ORDIN
Nr. 327 din 8 septembrie 1994
pentru aprobarea Metodologiei privind evidenta, inmatricularea si scoaterea din
evidenta a navelor sub pavilion roman
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 289 din 12 octombrie 1994

In conformitate cu prevederile din Cartea a II-a din Codul comercial, ale
Decretului nr. 443/1972 privind navigatia civila si al H.C.M. nr. 40/1973,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 452/1994 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmatorul ordin :
1. Se aproba Metodologia privind evidenta, inmatricularea si scoaterea din
evidenta a navelor sub pavilion roman, prevazuta in anexa la prezentul ordin.
2. Dispozitiile cuprinse in prezenta metodologie sunt obligatorii pentru
toate persoanele juridice si fizice care construiesc, detin sau inchiriaza nave
sub pavilion roman.
Nu sunt supuse prevederilor prezentului ordin navele Ministerului Apararii
Nationale si ale Ministerului de Interne.
3. Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind evidenta, inmatricularea si scoaterea din evidenta a navelor sub
pavilion roman
CAP. 1
Evidenta navelor de categoria I in constructie
1. Persoanele juridice si fizice care construiesc, reconstruiesc sau
modifica o nava in Romania trebuie sa obtina, inaintea inceperii lucrarilor,
Autorizatia de constructie, reconstructie, modificare, care va fi emisa de
capitania portului in raza careia se executa aceasta lucrare.
Nici o alta avizare sau aprobare nu poate absolvi persoanele fizice si juridice
prevazute in alineatul precedent de obtinerea autorizatiei de constructie,
reconstructie, modificare.
La capitania portului se vor depune in dublu exemplar, cu 30 de zile
inaintea inceperii constructiei, reconstructiei, modificarii, urmatoarelor
acte:
- cererea de obtinere a autorizatiei de constructie, reconstructie,
modificare;
- avizul tehnic emis de Registrul Naval roman sau alt registru naval, daca
documentatia dupa care se efectueaza constructia nu este intocmita de Registrul
Naval Roman;
- copia contractului de constructie;
- in cazul in care s-a obtinut un credit prin gajarea (ipotecarea) navei
sau a unei parti din nava, se va depune o copie a actului de constituire a
gajului (ipotecii). In cazul in care creditul a fost obtinut de la o banca din
strainatate, actele vor fi traduse si legalizate.
In aceste cazuri noul titular de contract va depune, la capitania portului
care a emis autorizatia de constructie, reconstructie, modificare, acordul
fostului titular de renuntare la constructie, actul de constituire a gajului
(ipotecii) - daca este cazul, in traducere legalizata -, insotit de documentul
emis de santierul de constructie pentru suma achitata pana la momentul
incheierii contractului de gaj (ipoteca).
2. In cazul in care pentru o nava se continua constructia, reconstructia,
modificarea in alte santiere care nu sunt in raza de jurisdictie a capitaniei
portului care a emis autorizatia, se procedeaza astfel:
- capitania portului in a carei raza de jurisdictie se afla noul santier ia
nava in evidenta in momentul in care titulari de contract de constructie
prezinta autorizatia de constructie, reconstructie, modificare si contractul de
constructie.
Orice modificare in situatia juridica a navei - transmiteri de proprietate,
constituiri si stingeri de drepturi reale asupra navelor - vor fi aduse la
cunostinta capitaniei portului care a emis autorizatia de constructie,
reconstructie, modificare.
Sunt opozabile fata de terti numai inscrisurile din registrul navelor in
constructie al capitaniei portului care emite autorizatia de constructie,
reconstructie, modificare.
3. Inspectoratul navigatiei Civile va tine o evidenta centralizata a
navelor in constructie in registrul navelor in constructie.
Capitania portului care emite autorizatia de constructie, reconstructie,
modificate transmise la Inspectoratul Navigatiei Civile urmatoarele date:
- numarul autorizatiei de constructie, reconstructie, modificare;
- tipul navei;
- santierul de constructie;
- numele titularului de contract;
- numarul contractului;
- gajuri (ipoteci) asupra navei.
De asemenea, va comunica eventualele transmiteri de proprietati,
constituiri sau stingeri de drepturi reale asupra navelor, intervenite pana la
semnarea actelor prin care se certifica intrarea navei in posesia
proprietarului.
CAP. 2
Inmatricularea navelor de categoria I
4. Inmatricularea navelor (maritime si fluviale) de categoria I se face
prezentand urmatoarele documente:
- cererea proprietarului prin care acesta solicita inmatricularea navei la
capitania portului;
- actele din care rezulta cetatenia sau nationalitatea romana a
proprietarului, persoana fizica sau juridica romana, cu domiciliul sau sediul
in Romania, in vederea arborarii pavilionului roman;
- actul de dobandire a proprietatii navei (contract de vanzare - cumparare,
donatie, contract joint-venture in care se mentioneaza ca nava reprezinta
aportul in natura la capitalul societatii mixte, factura, contractul de constructie
si altele asemenea), inclusiv actul de radiere a inscrierilor anterioare - daca
este cazul;
- actul doveditor al scoaterii din evidenta, emis de autoritatea portuara
competenta a tarii in care s-a construit sau a fost inmatriculata nava, daca
nava nu a fost construita in Romania sau nu a fost dobandita de la un
proprietar roman;
- certificatul emis de autoritatea statului unde s-a aflat inmatriculata
nava sau unde a fost construita, care dovedeste ca aceasta nu este gravata de
sarcini. In caz contrar, se vor prezenta documentele din care reies aceste
sarcini si acceptul noului proprietar de a prelua in aceste conditii;
- certificatele care sa ateste starea tehnica a navei, emise de Registrul
naval de clasificare;
- fotografia navei format 13 x 18 cm.
Pentru cazurile in care navele au fost dobandite sau construite in
strainatate, actele mentionate mai sus, referitoare la situatia lor juridica,
se vor prezenta in copii traduse si legalizate.
5. In momentul primirii acestor documente, capitania portului unde se
inmatriculeaza nava completeaza foaia matricola din Registrul de evidenta si
inainteaza Inspectorului Navigatiei Civile un set din documentele mentionate
mai sus.
6. Inspectoratul Navigatiei Civile inregistreaza nava in Registrul de
evidenta centralizat, intocmeste ordinul ministrului transporturilor prin care
se acorda dreptul de arborare a pavilionului roman si elibereaza certificatul
de nationalitate/atestatul de bord.
Acolo unde este cazul, se opereaza si transferul de proprietate pe baza
documentelor prevazute la cap. III.
7. Dupa semnarea certificatului de nationalitate/atestatului de bord,
Inspectoratul Navigatiei Civile il preda capitaniei portului de inmatriculare
unde a fost inmatriculata nava, impreuna cu documentele necesare eliberarii.
8. Capitania portului preda, sub semnatura, comandantului sau armatorului,
actul de nationalitate/atestatul de bord, pentru a fi atasat la celelalte acte
de bord.
Dovada de primire se ataseaza la dosarul cazier.
CAP. 3
Modificarea certificatului de nationalitate/atestatului de bord in cazul
transmiterii proprietatii unei persoane fizice sau juridice romane
9. In cazul schimbarii navei, noul proprietar este obligat sa se prezinte,
intr-un termen de maximum 30 de zile la capitania portului unde se afla
inmatriculata nava si se solicita modificarea certificatului de
nationalitate/atestatului de bord.
Pentru modificarea certificatului de nationalitate/atestatului de bord,
proprietarul va prezenta o cerere prin care va solicita un nou certificat de
nationalitate/atestat de bord, la care se anexeaza, in dublu exemplar,
urmatoarele acte:
- copie dupa actul de dobandire a dreptului de proprietate: contract de
vanzare-cumparare, donatie, contract joint-venture (in care se mentioneaza ca
nava reprezinta aportul in natura la capitalul societatii mixte), factura si
altele asemenea.
In cazul societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, este necesar
sa se prezinte si o copie dupa hotararea adunarii generale a actionarilor
(imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat) prin
care s-a aprobat vanzarea, donatia, contractul de joint-venture (in care se
mentioneaza faptul ca nava reprezinta aportul in natura la capitalul societatii
mixte);
- dovada ca nava este libera de orice fel de creante sau documentele
referitoare la aceste creante, daca ele exista, si in acest ultim caz, acceptul
noului proprietar de a o prelua in aceste conditii.
10. Capitania portului care a primit actele va inainta la Inspectoratul
Navigatiei Civile cate un set din documentele mentionate, pentru aprobarea
schimbarii certificatului de nationalitate/atestatului de bord.
Inspectoratul Navigatiei Civile elibereaza noile certificate de nationalitate/atestate
de bord si le transmite capitaniei portului unde se afla inmatriculata nava.
11. La primirea noilor certificate de nationalitate/atestate de bord,
capitania portului va inscrie modificarile survenite in Registrul matricol.
