ORDIN Nr. 930
din 22 iulie 2008
privind aprobarea
componentei Comitetului tehnic de coordonare generala, a structurii si
componentei comitetelor tehnice de specialitate, precum si a regulamentului de
organizare si functionare al acestora
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI LOCUINTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 592 din 7 august 2008
Având în vedere prevederile art. 4 din Metodologia
privind iniţierea, programarea, achiziţia, elaborarea, avizarea, aprobarea şi
valorificarea reglementărilor tehnice şi a rezultatelor activităţilor specifice
în construcţii, amenajarea teritoriului, urbanism şi habitat, aprobată prin
Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr.
542/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 361/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă componenţa
Comitetului tehnic de coordonare generală, precum şi structura şi componenţa
comitetelor tehnice de specialitate, prevăzute în anexa nr. 1 şi, respectiv, în
anexele nr. 2a) şi 2b), care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Comitetului tehnic de coordonare generală şi al comitetelor
tehnice de specialitate, prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 3. - Componenţa nominală a comitetelor tehnice de
specialitate se aprobă prin decizie a secretarului de stat coordonator al
activităţii de reglementare în domeniul construcţii, urbanism, amenajarea teritoriului şi habitat, din cadrul
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, pe baza
propunerilor de reprezentare formulate de autorităţi, instituţii, organizaţii
profesionale de profil, operatori economici de profil.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin orice alte dispoziţii contrare îşi încetează aplicabilitatea.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comitetului tehnic de coordonare generală
Nr. crt.
|
Calitatea în cadrul Comitetului
tehnic de coordonare generală
|
Funcţia
|
Instituţia
|
1.
|
Preşedinte
|
Secretar de stat, coordonator al activităţii de reglementare în
domeniul construcţii, urbanism, amenajarea teritoriului şi habitat
|
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor (MDLPL)
|
2.
|
Vicepreşedinte
|
Secretar general adjunct, coordonator al activităţii de
reglementare în domeniul construcţii, urbanism, amenajarea teritoriului si
habitat
|
MDLPL
|
3.
|
Membri
|
Inspector general de stat
|
Inspectoratul de Stat în Construcţii
|
4.
|
Inspector general adjunct
|
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă
|
5.
|
Comisar general
|
Garda Naţională de Mediu
|
6.
|
Preşedinte
|
Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti
|
7.
|
Preşedinte
|
Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu"
|
8.
|
Preşedinte
|
Uniunea Asociaţiilor Inginerilor Constructori din România (UĂICR)
|
Nr. crt.
|
Calitatea în cadrul
Comitetului tehnic de coordonare generală
|
Funcţia
|
Instituţia
|
9.
|
|
Preşedinte
|
Asociaţia Inginerilor de Instalaţii din România (AUR)
|
10.
|
Preşedinte
|
Asociaţia Română a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO)
|
11.
|
Preşedinte
|
Patronatul Societăţilor de Construcţii (PSC)
|
12.
|
Preşedinte
|
Ordinul Arhitecţilor din România (OAR)
|
13.
|
Preşedinte
|
Registrul Urbaniştilor din România (RUR)
|
14.
|
Director general
|
MDLPL- Direcţia generală tehnică în construcţii
|
15.
|
Director general
|
MDLPL- Direcţia generală dezvoltare teritorială
|
16.
|
Director general
|
MDLPL- Direcţia Generală Lucrări Publice
|
17.
|
Director
|
MDLPL- Direcţia Programe Construcţii Locuinţe
|
18.
|
Director
|
MDLPL- Direcţia Reglementări Tehnice în Construcţii
|
19.
|
Director general
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi
Economia Construcţiilor - ÎNCERC Bucureşti
|
20.
|
Director general
|
Institutul Naţional de Cercetare - Dezvoltare pentru Urbanism şi
Amenajarea Teritoriului - URBANPROIECT Bucureşti
|
21.
|
Director general
|
Centrul de Documentare pentru Construcţii, Arhitectură, Urbanism
şi Amenajarea Teritoriului - CDCAS Bucureşti
|
22.
|
Director
|
Centrul Naţional pentru Reducerea Riscului Seismic - CNRRS
Bucureşti
|
23.
|
Director
|
Secretariatul tehnic al Consiliului Tehnic Permanent pentru
Construcţii
|
24.
|
Secretar*)
|
Şef serviciu
|
MDLPL- Direcţia generală tehnică în construcţii - Serviciul
reglementări tehnice în construcţii
|
*) Fără drept de vot.
