ORDONANTA Nr. 120 din 28 august 1998
pentru ratificarea de catre Romania a Conventiei-cadru europene privind
cooperarea transfrontaliera a colectivitatilor sau autoritatilor teritoriale,
adoptata la Madrid la 21 mai 1980
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 329 din 31 august 1998

In temeiul prevederilor art. 107 alin (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 pct. 1 lit l) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se ratifica Conventia-cadru europeana privind cooperarea transfrontaliera a
colectivitatilor sau autoritatilor teritoriale, adoptata la Madrid la 21 mai
1980.
Art. 2
Depunerea instrumentelor de ratificare va fi insotita de urmatoarele
declaratii:
a) Romania declara ca aplicarea Conventiei-cadru europene privind
cooperarea transfrontaliera a colectivitatilor sau autoritatilor teritoriale,
mentionata la art. 1, se subordoneaza incheierii unor acorduri interstatale,
iar zona de aplicare a prevederilor privind cooperarea transfrontaliera se
poate extinde pana la 25 km de la frontiera romana, afara de cazurile in care
este vorba de judetele limitrofe;
b) Romania declara ca, in sensul prevederilor art. 2 paragraful 2 din
Conventia-cadru europeana privind cooperarea transfrontaliera a
colectivitatilor sau autoritatilor teritoriale, colectivitatile, autoritatile
sau organismele desemnate sa exercite functiile regionale sunt, potrivit
legislatiei in vigoare, consiliile judetene si consiliile locale.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Seful Departamentului
pentru Administratie Publica Locala,
Ioan Onisei,
subsecretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Ungureanu,
secretar de stat
Ministrul reformei,
presedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ioan Muresan
CONSILIUL EUROPEI
NR. 106
CONVENTIA-CADRU EUROPEANA
privind cooperarea transfrontaliera a colectivitatilor sau autoritatilor
teritoriale*)
*) Traducere
PREAMBUL
Statele membre ale Consiliului Europei, semnatare ale prezentei conventii,
considerand ca scopul Consiliului Europei este de a realiza o uniune mai
stransa intre membrii sai si de a promova cooperarea intre acestia,
considerand ca, in termenii art. 1 din Statutul Consiliului Europei, acest
scop va fi urmarit in special prin incheierea unor acorduri in domeniul
administrativ,
considerand ca Consiliul Europei tinde sa asigure participarea
colectivitatilor sau autoritatilor teritoriale ale Europei la realizarea
scopului sau,
considerand importanta pe care o poate avea pentru urmarirea acestui
obiectiv cooperarea colectivitatilor sau autoritatilor teritoriale frontaliere
in probleme cum sunt: dezvoltarea regionala, urbana si rurala, protectia
mediului inconjurator, ameliorarea infrastructurilor si serviciilor oferite
cetatenilor si intrajutorarea in caz de calamitati,
considerand ca experienta dobandita atesta faptul ca cooperarea puterilor
locale si regionale ale Europei este de natura sa permita o mai buna
indeplinire a misiunii lor, ca ea este susceptibila mai ales sa contribuie la
punerea in valoare (valorificarea) si la dezvoltarea regiunilor frontaliere,
hotarate sa favorizeze pe cat posibil aceasta cooperare si sa contribuie
astfel la progresul economic si social al regiunilor frontaliere si la
solidaritatea care uneste popoarele europene,
au convenit asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Fiecare parte contractanta se angajeaza sa faciliteze si sa promoveze
cooperarea transfrontaliera intre colectivitatile sau autoritatile teritoriale
aflate sub jurisdictia sa si colectivitatile sau autoritatile teritoriale care
depind de competenta altor parti contractante. Ea se va stradui sa promoveze
incheierea de acorduri si aranjamente care se vor dovedi necesare in acest
scop, cu respectarea dispozitiilor constitutionale proprii fiecarei parti
contractante.
Art. 2
1. Este considerata ca fiind cooperare transfrontaliera, in sensul
prezentei conventii, orice concertare care vizeaza intarirea si dezvoltarea
raporturilor de vecinatate intre colectivitati sau autoritati teritoriale ce
depind de doua sau mai multe parti contractante, precum si incheierea de
acorduri si intelegeri utile in acest scop. Cooperarea transfrontaliera se va
exercita in cadrul competentelor colectivitatilor sau autoritatilor
teritoriale, astfel cum sunt ele definite de dreptul intern. Sfera si natura
acestor competente nu sunt afectate de prezenta conventie.
2. In sensul prezentei conventii, prin expresia colectivitati sau
autoritati teritoriale se intelege colectivitatile, autoritatile sau organismele
care exercita functii locale si regionale si sunt considerate ca atare in
dreptul intern al fiecarui stat. Totusi fiecare parte contractanta poate, in
momentul semnarii prezentei conventii sau pe calea unei comunicari ulterioare
secretarului general al Consiliului Europei, sa desemneze colectivitatile,
autoritatile sau organismele, obiectele si formele la care ea intelege sa
limiteze campul de aplicare sau pe care intelege sa le excluda din campul de
aplicare a prezentei conventii.
Art. 3
1. Conform prezentei conventii, partile contractante vor favoriza, sub
rezerva dispozitiilor art. 2 paragraful 2, initiativele colectivitatilor si
autoritatilor teritoriale inspirate de initiativele si intelegerile-cadru
dintre colectivitati si autoritati teritoriale, elaborate in cadrul Consiliului
Europei. Ele vor putea, in cazul in care considera necesar, sa ia in
considerare modelele de acorduri interstatale, bilaterale sau multilaterale,
schitate in cadrul Consiliului Europei si destinate sa faciliteze cooperarea
intre colectivitatile si autoritatile teritoriale.
Aranjamentele si acordurile ce urmeaza a fi incheiate vor putea sa se
inspire mai ales din modelele si schemele de acorduri, de statute si de
contracte anexate la prezenta conventie, numerotate 1.1 - 1.5 si 2.1 - 2.6, cu
adaptarile pe care le impune situatia speciala proprie fiecarei parti
contractante. Aceste modele si scheme de acorduri, de statute si de contracte,
fiind de natura indicativa, nu au valoare conventionala.
2. In cazul in care partile contractante considera necesar sa incheie
acorduri interstatale, aceste acorduri pot, in special, sa fixeze cadrul,
formele si limitele in care au posibilitatea de a actiona colectivitatile si
autoritatile teritoriale la care se refera cooperarea transfrontaliera. De
asemenea, fiecare acord poate determina colectivitatile sau organismele carora
acesta li se aplica.
3. Dispozitiile de mai sus nu afecteaza posibilitatea partilor contractante
de a recurge de comun acord la alte forme de cooperare transfrontaliera. De
asemenea, dispozitiile prezentei conventii nu ar putea fi interpretate ca
facand caduce acordurile de cooperare deja existente.
4. Acordurile si intelegerile vor fi incheiate cu respectarea competentelor
prevazute de dreptul intern al fiecarei parti contractante in materie de
relatii internationale si de orientare politica generala, precum si cu
respectarea regulilor de control sau de tutela la care sunt supuse
colectivitatile sau autoritatile teritoriale.
5. In acest scop, fiecare parte contractanta poate, in momentul semnarii
prezentei conventii sau pe calea unei comunicari ulterioare secretarului
general al Consiliului Europei, sa indice autoritatile care, conform dreptului
sau intern, sunt competente sa exercite controlul sau tutela fata de
colectivitatile si autoritatile teritoriale respective.
Art. 4
Fiecare parte contractanta se va stradui sa rezolve dificultatile de ordin
juridic, administrativ sau tehnic de natura sa impiedice dezvoltarea si buna
functionare a cooperarii transfrontaliere si se va consulta, la nevoie, cu
partea sau partile contractante interesate.
Art. 5
In cazul unei cooperari transfrontaliere intreprinse conform dispozitiilor
prezentei conventii, partile contractante vor analiza oportunitatea de a acorda
colectivitatilor sau autoritatilor teritoriale participante aceleasi facilitati
ca si in cazul in care cooperarea s-ar exercita pe plan intern.
Art. 6
Orice parte contractanta va furniza, in masura posibilului, informatiile
ce-i vor fi cerute de o alta parte contractanta, cu scopul de a facilita
realizarea de catre aceasta a obligatiilor care ii incumba in virtutea
prevederilor prezentei conventii.
