ORDONANTA Nr. 26 din 30 ianuarie 2003
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind
regimul drumurilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 2 februarie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. II.11 din Legea nr.
680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Alineatul (4) al articolului 40 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Masele si dimensiunile maxime admise prevazute in anexa nr. 2 pot
fi majorate prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei, pe masura executarii unor lucrari de sporire a capacitatii portante
a drumurilor."
2. Dupa alineatul (4) al articolului 41 se introduce un nou alineat,
alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) Ansamblul de vehicule cu un numar mai mare de 6 osii si care
depaseste limitele de greutate prevazute in anexa nr. 2 va fi considerat atipic
si va fi tarifat in conformitate cu prevederile alin. (4)."
3. La alineatul (1) al articolului 60 se introduc literele c), d) si e) cu
urmatorul cuprins:
"c) nerespectarea autorizatiei speciale de transport pentru mase
si/sau dimensiuni de gabarit depasite se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000
lei la 10.000.000 lei;
d) neoprirea autovehiculelor la semnalizarea personalului cu drept de
control privind respectarea prevederilor referitoare la autorizatiile speciale
de transport se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 15.000.000 lei;
e) refuzul de a se supune verificarii prin cantarire a autovehiculelor
si/sau masurare a dimensiunilor de gabarit ale acestora se sanctioneaza cu
amenda de la 15.000.000 lei la 20.000.000 lei."
4. Anexa nr. 2 se inlocuieste cu anexa la prezenta ordonanta.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante punctul 30 al articolului
3 si prevederile literei e) a articolului 4, referitoare la contraventia
prevazuta la punctul 30 al articolului 3 din Hotararea Guvernului nr. 36/1996
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele privind
exploatarea si mentinerea in buna stare a drumurilor publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 6 februarie 1996, se
abroga.
Art. 3
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin
prezenta ordonanta, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Traian Panait,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1*1)
Anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 43/1997
*1) Anexa este reprodusa in facsimil.
Mase si dimensiuni maxime admise
Categoriile de drumuri din punct de vedere al maselor si dimensiunilor
maxime admise:
ER = drum European Reabilitat
E = drum European
M = drum Modernizat
P = drum Pietruit
______________________________________________________________________________
| | | ER | E | M | P |
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|1. |DIMENSIUNI MAXIME ADMISE (in metri)
|
|________|_____________________________________________________________________|
|1.1. |Lungime
|
|
|_____________________________________________________________________|
| |Autovehicul, altul decat autobuz |12,00 m|12,00 m|12,00 m|12,00
m|
| |_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
| |Remorca |12,00 m|12,00 m|12,00 m|12,00
m|
|
|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
| |Vehicul articulat |16,50 m|16,50 m|16,50 m|16,50
m|
|
|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
| |Tren rutier |18,75 m|18,75 m|18,75 m|18,75
m|
| |_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
| |Autobuz cu doua osii |13,50 m|13,50 m|13,50 m|13,50
m|
|
|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
| |Autobuz cu mai mult de doua osii |15,00 m|15,00 m|15,00 m|15,00
m|
|
|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
| |Autobuz cu remorca |18,75 m|18,75 m|18,75 m|18,75
m|
| |_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
| |Autobuz articulat |18,75 m|18,75 m|18,75 m|18,75
m|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|1.2. |Latime
|
|________|_____________________________________________________________________|
|(a) |Orice vehicul, cu exceptia celor | | | |
|
| |frigorifice avand caroseria izoterma | 2,55 m| 2,55 m| 2,55 m| 2,55
m|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|(b) |Vehicul frigorific avand caroseria | | | |
|
| |izoterma | 2,60 m| 2,60 m| 2,60 m| 2,60
m|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|1.3. |Inaltime (orice vehicul) | 4,00 m| 4,00 m| 4,00 m| 4,00
m|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|1.4. |Suprastructuri demontabile si unitati de transport standardizate cum
|
| |ar fi containerele vor respecta dimensiunile precizate
|
| |la 1.1., 1.2., 1.3., 1.6., 1.7., 1.8. si 4.4.
|
|________|_____________________________________________________________________|
|1.4.a. |Daca in spatele autobuzului sunt montate dispozitive detasabile
|
| |exterioare, cum ar fi cutiile pentru schiuri, lungimea
|
| |autovehiculului, inclusiv aceste dispozitive, nu trebuie sa |
| |depaseasca lungimea maxima prevazuta la pct. 1.1.
|
|________|_____________________________________________________________________|
|1.5. |Toate autovehiculele sau ansamblurile de vehicule trebuie sa aiba
|
| |posibilitatea de a intoarce intr-o coroana circulara cu o raza
|
| |exterioara de 12,5 m si o raza interioara de 5,3 m
|
|________|_____________________________________________________________________|
|1.5.a. |Cerinte suplimentare pentru autobuze.