ANEXA Nr. 2a)
STRUCTURA
comitetelor tehnice de specialitate (CTS)
CTS 1
|
Hazarduri şi riscuri naturale
|
1.1
|
Prevenirea şi atenuarea efectelor produse de cutremure
|
1.2
|
Prevenirea şi atenuarea efectelor produse de alunecările de teren
|
CTS 2
|
Managementul şi economia construcţiilor
|
2.1
|
Eficienţa economică a investiţiilor în construcţii şi ingineria
costurilor
|
2.2
|
Bănci de date în domeniul construcţiilor
|
CTS 3
|
Planificare teritorială
|
3.1
|
Amenajarea teritoriului, urbanism şi habitat
|
3.2
|
Bănci de date în domeniul planificării teritoriale
|
CTS 4
|
Acţiuni asupra construcţiilor
|
CTS 5
|
Structuri pentru construcţii
|
5.1
|
Structuri din beton
|
5.2
|
Structuri din lemn
|
5.3
|
Structuri din metal
|
5.4
|
Structuri din zidărie
|
CTS 6
|
Inginerie geotehnică şi fundaţii
|
CTS 7
|
Construcţii hidrotehnice şi hidroedilitare
|
7.1
|
Construcţii hidrotehnice
|
7.2
|
Sisteme pentru alimentări cu apă, sisteme de colectare a apelor
uzate, staţii de tratare a apei potabile şi de epurare
|
CTS 8
|
Procedee, echipamente şi tehnologice în construcţii
|
CTS 9
|
Construcţii din domeniul transporturilor
|
9.1
|
Construcţii din domeniul transporturilor rutiere
|
9.2
|
Construcţii din domeniul transporturilor feroviare
|
9.3
|
Construcţii din domeniul transporturilor aeriene
|
9.4
|
Construcţii din domeniul transporturilor navale
|
CTS 10
|
Instalaţii şi echipamente aferente construcţiilor
|
CTS 11
|
Cerinţe funcţionale pentru construcţii şi fizica construcţiilor
|
CTS 12
|
Poduri şi construcţii subterane
|
CTS 13
|
Performanţa energetică a clădirilor
|
CTS 14
|
Infrastructura calităţii
|
14.1
|
Libera circulaţie a produselor pentru construcţii
|
14.2
|
Supravegherea pieţei
|
ANEXA Nr. 2b)
COMPONENŢA
comitetelor tehnice de specialitate
Preşedinte
|
Secretar
|
5-15 membri
|
Componenţa nominală se aprobă prin decizie a
secretarului de stat coordonator al activităţii de reglementare în domeniul
construcţii, urbanism, amenajarea teritoriului şi habitat, din cadrul
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, pe baza
propunerilor de reprezentare formulate de:
1. autoritatea de reglementare în domeniul
construcţiilor;
2. autorităţi de control în domeniu;
3. autorităţi ale administraţiei publice centrale;
4. alte autorităţi publice;
5. instituţii publice de învăţământ superior de
profil;
6. instituţii de cercetare-dezvoltare de profil;
7. asociaţii profesionale şi patronale de profil;
8. organizaţii neguvernamentale de profil;
9. operatori economici (consultanţă, proiectare, execuţie
în domeniu).
ANEXA Nr. 3
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Comitetului tehnic
de coordonare generală şi al comitetelor tehnice de specialitate
A. Prevederi generale
Art. 1. - Prezentul regulament se aplică la organizarea
şi funcţionarea Comitetului tehnic de coordonare generală, denumit în
continuare CTCG, şi a
comitetelor tehnice de specialitate, denumite în continuare CTS, organisme consultative şi de
avizare, de sub autoritatea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor, denumit în continuare MDLPL.
Art. 2. - CTCG şi CTS sunt organisme consultative şi de
avizare în domeniul reglementărilor tehnice şi activităţilor specifice de
reglementare elaborate conform prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea
în construcţii, cu modificările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr.
