ORDIN
Nr. 71 din 3 februarie 2003
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileste principiile care
reglementeaza organizarea controalelor veterinare privind produsele care intra
in Romania din tari terte*)
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 157 bis din 12 martie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) Ordinul nr. 71/2003 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 157 din 12 martie 2003, si este reprodus si in acest numar bis.
In temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara nr.
60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu modificarile si
completarile ulterioare,
vazand Referatul de aprobare nr. 150.761 din 29 ianuarie 2003, intocmit de
Agentia Nationala Sanitara Veterinara,
ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Norma sanitara veterinara ce stabileste principiile care
reglementeaza organizarea controalelor veterinare privind produsele care intra
in Romania din tari terte, prevazuta in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti, precum
si inspectoratele de politie sanitara veterinara de frontiera vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de indeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Agentia Nationala Sanitara Veterinara, prin decizii, va lua masuri pentru
implementarea graduala, astfel ca pana la data intrarii in vigoare a
prezentului ordin dispozitiile acestuia sa fie aplicabile.
Art. 5
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
p. Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Petre Daea,
secretar de stat
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
NORMA SANITARA VETERINARA
ce stabileste principiile care reglementeaza organizarea controalelor
veterinare privind produsele care intra in Romania din tari terte
Art. 1
Controalele veterinare privind produsele provenite din tari terte si
introduse pe teritoriul Romaniei se efectueaza in aceeasi maniera ca si cele
pentru produsele introduse intr-unul din teritoriile enumerate in anexa nr. 1,
de catre autoritatea veterinara competenta din Romania, in conformitate cu
prezenta norma sanitara veterinara.
Art. 2
(1) In sensul prezentei norme sanitare veterinare, trebuie sa se aplice,
atunci cand este necesar, urmatoarele definitii:
a) "control veterinar" - orice control fizic si/sau formalitate
administrativa care se aplica produselor la care se refera art. 1 si care sunt
destinate protejarii, directe sau altfel, a sanatatii publice sau a animalelor;
b) "unitate", "centru" sau "organizatie" -
orice intreprindere care produce, depoziteaza, prelucreaza sau manipuleaza
produsele la care face referire prevederile art. 1;
c) "medic veterinar oficial" - medicul veterinar desemnat de
autoritatea veterinara competenta.
(2) In plus, se intelege prin:
a) "produse" - produsele de origine animala la care se face
referire in Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 285
din 25.07.2001, pentru aprobarea "Listei cuprinzand animalele vii,
produsele si subprodusele de origine animala si alte marfuri supuse controlului
veterinar la punctele de control pentru trecerea frontierei de stat",
publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 479 din 21.08.2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si produsele din plante la care
se refera prevederile art. 18;
b) "controlul documentelor" - examinarea certificatelor sau
documentelor veterinare sau altor documente ce insotesc un transport;
c) "controlul identitatii" - un control prin inspectie vizuala
pentru a se asigura faptul ca certificatul(ele) veterinar(e) sau
documentul(ele) veterinar(e) sau alt(e) document(e) prevazut(e) de legislatia
veterinara corespund cu produsul insusi;
d) "control fizic" - un control referitor la produsul in sine
care poate include controlul ambalarii, al temperaturii si de asemenea
prelevarea de probe si testarea de laborator;
e) "persoana responsabila de incarcatura" - orice persoana fizica
sau juridica care, conform reglementarilor vamale in vigoare, are
responsabilitatea in derularea diferitelor situatii prevazute de aceste
reglementari, in care se poate afla transportul si care isi asuma
responsabilitatea consecintelor ce decurg in urma controalelor stabilite de
prezenta norma sanitara veterinara.
f) "transport" - o cantitate de produse de acelasi tip, inscrise
in acelasi (aceleasi) certificat(e) sau document(e) veterinar(e) sau alt(e)
document(e) prevazut(e) de legislatia veterinara, transportate cu aceleasi
mijloace de transport si venind din aceeasi tara terta sau regiune a unei
astfel de tari terte;
g) "post de inspectie de frontiera" - orice post de inspectie,
desemnat si aprobat in conformitate cu prevederile art. 6, pentru realizarea
controalelor veterinare privind produsele provenind din tari terte si situat la
granita Romaniei si a unuia dintre teritoriile specificate in anexa nr. 1;
h) "import" - libera circulatie a produselor si intentia de
punere a produselor pentru libera circulatie, in sensul prevederilor
legislatiei nationale;
i) "destinatie vamala" - in conformitate cu Codul vamal, aprobat
prin Legea nr. 141 din 24.07.1997 si publicat in Monitorul Oficial nr. 180 din
01.08.1997.
j) "conditii de import" - cerintele veterinare pentru produsele
ce urmeaza a fi importate, asa cum este stabilit in legislatia nationala;
k) "autoritate competenta" - autoritatea veterinara centrala a
Romaniei, competenta sa efectueze controale veterinare sau zootehnice sau orice
autoritate careia aceasta i-a delegat competenta respectiva.
CAP. 1
Organizarea si efectuarea controalelor
Art. 3
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca
nici un transport provenind dintr-o tara terta nu este introdus pe teritoriul
Romaniei, fara a fi supus controalelor veterinare in conformitate cu
prevederile prezentei norme sanitare veterinare.
(2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca
transporturile cu produse sunt introduse pe teritoriul Romaniei printr-un post
de inspectie de frontiera.
(3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca
persoanele responsabile de incarcatura sunt obligate sa transmita in avans
informatii, atunci cand este cazul, prin completarea corespunzatoare a
certificatului la care se refera prevederile art. 5 alin. (1), sa furnizeze o
descriere detaliata, in forma scrisa sau computerizata, a transportului
prevazut la alin. (1), inclusiv in cazul produselor la care se refera
prevederile art. 9 si art. 19 alin. (1), personalului veterinar al postului de
inspectie de frontiera unde aceste produse vor fi prezentate spre control.
(4) Autoritatea veterinara competenta poate inspecta cargomanifestul
mijloacelor de transport naval si aerian si poate verifica daca acesta coincide
cu documentele si declaratiile mai sus mentionate.
(5) Autoritatile vamale de care este dependent geografic postul de
inspectie de frontiera trebuie sa permita destinatia vamala a transportului,
numai in conformitate cu conditiile stabilite in certificatul la care se refera
prevederile art. 5 alin. (1).
(6) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol, in special lista
produselor ce urmeaza a fi supuse unui control veterinar, trebuie sa fie
adoptata in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea
veterinara centrala a Romaniei.
Art. 4
(1) Fiecare transport trebuie supus controalelor veterinare la postul de
inspectie de frontiera mentionat la prevederile art. 3 alin. (2), de catre
autoritatea veterinara competenta sub responsabilitatea medicului veterinar
oficial, in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) lit. b).
(2) Pentru fiecare transport, medicul veterinar oficial trebuie, in baza
informatiilor mentionate la art. 3 alin. (3), sa consulte baza de date privind
procedurile veterinare de import, inclusiv sistemul Shift cand acesta va fi
implementat. Medicul veterinar oficial trebuie sa se asigure ca toate
operatiunile sunt efectuate si inregistrate in baza de date, conform
reglementarilor in vigoare.
(3) Fiecare transport trebuie supus unui control al documentelor,
indiferent de destinatia vamala, pentru a stabili ca:
a) informatiile din certificatele sau documentele la care se refera prevederile
art. 7 alin. (1) corespund cu informatiile trimise anterior, in conformitate cu
prevederile art. 3 alin. (3);
b) in cazul activitatilor de import, specificatiile continute in
documentele sau certificatele sau alte documente furnizeaza garantiile
solicitate.
(4) In afara cazurilor specifice stipulate la prevederile art. 9, 10, 11,
12, 13, 14 si 15, medicul veterinar oficial trebuie sa efectueze urmatoarele
controale:
a) un control al identitatii fiecarui transport pentru a se asigura ca produsele
corespund informatiilor care figureaza in certificatele sau documentele de
insotire. Cu exceptia loturilor in vrac prevazute in anexa nr. 1, alin. (1) a
"Normei sanitare veterinare privind controalele veterinare pentru comertul
dintre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, cu produse animaliere si
de origine animala", aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 21 din 15.01.2003, in ceea ce priveste germenii
patogeni la "Norma sanitara veterinara privind controalele veterinare si
zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii
Europene cu unele animale vii si produse de origine animala", aprobata
prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 580 din
10.12.2002 si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 250 din
11.07.2002, aceasta procedura trebuie sa cuprinda:
1. atunci cand produsele de origine animala sosesc in containere,
verificarea ca sigiliile fixate de medicul veterinar oficial sau de o alta autoritate
competenta, cand aplicarea acestora este prevazuta prin legislatia nationala,
sunt intacte si ca informatiile inscriptionate pe acestea corespund celor
inscrise pe documentul sau certificatul de insotire;
2. in alte cazuri
i) pentru toate tipurile de produse, o verificare a faptului ca stampilele,
marcile oficiale si marcile de sanatate ce identifica tara si intreprinderea de
origine sunt prezente si conforme celor de pe certificat sau document,
ii) in plus, pentru produsele ambalate sau impachetate, o verificare
privind etichetarea specifica prevazuta de legislatia veterinara;
b) un control fizic al fiecarui transport:
1. pentru a se asigura ca produsele satisfac cerintele prezentei norme
sanitare veterinare si se afla intr-o forma adecvata pentru a fi utilizate
conform scopului specificat in certificatul sau documentul de insotire. Aceste
controale trebuie efectuate in conformitate cu criteriile stabilite de anexa
nr. 3;
2. inainte de efectuarea, in conformitate cu frecventele ce vor fi
stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei:
i) a oricarui examen de laborator la fata locului,
ii) a oricarei prelevari oficiale de probe solicitate in scopul analizarii
cat mai curand posibil;
(5) Reguli detailate pentru aplicarea acestui articol trebuie adoptate in
conformitate cu procedura stabilita de autoritatea veterinara centrala a
Romaniei.
