ORDONANTA
URGENTA Nr. 64 din 30 iunie 2010
privind modificarea si
completarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 451 din 2 iulie 2010
Având în vedere că prin Legea nr. 14/2009 pentru
ratificarea Acordului de împrumut (Proiect privind completarea sprijinului
financiar acordat de Uniunea Europeană pentru restructurarea agriculturii)
dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare,
semnat la Bucureşti la 28 decembrie 2007, statul român şi-a asumat
responsabilitatea realizării cadastrului general în scopul înscrierii din
oficiu in cartea funciară a proprietăţilor imobiliare,
ţinând seama de faptul că data începerii efective a
lucrărilor de teren pe teritoriul celor 19 unităţi administrativ-teritoriale
este stabilită în cursul lunii septembrie 2010, urmând ca în cel mai scurt timp
posibil să fie începute lucrările de teren pe o suprafaţă de aproximativ
1.000.000 ha la nivelul întregii ţări, în zonele rurale,
întrucât prin intrarea în vigoare a Ordonanţei
Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naţionale pentru
informaţii spaţiale în România, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară asigură preşedinţia Consiliului Infrastructurii naţionale pentru
informaţii spaţiale în România (Consiliul INIS), componenta prin care România
contribuie la realizarea Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului din 14 martie 2007 de instituire a unei infrastructuri pentru
informaţii spaţiale în Comunitatea Europeană (INSPIRE) (Directiva INSPIRE) prin
dezvoltarea unui geoportal naţional care trebuie să asigure prestarea
serviciilor prevăzute la art. 9 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010,
prin crearea şi actualizarea evidenţei parcelelor de terenuri la nivel
naţional,
având în vedere direcţiile de acţiune care revin
Guvernului prin Programul de guvernare 2009-2012, referitoare la introducerea
cadastrului unitar pe cheltuiala statului, intabularea tuturor suprafeţelor
agricole şi forestiere, sprijinirea autorităţilor executive ale administraţiei
publice locale pentru întocmirea registrelor parcelare ale terenurilor,
realizarea infrastructurii de date spaţiale în vederea asigurării suportului
informaţional necesar adoptării unor decizii fundamentate cu privire la
limitele unităţilor administrativ-teritoriale, clarificarea regimului
proprietăţii prin finalizarea cât mai rapidă a procesului de retrocedare a
proprietăţilor, înscrierea corectă a proprietăţii în cartea funciară,
sub'aspect tehnic şi juridic, în baza realităţii din teren, clarificarea
legislaţiei în domeniile cadastrului şi cărţii funciare,
întrucât una dintre condiţionalităţile impuse prin
Memorandumul de înţelegere semnat între Comunitatea Europeană şi România la
data de 23 iunie 2009 priveşte simplificarea procedurilor de înregistrare a
proprietăţilor prin modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a
publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările ulterioare,
constatând că proiectul de ordonanţă de urgenţă nu
poate fi promovat prin procedură parlamentară, fie ea şi de urgenţă, iar
angajamentele internaţionale asumate de statul român nu pot fi duse la
îndeplinire,
întrucât toate aceste aspecte vizează interesul public
şi constituie situaţii urgente şi extraordinare a căror reglementare nu poate
fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea
cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 3 martie 2006, cu modificările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 1. - (1) Cadastrul şi cartea funciară formează un
sistem unitar şi obligatoriu de evidenţă tehnică, economică şi juridică, de
importanţă naţională, a tuturor imobilelor de pe întregul teritoriu al ţării.
Scopul acestui sistem este:
a) determinarea informaţiilor tehnice, economice şi
juridice referitoare la imobile;
b) asigurarea publicităţii drepturilor reale imobiliare
în baza actelor prin care s-au constituit, transferat, modificat sau stins
aceste drepturi;
c) susţinerea sistemului de impozitare şi a pieţei
imobiliare;
d) contribuţia la asigurarea securităţii tranzacţiilor
imobiliare şi facilitarea creditului ipotecar.
(2) Cadastrul realizează descrierea proprietăţilor
imobiliare şi reprezentarea lor în planul cadastral.
(3) Cartea funciară cuprinde descrierea proprietăţilor
funciare, cu arătarea drepturilor reale imobiliare.
