ORDIN Nr. 968 din 7
februarie 2006
privind aprobarea
Regulamentului-cadru pentru organizarea examenului de promovare in clasa a
functionarilor publici incadrati pe functii publice cu nivel de studii
inferior, care absolva o forma de invatamant superior de lunga sau de scurta
durata in specialitatea in care isi desfasoara activitatea
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 16 februarie 2006
Avand in vedere
prevederile art. 20 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare, ale art. 9
alin. (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea
drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru
anul 2006,
in temeiul art. 19
alin. (2) din Legea nr. 188/1999, republicata, cu modificarile ulterioare,
presedintele Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aproba
Regulamentul-cadru pentru organizarea examenului de promovare in clasa a
functionarilor publici incadrati pe functii publice cu nivel de studii
inferior, care absolva o forma de invatamant superior de lunga sau de scurta
durata in specialitatea in care isi desfasoara activitatea, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul
ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici,
Jozsef Birtalan
ANEXA 1
REGULAMENT-CADRU
pentru organizarea
examenului de promovare in clasa a functionarilor publici incadrati pe functii
publice cu nivel de studii inferior, care absolva o forma de invatamant
superior de lunga sau de scurta durata in specialitatea in care isi desfasoara
activitatea
SECTIUNEA 1
Activitati
premergatoare desfasurarii examenului
Art. 1. - (1) La
examenul de promovare in clasa a functionarilor publici pot participa
functionarii publici incadrati pe functii publice cu nivel de studii inferior,
care au absolvit o forma de invatamant superior de lunga sau de scurta durata
in specialitatea in care isi desfasoara activitatea.
(2) Examenul de
promovare in clasa se organizeaza de catre autoritatea sau institutia publica
in care isi desfasoara activitatea functionarii publici, in conditiile
prezentului regulament-cadru.
(3) Cu cel putin 15
zile inainte de data organizarii examenului de promovare in clasa, conducatorul
autoritatii sau institutiei publice are obligatia de a emite un act
administrativ prin care se stabilesc:
a) componenta comisiei
de examen;
b) data sustinerii
examenului;
c) bibliografia, pe
baza propunerilor compartimentelor in care isi desfasoara activitatea
functionarii publici care participa la examen.
(4) Compartimentul de
resurse umane are obligatia sa afiseze la sediul autoritatii sau institutiei
publice, cu 15 zile inainte de data organizarii examenului de promovare in
clasa, data, ora, locul desfasurarii si bibliografia examenului.
(5) In cazul in care,
din motive obiective, nu se pot respecta data si ora desfasurarii examenului de
promovare in clasa, compartimentul de resurse umane are obligatia de a afisa la
sediul autoritatii sau institutiei publice modificarile intervenite in desfasurarea
acestuia.
Art. 2. - Functionarii
publici incadrati pe functii publice cu nivel de studii inferior, care au
absolvit o forma de invatamant superior de lunga sau de scurta durata in
specialitatea in care isi desfasoara activitatea, trebuie sa prezinte diploma
de absolvire sau, dupa caz, adeverinta care sa ateste absolvirea unei forme de
invatamant superior de lunga ori de scurta durata, precum si o cerere de
inscriere la examenul de promovare in clasa, in termen de 5 zile de la data
afisarii.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile membrilor
si secretarului comisiei de examen
Art. 3. - (1) Examenul
de promovare in clasa consta in 3 etape, dupa cum urmeaza:
a) verificarea
indeplinirii conditiilor prevazute la art. 1 alin. (1) si la art. 2;
b) proba scrisa;
c) interviul.
(2) In aplicarea
prevederilor alin. (1) lit. a), comisia de examen va verifica indeplinirea
urmatoarelor conditii:
a) functionarul public
sa fi absolvit o forma de invatamant superior de lunga sau de scurta durata;
b) functionarul public
sa fi depus cererea de inscriere la examenul de promovare in clasa, in termen
de 5 zile de la data afisarii.
(3) Pot participa la
probele prevazute la alin. (1) lit. b) si c) functionarii publici admisi de
comisia de examen, in conditiile prezentului regulament-cadru.