Art. 7
Fiecare parte contractanta va veghea ca atat colectivitatile, cat si autoritatile
teritoriale respective sa fie informate asupra mijloacelor de actiune care le
sunt oferite de prezenta conventie.
Art. 8
1. Partile contractante vor transmite secretarului general al Consiliului
Europei orice informatie relevanta privind acordurile si intelegerile vizate la
art. 3.
2. Orice propunere facuta de una sau de mai multe parti contractante pentru
a completa sau a dezvolta conventia sau modelele de acorduri si de aranjamente
va fi transmisa secretarului general al Consiliului Europei. Acesta o va supune
Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei, care va decide asupra
rezolvarii sale.
Art. 9
1. Prezenta conventie este deschisa spre semnare statelor membre ale
Consiliului Europei. Ea va fi ratificata, acceptata sau aprobata. Instrumentele
de ratificare, de acceptare sau de aprobare vor fi depuse pe langa secretarul
general al Consiliului Europei.
2. Conventia va intra in vigoare dupa 3 luni de la depunerea celui de-al
patrulea instrument de ratificare, de acceptare sau de aprobare, cu conditia ca
cel putin doua dintre statele care au indeplinit aceasta formalitate sa aiba o
frontiera comuna.
3. Ea va intra in vigoare, fata de orice stat semnatar care o va ratifica,
accepta sau aproba ulterior, dupa 3 luni de la data depunerii instrumentului
sau de ratificare, de acceptare sau de aprobare.
Art. 10
1. Dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii, Comitetul Ministrilor al
Consiliului Europei va putea hotari, cu unanimitatea voturilor exprimate,
invitarea oricarui stat european nemembru de a adera la prezenta conventie.
Aceasta invitatie va trebui sa primeasca acordul expres al fiecaruia dintre
statele care au ratificat conventia.
2. Aderarea se va efectua prin depunerea pe langa secretarul general al
Consiliului Europei a unui instrument de aderare, care va avea efect dupa 3
luni de la data depunerii sale.
Art. 11
1. Orice parte contractanta va putea, in ceea ce o priveste, sa denunte
prezenta conventie printr-o notificare adresata secretarului general al
Consiliului Europei.
2. Denuntarea va avea efect dupa 6 luni de la data primirii notificarii de
catre secretarul general.
Art. 12
Secretarul general al Consiliului Europei va notifica statelor membre ale
Consiliului Europei si oricarui stat care a aderat la prezenta conventie:
a) orice semnatura;
b) depunerea oricarui instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare
sau de aderare;
c) orice data de intrare in vigoare a prezentei conventii conform
dispozitiilor art. 9;
d) orice declaratie primita conform dispozitiilor paragrafului 2 al art. 2
sau ale paragrafului 5 al art. 3;
e) orice notificare primita conform dispozitiilor art. 11 si data la care
denuntarea va avea efect.
Intocmita la Madrid la 21 mai 1980, in limbile franceza si engleza, ambele
texte fiind egal autentice, intr-un singur exemplar care va fi depus in
arhivele Consiliului Europei. Secretarul general al Consiliului Europei va
transmite copii certificate de conformitate fiecaruia dintre statele membre ale
Consiliului Europei si oricarui stat invitat sa adere la prezenta conventie.
ANEXA 1*)
MODELE SI SCHEME
de acorduri, statute si contracte in materie de cooperare transfrontaliera a
colectivitatilor sau autoritatilor teritoriale
*) Dupa cum s-a indicat la art. 3 paragraful 1 alineatul al doilea al
conventiei, modelele si schemele de acorduri, statute si contracte fiind de
natura indicativa, ele nu au valoare conventionala.
Acest sistem gradual de acorduri-model a fost conceput distingandu-se doua
categorii principale, definite in functie de nivelul incheierii acordului:
- modele de acorduri interstatale privind cooperarea transfrontaliera la
nivel regional si local;
- scheme de acorduri, contracte si statute, care pot servi ca baza a
cooperarii transfrontaliere intre autoritati sau colectivitati teritoriale.
Asa cum reiese din tabloul de mai jos, doar cele doua modele de acorduri
interstatale privind promovarea cooperarii transfrontaliere si concertarea
regionala transfrontaliera sunt exclusiv de competenta statelor.
Celelalte acorduri interstatele nu fac decat sa fixeze cadrul juridic care
permite realizarea de acorduri sau de contracte intre autoritati sau
colectivitati teritoriale, ale caror scheme respective sunt situate in cea de-a
doua categorie.
1. Modele de acorduri interstatale
Clauze generale pentru acordurile interstatale
1.1. Model de acord interstatal privind promovarea cooperarii
transfrontaliere;
1.2. Model de acord interstatal privind concertarea regionala
transfrontaliera;
1.3. Model de acord interstatal privind concertarea locala
transfrontaliera;
1.4. Model de acord interstatal privind cooperarea contractuala
transfrontaliera intre autoritati locale;
1.5. Model de acord interstatal privind organismele de cooperare
transfrontaliera intre autoritati locale.
2. Scheme de acorduri, statute si contracte de incheiat intre autoritati
locale
2.1. Schema de acord pentru crearea unui grup de concertare intre
autoritati locale;
2.2. Schema de acord pentru coordonarea in gestiunea de afaceri publice
locale transfrontaliera;
2.3. Schema de acord pentru crearea de asociatii transfrontaliere de drept
privat;
2.4. Schema de contract de furnizare sau prestare de servicii intre
colectivitati locale frontaliere (de tip "drept privat");
2.5. Schema de contract de furnizare sau prestare de servicii intre
colectivitati locale frontaliere (de tip "drept public");
2.6. Schema de acord pentru crearea de organisme de cooperare intercomunala
transfrontaliera.
1. Modele de acorduri interstatale
NOTA INTRODUCTIVA:
Sistemul de acorduri interstatale are drept scop, in special, de a fixa in
mod precis cadrul, formele si limitele in care statele doresc sa vada actionand
colectivitatile teritoriale, precum si de a elimina incertitudinile juridice de
natura sa genereze probleme (definirea dreptului aplicabil, jurisdictii
competente, recursuri posibile etc.).
Pe de alta parte, incheierea de acorduri interstatale intre statele
interesate, care favorizeaza dezvoltarea cooperarii transfrontaliere intre
autoritati locale, ar avea fara indoiala consecinte favorabile pe urmatoarele
planuri:
- consacrarea oficiala a legitimitatii acestor procedee de cooperare si
incurajare a autoritatilor locale de a recurge la ele;
- rolul si conditiile de interventie a autoritatilor de tutela, de
supraveghere sau de control;
- misiunea de informare reciproca a statelor;
- legaturile susceptibile de a fi create intre aceste forme de cooperare si
alte proceduri de actiuni concertate la nivelul zonelor de frontiera;
- modificarea unor reguli juridice sau a unor interpretari ale acestora,
care constituie obstacole pentru cooperarea transfrontaliera etc.
Sistemul de modele de acord cu "sertare", descris in schema care
figureaza mai sus, permite guvernelor sa plaseze cooperarea frontaliera in
cadrul care le convine cel mai mult, pornind de la un minim constituit de
acordul referitor la promovarea cooperarii transfrontaliere (1.1) si deschizand
"sertarele" pe care le-au admis (modele de acord 1.2 - 1.5).
Deschiderea unui singur "sertar", ca si cea a mai multor
"sertare", chiar a tuturor "sertarelor", se poate concepe
perfect in acelasi timp sau in perioade succesive. Este evident ca in cazul
unor acorduri intre state care au deja sisteme de drept foarte apropiate, de
exemplu statele scandinave, recurgerea la acorduri atat de precise ar putea sa
nu se impuna.
Clauze generale pentru modelele de acord 1.1 - 1.5
Art. a)
1. Sunt considerate autoritati locale, in sensul prezentului acord,
autoritatile, colectivitatile sau organismele care exercita functii locale
potrivit dreptului intern al fiecarui stat.
2. Sunt considerate autoritati regionale, in sensul prezentului acord,
autoritatile, colectivitatile sau organismele care exercita functii regionale
potrivit dreptului intern al fiecarui stat*).
