ORDIN
Nr. 613 din 31 mai 1993
pentru aprobarea Normelor tehnice privind organizarea si desfasurarea
activitatii de jocuri de noroc
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 122 din 9 iunie 1993
Ministrul de stat, ministrul finantelor,
in baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 788/1992 privind organizarea
si functionarea Ministerului Finantelor,
avand in vedere prevederile art. 12 din Regulamentul privind organizarea si
functionarea Comisiei de coordonare, avizare si atestare a jocurilor de noroc -
anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 486/1992,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele tehnice privind organizarea si desfasurarea activitatii
de jocuri de noroc.
Art. 2
Secretariatul tehnic al Comisiei de coordonare, avizare si atestare a
jocurilor de noroc este insarcinat cu aducerea la indeplinire a prezentului
ordin.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
NORME TEHNICE
privind organizarea si desfasurarea activitatii de jocuri de noroc
Prin Hotararea Guvernului nr. 181/1992 privind definirea jocurilor de noroc
si stabilirea contraventiilor la regimul practicarii acestor jocuri in Romania,
prin Hotararea Guvernului nr. 486/1992 pentru aprobarea Regulamentului privind
organizarea si functionarea Comisiei de coordonare, avizare si atestare a
jocurilor de noroc si unele modificari la Hotararea Guvernului nr. 181/1992 si
prin Hotararea Guvernului nr. 227/1993 privind modificarea si completarea
Hotararii Guvernului nr. 486/1992 a fost creat cadrul juridic necesar unei
desfasurari normale a activitatii de jocuri de noroc.
In baza prevederilor art. 12 din regulament (anexa nr. 2 la Hotararea
Guvernului nr. 486/1992) se emit urmatoarele norme tehnice:
1. In sensul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 486/1992, sunt supuse
regimului avizarii si atestarii si jocurile de noroc practicate prin
intermediul unor masini mecanice, electrice, electronice sau al unor
dispozitive care functioneaza prin introducerea unor monede sau repere
repartizind valori, in scopul obtinerii de catre participant si a altor
castiguri generate de elemente aleatorii: in natura, pe baza de punctaje si
altele asemenea.
2. Nu sunt considerate jocuri de noroc si nu presupun avizarea si
atestarea:
a) tombolele organizate ocazional in scoli, gradinite sau alte
colectivitati si care au un caracter distractiv si nonprofit pentru organizatori;
b) jocurile practicate prin intermediul unor masini, aparate, dispozitive
etc. si care nu presupun castiguri bazate pe elemente aleatorii, avand ca scop
testarea fortei, abilitatii sau dexteritatii participantului;
c) jocurile organizate de diferite institutii sau agenti economici, ale
caror premii se finanteaza din profitul net al acestora, in scopul stimularii
activitatii de baza sau in scopuri publicitare si care nu presupun taxe de
participare pentru jucatori.
3. Nu se acorda avizul de functionare in urmatoarele situatii:
a) organizatorul de jocuri de noroc este minor;
b) solicitantul avizului nu detine spatiu stabil sau acesta nu este
corespunzator activitatii respective, neincadrindu-se in prevederile
prezentelor norme privind amplasarea, precum si in normele legale privind
conditiile igienico-sanitare si de prevenire si stingere a incendiilor;
c) spatiul detinut este situat in incinta unor asezaminte de invatamant,
cultura, arta, sanatate, cu caracter social, ale cultelor religioase etc.,
precum si in zone cu circulatie intensa: pasaje pietonale, statii de transport
in comun etc.
In mod exceptional, se admite desfasurarea activitatii de jocuri de noroc
in spatiile anexe, excedentare, de pe langa cinematografe, sali de spectacole,
sali polivalente, sali de sport si altele, cu conditia sa se asigure intrarea
separat, direct din strada, si fara a se deranja in vreun fel celelalte
activitati;
d) organizatorul are in dotare masini, instalatii, dispozitive, executate artizanal
de catre acesta sau de catre alta persoana sau firma neautorizata, precum si
masini ce prezinta un grad avansat de uzura fizica sau morala.
