ORDIN
Nr. 6 din 5 ianuarie 1995
pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 308/1994 privind
acordarea licentelor si a autorizatiilor agentilor economici care isi
desfasoara activitatea in domeniul naval
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 7 din 17 ianuarie 1995
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 452/1994 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor, ministrul transporturilor,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
In scopul simplificarii formalitatilor de obtinere a licentelor si
autorizatiilor, Ordinul ministrului transporturilor nr. 308/1994, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 295 din 18 octombrie 1994, se
modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Pentru fiecare activitate prevazuta in anexa nr. 1, cap. A, Ministerul
Transporturilor stabileste, prin caiete de sarcini, conditiile si criteriile pe
care trebuie sa le indeplineasca agentul economic solicitant pentru a obtine
licenta.
Caietele de sarcini pentru licente se elaboreaza de catre Ministerul
Transporturilor si vor cuprinde:
a) conditii privind mijloacele tehnice;
b) conditii privind personalul de conducere."
2. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Ministerul Transporturilor autorizeaza functionarea agentilor economici
care desfasoara activitatile prevazute in anexa nr. 1, cu luarea in considerare
a conditiilor tehnice si functionale specifice desfasurarii activitatii in
zonele solicitate. Capitaniile porturilor si administratiile porturilor ori,
dupa caz, ale cailor navigabile vor pune la dispozitia ministerului, la cererea
acestuia, datele necesare autorizarii."
3. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Pentru fiecare activitate prevazuta in anexa nr. 1, Ministerul
Transporturilor stabileste, prin caiete de sarcini, conditiile si criteriile pe
care trebuie sa le indeplineasca agentul economic solicitant pentru a obtine
autorizatia.
Caietele de sarcini pentru autorizatii se elaboreaza de catre Ministerul
Transporturilor si vor cuprinde:
a) cadrul legal normativ pentru desfasurarea activitatii;
b) conditii privind mijloacele tehnice utilizate;
c) conditii privind personalul de conducere;
d) conditii privind personalul de executie;
e) conditii generale privind desfasurarea activitatii;
f) conditii tehnice si functionale specifice desfasurarii activitatii in
perimetrul infrastructurilor portuare si de cai navigabile;
g) raportarea activitatii.
Conditiile privind mijloacele tehnice utilizate cuprinse in caietele de
sarcini sunt de natura tehnica si functionala si au ca scop respectarea
normelor de siguranta a navigatiei, de securitate a infrastructurilor portuare
si de cai navigabile, de asigurare a integritatii marfurilor transportate, de
asigurare a conditiilor de munca si a protectiei vietii umane, de asigurare a
calitatii prestatiilor, de aliniere la normele impuse de conventiile
internationale la care Romania este parte.
Conditiile privind personalul de conducere vizeaza experienta profesionala
si probitatea morala a persoanelor desemnate sa conduca activitatile ce se
desfasoara in porturi si pe caile navigabile.
Conditiile privind personalul de executie urmaresc asigurarea cu persoane
calificate, brevetate, abilitate pentru fiecare post, potrivit reglementarilor
in vigoare.
Conditiile generale si specifice urmaresc integrarea agentului economic in
activitatile complexe ce se desfasoara in porturi si pe caile navigabile, fiind
determinate de caracteristicile tehnico-functionale ale infrastructurilor
portuare si de cai navigabile si de reglementarile in vigoare, precum si de
normele de protectie a mediului.
Raportarea activitatii se face in scop statistic, in concordanta cu
reglementarile in vigoare, si are ca scop cunoasterea indicatorilor specifici
necesari Ministerului Transporturilor pentru stabilirea strategiilor
sectoriale."
4. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Ministerul Transporturilor are obligatia ca, in termen de 30 de zile de la
data inregistrarii cererii, sa comunice agentului economic acordarea sau
neacordarea licentei sau, dupa caz, a autorizatiei.
Contestatiile la refuzul de acordare a licentelor sau a autorizatiilor se
rezolva potrivit legii.
Acordarea licentei si a autorizatiei de catre Ministerul Transporturilor se
comunica administratiei porturilor si/sau ale cailor navigabile si capitaniilor
portuare interesate."
5. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Administratia portului sau a caii navigabile in perimetrul careia a fost
autorizata functionarea agentului economic are obligatia ca in contractele
incheiate cu acesta sa includa clauze in concordanta cu conditiile tehnice si
functionale cuprinse in caietul de sarcini, anexa la autorizatie."
6. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Nerespectarea prevederilor cuprinse in caietele de sarcini, anexe la
licente si la autorizatii, constatata de expertul-controlor, atrage dupa sine
notificarea scrisa, suspendarea sau retragerea licentelor/autorizatiilor.
Aceste masuri sa iau de catre Ministerul Transporturilor si se vor comunica
in termen de 10 zile agentilor economici in cauza si administratiilor
porturilor sau ale cailor navigabile si/sau capitaniilor porturilor, dupa
caz."
7. Punctul 1 din anexa nr. 2 se completeaza cu urmatoarea sarcina pentru
compartimentele de licente si autorizatii:
"- consultarea administratiilor porturilor sau ale cailor navigabile
si, dupa caz, a capitaniilor porturilor, pentru stabilirea conditiilor tehnice
si functionale care urmeaza a fi cuprinse in caietele de sarcini, anexe la
licente/autorizatii."
8. Alineatele 6 si 7 ale punctului 3 "Organismele sistemului" din
anexa nr. 7 vor avea urmatorul cuprins:
"- Administratia portului sau a caii navigabile, regie autonoma de
administrare a infrastructurii, care, la solicitarea Ministerului
Transporturilor, precizeaza conditiile tehnice si functionale care trebuie
cuprinse in caietele de sarcini, anexe la autorizatii, conditii determinate de
caracteristicile constructive ale infrastructurilor in perimetrul carora
agentul economic solicita autorizarea functionarii.
- Capitania Portului, institutie publica din subordinea Ministerului
Transporturilor care, la solicitarea agentilor economici interesati, elibereaza
<<certificate>> prin care atesta ca agentul economic detine nave
(in proprietate sau inchiriate) care sunt inmatriculate in registrele de
evidenta proprii si indeplinesc conditiile de siguranta a navigatiei."
9. Punctul 7 "Controlul agentilor economici privind modul de
respectare a licentelor/autorizatiilor" din anexa nr. 7 va avea urmatorul
cuprins:
"7. Controlul agentilor economici privind modul de respectare a
licentelor si autorizatiilor
7.1. Pentru controlul modului in care fiecare agent economic respecta
prevederile caietelor de sarcini, anexe la licente/autorizatii, ministrul
transporturilor va desemna periodic, prin ordin, si va imputernici in acest
scop specialisti din cadrul Directiei porturilor si navigatiei maritime
(D.P.N.M.), Directiei generale a Dunarii si canalelor navigabile (D.G.D.C.N.)
si Inspectoratului navigatiei civile. Personalul desemnat va controla numai
activitatile agentilor economici pentru care a fost imputernicit sa efectueze
controlul si va detine o legitimatie de control.
7.2. In functie de abaterile savarsite de agentul economic,
expertul-controlor, prin procesul-verbal incheiat in urma controlului efectuat,
propune urmatoarele:
- mentinerea licentei/autorizatiei;
- notificarea in scris a agentului economic asupra neregulilor constatate
si durata pana la care acesta are obligatia de a se incadra in prevederile
caietelor de sarcini;
- suspendarea licentei/autorizatiei si durata suspendarii, in functie de
abaterile constatate;
- retragerea licentei/autorizatiei.
7.2.1. Notificarea in scris se efectueaza cand agentul economic nu respecta
o parte a prevederilor caietelor de sarcini si va cuprinde prevederile
respective si durata pana la care agentul economic este obligat sa ia masurile
corespunzatoare pentru incadrarea in cerintele caietelor de sarcini.
7.2.2. Masura de suspendare a licentelor/autorizatiilor se propune de
expertul-controlor cand se constata ca dupa doua notificari, pe durata
valabilitatii licentei/autorizatiei, agentul economic nu a luat masurile
corespunzatoare pentru incadrarea in prevederile caietelor de sarcini.
7.2.3. Masura de retragere a licentei/autorizatiei se propune de catre
expertul-controlor in cazurile in care se constata abateri grave de la
prevederile caietelor de sarcini privind siguranta navigatiei si a
infrastructurii portuare si pe cai navigabile, protectia mediului, protectia
muncii, prevenirea si stingerea incendiilor, in cazurile in care nu se transmit
in termenele stabilite raportarile statistice prevazute in caietele de sarcini
sau nu mai sunt indeplinite conditiile de incadrare in normele legale interne
si internationale la care Romania este parte semnatara. Retragerea
licentei/autorizatiei se face si in cazul in care agentul economic nu a luat
masurile de incadrare in prevederile caietelor de sarcini in perioada de
suspendare a licentei/autorizatiei.
