ORDIN
Nr. 924 din 9 iunie 2005
pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind alocarea
sloturilor pe aeroporturile din Romania - RACR-ASAP, editia 02/2005
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 592 din 8 iulie 2005
Pentru indeplinirea atributiilor ce revin Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, ca autoritate de stat in domeniul
transporturilor,
in scopul crearii cadrului necesar aplicarii directe, la data aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana, a Regulamentului (EC) nr. 793/2004 al
Parlamentului European si al Consiliului pentru amendarea Regulamentului
Consiliului (EEC) nr. 95/93 privind regulile comune de alocare a sloturilor pe
aeroporturile comunitare, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JO)
nr. 138/2004,
in temeiul prevederilor art. 4 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997
privind Codul aerian, republicata, precum si ale art. 4 alin. (1) pct. 12 si 13
si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Reglementarea aeronautica civila romana privind alocarea
sloturilor pe aeroporturile din Romania - RACR-ASAP, editia 02/2005, prevazuta
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala aviatie civila din cadrul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului va duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
va intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2006.
Art. 4
La aceeasi data Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 1.019/2002 pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile
romane privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din Romania - RACR-ASAP,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 701 din 25 septembrie
2002, se abroga.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
ANEXA 1
REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA
privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din Romania - RACR-ASAP, editia
02/2005
Art. 1
Scop
Prezenta reglementare se aplica aeroporturilor din Romania.
Art. 2
Definitii
In acceptiunea prezentei reglementari:
a) slot inseamna permisiunea data de un coordonator in conformitate cu
prevederile prezentei reglementari pentru utilizarea tuturor elementelor
infrastructurii aeroportuare necesare pentru operarea unui serviciu aerian pe
un aeroport coordonat la o data si ora specificate, in scopul aterizarii sau
decolarii, alocate de un coordonator in conformitate cu prevederile prezentei
reglementari;
b) nou-admis inseamna:
(i) un transportator aerian care solicita, ca parte a unei serii de
sloturi, un slot pe un aeroport in orice zi, in cazul in care, daca solicitarea
transportatorului ar fi acceptata, acesta ar detine in total mai putin de 5
sloturi pe acel aeroport in acea zi; sau
(ii) un transportator aerian care solicita o serie de sloturi pentru un
serviciu aerian de pasageri, regulat si fara escala, intre doua aeroporturi din
Romania unde cel mult alti 2 transportatori aerieni opereaza in aceeasi zi
acelasi serviciu aerian regulat si fara escala intre aceste aeroporturi sau
sisteme de aeroporturi, in cazul in care, daca solicitarea transportatorului
aerian ar fi acceptata, acesta ar detine totusi mai putin de 5 sloturi pe acel
aeroport in acea zi pentru acel serviciu fara escala; sau
(iii) un transportator aerian care solicita o serie de sloturi pe un
aeroport pentru un serviciu aerian de pasageri, regulat si fara escala, intre
acel aeroport si un aeroport de interes local unde nici un alt transportator
aerian nu opereaza in aceeasi zi acelasi serviciu aerian regulat si fara escala
intre aceste aeroporturi sau sisteme de aeroporturi, in cazul in care, daca
solicitarea transportatorului aerian ar fi acceptata, acesta ar detine totusi
mai putin de 5 sloturi pe acel aeroport in acea zi pentru acel serviciu fara
escala.
Un transportator aerian care detine mai mult de 5% din totalul sloturilor
disponibile in ziua respectiva pe un anumit aeroport sau mai mult de 4% din
totalul sloturilor disponibile in ziua respectiva pe un sistem de aeroporturi
din care face parte acel aeroport nu va fi considerat ca nou-admis pe acel
aeroport.
