ORDIN Nr
ORDIN Nr. 9055
din 4 octombrie 2006
pentru stabilirea
modalitatii de acordare a calificativelor si aprobarea Criteriilor de
performanta pe baza carora se face evaluarea performantelor profesionale
individuale ale functionarilor publici pentru anul 2006
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 851 din 17 octombrie 2006
Având în vedere:
- prevederile art. 20 alin. (1) lit. f) şi ale art.
60 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- prevederile art. 2 alin. (4) din anexa nr. 3 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.209/2003 privind organizarea şi dezvoltarea
carierei funcţionarilor publici, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 19 alin. (2) din Legea nr. 188/1999,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici emite prezentul ordin.
Art. 1. - Pentru anul 2006, calificativele acordate în
urma evaluării performanţelor profesionale ale funcţionarilor publici se
stabilesc pe baza notei finale, după cum urmează:
a) între 1,00-1,50 - nesatisfăcător;
b) între 1,51-2,50 - satisfăcător;
c) între 2,51-3,50 - bine;
d) între 3,51-5,00 - foarte bine.
Art. 2. - Criteriile de performanţă pe baza cărora se
face evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor
publici pentru anul 2006 sunt cele prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici
Jozsef Birtalan
ANEXĂ*)
CRITERII DE PERFORMANŢA
pe baza cărora se face evaluarea performanţelor
profesionale individuale ale funcţionarilor publici pentru anul 2006
I.
Criterii de performanţă pentru funcţionarii
publici de execuţie
Nr. Crt.
|
Criterii de performanţă
|
Definirea criteriului pentru
funcţionarii publici din clasa I
|
Definirea criteriului pentru
funcţionarii publici din clasa II
|
Definirea criteriului pentru
funcţionarii publici din clasa III
|
1.
|
Adaptabilitate
|
Capacitatea de a îndeplini activităţile pe care la
presupune realizarea atribuţiilor corespunzătoare funcţiei publice, a
atribuţiilor delegate, precum şi a activităţilor sau
lucrărilor cu caracter neplanificat.
|
Capacitatea de a îndeplini activităţile pe care le presupune realizarea
atribuţiilor corespunzătoare funcţiei publice, a atribuţiilor
delegate, capacitatea de a desfăşura activităţi într-un context reglementat.
|
Capacitatea de a îndeplini activităţile
pe care ia presupune realizarea atribuţiilor corespunzătoare funcţiei
publice, a atribuţiilor delegate, capacitatea de a desfăşura activităţi
într-un context reglementat.
|
2.
|
Asumarea responsabilităţilor
|
Capacitatea de a accepta erorile sau,
după caz, deficienţele propriei activităţi, de a răspunde
pentru acestea; capacitatea de a învăţa din greşeli şi de a nu le mai repeta.
|
Capacitatea de a accepta erorile sau, după caz,
deficienţele propriei activităţi, de a răspunde pentru acestea;
capacitatea de a învăţa din greşeli şt de a nu le mai repeta.
|
Capacitatea de a accepta erorile sau, după caz, deficienţele
propriei activităţi, de a răspunde pentru acestea; capacitatea de a învăţa
din greşeli şi de a nu le mai repeta.
|
3.
|
Capacitatea de a rezolva problemele
|
Capacitatea de a depăşi obstacolele sau dificultăţile
intervenite în activitatea curentă, prin identificarea soluţiilor adecvate
de rezolvare şi asumarea riscului.
|
Capacitatea de a depăşi obstacolele
sau dificultăţile intervenite în activitatea curentă, prin
identificarea soluţiilor adecvate de rezolvare şi asumarea riscului.
|
Capacitatea de a depăşi obstacolele sau dificultăţile intervenite
în activitatea curentă, prin solicitarea soluţiilor adecvate de rezolvare.
|
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
4.
|
Capacitatea de implementare
|
Capacitatea de a pune eficient în practică soluţiile proprii şi
pe cele dispuse pentru desfăşurarea activităţilor în mod
corespunzător, în scopul realizării obiectivelor.
|
Capacitatea de a pune eficient în practică soluţiile
proprii şi pe cele dispuse pentru desfăşurarea
activităţilor în mod corespunzător, în scopul realizării obiectivelor.