Capitania portului va preda noile certificate de nationalitate/atestate de
bord numai la primirea si la anularea vechilor certificate de nationalitate/
atestate de bord si la prezentarea celorlalte documente de bord care sa ateste
starea tehnica a navei, in cazurile in care navele se afla in porturile
romanesti.
CAP. 4
Scoaterea din evidenta a navelor
12. Scoaterea din evidenta a navelor se face in urmatoarele situatii:
1. pierderea nationalitatii romane prin transmiterea dreptului de
proprietate catre o persoana fizica sau juridica straina
1.1. Armatorul roman care a vandut nava unei persoane fizice sau juridice
straine prezinta capitaniei portului o cerere privind radierea navei din
Registrul matricol, precum si urmatoarele acte:
- copie dupa actul de instrainare a navei: contract de vanzare-cumparare,
donatie, contract joint-ventue (in care se mentioneaza ca nava reprezinta
aportul in natura la capitalul societatii mixte), factura si altele asemenea.
In cazul societatilor comerciale cu capital majoritar de stat este necesar
sa se prezinte si o copie dupa hotararea adunarii generale a actionarilor
(imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat) prin
care s-a aprobat instrainarea navei prin vanzare, donatie, contract
joint-venture;
- dovada ca nava este libera de orice fel de creante sau documente
referitoare la aceste creante, daca ele exista, si in acest ultim caz, acceptul
noului proprietar de a o prelua in aceste conditii.
In cazul in care transmiterea proprietatii se face in strainatate, se vor
respecta prevederile alin. 2 al art. 493 din Codul comercial, in sensul
inregistrarii vanzarii in registrele oficiului consular, iar actele prevazute
la alineatele de mai sus vor fi traduse si legalizate.
Se vor prezenta copii traduse si legalizate numai ale partii din contract
in care se prezinta clauzele referitoare strict la situatia juridica a navei
[transferul de proprietate, schimbarea numelui, aportul la capital, gajul
(ipoteca) etc.].
1.2. Inspectoratul Navigatiei Civile intocmeste ordinul ministerului
transporturilor pentru retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman,
in vederea arborarii altui pavilion.
Inspectoratul Navigatiei Civile transmite ordinul ministrului
transporturilor de radiere si restituie dosarul cazier al navei la capitania
portului unde a fost inmatriculata nava, mentionand anularea si arhivarea
vechiului certificat de nationalitate/atestat de bord.
Capitania portului nu va permite plecarea navei decat dupa predarea
certificatului de nationalitate/atestatului de bord, precum si a celorlalte
acte de bord. Plecarea navei se face pe baza unui nou certificat de
nationalitate/atestat de bord, eliberat de autoritatea portuara a tarii in care
urmeaza sa se inmatriculeze nava sau pe baza unui permis provizoriu.
2. casarea, dezmembrarea si pierderea navei in urma unui naufragiu,
incendiu, esuare sau altor imprejurari
2.1. Armatorul depune la capitania portului de inmatriculare urmatoarele
acte:
- cererea de scoatere din evidenta a navei;
- copie dupa actul prin care se certifica casarea navei si procesul-verbal
de dezmembrare (unde este cazul).
In cazul pierderii navei in urma unui naufragiu, incendiu, esuate sau altor
imprejurari, se prezinta:
- actul de abandon;
- copie dupa actul de cercetare, ramas definitiv;
- certificatul de nationalitate/atestatul de bord sau celelalte acte de
bord, daca au fost recuperate;
- actul oficial al autoritatilor romane sau straine competente prin care se
constata (se certifica) incendiul, naufragiul, esuarea.
2.2. La primirea acestor documente, Inspectoratul Navigatiei Civile emite
decizia de scoatere din evidenta, care va fi transmisa capitaniei portului unde
a fost inmatriculata nava.
NOTA:
1. Pentru toate cazurile - inmatriculari, scoateri din evidenta,
transmiteri de proprietate, reinmatriculari -, data emiterii ordinului
ministrului transporturilor sau a deciziei Inspectoratului Navigatiei Civile
reprezinta momentul efectiv al intrarii in vigoare a operatiunii respective,
indiferent de data la care se opereaza in Registrul centralizat de evidenta a
navelor la Inspectoratul Navigatiei Civile s in Registrul matricol la capitania
portului.
2. Orice document in care se face referire la situatia juridica a navei,
incheiat in strainatate sau emis de alte autoritati decat cele romane, va fi
prezentat in copie tradusa si legalizata.