ORDIN Nr
ORDIN
Nr. 583 din 25 martie 2004
privind evidenta navelor care arboreaza pavilionul roman si evidenta navelor in
constructie in santierele navale aflate pe teritoriul Romaniei, aprobarea
formei si continutului registrelor matricole si ale registrelor de evidenta a
navelor, a procedurilor privind evidenta navelor in constructie, acordarea,
suspendarea, retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman,
inmatricularea, scoaterea din evidenta a navelor, transcrierea drepturilor reale
mobiliare si/sau a sarcinilor asupra navelor, precum si forma si continutul
cererilor-tip
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 314 din 9 aprilie 2004

In temeiul art. 40 si 51 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind
transportul naval, republicata, al art. 25 din Hotararea Guvernului nr.
245/2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei Guvernului
nr. 42/1997 privind transportul naval si al art. 5 alin. (4) din Hotararea
Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Se aproba procedurile privind evidenta navelor care arboreaza
pavilionul roman si evidenta navelor in constructie in santierele navale aflate
pe teritoriul Romaniei, aprobarea formei si continutului registrelor matricole
si ale registrelor de evidenta a navelor, a procedurilor privind evidenta
navelor in constructie, acordarea, suspendarea, retragerea dreptului de
arborare a pavilionului roman, inmatricularea, scoaterea din evidenta a
navelor, transcrierea drepturilor reale mobiliare si/sau a sarcinilor asupra
navelor, precum si forma si continutul cererilor-tip.
(2) Fac exceptie de la prevederile prezentului ordin navele de agrement,
pentru care procedurile prevazute la alin. (1) se aproba prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
Art. 2
Se aproba forma si continutul registrului matricol al navelor de categoria
I, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 3
Se aproba forma si continutul registrului matricol al navelor de categoria
a II-a, prevazute in anexa nr. 2.
Art. 4
Se aproba forma si continutul registrului de evidenta a navelor in
constructie, prevazute in anexa nr. 3.
Art. 5
Se aproba forma si continutul registrului de evidenta centralizata a
navelor, prevazute in anexa nr. 4.
Art. 6
Se aproba forma si continutul cererilor-tip prevazute in anexele nr. 5 si
6.
Art. 7
(1) Registrele matricole prevazute la art. 2 - 4 se tin de catre
capitaniile de port, desemnate prin decizie a directorului general al
Autoritatii Navale Romane, denumita in continuare ANR.
(2) Registrul matricol prevazut la art. 5 se tine de catre ANR.
CAP. 2
Evidenta navelor in constructie
Art. 8
Evidenta navelor aflate in constructie in santierele navale aflate pe
teritoriul Romaniei se tine in registrul de evidenta a navelor in constructie,
tinut de capitania de port in a carei zona de jurisdictie se afla santierul
constructor.
Art. 9
Pentru inceperea constructiei unei nave, santierul constructor este obligat
sa obtina o autorizatie de constructie, eliberata de capitania portului in a
carei zona de jurisdictie se afla respectivul santier.
Art. 10
Pentru obtinerea autorizatiei de constructie santierul constructor prevazut
la art. 9 va depune la capitania portului urmatoarele documente:
a) cerere-tip de eliberare a autorizatiei de constructie, prevazuta in
anexa nr. 5;
b) documentatia tehnica avizata de directia de specialitate din cadrul ANR
sau de autoritatea competenta a statului unde urmeaza sa fie inmatriculata nava
ori de o societate de clasificare agreata de acestea - copie;
c) contractul de constructie, in care se va preciza in mod expres numele
proprietarului - copie legalizata.
Art. 11
(1) In baza documentelor prevazute la art. 10, capitania portului
elibereaza autorizatia de constructie.
(2) Autorizatia de constructie se elibereaza in maximum 10 zile de la
depunerea documentatiei.
Art. 12
In registrul de evidenta a navelor in constructie se vor face mentiuni
privind:
a) denumirea/numele santierului constructor si al beneficiarului;
b) denumirea, numarul si data emiterii autorizatiei de constructie;
c) contractul de constructie a navei;
d) numarul comenzii de constructie stabilit de santierul naval;
e) principalele date privind documentatia tehnica in baza careia s-a emis
autorizatia;
f) principalele caracteristici tehnice ale navei ce urmeaza a fi
construita;
g) data punerii chilei;
h) data lansarii la apa;
i) principalele date ale permisului provizoriu de arborare a pavilionului
roman, eliberat pentru perioada probelor de mars;
j) perioada in care se efectueaza probele de mars;
k) constituirea, transmiterea si stingerea drepturilor reale asupra navei;
l) numarul si data proceselor-verbale de receptie si/sau de
predare-primire;
m) orice modificari sau mentiuni privind datele de mai sus.
Art. 13
(1) Pe perioada derularii constructiei navei, santierul constructor este
obligat sa anunte capitania de port unde este inregistrata nava in constructie,
orice modificare privind:
a) contractul de constructie a navei;
b) documentatia tehnica de constructie a navei;
c) beneficiarul navei.
(2) Capitania de port va face, in registrul de evidenta a navelor in
constructie, mentiunile necesare privind datele prevazute la alin. (1).
Art. 14
(1) In cazul schimbarii santierului constructor, se elibereaza o noua
autorizatie de constructie de catre capitania de port in a carei zona de
activitate se afla noul santier constructor, in conformitate cu prevederile
art. 10.