(4) Evidenţa imobilelor înscrise în planul cadastral şi
în cartea funciară se actualizează la cererea persoanelor interesate sau la
iniţiativa autorităţilor publice ori din oficiu. Autorităţile publice şi
titularii de drepturi asupra imobilelor au obligaţia de a sprijini crearea şi
actualizarea cadastrului prin punerea la dispoziţie cu titlu gratuit a datelor
şi informaţiilor deţinute. Autorităţile administraţiei publice locale sunt
obligate să acorde sprijin informaţional, tehnic şi de altă natură, în limitele
competenţelor, la crearea şi actualizarea sistemului de cadastru şi carte
funciară.
(5) Prin imobil, în sensul prezentei legi, se
înţelege una sau mai multe parcele alăturate, cu sau fără construcţii, de pe
teritoriul unei unităţi administrativ-teritoriale, indiferent de categoria de
folosinţă, aparţinând unui proprietar sau mai multor proprietari, în cazul
coproprietăţii, care se identifică printr-un număr cadastral unic şi se înscrie
într-o carte funciară.
(6) Entităţile de bază ale acestui sistem sunt parcela,
construcţia şi proprietarul.
(7) Prin parcelă se înţelege suprafaţa de teren
cu o singură categorie de folosinţă."
2. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 2. - (1) Cadastrul se realizează la nivelul
unităţilor administrativ-teritoriale, pe sectoare cadastrale. Sectorul
cadastral este unitatea de suprafaţă delimitată de elemente liniare stabile în
timp - şosele, ape, canale, diguri, căi ferate etc. -, care cuprinde unul sau
mai multe imobile alăturate.
(2) Prin sistemul de cadastru şi carte funciară se
realizează:
a) identificarea, descrierea şi înregistrarea în
documentele cadastrale a imobilelor prin natura lor, măsurarea şi reprezentarea
acestora pe hărţi şi planuri cadastrale, precum şi stocarea datelor pe
suporturi informatice;
b) identificarea şi înregistrarea proprietarilor, a
altor deţinători legali de imobile şi a posesorilor;
c) furnizarea datelor necesare sistemului de impozite
şi taxe pentru stabilirea corectă a obligaţiilor fiscale ale contribuabililor,
solicitate de instituţiile abilitate.
(3) Planul cadastral conţine reprezentarea grafică a
limitelor imobilelor dintr-o unitate administrativ-teritorială, care se înscriu
în cartea funciară, precum şi numerele cadastrale ale acestora. Planul
cadastral este actualizat de către inspectorii de cadastru din cadrul oficiilor
de cadastru şi publicitate imobiliară.
(4) Extrasul de plan cadastral reprezintă secţiunea din
planul cadastral, cu reprezentarea imobilului şi a celor învecinate, a
dimensiunilor laturilor acestuia, precum şi a datei ultimei actualizări a bazei
de date grafice gestionate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară."
3. La articolul 4, literele e) şi p) se modifică şi
vor avea următorul cuprins:
,,e) organizează şi administrează fondul naţional de
geodezie şi cartografie, precum şi baza de date a sistemului integrat de
cadastru şi carte funciară;
........................................................................................................................................................................ .......................................................
p) asigură formarea şi specializarea personalului de
specialitate prin intermediul Centrului de Pregătire Profesională al Agenţiei
Naţionale, instituţie fără personalitate juridică;".
4. La articolul 4, după litera p) se introduc două
noi litere, literele p1) şi p2), cu următorul cuprins:
,,p1) realizează şi actualizează registrul
electronic naţional al nomenclaturilor stradale. Registrul naţional al
nomenclaturilor stradale constituie documentul unitar de evidenţă în care sunt
înscrise nomenclaturile stradale de la nivelul comunelor, oraşelor şi al
municipiilor;
p2) realizează şi întreţine geoportalul
INSPIRE al României şi asigură compatibilitatea acestuia cu geoportalul INSPIRE
al Comunităţii Europene, îndeplineşte alte atribuţii care îi revin prin
Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naţionale
pentru informaţii spaţiale în România."
5. După articolul 4 se introduce un nou articol,
articolul 41, cu următorul cuprins:
„Art. 41. - (1) Nomenclatura stradală se
aprobă prin hotărâre a consiliului local, se organizează pe fiecare localitate
şi reprezintă evidenţa primară unitară care serveşte la atribuirea denumirii
străzii şi a numărului administrativ.
(2) Registrul naţional al nomenclaturilor stradale este
administrat de Agenţia Naţională."