4. Organizatorii de jocuri de noroc au urmatoarele obligatii:
a) sa intretina utilajele din dotare in conditii corespunzatoare, in scopul
mentinerii normelor si parametrilor de functionare existenti in cartile tehnice
si regulamentele de desfasurare a jocurilor respective;
b) sa asigure securitatea utilajelor (ceasuri, contoare, indicatoare,
afisaje electronice, instalatie de alimentare cu energie electrica etc.), a
jucatorilor si a salariatilor;
c) sa tina zilnic o evidenta completa, clara si detaliata a incasarilor
realizate pe fiecare sala, dispozitiv, masina sau masa de joc de noroc, precum
si a premiilor (castigurilor) platite;
d) sa asigure desfasurarea civilizata a jocurilor si respectarea ordinii
publice;
e) sa nu permita accesul persoanelor in stare de ebrietate;
f) sa prezinte toate documentele cu date financiar-contabile, regulamentele
de functionare a jocurilor, cartile tehnice ale masinilor sau alte documente
solicitate de catre organele de control competente;
g) sa depuna la Comisia de coordonare, avizare si atestare a jocurilor de
noroc "Situatia principalilor indicatori pe anul ....." din anexa nr.
1 la prezentele norme, in termen de 20 de zile de la termenul legal de
intocmire si depunere a bilantului contabil;
h) sa asigure functionarea spatiilor si salilor de joc de noroc la nivelul
existent in momentul avizarii;
i) sa informeze comisia, in termen de 10 zile, de schimbarea sediului
societatii si sa solicite de la aceasta aprobarea in cazul schimbarii spatiului
in care isi desfasoara activitatea; in cazul obtinerii aprobarii, vor informa,
in acelasi termen, organele Ministerului de Interne despre aceasta;
j) sa nu permita participarea directa sau prin interpusi a salariatilor lor
la jocurilor organizate in unitatile in care isi desfasoara activitatea;
k) sa afiseze la loc vizibil valoarea mizelor, procentul de premiere din
total incasari si instructiunile jocurilor respective;
l) sa puna la dispozitia jucatorilor caietul de reclamatii si sesizari,
care va fi numerotat si legat corespunzator. Acest caiet va fi inregistrat la
sectia de politie de care apartine organizatorul;
m) sa nu practice jocuri de noroc cu mese sau masini, in afara spatiului
autorizat;
n) sa tina un caiet special, snuruit, numerotat si stampilat, in care
fiecare lucrator care are acces in sala de jocuri sa consemneze zilnic banii
personali;
o) sa tina un registru unic de control, snuruit, numerotat si vizat de
organele fiscale;
p) sa dispuna ca fiecare angajat cu atributii in salile de joc sa poarte,
obligatoriu, la loc vizibil, un ecuson cu numele si functia detinuta.
5. Inspectorii organelor Ministerului Finantelor si Ministerului de Interne
au drept de control asupra evidentei financiar-contabile, a modului de
functionare a jocurilor, de admitere a jucatorilor in incinta, precum si a
altor aspecte legate de modul de desfasurare a activitatii privind jocurile de
noroc, stabilite in prezentele norme.
Accesul inspectorilor in incinta cazinourilor si a salilor de joc este
permis in orice moment, fara a se deranja jucatorii, in timpul programului de
functionare, si se face pe baza unei legitimatii de control sau a unui act emis
in acest sens.
6. Documentele necesare care trebuie inaintate comisiei, in vederea
obtinerii avizului de functionare, sunt cele prevazute in anexa nr. 2 la
prezentele norme si vor fi depuse in termen de 30 de zile de la publicarea
acestora.
Conditii de organizare si functionare a jocurilor de noroc
A. Activitati de tip "cazino"
7. Jocurile cu castiguri generate de sansa, de tip "cazino", se
desfasoara intre participanti si organizatori, precum si direct intre
participanti.
Activitatea se desfasoara la mese speciale folosind bile sau carti (rulete,
baccara, black-jack, chemin de fer, punto banco etc.) si masini video automate,
electromecanice sau electronice.
Dotarea minimala pe care trebuie sa o posede un minicazino, pentru a se
putea obtine avizul de functionare, este de minimum 8 mese speciale de joc, din
care cel putin 4 mese speciale cu bile (rulete), iar un cazino, minimum 12 mese
speciale de joc, din care cel putin 6 mese speciale cu bile.
8. Acordarea avizului de functionare se va face in urma deplasarii la fata
locului a unei echipe de specialisti, formata din reprezentanti ai Comisiei de
coordonare, avizare si atestare a jocurilor de noroc si inspectori ai organelor
Ministerului Finantelor si Ministerului de Interne, in numar de cel putin 3
persoane, care vor intocmi o nota de constatare privind indeplinirea
conditiilor de acordare a avizului, prevazute in prezentele norme. Nota de
constatare va fi prezentata comisiei si va fi semnata de toti membrii echipei.
