ORDIN
Nr. 8 din 22 noiembrie 2001
pentru punerea in aplicare a Normelor privind aplicarea legii in domeniul
asigurarilor obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor
prin accidente de autovehicule
ACT EMIS DE: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 765 din 30 noiembrie 2001
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
tinand seama de dispozitiile art. 5, 53 si 67 din Legea nr. 136/1995
privind asigurarile si reasigurarile in Romania, astfel cum au fost modificate
prin art. 45 alin. (4) din Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare
si supravegherea asigurarilor,
in temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) si ale art. 47 pct. 2 lit. k) din
Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea
asigurarilor,
potrivit Hotararii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor din
data de 22 noiembrie 2001 prin care s-au adoptat Normele privind aplicarea
legii in domeniul asigurarilor obligatorii de raspundere civila pentru pagube
produse tertilor prin accidente de autovehicule,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se pun in aplicare Normele privind aplicarea legii in domeniul asigurarilor
obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente
de autovehicule, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Secretariatul general al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor va asigura
aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
Nicolae Eugen Crisan
ANEXA 1
NORME
privind aplicarea legii in domeniul asigurarilor obligatorii de raspundere
civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule
In temeiul prevederilor art. 5, 53 si 67 din Legea nr. 136/1995 privind
asigurarile si reasigurarile in Romania, modificate prin art. 45 alin. (4) din
Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea
asigurarilor, precum si ale art. 47 pct. 2 lit. k) din Legea nr. 32/2000,
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor adopta urmatoarele norme, prin care se
stabilesc nivelul primelor de asigurare si termenele de plata ale acestora,
limitele despagubirilor corelate cu nivelul primelor de asigurare, criteriile
de aplicare a acestei asigurari, autorizarea asiguratorilor si alte elemente
pentru practicarea asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru pagube
produse tertilor prin accidente de autovehicule.
TITLUL I
Nivelul primelor de asigurare, termenele de plata a acestora si limitele
despagubirilor
Art. 1
Nivelul primelor de asigurare pentru anul 2002 este prevazut in anexa nr. 2.
Art. 2
(1) In cazul persoanelor care detin autovehicule inmatriculate sau supuse
inmatricularii in Romania primele de asigurare se platesc astfel:
a) pentru autovehiculele care sunt deja inmatriculate la data de 31
decembrie 2001, primele se platesc pentru intreg anul 2002 sau fractionat,
aferent perioadelor:
- 1 ianuarie - 31 decembrie 2002, pana la data de 31 decembrie 2001;
- 1 ianuarie - 31 mai 2002, pana la data de 31 decembrie 2001;
- 1 iunie - 31 decembrie 2002, pana la data de 31 mai 2002;
b) anterior inmatricularii autovehiculului in circulatie, pentru
autovehiculele care se inmatriculeaza/reinmatriculeaza in perioada 1 ianuarie -
31 decembrie 2002;
c) anterior eliberarii autorizatiei provizorii de circulatie.
(2) In cazul platii anticipate si integrale pana la data de 31 decembrie
2001 a primelor de asigurare aferente perioadei 1 ianuarie - 31 decembrie 2002
toate categoriile de asigurati beneficiaza de o reducere cu 10% a primelor de
asigurare, cu exceptia asiguratilor, persoane fizice pensionate, care
beneficiaza de o reducere cu 20% a primelor de asigurare in baza talonului sau
a deciziei de pensionare.
(3) In cazul neachitarii la scadenta a primelor de asigurare prevazute la
art. 1, detinatorul autovehiculului este neasigurat pana in momentul intrarii
in vigoare a asigurarii.
Art. 3
Pentru autovehiculele care se inmatriculeaza temporar, respectiv cele ce
urmeaza sa fie scoase definitiv din tara, precum si in cazul eliberarii unei
autorizatii provizorii de circulatie, primele de asigurare se calculeaza lunar
si reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 4
Pentru autovehiculele care se inmatriculeaza permanent in perioada 1
ianuarie - 31 decembrie 2002 prima de asigurare pentru fiecare luna sau
fractiune de luna cuprinsa intre data inceperii raspunderii asiguratorului si
data de 31 decembrie 2002 reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala
prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 5
(1) Pentru autovehiculele apartinand agentilor economici care desfasoara o
activitate sezoniera in agricultura sau constructii si care nu sunt utilizate
timp de cel putin 3 luni consecutive, primele de asigurare se calculeaza lunar
si reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala prevazuta in anexa nr. 2.
(2) Detinatorii de parcuri auto formate din cel putin 20 de autovehicule
inmatriculate pot negocia cu asiguratorii autorizati pentru practicarea
asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin
accidente de autovehicule plata fractionata a primelor de asigurare prevazute
in anexa nr. 2.
Art. 6
In cazul persoanelor care intra pe teritoriul Romaniei cu autovehicule
inmatriculate in strainatate, dar neasigurate sau ale caror asigurari expira in
timpul in care se afla pe teritoriul Romaniei, primele de asigurare aferente
perioadei in care autovehiculul neasigurat se afla in Romania se platesc
anticipat si integral, astfel:
a) in mod obligatoriu, la intrarea autovehiculului pe teritoriul Romaniei,
la punctele de trecere a frontierei, in cazul persoanelor care intra pe
teritoriul Romaniei cu autovehicule inmatriculate in strainatate, dar
neasigurate;
b) cel mai tarziu in ultima zi de valabilitate a documentelor de asigurare,
la unitatile teritoriale ale asiguratorilor autorizati, in cazul persoanelor
care se afla pe teritoriul Romaniei cu autovehicule inmatriculate in
strainatate si ale caror asigurari expira in perioada in care se afla in
Romania.
Art. 7
Raspunderea asiguratorului incepe:
a) din momentul platii primei de asigurare in numerar, respectiv al
prezentarii ordinului de plata vizat de banca la care asiguratul are deschis
contul de disponibil si al eliberarii documentului de asigurare, dar nu mai
devreme de data intrarii in vigoare a asigurarii, inscrisa in document, pentru
asiguratul care isi indeplineste obligatiile de plata in conditiile prevazute
la art. 2 alin. (1) lit. a) si la art. 6;
b) dupa 48 de ore de la expirarea zilei in care s-a platit prima de
asigurare in numerar, respectiv s-a prezentat ordinul de plata vizat de banca
la care asiguratul are deschis contul de disponibil si s-a eliberat documentul
de asigurare, pentru celelalte situatii, altele decat cele prevazute la art. 2
alin. (1) lit. a) si la art. 6.
Art. 8
(1) Raspunderea asiguratorului inceteaza la ora 24,00 a ultimei zile de
valabilitate inscrise in tichetul de asigurare pentru care s-a platit prima de
asigurare datorata sau, anterior acestei date, in momentul radierii
autovehiculului.
(2) Dovada platii primelor de asigurare revine asiguratului, inscrisul
constatator fiind chitanta, ordinul de plata sau alt document probator al
platii.
(3) Nu este angajata raspunderea asiguratorului in cazul documentelor de
asigurare sau de incasare falsificate ori care au fost sustrase din gestiunea
acestuia.
Art. 9
(1) Pentru autovehiculele care se radiaza din circulatie in perioada 1
ianuarie - 31 decembrie 2002 prima de asigurare pentru fiecare luna sau
fractiune de luna cuprinsa intre data inceperii si data incetarii raspunderii
asiguratorului reprezinta 1/12 din prima de asigurare anuala.
(2) Diferenta dintre prima de asigurare platita si cea calculata conform
alin. (1) se restituie asiguratului, la cererea scrisa a acestuia, insotita de
documentele doveditoare, si numai in cazurile in care nu s-au platit sau nu se
datoreaza despagubiri pentru evenimente produse in perioada de valabilitate a
asigurarii.
Art. 10
(1) In unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor raspunzatoare
de producerea pagubelor, asiguratorul acorda despagubiri, inclusiv pentru
cheltuielile facute de asigurati in procesul civil, in urmatoarele limite:
a) de la 1.000.000 lei pana la maximum 400.000.000 lei, indiferent de
numarul persoanelor pagubite, in caz de avariere ori de distrugere a bunurilor,
pentru pagube materiale directe si indirecte de peste 1.000.000 lei;
b) pana la 100.000.000 lei pentru fiecare persoana, dar nu mai mult de
500.000.000 lei, indiferent de numarul persoanelor accidentate, in caz de
vatamari corporale sau de deces, inclusiv pentru prejudicii fara caracter
patrimonial.
