ORDIN Nr. 601
din 3 septembrie 2008
privind organizarea
angajarii, lichidarii, ordonantarii si platii cheltuielilor din bugetul propriu
al ordonatorului principal de credite in cazul operatiunilor privind
gestionarea si implementarea asistentei financiare nerambursabile alocate
Programului operational „Dezvoltarea capacitatii administrative"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 649 din 12 septembrie 2008
Având în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr.
1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de
Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de
abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999, Regulamentului Comisiei nr.
1.828/2006 privind stabilirea regulilor de implementare a Regulamentului
Consiliului nr. 1.083/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.995/2006 al Consiliului din 13 decembrie
2006 de modificare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 privind
Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene,
Regulamentului (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 al Comisiei din 23 decembrie 2002
de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr.
1.605/2002 al Consiliului privind Regulamentul financiar aplicabil bugetului
general al Comunităţilor Europene, Deciziei CE nr. 5.748/2007 de adoptare a
Programului operaţional „Dezvoltarea capacităţii administrative",
Hotărârii Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi
de gestionare a instrumentelor structurale, Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007
privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a
cofinanţării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul naţional de
dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor
structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr.
911/2007 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor
structurale, a prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la bugetul de stat,
inclusiv din Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate
în gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul
convergenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007,
legii anuale de aprobare a bugetului de stat, Legii nr. 500/2002 privind
finanţele publice, cu modificările ulterioare, Legii contabilităţii nr.
82/1991, republicată, Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea,
ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi
organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, Ordinului
ministrului finanţelor publice nr. 522/2003 pentru aprobarea Normelor
metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar
preventiv, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei Guvernului
nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 301/2002, republicată, cu
modificările ulterioare, Normele metodologice privind organizarea şi conducerea
contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile
publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, aprobată cu modificări prin Legea nr.
15/2008,
ministrul internelor şi reformei administrative emite următorul ordin:
Art. 1. -Incepând cu data intrării în vigoare a
prezentului ordin, angajarea, lichidarea, ordonantarea şi plata cheltuielilor
pentru bugetul propriu al ordonatorului principal de credite, în cazul
operaţiunilor privind gestionarea şi implementarea asistenţei financiare
nerambursabile alocate Programului operaţional „Dezvoltarea capacităţii
administrative", denumit în continuare P.O.D.C.A.,
se organizează şi se
execută în cadrul Direcţiei generale pentru dezvoltarea capacităţii
administrative, denumită în continuare D.G.D.C.A., cu rol de autoritate de management.
Art. 2. - Persoanele împuternicite să verifice şi să
acorde viza de specialitate pe documentele privind angajarea, lichidarea şi
ordonantarea, respectiv anexele nr. 1-3 la Normele metodologice privind
angajarea, lichidarea, ordonantarea şi plata cheltuielilor instituţiilor
publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare
şi legale, aprobate prin
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002, denumite în continuare norme metodologice, sunt
şefii/coordonatorii compartimentelor de specialitate din cadrul D.G.D.C.A.,
directorul Direcţiei implementare, pentru anexele nr. 1 şi 2, şi coordonatorul
Unităţii de validare, pentru anexa nr. 3.
Art. 3. - Viza pentru certificare în privinţa
realităţii, regularităţii şi legalităţii operaţiunilor se acordă de către
directorul Direcţiei implementare.
Art. 4. - Persoana delegată să
acorde viza pentru „Bun de plată" pentru solicitările de acordare a
prefinanţării şi rapoartele de validare este directorul general adjunct al D.G.D.C.A.
Art. 5. - Persoanele desemnate să semneze ordinele de
plată sunt directorul general al D.G.D.C.A. şi şeful Biroului management
financiar.
Art. 6. - Persoana desemnată să acorde viza de control
financiar preventiv propriu pentru operaţiunile specifice activităţii
D.G.D.C.A. conduce evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale.
Art. 7. - Specimenele de
semnături ale persoanelor menţionate la art. 2-6, înlocuitorii acestora, precum
şi specimenele de semnături ale înlocuitorilor se stabilesc prin ordin al
ministrului internelor şi reformei administrative.
Art. 8. - Documentele privind operaţiunile legate de angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata
cheltuielilor publice, circuitul acestora, compartimentele de specialitate,
precum şi persoanele responsabile implicate în fiecare fază a procesului
execuţiei bugetare sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 9. - (1) Cheltuielile cu sumele reprezentând
acordarea prefinanţării, cheltuielile eligibile rambursate către beneficiarii
P.O.D.C.A., provenite din asistenţa financiară nerambursabilă şi cofinanţarea
naţională, precum şi cheltuielile cu sumele reprezentând debite datorate
utilizării necorespunzătoare a fondurilor comunitare şi a sumelor de
cofinanţare aferente sunt considerate angajamente bugetare şi legale şi
reprezintă acţiuni multianuale.