Art. 5
(1) Dupa efectuarea controalelor veterinare solicitate, medicul veterinar
oficial trebuie sa emita un certificat pentru transportul respectiv de produse
care sa cuprinda rezultatele controalelor, in conformitate cu modelul prevazut
in anexa nr. 2 a Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor
nr. 343 din 01.08.2002, pentru aprobarea "Normei sanitare veterinare
privind stabilirea procedurilor controalelor veterinare la punctele de
inspectie de frontiera din Romania asupra produselor provenite din tari
terte", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 845 din 22.11.2002,
cand este cazul, in conformitate cu alin. (4).
(2) Certificatul mentionat la alin. (1), trebuie sa insoteasca transportul:
a) atata timp cat transportul ramane sub supraveghere vamala, caz in care
in certificatul mentionat trebuie sa se faca referire la documentul vamal,
b) in caz de import, pana la prima intreprindere, la care se face referire
in "Norma sanitara veterinara privind controalele veterinare referitoare
la comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse
animaliere si de origine animala", sau pana la primul centru sau
organizatie de destinatie la care se face referire in "Norma sanitara
veterinara privind controalele veterinare si zootehnice aplicabile comertului
Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene pentru unele animale vii si produse
de origine animala".
(3) Daca transportul este divizat, prevederile alin. (1) si (2) trebuie
aplicate pentru fiecare diviziune in parte.
(4) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol, incluzand
reglementarile anexei nr. 2 a "Normei sanitare veterinare ce stabileste
procedurile pentru controalele veterinare la posturile de inspectie de
frontiera pentru produsele provenite din tari terte", trebuie sa fie in
conformitate cu procedura nationala stabilita de prevederile art. 29.
Art. 6
(1) Posturile de inspectie de frontiera trebuie:
a) sa fie localizate in imediata apropiere a unui punct de control al
trecerii frontierei de stat a Romaniei, intr-o zona desemnata de autoritatile
vamale in conformitate cu legislatia nationala specifica, referitoare la
stabilirea Codului vamal al Romaniei. Totusi, datorita unor constrangeri de
ordin geografic, cum ar fi cheiuri sau trecatori, poate fi acceptat, in
conformitate cu procedura stabilita in alin. (2), un post de inspectie de
frontiera situat la o oarecare distanta de punctul de intrare, iar in cazul
transportului feroviar, la prima statie desemnata de autoritatile competente.
b) sa fie plasate sub autoritatea unui medic veterinar oficial care este
efectiv responsabil de inspectia si controalele veterinare. Medicul veterinar
oficial poate fi asistat de personal auxiliar special instruit. Medicul
veterinar oficial trebuie sa se asigure ca este efectuata actualizarea bazei de
date stabilite prin legislatia veterinara privind procedurile veterinare de
import.
(2) In conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea
veterinara centrala a Romaniei, lista posturilor de inspectie de frontiera, in
vigoare la data publicarii prezentei norme sanitare veterinare, poate fi
amendata sau suplimentata ulterior prin:
a) adaugarea oricarui post nou de inspectie de frontiera:
1. propus de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, odata ce aceasta a
controlat ca acesta indeplineste cerintele anexei nr. 2 a "Normei sanitare
veterinare ce stabileste cerintele pentru aprobarea posturilor de inspectie de
frontiera responsabile pentru inspectia si controalele veterinare privind
produsele introduse din tarile terte,
(2) pentru a fi inclus in lista publicata in Jurnalul Oficial European,
inspectat de catre experti ai Comisiei Europene, in colaborare cu experti ai
autoritatii veterinare centrale a Romaniei;
b) excluderea unui post de inspectie de frontiera, atunci cand acesta este
gasit a nu fi conform cu conditiile stabilite de anexa nr. 2, fie in timpul
unui control efectuat de catre autoritatea veterinara centrala, sau, daca
urmare a inspectiilor prevazute la prevederile art. 23, autoritatea veterinara
centrala a Romaniei nu tine cont de concluziile acestei inspectii, in cadrul unui
interval rezonabil de timp, in special in cazurile cand inspectiile au condus
la constatarea unui risc grav pentru sanatatea publica sau a animalelor.
(3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate, in cazuri grave, in
special din motive de sanatate publica sau de sanatate a animalelor, sa
suspende autorizarea unui post de inspectie de frontiera situat pe teritoriul
sau. Postul de inspectie de frontiera poate fi reintrodus pe lista numai in
conformitate cu prevederile alin. (2) lit. a).
(4) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa elaboreze si sa
publice o lista a posturilor de inspectie de frontiera autorizate, incluzand
cazurile in care aprobarea a fost temporar suspendata.
(5) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol trebuie adoptate
in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara
centrala a Romaniei.
Art. 7
(1) Fiecare transport de produse destinat importului in Romania trebuie sa
fie insotit de certificatele sau documentele veterinare originale sau de alte
documente originale, asa cum este solicitat de legislatia veterinara.
Certificatele sau documentele originale trebuie sa ramana la postul de
inspectie de frontiera.
(2) Fara a se aduce atingere prevederilor art. 10, fiecare transport de
produse provenit dintr-o tara terta si destinat importului in Romania trebuie
sa fie supus unui control al identitatii si unui control fizic, dupa cum este
precizat la art. 4 alin. (4).
(3) Autoritatile vamale nu trebuie sa permita importul loturilor de
produse, in afara de cazul cand - fara a se prejudicia reglementarile vamale si
prevederile speciale ce urmeaza sa fie adoptate in conformitate cu prevederile
art. 10 alin. (2) si alin. (3) si prevederile art. 17, a fost facuta dovada ca
au fost efectuate, cu rezultate satisfacatoare, controalele veterinare
necesare, ca a fost emis certificatul corespunzator, in conformitate cu
prevederile art. 5 alin. (1), si ca autoritatea veterinara competenta are
garantia ca taxele de inspectie la care se face referire in Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 259 din 20 iunie 2002 pentru
aprobarea "Normei sanitare veterinare referitoare la finantarea
inspectiilor si controalelor veterinare la frontiera", publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei nr. 630 din 26.08.2002, Partea I, prevazute de:
"Norma sanitara veterinara privind comertul dintre Romania si statele
membre ale Uniunii Europene cu produse animaliere si de origine animala",
Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 580/10.12.2002
pentru aprobarea "Normei sanitare veterinare referitoare la controalele
veterinare si zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale
Uniunii Europene, cu unele animale vii si produse de origine animala",
"Norma sanitara veterinara ce stabileste principiile care reglementeaza
organizarea controalelor veterinare pentru animalele care intra in Romania din
tari terte" si prezenta norma sanitara veterinara au fost sau vor fi
platite, in conformitate cu prevederile acestora.
(4) Daca transportul indeplineste conditiile de import, medicul veterinar
oficial trebuie sa furnizeze persoanei responsabile de incarcatura o copie
autentificata a certificatelor sau documentelor originale si trebuie sa emita,
in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1), un certificat prin care se
atesta ca transportul indeplineste aceste conditii in baza inspectiei si
controalelor veterinare efectuate la postul de inspectie de frontiera prin care
au fost importate produsele.
(5) Comertul cu produse la care se refera "Norma sanitara veterinara
privind controalele veterinare pentru comertul dintre Romania si statele membre
ale Uniunii Europene cu produse animaliere si de origine animala" si
"Norma sanitara veterinara referitoare la controalele veterinare si
zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii
Europene, cu unele animale vii si produse de origine animala", aprobata
prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 580 din 12.10.2002
si admise pe teritoriul Romaniei, in baza prevederilor alin. (3), trebuie sa se
efectueze in conformitate cu regulile stabilite in normele mentionate, in
special in cap. II al acestora.
(6) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol trebuie adoptate
in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara
centrala a Romaniei.
Art. 8
(1) Informatii suplimentare trebuie comunicate autoritatii veterinare
centrale a Romaniei, prin intermediul retelei ANIMO la care se refera
"Norma sanitara veterinara referitoare la controalele veterinare si
zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii
Europene, cu unele animale vii si produse de origine animala", atunci
cand:
a) obtinandu-se cerinte specifice in cadrul legislatiei in vigoare,
produsele sunt destinate Romaniei;
b) prelevarile de probe au fost efectuate, dar rezultatele nu sunt
cunoscute atunci cand mijloacele de transport parasesc postul de inspectie de
frontiera;
c) sunt implicate activitatile de import autorizate pentru scopuri
specifice, in cazurile prevazute de legislatia nationala.
(2) Fiecare transport de produse la care se refera lit. a) si c) ale alin.
(1) si destinat Romaniei trebuie sa fie supus controlului documentelor,
controlului de identitate si controlului fizic, stabilite de prevederile art. 4
alin. (3) si art. 4 alin. (4), la postul de inspectie de frontiera prin care
produsele sunt introduse si situat pe teritoriul Romaniei, pentru a se
verifica, in special, daca produsele respective se conformeaza regulilor
nationale aplicabile Romaniei sau zonei de destinatie din Romania. In PIF,
vanatul salbatic cu blana, importat nejupuit, trebuie supus unui control de
identitate sau unui control fizic, iar controlul de sanatate si cel de
depistare a reziduurilor, prevazute de "Norma sanitara veterinara
referitoare la masurile de supraveghere si control ale unor substante si ale
reziduurilor acestora la animalele vii si produsele lor", aprobata prin
Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 357 din
14.09.2001, care trebuie efectuate conform "Normei sanitare veterinare
privind problemele de sanatate publica si sanatate a animalelor referitoare la
uciderea vanatului salbatic si punerea pe piata a carnii de vanat
salbatic", la intreprinderea de destinatie unde carnea trebuie expediata
sub supraveghere vamala, in conformitate cu alin. (4) lit. a), impreuna cu
certificatul la care se refera art. 5 alin. (1). Rezultatele controalelor
trebuie transmise autoritatii veterinare responsabile de la postul de inspectie
de frontiera pe unde au intrat produsele pe teritoriul Romaniei. In functie de
rezultatele acestor controale, daca este necesar, trebuie aplicate masurile
prevazute la art. 23.
