HOTARARE Nr.
947 din 13 octombrie 2000
privind modalitatea de
indicare a preturilor produselor oferite consumatorilor spre vanzare*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 643 din 9 septembrie 2008
Art. 1. - Prezenta hotărâre reglementează modalitatea
de indicare a preţului de vânzare şi a preţului pe unitatea de măsură la
produsele existente în suprafeţele de vânzare, oferite de operatorii economici
consumatorilor, în scopul informării complete, corecte şi precise a acestora şi
pentru a le permite compararea cu uşurinţă a preţurilor.
Art. 2. -In sensul prezentei hotărâri termenii de mai jos se definesc astfel:
a) preţ de vânzare - preţul final pentru o unitate sau o cantitate determinată de
produs, incluzând taxa pe valoarea adăugată şi toate taxele suplimentare;
b) preţ pe unitatea de
măsură - preţul final, incluzând taxa pe valoarea
adăugată şi toate taxele suplimentare, valabil pentru un kilogram, un litru, un
metru, un metru pătrat, un metru cub, o bucată sau pentru altă unitate de
măsură, atunci când este utilizată în mod obişnuit la comercializarea unor
produse;
c) produs preambalat -
un produs ambalat în întregime sau parţial, înainte de a fi oferit spre vânzare
consumatorului, astfel încât cantitatea de produs să nu poată fi modificată
fără deschiderea sau modificarea ambalajului;
d) produs comercializat în vrac - un produs care nu a fost supus operaţiunii de preambalare şi care
este măsurat sau cântărit pentru vânzare în prezenţa consumatorului;
e) suprafaţă de vânzare - suprafaţa destinată accesului consumatorilor pentru
achiziţionarea produselor, expunerii produselor oferite, plăţii acestora şi
circulaţiei personalului angajat pentru derularea activităţii. Nu se consideră
suprafeţe de vânzare cele destinate depozitării şi păstrării produselor,
desfăşurării activităţilor de producţie, birourilor şi anexelor.
Art. 3. - (1) Preţul de vânzare
şi preţul pe unitatea de măsură se exprimă în lei.
(2) In cazul în care vânzătorii oferă informaţii
privind preţurile în alte valute, acestea trebuie să fie clare şi uşor de
înţeles.
(3) Cheltuielile privind serviciul de livrare - ambalare şi transport - pot fi menţionate separat, cu condiţia
ca acestea să fie clare, uşor de identificat şi lizibile.
(4) Responsabilitatea indicării preţului de vânzare
şi a preţului pe unitatea de măsură revine vânzătorului.
Art. 4. - (1) Preţul de vânzare şi preţul pe unitatea
de măsură se indică într-o formă clară, lizibilă şi uşor de indentificat.
(2) Indicarea preţurilor se face astfel încât
consumatorul aflat în suprafaţa de vânzare să le poată vedea în locurile de
prezentare fără a întreba vânzătorul.
(3) Preţurile se indică pe produse sau lângă acestea
ori pot fi cuprinse într-o listă sau într-un catalog, împreună cu preţurile
altor produse, în imediata apropiere a acestora.
(4) In cazul utilizării cataloagelor vânzătorul
trebuie să asigure un număr suficient de exemplare la dispoziţia
consumatorilor.
(5) In cazul în care preţurile se află în vitrinele
exterioare, acestea se indică astfel încât consumatorul să le poată vedea cu
uşurinţă fără a intra în suprafaţa de vânzare.
Art. 5. - (1) La produsele
preambalate se indică preţul pe unitatea de măsură şi preţul de vânzare
corespunzător cantităţii preambalate.
(2) In cazul în care preţul pe unitatea de măsură este
identic cu preţul de vânzare se indică numai preţul de vânzare.
(3) In cazul produselor
preambalate pentru care reglementările în vigoare prevăd indicarea atât a
cantităţii nominale, cât şi a masei componentei solide, este suficient să se
indice preţul pe unitatea de măsură al componentei solide.
Art. 6. - Pentru produsele vândute în vrac prin cântărire sau măsurare este obligatorie indicarea
numai a preţului pe unitatea de măsură.
Art. 7. - (1) Indicarea preţului de vânzare şi/sau a
preţului pe unitatea de măsură este obligatorie pentru orice tip de publicitate
în care se face referire la preţ.
(2) In cazul publicităţii destinate vânzării la
distanţă este obligatorie informarea asupra preţului de vânzare şi asupra
preţului pe unitatea de măsură.
Art. 8. - Prezenta hotărâre nu se aplică în cazul
vânzărilor prin licitaţie, al vânzărilor de obiecte de artă sau de antichităţi
şi nici în cazul produselor furnizate cu ocazia unei prestări de serviciu.
Art. 9. - Se exceptează de la indicarea preţului pe
unitatea de măsură:
a) alimentele care fac obiectul consumului pe loc în:
unităţi de alimentaţie publică, structuri de primire turistice, cinematografe,
teatre, instituţii de învăţământ, spitale, cămine şi tabere pentru copii şi
tineret;
b) produsele preambalate în cantităţi mai mici de 50
grame sau mililitri, precum şi cele mai mari de 10 kilograme
sau litri;
c) produsele preambalate vândute de vânzătorii
itineranţi prin intermediul cărucioarelor, rulotelor, al tuturor tipurilor de
mijloace de transport;
d) produsele vândute prin distribuitor automat;
e) în cazul în care informaţia asupra preţului pe
unitatea de măsură nu ar folosi consumatorului sau ar crea confuzii, respectiv:
- publicitatea cu timp scurt de expunere, în care
informaţia poate crea confuzii;
- ofertele promoţionale în care preţul a fost redus
datorită deteriorării produsului şi/sau pericolului ca acesta să se
deterioreze;
- produsele asortate vândute într-un singur ambalaj, la
care preţul pe unitatea de măsură al fiecărui produs ar crea confuzie, iar
indicarea preţului unui singur produs ar fi înşelătoare.