203/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind tipurile de reglementări
tehnice şi de cheltuieli aferente activităţii de reglementare în construcţii, urbanism, amenajarea
teritoriului şi habitat, precum şi a normelor metodologice privind criteriile
şi modul de alocare a sumelor necesare unor lucrări de intervenţie în primă
urgenţă la construcţii vulnerabile şi care prezintă pericol public.
B. Organizare şi
funcţionare
Art. 3. - (1) Structura CTCG este următoarea:
a) preşedinte, reprezentat de secretarul de stat
coordonator al activităţii de reglementare în domeniul construcţii, urbanism,
amenajarea teritoriului şi habitat, din cadrul MDLPL;
b) vicepreşedinte, reprezentat de secretarul general adjunct
coordonator al activităţii de reglementare în domeniul construcţii, urbanism,
amenajarea teritoriului şi habitat, din cadrul MDLPL;
c) membri;
d) secretar.
(2) Şeful serviciului reglementări tehnice în
construcţii din cadrul Direcţiei generale tehnice în construcţii îndeplineşte
şi funcţia de secretar al CTCG.
Art. 4. - Structura CTS este următoarea:
a) preşedinte;
b) membri;
c) secretar.
Art. 5. - Componenţa nominală a CTS se aprobă prin
decizie a secretarului de stat coordonator al activităţii de reglementare în
domeniul construcţii, urbanism, amenajarea teritoriului şi habitat, din cadrul
MDLPL, pe baza propunerilor de reprezentare formulate de autorităţi,
instituţii, organizaţii profesionale de profil,
operatori economici de profil.
C. Atribuţii şi
responsabilităţi
Art. 6. - CTCG are următoarele atribuţii:
a) analizează necesitatea şi oportunitatea
propunerilor de reglementări tehnice şi activităţi specifice de reglementare în
domeniu şi propune cuprinderea acestora în programele de elaborare a reglementărilor
tehnice;
b) analizează şi avizează reglementări tehnice cu
caracter multidisciplinar;
c) avizează - cu menţiunea „bun de tipar" - şi
propune spre aprobare prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice
şi locuinţelor proiectele de reglementări tehnice, avizate în prealabil -fără
condiţii - de CTS;
d) mediază şi/sau, după caz, arbitrează divergenţele
care pot apărea în procesul de avizare a proiectelor de reglementări tehnice
şi/sau de realizare a activităţilor specifice de reglementare, în toate fazele
de elaborare a acestora.
Art. 7. - CTS au următoarele atribuţii:
a) întocmesc, prin grija secretarilor acestora,
propuneri de elaborare sau de actualizare a reglementărilor tehnice şi/sau de
realizare de activităţi specifice de reglementare, pe care le înaintează CTCG
în vederea analizării necesităţii şi oportunităţii;
b) analizează şi avizează în toate fazele
reglementările tehnice şi/sau rezultatele activităţilor specifice de
reglementare prezentate, în concordanţă cu reglementările tehnice şi cu
celelalte acte normative în vigoare;
c) propun avizarea finală în CTCG a reglementărilor
tehnice, în vederea promovării acestora spre aprobare prin ordin al ministrului
dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor.
Art. 8. - Preşedintele CTCG şi preşedinţii CTS au
următoarele atribuţii:
a) stabilesc de comun acord cu secretariatul şi cu
responsabilul de temă din MDLPL programul desfăşurării şedinţelor de avizare;
b) asigură conducerea şedinţelor de avizare, iar în
situaţia în care se află în imposibilitatea de a-şi exercita funcţia, îl
deleagă în acest scop pe vicepreşedinte, care preia toate atribuţiile şi
responsabilităţile preşedintelui;
c) participă la analiza reglementărilor tehnice şi
activităţilor specifice de reglementare, formulează observaţii şi propuneri de
modificare/completare a acestora;
d) mediază eventualele divergenţe apărute în cadrul
şedinţelor de analiză şi avizare;
e) aprobă concluziile stabilite în şedinţa de avizare.
Art. 9. - Vicepreşedintele CTCG are următoarele
atribuţii:
a) preia, în baza mandatului acordat, toate
atribuţiile şi responsabilităţile preşedintelui, atunci când acesta este în
imposibilitatea de a-şi exercita funcţia;
b) participă la analiza lucrărilor supuse dezbaterii,
formulează în scris observaţii şi propuneri de modificare/completare a
acestora.