6. La articolul 5, alineatul (3) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(3) Informaţiile înregistrate în sistemul integrat de
cadastru şi carte funciară pot fi redate şi arhivate sub formă de înregistrări,
pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automată a datelor.
Acestea au aceleaşi efecte juridice şi forţă probantă echivalentă cu cea a
înscrisurilor în baza cărora au fost înregistrate."
7. La articolul 5, după alineatul (3) se introduc
două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu următorul cuprins:
„(4) Administrarea bazei de date prevăzute la alin. (3)
se realizează de către Agenţia Naţională şi oficiile teritoriale. Consultarea
electronică a situaţiei juridice a unui imobil se poate face de către public
utilizând datele de identificare ale imobilului.
(5) Cererile electronice de înscriere şi pentru
obţinerea de informaţii vor putea fi înregistrate şi procesate cu efecte
juridice echivalente. Comunicările încheierilor, extraselor, copiilor de pe
acte sau planuri se pot face şi în format electronic, în condiţiile Legii nr.
455/2001 privind semnătura electronică."
8. La articolul 8, alineatele (15) şi (16) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(15) Se instituie Programul naţional de înregistrare a
proprietăţilor imobiliare, care se realizează pe baza planului multianual
propus de Agenţia Naţională şi aprobat de Guvern. Finanţarea cheltuielilor
privind realizarea Programului se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Administraţiei şi Internelor, şi se aprobă într-un program, anexă
la bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(16) Organele şi autorităţile administraţiei publice
centrale, unităţile administrativ-teritoriale, precum şi alte persoane fizice
şi juridice interesate, care au resurse financiare pentru realizarea
Programului naţional de înregistrare a proprietăţilor imobiliare, în afara
planului aprobat de Guvern, încheie protocoale de colaborare cu Agenţia
Naţională cu privire la caietul de sarcini, modalităţile de avizare, de
verificare, de recepţie şi de înscriere în cartea funciară, precum şi cu
privire la utilizarea acestor informaţii."
9. La articolul 8, după alineatul (16) se introduce
un nou alineat, alineatul (17), cu următorul cuprins:
„(17) Specificaţiile tehnice conţinute în
documentaţiile de atribuire a contractelor de lucrări de specialitate sunt
avizate pentru conformitate de Agenţia Naţională înainte de iniţierea
procedurilor de achiziţie publică. Autoritatea contractantă efectuează recepţia
lucrărilor de specialitate numai după avizarea pentru conformitate, verificarea
şi recepţia acestora de către Agenţia Naţională. Autorităţile contractante nu
fac plăţi pentru lucrările de specialitate întocmite fără respectarea celor
menţionate anterior. Avizarea pentru conformitate şi recepţia lucrărilor de
specialitate se solicită oficiului teritorial, în cazul lucrărilor care privesc
teritoriul unui singur judeţ, sau Agenţiei Naţionale, în cazul lucrărilor care
privesc teritoriul mai multor judeţe."
10. La titlul I „Regimul general al cadastrului şi
publicităţii imobiliare", denumirea capitolului III „Realizarea,
întreţinerea şi avizarea lucrărilor de cadastru" se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„CAPITOLUL III
Organizarea lucrărilor de înregistrare
sistematică în cadastru şi în cartea funciară"
11. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 9. - (1) Funcţia tehnică a cadastrului se
realizează prin determinarea limitelor dintre imobilele învecinate, pe bază de
măsurători. Lucrările de măsurători se execută prin orice metodă grafică,
numerică, fotogrammetrică sau combinate.
(2) In cadrul funcţiei economice a cadastrului se
evidenţiază elementele tehnice necesare stabilirii valorilor impozabile ale
imobilelor sau, după caz, a impozitelor ori taxelor pe aceste imobile.
(3) Funcţia juridică a cadastrului se realizează prin
identificarea deţinătorilor imobilelor şi înscrierea în cartea funciară."