(2) Documentele privind
cheltuielile prevăzute la alin. (1) se întocmesc în cadrul D.G.D.C.A. astfel:
a) Compartimentul de contractare şi monitorizare a
implementării proiectelor din cadrul Direcţiei implementare întocmeşte
proiectele de angajamente legale, angajamentele bugetare individuale şi
propunerile de angajare a unei cheltuieli, potrivit anexelor nr. 1 şi 2 la
normele metodologice;
b) Unitatea de validare din cadrul Biroului management
financiar întocmeşte ordonanţările de plată privind acordarea de prefinanţare,
precum şi ordonanţările de plată privind cheltuielile validate în scopul
efectuării plăţilor către beneficiarii P.O.D.CA., în cadrul contractelor de
finanţare încheiate;
c) Unitatea de plăţi şi contabilitate din cadrul
Biroului management financiar întocmeşte ordinele de plată pentru acordarea prefinanţării, pentru
rambursarea cheltuielilor eligibile, pentru plata TVA-ului aferent
cheltuielilor eligibile, ce nu poate fi recuperat, precum şi pentru sumele
reprezentând debite datorate utilizării necorespunzătoare a fondurilor
comunitare şi a sumelor de cofinanţare aferente.
(3) Persoanele împuternicite să întocmească documentele
prevăzute la alin. (1) sunt angajaţii din cadrul compartimentelor menţionate la
alin. (2).
Art. 10. - (1) In procesul execuţiei bugetare,
compartimentul de specialitate prevăzut în anexa la prezentul ordin certifică
verificarea îndeplinirii condiţiilor de exigibilitate ale angajamentului legal
pe baza documentelor justificative - solicitarea de acordare a prefinanţării,
cererea de rambursare şi anexele la acestea - şi atestă operaţiunile
respective, prin aplicarea sigiliului cu sintagma „Confirm realitatea,
regularitatea şi legalitatea operaţiunilor".
(2) După obţinerea certificării prevăzute la alin. (1),
documentele se prezintă de compartimentul de specialitate persoanei delegate de
către ordonatorul principal de credite cu atribuţii pentru acordarea semnăturii
şi aplicarea sigiliului cu menţiunea „Bun de plată".
Art. 11. -Angajamentele bugetare se evidenţiază în
contul 8066 „Angajamente bugetare".
Art. 12. - Contractele de finanţare din Fondul Social
European, în cadrul P.O.D.CA., constituie angajamente legale şi se evidenţiază
în contul 8067 „Angajamente legale".
Art. 13. - Evidenţa formularelor prevăzute în anexele
nr. 1- 3 la normele metodologice se ţine de către compartimentele de
specialitate în registre de evidenţă, iar la Biroul management financiar, în
„Registrul privind operaţiunile prezentate la viza de control financiar
preventiv propriu".
Art. 14. - D.G.D.C.A. va lua măsuri de aplicare a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 15. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXA
TABEL
cu documentele
utilizate şi compartimentele responsabile în fazele execuţiei bugetare
Nr. crt.
|
Fazele execuţiei bugetare
|
Documentele utilizate
|
Compartiment responsabil
|
Roluri Semnificaţie
|
Titulari semnături
|
1.
|
Angajarea cheltuielilor
|
Angajamentul bugetar individual
|
Unitatea de contractare şi monitorizare a implementării
proiectelor
(Compartimentul de specialitate)
|
Intocmeşte şi semnează angajamentul bugetar individual prin
care se rezervă fonduri publice unei anumite destinaţii (capitol/subcapitol
bugetar de cheltuieli), în limita creditelor bugetare aprobate şi în limita
disponibilului de credite de angajament. Acordă viza de specialitate.
|
Ofiţerul de proiect Şef compartiment de specialitate
|
Controlul financiar preventiv propriu Controlul financiar
preventiv delegat
|
Avizează proiectul de angajament bugetar individual după ce a
verificat îndeplinirea condiţiilor privind legalitatea, regularitatea şi
încadrarea în limitele şi destinaţia creditelor bugetare şi/sau de angajament
disponibile la subdiviziunea corespunzătoare din bugetul aprobat, prin
aplicarea semnăturii şi a sigiliului personal.
|
Ofiţerul CFPP Controlorul delegat
|
Ordonatorul principal de credite
|
Semnează pentru a certifica existenţa unor credite bugetare
şi/sau de angajament disponibile şi punerea în rezervă a creditelor
aferente unei cheltuieli, potrivit destinaţiei prevăzute în buget.
|
Ordonatorul principal de credite
|
Angajamentul legal (Contractul de finanţare)
|
D.G.D.C.A./D.G.J.