9. Cazinourile vor fi amplasate in locuri cu mare afluenta turistica, in
localuri independente sau hoteluri categoria lux si vor avea o dotare tehnica
corespunzatoare, la nivelul normelor internationale.
Amplasarea acestora se va face astfel incat sa se respecte unele conditii
minime, cum ar fi: sa nu deranjeze alte activitati invecinate, sa se asigure
linistea necesara bunei desfasurari a activitatii, sa aiba intrare separata.
10. In organizarea si derularea jocurilor de tip "cazino",
unitatile organizatoare vor folosi jetoane, pentru care vor asigura o gestiune
stricta privind provenienta, inregistrarea, circulatia si casarea acestora,
stabilita prin instructiunile interne ale cazinoului.
Jetoanele pot fi cumparate sau restituite la casa sau la mesele de joc, in
numerar sau in alte mijloace de plata autorizate de Banca Nationala a Romaniei.
11. Unitatile organizatoare vor prevedea, prin instructiuni interne ale
cazinoului, toate detaliile privind organizarea, numarul meselor si al
masinilor, numarul persoanelor, conditiile de angajare, specializare, orele de
lucru, programul de functionare a locului, organizarea evidentelor contabile,
modalitatea de admitere a clientilor, conditiile de supraveghere si de
securitate etc.
12. Se interzice lucratorilor de sala sa transporte jetoane sau bani in
numerar in timpul serviciului, in incinta cazinoului, in alte conditii decat
cele stabilite prin instructiunile interne ale cazinoului.
13. Este interzis oricarei persoane angajate intr-un cazinou sa imprumute
bani jucatorilor.
Bacsisurile oferite de jucatori salariatilor de sala se vor evidentia
zilnic intr-un registru si vor fi impartite potrivit prevederilor din
instructiunile interne ale cazinoului.
14. Membrii personalului din salile de joc (pit-boss, crupieri, inspectori
de masa, casieri, ospatari etc.) trebuie sa poarte in timpul serviciului numai
imbracaminte fara buzunare.
15. Valoarea mizelor pentru jocurile desfasurate la mese cu bile sau carti,
precum si premiile date de masini vor fi stabilite prin instructiunile interne
de functionare a cazinoului. In cazul masinilor cu jocuri, acestea vor fi
astfel reglate incat valoarea premiilor acordate sa fie de minimum 70% din totalul
rulajului sumelor jucate.
16. Accesul in salile de jocuri se face prin eliberarea unui tichet sau a
altui mijloc platitor, care sa permita in orice moment cunoasterea numarului de
persoane intrate.
Pe tichete se inscriu numerele de ordine, precum si datele privind
identitatea participantului.
Actul de identitate in baza caruia se poate elibera tichetul poate fi:
- pentru cetatenii straini: pasaportul, cartea de identitate diplomatica
sau consulara sau legitimatia provizorie;
- pentru cetatenii romani: buletinul de identitate sau alte acte eliberate
de Ministerul de Interne care poarta o fotografie si semnatura titularului.
Administratia cazinoului va asigura o evidenta stricta a emiterii si
retragerii tichetelor de admitere, instructiunile interne ale cazinoului
prezentand toate detaliile necesare in aceasta materie.
17. In toate cazinourile, intreaga activitate din sala, casierie si de la
receptia cazinoului trebuie supravegheata, in mod obligatoriu, prin sistem
video, pe toata durata programului. Benzile magnetice cu inregistrarile
respective se pastreaza in loc sigur cel putin 10 zile. Ele pot fi controlate
sau ridicate de catre organele de control ale Ministerului de Interne si ale
Ministerului Finantelor, la solicitarea acestora.
Camerele video vor fi amplasate astfel incat sa poata fi urmarita
activitatea la fiecare masa de joc in parte.
In cazul in care cazinoul are in dotare peste 50 masini electronice in
aceeasi sala, sala respectiva va fi dotata cu camera video pentru supraveghere.
18. Conturile jocurilor se vor tine pe carnete speciale, in conformitate cu
normele privind evidenta gestiunilor pe sedinta, pe mese si pe case, in functie
de specificul jocului, si se vor totaliza la sfarsitul fiecarei zile.
Dupa ce rezultatele unei zile sunt cunoscute si au fost verificate, ele
sunt trecute intr-un registru de control, in cifre si litere, si vor fi vizate
de directorul cazinoului sau de catre un adjunct al acestuia, desemnat in acest
sens.
La masinile automate se va tine in mod obligatoriu un carnet de
contabilitate conform normelor privind evidenta gestiunilor, in care vor fi
inregistrate zilnic avansurile pentru masina si castigurile platite prin casa.
19. Administratia cazinoului este raspunzatoare pentru inregistrarile in
carnetele speciale si in registrele de control, acestea urmand a se face fara
corecturi, stersaturi sau interspatii, care sunt cu desavarsire interzise.
Administratia cazinoului are obligatia sa tina contabilitatea in partida dubla,
in conformitate cu normele elaborate de Ministerul Finantelor, adaptate la
specificul activitatii cazinoului. Jurnalele auxiliare, folosite zilnic, nu
trebuie sa prezinte spatii goale, stersaturi, modificari etc.
20. Cazinourile in care se vor folosi masini automate vor deschide si vor
tine conturile jetoanelor in care se vor inregistra zilnic vanzarile si
cumpararile catre si de la jucatori.
21. Cutiile din dotarea meselor de joc vor fi prevazute cu un sistem cu
dubla incuietoare, una dintre chei fiind la directorul de cazino (asistentul
manager), iar cealalta la directorul de securitate.
In afara programului de functionare, cutiile meselor de joc vor fi asezate
pe mese si vor fi deschise, iar mesele de ruleta (ruletele) vor fi sigilate, intocmindu-se
in acest sens un proces-verbal.
B. Jocuri organizate la mese obisnuite de joc
22. Prin masa obisnuita de joc se intelege un suport pe care se poate
desfasura un singur joc de noroc sau pe care este fixat un singur dispozitiv
sau aparat special, la care pot participa la joc una sau mai multe persoane.
Jocurile se pot desfasura direct intre participanti sau prin intermediul
unui operator (organizator).
23. In cazul meselor obisnuite de joc, organizatorii de jocuri de noroc vor
specifica expres categoria de joc pentru care solicita avizul.
24. Pentru jocurile de noroc la care evenimentele aleatorii se produc prin
intermediul zarurilor, acestea vor fi amestecate si lansate dintr-o cupa sau
cutie, fiind interzisa manipularea zarurilor cu mina.
Zarurile vor fi confectionate din materiale obisnuite, care sa aiba
duritatea impusa de sistemul de joc (oase, materiale plastice, ebonita, metal
etc.), iar dimensiunile laturilor acestora vor fi perfect egale.
Se va respecta conditia ca suma laturilor opuse ale unui zar sa fie egala
cu cifra sapte.
C. Jocuri cu castiguri generate de elemente aleatorii, folosind masini,
utilaje, instalatii manuale, mecanice, electrice, electronice, video automate
si altele de acest gen
25. Toate masinile care fac parte din aceasta categorie vor fi produse de
catre firme specializate in domeniu care au prevazut in obiectul de activitate
acest lucru si vor avea aplicate placute de identificare originale, in care vor
fi precizate tipul aparatului, producatorul, seria si anul de fabricatie.
26. Orice interventie la masinile din aceasta categorie va fi stipulata
intr-un proces-verbal, semnat atat de catre depanator sau verificator, cat si
de catre organizator, unde vor fi precizate toate elementele: piesele
inlocuite, provenienta si calitatea pieselor noi, durata de nefunctionare,
starea sigiliilor, indexurile contoarelor inainte si dupa efectuarea
depanarilor, modul de functionare a masinii dupa interventie, sigiliile
aplicate etc.
Toate tipurile si categoriile de masini de jocuri de noroc vor avea in
dotare contoare mecanice si electrice, dupa caz, care sa inregistreze atat
incasarile, cat si premiile efectuate.
Procentul de rulaj castiguri din rulaj incasari va fi de minimum 70%.
D. Jocuri de tip "Bingo", "Keno" si
"Video-bingo" sau cu transmisie prin reteaua de televiziune, in sali
de joc
27. Prin sala de joc se intelege o incapere corespunzator amenajata, care
are in dotare un complex de dispozitive, instalatii, masini, echipamente etc.,
a caror functionare se interconditioneaza.
In cazul in care in spatiul respectiv mai functioneaza, in mod independent,
unu sau mai multe dispozitive, masini, echipamente, acestea se taxeaza separat,
in functie de numarul lor.
Procentul de premiere din total incasari va fi de minimum 65%.
Cartoanele cu numere vor fi gestionate in regim special si vor fi imprimate
numai de catre agenti economici autorizati in acest sens.
Salile de joc vor fi dotate cu sistem dublu de alimentare cu energie
electrica (iluminatul de siguranta).
Accesul in sali al jucatorilor va fi organizat in mod identic cu cel
prevazut pentru activitatile de tip "cazino". Acelasi regim il au
bacsisurile primite de lucratorii din sali, de la clienti.
