LEGE Nr. 7 din 13 martie
1996
Legea cadastrului si a
publicitatii imobiliare
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 201 din 3 martie 2006
TITLUL I
Regimul general al cadastrului şi publicităţii imobiliare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Cadastrul general este sistemul
unitar şi obligatoriu de
evidenţă tehnică, economică şi juridică a tuturor imobilelor de pe întreg
teritoriul ţării.
(2) Entităţile de bază ale
acestui sistem sunt parcela, construcţia şi proprietarul.
(3) Prin imobil, în sensul prezentei legi, se înţelege una sau mai multe parcele alăturate, cu sau fără construcţii, aparţinând aceluiaşi
proprietar.
(4) Prin parcelă se înţelege suprafaţa de
teren cu aceeaşi categorie de
folosinţă.
(5) Sistemul de evidenţă al cadastrului general are ca finalitate înscrierea în registrul de
publicitate imobiliară.
*) Republicată în temeiul art. II al titlului XII din Legea nr. 247/2005 privind
reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri
adiacente, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Legea cadastrului şi a publicităţii
imobiliare nr. 7/1996 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 26 martie
1996 şi a mai fost modificată şi completată prin:
- Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 291/2000 privind organizarea şi funcţionarea unor
ministere, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 308/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 312 din 12 iunie 2001, cu modificările ulterioare;
- Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 70/2001 pentru modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii
imobiliare nr. 7/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 23 mai
2001, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 78/2002, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 154 din 4 martie 2002;
- Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii
imobiliare nr. 7/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 7 iunie
2004, aprobată cu modificări prin Legea nr. 499/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 1.069 din 17 noiembrie 2004.
Art. 2. - (1) Cadastrul general se organizează la nivelul fiecărei unităţi
administrativ-teritoriale: comună, oraş, municipiu,
judeţ şi la nivelul întregii ţări.
(2) Prin sistemul de cadastru general se realizează:
a) identificarea, descrierea şi înregistrarea în documentele cadastrale a imobilelor prin natura
lor, măsurarea şi reprezentarea acestora pe hărţi şi planuri
cadastrale, precum şi stocarea
datelor pe suporturi informatice;
b) identificarea şi înregistrarea tuturor proprietarilor şi a altor deţinători legali de imobile, în vederea
înscrierii în cartea funciară
cu caracter definitiv;
c) furnizarea datelor necesare sistemului de impozite şi taxe pentru stabilirea corectă a obligaţiilor fiscale ale contribuabililor, solicitate de organismele
abilitate.
Art. 3. - (1) Se înfiinţează Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, denumită în continuare Agenţia Naţională, ca instituţie publică cu
personalitate juridică, unica
autoritate în domeniu, aflată în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor,
prin reorganizarea Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie şi
preluarea activităţii privind
publicitatea imobiliară de la
Ministerul Justiţiei.
(2) La nivelul fiecărui judeţ şi în municipiul Bucureşti se înfiinţează oficiile de
cadastru şi publicitate
imobiliară, denumite în
continuare oficii teritoriale, ca unităţi cu personalitate juridică în subordinea Agenţiei Naţionale, prin
reorganizarea actualelor oficii judeţene de cadastru, geodezie şi cartografie şi al
municipiului Bucureşti şi a birourilor de carte funciară.
(3) La nivelul unităţilor administrativ-teritoriale se înfiinţează birouri de
cadastru şi publicitate
imobiliară, denumite în
continuare birouri teritoriale, în subordonarea oficiilor teritoriale.
Modul de organizare şi funcţionare, numărul, precum şi
arondarea birourilor teritoriale pe unităţi administrativ-teritoriale se stabilesc prin ordin cu caracter
normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale.
(4) Se înfiinţează Centrul Naţional de Geodezie, Cartografie,
Fotogrammetrie şi Teledetecţie ca unitate cu personalitate juridică în subordinea Agenţiei Naţionale, prin reorganizarea Institutului de Cadastru, Geodezie,
Fotogrammetrie şi Cartografie.
(5) Agenţia Naţională este condusă de un consiliu de administraţie format din 9 membri, incluzând reprezentanţi din sectorul public şi privat, numiţi exclusiv pe criterii de competenţă profesională,
dintre care unul este directorul general al Agenţiei Naţionale şi preşedinte al consiliului de administraţie.
(6) Membrii consiliului de administraţie şi directorul general sunt numiţi şi revocaţi din funcţie de ministrul administraţiei şi internelor.
(7) Organizarea, funcţionarea, atribuţiile
şi competenţele consiliului de administraţie şi ale directorului general se vor stabili prin regulamentul de organizare
şi funcţionare a Agenţiei Naţionale, care
se aprobă prin ordin al
ministrului administraţiei şi internelor.
(8) Directorul general îndeplineşte atribuţiile şi
responsabilităţile
ordonatorului principal de credite, prin emiterea de ordine cu caracter
individual şi normativ.
Ordinele cu caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi reprezintă Agenţia Naţională pe plan intern şi
internaţional.
CAPITOLUL II
Organizarea activităţii de cadastru
Art. 4. - Agenţia Naţională are următoarele atribuţii
principale:
a) coordonează şi controlează executarea lucrărilor de cadastru şi
asigură înscrierea imobilelor
în registrul de publicitate imobiliară la nivelul întregii ţări;
b) controlează executarea lucrărilor
de cartografie, topografie, geodezie, fotogrammetrie şi teledetecţie la
nivelul întregii ţări;
c) elaborează regulamente şi
norme, promovează tehnici,
procedee şi metodologii de
specialitate compatibile cu cele ale Uniunii Europene, conform progreselor ştiinţifice şi tehnice în
domeniul cadastrului, geodeziei, cartografiei şi publicităţii
imobiliare;
d) autorizează persoanele fizice şi juridice care pot executa lucrări de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei, pe teritoriul României, în
condiţiile legii speciale care
reglementează înfiinţarea uniunii profesionale a acestora;
e) organizează şi administrează fondul naţional de geodezie şi
cartografie, precum şi baza de
date a sistemului de cadastru general;
f) asigură, în condiţiile legii,
executarea, completarea, modernizarea şi menţinerea în
stare de utilizare a reţelei
geodezice naţionale;
g) asigură executarea şi
actualizarea hărţilor oficiale; h) avizează conţinutul topografic al hărţilor,
planurilor, atlaselor, ghidurilor şi al altor documente cartografice destinate uzului public;
i) pune la dispoziţia autorităţilor
publice şi a altor instituţii interesate, în condiţiile legii, situaţii statistice de sinteză privind terenurile şi construcţiile;
j) îndeplineşte sarcinile ce rezultă din angajamentele internaţionale în domeniul său de activitate;
k) participă la organizarea şi
coordonarea măsurătorilor în vederea aplicării legilor funciare;
l) avizează tehnic expertizele efectuate de către experţii
judiciari în specialitatea topografie, geodezie şi cadastru cu privire la corectitudinea datelor topografice
utilizate, la solicitarea instanţelor de judecată.
Avizele menţionate mai sus vor
fi date de oficiul teritorial în baza unui regulament comun, elaborat de Agenţia Naţională şi Ministerul Justiţiei;
m) asigură înscrierea drepturilor reale ce se constituie, se transmit, se
modifică sau se sting, la
cererea notarului public sau a titularului dreptului ori a celorlalte persoane
interesate;
n) asigură înscrierea căilor
de atac împotriva înregistrărilor
de carte funciară;
o) asigură înscrierea altor raporturi juridice, drepturi personale, interdicţii, incapacităţi şi litigii
judiciare în legătură cu bunul imobil;
p) asigură formarea şi
specializarea personalului de specialitate în publicitate imobiliară prin intermediul Institutului Naţional al Registratorilor; structura,
organizarea şi modul de
administrare ale institutului se stabilesc şi se aprobă prin
hotărâre a Guvernului, în termen
de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi;
r) îndeplineşte şi alte atribuţii ce au legătură cu activitatea
specifică.
Art. 5. - (1) Atribuţiile şi răspunderile oficiilor teritoriale, precum şi ale Centrului Naţional de Geodezie, Cartografie,
Fotogrammetrie şi Teledetecţie se stabilesc prin regulamentele de
organizare şi funcţionare ale acestora, aprobate prin ordin
al directorului general al Agenţiei Naţionale.
(2) Recepţia lucrărilor,
executate de persoanele fizice şi juridice autorizate în condiţiile art. 4 lit. d), se realizează de către Agenţia Naţională sau de
oficiile teritoriale, după
caz.
(3) In cadrul oficiilor teritoriale funcţionează baza de date a cadastrului.
Art. 6. - Instituţiile din domeniul apărării, ordinii
publice şi al siguranţei naţionale pot executa, cu mijloace proprii, lucrările de cadastru, geodezie,
gravimetrie, topografie, fotogrammetrie şi cartografie necesare apărării ţării şi păstrării ordinii publice, conform normelor
tehnice ale Agenţiei Naţionale.
Art. 7. - Datele geodezice şi cartografice interesând apărarea ţării,
ordinea publică şi siguranţa naţională se păstrează, după caz, de către Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor,
Serviciul Român de Informaţii,
Serviciul de Protecţie şi Pază, Serviciul de Informaţii Externe şi
persoanele juridice din sectorul de apărare.
Art. 8. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Agenţiei Naţionale şi ale unităţilor subordonate se asigură integral din venituri proprii.
(2) Veniturile proprii se constituie din:
a) încasări din servicii prestate;
b) tarife stabilite conform actelor normative;
c) închirieri de spaţii şi aparatură;
d) donaţii şi sponsorizări primite potrivit legii;
e) dobânzi aferente disponibilităţilor din conturi şi din depozite;
f) alte venituri.
(3) Tarifele şi încasările prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) nu sunt purtătoare de T.V.A. şi
se deduc din taxa notarială de
timbru, fiind incluse în cazul operaţiunilor de publicitate imobiliară în taxa notarială
de timbru, pentru actele translative ale dreptului de proprietate sau
constitutive ale dezmembrămintelor
acestuia; aceste tarife nu pot depăşi 80% din valoarea taxei notariale de timbru.
(4) In cazul serviciilor de publicitate imobiliară pentru care nu
se percepe taxă de timbru,
tarifele se vor stabili prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
(5) Taxele de publicitate imobiliară pot fi încasate de notarii publici în
numele Agenţiei Naţionale şi pe chitanţierele
puse la dispoziţie de către aceasta pe baza unei negocieri între
Agenţia Naţională şi Uniunea Naţională a Notarilor Publici şi care va face obiectul protocolului de colaborare.
(6) Tarifele pentru servicii de publicitate imobiliară pot fi încasate şi de alte instituţii
sau persoane, în baza protocoalelor de colaborare încheiate cu Agenţia Naţională.
(7) Tarifele se stabilesc, se modifică şi se actualizează
prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor,
la propunerea Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale.
(8) Veniturile încasate se virează în contul Agenţiei Naţionale
deschis la Trezoreria Statului.
(9) Agenţia Naţională poate colabora cu persoane fizice şi juridice române sau străine de specialitate, în condiţiile legii, pentru realizarea unor
obiective de interes comun, corespunzătoare domeniului său
de activitate.
(10) Agenţia Naţională poate contracta credite bancare în condiţiile prevăzute de lege.
(11) Agenţia Naţională întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(12) Excedentele anuale se reportează în anul bugetar următor.
(13) Ministerul Administraţiei şi Internelor,
prin Agenţia Naţională, îşi va asuma întreaga
responsabilitate în implementarea Proiectului cadastrului şi publicităţii imobiliare, finanţat prin împrumut de la Banca Internaţională pentru
Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD), şi a celorlalte acorduri internaţionale ce implică
împrumuturi nerambursabile sau garanţii de la stat, asumate anterior de Oficiul
Naţional de Cadastru, Geodezie
şi Cartografie, inclusiv
pentru partea preluată de la
Ministerul Justiţiei.
(14) Agenţia Naţională va face toate demersurile necesare amendării acordurilor de împrumut internaţionale pentru a se realiza înlocuirea
Oficiului Naţional de
Cadastru, Geodezie şi
Cartografie şi a Ministerului
Justiţiei cu Agenţia Naţională.
(15) Cadastrul general se realizează pe baza planului anual propus de Agenţia Naţională împreună cu ministerele interesate şi aprobat de Guvern; sumele destinate
introducerii lucrărilor de
cadastru general reprezintă
subvenţii de la bugetul de
stat prevăzute în bugetul
Ministerului Administraţiei şi Internelor şi virate în contul Agenţiei Naţionale cu
unică destinaţie.
(16) Organele şi autorităţile
administraţiei publice
centrale şi locale, precum şi alte persoane fizice şi juridice interesate, care au fonduri
disponibile pentru introducerea lucrărilor de cadastru general în afara planului anual aprobat de Guvern,
vor încheia un acord de colaborare cu Agenţia Naţională privind caietul de sarcini, modalităţile de verificare, recepţie şi înscriere în sistemul de publicitate imobiliară şi folosirea acestor informaţii.
CAPITOLUL III
Realizarea, întreţinerea şi avizarea lucrărilor de cadastru
Art. 9. - (1) Funcţia tehnică a
cadastrului general se realizează prin determinarea, pe bază de măsurători, a poziţiei configuraţiei şi mărimii suprafeţelor
terenurilor pe destinaţii,
categorii de folosinţă şi pe proprietari, precum şi ale construcţiilor.
(2) In cadrul funcţiei economice a cadastrului general se evidenţiază elementele tehnice necesare stabilirii valorii de impozitare a
imobilelor şi calculării impozitelor asupra veniturilor
realizate din tranzacţii
imobiliare.
(3) Funcţia juridică a
cadastrului general se realizează prin identificarea proprietarului pe baza actului de proprietate şi prin înscrierea în cartea funciară.
Art. 10. - (1) La nivelul unităţilor administrativ-teritoriale - comună, oraş şi municipiu - lucrările tehnice de cadastru constau în:
a) stabilirea, potrivit legii, a hotarelor unităţii administrativ-teritoriale şi a limitelor intravilane componente;
b) identificarea amplasamentelor imobilelor pe baza
actelor de proprietate sau, în lipsa acestora, pe baza posesiei exercitate sub
nume de proprietar şi
determinarea formei şi
dimensiunilor tuturor imobilelor din cuprinsul fiecărei unităţi
administrativ-teritoriale;
c) consemnarea litigiilor de hotare aflate pe rolul
instanţelor judecătoreşti;
d) întocmirea documentelor tehnice cadastrale.
(2) Delimitarea şi marcarea hotarelor administrative ale unităţilor administrativ-teritoriale prevăzute la alin. (1), precum şi limitele intravilanelor localităţilor se fac de către comisia stabilită în acest scop prin ordin al prefectului; regulamentul de organizare
şi funcţionare a comisiei de delimitare se aprobă prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.
Art. 11. - (1) Documentele tehnice ale cadastrului
general, care se vor întocmi la nivelul comunelor, oraşelor şi
municipiilor, sunt:
a) registrul cadastral al imobilelor;
b) indexul alfabetic al proprietarilor;
c) registrul cadastral al proprietarilor;
d) planul cadastral şi anexele la partea I a cărţii funciare.
(2) Deţinătorii de imobile sunt obligaţi să permită accesul
specialiştilor pentru
executarea lucrărilor de
cadastru general, să admită, în condiţiile legii, amplasarea, pe sol sau pe construcţii, a semnelor şi semnalelor geodezice şi să asigure protecţia şi conservarea acestora.
(3) Baza de date poate fi redactată şi arhivată şi sub formă de înregistrări,
pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automată a datelor, având aceleaşi efecte juridice şi forţă probantă echivalentă cu cea a înscrisurilor în baza cărora au fost înregistrate.
(4) Primarii localităţilor au obligaţia să înştiinţeze deţinătorii imobilelor, în scris, prin afişare şi prin alte
mijloace de publicitate, să
permită accesul specialiştilor pentru executarea lucrărilor de cadastru sau, după caz, să se prezinte personal pentru a da lămuriri privitoare la imobile şi a participa la identificarea şi marcarea limitelor acestora. Dacă deţinătorii imobilelor nu se prezintă, identificarea limitelor se face în lipsa
acestora.
(5) După finalizarea lucrărilor
de teren, pentru fiecare unitate administrativ-teritorială, datele obţinute se prelucrează, se înregistrează
în documentele tehnice ale cadastrului, se recepţionează şi se introduc în baza de date cadastrale.
Datele definitorii ale fiecărui
imobil se transmit de către
oficiul teritorial consiliului local, care are obligaţia să le aducă la cunoştinţa deţinătorilor prin înştiinţare scrisă şi prin afişare la sediul primăriei.
(6) Contestaţiile cu privire la exactitatea datelor comunicate, însoţite de documente doveditoare, pot fi
prezentate de deţinători, în scris, în termen de 60 de zile de
la înştiinţarea scrisă, oficiului teritorial care le va soluţiona în termen de 30 de zile. Cei nemulţumiţi de modul de
soluţionare a contestaţiilor de către oficiul teritorial pot face plângere la judecătoria în a cărei rază de
competenţă teritorială se află imobilul, în termen de 30 de zile de la comunicarea rezultatelor.
(7) Inscrierea în cartea funciară se face din oficiu, după finalizarea cadastrului general pe un
teritoriu administrativ şi
expirarea termenului de soluţionare
a contestaţiilor, în baza unui
regulament aprobat prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.
Art. 12. - (1) Planul cadastral conţine reprezentarea grafică a datelor din registrele cadastrale,
referitoare la imobilele din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale - comune, oraşe şi municipii -, şi
se păstrează la oficiul teritorial.
(2) Registrele, planurile cadastrale şi anexele la partea I a cărţii funciare vor sta la baza completării sau, după caz,
a întocmirii din oficiu a cărţilor funciare, la finalizarea măsurătorilor cadastrale la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale. O copie a acestora se păstrează în arhiva oficiilor teritoriale. Un exemplar din planurile şi registrele cadastrale se transmite cu
titlu gratuit la consiliile locale.
(3) Planurile, registrele cadastrale şi anexele la partea I a cărţii funciare se ţin
la zi, în concordanţă cu
documentaţiile cadastrale
întocmite pentru înscrierea actelor şi faptelor juridice, în baza cererilor şi comunicărilor făcute potrivit legii.
Art. 13. - Agenţia Naţională şi oficiile teritoriale din subordine au obligaţia de a furniza, la cerere, organelor
abilitate evidenţele necesare
stabilirii valorii de impunere.
Art. 14. - Completarea, modernizarea şi menţinerea în stare de utilizare a reţelei geodezice naţionale
necesare întocmirii şi ţinerii la zi a planurilor cadastrale şi hărţilor topografice
se realizează sub coordonarea
Agenţiei Naţionale.
Art. 15. - Oficiul teritorial controlează, avizează şi recepţionează, după caz, lucrările de geodezie, topografie, cadastru şi cartografie.
Art. 16. - Modul de avizare, verificare şi recepţie a lucrărilor de
specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei, topografiei şi cartografiei se stabileşte prin regulament aprobat prin ordin al
directorului general al Agenţiei
Naţionale, cu consultarea
uniunii profesionale înfiinţate
prin lege specială.
TITLUL II
Publicitatea imobiliară
CAPITOLUL I
Evidenţa cadastral-juridică
Art. 17. - (1) Publicitatea imobiliară întemeiată pe sistemul de evidenţă al cadastrului general are ca obiect înscrierea în cartea funciară a actelor şi faptelor juridice referitoare la imobilele din acelaşi teritoriu administrativ şi se realizează de către oficiile
teritoriale pentru imobilele situate în raza de activitate a acestora.
(2) Una sau mai multe parcele alăturate de pe teritoriul unei unităţi administrativ-teritoriale, indiferent
de categoria de folosinţă,
aparţinând aceluiaşi proprietar, formează imobilul definit la art. 1 alin. (3), se
identifică printr-un număr cadastral unic şi se înscrie într-o carte funciară.
(3) Cărţile funciare
întocmite şi numerotate pe
teritoriul administrativ al fiecărei localităţi alcătuiesc, împreună, registrul cadastral de publicitate imobiliară al acestui teritoriu, ce se ţine de către biroul teritorial din cadrul oficiului teritorial în a cărui rază teritorială de
activitate este situat imobilul respectiv.
(4) Acest registru se întregeşte cu registrul de intrare, cu planul cadastral, cu registrul
cadastral al imobilelor, indicând numărul cadastral al imobilelor şi numărul de ordine
al cărţilor funciare în care sunt înscrise, cu un
index alfabetic al proprietarilor şi cu o mapă în care
se păstrează cererile de înscriere, împreună cu un exemplar al înscrisurilor
constatatoare ale actelor sau faptelor juridice supuse înscrierii.
Art. 18. - (1) Activitatea de publicitate imobiliară în cadrul oficiilor teritoriale este
îndeplinită de registratori de
carte funciară, denumiţi în continuare registratori, numiţi prin ordin al directorului general al
Agenţiei Naţionale, în urma unui concurs organizat de
aceasta.
(2) Numărul registratorilor pentru fiecare oficiu teritorial se stabileşte prin ordin al directorului general al
Agenţiei Naţionale.
(3) In cadrul oficiilor teritoriale, activitatea de
publicitate imobiliară este în
responsabilitatea unui registrator-şef, iar în cadrul birourilor teritoriale, în responsabilitatea unui
registrator coordonator, numiţi
prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, în
urma unui concurs.
(4) Poate fi numită registrator persoana care îndeplineşte în mod cumulativ următoarele condiţii:
a) are cetăţenia română şi are capacitatea drepturilor civile;
b) este licenţiat în drept;
c) nu are antecedente penale;
d) se bucură de o bună reputaţie;
e) cunoaşte limba română;
f) este apt din punct de vedere medical pentru
ocuparea funcţiei;
g) a îndeplinit timp de 5 ani funcţia de asistent-registrator sau a exercitat
timp de 3 ani funcţia de
notar, judecător, procuror,
avocat, consilier juridic sau altă funcţie de
specialitate juridică.
(5) Absolvenţii Institutului Naţional
al Registratorilor au prioritate la ocuparea posturilor vacante de
registratori. Organizarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de
registratori se va face numai dacă acestea nu au fost ocupate de absolvenţii institutului.
(6) Până la data organizării
concursului, registratorii pot fi numiţi din cadrul angajaţilor serviciilor de publicitate imobiliară care, deşi nu
îndeplinesc condiţiile de
studii, au cel puţin 5 ani de
experienţă în domeniul
publicităţii imobiliare.
(7) Registratorul răspunde pentru activitatea sa, în condiţiile legii.
(8) In cadrul Agenţiei Naţionale funcţionează Direcţia de
publicitate imobiliară, care
organizează, coordonează şi controlează activitatea de publicitate imobiliară din cadrul oficiilor teritoriale, în vederea respectării legilor şi reglementărilor
în materie.
Art. 19. - (1) Cartea funciară este alcătuită din titlu, indicând numărul ei şi numele localităţii
în care este situat imobilul, precum şi din trei părţi:
A. Partea I, referitoare la descrierea imobilelor, care
va cuprinde:
a) numărul de ordine şi
cel cadastral al imobilului;
b) suprafaţa imobilului, destinaţia, categoriile de folosinţă şi, după caz, construcţiile;
c) planul imobilului cu vecinătăţile, descrierea
imobilului şi inventarul de
coordonate al amplasamentului, pentru fiecare imobil în parte, constituie anexa
la partea I, întocmită conform
regulamentului aprobat prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.
B. Partea a ll-a, referitoare la înscrierile privind
dreptul de proprietate, care cuprinde:
a) numele proprietarului;
b) actul sau faptul juridic care constituie titlul
dreptului de proprietate, precum şi menţionarea
înscrisului pe care se întemeiază acest drept;
c) strămutările proprietăţii;
d) servitutile constituite în folosul imobilului;
e) faptele juridice, drepturile personale sau alte
raporturi juridice, precum şi
acţiunile privitoare la
proprietate;
f) orice modificări, îndreptări sau
însemnări ce s-ar face în
titlu, în partea I sau a ll-a a cărţii funciare, cu
privire la înscrierile făcute.
C. Partea a lll-a, referitoare la înscrierile privind
dezmembrămintele dreptului de
proprietate şi sarcini, care
va cuprinde:
a) dreptul de superficie, uzufruct, uz, folosinţă, abitaţie, servitutile în sarcina fondului aservit, ipoteca şi privilegiile imobiliare, precum şi locatiunea şi cesiunea de venituri pe timp mai mare de 3 ani;
b) faptele juridice, drepturile personale sau alte
raporturi juridice, precum şi
acţiunile privitoare la
drepturile reale înscrise în această parte;
c) sechestrul, urmărirea imobilului sau a veniturilor sale;
d) orice modificări, îndreptări sau
însemnări ce s-ar face cu
privire la înscrierile făcute
în această parte.
(2) Datele din cartea funciară pot fi redate şi
arhivate şi sub formă de înregistrări pe microfilme şi
pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automată a datelor. Acestea au aceleaşi efecte juridice şi forţă probatoare echivalentă cu înscrisurile în baza cărora au fost redate.
Art. 20. - (1) Dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale asupra unui
imobil se vor înscrie în cartea funciară pe baza actului prin care s-au constituit ori s-au transmis în mod
valabil.
(2) Drepturile reale se sting numai prin înscrierea
radierii lor din cartea funciară, cu consimţământul
titularului dreptului; acest consimţământ nu este necesar dacă dreptul se stinge prin moartea titularului dreptului sau prin
împlinirea termenului arătat
în înscriere; dacă dreptul ce
urmează să fie radiat este grevat în folosul unei
persoane, radierea se va face cu păstrarea dreptului acestei persoane.
(3) Hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă sau, în cazurile prevăzute de lege, actul autorităţii administrative va înlocui acordul de
voinţă cerut în vederea
înscrierii drepturilor reale, dacă sunt opozabile titularilor.
Art. 21. - Modificarea conţinutului unui drept ce grevează un drept real imobiliar se înscrie, dacă legea nu dispune altfel, potrivit regulilor stabilite pentru
dobândirea şi stingerea
drepturilor reale.
Art. 22. - Inscrierea unui drept se poate efectua numai:
a) împotriva aceluia care, la înregistrarea cererii
sale, era înscris ca titular al dreptului asupra căruia înscrierea urmează să fie făcută;
b) împotriva aceluia care, înainte de a fi înscris, şi-a grevat dreptul, dacă amândouă înscrierile se cer deodată.
Art. 23. - Dacă mai multe persoane şi-au cedat succesiv una celeilalte dreptul real asupra unui imobil,
iar înscrierile nu s-au făcut,
cel din urmă îndreptăţit va putea cere înscrierea dobândirilor
succesive odată cu aceea a
dreptului său, dovedind prin
înscrisuri originale întreg şirul
actelor juridice pe care se întemeiază înscrierile.
Art. 24. - Inscrierile întemeiate pe obligaţiile defunctului se vor putea face şi după ce dreptul moştenitorului
a fost înscris, în măsura în
care se dovedeşte că moştenitorul este ţinut
de aceste obligaţii.
Art. 25. - (1) Inscrierile în cartea funciară îşi vor produce efectele de opozabilitate faţă de terţi de la
data înregistrării cererilor;
ordinea înregistrării
cererilor va determina rangul înscrierilor.
(2) Dacă mai multe cereri de înscriere a drepturilor reale au fost depuse
deodată la biroul teritorial,
ele vor primi provizoriu acelaşi rang, urmând ca instanţa să hotărască asupra rangului fiecăreia.
(3) Dacă au fost depuse deodată mai multe cereri având ca obiect înscrierea mai multor drepturi de
ipotecă asupra aceluiaşi imobil, ele vor primi acelaşi rang.
Art. 26. - (1) Dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale sunt opozabile
faţă de terţi, fără înscrierea în
cartea funciară, când provin
din succesiune, accesiune, vânzare silită şi uzucapiune.
Aceste drepturi se vor înscrie, în prealabil, dacă titularul înţelege
să dispună de ele.
(2) In aceleaşi condiţii sunt
opozabile faţă de terţi şi drepturile reale dobândite de stat şi de orice persoană,
prin efectul legii, prin expropriere sau prin hotărâri judecătoreşti.
(3) Titularul drepturilor dobândite prin modurile
enumerate nu poate însă
dispune de ele decât după ce
acestea au fost înscrise în prealabil în cartea funciară.
(4) Inscrierile sunt de trei feluri:
a) intabularea, având ca obiect înscrierea definitivă a drepturilor reale;
b) înscrierea provizorie a drepturilor reale sub condiţia justificării ulterioare;
c) notarea, având ca obiect înscrierea drepturilor
personale, a actelor şi
faptelor juridice referitoare la starea şi capacitatea persoanelor, acţiunilor şi căilor de atac în justiţie, precum şi a măsurilor de
indisponibilizare, în legătură cu imobilele din cartea funciară.
Art. 27. - (1) Cel care s-a obligat să strămute sau să
constituie în folosul altuia un drept real asupra unui imobil este dator să îi predea toate înscrisurile necesare
pentru înscrierea acelui drept.
(2) Dacă un drept înscris în cartea funciară se stinge, titularul este obligat să predea celui îndreptăţit înscrisurile necesare radierii.
(3) In situaţia în care cel obligat nu predă înscrisurile, persoana interesată va putea solicita instanţei să dispună înscrierea în cartea funciară. Hotărârea instanţei de
judecată va suplini consimţământul la înscriere al părţii care are obligaţia
de a preda înscrisurile necesare înscrierii.
(4) Dreptul la acţiunea în prestaţie
tabulară este imprescriptibil.
(5) Acţiunea în prestaţie
tabulară se va îndrepta şi împotriva terţului dobânditor înscris în cartea funciară, dacă sunt
întrunite cumulativ următoarele
condiţii:
a) actul juridic în baza căruia se solicită
prestaţia tabulară să fie încheiat anterior celui în baza căruia a fost înscris dreptul terţului în cartea funciară;
b) terţul să fi dobândit
imobilul cu titlu gratuit sau, dacă l-a dobândit cu titlu oneros, să fie de rea-credinţă.
Art. 28. - Dobânditorul anterior poate cere instanţei judecătoreşti să acorde înscrierii sale rang preferenţial faţă de înscrierea efectuată la cererea unui terţ care a dobândit ulterior imobilul cu titlu gratuit sau care a fost
de rea-credinţă la data
încheierii actului.
Art. 29. - (1) Inscrierea provizorie devine opozabilă terţilor cu rangul determinat de cererea de înscriere, sub condiţie şi în măsura
justificării ei.
(2) Inscrierea provizorie poate fi cerută în următoarele situaţii:
a) când dreptul real ce se cere a fi înscris este
afectat de o condiţie
suspensivă;
b) când se solicită intabularea unui drept real în temeiul unei hotărâri judecătoreşti ce nu a rămas irevocabilă;
c) dacă se dobândeşte un
drept tabular care, anterior, a fost înscris provizoriu;
d) dacă debitorul a consemnat sumele pentru care a fost înscrisă ipoteca ori privilegiul imobiliar;
e) dacă pentru soluţionarea
cererii sunt necesare înscrisuri suplimentare, care nu aduc însă atingere fondului dreptului ce se cere a
fi înscris şi nu fundamentează noi capete de cerere.
(3) In acest din urmă caz, solicitantul va fi înştiinţat pentru a
depune într-un termen stabilit, după caz, de registrator înscrisurile necesare, sub sancţiunea radierii înscrierii provizorii. Dacă înscrisurile vor fi depuse în termenul
fixat, se va proceda la justificarea înscrierii provizorii, printr-o încheiere
dată de registratorul de carte
funciară.
(4) Justificarea înscrierii provizorii se va face în
temeiul consimţământului celui
în contra căruia s-a efectuat
înscrierea provizorie, a unei hotărâri judecătoreşti irevocabile ori a încheierii
registratorului de carte funciară, în situaţia
ultimului caz de înscriere provizorie menţionat.
(5) Justificarea radierii dreptului de ipotecă se va face în baza consimţământului dat în formă autentică al titularului dreptului de ipotecă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile.
Art. 30. - (1) Dacă în cartea funciară
s-a înscris un drept real, în condiţiile prezentei legi, în folosul unei persoane, se prezumă că dreptul există în
folosul ei, dacă a fost
dobândit sau constituit cu bună-credinţă, cât timp
nu se dovedeşte contrariul.
(2) Dacă un drept s-a radiat din cartea funciară, se prezumă că acel drept nu există.
Art. 31. - (1) Cuprinsul cărţii funciare, în
afara îngrădirilor şi excepţiilor legale, se consideră exact numai în folosul acelei persoane care, în virtutea unui act
juridic cu titlul legal, a dobândit cu bună-credinţă un drept
real înscris în cartea funciară.
(2) Dobânditorul este considerat de bună-credinţă dacă, la data
înregistrării cererii de
înscriere a dreptului în folosul său, nu a fost notată
nici o acţiune prin care se
contestă cuprinsul cărţii funciare sau dacă din titlul transmiţătorului şi din
cuprinsul cărţii funciare nu reiese vreo neconcordanţă între aceasta şi situaţia juridică reală.
Art. 32. - Efectul de opozabilitate al înscrierilor este
inoperant cu referire la:
a) suprafaţa terenurilor, destinaţia, categoria de folosinţă, valoarea sau alte asemenea aspecte;
b) restricţii aduse dreptului de proprietate prin raporturile de vecinătate, expropriere sau prin prevederi legale
privind protecţia ecologică, sistematizarea localităţilor şi alte asemenea aspecte.
Art. 33. - (1) In cazul în care cuprinsul cărţii funciare nu corespunde, în privinţa înscrierii, cu situaţia juridică reală, se poate cere rectificarea sau, după caz, modificarea acesteia.
(2) Prin rectificare se înţelege radierea, îndreptarea sau menţionarea înscrierii oricărei operaţiuni, susceptibilă
a face obiectul unei înscrieri în cartea funciară.
(3) Prin modificare se înţelege orice schimbare privitoare la
aspecte tehnice ale imobilului, schimbare care nu afectează esenţa dreptului care poartă asupra acelui imobil. Modificarea nu se poate face decât la cererea
titularului dreptului de proprietate.
(4) Rectificarea înscrierilor în cartea funciară se poate face fie pe cale amiabilă, prin declaraţie autentică, fie
în caz de litigiu, prin hotărâre
judecătorească definitivă şi irevocabilă.
(5) Erorile materiale săvârşite cu prilejul
înscrierilor în cartea funciară pot fi îndreptate la cerere sau din oficiu.
(6) Procedura de rectificare a înscrierilor în cartea
funciară, a modificărilor şi cea de îndreptare a erorilor materiale se va stabili prin
regulament aprobat de directorul general al Agenţiei Naţionale.
Art. 34. - Orice persoană interesată poate
cere rectificarea înscrierilor din cartea funciară dacă printr-o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă s-a
constatat că:
1. înscrierea sau actul în temeiul căruia s-a efectuat înscrierea nu a fost
valabil;
2. dreptul înscris a fost greşit calificat;
3. nu mai sunt întrunite condiţiile de existenţă a dreptului înscris sau au încetat efectele actului juridic în
temeiul căruia s-a făcut înscrierea;
4. înscrierea din cartea funciară nu mai este în concordanţă cu situaţia reală actuală a imobilului.
Art. 35. - (1) Acţiunea în rectificare, sub rezerva prescripţiei dreptului material la acţiunea în fond, va fi imprescriptibilă.
(2) Faţă de terţele
persoane care au dobândit cu bună-credinţă un drept
real prin donaţie sau legat,
acţiunea în rectificare nu se
va putea porni decât în termen de 10 ani, socotiţi din ziua când s-a înregistrat cererea lor de înscriere, cu excepţia cazului în care dreptul material la acţiunea în fond nu s-a prescris mai înainte.
Art. 36. - Acţiunea în rectificare, întemeiată pe nevalabilitatea înscrierii, a titlului ce a stat la baza
acesteia sau pe greşita
calificare a dreptului înscris, se va putea îndrepta şi împotriva terţelor
persoane care şi-au înscris un
drept real, dobândit cu bună-credinţă şi prin act juridic cu titlu oneros, bazându-se pe cuprinsul cărţii funciare, în termen de trei ani de la data înregistrării cererii de înscriere formulată de dobanditorul nemijlocit al dreptului a
cărui rectificare se cere,
afară de cazul când dreptul
material la acţiunea de fond
nu s-a prescris.
Art. 37. - (1) Hotărârea prin care s-a admis rectificarea unei înscrieri nu va fi
opozabilă persoanelor
împotriva cărora acţiunea nu a fost admisă.
(2) Dacă acţiunea în
rectificare a fost înscrisă în
cartea funciară, hotărârea judecătorească va fi
opozabilă şi terţelor persoane care au dobândit dreptul după înscriere.
Art. 38. - Actele şi faptele juridice, privitoare la drepturile personale, la starea şi capacitatea persoanelor în legătură cu imobilele cuprinse în cartea funciară, vor putea fi înscrise, la cerere, cu efect de opozabilitate pentru
terţe persoane.
Art. 39. - (1) Proprietarul unui imobil poate cere ca
intenţia sa de a înstrăina sau de a ipoteca să fie înscrisă, arătând, în acest
din urmă caz, suma ce urmează să se garanteze prin ipotecă.
(2) Dacă se săvârşeşte înstrăinarea sau
ipotecarea, dreptul înscris va avea rangul înscrierii intenţiei.
Art. 40. - (1) Inscrierea intenţiei de a înstrăina
sau de a ipoteca îşi pierde
efectul prin trecerea unui termen de două luni de la data înregistrării cererii.
(2) Anul, luna şi ziua în care înscrierea îşi pierde efectul vor fi arătate atât în înscriere, cât şi în încheierea care a ordonat-o.
Art. 41. - (1) Orice persoană poate cerceta cartea funciară şi celelalte
evidenţe care alcătuiesc registrul cadastral de publicitate
imobiliară, cu excepţia evidenţelor care privesc siguranţa naţională.
(2) La cerere, se vor elibera extrase, certificate sau
copii certificate conform cu originalul de pe cărţile funciare,
planuri sau înscrisuri, cu dovada plăţii tarifelor legale.
(3) Nici o autoritate nu va putea cere trimiterea
originalului cărţii funciare sau a planurilor de
identificare a imobilelor.
(4) Mapa înscrisurilor privind înscrierea atacată poate fi cercetată de către instanţa de
judecată şi organele de cercetare penală, în condiţiile legii.
Art. 42. - (1) Imobilul înscris în cartea funciară se poate modifica prin alipiri, dezlipiri
sau prin mărirea sau micşorarea întinderii acestuia.
(2) Imobilul se modifică prin dezlipiri, dacă se desparte o parcelă de un imobil. Dezlipirea unui imobil sau a unei părţi dintr-un imobil se face împreună cu sarcinile care grevează imobilul. Imobilul grevat cu sarcini nu poate fi alipit la un alt
imobil, ci va forma, în caz de dezlipire, un imobil separat.
Art. 43. - (1) In caz de alipire sau dezlipire, se vor
efectua transcrieri, dacă o
parcelă trece dintr-o carte
funciară în alta, sau
reînscrieri, dacă,
dezlipindu-se o parcelă,
aceasta se va trece în aceeaşi
carte funciară ca un imobil de
sine stătător.
(2) Dacă se transcrie o parte din parcelă într-o altă carte
funciară, se va forma un
imobil distinct cu număr
cadastral nou, iar restul se înscrie în vechea carte funciară, cu menţionarea noului număr
cadastral şi a suprafeţei imobilului, iar dacă toate imobilele înscrise într-o carte
funciară au fost transcrise,
aceasta se va închide şi nu va
mai putea fi redeschisă pentru
noi înscrieri.
Art. 44. - Mai mulţi proprietari nu pot fi înscrişi în aceeaşi carte
funciară decât dacă se găsesc în cazul coproprietăţii, caz în care se va arăta partea indiviză
a fiecărui proprietar.
Art. 45. - (1) Dacă un imobil cu construcţie - condominiu -, din care unele părţi sunt comune
indivize iar restul sunt individuale, se întocmeşte o carte funciară
colectivă pentru întreaga
construcţie, şi câte o carte funciară individuală pentru fiecare proprietate individuală care poate fi reprezentată din apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă; prin asimilare, poate fi definit
condominiu şi un tronson cu
una sau mai multe scări, din
cadrul clădirii de locuit, în
condiţiile în care se poate
delimita proprietatea comună.
(2) Dreptul de proprietate comună forţată şi perpetuă pe părţile comune ale unui imobil se valorifică numai împreună cu dreptul de proprietate exclusivă care poartă asupra
acestuia sau a unei părţi determinate din acesta.
Art. 46. - (1) Imobilele ce aparţin domeniului public şi domeniului privat al statului sau, după caz, al unităţii administrativ-teritoriale se vor înscrie în cărţi funciare speciale ale unităţii administrativ-teritoriale pe care sunt situate, cu excepţiile prevăzute de lege.
(2) Cărţile funciare speciale se ţin de către birourile teritoriale ale oficiului de cadastru şi publicitate imobiliară.
CAPITOLUL II
Procedura de înscriere în cartea funciară
Art. 47. - (1) Cererea de înscriere în cartea funciară se va depune la birourile teritoriale ale
oficiului teritorial şi va fi
însoţită de înscrisul original sau de copia
legalizată de pe acesta, prin
care se constată actul sau
faptul juridic a cărui
înscriere se cere; copia legalizată se va păstra în
mapa biroului de cadastru şi
publicitate imobiliară.
(2) In cazul hotărârii judecătoreşti, se va prezenta o copie legalizată, cu menţiunea că este
definitivă şi irevocabilă.
(3) Cererile de înscriere se vor înregistra de îndată în registrul de intrare, cu menţionarea datei şi a numărului care
rezultă din ordinea cronologică a depunerii lor.
(4) Dacă mai multe cereri au fost depuse deodată la acelaşi birou
teritorial, drepturile de ipotecă şi privilegiile
vor avea acelaşi rang, iar
celelalte drepturi vor primi numai provizoriu rang egal, urmând ca prin judecată să se hotărască asupra rangului şi asupra radierii încheierii nevalabile.
(5) Inscrierile în cartea funciară se efectuează la cererea părţilor interesate, cu excepţia cazurilor în care legea prevede
înscrierea din oficiu; cererea de înscriere se îndreaptă la biroul unde se află cartea funciară în care urmează să se facă înscrierea.
(6) Intabularea sau înscrierea provizorie poate fi
cerută de orice persoană care, potrivit înscrisului original, hotărârii judecătoreşti sau hotărârii autorităţii administrative, urmează să strămute, să constituie, să modifice,
să dobândească sau să stingă un drept
tabular.
(7) Inscrierea unui drept sau radierea unei sarcini pot
fi cerute:
a) de mandatarul general al celui îndrituit;
b) de oricare dintre titularii aceluiaşi drept.
(8) Creditorul a cărui creanţă certă şi exigibilă este
dovedită printr-un înscris sau
printr-o hotărâre judecătorească, ori în cazurile anume prevăzute de lege printr-o decizie a autorităţii administrative, va putea cere instanţei, în numele şi în
folosul debitorului său,
înscrierea unui drept tabular sau radierea unei sarcini.
(9) Debitorul care a plătit valabil creanţa
ipotecară a unui cesionar
neînscris în cartea funciară
poate cere radierea ipotecii, dacă înfăţişează înscrisul original al cesiunii şi chitanţa
doveditoare a plăţii.
Art. 48. - (1) In cazul în care registratorul admite
cererea, dispune intabularea sau înscrierea provizorie prin încheiere, dacă înscrisul îndeplineşte următoarele condiţii:
a) este încheiat cu respectarea formelor prescrise de
lege;
b) indică numele părţilor;
c) individualizează imobilul printr-un identificator unic;
d) este însoţit de o traducere legalizată, dacă actul nu
este întocmit în limba română;
e) este însoţit, după caz, de o
copie a extrasului de carte funciară pentru autentificare sau a certificatului de sarcini ce a stat la
baza întocmirii actului.
(2) Incheierea va cuprinde determinarea dreptului sau a
faptului, indicarea numărului
cadastral al imobilului şi al
cărţii funciare, precum şi a părţii cărţii funciare în
care urmează a se face
înscrierea. De asemenea, se vor indica poziţiile ce au fost radiate şi numele celui în favoarea sau împotriva căruia s-au făcut
înscrierile, indiferent de felul lor.
(3) In cazul în care identificarea cadastrală a imobilului nu este posibilă, pe baza datelor existente, vor fi
folosite documentaţii
cadastrale întocmite şi recepţionate conform prevederilor prezentei
legi.
Art. 49. - Dacă se constată că cererea de înscriere în cartea funciară nu întruneşte condiţiile
legale, se va respinge printr-o încheiere motivată. Despre respingerea cererii se va face menţiune în registrul de intrare, în dreptul înregistrării acesteia, precum şi în cartea funciară.
Art. 50. - (1) Incheierea se comunică celui care a cerut înscrierea sau
radierea unui act sau fapt juridic, precum şi celorlalte persoane interesate potrivit menţiunilor din cartea funciară, cu privire la imobilul în cauză, în termen de 15 zile de la pronunţarea încheierii, dar nu mai târziu de 30
de zile de la data înregistrării
cererii.
(2) Incheierea de înscriere sau de respingere poate fi
atacată cu plângere, în termen
de 15 zile de la comunicare, la biroul teritorial. Plângerea împotriva
încheierii se depune la biroul teritorial şi se va înscrie din oficiu în cartea funciară. Oficiul teritorial este obligat să înainteze plângerea judecătoriei în a cărei rază de
competenţă teritorială se află imobilul, însoţită de dosarul încheierii şi copia cărţii funciare.
(3) Hotărârea pronunţată de judecătorie poate fi atacată cu apel.
(4) Hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă se comunică, din oficiu, biroului teritorial de către instanţa care
s-a pronunţat ultima asupra
fondului.
(5) Inscrierea făcută în temeiul
acestei hotărâri judecătoreşti îşi produce
efectele de la înregistrarea cererii de înscriere la biroul teritorial.
(6) In cazul respingerii plângerii prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, notările făcute se radiază din
oficiu.
Art. 51. - (1) Inscrierile şi radierile efectuate în cărţile funciare nu
pot fi rectificate decât pe baza hotărârii instanţei
judecătoreşti definitive şi irevocabile sau pe cale amiabilă, în baza unei declaraţii date în formă
autentică, de titularul
tabular, respectiv de titular, în baza unei documentaţii cadastrale.
(2) Prevederile art. 50 se vor aplica în mod corespunzător.
Art. 52. - (1) In cazul în care o carte funciară urmează a fi întocmită ori
completată prin înscrierea
unui imobil care nu a fost cuprins în nici o altă carte funciară,
precum şi în cazul în care o
carte funciară a fost distrusă, pierdută ori a devenit nefolosibilă, în tot sau în parte, din diferite cauze, întocmirea, completarea şi reconstituirea, după caz, se face de către registratorul de la biroul teritorial,
la cerere sau din oficiu, cu acordul celor interesaţi, pe baza unei încheieri. In acest scop se folosesc toate
înscrisurile şi documentaţiile tehnice existente, privitoare la
imobilele în cauză, precum şi situaţia dreptului de proprietate.
(2) Incheierea poate fi atacată, după caz, în
condiţiile art. 50 alin. (2).
Art. 53. - (1) Erorile materiale săvârşite cu prilejul înscrierilor sau radierilor se pot îndrepta, prin
încheiere motivată, de către registratorul de la biroul teritorial,
la cerere sau din oficiu, cu comunicarea acesteia persoanei interesate.
(2) In acest caz se vor aplica, prin asemănare, dispoziţiile art. 36-38.
Art. 54. - (1) Notarul public care a întocmit actul
privitor la un drept tabular este obligat să ceară din oficiu
înscrierea în cartea funciară
la biroul teritorial în a cărei
rază de activitate se află imobilul. Despre exercitarea acestei
obligaţii se va face menţiune expresă în cuprinsul actului sau, după caz, al certificatului de moştenitor. Menţiunea
se va face în cazul în care pentru bunurile din masa succesorală s-a deschis carte funciară sau există documentaţie
cadastrală. La autentificarea
actelor prin care se constituie, se modifică sau se stinge un drept real imobiliar, notarul public va solicita
un extras de carte funciară
pentru autentificare sau, după
caz, certificat de sarcini. Pe perioada valabilităţii extrasului de carte funciară pentru autentificare, registratorul nu va efectua nici un fel de
înscriere în cartea funciară,
cu excepţia aceleia pentru
care a fost eliberat extrasul.
(2) Instanţa judecătorească va transmite, în termen de 3 zile, hotărârea rămasă definitivă şi irevocabilă,
constitutivă sau declarativă asupra unui drept real imobiliar, la
biroul de carte funciară al
judecătoriei în a cărei rază de activitate se află imobilul.
(3) Instanţa judecătorească nu va trece la dezbaterea în fond a acţiunii privind desfiinţarea actului juridic supus înscrierii, dacă acesta nu a fost înscris, în prealabil,
pentru informare, în cartea funciară.
Art. 55. - (1) Dreptul de proprietate dobândit prin construire
se va putea înscrie în cartea funciară pe baza unui certificat eliberat de primăria localităţii
unde este situat imobilul, prin care se atestă, când este cazul, faptul că proprietarul a edificat construcţiile în conformitate cu autorizaţia de construire eliberată potrivit legii, precum şi a unei documentaţii
cadastrale.
(2) Ipoteca se poate înscrie numai asupra unui imobil
în întregul său sau asupra
cotei-părţi aparţinând unui coproprietar. Dacă ipoteca s-a constituit asupra unei părţi din construcţie, ea va fi înscrisă atât asupra acesteia cât şi asupra cotei corespunzătoare din părţile comune
indivize.
(3) Ipoteca constituită asupra unui bun viitor se poate intabula în condiţiile legii privind creditul ipotecar
pentru investiţiile
imobiliare, dacă în prealabil
a fost notată existenţa autorizaţiei de construire şi
notarea procesului-verbal de recepţie parţială.
(4) In toate cazurile când prin lege se acordă un privilegiu imobiliar sau o ipotecă legală pentru garantarea vreunui drept sau creanţe, acestea se vor înscrie din oficiu în cartea funciară, cu excepţia situaţiei în
care părţile renunţă în mod expres la acest beneficiu; înscrierea privilegiului sau a
ipotecii legale se face, de regulă, în temeiul înscrisului din care rezultă creanţa privilegiată sau care conferă dreptul de a lua o inscripţie ipotecară.
(5) Privilegiile sau ipotecile legale se vor înscrie
pentru suma prevăzută în înscris; dacă creanţa nu este
determinată, pentru suma maximă arătată în cerere,
precum şi cuantumul dobânzii.
In toate cazurile, privilegiile se înscriu şi capătă rang numai în condiţiile determinate de legea care Ie-a
instituit, iar în lipsa vreunei menţiuni în această
lege, ele primesc rang potrivit dispoziţiilor legale privitoare la înscrierea ipotecilor.
(6) Când în înscrisul doveditor al vânzării se învederează că preţul nu a fost plătit ori nu a fost plătit în întregime, privilegiul pentru garantarea preţului datorat se înscrie din oficiu, în
folosul vânzătorului.
(7) Dacă vânzarea a fost desfiinţată, privilegiul se
va radia din oficiu.
(8) Dispoziţiile alin. (4) se vor aplica în mod corespunzător în cazul schimbului sau împărţelii, pentru diferenţa de valoare datorată în bani.
(9) Privilegiul pentru garantarea preţului datorat de coproprietarul adjudecatar
al imobilului supus împărţelii se va înscrie în temeiul actului de
adjudecare.
(10) Dacă ipoteca creanţei
novate a fost rezervată pentru
garantarea noii creanţe,
aceasta se va înscrie, în rangul vechii ipoteci sau vechiului privilegiu, în
temeiul înscrisului care face dovada novaţiunii.
(11) Cel subrogat în drepturile creditorului ipotecar
sau privilegiat va putea cere înscrierea strămutării dreptului
de ipotecă sau privilegiului
în temeiul înscrisurilor ce dovedesc subrogarea.
TITLUL III
Dispoziţii tranzitorii, sancţiuni şi dispoziţii finale
CAPITOLUL I
Dispoziţii tranzitorii
Art. 56. - (1) Inscrierile făcute în conformitate cu actele normative în vigoare în registrul de
transcripţiuni şi inscripţiuni, în cărţile funciare şi în cărţile de publicitate funciară, înainte de data intrării în vigoare a prezentei legi, îşi vor produce şi după această dată efectele prevăzute,
cu excepţia cazurilor în care
drepturile de proprietate şi
celelalte drepturi reale au fost afectate în orice mod prin efectul legii.
(2) Toate documentele de evidenţă şi publicitate imobiliară se preiau şi se
conservă de către birourile teritoriale din cadrul
oficiilor teritoriale în a căror
rază de activitate se află imobilele.
(3) Executarea silită imobiliară va urma
dispoziţiile Codului de
procedură civilă şi pentru actele de executare începute potrivit Legii LX din anul
1881, cu modificările aduse
prin Legea nr. 54 din anul 1912.
Art. 57. - Actul juridic privind constituirea sau
transmiterea unui drept real imobiliar, valabil încheiat anterior intrării în vigoare a prezentei legi,
netranscris în registrul de transcripţiuni şi inscripţiuni ori, după caz, neînscris în cartea funciară, îşi produce
efectele la data înscrierii în cartea funciară, potrivit prevederilor prezentei legi. Actul sub semnătură privată, valabil
încheiat, va fi luat în considerare dacă are dată certă anterioară intrării în
vigoare a Legii fondului funciar nr. 18/1991.
Art. 58. - (1) In regiunile de carte funciară supuse Decretului-lege nr. 115/1938
pentru unificarea dispoziţiunilor
privitoare la cărţile funciare sau, după caz, Legii nr. 242/1947 pentru
transformarea cărţilor funciare provizorii din vechiul Regat
în cărţi de publicitate funciară, înscrierile privitoare la imobile,
cuprinse în cărţile funciare sau, după caz, în cărţile de
publicitate funciară, vor
continua să fie făcute în aceste cărţi, cu respectarea
şi în condiţiile dispoziţiilor prezentei legi.
(2) In regiunile de transcripţiuni şi inscripţiuni imobiliare, până la deschiderea cărţii funciare,
privilegiile şi ipotecile
legale, sechestrul, urmărirea
imobilului, a fructelor şi
veniturilor sale, punerea în mişcare a acţiunii
penale, precum şi acţiunile pentru apărarea drepturilor reale privitoare la imobilele neînscrise în cartea
funciară vor continua să fie înscrise în vechile registre de
publicitate imobiliară.
(3) In cazul înscrierii unei construcţii, a dezmembrării sau alipirii unui corp funciar înscris într-o carte funciară întocmită în baza Decretului-lege nr. 115/1938, precum şi pentru înscrierea imobilelor dobândite
în temeiul legilor funciare, pentru imobilul desprins se va deschide o nouă carte funciară, potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 59. - Actele şi faptele juridice privind imobilele situate pe un teritoriu
administrativ, pentru care nu s-au definitivat documentele cadastrului general,
se vor înscrie în câte o carte funciară. In aceleaşi condiţii, se vor înscrie şi titlurile de proprietate emise în
temeiul legilor funciare. La cererea de înscriere se va ataşa documentaţia cadastrală la
care se referă înscrierea,
întocmită de o persoană fizică sau juridică
autorizată de Agenţia Naţională sau de
oficiile teritoriale, după caz.
Conţinutul documentaţiei cadastrale şi modul de întocmire al acesteia se stabilesc de către Agenţia Naţională.
Art. 60. - Modul de înscriere a imobilelor aparţinând instituţiilor din domeniul apărării, ordinii
publice şi al siguranţei naţionale se va stabili de către aceste organe, împreună cu Agenţia Naţională.
Art. 61. - (1) Dacă se constată unele
diferenţe între suprafeţele înscrise în actele de proprietate şi situaţia reală din teren,
rezultată din măsurătorile executate pentru întocmirea cadastrului general, consiliile
locale îi vor înştiinţa pe proprietarii interesaţi.
(2) Plusurile şi minusurile de teren de pe aceeaşi unitate administrativ-teritorială se compensează
între proprietarii în cauză.
(3) Plusurile şi minusurile de teren se stabilesc de către persoanele autorizate care efectuează măsurătorile şi se comunică celor
în cauză şi primarilor.
Art. 62. - Orice neînţelegeri cu privire la identificarea şi măsurarea
parcelelor de teren, precum şi
cu privire la proprietarii acestora, se vor soluţiona de către
instanţele judecătoreşti.
Art. 63. - (1) Agenţia Naţională întocmeşte, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, regulamentul de organizare şi funcţionare a birourilor teritoriale din cadrul oficiilor teritoriale.
(2) Persoanele autorizate privind desfăşurarea activităţii de realizare şi
de verificare a lucrărilor de
specialitate din domeniul cadastrului, geodeziei şi cartografiei de către persoanele fizice şi juridice autorizate pe teritoriul României, vor proceda, în baza
legii speciale, la constituirea unei uniuni profesionale.
CAPITOLUL II
Sancţiuni
Art. 64. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Agenţia Naţională, este împuternicit să controleze activitatea tuturor
persoanelor fizice şi
juridice, care desfăşoară activităţi pe teritoriul României în domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei.
(2) Constituie contravenţii următoarele
fapte:
a) folosirea în documente oficiale a datelor cu
privire la proprietari, terenuri sau construcţii, altele decât cele înscrise în documentele cadastrale realizate
în condiţiile prezentei legi;
b) refuzul proprietarilor de imobile de a permite
accesul personalului de execuţie
pentru realizarea lucrărilor
de cadastru, a celor geodezice, topografice şi fotogrammetrice, cu excepţia Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Serviciului Român de Informaţii,
Serviciului de Informaţii
Externe, Serviciului de Protecţie şi Pază şi persoanelor juridice din sectorul de apărare;
c) refuzul de a pune la dispoziţia Agenţiei Naţionale sau
instituţiilor subordonate a
documentaţiilor de
specialitate utilizabile la lucrările de cadastru de către cei care le deţin,
cu excepţia Ministerului Apărării Naţionale,
Ministerului Administraţiei şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Protecţie şi Pază şi persoanelor juridice din sectorul de apărare;
d) publicarea, difuzarea sau utilizarea cu bună ştiinţă a datelor,
documentelor şi informaţiilor de specialitate elaborate sau aflate
în administrarea Agenţiei Naţionale ori unităţilor subordonate fără acordul acestora, după caz;
e) executarea lucrărilor de geodezie, cartografie, cadastru, fotogrammetrie şi teledetecţie fără avizele de execuţie eliberate de Agenţia Naţională sau de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară, după caz;
f) realizarea şi verificarea lucrărilor
de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei, fără autorizaţie legală;
g) nerespectarea sau încălcarea regulamentelor, normelor, metodologiilor şi standardelor din domeniile cadastrului,
geodeziei şi cartografiei,
precum şi din domeniul
publicităţii imobiliare;
h) nerespectarea prevederilor legale cu privire la
întocmirea, evidenţa,
multiplicarea şi păstrarea datelor şi documentelor cu caracter secret;
i) întocmirea de acte translative de proprietate fără extras de carte funciară.
(3) Faptele prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) se sancţionează cu amendă de la 200 lei (RON) la 500 lei (RON), iar cele prevăzute la alin. (2) lit. c) -i) cu amendă de la 1.000 lei (RON) la 2.000 lei (RON) şi/sau suspendarea autorizaţiei.
(4) Amenzile se aplică persoanelor fizice şi juridice, după
caz, şi se vor actualiza prin
ordin al ministrului administraţiei şi internelor,
pe baza indicilor de inflaţie
stabiliţi de Institutul Naţional de Statistică.
Art. 65. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor
se realizează de către Agenţia Naţională, prin împuterniciţii săi.
(2) Contravenţiilor prevăzute în
prezenta lege le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Degradarea sau distrugerea bornelor, reperelor, mărcilor de nivelment şi a semnalelor din reţeaua geodezică naţională, amplasate în subsol, pe sol ori pe
construcţii, sau împiedicarea
unor măsuri de conservare a
acestor bunuri constituie infracţiune de distrugere şi se pedepseşte
potrivit prevederilor art. 217 din Codul penal.
(4) De asemenea, constituie infracţiune de tulburare de posesie şi se pedepseşte, potrivit prevederilor art. 220 din Codul penal, modificarea cu
intenţie a materializărilor limitelor de proprietate, înfiinţarea sau mutarea semnelor de hotar şi a reperelor de marcare a limitelor de
zonă a căii ferate, drumurilor, canalelor,
aeroporturilor, porturilor, căilor
navigabile, delimitărilor de
hotare cadastrale, silvice, geologice şi miniere, fără aprobarea prevăzută de lege.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 66. - (1) In termen de 10 zile de la data definitivării lucrărilor de introducere sau întreţinere a cadastrului general pe o unitate administrativ-teritorială - comună, oraş sau
municipiu -, oficiul teritorial transmite birourilor teritoriale documentele
tehnice cadastrale de pe teritoriul fiecărei unităţi
administrativ-teritoriale, în vederea întocmirii din oficiu a cărţilor funciare ale imobilelor.
(2) Oficiile teritoriale şi birourile teritoriale realizează, păstrează şi asigură
conservarea copiilor de siguranţă de pe documentele de cadastru, geodezie, cartografie şi publicitate imobiliară, inclusiv de pe microfilme sau suporturi
informatice.
Art. 67. - Sistemele informaţionale specifice domeniilor de activitate se realizează de către autorităţile
publice centrale care răspund
de domeniile respective.
Art. 68. - (1) Informaţiile referitoare la reţeaua geodezică naţională, hărţile oficiale, cadastrul general şi publicitatea imobiliară sunt informaţii publice şi
reprezintă bun proprietate
publică a statului şi sunt în administrarea Agenţiei Naţionale prin unităţile
subordonate. Aceste informaţii
se pot consulta şi sunt
accesibile oricăror persoane
fizice sau juridice contra cost, cu excepţia informaţiilor
privind siguranţa naţională.
(2) Informaţiile menţionate mai
sus pot fi consultate gratuit de către autorităţile
publice centrale şi locale în
vederea realizării proiectelor
de interes naţional.
Art. 69. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la publicarea
ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data finalizării lucrărilor de
cadastru general şi a
registrelor de publicitate imobiliară pentru întreg teritoriul administrativ al unei unităţi administrativ-teritoriale îşi încetează aplicabilitatea, pentru teritoriul respectiv, următoarele dispoziţii legale:
- art. 1801, 1802 şi 1816-1823 din Codul civil;
- art. 710-720 din Codul de procedură civilă, cu excepţia
prevederilor referitoare la amanet;
- Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru
unificarea dispoziţiilor
referitoare la cărţile funciare, publicat în Monitorul
Oficial, Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, cu modificările ulterioare;
- Legea nr. 242 din 12 iulie 1947 pentru
transformarea cărţilor funciare provizorii din vechiul Regat
în cărţi de publicitate funciară, publicată în Monitorul Oficial nr. 157 din 12 iulie 1947, cu modificările ulterioare;
- Decretul nr. 2.142 din 12 iunie 1930 pentru funcţionarea cărţilor funduare
centrale pentru căile ferate şi canaluri;
- Legea LX din anul 1881 privitoare la executarea
silită imobiliară, cu modificările ulterioare.
(3) După definitivarea cadastrului la nivelul întregii ţări, se abrogă:
- art. 1801, 1802 şi 1816-1823 din Codul civil;
- art. 710-720 din Codul de procedură civilă, cu excepţia
prevederilor referitoare la amanet;
- Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru
unificarea dispoziţiilor
referitoare la cărţile funciare, publicat în Monitorul
Oficial, Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, cu modificările ulterioare;
- Legea nr. 242 din 12 iulie 1947 pentru transformarea
cărţilor funciare provizorii din vechiul Regat în cărţi de publicitate funciară, publicată în
Monitorul Oficial nr. 157 din 12 iulie 1947, cu modificările ulterioare;
- Decretul nr. 2.142 din 12 iunie 1930 pentru funcţionarea cărţilor funduare
centrale pentru căile ferate şi canaluri;
- Legea LX din anul 1881 privitoare la executarea
silită imobiliară, cu modificările ulterioare.
(4) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
- art. 37-43 din Legea fondului funciar nr. 59 din 29
octombrie 1974, publicată în
Buletinul Oficial nr. 138 din 5 noiembrie 1974, cu modificările ulterioare;
- anexa nr. 1 la Decretul nr. 146/1985 privind înfiinţarea colectivelor de lucrări cadastrale;
- Decretul nr. 305 din 15 septembrie 1971 privind
activitatea geodezică,
topofotogrammetrică şi cartografică, precum şi
procurarea, deţinerea şi folosirea datelor şi documentelor rezultate din această activitate, publicat în Buletinul Oficial
nr. 111 din 26 septembrie 1971;
- orice alte dispoziţii contrare prezentei legi.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. II, IV, IV1,
V şi VIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 7 iunie
2004, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 499/2004, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.069 din 17 noiembrie 2004,
care nu sunt încorporate în textul republicat al Legii nr. 7/1996 şi care se aplică, în continuare, ca dispoziţii proprii acestei ordonanţe de urgenţă:
„Art. II. - (1) Până la preluarea lor, birourile de carte
funciară şi personalul acestora îşi vor continua activitatea în cadrul
judecătoriilor, în acord cu
procedurile menţionate în
cadrul titlului II cap. II din Legea cadastrului şi publicităţii
imobiliare nr. 7/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordinului ministrului justiţiei nr. 2.371/C/1997 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a birourilor de carte funciară ale judecătoriilor,
cu modificările ulterioare.
(2) Birourile de carte funciară din cadrul judecătoriilor
vor continua să colecteze
taxele şi tarifele cu privire
la activitatea de publicitate imobiliară până la data la
care vor fi preluate efectiv de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară.
Art. IV. - Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară va întocmi şi va publica un plan şi un raport anual de activitate.
Art. IV1. - In
îndeplinirea obligaţiilor
legale referitoare la publicitatea imobiliară, măsurile care se
au în vedere se stabilesc prin protocolul încheiat de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi Uniunea Naţională a Notarilor
Publici din România.
Art. V. - (1) Spaţiile aflate în proprietatea privată a statului şi în administrarea oficiilor judeţene de cadastru, geodezie şi cartografie şi al
municipiului Bucureşti,
respectiv în administrarea tribunalelor pentru birourile de carte funciară în care îşi desfăşoară activitatea aceste oficii şi cel al municipiului Bucureşti, Institutul de Cadastru, Geodezie,
Fotogrammetrie şi Cartografie şi birourile de carte funciară care îşi desfăşoară activitatea în imobile separate trec în
administrarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi în folosinţa
gratuită a oficiilor de
cadastru şi publicitate
imobiliară judeţene şi al municipiului Bucureşti şi a Centrului
Naţional de Geodezie,
Cartografie, Fotogrammetrie şi
Teledetecţie.
(2) Spaţiile aflate în proprietatea publică a statului şi în
administrarea oficiilor judeţene
de cadastru, geodezie şi
cartografie şi al municipiului
Bucureşti, respectiv în
administrarea judecătoriilor
pentru birourile de carte funciară care îşi desfăşoară activitatea în imobile separate, trec în administrarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi în folosinţa gratuită a oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară judeţene şi al municipiului Bucureşti.
(3) Spaţiile aflate în incinta instanţelor judecătoreşti se eliberează până la data de 31
decembrie 2004.
(4) Patrimoniul Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie, al oficiilor judeţene de cadastru, geodezie şi cartografie şi al
municipiului Bucureşti, al
Institutului de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie şi Cartografie şi
bunurile materiale şi arhiva
utilizate de birourile de carte funciară trec în proprietatea Agenţiei Naţionale de
Cadastru şi Publicitate
Imobiliară. De la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă bunurile în cauză
vor fi preluate de structurile nou-create, prin protocol, conform planului
aprobat prin ordin comun al directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi al ministrului
justiţiei, dar nu mai târziu
de 31 decembrie 2004.
Art. VIII. - In cuprinsul
actelor normative în vigoare, ori de câte ori se fac trimiteri la dispoziţii abrogate sau modificate în temeiul
prezentei ordonanţe de urgenţă, trimiterea se va considera a fi făcută, când este cazul, la dispoziţiile corespunzătoare
care le înlocuiesc, cu excepţia
sintagmei «cadastru de specialitate», care se redefineşte ca «sistem informaţional specific domeniului de activitate»."