c) serviciu aerian direct inseamna un serviciu aerian intre doua
aeroporturi, inclusiv escalele, cu aceeasi aeronava si acelasi numar de zbor;
d) perioada de programare inseamna fie sezonul de vara, fie de iarna,
astfel cum este el utilizat in programele de zbor ale transportatorilor
aerieni;
e) transportator aerian roman inseamna un transportator aerian cu o licenta
de transport aerian valabila, eliberata de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului in conformitate cu prevederile Ordinului
ministrului transporturilor nr. 578/1998 pentru aprobarea Reglementarii privind
acordarea licentei de transport aerian, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 257 din 4 iunie 1999, cu modificarile si completarile
ulterioare;
f) (i) transportator aerian inseamna un prestator de transport aerian cu o
licenta de transport aerian sau echivalentul acesteia valabila cel putin pana
la 31 ianuarie pentru urmatorul sezon de vara sau cel putin pana la 31 august
pentru urmatorul sezon de iarna. In aplicarea prevederilor art. 4, 8, 9 si 12,
definitia transportatorului aerian va include de asemenea si operatorii de
aviatie de afaceri, atunci cand acestia opereaza conform unui program regulat;
in aplicarea prevederilor art. 7 si 15, definitia transportatorului aerian va
include de asemenea toti operatorii de aeronave civile;
(ii) grup de transportatori aerieni inseamna 2 sau mai multi transportatori
aerieni care efectueaza impreuna operatiuni comune, operatiuni de franciza sau
code-sharing in scopul operarii unui serviciu aerian specific;
g) aeroport coordonat inseamna orice aeroport unde, pentru a putea ateriza
sau decola, unui transportator aerian sau oricarui alt operator de aeronave
trebuie sa ii fie alocat un slot de catre un coordonator, cu exceptia
zborurilor de stat, a aterizarilor de urgenta si a zborurilor umanitare;
h) sistem de aeroporturi inseamna doua sau mai multe aeroporturi grupate
impreuna si deservind acelasi oras ori aceeasi regiune; lista cuprinzand
sistemele de aeroporturi se stabileste de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului;
i) aeroport cu programe de operare facilitate inseamna un aeroport unde
exista potential de aparitie a limitarilor de capacitate in anumite perioade
ale zilei, saptamanii sau anului, rezolvabile prin cooperare voluntara intre
transportatorii aerieni si unde a fost numit un facilitator de programe de
operare in scopul facilitarii operarii transportatorilor aerieni existenti sau
a celor care intentioneaza sa opereze pe acel aeroport;
j) administrator al aeroportului inseamna o entitate care, in legatura cu
alte activitati sau fara legatura cu acestea, are sarcina, in conformitate cu
legislatia ori cu reglementarile nationale, administrarii si conducerii
facilitatilor aeroportuare si a coordonarii si controlului activitatii
diversilor operatori prezenti in cadrul aeroportului sau al sistemului de
aeroporturi respectiv;
k) serie de sloturi inseamna cel putin 5 sloturi care au fost solicitate
pentru aceeasi perioada de timp din aceeasi zi a saptamanii, in mod regulat in
acelasi sezon de operare, si care sunt alocate in acest mod sau, daca nu este
posibil, sunt alocate aproximativ la aceeasi perioada de timp;
l) aviatie de afaceri inseamna acel sector al aviatiei generale care
priveste operarea sau utilizarea unor aeronave de catre agenti economici pentru
transportul de pasageri ori bunuri ca mijloc de asistenta pentru desfasurarea
obiectului lor de activitate, in cazul in care aeronavele sunt operate pentru
scopuri considerate in general ca nefiind contractabile de catre public si sunt
pilotate de catre persoane care detin cel putin o licenta valabila de pilot
comercial pentru zbor instrumental;
m) parametrii de coordonare inseamna exprimarea, in termeni operationali, a
intregii capacitati disponibile pentru alocarea sloturilor pe un aeroport in
timpul fiecarei perioade de coordonare, reflectand toti factorii tehnici,
operationali si de mediu care afecteaza performantele infrastructurii
aeroportuare si a diferitelor sale subsisteme.
Art. 3
Conditii pentru coordonarea aeroportului
1. a) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului nu are
obligatia de a desemna un aeroport ca fiind cu programe de operare facilitate
sau coordonat, in alte conditii decat cele prevazute in prezentul articol.
b) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului nu va desemna
un aeroport ca fiind coordonat decat in conformitate cu prevederile
paragrafului 3.
2. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate totusi sa
desemneze orice aeroport ca fiind cu planuri facilitate, cu conditia
respectarii principiilor de transparenta, neutralitate si nediscriminare.
3. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va asigura
efectuarea de catre administratorul aeroportului sau de catre orice alt organ
competent a unei analize temeinice a capacitatii unui aeroport fara statut de
desemnare ori cu programe de operare facilitate, atunci cand considera necesar,
sau in decurs de 6 luni, daca:
(i) transportatorii aerieni care efectueaza mai mult de jumatate din
operatiunile de pe un aeroport sau administratorul aeroportului au inaintat o
solicitare scrisa prin care oricare dintre acestia considera capacitatea ca
fiind insuficienta pentru operatiunile actuale ori planificate in anumite
perioade de timp; sau
(ii) un aeroport in mod particular este in realitate accesibil numai pentru
transportatorii aerieni carora li s-au alocat sloturi sau unde transportatorii
aerieni si in mod special nou-admisii intampina dificultati majore in
asigurarea posibilitatii de aterizare si decolare pe aeroportul respectiv.