(2) Vechea autorizatie se depune la capitania de port care a emis-o.
Art. 15
Scoaterea din evidenta a navelor nou-construite din registrul de evidenta a
navelor in constructie se face:
a) dupa primirea dreptului de arborare a pavilionului roman sau al unui alt
stat;
b) dupa obtinerea unui permis provizoriu de arborare a unui pavilion strain
din partea misiunii diplomatice pentru Romania a statului de pavilion pentru navele
care nu vor arbora pavilionul roman;
c) cand constructia unei nave se continua intr-un santier aflat in zona
unei alte capitanii de port.
Art. 16
Scoaterea navelor din registrul de evidenta a navelor in constructie se
face pe baza unei cereri-tip, prevazute in anexa nr. 5, depuse de santierul
constructor la care se anexeaza copii legalizate de pe actele care fac dovada
ca navele se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 15.
Art. 17
Capitaniile de port nu vor permite plecarea navelor nou-construite daca
acestea nu au fost scoase din registrul de evidenta a navelor in constructie.
CAP. 3
Inmatricularea, evidenta si alte operatiuni privind navele care arboreaza
pavilionul roman
Art. 18
Dreptul de arborare a pavilionului roman se acorda de catre Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin ANR.
Art. 19
Proprietarii de nave care doresc sa obtina dreptul de arborare a
pavilionului roman vor depune la capitania portului in care doresc sa inmatriculeze
nava, urmatoarele documente:
a) cerere-tip pentru obtinerea dreptului de arborare a pavilionului roman,
prevazuta in anexa nr. 6;
b) titlul de proprietate - copie legalizata;
c) confirmare scrisa, emisa de directia de specialitate a ANR sau de o
societate de clasificare recunoscuta, prin care se atesta ca nava este conforma
cu normele tehnice de constructie obligatorii, legislatia in vigoare si cu
prevederile conventiilor internationale la care Romania este parte - original;
d) certificatul de inmatriculare sau, dupa caz, certificatul constatator al
proprietarului, emis de oficiul registrului comertului pentru persoanele
juridice, respectiv actul de identitate sau un alt document oficial din care sa
rezulte si cetatenia, pentru persoanele fizice - copie legalizata;
e) certificatul de radiere eliberat de autoritatea competenta a statului in
care nava a fost inmatriculata anterior sau documentul emis de autoritatea
competenta a statului unde a fost efectuata constructia prin care se atesta ca
nava nu a mai fost inmatriculata anterior, in cazul navelor nou-construite -
original;
f) cerere care sa contina 3 propuneri de nume, in ordinea preferintelor;
g) doua fotografii ale navei, tip 13/18 (din lateral tribord si din pupa).
Art. 20
In cazul in care navele sunt grevate de garantii reale mobiliare si/sau de
sarcini, in documentele prevazute la art. 19 lit. e) se vor mentiona si datele
despre aceste garantii si/sau sarcini, care se vor transcrie in registrele
matricole conform legislatiei in vigoare.
Art. 21
(1) In baza documentelor prevazute la art. 19, directorul general al ANR
emite decizia de acordare a dreptului de arborare a pavilionului roman.
(2) In baza deciziei prevazute la alin. (1), nava va fi inmatriculata in
registrele matricole si in registrul de evidenta centralizata a navelor.
Art. 22
(1) Capitania de port va comunica, in scris, proprietarului navei acordarea
dreptului de arborare a pavilionului roman si inmatricularea navei.
(2) Dupa primirea comunicarii prevazute la alin. (1), proprietarul navei se
va prezenta la capitania de port pentru ridicarea actului de nationalitate.
Art. 23
Dreptul de arborare a pavilionului roman se poate acorda provizoriu:
a) navelor aflate in constructie in santiere romanesti pe perioada probelor
de mars;
b) navelor construite in strainatate, care urmeaza sa arboreze pavilionul
roman, pe timpul voiajului intre santierul constructor si un port romanesc;
c) navelor proprietate a persoanelor fizice sau juridice straine care
arboreaza un pavilion strain, inchiriate in contracte bare-boat sau leasing pe
perioade mai mari de un an de catre persoane fizice sau juridice romane.
Art. 24
Pentru obtinerea dreptului provizoriu de arborare a pavilionului roman de
catre navele aflate in constructie in porturile romanesti, pe perioada probelor
de mars, santierul constructor va depune la capitania portului urmatoarele
documente:
a) cerere-tip privind acordarea dreptului provizoriu de arborare a
pavilionului roman, prevazuta in anexa nr. 5;
b) actele de stare tehnica eliberate de catre directia de specialitate din
cadrul ANR sau de catre o societate de clasificare, prin care se atesta ca nava
poate efectua aceste probe - original.
Art. 25
(1) Capitania portului elibereaza permisul privind acordarea dreptului
provizoriu de arborare a pavilionului roman, pentru perioada valabilitatii
actului de stare tehnica prevazut la art. 24, in termen de 5 zile de la data
depunerii cererii.
(2) In cazul in care probele de mars se prelungesc peste perioada
solicitata initial, capitania portului poate, la solicitarea, in scris, din
partea santierului constructor, sa prelungeasca valabilitatea permisului
prevazut la alin. (1), cu conditia ca valabilitatea actului de stare tehnica sa
fie prelungita corespunzator.