12. Articolul 10 se modificaşi va avea următorul
cuprins:
„Art. 10. - (1) Inceperea lucrărilor tehnice de
cadastru se stabileşte prin ordin al directorului general al Agenţiei
Naţionale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi
cuprinde identificarea sectoarelor cadastrale. La nivelul unităţii
administrativ-teritoriale, etapele procesului de cadastru constau în:
a) înştiinţarea proprietarilor sau a posesorilor
privind începerea lucrărilor;
b) identificarea limitelor unităţii
administrativ-teritoriale, delimitarea şi marcarea hotarelor administrative ale
acestora;
c) stabilirea sectoarelor cadastrale;
d) identificarea amplasamentelor imobilelor în cadrul
sectoarelor cadastrale;
e) identificarea titularilor drepturilor reale şi a
posesorilor, precum şi preluarea copiilor actelor juridice doveditoare;
f) înregistrarea neînţelegerilor între proprietarii
învecinaţi cu privire la hotare;
g) recepţia documentelor tehnice cadastrale de către
oficiile teritoriale;
h) publicarea documentelor cadastrale;
i) soluţionarea contestaţiilor de către oficiul
teritorial;
j) modificarea conţinutului documentelor tehnice
cadastrale, în urma soluţionării contestaţiilor, şi actualizarea evidenţei
conform lucrărilor de înregistrare realizate după perioada de afişare;
k) deschiderea noilor cărţi funciare;
l) închiderea vechilor evidenţe, prin ordin al
directorului general al Agenţiei Naţionale, care se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I;
m) comunicarea încheierii de înscriere, a extrasului de
carte funciară pentru informare, precum şi a extrasului din noul plan
cadastral;
n) arhivarea documentelor care stau la baza lucrărilor
de cadastru şi înscrierea în cartea funciară.
(2) Lucrările tehnice de cadastru se realizează
utilizându-se reprezentarea grafică a limitelor unităţilor
administrativ-teritoriale, precum şi a limitelor intravilanelor, deţinute de
oficiile teritoriale. Hotarele unităţilor administrativ-teritoriale sunt
delimitate şi marcate de către comisia de delimitare, stabilită în acest scop
prin ordin al prefectului. Delimitarea unităţilor administrativ-teritoriale se
face prin materializarea la teren a limitelor recunoscute de către acestea, în
condiţiile legii. Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de
delimitare se aprobă prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor,
care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Modificarea limitelor teritoriale ale unităţilor
administrativ-teritoriale priveşte înfiinţarea, reînfiinţarea sau reorganizarea
unităţilor administrativ-teritoriale, care se organizează potrivit
legii."'
13. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 11. - (1) Documentele tehnice ale cadastrului se
întocmesc la nivelul unităţii administrativ-teritoriale, pentru fiecare sector
cadastral în parte, şi evidenţiază situaţia reală constatată de comisia care a
desfăşurat lucrările de specialitate. Documentele tehnice sunt:
a) planul cadastral;
b) registrul cadastral al imobilelor cuprinse în
sectorul cadastral;
c) opisul alfabetic al proprietarilor imobilelor din
sectorul cadastral.
(2) Primarul unităţii administrativ-teritoriale în care
se desfăşoară lucrările de cadastru are obligaţia să înştiinţeze deţinătorii
imobilelor, prin afişare şi prin alte mijloace de publicitate, cu privire la
obligaţia acestora, respectiv:
a) de a permite accesul specialiştilor să execute
măsurătorile;
b) de a prezenta actele juridice referitoare la
imobile;
c) de a identifica limitele imobilelor împreună cu
echipele care realizează lucrările de specialitate.
(3) Dacă deţinătorii imobilelor nu se prezintă,
identificarea limitelor se va face în lipsa acestora. Primarul unităţii
administrativ-teritoriale, prin compartimentele de resort din cadrul aparatului
de specialitate al acestuia, furnizează gratuit echipelor de realizare a
lucrărilor date şi informaţii cuprinse în:
a) registrul agricol;
b) registrul de rol nominal unic;
c) nomenclatura stradală;
d) listele cuprinzând următoarele date: numele,
prenumele, codul numeric personal sau, după caz, numărul de identificare
fiscală, adresa domiciliului pentru persoanele fizice, respectiv denumirea,
adresa sediului şi codul de înregistrare fiscală sau, după caz, codul unic de
înregistrare, în cazul persoanelor juridice;
e) orice alte informaţii şi evidenţe care ar putea fi
necesare realizării lucrării de specialitate.
(4) Comisia care efectuează lucrările de cadastru la
teren este formată din reprezentanţi ai persoanei autorizate să execute lucrări
de cadastru, un inspector de cadastru, un registrator de carte funciară din
cadrul oficiului teritorial şi un reprezentant al unităţii
administrativ-teritoriale. Componenţa nominală va fi stabilită prin ordin al
directorului general al Agenţiei Naţionale, la propunerea instituţiilor
implicate.
