Subiectele pentru proba practica se elaboreaza de comisia de examinare,
in ziua examenului.
4. Durata probei practice variaza intre 30 - 180 de minute pentru fiecare
candidat, in functie de complexitatea lucrarii.
5. Evaluarea probei practice se realizeaza pe baza unei fise de observatii,
elaborata de comisia de examinare.
6. Fisa de observatii va cuprinde urmatoarele criterii de evaluare:
- amenajarea ergonomica a locului de munca;
- respectarea normelor de igiena, de protectia muncii si prevenirea si
stingerea incendiilor;
- alegerea materialelor, produselor, instrumentelor si aparatelor necesare
executarii lucrarii;
- respectarea algoritmului de executie;
- respectarea procesului tehnologic (operatiilor, fazelor, trecerilor,
manuirilor, miscarilor);
- finisarea, aspectul lucrarii/produsului/serviciului, tehnici de
ingrijire;
- atitudinea fata de client/pacient;
- redactarea unui referat pentru probele de laborator.
7. Evaluarea se face pe baza calificativului "admis" sau
"respins".
ANEXA 5
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Disciplina Arte plastice
Proba practica va consta dintr-un interviu prin care comisia de concurs va
evalua:
- pregatirea metodica, pe baza unui proiect didactic elaborat de candidat
in fata comisiei, la alegere, din continuturile disciplinei Studiul
compozitiei, disciplina fundamentala din cadrul curriculumului diferentiat,
specific invatamantului de arte vizuale .................. 50 de puncte;
- activitatea in specialitate, pe baza prezentarii unui portofoliu de
activitate.
Comisia de concurs va puncta fiecare manifestare artistica sau teoretica
publicata, de nivel national, international sau local, precum si premiile
anuale acordate de uniunile de creatie artistica sau filialele acestora din
Romania, premiile internationale, initierea/participarea de/la proiecte
nationale sau internationale, precum si orice contributie teoretica in domeniu,
dupa cum urmeaza:
- premii anuale acordate de uniunile de creatie sau filialele acestora,
precum si premii internationale acordate de institutii culturale omoloage
.................................................................. 40 de
puncte;
- participari la expozitiile anuale, bienale, trienale etc., nationale si
internationale, creatii scenografice sau de costum de scena, lucrari de arta
monumentala, proiecte de arhitectura realizate individual sau in colectiv,
creatii omologate in diferite domenii ale designului, lucrari de restaurare
certificate de comisii de specialitate, literatura de specialitate publicata
etc. ............................................................. 30 de
puncte;
- coordonare de proiecte nationale sau internationale ........ 40 de
puncte;
- manifestari expozitionale individuale sau de grup:
- in spatii administrate de muzee de arta ................ 40 de
puncte;
- in spatii administrate de uniuni de creatie ............ 30 de
puncte;
- in alte locatii ........................................ 20 de
puncte;
- manifestari expozitionale (jurizate) periodice sau ocazionale ..................................................................
30 de puncte;
- alte manifestari expozitionale ocazionale (nejurizate)
.................................................................. 20 de
puncte;
- participare in cadrul unor proiecte nationale sau internationale
.................................................................. 20 de
puncte;
contributii teoretice in domeniu (articole publicate in presa, comunicari
stiintifice, interventii in cadrul unor seminarii pe teme de specialitate etc.)
.................................................................. 10 puncte.
Pentru calificativul admis candidatul va trebui sa obtina minimum 70 de
puncte.