Art. 26
Dupa intoarcerea navei din probele de mars, santierul constructor este
obligat sa depuna permisul prevazut la art. 25 la capitania portului, care va
face mentiunea in registrul de evidenta a navelor in constructie.
Art. 27
Pentru navele construite in strainatate, care urmeaza sa arboreze
pavilionul roman, permisul privind acordarea dreptului provizoriu de arborare a
pavilionului roman, pentru perioada efectuarii voiajului intre santierul
constructor si un port romanesc, se obtine de la misiunea diplomatica a
Romaniei pentru statul in care a fost construita nava.
Art. 28
Pentru obtinerea permisului prevazut la art. 27, proprietarul navei trebuie
sa depuna la misiunea diplomatica a Romaniei urmatoarele acte:
a) certificatele tehnice, conform legislatiei in vigoare, prin care se
atesta capacitatea navei de a efectua respectivul voiaj - original;
b) titlul de proprietate - copie legalizata.
Art. 29
La sosirea in primul port romanesc, comandantul navei va depune la
capitania portului permisul eliberat, in conformitate cu prevederile art. 27.
Art. 30
(1) Navelor inchiriate in contracte de bare-boat sau leasing prevazute la
art. 23 lit. c) li se poate acorda dreptul provizoriu de arborare a
pavilionului roman la solicitarea utilizatorului.
(2) Pentru obtinerea dreptului provizoriu de arborare a pavilionului roman
utilizatorul trebuie sa depuna la capitania portului de inmatriculare
urmatoarele acte:
a) cerere-tip privind acordarea dreptului provizoriu de arborare a
pavilionului roman, prevazuta in anexa nr. 6;
b) contractul de bare-boat sau leasing - copie legalizata;
c) acordul scris al proprietarului ca nava sa arboreze pavilionul roman pe
perioada executarii contractului, daca acesta nu rezulta in mod expres din
contract - original;
d) confirmare scrisa, emisa de directia de specialitate a ANR sau de o
societate de clasificare recunoscuta, prin care se atesta ca nava este conforma
cu normele tehnice de constructie obligatorii, legislatia in vigoare si cu
prevederile conventiilor internationale la care Romania este parte - original;
e) certificatul de suspendare a dreptului de arborare a pavilionului purtat
anterior - original;
f) certificatul de inmatriculare sau, dupa caz, certificatul constatator al
proprietarului, emis de oficiul registrului comertului pentru persoanele
juridice, respectiv actul de identitate sau un alt document oficial din care sa
rezulte si cetatenia, pentru persoanele fizice - copie legalizata;
g) cerere scrisa continand 3 propuneri de nume, in ordinea preferintelor,
daca se doreste si schimbarea numelui navei, la care se va anexa acordul scris
al proprietarului in acest sens.
(3) In cazul in care nava este grevata de garantii reale mobiliare si/sau
de sarcini, in documentele prevazute la alin. (2) lit. e) se vor mentiona si
datele despre aceste garantii si/sau sarcini.
(4) In situatia prevazuta la alin. (3), utilizatorul va prezenta si acceptul
scris al creditorilor privind inmatricularea navei in registrul roman de nave
pe perioada contractului de inchiriere.
(5) In baza documentelor prevazute la alin. (1) - (4), directorul general
al ANR emite decizia de acordare a dreptului provizoriu de arborare a
pavilionului roman.
(6) Capitania de port va comunica, in scris, utilizatorului navei acordarea
dreptului provizoriu de arborare a pavilionului roman.
(7) Dupa primirea comunicarii prevazute la alin. (6), utilizatorul navei se
va prezenta la capitania de port pentru ridicarea actului de nationalitate.
Art. 31
(1) Perioada pentru care se acorda dreptul provizoriu de arborare a
pavilionului roman pentru navele inchiriate in contracte de bare-boat sau
leasing prevazute la art. 23 lit. c) va fi aceeasi cu perioada pentru care s-a
incheiat contractul de inchiriere.
(2) In situatia in care contractul de inchiriere se incheie pe o perioada
mai mare de 5 ani, actul de nationalitate va fi prelungit in conformitate cu
prevederile legale in vigoare.
Art. 32
(1) La navele care arboreaza pavilionul roman si poarta un nume, ANR
stabileste aceste nume in baza propunerilor facute de catre proprietari sau de
catre utilizatori, cu acordul proprietarului.
(2) In cazul in care ANR considera ca propunerile de nume nu sunt
acceptabile, se vor solicita noi propuneri de nume de la proprietari, respectiv
utilizatori.
Art. 33
Proprietarii sau utilizatorii navelor care au obtinut dreptul permanent sau
provizoriu de arborare a pavilionului roman sunt obligati sa informeze
capitania portului de inmatriculare despre orice schimbare privind situatia
juridica a acestor nave in maximum 15 zile de la producerea acestor schimbari.
Art. 34
(1) In cazul in care proprietarul/utilizatorul unei nave care arboreaza
pavilionul roman doreste schimbarea numelui navei, va depune la capitania
portului de inmatriculare o cerere-tip pentru schimbarea numelui, in care va
mentiona 3 propuneri de nume in ordinea preferintelor, prevazuta in anexa nr.
6.
(2) Dupa aprobarea schimbarii numelui de catre ANR, se va elibera un nou
act de nationalitate si se vor face mentiunile necesare in registrele
matricole.