(3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca, in
cazul produselor la care se face referire in alin. (1) lit. a) si c) si care
sunt introduse in Romania, trebuie sa fie luate toate masurile pentru a se
asigura ca transportul implicat ajunge la locul de destinatie.
(4) Produsele care urmeaza sa fie monitorizate, in conformitate cu
legislatia nationala, de la postul de inspectie de frontiera de sosire catre
intreprinderea de la locul de destinatie trebuie sa fie trimise in baza
urmatoarelor conditii:
a) transportul in cauza trebuie sa fie expediat de la postul de inspectie
de frontiera de sosire catre intreprinderea de la locul de destinatie sub
supravegherea autoritatii competente, in vehicule sau containere etanse si
sigilate de autoritatile competente. Produsele la care se refera alin. (1) lit.
c) trebuie sa ramana sub supraveghere vamala pana cand ajung la locul de
destinatie, in conformitate cu procedurile nationale vamale, impreuna cu
certificatul prevazut de art. 5 alin. (1), stipuland destinatia autorizata si,
daca este necesar, tipul de prelucrare prevazut.
b) medicul veterinar oficial de la respectivul post de inspectie de
frontiera trebuie sa informeze autoritatea veterinara responsabila de
intreprinderea de la locul de destinatie a transportului, cea de la locul de
origine si locul de destinatie a produsului prin mijloacele de comunicare
stabilite de autoritatea veterinara centrala si reteaua ANIMO, despre acest
transport.
c) produsele trebuie sa fie supuse tratamentului definit de legislatia
nationala in intreprinderea de la locul de destinatie;
d) medicul veterinar oficial de la locul de destinatie sau, in cazurile
prevazute de cap. X al anexei nr. 1 la "Norma sanitara veterinara
stabilind cerintele de sanatate a animalelor si de sanatate publica ce
reglementeaza comertul si activitatile de import in Romania de produse nesupuse
cerintelor mentionate in legislatia comunitara specifica", medicul
veterinar responsabil de un depozit intermediar trebuie sa fie informat de
catre conducerea intreprinderii de destinatie sau de cea a depozitului
intermediar despre sosirea produsului la destinatia sa, iar acestia trebuie sa
notifice, in decurs de 15 zile, medicului veterinar oficial de la postul de
inspectie de frontiera de unde au primit notificarea referinte cu privire la
transport. Acesta din urma trebuie sa efectueze controale regulate, pentru a se
asigura ca produsele au sosit la intreprinderea de destinatie in special prin
controlul inregistrarii intrarilor.
(5) Fara a se aduce atingere prevederilor art. 19, daca s-a facut dovada,
fata de autoritatea veterinara competenta de la postul de inspectie de
frontiera de intrare, ca produsele declarate ca fiind destinate pentru o
intreprindere autorizata nu au ajuns la destinatia lor, autoritatea veterinara
competenta trebuie sa dispuna masuri corespunzatoare in legatura cu persoana
responsabila de transport.
(6) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa intocmeasca si sa
publice lista intreprinderilor aprobate la care se refera alin. (4), pentru
produsele respective, in conformitate cu legislatia nationala relevanta, si sa
o trimita Comisiei Europene. Atunci cand o intreprindere nu respecta cerintele
de notificare, autoritatea veterinara competenta poate retrage autorizatia sa
de functionare si va aplica sanctiunile care se impun in functie de natura
riscului implicat.
(7) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol, elaborate dupa
consultarea cu autoritatea vamala, trebuie adoptate in conformitate cu
procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
Art. 9
(1) Transporturile destinate importului in Romania, care sosesc la un post
de inspectie veterinara de frontiera, dar care sunt destinate importului prin
alt post de inspectie de frontiera din teritoriul Romaniei, trebuie sa fie
supuse unui control al identitatii si unui control fizic la postul de inspectie
de frontiera de destinatie, cu conditia ca transportul sa aiba loc pe cale
maritima sau aeriana. Urmatoarele proceduri trebuie aplicate in postul de
inspectie de frontiera de intrare:
a) daca transportul este transbordat dintr-un avion in altul sau dintr-o
nava maritima in alta, in interiorul zonei vamale a aceluiasi port sau
aeroport, fie direct, fie dupa ce a fost transportat pe chei sau pe pista de
aterizare, pentru o perioada de timp, mai scurta decat minimul perioadei
prevazute la lit. b), autoritatea veterinara competenta trebuie sa fie
informata despre acestea de catre persoana care raspunde de incarcare.
Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate, in mod exceptional si daca
exista un risc pentru sanatatea publica sau a animalelor, sa efectueze un
control al documentelor ce insotesc produsele, pe baza certificatului sau a
documentului veterinar de origine ori a oricarui alt document original care
insoteste transportul respectiv, sau a unei copii autentificate a acestora;
b) daca transportul este descarcat altfel, acesta trebuie:
1. sa fie depozitat pentru o perioada maxima si minima si in conditii care
urmeaza a fi stabilite conform procedurii prevazute de alin. (2), sub
supravegherea autoritatii veterinare competente, in zonele vamale ale portului
sau ale aeroportului, pana la reexpedierea sa catre un alt post de inspectie de
frontiera, pe cale maritima sau aeriana;
2. sa fie supus unui control al documentelor, pentru produsele respective,
in legatura cu documentele la care se face referire la lit. a);
3. fara a se aduce atingere prevederilor art. 20, sa fie supus, in mod
exceptional, unui control de identitate si unor controale fizice, daca exista
vreo posibilitate de pericol pentru sanatatea publica si a animalelor;
(2) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor art. 9 trebuie sa fie
adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea
veterinara centrala a Romaniei.
Art. 10
(1) Incepand cu momentul aderarii la Uniunea Europeana, la cererea
autoritatii veterinare centrale a Romaniei, insotita de elementele
justificative necesare sau actionand din proprie initiativa, Comisia Europeana
poate sa decida reducerea controalelor fizice, in baza unor conditii si in
special in functie de rezultatele controalelor anterioare, controale aplicate
produselor ale caror conditii de import sunt armonizate, adica produsele care
indeplinesc urmatoarele trei conditii:
a) provin din tari terte sau regiuni ale tarilor terte care ofera garantii
de sanatate satisfacatoare, cu privire la controalele efectuate in punctul de
origine a produselor destinate importului in Romania;
b) provin din intreprinderi inscrise pe o lista elaborata in conformitate
cu regulile comunitare transpuse in dreptul national sau, in cazul
intreprinderilor autorizate, in conformitate cu prevederile legislatiei
comunitare specifice cu privire la conditiile de intocmire, pentru o perioada
interimara, de liste provizorii cu intreprinderile din tarile terte din care
statele membre ale Uniunii Europene sunt autorizate sa importe unele produse de
origine animala, produse din peste sau moluste bivalve vii, dintr-o unitate
care a fost supusa unei inspectii comunitare sau nationale;
c) au fost emise certificatele de import pentru produsele respective.
(2) Inainte de trimiterea unei propuneri pentru acordarea unor astfel de
derogari pentru produsele provenind dintr-o anumita tara terta, autoritatea
veterinara centrala a Romaniei va trimite un raport Comisiei Europene privind
tara terta respectiva, tinand cont de urmatoarele:
a) garantiile oferite de tara terta respectiva pentru intreg teritoriul sau
parti din teritoriul sau, in ceea ce priveste cerintele prevazute de legislatia
comunitara, inclusiv cele pentru controlul reziduurilor;
b) situatia sanatatii animalelor din tara respectiva;
c) informatii privind situatia sanitara generala a tarii respective;
d) natura masurilor aplicate de tara terta pentru monitorizarea si
combaterea bolilor animalelor;
e) structurile, abilitatile, independenta si calificarile serviciului
veterinar sau a altor servicii competente din tara respectiva cu cea comunitara
in materie de igiena a productiei;
h) regulile privind autorizarea anumitor substante si conformitatea cu
cerintele prevazute de "Norma sanitara veterinara referitoare la
interzicerea utilizarii la animale a unor substante care au actiune hormonala
sau tireostatica, precum si a substantelor beta agoniste" si de
"Norma sanitara veterinara referitoare la masurile de supraveghere si
control ale unor substante si a reziduurilor acestora la animalele vii si
produsele lor".
i) rezultatul inspectiilor comunitare sau nationale;
j) rezultatul controalelor efectuate privind importul;
k) rezultatul unei analize de risc in functie de tipul de produs ce va fi
importat, de prezentarea lor, sau de modul de transport folosit.
(3) Fara a se aduce atingere prevederilor alin. (1), reducerea frecventei
controalelor poate fi, de asemenea, negociata in cadrul unui acord veterinar de
echivalenta incheiat pe o baza reciproca intre Romania si tara terta. Astfel de
reduceri trebuie adoptate conform procedurii nationale stabilite de autoritatea
veterinara centrala a Romaniei.
(4) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor art. 10 vor fi adoptate
in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara
centrala a Romaniei.
Art. 11
(1) Se autorizeaza numai tranzitul pe teritoriul Romaniei a transporturilor
dintr-o tara terta catre alta tara terta daca:
a) aceste transporturi provin dintr-o tara terta, aflata pe lista emisa de
autoritatea veterinara centrala a Romaniei, a tarilor ale caror produse nu sunt
interzise de a intra pe teritoriul Romaniei si sunt destinate unei alte tari
terte. Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate renunta la aceasta
cerinta in cazul transporturilor transbordate efectuate in conformitate cu
prevederile art. 9 alin. (1), dintr-un avion in altul sau dintr-o nava in alta,
in interiorul zonei vamale a aceluiasi port sau aeroport, in scopul
reexpedierii, fara o alta escala, pe teritoriile enumerate in anexa nr. 1,
urmand criteriile generale ce trebuie stabilite conform prevederilor alin. (4);
b) o astfel de operatiune de tranzit a fost anterior autorizata de catre
medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera in care
transportul intra pentru prima data in Romania;
c) persoana responsabila cu incarcarea se angajeaza in prealabil sa reintre
in posesia lotului, daca produsele respective sunt respinse, si sa actioneze in
conformitate cu prevederile art. 17.