(2) Limitele despagubirilor mentionate la alin. (1) se aplica in cazul
daunelor produse prin accidente de autovehicule survenite in anul 2002.
Art. 11
(1) Dovada existentei asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru
pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule, in cazul controalelor
efectuate de ofiterii si subofiterii de politie, in conformitate cu prevederile
art. 64 din Legea nr. 136/1995, o constituie tichetul de asigurare emis de
asiguratorii autorizati sa practice aceasta asigurare in Romania sau
documentele internationale de asigurare de raspundere civila auto, eliberate de
societati de asigurare din strainatate, cu valabilitate pe teritoriul Romaniei
si numai pentru perioada mentionata in acestea.
(2) In vederea identificarii de catre organele abilitate a autovehiculelor
pentru care a fost incheiata asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru
pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule, asiguratorii vor
elibera o vinieta de aceeasi culoare cu tichetul de asigurare, care va fi
aplicata pe parbrizul autovehiculului.
(3) Modelul, continutul si culoarea tichetului de asigurare si cele ale
vinietei vor fi comunicate asiguratorilor o data cu autorizarea acestora.
Art. 12
Nivelul amenzilor si celelalte sanctiuni sunt prevazute la art. 63 si 64
din Legea nr. 136/1995, respectiv:
a) refuzul societatii comerciale autorizate de a incheia asigurarea
obligatorie se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei,
prevazuta la art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 1.194/2000, putandu-se lua si
masura de suspendare a activitatii pe o perioada de pana la un an, potrivit
art. 63 din Legea nr. 136/1995;
b) incalcarea de catre persoanele fizice si juridice a obligatiei de
asigurare prevazute la art. 48 si 56 din Legea nr. 136/1995 se sanctioneaza cu
amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei, prevazuta la art. 12 din Hotararea
Guvernului nr. 1.194/2000, si cu retinerea certificatului de inmatriculare a
autovehiculului pana la prezentarea documentului privind incheierea asigurarii,
potrivit art. 64 din Legea nr. 136/1995.
TITLUL II
Autorizarea asiguratorilor si alte elemente referitoare la practicarea
asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin
accidente de autovehicule
Art. 13
In vederea obtinerii autorizarii de a practica asigurarea obligatorie de
raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de
autovehicule, in conformitate cu prevederile Legii nr. 136/1995, asiguratorul
solicitant trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) sa fie reautorizat, in conformitate cu prevederile Legii nr. 32/2000 si
ale Normelor nr. 2/2001 emise prin Ordinul presedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor nr. 2/2001, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 501 din 24 august 2001;
b) sa dispuna de un capital social varsat, prevazut la art. 16 alin. (2)
lit. b) din Legea nr. 32/2000;
c) sa dispuna de active lichide care sa reprezinte cel putin 50% din
valoarea capitalului social varsat prevazut la lit. b), asa cum sunt ele
prevazute la art. 4 alin. 2 din Normele nr. 6/2001 emise prin Ordinul
presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 6/2001, publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 666 din 23 octombrie 2001;
d) asiguratorul care solicita autorizarea va constitui un depozit bancar pe
o perioada de 12 luni, in baza unui contract incheiat cu o banca autorizata de
Banca Nationala a Romaniei, care va reprezenta cel putin 50% din valoarea
activelor prevazute la lit. c) si care nu va putea fi eliberat de banca decat
cu acordul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, dupa stingerea tuturor
obligatiilor societatii de asigurare autorizate conform prezentelor norme; la
constituirea acestui depozit bancar asiguratorul va solicita bancii mentionarea
unei astfel de conditii exprese de eliberare a acestuia;
e) sa dispuna de o retea teritoriala formata din cel putin o unitate
(sucursala, agentie, punct de lucru etc.) in fiecare judet si in municipiul
Bucuresti;
f) pentru fiecare unitate sa dispuna de personal propriu specializat in
activitatea de constatare si de lichidare a daunelor auto si sa efectueze plati
de despagubire la cel putin una dintre unitatile teritoriale din fiecare judet;
g) sa practice de cel putin 2 ani asigurarea facultativa de autovehicule.
Art. 14
In vederea obtinerii autorizarii de practicare a asigurarii obligatorii de
raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de
autovehicule, asiguratorii vor prezenta Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
urmatoarele documente:
a) cerere de autorizare pentru practicarea asigurarii obligatorii de
raspundere civila a autovehiculelor si o documentatie din care sa rezulte
indeplinirea conditiilor de autorizare prevazute la art. 13;
b) un raport privind contractele de asigurare facultativa a autovehiculelor
din ultimii 2 ani (prime incasate, comisioane si daune platite, volumul
rezervei pentru daunele nelichidate, numar de contracte incheiate si numar de
dosare de dauna, din care ramase nelichidate), precum si reteaua teritoriala;
c) copie de pe contractul de depozit incheiat de asigurator cu banca,
potrivit art. 13 lit. d);
d) un angajament al conducerii societatii, din care sa rezulte ca va
respecta intocmai prevederile prezentelor norme, sub sanctiunile prevazute la
art. 39 din Legea nr. 32/2000.
Art. 15
In baza prevederilor prezentelor norme asiguratorii vor fi autorizati sa
practice asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru pagube produse
tertilor prin accidente de autovehicule pentru anul 2002.
Art. 16
(1) In aplicarea prevederilor art. 5 si 53 din Legea nr. 136/1995,
modificate prin art. 45 alin. (4) din Legea nr. 32/2000, precum si ale art. 10
alin. (1) lit. b) din Legea nr. 32/2000, avand in vedere elaborarea si
publicarea prezentei legislatii, gestionarea programului de monitorizare a
activitatii asiguratorilor autorizati pentru practicarea acestei asigurari si
pentru protejarea corespunzatoare a intereselor asiguratilor, se preleva o cota
procentuala de 0,88% din volumul primelor de asigurare incasate lunar pentru
asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin
accidente de autovehicule.
(2) Sumele determinate prin aplicarea cotei de 0,88% asupra volumului lunar
al primelor de asigurare incasate vor fi varsate pana la data de 2 a lunii
urmatoare in contul nr. 50.0314045240, deschis pe seama Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor la Trezoreria municipiului Bucuresti.
(3) Sumele determinate potrivit alin. (1), aferente primelor de asigurare
incasate pentru asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru pagube
produse tertilor prin accidente de autovehicule in cursul lunii decembrie 2001,
pentru exercitiul financiar 2002, se vor varsa pana la data de 25 ianuarie
2002.
Art. 17
(1) Asiguratorii au obligatia de a intocmi evidente lunare privind
asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin
accidente de autovehicule, potrivit modelelor prezentate in anexele nr. 3a) si
3b).
(2) Asiguratorii vor transmite Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
rapoarte trimestriale, care vor fi intocmite in baza evidentelor lunare,
cumulate pentru fiecare trimestru al anului, pana la data de 30 a lunii
urmatoare fiecarui sfarsit de trimestru.
Art. 18
In contabilitatea asiguratorului autorizat pentru practicarea asigurarii
obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente
de autovehicule se vor efectua urmatoarele inregistrari contabile:
1. Evidentierea primelor de asigurare RCA incasate in exercitiul financiar
2001 si aferente exercitiului financiar 2002:
5121 "Conturi curente = 472 "Venituri inregistrate
la banci" in avans";
2. La inceputul exercitiului financiar 2002, o data cu aplicarea noilor
reglementari contabile specifice domeniului asigurarilor, primele de asigurare
RCA, vor fi evidentiate astfel:
401 "Decontari privind = 702 "Venituri din prime
brute
primele de asigurare" subscrise privind
asigurarile
generale directe"
concomitent,
4742 "Venituri inregistrate = 401 "Decontari - cu
primele
in avans privind privind primele de asigurare
asigurarile generale" de asigurare"
incasate in
exercitiul
financiar
2001;
3. Evidentierea sumei virate in contul Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor, potrivit art. 16 alin. (2):
6432 "Cheltuieli cu alte = 4472 "Fonduri speciale,
taxe si
impozite, taxe si varsaminte asimilate privind
varsaminte asimilate asigurarile generale"
privind asigurarile (analitic distinct)
generale"
(analitic distinct)
4472 "Fonduri speciale, taxe = 5442 "Conturi curente la
banci
si varsaminte asimilate privind asigurarile
privind asigurarile generale".
generale"
(analitic distinct)
TITLUL III
Norme tehnice cu privire la aplicarea asigurarii obligatorii de raspundere
civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 19
Asiguratorii autorizati de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sa
practice asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru pagube produse
tertilor prin accidente de autovehicule acorda, in baza primelor de asigurare
platite, despagubiri pentru prejudiciile de care asiguratii acestora raspund,
in baza legii, fata de terte persoane pagubite prin accidente de autovehicule
care au loc pe teritoriul Romaniei, precum si pentru cheltuielile facute de
asigurati in procesul civil.