Controlul financiar preventiv propriu Controlul financiar
preventiv delegat
|
Acordă viza de legalitate.
Avizează proiectul de angajament legal după ce a verificat
îndeplinirea condiţiilor privind legalitatea, regularitatea şi încadrarea în
limitele şi destinaţia creditelor bugetare şi/sau de angajament
disponibile la subdiviziunea corespunzătoare din bugetul aprobat în limita
disponibilului de credite de angajament pentru acţiuni multianuale (în
funcţie de suma din angajamentul legal, se vizează şi de către ofiţerul
CFPD), prin aplicarea semnăturii şi a sigiliului personal.
|
Persoana cu atribuţii pe linia acordării asistenţei juridice,
stabilită conform prevederilor actelor normative.In stadiul prezentării
documentului la ordonatorul principal de credite, persoana competentă de
la nivelul D.G.J.,în condiţiile stabilite prin acte normative Ofiţerul CFPP
Controlorul delegat
|
|
|
|
Ordonatorul principal de credite
|
Aprobă angajamentul legal (contractul de finanţare) cu asigurarea
că au fost rezervate fondurile publice necesare contractării, respectiv
plăţii acestuia şi că valoarea angajamentului legal nu poate depăşi creditele
de angajament aprobate în buget.
|
Ordonatorul principal de credite
|
|
Propunerea de angajare a unei cheltuieli
|
Unitatea de contractare şi monitorizare a implementării proiectelor
(Compartimentul de specialitate)
|
Intocmeşte şi semnează propunerea de angajare a unei cheltuieli
prin care se rezervă fonduri publice unei anumite destinaţii, în limita
disponibilului de credite de angajament. Acordă viza
de specialitate.
|
Ofiţerul de proiect Şef compartiment de specialitate
|
Unitatea de plăţi şi contabilitate
|
Verifică, completează în coloanele (1), (2), (3) şi (8) şi
semnează propunerea de angajare a unei cheltuieli pentru corectitudinea
sumelor înscrise în coloanele menţionate (creditele de angajament aprobate,
creditele de angajament ce au fost angajate, disponibilul de credite ce mai
poate fi angajat, precum şi disponibilul de credite rămas de angajat).
|
Ofiţerul de contabilitate
|
Controlul financiar preventiv propriu Controlul financiar
preventiv delegat
|
Avizează propunerea de angajare a cheltuielii după ce a
verificat îndeplinirea condiţiilor privind legalitatea, regularitatea şi
încadrarea în limitele şi destinaţia creditelor bugetare şi/sau de angajament
disponibile la subdiviziunea corespunzătoare din bugetul aprobat prin
aplicarea semnăturii şi a sigiliului personal.
|
Ofiţerul CFPP Controlorul delegat
|
Ordonatorul principal de credite
|
Aprobă propunerea de angajare a unei cheltuieli cu respectarea
încadrării în creditele bugetare şi/sau de angajament înscrise în
angajamentul bugetar individual.
|
Ordonatorul principal de credite
|
2.
|
Lichidarea cheltuielilor
|
Solicitarea de acordare a prefinanţării
|
Direcţia implemetare
|
Semnează şi aplică sigiliul pentru Certificarea realităţii,
regularităţii şi legalităţii operaţiunilor pe solicitarea de acordare a
prefinanţării.
|
Directorul Direcţiei implementare
|
Unitatea de contractare şi monitorizare a implementării
proiectelor
|
Verifică şi semnează solicitarea de acordare a prefinanţării cu
privire la: existenţa angajamentelor, realitatea sumei datorate, precum şi
condiţiile de exigibilitate ale angajamentului legal, pe baza documentelor
justificative (se verifică dacă solicitarea de acordare a prefinanţării a
beneficiarului este întocmită corect şi se bazează pe contractele semnate
de beneficiar cu autoritatea de management, respectiv contractele
semnate cu un terţ şi respectă cerinţele din Ghidul aplicantului). Avizează
de conformitate din punct de vedere tehnic.
|
Ofiţerul de proiect
|
Nr. crt.