|
| |Cu vehiculul in stationare, prin trasarea unei linii pe sol, se
|
| |fixeaza un plan vertical tangent la latura vehiculului plasata spre
|
| |cercul exterior. In cazul unui vehicul articulat, cele doua parti
|
| |rigide ale acestuia trebuie sa fie pe acelasi aliniament cu planul.
|
| |Atunci cand vehiculul intra, dupa o traiectorie liniara, pe
suprafata|
| |circulara descrisa la pct. 1.5., nici o parte a vehiculului nu
|
| |trebuie sa depaseasca acest plan vertical cu mai mult de 0,6 m.
|
|________|_____________________________________________________________________|
|1.6. |Distanta maxima intre axa pivotului | | | |
|
| |de cuplare al semiremorcii si partea | | | |
|
| |din spate a semiremorcii |12,00 m|12,00 m|12,00 m|12,00
m|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|1.7. |Distanta maxima masurata paralel cu | | | |
|
| |axa longitudinala a trenului rutier | | | |
|
| |din punctul extern aflat cel mai in | | | |
|
| |fata al zonei de incarcare din | | | |
|
| |spatele cabinei, pana la punctul cel | | | |
|
| |mai din spate al remorcii din | | | |
|
| |ansamblu, minus distanta dintre | | | |
|
| |partea din spate a autovehiculului si| | | |
|
| |partea din fata a remorcii |15,65 m|15,65 m|15,65 m|15,65
m|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|1.8. |Distanta maxima masurata paralel cu | | | |
|
| |axa longitudinala a trenului rutier | | | |
|
| |din punctul extern aflat cel mai in | | | |
|
| |fata al zonei de incarcare din | | | |
|
| |spatele cabinei pana la punctul cel | | | |
|
| |mai din spate al remorcii din | | | |
|
| |ansamblu |16,40 m|16,40 m|16,40 m|16,40
m|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|2. |MASA TOTALA MAXIMA ADMISA A VEHICULULUI (in tone) |
|________|_____________________________________________________________________|
|2.1. |Vehicule care fac parte dintr-un ansamblu de vehicule
|
|________|_____________________________________________________________________|
|2.1.1. |Remorca cu doua osii | 18 t | 17 t | 17 t | 16 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|2.1.2. |Remorca cu trei osii | 24 t | 22 t | 22 t | 20 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|2.2. |Ansamblu de vehicule
|
|________|_____________________________________________________________________|
|2.2.1. |Tren rutier cu cinci sau sase osii
|
|________|_____________________________________________________________________|
|(a) |Autovehicul cu doua osii cu remorca | | | |
|
| |cu trei osii | 40 t | 40 t | 40 t | 38 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|(b) |Autovehicul cu trei osii cu remorca | | | |
|
| |cu doua sau trei osii | 40 t | 40 t | 40 t | 38 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|2.2.2. |Vehicul articulat cu cinci sau sase osii
|
|________|_____________________________________________________________________|
|(a) |Autovehicul cu doua osii cu | | | |
|
| |semiremorca cu trei osii | 40 t | 40 t | 40 t | 38 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|(b) |Autovehicul cu trei osii cu | | | |
|
| |semiremorca cu doua sau trei osii | 40 t | 40 t | 40 t | 38 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|(c) |Autovehicul cu trei osii cu | | | |
|
| |semiremorca cu doua sau trei osii | | | |
|
| |care transporta un container ISO de | | | |
|
| |40 de picioare intr-o operatiune de | | | |
|
| |transport combinat | 44 t | 42 t | 40 t | 40 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|2.2.3. |Tren rutier cu patru osii compus | | | |
|
| |dintr-un autovehicul cu doua osii si | | | |
|
| |o remorca cu doua osii | 36 t | 36 t | 36 t | 34 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|2.2.4. |Vehicul articulat cu patru osii compus dintr-un autovehicul cu doua
|
| |osii si o semiremorca cu doua osii, daca distanta (d) dintre osiile
|
| |semiremorcii este: |
|________|_____________________________________________________________________|
|2.2.4.1.|mai mare sau egala cu 1,3 m dar mai | | | |
|
| |mica sau egala cu 1,8 m | 36 t | 36 t | 36 t | 34 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|2.2.4.2.|mai mare de 1,8 m | 36 t* | 36 t | 36 t | 34 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|2.3. |Autovehicule
|
|________|_____________________________________________________________________|
|2.3.1. |Autovehicul cu doua osii | 18 t | 17 t | 16 t | 16 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|2.3.2. |Autovehicul cu trei osii |25 t/ |22 t/ | 22 t | 22 t
|
| | |26 t* |24 t* | | |
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|2.3.3. |Autovehicul cu patru osii din care | | | |
|
| |doua osii de directie |32 t* | 30 t | 30 t | 28 t |
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|2.4. |Autobuz articulat cu trei osii | 28 t | 28 t | 26 t | 26 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|3. |MASA MAXIMA ADMISA PE OSII (in tone) |