Art. 20
Asiguratorii acorda despagubiri:
1. indiferent de locul in care a fost produs accidentul de autovehicul (pe
drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulatiei publice, in
incinte si in orice alte locuri), atat in timpul deplasarii, cat si in timpul
stationarii autovehiculului asigurat;
2. pentru pagubele produse de dispozitivele sau instalatiile montate pe
autovehicule, dar numai atat timp cat acestea sunt montate pe autovehicul,
precum si pentru pagubele cauzate de remorci, semiremorci ori atase, dar numai
in timpul in care acestea sunt atasate unui autovehicul asigurat, inclusiv
pentru pagubele produse din cauza desprinderii accidentale a acestora de
autovehicule;
3. daca paguba a fost produsa din culpa conducatorului autovehiculului,
prin fapta lucrului, prin intermediul altui lucru antrenat de deplasarea
autovehiculului, prin scurgerea, risipirea ori caderea accidentala a
substantelor sau a produselor transportate.
Art. 21
(1) In situatia in care cel pagubit a contribuit din culpa la producerea
accidentului sau la marirea pagubei, cel chemat sa raspunda va fi tinut
raspunzator numai pentru partea din paguba care ii este imputabila. In astfel
de situatii intinderea raspunderii fiecarei persoane va fi cea rezultata din
acte.
(2) In situatia in care din acte nu rezulta intinderea raspunderii fiecarei
persoane, aceasta se va stabili in cote egale, in raport cu numarul partilor
implicate in accident.
Art. 22
Asiguratorii nu acorda despagubiri pentru:
1. cazurile in care detinatorul sau conducatorul autovehiculului asigurat
nu are raspundere civila, daca accidentul a fost produs:
a) dintr-un caz de forta majora;
b) din culpa exclusiva a persoanei pagubite;
c) din culpa exclusiva a unei terte persoane;
2. pagubele produse bunurilor apartinand persoanelor fizice sau persoanelor
juridice asigurate, daca au fost provocate de un alt autovehicul apartinand
aceleiasi persoane fizice sau juridice, condus de un prepus al aceleiasi
persoane juridice ori de o alta persoana pentru care raspunde persoana fizica
sau persoana juridica asigurata;
3. pagubele cauzate in situatiile in care la data accidentului detinatorul
autovehiculului nu face dovada valabilitatii asigurarii obligatorii de
raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule
sau raspunderea asiguratorului nu incepuse;
4. pagubele situate sub limita minima a despagubirilor de asigurare
prevazute in actul normativ in vigoare la data producerii accidentului, pentru
avarierea ori distrugerea bunurilor in unul si acelasi accident, indiferent de
numarul persoanelor pagubite si de numarul persoanelor raspunzatoare de
producerea pagubei;
5. partea din prejudiciu care depaseste limitele maxime ale despagubirilor
de asigurare prevazute in actul normativ in vigoare la data producerii accidentului,
produs in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor pagubite
si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea pagubei;
6. amenzile de orice fel si cheltuielile penale la care ar fi obligat
detinatorul sau conducatorul autovehiculului asigurat, raspunzator de
producerea pagubei, precum si cheltuielile de executare a hotararilor penale
privind plata despagubirilor;
7. cheltuielile facute in procesul penal de detinatorul sau conducatorul
autovehiculului asigurat, raspunzator de producerea pagubei, chiar daca in
cadrul procesului penal s-a solutionat si latura civila;
8. sumele pe care conducatorul autovehiculului, raspunzator de producerea
pagubei, este obligat sa le plateasca detinatorului care i-a incredintat
autovehiculul asigurat pentru avarierea ori distrugerea acestui autovehicul;
9. pagubele produse persoanelor sau bunurilor transportate, daca intre
detinatorul autovehiculului care a produs accidentul sau conducatorul auto
raspunzator si persoanele pagubite a existat un raport contractual (civil,
comercial, de munca etc., cu titlu oneros sau gratuit);
10. pagubele produse la locul de munca de dispozitivele sau instalatiile
montate pe autovehicule, atunci cand acestea sunt utilizate ca utilaje sau
instalatii de lucru;
11. pagubele produse prin accidente survenite in timpul operatiunilor de
incarcare si de descarcare, acestea constituind riscuri ale activitatii
profesionale;
12. pagubele produse ca urmare a transportului de produse periculoase
(radioactive, ionizante, inflamabile, explozive, corosive, combustibile), care
au determinat sau au agravat producerea pagubei;
13. pretentiile referitoare la reducerea valorii bunurilor dupa reparatie.
CAP. 2
Stabilirea despagubirilor
Art. 23
(1) Stabilirea despagubirilor pe baza conventiei dintre asigurati,
persoanele pagubite si asiguratori se poate face in cazurile in care, din
actele incheiate de organele de politie, unitatile de pompieri sau celelalte
autoritati publice competente sa constate si sa cerceteze accidentele de
autovehicule, precum si din instiintarea asiguratilor, respectiv a
conducatorilor auto vinovati, rezulta raspunderea civila a detinatorului sau a
conducatorului autovehiculului asigurat in producerea pagubei, iar persoana
pagubita face dovada prejudiciului suferit.
(2) In cazul avarierii sau distrugerii bunurilor, daca autoritatile publice
nu au retinut elemente determinante cu privire la cauzele si la imprejurarile
producerii accidentului de autovehicul ori la pagubele cauzate, acestea pot fi
dovedite prin orice mijloc legal de proba.
(3) Despagubirile nu pot fi stabilite pe baza conventiei dintre asigurati,
persoanele pagubite si asiguratori in cazul in care nu a avut loc contact
material intre autovehiculul detinatorului asigurat si persoana pagubita sau
bunurile acesteia.
Art. 24
La stabilirea despagubirii, in cazul avarierii sau distrugerii bunurilor,
se iau ca baza de calcul pretentiile formulate de persoanele pagubite,
avandu-se in vedere prevederile legale privind acoperirea cuantumului pagubelor
aduse bunurilor, fara a depasi diferenta dintre valoarea acestora din momentul
producerii accidentului si valoarea ramasa si nici limita maxima a
despagubirilor de asigurare prevazuta in prezentele norme.
Art. 25
(1) In situatia realizarii conventiei dintre asigurat, persoanele pagubite
si asigurator, asiguratorul va efectua plata in termen de cel mult 20 de zile
calendaristice de la data finalizarii dosarului de daune.
(2) Asiguratorii sunt obligati sa raporteze lunar Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor cazurile de depasire a termenului prevazut la alin. (1), sub
sanctiunile prevazute la art. 39 din Legea nr. 32/2000.
A. Stabilirea despagubirilor in cazul avarierii sau distrugerii autovehiculelor,
inclusiv vehiculelor, cu exceptia celor inmatriculate in strainatate si care
apartin persoanelor straine sau cetatenilor romani cu resedinta in strainatate
Art. 26
(1) Despagubirile pentru autovehicule nu pot depasi cuantumul pagubei si nici
diferenta dintre valoarea autovehiculului la data producerii accidentului si
valoarea ramasa.
(2) Prin valoare ramasa se intelege valoarea acelor parti din autovehicul
ramase neavariate, fara a se putea depasi 25% din valoarea autovehiculului.