|
Capacitatea de a pune eficient în practică soluţiile proprii şi
pe cele dispuse pentru desfăşurarea activităţilor în mod corespunzător, în
scopul realizării obiectivelor.
|
5.
|
Capacitatea de autoperfecţionare şi de valorificare a experienţei
dobândite
|
Angajament in realizarea obiectivelor; dorinţa
permanentă de perfecţionare profesională, de îmbunătăţire a
activităţii curente; aptitudinea de a pune în practică
cunoştinţele şi deprinderile dobândite.
|
Angajament în realizarea obiectivelor; dorinţa permanentă de
perfecţionare profesională, de îmbunătăţire a activităţii
curente; aptitudinea de a pune în practică cunoştinţele şi
deprinderile dobândit.
|
Angajament în realizarea obiectivelor;
dorinţa permanentă de perfecţionare profesională, de îmbunătăţire a
activităţii curente; aptitudinea de a pune în practică cunoştinţele şi
deprinderile dobândite.
|
6.
|
Capacitatea de analiză şi sinteză
|
Capacitatea de a interpreta un volum mare
de informaţii, de a identifica şi de a valorifica constantele şi
elementele noi, de a selecta aspectele esenţiale pentru domeniul analizat.
|
Capacitatea de a interpreta un volum mare de informaţii, de a
identifica şi de a valorifica constantele şi elementele noi,
de a selecta aspectele esenţiale pentru domeniul analizat.
|
|
7.
|
Creativitate şi spirit de iniţiativă
|
Atitudine activă în soluţionarea problemelor şi
realizarea obiectivelor prin crearea unor moduri alternative de
rezolvare a problemelor curente; atitudine pozitivă faţă
de idei noi; inventivitate în găsirea unor căi de optimizare a
activităţii desfăşurate.
|
Atitudine activă în soluţionarea problemelor şi
realizarea obiectivelor prin crearea unor moduri alternative de rezolvare a
problemelor curente; atitudine pozitivă faţă de idei noi; inventivitate
în găsirea unor căi de optimizare a activităţii desfăşurate.
|
Atitudine activă în soluţionarea problemelor şi realizarea
obiectivelor prin crearea unor moduri alternative de rezolvare a problemelor
curente; atitudine pozitivă faţă de idei noi; spirit inventiv.
|
8.
|
Capacitatea de planificare si de a acţiona strategic
|
Capacitatea de a previziona
cerinţele, oportunităţile şi posibilele riscuri şi consecinţele
acestora; capacitatea de a anticipa soluţii şi de a organiza timpul propriu
sau, după caz, al celorlalţi, pentru îndeplinirea eficientă a atribuţiilor de
serviciu.
|
Capacitatea de a previziona cerinţele, oportunităţile şi
posibilele riscuri şi consecinţele acestora; capacitatea de a anticipa
soluţii şi de a organiza timpul propriu, pentru îndeplinirea eficientă a
atribuţiilor de serviciu.
|
Capacitatea de a organiza timpul propriu
pentru îndeplinirea eficientă a atribuţiilor de serviciu.
|
9.
|
Capacitatea de a comunica
|
Aptitudinea de a transmite şi recepta cu uşurinţă informaţiile,
în scris şi verbal.
|
Aptitudinea de a transmite şi recepta cu uşurinţă
informaţiile, în scris şi verbal.
|
Aptitudinea de a transmite şi recepta cu uşurinţă informaţiile,
în scris şi verbal.
|
10.
|
Capacitatea de a lucra independent
|
Capacitatea de a desfăşura activităţi pentru îndeplinirea
atribuţiilor de serviciu fără a solicita coordonare, cu excepţia
cazurilor în care activităţile implică luarea unor decizii
care depăşesc limitele de competenţă.
|
|
|
11.
|
Capacitatea de a lucra în echipă
|
Capacitatea de a se integra într-o echipă, de a-şi aduce
contribuţia prin participare efectivă, de a transmite şi de a influenţa idei,
pentru realizarea obiectivelor acesteia.
|
Capacitatea de a se integra într-o echipă, de a-şi aduce
contribuţia prin participare efectivă, de a transmite şi de a influenţa idei,
pentru realizarea obiectivelor acesteia.
