ORDONANTA Nr. 101 din 30 august 1999
pentru ratificarea Contractului de finantare dintre Romania, Banca Europeana de
Investitii si Regia Autonoma de Termoficare Cluj-Napoca, in valoare de 3,5
milioane euro, destinat finantarii Proiectului de reabilitare a sistemului de
termoficare Cluj-Napoca, semnat la Bucuresti la 20 august 1999 si la Luxemburg
la 18 august 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 424 din 31 august 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei,
precum si al art. 1 lit. C pct. 30 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se ratifica Contractul de finantare dintre Romania, Banca Europeana de
Investitii (BEI) si Regia Autonoma de Termoficare (RAT) Cluj-Napoca pentru
finantarea Proiectului de reabilitare a sistemului de termoficare Cluj-Napoca,
in valoare de 3,5 milioane euro.
Art. 2
(1) Finantarea proiectului de investitii se va asigura, pe intreaga
perioada de executie a acestuia, din imprumutul BEI, din fonduri de la bugetul
de stat, din alocatii de la bugetul local al municipiului Cluj-Napoca si din
surse proprii ale RAT Cluj-Napoca, conform planului de finantare anexat la
acordul subsidiar de imprumut care va fi incheiat intre Ministerul Finantelor,
RAT si Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca, din imprumutul BEI (3,5
milioane euro), din alocatii de la bugetul local (1,6 milioane euro), din surse
proprii ale RAT Cluj-Napoca (1,8 milioane euro), din transferuri de la bugetul
de stat (0,4 milioane euro).
(2) Sumele de la bugetul de stat cu aceasta destinatie vor fi prevazute
anual, prin legea bugetului de stat, ca pozitie distincta si globala, pe seama
transferurilor de la bugetul de stat catre bugetele locale pentru investitii
finantate partial din imprumuturi externe.
(3) Finantarea locala se va majora in mod corespunzator cu valoarea
impozitelor si a taxelor aferente realizarii Proiectului de reabilitare a
sistemului de termoficare Cluj-Napoca si se va asigura de catre RAT Cluj-Napoca
din surse proprii.
(4) Echivalentul in valuta imprumutului al partii in lei, reprezentand
contributia partii romane la finantarea proiectului, este cel valabil la data
incheierii contractului de finantare si poate fi modificat, pe parcursul
executarii lucrarilor, cu diferentele rezultate din actualizarea valorii totale
a proiectului in functie de evolutia indicelui preturilor de consum total,
comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica. Cheltuielile suplimentare
rezultate ca urmare a actualizarii, precum si eventualele depasiri provenite
din modificarea unor reglementari legale in domeniul impozitelor si taxelor aferente
realizarii proiectului, pe parcursul derularii acestuia, se finanteaza din
surse proprii ale beneficiarului final al imprumutului extern.
Art. 3
Plata serviciului datoriei externe, aferent imprumutului BEI (rambursari de
rate de capital, dobanzi, comisioane si orice alte costuri determinate de
derularea imprumutului), se va asigura de catre RAT Cluj-Napoca din surse
proprii.
Art. 4
Pentru scopurile proiectului se aproba, daca este cazul, ca, din sumele si
in limita imprumutului BEI, RAT Cluj-Napoca sa efectueze operatiuni valutare in
cazul contractelor adjudecate de persoane fizice si juridice rezidente.
Art. 5
(1) RAT Cluj-Napoca, beneficiara a imprumutului acordat de BEI, va deschide
si va alimenta anual, pana la rambursarea integrala a imprumutului extern si a
celorlalte obligatii care decurg din acesta, un cont de rezerva care va fi
utilizat, in ordinea prioritatii, pentru:
a) acoperirea serviciului datoriei externe; si
b) inlocuirea si dezvoltarea activelor sectorului de alimentare cu energie
termica.
(2) Contul de rezerva va fi alimentat de catre RAT Cluj-Napoca si de
Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca pentru fiecare an fiscal, incepand
cu anul fiscal urmator anului semnarii acordului de imprumut, cu sume cel putin
egale cu cele aferente activitatii de alimentare cu energie termica, provenind
din amortizare, din vanzarea mijloacelor fixe si din jumatate din partea din
profitul net repartizat, care ramane la dispozitia RAT Cluj-Napoca.
(3) Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca va alimenta contul de
rezerva cu sume prevazute ca alocatii la bugetul local, de valoare cel putin
egala cu varsamintele din profitul net efectuate si cu impozitul pe profit
platit de RAT Cluj-Napoca catre bugetul local, precum si cu eventuale redevente
platite de regie pentru patrimoniul public concesionat acesteia de catre
Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca.
(4) Virarea sumelor respective in contul de rezerva se va face: (i) de
catre autoritatea locala, in termen de 5 zile lucratoare de la data incasarii
de la RAT Cluj-Napoca a sumelor reprezentand impozitul pe profit si pe profitul
net, cuvenite autoritatii locale; si (ii) de catre RAT Cluj-Napoca in termen de
5 zile lucratoare de la termenele prevazute prin lege pentru stabilirea
rezultatelor economico-financiare pentru sursele prevazute a alimenta contul de
rezerva. In cazul amortizarii varsamintele se vor efectua lunar, in cazul
impozitului pe profit varsamintele se vor efectua trimestrial, iar pentru
veniturile realizate din vanzarea mijloacelor fixe varsamintele se vor efectua
pe masura realizarii acestora.
(5) La sfarsitul fiecarui exercitiu financiar se vor efectua regularizarile
corespunzatoare, in baza contului de profit si pierderi al RAT Cluj-Napoca, cu
bugetul local, respectiv in termen de doua luni dupa ce conturile aferente
activitatii de alimentare cu energie termica au fost auditate, dar, in orice
caz, nu mai tarziu de 30 iunie a fiecarui an. Suma primei plati va fi calculata
pe baza pro-rata, luandu-se in considerare numarul lunilor ramase dupa semnarea
acordului de imprumut subsidiar in anul fiscal in care este semnat acordul
subsidiar.
(6) In situatia in care sumele estimate, virate la bugetul propriu local in
cursul anului financiar, sunt mai mari sau mai mici fata de cele cuvenite in
functie de profitul efectiv realizat de RAT Cluj-Napoca la finele exercitiului
financiar, diferenta in plus sau in minus, dupa caz, se va regulariza in anul
urmator prin afectarea corespunzatoare a veniturilor si a cheltuielilor
bugetului local, respectiv a impozitului pe profit, a varsamintelor din
profitul net si a cheltuielilor aferente constituirii contului de rezerva pe
seama acestor venituri.
(7) Dobanda bonificata la sumele depozitate in contul de rezerva se va
capitaliza lunar, iar castigurile rezultate din dobanda astfel capitalizata se
vor utiliza pentru scopurile initiale ale contului de rezerva.
Art. 6
Pentru nevarsarea la termenele prevazute a sumelor in contul de rezerva,
Ministerul Finantelor, prin directiile de specialitate, va calcula si va
percepe penalitati pentru fiecare zi de intarziere, egale cu cele prevazute
pentru neplata obligatiilor catre bugetul de stat, conform legislatiei in
vigoare, aplicate asupra valorii obligatiilor de plata neachitate in termen.
