ORDIN Nr. 823
din 15 august 2006
pentru aprobarea
procedurilor de codificare a atentionarilor si avertizarilor meteorologice si a
avertizarilor si alertelor hidrologice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 795 din 21 septembrie 2006
In baza prevederilor art. 6 lit. g) şi ale art. 9 din
Legea nr. 139/2000 privind activitatea de meteorologie, cu modificările şi
completările ulterioare, ale art. 3 alin. 2 lit. d) şi e) din Legea nr.
216/2004 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale de Meteorologie,
în temeiul prevederilor art. 3 alin. 2 lit. c) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei
Naţionale „Apele Române", aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003,
cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 1, art. 3 lit. a) şi
ale art. 4 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004
privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (8) din Hotărârea Guvernului
nr. 408/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 9
alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 604/2003, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul mediului şi gospodăririi apelor şi
ministrul administraţiei şi internelor emit
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Procedura de codificare a
atenţionărilor şi avertizărilor meteorologice care se emit în cazul producerii
de fenomene meteorologice periculoase la scară naţională sau regională,
prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Procedura de codificare a
avertizărilor şi alertelor hidrologice care se emit în cazul producerii de
fenomene hidrologice periculoase la scară naţională sau regională, prevăzută în
anexa nr. 2.
Art. 3. - Se aprobă fluxul informaţional operativ
pentru transmiterea avertizărilor meteorologice şi hidrologice, prevăzut în
anexa nr. 3.
Art. 4. - Structurile de la nivel central şi local,
implicate în managementul situaţiilor de urgenţă în caz de inundaţii, fenomene
meteorologice periculoase, accidente la construcţii hidrotehnice şi poluări
accidentale, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă orice dispoziţii contrare.
Art. 6. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
ANEXA Nr. 1
PROCEDURĂ DE CODIFICARE
a atenţionărilor şi avertizărilor meteorologice care
se emit în cazul
producerii de fenomene meteorologice periculoase la scară naţională sau
regională
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta procedură se aplică pentru
fenomenele atmosferice prognozate pe scurtă şi medie durată şi a căror evoluţie
potenţial periculoasă va începe în cel puţin 12 ore şi poate dura până la 3-4
zile, în medie.
(2) Acelaşi cod de culori
(verde, galben, portocaliu şi roşu) se foloseşte şi în cazul fenomenelor
atmosferice prognozate pe foarte scurtă durată (anticipaţie de la una până la 6
ore).
Art. 2. - In situaţiile în care sunt prognozate
fenomene meteorologice periculoase, Administraţia Naţională de Meteorologie
emite atenţionare sau avertizare meteorologică, după caz, în care se prezintă
succint fenomenul, intensitatea, zonele care pot fi afectate, momentul probabil
al începerii acestuia şi durata.
Art. 3. - Atenţionările şi avertizările meteorologice
de tip „nowcasting" se emit în cazul fenomenelor atmosferice prognozate pe
foarte scurtă durată (anticipaţie de la una până la 6 ore) şi se referă în
general la vânt puternic, ploi importante cantitativ, descărcări electrice
frecvente şi căderi de grindină.
Art. 4. - (1) Atenţionările şi avertizările
meteorologice constau într-un mesaj de tip text, însoţit de o hartă la nivel
naţional, cu menţionarea regiunilor/judeţelor ce urmează să fie posibil
afectate, cu precizarea intensităţii fenomenului pentru fiecare regiune/judeţ,
precum şi a intervalului de prognoză.
(2) Fiecare judeţ va fi colorat în verde, galben,
portocaliu sau roşu, după nivelul de avertizare necesar.
(3) Actualizarea culorilor se va face zilnic, în
funcţie de durata şi de severitatea fenomenului meteorologic semnalat.
Art. 5. - Fenomenele meteorologice ce intră sub
incidenţa acestui cod sunt:
a) vânt puternic (cu intensificări);
b) ploi importante cantitativ;
c) ninsori abundente şi polei;
d) descărcări electrice
frecvente;
e) caniculă (valori de temperatură egale sau mai mari
de 35°C);
f) ger (valori de temperatură sub - 10°C).
Art. 6. - (1) Codul verde nu indică nicio precauţie
particulară pentru perioada imediat următoare, dar nu implică o vreme frumoasă
sau neapariţia în următoarele zile a unor fenomene meteorologice periculoase ce
pot perturba diverse activităţi.