(5) Reprezentanţii persoanei autorizate să execute
lucrări de cadastru efectuează lucrarea tehnică, care constă în identificarea
şi măsurarea imobilelor şi prelucrarea datelor obţinute.
(6) Primarul unităţii administrativ-teritoriale, prin
compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al acestuia,
identifică deţinătorii imobilelor şi pune la dispoziţie informaţiile şi
evidenţele necesare deţinute de primărie.
(7) Inspectorul de cadastru verifică lucrările la teren
executate de către persoanele autorizate.
(8) Registratorul de carte funciară:
a) verifică actele juridice puse la dispoziţie de
deţinători;
b) determină în vederea înscrierii drepturile de
proprietate, coproprietate, de proprietate pe etaje ori apartamente,
restrângerile privitoare la proprietate ori la capacitatea de a dispune,
sarcinile reale ce grevează bunul imobil, precum şi orice fapt sau raport
juridic;
c) atestă posesia exercitată asupra imobilelor.
(9) Pentru persoanele fizice, listele prevăzute la
alin. (3) lit. d) se asigură de către serviciile publice comunitare locale de
evidenţă a persoanelor, la solicitarea primarilor."
14. După articolul 11 se introduc trei noi articole,
articolele 111,112 şi 113, cu următorul
cuprins:
„Art. 111. - (1) In cazul în care proprietarul nu este
identificat, dar există posesor, înscrierea posesiei asupra imobilelor se face
în baza următoarelor documente:
a) declaraţia autentică a celui în cauză sau, la
nivelul comunelor unde nu funcţionează birouri ale notarilor publici,
declaraţia celui în cauză, cu legalizarea semnăturii făcută de către secretarul
comunei;
b) certificatul prin care se atestă că imobilul este
înregistrat în registrul agricol, precum şi în evidenţele fiscale, eliberat de
primarul unităţii administrativ-teritoriale;
c) certificatul de atestare fiscală privind impozite,
taxe locale şi alte venituri ale bugetului local.
(2) Pentru imobilele ai căror proprietari sau posesori
nu pot fi identificaţi cu ocazia efectuării din oficiu a lucrărilor de cadastru
se vor deschide cărţi funciare cu menţiunea «proprietar neidentificat». In
acest caz, dreptul de proprietate va putea fi intabulat ulterior, la cerere, în
baza unei documentaţii care va cuprinde:
a) identificarea imobilului în planul cadastral, în
scopul de a certifica faptul că imobilul din actul de proprietate corespunde cu
cel din plan;
b) actul care atestă dreptul de proprietate;
c) certificatul prin care se atestă că imobilul este
înregistrat în registrul agricol, precum şi în evidenţele fiscale, eliberat de
primarul unităţii administrativ-teritoriale unde este amplasat acest imobil.
Art. 112. - (1) Documentele tehnice pentru
fiecare sector cadastral se afişează, prin grija oficiului teritorial, la
primăria unităţii administrativ-teritoriale în cauză. Titularii sarcinilor
înscrise în registrele de transcripţiuni şi inscripţiuni vor solicita
reînnoirea înscrierii acestora în cărţile funciare, în termen de 30 de zile de
la afişare. Prin sarcini se înţelege ipotecile, privilegiile, somaţiile,
sechestrele, litigiile şi orice acte juridice înscrise în registrele de
inscripţiuni.
(2) Cererile de rectificare a documentelor tehnice ale
cadastrului se formulează în termen de 30 de zile de la afişare, în scris, şi
sunt însoţite de documente doveditoare. Oficiul teritorial soluţionează
cererile de rectificare prin încheiere de carte funciară, în termen de 30 de
zile de la depunere. Pentru soluţionarea cererilor de rectificare,
reprezentanţii persoanei autorizate să execute lucrări de cadastru cooperează
cu primăria şi cu oficiul teritorial.
(3) Inscrierea în cartea funciară se face din oficiu,
după finalizarea lucrărilor de cadastru pentru fiecare sector cadastral şi după
expirarea termenului de soluţionare a contestaţiilor, în baza unui regulament
aprobat prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale. Directorul
general al Agenţiei Naţionale poate emite instrucţiuni cu privire la modul de
lucru în cadrul lucrărilor de cadastru.