Art. 7
(1) Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca va garanta imprumutul
subsidiar acordat RAT Cluj-Napoca de catre Ministerul Finantelor, avand
obligatia ca, anual, de la data efectuarii primei trageri din imprumutul extern
si pana la data rambursarii integrale a acestuia, sa prevada in bugetul
propriu, la capitolul "Cheltuieli", ca pozitie distincta, Fondul
privind garantarea rambursarii ratelor scadente la imprumutul subsidiar, precum
si a platii dobanzilor si comisioanelor aferente acestuia, intr-un cuantum de
10% din echivalentul in lei al obligatiilor la scadenta ale RAT Cluj-Napoca
fata de Ministerul Finantelor, asumate prin acordul de imprumut subsidiar.
(2) Varsamintele in Fondul privind garantarea rambursarii ratelor scadente
la imprumutul subsidiar, precum si a platii dobanzilor si comisioanelor
acestuia se vor efectua semestrial, cu 10 zile calendaristice inaintea fiecarei
scadente a Ministerului Finantelor fata de BEI, intr-un cont purtator de dobanda,
in conditiile legii, deschis la Trezoreria statului.
(3) Soldul respectivului fond, neutilizat la finele anului, se reporteaza,
cu aceeasi destinatie, in anul urmator. Dupa rambursarea integrala a
imprumutului subsidiar si dupa plata comisioanelor si a dobanzilor aferente,
acest sold se preia ca venit in anul urmator la bugetul local din care s-a
constituit.
Art. 8
Imprumutatul va aproba anual, prin organele sale de specialitate, la
propunerea RAT Cluj-Napoca, pe langa ajustarea in conditiile legale in vigoare,
o crestere reala a tarifelor pentru energie termica, pe perioada realizarii
proiectului si a rambursarii imprumutului, in cuantumul necesar realizarii
resurselor si in conditiile prevazute la art. 5 din prezenta ordonanta.
Art. 9
Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor, ca, de comun
acord cu BEI si cu RAT Cluj-Napoca, sa introduca, pe parcursul utilizarii
imprumutului, in raport cu conditiile concrete de derulare a contractului de
finantare mentionat la art. 1, amendamente la continutul acestuia, care privesc
realocari de fonduri, modificari pe componente in structura imprumutului,
modificari de termene, modificari si adaptari in constituirea contului de
rezerva, precum si orice alte modificari care nu sunt de natura sa sporeasca
obligatiile financiare ale Romaniei fata de BEI sau sa determine noi
conditionalitati economice fata de cele convenite initial intre parti.
Guvernul va raporta periodic Parlamentului despre amendamentele introduse,
in cadrul Raportului privind datoria publica externa a Romaniei.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul afacerilor externe,
Ion Pascu,
secretar de stat
p. Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Ioan Onisei
p. Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Laszlo Borbely,
secretar de stat
BANCA EUROPEANA DE INVESTITII
Fi Nr. 20.203
ROMANIA - PROIECTUL DE REABILITARE A SISTEMULUI DE TERMOFICARE CLUJ-NAPOCA
CONTRACT DE FINANTARE
intre Romania, Banca Europeana de Investitii si Regia Autonoma de Termoficare
(RAT) Cluj-Napoca*)
*) Traducere.
Prezentul contract este incheiat intre:
Romania, reprezentata de Ministerul Finantelor, cu sediul in str. Apolodor
nr. 17, sectorul 5, Bucuresti, Romania, reprezentat prin doamna Rodica Gabriela
Lupsa, insarcinatul cu afaceri ad-interim al Romaniei la Luxemburg, denumita in
continuare Imprumutatul, ca prima parte,
Banca Europeana de Investitii, avand sediul central in bd Konrad Adenauer
nr. 100, Luxembourg-Kirchberg, Marele Ducat al Luxemburgului, reprezentata prin
domnul Alessandro Morbilli, consilier general, si domnul Manfred Knetsch,
director, denumita in continuare Banca, ca a doua parte, si
Regia Autonoma de Termoficare Cluj-Napoca, cu sediul in bd 21 Decembrie nr.
79, Cluj-Napoca, Romania, reprezentata prin domnul Miron Emil, director
general, denumita in continuare RAT, ca a treia parte,
avand in vedere ca:
1. la data de 1 februarie 1993 Comunitatea Europeana si Imprumutatul au
incheiat Acordul european de asociere intre Comunitatea Europeana si statele
membre ale acesteia, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte (denumit in
continuare acord european);
2. in cadrul acordului european si in conformitate cu Decizia Consiliului
nr. 97/256/CE din 14 aprilie 1997, Consiliul Guvernatorilor Bancii a autorizat,
la data de 9 iunie 1997, acordarea de imprumuturi pentru proiecte de investitii
in Romania;
3. la data de 4/5 iunie 1997 un acord-cadru (denumit in continuare
acord-cadru), referitor la cooperarea financiara, a fost semnat de catre
Imprumutat si de Banca si este aplicabil acestui contract;
4. Imprumutatul propune initierea unui proiect (denumit in continuare
Proiectul) care urmeaza a fi realizat de RAT si care consta in furnizarea apei
calde pentru incalzire si in scopuri casnice pentru 80.000 de apartamente,
precum si pentru cateva sedii comerciale in municipiul Cluj-Napoca, dupa cum se
specifica mai detaliat in descrierea tehnica prezentata in anexa A la prezentul
contract (denumita in continuare Descrierea tehnica);
5. costul total al Proiectului, asa cum a fost estimat de catre Banca, este
de 7.300.000 euro (sapte milioane trei sute de mii euro), inclusiv cheltuieli
neprevazute, dar excluzand impozitele si taxele;
6. costul Proiectului urmeaza sa fie finantat astfel:
__________________________________________________________________________
| Fonduri proprii ale RAT, alocatii de la bugetul local | |
| municipal, si alte surse de finantare interna | euro 3.800.000 |
|________________________________________________________| |
| Imprumutul Bancii | euro 3.500.000 |
|________________________________________________________| |
| TOTAL: | euro 7.300.000 |
|________________________________________________________|_________________|
7. in consecinta, Imprumutatul a solicitat Bancii un imprumut in suma
echivalenta cu 3.500.000 euro (trei milioane cinci sute de mii euro);
8. in baza art. 3 al acordului-cadru Imprumutatul a fost de acord ca
dobanda si toate celelalte plati datorate Bancii si care apar ca urmare a
activitatilor avute in vedere prin acordul-cadru, precum si activele si
veniturile Bancii legate de astfel de activitati sa fie scutite de impozite;
9. prin art. 4 al acordului-cadru Imprumutatul a fost de acord ca pe
intreaga perioada a oricarei operatiuni financiare incheiate in conformitate cu
acordul-cadru, Imprumutatul:
a) va asigura:
(i) ca beneficiarii sa poata schimba in orice valuta convertibila, la
cursul de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului,
necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Bancii in legatura cu
imprumuturile si cu garantiile, referitoare la orice proiect;
(ii) ca aceste sume sa fie transferabile liber, imediat si efectiv; si
b) va asigura:
(i) ca Banca sa poata schimba in orice valuta liber convertibila, la cursul
de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului primite
de Banca cu titlu de plati aferente unor Imprumuturi si garantii sau oricarei
alte activitati si ca Banca sa poata transfera liber, imediat si efectiv sumele
astfel schimbate sau, daca Banca va opta astfel,
(ii) ca aceasta sa poata dispune liber de astfel de sume pe teritoriul
Imprumutatului;
10. convinsa ca prezenta operatiune corespunde scopului functiunilor sale
si este conforma cu scopurile acordului-cadru si, tinand seama de aspectele
mentionate anterior, Banca a decis sa dea curs solicitarii Imprumutatului,
acordandu-i un credit in suma echivalenta cu 3.000.000 euro (trei milioane
cinci sute de mii euro);
11. doamna Rodica Gabriela Lupsa este pe deplin autorizata, potrivit
conditiilor stabilite in anexa nr. I, sa semneze acest contract in numele
Imprumutatului si domnul Emil Miron este deplin autorizat, potrivit conditiilor
stabilite in anexa nr. II, sa semneze acest contract in numele RAT;
12. euro este moneda comuna a statelor membre ale Uniunii Europene care
participa la a treia etapa a Uniunii economice si monetare europene (UEM);
13. Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1103/97 din 17 iunie 1997 si
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 974/98 din 3 mai 1998 au implementat anumite
aspecte referitoare la introducerea monedei euro;
14. referirile din prezentul contract la articole, preambul, paragrafe,
subparagrafe, alineate si anexe reprezinta referiri facute respectiv la
articole, preambul, paragrafe, subparagrafe, alineate si anexe ale prezentului
contract,
drept care, s-a convenit prin prezentul contract, dupa cum urmeaza:
Art. 1
Trageri
1.01. - Suma creditului
Prin prezentul contract Banca acorda Imprumutatului, iar Imprumutatul
accepta un credit (denumit in continuare credit) in suma echivalenta cu
3.500.000 euro (trei milioane cinci sute de mii euro), care urmeaza sa fie
utilizat exclusiv pentru finantarea partiala a costurilor Proiectului.
1.02. - Proceduri de tragere
A. Creditul va fi pus la dispozitie RAT, in numele Imprumutatului, pentru
tragere in limita a 4 transe (denumite in continuare transe sau fiecare ca o
transa). Fiecare transa va avea o valoare echivalenta cu cel putin un milion
euro (mai putin ultima transa) si nu mai mult decat echivalentul a trei
milioane cinci sute de mii euro.
B. Tragerea fiecarei transe se va efectua in baza unei cereri scrise
(denumita in continuare cerere) din partea RAT, in numele Imprumutatului,
potrivit conditiilor mentionate in paragraful 1.04. Fiecare cerere:
a) va specifica suma solicitata pentru tragere in cadrul transei;
b) va specifica valuta in care RAT, in numele Imprumutatului, solicita a fi
trasa transa, ca fiind o valuta la care se face referire in paragraful 1.03;
c) va specifica rata dobanzii aplicabile, daca este cazul indicata anterior
RAT, in numele Imprumutatului, de catre Banca, fara comision;
d) va specifica data la care se prefera sa se faca tragerea, intelegandu-se
ca Banca poate elibera transa in termen de maximum 4 luni calendaristice de la
data cererii; si
e) va fi insotita de documentatia relevanta, solicitata conform
subparagrafului 1.04 C.
Nici o cerere nu va putea fi efectuata mai tarziu de 15 iunie 2004. Sub
rezerva prevederilor subparagrafului 1.02 D fiecare cerere este irevocabila.
C. Cu 10 - 15 zile inainte de data tragerii transei Banca va remite
Imprumutatului si RAT, daca cererea este conforma subparagrafului 1.02 B si in
masura in care justificarea pusa la dispozitie in conformitate cu prevederile
subparagrafului 1.02 B alin. e) este acceptabila pentru Banca, o notificare
(denumita in continuare aviz de tragere) care:
a) va confirma valoarea si valuta transei specificate in cerere;
b) va specifica rata dobanzii aplicabila transei, potrivit paragrafului
3.01; si
c) va specifica data tragerii transei.
In cazul in care unul sau mai multe elemente specificate in avizul de
tragere nu sunt conforme cu elementul corespunzator din cerere, RAT, in numele
Imprumutatului, intr-un interval de 3 zile lucratoare in Luxemburg, ulterior
primirii avizului de tragere, poate revoca cererea printr-o notificare catre
Banca si, ca urmare, cererii si avizului de tragere nu li se va da curs.
D. Tragerea va fi efectuata in acel cont, in numele si pentru contul
Imprumutatului sau RAT, dupa cum RAT, in numele Imprumutatului, va instiinta
Banca cu nu mai putin de 8 zile inainte de data efectuarii tragerii.
1.03. - Valuta tragerii
Sub rezerva existentei disponibilitatilor, Banca va disponibiliza fiecare
transa in valuta pentru care RAT, in numele Imprumutatului, si-a exprimat o
preferinta. Fiecare valuta de tragere va fi euro, o valuta a unuia dintre
statele membre ale Bancii care nu participa la etapa a treia a UEM, sau orice
alta valuta tranzactionata pe scara larga pe principalele piete valutare.
Pentru calculul sumelor ce urmeaza a fi trase intr-o alta valuta decat euro
Banca va aplica cursul de schimb de referinta calculat si publicat de Banca
Centrala Europeana din Frankfurt sau, in lipsa acestuia, cursul de schimb care
prevaleaza pe oricare alta piata financiara aleasa de Banca la o data cuprinsa
in perioada de 15 zile inainte de data tragerii, dupa cum va decide Banca.
1.04. - Conditii de tragere
A. Tragerea primei transe, in conformitate cu paragraful 1.02, va fi
conditionata de indeplinirea in mod satisfacator pentru Banca a urmatoarelor
conditii, si anume ca, inainte de data primei cereri:
a) un consilier juridic al Imprumutatului sa fi emis un aviz juridic
privind semnarea corespunzatoare a acestui contract de catre Imprumutat si
privind documentele relevante, intr-o forma si un continut acceptabile Bancii;
b) un consilier juridic al RAT sa fi emis un aviz juridic privind semnarea
corespunzatoare a acestui contract de catre RAT si privind documentele
relevante, intr-o forma si un continut acceptabile Bancii;
c) toate acordurile necesare privind controlul schimbului valutar (daca
exista) vor fi fost obtinute pentru a permite RAT sa primeasca dupa aceea
trageri in conditiile prezentului contract, sa permita Imprumutatului sa
ramburseze imprumutul (asa cum este descris in paragraful 2.01) si sa plateasca
dobanda si toate celelalte sume datorate conform prezentului contract; aceste
acorduri trebuie sa se extinda si asupra deschiderii si mentinerii conturilor
in care RAT, in numele Imprumutatului, solicita Bancii sa disponibilizeze
creditul;
d) Banca sa fi primit documente justificative, in limba engleza, care sa
ateste ca Imprumutatul a autorizat si a imputernicit in mod legal RAT pentru a
solicita si a primi trageri in conformitate cu prezentul contract, in numele si
din partea Imprumutatului;
e) Banca sa fi primit documente referitoare la persoana sau la persoanele
autorizate sa semneze cererile si specimenul de semnatura autentificat al unei
astfel de persoana sau persoane;
f) un consultant acceptabil Bancii sa fi fost angajat, conform termenilor
de referinta si procedurilor de selectie satisfacatoare Bancii, care sa asigure
asistenta pentru proiectarea si specificatia tehnica a Proiectului si
organizarea licitatiilor pentru lucrari si servicii cu privire la acesta.
Daca o cerere pentru tragerea primei transe este efectuata inainte de
primirea de catre Banca a unor dovezi satisfacatoare pentru ea, demonstrand ca
aceste conditii au fost indeplinite, o astfel de cerere va fi considerata ca
fiind primita de Banca la acea data la care conditiile vor fi fost indeplinite.
B. Tragerea fiecarei transe ulterioara primei va fi conditionata, in
continuare, de primirea de catre Banca, inainte sau chiar la data cererii respective,
a unor evidente la care se face referire in subparagraful 1.04 C de mai jos.
In plus, fiecare tragere se va face cu conditia ca Banca sa fie satisfacuta
permanent ca suficiente fonduri continua sa fie asigurate in concordanta cu
paragraful 6.07, astfel incat sa se asigure realizarea si terminarea la timp a
Proiectului.
C. In decurs de 90 de zile de la tragerea oricarei transe RAT va remite
Bancii documente satisfacatoare pentru ea, demonstrand ca RAT a efectuat
cheltuieli (excluzand impozite si taxe vamale platibile in Romania) pentru
articolele finantate de catre Banca, in conformitate cu Descrierea tehnica,
pentru o suma globala egala cu toate transele trase anterior, mai putin ultima
tragere, o suma de 500.000 euro.
Daca vreo parte a evidentelor nu este satisfacatoare pentru Banca, Banca
poate elibera proportional mai putin decat suma solicitata, fara a prejudicia
astfel termenii subparagrafului 1.02 A.
D. Pentru calcularea echivalentului in euro al sumelor cheltuite Banca va
aplica cursul de schimb in vigoare in a 30-a zi inainte de data cererii.
E. Daca vreo parte a evidentelor furnizate de RAT nu este satisfacatoare
pentru Banca, Banca poate actiona fie in concordanta cu prevederile ultimului
paragraf al subparagrafului 1.04 A, fie poate elibera proportional mai putin
decat suma solicitata.
1.05. - Anularea creditului
In cazul in care costul Proiectului va fi mai mic decat cifra estimata in
preambul, Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului si RAT, sa anuleze
creditul proportional cu suma redusa.
Imprumutatul poate oricand, printr-o notificare adresata Bancii, sa anuleze
integral sau partial orice suma netrasa din credit, cu conditia ca, daca
Imprumutatul anuleaza orice transa care a facut obiectul unui aviz de tragere
si care nu a fost revocata in conformitate cu subparagraful 1.02 C, va plati un
comision calculat asupra sumei anulate, la o rata uniforma egala cu jumatate
din rata dobanzii aplicabile unei astfel de transe.
Banca poate oricand, dupa data de 15 octombrie 2004, printr-o notificare
adresata Imprumutatului si RAT, sa anuleze partea din credit pentru care nu s-a
efectuat nici o tragere.
1.06. - Anularea si suspendarea creditului
Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului si RAT, sa anuleze
integral sau partial, in orice moment si cu efect imediat, partea netrasa din
credit:
a) ca urmare a aparitiei oricarui eveniment mentionat la subparagraful
10.01 A sau B; ori
b) daca vor surveni situatii exceptionale care vor afecta negativ accesul
Bancii pe pietele de capital nationale sau internationale relevante.
Alternativ, daca a survenit o situatie dintre cele descrise la alin. a) sau
b) de mai sus si, in opinia Bancii, aceasta are un caracter temporar, Banca poate
suspenda, integral sau partial, printr-o notificare adresata Imprumutatului si
RAT, partea netrasa din credit. Intr-un astfel de caz suspendarea va continua
pana cand Banca ii instiinteaza pe Imprumutat si pe RAT ca ea este din nou in
masura sa emita un aviz de tragere pentru acea parte din credit. Suspendarea nu
va implica nici o extindere a datei de anulare, prevazuta la paragraful 1.05.
Totusi Banca nu va fi indreptatita sa anuleze sau sa suspende, in temeiul
motivelor aratate la alin. b) din acest paragraf, orice transa care a facut
obiectul unui aviz de tragere.
Partea netrasa din credit va fi considerata ca anulata daca Banca solicita
rambursarea in baza art. 10.
In cazul in care creditul este anulat in temeiul motivelor aratate la alin.
a) de mai sus, Imprumutatul va plati un comision pentru suma anulata a oricarei
transe netrase, care a facut obiectul unui aviz de tragere, la o rata anuala de
0,75%, calculata de la data avizului de tragere, respectiv pana la data
anularii.
1.07. - Valuta comisioanelor
Comisioanele datorate de Imprumutat Bancii, in baza prezentului art. 1, vor
fi calculate si platibile in euro.
Art. 2
Imprumutul
2.01. - Suma imprumutului
Imprumutul (denumit in continuare imprumut) va cuprinde totalul sumelor in
valutele disponibilizate de Banca, asa cum au fost notificate de catre Banca cu
ocazia tragerii fiecarei transe.
2.02. - Valuta de rambursare
Fiecare rambursare care cade sub incidenta prevederilor art. 4 sau, dupa
caz, ale art. 10, va fi efectuata in valutele in care au fost efectuate
tragerile si in proportiile in care acestea sunt cuprinse in soldul
imprumutului.
2.03. - Valuta dobanzii si a altor obligatii de plata
Dobanda si celelalte obligatii de plata, datorate conform art. 3, 4 si 10,
vor fi calculate si platibile, proportional, in fiecare valuta in care
imprumutul este rambursabil.
Orice alta plata va fi facuta in valuta specificata de Banca, avandu-se in
vedere valuta in care s-au efectuat cheltuielile care urmeaza a fi rambursate
prin acea plata.
2.04. - Notificari ale Bancii
Dupa tragerea fiecarei transe, Banca va transmite Imprumutatului si RAT o
situatie rezumativa cuprinzand suma, data tragerii si rata dobanzii pentru acea
transa.
Art. 3
Dobanda
3.01. - Plata dobanzii
Soldul nerambursat al oricarei transe va fi purtator de dobanda la rata
specificata in avizul de tragere aferent transei respective, care va fi rata
dobanzii aplicabile la data emiterii avizului de tragere pentru imprumuturile
exprimate in valuta relevanta si acordate de catre Banca imprumutatilor sai in
aceleasi conditii de rambursare si in aceleasi conditii de plata a dobanzii ca
cele pentru transa in cauza.
Dobanda va fi platibila semestrial, la datele specificate in paragraful
5.03.
3.02. - Dobanda la sumele restante
Fara a prejudicia dispozitiile art. 10 si, ca exceptie de la paragraful
3.01, pentru orice suma restanta platibila in conditiile acestui contract se va
cumula dobanda de la data scadentei pana la data efectiva a platii, dupa cum
urmeaza, la o rata egala cu:
a) pentru o suma datorata din orice transa, la o rata egala cu suma a:
(i) 2,5% (doi virgula cinci procente); si
(ii) rata relevanta specificata conform paragrafului 3.01; si
b) pentru orice alta suma, la o rata egala cu suma a:
(i) 2,5% (doi virgula cinci procente); si
(ii) rata dobanzii perceputa de Banca la data scadentei pentru imprumuturi
acordate in aceeasi valuta pe termen de 20 de ani.
Aceasta dobanda este platibila in aceeasi valuta ca si suma restanta asupra
careia se cumuleaza.
Art. 4
Rambursarea
4.01. - Rambursarea normala
Imprumutatul va restitui imprumutul conform graficului de rambursare
prezentat in anexa B.
4.02. - Rambursarea anticipata voluntara
A. Imprumutatul poate rambursa anticipat, integral sau partial, o transa,
in baza unei comunicari scrise (denumita in continuare notificare de rambursare
anticipata) in care se specifica suma (suma rambursarii anticipate) care
urmeaza sa fie rambursata anticipat si data propusa pentru rambursarea
anticipata (data rambursarii anticipate), care va fi o data specificata la
paragraful 5.03 (fiecare o data de plata). Notificarea de rambursare anticipata
va fi transmisa Bancii cu cel putin o luna inainte de data rambursarii
anticipate. Rambursarea anticipata va fi conditionata de plata de catre
Imprumutat a unei compensatii, daca este cazul, datorata Bancii in conformitate
cu prevederile subparagrafelor B si C de mai jos.
B. Suma compensatiei va fi suma dobanzii neincasate de Banca pentru fiecare
semestru incheiat la datele de plata ulterioare datei rambursarii anticipate,
calculata dupa cum se specifica in urmatorul subparagraf si diminuata in
conformitate cu subparagraful 4.02 C.
Suma neachitata va fi calculata ca fiind suma prin care:
(x) dobanda care ar fi fost platibila in timpul acelui semestru, cu privire
la transa sau la partea din transa rambursata anticipat,
depaseste
(y) dobanda care ar fi fost astfel platibila in timpul acelui semestru,
daca ar fi fost calculata la rata de referinta; in acest scop, rata de
referinta inseamna rata anuala a dobanzii (diminuata cu cincisprezece procente)
pe care Banca o stabileste la data primei zile a lunii anterioare datei de
rambursare anticipata ca fiind rata standard pentru un imprumut acordat de
Banca din sursele sale imprumutatilor sai, exprimata in valuta transei
respective, avand aceleasi caracteristici financiare ca si transa care urmeaza
sa fie rambursata anticipat, in special, avand aceeasi periodicitate pentru
plata dobanzii, aceeasi perioada ramasa pana la scadenta si acelasi tip de
rambursare.
Rata dobanzii pe care Banca, respectand procedurile stabilite de catre
Consiliul Directorilor Bancii, pentru un imprumut acordat, este in conformitate
cu statutul Bancii si este determinata pe baza conditiilor dominante de pe
piata de capital.
C. Fiecare suma calculata in acest mod va fi redusa la data de rambursare
anticipata prin aplicarea unei rate de discont egale cu rata determinata
conform alin. (y) al subparagrafului 4.02 B.
D. Banca va comunica Imprumutatului suma compensatiei datorate sau, dupa
cum poate fi cazul, inexistenta vreunei compensatii. Daca pana la orele 5,00
p.m. (ora Luxemburgului), la data notificarii, Imprumutatul nu confirma in
scris intentia sa de a efectua plata anticipat, in conditiile comunicate de
catre Banca, notificarea de rambursare anticipata va ramane fara efect. Cu
exceptia cazului anterior mentionat, Imprumutatul va avea obligatia de a efectua
plata in conformitate cu notificarea de rambursare anticipata, impreuna cu
dobanda cumulata asupra sumei rambursarii anticipate si cu orice alta suma
datorata conform prezentului paragraf 4.02.
4.03. - Rambursarea anticipata obligatorie
A. Daca Imprumutatul ramburseaza anticipat, in mod voluntar, partial sau
integral, orice alt imprumut contractat initial pe o perioada mai mare de 5
ani, Banca poate solicita rambursarea anticipata a unei astfel de parti din
suma imprumutului nerambursat, ca suma rambursata anticipat, datorata pentru
suma totala nerambursata a tuturor acelor alte imprumuturi.
Banca va adresa Imprumutatului cererea sa, daca este cazul, in termen de 4
saptamani de la primirea notificarii respective, conform subparagrafului 8.02 a).
Orice suma ceruta de Banca va fi platita, impreuna cu dobanda cumulata, la data
indicata de Banca, data care nu va preceda data rambursarii anticipate a
celuilalt imprumut.
Rambursarea anticipata a unui imprumut printr-un nou imprumut cu termen de rambursare
cel putin la fel de mare ca si termenul neexpirat al imprumutului rambursat
anticipat nu va fi considerata rambursare anticipata.
B. Daca costul total al Proiectului se va situa semnificativ sub cifra
specificata in preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a
imprumutului, proportional cu suma neachitata.
4.04. - Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform art. 4
Rambursarea anticipata va fi efectuata in toate valutele imprumutului,
proportional cu sumele nerambursate respective, exceptandu-se cazul in care
Imprumutatul poate alege, in locul rambursarii anticipate conform paragrafului
4.02, rambursarea intregii sume in sold dintr-o transa.
In cazul unei rambursari anticipate partiale in toate valutele, pentru fiecare
suma rambursata anticipat se va aplica o reducere pro-rata fiecarei rate ramase
de rambursat.
Acest articol 4 se va aplica fara a prejudicia art. 10.
Art. 5
Platile
5.01. - Locul platii
Fiecare suma platibila de catre Imprumutat conform prevederilor prezentului
contract va fi platita in contul respectiv comunicat Imprumutatului si RAT de
catre Banca. Banca va indica contul cu cel putin 15 zile inainte de data
scadentei pentru prima plata pe care o va face Imprumutatul si va comunica
orice schimbare a contului cu nu mai putin de 15 zile inainte de data primei
plati la care se aplica modificarea.
Aceasta perioada de notificare nu se aplica in cazul platilor efectuate in
baza art. 10.
5.02. - Calculul platilor referitoare la o fractiune din an
Orice suma datorata ca dobanda, comision sau in alt mod de catre
Imprumutat, conform prevederilor prezentului contract, si calculata pentru
orice fractiune din an va fi calculata pe baza unui an de 360 de zile si a unei
luni de 30 de zile.
5.03. - Datele de plata
Sumele datorate semestrial, conform prevederilor prezentului contract, sunt
platibile Bancii la 15 iunie si la 15 decembrie ale fiecarui an.
Orice plata scadenta intr-o zi nelucratoare va fi platibila in ziua lucratoare
imediat urmatoare. Zi lucratoare inseamna o zi in care bancile sunt deschise
pentru tranzactii in centrul financiar al tarii a carei moneda nationala este
moneda sumei in care se face plata, cu mentiunea ca, in cazul monedei euro, zi
lucratoare inseamna ziua in care instructiunile de creditare sau de transfer in
euro se prelucreaza prin sistemul de decontare euro, numit Sistemul de
transferuri exprese de sume brute automat in timp real transeuropene (TARGET).
Orice alte sume datorate conform prevederilor prezentului contract sunt
platibile in termen de 7 zile lucratoare de la primirea de catre Imprumutat a
cererii emise de Banca.
O suma datorata de Imprumutat va fi considerata ca platita in momentul in
care aceasta este primita de catre Banca.
Art. 6
Angajamente speciale
6.01. - Utilizarea imprumutului si a altor fonduri
RAT, in numele Imprumutatului, va folosi sumele imprumutului si alte
fonduri mentionate in planul de finantare descris in preambul exclusiv pentru
executia Proiectului.
6.02. - Realizarea Proiectului
RAT, in numele Imprumutatului, se angajeaza sa realizeze Proiectul in
conformitate cu si sa il finalizeze pana la data specificata in Descrierea
tehnica, asa cum aceasta poate fi modificata din timp in timp cu aprobarea
Bancii.
6.03. - Costul majorat al Proiectului
In cazul in care costul Proiectului depaseste cifra estimata, prezentata la
pct. 5 din preambul, Imprumutatul si/sau RAT vor obtine finantare pentru a
acoperi depasirea costului fara a apela la Banca, astfel incat sa permita RAT
sa finalizeze Proiectul in conformitate cu Descrierea tehnica. Planul pentru
finantarea costului suplimentar va fi comunicat Bancii in timp util pentru
obtinerea aprobarii.
6.04. - Procedura de licitatie
RAT se angajeaza sa achizitioneze bunuri si servicii si sa comande lucrari
pentru Proiect, in mod adecvat si satisfacator pentru Banca, prin licitatie
internationala deschisa participantilor din toate tarile.
6.05. Asigurare
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, RAT va asigura, in mod adecvat,
toate lucrarile si proprietatile care fac obiectul Proiectului, in conformitate
cu practica normala pentru lucrari de interes public similare.
6.06. - Intretinerea
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, RAT se va asigura ca toate
proprietatile ce fac parte din Proiect vor fi intretinute, reparate, ca li se
vor face reparatii capitale si ca vor fi reinnoite, dupa cum va fi necesar,
pentru a fi pastrate in buna stare de functionare.
6.07 - Alocarea fondurilor
Imprumutatul se angajeaza sa aloce anual suficiente fonduri bugetare si/sau
alte resurse financiare pentru Proiect, in scopul de a asigura contributia la
planul de finantare a Proiectului, pentru suma neacoperita de imprumut, si sa
permita terminarea la timp a Proiectului, in conformitate cu Descrierea
tehnica.
6.08. - Auditarea conturilor
RAT:
a) va pastra toate documentele financiare si contabile corespunzator
standardelor internationale acceptate si satisfacatoare Bancii;
b) va avea conturile, bugetul si situatiile financiare auditate anual in
conformitate cu standardele contabile internationale; si
c) va angaja o firma de audit recunoscuta pe plan international, care sa fi
facut dovada capacitatilor sale de audit in conformitate cu standardele
internationale si acceptabile Bancii.
6.09. - Functionarea Proiectului
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, RAT, daca Banca nu va fi
convenit altfel in scris, isi va pastra titlul de proprietate si posesiune asupra
activelor care fac parte din Proiect sau, dupa caz, va inlocui si reinnoi
aceste active si va mentine Proiectul in functionare continua, in conformitate
cu scopul sau initial.
Banca poate sa nu isi dea acordul daca actiunea propusa ar prejudicia interesele
Bancii in calitate de creditor al Imprumutatului sau daca ar face ca Proiectul
sa devina neeligibil pentru finantare din partea Bancii.
6.10. - Angajamente financiare
Imprumutatul si RAT se angajeaza ca RAT, printr-un management eficient si o
politica tarifara adecvata, va mentine un nivel operational adecvat si o
structura financiara, in special, va realiza un nivel al resurselor interne
suficient sa acopere intr-o proportie acceptabila cheltuielile de functionare.
6.11. - Prevederi privind mediul
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, RAT:
a) isi va desfasura activitatile in conformitate cu legislatia aplicabila
privind mediul si cu standardele Uniunii Europene referitoare la protectia
mediului, amendata si modificata, dupa caz, va asigura si va pastra toate
autorizatiile guvernamentale necesare, aplicabile acesteia;
b) va executa toate lucrarile de intretinere si de reabilitare, precum si
politicile de reducere a impactului asupra mediului, care pot fi necesare in
cadrul Proiectului, in conformitate cu o buna practica pentru utilitati si cu
standardele la care se face referire la alin. a) din acest paragraf;
c) va realiza toate lucrarile de intretinere si de reabilitare pentru
facilitatile Proiectului, care pot fi solicitate de autoritati competente;
d) va asigura ca nici un material sau substanta care ar putea avea efecte
nocive asupra mediului, cum ar fi haloizii, PCB sau azbestul, nu este folosit
in realizarea Proiectului; si
e) va asigura ca rezerva de carburant utilizata pentru functionarea
facilitatilor din Proiect este de un tip al carui continut de sulf nu depaseste
0,5% greutate (zero virgula cinci procente greutate), masurat prin ASTM D 129.
6.12. - Vizite
A. Imprumutatul intelege ca Banca poate fi obligata sa divulge Curtii de
Conturi a Comunitatii Europene (denumita in continuare Curtea de Conturi)
astfel de documente referitoare la Imprumutat si la Proiect, atunci cand sunt
necesare pentru indeplinirea sarcinilor Curtii de Conturi, in concordanta cu
legea Uniunii Europene.
B. Imprumutatul va determina RAT sa permita persoanelor desemnate de Banca,
care pot fi insotite de reprezentanti si Curtii de Conturi, sa viziteze
amplasamentele, instalatiile si lucrarile incluse in Proiect si sa faca acele
verificari pe care acestia le doresc. In acest scop imprumutatul le va acorda
sau se va asigura ca li se va acorda toata asistenta necesara. Cu ocazia unei
astfel de vizite reprezentantii Curtii de Conturi pot solicita RAT sa prezinte
documentele care cad sub incidenta precedentului subparagraf 6.12 A.
Art. 7
Garantii
7.01. - Garantii
Daca Imprumutatul va acorda unei terte parti vreo garantie pentru
indeplinirea oricareia dintre obligatiile sale privind datoria externa sau
orice fel de preferinta ori prioritate in legatura cu acestea, Imprumutatul,
daca Banca va solicita, va furniza Bancii o garantie echivalenta pentru
indeplinirea obligatiilor sale in cadrul prezentului contract sau va acorda
Bancii o preferinta ori o prioritate echivalenta.
Imprumutatul confirma ca, in prezent, nu exista nici o astfel de garantie,
preferinta sau prioritate.
Art. 8
Informatii
8.01. - Informatii privind Proiectul
RAT:
a) se va asigura ca evidentele sale prezinta toate operatiunile referitoare
la finantarea si la realizarea Proiectului; si
b) va transmite Bancii, in limba engleza sau in traducere in limba engleza:
(i) pana la 30 iunie 2000 si, ulterior, semestrial, pana la terminarea
Proiectului, un raport privind implementarea Proiectului;
(ii) la 6 luni dupa incheierea Proiectului, un raport privind terminarea
Proiectului; si
(iii) din timp in timp, orice altfel de documente sau informatii privind
finantarea, implementarea si functionarea Proiectului, dupa cum Banca poate
solicita in mod rezonabil, aceste rapoarte fiind elaborate si aprobate de
consultantul independent recunoscut pe plan international, mentionat in alin.
f) din subparagraful 1.04 A;
c) va supune aprobarii Bancii, fara intarziere, orice modificare de natura
materiala in planurile generale, graficul de executie, planurile de finantare
sau in programul de cheltuieli ale Proiectului, in legatura cu aspectele facute
cunoscute Bancii inainte de semnarea prezentului contract;
d) va informa Banca in timp util despre orice situatie care impune
consimtamantul Bancii, in conformitate cu paragraful 6.09; si
e) va informa, in general, Banca despre orice fapt sau eveniment cunoscut,
care poate prejudicia in mod substantial ori poate afecta conditiile executarii
sau functionarii Proiectului.
8.02. - Informatii privind Imprumutatul
Imprumutatul va informa Banca:
a) imediat, despre orice hotarare luata de el din orice motiv sau despre
orice situatie care il obliga ori despre orice cerere care i s-a facut de a
rambursa anticipat un imprumut acordat initial pentru o perioada mai mare de 5
ani;
b) imediat, despre orice intentie din partea sa de a acorda in favoarea
unei terte parti orice garantie de dobanda pentru oricare dintre activele sale;
sau
c) in general, despre oricare situatie sau eveniment care ar putea
impiedica indeplinirea oricarei obligatii a Imprumutatului care decurge din
prezentul contract sau care ar prejudicia in mod substantial ori ar afecta
conditiile executarii sau ale functionarii Proiectului.
