ORDIN Nr. 575
din 21 iulie 2006
privind stabilirea
conditiilor si declararea contribuabililor inactivi
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 701 din 16 august 2006
In temeiul art. 11 alin. (12) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al art. 33 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi
a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările
ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Contribuabilii vor fi declaraţi inactivi
dacă îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
a) se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale,
prin declararea unor date de identificare a sediului
social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
b) organele fiscale au constatat că nu funcţionează
la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.
(2) Contribuabilii sunt declaraţi inactivi prin ordin
al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 2. - (1) Pe perioada în care este declarat inactiv
contribuabilului îi sunt aplicabile procedurile de administrare fiscală
referitoare la gestiunea, controlul şi colectarea impozitelor, taxelor,
contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
contribuabilii incluşi în Lista contribuabililor declaraţi inactivi nu vor fi
supuşi procedurilor curente de notificare pentru nedepunerea declaraţiilor.
Art. 3. - (1) De la data declarării ca inactiv
contribuabilul nu mai are dreptul de a utiliza facturi, facturi fiscale, alte
documente sau formulare tipizate cu regim special.
(2) Documentele fiscale emise
de un contribuabil declarat inactiv cu încălcarea interdicţiei prevăzute la
alin. (1) nu produc efecte juridice din punct de vedere fiscal.
Art. 4. - (1) Pe perioada stării de inactivitate toate
procedurile de avizare, autorizare, certificare, licenţiere sau alte proceduri
similare, cât şi orice operaţiune şi procedură vamală cu privire la
contribuabilul inactiv şi la activităţile acestuia, precum şi oricare dintre
avizele, autorizaţiile, licenţele, acordurile şi orice alte acte în baza cărora
contribuabilii inactivi sunt autorizaţi să funcţioneze sau să desfăşoare
diverse activităţi economice se suspendă de drept.
(2) Suspendarea nu determină prelungirea termenelor
pentru care avizele, autorizaţiile, licenţele, acordurile sau alte astfel de
acte sunt acordate şi nici amânarea în vreun fel ori exonerarea de obligaţiile
de plată datorate pentru eliberarea, modificarea sau prelungirea acestora.
Art. 5. - (1) Competenţa pentru constatarea
îndeplinirii condiţiilor de declarare a stării de inactivitate
revine organelor de inspecţie fiscală din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al unităţilor subordonate.
(2) In cazul în care organele de inspecţie fiscală
constată că un contribuabil îndeplineşte condiţiile de declarare ca inactiv, vor completa un dosar cuprinzând documentele precizate la pct.
13 din anexa nr. 1.
(3) Dosarele, împreună cu referatele privind
propunerea echipei de control de includere pe Lista contribuabililor inactivi,
avizate de conducătorul ierarhic superior, vor sta la baza întocmirii listei
contribuabililor propuşi a fi declaraţi inactivi, conform anexei nr. 2.
(4) Dosarele întocmite pentru declararea contribuabililor
inactivi vor fi păstrate, ca parte componentă a dosarului fiscal, la fiecare
direcţie generală a finanţelor publice judeţeană, respectiv a municipiului
Bucureşti, sau la Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili,
după caz.
Art. 6. - (1) Starea de inactivitate încetează dacă se
constată de organele menţionate la art. 5 alin. (1) că nu mai sunt îndeplinite
condiţiile pentru care contribuabilul a fost declarat inactiv sau ca urmare a
unei hotărâri judecătoreşti, de la data la care aceasta rămâne irevocabilă.
(2) Constatarea încetării motivelor pentru care
contribuabilul a fost declarat inactiv se va face de organele de inspecţie
fiscală competente, în baza cererii de reactivare, depusă de reprezentantul
legal al contribuabilului declarat inactiv.
(3) In baza cererii de reactivare, organele de
inspecţie fiscală vor efectua inspecţia fiscală şi după finalizarea acesteia
vor întocmi un referat cu propunerea de reactivare. Referatul va fi avizat de
directorul executiv coordonator şi va sta la baza întocmirii Listei
contribuabililor reactivaţi.
(4) Incetarea stării de inactivitate a unui
contribuabil se face prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) După reactivarea unui contribuabil declarat
inactiv, restricţiile prevăzute în art. 3 încetează începând cu data publicării
ordinului de reactivare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 7. - (1) Contribuabilii declaraţi inactivi vor fi
înscrişi în Lista contribuabililor declaraţi inactivi (anexa nr. 2), iar contribuabilii cărora le încetează starea
de inactivitate vor fi cuprinşi în Lista contribuabililor reactivaţi (anexa nr.
3).
(2) Listele menţionate la alin. (1) se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de internet www.mfinante.ro, la secţiunea „Informaţii
contribuabili".
(3) Lista contribuabililor declaraţi inactivi şi
Lista contribuabililor reactivaţi vor fi actualizate, de regulă, lunar.
Art. 8. - (1) Pentru fiecare contribuabil cuprins în
Lista contribuabililor declaraţi inactivi, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice, la
secţiunea „Informaţii contribuabili", vor fi afişate data de la care
contribuabilul a fost declarat inactiv, împreună cu următoarea menţiune:
„Contribuabil inactiv de la data de ZZ.LL.AA".
(2) Pentru fiecare contribuabil cuprins în Lista
contribuabililor reactivaţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, şi pe pagina de internet a
Ministerului Finanţelor Publice, la secţiunea „Informaţii contribuabili",
vor fi afişate perioada pentru care contribuabilul a fost declarat inactiv,
împreună cu următoarea menţiune: „Contribuabil inactiv în perioada ZZ.LL.AA -
ZZ.LL.AA".
Art. 9. - (1) Autoritatea Naţională a Vămilor -
Direcţia de tehnologia informaţiei, comunicaţii şi statistică vamală va utiliza
în procesul de vămuire baza de date privind contribuabilii declaraţi inactivi,
în vederea suspendării operaţiunilor de vămuire, actualizată conform procedurii
prevăzute în anexa nr. 4.
(2) Comunicarea către contribuabilii inactivi cu
privire la neînregistrarea datelor de identificare în baza de date a sistemului informatic vamal se va face
utilizându-se formularul prevăzut în anexa nr. 5.
Art. 10. - Direcţia de metodologie şi proceduri pentru
inspecţia fiscală, Direcţia generală de gestiune a impozitelor şi
contribuţiilor, Direcţia antifraudă fiscală, Direcţia generală tehnologia
informaţiei, Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor
bugetare, Direcţia economică şi administrativă din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, precum şi Autoritatea Naţională a Vămilor, Garda
Financiară, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a
municipiului Bucureşti şi Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili vor lua măsuri pentru aplicarea şi ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 11. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 12. - La data publicării prezentului ordin se
abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.
374/2005 privind stabilirea şi aprobarea procedurii de selectare, control şi
publicare a contribuabililor inactivi şi Ordinul preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală nr. 375/2005 privind stabilirea condiţiilor
pentru declararea contribuabililor inactivi, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 719 din 9 august 2005.
Art. 13. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Sebastian Bodu
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA de selectare, control şi publicare a
contribuabililor inactivi
CAPITOLUL I
Procedura de selectare pentru control a
contribuabililor
1. (1) Administraţiile finanţelor publice vor
transmite Activităţii de inspecţie fiscală din cadrul fiecărei direcţii
generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti Lista
contribuabililor cuprinşi în evidenţa specială, întocmită în baza Ordinului
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 296/2005,
modificat şi completat prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală nr. 460/2005.
(2) Orice modificare a acestei liste va fi comunicată
Activităţii de inspecţie fiscală din cadrul direcţiei generale a finanţelor
publice judeţene sau a municipiului Bucureşti.
2. (1) Contribuabilii din evidenţa specială vor fi
selectaţi de Activitatea de inspecţie fiscală din fiecare direcţie generală a
finanţelor publice judeţeană sau a municipiului Bucureşti.
(2) Programarea pentru control a acestor contribuabili
va fi efectuată în funcţie de capacitatea de control a fiecărei unităţi şi de celelalte sarcini dispuse
prin programele de activitate aprobate de conducerea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
3. Pentru marii contribuabili, astfel cum sunt
definiţi în Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 753/2006 privind organizarea
activităţii de administrare a marilor contribuabili, procedura prevăzută la
pct. 1 şi 2 va fi realizată de Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili.
CAPITOLUL II
Programarea acţiunilor de control
4. Contribuabilii cuprinşi în programele de control
pentru declarare ca inactivi vor fi supuşi unor controale inopinate la sediul
social/domiciliul fiscal al acestora şi/sau la punctele de lucru declarate.
Pentru operativitate, controalele inopinate pot fi efectuate şi de personalul
Gărzii Financiare, la solicitarea conducerii executive a direcţiei generale a
finanţelor publice în a cărei competenţă de administrare se află
contribuabilul.
5. Informaţiile primite atât de la organele fiscale,
cât şi de la alte instituţii publice vor sta la baza controlului şi, în măsura
în care sunt relevante pentru fundamentarea unor constatări sau în lipsa
documentelor contribuabilului, vor fi anexate la procesul-verbal încheiat la
sfârşitul acţiunii de control.
CAPITOLUL III
Efectuarea controlului
6. Echipa de control se va deplasa la sediul social sau
la domiciliul fiscal declarat al contribuabilului pentru verificarea activităţii acestuia şi, în funcţie de situaţia concretă, acesta se va
afla în una dintre situaţiile prevăzute la lit. A, B şi C.
A. Contribuabilii care nu
funcţionează la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat
7. (1) In situaţia în care nu se poate lua legătura
cu reprezentantul legal al contribuabilului sau contribuabilul nu desfăşoară
activitate la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat, echipa de
control va solicita în scris prezenţa acestuia la sediul organului de control,
stabilind data şi ora de prezentare.
(2) Solicitarea se va transmite şi la adresa de
domiciliu a reprezentantului legal al contribuabilului, dacă acesta este
persoană fizică rezidentă română, sau la domiciliul fiscal, dacă este persoană
juridică română.
8. In cazul neprezentării
reprezentantului legal al contribuabilului la sediul organului de control, se
va încheia un act de control, în conformitate cu normele legale, în care se vor
preciza acţiunile şi toate demersurile întreprinse de organele de control
pentru identificarea acestuia.
9. La actul de control întocmit în această situaţie se
vor anexa următoarele documente:
a) documentul prin care reprezentantul legal al
contribuabilului a fost invitat la sediul organului de control pentru
clarificarea situaţiei sale fiscale;
b) procesul-verbal de constatare şi sancţionare a
contravenţiei, dacă este cazul;
c) orice document primit de la organul fiscal sau de
la alte instituţii publice.
10. La finalizarea controlului, echipa de control va
întocmi un dosar care va cuprinde:
a) actul de control încheiat la sfârşitul acţiunii de
control inopinat;
b) lista declaraţiilor lipsă şi perioada pentru care
aceste declaraţii nu au fost depuse la organul fiscal la care contribuabilul
este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii către bugetul
statului;
c) referatul privind propunerea echipei de control,
avizat de conducătorul ierarhic superior, de includere pe Lista
contribuabililor declaraţi inactivi.
11. In situaţia în care autoritatea vamală constată că
un contribuabil nu funcţionează la domiciliul fiscal sau la sediile secundare
declarate, aceasta va înştiinţa organele de inspecţie fiscală pentru efectuarea
procedurii de declarare a contribuabilului ca inactiv.
B. Contribuabilii cu domiciliul fiscal declarat la o adresă inexistentă
12. In cazul în care echipa de control, ca urmare a
deplasării la faţa locului, constată că adresa la care a fost declarat sediul
social al contribuabilului nu există, va întocmi un proces-verbal prin care se
va consemna această situaţie.
13. La finalizarea controlului inopinat, echipa de
control va întocmi un dosar care va cuprinde:
a) procesul-verbal încheiat ca urmare a acţiunii de
control inopinat;
b) lista declaraţiilor lipsă şi perioada pentru care
aceste declaraţii nu au fost depuse la organul fiscal la care contribuabilul
este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii către bugetul
general consolidat.
C. Contribuabilul
desfăşoară activitate la sediul social declarat
14. Procedura de control, în cazul contribuabililor
care desfăşoară activitate la sediul social declarat, este cea cuprinsă în
Codul de procedură fiscală, în normele de aplicare şi în ordinele ministrului
finanţelor publice şi ale preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, date în aplicarea acestuia.