Art. 113. - (1) De la data deschiderii
cărţilor funciare din oficiu, registrele de transcripţiuni şi inscripţiuni,
cărţile funciare şi orice alte evidenţe de cadastru şi publicitate imobiliară
se vor înlocui, pentru sectoarele cadastrale respective, cu planul cadastral şi
noile cărţi funciare. Vechile evidenţe se păstrează în arhiva biroului
teritorial şi pot fi consultate pentru istoric. Identificarea şi numerotarea
imobilelor cuprinse în actele de proprietate şi planuri anterioare realizării
cadastrului şi deschiderii noilor cărţi funciare îşi pierd valabilitatea.
(2) Cuprinsul cărţilor funciare şi al planului
cadastral se dovedeşte cu copia sau cu extrasul de carte funciară. Dovada
delimitării unui imobil faţă de alte imobile se face numai cu extrasul din
planul cadastral."
15. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 12. - Registrul cadastral al imobilelor şi planul
cadastral stau la baza completării sau, după caz, a întocmirii din oficiu a
cărţilor funciare, la finalizarea măsurătorilor cadastrale la nivelul sectoarelor
cadastrale. Un exemplar din planurile şi registrele cadastrale se transmite cu
titlu gratuit unităţilor administrativ-teritoriale."
16. La articolul 17, alineatul (2) se abrogă.
17. La articolul 18, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) Activitatea de publicitate imobiliară
în cadrul oficiilor teritoriale este îndeplinită de registratori de carte
funciară, denumiţi în continuare registratori, numiţi prin ordin al
directorului general al Agenţiei Naţionale, în urma unui concurs organizat de
aceasta. Asistenţii registratori efectuează înscrierile în cartea funciară în
baza dispoziţiilor date de registratori, eliberează extrasele de carte funciară
şi certificatele de sarcini şi îndeplinesc alte atribuţii stabilite prin reglementări
specifice."
18. La articolul 18, după alineatul (4) se introduce
un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) Vechimea în funcţia de registrator de
carte funciară constituie vechime în specialitate juridică."
19. La articolul 18, alineatul (5) se abrogă.
20. La articolul 19 alineatul (1) litera A, litera
c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) planul imobilului cu vecinătăţile şi descrierea
imobilului constituie anexa la partea I a cărţii funciare, întocmită conform
regulamentului aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general
al Agenţiei Naţionale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I."
21. La articolul 19 alineatul (1) litera C, litera
a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) dreptul de superficie, uzufruct, uz, folosinţă,
abitaţie, concesiune, administrare, servitutile în sarcina fondului aservit,
ipoteca şi privilegiile imobiliare, precum şi locaţiunea şi cesiunea de
creanţă;".
22. La articolul 19, alineatul (2) se abrogă.
23. La articolul 42, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Imobilul se modifică prin dezlipire, dacă se
desparte o parte dintr-un imobil. Dezlipirea unei părţi dintr-un imobil se
face, în lipsa unei convenţii contrare, împreună cu sarcinile care grevează
imobilul. Proprietarii unor imobile învecinate, în vederea unei mai bune
exploatări a acestora, pot să le alipească într-un imobil, în baza unei
documentaţii cadastrale şi a actului autentic, întocmite în condiţiile legii.
Dacă imobilele sunt grevate cu sarcini reale, operaţia de alipire nu se poate
face decât cu acordul titularilor acestor sarcini."
24. Articolul 43 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 43. - (1) In caz de alipire sau dezlipire, se vor
efectua transcrieri, dacă un imobil trece dintr-o carte funciară în alta, sau
reînscrieri, dacă, transcriindu-se o parte din imobil într-o altă carte
funciară, restul se trece în vechea carte funciară, cu menţionarea noului număr
cadastral.
(2) Dacă întregul imobil înscris în cartea funciară a
fost transcris, aceasta se va închide şi nu va mai putea fi redeschisă pentru
noi înscrieri."