8.03. - Informatii privind RAT
RAT:
a) va furniza Bancii, in fiecare an, in termen de o luna de la publicarea
lor, raportul anual, bilantul contabil, contul de profit si pierderi si
raportul auditorului efectuat in concordanta cu standardele internationale de
contabilitate; si
b) va informa Banca:
(i) imediat, in legatura cu orice modificare adusa documentelor sale
statutare de baza si cu orice schimbare a statutului sau legal ori a
functionarii sale; sau
(ii) in general, despre oricare situatie sau eveniment care ar putea
impiedica indeplinirea oricareia dintre obligatiile sale, asumate in cadrul
prezentului contract.
Art. 9
Speze si cheltuieli
9.01. - Impozite, taxe si comisioane
Imprumutatul si/sau RAT va plati toate impozitele, taxele, comisioanele si
alte impuneri de orice natura, inclusiv taxe de timbru si taxe de inregistrare,
aferente semnarii ori implementarii prezentului contract sau oricarui document
legat de acesta si aferent acordarii oricarei garantii pentru imprumut.
Imprumutatul va plati integral capitalul, dobanda, comisioanele si alte
sume datorate in baza prezentului contract, brut, fara deducerea vreunei
impuneri nationale sau locale de orice fel, cu conditia ca, daca Imprumutatul
este obligat prin lege sa faca orice astfel de deducere, acesta sa majoreze
suma de plata catre Banca, astfel incat, dupa deducere, suma neta primita de
Banca sa fie echivalenta cu suma datorata.
9.02. - Alte speze
Imprumutatul va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer
sau de schimb valutar, ocazionate Bancii de semnarea sau de implementarea
prezentului contract ori a documentelor legate de acesta si de acordarea
oricarei garantii pentru imprumut.
Art. 10
Rambursarea anticipata datorata unui caz de culpa
10.01. - Dreptul de a solicita rambursarea anticipata
Imprumutatul va rambursa imprumutul sau orice parte a acestuia, imediat, pe
baza cererii facute in acest sens de catre Banca:
A. imediat:
a) daca vreo informatie materiala sau document remis Bancii de catre ori in
numele Imprumutatului sau RAT, in legatura cu negocierea acestui contract ori
in timpul cat acesta este in vigoare, se dovedeste a fi fost incorect in orice
detaliu de natura materiala;
b) daca Imprumutatul nu ramburseaza la data scadentei orice parte din
imprumut, din dobanda la acesta sau nu efectueaza orice alta plata catre Banca,
dupa cum este prevazut in prezentul contract;
c) daca, ca urmare a oricarei neindepliniri in legatura cu acesta,
Imprumutatului sau RAT i se cere sa ramburseze anticipat un imprumut acordat
initial pentru un termen mai mare de 5 ani;
d) daca survine vreun eveniment sau o situatie care este posibil sa
pericliteze indeplinirea obligatiilor de plata care decurg din imprumut ori sa
afecteze negativ orice garantie acordata pentru acesta;
e) daca vreo obligatie asumata de imprumutat si la care se face referire la
pct. 8 si 9 din preambul inceteaza sa fie indeplinita cu privire la orice
imprumut acordat oricarui Imprumutat din Romania din resursele Bancii sau ale
Uniunii Europene;
f) daca Imprumutatul sau RAT nu isi vor indeplini orice obligatie cu
privire la orice alt imprumut acordat de Banca din resursele Bancii sau ale
Uniunii Europene; sau
g) (i) daca un executor intra in posesia oricarei parti a activelor RAT sau
daca un creditor, lichidator ori administrator este desemnat pentru orice parte
a acestora; sau
(ii) daca orice pericol, executare, sechestru sau alt proces este perceput
ori aplicat asupra proprietatii RAT;
B. la expirarea unei perioade de timp rezonabile, specificata de Banca
intr-o comunicare catre Imprumutat, fara ca problema sa fi fost remediata in
mod satisfacator pentru Banca:
a) daca Imprumutatul sau RAT nu indeplineste o obligatie care rezulta din
prezentul contract, alta decat cea mentionata in subparagraful 10.01 A alin.
b); sau
b) daca vreun fapt esential prevazut in preambul se modifica sau se
dovedeste a fi eronat si daca modificarea sau eroarea fie prejudiciaza
interesul Bancii, ca imprumutator al Imprumutatului, fie afecteaza negativ
implementarea sau functionarea Proiectului.
10.02. - Alte drepturi legale
Paragraful 10.01 nu va limita nici un alt drept legal al Bancii de a
solicita rambursarea anticipata a imprumutului.
10.03. - Daune
In cazul solicitarii rambursarii anticipate conform paragrafului 10.01,
Imprumutatul va plati Bancii o suma calculata la data la care s-a facut
solicitarea, oricare este mai mare dintre:
a) totalul calculat conform prevederilor subparagrafului 4.02 A asupra
sumei care a devenit scadenta si platibila si cu efect de la data scadentei
specificata in notificarea Bancii privind cererea; si
b) totalul calculat la o rata anuala de 0,25% de la data solicitarii pana
la data la care fiecare rata de rambursare a sumei solicitate ar fi fost
rambursabila, daca n-ar fi fost facuta solicitarea.
10.04. - Nederogari
Nici o nerespectare sau intarziere din partea Bancii, in exercitarea
oricaruia dintre drepturile sale conform acestui art. 10, nu va fi considerata
ca o renuntare la un astfel de drept.
10.05. - Utilizarea sumelor primite
Sumele primite ca urmare a unei cereri formulate conform art. 10 vor fi
utilizate, in primul rand, pentru plata daunelor, comisioanelor si a dobanzii,
in aceasta ordine, si, in al doilea rand, pentru reducerea ratelor nerambursate
in ordinea inversa a scadentei. Acestea se vor aplica intre transe, dupa cum va
considera Banca.
Art. 11
Legea si jurisdictia
11.01. - Legea
Prezentul contract, precum si intocmirea, interpretarea si validitatea lui
vor fi guvernate de legea franceza.
Locul incheierii prezentului contract este sediul central al Bancii.
11.02. - Jurisdictia
Toate litigiile privind prezentul contract vor fi supuse Curtii de Justitie
a Comunitatii Europene (denumita in continuare Curtea).
Partile la prezentul contract renunta, prin prezentul, la orice imunitate
sau drept de a obiecta fata de jurisdictia Curtii.
O decizie a Curtii, emisa conform acestui paragraf 11.02, va fi definitiva
si obligatorie pentru parti, fara restrictie sau rezerva.
11.03. - Dovada sumelor datorate
In orice actiune juridica care decurge din prezentul contract, certificarea
de catre Banca a oricarei sume datorate Bancii, potrivit prezentului contract,
va constitui dovada prima facie a unei astfel de sume.
Art. 12
Clauze finale
12.01. - Notificari
Notificarile si alte comunicari transmise in legatura cu prezentul contract
vor fi trimise la adresele acestora mentionate la pct. (1) de mai jos, cu
exceptia notificarilor catre Imprumutat si RAT in legatura cu litigiile in curs
sau in declansare, care vor fi trimise la adresele specificate la pct. (2) de
mai jos, unde Imprumutatul si RAT au domiciliul:
- pentru Banca: (1) 100 Boulevard Konrad Adenauer L-2950
Luxembourg-Kirchberg;
- pentru Imprumutat: (2) Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5,
RO-70060, Bucuresti, Romania;
(3) Misiunea Romaniei la Comunitatea Europeana
107, rue Gabrielle, B-1180 Bruxelles;
- pentru RAT: (1) Bd 21 Decembrie nr. 79,
RO-3400, Cluj-Napoca, Romania;
(2) Misiunea Romaniei la Comunitatea Europeana
107, rue Gabrielle, B-1180 Bruxelles.