Art. 35
(1) In cazul in care proprietarul/utilizatorul unei nave care arboreaza pavilionul
roman doreste schimbarea portului de inmatriculare, acesta va depune la
capitania noului port de inmatriculare o cerere-tip privind schimbarea portului
de inmatriculare, prevazuta in anexa nr. 6.
(2) Dupa aprobarea de catre ANR a schimbarii portului de inmatriculare, se
va elibera un nou act de nationalitate si se vor face mentiunile necesare in
registrele matricole si de evidenta centralizata.
Art. 36
In cazul navelor inchiriate in regim de bare-boat sau leasing, in termen de
60 de zile de la data suspendarii la cerere a dreptului de arborare a
pavilionului roman, proprietarul va depune la capitania portului un act oficial
prin care se certifica ca nava a fost inmatriculata intr-un registru de nave.
Art. 37
(1) In cazul in care proprietarul/utilizatorul unei nave care arboreaza
pavilionul roman doreste sa faca modificari in structura constructiva a navei,
acesta va depune la capitania portului de inmatriculare urmatoarele documente:
a) cerere-tip privind modificarea constructiva a navei, in care se va
preciza locul unde se vor executa lucrarile respective, prevazuta in anexa nr.
6;
b) proiectul tehnic vizat de directia de specialitate din cadrul ANR sau de
o societate de clasificare recunoscuta - original.
(2) Pe baza documentelor prevazute la alin. (1), capitania portului de
inmatriculare va elabora autorizatia de efectuare a respectivelor lucrari.
(3) Dupa efectuarea lucrarilor proprietarul/utilizatorul va depune la
capitania portului de inmatriculare certificatele tehnice eliberate de directia
de specialitate din cadrul ANR sau de o societate de clasificare recunoscuta -
original.
(4) Pe baza documentelor prevazute la alin. (3), in situatia in care este
necesar, se va elibera un nou act de nationalitate si se vor face mentiunile
necesare in registrele matricole si in registrul de evidenta centralizata.
Art. 38
In cazul transferului de proprietate asupra unei nave care arboreaza
pavilionul roman, intre persoane fizice sau juridice care, in conformitate cu
legislatia in vigoare, indeplinesc conditiile ca navele din proprietatea lor sa
arboreze pavilionul roman, noul proprietar va depune la capitania portului de
inmatriculare urmatoarele documente:
a) cerere-tip de transcriere a dreptului de proprietate, prevazuta in anexa
nr. 6, in care vor fi mentionate si 3 nume, in ordinea preferintelor, daca se
doreste si schimbarea numelui;
b) titlul de proprietate - copie legalizata;
c) certificatul de inmatriculare sau certificatul constatator al noului proprietar,
emis de oficiul registrului comertului pentru persoanele juridice, respectiv
actul de identitate sau un alt document oficial din care sa rezulte si
cetatenia, pentru persoanele fizice - copie legalizata.
Art. 39
Pe baza documentelor prevazute la art. 38 se va elibera un nou act de
nationalitate si se vor face mentiunile necesare in registrele matricole si de
evidenta centralizata.
Art. 40
(1) In cazul pierderii sau distrugerii actului de nationalitate,
proprietarul sau utilizatorul va solicita capitaniei portului de inmatriculare
eliberarea unui duplicat.
(2) Pentru obtinerea duplicatului se vor depune urmatoarele acte:
a) cerere-tip pentru eliberarea unui duplicat, prevazuta in anexa nr. 6;
b) dovada publicarii anuntului privind pierderea sau distrugerea actului de
nationalitate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
CAP. 4
Suspendarea si retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman.
Scoaterea din evidenta a navelor
Art. 41
(1) Suspendarea dreptului de arborare a pavilionului roman se face la
solicitarea proprietarului navei. In acest sens proprietarul va depune la
capitania portului de inmatriculare urmatoarele documente:
a) cerere-tip pentru aprobarea suspendarii dreptului de arborare a
pavilionului roman, prevazuta in anexa nr. 6, in care se vor preciza motivul
acestei cereri si pavilionul pe care urmeaza sa il arboreze nava;
b) actul de nationalitate al navei - original.
(2) In cazul in care motivul cererii de suspendare il constituie
inmatricularea navei intr-un registru strain pe perioada unui contract de
bare-boat sau leasing, proprietarul va depune la capitania portului:
a) contractul de bare-boat sau leasing - copie legalizata;
b) acordul scris al creditorilor, in cazul in care nava este grevata de
sarcini sau garantii reale mobiliare - original.
Art. 42
(1) Suspendarea dreptului de arborare a pavilionului roman se aproba prin
decizie a directorului general al ANR.
(2) Decizia directorului general al ANR prevazuta la alin. (1) se aduce la
cunostinta, in scris, proprietarului navei.
Art. 43
In cazul navelor inchiriate in bare-boat sau leasing pe toata perioada
cuprinsa intre data aprobarii suspendarii dreptului de arborare a pavilionului
roman si data inmatricularii navei intr-un registru strain de nave,
proprietarul navei este raspunzator de mentinerea navei in stare de
navigabilitate, precum si de toate evenimentele in care aceasta este implicata.
Art. 44
Pentru a obtine din nou dreptul de arborare a pavilionului roman, dupa ce a
solicitat suspendarea acestui drept, proprietarul navei trebuie sa urmeze
procedurile prevazute la art. 18 - 22.