CAPITOLUL IV
Procedura de publicare şi actualizare a Listei
contribuabililor declaraţi inactivi
15. Listele contribuabililor propuşi a fi declaraţi
inactivi, precum şi cele cu propunerile de reactivare, întocmite de organele
fiscale, vor fi transmise la Direcţia de metodologie şi proceduri pentru
inspecţia fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în
vederea centralizării, lunar, până la data de 15 a lunii următoare.
16. Direcţia de metodologie şi proceduri pentru
inspecţia fiscală va întocmi Lista contribuabililor declaraţi inactivi şi Lista
contribuabililor reactivaţi şi va elabora proiectul de ordin pentru declararea
contribuabililor inactivi, respectiv proiectul de ordin
de reactivare a contribuabililor.
17. Prin excepţie de la prevederile pct. 15,
propunerile de actualizare a listelor se pot face ori de câte ori se constată
situaţii excepţionale care necesită declararea urgentă a unuia sau mai multor
contribuabili ca inactivi sau ca reactivaţi.
18. (1) Ordinul pentru aprobarea Listei
contribuabililor declaraţi inactivi şi a Listei contribuabililor reactivaţi va
fi transmis Direcţiei generale a tehnologiei informaţiei din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice pentru actualizarea bazei de date privind
informaţiile despre agenţii economici, prin afişarea pentru fiecare
contribuabil a menţiunii „contribuabil inactiv" şi a datei de la care la
care a fost declarat inactiv, respectiv, în cazul reactivării, a perioadei
pentru care a fost declarat inactiv.
(2) Direcţia generală a tehnologiei informaţiei din
cadrul Ministerului Finanţelor Publice va transmite Direcţiei de tehnologia
informaţiei, comunicaţii şi statistică vamală din cadrul Autorităţii Naţionale
a Vămilor un fişier privind contribuabilii inactivi şi reactivaţi, în vederea
identificării acestora în procesul de vămuire şi luării măsurii de suspendare a
acordării regimului vamal solicitat până la reactivarea contribuabilului şi, respectiv, radierea lui din Lista
contribuabililor declaraţi inactivi.
19. (1) In cazul în care un contribuabil declarat
inactiv nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) din ordin,
organele de control care au întocmit dosarul contribuabilului şi au propus
declararea lui ca inactiv vor efectua o inspecţie fiscală generală pe perioada
de prescripţie sau de la ultima inspecţie fiscală, pentru fiecare impozit, taxă
sau contribuţie.
(2) Inspecţia fiscală generală efectuată pentru
reactivarea contribuabilului declarat inactiv se va face la solicitarea scrisă
a reprezentantului legal al contribuabilului declarat inactiv.
(3) La finalizarea inspecţiei fiscale generale, echipa
de control va întocmi un referat prin care face propuneri referitoare la reactivarea contribuabilului.
(4) Referatul va fi avizat de directorul executiv
coordonator şi va sta la baza întocmirii Listei contribuabililor reactivaţi.
20. Comisarii Gărzii Financiare şi organele de
control ale Direcţiei antifraudă fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală vor fi atraşi în acţiuni pentru declararea unor
contribuabili ca inactivi.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
21. Procesele-verbale şi, după caz, procesele-verbale
de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, întocmite cu ocazia
verificărilor pentru declararea ca inactivi a contribuabililor, vor fi
transmise organelor fiscale competente, în vederea valorificării şi completării
dosarului fiscal al contribuabilului.
22. In cazul în care organele de inspecţie fiscală constată fapte care ar putea întruni elemente
constitutive ale unei infracţiuni, vor proceda în conformitate cu prevederile
Codului de procedură fiscală.
23. Echipa de control care constată că adresa la care
s-a declarat domiciliul fiscal al contribuabilului nu există fizic, în cazul în
care domiciliul fiscal declarat este identic cu sediul social, va sesiza
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului pentru a lua măsuri în condiţiile
legii.
ANEXA Nr. 2
AGENŢIA NAŢIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
LISTA
contribuabililor declaraţi inactivi începând cu data
de.................................
Nr. crt.
|
Codul unic de înregistrare
|
Denumirea contribuabilului
|
Domiciliul fiscal
|
Organul fiscal care a întocmit
dosarul de declarare ca inactiv
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 3
AGENŢIA NAŢIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
LISTA
contribuabililor reactivaţi începând cu data
de.................................
Nr. crt.
|
Codul unic de înregistrare
|
Denumirea contribuabilului
|
Domiciliul fiscal
|
Organul fiscal care a întocmit
dosarul de reactivare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 4
NORME
pentru utilizarea bazei de date privind
contribuabilii declaraţi inactivi în procesul de vămuire
1. Direcţia de tehnologia
informaţiei, comunicaţii şi statistică vamală din cadrul Autorităţii Naţionale
a Vămilor primeşte lunar un fişier privind contribuabilii inactivi şi
reactivaţi, creat de Direcţia generală a tehnologiei informaţiei din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice, în vederea identificării acestora în procesul
de vămuire.
2. (1) Informaţiile conţinute în fişierul privind
contribuabilii inactivi sunt analizate de Autoritatea Naţională a Vămilor -
Direcţia de tehnologia informaţiei, comunicaţii şi statistică vamală, pentru
identificarea contribuabililor inactivi care figurează în baza de date a
sistemului informatic vamal şi care sunt înregistraţi cu operaţiuni vamale.
(2) Pentru aceştia, Autoritatea Naţională a Vămilor -
Direcţia de tehnologia informaţiei, comunicaţii şi statistică vamală -
Serviciul gestiunea calităţii datelor procedează la inserarea în tabela de
„Companii" existenţa în sistemul informatic vamal a indicativului „Inactiv
Fiscal" pe primul rând al rubricii destinată înscrierii adresei agentului economic.
(3) Fişierul privind contribuabilii „inactivi
fiscal" este transmis ulterior, prin procedee informatice, direcţiilor
regionale vamale, care le distribuie, la rândul lor, birourilor vamale din
subordine; această acţiune permite tuturor utilizatorilor sistemului informatic
vamal, respectiv direcţiilor regionale vamale, birourilor vamale şi
comisionarilor în vamă autorizaţi, să aibă acces la informaţii.
(4) Menţiunea „Inactiv Fiscal" pe primul rând al
rubricii destinate înscrierii adresei agentului economic în tabela de
„Companii" a sistemului informatic vamal va fi menţionată pe toată
perioada în care contribuabilul este declarat ca inactiv fiscal de Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală.
3. Pentru contribuabilii identificaţi ca „inactivi fiscal" se suspendă operaţiunile de vămuire
până la reactivarea acestora şi cuprinderea lor în Lista contribuabililor
reactivaţi, aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
4. In cazul în care un contribuabil
care figurează în categoria „inactivi" nu este înregistrat în baza de date
a sistemului informatic vamal ca titular de operaţiuni vamale şi se prezintă la
prima vămuire, se parcurg următoarele etape:
a) cererea depusă de contribuabil la biroul vamal
pentru înscrierea codului unic de înregistrare sau a codului de identificare
fiscală, după caz, precum şi a altor elemente de identificare în baza de date a
sistemului informatic vamal este trimisă de biroul vamal pentru verificare la
direcţia regională vamală în subordinea căreia acesta se află;
b) direcţia regională vamală, prin intermediul
biroului tehnologia informaţiei, comunicaţii şi statistică vamală, verifică
dacă solicitantul figurează ca inactiv fiscal în fişierul privind
contribuabilii „inactivi fiscal", iar în caz afirmativ înscrierea codului
unic de înregistrare în baza de date a sistemului informatic vamal se suspendă;
concomitent cu suspendarea înscrierii codului unic de înregistrare în baza de
date, direcţia regională vamală înştiinţează contribuabilul despre măsura
luată, utilizând formularul-tip prevăzut în anexa nr. 5 la ordin; suspendarea
înscrierii codului unic de înregistrare în baza de date a sistemului informatic
vamal rămâne în vigoare până la clarificarea situaţiei privind statutul de
inactiv fiscal al contribuabilului în cauză;
c) înştiinţarea întocmită de direcţia regională
vamală către contribuabilul inactiv fiscal, potrivit prevederilor lit. b), se
remite în copie serviciului supraveghere şi control vamal din cadrul acesteia sau serviciului
supraveghere şi control vamal din cadrul direcţiei regionale vamale în a cărei
rază de competenţă teritorială îşi are domiciliul fiscal contribuabilul inactiv
fiscal. Aceste informaţii se transmit Autorităţii Naţionale a Vămilor -
Direcţia de supraveghere şi control vamal pentru includerea în baza de date a
centrului de informaţii vamale;
d) structurile de specialitate menţionate la lit. c)
efectuează verificările necesare potrivit competenţelor cu care sunt învestite
şi informează ulterior Agenţia Naţională de Administrare Fiscală asupra
constatărilor şi măsurilor luate.
5. In cazul în care contribuabilul care a mai efectuat
operaţiuni de vămuire şi are codul unic de înregistrare înscris în baza de date
a sistemului informatic vamal se prezintă pentru îndeplinirea formalităţilor
vamale la un birou vamal şi, potrivit indicativului „Inactiv Fiscal" de pe
primul rând al rubricii destinate înscrierii adresei agentului economic din
tabela de „Companii", se găseşte în categoria „inactiv fiscal", se
parcurg următoarele etape:
a) dacă se solicită depozitarea temporară a
mărfurilor potrivit prevederilor Codului vamal, biroul vamal are obligaţia ca
la începutul fiecărei săptămâni să verifice datele de identificare a
contribuabilului - denumire şi cod unic de înregistrare, înscrise în
declaraţiile sumare depuse în săptămâna anterioară; verificarea se face prin
compararea denumirii şi codului unic de înregistrare înscrise în declaraţiile
sumare depuse în săptămâna precedentă faţă de cele înscrise în tabela de
„Companii" aferentă sistemului informatic vamal şi, eventual,
identificarea indicativului „Inactiv Fiscal" pe primul rând al rubricii
destinate înscrierii adresei agentului economic;
b) dacă se solicită plasarea mărfurilor sub regim
vamal, iar declararea pentru vămuire se face prin intermediul unui comisionar
în vamă, acesta din urmă are obligaţia de a suspenda imediat procesul de
redactare a declaraţiei vamale înainte de înregistrarea acesteia şi de a
informa contribuabilul despre imposibilitatea derulării operaţiunii vamale, în
conformitate cu dispoziţiile prezentului ordin. In conformitate cu prevederile
Regulamentului de aplicare a Codului vamal al României, comisionarul în vamă
are obligaţia de a transmite operativ, în aceeaşi zi în care a constatat
statutul de inactiv al contribuabilului, o informare scrisă biroului vamal;
biroul vamal înştiinţează contribuabilul despre măsura luată, utilizând
formularul-tip din anexa nr. 5 la ordin. Măsura de suspendare a acordării
regimului vamal solicitat rămâne în vigoare până la radierea contribuabilului
din Lista contribuabililor declaraţi inactivi de Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală;
c) informaţiile deţinute de birourile vamale privind
contribuabilii inactivi fiscal pentru care s-a solicitat depozitarea temporară
a mărfurilor sau acordarea unui regim vamal sunt transmise direcţiilor
regionale vamale cărora li se subordonează, care, la rândul lor, vor transmite
operativ informaţiile primite către Autoritatea Naţională a Vămilor - Direcţia
de supraveghere şi control vamal pentru includerea în baza de date a centrului
de informaţii vamale;
d) mărfurile prezentate la vămuire aflate în situaţia
descrisă la lit. b) se înregistrează cu declaraţie sumară în evidenţa biroului
vamal.
ANEXA Nr. 5
Către
...........................................................................................................
Ref.: Adresa dumneavoastră
nr................................................................
Prin prezenta vă aducem la cunoştinţă că, potrivit
Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr..............................,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr..................., aţi fost declarat/declarată inactiv fiscal.
In temeiul art. 11 alin. (12) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, „nu sunt luate în considerare de autorităţile
fiscale tranzacţiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv prin ordin
al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală".
Având în vedere cele de mai sus, vă comunicăm faptul că
nu se aprobă solicitarea de înregistrare a datelor dumneavoastră de
identificare în baza de date a sistemului informatic vamal până la radierea
dumneavoastră din Lista contribuabililor declaraţi inactivi de Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală.
Director executiv al Direcţiei Regionale Vamale,
………………………………………………..