------------
*) Acest paragraf 2 este suprimat pentru modelele de acord 1.3, 1.4 si 1.5.
Art. b)
Prezentul acord nu aduce atingere modurilor de cooperare transfrontaliera
care exista, sub diverse forme, in statele-parti, mai ales celor care au fost
stabilite pe baza unui acord international.
Art. c)
Partile vor informa autoritatile regionale si locale despre mijloacele de
actiune care le sunt oferite si le vor incuraja sa recurga la acestea.
Art. d)
Termenii autoritatile superioare din prezentul acord se refera la
autoritatile guvernamentale, de tutela, de control, de supraveghere, astfel cum
sunt ele determinate de fiecare parte.
Art. e)
Sfera si natura competentelor autoritatilor locale, asa cum sunt ele
definite de catre dreptul intern al statelor-parti, nu sunt in nici un fel
modificate prin prezentul acord.
Art. f)
Fiecare stat poate, in orice moment, sa desemneze zonele de pe teritoriul
sau, obiectele si formele de cooperare care sunt excluse de la aplicarea
prezentului acord.
Totusi aceasta desemnare nu poate aduce atingere drepturilor dobandite in cadrul
cooperarilor deja realizate.
Art. g)
Partile il vor informa pe secretarul general al Consiliului Europei asupra
activitatilor comisiilor, comitetelor si ale altor organe investite cu o
misiune de aplicare a prezentului acord.
Art. h)
Partile vor putea aduce prezentului acord, printr-un simplu schimb de note,
modificari de mica importanta, a caror aplicare in practica le recomanda ca
oportune.
Art. i)
1. Fiecare dintre parti va notifica celeilalte parti indeplinirea
procedurilor cerute de dreptul sau intern pentru intrarea in vigoare a
prezentului acord, care va avea efect la data ultimei notificari.
2. Prezentul acord este incheiat pe o durata de 5 ani de la data intrarii
sale in vigoare. Daca nu va fi denuntat cu 6 luni inaintea expirarii sale,
acordul va fi reinnoit prin tacita reconductiune si in aceleasi conditii pe o
perioada de 5 ani si asa mai departe.
3. Partea care notifica denuntarea acordului poate limita acest act la
unele articole expres desemnate, la anumite regiuni geografice sau la anumite
domenii de activitate. In acest caz, acordul ramane partial in vigoare, cu
exceptia denuntarii de catre cealalta sau celelalte parti, in termen de 4 luni
de la notificarea prin care li se anunta denuntarea partiala.
4. Partile pot conveni in orice moment sa suspende aplicarea prezentului
acord pe o durata nedeterminata. Ele pot, de asemenea, hotari ca activitatea
unei comisii sau a unui comitet determinat sa fie suspendata sau intrerupta.
1.1. Model de acord interstatal privind cooperarea transfrontaliera
NOTA INTRODUCTIVA:
Este vorba de un model de acord interstatal continand dispozitii generale
de baza si susceptibil de a fi incheiat fie de sine statator, fie impreuna cu
unul sau mai multe modele de acorduri interstatale care figureaza mai jos.
Guvernele ..........................
si ale .............................,
constiente de avantajele cooperarii transfrontaliere, astfel cum sunt
definite in Conventia-cadru europeana privind cooperarea transfrontaliera a
colectivitatilor sau autoritatilor teritoriale, au convenit asupra
dispozitiilor urmatoare:
Art. 1
Partile se angajeaza sa caute si sa promoveze mijloacele unei cooperari
transfrontaliere atat la nivel regional, cat si local.
Prin cooperare transfrontaliera ele inteleg orice masuri concertate cu
caracter administrativ, tehnic, economic, social sau cultural, apte sa
intareasca si sa dezvolte raporturile de vecinatate in zone situate de fiecare
parte a frontierei, precum si incheierea de acorduri adecvate, in vederea
rezolvarii problemelor ce pot aparea in acest domeniu.
Aceste masuri vor putea tinde in special la ameliorarea conditiilor
dezvoltarii regionale si urbane, a protectiei bogatiilor naturale, a
intrajutorarii in caz de dezastru si de calamitate, precum si la ameliorarea
serviciilor acordate populatiei.
Art. 2
Partile fac eforturi, prin consultare reciproca, de a asigura autoritatilor
regionale care tin de resortul lor mijloacele corespunzatoare care sa le permita
stabilirea intre ele a unor legaturi de colaborare.
Art. 3
Ele vor face eforturi, de asemenea, pentru favorizarea initiativelor
autoritatilor locale, in vederea stabilirii si dezvoltarii colaborarii
transfrontaliere.
Art. 4
In cazul unei cooperari transfrontaliere intreprinse conform prezentului
acord, autoritatile si colectivitatile locale si regionale care participa vor
beneficia de aceleasi facilitati si de aceeasi protectie ca si in cazul in care
cooperarea s-ar exercita pe plan intern.
Autoritatile competente ale fiecarei parti vor veghea sa fie prevazute
creditele necesare acoperirii cheltuielilor de functionare a organelor
insarcinate sa promoveze cooperarea transfrontaliera vizata in prezentul acord.
Art. 5
Fiecare parte va insarcina un anumit organ, comisie sau institutie pe care
o va desemna sa examineze legislatia si reglementarea nationala in vigoare,
pentru a propune modificarea dispozitiilor susceptibile sa impiedice
dezvoltarea cooperarii locale transfrontaliere. Aceste organe vor studia in
special ameliorarea dispozitiilor fiscale si vamale, regulile in materie de
schimb si de transfer de capitaluri, precum si procedurile ce reglementeaza
interventia autoritatilor superioare, indeosebi in materie de tutela sau de
control.
Inainte de a lua masurile vizate la alineatul precedent, partile interesate
se vor pune de acord, daca va fi cazul, si isi vor comunica informatiile
necesare.
Art. 6
Partile vor veghea la gasirea, pe cale de arbitraj sau in alt mod, a unei
solutii pentru problemele litigioase de importanta locala a caror reglementare
prealabila ar fi necesara pentru reusita actiunilor de colaborare
transfrontiera.
1.2. Model de acord interstatal privind concertarea regionala
transfrontaliera
NOTA INTRODUCTIVA:
Acest acord poate fi incheiat fie individual, fie impreuna cu unul sau mai
multe modele de acorduri interstatale (textele 1.1 - 1.5).
Art. 1
In vederea promovarii concertarii transfrontaliere in regiunea definita in
anexa la prezentul acord, partile vor constitui o comisie mixta, denumita in
continuare comisie, avand, daca este cazul, unul sau mai multe comitete
regionale, denumite in continuare comitete, insarcinate cu tratarea problemelor
relative la concertarea transfrontaliera.
Art. 2
1. Comisia si comitetul vor fi formate din delegatii compuse la initiativa
fiecareia dintre parti.
2. Delegatiile comisiei vor fi compuse din maximum 8 membri, dintre care
cel putin 3 reprezinta autoritatile regionale. Presedintii delegatiilor in
comitete sau reprezentantii lor vor participa, cu vot consultativ, la lucrarile
comisiei*).
------------
*) Cifrele relative la numarul membrilor comisiei nu au decat un caracter
indicativ si vor trebui adaptate la situatiile concrete, ca, de altfel,
ansamblul dispozitiilor acestui model de acord. Autorii modelelor de acord au
vrut sa sublinieze prin aceste cifre necesitatea de a crea comisii compuse
dintr-un numar limitat de membri, capabili sa lucreze cu eficacitate. Pe de
alta parte, acestia au vrut, de asemenea, sa dea indicatii privind proportia,
pe de o parte, intre reprezentantii autoritatilor centrale si, pe de alta
parte, reprezentantii autoritatilor regionale.
3. Comitetele, formate din ...... delegatii de ...... membri, sunt
constituite la initiativa comisiei si in intelegere cu autoritatile regionale
si locale din zonele frontaliere vizate prin prezentul acord. Delegatiile in
comitete vor fi compuse din reprezentanti ai acestor autoritati sau ai
organismelor regionale sau locale. In plus, un delegat va fi desemnat de
autoritatile centrale. Acesta din urma va fi, daca este cazul, ales din
organele care reprezinta autoritatile centrale in zonele frontaliere care intra
in competenta comitetelor.