25. La articolul 48, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 48. - (1) In cazul în care registratorul admite
cererea, dispune intabularea sau înscrierea provizorie prin încheiere, dacă
înscrisul îndeplineşte următoarele condiţii:
a) este încheiat cu respectarea formelor prescrise de
lege;
b) identifică corect numele sau denumirea părţilor şi
menţionează codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul de
înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz, atribuit
acestora;
c) individualizează imobilul printr-un număr de carte
funciară şi un număr cadastral sau topografic, după caz;
d) este însoţit de o traducere legalizată, dacă actul
nu este întocmit în limba română;
e) este însoţit, după caz, de o copie a extrasului de
carte funciară pentru autentificare sau a certificatului de sarcini ce a stat
la baza întocmirii actului;
f) este însoţit de dovada achitării tarifului de
publicitate imobiliară, cu excepţia scutirilor legale."
26. La articolul 48, după alineatul (1) se introduce
un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Anumite tipuri de înscrieri în cartea
funciară pot fi dispuse prin încheiere de către asistentul-registrator, în
temeiul ordinului de delegare a atribuţiilor de registrator, emis de către
directorul general al Agenţiei Naţionale."
27. Articolul 49 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 49. - Dacă registratorul constată că cererea de
înscriere în cartea funciară şi actele depuse în justificarea acesteia nu
întrunesc condiţiile legale, aceasta se va respinge printr-o încheiere
motivată. Despre respingerea cererii se va face menţiune în registrul de
intrare, în dreptul înregistrării acesteia, precum şi în cartea funciară."
28. La articolul 50, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Persoanele interesate pot formula cerere de
reexaminare a încheierii de admitere sau de respingere, în termen de 15 zile de
la comunicare, care se soluţionează prin încheiere de către registratorul-şef
din cadrul oficiului teritorial în raza căruia este situat imobilul."
29. La articolul 50, după alineatul (2) se introduc
două noi alineate, alineatele (21) şi (22), cu următorul
cuprins:
„(21) Impotriva încheierii
registratorului-şef emise potrivit alin. (2) se poate formula plângere în
termen de 15 zile de la comunicare. Cererea de reexaminare şi plângerea
împotriva încheierii se depun la biroul teritorial şi se înscriu din oficiu în
cartea funciară. Oficiul teritorial este obligat să înainteze plângerea
judecătoriei în a cărei rază de competenţă teritorială se află imobilul,
însoţită de dosarul încheierii şi copia cărţii funciare.
(22) Plângerea împotriva încheierii se poate
depune şi direct la judecătoria în a cărei rază de competenţă teritorială'se
află imobilul, situaţie în care instanţa va solicita din oficiu biroului
teritorial comunicarea dosarului fncheierii şi copia cărţii funciare, precum şi
notarea plângerii în cartea funciară."
30. După articolul 50 se introduce un nou articol,
articolul 501, cu următorul cuprins:
„Art. 501. - Soluţionarea plângerii
împotriva încheierii de carte funciară, a acţiunii în justificare tabulară, în
rectificare, precum şi prestaţie tabulară se face fără citarea oficiului
teritorial."
31. La articolul 55, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 55. - (1) Dreptul de proprietate asupra
construcţiilor se înscrie în cartea funciară în baza autorizaţiei de construire
şi a procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, precum şi a unei
documentaţii cadastrale."
32. La articolul 55, după alineatul (1) se introduc
două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul
cuprins:
„(11) In cazul construcţiilor realizate
înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 453/2001 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor, înscrierea se face
în baza:
a) autorizaţiei de construire sau, în lipsa acesteia, a
certificatului prin care se atestă că imobilul este înregistrat în registrul
agricol, precum şi în evidenţele fiscale, eliberat de primarul unităţii
administrativ-teritoriale unde este amplasată această construcţie;
b) documentaţiei cadastrale.
(12) Dreptul de proprietate asupra
construcţiilor se poate înscrie în cartea funciară şi pe stadii de execuţie, în
baza următoarelor documente:
a) autorizaţiei de construire;
b) procesului-verbal privind stadiul fizic al
realizării construcţiei, avizat de reprezentantul autorităţii administraţiei
publice emitente a autorizaţiei de construire;
c) documentaţiei cadastrale."
33. Articolul 58 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 58. - (1) In regiunile de carte funciară supuse
Decretului-lege pentru unificarea dispoziţiunilor privitoare la cărţile
funciare nr. 115/1938 şi Decretului nr. 2.142/1930 pentru funcţionarea cărţilor
funduare centrale pentru căile ferate şi canaluri, cu excepţia zonelor care fac
obiectul legilor de restituire a proprietăţilor funciare, înscrierile
privitoare la imobile, cuprinse în cărţile funciare, vor continua să fie făcute
în aceste cărţi, cu respectarea şi în condiţiile dispoziţiilor prezentei legi.