(2) Autorizatia la care se refera prevederile art. 11 alin. (1) trebuie supusa
conformitatii cu urmatoarele conditii:
a) transporturile prezentate pentru tranzit la postul de inspectie de
frontiera trebuie sa fie insotite de documentele prevazute la art. 7 alin. (1)
si daca este necesar impreuna cu traducerile autentificate ale acestor
documente;
b) transporturile de produse trebuie prezentate la postul de inspectie de
frontiera mentionat, pentru a fi supuse controlului documentelor si controlului
de identitate. Autoritatea veterinara competenta din PIF poate acorda o derogare
de la controlul documentelor si controlul identitatii pentru transportul
maritim si aerian, atunci cand transportul:
1. nu este descarcat; in acest caz si fara a se aduce atingere prevederilor
art. 19, controlul documentelor se va limita doar la controlul manifestului de
bord;
2. este transbordat dintr-un avion in altul sau dintr-o nava in alta,
conform prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a), in interiorul zonei vamale a
aceluiasi port sau aeroport. In cazuri exceptionale care pot prezenta un risc
pentru sanatatea publica si pentru sanatatea animalelor sau atunci cand sunt
suspectate neregularitati, se va efectua un control fizic suplimentar;
c) in cazul tranzitului pe cale rutiera, maritima sau fluviala prin
Romania, un astfel de transport trebuie:
1. expediat sub supraveghere vamala, in conformitate cu procedura T1
stabilita de prevederile legislatiei comunitare specifice transpuse in
legislatia romaneasca referitoare la stabilirea Codul vamal comunitar, la
punctul de iesire din Romania, impreuna cu documentul solicitat in baza alin.
(2) lit. a) si certificatul la care se refera prevederile art. 5 alin. (1),
certificand postul de inspectie de frontiera prin care transportul iese din
Romania;
2. sa fie transportat fara ca produsele sa fie descarcate sau impartite
dupa parasirea postului de inspectie de frontiera in vehicule sau containere
sigilate de autoritati. Nu trebuie sa fie autorizata nici o manipulare in
cursul acestui transport;
3. paraseste Romania printr-un post de inspectie de frontiera intr-un
interval maxim de 30 de zile de la plecarea din postul de inspectie de
frontiera de intrare, cu exceptia derogarii generale acordate conform
procedurii prevazute la alin. (4), pentru a tine cont de cazurile de izolare
geografica pe deplin motivate;
d) medicul veterinar oficial care autorizeaza transportul trebuie sa
informeze de aceasta medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de
frontiera de la iesire, prin intermediul retelei ANIMO;
e) medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera de la
iesirea din Romania a transportului trebuie sa ateste pe certificatul prevazut
la art. 5 alin. (1) ca transporturile respective au parasit Romania si trebuie
sa trimita postului de inspectie de frontiera de intrare a respectivului
transport in Romania, prin fax sau prin orice alt mijloc, o copie a acestui
document. In cazul in care medicul veterinar oficial de la postul de inspectie
de frontiera de la intrarea in Romania a transportului nu a fost informat despre
iesirea din Romania a produselor respective in perioada specificata in alin.
(2) lit. c) pct. 3, acesta trebuie sa sesizeze autoritatea vamala competenta de
intrare care trebuie sa efectueze investigatiile necesare pentru a stabili
destinatia reala a produselor.
(3) Toate cheltuielile induse de aplicarea prezentului articol trebuie sa
fie suportate de catre persoana responsabila de incarcare a transportului sau
de catre reprezentantul sau, fara despagubire de catre Romania, in conformitate
cu principiile care decurg din prevederile art. 1 al "Normei sanitare
veterinare privind finantarea inspectiilor si controalelor veterinare efectuate
asupra produselor destinate comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii
Europene sau importului din tari terte".
(4) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor prezentului articol, in
special privind schimbul de informatii intre posturile de inspectie de
frontiera de la intrarea si de la iesirea unui transport de produse pe si de pe
teritoriul Romaniei, trebuie adoptate in conformitate cu procedura nationala
stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
Art. 12
(1) Transporturile provenite dintr-o tara terta si destinate unei zone
libere, unui depozit liber sau unui depozit vamal, in conformitate cu
prevederile legislatiei nationale referitoare la stabilirea Codului vamal
comunitar, pot fi admise de autoritatea veterinara competenta pentru aceste
destinatii, numai daca persoanele responsabile de incarcare au declarat
anterior ca produsele respective sunt destinate in final pentru a fi puse in
circulatie libera pe teritoriul Romaniei, sau merge in tranzit. In absenta unei
indicatii clare a destinatiei finale, produsele trebuie sa fie considerate ca
fiind destinate pentru circulatie libera pe teritoriul Romaniei.
(2) Astfel de transporturi trebuie supuse controlului documentelor,
controlului de identitate si controlului fizic, la postul de inspectie de
frontiera de la intrarea pe teritoriul Romaniei, pentru a se determina daca
produsele indeplinesc sau nu conditiile de import mentionate. Nu trebuie,
totusi, solicitat un control fizic, daca in urma controlului documentelor
rezulta ca produsele nu indeplinesc cerintele nationale, cu exceptia
suspiciunii unui risc pentru sanatatea publica si animala. Astfel de
transporturi trebuie sa fie insotite de documentele prevazute de prevederile
art. 7 alin. (1). Daca este necesar, trebuie sa fie atasate traducerile
autentificate ale acestor documente.
(3) Daca, urmare a controalelor la care se face referire in alin. (2), s-a
constatat ca au fost indeplinite cerintele prevazute de prezenta norma sanitara
veterinara, medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera
trebuie sa emita certificatul la care se face referire la art. 5 alin. (1), in
corelatie cu documentele vamale. Autoritatile veterinare si vamale competente
de la punctul de control al trecerii frontierei trebuie sa autorizeze intrarea,
in acest caz, a unui transport intr-un depozit dintr-o zona libera, intr-un
depozit liber sau intr-un depozit vamal. Astfel de produse trebuie declarate,
din punct de vedere veterinar, corespunzatoare pentru a fi puse in libera
circulatie pe teritoriul Romaniei.
(4) Daca, urmare a controalelor la care se refera art. 12 alin. (2), s-a
constatat ca produsele respective nu indeplinesc cerintele prezentei norme
sanitare veterinare, medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de
frontiera trebuie sa emita certificatul prevazut de art. 5 alin. (1) impreuna
cu documentele vamale oficiale. Autoritatile vamale si veterinare de la punctul
de control al trecerii frontierei pot autoriza, in unele cazuri, intrarea
intr-un depozit dintr-o zona libera, intr-un depozit liber sau intr-un depozit
vamal, numai daca, fara a se aduce atingere prevederilor art. 16, sunt
indeplinite urmatoarele cerinte:
a) produsele nu trebuie sa provina dintr-o tara terta supusa interdictiei
prevazute de art. 11 alin. (1) lit. a);
b) depozitele din zonele libere, depozitele libere sau depozitele vamale
trebuie sa fie autorizate de autoritatea veterinara competenta pentru
depozitarea produselor. Pentru a fi autorizate, acestea trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
1. sa posede spatii inchise, cu puncte de intrare si iesire supuse
controlului permanent de catre conducerea acestuia. Daca un depozit este situat
intr-o zona libera, intreaga zona trebuie sa fie inchisa si plasata sub control
vamal permanent;
2. trebuie sa indeplineasca conditiile de aprobare stabilite de legislatia
comunitara implementata in cea nationala, referitoare la depozitele destinate
produselor respective, sau, in lipsa prevederilor legislatiei comunitare, de
legislatia nationala;
3. trebuie sa existe o evidenta zilnica a tuturor transporturilor care
intra sau ies din depozit, cu detalii privind natura si cantitatea produselor
din fiecare transport si a numelui si adresei destinatarului. Aceste evidente
se vor pastra cel putin 3 ani;
4. trebuie sa posede spatii de depozitare si/sau refrigerare care sa
permita depozitarea separata a produselor care nu corespund legislatiei
veterinare. Autoritatea veterinara competenta poate, totusi, pentru depozitele
existente, sa autorizeze stocarea separata a acestor produse in aceleasi
cladiri, atunci cand produsele care nu satisfac standardele nationale sunt
depozitate in spatii ce pot fi incuiate;
5. sa dispuna de spatii rezervate personalului care efectueaza inspectia si
controalele veterinare; In cazul in care controalele la care se refera
prevederile art. 12 alin. (2) indica faptul ca persoana responsabila cu
incarcarea transportului a dat o declaratie falsa in legatura cu prevederile
alin. (1), persoana respectiva trebuie sa fie obligata sa aplice masurile, in
conformitate cu prevederile art. 17;
(5) Autoritatile competente trebuie sa ia toate masurile necesare:
a) pentru a se asigura ca sunt mentinute conditiile de autorizare a
depozitelor;
b) pentru ca produsele care nu indeplinesc conditiile veterinare stabilite
de legislatia comunitara transpusa in legislatia nationala sa nu fie depozitate
in aceleasi incaperi sau spatii ca cele care indeplinesc aceste conditii;
c) pentru a se asigura un control efectiv al intrarilor si iesirilor din
depozit, iar in cursul orelor de acces in depozit, sa asigure supravegherea de
catre autoritatea veterinara competenta. Autoritatile competente trebuie sa se
asigure, in special, ca produsele care nu intrunesc cerintele nationale nu pot
parasi camerele de depozitare sau unitatile in care sunt depozitate, fara
aprobarea autoritatii veterinare competente;
d) pentru a se efectua toate controalele necesare evitarii alterarii,
substituirii produselor depozitate sau orice schimbare de ambalaj, prelucrare
sau transformare a acestora.
(6) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate sa refuze intrarea
produselor intr-un depozit vamal, depozit liber sau zona libera din motive de
sanatate animala sau sanatate publica, daca acestea nu indeplinesc conditiile
stabilite de legislatia comunitara transpusa in legislatia nationala.
(7) Transporturile nu trebuie sa intre intr-o zona libera, depozit liber
sau depozit vamal decat daca sunt prevazute cu sigilii vamale.
(8) Transporturile la care se refera prevederile art. 12 alin. (4) pot
parasi o zona libera, un depozit liber sau un depozit vamal, pentru a fi
expediate catre o tara terta sau catre un depozit prevazut de art. 13, ori
pentru a fi distruse, numai cu conditia ca:
a) expedierea catre o tara terta sa fie in conformitate cu cerintele
prevederilor art. 11 alin. (1) lit. c) si alin. (2) lit. a), c), d) si e);
b) transferul catre un depozit, la care se face referire in art. 13, sa fie
efectuat in baza unui formular de control vamal T1, cu mentionarea in
certificatul prevazut de art. 13 alin. (2) lit. a) a numelui si localizarii depozitului;
c) transportul catre locul de distrugere se realizeaza dupa ce produsele in
cauza au fost denaturate. Transportul in cauza trebuie sa fie expediat ulterior
in astfel de conditii incat sa se asigure faptul ca acesta este efectuat, fara
ca produsele sa fie descarcate, sub supravegherea autoritatii veterinare
competente si in vehicule sau containere etanse, sigilate de catre autoritatile
competente. Asemenea transporturi nu pot face obiectul transferului intre
depozite la care se refera prevederile art. 12.
(9) Toate cheltuielile induse de aplicarea prezentului articol, incluzand
costurile inspectiilor si controalelor impuse de acesta, trebuie suportate de
persoana responsabila cu incarcarea transportului sau de reprezentantul
acesteia si fara a fi despagubita de Romania, conform principiilor ce decurg
din prevederile art. 1 al "Normei sanitare veterinare privind finantarea
inspectiilor si controalelor veterinare efectuate asupra produselor destinate
comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene sau importului din
tari terte".
(10) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa publice si sa
actualizeze permanent lista cu:
a) zonele libere, depozitele libere si depozitele vamale prevazute de art.
12 alin. (4);
b) operatorii mentionati la art. 13;
(11) In caz de nerespectare a conditiilor stabilite de alin. (1), (2), (3),
(4), (5), (6), (7), (8), (9) si (10) si in masura in care aceste conditii se
aplica depozitelor, autoritatea veterinara competenta trebuie sa suspende sau
sa anuleze autorizarea acestuia, la care se face referire in alin. (4) lit. b).
In cazul in care se constata neregularitati privind transportul, fie
deliberate, fie datorita neglijentei grave, trebuie sa se aplice persoanei
responsabile pentru transport sanctiunile prevazute de legislatia nationala a
Romaniei, dupa ce transportul a parasit depozitul.
(12) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor art. 12, in special
procedurile de control efectuate la sosirea si la plecarea loturilor in si din
aceste zone sau depozite, transportul loturilor intre asemenea zone sau
depozite, modul de depozitare al produselor si manipularile autorizate, trebuie
sa fie adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea
veterinara centrala a Romaniei.
Art. 13
(1) Operatorii care aprovizioneaza direct mijloacele de transport maritim
de trecere a frontierei cu produse prevazute la art. 12 alin. (4) si destinate
consumului de catre personalul de bord sau pasageri, in plus fata de indeplinirea
cerintelor prevazute la art. 12 alin. (1), (2), (4) lit. a), alin. (4) lit. b)
pct. 2, 3 si 4, alin. (5) pct. 2, 3 si 4, alin. (6) pct. 2, 3 si 4, alin. (7)
pct. 2, 3 si 4 si alin. (9) pct. 2, 3 si 4, trebuie:
a) sa fie autorizati in prealabil ca operatori de catre autoritatea
veterinara competenta;
b) sa se aprovizioneze cu produse in vederea prelucrarii numai daca acestea
indeplinesc cerintele legislatiei comunitare transpuse in legislatia nationala;
c) sa dispuna de spatii inchise ale caror puncte de intrare si iesire sunt
sub controlul permanent al persoanei responsabile. Atunci cand depozitul este
localizat intr-o zona libera, trebuie sa se aplice cerintele prevazute de art.
12 alin. (4) lit. b) pct. 1, a doua fraza;
d) sa se angajeze ca nu vor pune in consum pe teritoriul Romaniei produse
prevazute de art. 12 alin. (4);
e) sa notifice sosirea produselor in depozitul la care se refera lit. c),
cat mai curand posibil autoritatii veterinare competente.
(2) Operatorii la care se refera alin. (1) trebuie:
a) sa efectueze livrarile direct la bordul mijloacelor de transport maritim
sau aerian sau intr-un depozit special autorizat, din portul sau aeroportul de
destinatie, cu conditia sa fie luate masuri pentru a se asigura ca produsele
respective nu parasesc sub nici o forma zona portuara, pentru alta destinatie.
Transportul produselor de la depozitul de origine la portul sau aeroportul de
destinatie trebuie efectuat sub supraveghere vamala, in conformitate cu
procedura T1 stabilita in legislatia nationala transpusa in legislatia romana
referitoare la stabilirea Codului vamal comunitar, si sa fie insotit de un
certificat veterinar emis in baza procedurii stabilite la alin. (6);
b) sa informeze in avans autoritatea competenta din zona portului sau
aeroportului tarii din care produsele sunt livrate si autoritatea portuara din
portul sau aeroportul Romaniei, ca stat de destinatie, asupra datei de
expediere a produselor, impreuna cu detalii ale locului lor de destinatie;
c) sa furnizeze dovezi oficiale conform carora produsele au ajuns la
destinatia finala;
d) sa tina un registru de intrari si iesiri pentru o perioada de timp de
cel putin 3 ani. Registrul trebuie sa permita efectuarea controlului partilor
de loturi ramase in depozit.
(3) Operatorii trebuie sa se asigure ca nu aprovizioneaza nave sau aeronave
cu produse care nu corespund cerintelor legislatiei comunitare transpuse in
legislatia nationala, cu exceptia asigurarii aprovizionarii pasagerilor si
personalului de bord in afara zonelor de coasta ale Romaniei, definita de
reglementarile nationale.
(4) Autoritatea veterinara competenta a zonei portuare a tarii din care
sunt furnizate produsele trebuie sa notifice autoritatii veterinare competente
a zonei portuare a Romaniei, ca stat de destinatie, despre transport, prin
reteaua ANIMO, nu mai tarziu de momentul expedierii produselor, informand-o
asupra locului de destinatie a acestora.
(5) In cazul nerespectarii conditiilor prezentului articol, autoritatea
veterinara competenta trebuie sa retraga autorizatia la care se refera alin.
(1) lit. a). Aceasta trebuie sa informeze Comisia Europeana despre aceasta
retragere.
(6) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor art. 13, in special
privind procedurile pentru controalele ce trebuie sa se efectueze la plecare,
in timpul transportului si a livrarii produselor direct catre mijloacele de
transport maritim si aerian, inclusiv dovada ca aceste produse au ajuns la
destinatia lor legala, trebuie adoptate in conformitate cu procedura nationala
stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
Art. 14
(1) Produsele a caror destinatie vamala sau utilizare admisa, in sensul
legislatiei comunitare specifice transpusa in legislatia nationala referitoare
la stabilirea Codului vamal comunitar, este alta decat cea prevazuta la art. 7
si art. 12 alin. (3) trebuie, in afara de cazul in care sunt distruse sau
returnate, sa fie supuse unui control al identitatii sau unui control fizic,
pentru a se stabili daca indeplinesc sau nu conditiile de import.
(2) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol trebuie adoptate,
atunci cand este necesar, in conformitate cu procedura nationala stabilita de
autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
Art. 15
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa autorizeze
reimportul unui transport de produse de origine romaneasca si care a fost
refuzat de o tara terta, daca:
a) produsele sunt insotite:
1. fie de certificatul original, fie de o copie autentificata de
autoritatea veterinara competenta care a emis certificatul ce insoteste
produsele cu detalii privind motivele refuzului impreuna cu garantia ca
conditiile ce reglementeaza depozitarea si transportul produselor au fost
respectate si precizand ca produsele in cauza nu au fost supuse nici unei
manipulari;
2. in cazul containerelor sigilate, de un certificat din partea
transportatorului precizand ca continutul transportului nu a fost manipulat sau
descarcat;
b) produsele in cauza sunt supuse unui control al documentelor si unui
control de identitate, iar in cazurile prevazute la art. 20, unui control
fizic;
c) transportul este returnat direct catre intreprinderea de origine din
Romania, in baza conditiilor prevazute de dispozitiile art. 8 alin. (4), iar
daca trebuie tranzitat un stat membru al Uniunii Europene, a fost anterior
autorizat de catre medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de
frontiera din statul membru al Uniunii Europene unde transportul a ajuns prima
data.
(2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei nu se poate opune
reintroducerii in Romania a unui transport de produse de origine romaneasca
refuzat de o tara terta, daca autoritatea veterinara competenta care a emis
certificatul original a fost de acord sa reprimeasca lotul si au fost
indeplinite conditiile stabilite de art. 15 alin. (1) lit. b.
(3) In circumstantele prezentate la alin. (1), produsele in cauza trebuie
expediate in astfel de conditii, incat transportul sa fie efectuat pana la intreprinderea
de origine, in conformitate cu procedura stabilita la art. 8 alin. (4), in
mijloace de transport sigilate si identificate de autoritatea veterinara
competenta, astfel incat sigiliile sa fie distruse ori de cate ori containerul
este deschis.
(4) Medicul veterinar oficial care autorizeaza transportul trebuie sa
informeze, prin reteaua ANIMO, autoritatea veterinara competenta de la locul de
destinatie, despre plecarea transportului.
(5) Toate cheltuielile ocazionate de aplicarea prezentului articol,
incluzand costul inspectiilor si controalelor impuse de acest articol, trebuie
suportate de persoana responsabila de incarcare a transportului sau de
reprezentantul acesteia, fara a fi despagubit de Romania, in conformitate cu
principiile ce deriva din prevederile art. 1 al "Normei sanitare
veterinare privind finantarea inspectiilor si controalelor veterinare efectuate
asupra produselor destinate comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii
Europene sau importului din tari terte".
(6) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol trebuie adoptate
conform procedurii nationale stabilite de autoritatea veterinara centrala a
Romaniei.
Art. 16
(1) Prezentul capitol nu se va aplica produselor care:
a) fac parte din bagajele personale ale calatorilor si sunt destinate
pentru consumul lor personal, in masura in care cantitatea respectiva nu o
depaseste pe cea stabilita de alin. (3) si cu conditia sa provina dintr-un stat
membru al Uniunii Europene sau dintr-o tara terta sau parte a unei tari terte
care figureaza pe lista adoptata conform reglementarilor comunitare transpuse
in legislatia romaneasca si din care importul nu este interzis;
b) sunt expediate ca transporturi mici catre persoane private, cu conditia
sa fie vorba despre importuri lipsite de orice caracter comercial, in masura in
care cantitatea expediata nu o depaseste pe cea stabilita in alin. (3) si cu
conditia ca produsele sa provina dintr-o tara terta sau parte a unei tari terte
care figureaza pe lista adoptata conform reglementarilor nationale armonizate
cu cele comunitare si din care nu sunt interzise importurile;
c) se gasesc la bordul mijloacelor de transport care opereaza international
si care sunt destinate consumului echipajului si pasagerilor, cu conditia sa nu
fie introduse pe teritoriul Romaniei. Atunci cand astfel de produse sau deseuri
de bucatarie sunt descarcate, acestea trebuie distruse. Totusi, nu este necesar
sa se distruga produsele atunci cand acestea sunt transferate direct dintr-un
mijloc de transport care opereaza international intr-un alt mijloc de
transport, in acelasi port sau aeroport si sub control vamal;
d) atunci cand cantitatea lor nu depaseste o valoare stabilita in
conformitate cu alin. (3) al cap. I, au fost supuse unui tratament termic in
recipiente ermetice, la o valoare Fo de 3,00 sau mai mare si:
1. fac parte din bagajele personale ale calatorilor si sunt destinate
consumului lor personal;
2. sunt trimise ca mici colete private, cu conditia sa fie vorba de import
lipsit de orice caracter comercial;
e) sunt expediate ca mostre comerciale sau sunt destinate expozitiilor, cu
conditia sa fi fost autorizate anterior in acest scop de catre autoritatea
veterinara centrala a Romaniei si sa nu fie destinate comercializarii;
f) sunt destinate studiilor sau analizelor speciale, in masura in care
controlul oficial permite verificarea faptului ca aceste produse nu sunt
furnizate pentru consum uman, iar la terminarea expozitiei sau cand studiile
sau analizele speciale au fost efectuate, aceste produse, cu exceptia
cantitatilor utilizate pentru analize, sunt distruse sau reexpediate in baza
conditiilor stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei. In cazul
situatiei prevazute la lit. e) si la aceasta litera, autoritatea veterinara
centrala din Romania, ca tara de destinatie, trebuie sa se asigure ca produsele
respective nu vor fi utilizate in alte scopuri decat cele pentru care au fost
importate pe teritoriul sau, conform conditiilor stabilite in avizul
autoritatii veterinare centrale a Romaniei.
(2) Prevederile alin. (1) nu trebuie sa aduca atingere reglementarilor
referitoare la carnea proaspata si produsele din carne, in conformitate cu
prevederile art. 1 alin. (2) al "Normei sanitare veterinare privind
problemele de sanatate si inspectie veterinara dupa importul in Romania din
tari terte de bovine, ovine, caprine si porcine si carne proaspata provenite de
la acestea" aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei
si padurilor nr. 544 din 22.11.2002.
(3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa stabileasca
reguli de implementare a prezentului articol si in special limitele de greutate
pentru diferite produse care pot face obiectul derogarilor, la care se face
referire in alin. (1), in conformitate cu procedura nationala stabilita de
aceasta.
Art. 17
(1) Transporturile care au fost introduse pe teritoriul Romaniei fara a fi
supuse controalelor veterinare, in conformitate cu cerintele prevederilor art.
3 si art. 4, trebuie sa fie confiscate, iar autoritatea veterinara competenta
trebuie sa decida fie distrugerea lor, conform alin. (2) lit. b), fie
reexpedierea lor in conformitate cu alin. (2) lit. a).
(2) Atunci cand controalele la care face referire prezenta norma sanitara
veterinara au aratat autoritatii veterinare competente ca produsul nu satisface
conditiile de import, sau cand au relevat o neregularitate legata de acesta,
autoritatea veterinara competenta trebuie sa decida, dupa consultarea cu
persoana responsabila de incarcare a transportului sau cu reprezentantul sau,
urmatoarele:
a) atunci cand nu este interzis de rezultatele inspectiei veterinare,
precum si atunci cand cerintele si controalele veterinare de sanatate nu se
opun, se procedeaza fie la reexpedierea produsului dincolo de granitele
Romaniei din acelasi post de inspectie de frontiera pe unde au intrat spre o
destinatie convenita cu persoana responsabila de incarcare a acestuia folosind
acelasi mijloc de transport, intr-o perioada de maximum 60 de zile.
In acest caz, medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de
frontiera trebuie:
1. sa activeze procedura de informare prevazuta de art. 1 alin. (1) al
"Normei sanitare veterinare privind computerizarea procedurilor veterinare
de import (proiectul Shift)", cand acesta va fi implementat. Pana atunci
comunicarea se va face pe orice cale stabilita de autoritatea veterinara
centrala a Romaniei;
2. dupa modalitatile care vor fi stabilite de autoritatea veterinara
centrala a Romaniei, in conformitate cu procedura la care se face referire in
alin. (7), sa invalideze certificatele sau documentele veterinare ce insotesc
produsul respins, in asa fel incat sa nu fie posibila reintroducerea produselor
respinse printr-un alt post de inspectie de frontiera;
b) fie, daca reexpedierea este imposibila, sau a expirat perioada de 60 de
zile la care se face referire la lit. a) ori daca persoana responsabila cu
incarcarea transportului isi da imediat acordul, se procedeaza la distrugerea
produselor in unitatea specializata si aprobata, cea mai apropiata de postul de
inspectie de frontiera, prevazuta in acest scop, conform "Normei sanitare
veterinare privind stabilirea conditiilor sanitare veterinare pentru
inlaturarea si prelucrarea deseurilor animale, comercializarea lor si
prevenirea agentilor patogeni din furaje care contin produse de origine animala
sau peste", aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei
si padurilor nr. 504 din 28.12.2001. Pana la reexpedierea produselor prevazute
la prezenta litera, sau a confirmarii motivelor respingerii, autoritatea
veterinara competenta trebuie sa stocheze produsele in cauza, sub supravegherea
autoritatii veterinare competente, pe cheltuiala persoanei responsabile pentru
incarcare a transportului.
(3) Prevederile art. 21 si 22 trebuie aplicate atunci cand controalele
prevazute la alin. (1) si (2) scot in evidenta ca a avut loc o incalcare grava
sau incalcari repetate ale legislatiei nationale veterinare.
(4) Prevederile alin. (2) nu trebuie sa se aplice atunci cand autoritatea
veterinara competenta a autorizat utilizarea produselor in conformitate cu
"Norma sanitara veterinara ce stabileste regulile veterinare pentru
ecarisarea si prelucrarea deseurilor animale, comercializarea acestora si prevenirea
agentilor patogeni de origine animala sau peste din furaje", cu conditia
ca acestea sa nu prezinte nici un risc pentru sanatatea publica si sanatatea
animalelor.
(5) Persoana responsabila de incarcatura sau reprezentantul sau trebuie sa
suporte costul indus de cheltuielile de reexpediere sau de distrugerea lotului
incriminat sau utilizarea produsului in alte scopuri. In plus, atunci cand se
constata ca o neregularitate este rezultatul unei grave neglijente sau al unei
incalcari deliberate a prevederilor, autoritatea veterinara competenta trebuie
sa aplice sanctiuni fata de persoana responsabila de incarcarea transportului.
(6) Prevederile "Normei sanitare veterinare privind computerizarea
procedurilor veterinare de import (proiectul Shift)" trebuie sa se aplice
atunci cand va fi implementata. Pana atunci, se vor folosi mijloacele de
comunicare stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
(7) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor alin. (1) si (3), in
special privind standardizarea criteriilor de evaluare pentru a decide refuzul,
confiscarea sau distrugerea lotului, trebuie adoptate in conformitate cu
procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
Art. 18
Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, in conformitate cu procedura
stabilita de aceasta, poate adopta, in baza planurilor la care se refera acest
capitol, reguli aplicabile pentru importul in unele parti ale teritoriului
Romaniei, pentru a tine cont de barierele nationale specifice acelor parti.
Art. 19
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, in conformitate cu
procedura nationala, trebuie sa elaboreze o lista a produselor vegetale care,
tinand cont de destinatia lor ulterioara, pot prezenta un risc de propagare a
unor boli infectioase sau contagioase ale animalelor si din acest motiv sunt
supuse controalelor sanitare veterinare, stabilite de prezenta norma sanitara
veterinara si in special cele prevazute de art. 4 care au ca scop verificarea
originii si a destinatiei acestor produse vegetale. In conformitate cu aceeasi
procedura trebuie sa fie adoptate urmatoarele:
a) conditiile de sanatate animala pe care trebuie sa le indeplineasca tara
terta de origine a produsului si garantiile care trebuie oferite de aceasta, in
special natura oricarei prelucrari solicitate in functie de situatia sanatatii
animalelor.
b) o lista cu tarile terte care, in functie de natura garantiilor, pot
autoriza exportul in Romania de produse vegetale la care face referire alin.