4. Comisia se reuneste cel putin o data pe an. Comitetele se intrunesc
oricat de des va fi nevoie, dar cel putin de doua ori pe an.
5. Comisia si comitetele stabilesc regulamentul lor interior.
Art. 3
Fiecare dintre parti suporta cheltuielile delegatiei sale in comisie.
Cheltuielile delegatiilor in comitete vor fi suportate de autoritatile care
au constituit aceste delegatii.
Art. 4
Pentru a se asigura coordonarea si continuitatea lucrarilor comisiei si ale
comitetelor, partile vor crea, ori de cate ori va fi nevoie, un secretariat ale
carui componenta, sedii, modalitati de functionare si finantare sunt stabilite
printr-un aranjament ad-hoc intre parti, la propunerea comisiei sau, in lipsa
acestuia, de comisia insasi.
Art. 5
Zonele frontaliere la care se extinde aplicarea prezentului acord vor fi
determinate intr-o anexa la acord, anexa al carui continut va putea fi
modificat printr-un simplu schimb de note.
Art. 6
1. Chestiunile care fac obiectul concertarii transfrontaliere sunt cele
care se pun in urmatoarele domenii*):
- dezvoltarea urbana si regionala;
- transporturi si comunicatii (transporturi in comun, drumuri si
autostrazi, aeroporturi comune, cai fluviale, porturi maritime etc.);
- energie (centrale pentru producere de energie, furnizari de gaz,
electricitate, apa etc.);
- protectia naturii (situri ce trebuie protejate, zone de recreere, parcuri
naturale etc.);
- protectia apelor (lupta impotriva poluarii, construirea de statii de
epurare etc.);
- protectia aerului (poluarea atmosferica, lupta impotriva zgomotului, zone
de liniste etc.);
- invatamant, formare profesionala si cercetare;
- sanatate publica (de exemplu, utilizarea unui centru de sanatate situat
intr-una din zone, de catre locuitorii celeilalte zone);
- cultura, timp liber si sport (teatre, orchestre, centre sportive, colonii
de vacanta, case ale tinerilor etc.);
- intrajutorare in caz de catastrofa (incendii, inundatii, epidemii,
accidente de avion, cutremure de pamant, accidente la munte etc.);
- turism (realizari comune pentru promovarea turismului);
- probleme legate de muncitorii frontalieri (facilitati de transport, de
cazare, securitate sociala, chestiuni fiscale, probleme de angajare si de somaj
etc.);
- proiecte de activitati economice (proiecte de implementare industriala
etc.);
- proiecte diverse (uzina de tratare a deseurilor, construire de canale de
scurgere etc.);
- ameliorarea structurii agrare;
- infrastructura sociala.
------------
*) Aceasta lista nu are decat o valoare indicativa si va trebui adaptata la
fiecare caz de cooperare. Ea nu poate fi interpretata ca modificand
competentele diferitelor autoritati teritoriale potrivit dreptului intern.
Intr-adevar, in cadrul comisiei sunt reprezentate atat autoritatile centrale,
cat si cele regionale.
2. Partile vor putea hotari, printr-un simplu schimb de note, modificarea
acestei liste.
Art. 7
1. Cu exceptia unor dispozitii speciale, comisia este insarcinata sa
trateze chestiunile generale si chestiunile de principiu, cum sunt: elaborarea
programelor pentru comitete, coordonarea si contactele cu administratiile
centrale interesate, precum si cu comisiile mixte create inainte de intrarea in
vigoare a prezentului acord.
2. Comisia are, in special, sarcina de a sesiza, daca este cazul, guvernele
respective asupra recomandarilor sale si asupra celor ale comitetelor sale,
precum si asupra unor eventuale proiecte vizand incheierea de acorduri
internationale.
3. Comisia poate face apel la experti pentru studiul unor chestiuni
deosebite.
Art. 8
1. Comitetele au, in principal, sarcina de a studia problemele care se pun
in domeniile vizate de art. 6 si de a face propuneri si recomandari in legatura
cu acestea. Ele pot fi sesizate de comisie, de autoritatile centrale, regionale
sau locale ale partilor, precum si de institutii, asociatii sau alte organisme
de drept public sau privat. Ele pot, de asemenea, sa se sesizeze din proprie
initiativa.
2. Comitetele pot constitui, pentru studierea acestor probleme, grupuri de
lucru. Ele pot, de asemenea, sa faca apel la experti si sa ceara avize legale
sau rapoarte tehnice. Comitetele trebuie sa procedeze in asa fel incat o
consultare cat mai larga cu putinta sa conduca la rezultate care sa corespunda
intereselor populatiilor respective.
Art. 9
1. Comitetele informeaza comisia asupra chestiunilor supuse examinarii lor,
precum si asupra concluziilor la care au ajuns.
2. Daca concluziile necesita decizii la nivelul comisiei sau al guvernelor
respective, comitetele vor formula recomandari in acest sens, adresate
comisiei.
Art. 10
1. Atat comisia, cat si comitetele sunt abilitate sa regleze, cu acordul
membrilor lor, chestiunile de interes comun, in masura in care membrii lor au
competenta potrivit legislatiei respective a partilor.
2. Comisia si comitetele se vor informa reciproc asupra deciziilor luate in
legatura cu aceasta.
Art. 11
1. Delegatiile din cadrul comisiei sau al comitetelor se vor informa
reciproc asupra masurilor luate de autoritatile competente ca urmare a
recomandarilor formulate sau a proiectelor de acorduri elaborate conform art.
7.2 si 9.2.
2. Comisia si comitetele vor examina actiunea ce ar trebui intreprinsa ca
urmare a dispozitiilor luate de autoritatile competente vizate in primul
alineat.
1.3. Model de acord interstatal cu privire la concertarea locala
transfrontaliera
NOTA INTRODUCTIVA:
Acest acord poate fi incheiat fie individual, fie impreuna cu unul sau mai
multe modele de acorduri interstatale (textele 1.1 - 1.5).
Art. 1
In vederea unei mai bune informari reciproce si a dezvoltarii concertarii
intre autoritatile locale de o parte si de cealalta a frontierelor, partile
invita aceste autoritati sa examineze impreuna problemele locale de interes
comun in cadrul grupurilor de concertare.
Art. 2
Regulile de functionare a acestor grupuri sunt definite prin acord intre
membrii lor. Autoritatile superioare sunt asociate la lucrarile lor sau
informate asupra acestora.
Grupurile de concertare sunt asociate la lucrarile comisiilor regionale de
concertare transfrontaliera in conditiile definite de acestea din urma, daca
astfel de comisii au fost create in regiunea luata in considerare. In mod
reciproc, aceste comisii contribuie la lucrarile grupurilor.
Ele pot, de asemenea, interveni ca grupuri de consultare in cadrul
aplicarii unor acorduri interstatale specifice, incheiate in domeniul
cooperarii transfrontaliere.
Art. 3
Vocatia grupurilor de concertare este de a asigura schimbul de informatii,
consultarea reciproca, studiul unor chestiuni de interes comun, definirea unor
obiective identice.
Activitatea lor se efectueaza cu respectarea responsabilitatilor proprii
membrilor lor si nu implica nici un transfer de competenta.
Totusi, in cadrul unor acorduri de cooperare, membrii acestor grupuri pot
defini in comun, in mod valabil, masurile sau restrictiile care calauzesc
actiunile lor respective sau procedurile de consultari prealabile pe care
inteleg sa le urmeze.
Art. 4 (varianta)
In vederea facilitarii activitatii acestor grupuri de concertare,
autoritatile locale interesate pot crea, in limitele puterilor care sunt
atribuite de dreptul intern, asociatii destinate sa furnizeze un suport juridic
cooperarii lor.
Aceste asociatii vor fi constituite pe baza dreptului civil al asociatiilor
sau al dreptului comercial al unuia dintre statele respective. Pentru aplicarea
regimului juridic adoptat se face, daca este cazul, abstractie de conditiile,
formalitatile sau autorizatiile speciale legate de cetatenia membrilor acestor
asociatii.
Informatiile transmise autoritatilor superioare, conform art. 2, vor
contine orice informatie privind activitatile asociatiilor vizate in prezentul
articol.