Art. 10. - Indicarea preţului pe unitatea de măsură
este obligatorie la produsele alimentare preambalate pentru care reglementările
specifice impun indicarea cantităţii nominale sau comercializarea în cantităţi
prescrise.
*) Republicată în
temeiul art. VI pct. 6 din
Hotărârea Guvernului nr. 321/2008 pentru modificarea şi completarea unor acte
normative din domeniul protecţiei consumatorilor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 240 din 27 martie 2008, dându-se textelor o nouă numerotare.
Hotărârea Guvernului nr. 947/2000 a fost publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 524 din 25 octombrie 2000.
Art. 11. - Produsele nealimentare pentru care este
obligatorie indicarea preţului pe unitatea de măsură
sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 12. - Neindicarea preţului pe unitatea de măsură
potrivit art. 4-7, 10 şi 11 constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 50 lei până la 100 lei.
Art. 13. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor, precum şi de reprezentanţii împuterniciţi ai altor organe ale
administraţiei publice, potrivit competenţelor.
Art. 14. - Dispoziţiile art. 12 referitoare la
contravenţii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 15. - Prezenta hotărâre intră în vigoare:
a) la 12 luni de la data publicării ei în Monitorul
Oficial al României, Partea I, pentru suprafeţe de vânzare mai mici de 100 m2 inclusiv;
b) la 3 luni de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I,
pentru suprafeţe de vânzare mai mari de 100 m2.
Prezenta hotărâre transpune prevederile Directivei
Parlamentului European şi a Consiliului 98/6/CE din 16 februarie 1998 privind
protecţia consumatorilor în indicarea preţurilor pentru produsele destinate
consumatorilor, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE)
nr. L 80 din 18 martie 1998.
ANEXA
LISTA
cuprinzând produsele nealimentare pentru care este
obligatorie indicarea preţului pe unitatea de
măsură
A. Produse de uz curent şi gospodăresc
1. Cosmetice - produse de înfrumuseţare şi toaletă:
1.1. Produse pentru îngrijirea pielii şi igienă
bucală, creme de bărbierit, creme şi loţiuni de uz general, creme de mâini şi
loţiuni, produse de plajă
1.2. Pastă de dinţi
1.3. Produse pentru îngrijirea părului (mai puţin
produsele de colorat şi de decolorat părul) şi produse de baie: lacuri,
şampoane, balsamuri, produse de clătire, fixative, briantine, spume de păr,
spumante de baie şi alte spumante pentru baie şi duş
1.4. Deodorante şi produse de igienă personală
1.5. Pudre de talc
2. Produse pentru spălat:
2.1. Săpunuri solide pentru toaletă şi uz casnic
2.2. Săpunuri fine
2.3. Fulgi de săpun, detergenţi, balsamuri
2.4. Lichide pentru spălat,
curăţat, preparate auxiliare pentru spălat şi preparate pe bază de hipoclorit
2.5. Pudră de curăţat
2.6. Preparate de prespălare şi înmuiere, sub formă de
pudră
3. Produse de lustruit pentru piele şi încălţăminte,
lemn şi parchet, cuptoare şi metale, inclusiv pentru autoturisme, ferestre şi
oglinzi:
3.1. Soluţii pentru îndepărtarea petelor, apret şi
vopsele de uz casnic
3.2. Insecticide pentru uz casnic, detartranţi,
deodorante de uz casnic, dezinfectante nefarmaceutice
4. Vopsele, lacuri şi
emailuri; se exceptează culorile şi vopselele utilizate în artă şi în
învăţământ
5. Solvenţi
6. Produse de lipit şi adezivi; se exceptează cele
ambalate în tuburi
7. Cabluri
8. Cuie
9. Geamuri şi produse similare
10. Diferite sortimente de ciment, var, ipsos, balast,
beton, mortar, nisip
11. Materiale textile şi panouri pentru izolaţie.
B. Materiale de grădinărit
1. Produse de întreţinere şi amenajare a solului
2. Turbă, pământ de răsadniţă, compost şi produse
fitosanitare
3. Diferite produse utilizate
în agricultură (substanţe de fertilizare lichide sau granulate)
4. Seminţe, cu excepţia celor ambalate în cantităţi
mai mici de 100 g.
C. Alte produse
1. Diferiţi combustibili/uleiuri şi produse pentru
autoturisme (combustibili lichizi, lubrifianţi lichizi/solizi, amestecuri de
combustibili/ulei, antigel)
2. Diferiţi combustibili solizi (lemn, cărbune, cocs
şi derivaţi ai acestora)
3. Cerneluri
4. Fire de tricotat constând în fibre naturale,
sintetice şi amestecuri ale acestora
5. Produse de mercerie care se vând la metru
6. Hrană pentru animale şi păsări
7. Folie de uz alimentar din aluminiu, polietilenă sau
hârtie (metri/pachet)
8. Tutun pentru pipe şi pentru ţigarete fabricate
manual sau printr-un dispozitiv acţionat numai manual
9. Produse vândute sub formă
de aerosoli.