ORDIN Nr. 9
din 9 martie 2009
privind conditiile in care
se suporta de catre unitate sumele necesare asigurarii asistentei juridice a
politistului pentru fapte savarsite de acesta in exercitarea, potrivit legii, a
atributiilor de serviciu
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 154 din 12 martie 2009
Având în vedere prevederile art. 28 alin. (1) lit. o)
din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 7 alin. (4) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
15/2008, cu modificările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul administraţiei şi
internelor, emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Suportarea de către unitate a sumelor
necesare asigurării asistenţei juridice a poliţistului pentru fapte săvârşite de
acesta în exercitarea, potrivit legii, a atribuţiilor de serviciu se realizează
în condiţiile prezentului ordin, în limita fondurilor bugetare aprobate cu
această destinaţie, conform prevederilor legale.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) sunt acordate pentru
poliţiştii împotriva cărora sunt efectuate acte premergătoare sau care au
calitatea de învinuit, inculpat ori de pârât, pentru fapte săvârşite în
exercitarea, potrivit legii, a atribuţiilor de serviciu, în vederea acoperirii
cheltuielilor privind plata onorariului unui avocat.
Art. 2. -In sensul prezentului ordin, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) fapte săvârşite în
exercitarea atribuţiilor de serviciu - faptele
săvârşite în exercitarea atribuţiilor prevăzute de fişa postului sau de actele
normative în vigoare;
b) unitate - unitatea
la care poliţistul era încadrat la data săvârşirii faptei.
Art. 3. - (1) Poliţiştii îndreptăţiţi să beneficieze de
sumele prevăzute la art. 1 solicită, prin cerere scrisă, şefului unităţii acordarea
acestor sume.
(2) In situaţia în care poliţistul este arestat
preventiv, cererea poate fi depusă de unul dintre membrii familiei poliţistului
sau de reprezentantul său legal.
(3) Cererea scrisă se înregistrează la secretariatul
unităţii şi este însoţită de documentele care fac dovada că împotriva
poliţistului sunt efectuate acte premergătoare sau că acesta are calitatea de
învinuit, inculpat ori de pârât, pentru fapte săvârşite în exercitarea
atribuţiilor de serviciu.
Art. 4. - (1) In cadrul fiecărei unităţi se constituie,
prin dispoziţie a şefului unităţii, o comisie formată din adjunctul şefului
unităţii, în calitate de preşedinte, şeful nemijlocit al poliţistului şi câte
un lucrător din cadrul structurilor financiare, juridice şi de resurse umane,
în calitate de membri, precum şi un secretar desemnat din cadrul unităţii, care
are rolul de a stabili, pe baza analizei fişei postului, a dispoziţiilor
legale, a documentelor prevăzute la art. 3 alin. (3), precum şi a datelor
deţinute cu privire la împrejurările comiterii faptei, dacă la data săvârşirii
faptei poliţistul se afla în exercitarea atribuţiilor de serviciu. Pentru
lămurirea cauzei, comisia poate audia şi poliţistul respectiv.
(2) Pentru direcţiile generale/direcţiile fără
structuri de resurse umane, respectiv de financiar din aparatul central
(propriu) al Ministerului Administraţiei şi Internelor şi unităţile subordonate acestora, comisia prevăzută la
alin. (1) este formată din adjunctul şefului unităţii, în calitate de
preşedinte, şeful nemijlocit al poliţistului, din câte un lucrător din cadrul
Direcţiei generale financiare, Direcţiei generale management resurse umane şi
consilierul juridic al unităţii, în calitate de membru, sau un lucrător din
cadrul Direcţiei generale juridice, în cazul în care unitatea nu are încadrată
funcţia de consilier juridic, precum şi un secretar desemnat din cadrul
direcţiei generale/direcţiei.
(3) In cazul secretarilor de stat, secretarului
general, secretarilor generali adjuncţi, şefilor/adjuncţilor direcţiilor
generale/direcţiilor din aparatul central (propriu) al Ministerului
Administraţiei şi Internelor şi din unităţile subordonate acestora, precum şi
în cazul şefilor instituţiilor şi structurilor aflate în subordinea/coordonarea
Ministerului Administraţiei şi Internelor, respectiv al adjuncţilor acestora,
componenţa comisiei se stabileşte prin ordin al ministrului administraţiei şi
internelor, la propunerea Direcţiei generale financiare, Direcţiei generale
management resurse umane şi Direcţiei generale juridice, cererea fiind adresată
ministrului administraţiei şi internelor.
(4) Dacă poliţistul nu mai are raporturi de serviciu cu
unitatea la care era încadrat la data săvârşirii faptei, comisia se constituie
la nivelul acestei unităţi, în condiţiile alin. (1) - (3).
(5) In termen de 5 zile lucrătoare de la data
înregistrării cererii, comisia prevăzută la alin. (1)-(3) prezintă şefului
unităţii rezultatul verificărilor şi propunerile, consemnate într-un
proces-verbal, pentru a hotărî, după caz:
a) aprobarea cererii de acordare a sumelor de bani
necesare asigurării asistenţei juridice;
b) respingerea solicitării privind acordarea sumelor
necesare asigurării asistenţei juridice şi comunicarea în scris a motivelor
care au stat la baza respingerii.