(2) Codul galben se va folosi pentru fenomene
meteorologice temporar periculoase pentru anumite activităţi, dar altfel
obişnuite pentru perioada respectivă sau zona specificată. Se recomandă
urmărirea periodică a evoluţiei fenomenelor meteorologice pentru detalii cu
privire la intensitatea fenomenelor în zilele următoare.
(3) Codul portocaliu se aplică acelor fenomene
meteorologice prevăzute a fi periculoase, cu un grad de intensitate mare.
(4) Codul roşu se aplică acelor fenomene meteorologice
prevăzute a fi periculoase, cu un grad de intensitate foarte mare şi cu efecte
dezastruoase.
Art 7. - (1) Codul galben este
similar unei atenţionări meteorologice.
(2) Codul portocaliu şi codul roşu vor fi similare unei
avertizări meteorologice, iar buletinele meteorologice emise de două ori pe zi
(dimineaţa şi la prânz) explicitează fenomenele atmosferice de la codurile
portocaliu şi roşu, precizând evoluţia fenomenelor specificate, acoperirea
spaţială a acestora, intensitatea şi durata lor.
CAPITOLUL II
Conţinutul şi semnificaţia mesajelor de avertizare
meteorologică în cazul producerii de fenomene meteorologice periculoase la
scară naţională sau regională

Art. 8. - Consecinţele (efectele) posibile ale
mesajelor de avertizare în cazul vântului puternic pot fi următoarele:
1. Cod portocaliu:
a) întreruperi ale curentului electric şi ale
legăturilor de comunicaţii pe durate relativ importante;
b) acoperişurile şi coşurile caselor pot fi avariate;
c) se pot rupe ramuri, crengi de copaci;
d) circulaţia rutieră poate fi perturbată, îndeosebi
pe rutele secundare şi în zonele forestiere;
e) funcţionarea infrastructurii zonelor de schi şi
transport pe cablu poate fi perturbată.
2. Cod roşu:
a) avertizare de furtună foarte puternică;
b) întreruperile de electricitate şi de comunicaţii pot
fi de lungă durată;
c) se pot aştepta pagube numeroase şi importante
pentru locuinţe, parcuri şi zone agricole;
d) zonele împădurite pot fi puternic afectate;
e) circulaţia rutieră poate deveni foarte dificilă pe
zone extinse;
f) transportul aerian, feroviar şi maritim poate fi
serios perturbat;
g) funcţionarea infrastructurii zonelor de schi şi
transport pe cablu poate fi complet perturbată.

Art. 9. - Consecinţele (efectele) posibile ale
mesajelor de avertizare în cazul ploilor importante cantitativ pot fi
următoarele:
1. Cod portocaliu:
a) se prevăd precipitaţii intense ce pot afecta
activităţile socioeconomice;
b) sunt posibile inundaţii importante în zone cu risc
ridicat de inundaţie, în bazinele hidrografice ale zonelor respective;
c) se pot produce cantităţi importante de precipitaţii
în timp scurt, ce pot local provoca viituri pe râurile mici şi scurgeri pe
versanţi;
d) risc de deversare a reţelelor de canalizare;
e) condiţiile de circulaţie rutieră pot deveni
dificile pe drumurile secundare şi se pot produce perturbări ale transportului
feroviar;
f) se pot produce întreruperi ale alimentării cu
energie electrică.
2. Cod roşu:
a) se anticipează precipitaţii foarte intense ce pot
afecta activităţile socioeconomice pe o durată de câteva zile;
b) sunt posibile inundaţii deosebit de importante,
inclusiv în zonele cu risc scăzut de inundaţii şi în bazinele hidrografice ale
zonelor respective;
c) se pot produce acumulări foarte importante de
precipitaţii pe intervale scurte de timp, ce pot provoca local viituri rapide
pe râurile mici şi scurgeri pe versanţi;
d) condiţiile de circulaţie rutieră pot deveni foarte
dificile;
e) risc ridicat de deversare a reţelei de canalizare;
f) se pot produce întreruperi de durată ale
alimentării cu energie electrică.

Art. 10. - Consecinţele (efectele) posibile ale
mesajelor de avertizare în cazul fenomenelor de ninsori abundente şi polei pot
fi următoarele:
1. Cod portocaliu:
a) sunt aşteptate căderi de zăpadă sau depuneri de
polei în cantităţi importante pentru regiunea respectivă;
b) circulaţia poate deveni rapid foarte dificilă în
întreaga reţea, dar mai ales în sectorul forestier, unde arborii dezrădăcinaţi
pot accentua dificultăţile semnalate;
c) riscurile de accidente sunt mari;
d) unele distrugeri pot afecta reţelele de
electricitate şi de telefonie.
2. Cod roşu:
a) sunt aşteptate căderi importante de zăpadă sau
depuneri masive de polei, ce pot afecta grav activităţile umane şi viaţa
economică;
b) circulaţia riscă să devină rapid impracticabilă în
întreaga reţea (rutieră, feroviară şi maritimă);
c) distrugeri importante pot afecta reţelele de
electricitate şi de telefonie, timp de mâi multe zile;
d) există posibilitatea producerii de perturbări
foarte grave ale transportului aerian şi feroviar.

Art. 11. - Consecinţele (efectele) posibile ale
mesajelor de avertizare în cazul caniculei pot fi următoarele:
1. Cod portocaliu:
a) creşterea temperaturii poate pune în pericol
persoanele în vârstă, persoanele cu handicap, persoanele care suferă de maladii
cronice sau tulburări mentale, persoanele care iau medicamente cu regularitate,
precum şi persoanele izolate;
b) atenţie suplimentară pentru sportivi şi copii, dar
şi pentru persoanele care lucrează în aer liber.
2. Cod roşu:
a) sunt afectate toate persoanele, chiar şi cele cu o
stare de sănătate bună;
b) creşterea temperaturii poate pune în mare pericol
persoanele în vârstă, persoanele cu handicap, persoanele care suferă de maladii
cronice sau tulburări mentale, persoanele care iau medicamente cu regularitate,
precum si persoanele izolate;
c) atenţie maxima pentru sportivi şi copii, dar şi
pentru persoanele care lucrează în aer liber.

Art. 12. - Consecinţele (efectele) posibile ale
mesajelor de avertizare în cazul descărcărilor electrice pot fi următoarele:
1. Cod portocaliu:
a) furtunile intense însoţite de descărcări electrice
pot provoca local pagube importante;
b) locuinţele şubrede şi instalaţiile improvizate pot
suferi pagube importante;
c) în situaţii de furtuni asociate cu descărcări
electrice, subsolurile şi punctele joase ale locuinţelor pot fi inundate rapid;
d) trăsnetele neînsoţite de precipitaţii pot provoca
incendii de pădure.
2. Cod roşu:
a) fenomenele electrice numeroase şi foarte violente
pot provoca local pagube importante;
b) pericolul este maxim pentru locuinţe, parcuri, zone
agricole şi plantaţii (pomi fructiferi, viţă-de-vie etc);
c) zonele forestiere pot suferi local pagube foarte
importante şi pot izbucni incendii spontane ca urmare a trăsnetelor frecvente;
d) locuinţele şubrede şi instalaţiile improvizate pot
fi puse în real pericol şi pot fi uşor distruse;
e) în situaţii de furtuni asociate cu descărcări
electrice, subsolurile şi punctele joase ale locuinţelor pot fi inundate rapid
în zonele râurilor mici şi mijlocii.

Art. 13. - Consecinţele (efectele) posibile ale
mesajelor de avertizare în cazul gerului pot fi următoarele:
1. Cod portocaliu:
a) gerul (frigul puternic) poate pune în pericol
persoanele vulnerabile sau izolate, mai ales persoanele în vârstă, cele cu
handicap, cele care suferă de boli cardiovasculare, respiratorii, endocrine sau de diferite patologii oculare, persoanele care au probleme
ale sistemului nervos sau sindromul Raynaud;
b) este necesară o supraveghere specială a copiilor;
c) în cazuri cu sensibilitate ridicată la ger (zona
buzelor şi a mâinilor), trebuie consultat un farmacist;
d) unele tipuri de medicamente pot avea
contraindicaţii de a fi luate în caz de frig puternic şi este necesar să se
consulte medicul;
e) sportivii şi unele persoane care lucrează în aer
liber trebuie să acorde atenţie sporită hipotermiei şi agravării simptomelor
preexistente.
2. Cod roşu:
a) orice persoană este ameninţată, chiar şi persoanele
cu o stare de sănătate bună;
b) pericolul este mai mare şi poate fi major pentru
persoanele vulnerabile sau izolate, mai ales pentru cele în vârstă, cele cu
handicap, cele ce suferă de boli cardiovasculare, respiratorii, endocrine sau
de diferite patologii oculare, persoanele care au probleme ale sistemului
nervos sau sindromul Raynaud;
c) este necesară o supraveghere specială a copiilor;
d) în cazuri de sensibilitate
ridicată la ger (zona buzelor şi a mâinilor), trebuie consultat de urgenţă un
farmacist;
e) unele tipuri de medicamente pot avea
contraindicaţii de a fi luate în caz de frig puternic şi, în consecinţă, este
necesar să se ceară sfatul medicului;
f) sportivii şi persoanele care lucrează în aer liber
trebuie să acorde atenţie sporită hipotermiei şi agravării simptomelor
preexistente, astfel frisoanele şi amorţirea extremităţilor constituie semne de
alarmă.
ANEXA Nr. 2
PROCEDURĂ DE CODIFICARE
a avertizărilor şi alertelor hidrologice care se
emit în cazul producerii de fenomene hidrologice periculoase la scară naţională sau regională
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - In situaţiile în care sunt prognozate
depăşiri ale cotelor de apărare pe Dunăre şi râuri interioare, precum şi
scurgeri importante pe versanţi, torenţi, văi nepermanente, pâraie, Institutul
Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor emite avertizare hidrologică sau
alertă hidrologică, după caz, în care se prezintă succint fenomenul, intensitatea,
efectele posibile, zonele care pot fi afectate, momentul probabil al începerii
acestuia şi durata, cu indicarea probabilităţii de producere a fenomenelor
periculoase.
Art. 2. - (1) Avertizarea hidrologică se emite atunci
când se prevede posibilitatea depăşirii cotelor de apărare sau posibilitatea
producerii altor fenomene hidrologice periculoase (scurgeri importante pe
versanţi, torenţi, văi nepermanente, pâraie), pe baza prognozelor
meteorologice.
(2) Alerta hidrologică se
emite atunci când se prevede depăşirea iminentă a cotelor de apărare şi/sau
producerea altor fenomene hidrologice periculoase (scurgeri importante pe
versanţi, torenţi, văi nepermanente, pâraie), pe baza prognozelor meteorologice
şi a stării râurilor.
(3) Când informaţia meteorologică şi hidrologică
permite prognoza maximelor de viitură peste cotele de apărare, pe baza
precipitaţiilor care au depăşit pragurile critice şi/sau a topirii bruşte a
stratului de zăpadă, a precipitaţiilor prognozate, a propagării viiturilor şi a
altor cauze, se elaborează prognoza inundaţiilor.
Art. 3. - (1) Mesajele de avertizare sau alertă
hidrologică sunt emise cu un anumit timp de anticipare, care permite factorilor
de decizie în domeniul gestionării situaţiilor de urgenţă să ia măsurile
necesare de apărare a vieţii şi bunurilor oamenilor, precum şi a altor
obiective socioeconomice.
(2) Timpul de anticipare este de minimum 24 de ore
pentru cursurile de apă care reacţionează rapid la ploile căzute şi de minimum
2-3 zile pentru cursurile de apă care reacţionează mai lent la ploile căzute
sau în cazul propagării viiturilor formate în zonele superioare ale bazinului
hidrografic.
Art. 4. - Avertizările sau alertele hidrologice sunt
emise pe baza prognozei hidrologice de evoluţie a debitelor şi nivelurilor
corespunzătoare pe râurile monitorizate prin reţeaua naţională de staţii
hidrometrice.
Art. 5. - (1) Mesajul de avertizare sau alertă
hidrologică se exprimă într-o formă clară, inteligibilă atât la nivelul
factorilor de decizie, cât şi al populaţiei.
(2) Conţinutul şi formatul mesajului de avertizare
hidrologică sunt reglementate prin prezenta metodologie.
Art. 6. - Institutul Naţional de Hidrologie şi
Gospodărirea Apelor, prin Centrul Naţional de Prognoze Hidrologice, emite
avertizări sau alerte hidrologice de inundaţii în situaţii meteorologice
deosebite sau la prognozarea acestora de către Administraţia Naţională de
Meteorologie.
CAPITOLUL II
Conţinutul şi semnificaţia mesajelor de avertizare
sau alertă hidrologică
Art. 7. - (1) Avertizările sau
alertele hidrologice constau dintr-un mesaj de tip text, însoţit de o hartă la
nivel naţional, cu specificarea arealelor/sectoarelor de râu ce urmează să fie
posibil afectate de creşteri semnificative de niveluri/debite, cu precizarea
intensităţii fenomenului pentru fiecare areal/sector de râu, precum şi a
intervalului de prognoză.
(2) Atunci când sunt prevăzute scurgeri importante pe
versanţi, torenţi, văi nepermanente, pâraie, care nu pot fi marcate pe hartă
prin sectoare de râu, se vor marca arealele în care
sunt posibile astfel de fenomene.
(3) Harta la nivel naţional va fi detaliată la nivel
local de către serviciile hidrologice din cadrul direcţiilor de ape ale
Administraţiei Naţionale „Apele Române", în funcţie de gradul de detaliere
al informaţiei meteorologice şi hidrologice disponibile la momentul elaborării
prognozei hidrologice şi/sau de gradul de severitate al fenomenului prognozat.
Art. 8. - Pentru marcarea intensităţii fenomenului de
producere de viituri corespunzător unui areal sau unui sector de râu se vor
folosi următoarele coduri de culori:
a) galben: risc de
viituri sau creşteri rapide ale nivelului apei, neconducând la pagube
semnificative, dar care necesită o vigilenţă sporită în cazul desfăşurării unor
activităţi sezoniere şi/sau expuse la inundaţii;
b) portocaliu: risc de
viituri generatoare de revărsări importante, susceptibile de a avea impact
semnificativ asupra vieţii colectivităţilor şi siguranţei bunurilor şi
persoanelor;
c) roşu: risc de viituri majore. Ameninţare directă
şi generalizată asupra siguranţei persoanelor şi bunurilor.'
Art. 9. - Codurilor de culori menţionate la art. 8 le
corespund situaţiile prezentate în Regulamentul privind gestionarea situaţiilor
de urgenţă generate de inundaţii, fenomene meteorologice periculoase, accidente
la construcţii hidrotehnice şi poluări accidentale (aprobat prin Ordinul
ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului mediului şi
gospodăririi apelor nr. 638/420/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 455 din 30
mai 2005), secţiunea B „Stabilirea pragurilor de apărare", după cum
urmează:
a) galben corespunde
situaţiei de atenţie [conform art. 28 alin. (3)
lit. a) din regulament];
b) portocaliu corespunde
situaţiei de inundaţie
[conform art. 28 alin. (3) lit. b) din regulament];
c) roşu corespunde situaţiei de pericol [conform art. 28 alin. (3) lit. c) din regulament].
Art. 10. - Avertizările sau alertele hidrologice se
reînnoiesc de fiecare dată când situaţia impune modificarea
codului de culoare.
ANEXA Nr. 3
FLUXUL INFORMAŢIONAL OPERATIV
pentru transmiterea avertizărilor meteorologice şi
hidrologice
Art. 1. - Avertizările meteorologice care se emit în
cazul producerii de fenomene meteorologice periculoase la scară naţională se
transmit de către Administraţia Naţională de Meteorologie la Centrul Operativ
pentru Situaţii de Urgenţă al Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor.
Art. 2. - Avertizările hidrologice care se emit în
cazul producerii de fenomene hidrologice periculoase la scară naţională se
transmit de către Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărirea Apelor la
Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă al Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor şi la Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă al
Administraţiei Naţionale „Apele Române".
Art. 3. - Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă
al Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor transmite, cu maximă
operativitate, avertizările meteorologice şi hidrologice, care se emit în cazul
producerii de fenomene meteorologice şi hidrologice periculoase la scară
naţională, la Ministerul Administraţiei şi Internelor - Direcţia generală
pentru relaţii cu prefecturile, la comitetele judeţene pentru situaţii de
urgenţă şi către mass-media.
Art. 4. - Comitetele judeţene
pentru situaţii de urgenţă transmit avertizările meteorologice şi hidrologice,
care se emit în cazul producerii de fenomene meteorologice şi hidrologice
periculoase la scară naţională, prin intermediul centrelor operaţionale ale
inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă la comitetele locale pentru
situaţii de urgenţă (primării).
Art. 5. - Avertizările meteorologice care se emit în
cazul producerii de fenomene meteorologice periculoase la scară regională se
transmit de centrele meteorologice regionale (CMR) la centrele operaţionale ale
inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă.
Art. 6. - Avertizările hidrologice care se emit în
cazul producerii de fenomene hidrologice periculoase la scară regională se
transmit de direcţiile apelor la centrele operaţionale ale inspectoratelor
judeţene pentru situaţii de urgenţă.
Art. 7. - Centrele operaţionale ale inspectoratelor
judeţene pentru situaţii de urgenţă au obligaţia de a transmite avertizările
meteorologice şi hidrologice, care se emit în cazul producerii de fenomene
meteorologice şi hidrologice periculoase la scară regională, la comitetele
locale pentru situaţii de urgenţă (primării) din zonele potenţial afectabile.
Art. 8. - Comitetele locale pentru situaţii de urgenţă
(primării) au obligaţia de a dispune declanşarea sistemelor de alarmă existente
pe raza localităţii (sirene, clopotul bisericii etc.) pentru
avertizarea-alarmarea populaţiei.