1.4. Model de acord interstatal privind cooperarea frontaliera contractuala
intre autoritati locale
NOTA INTRODUCTIVA:
Acest acord poate fi incheiat fie individual, fie impreuna cu unul sau mai
multe modele de acorduri interstatale (textele 1.1 - 1.5).
Art. 1
Cooperarea transfrontaliera intre autoritati locale este realizata, in
special, prin intermediul contractelor care au obiect administrativ, economic
sau tehnic.
Art. 2
Contractele de cooperare transfrontaliera sunt incheiate de autoritatile
locale in limitele competentei lor, asa cum aceasta rezulta din dreptul intern.
Ele se refera mai ales la furnizarea de prestatii sau de servicii, la
realizarea unor actiuni comune, la crearea de asociatii constituite pe baza
dreptului civil sau comercial al unuia dintre statele-parti sau la participarea
la astfel de asociatii*).
------------
*) Coerenta acordului ar subzista chiar daca acest aliniat nu ar fi inclus
aici.
Art. 3
Cocontractantii definesc dreptul aplicabil la contractele mentionate, prin
referire la dreptul contractelor (public si privat) al unuia dintre
statele-parti la prezentul acord.
Ei determina, de asemenea, in masura in care este necesar, derogarile ce
pot fi aduse la dispozitiile neconstrangatoare ale acestui drept.
In absenta unei stipulatii relevante in contract, dreptul aplicabil este
cel al statului de care depinde autoritatea locala, care, in virtutea
acordului, este insarcinata cu executarea celei mai importante prestatii in
natura sau, in lipsa, autoritatea locala al carei angajament financiar este cel
mai important.
In orice situatie, cetatenii fiecareia dintre autoritatile locale care sunt
parti la contract pastreaza impotriva acestora orice drept de actiune si de
recurs de care ar fi beneficiat fata de autoritatile mentionate, daca acestea
ar fi pastrat fata de ele sarcina de a efectua prestari, furnizari sau
servicii. Autoritatile locale care fac obiectul unei astfel de actiuni sau
recurs dispun de dreptul de a face recurs impotriva autoritatilor locale care
si-au asumat sarcina prestarilor, furnizarilor sau serviciilor.
Art. 4
Proiectele de incheiere sau de modificare de contracte sunt supuse
simultan, in fiecare stat, regulilor ordinare care reglementeaza interventia
autoritatilor superioare. Totusi nici o aprobare nu este ceruta din partea
autoritatilor care sunt parti la contract. Orice hotarare a unei autoritati
superioare, care tinde sa impiedice incheierea sau aplicarea ori sa provoace
rezilierea unui contract de cooperare transfrontaliera, implica o concertare
prealabila cu autoritati superioare omoloage ale altor state interesate.
Art. 5
In caz de litigiu, dreptul aplicabil defineste jurisdictia competenta.
Totusi contractele de cooperare transfrontaliera pot prevedea clauze de
arbitraj. Persoanele beneficiare si tertii isi pastreaza totusi posibilitatile
de recurs existente impotriva autoritatilor locale ale statului de care depind,
aceste autoritati avand sarcina de a se intoarce impotriva cocontractantului in
culpa.
Autoritatile superioare vor lua toate masurile ce le stau in putere pentru
a asigura o prompta executare a sentintelor judiciare, indiferent de
nationalitatea tribunalului care le-a pronuntat.
Art. 6
Contractele incheiate in cadrul prezentului acord isi mentin valabilitatea
si dupa denuntarea sa. Totusi contractele vor contine o clauza care va autoriza
partile sa le rezilieze cu respectarea unui preaviz de cel putin 5 ani, in
cazul in care prezentul acord va fi fost el insusi denuntat. Statele-parti vor
avea facultatea de a asigura aplicarea acestei clauze.
1.5. Model de acord interstatal privind organismele de cooperare
transfrontaliera intre autoritati locale
NOTA INTRODUCTIVA:
Acest acord poate fi incheiat fie individual, fie impreuna cu unul sau mai
multe modele de acorduri interstatale (textele 1.1 - 1.5).
Art. 1
Pentru scopurile care, in virtutea dreptului intern, pot fi realizate in
cadrul unei asociatii sau al unui sindicat, colectivitatile locale si alte
persoane de drept public pot participa la asociatii sau sindicate ale puterilor
locale, constituite pe teritoriul unei alte parti, conform dreptului intern al
acesteia.
Art. 2
In limitele atributiilor membrilor lor, asociatiile sau sindicatele vizate
la art. 1 au dreptul de a-si exercita activitatile ce decurg din scopul lor
social pe teritoriul fiecareia dintre partile interesate. Acestea sunt supuse
regulilor stabilite de acest stat, cu exceptia derogarilor admise de acesta.
Art. 3
1. Actul constitutiv al asociatiei sau al sindicatului si statutele, precum
si modificarile acestor acte sunt supuse aprobarii autoritatilor superioare ale
tuturor colectivitatilor locale participante. Acelasi lucru este valabil in
ceea ce priveste intrarea intr-o asociatie sau intr-un sindicat deja existent.
2. Aceste acte si aprobarea lor vor fi aduse la cunostinta tuturor
populatiilor interesate, potrivit modalitatilor de asigurare a publicitatii
aplicate in fiecare stat. Acelasi lucru este valabil pentru orice schimbare a
sediului social, precum si pentru orice decizie privind persoanele apte sa
angajeze asociatia sau sindicatul si limitele competentelor lor.
3. Actele de mai sus vor fi intocmite in limbile oficiale folosite in
fiecare dintre statele in care acestea vor trebui sa aiba efect. Diversele
texte vor avea aceeasi valabilitate.
Art. 4
1. Statutele reglementeaza raporturile de drept ale asociatiei sau ale
sindicatului. Ele cuprind domeniile cerute de legislatia relevanta, conform
prevederilor art. 1. In toate cazurile ele desemneaza membrii, numele si
sediul. Ele definesc misiunea asociatiei sau a sindicatului si, eventual,
functiile si locul de stabilire a structurilor chemate sa le realizeze. Ele
reglementeaza conditiile in care organele de gestiune si de administratie sunt
desemnate, dimensiunile obligatiilor celor asociati si ale contributiei lor la
sarcinile comune. Organele de gestiune trebuie sa aiba cel putin un
reprezentant al colectivitatilor locale membre ale fiecarei tari. Ele fixeaza
componenta si modul de deliberare ale adunarii generale, forma
proceselor-verbale de sedinta, modalitatile de dizolvare si de lichidare,
precum si regulile aplicabile in materie de bugete si conturi.
2. Statutele trebuie sa includa, de asemenea, o dispozitie care sa permita
asociatilor sa se retraga din asociatie, cu respectarea unui termen a carui
durata va fi fixata de ei, precum si dupa lichidarea eventualelor lor datorii
fata de asociatie si achitarea compensatiei fata de aceasta, astfel cum va fi
evaluata de experti, pentru investitiile si cheltuielile efectuate de asociatie
pentru sau in profitul asociatilor respectivi. Statutele stabilesc, de
asemenea, conditiile de demitere sau de excludere a unui asociat din motive de
neexecutare a angajamentelor sale.
Art. 5
Partile se angajeaza sa acorde autorizatiile necesare pentru indeplinirea
pe teritoriul lor, prin intermediul asociatiei sau al sindicatului, a misiunii
ce revine acestora, sub rezerva exigentelor respectarii ordinii sau securitatii
publice.
Art. 6
In cazul in care, conform dreptului intern, asociatia sau sindicatul nu va
putea dispune pe teritoriul unui stat de anumite puteri, drepturi sau avantaje
necesare bunei indepliniri a misiunii sale in folosul colectivitatilor locale
membre care depind de acest stat, acestea din urma vor avea dreptul si datoria
de a interveni in locul asociatiei sau al sindicatului, in vederea exercitarii
sau obtinerii acestor puteri, drepturi sau avantaje.
Art. 7
1. Competentele de tutela sau de control asupra asociatiei sau sindicatului
sunt exercitate, conform dreptului intern, de autoritatile competente ale
statului unde ele isi au sediul. Aceste autoritati vegheaza, de asemenea, la
salvgardarea intereselor colectivitatilor locale ce depind de alte state.
2. Autoritatile competente ale celorlalte tari au un drept de informare
privind activitatile si deciziile asociatiei sau ale sindicatului si actele
adoptate in exercitarea tutelei sau controlului. Ele primesc, in special, la
cererea lor, textele adoptate si procesele-verbale ale reuniunilor organelor
asociatiei sau ale sindicatului, bilanturile anuale, precum si proiectul de
buget, daca exista, atunci cand dreptul intern prevede comunicarea lor catre
autoritatile de tutela sau de control. Ele pot comunica direct cu organele
asociatiei sau ale sindicatului, precum si cu autoritatile de tutela sau de
control, pot sa le adreseze observatii si sa le ceara sa fie consultate direct
in anumite cazuri si asupra unor probleme determinate.
3. Autoritatile competente ale celorlalte state vor avea, de asemenea,
dreptul de a notifica asociatiei sau sindicatului ca se vor opune ca acele
colectivitati care tin de competenta lor sa continue sa participe la asociatie
sau la sindicat. Aceasta notificare, motivata in mod corespunzator, va fi
considerata o cauza de excludere si va fi specificata ca atare in statute.
Autoritatile vizate la paragrafele 1 si 2 din prezentul articol au, de
asemenea, dreptul de a fi reprezentate printr-un delegat pe langa organele de
gestiune ale asociatiei sau ale sindicatului, acest delegat avand competenta de
a asista la toate reuniunile organelor sus-mentionate si de a primi agendele
reuniunilor si procesele lor verbale.
Art. 8
Prestatiile sau furnizarile cu care asociatia sau sindicatul vor fi
insarcinate pe teritoriul membrilor lor, in conformitate cu statutele
respective, vor fi efectuate sub responsabilitatea lor si cu exonerarea
completa de raspundere a membrilor lor. Asociatia sau sindicatul va fi
raspunzator fata de beneficiari si terti. Totusi acestia vor conserva fata de
autoritatile locale, in locurile in care au fost efectuate prestarile sau
furnizarile, toate drepturile, actiunile si recursurile de care ar beneficia
fata de autoritatile mentionate, daca acestea ar fi pastrat, in ceea ce le
priveste, sarcina de a efectua prestari sau furnizari. Autoritatile care vor fi
facut obiectul unor astfel de actiuni sau recursuri vor putea face ele insele
recursuri impotriva asociatiei sau sindicatului.
Art. 9
1. In lipsa concilierii, contestatiile referitoare la functionarea
asociatiei sau a sindicatului, cele ce il opun pe acesta membrilor sai sau care
opun doi sau mai multi membri intre ei sunt aduse in fata autoritatilor
administrative si judiciare ale statului in care asociatia sau sindicatul isi
are sediul.
2. Orice alte litigii in afara celor prevazute la paragraful 1 sunt aduse
in fata autoritatilor administrative si judiciare competente, conform regulilor
obisnuite aplicabile pe teritoriul statelor-parti contractante, in afara
cazului in care cei interesati nu convin sa incredinteze solutionarea
litigiului unei instante arbitrale desemnate de ele.
3. Statele-parti vor lua masurile necesare pentru a asigura pe teritoriul
lor executarea hotararilor si sentintelor relative la dispozitiile de mai sus.
Art. 10
Sindicatele si asociatiile constituite conform prezentului acord subzista
si dupa denuntarea lui, fara sa prejudicieze totusi dispozitiile art. 7
paragraful 3.
2. Scheme de acorduri, de statute si de contracte intre autoritatile locale
NOTA INTRODUCTIVA:
Scheme de acorduri, contracte si statute destinate autoritatilor locale.
La fel ca si pentru state, colectivitatile locale ar trebui sa dispuna de o
culegere de acorduri si contracte, selectie care exista deja astazi intr-un
anumit numar de state, asa cum o demonstreaza documentatia destul de numeroasa
in materia acordurilor.
Sistemul propus comporta sase scheme de acorduri, de contracte si statute,
ce corespund unor grade si formule diferite de cooperare transfrontaliera
locala. Aceste scheme sunt, dupa obiectul si situatia legislatiilor nationale,
fie susceptibile de o utilizare imediata, fie subordonate adoptarii unui acord
interstatal care reglementeaza utilizarea lor.
De o maniera generala, incheierea de acorduri interstatale, chiar acolo
unde ea nu pare absolut indispensabila, ar putea contribui la precizarea
conditiilor de recurgere la aceste acorduri din partea colectivitatilor locale.
Incheierea de acorduri interstatale pare sa se impuna, in orice caz, pentru
recurgerea la acordul vizat la pct. 2.6 (organe de cooperare transfrontaliera).
Sistemul acestor scheme de acorduri destinate colectivitatilor locale
corespunde modelelor de acorduri interstatale. Se va face referire la
acordurile interstatale in notele introductive care preced fiecare schema.
Este, de asemenea, posibil sa se integreze acordurile si organismele create
la nivel local si structurile de concertare transfrontaliera, care ar fi
stabilite la nivel regional sau national. Astfel, grupurile locale de
concertare (schema 2.1) ar putea sa se integreze in structura comisiilor,
comitetelor si grupurilor de lucru prevazute in modelul de acord interstatal
privind concertarea regionala transfrontaliera (modelul 1.2).
Este cazul totodata sa se mentioneze ca aceste modele au fost concepute pe
o baza schematica, deoarece nu este posibil sa se imagineze ansamblul de
probleme care se pot pune in fiecare caz aparte. Aceste scheme constituie un
indrumar pretios, dar ele vor putea fi modificate in functie de necesitatile
intalnite de colectivitatile locale care le-ar putea folosi.
Tot colectivitatile locale vor avea rolul de a determina modul in care ele
inteleg sa-i faca pe cetateni sa participe la concertarea transfrontaliera, in
special in domeniul socio-cultural. O asemenea participare ar contribui, fara
nici o indoiala, la eliminarea anumitor obstacole in calea cooperarii
transfrontaliere. Concertarea sprijinita pe interesul cetatenilor ar beneficia
astfel de o baza solida. Unul dintre mijloacele de a instaura participarea
publicului ar putea fi acela de a recurge la o asociatie. In acest fel, una
dintre schemele de acorduri (schema 2.3) se refera la crearea unei asociatii de
drept privat.
2.1. Schema de acord pentru crearea unui grup de concertare intre
autoritatile locale
NOTA INTRODUCTIVA:
In mod normal este posibil sa se creeze acest tip de grup fara a se fi
recurs la acorduri interstatale. Numeroase exemple probeaza aceasta
posibilitate. Totusi, daca persista incertitudini cu caracter juridic sau de
alta natura, ar trebui fixate conditiile de recurgere la acest gen de
concertare printr-un acord interstatal (modelul 1.3).
Scopul si sediul grupului de concertare
Art. 1
Autoritatile locale (partile) se angajeaza sa se concerteze in urmatoarele
domenii care tin de competenta lor (a se specifica domeniul sau domeniile de
competenta sau, eventual, a se face referire la "problemele locale de
vecinatate"). In acest scop ele vor institui un grup de concertare,
denumit mai jos grup, al carui sediu va fi la ........ .
Misiunea grupului este de a asigura schimbul de informatii, concertarea si
consultarea intre membrii sai in domeniile definite la alineatul precedent.
Autoritatile membre se angajeaza sa-i transmita toate informatiile necesare
indeplinirii misiunii sale si sa se consulte, in prealabil, in cadrul sau, la
adoptarea hotararilor sau masurilor ce intereseaza domeniile sus-mentionate.
Membrii grupului
Art. 2
Fiecare autoritate locala-parte este reprezentata in grup printr-o
delegatie de ..... membri, delegati de catre ea. Fiecare delegatie poate, de
acord cu grupul, sa fie insotita de reprezentanti ai organismelor
socioeconomice particulare si de experti (aceasta varianta exclude participarea
cu titlu de membri a altor entitati decat autoritatile locale, ceea ce ar
diferentia aceasta formula de asociatia de drept prevazuta la 2.3).
Varianta posibila: numarul membrilor fiecarei delegatii poate varia. Pot
deveni membri ai grupului autoritatile locale si regionale, grupurile
socioeconomice si persoanele fizice care vor subscrie la prezentul acord.
Grupul este acela care hotaraste admiterea de noi membri. Fiecare delegatie
poate, de comun acord cu grupul, sa fie insotita de reprezentanti ai unor
organisme private sau de experti.