|
Capacitatea de a se integra într-o echipă, de a-şi aduce
contribuţia prin participare efectivă, de a transmite şi de a influenţa idei,
pentru realizarea obiectivelor acesteia.
|
12.
|
Competenţa în redactare
|
Capacitatea de a se exprima în scris fluent, clar şi concis, de a
utiliza corect vocabularul şi de a folosi limbajul corespunzător
exigenţelor care trebuie să caracterizeze documentele elaborat.
|
Capacitatea de a se exprima în scris fluent, clar şi
concis, de a utiliza corect vocabularul şi de a folosi
limbajul corespunzător exigenţelor care trebuie să
caracterizeze documentele elaborat.
|
Capacitatea de a se exprima în scris
fluent, clar şi concis, de a utiliza corect vocabularul şi de a folosi
limbajul corespunzător exigenţelor care trebuie să caracterizeze documentele
elaborate.
|
13.
|
Capacitatea de consiliere
|
Capacitatea de a oferi sprijin
informaţional, cu argumentare solidă, justificată corespunzător
şi prezentată în mod adecvat atunci când este solicitat.
|
|
|
14.
|
Capacitatea de îndrumare
|
Capacitatea de a oferi informaţia adecvată desfăşurării unei
anumite activităţi şi de a oferi sprijin în valorificarea acesteia.
|
Capacitatea de a oferi informaţia adecvată
desfăşurării unei anumite activităţi şi de a oferi sprijin în
valorificarea acesteia.
|
|
15.
|
Abilităţi în utilizarea calculatoarelor ţi a altor echipamente informatice
|
Aptitudinea de a utiliza calculatoarele,
folosind tehnici standard de procesare; capacitatea de a utiliza sisteme
specifice postului, abilitatea de a utiliza alte tipuri de echipament de
birou: copiatoare, faxuri, proiectoare.
|
Aptitudinea de a utiliza calculatoarele, folosind tehnici standard
de procesare; capacitatea de a utiliza sisteme specifice
postului, abilitatea de a utiliza alte tipuri de echipament de birou:
copiatoare, faxuri, proiectoare.
|
Aptitudinea de a utiliza calculatoarele, folosind tehnici standard
de procesare; capacitatea de a utiliza sisteme specifice postului, abilitatea
de a utiliza alte tipuri de echipament de birou: copiatoare, faxuri,
proiectoare.
|
16.
|
Respectul faţă de lege şi loialitatea faţă de interesele
instituţiei
|
Cunoaşterea şi aplicarea consecventă a regulamentelor specifice
activităţii curente, precum şi susţinerea instituţiei şi a obiectivelor ei
prin promovarea politicilor, strategiilor şi a unei imagini favorabile.
|
Cunoaşterea şi aplicarea consecventă a regulamentelor specifice
activităţii curente, precum şi susţinerea instituţiei şi a obiectivelor ei
prin promovarea politicilor, strategiilor şi a unei imagini favorabile.
|
Cunoaşterea şi aplicarea consecventă a regulamentelor specifice
activităţii curente, precum şi susţinerea instituţiei şi a obiectivelor ei
|
17.
|
Conduita în timpul serviciului
|
Respectarea normelor de disciplină şi a normelor etice în
îndeplinirea atribuţiilor şi realizarea obiectivelor, în relaţiile cu
funcţionarii publici, cu cetăţenii, precum şi cu ceilalţi beneficiari ai
serviciilor prestate de funcţionarii publici.
|
Respectarea normelor de disciplină şi a normelor etice în
îndeplinirea atribuţiilor şi realizarea obiectivelor, în relaţiile cu
funcţionarii publici, cu cetăţenii, precum şi cu ceilalţi beneficiari ai
serviciilor prestate de funcţionarii publici.
|
Respectarea normelor de disciplină şi a normelor etice în
îndeplinirea atribuţiilor şi realizarea obiectivelor, în relaţiile cu
funcţionarii publici, cu cetăţenii, precum şi cu ceilalţi beneficiari ai serviciilor
prestate de funcţionarii publici.
|
II.