|________|_____________________________________________________________________|
|3.1. |Osia simpla
|
| |_____________________________________________________________________|
| |Osia simpla nemotoare | 10 t | 10 t | 8 t | 7,5 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|3.2. |Osia dubla (tandem) a remorcilor si semiremorcilor
|
| |Suma maselor pe osiile componente, daca distanta (d) dintre ele
este:|
|________|_____________________________________________________________________|
|3.2.1. |mai mica de 1,0 m (d < 1,0) | 11 t | 11 t | 11 t | 11
t |
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|3.2.2. |mai mare sau egala cu 1,0 m dar mai | | | |
|
| |mica de 1,3 m (1,0 </= d < 1,3) | 16 t | 16 t | 15 t |
14 t |
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|3.2.3. |mai mare sau egala cu 1,3 m dar mai | | | |
|
| |mica de 1,8 m (1,3 </= d < 1,8) | 18 t | 17 t | 16 t |
15 t |
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|3.2.4. |mai mare sau egala cu 1,8 m | | | |
|
| |(1,8 </= d) | 20 t | 20 t | 16 t | 15
t |
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|3.3. |Osia tripla (tridem) a remorcilor si semiremorcilor
|
| |Suma maselor pe osiile componente, daca distanta (d) dintre ele
este:|
|________|_____________________________________________________________________|
|3.3.1. |mai mica sau egala cu 1,3 m | | | |
|
| |(d </= 1,3) | 21 t | 21 t | 19 t |16,5
t |
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|3.3.2. |mai mare de 1,3 m dar mai mica sau | | | |
|
| |egala cu 1,4 m (1,3 < d </= 1,4) | 24 t | 22 t | 20 t |
18 t |
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|3.4. |Osia simpla motoare
|
|________|_____________________________________________________________________|
|3.4.1. |Osia motoare a vehiculelor la care se| | | |
|
| |face referire la punctele | | | |
|
| |2.2.1. si 2.2.2. | 11,5 t| 10 t | 9 t | 8 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|3.4.2. |Osia motoare a vehiculelor la care se| | | |
|
| |face referire la punctele 2.2.3., | | | |
|
| |2.2.4., 2.3. si 2.4. | 11,5 t| 10 t | 9 t | 8 t
|
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|3.5. |Osia dubla (tandem) a autovehiculelor
|
| |Suma maselor pe osiile componente, daca distanta (d) dintre ele
este:|
|________|_____________________________________________________________________|
|3.5.1. |mai mica de 1,0 m (d < 1,0) | 11,5 t| 10 t | 10 t | 10
t |
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|3.5.2. |mai mare sau egala cu 1,0 m dar mai | 16 t | 15 t |14 t/ | 13 t |
| |mica de 1,3 m (1,0 </= d < 1,3) | | |15
t*| |
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|3.5.3. |mai mare sau egala cu 1,3 m dar mai |18 t/ |17 t/ | 16 t | 15 t
|
| |mica de 1,8 m (1,3 </= d < 1,8) |19 t* |18 t*|
| |
|________|_____________________________________|_______|_______|_______|_______|
|4. |ALTE CONDITII CONSTRUCTIVE IMPUSE VEHICULELOR
|
|________|_____________________________________________________________________|
|4.1. |Pentru toate vehiculele
|
| |Masa suportata de osia motoare sau osiile motoare ale unui vehicul
|
| |sau ansamblu de vehicule va fi de cel putin 25% din masa totala cu
|
| |incarcatura a vehiculului sau ansamblului de vehicule, atunci cand
|
| |acestea sunt utilizate in trafic international.
|
|________|_____________________________________________________________________|
|4.2. |Trenuri rutiere
|
| |Distanta dintre osia din spate a unui autovehicul si osia din fata a
|
| |remorcii va fi de cel putin 3,0 m. |
|________|_____________________________________________________________________|
|4.3. |Masa maxima admisa in functie de ampatament
|
| |Masa maxima admisa, exprimata in tone, a unui autovehicul cu patru
|
| |osii nu poate depasi de cinci ori distanta, exprimata in metri,
|
| |dintre axele osiilor extreme ale autovehiculului.
|
|________|_____________________________________________________________________|
|4.4. |Semiremorci
|
| |Distanta masurata in plan orizontal intre axa pivotului de cuplare
si|
| |orice punct din partea frontala a semiremorcii nu trebuie sa
|
| |depaseasca 2,04 m.
|
|________|_____________________________________________________________________|
*) Plus o limita de 2 tone, atunci cand masa maxima admisa a vehiculului
motor este de 18 tone si masa maxima admisa a osiei tandem a semiremorcii este
de 20 tone si osia motoare este prevazuta cu roti jumelate si cu suspensie
pneumatica sau echivalenta acesteia.
*) Se aplica in cazul in care osia motoare este prevazuta cu roti jumelate
si cu suspensie pneumatica sau echivalenta acesteia, sau in cazul in care
fiecare osie motoare este prevazuta cu roti jumelate si masa maxima a fiecarei
osii nu depaseste 9,5 tone.
*) Se aplica in cazul in care osia este prevazuta cu suspensie pneumatica
sau echivalenta acesteia.