Art. 45
Retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman si scoaterea din
evidenta a navelor se fac:
a) la cererea proprietarului;
b) din dispozitia directorului general al ANR, daca:
1. nu mai sunt indeplinite conditiile privind acordarea dreptului de
arborare a pavilionului roman;
2. nu respecta in mod repetat prevederile conventiilor internationale la
care Romania este parte;
c) in cazul pierderii totale a navei ca urmare a naufragiului, esuarii,
incendiului sau scufundarii;
d) in cazul dezmembrarii.
Art. 46
(1) In cazul retragerii dreptului de arborare a pavilionului roman conform
art. 45 lit. a), proprietarul trebuie sa depuna la capitania portului de
inmatriculare urmatoarele acte:
a) cerere-tip privind retragerea dreptului de arborare a pavilionului
roman, prevazuta in anexa nr. 6;
b) actul de nationalitate al navei - original;
c) acordul scris al creditorilor, in cazul in care nava este grevata de
garantii reale mobiliare si/sau sarcini - original.
(2) In baza documentelor prevazute la alin. (1), directorul general al ANR
emite decizia de retragere a dreptului de arborare a pavilionului roman.
(3) In baza deciziei prevazute la alin. (2) se fac mentiunile necesare in
registrele matricole si in registrul de evidenta centralizata.
(4) La cererea proprietarului, capitania portului de inmatriculare
elibereaza certificatul de radiere in care vor fi mentionate si garantiile
reale mobiliare si/sau sarcinile care greveaza nava.
Art. 47
(1) In cazurile prevazute la art. 45 lit. b) directorul general al ANR
emite decizia de retragere a dreptului de arborare a pavilionului roman.
(2) Decizia prevazuta la alin. (1), precum si motivele acestei decizii se
comunica in termen de 5 zile, in scris, proprietarului/chiriasului navei.
(3) In baza deciziei prevazute la alin. (1) se vor efectua mentiunile
necesare in registrele matricole si in registrul de evidenta centralizata.
(4) In termen de 15 zile de la primirea deciziei, proprietarul/utilizatorul
este obligat sa depuna actul de nationalitate.
(5) La solicitarea proprietarului/utilizatorului ANR va elibera
certificatul de radiere in care se vor mentiona si eventualele garantii reale
mobiliare si/sau sarcini.
Art. 48
(1) In caz de pierdere totala a navei din cauza naufragiului, esuarii sau
incendiului, retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman si radierea
din registrele matricole si din registrul de evidenta centralizata se vor face
pe baza urmatoarelor documente ce vor fi depuse de proprietar sau utilizator la
capitania portului:
a) cerere-tip, prevazuta in anexa nr. 6;
b) declaratie de abandon, autentificata de un notar public;
c) actul de nationalitate, daca acesta a fost recuperat.
(2) In baza documentelor prevazute la alin. (1), directorul general al ANR
emite decizia de retragere a dreptului de arborare a pavilionului roman.
(3) In baza deciziei prevazute la alin. (2) se vor face mentiunile necesare
in registrele matricole si registrul de evidenta centralizata.
Art. 49
(1) Dezmembrarea unei nave sub pavilion roman se face in baza unei
autorizatii emise de capitania portului in a carei zona se va dezmembra nava.
(2) Pentru obtinerea autorizatiei prevazute la alin. (1) proprietarul navei
va depune:
a) cerere-tip de dezmembrare a navelor, prevazuta in anexa nr. 6;
b) acordul scris al creditorilor pentru dezmembrarea navei, in cazul in
care aceasta este grevata de sarcini - original.
(3) Dupa dezmembrarea navei, proprietarul va obtine de la capitania
portului in zona careia a avut loc operatiunea un document prin care se
certifica finalizarea dezmembrarii.
Art. 50
Navele care au fost dezmembrate vor fi scoase din evidenta pe baza
urmatoarelor documente, care vor fi depuse de catre proprietar la capitania
portului de inmatriculare:
a) cerere-tip de retragere a navei dezmembrate, prevazute in anexa nr. 6;
b) documentul prin care se certifica finalizarea dezmembrarii, prevazut la
art. 49 alin. (1) - original;
c) actul de nationalitate a navei - original.
Art. 51
In cazul in care dezmembrarea navei se face din dispozitia capitaniei de
port in conformitate cu legislatia in vigoare, radierea navei se va face pe
baza unui act emis de capitania care a dat respectiva dispozitie si prin care
se confirma ca nava a fost dezmembrata.
CAP. 5
Transcrierea constituirii, transmiterii si stingerii de drepturi reale
asupra navelor
Art. 52
(1) Constituirea, transmiterea si stingerea drepturilor reale asupra
navelor care arboreaza pavilionul roman se transcriu la solicitarea persoanelor
juridice sau fizice interesate in registrele matricole.
(2) In cazul navelor de categoria I aceste drepturi se transcriu si in
registrul de evidenta centralizata.
(3) La navele aflate in constructie drepturile prevazute la alin. (1) se
transcriu in registrul de evidenta a navelor in constructie.
Art. 53
Garantiile reale mobiliare si/sau sarcinile care greveaza navele sub
pavilion roman sunt opozabile tertilor numai daca sunt transcrise in registrele
matricole.