Criterii de performanţă pentru funcţionarii
publici de conducere
Nr. Crt.
|
Criterii de performanţă
|
Definirea criteriului
|
1.
|
Capacitatea de a organiza
|
Capacitatea de a identifica activităţile care trebuie desfăşurate
de structura condusă, delimitarea lor în atribuţii, stabilirea pe baza
acestora a obiectivelor; repartizarea echilibrată şi echitabilă a
atribuţiilor şi a obiectivelor în funcţie de nivelul, categoria, clasa şi
gradul funcţionarului public.
|
2.
|
Capacitatea de a conduce
|
Abilitatea de a crea o viziune realistă, de a transpune în
practică şi de a o susţine; abilitatea de a planifica şi administra
activitatea unei echipe formate din personalităţi diferite, cu nivel diferit
al capacităţii de a colabora la îndeplinirea unei atribuţii; capacitatea de a
adapta stilul de conducere la situaţii diferite, precum şi de a acţiona
pentru gestionarea şi rezolvarea conflictelor.
|
3.
|
Capacitatea de coordonare
|
Armonizarea deciziilor şi acţiunilor personalului, precum şi a
activităţilor din cadrul unui compartiment, în vederea realizării
obiectivelor acestuia.
|
4.
|
Capacitatea de control
|
Capacitatea de supraveghere a modului de
transformare a deciziilor în soluţii realiste, depistarea deficienţelor şi
luarea măsurilor necesare pentru corectarea la timp a acestora.
|
5.
|
Capacitatea de a obţine cele mai bune rezultate
|
Capacitatea de a motiva şi de a încuraja dezvoltarea
performanţelor personalului prin: cunoaşterea aspiraţiilor colectivului,
asigurarea unei perspective de dezvoltare şi a unei atitudini de încredere;
aptitudinea de a asculta ţi de a lua în considerare diferite opinii, precum
şi de a oferi sprijin pentru obţinerea unor rezultate pozitive pentru colectiv;
recunoaşterea meritelor şi cultivarea performanţelor.
|
6.
|
Competenţa decizională
|
Capacitatea de a lua hotărâri rapid, cu simţ de răspundere şi
conform competenţei legale, cu privire la desfăşurarea activităţii structurii conduse.
|
7.
|
Capacitatea de a delega
|
Capacitatea de a transfera atribuţii personalului din subordine
care corespunde din punct de vedere legal şi al competenţelor proprii, în
scopul realizării la timp şi în mod corespunzător a obiectivelor structurii conduse.
|
8.
|
Abilităţi în gestionarea resurselor umane
|
Capacitatea de a planifica şi de a administra eficient
activitatea personalului subordonat, asigurând sprijinul şi motivarea
corespunzătoare.
|
9.
|
Capacitatea de a dezvolta abilităţile personalului
|
Cunoaşterea aptitudinilor personalului din subordine, inclusiv
prin capacitatea de a crea, de a implementa şi de a menţine politici de
personal eficiente, în scopul motivării acestuia.
|
10.
|
Competenţa în gestionarea resurselor locale
|
Capacitatea de a utiliza eficient
resursele materiale şi financiare alocate.
|
11.
|
Abilităţi în domeniul instruirii
|
Capacitatea de a identifica nevoile de instruire ale personalului
din subordine şi de a forma propuneri privind tematica şi formele concrete de
realizare a instruirii.
|
12.
|
Abilităţi de mediere şi negociere
|
Capacitatea de a organiza şi de a conduce o întâlnire, precum şi
de a o orienta către o soluţie comun acceptată, ţinând seama de poziţiile
diferite ale părţilor; capacitatea de a planifica şi de a desfăşura interviuri.
|
13.
|
Obiectivitate în apreciere
|
Corectitudine în luarea deciziilor; imparţialitate în evaluarea
personalului din subordine şi în modul de acordare a recompenselor pentru
rezultatele deosebite în activitate.
|
14.
|
Criteriile de performanţă pentru funcţionarii publici de execuţie
din clasa I, prevăzute la pct.I.I, I.2,I.3,I.6, I.7,I.8,I.9, I.10,I.11,I.13,I.14,
I.15,I.16,I.17 se aplică şi la evaluarea performanţelor funcţionarilor
publici de conducere.
|
|