Atributiile grupului
Art. 3
Grupul poate delibera referitor la toate chestiunile indicate la art. 1.
Procesul-verbal va inregistra toate problemele in legatura cu care s-a desprins
un consens, precum si recomandarile asupra carora s-a convenit sa fie adresate
autoritatilor sau gruparilor interesate.
Grupul este abilitat sa procedeze la studii si la anchete privind
problemele de competenta sa.
Art. 4
Membrii grupului pot conveni sa incredinteze acestuia executarea unor
sarcini de ordin practic bine delimitate. De asemenea, grupul poate indeplini
toate misiunile care ii sunt incredintate de alte institutii.
Functionarea grupului
Art. 5
Grupul adopta regulamentul sau interior.
Art. 6
Ca regula generala, grupul este convocat de doua ori pe an sau la cererea
unei treimi din numarul membrilor sai, care propun inscrierea unui punct pe
ordinea de zi.
Convocarea si trimiterea ordinii de zi trebuie sa intervina cu cel putin 15
zile inainte, pentru a permite pregatirea deliberarilor in cadrul fiecarei
institutii reprezentate.
Art. 7
Grupul desemneaza din randul membrilor sai un birou permanent, caruia ii
determina atributiile si componenta.
Presedintia este exercitata conform regulamentului interior si, in lipsa
acestuia, de catre decanul de varsta.
Relatiile cu persoanele terte si cu autoritatile superioare
Art. 8
In raporturile sale cu persoanele terte, grupul este reprezentat de catre
presedintele sau, in afara cazului in care dispozitiile regulamentului interior
prevad altfel. Autoritatile superioare de care depind membrii grupului pot
obtine de la acesta, la cererea lor, orice informatie privind lucrarile
grupului si sunt abilitate sa trimita acolo un observator.
Secretariat si finantare
Art. 9
Secretariatul este asigurat de una dintre institutiile membre (cu sau fara
un sistem de reinnoire, in fiecare an).
Fiecare colectivitate este obligata sa contribuie la cheltuielile de
secretariat dupa modalitatile fixate mai jos:
................................................................................
In principiu, expedierea informatiilor si a documentatiei se face in limba
statului din care provin.
Adeziuni si retrageri
Art. 10
Pot deveni membri ai grupului autoritatile locale si regionale care vor
subscrie la prezentul acord. Grupul hotaraste asupra admiterii de noi membri.
Art. 11
Orice membru se poate retrage din grup prin simpla notificare a hotararii
sale catre presedinte. Retragerea unui membru nu afecteaza functionarea
grupului, cu exceptia cazului in care grupul decide altfel.
Art. 12
Partile vor informa secretarul general al Consiliului Europei despre
incheierea acestui acord si ii vor transmite textul acestuia.
2.2. Schema de acord pentru coordonare in gestiunea afacerilor publice
locale transfrontaliere
NOTA INTRODUCTIVA:
In mai multe state acest tip de acord de coordonare transfrontaliera este
deja posibil. Daca acest lucru nu se intampla, conditiile de recurgere la acest
tip de acord ar trebui fixate in cadrul unui aranjament interstatal prealabil
(modelul 1.3).
Scopul acordului
Art. 1
Articolul 1 defineste scopul si obiectul acordului (de exemplu dezvoltarea
armonioasa a regiunii frontaliere), precum si domeniile aferente.
Teritoriul vizat de acord
Art. 2
Este cazul sa se precizeze, la art. 2, teritoriile vizate de acord de
ambele (sau de cele trei) parti ale frontierei.
Angajament
Art. 3
Acest articol defineste conditiile care permit realizarea scopurilor
acordului (art. 1). In functie de obiectul acordului, pot fi prevazute
urmatoarele angajamente:
- partile se angajeaza sa se supuna unei proceduri de consultare prealabila
inaintea luarii unor decizii pentru un anumit numar de masuri pe care trebuie
sa le ia in limitele atributiilor lor si ale teritoriului pe care il
administreaza;
- partile se angajeaza sa intreprinda, pe teritoriul lor si in limitele
atributiilor lor, masurile necesare realizarii obiectivelor vizate in acord;
- partile se angajeaza sa nu intreprinda nici o actiune care ar putea fi
contrara obiectivelor comune vizate de prezentul acord.
Coordonare
Art. 4
Articolul 4 ar trebui sa precizeze, potrivit circumstantelor si
necesitatilor specifice fiecarui acord, conditiile in care decurge coordonarea:
- fie desemnand drept grup de concertare grupul avand competenta generala,
vizat de schema de acord 2.1;
- fie prevazand crearea unui grup de consultare specific pentru obiectivul
acestui acord;
- fie pe calea unor simple contacte bilaterale la nivelul autoritatilor
interesate.
Conciliere
Art. 5
Fiecare membru al grupului de concertare (fiecare parte, daca nu exista un
grup) poate sesiza grupul (cealalta parte, daca nu exista un grup) ori de cate
ori considera ca acordul n-a fost aplicat:
- fie ca n-a avut loc consultarea prealabila;
- fie ca masurile luate nu sunt conforme cu acordul;
- fie ca masurile necesare realizarii obiectivului stabilit prin acord n-au
fost luate.
Daca partile nu consimt la un acord, ele pot recurge la o comisie de
conciliere mandatata sa controleze respectarea angajamentelor.
Instanta de control
Art. 6
Partile pot conveni crearea unei instante specifice pentru controlul
respectarii angajamentelor asumate, compusa dintr-un numar egal de experti
desemnati de cele doua parti si dintr-un expert neutru, a carui desemnare sau
mod de desemnare este dinainte prevazut.
Instanta de control exprima avizul sau cu privire la respectarea sau
nerespectarea acordului. Ea este abilitata sa faca public avizul sau.
Art. 7
Partile il vor informa pe secretarul general al Consiliului Europei despre
incheierea acestui acord si ii vor transmite textul.
2.3. Schema pentru crearea de asociatii transfrontaliere de drept privat
NOTA INTRODUCTIVA:
Se presupune ca participarea unei colectivitati locale a unui stat la o
asociatie de drept privat a unui alt stat este posibila potrivit acelorasi
reguli si acelorasi conditii care se aplica participarii acelei colectivitati
locale la o asociatie de drept privat in propriul sau stat. Daca lucrurile nu
stau asa, aceasta posibilitate ar trebui sa fie prevazuta in mod expres in
cadrul unui aranjament international intre statele interesate (modelele de
acorduri interstatale 1.3 si 1.4).
In mod normal, asociatiile de drept privat trebuie sa se supuna regulilor
prevazute de legea tarii in care asociatia isi are sediul. Lista care urmeaza
indica dispozitiile pe care statutul lor ar trebui sa le fixeze, in masura in
care legea aplicabila nu le prevede. Dispozitiile relative la grupul de
concertare (schema 2.1) pot fi, de asemenea, aplicate, mutatis mutandis,
acestui tip de asociatii.
Statutele determina, in special:
1. membrii fondatori ai asociatiei si conditiile de adeziune a noi membri;
2. numele, sediul si forma juridica ale asociatiei (cu referire la legea
nationala);
3. obiectul asociatiei, conditiile de realizare a obiectivelor sale si
mijloacele pe care ea le are la dispozitie;
4. organele asociatiei si, in special, functiile si modul de functionare a
adunarii generale (modalitati de reprezentare si vot);
5. desemnarea administratorilor sau a girantilor si puterile lor;
6. dimensiunea angajamentului asociatilor fata de terti;
7. conditiile de modificare a statutelor si de dizolvare a asociatiei;
8. angajamentul partilor de a-l informa pe secretarul general al
Consiliului Europei despre crearea unei asociatii transfrontaliere si de a-i
comunica statutele acesteia.
2.4. Schema de contract de furnizare sau prestare de servicii intre
colectivitatile locale frontaliere (de tip "drept privat")
NOTA INTRODUCTIVA:
Se presupune ca aceste colectivitati locale sunt abilitate sa incheie un
astfel de tip de contract cu autoritatile locale din alte tari. Daca nu acesta
este cazul, aceasta posibilitate ar trebui prevazuta in cadrul unui acord
interstatal (modelul 1.4).