Art. 54
(1) Transcrierea garantiilor reale mobiliare si/sau a sarcinilor in
registrele matricole se face de catre titulari sau de catre imputernicitii
acestora prin depunerea la capitania portului de inmatriculare a unui aviz de
garantie reala in conformitate cu legislatia in vigoare, care va fi pus la
dispozitie de catre ANR sau capitaniile de port.
(2) Garantiile reale mobiliare si/sau sarcinile care greveaza navele de
categoria I se transcriu si in registrul de evidenta centralizata.
Art. 55
Garantiile reale mobiliare si/sau sarcinile care greveaza navele se
mentioneaza si in actele lor de nationalitate.
Art. 56
(1) Garantiile reale mobiliare care greveaza navele in constructie se
transcriu in registrul de evidenta a navelor in constructie, in conformitate cu
prevederile art. 52 alin. (1).
(2) In momentul terminarii constructiei navei, capitania portului in al
carei registru de evidenta a navelor in constructie a fost inscrisa nava este
obligata sa informeze despre garantiile mobiliare si/sau sarcinile care greveaza
constructia:
a) capitania portului romanesc unde urmeaza sa fie inmatriculata nava, daca
aceasta urmeaza sa arboreze pavilionul roman;
b) autoritatile competente din statul sau misiunea diplomatica pentru
Romania a statului unde urmeaza sa fie inmatriculata nava.
Art. 57
Radierea din registrele matricole, din registrul de evidenta centralizata
si din registrul de evidenta a navelor in constructie a garantiilor reale
mobiliare si/sau a sarcinilor se face in conformitate cu legislatia in vigoare.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 58
Directorul general al ANR poate delega competentele sale privind evidenta
navelor in constructie, acordarea, suspendarea, retragerea dreptului de
arborare a pavilionului roman, inmatricularea, scoaterea din evidenta a
navelor, precum si transcrierea garantiilor reale mobiliare si/sau a sarcinilor
asupra navelor conducatorilor organelor teritoriale operative ale ANR.
Art. 59
Circuitul documentelor intre aparatul central si organele teritoriale
operative ale ANR in aplicarea prevederilor prezentului ordin se stabilesc prin
decizie a directorului general al ANR.
Art. 60
Anexele nr. 1 - 6*) fac parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexele nr. 1 - 6 sunt reproduse in facsimil.
Art. 61
ANR va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 62
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului
transporturilor nr. 327/1994 pentru aprobarea Metodologiei privind evidenta,
inmatricularea si scoaterea din evidenta a navelor sub pavilion roman, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 289 din 12 octombrie 1994, se
abroga.
Art. 63
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat
ANEXA 1
REGISTRUL MATRICOL AL NAVELOR DE CATEGORIA I
PORT DE INMATRICULARE _____________
MATRICOL ___________/______________
NUMELE/NUMARUL NAVEI ______________________________________________________
NUME/NUMAR ANTERIOR _______________________________________________________
MATRICOL ANTERIOR (A.N.R./CPT.) ___________________________________________
______________________________________________________________________________
| | CORP
|
| Matricol A.N.R. (Nr. oficial) _______ | Locul si anul constructiei _________
|
| Tipul navei _________________________ | Constructor (Nume/Adresa) __________
|
| Indicativ de apel ___________________ | ____________________________________
|
| Numar I.M.O. ________________________ | Materialul de constructie al
corpului|
| Numar M.M.S.I. ______________________ | navei ______________________________
|
| Zona de navigatie ___________________ | Numarul puntilor ___________________
|
| _____________________________________ | Modificari _________________________
|
| | ____________________________________
|
|_______________________________________|______________________________________|
| CARACTERISTICI PRINCIPALE | MASINI PRINCIPALE
|
| Lungimea maxima (m) _________________ | Numarul si tipul M.P. ______________
|
| Lungimea intre perpendiculare (m) ___ | Puterea M.P. (KW) __________________
|
| Latimea maxima (m) __________________ | Locul si anul constructiei M.P. ____
|
| Pescajul navei goale (m) ____________ | ____________________________________
|
| Pescajul maxim (m) __________________ | Constructor (Nume/Adresa) __________
|
| Inaltimea de constructie (m) ________ | ____________________________________
|
| Inaltimea maxima (m) ________________
|______________________________________|
| Bord liber (cm) _____________________ | PARTICULARITATI TONAJ
|
| Bord liber majorat (cm) _____________ | Tonaj brut (TRB) ___________________
|
| Nr. maxim de pasageri _______________ | Tonaj net (TRN) ____________________
|
| _____________________________________ | Deadweight (tdw) ___________________
|
| | Deplasament maxim (t) ______________
|
| | Capacitate maxima de incarcare (t) _
|
|_______________________________________|______________________________________|
Proprietar (Nume/Adresa) __________________________________________________
___________________________________________________________________________
Operator (Nume/Adresa) ____________________________________________________
___________________________________________________________________________
Pavilionul roman a fost arborat in baza aprobarii date de _________________
prin _____________ nr.____/___________________________________________________
Actul de nationalitate care atesta dreptul de arborare a pavilionului roman
_____________________ eliberat de ____________________ la data de _____________
sub nr. ___________________ este valabil pana la data de ______________________
ANEXA 2
REGISTRUL MATRICOL AL NAVELOR DE CATEGORIA a II-a
PORT DE INMATRICULARE _____________
MATRICOL ___________/______________
NUMELE/NUMARUL DE IDENTIFICARE AL NAVEI ___________________________________