(3) Cuantumul pagubei la autovehicule este egal cu costul reparatiilor
partilor componente sau pieselor avariate ori cu costul de inlocuire a
acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare
si montare aferente reparatiilor si inlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor
produse prin respectivul accident de autovehicul, stabilite la preturile
practicate de unitatile de achizitie, din care se scade valoarea eventualelor
parti ramase neavariate.
(4) La avarierea unui ansamblu sau subansamblu se ia in considerare numai
inlocuirea partilor componente sau a pieselor care au fost avariate.
(5) Prin parti componente sau piese care necesita inlocuirea se intelege
numai cele a caror reparare sau folosire, chiar reparate, nu mai este posibila
din punct de vedere tehnic datorita gradului de avariere a acestora ori, cu
toate ca repararea este posibila, costul de reparatie, inclusiv cheltuielile
pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente, depaseste
valoarea de nou a partii componente sau a piesei respective, inclusiv
cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente.
(6) Se considera ca a fost necesara revopsirea integrala a autovehiculului
atunci cand partile avariate din cauza accidentului reprezinta cel putin 50%
din suprafata totala exterioara a autovehiculului respectiv.
(7) Preturile partilor componente, ale pieselor inlocuitoare noi si ale
materialelor sunt cele practicate de unitatile de specialitate la data
producerii accidentului. Prin unitati de specialitate se intelege persoanele
juridice autorizate sa desfasoare activitatea de comercializare a
autovehiculelor, a partilor componente, a pieselor inlocuitoare si a
materialelor pentru acestea, precum si sa execute lucrari de intretinere si
reparatie la autovehicule.
(8) De regula reparatiile se vor efectua in unitati de specialitate care
sunt agreate de asiguratori printr-o conventie incheiata in acest sens,
costurile reparatiilor urmand sa fie platite de asigurator direct catre
unitatile de specialitate agreate. Asiguratorii vor incheia conventii cu cel
putin 3 unitati service auto specializate in activitatea de depanare a
autovehiculelor de productie interna si/sau de productie externa. Sunt
exceptate de la aceasta prevedere autovehiculele care sunt in perioada de
garantie.
(9) In situatia in care pagubitul doreste ca repararea autovehiculului sa
fie executata in alte unitati de specialitate, asiguratorul va deconta
cheltuielile efectuate de pagubit pana la nivelul tarifelor practicate de
unitatile de specialitate agreate de asigurator.
(10) In cazurile in care pentru repararea autovehiculelor a fost necesara
procurarea cu plata in valuta a unor parti componente, piese sau materiale,
costul acestora este egal cu costul prevazut in actele de cheltuieli prezentate
(inclusiv cheltuieli de transport si taxe vamale, exclusiv T.V.A. aferenta),
echivalat in lei la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca
Nationala a Romaniei la data efectuarii platii facturii de catre pagubit, fara
a putea depasi 90 de zile de la data accidentului. In aceste cazuri costul
partilor componente, pieselor sau materialelor nu va depasi preturile de
vanzare practicate de unitatile de specialitate din Romania, daca acestea sunt
comercializate si in Romania. In situatia in care se depaseste termenul de 90
de zile de la data accidentului, pentru stabilirea despagubirii se vor avea in
vedere preturile partilor componente, ale pieselor inlocuitoare noi si ale
materialelor practicate de unitatile de specialitate la data producerii
accidentului sau, in lipsa acestora, preturile de catalog echivalate in lei la
cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la
data ultimei zile a acestui termen.
(11) Cheltuielile cu manopera, inclusiv cu demontarea si montarea, sunt
cele prevazute in tarifele practicate, la data producerii accidentului, de
unitatile de specialitate agreate de catre asigurator.
(12) Costul reparatiilor efectuate la autovehicule, inclusiv costul de
inlocuire a partilor componente si a pieselor avariate, se stabileste pe baza
documentelor eliberate de unitatile de specialitate agreate de asigurator, daca
reparatia se executa in cel mult 60 de zile de la data producerii accidentului.
(13) In cazul in care reparatiile autovehiculului se efectueaza in regie
proprie sau se solicita plata despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor,
costul acestora se stabileste pe baza evaluarii asiguratorului si, daca este
cazul, si a documentelor justificative privind platile facute, prezentate
ulterior efectuarii reparatiilor. In astfel de cazuri cheltuielile cu manopera
si costul reparatiilor nu pot depasi, pentru parti componente, piese sau
materiale, preturile de vanzare si tarifele pentru manopera practicate de
unitatile de specialitate agreate de asiguratori.
(14) Daca pentru unele parti componente sau piese ale autovehiculului nu
exista preturi practicate de unitatile de specialitate, valoarea de nou a
acestora se stabileste prin asimilare cu preturile de vanzare practicate de
unitatile de specialitate pentru partile componente sau piesele unor
autovehicule similare sau, in caz contrar, pe baza preturilor din cataloagele
pentru piese de schimb. In cazul in care preturile din cataloage sunt exprimate
in valuta, se va calcula echivalentul in lei la cursul de schimb al pietei
valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data efectuarii platii
sumei de despagubire.
(15) In situatiile aplicarii prevederilor alin. (10) si (13), daca se prezinta
documente justificative de la unitatile de specialitate cu care asiguratorul nu
are incheiata o conventie de autorizare, pentru cheltuielile efectiv facute
intr-un termen de 60 de zile de la data platii despagubirii, la cererea
persoanei pagubite se va putea acorda diferenta dintre sumele efectiv platite
si preturile avute in vedere la calculul despagubirii pe baza evaluarii
asiguratorului pentru fiecare element, tinandu-se seama de preturile utilizate
de unitatile de specialitate agreate.
Art. 27
(1) Valoarea autovehiculului la data producerii accidentului se stabileste
scazandu-se din valoarea de nou a acestuia uzura corespunzatoare.
(2) Modalitatea de stabilire a valorii de nou si a uzurii corespunzatoare,
prevazute de prezentele norme, se aplica inclusiv in cazul despagubirii
stabilite prin hotarare judecatoreasca.
Art. 28
Prin valoarea de nou a autovehiculelor avariate se intelege:
a) pentru autovehiculele inmatriculate in Romania, apartinand persoanelor
fizice si persoanelor juridice, romane sau straine, precum si pentru
autovehiculele inmatriculate in strainatate, apartinand persoanelor fizice, cu
exceptia cetatenilor romani cu resedinta in strainatate si a persoanelor
juridice romane, care se comercializeaza in Romania, preturile practicate de
unitatile de specialitate la data producerii accidentului;
b) pentru autovehiculele inmatriculate in Romania, apartinand persoanelor
fizice si persoanelor juridice, romane sau straine, precum si pentru
autovehiculele inmatriculate in strainatate, apartinand persoanelor fizice, cu
exceptia cetatenilor romani cu resedinta in strainatate si a persoanelor
juridice romane, care nu se comercializeaza in Romania, preturile de vanzare
practicate la data accidentului in tara care a fabricat autovehiculul
respectiv*1), echivalat in lei la cursul de schimb al pietei valutare comunicat
de Banca Nationala a Romaniei la data producerii accidentului;
c) pentru tipurile de autovehicule la care nu exista preturi stabilite sau
pentru tipuri ori modele care nu se mai fabrica, valorile stabilite prin
raportare la preturile de vanzare, practicate la data accidentului, ale unor
autovehicule care au caracteristici tehnice similare, din productie interna sau
externa*1).
------------
*1) In lipsa acestor preturi se pot avea in vedere preturile
corespunzatoare din cataloagele de specialitate.
Art. 29
(1) Uzura autovehiculului avariat se stabileste in raport cu vechimea,
utilizarea si starea de intretinere a acestuia la data producerii accidentului.
La stabilirea uzurii se tine seama de costul reparatiilor curente sau capitale,
inclusiv de costul de inlocuire a partilor componente sau a pieselor executate
inainte de accident, pentru mentinerea starii tehnice corespunzatoare a
autovehiculului. Valoarea acestora se stabileste in baza documentatiilor
privind costul efectiv al reparatiilor sau al inlocuirilor respective.
(2) Criteriile de stabilire a uzurii in cazul pagubelor produse la
autovehicule sunt cele prevazute in anexa nr. 1.
Art. 30
Se acorda despagubiri si pentru:
1. acoperirea cheltuielilor facute in vederea limitarii pagubelor, daca au
fost necesare ca urmare a accidentului si sunt probate cu documente
justificative;
2. acoperirea cheltuielilor de transport al autovehiculului la serviciul
agreat de asigurator, cel mai apropiat de locul accidentului, care poate face
reparatia, sau la locul cel mai apropiat de adapostire a autovehiculului (daca
acesta nu se poate deplasa prin forta proprie), probate cu documente justificative.
B. Stabilirea despagubirilor in cazul vatamarii sau pieirii animalelor
Art. 31
Despagubirile pentru animale se stabilesc pe baza valorii pe piata locala a
animalului respectiv la data producerii riscului asigurat.
C. Stabilirea despagubirilor in cazul avarierii sau distrugerii bunurilor,
altele decat cele prevazute la pct. A si B
Art. 32
(1) Despagubirile pentru cladiri, constructii sau alte bunuri se stabilesc
pe baza preturilor in vigoare la data producerii riscului asigurat, in limitele
prevazute la art. 10 alin. (1) lit. a).
(2) In cazul in care persoanele pagubite prezinta documentatii tehnice
(devize de reparatii sau alte evaluari), acestea pot fi luate in considerare la
stabilirea despagubirii, dupa verificarea prealabila facuta de asigurator.
D. Stabilirea despagubirilor in cazul avarierii sau distrugerii bunurilor
apartinand persoanelor straine sau cetatenilor romani cu resedinta in
strainatate
Art. 33
La stabilirea despagubirii pe baza conventiei dintre asigurati, asiguratori
si pagubiti, in cazul avarierii sau distrugerii bunurilor, se vor avea in
vedere si urmatoarele:
1. in cazul autovehiculelor inmatriculate in strainatate despagubirile
acordate de asiguratori nu pot depasi diferenta dintre valoarea acestora la
data producerii accidentului si valoarea ramasa;
2. in cazul autovehiculelor inmatriculate in strainatate valoarea acestora
la data producerii accidentului se stabileste in baza preturilor practicate in
tara in care este inmatriculat autovehiculul ori in tara in care a fost
fabricat autovehiculul in cauza. In lipsa acestor preturi se vor avea in vedere
valorile reale conform cataloagelor de specialitate;
3. prin valoare ramasa se intelege valoarea acelor parti din autovehicul
ramase neavariate, fara a se putea depasi 25% din valoarea stabilita conform
prevederilor pct. 2;
4. in cazul in care reparatia se efectueaza in strainatate, despagubirile
urmand a se plati in valuta, costul reparatiei este cel prevazut in
documentatia de reparatie, avandu-se in vedere avariile constatate, precum si
eventualele avarii suplimentare constatate cu ocazia efectuarii reparatiei,
daca producerea acestora se justifica prin dinamica accidentului;
5. in cazul in care reparatiile nu s-au executat in Romania si se solicita
plata in valuta a despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor in
strainatate, costul pagubelor se stabileste pe baza evaluarii facute de
asigurator, avandu-se in vedere constatarile retinute de autoritatile publice
competente, cercetarile efectuate de asigurator in legatura cu dinamica
accidentului si intinderea prejudiciului, precum si, daca este cazul,
documentele prezentate ulterior privind platile efectiv facute de cel pagubit;
6. in cazul autovehiculelor inmatriculate in strainatate si avariate, care
nu se pot deplasa prin forta proprie, se platesc despagubiri si pentru:
a) 75% din cheltuielile de transport al persoanelor care au efectuat
voiajul in autovehiculul avariat, fara a se putea depasi 75% din tariful
prevazut pentru transportul cu avionul clasa "Economic";
b) transportul autovehiculului respectiv, inclusiv al remorcii tractate de
acesta de la locul accidentului pana la cel mult atelierul de reparatii din
tara de domiciliu, cu exceptia cazurilor de dauna totala;
c) 75% din cheltuielile de transport al marfurilor aflate in autovehicul,
inclusiv in remorca tractata de acesta, pana la locul de destinatie;
7. cheltuielile prevazute la pct. 6 trebuie justificate cu documente
eliberate de catre societatile de transport specializate;
8. calcularea in valuta a limitelor de despagubire se face la cursul de
schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data
producerii accidentului.
Art. 34
(1) In cazul in care reparatia s-a facut in Romania si se solicita plata in
valuta, calcularea in valuta a despagubirilor stabilite in lei se face la
cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la
data la care pagubitul a efectuat plata facturii de reparatii.
(2) In cazul in care reparatiile nu s-au efectuat si se solicita plata
despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor pe baza de deviz, costul
pagubelor se stabileste luandu-se in considerare preturile din cataloagele
pentru piese de schimb. In cazul in care se solicita efectuarea despagubirii in
lei si preturile din cataloage sunt exprimate in valuta, se va calcula
echivalentul in lei al acestora la cursul de schimb al pietei valutare
comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data efectuarii platii.
Art. 35
In cazurile in care despagubirile urmeaza sa fie recuperate potrivit art.
58 din Legea nr. 136/1995, suma de recuperat reprezinta:
a) despagubirea stabilita in lei, daca reparatia a fost efectuata total sau
partial in Romania;
b) despagubirea platita in valuta, echivalata in lei la cursul de schimb al
pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data efectuarii
platii externe, daca reparatia a fost efectuata in strainatate.
E. Stabilirea despagubirilor in cazul vatamarii corporale sau al decesului
persoanelor
Art. 36
La stabilirea despagubirilor pe baza conventiei dintre asigurati,
persoanele pagubite si asiguratori, in cazul vatamarii corporale sau al
decesului unor persoane, se au in vedere urmatoarele:
1. in caz de vatamare corporala:
a) diferenta dintre veniturile nete ale persoanei vatamate si indemnizatia
primita din fondurile persoanei juridice sau fizice la care salariatul isi
desfasoara activitatea si/sau, dupa caz, din fondurile bugetului asigurarilor
sociale de stat, pe perioada spitalizarii si a concediului medical;
b) venitul mediu lunar net realizat din activitati desfasurate de catre
persoana vatamata, dovedit cu documente de evidenta fiscala, in cazul
persoanelor care nu au calitatea de salariat;
c) salariul minim pe economie in cazul persoanelor pagubite aflate la data
producerii accidentului in ultimul an de studii sau calificare;
d) eventualele cheltuieli prilejuite de accident (cheltuieli cu transportul
persoanei accidentate, de tratament, de spitalizare, pentru recuperare, pentru
proteze, pentru alimentatie suplimentara, conform prescriptiilor medicale),
probate cu documente justificative si care nu sunt suportate din fondurile de
asigurari sociale prevazute de lege;
e) cheltuieli cu ingrijitori pe perioada incapacitatii de munca, daca prin
certificat medical se recomanda acest lucru, insa nu mai mult de salariul minim
pe economie;
2. in caz de deces:
a) cheltuielile de inmormantare, inclusiv piatra funerara, precum si cele
efectuate cu indeplinirea ritualurilor religioase, pe baza documentelor
justificative;
b) cheltuielile de transport al cadavrului, inclusiv cele de imbalsamare,
probate cu documente justificative, de la localitatea unde a avut loc decesul
pana la localitatea in care se face inmormantarea;
c) veniturile nete nerealizate si eventuale alte cheltuieli rezultate in
perioada de la data producerii accidentului si pana la data decesului,
prevazute la pct. 1, daca acestea au fost cauzate de producerea accidentului.
CAP. 3
Avizarea si constatarea pagubelor
Art. 37
Pentru recuperarea pagubelor produse ca urmare a accidentelor de
autovehicule persoanele pagubite se vor adresa societatii de asigurare cu care
detinatorul autovehiculului raspunzator de producerea accidentului a incheiat
asigurarea obligatorie de raspundere civila auto.
Art. 38
(1) In cazul in care cuantumul despagubirilor ca urmare a avarierii ori
distrugerii bunurilor apartinand mai multor persoane in unul si acelasi
accident de autovehicul depaseste la data producerii accidentului limita maxima
prevazuta in actul normativ in vigoare la data producerii accidentului, in care
se cuprind si cheltuielile facute in procesul civil, indiferent de numarul
persoanelor pagubite si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea
pagubei, despagubirile se acorda, in limita acestei sume, fiecarei persoane
pagubite, proportional cu raportul dintre limita maxima si totalul cuantumului
despagubirilor.
(2) In cazul in care cuantumul despagubirilor ca urmare a vatamarilor
corporale sau a decesului mai multor persoane in unul si acelasi accident de
autovehicul depaseste la data producerii accidentului limita maxima prevazuta
in actul normativ in vigoare la data producerii accidentului, in care se
cuprind si cheltuielile facute in procesul civil, indiferent de numarul
persoanelor pagubite si de numarul persoanelor raspunzatoare de producerea
pagubei, despagubirile se acorda in limita acestei sume, proportional cu
prejudiciul suferit de fiecare persoana pagubita, fara insa a se depasi la data
producerii accidentului, pentru fiecare persoana vatamata, limita pe persoana
prevazuta in actul normativ in vigoare la data producerii accidentului.
Art. 39
(1) Incuviintarea cu privire la stabilirea despagubirii pe baza conventiei
dintre asigurati, persoane pagubite si asiguratori se da:
a) pe actele eliberate de autoritatile publice competente sa constate si sa
cerceteze accidentele de autovehicule, pe instiintarea sau pe procesul-verbal
de constatare a pagubelor intocmit de asigurator, de catre detinatorul
autovehiculului, iar in cazul in care despagubirile nu urmeaza sa fie
recuperate potrivit prevederilor art. 58 din Legea nr. 136/1995, si de catre
conducatorul auto raspunzator de producerea pagubei;
b) pe procesul-verbal de constatare a pagubelor intocmit de asigurator, de
catre persoana pagubita (in cazul persoanelor juridice, de reprezentantul
acestora).
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), in cazul persoanelor fizice
incuviintarea poate fi data de sotia (sotul) asiguratului, respectiv a (al)
persoanei pagubite, ori, in caz de imposibilitate a ambilor soti (spitalizare,
deces, detentie, lipsa indelungata din localitate etc.), de oricare dintre
urmatoarele persoane majore: copii, parinti, surori sau frati ai asiguratului,
respectiv ai persoanei pagubite ori ai sotiei (sotului) acestora.
Art. 40
Constatarea pagubelor se efectueaza si in cazurile in care nu s-a primit
inca instiintarea de la asiguratul raspunzator de producerea pagubei, insa
persoanele pagubite se prezinta la asiguratorul acestuia cu dovezi privind
raspunderea asiguratului, cauzele si imprejurarile accidentului.
Art. 41
(1) Procesul-verbal de constatare a pagubelor se semneaza de toate
persoanele care iau parte la intocmirea acestuia.
(2) Eventualele obiectii ale partilor cu privire la pagubele constatate vor
fi mentionate in procesul-verbal sau intr-o anexa la acesta.
(3) Eventualele modificari in cuprinsul procesului-verbal trebuie
certificate sub semnatura acelorasi persoane care l-au semnat.
(4) Daca prin demontarea sau reparatia bunului avariat au rezultat si alte
pagube produse ca urmare a accidentului, ce nu au putut fi constatate initial,
se va intocmi un proces-verbal suplimentar de constatare a pagubelor, cu
participarea acelorasi persoane care au luat parte la constatarea initiala.
Art. 42
Asiguratorii pot acorda despagubiri si in cazul in care persoana pagubita a
procedat la repararea autovehiculului avariat inainte ca asiguratorii sa
efectueze constatarea pagubei, daca imprejurarile si cauzele producerii
evenimentului asigurat, precum si cuantumul pagubei rezulta din actele aflate
la dosar. In asemenea situatii stabilirea marimii avariilor si a cuantumului
pagubelor se va face in baza datelor consemnate in actele autoritatilor publice
competente, a documentatiilor privind costul efectiv al reparatiilor efectuate,
coroborate cu preturile practicate de unitatile de specialitate agreate de
asigurator, a declaratiilor scrise ale pagubitului si ale martorilor si a altor
dovezi prezentate, coroborate cu propriile constatari ale asiguratorului,
rezultate in urma examinarii reparatiilor executate autovehiculului si, dupa
caz, a eventualelor parti componente sau piese avariate inlocuite, precum si cu
investigatiile in legatura cu dinamica accidentului, localizarea acestuia etc.
Si in aceste cazuri datele constatate vor fi consemnate in procesul-verbal de
constatare a pagubelor la autovehicule, care va fi semnat de toate persoanele
care iau parte la intocmirea acestuia.
Art. 43
(1) O data cu plata despagubirii persoana pagubita va mentiona in scris ca
a fost integral despagubita pentru pagubele suferite si ca nu mai are nici o
pretentie de la asigurator in legatura cu paguba respectiva.
(2) In situatia efectuarii platii de catre asigurator direct in contul
bancar al persoanei pagubite, aceasta se considera a fi integral despagubita
daca in termen de 30 de zile de la data platii nu a notificat asiguratorului
eventualele obiectii referitoare la cuantumul despagubirii.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 44
(1) In cazurile in care nu s-a realizat conventia si despagubirile se
stabilesc prin hotarare judecatoreasca, asiguratorul va acorda despagubiri fara
a mai fi necesara incuviintarea asiguratului, in baza hotararii judecatoresti
ramase definitive si investite cu formula executorie, cu respectarea
prevederilor Legii nr. 136/1995 si ale prezentelor norme.
(2) In cazul obligarii la prestatii banesti periodice sumele stabilite in
conditiile prevazute la alin. (1) se vor plati pana la reducerea sau incetarea
starii de nevoie sau a incapacitatii de munca, tinandu-se seama de deciziile de
pensionare, certificatele medicale si de alte dovezi care stabilesc aceste
situatii, cu respectarea limitelor maxime de indemnizare prevazute de
reglementarile in vigoare la data producerii prejudiciului.
Art. 45
In cazul in care dupa plata despagubirilor pentru vatamari corporale,
stabilite prin hotarare a organului de jurisdictie competent, intervine decesul
victimei ca urmare a aceluiasi accident, se pot stabili despagubiri pe baza
conventiei dintre parti pentru cheltuielile prevazute la art. 36 pct. 2.
Art. 46
Conventia dintre asigurati, persoanele pagubite si asiguratori are caracter
total, neconditionat, definitiv si stinge toate pretentiile decurgand din
pagubele care erau sau puteau fi cunoscute la data realizarii conventiei,
pentru pagubele ce s-au acoperit pe aceasta cale, cu exceptia situatiei in care
ulterior platii despagubirii pentru vatamari corporale starea persoanei
pagubite s-a agravat ori a intervenit decesul acesteia, ca urmare a aceluiasi
accident.
Art. 47
Asiguratorii autorizati pentru practicarea asigurarii de raspundere civila
pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule sunt obligati sa
comunice asiguratilor conditiile privind aceasta asigurare, prevazute de
prezentele norme.
Art. 48
Pentru respectarea intereselor asiguratilor Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor, prin atributiile sale, analizeaza si rezolva eventualele
reclamatii primite de la asigurati sau alte persoane fizice si juridice care
apeleaza la serviciile asiguratorilor sau brokerilor de asigurare, putand lua
masuri impotriva nerespectarii conditiilor prevazute in prezentele norme,
potrivit art. 49.
Art. 49
Nerespectarea prevederilor prezentelor norme de catre societatile de
asigurare se sanctioneaza in conditiile si potrivit prevederilor art. 8 si 39
din Legea nr. 32/2000.
Art. 50
Anexele nr. 1, 2, 3a) si 3b) fac parte integranta din prezentele norme.
ANEXA 1
la norme
CRITERII
pentru stabilirea uzurii in cazul pagubelor produse la autovehicule
Art. 1
(1) Pentru stabilirea valorii autovehiculelor la data producerii
evenimentului asigurat, din valoarea de nou a acestora se scade uzura.
(2) Uzura se calculeaza prin aplicarea unui coeficient de uzura asupra
valorii de nou a autovehiculului la data producerii evenimentului asigurat.
(3) Coeficientul de uzura se stabileste in functie de gradul de
intrebuintare (parcurs) a autovehiculului, exprimat in kilometri, precum si de
vechimea in exploatare, exprimata in unitati de timp (ani), diferentiata pe
categorii de autovehicule, potrivit tabelelor coeficientilor de uzura nr. 1 si
2.
(4) Pentru stabilirea coeficientului de uzura a unui autovehicul sunt
necesare:
a) data introducerii in exploatare de nou a autovehiculului respectiv,
mentionata in documentele de identificare a acestuia (carte de identitate,
certificat de inmatriculare etc.) sau, in lipsa, anul de fabricatie de pe placa
de origine a autovehiculului;
b) parcursul in kilometri realizat de autovehiculul respectiv de la data
introducerii lui in exploatare de nou si pana la data producerii evenimentului
asigurat.
Art. 2
(1) Pentru autovehiculele la care se cunosc datele mentionate la art. 1
alin. (4), pentru stabilirea coeficientului de uzura a autovehiculului avariat
se cauta in tabelul coeficientilor de uzura linia corespunzatoare vechimii in
exploatare (in ani) si coloana corespunzatoare starii de intretinere medie
(determinata pentru un parcurs mediu anual de 10.000 km), la intersectia carora
se va gasi coeficientul de uzura respectiv.
(2) In cazul in care exista diferente intre parcursul real si cel rezultat
utilizandu-se media anuala, coeficientul corespunzator starii de intretinere
medie se va corecta cu 0,6% pentru fiecare 1.000 km*), fara a putea depasi
coeficientii corespunzatori starilor de intretinere buna sau satisfacatoare.
-----------
*) Corectia se va face prin adunare, daca parcursul real este mai mare de
10.000 km/an, ori prin scadere, daca este mai mic.
Art. 3
(1) Pentru autovehiculele la care nu se cunoaste parcursul (km) realizat
pana la data producerii evenimentului asigurat sau acesta nu este in
concordanta cu starea tehnica a autovehiculului respectiv, coeficientul de
uzura a autovehiculului avariat se stabileste in functie de vechimea in
exploatare si starea de intretinere a acestuia, prevazute in tabelele
coeficientilor de uzura nr. 1 si 2.
(2) Starea de intretinere a unui autovehicul se clasifica in: buna, medie
si satisfacatoare.
(3) Stabilirea starii de intretinere a autovehiculului se face potrivit
starii acestuia dinainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza
criteriilor de mai jos:
a) stare de intretinere buna
Autovehiculul prezinta: integritatea elementelor caroseriei, barelor de
protectie si capacelor de roti; vopseaua intacta, fara exfolieri sau urme
aparente de rugina a tablei; tapiteria fara pete, urme de uzura prematura sau
rupturi; cauciucuri uzate uniform, fara sa prezinte uzuri accentuate pe
flancuri ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul fara
scurgeri de ulei pe partile laterale sau pe capotajele interioare ale spatiului
afectat acestuia;
b) stare de intretinere medie
Autovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie sau
capacelor de roti pana la 10 dm^2 insumat pe intreaga suprafata exterioara;
degradari ale vopselei in ceea ce priveste luciul, cu urme de rugina aparenta
pe o suprafata totala pana la 10 dm^2, cu exfolieri pe o suprafata totala pana
la 0,5 cm^2 sau orice alte zgarieturi; pete pe tapiteria scaunelor;
c) stare de intretinere satisfacatoare
Autovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie si
capacelor de roti mai mari de 10 dm^2 insumat pe intreaga suprafata exterioara;
degradari ale vopselei, pierderea totala a luciului, cu exfolieri pe o
suprafata totala mai mare de 0,5 cm^2, cu urme pronuntate de rugina aparenta si
zgarieturi; tapiteria deteriorata si murdara; cauciucurile uzate neuniform, cu
accentuari pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al
directiei; motorul cu urme de ulei pe partile superioare si laterale ca urmare
a scurgerilor la capacul distributiei, al chiulasei sau pe langa garniturile de
etansare; joc mare la volanul directiei.
(4) Cunoscand data introducerii in exploatare de nou si starea sa de
intretinere justificata tehnic, pentru stabilirea coeficientului de uzura a
autovehiculului avariat se cauta in tabelul coeficientilor de uzura linia
orizontala corespunzatoare vechimii in exploatare (in ani) a acestuia si se
stabileste un coeficient de uzura cuprins intre cei corespunzatori starii de
intretinere buna si satisfacatoare.
Art. 4
(1) Pentru autovehiculele care aveau executate inainte de data producerii
evenimentului asigurat reparatii curente, inclusiv inlocuiri ale partilor
componente sau ale pieselor originale, pentru mentinerea starii tehnice
corespunzatoare a autovehiculului stabilirea coeficientului de uzura se face pe
baza relatiei:
Ur = U x K,
in care:
Ur = coeficientul de uzura recalculat a autovehiculului;
U = coeficientul de uzura rezultat din tabelele coeficientilor de uzura, in
baza datelor mentionate mai sus;
(A - a)
K = coeficientul de corectie a uzurii -------,
A
in care:
A = valoarea de nou a autovehiculului avariat;
a = costul total al reparatiilor curente, inclusiv al inlocuirilor de parti
componente sau de piese originale executate inainte de data producerii
evenimentului asigurat, exclusiv cele efectuate ca urmare a unor accidente sau
a unor defecte de fabricatie, pentru mentinerea sau imbunatatirea starii
tehnice corespunzatoare a autovehiculului, in baza documentatiilor privind
costul efectiv al acestora.
(2) Nu se pot lua in calcul coeficienti de uzura inferiori coeficientilor
minimali sau superiori celor maximali, pentru vechimea in exploatare, parcursul
realizat si starea de intretinere a autovehiculului avariat, prevazuti in
tabelele coeficientilor de uzura nr. 1 si 2.
TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 1
pentru autovehiculele a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3,5 t
si pentru cele al caror numar de locuri pe scaune nu este mai mare de 9
____________________________________________________________________
Coeficientul de uzura (%)
_________________________________________________________
Ani Stare de Stare de Stare de
intretinere intretinere intretinere
buna medie satisfacatoare
____________________________________________________________________
1 0 4 6
_________________________________________________________
5 9 13
____________________________________________________________________
2 12 18 28
_________________________________________________________
18 28 35
____________________________________________________________________
3 23 33 40
_________________________________________________________
26 37 45
____________________________________________________________________
4 30 42 50
_________________________________________________________
34 45 53
____________________________________________________________________
5 37 48 56
_________________________________________________________
41 52 59
____________________________________________________________________
6 45 55 62
_________________________________________________________
48 58 65
____________________________________________________________________
7 51 62 69
_________________________________________________________
53 65 72
____________________________________________________________________
8 56 67 75
_________________________________________________________
58 70 78
____________________________________________________________________
9 60 72 80
_________________________________________________________
61 73 82
____________________________________________________________________
10 62 74 84
_________________________________________________________
63 75 85
____________________________________________________________________
peste 10 63 75 85
____________________________________________________________________
NOTA:
Coeficientii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt
stabiliti diferentiat pe acesti ani, pentru jumatate de an si pentru un an
intreg de vechime.
TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 2
pentru autovehiculele a caror masa totala maxima autorizata depaseste 3,5 t si
pentru cele al caror numar de locuri pe scaune este mai mare de 9
____________________________________________________________________
Coeficientul de uzura (%)
_________________________________________________________
Ani Stare de Stare de Stare de
intretinere intretinere intretinere
buna medie satisfacatoare
____________________________________________________________________
1 0 5 7
_________________________________________________________
6 10 15
____________________________________________________________________
2 12 20 27
_________________________________________________________
18 25 34
____________________________________________________________________
3 23 30 39
_________________________________________________________
28 35 44
____________________________________________________________________
4 33 40 48
_________________________________________________________
37 45 52
____________________________________________________________________
5 41 49 56
_________________________________________________________
44 52 60
____________________________________________________________________
6 47 55 63
_________________________________________________________
50 58 65
____________________________________________________________________
7 53 60 68
_________________________________________________________
55 64 70
____________________________________________________________________
8 58 66 72
_________________________________________________________
60 68 74
____________________________________________________________________
9 63 70 76
_________________________________________________________
65 71 77
____________________________________________________________________
10 66 73 79
_________________________________________________________
67 74 80
____________________________________________________________________
11 68 75 82
_________________________________________________________
69 76 83
____________________________________________________________________
12 70 77 84
_________________________________________________________
71 78 85
____________________________________________________________________
peste 12 71 78 85
____________________________________________________________________
NOTA:
Coeficientii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt
stabiliti diferentiat pe acesti ani, pentru jumatate de an si pentru un an
intreg de vechime.
ANEXA 2
la norme
NIVELUL
primelor de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru pagube produse
tertilor prin accidente de autovehicule pentru anul 2002
I*). In cazul persoanelor care detin autovehicule inmatriculate in Romania
- lei -
________________________________________________________________________________
Felul 1 ianuarie - 1 ianuarie - 1 iunie -
autovehiculului 31 decembrie 31 mai 31 decembrie
___________________________________________________________
persoane persoane persoane persoane persoane persoane
fizice juridice fizice juridice fizice juridice
________________________________________________________________________________
1. Autoturisme
(inclusiv
autoturisme de teren
si automobile mixte
a caror masa totala
maxima autorizata nu
depaseste 3,5 t),
autosanitare,
autorulote, avand
capacitatea
cilindrica de:
a) pana la 1.200 cm^3 635.000 756.000 271.000 320.000 364.000
436.000
b) intre 1.201 - 727.000 940.000 304.000 395.000 423.000
545.000
1.400 cm^3
c) intre 1.401 - 868.000 1.269.000 371.000 540.000 497.000
729.000
1.600 cm^3
d) intre 1.601 - 947.000 1.381.000 405.000 587.000 542.000
794.000
1.800 cm^3
e) intre 1.801 - 1.220.000 1.663.000 507.000 699.000 713.000
964.000
2.000 cm^3
f) peste 2.000 cm^3 1.458.000 2.014.000 612.000 853.000 846.000
1.161.000
________________________________________________________________________________
2. Autovehicule
pentru transport
de persoane
(inclusiv
autospecializate
pentru transport de
persoane):
a) avand cel putin
10, dar nu mai mult
de 17 locuri
exclusiv pe scaune,
inclusiv cel al
conducatorului 1.933.000 2.290.000 810.000 954.000 1.123.000
1.336.000
b) avand cel putin
18 locuri pe scaune,
inclusiv cel al
conducatorului 3.500.000 4.152.000 1.458.000 1.735.000 2.042.000
2.417.000
c) tramvaie,
troleibuze 3.328.000 1.386.000
1.942.000
________________________________________________________________________________
3. Motocicluri cu
sau fara atas 509.000 832.000 217.000 342.000 292.000
490.000
________________________________________________________________________________
4. Tractoare rutiere
avand puterea
motorului de:
a) pana la 45 CP
inclusiv 429.000 429.000 178.000 178.000 251.000
251.000
b) peste 45 CP 2.077.000 2.077.000 874.000 874.000 1.203.000
1.203.000
________________________________________________________________________________
5. Alte autovehicule
decat cele
mentionate la
pct. 1 - 4, a caror
masa totala maxima
autorizata este de:
a) pana la 2.300 kg 1.261.000 1.816.000 532.000 761.000 729.000
1.055.000
b) intre 2.301 - 1.983.000 2.497.000 832.000 1.044.000 1.151.000
1.453.000
3.500 kg
c) intre 3.501 - 2.710.000 3.121.000 1.151.000 1.300.000 1.559.000
1.821.000
7.500 kg
d) intre 7.501 - 3.328.000 4.152.000 1.386.000 1.735.000 1.942.000
2.417.000
16.000 kg
e) peste 16.000 kg 4.152.000 5.400.000 1.735.000 2.260.000 2.417.000
3.140.000
________________________________________________________________________________
*) a) Primele de asigurare se platesc numai pentru autovehicule. Pentru
remorci, semiremorci si atase nu se platesc prime de asigurare.
b) Primele de asigurare prevazute mai sus se platesc si pentru fiecare
numar de circulatie de proba.
c) Pentru persoanele cu deficiente locomotorii, detinatori de motocicluri
si de autoturisme adaptate infirmitatii lor, inclusiv pentru cele primite de
acestia in folosinta, primele de asigurare se reduc cu 50% .
d) Primele de asigurare aferente perioadelor stabilite mai sus se incaseaza
in cuantumul prevazut, fara a fi posibila fractionarea acestuia, cu exceptia
cazurilor prevazute la art. 5 alin. (2) din norme.
e) Pentru toate autovehiculele care nu sunt mentionate expres la pct. 1 se
vor aplica tarifele de la pct. 5 (autoutilitare, autofurgoane, autocamioane,
autospeciale).
II*). In cazul persoanelor care intra pe teritoriul Romaniei cu
autovehicule inmatriculate in strainatate, dar neasigurate sau ale caror
asigurari expira in perioada in care se afla pe teritoriul Romaniei
- lei -
________________________________________________________________________________
Prima de asigurare pentru fiecare
luna
sau fractiune de luna, in perioada
Felul autovehiculului 1 ianuarie - 31 decembrie 2002,
pentru
fiecare autovehicul inmatriculat in
strainatate
________________________________________________________________________________
1. Autoturisme 1.716.000
2. Motocicluri 661.000
3. Alte autovehicule decat autoturisme
si motocicluri 4.224.000
________________________________________________________________________________
*) Primele de asigurare se platesc numai pentru autovehicule. Pentru
remorci, semiremorci si atase nu se platesc prime de asigurare.
ANEXA 3a)
la norme
SOCIETATEA ...................................
TRIMESTRUL .............................. 2002
PERSOANE FIZICE
A. Prime incasate, cumulat de la inceputul anului de subscriere
................. mii lei
B.
________________________________________________________________________________
Nr. Numar Numar de Despagubiri platite, Numar de Rezerva
crt. de contracte, daune cumulat de la daune aferenta
B(1) cumulat de la avizate, inceputul anului nelichidate, daunelor
inceputul cumulat (mii lei) cumulat
nelichidate
anului de de la B(4) de la (mii lei)
subscriere inceputul _____________________ inceputul B(6)
B(2) anului Vatamari Daune anului
B(3) corporale materiale B(5)
________________________________________________________________________________
1.a)
________________________________________________________________________________
1.b)
________________________________________________________________________________
1.c)
________________________________________________________________________________
1.d)
________________________________________________________________________________
1.e)
________________________________________________________________________________
1.f)
________________________________________________________________________________
2.a)
________________________________________________________________________________
2.b)
________________________________________________________________________________
2.c)
________________________________________________________________________________
3.
________________________________________________________________________________
4.a)
________________________________________________________________________________
4.b)
________________________________________________________________________________
5.a)
________________________________________________________________________________
5.b)
________________________________________________________________________________
5.c)
________________________________________________________________________________
5.d)
________________________________________________________________________________
5.e)
________________________________________________________________________________
II.1.
________________________________________________________________________________
II.2.
________________________________________________________________________________
II.3.
________________________________________________________________________________
TOTAL:
________________________________________________________________________________
ANEXA 3b)
SOCIETATEA ..............................
TRIMESTRUL ......................... 2002
PERSOANE JURIDICE
A. Prime incasate, cumulat de la inceputul anului de subscriere
................. mii lei
B.
________________________________________________________________________________
Nr. Numar de Numar de Despagubiri platite, Numar de Rezerva
crt. contracte, daune cumulat de la daune aferenta
B(1) cumulat de avizate, inceputul anului nelichidate, daunelor
la inceputul cumulat (mii lei) cumulat
nelichidate
anului de de la B(4) de la (mii lei)
subscriere inceputul _____________________ inceputul B(6)
B(2) anului Vatamari Daune anului
B(3) corporale materiale B(5)
________________________________________________________________________________
1.a)
________________________________________________________________________________
1.b)
________________________________________________________________________________
1.c)
________________________________________________________________________________
1.d)
________________________________________________________________________________
1.e)
________________________________________________________________________________
1.f)
________________________________________________________________________________
2.a)
________________________________________________________________________________
2.b)
________________________________________________________________________________
2.c)
________________________________________________________________________________
3.
________________________________________________________________________________
4.a)
________________________________________________________________________________
4.b)
________________________________________________________________________________
5.a)
________________________________________________________________________________
5.b)
________________________________________________________________________________
5.c)
________________________________________________________________________________
5.d)
________________________________________________________________________________
5.e)
________________________________________________________________________________
II.1.
________________________________________________________________________________
II.2.
________________________________________________________________________________
II.3.
________________________________________________________________________________
TOTAL:
________________________________________________________________________________