|
Fazele execuţiei bugetare
|
Documentele utilizate
|
Compartiment responsabil
|
Roluri Semnificaţie
|
Titulari semnături
|
|
|
|
Unitatea de validare
|
Verifică şi semnează pentru corectitudinea sumei înscrise în
solicitarea de acordare a prefinanţării.
|
Ofiţerul de validare
|
Aprobă solicitarea de acordare a prefinanţării din punct de
vedere financiar.
|
Coordonatorul unităţii de validare
|
Directorul general adjunct
|
Semnează şi aplică sigiliul pentru bunul de plată - se confirmă
existenţa unui contract de finanţare încheiat între autoritatea de management
şi beneficiar, a unui contract încheiat între beneficiar şi un terţ, precum
şi existenţa unei obligaţii de plată certe.
|
Directorul general adjunct
|
Cererea de rambursare
(însoţită de documentele
justificative)
|
Direcţia implementare
|
Semnează şi aplică sigiliul pentru certificarea realităţii,
regularităţii şi legalităţii operaţiunilor pe cererea de rambursare a
beneficiarului.
|
Directorul Direcţiei implementare
|
Unitatea de contractare şi monitorizare a implementării
proiectelor
|
Verifică şi semnează cererea de rambursare pentru respectarea
prevederilor din Ghidul aplicantului, confirmarea că activităţile derulate şi
plătite prin facturile şi celelalte documente justificative anexate sunt în
conformitate cu contractul de finanţare, precum şi faptul că documentele
justificative însoţitoare cuprind date reale şi exacte.
|
Ofiţerul de proiect
|
Unitatea de validare
|
Intocmeşte fişa de calcul şi semnează pentru determinarea
cheltuielilor eligibile, a TVA-ului aferent, precum şi a eventualelor
deduceri/reţineri aferente debitelor datorate.
|
Ofiţerul de validare
|
Raport de validare
|
Unitatea de validare
|
Verifică şi avizează raportul de validare prin care se confirmă
eligibilitatea cheltuielilor ce au fost realizate şi pentru care plata
poate fi efectuată. (Se confirmă că există o obligaţie certă faţă de
beneficiar, exigibilă la o anumită dată.)
|
Coordonatorul unităţii de validare
|
|
|
|
Directorul general adjunct
|
Semnează şi aplică sigiliul pentru bunul de plată - se confirmă
faptul că activităţile au fost efectuate conform contractului semnat între
autoritatea de management şi beneficiar, există o obligaţie de plată certă şi
se respectă condiţiile cu privire la legalitatea operaţiunii. Aprobă
raportul de validare în vederea rambursării către beneficiari a
cheltuielilor eligibile din contribuţia FSE şi din contribuţia de la bugetul
de stat.
|
Directorul general adjunct
|
3.
|
Ordonantarea cheltuielilor
|
Ordonantarea de plată
|
Unitatea de validare (Compartimentul de specialitate)
|
Intocmeşte şi semnează în vederea autorizării plăţii. Acordă viza
de specialitate.
|
Ofiţerul de validare Şef compartiment de specialitate
|
Unitatea de plăţi şi contabilitate
|
Semnează pentru exactitatea sumei, corectitudinea datelor şi a
disponibilului de credite bugetare.
|
Ofiţerul de contabilitate
|
Controlul financiar preventiv propriu Controlul financiar
preventiv delegat
|
Avizează ordonantarea de plată după ce a verificat
îndeplinirea condiţiilor privind legalitatea, regularitatea şi
încadrarea în limitele şi destinaţia creditelor bugetare şi/sau
de angajament disponibile la subdiviziunea corespunzătoare din bugetul
aprobat, prin aplicarea semnăturii şi a sigiliului.
|
Ofiţerul CFPP Controlorul delegat
|
Ordonatorul principal de credite
|
Aprobă ordonantarea de plată, prin care dă dispoziţie
Unităţii de validare să întocmească instrumentele de plată a cheltuielilor.
|
Ordonatorul principal de credite
|
4.
|
Plata cheltuielilor
|
Ordinul de plată
|
Unitatea de plăţi şi contabilitate
|
Verifică şi semnează pentru efectuarea plăţii cheltuielii
eligibile, atât din fonduri comunitare, cât şi din surse de cofinanţare
naţională, precum şi a TVA-ului aferent.
|
Semnătura 2 - Şef Birou management financiar
|
Directorul general
|
Autorizează efectuarea plăţii cheltuielii eligibile atât din
fonduri comunitare, cât şi din surse de cofinanţare naţională, precum şi
a TVA-ului aferent.
|
Semnătura 1- directorul general
|