Fiecare parte poate sa comunice celeilalte parti schimbarea adresei sale,
mentionata mai sus, cu conditia ca adresele de la pct. (2) de mai sus pot fi
schimbate numai cu alta adresa din cadrul Uniunii Europene.
12.02. - Forma notificarii
Notificarile si alte comunicari pentru care sunt mentionate, in prezentul
contract, perioade fixe sau care fixeaza ele insele perioade obligatorii pentru
destinatar, vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandata, telegrama,
telex sau prin orice alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada
primirii de catre destinatar. Data inregistrarii sau, dupa caz, data declarata
a primirii documentului transmis va fi concludenta pentru determinarea unei
perioade.
12.03. - Preambul si anexe
Preambulul si urmatoarele anexe fac parte din prezentul contract:
- Anexa A: Descrierea tehnica
- Anexa B: Graficul de amortizare.
Urmatoarele anexe sunt atasate la prezentul contract:
- Anexa I: Imputernicirea pentru semnare din partea Imprumutatului
- Anexa II: Imputernicirea pentru semnare din partea RAT.
Ca urmare, partile prezente au convenit ca acest contract sa fie semnat in
4 exemplare originale in limba engleza, fiecare pagina a fost parafata in
numele Imprumutatului de doamna Rodica Gabriela Lupsa, insarcinatul cu afaceri
ad-interim al Romaniei in Luxemburg, in numele Bancii de domnul Robert Wagener,
consilier-sef, si in numele RAT de domnul Emil Miron, director general.
Semnat pentru si in numele Romaniei,
Rodica Gabriela Lupsa
Semnat pentru si in numele
Bancii Europene de Investitii,
Alessandro Morbilli
Manfred Knetsch
Semnat pentru si in numele
Regiei Autonome
de Termoficare Cluj-Napoca,
Emil Miron
ANEXA A
DESCRIEREA TEHNICA
Romania - Proiectul de reabilitare a sistemului de termoficare Cluj-Napoca
Proiectul se refera la studiile pregatitoare, la construirea si furnizarea
de bunuri si servicii, la punerea in functiune si la realizarea anumitor
planuri cu privire la reabilitarea sistemului de termoficare existent in orasul
Cluj-Napoca. Proiectul cuprinde, in special, urmatoarele componente:
1. modernizarea a 3 centrale de cartier din zona centrala a orasului,
cuprinzand instalarea a 3 cazane noi alimentate cu gaze naturale si cu
combustibil lichid (capacitatea totala instalata a cazanelor noi este de 9,6
Mwt/h, inlocuind cazanele vechi cu o capacitate de 14,4 Mwt/h);
2. reglarea si controlul automat la 25 de puncte termice (capacitatea
totala instalata a punctelor termice este de 187 Mwt/h);
3. modernizarea centralei termice de cartier Gradini-Manastur, cuprinzand
instalarea a 3 cazane noi alimentate cu gaze naturale si cu combustibil lichid
(capacitatea totala instalata a cazanelor vechi si noi este de 7,0 Mwt/h) si
inlocuirea a 907 m de retea termica de distributie;
4. modernizarea unei centrale termice de cartier din Gheorgheni, cuprinzand
instalarea a 3 cazane noi alimentate cu gaze naturale si cu combustibil lichid
(capacitatea totala instalata a noilor cazane este de 5,2 Mwt/h, inlocuind
vechile cazane cu o capacitate de 3,0 Mwt/h) si inlocuirea a 720 m de retea
termica de distributie;
5. reabilitarea sistemului de distributie a energiei termice in 14 zone ale
orasului, cuprinzand instalarea a 12 km de conducte noi si instalarea a 500 de
contoare de energie termica;
6. instalarea a 60 de baterii statice de condensator, cu o capacitate
totala de aproximativ 1.470 kVAR, in 60 de centrale si puncte termice.
Proiectul cuprinde toate lucrarile de constructii civile necesare, masuri
de siguranta si de protectie contra incendiilor, sisteme electrice, de control
si de monitorizare. Combustibilul lichid va fi utilizat in cazane ca
alternativa si va avea un continute de sulf mai mic de 0,25% din unitatea de
greutate.
Costul investitiei de capital al Proiectului, impartit in moneda locala si
straina, pe articole, a fost estimat dupa cum urmeaza:
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Componenta Proiectului Cheltuieli Cheltuieli Total
crt. locale externe - milioane
- milioane - milioane euro*) -
euro*) - euro*) -
----------------------------------------------------------------------------
1. Proiectare, inginerie, supervizare 0,39 0,17 0,56
2. Lucrari si echipament:
2a. Reabilitarea a 3 centrale termice 0,29 0,45 0,74
2b. Control si reglare la 25 puncte
termice 0,14 0,21 0,35
2c. Reabilitarea unei centrale termice 0,19 0,30 0,49
2d. Reabilitarea unei centrale termice 0,21 0,26 0,47
2e. Reabilitarea a 14 sisteme de
conducte locale 1,62 1,97 3,59
2f. Echipament de compensare a fazei 0,03 0,04 0,07
3. Cheltuieli tehnice neprevazute 0,63
----------------------------------------------------------------------------
TOTAL COSTURI DIRECTE: 6,90
----------------------------------------------------------------------------
4. Cheltuieli neprevazute datorate
preturilor 0,38
5. Dobanda pe perioada constructiei 0,00
----------------------------------------------------------------------------
TOTAL COSTURI DIRECTE: 7,28
----------------------------------------------------------------------------
*) 1 euro = 12.814 lei (1 ianuarie 1999)
NOTA:
(i) Proiectarea va reduce impactul asupra mediului; materialele sau
substantele care ar putea avea efecte adverse asupra mediului, ca haloni, PCB
sau azbest, nu vor fi utilizate.
(ii) Piesele de schimb recomandate sunt incluse.
Punerea in functiune a tuturor componentelor Proiectului este planificata
sa fie terminata pana la data de 31 decembrie 2002.
ANEXA B
GRAFICUL DE AMORTIZARE
Romania - Proiectul de reabilitare a sistemului de termoficare Cluj-Napoca
-------------------------------------------------------
Sume de rambursat, exprimate
Data scadenta ca procent din imprumut, asa
a ratei cum este definit la paragraful
2.01
-------------------------------------------------------
1. 15 decembrie 2004 3,33%
2. 15 iunie 2005 3,33%
3. 15 decembrie 2005 3,33%
4. 15 iunie 2006 3,33%
5. 15 decembrie 2006 3,33%
6. 15 iunie 2007 3,33%
7. 15 decembrie 2007 3,33%
8. 15 iunie 2008 3,33%
9. 15 decembrie 2008 3,33%
10. 15 iunie 2009 3,33%
11. 15 decembrie 2009 3,33%
12. 15 iunie 2010 3,33%
13. 15 decembrie 2010 3,33%
14. 15 iunie 2011 3,33%
15. 15 decembrie 2011 3,33%
16. 15 iunie 2012 3,33%
17. 15 decembrie 2012 3,33%
18. 15 iunie 2013 3,33%
19. 15 decembrie 2013 3,33%
20. 15 iunie 2014 3,33%
21. 15 decembrie 2014 3,33%
22. 15 iunie 2015 3,33%
23. 15 decembrie 2015 3,33%
24. 15 iunie 2016 3,33%
25. 15 decembrie 2016 3,33%
26. 15 iunie 2017 3,33%
27. 15 decembrie 2017 3,33%
28. 15 iunie 2018 3,33%
29. 15 decembrie 2018 3,33%
30. 15 iunie 2019 3,43%