7.3. Pe timpul perioadei stabilite prin notificare sau prin comunicarea de
suspendare, agentul economic are obligatia de a lua masurile corespunzatoare
pentru reincadrarea in cerintele caietului de sarcini. In momentul in care
agentul economic considera ca problemele pentru care a primit notificarea sau
suspendarea licentei/autorizatiei au fost rezolvate, acesta va solicita
constatarea de catre expertul-controlor.
7.4. Expertul-controlor are obligatia de a se prezenta in termen de 10 zile
de la solicitarea agentului economic sau din oficiu, la sfarsitul perioadei
prevazute in notificare sau in comunicarea de suspendare.
7.5. In cazul in care se constata ca agentul economic s-a reincadrat in
prevederile caietului de sarcini, prin procesul-verbal de control, expertul-controlor
propune anularea notificarii sau a suspendarii licentei/autorizatiei.
7.6. In cazul in care se constata ca la sfarsitul perioadei, prin masurile
luate, agentul economic nu s-a incadrat in prevederile caietului de sarcini,
expertul-controlor, prin procesul-verbal de control, propune urmatoarele:
- o a doua notificare pentru agentii economici avertizati cu prima
notificare;
- suspendarea licentei/autorizatiei pentru agentii economici avertizati cu
doua notificari;
- retragerea licentei/autorizatiei pentru agentii economici care au fost
sanctionati prin suspendarea acestora.
7.7. Decizia de notificare, de suspendare sau de anulare a acestor masuri,
precum si retragerea licentei/autorizatiei revin secretarului de stat, la propunerea
directorilor directiilor de specialitate (D.P.N.M. si D.G.D.C.N.), pe baza
constatarilor cuprinse in procesele-verbale incheiate in urma controlului
efectuat de experti-controlori imputerniciti in acest scop.
7.8. Decizia prevazuta la punctul 7.7. se comunica in scris agentilor
economici in termen de 10 zile de la data procesului-verbal de control.
7.9. Expertul-controlor nu are dreptul sa opreasca derularea unor
activitati, chiar daca se incalca conditiile de autorizare.
7.10. Agentul economic poate depune contestatie in termen de 10 zile de la
data comunicarii, la secretarul de stat, in cazul luarii impotriva sa a masurii
de notificare in scris, de suspendare sau de retragere a licentei/autorizatiei.
Secretarul de stat va analiza contestatia si, in termen de 30 de zile, va lua
decizia privind mentinerea sau anularea masurii.
7.11. Agentul economic care nu este multumit de modul de rezolvare a
contestatiei se poate adresa justitiei."
10. La anexa nr. 7.1. "Cerere pentru acordarea licentei de transport
naval", litera c) de pe versoul cererii, care cuprinde continutul
dosarului, va avea urmatorul cuprins:
"c) lista parcului de nave pentru transport, aflate in proprietate sau
inchiriate, impreuna cu certificatul eliberat de capitania portului unde sunt
inregistrate navele sau cu certificatele eliberate de catre o societate de
clasificare recunoscuta de autoritatea publica romana abilitata in acest scop,
daca navele nu sunt inmatriculate in Romania."
11. La anexele nr. 7.8.2., 7.8.3. si 7.8.4. (cereri pentru acordarea
autorizatiilor de functionare), literele c), d), e) si f) de pe versoul
cererilor, care cuprinde continutul dosarelor, se modifica dupa cum urmeaza:
a) litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) lista principalelor mijloace fixe, dotari, constructii etc., ce
urmeaza a fi utilizate in desfasurarea activitatii, insotita, dupa caz, de
certificate eliberate de organismele abilitate (capitanii ale porturilor,
R.N.R., I.S.C.I.R. etc);"
b) litera d) se completeaza cu urmatorul text:
"In cazul in care persoana desemnata a semnat contractul de
management, va prezenta numai hotararea adunarii generale a actionarilor;"
c) litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) memoriu privind activitatile pe care le va desfasura agentul
economic;"
d) litera f) se elimina.
Art. 2
Termenele prevazute la art. 11 si la art. 18 alin. 2 din Ordinul nr.
308/1994 se prelungesc cu 90 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al
Romaniei a prezentului ordin.
Art. 3
Autorizatiile eliberate pentru activitatile care urmeaza sa se concesioneze
de catre administratiile porturilor si/sau ale cailor navigabile sunt valabile
in cadrul perioadei de un an, pana la data adjudecarii licitatiei si a
incheierii contractului de concesiune.
Autorizatia ramane valabila pe toata perioada inscrisa pe aceasta pentru
agentul economic care a castigat licitatia pentru activitatea concesionata.
Art. 4
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac