ORDIN Nr. 605
din 8 aprilie 2008
privind aprobarea Procedurii
de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor
impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care figureaza in lista
contribuabililor inactivi
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 301 din 17 aprilie 2008
In temeiul prevederilor art. 12 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 153 alin. (8) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi prevederile art. 78 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de anulare din oficiu a
înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile înregistrate în
scopuri de TVA, care figurează în lista contribuabililor inactivi, prevăzută în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Lista cuprinzând contribuabilii care au fost
scoşi din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA,
conform procedurii prevăzute în anexă, se afişează pe pagina de internet a
portalului Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, secţiunea "Informaţii
publice".
Art. 3. -Anularea din oficiu a înregistrării în scopuri
de TVA a contribuabililor inactivi se efectuează cu data de întâi a lunii următoare publicării in Monitorul Oficial
al României, Partea I, a
ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru
aprobarea listei contribuabililor inactivi.
Art. 4. - Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de inspecţie fiscală, Direcţia de
informaţii fiscale, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, Direcţia
generală de administrare a marilor contribuabili, direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Daniel Chiţoiu
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de anulare din oficiu a înregistrării în scopuri de
TVA a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care figurează în lista contribuabililor
inactivi
A. Procedura generală
1. Organele fiscale anulează din oficiu înregistrarea
în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care figurează în lista
contribuabililor inactivi constituită potrivit reglementărilor legale în
vigoare.
2. Procedura de anulare din oficiu a înregistrării în
scopuri de TVA a contribuabililor inactivi se aplică ori de câte ori se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I, un ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală pentru aprobarea listei contribuabililor inactivi, în termen de 5 zile
lucrătoare de la data publicării acestuia.
3. După publicarea ordinului pentru aprobarea listei
contribuabililor inactivi, direcţia de specialitate transmite Direcţiei
generale de tehnologia informaţiei lista contribuabililor declaraţi inactivi,
care conţine:
a) codul de identificare fiscală;
b) denumirea contribuabilului;
c) numărul ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală prin care au fost declaraţi inactivi;
d) data de la care au fost declaraţi inactivi.
4. Direcţia generală de tehnologia informaţiei înscrie
în dreptul fiecărui contribuabil seria şi numărul certificatului de
înregistrare în scopuri de TVA, sortează contribuabilii în funcţie de
domiciliul fiscal al acestora şi transmite listele rezultate direcţiilor
generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi
Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili.
5. In termen de două zile lucrătoare de la primirea
listei, fiecare direcţie generală a finanţelor publice judeţeană şi a
municipiului Bucureşti transmite listele administraţiilor finanţelor publice în
a căror evidenţă fiscală sunt înregistraţi contribuabilii respectivi.
6. Compartimentul cu atribuţii în domeniul gestionării
Registrului contribuabililor şi declaraţiilor fiscale, denumit în continuare compartiment de specialitate, din
cadrul fiecărui organ fiscal competent, analizează lista primită şi verifică,
pentru fiecare contribuabil, dacă sunt îndeplinite condiţiile de reactivare sau
dacă, pentru contribuabilul respectiv, a fost începută procedura de reactivare
ca urmare a declarării inactivităţii prin eroare materială a organului fiscal.
7. In urma analizei, lista contribuabililor inactivi
se structurează pe 3 secţiuni:
a) secţiunea I - contribuabili declaraţi inactivi pentru care se operează
scoaterea din oficiu din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate în
scopuri de TVA;
b) secţiunea a II-a - contribuabili declaraţi inactivi
prin eroare materială a organului fiscal;
c) secţiunea a III-a - contribuabili declaraţi
inactivi, care îndeplinesc condiţiile de reactivare.
8. Compartimentul de specialitate întocmeşte un
referat, care cuprinde, pe fiecare secţiune prevăzută la pct. 7, rezultatele
analizei efectuate şi prin care propune, pentru toţi contribuabilii din cele 3
secţiuni ale listei, operarea scoaterii din oficiu din evidenţa persoanelor
impozabile înregistrate în scopuri de TVA şi anularea certificatelor de
înregistrare în scopuri de TVA existente la dosarul fiscal, iar pentru
contribuabilii cuprinşi în secţiunile a II-a şi a III-a propune şi demararea procedurii de reactivare.
9. După aprobarea referatului de către conducătorul
organului fiscal competent, compartimentul de specialitate operează anularea
din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA şi anulează certificatele de
înregistrare în scopuri de TVA existente la dosarul
fiscal.
10. Data anulării din oficiu a înregistrării în
scopuri de TVA este data de întâi a lunii următoare celei în care a fost
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
prin care contribuabilul a fost declarat inactiv.
11. Pe baza înregistrărilor efectuate, cu ajutorul
aplicaţiei informatice de gestiune a Registrului contribuabililor, de către
compartimentele de specialitate din cadrul organelor fiscale competente se
operează, prin procedurile curente, anularea din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA a contribuabililor
inactivi în Registrul contribuabililor de la nivel central şi de la nivel
teritorial.
B. Inregistrarea în scopuri
de TVA a contribuabililor reactivaţi
1.1. Contribuabilii pentru care organul fiscal a anulat
din oficiu înregistrarea în scopuri de TVA pot solicita organului fiscal competent
înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit art. 153
alin. (8) teza 4 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare, după publicarea în Monitorul Oficial al României,
Partea I, a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
prin care sunt reactivaţi.
1.2. Inregistrarea devine valabilă începând cu prima zi
a lunii următoare celei în care persoana impozabilă solicită înregistrarea.
2.1. In cazul contribuabililor declaraţi inactivi ca
urmare a unei erori a organului fiscal şi eliminaţi din listă prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, se anulează şi
scoaterea din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
2.2. In termen de 5 zile lucrătoare de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, Direcţia generală de tehnologia informaţiei primeşte de la direcţia
de specialitate şi transmite organelor fiscale competente poziţiile eliminate
din lista contribuabililor inactivi.
2.3. Dacă la data primirii informaţiilor prevăzute la
pct. 2.2. organul fiscal competent a finalizat procedura de anulare a
înregistrării în scopuri de TVA şi a anulat certificatul de înregistrare în
scopuri de TVA, va proceda la:
a) anularea scoaterii din evidenţa persoanelor
impozabile înregistrate în scopuri de TVA, potrivit fluxului menţionat la
lit.A;
b) emiterea unui nou certificat de înregistrare în
scopuri de TVA.
In noul certificat de înregistrare în scopuri de TVA se
menţine data înregistrării în scopuri de TVA iniţială (din certificatul
anterior), contribuabilul având calitatea de persoană impozabilă înregistrată
în scopuri de TVA, inclusiv în perioada cuprinsă între data înscrierii în lista
contribuabililor inactivi şi data eliminării din această listă.
2.4. Dacă la data primirii informaţiilor cuprinse la
pct. 2.2 organul fiscal competent derulează procedura de anulare a
înregistrării în scopuri de TVA, stopează această procedură şi ia măsuri de
anulare a etapelor procedurale parcurse, astfel încât contribuabilul respectiv
să rămână înregistrat ca persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA.
C. Dispoziţii tranzitorii
1. In termen de 5 zile lucrătoare de la data
publicării prezentului ordin, Direcţia generală de inspecţie fiscală transmite
Direcţiei generale de tehnologia informaţiei lista contribuabililor declaraţi
inactivi, care cuprinde toţi contribuabilii declaraţi inactivi prin ordine ale
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data publicării prezentului ordin, cu excepţia acelor
contribuabili care până la aceeaşi dată au fost reactivaţi sau au fost
eliminaţi din lista contribuabililor inactivi prin ordine ale preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
2. Lista contribuabililor inactivi conţine:
a) codul de identificare fiscală;
b) denumirea contribuabilului;
c) numărul ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală prin care au fost declaraţi inactivi;
d) data de la care au fost
declaraţi inactivi.
3. Direcţia generală de tehnologia informaţiei înscrie
în dreptul fiecărui contribuabil seria şi numărul certificatului de
înregistrare în scopuri de TVA, sortează contribuabilii în funcţie de
domiciliul fiscal al acestora şi transmite listele rezultate direcţiilor
generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi
Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili.
4. In termen de două zile lucrătoare de la primirea
listei, fiecare direcţie generală a finanţelor publice judeţeană şi a
municipiului Bucureşti transmite listele administraţiilor finanţelor publice în
a căror evidenţă fiscală sunt înregistraţi contribuabilii respectivi.
5. Compartimentul de specialitate din cadrul fiecărui
organ fiscal competent analizează lista primită şi verifică în evidenţele
fiscale proprii, pentru fiecare contribuabil din listă, starea contribuabilului
(activ/inactiv) şi întocmeşte un referat care cuprinde rezultatele verificării
efectuate şi prin care propune, pentru toţi contribuabilii inactivi din listă,
operarea scoaterii din oficiu din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate
în scopuri de TVA şi anularea
certificatelor de înregistrare în scopuri de TVA existente la dosarul fiscal.
6. In referat se menţionează, nominal, contribuabilii
pentru care, în urma verificării, s-a constatat că au fost reactivaţi şi se
propune sistarea procedurii de anulare a înregistrării în scopuri de TVA şi transmiterea, pentru confirmare,
Direcţiei generale de inspecţie fiscală a listei astfel
întocmite.
7. Organul fiscal competent reia procedura de anulare
a înregistrării în scopuri de TVA, după primirea confirmării de la Direcţia
generală de inspecţie fiscală pentru contribuabilii inactivi.
8. După aprobarea referatului de către conducătorul
organului fiscal competent, compartimentul de specialitate operează anularea
din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA şi anulează certificatele de înregistrare în scopuri de TVA
existente la dosarul fiscal.
9. Data anulării din oficiu a înregistrării în scopuri
de TVA pentru contribuabilii inactivi, stabiliţi potrivit pct. 1, este data de
întâi a lunii următoare celei în care a fost publicat prezentul ordin în
Monitorul Oficial al României, Partea I.