(1).
c) o procedura de inspectie specifica, in special pentru recoltarile de
probe, ce poate fi aplicata acestor produse, in particular in cazul importului
de produse in vrac.
(2) Produsele pescaresti proaspete, debarcate imediat dintr-un vas de
pescuit care navigheaza sub pavilionul unei tari terte, trebuie sa fie supuse
controalelor veterinare prevazute pentru pestele debarcat imediat dintr-un vas
de pescuit care navigheaza sub pavilionul national, in conformitate cu
legislatia nationala referitoare la conditiile in care vasele de pescuit din
tarile terte pot debarca direct si comercializa captura lor in porturile din
Romania, inainte de a putea fi importate. Totusi, prin derogarile de la
prevederile art. 3 alin. (2), autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate
fi autorizata, conform procedurii nationale, sa efectueze controale stabilite
de prezenta norma sanitara veterinara, in cazul tonului congelat sau congelat
la temperaturi joase care a fost debarcat direct, dintr-un vas ce apartine unei
societati mixte inregistrate in conformitate cu reglementarile nationale, fara
a fi decapitat sau eviscerat, cu conditia ca:
a) astfel de controale sa fie efectuate de autoritatea veterinara
competenta de la cel mai apropiat post de inspectie de frontiera de intreprinderea
de destinatie aprobata pentru prelucrarea acestor produse;
b) intreprinderea de prelucrare sa fie localizata la cel mult 75 km de cel
mai apropiat post de inspectie de frontiera;
c) produsele sa fie transferate, in conformitate cu procedura stabilita de
prevederile art. 8 alin. (4) lit. a), sub control vamal, de la punctul de
debarcare pana la intreprinderea de destinatie.
(3) In conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea
veterinara centrala a Romaniei, pot fi acordate derogari de la prevederile art.
6 alin. (1) si in ceea ce priveste personalul responsabil pentru efectuarea
controalelor si emiterea certificatelor, iar de la prevederile art. 4 alin. (1)
si art. 5 alin. (1), pentru posturile de inspectie de frontiera unde pestele
este prezentat in conformitate cu "Norma sanitara veterinara cu privire la
conditiile sanitare veterinare pentru producerea si comercializarea produselor
din peste", aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei
si padurilor nr. 329 din 25.07.2002, publicat in Monitorul Oficial nr. 613 din
20.08.2002, stabilindu-se conditii pentru producerea si comercializarea
produselor pescaresti.
Art. 20
(1) In caz de suspiciune a nerespectarii legislatiei veterinare sau de
dubiu in ceea ce priveste:
a) identitatea sau destinatia reala a produsului;
b) daca produsul corespunde garantiilor stabilite de legislatie pentru
fiecare tip de produs;
c) respectarea garantiilor de sanatate publica stabilita de legislatia
nationala si fara a se aduce atingere prevederilor prezentului capitol, medicul
veterinar oficial sau autoritatea veterinara competenta trebuie sa efectueze
orice controale veterinare pe care le considera corespunzatoare pentru a
confirma sau infirma suspiciunea respectiva.
d) Produsele controlate trebuie sa ramana sub supravegherea autoritatii
veterinare competente pana la obtinerea rezultatelor controalelor. Daca
suspiciunile sunt confirmate, controalele privind produsele de aceeasi origine
trebuie intensificate in conformitate cu prevederile art. 17 alin. (3).
(2) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor prezentului articol
trebuie adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de
autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
CAP. 2
Prevederi de protectie
Art. 21
(1) Daca, pe teritoriul unei tari terte apare sau se difuzeaza o boala
prevazuta de "Norma sanitara veterinara privind anuntarea, declararea si
notificarea unor boli transmisibile ale animalelor", aprobata prin Ordinul
ministerului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 156 din 1999, publicat
in Monitorul Oficial nr. 123 din 23.03.2000, o zoonoza sau alta boala sau orice
alt fenomen sau cauza susceptibila sa prezinte un risc grav pentru sanatatea
publica sau sanatatea animalelor, ori daca orice alt motiv grav privind
sanatatea animala sau publica o justifica, in special ca urmare a constatarilor
expertilor veterinari sau ca urmare a controalelor efectuate la un post de
inspectie de frontiera, autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa
adopte fara intarziere una din urmatoarele masuri, in functie de gravitatea
situatiei:
a) suspendarea importurilor provenind din respectiva tara terta sau din
anumite regiuni ale acesteia si, dupa caz, din tarile terte de tranzit;
b) stabilirea de conditii speciale pentru produsele provenite din tara
terta respectiva sau parte a teritoriului acesteia;
c) elaborarea, pe baza situatiei urgente, a cerintelor corespunzatoare de
control care pot include in mod specific depistarea riscurilor pentru sanatatea
animalelor sau pentru sanatatea publica sau sanatatea animalelor si, depinzand
de rezultatele acestor controale, intensificarea frecventei controalelor
fizice.
(2) Daca vreunul din controalele prevazute de aceasta norma sanitara
veterinara indica faptul ca un transport de produse este susceptibil sa
prezinte un risc pentru sanatatea publica sau animala, autoritatea veterinara
competenta trebuie sa ia de urgenta urmatoarele masuri:
1. sa confiste si sa distruga lotul de produse in cauza,
2. sa informeze imediat celelalte posturi de inspectie de frontiera si
autoritatea veterinara centrala a Romaniei despre constatarile facute si
originea produselor, in conformitate cu "Norma sanitara veterinara privind
computerizarea procedurilor veterinare de import (proiectul Shift)", sau
prin orice alte mijloace de comunicare aprobate.
(3) In cazul prevederilor alin. (1), autoritatea veterinara centrala a
Romaniei poate lua masuri de protectie provizorii cu privire la produsele
mentionate de prevederile art. 11, 12 si 13.
(4) Reprezentantii autoritatii veterinare centrale a Romaniei pot face un
control imediat in tara terta respectiva.
a) expertii romani care vor efectua controlul in tara terta in cauza sunt
numiti de autoritatea veterinara centrala si reprezinta Romania;
b) costurile implicate de cheltuielile privind aceste controale sunt
suportate de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor;
c) Autoritatea veterinara centrala a tarii controlate va fi solicitata sa
puna la dispozitie toate mijloacele pentru realizarea obiectivelor de control;
d) experti romani vor informa autoritatea veterinara centrala a tarii pe
teritoriul careia se efectueaza controlul de rezultatele controlului si
masurile luate;
(5) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului capitol trebuie adoptate,
atunci cand este necesar, in conformitate cu procedura nationala stabilita de
autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
CAP. 3
Inspectii si controale
Art. 22
(1) In masura in care este necesar pentru aplicarea uniforma a cerintelor
prezentei norme sanitare veterinare, expertii veterinari ai Comisiei Europene
pot, impreuna cu autoritatea veterinara centrala din Romania:
a) verifica daca tara noastra se conformeaza cerintelor mentionate;
b) efectua inspectii ad-hoc pentru a se asigura daca aceste controale sunt
efectuate in conformitate cu prezenta norma sanitara veterinara.
(2) Atunci cand se efectueaza o investigatie pe teritoriul Romaniei, autoritatea
veterinara centrala a Romaniei trebuie sa ofere expertilor veterinari ai
Comisiei Europene tot sprijinul pe care acestia il solicita in vederea
indeplinirii misiunii lor.
(3) Rezultatele inspectiilor efectuate trebuie sa fie discutate cu autoritatea
veterinara centrala a Romaniei inainte de elaborarea raportului final si
distribuirea lui.
Art. 23
(1) Atunci cand controalele prevazute de prezenta norma sanitara veterinara
ofera motive pentru a concluziona ca legislatia nationala a fost serios si in
repetate randuri incalcata, autoritatea veterinara competenta care a efectuat
inspectia trebuie sa ia urmatoarele masuri cu privire la produsele implicate,
sau cu privire la originea acestora:
a) trebuie sa informeze autoritatea veterinara centrala a Romaniei despre
natura produselor, carui uz sunt acestea destinate si despre transportul in
cauza; autoritatea veterinara centrala a Romaniei va informa toate PIF-urile
din Romania;
b) autoritatile competente trebuie sa efectueze controale mai severe pentru
loturile de produse care au aceeasi origine. In special, urmatoarele 10
transporturi din aceeasi origine trebuie sa fie sechestrate si trebuie
constituit un depozit financiar pentru acoperirea costurilor de inspectie de la
postul de inspectie de frontiera pentru efectuarea de controale fizice,
incluzand recoltarea de probe si testari de laborator prevazute de anexa nr. 3.
Atunci cand controalele suplimentare confirma nerespectarea legislatiei
nationale, lotul sau partile din lot trebuie reexpediate, transformate pentru
un alt uz in unitati specializate sau distruse intr-o unitate specializata
conform prevederilor art. 17 alin. (2) lit. a) si b).
c) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa fie informata
despre rezultatele controalelor severe si pe baza acestor informatii trebuie sa
efectueze toate investigatiile necesare pentru a identifica motivele si
originile incalcarilor sesizate.
(2) Cand controalele evidentiaza o depasire a limitelor maxime de
reziduuri, trebuie sa se recurga la controalele prevazute de art. 23 alin. (1)
lit. b).