Este vorba de un tip de contract la care pot recurge colectivitatile locale
pentru vanzare, inchiriere piata muncii, furnizare de bunuri sau de prestatii,
cesiunea de drepturi de exploatare etc. Recurgerea colectivitatilor locale la
contracte de tip "drept privat" este mai mult sau mai putin admisa
conform legislatiilor si practicilor nationale, iar distinctia intre contracte
de tipul "drept privat" si "drept public" este dificil de
trasat. Se admite totusi ca acest tip de contract poate fi utilizat ori de cate
ori, conform interpretarii ce prevaleaza in fiecare tara, este vorba mai curand
de o operatiune de tip comercial sau economic pe care o persoana fizica sau
juridica de drept privat ar fi putut, de asemenea, sa o incheie. Pentru orice
operatiune care comporta interventia colectivitatilor locale care exercita
atributii ce nu pot fi rezervate decat puterii publice, este cazul sa se ia in
considerare, in plus fata de dispozitiile evocate mai jos, regulile
suplimentare dezvoltate in contractul model de tip "drept public"
(schema 2.5).
Partile
Articolul 1 desemneaza partile si precizeaza daca acordul este deschis sau
nu altor colectivitati locale.
Articolul 2 precizeaza problemele legate de facultatea generala de a
contracta in mod deosebit beneficiarii si, de asemenea, modalitatile si
conditiile. Daca este cazul, el specifica, de asemenea, rezervele necesare
referitoare la acordarea autorizarii de catre autoritatile superioare, in
masura in care aceasta afecteaza aplicabilitatea contractului.
Obiectul contractului
Articolul 3 fixeaza obiectul contractului, cu referire la:
- domenii determinate;
- zone geografice;
- persoane (comune, organisme nationale cu competenta locala etc.);
- forme juridice determinate.
Articolul 4 stipuleaza durata contractului, conditiile de reinnoire si
termenele eventuale de realizare.
Regimul juridic si economic al contractului
Articolul 5 indica locul de semnare si de executare a contractului si
precizeaza regimul juridic al contractului (drept international privat) si
dreptul aplicabil.
Articolul 6 trateaza, daca este necesar, chestiunile legate de regimul
monetar (moneda in care trebuie efectuate platile, precum si modul de
reevaluare pentru prestatiile de lunga durata) si problemele de asigurare.
Procedura de arbitraj
Articolul 7 prevede, daca este cazul, o procedura de conciliere si o
procedura de arbitraj.
In aceasta ultima eventualitate, comisia de arbitraj este compusa dupa cum
urmeaza:
- fiecare parte cu un interes opus desemneaza (varianta: presedintii
instantelor competente in materie administrativa, de care depinde fiecare
dintre parti) o persoana ca membru al comisiei de arbitraj si partile impreuna
procedeaza la desemnarea unuia sau a doi membri independenti, in asa fel incat
sa se ajunga la un numar impar de membri;
- in caz de numar par al membrilor comisiei de arbitraj si de partajare a
voturilor, votul membrului independent este preponderent.
Modificarea si rezilierea contractului
Articolul 8 fixeaza regulile care se aplica in caz de modificare sau de
reziliere a contractului.
Articolul 9 prevede ca partile il vor informa pe secretarul general al
Consiliului Europei despre incheierea acestui acord si ii vor transmite textul
lui.
2.5. Schema de contract de furnizare sau de prestare de servicii intre
colectivitatile locale frontaliere (de tip "drept public")
NOTA INTRODUCTIVA:
Aceasta categorie de contracte se apropie de cea prevazuta la schema 2.4
(contracte incheiate intr-un scop determinat). Aceasta categorie vizeaza, in
special, concesionarea unor servicii publice sau lucrari publice (sau in orice
caz considerate "publice" de una din tarile in cauza) sau acordarea
unui concurs financiar*) de la o comuna la alta sau catre un alt organism de
cealalta parte a frontierei. Concesionarea unor astfel de prestatii cu caracter
public comporta responsabilitati si riscuri deosebite legate de serviciile
publice, care necesita, in consecinta, introducerea in contract a unor
dispozitii suplimentare fata de cele prevazute prin contractul de tip
"drept privat".
Contractele "transfrontaliere" de acest tip nu sunt neaparat
admise de toate tarile si, drept urmare, o asemenea posibilitate si
determinarea conditiilor de recurgere la astfel de contracte ar trebui adeseori
sa fie reglementate in prealabil intr-un acord interstatal (a se vedea modelul
de acord 1.4).
Recurgerea la un asemenea contract, care este destul de simplu de conceput
si de realizat, ar putea in anumite cazuri sa evite crearea unui organism comun
de tipul "sindicat intercomunal transfrontalier" (schema 2.6), care
pune alte probleme juridice.
------------
*) Aceasta formula ar putea aduce servicii colectivitatilor frontaliere, in
special in materie de poluare: o colectivitate ar putea oferi un concurs
financiar alteia, pentru ca aceasta din urma sa realizeze anumite lucrari ce
tin de competenta sa, dar prezentand un anumit interes pentru prima.
Dispozitii contractuale care urmeaza a fi prevazute
In cazul in care contractul implica, cel putin intr-una din tari,
stabilirea sau gestiunea domeniului public, a unui serviciu public sau a unei
lucrari publice apartinand unei colectivitati locale, este necesar sa se
prevada garantii contractuale conform regulilor in vigoare in tara sau tarile
interesate.
Daca va fi nevoie, contractul va face, de asemenea, referire la urmatoarele
conditii deosebite:
1. regulamentul care fixeaza conditiile de stabilire sau functionare a
lucrarii sau serviciului respectiv (de exemplu: orare, tarif, conditii de
utilizare etc.);
2. conditiile deosebite ale realizarii intreprinderii sau exploatarii, de
exemplu abilitari si autorizatii cerute, procedura etc.;
3. caietul de sarcini al intreprinderii sau exploatarii;
4. procedurile de ajustare a contractului in curs de executare care decurg
din exigentele interesului public si compensatiile financiare care rezulta din
aceasta;
5. relatiile pe care le implica intreprinderea sau exploatarea respectiva,
pe de o parte, intre utilizatorii lucrarii sau serviciilor si, pe de alta
parte, cel care exploateaza (de exemplu conditii de acces, redevente etc.);
6. modalitatile de retragere, rascumparare sau denuntare a contractului.
In afara acestor conditii deosebite, se aplica dispozitiile evocate pentru
schema de contract (tip "drept privat") 2.4.
2.6. Schema de acord pentru crearea de organisme de cooperare intercomunala
transfrontaliera
NOTA INTRODUCTIVA:
Se presupune ca mai multe autoritati locale sunt admise sa creeze impreuna
un organism cu personalitate juridica, in vederea crearii si exploatarii unei
lucrari sau a unui echipament sau serviciu public.
Crearea si functionarea acestei asociatii sau acestui sindicat vor depinde,
in mod esential, de legislatia aplicabila si de eventualele precizari pe care
le va aduce un acord interstatal prealabil care autorizeaza aceasta forma de
cooperare (modelul 1.5).
Mai jos figureaza lista dispozitiilor pe care statutele ar trebui sa le
fixeze, in masura in care legea aplicabila nu le prevede.
Statutele vor determina in special:
1. membrii fondatori ai asociatiei si conditiile de aderare de noi membri;
2. numele, sediul, durata si forma juridica ale asociatiei (cu referire la
legea care-i confera personalitate juridica);
3. obiectul asociatiei, conditiile de realizare a acestuia si mijloacele de
care ea dispune;
4. modalitatea in care este format capitalul social;
5. valoarea angajamentelor asociatiilor si limitele lor;
6. modul de numire si de revocare a administratorilor sau a girantilor
asociatiei, precum si puterile lor;
7. raporturile asociatiei cu membrii sai, tertii si autoritatile
superioare, in special in ceea ce priveste comunicarea bugetelor, bilanturilor
si conturilor;
8. persoanele care sunt insarcinate sa exercite controalele tehnice si
financiare cu privire la activitatea asociatiei si comunicarile pe care le
antreneaza verificarile lor;
9. conditiile de modificare a statutelor si de dizolvare;
10. regulile aplicabile in materie de personal;
11. regulile aplicabile in materie de limba.