(6) Pentru asigurarea asistenţei juridice, unitatea
încheie anual contract/convenţie cu un avocat sau cu mai mulţi avocaţi, după
caz, selectaţi conform principiilor achiziţiei publice de servicii, după
criteriul „preţul cel mai scăzut", urmând ca şeful unităţii să comunice
poliţistului datele de contact ale avocatului sau, după caz, ale avocaţilor
selectaţi. In cazul în care poliţistul este de acord să fie asistat de
avocatul/avocaţii selectat/selectaţi de unitate, îl informează în acest sens pe
şeful unităţii.
(7) Pentru unităţile prevăzute la alin. (2), precum şi
în cazul secretarilor de stat, secretarului general şi secretarilor generali
adjuncţi, procedura de selecţie a serviciilor pentru asigurarea asistenţei
juridice este organizată de Direcţia generală management logistic şi administrativ, cu
sprijinul Direcţiei generale financiare şi Direcţiei generale juridice,
contractul urmând să fie încheiat la nivelul Ministerului Administraţiei şi
Internelor, prin Direcţia generală financiară.
(8) In situaţia prevăzută la alin. (5) lit. a) şeful
unităţii emite, cu avizul prealabil al structurii financiare, o dispoziţie
zilnică privind acordarea sumelor de bani necesare asigurării asistenţei
juridice, care se plătesc avocatului în baza contractului/convenţiei
încheiat/încheiate conform alin. (6) şi (7), pe bază de documente justificative
legal întocmite de acesta, şi care vor purta confirmarea poliţistului cu
privire la realitatea prestării serviciului.
(9) Termenul maxim pentru emiterea dispoziţiei zilnice
de acordare a sumelor necesare asigurării asistenţei juridice sau, după caz,
pentru comunicarea în scris a răspunsului referitor la respingerea cererii este
de 20 de zile lucrătoare de la data aprobării cererii în condiţiile alin. (5).
In situaţii deosebite, la propunerea comisiei, şeful unităţii poate aproba
prelungirea termenului de soluţionare a cererii, o singură dată, cu maximum 5
zile lucrătoare.
(10) In vederea garantării dreptului la apărare,
poliţistul căruia i s-a aprobat cererea în condiţiile prezentului ordin poate
să încheie contract de asistenţă juridică şi cu un alt avocat decât cel
selectat de către unitate, situaţie în care structura financiară a unităţii
asigură plata sumelor de bani către poliţist, pe baza documentelor justificative
legal întocmite de avocat, din care să reiasă plata onorariului acestuia de
către poliţist. In acest caz, plăţile
se vor face în limita cuantumului stabilit în contractul încheiat conform alin.
(6) sau (7).
Art. 5. - (1) La momentul emiterii dispoziţiei
prevăzute la art. 4 alin. (8), poliţistul completează un angajament, al cărui
model este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin,
prin care se obligă să restituie sumele suportate de unitate pentru asigurarea
asistenţei juridice, în cazul în care printr-o hotărâre judecătorească
definitivă s-a stabilit vinovăţia sa ori că fapta nu a fost săvârşită în
exercitarea atribuţiilor de serviciu, în termen de 3 luni de la data rămânerii
definitive a hotărârii judecătoreşti.
(2) In situaţia în care poliţistul are calitatea de
pârât, prin angajamentul prevăzut la alin. (1) acesta se obligă să restituie
sumele suportate de unitate pentru asigurarea asistenţei juridice în termen de
3 luni de la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii
judecătoreşti.
(3) In cazul nerespectării angajamentului, sumele
plătite vor fi recuperate de unitate de la poliţist, potrivit dreptului comun.
Art. 6. - Eventualele contestaţii privind stabilirea şi
plata sumelor necesare asigurării asistenţei juridice se soluţionează în
condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 7. - Sumele restituite de către poliţişti în
condiţiile prezentului ordin se utilizează conform prevederilor legale în
vigoare.
Art. 8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Viceprim-ministru, ministrul
administraţiei şi internelor,
Dan Nica
ANEXA MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR
Unitatea.....................
Data..........................
ANGAJAMENT
(model)
Subsemnatul(gradul, numele şi
prenumele),....................................................,
prin prezentul angajament mă oblig să restitui suma
de....................., suportată
de unitate pentru asigurarea asistenţei juridice în cauza privind
....................., în cazul în care prin hotărâre judecătorească definitivă mi s-a stabilit vinovăţia ori că fapta nu
a fost săvârşită în exercitarea atribuţiilor de serviciu, în termen de 3 luni
de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti, în cauzele penale,
respectiv în termen de 3 luni de la data rămânerii definitive şi irevocabile a
hotărârii judecătoreşti în cauzele civile.
................................................
(numele şi prenumele)
Semnătura
...............................