ORDIN
Nr. 628 din 5 mai 2003
pentru aplicarea Acordului privind adoptarea de conditii uniforme pentru
inspectiile tehnice periodice ale vehiculelor rutiere si recunoasterea
reciproca a acestor inspectii, incheiat la Viena la 13 noiembrie 1997
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 326 din 14 mai 2003

Avand in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr. 76/1998 pentru
ratificarea Acordului privind adoptarea de conditii uniforme pentru inspectiile
tehnice periodice ale vehiculelor rutiere si recunoasterea reciproca a acestor
inspectii, incheiat la Viena la 13 noiembrie 1997, aprobata prin Legea nr.
7/1999,
in temeiul prevederilor art. 3 pct. 16 si 48 si ale art. 4 alin. (3) din
Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" este desemnata ca serviciu
administrativ competent pentru aplicarea prevederilor Acordului privind
adoptarea de conditii uniforme pentru inspectiile tehnice periodice ale
vehiculelor rutiere si recunoasterea reciproca a acestor inspectii, incheiat la
Viena la 13 noiembrie 1997.
Art. 2
(1) Reprezentantele Regiei Autonome "Registrul Auto Roman" sunt
desemnate drept centre de inspectie tehnica abilitate pentru efectuarea
testelor de inspectie si certificarea conformitatii cu cerintele de inspectie
ale regulilor aplicabile, anexate la Acordul de la Viena din 1997. Lista
centrelor de inspectie tehnica abilitate este prevazuta in anexa nr. 1 care
face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Categoriile de autovehicule supuse inspectiei tehnice periodice cu
recunoastere internationala, precum si planul de operatiuni pentru efectuarea
inspectiei tehnice periodice sunt prevazute in anexa nr. 2 care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" va duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat
ANEXA 1
LISTA
centrelor de inspectie tehnica care efectueaza inspectii tehnice periodice cu
recunoastere internationala
_________________________
Nr. Centrul de inspectie
crt. tehnica
_________________________
1. RAR ALBA
2. RAR ARAD
3. RAR ARGES
4. RAR BACAU
5. RAR BIHOR
6. RAR BISTRITA-NASAUD
7. RAR BOTOSANI
8. RAR BRASOV
9. RAR BRAILA
10. RAR BUCURESTI
11. RAR BUZAU
12. RAR CARAS-SEVERIN
13. RAR CALARASI
14. RAR CLUJ
15. RAR CONSTANTA
16. RAR COVASNA
17. RAR DAMBOVITA
18. RAR DOLJ
19. RAR GALATI
20. RAR GIURGIU
21. RAR GORJ
22. RAR HARGHITA
23. RAR HUNEDOARA
24. RAR IALOMITA
25. RAR IASI
26. RAR MARAMURES
27. RAR MEHEDINTI
28. RAR MURES
29. RAR NEAMT
30. RAR OLT
31. RAR PRAHOVA
32. RAR SATU MARE
33. RAR SALAJ
34. RAR SIBIU
35. RAR SUCEAVA
36. RAR TELEORMAN
37. RAR TIMIS
38. RAR TULCEA
39. RAR VASLUI
40. RAR VALCEA
41. RAR VRANCEA
_________________________
ANEXA 2*)
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
1. Categorii de autovehicule care efectueaza inspectia tehnica periodica cu
recunoastere internationala si periodicitatea de efectuare a acestor inspectii
______________________________________________________________________________
| Categorii de autovehicule | Periodicitate
|
|______________________________________|_______________________________________|
| Autovehicule transport pasageri |
|______________________________________________________________________________|
| M2 cu masa totala maxima autorizata | La un an de la prima inmatriculare si
|
| mai mare de 3500 kg | apoi anual
|
|______________________________________|_______________________________________|
| M3 | La un an de la prima inmatriculare si
|
| | apoi anual |
|______________________________________|_______________________________________|
| Autovehicule transport marfuri
|
|______________________________________________________________________________|
| N2 | La un an de la prima inmatriculare si
|
| | apoi anual
|
|______________________________________|_______________________________________|
| N3 | La un an de la prima inmatriculare si
|
| | apoi anual
|
|______________________________________|_______________________________________|
Categoriile M2, M3, N2 si N3 sunt cele definite in Reglementarile privind
conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in
vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania - RNTR 2.
