ORDIN
Nr. 771 din 16 iunie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea si derularea
contractelor de achizitii publice pentru medicamente, materiale sanitare si
reactivi, necesare activitatii unitatilor sanitare cu paturi din reteaua
Ministerului Sanatatii
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 597 din 2 iulie 2004
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 94/2004 privind abilitarea Ministerului
Sanatatii de a organiza si de a efectua licitatii pentru achizitionarea de
medicamente, materiale sanitare si reactivi, necesare activitatii unitatilor
sanitare cu paturi din reteaua proprie, al Hotararii Guvernului nr. 743/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile
ulterioare,
vazand Referatul de aprobare al Directiei generale buget si achizitii nr.
O.B. 7.154,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind incheierea si derularea contractelor
de achizitii publice pentru medicamente, materiale sanitare si reactivi,
necesare activitatii unitatilor sanitare cu paturi din reteaua Ministerului
Sanatatii, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile din cadrul Ministerului Sanatatii, directiile de sanatate
publica, unitatile sanitare cu paturi din reteaua Ministerului Sanatatii vor
duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind incheierea si derularea contractelor de achizitii publice pentru
medicamente, materiale sanitare si reactivi, necesare activitatii unitatilor
sanitare cu paturi din reteaua Ministerului Sanatatii
1. Dispozitii generale
1.1. Achizitia medicamentelor, materialelor sanitare si a reactivilor in
numele si pentru unitatile sanitare cu paturi se realizeaza in anul 2004 de
catre Ministerul Sanatatii in conformitate cu prevederile cuprinse in Hotararea
Guvernului nr. 94/2004 privind abilitarea Ministerului Sanatatii de a organiza
si de a efectua licitatii pentru achizitionarea de medicamente, materiale
sanitare si reactivi, necesare activitatii unitatilor sanitare cu paturi din
reteaua proprie.
1.2. Unitatile sanitare cu paturi incheie contracte de achizitie publica
pentru medicamente, materiale sanitare si reactivi cu furnizorii desemnati
castigatori la licitatiile nationale pentru produse la preturile adjudecate la
licitatiile organizate in conformitate cu prevederile pct. 1.1 si in cadrul
prevederilor aprobate.
2. Incheierea contractelor de furnizare de medicamente, materiale sanitare
si reactivi
2.1. In urma procedurilor legale de achizitii publice, unitatile sanitare
cu paturi, in calitate de achizitor, incheie direct cu furnizorii desemnati
castigatori contracte de furnizare de medicamente, materiale sanitare si
reactivi.
2.2. Contractele mentionate la pct. 2.1 sunt valabile pana la 31 decembrie
2004 si pot fi prelungite, cu acordul partilor, prin acte aditionale pana la 30
aprilie 2005, cu incadrarea in cantitatile adjudecate la licitatiile organizate
in anul 2004.
2.3. Contractele incheiate intre unitatea sanitara cu paturi, in calitate
de achizitor, si furnizori au ca obiect furnizarea medicamentelor, materialelor
sanitare si reactivilor, pentru care s-au efectuat licitatii la nivel national.
Medicamentele, materialele sanitare si reactivii sunt destinate consumului din
unitatile sanitare cu paturi.
2.4. Cantitatile de medicamente, materiale sanitare si reactivi, necesare
pana la sfarsitul anului, sunt cuprinse in propunerea tehnica anexata la
contractul de furnizare. Livrarea medicamentelor, materialelor sanitare si
reactivilor se efectueaza lunar, la termenele si in conformitate cu clauzele
contractuale, pe baza necesarului lunar stabilit de unitatile sanitare cu
paturi si cuprins in actele aditionale la contract. Necesarul lunar de
medicamente, materiale sanitare si reactivi este transmis furnizorilor, prin
comenzi ferme, in ultimele 10 zile ale lunii in curs, pentru luna urmatoare.
2.5. In calitate de achizitor unitatea sanitara cu paturi va plati
furnizorului valoarea cantitatilor comandate si receptionate la preturile
adjudecate la licitatie. Pe toata perioada derularii contractelor pretul
medicamentelor, materialelor sanitare si reactivilor ramane nemodificat.