Art. 4. - (1) Probele
prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) si c) se noteaza cu puncte de la 1 la
100.
(2) Proba scrisa consta
in redactarea unei lucrari sau in rezolvarea unor teste-grila in prezenta
comisiei de examen.
(3) Promovarea fiecarei
probe se face ca urmare a obtinerii punctajului minim de 50 de puncte.
Promovarea probei scrise este obligatorie pentru sustinerea interviului.
Punctajul final necesar pentru promovarea examenului este de minimum 100 de
puncte si se obtine prin cumularea punctajului obtinut la fiecare dintre
probele prevazute.
Art. 5. - (1) Comisia
de examen este formata din 3 functionari publici, dintre care cel putin unul
detine o functie publica de clasa I.
(2) Presedintele
comisiei de examen este desemnat din randul membrilor, prin actul administrativ
de constituire a comisiei.
(3) Fiecare comisie de
examen are un secretar de comisie, functionar public in cadrul compartimentului
de resurse umane sau cu atributii in acest domeniu, prevazute in fisa postului,
desemnat prin actul administrativ de constituire a comisiei.
(4) Nu pot fi membri in
comisia de examen persoanele care au calitatea de sot, sotie, ruda sau afin
pana la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidati.
(5) Situatia de
incompatibilitate poate fi sesizata de persoana in cauza, de oricare dintre
candidati, de conducatorul autoritatii sau institutiei publice organizatoare a
examenului de promovare in clasa sau de orice alta persoana interesata. In
acest caz, conducatorul autoritatii sau institutiei publice, potrivit
prevederilor prezentului regulament-cadru, va constata situatia de
incompatibilitate si va lua masuri de inlocuire, in termen de doua zile de la
data sesizarii, a membrului respectiv cu o alta persoana care indeplineste
conditiile cerute.
Art. 6. - Comisiile de
examen au urmatoarele atributii principale:
a) verifica
indeplinirea conditiilor prevazute la art. 1 alin. (1) si la art. 2 si afiseaza
la sediu, cu mentiunea "Admis" sau "Respins", lista
functionarilor publici care pot participa la examen, cu maximum 5 zile inainte
de data organizarii acestuia;
b) stabilesc subiectele
pentru proba scrisa;
c) stabilesc planul
interviului si realizeaza interviul;
d) noteaza fiecare
proba a examenului;
e) transmit
compartimentelor de resurse umane, prin secretarul comisiei, rezultatele
examenului, pentru a fi comunicate candidatilor.
Art. 7. - Secretarul
comisiei de examen are urmatoarele atributii principale:
a) vegheaza la
respectarea procedurii de organizare si desfasurare a examenului;
b) intocmeste,
redacteaza si semneaza alaturi de membrii comisiei de examen intreaga documentatie
privind activitatea specifica a acesteia;
c) asigura transmiterea
rezultatelor examenului compartimentelor de resurse umane, pentru a fi
comunicate candidatilor;
d) indeplineste orice
sarcini specifice necesare pentru buna desfasurare a examenului.
SECTIUNEA a 3-a
Procedura de
desfasurare a examenului
Art. 8. - (1)
Subiectele pentru proba scrisa se stabilesc pe baza bibliografiei afisate,
astfel incat sa reflecte capacitatea de analiza si sinteza a candidatului, in
concordanta cu specialitatea in care functionarul public isi desfasoara
activitatea, respectiv cu studiile superioare absolvite.
(2) Comisia de examen
stabileste doua seturi de subiecte pentru proba scrisa si punctajele ce vor fi
acordate pentru fiecare subiect, cu doua ore inainte de inceperea acestei
probe.
(3) Seturile de
subiecte se semneaza de membrii si de secretarul comisiei de examen.
(4) Durata probei
scrise se stabileste de comisia de examen, in functie de gradul de dificultate
si complexitate al subiectelor, dar nu poate depasi 3 ore.