Aceasta analiza, bazata pe metode general recunoscute, va evidentia orice
limitare de capacitate, avand in vedere constrangerile de mediu pe aeroportul
respectiv. Analiza va lua in considerare posibilitatile de depasire a acestor
limitari de capacitate prin intermediul unei infrastructuri noi sau modificarea
celei existente, a schimbarilor operationale sau prin orice alte modificari,
precum si durata de timp preconizata pentru rezolvarea problemelor. Analiza va
fi actualizata daca a fost invocat paragraful 5 sau daca au aparut modificari
pe aeroport care influenteaza in mod semnificativ capacitatea sa si utilizarea
acesteia. Atat analiza, cat si metoda prin care aceasta a fost efectuata vor fi
puse la dispozitie partilor care au solicitat analiza si, la cerere, altor
parti interesate.
4. Pe baza analizei, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului se va consulta asupra situatiei capacitatii aeroportului cu
administratorul aeroportului, cu transportatorii aerieni care utilizeaza in mod
regulat aeroportul, cu organizatiile care ii reprezinta, cu reprezentantii
operatorilor de aviatie generala care utilizeaza in mod regulat aeroportul,
precum si cu furnizorul de servicii de trafic aerian.
5. In situatia in care limitarile de capacitate apar cel putin pe o perioada
de programare, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va
desemna aeroportul ca fiind coordonat pentru perioadele respective numai daca:
a) limitarile de capacitate sunt de asa natura incat nu se pot evita
intarzieri semnificative pe acel aeroport; si
b) nu exista posibilitatea de rezolvare a acestor probleme in termen scurt.
6. Prin derogare de la prevederile paragrafului 5, Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in situatii exceptionale, poate
desemna ca fiind coordonate aeroporturile afectate pe perioada respectiva.
7. Atunci cand se ajunge la o capacitate suficienta pentru operatiunile
existente sau planificate pe un aeroport coordonat, desemnarea acestuia ca
aeroport coordonat va fi suspendata.
Art. 4
Facilitatorul de programe de operare si coordonatorul
1. Pentru un aeroport desemnat ca fiind cu programe de operare facilitate
sau coordonat, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va
asigura numirea, dupa caz, a unei persoane fizice ori juridice calificate, in
calitate de facilitator de programe de operare sau coordonator al aeroportului,
dupa consultarea in prealabil a transportatorilor aerieni care utilizeaza
aeroportul in mod regulat, a organizatiilor lor reprezentantive si a
administratorului aeroportului, precum si a comitetului de coordonare, daca un
astfel de comitet exista. Acelasi facilitator de programe de operare sau
coordonator poate fi numit pentru mai multe aeroporturi.
2. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va asigura:
a) faptul ca, pe un aeroport cu programe de operare facilitate,
facilitatorul de programe de operare actioneaza conform prevederilor prezentei
reglementari, in maniera independenta, neutra, nediscriminatorie si transparenta;
b) independenta coordonatorului pe un aeroport coordonat, prin separarea
din punct de vedere functional a coordonatorului de orice parte individuala
interesata. Sistemul de finantare a activitatilor coordonatorului va fi de asa
natura incat sa garanteze statutul de independent al acestuia;
c) faptul ca orice coordonator actioneaza conform prevederilor prezentei
reglementari, in maniera neutra, nediscriminatorie si transparenta.
3. Facilitatorul de programe de operare si coordonatorul vor participa la
conferintele internationale ale transportatorilor aerieni de coordonare a
orarelor, in conformitate cu legislatia in vigoare.
4. Facilitatorul de programe de operare va consilia transportatorii aerieni
si va recomanda perioade alternative de sosire si/sau plecare atunci cand este
posibil sa se produca limitari de capacitate.
5. Coordonatorul va fi singura persoana responsabila de alocarea
sloturilor. Acesta va aloca sloturile in conformitate cu prevederile prezentei
reglementari si va lua masuri pentru ca, in cazuri de urgenta, sa poata fi
alocate sloturi si in afara orelor normale de lucru.
6. Facilitatorul de programe de operare va monitoriza modul in care
operatiunile transportatorilor aerieni respecta programele de operare ce le-au
fost recomandate. Coordonatorul va monitoriza modul in care operatiunile
transportatorilor aerieni respecta sloturile ce le-au fost alocate. Aceste
verificari de conformare se vor efectua in cooperare cu administratorul
aeroportului si cu furnizorul de servicii de trafic aerian si vor lua in
considerare timpul, precum si alti parametri relevanti legati de aeroportul in
cauza. La cerere, coordonatorul va prezenta Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului un raport anual de activitate privind, in mod
special, aplicarea prevederilor art. 9 si 15, precum si orice reclamatii
privind aplicarea prevederilor art. 8 si 12, inaintate comitetului de
coordonare, si masurile luate pentru solutionarea lor.
7. Toti facilitatorii de programe de operare si coordonatorii vor coopera
in scopul detectarii inconsecventelor existente in programele de operare.