E. Pronosticuri sportive, loterii, tombole
28. Prin studiul de eficienta prezentat, in conformitate cu prevederile
art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 486/1992, se vor fundamenta, cat mai
precis, toate elementele continute, cum ar fi: total incasari (nr. bilete
loteristice vandute, valoarea unui bilet), total cheltuieli (din care: pe
elemente de cheltuieli), profitul brut.
In cazul in care, in timpul executiei, se inregistreaza abateri in plus de
la cuantumul incasarilor prevazute in studiul de eficienta, suma reprezentand
taxa de avizare se va regulariza la sfarsitul fiecarui an, in termen de 10 zile
de la depunerea bilantului contabil.
Organizatorii de pronosticuri sportive si loterii vor elabora un regulament
de ordine interioara, in care vor fi precizate toate datele principale privind
organizarea activitatii: numarul de angajati, sistemul de salarizare, procentul
de castiguri din total incasari, sistemul de triere si omologare a
castigurilor, sistemul de plata a castigurilor, sistemul de control etc. Acest
regulament va fi aprobat de adunarea generala a actionarilor.
Procentul de castiguri din total incasari va fi de minimum 50%.
Biletele de loterii, tombole etc. vor fi tipizate si vor fi imprimate numai
de catre agenti economici autorizati in acest sens, avand regim special.
Tragerile la sorti sau extragerile de numere castigatoare se vor face la
date prestabilite, in sali publice si sub directa supraveghere a unor comisii,
din care vor face parte, obligatoriu, si cate un reprezentant al Ministerului
Finantelor si Ministerului de Interne.
In cazul organizarii de pronosticuri sportive nu se acorda aviz de
functionare persoanelor fizice sau juridice care au in mod direct sau prin
interpusi legatura cu activitatea sportiva.
ANEXA 1
SITUATIA
realizarii principalilor indicatori pe anul ........
mii lei
--------
1. Venituri totale (incasari)
2. Costuri totale aferente activitatii, din care:
- cota-parte din suma platita pentru obtinerea avizului de
functionare
- sume platite drept premii (castiguri)
- cheltuieli de personal
- alte cheltuieli
3. Profit brut (rd. 1 - rd. 2)
4. Impozit pe profit
5. Profit net (rd. 3 - rd. 4)
6. Numar total de personal, din care:
- remizieri.
NOTA:
Prezentul formular va fi intocmit separat pentru fiecare tip de activitate
in parte: activitati de tip "cazino", sali de joc, masini
electronice, loterii etc.
ANEXA 2
DOCUMENTE
necesare in vederea avizarii si atestarii jocurilor de noroc
In vederea acordarii avizului de functionare a jocurilor de noroc,
organizatorii acestor jocuri vor remite comisiei un dosar continand
urmatoarele:
1. Adresa prin care organizatorul de jocuri de noroc va solicita comisiei
acordarea avizului privind organizarea jocurilor de noroc (se vor nominaliza
aceste jocuri)
Aceasta va fi redactata si dactilografiata in limba romana si va fi semnata
de catre patronul sau directorul firmei, continand adresa persoanei fizice sau
sediul firmei, numarul de telefon si codul fiscal, avand aplicata stampila
firmei.
2. Opisul cu materialele prezentate in documentatie
3. Contractul de societate
4. Contractul de asociere, daca este cazul
5. Statutul societatii, care sa aiba precizata, in obiectul de activitate,
activitatea de "jocuri de noroc"
6. Certificatul de inmatriculare la Oficiul Registrului comertului
7. O descriere amanuntita a activitatii, cuprinzand:
- numarul de mese de joc, felul acestora, numarul masinilor, instalatiilor
de orice fel, tipul, seria si anul fabricatiei, principiul de functionare a
acestora, locul de amplasare, pentru fiecare masa sau masina, cu adresa exacta
a spatiului in care functioneaza;
- regulamentul de functionare a jocului, procentul de rulaj castiguri din
total rulaj incasari;
- declaratie, pe propria raspundere, privind varsta organizatorului de
jocuri de noroc, locul de amplasare a sediului si spatiului de joc, gradul de
functionalitate a acestuia, in concordanta cu prevederile prezentelor norme,
experienta in domeniul organizarii activitatii de jocuri de noroc;
actele privind dreptul de folosinta a spatiului.
8. Studiul de eficienta, cu incasarile preconizate pe perioada acordarii
avizului, in cazul jocurilor loteristice, de pronosticuri sportive, tombole
etc.