___________________________________________________________________________
NUME/NUMAR ANTERIOR _______________________________________________________
MATRICOL ANTERIOR (A.N.R./CPT./Oficiu de capitanie) _______________________
TIPUL NAVEI _______________________________________________________________
INDICATIV DE APEL/NR. M.M.S.I. ____________________________________________
______________________________________________________________________________
| CARACTERISTICI PRINCIPALE | CORP |
| Lungimea maxima (m) _________________ | Locul si anul constructiei _________
|
| Lungimea intre perpendiculare (m) ___ | Constructor (Nume/Adresa) __________
|
| Latimea maxima (m) __________________ | ____________________________________
|
| Pescajul navei goale (m) ____________ | Materialul de constructie al
corpului|
| Pescajul maxim (m) __________________ | navei ______________________________
|
| Inaltimea de constructie (m) ________ | Catarge fixe _______ mobile _______
|
| Inaltimea maxima (m) ________________ | Modificari _________________________
|
| Bord liber (cm) _____________________ | ____________________________________
|
| Bord liber majorat (cm) _____________
|______________________________________|
| Nr. max. de pasageri ________________ | MASINI PRINCIPALE
|
| Viteza (Km/h) _______________________ | Numarul si tipul M.P. ______________
|
| Zona de navigatie ___________________ | Locul si anul constructiei M.P. ____
|
|______________________________________ | Constructor (Nume/Adresa) __________
|
| PARTICULARITATI TONAJ | ____________________________________
|
| Tonaj brut (TRB) ____________________ | Seria motorului ____________________
|
| Tonaj net (TRN) _____________________ | Puterea M.P. (KW) __________________
|
| Deadweight (tdw) ____________________ | Combustibil ________________________
|
| Deplasament maxim (t) _______________ |
|
| Capacitate maxima de incarcare (t) __ | |
|_______________________________________|______________________________________|
Proprietar (Nume/Adresa) __________________________________________________
___________________________________________________________________________
Operator (Nume/Adresa) ____________________________________________________
___________________________________________________________________________
Pavilionul roman a fost arborat in baza aprobarii date de _________________
prin ______________ nr.____/__________________________________________________
Actul de nationalitate care atesta dreptul de arborare a pavilionului roman
_____________________ eliberat de ____________________ la data de _____________
sub nr. ___________________ este valabil pana la ______________________________
ANEXA 3
REGISTRUL DE EVIDENTA A NAVELOR IN CONSTRUCTIE
CAPITANIA PORTULUI ______________________
MATRICOL ______/______________
NUMAR COMANDA/CONSTRUCTIE _________________________________________________
TIPUL CONSTRUCTIEI ________________________________________________________
AUTORIZATIE DE CONSTRUCTIE (Nr./Data) _____________________________________
CONSTRUCTOR (Nume/Adresa) _________________________________________________
BENEFICIAR (Nume/Adresa) __________________________________________________
______________________________________________________________________________
| CARACTERISTICI PRINCIPALE | PARTICULARITATI TONAJ
|
| Lungimea maxima (m) _________________ | Tonaj brut (TRB) ___________________
|
| Lungimea intre perpendiculare (m) ___ | Tonaj net (TRN) ____________________
|
| Latimea maxima (m) __________________ | Deadweight (tdw) ___________________
|
| Pescajul navei goale (m) ____________ | Deplasament maxim (t) ______________
|
| Pescajul maxim (m) __________________ | Capacitate maxima de incarcare (t) _
|
| Inaltimea de constructie (m) ________ |______________________________________|
| Inaltimea maxima (m) ________________ | CARACTERISTICILE MOTORULUI PRINCIPAL
|
| Bord liber (cm) _____________________ | Numarul si tipul M.P. ______________
|
| Zona de navigatie ___________________ | Puterea M.P. (KW)___________________
|
| _____________________________________ | Locul si anul constructiei M.P. ____
|
| | ____________________________________
|
| | Constructor (Nume/Adresa) __________
|
| | ____________________________________
|
|_______________________________________|______________________________________|
Data lansarii la apa: _______________ Proces-verbal nr. ___ din ____________
incheiat de _________________________________
Permisul provizoriu de arborare a pavilionului roman eliberat de
___________ _______________________________________ sub nr. _____ din
____________ este valabil pana la ____________________________
Valabilitatea permisului provizoriu de arborare a pavilionului roman s-a
prelungit pana la _____________________________________________________________
Pavilionul roman a fost arborat in baza aprobarii date de _________________
prin _________________________ nr. _____________/_____________
Capitania portului de inmatriculare _______________________________________
matricol ___________________________ din ______________________________________
ANEXA 4
REGISTRUL DE EVIDENTA CENTRALIZATA A NAVELOR
MATRICOL A.N.R. ________________________
PORT DE INMATRICULARE ________________
MATRICOL C.P.T. ________/_____________
NUMELE/NUMARUL NAVEI ______________________________________________________
NUME/NUMAR ANTERIOR _______________________________________________________
MATRICOL ANTERIOR (A.N.R/CPT.) ____________________________________________
______________________________________________________________________________
| | CORP
|
| Tipul navei _________________________ | Locul si anul constructiei _________
|
| Indicativ de apel ___________________ | Constructor (Nume/Adresa) __________
|
| Numar I.M.O. ________________________ | ____________________________________
|
| Numar M.M.S.I. ______________________ | Materialul de constructie al