2. Planul de operatiuni pentru efectuarea inspectiei tehnice periodice cu
recunoastere internationala
______________________________________________________________________________
|Nr. | Denumirea |Metode de control si| Defecte constatate
|
|cod.| verificarii |aparatura necesara
|____________________________________|
| | | | care impun |care impun
|
| | | | remedierea |remedierea in
|
| | | | imediata |maximum 30 de
zile|
| | | | (grupa cod 100) | (grupa cod 200)
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| IDENTIFICARE
|
|______________________________________________________________________________|
| 00 |VERIFICARE: |Control vizual |Numarul de |Neconcordanta
|
| |- concordanta |Se verifica |inmatriculare nu |dintre vehiculul
|
| |dintre |concordanta dintre |corespunde cu cel|prezentat la IT
si|
| |vehiculul |vehiculul prezentat |din documentele |datele din
|
| |prezentat la IT|la IT si datele din |insotitoare |documentele
|
| |si datele din |documentele |Placa numar |insotitoare
|
| |documentele |insotitoare privind |inmatriculare |Numar de
|
| |insotitoare |nr. de |lipsa, |identificare sau
|
| | |inmatriculare, an |deteriorata, |serie motor
|
| | |fabricatie, |neconforma cu |poansonat(a)
|
| | |categoria, marca, |standardul, |lipsa,
|
| | |tipul, culoarea, |montata intr-o |modificat(a),
|
| | |numarul de |pozitie |incomplet(a),
|
| | |identificare |necorespunzatoare|ilizibil(a)
|
| | |poansonat, tipul si |sau fixata in mod|Placuta cu tipul
|
| | |seria motorului |necorespunzator |si seria
motorului|
| | | | |lipsa sau prinsa
|
| | | | |necorespunzator
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| MOTOR
|
|______________________________________________________________________________|
| 01 |ETANSEITATE: |Control vizual, |Scurgeri benzina |Scurgeri motorina
|
| |- sistem de |inclusiv cu motorul | |Fixare
|
| |alimentare cu |in functionare | |defectuoasa,
|
| |benzina sau | | |deformare
|
| |motorina | | |importanta
|
| | | | |rezervor
carburant|
| | | | |Conducte corodate
|
| | | | |excesiv, fixate
|
| | | | |necorespunzator
|
| | | | |Furtunuri uzate
|
| | | | |Lipsa coliere
|
| | | | |fixare furtunuri
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| 02 |STARE, FIXARE, |Control vizual si |Lipsa elemente |Fixare sau
montare|
| |ETANSEITATE: |auditiv, inclusiv cu|sistem de |necorespunzatoare
|
| |- sistem de |motorul in |evacuare a |Deformari
|
| |evacuare a |functionare (si cu |gazelor arse, |importante
|
| |gazelor arse |obturarea evacuarii |sistem de |Coroziuni
excesive|
| |- sistem de |la verificarea |reducere a |Neetanseitati
|
| |reducere a |etanseitatii) |emisiilor |Scurgeri ulei |
| |emisiilor | |poluante, sistem |
|
| |poluante | |insonorizare sau |
|
| |- sistem | |sistem |
|
| |insonorizare | |recirculare gaze |
|
| | | |carter |
|
| | | |Catalizator |
|
| | | |neomologat |
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| |ETANSEITATE: | | |
|
| |- sistem de | | |
|
| |ungere | | |
|
| |- sistem | | |
|
| |recirculare | | |
|
| |gaze carter | | |
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| 04 |STARE, FIXARE, |Control vizual |Instalatie | |
| |ETANSEITATE: |Verificarea |neomologata |
|
| |- instalatie |etanseitatii |Neetanseitati ale|
|
| |alimentare cu |instalatiei |instalatiei | |
| |GPL | |Configuratie |
|
| | | |necorespunzatoare|
|
| | | |(modificata, cu |
|
| | | |componente fixate|
|
| | | |sau montate |
|
| | | |necorespunzator, |
|
| | | |neomologate) |
|
| | | |Conducte |
|
| | | |neprotejate |
|
| | | |Furtunuri |
|
| | | |nemarcate, uzate |
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| EMISII POLUANTE
|
|______________________________________________________________________________|
| 38 |VERIFICARE |Control cu analizor | |Nu se poate
|
| |- gaze evacuare|de gaze pentru CO la| |asigura
|
| |m.a.s. |autovehicule cu | |respectarea
|
| |- gaze evacuare|m.a.s. fara | |conditiilor de
|
| |m.a.c. |catalizator | |masurare impuse*1)|
| |- zgomot emis |tricomponent si | |Continut de CO
mai|
| | |sonda lambda, la | |mare de 4,5% vol.
|
| | |turatia de mers in | |pentru
|
| | |gol incet | |autovehiculele
|
| | |La motoarele cu | |inmatriculate
|
| | |alimentare duala: | |pentru prima data
|
| | |benzina/GPL | |inainte de
|
| | |controlul va fi | |1 octombrie 1986,
|
| | |efectuat pentru | |sau mai mare de
|
| | |ambele moduri de | |3,5% vol. pentru
|
| | |alimentare | |autovehiculele
|
| | | | |inmatriculate
|
| | | | |pentru prima data
|
| | | | |dupa 1 octombrie
|
| | | | |1986*2)
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| | |Control cu analizor | |Nu se poate
|
| | |de gaze pentru CO si| |asigura
|
| | |lambda la | |respectarea
|
| | |autovehicule cu | |conditiilor de
|
| | |m.a.s. cu | |masurare
impuse*1)|
| | |catalizator | |Control la
turatia|
| | |tricomponent si | |de mers in gol
|
| | |sonda lambda, la | |incet: continut
de|
| | |turatia de mers in | |CO mai mare de
|
| | |gol incet si la | |0,5% vol.
|
| | |turatia de mers in | |Control la
turatia|
| | |gol accelerat (min. | |de mers in gol
|
| | |2000 rot./min.) | |accelerat:
|
| | |La motoarele cu | |continut de CO
mai|
| | |alimentare duala: | |mare de 0,3% vol.
|
| | |benzina/GPL | |sau lambda
diferit|
| | |controlul va fi | |de 1 +/- 0,03
(sau|
| | |efectuat pentru | |cel mentionat de
|
| | |ambele moduri de | |fabricantul
|
| | |alimentare | |autovehiculului)
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| | |Control cu | |Nu se poate
|
| | |opacimetru in | |asigura
|
| | |accelerare libera la| |respectarea
|
| | |autovehicule cu | |conditiilor de
|
| | |m.a.c. al indicelui | |masurare
impuse*1)|
| | |de opacitate | |Indice de
|
| | |(coeficient de | |opacitate mai
mare|
| | |absorbtie a | |de 2,5 m^-1 la
|
| | |fumului), conform | |motoarele cu
|
| | |Regulamentului | |aspiratie
|
| | |nr. 24 ECE-UN | |naturala, sau mai
|
| | | | |mare de 3,0 m^-1
|
| | | | |la motoarele
|
| | | | |supraalimentate
|
| | | | |(cu
|
| | | | |turbocompresor)
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| | |Control auditiv | |Zgomot anormal
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| ALTE ELEMENTE REFERITOARE LA PROTECTIA MEDIULUI |
|______________________________________________________________________________|
| 05 |ETANSEITATE |Control vizual, | |Neetanseitati
|
| |TRANSMISIE: |autovehiculul | | |
| |- comanda |aflandu-se pe canal | |
|
| |ambreiaj, cutie|sau elevator | |
|
| |viteze, punti | | |
|
| |motoare, | | |
|
| |reductor, cutie| | |
|
| |de distributie | | |
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| 17 |ETANSEITATE: |Control vizual | |Neetanseitati
|
| |directie | | |
|
| |asistata | | |
|
| |(servodirectie)| | |
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| 19 |ETANSEITATE |Control vizual cu |Neetanseitati |
|
| |SISTEM FRANARE |autovehiculul aflat | |
|
| |HIDRAULIC: |pe canal sau | |
|
| |- circuite de |elevator cu | |
|
| |franare |actionarea | |
|
| |- organe de |sistemului de | |
|
| |comanda si |franare | | |
| |actionare | | |
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| 24 |STARE, FIXARE |Control vizual | |Neetanseitati
|
| |CAROSERIE: | | |
|
| |etanseitate | | |
|
| |accesorii | | |
|
| |hidraulice | | |
|
| |suplimentare | | |
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| 36 |ETANSEITATE: |Control vizual | |Neetanseitati
|
| |baterie de | | |
|
| |acumulatori | | |
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
| 37 |ETANSEITATE: |Control vizual | |Neetanseitati
|
| |- sistem de | | |
|
| |climatizare | | |
|
| |- sistem de | | |
|
| |refrigerare | | |
|
|____|_______________|____________________|_________________|__________________|
*1) conditiile de masurare impuse sunt cele prevazute in Reglementarile
privind certificarea incadrarii vehiculelor rutiere, inmatriculate, in normele
tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si folosinta
conform destinatiei, prin inspectia tehnica periodica - RNTR 1;
*2) in cazul in care data primei inmatriculari nu este disponibila:
continut de CO mai mare de 4,5% vol. pentru autovehiculele fabricate pana in
1986 inclusiv, sau mai mare de 3,5% vol. pentru autovehiculele fabricate
incepand cu 1987
Nota: Cerintele privind aparatura necesara pentru efectuarea inspectiei
tehnice periodice cu recunoastere internationala, atestarea personalului care
efectueaza aceasta inspectie, precum si metodologia de efectuare (cu exceptia
planului de operatiuni precizat prin prezenta anexa) si raportul de inspectie
tehnica sunt cele prevazute in Reglementarile privind certificarea incadrarii
vehiculelor rutiere, inmatriculate, in normele tehnice privind siguranta
circulatiei rutiere, protectia mediului si folosinta conform destinatiei, prin
inspectia tehnica periodica RNTR 1.