(3) Daca, in cazurile care implica tari terte care au incheiat acorduri de
echivalenta cu Romania, sau al tarilor terte ale caror transporturi sunt
controlate cu o frecventa redusa, autoritatea veterinara centrala a Romaniei,
dupa ce a instiintat autoritatile competente ale tarilor terte in cauza
realizeaza ca acestea au esuat in indeplinirea obligatiilor si garantiilor
acordate prin planurile la care se face referire in "Norma sanitara veterinara
referitoare la masurile de supraveghere si control ale unor substante si al
reziduurilor acestora la animalele vii si produsele lor", aprobata prin
Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 357 din
14.09.2001, trebuie sa suspende facilitatea acordata acelei tari de a beneficia
de controale cu o frecventa mai redusa pentru produsele in cauza, pana ce tara
terta respectiva va elimina deficientele constatate, in conformitate cu
procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
Aceeasi procedura trebuie aplicata pentru intreruperea acestei suspendari. Daca
este necesar, in vederea restabilirii facilitatilor acordate prin acordurile
mentionate, o misiune cuprinzand experti din Romania trebuie sa viziteze tara
terta in cauza, pe cheltuiala acesteia, in vederea verificarii masurilor luate.
Art. 24
Atunci cand, in urma controalelor efectuate la punctul unde are loc
comercializarea produsului, autoritatea veterinara competenta considera ca
dispozitiile prezentei norme sanitare veterinare nu au fost respectate de catre
un post de inspectie de frontiera sau de un depozit vamal, zona libera sau
depozitul liber, situate pe teritoriul Romaniei la care se refera art. 12,
trebuie sa contacteze autoritatea veterinara centrala a Romaniei fara
intarziere. Aceasta din urma trebuie sa ia toate masurile necesare.
Art. 25
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa elaboreze un
program pentru schimbul de functionari intre Romania si statele membre ale
Uniunii Europene, abilitati sa efectueze controale privind produsele ce provin
din tarile terte.
(2) Comisia Europeana si autoritatea veterinara centrala a Romaniei vor
coordona programul la care se refera alin. (1).
(3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa ia toate masurile
necesare pentru a permite implementarea programelor rezultate din coordonarea
la care se refera alin. (2).
(4) In fiecare an modul de implementare al acestui program trebuie revizuit
impreuna cu Comisia Europeana in baza unui raport elaborat de autoritatea
veterinara centrala a Romaniei.
(5) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa tina cont de
experienta dobandita pentru ameliorarea si dezvoltarea programelor de
schimburi.
(6) O contributie financiara comunitara este necesara pentru a se permite
dezvoltarea eficienta a programelor de schimb. Reguli detaliate de acordare a
acestei contributii financiare si suma estimata suportata din bugetul
Comunitatii Europene sunt stabilite de legislatia comunitara specifica
transpusa in legislatia veterinara romaneasca privind cheltuielile din domeniul
veterinar.
Art. 26
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca
medicii veterinari de la posturile de inspectie de frontiera participa la
programe speciale de pregatire.
(2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, in conformitate cu
procedura nationala, trebuie sa elaboreze liniile directoare pentru aceste
programe.
(3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie, cel putin o data pe
an, sa organizeze seminarii pentru responsabilii acestor programe in scopul
asigurarii coordonarii acestor programe.
(4) Masurile prevazute de prezentul articol, trebuie finantate in
conformitate cu legislatia veterinara nationala privind cheltuielile din
domeniul veterinar.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 27
Anexele nr. 2 si 3 pot fi suplimentate in conformitate cu procedura
mentionata stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
Art. 28
Prezenta norma sanitara veterinara se va aplica fara a aduce atingere
reglementarilor vamale.
Art. 29
Autoritatea veterinara centrala a Romaniei propune si solicita modalitati
de aplicare a prevederilor prezentei norme sanitare veterinare in conformitate
cu prevederile legislatiei nationale.
Art. 30
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta norma sanitara
veterinara.
ANEXA 1*)
la norma sanitara veterinara
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
Teritoriile prevazute la art. 1
1. Teritoriul Regatului Belgiei
2. Teritoriul Regatului Danemarcei, cu exceptia Insulelor Feroe si a
Groenlandei
3. Teritoriul Republicii Federale a Germaniei
4. Teritoriul Regatului Spaniei, cu exceptia Insulelor Ceruta si Melilla
5. Teritoriul Republicii Elene
6. Teritoriul Republicii Franceze
7. Teritoriul Irlandei
8. Teritoriul Republicii Italiene
9. Teritoriul Marelui Regat al Luxemburgului
10. Teritoriul Regatului Olandei in Europa
11. Teritoriul Republicii Portugheze
12. Teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord
13. Teritoriul Republicii Austriece
14. Teritoriul Republicii Finlandeze
15. Teritoriul Regatului Suediei
ANEXA 2*)
la norma sanitara veterinara
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
Conditii de aprobare pentru posturile de inspectie de frontiera
Pentru a obtine autorizarea recunoscuta de Comisia Europeana, posturile de
inspectie de frontiera trebuie sa dispuna de:
1) personal necesar pentru controlul: documentelor (certificate de sanatate
publica sau de sanatate animala sau orice alt document stabilit de legislatia
comunitara transpusa in legislatia nationala) ce insotesc produsele;
2) un numar suficient de medici veterinari si personal auxiliar special
pregatit pentru a efectua controale privind corespondenta produselor cu
documentele de insotire, controale de identitate si controlul documentelor si
controlul sistematic al fiecarui transport de produse, in raport cu cantitatea
de produse care trece prin postul de inspectie de frontiera;
3) personal suficient pentru a recolta si prelucra probele aleatorii
privind loturile de produse prezentate la un post de inspectie de frontiera
dat;
4) cladiri suficiente, aflate la dispozitia personalului responsabil de
efectuarea controalelor veterinare;
5) cladiri si instalatii igienic corespunzatoare pentru efectuarea
analizelor de rutina si recoltarea de probe in conformitate cu prezenta norma
sanitara veterinara;
6) cladiri si facilitati igienic corespunzatoare pentru recoltarea de probe
si prelucrarea acestora pentru controale de rutina prevazute de legislatia
comunitara transpusa in cea nationala (standarde microbiologice);
7) serviciile unui laborator specializat, capabil sa efectueze analize
speciale pentru probele ce provin de la acel post;
8) cladiri si instalatii frigorifice pentru depozitarea partilor de loturi
prelevate pentru analize si a produselor ale caror libera circulatie nu a fost
autorizata de catre medicul veterinar de la postul de inspectie de frontiera de
care este responsabil;
9) echipamente corespunzatoare pentru schimbul rapid de informatii, in
special cu celelalte posturi de inspectie de frontiera (prin intermediul
sistemului computerizat prevazut in art. 15 al "Normei sanitare veterinare
referitoare la controalele veterinare si zootehnice aplicabile comertului
Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu unele animale vii si produse
de origine animala" sau al proiectului Shift);
10) serviciul unei intreprinderi calificate sa efectueze tratamentul
prevazut in "Norma sanitara veterinara ce stabileste regulile veterinare
pentru ecarisarea si prelucrarea deseurilor animale, comercializarea acestora
si prevenirea agentilor patogeni de origine animala sau peste din furaje".
ANEXA 3*)
la norma sanitara veterinara
*) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.
Controlul fizic al produselor
1) Scopul controlului fizic al produselor de origine animala este sa
asigure ca produsele corespund la momentul controlului cu mentiunile din
certificatul sau documentul veterinar: trebuie sa se verifice garantiile de la
origine certificate de catre tara terta si care sa dea o siguranta ca pe
perioada transportului nu s-au modificat conditiile originale garantate la
plecare. Aceasta se realizeaza prin:
a) examinari organoleptice: miros, culoare, consistenta, gust;
b) teste fizice si chimice simple: sectionare, decongelare, gatire;
c) teste de laborator pentru depistarea: reziduurilor, germenilor patogeni
si dovezi ale fenomenului de alterare.
2) Indiferent de tipul produsului, trebuie efectuate urmatoarele:
1. un control asupra conditiilor de transport si a mijloacelor de transport
folosite, pentru a identifica, in special, deficientele sau intreruperile in
lantul frigorific;
2. greutatea reala a transportului trebuie comparata cu cea din
certificatul sau documentul veterinar prin cantarirea intregului transport,
daca este necesar;
3. verificarea materialelor de ambalare si a tuturor marcajelor (stampile,
etichete) pentru a se asigura conformitatea lor cu legislatia nationala;
4. un control al respectarii temperaturii pentru transportul produselor,
ceruta in timpul transportului de legislatia nationala;
5. in vederea efectuarii examenului organoleptic, fizic, chimic si a
testelor de laborator, din transportul controlat vor fi preluate diferite
unitati de ambalare sau in cazul produselor vrac probe, care trebuie examinate.
3) Aceste teste trebuie efectuate pe o serie intreaga de probe prelevate
din transportul care poate fi partial descarcat, daca este necesar, pentru a se
permite accesul la intregul continutul al transportului.
4) Trebuie examinate 1% din numarul unitatilor de ambalaj dintr-un
transport, cu un minim de 2 si un maxim de 10.
5) Totusi, in functie de produs si de circumstante, autoritatile veterinare
pot impune controale mai extensive.
6) In cazul produselor vrac, trebuie recoltate cel putin 5 probe din
diferite parti ale transportului.
7) Atunci cand rezultatele testelor de laborator realizate prin sondaj nu
sunt imediat disponibile si nu exista pericol imediat pentru sanatatea publica
sau sanatatea animalelor, transportul poate fi pus in circulatie. Totusi, cand
testele de laborator au fost efectuate in baza unei suspiciuni de
neregularitate sau cand testele anterioare au avut rezultate pozitive,
transporturile nu pot fi puse in circulatie pana cand rezultatele testelor sunt
negative.
8) Mijloacele de transport pot fi descarcate complet numai in urmatoarele
cazuri:
a) incarcarea a fost efectuata in asa fel incat accesul la intregul lotul
este imposibil prin descarcare partiala;
b) controlul prin sondaj a scos la iveala neregularitati;
c) transportul precedent a prezentat neregularitati;
d) medicul veterinar oficial suspecteaza neregularitati.
9) Odata ce controlul fizic a fost terminat, autoritatea veterinara
competenta trebuie sa certifice efectuarea controlului prin inchiderea si
stampilarea oficiala a tuturor ambalajelor deschise si prin resigilarea tuturor
containerelor, cu inscrierea numarului sigiliului in documentul de trecere a
frontierei.