(2) In regiunile de transcripţiuni şi inscripţiuni
imobiliare, până la deschiderea cărţii funciare, privilegiile şi ipotecile
legale, sechestrul, urmărirea imobilului, a fructelor şi veniturilor sale,
punerea în mişcare a acţiunii penale, precum şi acţiunile pentru apărarea
drepturilor reale privitoare la imobilele neînscrise în cartea funciară vor
continua să fie înscrise în vechile registre de publicitate imobiliară.
(3) In cazul înscrierii unei construcţii, al dezlipirii
sau alipirii unor imobile înscrise în cărţi funciare întocmite în baza
Decretului-lege nr. 115/1938 şi pentru înscrierea imobilelor dobândite în
temeiul legilor de restituire a proprietăţilor funciare, se va întocmi o
documentaţie cadastrală în vederea deschiderii unei noi cărţi funciare,
potrivit prevederilor prezentei legi.
(4) Titlurile de proprietate emise în baza legilor de
restituire a proprietăţilor funciare se vor înscrie din oficiu în cartea
funciară pe baza planurilor parcelare validate de comisia judeţeană de aplicare
a legilor de restituire a proprietăţilor funciare şi recepţionate de către
oficiul teritorial, potrivit regulamentului aprobat prin ordin cu caracter
normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale."
34. După articolul 58 se introduce un nou articol,
articolul 581, cu următorul cuprins:
„Art. 581. - (1) Prima înregistrare a
imobilelor în cadastru şi cartea funciară se realizează la cerere, în baza
actelor de proprietate şi a unei documentaţii cadastrale, sau din oficiu.
Conţinutul documentaţiei cadastrale se stabileşte prin regulament aprobat prin
ordin cu caracter normativ al directorului general, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) In cazul imobilelor proprietatea publică a statului
şi a unităţilor administrativ-teritoriale, intabularea se realizează la cererea
conducătorului instituţiei publice centrale sau locale, după caz, în baza
actelor de proprietate, iar în lipsa acestora, a extraselor de pe inventarul
centralizat al bunurilor respective, certificate pentru conformitate."
35. Articolul 59 se abrogă.
36. La articolul 66, alineatul (1) se abrogă.
37. Articolul 67 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 67. - Sistemele informaţionale specifice
domeniilor de activitate proprii ale ministerelor se realizează de către
autorităţile publice centrale care răspund de domeniile respective.
Autorităţile publice centrale colaborează cu Agenţia Naţională, în cadrul
Programului naţional de înregistrare a proprietăţilor imobiliare, potrivit
prevederilor art. 8."
38. La articolul 69, alineatul (3) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(3) Până la data de 31 decembrie 2014, titularii
sarcinilor înscrise în registrele de transcripţiuni-inscripţiuni vor solicita
deschiderea cărţilor funciare pentru imobilele în cauză, în condiţiile
prezentei legi, şi reînnoirea sarcinilor, cu scutire de la plata tarifelor, sub
sancţiunea inopozabilităţii."
Art. II. - Sub
sancţiunea inopozabilităţii, până la data de 31 decembrie 2014, vor solicita
deschiderea cărţilor funciare potrivit prevederilor prezentei legi, cu scutire
de la plata tarifelor:
a) titularii drepturilor reale transcrise în vechile
registre de transcripţiuni-inscripţiuni;
b) titularii drepturilor reale înscrise în cărţile
funciare în zonele cooperativizate, deschise potrivit Decretului-lege nr.
115/1938, în baza unor documentaţii care nu sunt întocmite în sistemul naţional
de coordonate stereografic 1970;
c) titularii drepturilor reale înscrise în cărţile
funciare deschise în baza Legii nr. 242/1947 pentru transformarea cărţilor funciare
provizorii în cărţi de publicitate funciară si a Decretului nr. 2.142/1930.
Art. III. - Structura
şi organizarea registrului naţional al nomenclaturilor stradale se aprobă prin
hotărâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. IV. - De la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în cuprinsul actelor
normative în vigoare, sintagma „cadastru general" se înlocuieşte cu
sintagma „cadastru".
Art. V. - Legea
cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 3 martie 2006, cu modificările
ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta
ordonanţă de urgenţă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea
I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu