HOTARARE Nr. 947 din 13 octombrie 2000
privind modalitatea de indicare a preturilor produselor oferite consumatorilor
spre vanzare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 524 din 25 octombrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 8 din
Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata,
cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare reglementeaza modalitatea de indicare a pretului de
vanzare si a pretului pe unitatea de masura la produsele existente in
suprafetele de vanzare, oferite de agentii economici consumatorilor, in scopul
informarii complete, corecte si precise a acestora si pentru a le permite
compararea cu usurinta a preturilor.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari termenii de mai jos se definesc astfel:
a) pret de vanzare - pretul final pentru o unitate sau o cantitate
determinata de produs, incluzand taxa pe valoarea adaugata si toate taxele
suplimentare;
b) pret pe unitatea de masura - pretul final, incluzand taxa pe valoarea
adaugata si toate taxele suplimentare, valabil pentru un kilogram, un litru, un
metru, un metru patrat, un metru cub, o bucata sau pentru alta unitate de
masura, atunci cand este utilizata in mod obisnuit la comercializarea unor
produse;
c) produs preambalat - un produs ambalat in intregime sau partial, inainte
de a fi oferit spre vanzare consumatorului, astfel incat cantitatea de produs
sa nu poata fi modificata fara deschiderea sau modificarea ambalajului;
d) produs comercializat in vrac - un produs care nu a fost supus
operatiunii de preambalare si care este masurat sau cantarit pentru vanzare in
prezenta consumatorului;
e) suprafata de vanzare - suprafata destinata accesului consumatorilor
pentru achizitionarea produselor, expunerii produselor oferite, platii acestora
si circulatiei personalului angajat pentru derularea activitatii. Nu se considera
suprafete de vanzare cele destinate depozitarii si pastrarii produselor,
desfasurarii activitatilor de productie, birourilor si anexelor.
Art. 3
(1) Pretul de vanzare si pretul pe unitatea de masura se exprima in lei.
(2) In cazul in care vanzatorii ofera informatii privind preturile in alte
valute, acestea trebuie sa fie clare si usor de inteles.
(3) Cheltuielile privind serviciul de livrare - ambalare si transport - pot
fi mentionate separat, cu conditia ca acestea sa fie clare, usor de identificat
si lizibile.
(4) Responsabilitatea indicarii pretului de vanzare si a pretului pe
unitatea de masura revine vanzatorului.
Art. 4
(1) Pretul de vanzare si pretul pe unitatea de masura se indica intr-o
forma clara, lizibila si usor de identificat.
(2) Indicarea preturilor se face astfel incat consumatorul aflat in
suprafata de vanzare sa le poata vedea in locurile de prezentare fara a intreba
vanzatorul.
(3) Preturile se indica pe produse sau langa acestea ori pot fi cuprinse
intr-o lista sau intr-un catalog, impreuna cu preturile altor produse, in
imediata apropiere a acestora.
(4) In cazul utilizarii cataloagelor vanzatorul trebuie sa asigure un numar
suficient de exemplare la dispozitia consumatorilor.
(5) In cazul in care preturile se afla in vitrinele exterioare, acestea se
indica astfel incat consumatorul sa le poata vedea cu usurinta fara a intra in
suprafata de vanzare.
Art. 5
(1) La produsele preambalate se indica pretul pe unitatea de masura si pretul
de vanzare corespunzator cantitatii preambalate.
(2) In cazul in care pretul pe unitatea de masura este identic cu pretul de
vanzare se indica numai pretul de vanzare.
(3) In cazul produselor preambalate pentru care reglementarile in vigoare prevad
indicarea atat a cantitatii nominale, cat si a masei componentei solide, este
suficient sa se indice pretul pe unitatea de masura al componentei solide.
Art. 6
Pentru produsele vandute in vrac prin cantarire sau masurare este
obligatorie indicarea numai a pretului pe unitatea de masura.
Art. 7
(1) Indicarea pretului de vanzare si/sau a pretului pe unitatea de masura
este obligatorie pentru orice tip de publicitate in care se face referire la
pret.
(2) In cazul publicitatii destinate vanzarii la distanta este obligatorie
informarea asupra pretului de vanzare si asupra pretului pe unitatea de masura.
Art. 8
Prezenta hotarare nu se aplica in cazul vanzarilor prin licitatie, al
vanzarilor de obiecte de arta sau de antichitati si nici in cazul produselor
furnizate cu ocazia unei prestari de serviciu.
Art. 9
Se excepteaza de la indicarea pretului pe unitatea de masura:
a) alimentele care fac obiectul consumului pe loc in: unitati de
alimentatie publica, structuri de primire turistice, cinematografe, teatre,
institutii de invatamant, spitale, camine si tabere pentru copii si tineret;
b) produsele preambalate in cantitati mai mici de 50 grame sau mililitri,
precum si cele mai mari de 10 kilograme sau litri;
c) produsele preambalate vandute de vanzatorii itineranti prin intermediul
carucioarelor, rulotelor, al tuturor tipurilor de mijloace de transport;
d) produsele vandute prin distribuitor automat;
e) in cazul in care informatia asupra pretului pe unitatea de masura nu ar
folosi consumatorului sau ar crea confuzii, respectiv:
- publicitatea cu timp scurt de expunere, in care informatia poate crea
confuzii;
- ofertele promotionale in care pretul a fost redus datorita deteriorarii
produsului si/sau pericolului ca acesta sa se deterioreze;
- produsele asortate vandute intr-un singur ambalaj, la care pretul pe
unitatea de masura al fiecarui produs ar crea confuzie, iar indicarea pretului
unui singur produs ar fi inselatoare.
Art. 10
Indicarea pretului pe unitatea de masura este obligatorie la produsele
alimentare preambalate pentru care reglementarile specifice impun indicarea
cantitatii nominale sau comercializarea in cantitati prescrise.
Art. 11
Produsele nealimentare pentru care este obligatorie indicarea pretului pe
unitatea de masura sunt prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 12
Neindicarea pretului pe unitatea de masura potrivit art. 4 - 7, 10 si 11
constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500.000 lei pana la
1.000.000 lei.
Art. 13
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de inspectorii
Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, precum si de reprezentantii
imputerniciti ai altor organe ale administratiei publice, potrivit
competentelor.
Art. 14
Contraventiilor prevazute la art. 12 le sunt aplicabile dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
ulterioare.
Art. 15
Prezenta hotarare intra in vigoare:
a) la 12 luni de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, pentru suprafete de vanzare mai mici de 100 mp inclusiv;
b) la 3 luni de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, pentru suprafete de vanzare mai mari de 100 mp.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Presedintele Oficiului
pentru Protectia Consumatorilor,
Eliade Corneliu Mihailescu
p. Ministrul industriei si comertului,
Sorin Potanc,
secretar de stat
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
Seful Oficiului Concurentei,
Dan Ionescu
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand produsele nealimentare pentru care este obligatorie indicarea
pretului pe unitatea de masura
A. Produse de uz curent si gospodaresc
1. Cosmetice - produse de infrumusetare si toaleta:
1.1. Produse pentru ingrijirea pielii si igiena bucala, creme de barbierit,
creme si lotiuni de uz general, creme de maini si lotiuni; produse de plaja
1.2. Pasta de dinti
1.3. Produse pentru ingrijirea parului (mai putin produsele de colorat si
de decolorat parul) si produse de baie: lacuri, sampoane, balsamuri, produse de
clatire, fixative, briantine, spume de par, spumante de baie si alte spumante
pentru baie si dus
1.4. Deodorante si produse de igiena personala
1.5. Pudre de talc
2. Produse pentru spalat:
2.1. Sapunuri solide pentru toaleta si uz casnic
2.2. Sapunuri fine
2.3. Fulgi de sapun, detergenti, balsamuri
2.4. Lichide pentru spalat, curatat, preparate auxiliare pentru spalat si
preparate pe baza de hipoclorit
2.5. Pudra de curatat
2.6. Preparate de prespalare si inmuiere, sub forma de pudra
3. Produse de lustruit pentru piele si incaltaminte, lemn si parchet,
cuptoare si metale, inclusiv pentru autoturisme, ferestre si oglinzi:
3.1. Solutii pentru indepartarea petelor, apret si vopsele de uz casnic
3.2. Insecticide pentru uz casnic, detartranti, deodorante de uz casnic,
dezinfectante nefarmaceutice
4. Vopsele, lacuri si emailuri; se excepteaza culorile si vopselele
utilizate in arta si in invatamant
5. Solventi
6. Produse de lipit si adezivi; se excepteaza cele ambalate in tuburi
7. Cabluri
8. Cuie
9. Geamuri si produse similare
10. Diferite sortimente de ciment, var, ipsos, balast, beton, mortar, nisip
11. Materiale textile si panouri pentru izolatie.
B. Materiale de gradinarit
1. Produse de intretinere si amenajare a solului
2. Turba, pamant de rasadnita, compost si produse fitosanitare
3. Diferite produse utilizate in agricultura (substante de fertilizare
lichide sau granulate)
4. Seminte, cu exceptia celor ambalate in cantitati mai mici de 100 g.
C. Alte produse
1. Diferiti combustibili/uleiuri si produse pentru autoturisme
(combustibili lichizi, lubrifianti lichizi/solizi, amestecuri de
combustibili/ulei, antigel)
2. Diferiti combustibili solizi (lemn, carbune, cocs si derivati ai acestora)
3. Cerneluri
4. Fire de tricotat constand in fibre naturale, sintetice si amestecuri ale
acestora
5. Produse de mercerie care se vand la metru
6. Hrana pentru animale si pasari
7. Folie de uz alimentar din aluminiu, polietilena sau hartie
(metri/pachet)
8. Tutun pentru pipe si pentru tigarete fabricate manual sau printr un
dispozitiv actionat numai manual
9. Produse vandute sub forma de aerosoli.