8. La cerere si intr-un interval de timp rezonabil, coordonatorul va pune
la dispozitie, in mod gratuit, partilor interesate si indeosebi membrilor sau
observatorilor din comitetul de coordonare, in forma scrisa sau in orice alta
forma usor accesibila, urmatoarele informatii:
a) sloturile istorice pe linii aeriene, cronologic, pentru toti
transportatorii aerieni de pe aeroport;
b) sloturile solicitate initial de fiecare transportator aerian,
cronologic, pentru toti transportatorii aerieni;
c) toate sloturile alocate, precum si cererile existente de sloturi,
listate individual pentru fiecare transportator aerian, in ordine cronologica,
aferente tuturor transportatorilor aerieni;
d) sloturile ramase disponibile;
e) detalii complete privind criteriile utilizate la alocarea sloturilor.
9. Informatiile mentionate la paragraful 8 vor fi puse la dispozitie cel
mai tarziu la deschiderea conferintelor relevante de coordonare a orarelor, iar
atunci cand este necesar, in timpul conferintelor sau dupa aceste conferinte.
La cerere, coordonatorul va furniza aceste informatii in forma sintetica. Un
tarif legat de costuri poate fi solicitat pentru furnizarea acestor informatii
sintetice.
10. In cazul in care sunt disponibile standarde de prezentare a
informatiilor privind programele de operare, relevante si general acceptate,
facilitatorul de programe de operare, coordonatorul si transportatorii aerieni
le vor aplica, cu conditia ca ele sa fie conforme cu legislatia in vigoare.
Art. 5
Comitetul de coordonare
1. Pe un aeroport coordonat, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului va asigura infiintarea unui comitet de coordonare. Acelasi comitet
de coordonare poate fi numit pentru mai multe aeroporturi. Participarea in
acest comitet va fi deschisa cel putin transportatorilor aerieni care
utilizeaza in mod frecvent aeroportul sau aeroporturile respective si organizatiilor
lor reprezentative, administratorului aeroportului respectiv, reprezentantilor
furnizorului de servicii de trafic aerian si reprezentantilor aviatiei generale
care utilizeaza in mod frecvent aeroportul.
Sarcinile comitetului de coordonare vor fi:
a) sa faca propuneri sau recomandari coordonatorului si/sau Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului privind:
- posibilitatile de crestere a capacitatii aeroportului, determinate in
conformitate cu prevederile art. 3, sau de imbunatatire a utilizarii acestuia;
- parametrii de coordonare determinati in conformitate cu prevederile art.
6;
- metodele de monitorizare a utilizarii sloturilor alocate;
- liniile directoare locale pentru alocarea sloturilor sau monitorizarea utilizarii
sloturilor alocate, luand in considerare, printre altele, posibile probleme de
mediu, astfel cum este stipulat de prevederile art. 8 paragraful 5;
- imbunatatirea conditiilor de trafic predominante pe aeroportul respectiv;
- problemele grave cu care se confrunta nou-venitii, astfel cum este
stipulat de prevederile art. 12 paragraful 8;
- toate problemele referitoare la capacitatea aeroportului;
b) sa medieze intre partile interesate referitor la reclamatiile privind
alocarea sloturilor, astfel cum este stipulat de prevederile art. 13.
2. Reprezentantii Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului si coordonatorul vor fi invitati la adunarile comitetului de
coordonare in calitate de observatori.
3. Comitetul de coordonare isi va intocmi propriul regulament de
functionare, care va cuprinde, printre altele, procedurile de participare,
alegeri, frecventa intalnirilor si limba folosita in cadrul intalnirilor. Orice
membru al comitetului de coordonare poate propune linii directoare locale,
astfel cum este stipulat de prevederile art. 8 paragraful 5. La cererea
coordonatorului, comitetul de coordonare va discuta liniile directoare locale
propuse pentru alocarea sloturilor, precum si pe cele propuse pentru
monitorizarea utilizarii sloturilor. Un raport al discutiilor din cadrul
comitetului de coordonare se va inainta Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu indicarea punctelor de vedere exprimate in
cadrul comitetului.
Art. 6
Parametrii de coordonare
1. Pe un aeroport coordonat, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului va asigura determinarea bianuala a parametrilor pentru alocarea de
sloturi, avand in vedere toate constrangerile tehnice, operationale si de mediu
relevante, precum si orice schimbari aduse acestora.
Aceasta actiune se va baza pe o analiza obiectiva a posibilitatilor de
procesare a traficului aerian, avandu-se in vedere diferitele tipuri de trafic
de pe aeroport, posibilele limitari in utilizarea spatiului aerian care pot
aparea in timpul perioadei de coordonare si situatia capacitatii.
Parametrii vor fi comunicati coordonatorului aeroportului din timp, inainte
ca alocarea initiala de sloturi sa aiba loc in scopul desfasurarii
conferintelor de coordonare a orarelor.
2. In situatia in care actiunea prevazuta la paragraful 1 nu are loc,
coordonatorul va defini intervalele de timp de coordonare relevante, dupa
consultarea comitetului de coordonare si conform capacitatii stabilite.