Art. 10. - Membrii CTCG şi ai CTS au următoarele
atribuţii:
a) analizează conţinutul lucrărilor, formulează în
scris observaţii şi propuneri de modificare/completare
a acestora;
b) participă la şedinţele de analiză şi avizare a
lucrărilor pentru care au fost convocaţi;
c) în cazul în care persoana convocată nu poate
participa la şedinţa de analiză şi avizare, se admite transmiterea în scris sau
electronic a punctului de vedere referitor la lucrările supuse analizei şi
avizării. Punctul de vedere trebuie să conţină şi concluzia analizei în
conformitate cu art. 16 alin. (1).
Art. 11. - Secretarul CTCG şi secretarul CTS au
următoarele atribuţii:
a) întocmesc şi actualizează baza de date privind evidenţa
lucrărilor repartizate spre a fi analizate şi avizate în cadrul CTS respectiv;
b) stabilesc de comun acord cu preşedintele şi cu
responsabilul de temă din MDLPL calendarul desfăşurării şedinţelor de avizare;
c) transmit membrilor CTS
lucrările ce urmează a fi analizate şi avizate, împreună cu invitaţia de
participare, prin poşta electronică, cu minimum 15 zile calendaristice înaintea
datei şedinţei de avizare;
d) participă la şedinţa de avizare şi întocmesc
procesul-verbal de avizare, pe care îl supun spre însuşire participanţilor la
şedinţă, precum şi spre aprobare preşedintelui CTS;
e) prezintă în plenul şedinţei punctele de vedere
transmise de membrii CTS care nu sunt prezenţi la şedinţa de analiză şi
avizare, conform art. 10 lit. c);
f) anexează la procesul-verbal al şedinţei toate
punctele de vedere transmise în scris de membrii CTS.
D. Procedura de lucru
Art. 12. - CTCG îşi desfăşoară activitatea în cadrul
şedinţelor de analiză şi avizare, care se convoacă, de regulă, semestrial sau
ori de câte ori este nevoie.
Art. 13. - CTS îşi desfăşoară activitatea în cadrul
şedinţelor de analiză şi avizare, care se convoacă, de regulă, lunar sau ori de
câte ori este nevoie.
Art. 14. - (1) Şedinţele de analiză şi avizare se
desfăşoară în prezenta a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor CTS.
(2) In calculul numărului membrilor prezenţi prevăzuţi
la alin. (1) se includ şi membrii care, absentând motivat, depun la secretarul
CTS punctele de vedere scrise pentru lucrările ce urmează a fi analizate şi avizate.
Art. 15. - Lucrările ce urmează a fi analizate şi
avizate şi invitaţia de participare la şedinţă se transmit membrilor CTS prin
poşta electronică cu minimum 15 zile calendaristice înainte de data şedinţei de
analiză şi avizare, prin grija secretarului CTS.
Art. 16. - (1) Membrii CTS îşi exprimă în scris punctul
de vedere cu privire la lucrările supuse analizei şi avizării fie direct, în
plenul şedinţei, fie prin scrisoare transmisă secretarului CTS prin poşta
electronică, până cel târziu cu 24 de ore înainte de data şi ora începerii
şedinţei de avizare.
(2) Autoritatea de reglementare îşi rezervă dreptul de
a nu lua în considerare punctele de vedere transmise după data-limită prevăzută
la alin. (1).
Art. 17. - (1) Deciziile CTS se
adoptă, de regulă, prin consens; în cazul neobţinerii consensului deciziile se
adoptă cu majoritatea calificată de două treimi din numărul membrilor CTS,
între care, în mod obligatoriu, trebuie să figureze voturile autorităţii de
reglementare şi ale autorităţilor de control din domeniu, punctele de vedere
divergente consemnându-se în procesul-verbal. Deciziile pot fi:
a) avizat favorabil, fără condiţii;
b) avizat favorabil, cu condiţii pentru faza următoare;
c) respins.
(2) In cazul deciziei de
respingere, în procesul-verbal se specifică termenul de predare a documentaţiei
refăcute, în scopul reanalizării şi avizării.
Art. 18. - Membrii CTS, reprezentanţi ai instituţiilor
elaboratoare sau care fac parte din grupul elaboratorilor lucrării supuse
dezbaterii se recuză de la procedura privind avizarea lucrării respective.