corpului|
| Zona de navigatie ___________________ | navei ______________________________
|
| _____________________________________ | Numarul puntilor ___________________
|
| | Modificari _________________________
|
| | ____________________________________
|
|_______________________________________|______________________________________|
| CARACTERISTICI PRINCIPALE | MASINI PRINCIPALE
|
| Lungimea maxima (m) _________________ | Numarul si tipul M.P. ______________
|
| Lungimea intre perpendiculare (m) ___ | Puterea M.P. (KW) __________________
|
| Latimea maxima (m) __________________ | Locul si anul constructiei M.P. ____
|
| Pescajul navei goale (m) ____________ | ____________________________________
|
| Pescajul maxim (m) __________________ | Constructor (Nume/Adresa) __________
|
| Inaltimea de constructie (m) ________ | ____________________________________
|
| Inaltimea maxima (m) ________________
|______________________________________|
| Bord liber (cm) _____________________ | PARTICULARITATI TONAJ
|
| Bord liber majorat (cm) _____________ | Tonaj brut (TRB) ___________________
|
| Nr. maxim de pasageri _______________ | Tonaj net (TRN) ____________________
|
| _____________________________________ | Deadweight (tdw) ___________________
|
| _____________________________________ | Deplasament maxim (t) ______________
|
| | Capacitate maxima de incarcare (t) _
|
|_______________________________________|______________________________________|
Proprietar (Nume/Adresa) __________________________________________________
___________________________________________________________________________
Operator (Nume/Adresa) ____________________________________________________
___________________________________________________________________________
Pavilionul roman a fost arborat in baza aprobarii date de _________________
prin ______________ nr.____/__________________________________________________
Actul de nationalitate care atesta dreptul de arborare a pavilionului roman
______________________ eliberat de ____________________ la data de ____________
sub nr. ___________________ este valabil pana la data de ______________________
ANEXA 5
DOMNULE CAPITAN SEF
Subsemnatul/Subscrisa
...................................................... act de identitate
............... seria .......... nr ............./cod fiscal ............... cu
domiciliul/sediul in localitatea ..........................., str.
.......................... nr. ..., bloc ..., scara ..., etaj ..., ap. ...,
judet/sector ............................, cod postal .............., casuta
postala ..........., telefon ........................, fax
...................., e-mail ............................, web site
....................., in calitate de constructor
_
|_| Navei
_
|_| Corpului de nava
tip ........................................, comanda nr.
...................... al carui constructor este ......................................................
cu domiciliul/sediul in ........................., str.*1)
..................... nr. ..., bloc ..., scara ..., etaj ..., ap. ...,
judet/sector ................., cod postal ..............., casuta postala
........., telefon ................., fax*2) .................., e-mail
..................., web site ................
solicit:
_
|_| autorizatie de constructie
_
|_| scoaterea navei din registrul de evidenta a navelor in constructie
_
|_| acordare drept provizoriu de arborare a pavilionului roman
Anexez urmatoarele documente:
______________________________________________________________________________
|Nr. | Denumirea actului | Nr. si data actului/Emitent
|
|crt.| |
|
|____|_________________________________|_______________________________________|
| | | |
|____|_________________________________|_______________________________________|
In acest sens, am completat, pe propria raspundere, cunoscand ca
declaratiile inexacte se pedepsesc conform legii.
Data ............ Semnatura. ...............
L.S.
ANEXA 6
DOMNULE CAPITAN SEF
Subsemnatul/Subscrisa .......................................... act de
identitate ............ seria ...... nr. ............/cod fiscal
............... cu domiciliul/sediul in localitatea ..................., str.
.................. nr. ..., bloc ..., scara ..., etaj ..., ap. ...,
judet/sector ................., cod postal ................, casuta postala
..........., telefon .............., fax. ..............., e-mail
...................., web site ..................., in calitate de
proprietar/utilizator/operator al navei (nume/nr.) ..............
tip .................... inmatriculata in (tara, port) .........................
cu nr. matricol ...................... arborand pavilionul solicit efectuarea
urmatoarelor operatiuni privind nava mai sus mentionata:
_
|_| acordarea dreptului de arborare a pavilionului roman
_
|_| transcrierea dreptului de proprietate
_
|_| eliberarea unui duplicat dupa actul de nationalitate
_
|_| retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman
_
|_| suspendarea dreptului de arborare a pavilionului roman
_
|_| eliberarea unei autorizatii de dezmembrare
_
|_| eliberarea unui permis provizoriu de arborare a pavilionului roman
_
|_| schimbarea numelui/numarului
_
|_| eliberarea unei autorizatii de modificare a structurii constructive a
navei
_
|_| schimbarea portului de inmatriculare
Anexez urmatoarele documente:
______________________________________________________________________________
|Nr. | Denumirea actului | Nr. si data actului/Emitent
|
|crt.| |
|
|____|_________________________________|_______________________________________|
| | |
|
|____|_________________________________|_______________________________________|
In acest sens, am completat, pe propria raspundere, in doua exemplare,
cunoscand ca declaratiile inexacte se pedepsesc conform legii.
Data ............ Semnatura. ...............
L.S.
|