3. Determinarea parametrilor si a metodologiei utilizate, precum si orice
schimbare adusa acestora vor fi discutate in detaliu in cadrul comitetului de
coordonare, in scopul cresterii capacitatii si a numarului de sloturi
disponibile pentru alocare, inaintea luarii deciziei finale privind parametrii
de alocare a sloturilor. La cerere, toate documentele relevante se vor pune la
dispozitie partilor interesate.
Art. 7
Informatii pentru facilitatorii de programe de operare si coordonatori
1. Transportatorii aerieni care opereaza sau intentioneaza sa opereze pe un
aeroport cu programe de operare facilitate sau coordonat trebuie sa prezinte,
dupa caz, facilitatorului de programe de operare sau coordonatorului toate
informatiile relevante solicitate de acestia. Toate informatiile solicitate vor
fi furnizate in formatul si in perioada de timp specificate de facilitatorul de
programe de operare sau de coordonator. In mod special, un transportator aerian
va informa coordonatorul la momentul cererii de alocare, daca beneficiaza de
statutul de nou-admis conform prevederilor art. 2 lit. b), cu privire la
sloturile cerute.
Pe toate aeroporturile fara un statut de desemnare, administratorul
aeroportului va furniza, atunci cand un coordonator solicita acest lucru, orice
informatie pe care o detine privind serviciile planificate ale
transportatorilor aerieni.
2. In cazul in care un transportator aerian nu furnizeaza informatiile
prevazute la paragraful 1, cu exceptia cazului in care demonstreaza in mod
satisfacator ca exista circumstante atenuante, sau furnizeaza informatii false
ori gresite, coordonatorul nu va lua in considerare solicitarea sau
solicitarile de alocare de sloturi facute de transportatorul aerian la care se
refera informatiile incomplete, false sau eronate. Coordonatorul va oferi
trasportatorului aerian in cauza posibilitatea de a-si prezenta propriile
observatii.
3. Facilitatorul de programe de operare sau coordonatorul, administratorul
aeroportului si furnizorul de servicii de trafic aerian isi vor pune la
dispozitie reciproc toate informatiile necesare in scopul exercitarii
atributiilor ce le revin, inclusiv informatii de zbor si privind sloturile.
Art. 8
Procesul de alocare a sloturilor
1. Din rezerva de sloturi se aloca transportatorilor solicitanti serii de
sloturi constand in aprobari de utilizare a infrastructurii aeroportuare in
scopul aterizarii sau decolarii, pentru perioada de programare pentru care au
fost solicitate, la expirarea acesteia ele trebuind sa fie returnate in rezerva
de sloturi, in conformitate cu prevederile art. 12.
2. Fara a prejudicia prevederile art. 7, 9, 11, art. 12 paragraful 1 si ale
art. 15, paragraful 1 al prezentului articol nu se aplica atunci cand sunt
indeplinite urmatoarele conditii:
- o serie de sloturi a fost utilizata de catre un transportator aerian
pentru operarea de servicii aeriene regulate si neregulate cu program
prestabilit; si
- acel transportator aerian poate demonstra in mod satisfacator
coordonatorului ca a utilizat seria de sloturi in cauza, conform aprobarii date
de coordonator, cel putin 80% din timp, pe perioada de programare pentru care a
fost alocata.
In acest caz, transportatorul aerian are dreptul de a obtine aceeasi serie
de sloturi in urmatoarea perioada echivalenta de programare, daca solicita
acest lucru in perioada de timp stipulata la art. 7 paragraful 1.
3. Fara a prejudicia prevederile art. 12 paragraful 2, in cazul in care nu
pot fi satisfacute toate cererile de sloturi conform solicitarilor
transportatorilor aerieni in cauza, vor avea prioritate serviciile aeriene
comerciale si, in particular, cele regulate si cele neregulate cu program
prestabilit. In cazul solicitarilor similare pentru aceeasi categorie de
servicii, vor avea prioritate operatiunile ce se desfasoara pe durata
intregului an.
4. Modificarea unei serii de sloturi, inainte de alocarea sloturilor
disponibile in rezerva de sloturi mentionata la art. 12 catre ceilalti
transportatori aerieni solicitanti, se poate face numai in scopuri operationale
sau daca alocarea de sloturi catre transportatorii aerieni ar fi imbunatatita
in comparatie cu cererile initiale. Modificarea intra in vigoare numai dupa
confirmarea data de coordonator.
5. Coordonatorul va avea in vedere si reguli si linii directoare suplimentare
stabilite de industria de transport aerian internationala sau nationala, precum
si liniile directoare locale propuse de comitetul de coordonare si aprobate de
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu conditia ca aceste
reguli si linii directoare sa nu afecteze statutul independent al
coordonatorului, sa fie conforme cu legislatia in vigoare si sa aiba ca scop
imbunatatirea utilizarii eficiente a capacitatii aeroportului.