2.6. Contractele de furnizare au ca documente anexate:
a) propunerea tehnica;
b) propunerea financiara;
c) graficul de livrare;
d) scrisoarea de livrare lunara.
3. Derularea contractelor de furnizare de medicamente, materiale sanitare
si reactivi
Obligatiile partilor:
A. Obligatiile furnizorului
3.1. Furnizorul este obligat sa livreze medicamentele, materialele sanitare
si reactivii lunar, in baza actelor aditionale la contractele incheiate.
Medicamentele, materialele sanitare si reactivii livrati vor respecta:
standardele prezentate de furnizor in propunerea tehnica, preturile cuprinse in
propunerea financiara, cantitatile cuprinse in comenzile lunare si termenele de
livrare cuprinse in graficul de livrare.
3.2. Furnizorul este obligat sa livreze medicamentele, materialele sanitare
si reactivii la sediul/adresa unitatilor sanitare cu paturi si in perioada
inscrisa in graficul de livrare.
Pe langa furnizarea efectiva a produselor, furnizorul are obligatia de a
presta si serviciile aferente furnizarii acestora, fara a modifica pretul
contractului.
3.3. La livrarea medicamentelor, materialelor sanitare si reactivilor,
furnizorul este obligat sa comunice in scris, printr-o adresa de informare,
achizitorului datele de expediere, numarul contractului, descrierea produselor,
cantitatea, locul de incarcare si cel de descarcare. Adresa de informare se
intocmeste conform modelului prezentat in anexa nr. 1.
3.4. Furnizorul este obligat sa ambaleze medicamentele, materialele
sanitare si reactivii livrati, astfel ca acestea sa reziste la manipulare in
timpul transportului, tranzitului si al expunerii la temperaturi extreme,
soare, precipitatii etc., in asa fel incat acestea sa ajunga in buna stare la
destinatia finala.
3.5. Furnizorul are responsabilitatea de a asigura produsele furnizate
impotriva pierderilor sau deteriorarii neprevazute pe timpul transportului pana
in momentul in care acestea sunt receptionate. Dupa incheierea
procesului-verbal de receptie, aceasta responsabilitate a furnizorului
inceteaza.
3.6. Furnizorul are obligatia de a suporta contravaloarea transportului
medicamentelor, materialelor sanitare si reactivilor livrati pana la destinatia
finala.
3.7. Furnizorul este obligat sa remita urmatoarele documente care insotesc
medicamentele, materialele sanitare si reactivii livrati:
a) factura fiscala;
b) avizul de expeditie;
c) certificatul de calitate/certificatul de valabilitate
(garantie)/certificatul de analiza;
d) copia formularului de comanda.
Furnizorul are obligatia de a nominaliza, la rubrica "Cumparator"
din factura fiscala, denumirea unitatii sanitare cu paturi in calitate de
achizitor si beneficiar final. Factura fiscala in original este depusa la
unitatea sanitara cu paturi achizitoare.
Pe langa factura fiscala, furnizorul remite unitatii sanitare cu paturi o
data cu medicamentele, materialele sanitare si reactivii livrati si documentele
prevazute la lit. b), c) si d). Scadenta facturii este de 180 de zile de la
data emiterii facturii.
3.8. Furnizorul are obligatia sa participe direct sau printr-un delegat la
receptia cantitativa si calitativa a medicamentelor, materialelor sanitare si
reactivilor.
3.9. Receptia se efectueaza la sediul/adresa unitatii sanitare cu paturi.
Fiecare lot cu medicamente, materiale sanitare si reactivi livrati va fi
insotit de certificatul de calitate obtinut de furnizor de la producator.
Achizitorul are dreptul de a notifica imediat furnizorului, in scris, orice
plangere sau reclamatie ce apare in conformitate cu calitatea produselor.
Furnizorul are obligatia sa inlocuiasca in termen de 48 de ore
medicamentele, materialele sanitare si reactivii care nu corespund
specificatiilor tehnice, fara costuri suplimentare pentru achizitor.
3.10. Daca in momentul receptiei medicamentelor termenul de valabilitate
ramas este mai mic de 4 luni, achizitorul poate respinge medicamentele a caror
perioada de valabilitate ramasa este mai mica de 80% din perioada totala de
valabilitate, iar furnizorul este obligat sa inlocuiasca integral medicamentele
livrate.
3.11. Furnizorul are obligatia de a asigura in depozitele sale o cantitate
cel putin egala cu cantitatea de medicamente, materiale sanitare, reactivi ce
trebuie livrata intr-o perioada de doua luni.
B. Obligatiile unitatilor sanitare cu paturi in calitate de achizitor
3.12. Achizitorul este obligat sa plateasca furnizorului valoarea
cantitatii comandate la preturile adjudecate la licitatie.
3.13. Achizitorul este obligat sa transmita furnizorului in ultimele 10
zile ale lunii in curs pentru luna urmatoare comanda pentru medicamente,
materiale sanitare si reactivi, conform modelului prezentat in anexa nr. 2.
Comanda pentru medicamente, materiale sanitare si reactivi se intocmeste in
raport de necesarul estimat pe sectii pentru luna urmatoare, avandu-se in
vedere atat cantitatea totala contractata pe fiecare produs, cat si stocurile
existente in momentul intocmirii comenzii. Documentul va fi semnat de
directorul spitalului, directorul administrativ/contabilul-sef, seful sectiei
si farmacistul-sef.
3.14. Achizitorul este obligat sa primeasca medicamentele, materialele
sanitare si reactivii livrati de furnizor insotite de documentele prevazute la
pct. 3.7.
Reprezentantul desemnat de conducerea spitalului va semna pe exemplarul
facturii care ramane la furnizor de primirea documentelor de insotire.
3.15. Achizitorul este obligat sa efectueze pentru fiecare lot de
medicamente, materiale sanitare, reactivi livrati de furnizor receptia
cantitativa si calitativa.
Daca in momentul receptiei medicamentelor termenul de valabilitate ramas al
acestora este mai mic de 80% din perioada totala de valabilitate, achizitorul
poate respinge medicamentele livrate.
3.16. In urma efectuarii receptiei se incheie procesul-verbal de receptie,
document care se intocmeste in doua exemplare, potrivit modelului prezentat in
anexa nr. 3.
Un exemplar se elibereaza furnizorului, iar pe baza exemplarului ramas la
spital se intocmeste Nota de intrare-receptie.
Nota de intrare-receptie cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele date:
felul, cantitatea, pretul unitar, valoarea totala.
Nota de intrare-receptie se semneaza de catre persoanele din comisia de
receptie si se vizeaza pentru exactitate si realitate de catre ordonatorul de
credite si contabilul-sef. Documentul va purta stampila unitatii.
Produsele receptionate sunt obligatoriu inregistrate in contabilitatea
unitatii sanitare. Nota contabila este documentul care evidentiaza din punct de
vedere valoric intrarea produselor receptionate in gestiunea unitatii sanitare.
Nota contabila se semneaza de catre contabilul-sef.
3.17. Achizitorul are obligatia de a efectua plata medicamentelor in termen
de 180 de zile de la data emiterii facturii.
Documentele originale in baza carora achizitorul efectueaza plata sunt:
factura, NIR si nota contabila.
3.18. Achizitorul vireaza cu ordin de plata contravaloarea facturilor de
medicamente, materiale sanitare si reactivi in contul furnizorului, deschis la
Trezoreria Statului. Plata se efectueaza din sumele contractate cu casele de
asigurari de sanatate in cadrul bugetului de venituri si cheltuieli aprobat.
4. Dispozitii finale
4.1. Unitatile sanitare cu paturi sunt obligate sa organizeze si sa conduca
evidenta cantitativ-valorica la farmaciile cu circuit inchis.
4.2. Unitatile sanitare cu paturi sunt obligate sa urmareasca si sa
monitorizeze lunar consumul de medicamente, materiale sanitare si reactivi.
4.3. Unitatile sanitare cu paturi sunt obligate sa transmita lunar
directiilor de sanatate publica, pana la data de 20 a lunii curente pentru luna
expirata, situatia detaliata a consumurilor.
Monitorizarea lunara se realizeaza pe baza aplicatiei informatice de
raportare operativa a consumului de medicamente, materiale sanitare si
reactivi.
4.4. Directiile de sanatate publica sunt obligate sa transmita trimestrial
Ministerului Sanatatii, pana la data de 25 a lunii curente pentru trimestrul
expirat, situatia centralizata pe judet a consumurilor.
4.5. Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentele norme
metodologice.
ANEXA 1
ADRESA DE INFORMARE
Catre: Spitalul ......................
Adresa ........................
Judetul .......................
Stimati domni,
Va prezentam atasat situatia centralizata privind desfasurarea Contractului
de furnizare nr. ....... din ................... . Aceasta situatie este
aferenta lunii ................. si cuprinde:
- situatia livrarilor de (medicamente, materiale sanitare, reactivi, dupa
caz);
- situatia incasarilor aferente livrarilor de (medicamente, materiale
sanitare, reactivi, dupa caz).
In perioada la care fac referire situatiile prezentate au fost constatate
urmatoarele elemente:
1. .......................................................................;
2. .......................................................................;
3. .......................................................................;
4. .......................................................................;
5. ...................................................................... .
In cazul in care informatiile nu sunt corect receptionate, va rugam sa
contactati pe domnul/doamna ........................................... pentru
a le retransmite.
Va multumim pentru colaborare.
Data completarii .........................
Cu stima,
Furnizor,
......................
(semnatura autorizata)
ANEXA 2
Inregistrare
Spitalul ....................... Nr. .... data
..../..../2004
FORMULAR DE COMANDA
Catre ..............................
(Numele furnizorului)
Stimati domni,
In acord cu Contractul nr. ..... din data de .........................., va
solicitam livrarea urmatoarelor produse, in urmatoarele cantitati:
_________________________________________________________
|Nr. | Produsul | Forma | Denumirea comerciala| Cantitatea|
|crt.| | | | |
|____|__________|_______|_____________________|___________|
| 1. | | | | |
|____|__________|_______|_____________________|___________|
| 2. | | | | |
|____|__________|_______|_____________________|___________|
| 3. | | | | |
|____|__________|_______|_____________________|___________|
| 4. | | | | |
|____|__________|_______|_____________________|___________|
| .. | | | | |
|____|__________|_______|_____________________|___________|
| N | | | | |
|____|__________|_______|_____________________|___________|
Mentionam ca aceste produse sunt cele aferente perioadei ..................
si se refera la pozitia ........................... din graficul de livrare
anexat la contract.
Multumim pentru colaborare.
..........................
(semnatura autorizata)
L.S.
ANEXA 3
Inregistrare
Spitalul ....................... Nr. .... data
..../..../2004
PROCES-VERBAL DE RECEPTIE
Incheiat intre Spitalul ..................................................,
(denumirea si adresa spitalului)
reprezentat de domnul/doamna .................., in calitate de beneficiar, si
Societatea Comerciala .........................................................,
(denumirea si sediul societatii)
reprezentata prin domnul/doamna ................., in calitate de furnizor.
In conformitate cu prevederile Contractului nr. ............ din data de
...................., in urma solicitarii beneficiarului prin comanda cu
inregistrarea nr. .................. din data de ..................., s-au
livrat produse in forma si cantitatea mentionate in anexa.
S-a facut inspectia, iar livrarea corespunde:
- din punct de vedere cantitativ, cu cantitatea inscrisa in comanda
beneficiarului;
- din punct de vedere al denumirii si al formei, cu anexa la contract si cu
comanda beneficiarului;
- din punct de vedere calitativ, conform certificatului de calitate, nu sunt
constatate deteriorari, iar termenul de valabilitate ramas este mai mare de 4
luni sau mai mare de 80% din termenul total de valabilitate a produselor;
- seriile lotului sunt vizibile si usor de identificat atat pe ambalajele
mari, cat si pe cele individuale.
Alte comentarii si observatii*1):
1. .......................................................................;
2. .......................................................................;
3. .......................................................................;
4. .......................................................................;
5. ...................................................................... .
Data
.................
Am primit, Am predat,
...................... .......................
(semnatura autorizata) (semnatura autorizata)
L.S. L.S.
................ ................
*1) Cu privire la lipsuri, deteriorari, termene de valabilitate etc.