(5) Iesirea din sala pe
durata desfasurarii examenului atrage eliminarea din examen, cu exceptia
situatiilor de urgenta, in care functionarii publici pot fi insotiti de unul
dintre membrii comisiei de examen sau de persoanele care asigura supravegherea.
(6) La ora stabilita
pentru inceperea probei scrise comisia de examen prezinta candidatului seturile
de subiecte si il invita sa extraga un plic cu subiectele de examen.
(7) In incaperea in
care are loc examenul, pe toata perioada derularii acestuia, inclusiv a
formalitatilor prealabile si a celor ulterioare finalizarii probei,
candidatilor nu le este permisa detinerea sau folosirea vreunei surse de
consultare ori a telefoanelor mobile sau a altor mijloace de comunicare la
distanta. Nerespectarea acestor dispozitii atrage eliminarea candidatului din
proba de examen.
Art. 9. - (1) Interviul
se sustine, de regula, in aceeasi zi, dar nu mai tarziu de 3 zile lucratoare de
la data sustinerii probei scrise.
(2) Fiecare membru al
comisiei de examen poate adresa intrebari candidatului. Nu se pot adresa
intrebari referitoare la opiniile politice ale candidatului, activitatea
sindicala, religie, etnie, sex, stare materiala si origine sociala.
(3) Intrebarile si
raspunsurile la interviu se consemneaza in anexa la procesul-verbal intocmit de
secretarul comisiei de examen, semnata de membrii comisiei si de candidat.
Art. 10. - (1) La
finalizarea examenului de promovare in clasa se intocmeste un proces-verbal
care contine modul de desfasurare a celor doua probe si rezultatele obtinute de
candidati, semnat de membrii si de secretarul comisiei de examen.
(2) Candidatul are
acces, la solicitarea sa, la lucrarea individuala redactata in cadrul probei
scrise a examenului.
SECTIUNEA a 4-a
Notarea probelor si
comunicarea rezultatelor
Art. 11. - (1) Notarea
probei scrise si a interviului se face, de regula, in termen de 24 de ore, dar
nu mai tarziu de 3 zile de la data sustinerii probelor.
(2) Acordarea
punctajului pentru fiecare proba se face pe baza mediei aritmetice a
punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei de examen.
(3) Se considera admis
la examenul de promovare in clasa functionarul public care a obtinut punctajul
minim necesar promovarii.
(4) Punctajele
obtinute, cu mentiunea "Admis" sau "Respins", se comunica
candidatilor prin afisare la sediul autoritatii sau institutiei organizatoare a
examenului de promovare in clasa, in termen de 3 zile de la sustinerea
interviului.
Art. 12. - Functionarul
public nemultumit de rezultatul examenului de promovare in clasa se poate
adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile legii.
Art. 13. - Functionarii
publici declarati respinsi se pot prezenta la urmatorul examen de promovare in
clasa organizat de autoritatea sau institutia publica.
Art. 14. - (1)
Promovarea functionarilor publici care au fost admisi la examenul de promovare
se face prin transformarea postului pe care sunt incadrati intr-un post de
nivel superior, corespunzator studiilor absolvite, conform prevederilor art. 9
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor
salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006.
(2) In vederea
transformarii postului in conditiile alin. (1), autoritatea sau institutia
publica are obligatia sa transmita Agentiei Nationale a Functionarilor Publici:
a) solicitarea de
transformare a postului, cu indicarea denumirii, a clasei si a gradului
profesional al functiei publice detinute de functionarul public si al functiei
publice pe care urmeaza a fi promovat, precum si salariul stabilit potrivit
art. 9 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006;
b) o copie a diplomei
de absolvire sau, dupa caz, o adeverinta care sa ateste absolvirea unei forme
de invatamant superior de lunga sau de scurta durata de catre functionarul
public;
c) procesul-verbal
final al examenului de promovare in clasa a functionarului public, in original.
(3) Dupa primirea
avizului de transformare a posturilor, conducatorul autoritatii sau institutiei
publice are obligatia de a emite, in termen de 5 zile lucratoare, actul
administrativ de numire in functia publica, cu respectarea prevederilor art. 9
alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006.