6. Daca un slot solicitat nu poate fi acordat, coordonatorul va informa
transportatorul aerian solicitant despre motivele neacordarii slotului si ii va
indica slotul alternativ disponibil cel mai apropiat de solicitarea initiala.
7. Coordonatorul trebuie sa incerce ca, pe langa alocarea planificata de
sloturi pentru perioada de programare, sa satisfaca solicitari de alocare
singulare, primite in termen scurt, pentru orice tip de operatiuni de aviatie,
inclusiv aviatia generala. In acest scop se pot utiliza sloturile disponibile
in rezerva de sloturi mentionata la art. 12, dupa distribuirea catre
transportatorii aerieni solicitanti, precum si sloturile devenite disponibile
pe termen scurt.
Art. 9
Mobilitatea sloturilor
1. Sloturile pot fi:
a) transferate de un transportator aerian de pe o ruta sau tip de serviciu
pe alta ruta sau tip de serviciu operat de acelasi transportator aerian;
b) transferate:
(i) intre companii-mama si sucursale si intre sucursale ale aceleiasi
companii-mama;
(ii) ca parte a preluarii controlului asupra capitalului unui transportator
aerian;
(iii) in cazul preluarii totale sau partiale, atunci cand sloturile sunt
direct legate de transportatorul aerian care este preluat;
c) schimbate, unul cate unul, intre transportatorii aerieni.
2. Transferurile sau schimburile mentionate la paragraful 1 vor fi
notificate coordonatorului si nu vor avea efect inainte de confirmarea
acestuia. Coordonatorul va refuza confirmarea transferurilor sau a schimburilor
daca acestea nu sunt conforme cu prevederile prezentei reglementari si in
situatia in care coordonatorul nu este sigur ca:
a) operatiunile aeroportuare nu vor fi prejudiciate, luand in considerare
toate constrangerile tehnice, operationale si de mediu;
b) sunt respectate limitarile impuse conform art. 11;
c) un transfer de sloturi nu cade sub incidenta paragrafului 3.
3. a) Sloturile alocate unui nou-admis, astfel cum este definit la art. 2
lit. b), nu pot fi transferate in baza prevederilor paragrafului 1 lit. b) al
prezentului articol pe o durata de doua perioade de programare echivalente, cu
exceptia unei preluari legal autorizate a activitatilor ca urmare a procedurii
de faliment.
b) Sloturile alocate unui nou-admis, astfel cum este definit la art. 2 lit.
b) (ii) si (iii), nu pot fi transferate pe o alta ruta in baza prevederilor
paragrafului 1 lit. a) al prezentului articol pe o durata de doua perioade de
programare echivalente, decat daca nou-admisul ar fi tratat cu aceeasi
prioritate pe noua ruta ca si pe ruta initiala.
c) Sloturile alocate unui nou-admis, astfel cum este definit la art. 2 lit.
b), nu pot fi schimbate in baza prevederilor paragrafului 1 lit. c) al
prezentului articol pe o durata de doua perioade de programare echivalente,
decat in scopul imbunatatirii sloturilor alocate pentru aceste servicii in
comparatie cu cererea initiala.
Art. 10
Excluderea cererilor de compensare
Dreptul de a obtine o serie de sloturi, mentionat la art. 8 paragraful 2,
nu da dreptul inaintarii de solicitari de compensare ca urmare a oricarei
limitari, restrictionari sau eliminari impuse in conformitate cu legislatia in
vigoare. Prezenta reglementare nu limiteaza dreptul autoritatilor publice de a
solicita transferul sloturilor intre transportatorii aerieni si de a directiona
modul in care acestea sunt alocate in conformitate cu legislatia nationala in
domeniul concurentei. Aceste transferuri pot avea loc numai fara compensare
monetara.
Art. 11
Obligatiile de serviciu public
1. Pe o ruta pe care a fost impusa obligatia de serviciu public, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 491/2004 privind obligatia de serviciu
public pe rute aeriene interne, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului poate rezerva, pe un aeroport coordonat, sloturile necesare operarii
pe ruta respectiva. Daca sloturile rezervate pe ruta respectiva nu sunt
utilizate, ele se vor disponibiliza pentru orice transportator aerian interesat
in operarea pe acea ruta conform obligatiilor de serviciu public, cu
respectarea prevederilor paragrafului 2. Daca nici un alt transportator aerian
nu este interesat de operarea rutei, iar Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului nu declanseaza procedura de licitatie conform
prevederilor art. 6 alin. (1) si (2) din Legea nr. 491/2004, sloturile fie vor
fi rezervate pentru o alta ruta supusa obligatiilor de serviciu public, fie vor
fi restituite rezervei de sloturi.
2. Procedura de licitatie stabilita la art. 6 din Legea nr. 491/2004 se va
aplica pentru utilizarea sloturilor mentionate la pct. 1 in situatia in care
mai multi transportatori aerieni romani sunt interesati in deservirea rutei si
nu au putut sa obtina sloturile la o ora diferenta inainte sau dupa ora
solicitata coordonatorului.
Art. 12
Rezerva de sloturi
1. Coordonatorul va crea o rezerva de sloturi care va contine toate
sloturile nealocate in baza art. 8 paragrafele 2 si 4. Toate sloturile noi
rezultate in urma aplicarii prevederilor art. 3 paragraful 3 vor fi incluse in
rezerva de sloturi.
2. O serie de sloturi care a fost alocata unui transportator aerian pentru
operarea unui serviciu aerian regulat sau neregulat cu program prestabilit nu
va da dreptul acelui transportator aerian la aceeasi serie de sloturi in
perioada de programare urmatoare echivalenta, daca acesta nu poate demonstra in
mod satisfacator coordonatorului ca sloturile au fost utilizate de catre acel
transportator aerian, conform aprobarii date de coordonator, cel putin 80% din
timp, pe perioada de programare pentru care au fost alocate.
3. Sloturile alocate unui transportator aerian inainte de 31 ianuarie
pentru urmatorul sezon de vara sau inainte de 31 august pentru urmatorul sezon
de iarna, dar care au fost returnate coordonatorului pentru realocare inaintea
acestor date, nu vor fi luate in considerare in scopul calcularii gradului de
utilizare.
4. Daca gradul de utilizare de 80% a seriei de sloturi nu poate fi
demonstrat, toate sloturile care formeaza acea serie se vor include in rezerva
de sloturi daca neutilizarea nu se poate justifica pe baza oricaruia dintre
motivele urmatoare:
a) circumstante neprevazute si inevitabile in afara controlului
transportatorului aerian care conduc la:
- mentinerea la sol a tipului de aeronava utilizat in general pentru
serviciul aerian respectiv;
- inchiderea unui aeroport sau a unui spatiu aerian;
- dereglarea grava a operatiunilor pe aeroporturile respective, inclusiv a
seriilor de sloturi pe alte aeroporturi care au legatura cu rutele, afectate de
aceste dereglari, pe o durata substantiala a perioadei de programare relevanta;
b) intreruperea serviciilor aeriene datorata unei actiuni intentionate
menite sa afecteze aceste servicii, care face practic si/sau tehnic imposibil
ca transportatorul aerian sa isi desfasoare operatiunile conform planificarii;
c) suspendarea temporara a licentei de transport aerian de catre
autoritatea competenta pana la reorganizarea financiara a transportatorului
aerian, in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor
nr. 578/1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) proceduri judiciare privind aplicarea art. 11 pentru rute pe care au
fost impuse obligatii de serviciu public in conformitate cu prevederile Legii
nr. 491/2004, avand ca rezultat suspendarea temporara a operarii acestor rute.
5. Fara a prejudicia prevederile art. 8 paragraful 2, sloturile incluse in
rezerva de sloturi vor fi distribuite transportatorilor aerieni care le
solicita. O cota de 50% din aceste sloturi va fi mai intai alocata
nou-admisilor, cu exceptia cazului in care solicitarile din partea
nou-admisilor sunt sub 50% . Coordonatorul va trata obiectiv cererile
nou-admisilor si ale altor transportatori, conform perioadelor de coordonare
ale fiecarei zile de programare.
In ceea ce priveste cererile nou-admisilor, vor avea prioritate
transportatorii aerieni care solicita statutul de nou-admis in baza art. 2 lit.
b) (i) si (ii) sau a art. 2 lit. b) (i) si (iii).
6. Un nou-admis caruia i s-a oferit o serie de sloturi la doua ore
diferenta inainte sau dupa ora solicitata si care nu a acceptat aceasta oferta
nu se va mai bucura de statutul de nou-admis pe acea perioada de programare.
7. In cazul serviciilor operate de un grup de transportatori aerieni, numai
un singur transportator aerian participant poate cere sloturile necesare.
Transportatorul aerian care opereaza un astfel de serviciu isi asuma
responsabilitatea pentru indeplinirea criteriilor de operare impuse in vederea
mentinerii dreptului istoric prevazut la art. 8 paragraful 2.
Sloturile alocate unui transportator aerian pot fi utilizate de alti
transportatori aerieni participanti la o operatiune comuna cu acesta, in
conditiile in care codul de desemnare al transportatorului aerian caruia i s-au
alocat sloturile ramane pe zborul comun, in scopul coordonarii si
monitorizarii. In cazul intreruperii unor astfel de operatiuni, sloturile
utilizate in acest fel ii vor ramane transportatorului aerian caruia i-au fost
alocate initial. Transportatorii aerieni implicati in operatiuni comune vor
informa coordonatorii asupra detaliilor acestor operatiuni inainte de inceperea
acestora.
8. In situatia in care continua sa existe probleme serioase pentru
nou-admisi, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va dispune
convocarea comitetului de coordonare al respectivului aeroport. Scopul
convocarii va fi analizarea posibilitatilor de remediere a situatiei. La
respectiva sedinta vor participa si reprezentantii Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 13
Reclamatii si drepturi la apel
Fara a prejudicia drepturile la apel prevazute de legislatia nationala
specifica, reclamatiile privind aplicarea art. 7 paragraful 2, art. 8, 9, 12,
art. 15 paragraful 1 - 5 vor fi inaintate comitetului de coordonare. In cel
mult o luna de la primire, comitetul de coordonare va analiza reclamatia si,
daca este posibil, va face propuneri coordonatorului in sensul rezolvarii
problemei. Daca reclamatia nu a fost solutionata, Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului poate, in decurs de alte doua luni, sa asigure
medierea de catre o organizatie reprezentativa a transportatorilor aerieni sau
a aeroporturilor ori de catre o terta parte.
Art. 14
Relatiile cu terte state
In situatia in care, in ceea ce priveste alocarea si utilizarea sloturilor
pe aeroporturi, un alt stat:
a) nu garanteaza transportatorilor aerieni romani un tratament comparabil
celui garantat prin prezenta reglementare transportatorilor aerieni din tara
respectiva; sau
b) nu garanteaza transportatorilor aerieni romani, de facto, tratament
national; sau
c) garanteaza transportatorilor aerieni din terte tari un tratament
preferential fata de cel acordat transportatorilor aerieni romani,
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va lua masuri,
inclusiv de suspendare, in totalitate sau partiala, a obligatiilor ce decurg
din prevederile prezentei reglementari in ceea ce priveste transportatorii
aerieni din acel stat, in scopul remedierii tratamentului discriminatoriu
aplicat de statul in cauza.
Art. 15
Aplicare
1. Un plan de zbor al unui transportator aerian poate fi respins de
autoritatile competente de management al traficului aerian daca transportatorul
aerian intentioneaza sa aterizeze sau sa decoleze la/de pe un aeroport
coordonat, in decursul perioadelor in care acesta este coordonat, fara sa
detina un slot alocat de catre coordonator.
2. Coordonatorul va retrage seria de sloturi alocate provizoriu unui
transportator aerian aflat in proces de infiintare si le va include in rezerva
de sloturi la 31 ianuarie pentru sezonul de vara urmator sau la 31 august
pentru sezonul de iarna urmator, daca solicitantul nu detine o licenta de
operare sau echivalentul acesteia la acea data ori daca nu se mentioneaza de
catre autoritatea competenta de licentiere ca este probabil sa i se emita o
licenta de operare sau echivalentul acesteia inainte de inceperea perioadei de
programare relevante.
3. Coordonatorul va retrage si va include in rezerva de sloturi o serie de
sloturi ale unui transportator aerian, obtinute de acesta in urma unui schimb
efectuat in baza art. 9 paragraful 1 lit. c), daca aceasta nu a fost utilizata
asa cum s-a intentionat.
4. Transportatorii aerieni care in mod repetat si intentionat opereaza
servicii aeriene la momente semnificativ diferite fata de slotul alocat ca
parte a unei serii de sloturi sau care utilizeaza sloturi intr-un mod
semnificativ diferit fata de cel indicat la momentul alocarii, cauzand in acest
mod prejudicii aeroportului sau operatiunilor de trafic aerian, isi vor pierde
statutul prevazut la art. 8 paragraful 2. Coordonatorul poate decide sa retraga
acelui transportator aerian seria de sloturi in cauza pentru restul perioadei
de programare si sa o includa in rezerva de sloturi, dupa ce a audiat
transportatorul aerian respectiv si dupa ce a emis o unica atentionare.
5. a) Fara a prejudicia prevederile art. 12 paragraful 4, daca gradul de
utilizare de 80%, astfel cum este definit la art. 8 paragraful 2, nu poate fi
atins de catre un transportator aerian, coordonatorul poate decide retragerea
acelui transportator aerian a seriei de sloturi in cauza pentru restul
perioadei de programare si includerea acesteia in rezerva de sloturi, dupa ce a
audiat transportatorul aerian respectiv.
b) Fara a prejudicia prevederile art. 12 paragraful 4, daca dupa o perioada
de timp corespunzatoare unei cote de 20% din perioada de valabilitate a seriei
nu s a utilizat nici un slot din acea serie de sloturi, coordonatorul va
include seria de sloturi respectiva in rezerva de sloturi pentru restul
perioadei de programare, dupa ce a audiat transportatorul aerian respectiv.